Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Verbruik kwam bij mij altijd aardig overeen. Zowel de aangegeven range als daadwerkelijke range.Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:10:
On a different note, hoe ervaren jullie het verbruik van de auto? Ik zie een behoorlijk verschil tussen wat de auto denkt te verbruiken en het 'echte' verbruik (wat ik registreer op spritmonitor)
Spritmonitor is wat je laad denk ik, incl. laadverliezen? Dat kan zo 10 a 20% zijn afhankelijk van hoe je exact laad.
Het echte verbruik meet je als het goed is aan de laadpaal en is de hoeveelheid energie die er in de auto is gegaan (zo wordt ook de WLTP bepaald).Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:10:
On a different note, hoe ervaren jullie het verbruik van de auto? Ik zie een behoorlijk verschil tussen wat de auto denkt te verbruiken en het 'echte' verbruik (wat ik registreer op spritmonitor)
Maar wat je auto weergeeft is wat er vanuit de accu naar de motor (+ de rest) gaat. En daar zitten de laadverliezen nog tussen....
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-06-2026 17:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En welke laadstrategie of laadtechniek is dan de efficiëntere methode volgens jou? Of heb je het dan gewoon over het verschil tussen AC en DC laden?Card Nox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Verbruik kwam bij mij altijd aardig overeen. Zowel de aangegeven range als daadwerkelijke range.
Spritmonitor is wat je laad denk ik, incl. laadverliezen? Dat kan zo 10 a 20% zijn afhankelijk van hoe je exact laad.
Meer isolatie, andere afdichting deuren (minder windruis), andere demping, moderner besturingssysteem (ook sneller), draadloos CarPlay, betere draadloze lader, usb c aansluiting voor met hoger wattage, grotere accu, sneller laden, coldgating bug verholpen in accu pakket, efficiëntere en stillere motoren, enkele opties rijker bij de edition advanced (stoelkoeling, relax functie), lelijker, lelijkere velgen, kleine aanpassingen zoals houders om je gordels achter vast te zetten, handmatig precon aanzetten, stuur capacitatief (aanraken ipv bewegen om alarmen uit te zetten), andere sleutels (niet meer van metaal wat slijt als deze op de kopse kant valt),martinenjohn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:50:
Is de ev6 na de facelift nou echt significant verbeterd? Ik lees over eerdere versies met trillingen in het stuur? En als de iccu is vervangen, zijn dan de problemen duurzaam opgelost?
Website om je verbruik te registreren. Hier registreer ik dan de laadsessies zodat je het 'echte' verbruik kunt zienHansAuutB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:11:
[...]
Wat is spritmonitor?
Is dat cijfer incl laadverliezen?
https://www.spritmonitor.de/en/
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 19-06-2026 07:58 ]
Tis 14.9 (auto) vs bijna 18 (werkelijk geladen) kWh/100km, dat vond ik fors. BIj mijn eGolf die ik hiervoor had zat t veel dichter bij elkaar.Card Nox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Verbruik kwam bij mij altijd aardig overeen. Zowel de aangegeven range als daadwerkelijke range.
Je lijkt te impliceren dat het verbruik van de airco etc niet meetelt? Dat zou voor mij het grote verschil wel verklaren dan.Andrehj schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:25:
[...]
Het echte verbruik meet je als het goed is aan de laadpaal en is de hoeveelheid energie die er in de auto is gegaan (zo wordt ook de WLTP bepaald).
Maar wat je auto weergeeft is wat er vanuit de accu naar de motor gaat. En daar zitten de laadverliezen nog tussen....
Goeie samenvatting. Wat ik ook een hele leuke vind is dat elke gps software nu getoond wordt in de HUD, niet alleen die van KIA zoals voorheen.king_dude schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:37:
[...]
Meer isolatie, andere afdichting deuren (minder windruis), andere demping, moderner besturingssysteem (ook sneller), draadloos CarPlay, betere draadloze lader, usb c aansluiting voor met hoger wattage, grotere accu, sneller laden, coldgating bug verholpen in accu pakket, efficiëntere en stillere motoren, enkele opties rijker bij de edition advanced (stoelkoeling, relax functie), lelijker, lelijkere velgen, kleine aanpassingen zoals houders om je gordels achter vast te zetten, handmatig precon aanzetten, stuur capacitatief (aanraken ipv bewegen om alarmen uit te zetten), andere sleutels (niet meer van metaal wat slijt als deze op de kopse kant valt),
Is er eigenlijk al een reactie van Kia Nederland geweest?Nobby schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:58:
[...]
Vanmiddag bij de Kia dealer geweest, die heeft foto's gemaakt en gaat het opnemen met Kia Nederland. Wordt vervolgd.
:strip_exif()/f/image/25VKYKdxrhJhoRJHcRsET2y9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet het nog een beetje netjes afwerken, maar kan nu in en uitpluggen zonder het klepje ergens te moeten leggen (en het dus kwijtraken). Operatie geslaagd
Is een OBD2 switch en verlengkabel niet wat je zoekt? Dan kan je de OBD-2 reader netjes wegwerken (achter het klepje of elders) maar kan je verbinding nog steeds uit zetten en hoef je de reader niet steeds fysiek te verwijderen (en dus ook geen modificaties aaan de klep te maken).mediumdry schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:16:
ik wilde de obd plug beter kunnen bereiken, of in ieder geval het klepje er weer op zetten terwijl er iets in zat. Dus eerst een nieuw klepje bij de KIA dealer gehaald en toen met een zaagje aan de slag gegaan. (dat ging overigens een stuk makkelijker dan ik verwacht had)
[Afbeelding]
Ik moet het nog een beetje netjes afwerken, maar kan nu in en uitpluggen zonder het klepje ergens te moeten leggen (en het dus kwijtraken). Operatie geslaagd
[Afbeelding]
OBD2 Extension cable with on / off switch 16 pin, 55cm --> je hebt er hier zat van en zijn ook een stuk goedkoper te vinden
Je klikt dan de originele OBD2 poort los zodat je een leeg gat hebt daar, de splitter sluit je hierop aan en één van de twee uitgangen van de splitter plaats je weer in het gat. Je moet wel even kijken naar de juiste splitter met een passende OBD2 poort voor de EV6, of verloopstuk met de juiste OBD2 poort welke je weer op de plaats van de originele kunt klikken/monteren.
Zo heb ik het bij mijn Kona ook gedaan, omwille van het gebruik van een WiCan OBD2/WiFi(MQTT) adapter, zonder mijn originele poort te verliezen.
[ Voor 10% gewijzigd door thalx op 19-06-2026 14:37 ]
Blbaa
In any case, het klepje moet sowieso aangepast worden. Dit is dus eigenlijk een stap in het proces, niet het eindpunt
@thalx de poort losklikken? Heb je ergens instructies voor hoe dat moet? Die optie had ik nog niet gezien/aan gedacht.
[ Voor 10% gewijzigd door mediumdry op 19-06-2026 14:38 ]
Past prima achter het klepje en hoef je niet aan te zetten, dus klepje hoeft er nooit meer voor weg.
Helaas geen echte instructies, maar het is heel simpel. Als je rondom je OBD2 poort kijkt in de Kia, zul je zien dat deze met een paar palletjes op zijn plaats wordt gehouden. Als je deze indrukt, kun je de poort naar achter los drukken. Bekijk deze stekker goed, en zoek dan op internet naar een splitter met een vergelijkbare stekker met die palletjes op dezelfde plaats zodat de nieuwe stekker op de plaats van de oude past.mediumdry schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:36:
@thalx de poort losklikken? Heb je ergens instructies voor hoe dat moet? Die optie had ik nog niet gezien/aan gedacht.
Voorbeeld van welke ik voor de Hyundai Kona heb gebruikt: BBfly B6:
- Op de linker (male) stekker gaat de losgeklikte female OBD2 poort van de EV6
- 1 van de twee andere poorten klik je terug op de plaats waar eerst de originele poort zat, op de andere sluit je je OBD2 Bluetooth/WiFi/Wican aan
- De kabels werk je daarna nog even mooi weg aan de achterkant
Resultaat: je blijft een vrije OBD2 houden voor je garage én je klepje kan altijd dicht, ongeacht hoe groot je OBD2 adapter is
[ Voor 14% gewijzigd door thalx op 19-06-2026 15:25 ]
Blbaa
Volgens mij wil mediumdry de obd reader juist aan/uit kunnen zetten vanwege veiligheid. Als je je auto uitzet staat de OBD reader nog (tijdelijk?) aan en kunnen andere via BT ermee connecten. En volgens mij kan dat ook gedeeltelijk je 12v batterij drainen, als weet ik dat niet zeker.petertenboer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:55:
Ik heb deze onlangs gekocht Vgate Icar pro 2s
Past prima achter het klepje en hoef je niet aan te zetten, dus klepje hoeft er nooit meer voor weg.
Ik kreeg bij mijn obd2 reader iig een waarschuwing dat ik mezelf bewust moest zijn voor de risicos bij het continue ingeplugd laten van de reader (Veepak)
De veiligheid is zeker ook belangrijk, net als de 12v accu.
Maar het lijkt dus dat de poort bij mij anders is dan bij anderen? Ik krijg vandaag de aviloo binnen voor een batterijtest, dus ik moet toch naar de poort, ik zal gelijk eens kijken wat ik kan doen.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde alle stroom die uit de accu gaat. Dus inclusief de stroom naar alle andere stroomverbruikers in de auto (niet alleen de airco, maar ook de stuurbekrachtiging, radio, ventilator etc).Tomba schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:59:
Je lijkt te impliceren dat het verbruik van de airco etc niet meetelt? Dat zou voor mij het grote verschil wel verklaren dan.
Verreweg de grootste oorzaak van het verschil tussen wat de auto weergeeft en wat je in de meterkast meet zijn de laadverliezen. Daarbij komt nog de soms wat optimistische verbruiksweergave op je dashboard.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Betreft productie fout (corrosie v/d motorkap)jan_jansen75 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Is er eigenlijk al een reactie van Kia Nederland geweest?
Bij mij nog steeds geen updates. Dealer komt afspraak mbt klant informeren / status updates niet na. Erg teleurstellend dit. Ben bang dat dit via de Rechtsbijstand moet gaan want na maanden wachten begint het geduld op te raken.
Wacht sinds eind maart, tis nu half juni.
Hij gaat gewoon uit na afsluiten van de auto. Op het moment dat ik ga rijden ga ik even naar het CarPlay scherm en klik op carscanner. Op dat moment gaat carscanner verbinding opbouwen.greg-a schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Volgens mij wil mediumdry de obd reader juist aan/uit kunnen zetten vanwege veiligheid. Als je je auto uitzet staat de OBD reader nog (tijdelijk?) aan en kunnen andere via BT ermee connecten. En volgens mij kan dat ook gedeeltelijk je 12v batterij drainen, als weet ik dat niet zeker.
Ik kreeg bij mijn obd2 reader iig een waarschuwing dat ik mezelf bewust moest zijn voor de risicos bij het continue ingeplugd laten van de reader (Veepak)
Er hoeft dus geen “angst” te zijn dat de 12 Volt accu leeg gaat lopen.
Ik ben er erg blij mee. Niet elke keer de dongel er uit moeten halen om te activeren of een schakelaar indrukken om aan te zetten. En wat ik zeg; perfect achter het klepje passend 😉
Dank voor de info. Ik wil binnenkort ook naar de dealer gaan. Zal kwestie van de lange adem worden begrijp ik.aprofet schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Betreft productie fout (corrosie v/d motorkap)
Bij mij nog steeds geen updates. Dealer komt afspraak mbt klant informeren / status updates niet na. Erg teleurstellend dit. Ben bang dat dit via de Rechtsbijstand moet gaan want na maanden wachten begint het geduld op te raken.
Wacht sinds eind maart, tis nu half juni.
Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Ik heb geen reactie gehad tot toe. Ik ben wel afgelopen week langs de dealer gereden. Toen hebben ze foto's gemaakt van de dikte van de lak(?) met zo'n meter.jan_jansen75 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:29:
[...]
En daarna hebben we een afspraak ingepland dat de schade herstel het gaat repareren.
Ik kon mijn frustratie niet onderdrukken dat ze me vergeten waren te bellen. En dan ook nog eens voor de vorm de dikte van de lak meten aan de bovenkant?
Het is echt moeizaam met Kia en garantie.
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Misschien een duidelijkere beschrijving van je case.Elhovo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:42:
Ik heb een EV6 met Gen5Wide systeem en ik heb meen gezien te hebben dat nieuwe chargers beschikbaar kwamen in de ingebouwde navigatie voordat een kaart update werd geleverd. Maar ik ben er niet meer zo zeker van of charger locatie wellicht alleen offline beschikbaar is en enkel de gegevens mbt bezetting van de charger online worden opgehaald.
Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Wat ik bedoelde: als ik een charger zoek via de ingebouwde navigator, komen de gegevens dan van de interne database of van een online database?HansAuutB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Misschien een duidelijkere beschrijving van je case.
Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Online denk ik, want aantal vrije stalls worden weergegeven.Elhovo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Wat ik bedoelde: als ik een charger zoek via de ingebouwde navigator, komen de gegevens dan van de interne database of van een online database?
Voor wat het waard is. Tijdsinterval?
[ Voor 5% gewijzigd door HansAuutB op 21-06-2026 21:11 ]
Geen enkele. Moet ik die forceren?jan_jansen75 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:29:
[...]
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Nadeel is natuurlijk dat ik meteen even keek of het allemaal goed was en de ioniqcompanion app gaf (op de telefoon, niet via airplay) aan dat er iets met de HVAC was. (score wisselend tussen 0% en 50%) En de ramen besloegen even allemaal, daarna ging de airco wel weer werken, maar de score werd nooit 100%. CarScanner geeft foutmelding B18AC(07) aan, en dat zou staan voor "A/C control module identifies coolant valve fault condition."
De verschillende omschrijvingen geven aan dat het beter is het gelijk te laten fixen en er niet in te gaan rijden. Maar de auto gaf geen dashboard melding oid, ik kwam er achter doordat ik actief naar de codes ging kijken en de airco werkt nog wel.
Kennen jullie het probleem, is het iets dat bekend is? Wat raden jullie aan?
[update] KIA dealer zei dat het waarschijnlijk niet heel erg is zo lang er geen lampje op het dashboard aan gaat (ook geen melding in KIA connect app bij diagnostics). Wel een afspraak gemaakt bij een garage voor onderzoek, maar het lijkt wel of er veel te weinig garages zijn, want wachttijden tot 8 weken lijken normaal! Percentage signaal bij ioniq companion wisselde vandaag tussen 30% en 80%, en hij koelt nog. Hoop er maar het beste van.
[ Voor 28% gewijzigd door mediumdry op 23-06-2026 18:49 ]
Gisteren bij de dealer geweest. Het geheel is doorgemeten en er kwam geen stroom meer bij het keyless gedeelte aan bestuurderskant. Nieuwe deurhendel besteld die volgende week wordt gemonteerd.petertenboer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:14:
Meedenken gevraagd
Ik loop sinds kort tegen het volgende probleem aan: Bij het willen vergrendelen van de auto door te drukken op de deurhendel lukt dit niet aan de bestuurderskant. Ga ik vervolgens naar de passagierskant dan lukt het wel om te vergrendelen via de deurhendel (Met de sleutel zelf in de tas).
Iemand een idee of dit met instellingen van iets?? te maken kan hebben. Aan de batterij van de sleutel kan het in mijn ogen niet liggen omdat zowel bij de sleutel van mijn vrouw als die van mijzelf dit fenomeen optreed.
Meest logisch lijkt mij dat er iets stuk is in de deurgreep, maar wellicht heeft één van jullie een oplossing die anders is.
POI navigatie is het (erg) zwakke punt van de ingebouwde navi. Al een jaar geleden is aangekondigd dat we POI database van Google zouden krijgen maar niks. Ik zoek altijd eerst het adres op in Google en voer dat in op de navi.HansAuutB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:31:
Gisteren (Frankrijk) en vandaag (Spanje) stuurde de navi me obv ingegeven poi-namen naar volstrekt verkeerde locaties. Op bestemming was niets wat ook maar iets wees op de poi-naam. In Frankrijk een half uur uit de richting en in Spanje een kwartier. Pff, waardeloos.
Bij de EV6 zit een automatische ontwasemingsfunctie (ADS). Er zat echter een hardnekkige softwarefout in de aansturing: soms bleef de auto stiekem op de interne recirculatiestand staan om energie te besparen (vooral in de Eco-stand), zónder dat het lampje op het dashboard brandde. Hierdoor besloegen de ruiten juist ontzettend snel tijdens langere ritten.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ja dat zou kunnen ik heb enkel het eerste gedeelte gelezen. Bij mij stond er dat het grote update van het kaartmateriaal en nog andere dingen ivm de GPS betrof. Daaronder stond dat er ook nog bugfixes en andere dingen waren ge-update. Geen idee of er een update was van de klimaatregeling. Ik heb wel modeljaar 26 misschien zit daar nog verschil op?Bo0bz schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:06:
@Bogey555 Ik zag op mijn scherm staan dat de update voor de facelift in ieder geval een update heeft gedaan aan de klimaatregeling. Ik heb het weggedrukt maar het ging over het ontwasemen van de ramen. Info via Gemini:
Bij de EV6 zit een automatische ontwasemingsfunctie (ADS). Er zat echter een hardnekkige softwarefout in de aansturing: soms bleef de auto stiekem op de interne recirculatiestand staan om energie te besparen (vooral in de Eco-stand), zónder dat het lampje op het dashboard brandde. Hierdoor besloegen de ruiten juist ontzettend snel tijdens langere ritten.
Welk MY?Bogey555 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
Gisteren een OTA update van de GPS software gehad. Duurde maar iets van een 5 minuten en hij was gedaan.
Zit nl nogal wat verschil tussen de 2022-2024 en de faceliftmodellen in het systeem 😒
GerkeP
Wel ik heb geopteerd voor modeljaar 26 van de GT. In MY26 zat de achteruitkijkspiegel met camera als optie en die wou ik. Dus geen idee of het verschil geeft maar ik moet zeggen ik heb al 2 OTA updates gehad en die waren heel snel vergeleken met mijn MY23 GT.GerkeP schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Welk MY?
Zit nl nogal wat verschil tussen de 2022-2024 en de faceliftmodellen in het systeem 😒
Geen idee. Ik kwam met thuis toe toen het update venster opende. Ik heb hem dan gewoon laten doen. Meestal kijk ik of er nieuwe updates zijn nadat ik een melding zie hier.Martinblokhuis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:13:
Is dit weer een OTA update die niet handmatig te downloaden is? Via de update app zie ik geen nieuwe update namelijk...
Hier ook twee dagen na elkaar een OTA update waarvan minstens één i.v.m. kaartmateriaal.Bogey555 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
Gisteren een OTA update van de GPS software gehad. Duurde maar iets van een 5 minuten en hij was gedaan.
Ik merk sinds vanmorgen (laatste update gestart toen ik gisteravond thuis arriveerde) ook dat de kleur van het menu nu afhankelijk is van de rijmodus, dus groen wanneer ik in ECO rij, rood in SPORT, etc.
Dit laatste type update is nu niet echt het type van updates waar ik in de eerste plaats op zit te wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Bram_GT op 24-06-2026 19:02 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat is ook uitgekomen, helaas alleen voor de face-lift versieElhovo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:19:
[...]
POI navigatie is het (erg) zwakke punt van de ingebouwde navi. Al een jaar geleden is aangekondigd dat we POI database van Google zouden krijgen maar niks. Ik zoek altijd eerst het adres op in Google en voer dat in op de navi.
Grrr.GHorsie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:13:
[...]
Dat is ook uitgekomen, helaas alleen voor de face-lift versie
En waarom? Dit is hoofdzakelijk een back-end verandering. Wat dat betreft kan Kia nog heel wat leren van Tesla.....
Ja idd. Gisterenavond als ik thuis kwam nog een OTA update, maar nu van het klimaat systeem. Ik heb hem laten lopen maar ik heb nog niet gekeken wat er anders is.Bram_GT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Hier ook twee dagen na elkaar een OTA update waarvan minstens één i.v.m. kaartmateriaal.
Ik merk sinds vanmorgen (laatste update gestart toen ik gisteravond thuis arriveerde) ook dat de kleur van het menu nu afhankelijk is van de rijmodus, dus groen wanneer ik in ECO rij, rood in SPORT, etc.
Dit laatste type update is nu niet echt het type van updates waar ik in de eerste plaats op zit te wachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Bogey555 op 25-06-2026 10:33 ]
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic