• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:13
Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:10:
Thanks voor de input.Straks de dealer toch maar even bellen dan...

On a different note, hoe ervaren jullie het verbruik van de auto? Ik zie een behoorlijk verschil tussen wat de auto denkt te verbruiken en het 'echte' verbruik (wat ik registreer op spritmonitor)

[Afbeelding] Via spritmonitor zit ik net onder de 18kWh/100km
Wat is spritmonitor?

Is dat cijfer incl laadverliezen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:47
On a different note, hoe ervaren jullie het verbruik van de auto? Ik zie een behoorlijk verschil tussen wat de auto denkt te verbruiken en het 'echte' verbruik (wat ik registreer op spritmonitor)
Verbruik kwam bij mij altijd aardig overeen. Zowel de aangegeven range als daadwerkelijke range.

Spritmonitor is wat je laad denk ik, incl. laadverliezen? Dat kan zo 10 a 20% zijn afhankelijk van hoe je exact laad.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:44
Is de ev6 na de facelift nou echt significant verbeterd? Ik lees over eerdere versies met trillingen in het stuur? En als de iccu is vervangen, zijn dan de problemen duurzaam opgelost?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het echte verbruik meet je als het goed is aan de laadpaal en is de hoeveelheid energie die er in de auto is gegaan (zo wordt ook de WLTP bepaald).
Maar wat je auto weergeeft is wat er vanuit de accu naar de motor (+ de rest) gaat. En daar zitten de laadverliezen nog tussen....

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-06-2026 17:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-06 20:04
Card Nox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Verbruik kwam bij mij altijd aardig overeen. Zowel de aangegeven range als daadwerkelijke range.

Spritmonitor is wat je laad denk ik, incl. laadverliezen? Dat kan zo 10 a 20% zijn afhankelijk van hoe je exact laad.
En welke laadstrategie of laadtechniek is dan de efficiëntere methode volgens jou? Of heb je het dan gewoon over het verschil tussen AC en DC laden?

• Card Nox
Vooral AC. 11KW is efficiënter dan bv 4KW.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
martinenjohn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:50:
Is de ev6 na de facelift nou echt significant verbeterd? Ik lees over eerdere versies met trillingen in het stuur? En als de iccu is vervangen, zijn dan de problemen duurzaam opgelost?
Meer isolatie, andere afdichting deuren (minder windruis), andere demping, moderner besturingssysteem (ook sneller), draadloos CarPlay, betere draadloze lader, usb c aansluiting voor met hoger wattage, grotere accu, sneller laden, coldgating bug verholpen in accu pakket, efficiëntere en stillere motoren, enkele opties rijker bij de edition advanced (stoelkoeling, relax functie), lelijker, lelijkere velgen, kleine aanpassingen zoals houders om je gordels achter vast te zetten, handmatig precon aanzetten, stuur capacitatief (aanraken ipv bewegen om alarmen uit te zetten), andere sleutels (niet meer van metaal wat slijt als deze op de kopse kant valt),

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:07

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

HansAuutB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Wat is spritmonitor?

Is dat cijfer incl laadverliezen?
Website om je verbruik te registreren. Hier registreer ik dan de laadsessies zodat je het 'echte' verbruik kunt zien

https://www.spritmonitor.de/en/

[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 19-06-2026 07:58 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Tomba

Tomba

Card Nox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Tis 14.9 (auto) vs bijna 18 (werkelijk geladen) kWh/100km, dat vond ik fors. BIj mijn eGolf die ik hiervoor had zat t veel dichter bij elkaar.

• Tomba

Tomba

Andrehj schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:25:
[...]

Het echte verbruik meet je als het goed is aan de laadpaal en is de hoeveelheid energie die er in de auto is gegaan (zo wordt ook de WLTP bepaald).
Maar wat je auto weergeeft is wat er vanuit de accu naar de motor gaat. En daar zitten de laadverliezen nog tussen....
Je lijkt te impliceren dat het verbruik van de airco etc niet meetelt? Dat zou voor mij het grote verschil wel verklaren dan.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:16
Dat lijkt mij niet. Je ziet het totale verbruik ook sterk stijgen als je de kachel aan zet..

• Bogey555
  • Laatst online: 12-07 23:21
king_dude schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Meer isolatie, andere afdichting deuren (minder windruis), andere demping, moderner besturingssysteem (ook sneller), draadloos CarPlay, betere draadloze lader, usb c aansluiting voor met hoger wattage, grotere accu, sneller laden, coldgating bug verholpen in accu pakket, efficiëntere en stillere motoren, enkele opties rijker bij de edition advanced (stoelkoeling, relax functie), lelijker, lelijkere velgen, kleine aanpassingen zoals houders om je gordels achter vast te zetten, handmatig precon aanzetten, stuur capacitatief (aanraken ipv bewegen om alarmen uit te zetten), andere sleutels (niet meer van metaal wat slijt als deze op de kopse kant valt),
Goeie samenvatting. Wat ik ook een hele leuke vind is dat elke gps software nu getoond wordt in de HUD, niet alleen die van KIA zoals voorheen.

• jan_jansen75
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:40
Nobby schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Vanmiddag bij de Kia dealer geweest, die heeft foto's gemaakt en gaat het opnemen met Kia Nederland. Wordt vervolgd.
Is er eigenlijk al een reactie van Kia Nederland geweest?

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
ik wilde de obd plug beter kunnen bereiken, of in ieder geval het klepje er weer op zetten terwijl er iets in zat. Dus eerst een nieuw klepje bij de KIA dealer gehaald en toen met een zaagje aan de slag gegaan. (dat ging overigens een stuk makkelijker dan ik verwacht had)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh37sfkjceWeIQY1Lx_jth_Q1xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25VKYKdxrhJhoRJHcRsET2y9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet het nog een beetje netjes afwerken, maar kan nu in en uitpluggen zonder het klepje ergens te moeten leggen (en het dus kwijtraken). Operatie geslaagd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gASZtVZx28U0ptALAVKTOqVtl8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geEUpnn5A6peO0r1Z4uZXg98.jpg?f=fotoalbum_large

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:57
mediumdry schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:16:
ik wilde de obd plug beter kunnen bereiken, of in ieder geval het klepje er weer op zetten terwijl er iets in zat. Dus eerst een nieuw klepje bij de KIA dealer gehaald en toen met een zaagje aan de slag gegaan. (dat ging overigens een stuk makkelijker dan ik verwacht had)

[Afbeelding]

Ik moet het nog een beetje netjes afwerken, maar kan nu in en uitpluggen zonder het klepje ergens te moeten leggen (en het dus kwijtraken). Operatie geslaagd ;)

[Afbeelding]
Is een OBD2 switch en verlengkabel niet wat je zoekt? Dan kan je de OBD-2 reader netjes wegwerken (achter het klepje of elders) maar kan je verbinding nog steeds uit zetten en hoef je de reader niet steeds fysiek te verwijderen (en dus ook geen modificaties aaan de klep te maken).

OBD2 Extension cable with on / off switch 16 pin, 55cm --> je hebt er hier zat van en zijn ook een stuk goedkoper te vinden

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 08:40
Persoonlijk zou ik niet voor een verlengkabel gaan, maar voor een OBD2 splitter/verlenger.
Je klikt dan de originele OBD2 poort los zodat je een leeg gat hebt daar, de splitter sluit je hierop aan en één van de twee uitgangen van de splitter plaats je weer in het gat. Je moet wel even kijken naar de juiste splitter met een passende OBD2 poort voor de EV6, of verloopstuk met de juiste OBD2 poort welke je weer op de plaats van de originele kunt klikken/monteren.
Zo heb ik het bij mijn Kona ook gedaan, omwille van het gebruik van een WiCan OBD2/WiFi(MQTT) adapter, zonder mijn originele poort te verliezen.

[ Voor 10% gewijzigd door thalx op 19-06-2026 14:37 ]

Blbaa

• mediumdry
  • Nu online
@greg-a ik heb zowel een OBD2 splitter als verlengkabel met powerknopje. Geen van die is dun genoeg om het klepje dicht te kunnen doen met een kabel in de poort. Ben nog aan het kijken naar hoe ik de verlengkabel netjes kan wegwerken en toch makkelijk de power aan en uit zetten, al is het maar dat de iCar vaak niet gevonden wordt als ie al langer in de poort zit, dus power on/off zal hier zeker bij helpen.

In any case, het klepje moet sowieso aangepast worden. Dit is dus eigenlijk een stap in het proces, niet het eindpunt :)

@thalx de poort losklikken? Heb je ergens instructies voor hoe dat moet? Die optie had ik nog niet gezien/aan gedacht.

[ Voor 10% gewijzigd door mediumdry op 19-06-2026 14:38 ]

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:14
Ik heb deze onlangs gekocht Vgate Icar pro 2s

Past prima achter het klepje en hoef je niet aan te zetten, dus klepje hoeft er nooit meer voor weg.

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 08:40
mediumdry schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:36:

@thalx de poort losklikken? Heb je ergens instructies voor hoe dat moet? Die optie had ik nog niet gezien/aan gedacht.
Helaas geen echte instructies, maar het is heel simpel. Als je rondom je OBD2 poort kijkt in de Kia, zul je zien dat deze met een paar palletjes op zijn plaats wordt gehouden. Als je deze indrukt, kun je de poort naar achter los drukken. Bekijk deze stekker goed, en zoek dan op internet naar een splitter met een vergelijkbare stekker met die palletjes op dezelfde plaats zodat de nieuwe stekker op de plaats van de oude past.
Voorbeeld van welke ik voor de Hyundai Kona heb gebruikt: BBfly B6:
- Op de linker (male) stekker gaat de losgeklikte female OBD2 poort van de EV6
- 1 van de twee andere poorten klik je terug op de plaats waar eerst de originele poort zat, op de andere sluit je je OBD2 Bluetooth/WiFi/Wican aan
- De kabels werk je daarna nog even mooi weg aan de achterkant
Resultaat: je blijft een vrije OBD2 houden voor je garage én je klepje kan altijd dicht, ongeacht hoe groot je OBD2 adapter is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avU_UGQw2sk11HCz9jJT7OETQkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL0g9AQ4sEuTvsNnQ5lXwW6U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door thalx op 19-06-2026 15:25 ]

Blbaa

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:57
petertenboer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:55:
Ik heb deze onlangs gekocht Vgate Icar pro 2s

Past prima achter het klepje en hoef je niet aan te zetten, dus klepje hoeft er nooit meer voor weg.
Volgens mij wil mediumdry de obd reader juist aan/uit kunnen zetten vanwege veiligheid. Als je je auto uitzet staat de OBD reader nog (tijdelijk?) aan en kunnen andere via BT ermee connecten. En volgens mij kan dat ook gedeeltelijk je 12v batterij drainen, als weet ik dat niet zeker.

Ik kreeg bij mijn obd2 reader iig een waarschuwing dat ik mezelf bewust moest zijn voor de risicos bij het continue ingeplugd laten van de reader (Veepak)

• mediumdry
  • Nu online
zoals te zien in de foto heb ik de vgate icar pro, die nog iets kleiner lijkt dan de vgate icar pro 2s. Ik krijg met geen mogelijkheid het klepje dicht met de vgate er in. Daarnaast is het niet zozeer veiligheid, alswel de mogelijkheid om makkelijk te resetten omdat ik zowel met carscanner als met ioniq5companion had dat het re-connecten niet lukte zonder de vgate uit de plug te halen en er weer in te doen.

De veiligheid is zeker ook belangrijk, net als de 12v accu. :)

Maar het lijkt dus dat de poort bij mij anders is dan bij anderen? Ik krijg vandaag de aviloo binnen voor een batterijtest, dus ik moet toch naar de poort, ik zal gelijk eens kijken wat ik kan doen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:59:
Je lijkt te impliceren dat het verbruik van de airco etc niet meetelt? Dat zou voor mij het grote verschil wel verklaren dan.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde alle stroom die uit de accu gaat. Dus inclusief de stroom naar alle andere stroomverbruikers in de auto (niet alleen de airco, maar ook de stuurbekrachtiging, radio, ventilator etc).
Verreweg de grootste oorzaak van het verschil tussen wat de auto weergeeft en wat je in de meterkast meet zijn de laadverliezen. Daarbij komt nog de soms wat optimistische verbruiksweergave op je dashboard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
jan_jansen75 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Betreft productie fout (corrosie v/d motorkap)

Bij mij nog steeds geen updates. Dealer komt afspraak mbt klant informeren / status updates niet na. Erg teleurstellend dit. Ben bang dat dit via de Rechtsbijstand moet gaan want na maanden wachten begint het geduld op te raken.

Wacht sinds eind maart, tis nu half juni.

• petertenboer
greg-a schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Volgens mij wil mediumdry de obd reader juist aan/uit kunnen zetten vanwege veiligheid. Als je je auto uitzet staat de OBD reader nog (tijdelijk?) aan en kunnen andere via BT ermee connecten. En volgens mij kan dat ook gedeeltelijk je 12v batterij drainen, als weet ik dat niet zeker.

Ik kreeg bij mijn obd2 reader iig een waarschuwing dat ik mezelf bewust moest zijn voor de risicos bij het continue ingeplugd laten van de reader (Veepak)
Hij gaat gewoon uit na afsluiten van de auto. Op het moment dat ik ga rijden ga ik even naar het CarPlay scherm en klik op carscanner. Op dat moment gaat carscanner verbinding opbouwen.

Er hoeft dus geen “angst” te zijn dat de 12 Volt accu leeg gaat lopen.

Ik ben er erg blij mee. Niet elke keer de dongel er uit moeten halen om te activeren of een schakelaar indrukken om aan te zetten. En wat ik zeg; perfect achter het klepje passend 😉

• jan_jansen75
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:40
aprofet schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Bij mij nog steeds geen updates. Dealer komt afspraak mbt klant informeren / status updates niet na. Erg teleurstellend dit. Ben bang dat dit via de Rechtsbijstand moet gaan want na maanden wachten begint het geduld op te raken.

Dank voor de info. Ik wil binnenkort ook naar de dealer gaan. Zal kwestie van de lange adem worden begrijp ik.

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
Ik heb een EV6 met Gen5Wide systeem en ik heb meen gezien te hebben dat nieuwe chargers beschikbaar kwamen in de ingebouwde navigatie voordat een kaart update werd geleverd. Maar ik ben er niet meer zo zeker van of charger locatie wellicht alleen offline beschikbaar is en enkel de gegevens mbt bezetting van de charger online worden opgehaald.

Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:10

Nobby

Nuts!

[...]

Ik heb geen reactie gehad tot toe. Ik ben wel afgelopen week langs de dealer gereden. Toen hebben ze foto's gemaakt van de dikte van de lak(?) met zo'n meter.

En daarna hebben we een afspraak ingepland dat de schade herstel het gaat repareren.

Ik kon mijn frustratie niet onderdrukken dat ze me vergeten waren te bellen. En dan ook nog eens voor de vorm de dikte van de lak meten aan de bovenkant?

Het is echt moeizaam met Kia en garantie.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• HansAuutB
Elhovo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:42:
Ik heb een EV6 met Gen5Wide systeem en ik heb meen gezien te hebben dat nieuwe chargers beschikbaar kwamen in de ingebouwde navigatie voordat een kaart update werd geleverd. Maar ik ben er niet meer zo zeker van of charger locatie wellicht alleen offline beschikbaar is en enkel de gegevens mbt bezetting van de charger online worden opgehaald.

Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven?
Misschien een duidelijkere beschrijving van je case.

Ik kan er geen touw aan vast knopen.

• Elhovo
HansAuutB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Misschien een duidelijkere beschrijving van je case.

Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Wat ik bedoelde: als ik een charger zoek via de ingebouwde navigator, komen de gegevens dan van de interne database of van een online database?

• HansAuutB
Elhovo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Wat ik bedoelde: als ik een charger zoek via de ingebouwde navigator, komen de gegevens dan van de interne database of van een online database?
Online denk ik, want aantal vrije stalls worden weergegeven.

Voor wat het waard is. Tijdsinterval?

[ Voor 5% gewijzigd door HansAuutB op 21-06-2026 21:11 ]

• Nobby

Nobby

Nuts!

[...]

Geen enkele. Moet ik die forceren?

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• mediumdry
  • Nu online
@thalx bedankt, die obd2 splitter klikte inderdaad in de plek van de "echte" obd2 poort!

Nadeel is natuurlijk dat ik meteen even keek of het allemaal goed was en de ioniqcompanion app gaf (op de telefoon, niet via airplay) aan dat er iets met de HVAC was. (score wisselend tussen 0% en 50%) En de ramen besloegen even allemaal, daarna ging de airco wel weer werken, maar de score werd nooit 100%. CarScanner geeft foutmelding B18AC(07) aan, en dat zou staan voor "A/C control module identifies coolant valve fault condition."

De verschillende omschrijvingen geven aan dat het beter is het gelijk te laten fixen en er niet in te gaan rijden. Maar de auto gaf geen dashboard melding oid, ik kwam er achter doordat ik actief naar de codes ging kijken en de airco werkt nog wel.

Kennen jullie het probleem, is het iets dat bekend is? Wat raden jullie aan?

[update] KIA dealer zei dat het waarschijnlijk niet heel erg is zo lang er geen lampje op het dashboard aan gaat (ook geen melding in KIA connect app bij diagnostics). Wel een afspraak gemaakt bij een garage voor onderzoek, maar het lijkt wel of er veel te weinig garages zijn, want wachttijden tot 8 weken lijken normaal! Percentage signaal bij ioniq companion wisselde vandaag tussen 30% en 80%, en hij koelt nog. Hoop er maar het beste van.

[ Voor 28% gewijzigd door mediumdry op 23-06-2026 18:49 ]

• HansAuutB
Gisteren (Frankrijk) en vandaag (Spanje) stuurde de navi me obv ingegeven poi-namen naar volstrekt verkeerde locaties. Op bestemming was niets wat ook maar iets wees op de poi-naam. In Frankrijk een half uur uit de richting en in Spanje een kwartier. Pff, waardeloos.

• petertenboer
petertenboer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:14:
Meedenken gevraagd

Ik loop sinds kort tegen het volgende probleem aan: Bij het willen vergrendelen van de auto door te drukken op de deurhendel lukt dit niet aan de bestuurderskant. Ga ik vervolgens naar de passagierskant dan lukt het wel om te vergrendelen via de deurhendel (Met de sleutel zelf in de tas).

Iemand een idee of dit met instellingen van iets?? te maken kan hebben. Aan de batterij van de sleutel kan het in mijn ogen niet liggen omdat zowel bij de sleutel van mijn vrouw als die van mijzelf dit fenomeen optreed.

Meest logisch lijkt mij dat er iets stuk is in de deurgreep, maar wellicht heeft één van jullie een oplossing die anders is.
Gisteren bij de dealer geweest. Het geheel is doorgemeten en er kwam geen stroom meer bij het keyless gedeelte aan bestuurderskant. Nieuwe deurhendel besteld die volgende week wordt gemonteerd.

• Elhovo
HansAuutB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:31:
Gisteren (Frankrijk) en vandaag (Spanje) stuurde de navi me obv ingegeven poi-namen naar volstrekt verkeerde locaties. Op bestemming was niets wat ook maar iets wees op de poi-naam. In Frankrijk een half uur uit de richting en in Spanje een kwartier. Pff, waardeloos.
POI navigatie is het (erg) zwakke punt van de ingebouwde navi. Al een jaar geleden is aangekondigd dat we POI database van Google zouden krijgen maar niks. Ik zoek altijd eerst het adres op in Google en voer dat in op de navi.

• Bogey555
Gisteren een OTA update van de GPS software gehad. Duurde maar iets van een 5 minuten en hij was gedaan.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:23
@Bogey555 Ik zag op mijn scherm staan dat de update voor de facelift in ieder geval een update heeft gedaan aan de klimaatregeling. Ik heb het weggedrukt maar het ging over het ontwasemen van de ramen. Info via Gemini:

Bij de EV6 zit een automatische ontwasemingsfunctie (ADS). Er zat echter een hardnekkige softwarefout in de aansturing: soms bleef de auto stiekem op de interne recirculatiestand staan om energie te besparen (vooral in de Eco-stand), zónder dat het lampje op het dashboard brandde. Hierdoor besloegen de ruiten juist ontzettend snel tijdens langere ritten.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Bogey555
Bo0bz schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:06:
@Bogey555 Ik zag op mijn scherm staan dat de update voor de facelift in ieder geval een update heeft gedaan aan de klimaatregeling. Ik heb het weggedrukt maar het ging over het ontwasemen van de ramen. Info via Gemini:

Bij de EV6 zit een automatische ontwasemingsfunctie (ADS). Er zat echter een hardnekkige softwarefout in de aansturing: soms bleef de auto stiekem op de interne recirculatiestand staan om energie te besparen (vooral in de Eco-stand), zónder dat het lampje op het dashboard brandde. Hierdoor besloegen de ruiten juist ontzettend snel tijdens langere ritten.
Ja dat zou kunnen ik heb enkel het eerste gedeelte gelezen. Bij mij stond er dat het grote update van het kaartmateriaal en nog andere dingen ivm de GPS betrof. Daaronder stond dat er ook nog bugfixes en andere dingen waren ge-update. Geen idee of er een update was van de klimaatregeling. Ik heb wel modeljaar 26 misschien zit daar nog verschil op?

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:39

GerkeP

Vragen mag altijd........

Bogey555 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
Gisteren een OTA update van de GPS software gehad. Duurde maar iets van een 5 minuten en hij was gedaan.
Welk MY?
Zit nl nogal wat verschil tussen de 2022-2024 en de faceliftmodellen in het systeem 😒

GerkeP

• Bogey555
GerkeP schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Welk MY?
Zit nl nogal wat verschil tussen de 2022-2024 en de faceliftmodellen in het systeem 😒
Wel ik heb geopteerd voor modeljaar 26 van de GT. In MY26 zat de achteruitkijkspiegel met camera als optie en die wou ik. Dus geen idee of het verschil geeft maar ik moet zeggen ik heb al 2 OTA updates gehad en die waren heel snel vergeleken met mijn MY23 GT.

• Martinblokhuis
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06 12:13
Is dit weer een OTA update die niet handmatig te downloaden is? Via de update app zie ik geen nieuwe update namelijk...

• Bogey555
Martinblokhuis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:13:
Is dit weer een OTA update die niet handmatig te downloaden is? Via de update app zie ik geen nieuwe update namelijk...
Geen idee. Ik kwam met thuis toe toen het update venster opende. Ik heb hem dan gewoon laten doen. Meestal kijk ik of er nieuwe updates zijn nadat ik een melding zie hier.

• Bram_GT
Bogey555 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
Hier ook twee dagen na elkaar een OTA update waarvan minstens één i.v.m. kaartmateriaal.
Ik merk sinds vanmorgen (laatste update gestart toen ik gisteravond thuis arriveerde) ook dat de kleur van het menu nu afhankelijk is van de rijmodus, dus groen wanneer ik in ECO rij, rood in SPORT, etc.

Dit laatste type update is nu niet echt het type van updates waar ik in de eerste plaats op zit te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Bram_GT op 24-06-2026 19:02 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 10:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh, is het de rijmodus. Jammer, ik dacht dat het gekoppeld was aan de persoonlijke interieurverlichtingskleur, die ik op geel/oranje heb ingesteld (en op roze voor mijn vrouw)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07 12:18
Elhovo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:19:
[...]

POI navigatie is het (erg) zwakke punt van de ingebouwde navi. Al een jaar geleden is aangekondigd dat we POI database van Google zouden krijgen maar niks. Ik zoek altijd eerst het adres op in Google en voer dat in op de navi.
Dat is ook uitgekomen, helaas alleen voor de face-lift versie :(

• Elhovo
GHorsie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:13:
[...]

Dat is ook uitgekomen, helaas alleen voor de face-lift versie :(
Grrr.

En waarom? Dit is hoofdzakelijk een back-end verandering. Wat dat betreft kan Kia nog heel wat leren van Tesla.....

• Bogey555
Bram_GT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:01:
[...]

Hier ook twee dagen na elkaar een OTA update waarvan minstens één i.v.m. kaartmateriaal.
Ik merk sinds vanmorgen (laatste update gestart toen ik gisteravond thuis arriveerde) ook dat de kleur van het menu nu afhankelijk is van de rijmodus, dus groen wanneer ik in ECO rij, rood in SPORT, etc.

Dit laatste type update is nu niet echt het type van updates waar ik in de eerste plaats op zit te wachten.
Ja idd. Gisterenavond als ik thuis kwam nog een OTA update, maar nu van het klimaat systeem. Ik heb hem laten lopen maar ik heb nog niet gekeken wat er anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door Bogey555 op 25-06-2026 10:33 ]

• Bram_GT
.oisyn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:12:
Oh, is het de rijmodus. Jammer, ik dacht dat het gekoppeld was aan de persoonlijke interieurverlichtingskleur, die ik op geel/oranje heb ingesteld (en op roze voor mijn vrouw)
Het is zeker niet de interieurverlichting want die staat hier steevast op blauw.
Dag 2 na de update en de kleuren wijzigen al niet meer. Het staat nu inderdaad continue op geel/oranje. Nu begrijp ik er niets meer van 8)7 .

Er is blijkbaar wel iets gaande: https://www.reddit.com/r/..._lighting_and_drive_mode/

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 10:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bogey555 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Ja idd. Gisterenavond als ik thuis kwam nog een OTA update, maar nu van het klimaat systeem. Ik heb hem laten lopen maar ik heb nog niet gekeken wat er anders is.
Die was er toch al? Ik kreeg gisteren de derde update binnen. Nog niet gekeken wat dat was.

Ook zo suf. Dan blijft na de update de hele tijd die vraag in beeld of je de details wil zien. Druk je eindelijk op details, kan ie ze niet laten zien omdat je aan het rijden bent. Ja, op zich fair, MAAR VRAAG HET DAN OOK NIET 8)7

Ik zou graag eens een update zien die de drive mode gewoon laat staan in de laatste stand waar ie op stond. Per profiel. En dat hij de regenerative breaking stand gaat onthouden per profiel.

En dat hij ook gewoon op Max kan blijven staan en niet terug naar Level 3. Ik snap ook niet waarom ik niet achteruit kan rijden op Max. Hij luistert veel geleidelijker naar de gaspedaal op Max, je kunt veel langzamer wegrijden in die stand. Dat wil ik juist met achteruit rijden, ipv de stand waar hij gewoon maar door blijft rijden op een nét iets te hoge snelheid (mijn oprit is niet zo breed, ik parkeer 'm altijd heel strak langs de muur)

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 25-06-2026 21:54 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Bram_GT
.oisyn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Ik zou graag eens een update zien die de drive mode gewoon laat staan in de laatste stand waar ie op stond. Per profiel. En dat hij de regenerative breaking stand gaat onthouden per profiel.
Exact dit is voor mij dus ook de grootste dagelijks terugkerende ergernis. Technisch gezien moet dit oplossen volgens mij toch echt laaghangend fruit zijn. Of verwacht ik nu te veel?

• Bogey555
.oisyn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Die was er toch al? Ik kreeg gisteren de derde update binnen. Nog niet gekeken wat dat was.

Ook zo suf. Dan blijft na de update de hele tijd die vraag in beeld of je de details wil zien. Druk je eindelijk op details, kan ie ze niet laten zien omdat je aan het rijden bent. Ja, op zich fair, MAAR VRAAG HET DAN OOK NIET 8)7

En dat hij ook gewoon op Max kan blijven staan en niet terug naar Level 3. Ik snap ook niet waarom ik niet achteruit kan rijden op Max. Hij luistert veel geleidelijker naar de gaspedaal op Max, je kunt veel langzamer wegrijden in die stand. Dat wil ik juist met achteruit rijden, ipv de stand waar hij gewoon maar door blijft rijden op een nét iets te hoge snelheid (mijn oprit is niet zo breed, ik parkeer 'm altijd heel strak langs de muur)
Ik heb er de laatste dagen 2 gehad. Gelukkig stond ik stil dus ik kon de details lezen :) De eerste was een grote GPS software update en nog wat kleine bugfixes en de laatste was voor het klimaat systeem. En ja valid requests van jouw kant ;)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02

TGEN

Hmmmx_

Gewoon iets wat me opviel: het plaatje van de auto in de Kia-app is sinds ie weer voor me werkt (vorige week donderdag) aangepast naar het pre-facelift model (nadat ie al langer geleden al de juiste kleur had gekregen).

[ Voor 5% gewijzigd door TGEN op 26-06-2026 11:37 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Card Nox
Mijn EV6 ingeleverd en zag dit rapport in de portal staan. 99% vd tijd tussen de 20 & 80% geweest. Alleen super chargen op vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13JMb8SaEbuKay5LhxR8_LL3fBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJmyaLcMeamUCPftPB3BwGXs.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Vorige maand eerste issue met onze EV6 GT-line (2 jaar 34000 km).
Airco (en uiteraard stoelkoeling) deden het niet meer (pech, één week na jaarlijks onderhoud).
Contact met dealer => kon over 14 dagen binnen voor nazicht => nazicht één dag, uitslag compressor stuk.
Twee weken later binnen voor vervanging (2 dagen). Als vervangwagen een Kia hybride Ceed SW.
Alles uiteraard onder garantie (zonder dat de dealer over wat dan ook moeilijk deed).

Gelukkig nog net hersteld voor de echte hittegolf begon.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 12:39 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• jvg9
  • Laatst online: 15:19
IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:39:
Airco (en uiteraard stoelkoeling) deden het niet meer (pech, één week na jaarlijks onderhoud).
Contact met dealer => kon over 14 dagen binnen voor nazicht => nazicht één dag, uitslag compressor stuk.
Twee weken later binnen voor vervanging (2 dagen). Als vervangwagen een Kia hybride Ceed SW.
Alles uiteraard onder garantie (zonder dat de dealer over wat dan ook moeilijk deed).

Een beetje hetzelfde hier, alleen dan nog niet gemaakt voor de hitte. 26 mei aangemeld dat airco niet meer werkt. 3 weken later kon de diagnose gesteld worden (compressor stuk). Nu al ruim 1,5 week wachten op onderdelen.

Ben benieuwd wanneer ik langs kan komen als de onderdelen binnen zijn. Zou mij niets verbazen als dat dan weer weken op zich laat wachten.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hier ook een leuke mijlpaal. Heb de auto sinds december 2021. Begin van het jaar heb ik vanuit mijn bedrijf verkocht aan privé. Nog super blij mee.

Vandaag de 100.000 km gehaald :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5nzX-MlJqVJl8-Z0pWUCZMZ1HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o5Xt1XywqpuaJDk3unSQQDe.jpg?f=fotoalbum_large

• The Wizard
  • Laatst online: 16:31

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:39:

De stoelventilatie moet gewoon nog blijven werken, het is alleen maar een ventilator in je stoel, zit niet gekoppeld aan je AC.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• IvoB2
  • Niet online
jvg9 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Een beetje hetzelfde hier, alleen dan nog niet gemaakt voor de hitte. 26 mei aangemeld dat airco niet meer werkt. 3 weken later kon de diagnose gesteld worden (compressor stuk). Nu al ruim 1,5 week wachten op onderdelen.

Ben benieuwd wanneer ik langs kan komen als de onderdelen binnen zijn. Zou mij niets verbazen als dat dan weer weken op zich laat wachten.
Tijdens de voorbije hitte is dat wel heel veel pech.
Gelukkig had de dealer de compressor op voorraad.
Na de diagnose enkele dagen later moeten wachten op toestemming hoofdzetel Kia voor garantieclaim en na toestemming een tiental dagen voor er een plaats vrij was in de werkplaats. Dag 1 was vervangen onderdelen en dag 2 was testen koelvloeistof. De eerste dag om 09:00 uur binnen gedaan waarop op dag 2 om 14:00 uur de EV werd vrijgegeven. Die SMS had ik echter gemist waardoor op dag 3 om 08:00 terug opgehaald.

• IvoB2
  • Niet online
The Wizard schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:51:
[...]

De stoelventilatie moet gewoon nog blijven werken, het is alleen maar een ventilator in je stoel, zit niet gekoppeld aan je AC.
Ja, die ventilator werkt nog maar dan wordt er gewoon warme/hete interieurlucht rondgepompt.
Dat schiet ook niet op en van "koeling" is dan ook geen sprake.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 15:54 ]

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:34
Mister I schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:19:
Hier ook een leuke mijlpaal. Heb de auto sinds december 2021. Begin van het jaar heb ik vanuit mijn bedrijf verkocht aan privé. Nog super blij mee.

[Afbeelding]
Bij mij ga ik morgen die mijlpaal halen op mijn dagelijkse woon werk - heb de auto sinds September 2022, die range haal ik echter echt niet meer op 89%.

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

magicstar schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Bij mij ga ik morgen die mijlpaal halen op mijn dagelijkse woon werk - heb de auto sinds September 2022, die range haal ik echter echt niet meer op 89%.
Die range heb ik nog nooit gehaald , auto in bezit sinds nov '21

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• aprofet
  • Laatst online: 15:57
aprofet schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Update na lang wachten en zelf iedere keer informeren:

Claim is geaccepteerd

Corrosie motorkap /-naden wordt onder garantie gerepareerd.

Auto gaat na regulier onderhoud meteen door naar spuiterij, ben de auto hierdoor wel een paar daagjes kwijt.

• Nobby

Nobby

Nuts!

aprofet schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Update na lang wachten en zelf iedere keer informeren:

Claim is geaccepteerd

Corrosie motorkap /-naden wordt onder garantie gerepareerd.

Auto gaat na regulier onderhoud meteen door naar spuiterij, ben de auto hierdoor wel een paar daagjes kwijt.
Bij mij ook, ik moet hem eind van de week inleveren.

Maar ik heb geen enkele communicatie gehad, dat ze toegeven dat ze het gaan fixen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Nobby op 01-07-2026 02:11 ]

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-07 12:48
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Die range heb ik nog nooit gehaald , auto in bezit sinds nov '21
Afhankelijk van hoe je rijdt, ikzelf zie nooit meer dan 400-420km, ik had afgelopen zomer da wagen uitgeleend aan mijn schoonbroer gom gaf plots >500km aan.

Maar ja die rijdt 100km/h op de snelweg, en rijdt altijd rechts en super langzaam...

Rijstijl en gekozen wegen kunnen snel 20-30% schelen...

[ Voor 6% gewijzigd door izzet3838 op 01-07-2026 09:22 ]

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• petertenboer
Vanochtend bij de dealer geweest om de keyless entry, die niet meer functioneerde, te vervangen aan de bestuurderskant. Ik heb de mogelijkheid aangegrepen om wat foto's gedurende het herstelproces te maken. De unit is eigenlijk best heel groot die vervangen moet worden. Daarentegen is de tweeter in de hoek van het raam belachelijk klein :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfT-eninoIj50k09bTZhmT3IJFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYYJE0yvVa6OZrZRLESICgX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIYtHveQu3hs2a2alBdTmdv1DWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppngdrEm6e2DPrtPvkupER2i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNY73Dvfde90re7WuxtTcVTxhio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFySHxKlXljMU87JK4H4qEYm.jpg?f=fotoalbum_large

• petertenboer
BTW: iedereen met Gen5W navigatie kan die weer updaten met de 07-2026 versie vanaf vandaag.

Update

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46

henri8096

BIM is not a software!

petertenboer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:10:
BTW: iedereen met Gen5W navigatie kan die weer updaten met de 07-2026 versie vanaf vandaag.

Update
Update loopt, ik ben benieuwd hoe weinig er nu weer veranderd is. Hopenlijk wel een kaartupdate.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• petertenboer
henri8096 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Update loopt, ik ben benieuwd hoe weinig er nu weer veranderd is. Hopenlijk wel een kaartupdate.
Het betreft voor Gen5W alleen een kaartupdate.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07 23:21
henri8096 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Ik heb de laatste twee of drie updates niet eens meer gedaan, alles werkt nu redelijk ok, en als er niks nieuws is kan het alleen maar meer bugs toevoegen bij Kia. 😅

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• henri8096
  • Laatst online: 16:46

henri8096

BIM is not a software!

petertenboer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Inderdaad, kaartupdate en 'stabiliteitsverbeteringen'.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:16
Goed weer voor de range. Gisteren 430km gereden, voornamelijk snelweg en met 17% weer thuis gekomen. Volgens de GOM nog 70km over en een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh/100km.

Ben toch benieuwd hoe het verbruik wordt gemeten, want dat verbruik lijkt hoger dan de batterij werkelijk leegloopt. Misschien wordt laadverlies al ingecalculeerd?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
petertenboer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Ik zie hem niet in de navigation updater programma, zeker eerst alleen OTA?

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58
The Wizard schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Dat update programma werd bij mij eerst geüpdatet na openen (macOS). In de nieuwe versie is de update wel beschikbaar. Installeren duurde ca. 40 minuten. Hopelijk kloppen de verkeersborden nu eindelijk met de werkelijkheid.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Planet X schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:02:
[...]

Dat update programma werd bij mij eerst geüpdatet na openen (macOS). In de nieuwe versie is de update wel beschikbaar. Installeren duurde ca. 40 minuten. Hopelijk kloppen de verkeersborden nu eindelijk met de werkelijkheid.
Hij staat hier nog op feb 2026 linksonder, maar bij het downloaden komt idd 07-2026 tevoorschijn :)

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

The Wizard schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Nee hoor, gewoon beschikbaar. Inmiddels gedownload en geïnstalleerd.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Harrie van Til schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Nee hoor, gewoon beschikbaar. Inmiddels gedownload en geïnstalleerd.
Psst, zie mijn reactie hierboven ;). Hier is ie ook geinstalleerd, kaart update + wat (bluetooth) stabiliteitsfixes.

• KupkuH
  • Laatst online: 10:07
Sinds de update wilt hij niet meer op single phase, 6 ampere starten in verband met pure solar charging. Als ik de lader op single phase of 3 phase 16 ampere start hij wel. Voor de update was dit geen probleem. Meer mensen die dit ervaren?

• cork
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:57
De update installeren lukt steeds niet, heb m al 3 x opnieuw gedownload en via usb in de auto geprobeerd te updaten.nooit eerder problemen mee gehad, maar de laatste 2 updates gratis via OTA gedaan, kan het daarmee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga3AGnMbQo0z3CrIAVh1dlQsCoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVXbZLhsG6ZiqvPBAjKjLjNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fbMdB0C7vmmbSrfXUgmyAN5yWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2x0ty0dkyUdPjPw6i1FvTrN.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er meer die hetzelfde probleem hebben gehad of een oplossing weten zonder dat ik naar de dealer moet watde auto aangeeft?

Corky

• petertenboer
cork schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:05:
De update installeren lukt steeds niet, heb m al 3 x opnieuw gedownload en via usb in de auto geprobeerd te updaten.nooit eerder problemen mee gehad, maar de laatste 2 updates gratis via OTA gedaan, kan het daarmee te maken hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn er meer die hetzelfde probleem hebben gehad of een oplossing weten zonder dat ik naar de dealer moet watde auto aangeeft?
Zelf ook updates via OTA gedaan en daarna nog nooit problemen gehad die lijken op wat jij hebt.

Wellicht een soft reset met de balpen doen voordat je de update start. Anders een reset via het menu van het modem doen. Deze beide methodes kun je zonder gevolgen doorvoeren.

Succes!

• cptgrt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:36
cork schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had precies hetzelfde, update faalde continue maar wel telkens op een ander moment. Uiteindelijk was een andere usb-stick de oplossing bij mij: daarmee ging het in een keer goed.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mister I schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:19:

[Afbeelding]
Gefeliciteerd Mister I. ;)

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Eerste vakantie met de EV6 was helaas vrij dramatisch.

De airco hield er twee dagen voor de vakantie mee op. De dealer heeft nog snel gekeken (erg netjes van ze), maar het bleek de compressor te zijn, deze konden ze niet meer op tijd vervangen.

Dus met meer van 35 graden Celsius naar het vakantieadres gereden, was absoluut geen pretje, maar goed, ramen open dan maar.

Op de terugreis hield de auto opeens op met snelladen. Nieuwe sessie proberen te starten, wilde niet meer starten. Toen bleef de auto zonder aangesloten stekker aangeven dat de stekker verwijderd moest worden om te kunnen rijden. Als de stekker er wel in zat, kwam er een foutmelding over het elektrisch systeem. Auto is uiteindelijk afgesleept naar de dichtsbijzijnde Kia dealer en staat nu in Zuid-Duitsland te wachten op vervoer naar de dealer hier. Gaat naar verwachting twee tot drie weken duren voordat hij uberhaupt in Nederland is.

Kort voor dit gebeurde hoorden we op de snelweg een vrij harde knal, klonk alsof er iets tegen de onderkant van de auto klapte, maar op de weg niets gezien.

Dealer geeft aan niets te kunnen doen qua vervangend vervoer.

Hoop dat dit geen voorbode is voor de rest van het bezit van de EV6.

[ Voor 7% gewijzigd door Centurion op 06-07-2026 21:48 ]

-

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:13
Centurion schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:44:

De airco hield er twee dagen voor de vakantie mee op. De dealer heeft nog snel gekeken (erg netjes van ze), maar het bleek de compressor te zijn, deze konden ze niet meer op tijd vervangen.

Dus met meer van 35 graden Celsius naar het vakantieadres gereden, was absoluut geen pretje, maar goed, ramen open dan maar.

Op de terugreis hield de auto opeens op met snelladen. Nieuwe sessie proberen te starten, wilde niet meer starten. Toen bleef de auto zonder aangesloten stekker aangeven dat de stekker verwijderd moest worden om te kunnen rijden. Als de stekker er wel in zat, kwam er een foutmelding over het elektrisch systeem. Auto is uiteindelijk afgesleept naar de dichtsbijzijnde Kia dealer en staat nu in Zuid-Duitsland te wachten op vervoer naar de dealer hier. Gaat naar verwachting twee tot drie weken duren voordat hij uberhaupt in Nederland is.

Kort voor dit gebeurde hoorden we op de snelweg een vrij harde knal, klonk alsof er iets tegen de onderkant van de auto klapte, maar op de weg niets gezien.

Is 99% zeker de ICCU die een probleem heeft. Die knal hoorde ik ook.

Zie deze website voor alle info omtrent deze ICCU problemen: https://egmpfiles.com/iccu-report.html

Een groot deel van de EV6 rijders krijgt hiermee te maken helaas, maar wordt tot nu toe onder garantie gerepareerd. Ik had het ook een half jaar geleden, gelukkig in mijn woonplaats, dus minder impact. Kan me wel voorstellen dat je vertrouwen in de EV6 hierdoor een knauw krijgt.

• Centurion
fishman schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:57:
[...]

Is 99% zeker de ICCU die een probleem heeft. Die knal hoorde ik ook.

Zie deze website voor alle info omtrent deze ICCU problemen: https://egmpfiles.com/iccu-report.html

Een groot deel van de EV6 rijders krijgt hiermee te maken helaas, maar wordt tot nu toe onder garantie gerepareerd. Ik had het ook een half jaar geleden, gelukkig in mijn woonplaats, dus minder impact. Kan me wel voorstellen dat je vertrouwen in de EV6 hierdoor een knauw krijgt.
Thanks voor de link, interessant leesmateriaal.

Was al bang voor deze beruchte kwaal. Kwam hem ook voor aanschaf al tegen als risico.

Het leek er ook op dat het laadstation waar ik hem aan gekoppeld had daarna niet meer goed werkte voor andere auto's.

-

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07 22:41

Mocht je zonder Airco rijden. De Airco koelt ook de batterij tijdens het snelladen. Dit kan ook voor extra belasting op onderdelen leiden.

De plop is de ICCU die het begeeft. Wordt onder garantie vervangen. Heb je geen Kia assistance.

• Elhovo
Ik vind het vreemd dat de dealer je op vakantie laat vertrekken zonder werkende airco, idd vanwege het feit dat de batterij koeling dan niet werkt.

Daarnaast lijkt die knal op een ICCU probleem, maar dan moet je nog steeds kunnen snelladen. Beetje raar.

Edit

Te snel verstuurd...

Wat ik me kan voorstellen is dat het ontbreken van koeling de oorzaak is van het knallen van de ICCU en dat de BMS snelladen niet toestaat omdat het koelingscircuit niet werkt om zodoende de batterij te beschermen.

Hoe dan ook vind ik dat de dealer hier een verantwoordelijkheid heeft. Ze hadden duidelijk moeten maken dat een lange reis zonder werkende airco tot problemen kan leiden

[ Voor 45% gewijzigd door Elhovo op 07-07-2026 16:39 ]

• db I Delirium
  • Nu online
Weet iemand of ik met de Kia assistance die bij mijn PL contract zit ook gedekt ben met de caravan of zou ik daar nog apart ANWB voor af kunnen/moeten sluiten?

• fishman
Elhovo schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:35:
Ik vind het vreemd dat de dealer je op vakantie laat vertrekken zonder werkende airco, idd vanwege het feit dat de batterij koeling dan niet werkt.

Daarnaast lijkt die knal op een ICCU probleem, maar dan moet je nog steeds kunnen snelladen. Beetje raar.

Edit

Te snel verstuurd...

Wat ik me kan voorstellen is dat het ontbreken van koeling de oorzaak is van het knallen van de ICCU en dat de BMS snelladen niet toestaat omdat het koelingscircuit niet werkt om zodoende de batterij te beschermen.

Hoe dan ook vind ik dat de dealer hier een verantwoordelijkheid heeft. Ze hadden duidelijk moeten maken dat een lange reis zonder werkende airco tot problemen kan leiden
Snelladen werkt niet altijd meer met een defecte ICCU.

• Elhovo
fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:59:
[...]

Snelladen werkt niet altijd meer met een defecte ICCU.
Dat klopt, maar dan kun je er ook niet meer mee rijden en krijg je foutmeldingen mbt de 12v accu. Ik heb niet gelezen dat dat het geval was.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:23
db I Delirium schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:45:
Weet iemand of ik met de Kia assistance die bij mijn PL contract zit ook gedekt ben met de caravan of zou ik daar nog apart ANWB voor af kunnen/moeten sluiten?
Volgens mij heb je zelf een contract getekend? Wij hebben geen inzicht in jou PL contract...

Goed een snelle Google Search zegt dat de standaard kia pechhulp uit te breiden is voor 19,95€ per jaar met aanhanger en/of caravan dekking.

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 07-07-2026 17:11 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• fishman
Elhovo schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Dat klopt, maar dan kun je er ook niet meer mee rijden en krijg je foutmeldingen mbt de 12v accu. Ik heb niet gelezen dat dat het geval was.
Lees het oorspronkelijk bericht dan nog eens terug. Staat er wel degelijk. Auto is afgesleept en melding over electrische systeem.

• Elhovo
fishman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Lees het oorspronkelijk bericht dan nog eens terug. Staat er wel degelijk. Auto is afgesleept en melding over electrische systeem.
Helemaal correct!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:45

Edit

Te snel verstuurd...

De ICCU wordt ook gekoeld mbv de airco dus een oververhitte ICCU kan daarom niet gekoeld worden als de airco stuk is.

• Elhovo
Frans H schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:59:
[...]

De ICCU wordt ook gekoeld mbv de airco dus een oververhitte ICCU kan daarom niet gekoeld worden als de airco stuk is.
Ik denk dat dat zo'n beetje is wat ik zei in het toegevoegde deel van mijn post.

• Centurion

Edit

Te snel verstuurd...

Ja achteraf gezien vind ik het ook wel wat discutabel. Ik heb eerlijk gezegd totaal niet stilgestaan bij de koeling van de accu in samenhang met de airco in de cabine.

Hoe dan ook, ik wacht het maar even af nu en ga er van uit dat de dealer alles weer in orde maakt zodra de auto weer in NL is.

-

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-07 13:20

Had je geen reisverzekering met autodekking ?

• mediumdry
  • Nu online
Mijn KIA EV6 heeft nog maar 190.000km gelopen, maar er is nu toch een issue.. Het koelmiddel 3-weg magneetventiel heeft een aansturingssignaal storing. Oftewel, het kan zijn dat het koelen van de batterij een probleem kan vertonen. En dat net voor mijn vakantie naar de Franse alpen en Spanje. Omdat ik de auto nog niet zo lang heb en dus nog occasiongarantie heb (de KIA garantie is er volgens mij van af) kan het zonder kosten voor mij verholpen worden. Tenminste, dat zou zo moeten zijn. Het vinden van een garage die tijd heeft voor Augustus is zo makkelijk nog niet en het vervangen van dat ventiel kan alleen door specialisten/KIA dealers gedaan worden ivm computer inlezen oid.

Ik hoop dat de komende anderhalve week de auto het houdt, maar er zijn nog geen waarschuwingslampjes op het dashboard (airco deed 1 keer raar en storing in eerste instantie in carscanner uitgelezen, daarna proces gestart voor de garantie) dus het zou ok moeten zijn om er nog even mee door te rijden (temperaturen zijn nu niet wanstaltig hoog en ik parkeer maar op een plek met zo veel mogelijk schaduw, altijd een goed idee)

Hoop dat het allemaal gefixt kan worden voor mijn vakantie.

Voor de kenners, het is foutcode B18AC07. Hebben er meer van jullie last van gehad?

• IvoB2
  • Niet online
Ik wil je niet ongerust maken maar na ongeveer 34000 km deed de compressor van de airco het in onze EV6 niet meer. Daar ging geen enkele waarschuwing aan vooraf noch ging er ergens een lichtje branden. Gewoon geen koeling meer en laten vaststellen door de dealer.(Gelukkig na ongeveer 2x2 weken compressor verangen).
Na de eerste vaststelling ook gewoon mogen verder rijden tot wij aan de beurt waren voor vervanging (tijdens maand juni en dus ook geen "waarschuwing" vanwege dealer dat de batterij dan ook niet meer gekoeld werd). :?

• mediumdry
  • Nu online
ik word er niet bang van :)

Het hoort bij een auto dat onderdelen het begeven. En op het batterij-pack na is het allemaal redelijk te behappen als het vervangen moet worden.

Overigens... is de batterij van de short range en de long range dezelfde maat? Oftewel, mocht ik over een paar jaar moeten vervangen, kan ik dan de long range versie er in laten zetten of moet ik gewoon hopen dat de 3rd parties na de Nissan Leave en de BMW i3 zich dan ook op de KIA EV6 gestort hebben? (of een andere wagen nemen natuurlijk)

• IvoB2
  • Niet online
Het is maar dat wanneer je op vakantie wil vetrekken bij warm weer dat niet aan te raden is zonder batterijkoeling. Werkt de airco niet dan ook de batterijkoeling en blijkbaar de ICCU koeling ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 18:06 ]

Pagina: 1 ... 470 471 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic