• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
korte update, ik heb het schermpje bij amazon besteld, vooral omdat die min of meer op maat gemaakt is voor de EV6. Het inklappen moet je even een handigheidje voor ontwikkelen, maar dat heb je snel door. Het komt met een zakje dat goed in het vak achter de bijrijdersstoel past. De pasvorm is vrij goed en het is merkbaar koeler. Mocht het niet genoeg zijn, dan kan ik altijd nog het KIA buitenom voorruit en zijruitenscherm kopen. Hierbij een paar foto's ter referentie. Overigens is ook mijn telefoonhouder te zien in de eerste foto, die het scherm zichtbaar houdt, mocht dat nodig zijn, maar het maakt het afkoelen met ventilatielucht een stuk beter en kabeltje klipt in het haakje van de middenconsole en zit niet in de weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpqmJIKHyi1rqnrwLz6nJu39-YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XO5QkldJ6eckgWuYfeLai09r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjDpGwyaGEhhjmb1qzE9pGo6ZNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQV34JhAA62Bagcy9XlwEEFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db9rhWzEy9MsS8CXMBFHr9ZkJG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdvVMRsTeNw55kq1JwOWBHAW.jpg?f=fotoalbum_large

  • happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 13:16
mediumdry schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:54:
korte update, ik heb het schermpje bij amazon besteld, vooral omdat die min of meer op maat gemaakt is voor de EV6. Het inklappen moet je even een handigheidje voor ontwikkelen, maar dat heb je snel door. Het komt met een zakje dat goed in het vak achter de bijrijdersstoel past. De pasvorm is vrij goed en het is merkbaar koeler. Mocht het niet genoeg zijn, dan kan ik altijd nog het KIA buitenom voorruit en zijruitenscherm kopen. Hierbij een paar foto's ter referentie. Overigens is ook mijn telefoonhouder te zien in de eerste foto, die het scherm zichtbaar houdt, mocht dat nodig zijn, maar het maakt het afkoelen met ventilatielucht een stuk beter en kabeltje klipt in het haakje van de middenconsole en zit niet in de weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een linkje van amazon voor het scherm?

  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49

  • jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik weet niet hoor. Maar 30 euro betalen voor een product geleverd door een chinese firma, terwijl je ze op ali voor 5 euro kunt krijgen.

https://nl.aliexpress.com...prod%3A#nav-specification

  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
jeroenkb schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Ik weet niet hoor. Maar 30 euro betalen voor een product geleverd door een chinese firma, terwijl je ze op ali voor 5 euro kunt krijgen.
Bedankt voor de link. Ik ging voor de snelle aankoop, heb niet op ali gezocht. En ik vergeleek met de €100+ van de KIA oplossing. :)

Wie ook aan het zoeken is, doe er je voordeel mee. Met een beetje geluk komt het binnen *voor* de zomer!

  • Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 08:03
Als het goed is, ben ik vanaf morgen ook EV6 rijder. Heb al een SolarEdge laadpaal hangen. Die kan automatsch laden op overtollige zonnestroom. Dit kan op 1 fase tussen de 1 en 4 kW, en op 3 fase tussen de 4 en 10 kW. De lader kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fase modus, maar niet alle auto's vinden dat leuk. Heeft iemand hier zo'n feature aan staan bij zijn/haar EV6? Zie screenshot.

Van wat ik er van begrijp stopt de lader even met laden, en gaat dan verder met ander aantal fases. Bij sommige auto's wordt alleen opnieuw bekeken welke fases actief zijn als de stekker fysiek opnieuw ingestoken wordt. En dan kan je de boel dus kortsluiten.

  • slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
Hobbit13 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:03:
Als het goed is, ben ik vanaf morgen ook EV6 rijder. Heb al een SolarEdge laadpaal hangen. Die kan automatsch laden op overtollige zonnestroom. Dit kan op 1 fase tussen de 1 en 4 kW, en op 3 fase tussen de 4 en 10 kW. De lader kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fase modus, maar niet alle auto's vinden dat leuk. Heeft iemand hier zo'n feature aan staan bij zijn/haar EV6? Zie screenshot.

Van wat ik er van begrijp stopt de lader even met laden, en gaat dan verder met ander aantal fases. Bij sommige auto's wordt alleen opnieuw bekeken welke fases actief zijn als de stekker fysiek opnieuw ingestoken wordt. En dan kan je de boel dus kortsluiten.
Ja, dat kan de EV6 zeker. En gefeliciteerd met je aankoop, geniet er van!

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Na ruim 1,5 jaar ga ik maandag mijn EV6 EA MY25 lease auto inleveren en ga ik verder met een IONIQ 5 PE MY26. Alleen maar positieve ervaringen gehad met de EV6; ik hoop dat dat ook gaat gelden voor de I5.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 08:58

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Hobbit13 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:03:
Als het goed is, ben ik vanaf morgen ook EV6 rijder. Heb al een SolarEdge laadpaal hangen. Die kan automatsch laden op overtollige zonnestroom. Dit kan op 1 fase tussen de 1 en 4 kW, en op 3 fase tussen de 4 en 10 kW. De lader kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fase modus, maar niet alle auto's vinden dat leuk. Heeft iemand hier zo'n feature aan staan bij zijn/haar EV6? Zie screenshot.

Van wat ik er van begrijp stopt de lader even met laden, en gaat dan verder met ander aantal fases. Bij sommige auto's wordt alleen opnieuw bekeken welke fases actief zijn als de stekker fysiek opnieuw ingestoken wordt. En dan kan je de boel dus kortsluiten.
Het fase schakelen tussen 1 fase en 3 fases gaat prima met een EV6 op met een kostal enector laadpaal in samenspel met zonnestroom laden. Stekker blijft er gewoon inzitten. Het fase schakelen kost 3 minuten tijd. Laadpaal stop de stroomtoevoer, schakelt naar fase die bij vermogen aanbod hoort.

  • 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34
bello2011 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:02:
Bij mijn EV 6 (2022) klinkt sinds enkele da\gen het audiosysteem als een AM radio. Alle hoge en lage tonen zijn weg. Zowel van de radio als ook van de verbinding via de smartphone. Ik dit forum kom ik het vaker tegen maar steeds was het snel en vanzelf over. Bij mij blijft het. Ook na een software reset. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. De dealer heeft dit nog niet eerder meegemaakt.
Ik denk dat je versterker stuk is. Dat was een probleem bij de EV6 uit '21 en '22

Garantiegeval als het goed is.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
1Mark schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat je versterker stuk is. Dat was een probleem bij de EV6 uit '21 en '22

Garantiegeval als het goed is.
klopt. hier ook gehad

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Hobbit13 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:03:
Als het goed is, ben ik vanaf morgen ook EV6 rijder. Heb al een SolarEdge laadpaal hangen. Die kan automatsch laden op overtollige zonnestroom. Dit kan op 1 fase tussen de 1 en 4 kW, en op 3 fase tussen de 4 en 10 kW. De lader kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fase modus, maar niet alle auto's vinden dat leuk. Heeft iemand hier zo'n feature aan staan bij zijn/haar EV6? Zie screenshot.

Van wat ik er van begrijp stopt de lader even met laden, en gaat dan verder met ander aantal fases. Bij sommige auto's wordt alleen opnieuw bekeken welke fases actief zijn als de stekker fysiek opnieuw ingestoken wordt. En dan kan je de boel dus kortsluiten.
Ook hier een positief verhaal: dit werkt prima met mijn EV6 en SMA EV charger. De EV charger hanteert bij het overschakelen van 1 naar 3-fasen (en vice versa) laden een pauze van 120 seconden.

  • legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:52
Franciesco schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Ook hier een positief verhaal: dit werkt prima met mijn EV6 en SMA EV charger. De EV charger hanteert bij het overschakelen van 1 naar 3-fasen (en vice versa) laden een pauze van 120 seconden.
Hoe werk dat dan als je op zonnestroom laad en er veel wisselende bewolking is, schakeld de lader dan steeds om met 120 sec pauze of blijft deze dan bijvoorbeeld op 1 fase laden?

  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

Hobbit13 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:03:
Als het goed is, ben ik vanaf morgen ook EV6 rijder. Heb al een SolarEdge laadpaal hangen. Die kan automatsch laden op overtollige zonnestroom. Dit kan op 1 fase tussen de 1 en 4 kW, en op 3 fase tussen de 4 en 10 kW.
Gefeliciteerd? Welk bouwjaar en uitvoering? Welke lader heb je? En zit daar een MID-meter in?

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie van Til op 30-05-2026 13:03 ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
legalr schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Hoe werk dat dan als je op zonnestroom laad en er veel wisselende bewolking is, schakeld de lader dan steeds om met 120 sec pauze of blijft deze dan bijvoorbeeld op 1 fase laden?
Als er heel veel wisselingen zijn, dan blijft hij doorgaans langer op 1 fase laden. Hoe dat precies werkt zit vast ergens in een algoritme verwerkt.

In mijn geval betekent het dat de thuisbatterij soms bijspringt als er te weinig PV opwek is voor de dan geldende laadsnelheid (en verbruik van de woning). Want het EV laden wordt niet op de seconde op- of teruggeregeld. Wat ik ook wel eens doe om dit effect te verkleinen is de laadsnelheid in de EV6 verlagen naar 90% of 60%. Helaas kan de EV6 niet op een bepaalde stroomsterkte ingesteld worden.

  • slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
Franciesco schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:06:
[...]......

.... is de laadsnelheid in de EV6 verlagen naar 90% of 60%. Helaas kan de EV6 niet op een bepaalde stroomsterkte ingesteld worden.
Opmerkelijk hierbij is dat de laadsnelheid van de laadpaal wordt genomen, niet van de auto zelf.
Laatst een experimentje gedaan (als oriëntatie voor een thuisaccu): je kan de laadpaal op een bepaald vermogen instellen om de gewenste vermogens bij 60%, 70% etc te krijgen; de laadsnelheid past zich aan het max ingestelde vermogen van de laadpaal aan. Ik heb een Zappi laadpaal.

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
slim_fan schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Opmerkelijk hierbij is dat de laadsnelheid van de laadpaal wordt genomen, niet van de auto zelf.
Laatst een experimentje gedaan (als oriëntatie voor een thuisaccu): je kan de laadpaal op een bepaald vermogen instellen om de gewenste vermogens bij 60%, 70% etc te krijgen; de laadsnelheid past zich aan het max ingestelde vermogen van de laadpaal aan. Ik heb een Zappi laadpaal.
Ik heb de ervaring dat dit per auto verschilt. Bij mijn e-niro was de 60%/90%/100% instelling die je in de auto kon doen op basis van de maximale stroom die ik in het laadpunt had ingesteld, mijn EV6 ging echter altijd uit van de 16A maximale stroom die 't laadpunt kan leveren (of de auto kan opnemen). Ik de praktijk had ik dus weinig aan die 60/90/100 instelling in de auto, ik kon beter (alleen) 't laadpunt instellen (6A-16A). Bij de e-niro had 't wel zin om dan op die manier op 3 fasen toch mooi op PV stroom te kunnen laden (minimael vermogen ~ 2500W).

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 31-05-2026 00:39 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@slim_fan klopt, dat heb ik eerder ook gemerkt. Ik blijf het ook onhandig vinden die percentages en zou veel liever een instelling willen waarmee je de stroomsterkte kan limiteren. Net zoals vele andere automerken doen.

  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
blb4 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:42:
Na ruim 1,5 jaar ga ik maandag mijn EV6 EA MY25 lease auto inleveren en ga ik verder met een IONIQ 5 PE MY26. Alleen maar positieve ervaringen gehad met de EV6; ik hoop dat dat ook gaat gelden voor de I5.
Gefeleciteerd! Vanwaar de switch naar de Ioniq 5?

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Sonicfreak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Gefeleciteerd! Vanwaar de switch naar de Ioniq 5?
Na heel wat opties op een rijtje zetten kwam uiteindelijk de shortlist toch weer op EV6 of IONIQ5. Dat voor een groot deel obv geen Tesla of Chinees en snellaadervaring a la EV6. En dan simpelweg de IONIQ omdat die een achterruitenwisser heeft 8).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • robbert150891
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 22:04
Heeft iemand ervaring met de OEM zwarte Kia logo's die zijn te bestellen via de Kia webshop? Dealer belde mij dat deze niet passen op een EV6 my 2022. Lijken mij echter dezelfde logo's? Of zit er een verschil in de afmetingen?

  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
robbert150891 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:47:
Heeft iemand ervaring met de OEM zwarte Kia logo's die zijn te bestellen via de Kia webshop? Dealer belde mij dat deze niet passen op een EV6 my 2022. Lijken mij echter dezelfde logo's? Of zit er een verschil in de afmetingen?
Geen ervaring mee. Wel met het “spuiten” van de logo’s. Werkt perfect en blijft goed zitten. Wellicht ook een optie: Spray

  • boywonder
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:40
robbert150891 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:47:
Heeft iemand ervaring met de OEM zwarte Kia logo's die zijn te bestellen via de Kia webshop? Dealer belde mij dat deze niet passen op een EV6 my 2022. Lijken mij echter dezelfde logo's? Of zit er een verschil in de afmetingen?
Ja, zelf heb ik het een aantal jaren geleden gedaan met plasti dip spray mat zwart.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76844248

Zit er overigens nog volledig op

  • Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 08:03
Harrie van Til schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Gefeliciteerd? Welk bouwjaar en uitvoering? Welke lader heb je? En zit daar een MID-meter in?
Een GT-Line RWD van na de facelift in het rood. Bevalt prima, en momenteel laadt ie gratis :)

En een SolarEdge One EV Pro lader, die heeft een (minuscuul) schermpje voor de MID meter. (is een SolarEdge branding van de NexBlue Edge max).

Bedoeling om CO2 compensatie te regelen, moet nog uitzoeken via welke tussenpartij.

Heb ook een SolarEdge Home 48V thuis accu die direct aan de 10 kW omvormer van de zonnepanelen hangt. Accu staat op "maximaliseer" eigen verbruik, en de lader op "prio zonnestroom". Hiermee gaat ie eerst de thuisaccu volladen (met max 5kW). Als die vol is, en er is meer dan 1.1kW zonnestroom, dan gaat ie verder met de auto. En als er eventjes te weinig stroom is springt de accu bij. Maar al binnen een minuut zet ie het laden op pauze.

Voor mijn gebruik is dit ideaal, we ga op de fiets naar ons werk, de auto is vooral voor de weekenden/vakanties.

Met deze opstelling kan je ook netstroom en zonnestroom combineren, en zo op 22 kW laden op een flink zonnige dag (kan ik niet omdat er maar 5x2.5mm2 naar de lader ligt, en de EV6 max 11 kW doet).

  • Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 20:58
izzet3838 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:02:
[...]

55k km op 2 jaar gedaan en nog nooit ervaren(en ik werk in brussel dus veel file ervaring).

Enige klacht die ik heb over de airco is dat wanneer heat uitgaat als de auto opgewarmd is die plots koude lucht blaast (bekend "producteigenschap").

In de zomer laat ik hem eigenlijk altijd op 21 staan, dat werkt goed, soms de auto fan speed wat bijstellen.
Wat toevallig, het probleem stak net de kop op tussen Antwerpen en Brussel (eindbestemming Brussel).

Sindsdien geen last meer van gehad, wellicht was het een eenmalig probleem.

-


  • nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 12:29
Maarten69 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:40:
Ruitenwissers informatie Kia EV6 (bouwjaar 2024)

Bosch Aerotwin AR653S (bron dit topic) € 27,68

Bosch AR892S (bron dit topic) moeilijk verkrijgbaar

Bosch TWINspoiler 653S (zelf gemonteerd) € 17,06

-Orgineel: 650mm Center Spoiler LHD + 400mm 16L,2 #3 (Merk?)

Hoe vervangen: Auto uitzetten, binnen 20sec het ruitenwisser-pookje 2 seconden omlaag drukken: De ruitenwissers blijven nu verticaal staan.
Ter info.
Dank, ik kwam op deze uit. ik ben benieuwd.

winparts Fabrikantcode: AR892S

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates


  • Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-06 14:13
Tijd voor een kleinere of lekker door blijven rijden??
Nu we de EV6 ruim 2 jaar (26 maanden) rijden, staat er een geringe aantal kilometers (19107) op de teller waarmee ik toch nieuwsgierig was/ben, wat dit nou p/km tot nu heeft gekost.
De auto wordt via Private Lease gereden, dus over een kleine 3 jaar weer een wisselmoment.
Uitgerekend over de maandelijkse lasten en puur de laadkosten (aan een publieke paal) komt onze EV op "slechts" € 0,91 / km.
Gezien de auto wordt ervaren als een "lage" instapper, wordt er alvast serieus gekeken naar een "hoge" opvolger.

KIA EV6 Light Edition 58kW


  • Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
nova schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Dank, ik kwam op deze uit. ik ben benieuwd.

winparts Fabrikantcode: AR892S
Dat zijn alleen niet de originele, dat zie ik direct.
Edit @Harrie van Til @nova Ik heb dit type in mijn initiële post gezet. Die post kan niet meer bewerkt worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten69 op 05-06-2026 15:31 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA


  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

Maarten69 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:38:
[...]

Dat zijn alleen niet de originele, dat zie ik direct.
Die orginele vond ik echt ruk. Lieten direkt en voortdurend strepen achter.

Deze van Bosch bevallen me heel goed en zijn ook heel erg betaalbaar, zeker bij Winparts. ;)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
Harrie van Til schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Die orginele vond ik echt ruk. Lieten direkt en voortdurend strepen achter.

Deze van Bosch bevallen me heel goed en zijn ook heel erg betaalbaar, zeker bij Winparts. ;)
Ik heb sinds een tijdje ook de Bosch ruitenwissers (gelukkig mocht dit van de leasemaatschappij) en die zijn veel beter inderdaad.

  • Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 22:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

EV6 vandaag naar de garage voor 'EV Front reduction gear oil replacement' recall en toen zag ik ook iets anders op het scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqIFb7fVSelxeGDAj3G4JBHaIBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIuPW4bBQorHu5iEOy253iZN.jpg?f=fotoalbum_large De dame achter de balie had geen idee wat het betekende maar dit ruikt toch een beetje naar de verlengde ICCU garantie.

[Aanvulling]

Lijkt om deze te gaan: https://www.kiaevforums.com/threads/wty044-iccu-inspection-replacement.16428/ (Ik heb een MY23)

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 05-06-2026 11:32 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A


  • bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:00
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)

  • itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:33
De riedel aan waarschuwingspiepjes is licht irritant maar als je die succesvol kunt negeren dan gaat het prima. Risico is dat bij elke drempel etc de klep wat omhoog of omlaag gaat en dat zal misschien niet zo best voor de elektromotor zijn (?). Ik heb alleen maar heel korte stukjes gereden, maar als je wat verder moet zou je de klep misschien voorzichtig vast moeten zetten.

  • _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 00:38
Ik heb een raar probleem met mijn EV6+caravan. De eerste zomer (2024) werkte de koelkast prima toen de caravan aan de auto ging (12V). Vorig jaar (2025) werkte de koelkast opeens niet meer op 12V maar wel als hij op de camping aan de 230V hangt. Bij de caravan winkel hebben ze hem met een diesel bus getest en daar werkt het wel prima mee. Het probleem is dat de (compressor) koelkast probeert te starten maar de compressor slaat direct af en probeert dan keer op keer opnieuw op te starten. Ik vermoed dat er een voltage drop is waardoor de koelkast in beveiliging gaat en daardoor "reset". Tijdens het laatste onderhoud van de EV6 heb ik gevraagd de 12V batterij te testen en alles lijkt ok.

De eerste zomer werkte alles dus wel. De auto was toen ook 2 maand oud (+tijd van de boottocht ; auto was 2 maand bij mij). Ik vraag mij af of andere mensen dit herkennen... één van de denkpistes is dat er een software update gebeurt is om de ICCU te "redden" waardoor de regeling van de 12V lijn nu anders verloopt (?). Ik vraag me af of er een manier is om het voltage te stabiliseren zodat dit niet meer gebeurt...

  • .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:14

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik had de flitswaarschuwingen aan staan, maar ik reed vorige week voor het eerst op een stuk met trajectcontrole, en hij bleef maar piepen. Ik kon ook echt niet zo snel vinden hoe ik dat moest negeren. Heb uiteindelijk de hele boel maar weer uitgezet, maar dit kan toch niet zo irritant zijn? Mijn gemiddelde snelheid lag gewoon onder de maximumsnelheid.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.


  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:33
bokkie72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:20:
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)
Ik de lengte kun je de kast prima kwijt. Laatst een ikea bed gekocht met een verpakkingsmaat van 206cm. Dat paste prima met de passagiersstoel een stukje naar voren toe. De andere maten passen ook als je de dubbele bodem eruit haalt!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
.oisyn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 03:20:
Ik had de flitswaarschuwingen aan staan, maar ik reed vorige week voor het eerst op een stuk met trajectcontrole, en hij bleef maar piepen. Ik kon ook echt niet zo snel vinden hoe ik dat moest negeren. Heb uiteindelijk de hele boel maar weer uitgezet, maar dit kan toch niet zo irritant zijn? Mijn gemiddelde snelheid lag gewoon onder de maximumsnelheid.
De camera van de auto heeft dan waarschijnlijk een bord met een lagere snelheid waargenomen. De officiële snelheid is bijvoorbeeld 100 km/h, maar op de parallelbaan (of een onderbord) er naast bijvoorbeeld 80. Die 80 ziet de camera en dan ben je de Sjaak met de piepjes omdat het systeem dus van de 80 km/h uitgaat als maximum.

Je kunt er vrij weinig aan doen behalve uitzetten, maar dan mis je dus ook de juiste meldingen.

  • Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:37
itsjohan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:50:
De riedel aan waarschuwingspiepjes is licht irritant maar als je die succesvol kunt negeren dan gaat het prima. Risico is dat bij elke drempel etc de klep wat omhoog of omlaag gaat en dat zal misschien niet zo best voor de elektromotor zijn (?). Ik heb alleen maar heel korte stukjes gereden, maar als je wat verder moet zou je de klep misschien voorzichtig vast moeten zetten.
Aangezien je in het menu het automatisch sluiten en openen van de klep kan uitvinken ga ik er vanuit dat manueel openen en sluiten van een gemotoriseerde klep geen probleem is. Dan gaat het omhoog en omlaag gaan van de klep bij een drempel ook weinig verschil maken. Ik open en sluit mijn kofferklep al bijna een half jaar zo. Voorlopig zonder problemen.

  • bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:00
bokkie72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:20:
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)
Paste allemaal prima, auto heeft meer laadruimte dan gedacht. Bedankt voor de tips!

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
_WouterB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:08:
Ik heb een raar probleem met mijn EV6+caravan. De eerste zomer (2024) werkte de koelkast prima toen de caravan aan de auto ging (12V). Vorig jaar (2025) werkte de koelkast opeens niet meer op 12V maar wel als hij op de camping aan de 230V hangt. Bij de caravan winkel hebben ze hem met een diesel bus getest en daar werkt het wel prima mee. Het probleem is dat de (compressor) koelkast probeert te starten maar de compressor slaat direct af en probeert dan keer op keer opnieuw op te starten. Ik vermoed dat er een voltage drop is waardoor de koelkast in beveiliging gaat en daardoor "reset". Tijdens het laatste onderhoud van de EV6 heb ik gevraagd de 12V batterij te testen en alles lijkt ok.

De eerste zomer werkte alles dus wel. De auto was toen ook 2 maand oud (+tijd van de boottocht ; auto was 2 maand bij mij). Ik vraag mij af of andere mensen dit herkennen... één van de denkpistes is dat er een software update gebeurt is om de ICCU te "redden" waardoor de regeling van de 12V lijn nu anders verloopt (?). Ik vraag me af of er een manier is om het voltage te stabiliseren zodat dit niet meer gebeurt...
Heb je de koelkast gestart met de auto aan? Zo ja, probeer het dan eens met de auto uit (en visa versa).

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
Rijden in de bergen blijft leuk met de regeneratieflippers 😁


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8ntsbJwDneqko10aq0SpABeQ60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDZqI6JRIiCwXKvfTo5JrwiA.jpg?f=fotoalbum_large

  • .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:14

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

petertenboer schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:14:
[...]

De camera van de auto heeft dan waarschijnlijk een bord met een lagere snelheid waargenomen. De officiële snelheid is bijvoorbeeld 100 km/h, maar op de parallelbaan (of een onderbord) er naast bijvoorbeeld 80. Die 80 ziet de camera en dan ben je de Sjaak met de piepjes omdat het systeem dus van de 80 km/h uitgaat als maximum.
Nee, hij zei gewoon 130. Het was op de A2 na 19:00. Maar goed, ik heb ook flitsmeister aan staan, dus die van Kia staat nu gewoon standaard uit. Maar het is wel lomp.

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2026 02:01 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.


  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
bokkie72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:20:
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)
Geen idee of je kan rijden met klep open, maar als je niemand mee hoeft te nemen, gaat dat zeker wel passen.
Passagiersstoel naar voren en je hebt meer als 2 meter lengte.
De splitsing van de bank zit eigenlijk net aan de verkeerde kant (brede stuk zit achter de bestuurder), maar daar komt je wel mee weg denk ik.

[ Edit: ik ben wat laat zie ik.... :*) ]

  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

bokkie72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:20:
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)
Atlas in "Het grote Kia EV6 topic"

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 23:13
Bram_GT schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Aangezien je in het menu het automatisch sluiten en openen van de klep kan uitvinken ga ik er vanuit dat manueel openen en sluiten van een gemotoriseerde klep geen probleem is. Dan gaat het omhoog en omlaag gaan van de klep bij een drempel ook weinig verschil maken. Ik open en sluit mijn kofferklep al bijna een half jaar zo. Voorlopig zonder problemen.
Uit de Engelse handleiding:

Do not close or open the tailgate manually. This may cause damage to the power tailgate. If it is necessary to close or open the tailgate manually when the battery is discharged or disconnected, do not apply excessive force

  • Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:37
GHorsie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Uit de Engelse handleiding:

Do not close or open the tailgate manually. This may cause damage to the power tailgate. If it is necessary to close or open the tailgate manually when the battery is discharged or disconnected, do not apply excessive force
Interessant. Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom er dan in het menu een mogelijkheid is voorzien om het automatisch openen en sluiten van het kofferdeksel uit te schakelen.

  • HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:22
Bram_GT schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Interessant. Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom er dan in het menu een mogelijkheid is voorzien om het automatisch openen en sluiten van het kofferdeksel uit te schakelen.
Dat heeft toch slechts te maken met automatisch openen bij naderen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red


  • Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:56
bokkie72 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:20:
Morgen moet ik een kast vervoeren van 180cm lang, 50 cm hoog en 45cm breed. Ik geloof dat het net kan passen, anders moet ik rijden met de achterklep open.

Kan je überhaupt wel rijden met de klep op een kier en moet je daar iets speciaals voor doen?(2022 GT-line met automatische achterklep)
Voor wie het ooit nog nodig heeft; Rijden met de kofferklep open kan.

Je hebt een platte schroevendraaier nodig om het kofferslot "manueel" op slot te forceren. Je hebt hier niet veel kracht voor nodig en het slot geeft ook een "klik". Dan denkt de auto dat'ie op slot is en kan je vrolijk rijden.

  • Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 14:30
Sinds kort heeft mijn GPS kuren: als ik op de snelweg rijdt, lijkt hij het niet meer bij te houden en zit ik ineens op andere plekken, waardoor de navigatie op hol slaat. Ik heb volgende maand een onderhoudsafspraak bij de garage, dus zal het dan ook even melden, maar ik vroeg me af of dit een probleem is dat meer mensen herkennen. Voorheen deed de navigatie het altijd perfect, het is pas sinds een maand of 3 dat hij kuren heeft.

En het vervelende is dat het er op lijkt dat Carplay ook gebruik maakt van de auto GPS, waardoor navigeren met Google/Apple Maps ook niet goed werkt.

Xbox Live: Chevalric


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Chevalric heb je al een herstart van het infotainment systeem geprobeerd? Via dat gaatje naast de volumeregelaar.

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
Chevalric schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:58:
Sinds kort heeft mijn GPS kuren: als ik op de snelweg rijdt, lijkt hij het niet meer bij te houden en zit ik ineens op andere plekken, waardoor de navigatie op hol slaat. Ik heb volgende maand een onderhoudsafspraak bij de garage, dus zal het dan ook even melden, maar ik vroeg me af of dit een probleem is dat meer mensen herkennen. Voorheen deed de navigatie het altijd perfect, het is pas sinds een maand of 3 dat hij kuren heeft.

En het vervelende is dat het er op lijkt dat Carplay ook gebruik maakt van de auto GPS, waardoor navigeren met Google/Apple Maps ook niet goed werkt.
Klopt, AA en Carplay maken idd gebruik van de GPS en andere sensoren in de auto, daardoor blijft de navigatie in bijv tunnel ook beter. Zoals hieronder aangegeven, even een paperclipje in het gaatje drukken lost zulke problemen vaak op, heb er standaard eentje in de auto liggen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 23:55
Anderen hier waarvan de ACC ook niet lekker werkt op de A16?

Als ik op de A16 rijdt en de flyover van Terbregseplein af kom richting het zuiden dan gaat de ACC altijd op de rem, ook als er niets voor me rijdt. Niet voor even maar echt wel voor een paar duizend meter. Alsof ie in het wegdek blokkades ziet? De hellingshoek is daar heel flauw.

Ergens anders ook: de A16 richting het noorden bij de aansluiting op de A13 richting Den Haag. Ook daar een flauwe helling en de ACC gaat op de rem.

Zou de radar van mijn ACC niet helemaal lekker afgesteld staan? Is dat een garantie ding?

Nog niet gemerkt op andere plekken, maar het valt me specifiek op deze plekken op omdat ik hier regelmatig rij en hetzelfde gebeurt onafhankelijk van de verkeersdrukte.

  • TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41

TGEN

Hmmmx_

roel-online schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
Anderen hier waarvan de ACC ook niet lekker werkt op de A16?

Als ik op de A16 rijdt en de flyover van Terbregseplein af kom richting het zuiden dan gaat de ACC altijd op de rem, ook als er niets voor me rijdt. Niet voor even maar echt wel voor een paar duizend meter. Alsof ie in het wegdek blokkades ziet? De hellingshoek is daar heel flauw.

Ergens anders ook: de A16 richting het noorden bij de aansluiting op de A13 richting Den Haag. Ook daar een flauwe helling en de ACC gaat op de rem.

Zou de radar van mijn ACC niet helemaal lekker afgesteld staan? Is dat een garantie ding?

Nog niet gemerkt op andere plekken, maar het valt me specifiek op deze plekken op omdat ik hier regelmatig rij en hetzelfde gebeurt onafhankelijk van de verkeersdrukte.
Er zijn meerdere plekken in Nederland waar de ACC dit doet, o.a. op de A6 en A28. "Rij voorzichtig" op een lege weg. Ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik vermoed een issue met de kaartdata waardoor er eoa afgeleide van een vectorreeks opeens een piek of dal heeft. Op mijn vaste woon-werkroute zit er zoeen, en daar trap ik van tevoren door de ACC heen of zet ik ACC uit.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly


  • .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:14

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft hij nou eigenlijk verkeerdbordherkenning dmv camera's? Of zijn die indicaties puur op kaartdata?

Want het valt me op hij korte wegwerkzaamheden binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld wel ziet. Maar net buiten mijn wijk is het onlangs van buiten naar binnen de bebouwde kom gegaan, en borden staan ook gewoon goed, maar hij blijft doodleuk 80 zeggen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.


  • Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
roel-online schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
Anderen hier waarvan de ACC ook niet lekker werkt op de A16?

Als ik op de A16 rijdt en de flyover van Terbregseplein af kom richting het zuiden dan gaat de ACC altijd op de rem, ook als er niets voor me rijdt. Niet voor even maar echt wel voor een paar duizend meter. Alsof ie in het wegdek blokkades ziet? De hellingshoek is daar heel flauw.

Ergens anders ook: de A16 richting het noorden bij de aansluiting op de A13 richting Den Haag. Ook daar een flauwe helling en de ACC gaat op de rem.

Zou de radar van mijn ACC niet helemaal lekker afgesteld staan? Is dat een garantie ding?

Nog niet gemerkt op andere plekken, maar het valt me specifiek op deze plekken op omdat ik hier regelmatig rij en hetzelfde gebeurt onafhankelijk van de verkeersdrukte.
Ik heb dit al een paar keer gehad op de A9 richting de A2 in de buurt van het KPMG gebouw.

  • Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:39
Ik kreeg geen push meldingen meer van de Kia app, deze opnieuw geopend. Moest ik ineens allerlei nieuwe gebruikersvoorwaarden accepteren, op de manier hoe Kia contact mag opnemen.

Hier heb ik alleen het minimale aangevinkt en vervolgens kan ik de app niet meer gebruiken, krijg deze melding. App cache verwijderen. App opnieuw installeren heeft allemaal niet geholpen. Iemand anders hier ook tegen aan gelopen?

Als ik op opnieuw proberen klik, veranderd de foutcode ook....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ghj1U2eRCA7SBPqzdhoBhjx1jDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RHMHof7dLjJCFbm7REDPM8NC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Poulske op 08-06-2026 13:01 ]


  • .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 22:14

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Poulske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
Ik kreeg geen push meldingen meer van de Kia app, deze opnieuw geopend. Moest ik ineens allerlei nieuwe gebruikersvoorwaarden accepteren, op de manier hoe Kia contact mag opnemen.

Hier heb ik alleen het minimale aangevinkt en vervolgens kan ik de app niet meer gebruiken, krijg deze melding. App cache verwijderen. App opnieuw installeren heeft allemaal niet geholpen. Iemand anders hier ook tegen aan gelopen?

Als ik op opnieuw proberen klik, veranderd de foutcode ook....
[Afbeelding]
Yup ik zie hier ook zoiets. Ik kan momenteel alleen de deuren openen en sluiten want "Features are limited due to a system error. We are working quickly to resolve it".

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.


  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
.oisyn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:06:
[...]


Yup ik zie hier ook zoiets. Ik kan momenteel alleen de deuren openen en sluiten want "Features are limited due to a system error. We are working quickly to resolve it".
Hier ook, hopen dat ze het snel fixen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:39
@.oisyn en @The Wizard De app werkt bij mij ineens weer.

  • Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

Mooijekind

Manager Product Content
Hier ook alles weer oke

  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
Poulske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
Ik kreeg geen push meldingen meer van de Kia app, deze opnieuw geopend. Moest ik ineens allerlei nieuwe gebruikersvoorwaarden accepteren, op de manier hoe Kia contact mag opnemen.

Hier heb ik alleen het minimale aangevinkt en vervolgens kan ik de app niet meer gebruiken, krijg deze melding. App cache verwijderen. App opnieuw installeren heeft allemaal niet geholpen. Iemand anders hier ook tegen aan gelopen?

Als ik op opnieuw proberen klik, veranderd de foutcode ook....
[Afbeelding]
Same here,

Ik vrees dat we even geduld moeten hebben totdat Kia de remote servers weer in het gareel heeft.

  • Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:37
Chevalric schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:58:
Sinds kort heeft mijn GPS kuren: als ik op de snelweg rijdt, lijkt hij het niet meer bij te houden en zit ik ineens op andere plekken, waardoor de navigatie op hol slaat. Ik heb volgende maand een onderhoudsafspraak bij de garage, dus zal het dan ook even melden, maar ik vroeg me af of dit een probleem is dat meer mensen herkennen. Voorheen deed de navigatie het altijd perfect, het is pas sinds een maand of 3 dat hij kuren heeft.

En het vervelende is dat het er op lijkt dat Carplay ook gebruik maakt van de auto GPS, waardoor navigeren met Google/Apple Maps ook niet goed werkt.
Dat probleem had ik gisteren voor het eerst met Google Maps navigeren. Het scherm slaat vast en hij pakt de route ook niet meer op. Op de terugweg heb ik er geen last meer van gehad.

  • Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 15:21

Whuzz

Dodgeball!

Mijn EV6 is vorige week voor een beurt naar de dealer geweest. Ik had echter ook een klacht; een raar brommend/zoemend geluid dat ergens achter het dashbord of onder de motorkap vandaan komt.
Klinkt alsof een pompje iets op druk probeert te brengen. In eerste instantie hoorde ik het alleen bij het aanzetten van de auto, maar nu ook af en toe tijdens het rijden.

Auto kwam terug van de beurt met de melding dat er voor dat issue een onderdeel moet worden besteld. Nu bellen ze me net... duurt tot eind juli voor dat onderdeel er is! :(

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!


  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
mijn kia is van april 2022, ik heb ook regelmatig dat de cruise control eigen ideeën over de snelheid krijgt. Ik maak mijn snelheid dus niet meer "groen", want dan gaat de auto de snelheid aanpassen op wat hij denkt dat de max snelheid is. Dat gaat erg vaak compleet fout. In eens 70 op de snelweg.. vreselijk. Sowieso heeft de KIA erg foute ideeën over de snelheid, het lijkt wel of het bord met de max snelheid in het dashboard vaker fout dan goed zit. Is dat een algemeen beeld? Heb in april de laatste update van dat moment gedownload, dat lijkt nog steeds de laatste versie te zijn. Maar net zoals ik niet om kan gaan met de navigatie van KIA, lijkt de snelheidsinfo ook knudde te zijn. (had een maand een abo voor Pump, maar dat was helemaal een ramp als navigatie. Misschien nog ABRP proberen, maar Apple Maps bevalt nog het best, ondanks dat het wat features mist die google maps en waze wel hebben, al hebben ze alledrie geen laad planning)

  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
roel-online schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
Anderen hier waarvan de ACC ook niet lekker werkt op de A16?

Als ik op de A16 rijdt en de flyover van Terbregseplein af kom richting het zuiden dan gaat de ACC altijd op de rem, ook als er niets voor me rijdt. Niet voor even maar echt wel voor een paar duizend meter. Alsof ie in het wegdek blokkades ziet? De hellingshoek is daar heel flauw.

Ergens anders ook: de A16 richting het noorden bij de aansluiting op de A13 richting Den Haag. Ook daar een flauwe helling en de ACC gaat op de rem.

Zou de radar van mijn ACC niet helemaal lekker afgesteld staan? Is dat een garantie ding?

Nog niet gemerkt op andere plekken, maar het valt me specifiek op deze plekken op omdat ik hier regelmatig rij en hetzelfde gebeurt onafhankelijk van de verkeersdrukte.
Staat bij jou 'Snelheid automatisch aanpassen op de snelweg' aan in de instellingen? Dit kun je zien als NAV erbij staat als je ACC hebt ingeschakeld. Die kun je eens uitzetten (NAV verwijnt dan bij ACC icoontje) om te kijken of het dan over is.

  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
mediumdry schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:10:
mijn kia is van april 2022, ik heb ook regelmatig dat de cruise control eigen ideeën over de snelheid krijgt. Ik maak mijn snelheid dus niet meer "groen", want dan gaat de auto de snelheid aanpassen op wat hij denkt dat de max snelheid is. Dat gaat erg vaak compleet fout. In eens 70 op de snelweg.. vreselijk. Sowieso heeft de KIA erg foute ideeën over de snelheid, het lijkt wel of het bord met de max snelheid in het dashboard vaker fout dan goed zit. Is dat een algemeen beeld? Heb in april de laatste update van dat moment gedownload, dat lijkt nog steeds de laatste versie te zijn. Maar net zoals ik niet om kan gaan met de navigatie van KIA, lijkt de snelheidsinfo ook knudde te zijn. (had een maand een abo voor Pump, maar dat was helemaal een ramp als navigatie. Misschien nog ABRP proberen, maar Apple Maps bevalt nog het best, ondanks dat het wat features mist die google maps en waze wel hebben, al hebben ze alledrie geen laad planning)
Zie mijn antwoord hierboven. Zet 'Snelheid automatisch aanpassen op de snelweg' eens uit in de instellingen. Dan remt de auto niet meer af op de snelheid op de verkeersborden met ACC.

  • roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 23:55
TGEN schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Er zijn meerdere plekken in Nederland waar de ACC dit doet, o.a. op de A6 en A28. "Rij voorzichtig" op een lege weg. Ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik vermoed een issue met de kaartdata waardoor er eoa afgeleide van een vectorreeks opeens een piek of dal heeft. Op mijn vaste woon-werkroute zit er zoeen, en daar trap ik van tevoren door de ACC heen of zet ik ACC uit.
Sonicfreak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Staat bij jou 'Snelheid automatisch aanpassen op de snelweg' aan in de instellingen? Dit kun je zien als NAV erbij staat als je ACC hebt ingeschakeld. Die kun je eens uitzetten (NAV verwijnt dan bij ACC icoontje) om te kijken of het dan over is.
Ja, de functie dat ie de ingestelde snelheid kan aanpassen staat wel aan maar ik heb de snelheid eigenlijk altijd anders (hoger) ingesteld. De ingestelde snelheid is dus niet groen en past zich dus niet automatisch aan. Dat kan hier de oorzaak dus niet zijn. Je ziet de ingestelde snelheid ook niet veranderen. Het is echt remmen omdat de radar iets denkt te zien.
Alexhuber schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb dit al een paar keer gehad op de A9 richting de A2 in de buurt van het KPMG gebouw.
Heb je de ingestelde snelheid op groen staan zodat de auto zelf de ingestelde snelheid kan aanpassen zoals @Sonicfreak als mogelijke verklaring aandroeg?
Of zit daar ook een flauwe helling (naar beneden) in de weg?

  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
roel-online schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:13:
Ja, de functie dat ie de ingestelde snelheid kan aanpassen staat wel aan maar ik heb de snelheid eigenlijk altijd anders (hoger) ingesteld. De ingestelde snelheid is dus niet groen en past zich dus niet automatisch aan. Dat kan hier de oorzaak dus niet zijn. Je ziet de ingestelde snelheid ook niet veranderen. Het is echt remmen omdat de radar iets denkt te zien.
Als je de instelling aan hebt staan dan remt de auto af ook al ziet de radar niets. Ik had dat ook en heb het toen meteen uitgezet. Daarna nooit meer last gehad.

Zet de instelling maar eens uit dan zal je zien dat het probleem verholpen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 08-06-2026 17:26 ]


  • roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 23:55
Sonicfreak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Als je de instelling aan hebt staan dan remt de auto af ook al ziet de radar niets. Ik had dat ook en heb het toen meteen uitgezet. Daarna nooit meer last gehad.

Zet de instelling maar eens uit dan zal je zien dat het probleem verholpen is.
Dank! Je bleek helemaal gelijk te hebben want ik reed over de A16 zonder remingrepen dit keer. Ik snap nog steeds niet waarom - ik dacht dat de ACC de snelheid alleen aanpaste als de ingestelde snelheid groen was? Maargoed, het werkt, dank!

  • Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
roel-online schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:13:

Heb je de ingestelde snelheid op groen staan zodat de auto zelf de ingestelde snelheid kan aanpassen zoals @Sonicfreak als mogelijke verklaring aandroeg?
Of zit daar ook een flauwe helling (naar beneden) in de weg?
Nee, ik heb niet zulke goede ervaringen met cc op groen zetten ;).

Of er een helling zit, volgens mij niet. Het is alweer even geleden dat ik daar heb gereden, zal er de volgende keer op letten

  • GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 23:13
macfocus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:17:
[...]

Same here,

Ik vrees dat we even geduld moeten hebben totdat Kia de remote servers weer in het gareel heeft.
Ik begreep dat er ook al meldingen zijn dat je nieuwe voorwaarden moet accepteren op het entertainment systeem in de auto. Dat is meestal een indicatie dat ze bezig zijn met een nieuwe update.

  • Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07
GHorsie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:06:
[...]

Ik begreep dat er ook al meldingen zijn dat je nieuwe voorwaarden moet accepteren op het entertainment systeem in de auto. Dat is meestal een indicatie dat ze bezig zijn met een nieuwe update.
Klopt, zowel in de auto als in de app overigens

  • slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
slim_fan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Inmiddels ook mijn OBD dongle terug: foutcode P1AA6(00). Mogelijke oorzaken die ik heb kunnen vinden zijn uitgesloten: batterijcel voltages zijn gelijk, 12V accu is recent vervangen (voor AGM variant), AC laden gaat prima en de ICCU is recent vervangen. Laden stopt nu wel op 80%, zonder verdere problemen. Ik ben benieuwd wat ze er 9 juni van maken.
Helaas heeft dit verhaal een opmerkelijk vervolg. Ik hoop dat jullie willen meedenken.

Mijn lokale Kia dealer heeft in een vervolg afspraak met de HV-expert de auto doorgemeten, en de hoogvolt accu moest er uit om extra metingen te kunnen doen. Toen viel hun op dat er een bout voor de borging van de HV-accu miste en een ander los zat. Nadat de HV accu eruit was gehaald, werd het nog opmerkelijker met een hoogspanning kabel waar een clip was afgebroken en met een tie wrap vast is gezet (zie foto 2). Schrikbarend beunhaas gehalte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JoG9Sj-VGBB-vo1km_K9wYI8Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUx8CnKTq1Tb8gZr1ITTCxwR.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X1Y7YGllx6fm72kVllRjH2qIL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cxiu2UrwEKZMhnmK5r4VBXz.jpg?f=fotoalbum_large

De dealer is toen gestopt, want dit was overduidelijk geen garantie kwestie ..... Lijst met kapotte onderdelen is €7500 ex arbeidskosten.

Gelukkig heeft de dealer kunnen vinden dat er in het verleden een reparatie is gedaan, met aanvraag voor vervanging van een accucel, die uiteindelijk nooit is uitgevoerd (hulde Zeeuw & Zeeuw Leiderdorp _/-\o_ !). Daarmee wijst het spoor naar de Kia dealer waar ik de auto heb gekocht (ik noem bewust de naam van de verkopende partij nu niet; zij hebben een andere dealer overgenomen waar het waarschijnlijk is ontstaan). Eerst werd ontkent dat ze uberhaupt een reparatie hebben gedaan; in een tweede gesprek werd gelukkig wel aangeboden om dit te repareren. Door het ontkennen is mijn vertrouwen in deze dealer wel flink gedaald. Ook ben ik bang dat er door de losse HV accu mogelijk andere dingen zijn beschadigd, maar nu nog niet opvallen. Bv: de accucapaciteit is afgelopen jaar van 72 naar 68,5kwh gezakt: normale afschrijving of toch een opmerkelijke dip (MY2022). Morgen word ik teruggebeld door de dealer om dingen concreter af te spreken.

Een week na aanschaf heb ik contact opgenomen met de verkopende dealer omdat er veel voltage verschil tussen cellen was (0,12V); zie evt slim fan in "Het grote Kia EV6 topic". Dit heb ik zwart-op-wit. Toen heeft men verbaasd gereageerd en niets genoemd over bovenstaande reparatie(-verzoek om een accucel te vervangen). Daarmee heb ik aan mijn plicht als consument voldaan om - redelijkerwijs - onderzoek naar de staat van het verkochte te doen, en lijkt mij dit een aantoonbaar verborgen gebrek.
  • Is mijn angst voor (mogelijke) extra defecten gegrond? Ik leg dit morgen ook neer bij mijn huidige dealer.
  • Kan ik in de toekomst nog aanspraak maken op garantie? De auto is altijd dealer-onderhouden - for what it's worth -
  • Welke mogelijkheden en plichten heb ik? Kan ik vervangend vervoer eisen? Compensatie voor reiskosten en -tijd vragen? De dealer is >1u nijden en ze hebben de auto meerdere dagen nodig, ofwel 5u rijden (als ik zelf rij).
  • En misschien de makkelijkste weg uit dit gedoe: is het mogelijk om de koop te ontbinden? Zo ja, met welke voorwaarden?
Mijn stappenplan is advies van jullie inwinnen en mijn lokale dealer vragen over mogelijkheid blijvende (nu niet zichtbare) schade, dan het voorstel van de verkopende partij horen, Kia NL benaderen voor advies en of er nog garantie is in de toekomst (idealiter via de verkopende partij, als die weigeren benaderen ik Kia NL), en als het echt gedoe wordt rechtsbijstand.

[ Voor 8% gewijzigd door slim_fan op 09-06-2026 22:55 ]


  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

slim_fan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Helaas heeft dit verhaal een opmerkelijk vervolg. Ik hoop dat jullie willen meedenken.

Mijn lokale Kia dealer heeft in een vervolg afspraak met de HV-expert de auto doorgemeten, en de hoogvolt accu moest er uit om extra metingen te kunnen doen. Toen viel hun op dat er een bout voor de borging van de HV-accu miste en een ander los zat. Nadat de HV accu eruit was gehaald, werd het nog opmerkelijker met een hoogspanning kabel waar een clip was afgebroken en met een tie wrap vast is gezet (zie foto 2). Schrikbarend beunhaas gehalte.

[Afbeelding] [Afbeelding]

De dealer is toen gestopt, want dit was overduidelijk geen garantie kwestie ..... Lijst met kapotte onderdelen is €7500 ex arbeidskosten.

Gelukkig heeft de dealer kunnen vinden dat er in het verleden een reparatie is gedaan, met aanvraag voor vervanging van een accucel, die uiteindelijk nooit is uitgevoerd (hulde Zeeuw & Zeeuw Leiderdorp _/-\o_ !). Daarmee wijst het spoor naar de Kia dealer waar ik de auto heb gekocht (ik noem bewust de naam van de verkopende partij nu niet; zij hebben een andere dealer overgenomen waar het waarschijnlijk is ontstaan). Eerst werd ontkent dat ze uberhaupt een reparatie hebben gedaan; in een tweede gesprek werd gelukkig wel aangeboden om dit te repareren. Door het ontkennen is mijn vertrouwen in deze dealer wel flink gedaald. Ook ben ik bang dat er door de losse HV accu mogelijk andere dingen zijn beschadigd, maar nu nog niet opvallen. Bv: de accucapaciteit is afgelopen jaar van 72 naar 68,5kwh gezakt: normale afschrijving of toch een opmerkelijke dip (MY2022). Morgen word ik teruggebeld door de dealer om dingen concreter af te spreken.

Een week na aanschaf heb ik contact opgenomen met de verkopende dealer omdat er veel voltage verschil tussen cellen was (0,12V); zie evt slim fan in "Het grote Kia EV6 topic". Dit heb ik zwart-op-wit. Toen heeft men verbaasd gereageerd en niets genoemd over bovenstaande reparatie(-verzoek om een accucel te vervangen). Daarmee heb ik aan mijn plicht als consument voldaan om - redelijkerwijs - onderzoek naar de staat van het verkochte te doen, en lijkt mij dit een aantoonbaar verborgen gebrek.
  • Is mijn angst voor (mogelijke) extra defecten gegrond? Ik leg dit morgen ook neer bij mijn huidige dealer.
  • Kan ik in de toekomst nog aanspraak maken op garantie? De auto is altijd dealer-onderhouden - for what it's worth -
  • Welke mogelijkheden en plichten heb ik? Kan ik vervangend vervoer eisen? Compensatie voor reiskosten en -tijd vragen? De dealer is >1u nijden en ze hebben de auto meerdere dagen nodig, ofwel 5u rijden (als ik zelf rij).
  • En misschien de makkelijkste weg uit dit gedoe: is het mogelijk om de koop te ontbinden? Zo ja, met welke voorwaarden?
Mijn stappenplan is advies van jullie inwinnen en mijn lokale dealer vragen over mogelijkheid blijvende (nu niet zichtbare) schade, dan het voorstel van de verkopende partij horen, Kia NL benaderen voor advies en of er nog garantie is in de toekomst (idealiter via de verkopende partij, als die weigeren benaderen ik Kia NL), en als het echt gedoe wordt rechtsbijstand.
Waarom zou je de rechtsbijstand niet direkt inschakelen? Daar zijn ze toch voor?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
Harrie van Til schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:43:
[...]

Waarom zou je de rechtsbijstand niet direkt inschakelen? Daar zijn ze toch voor?
Zou ook mijn advies zijn. Wij “amateurs” zijn hier niet in gespecialiseerd en dragen je zaken aan die verkeerd kunnen uitpakken. Een rechtsbijstand heeft zo vaak in dit soort gevallen gehandeld en geholpen. Daarnaast wordt een rechtsbijstand veeeel serieuzer genomen dan een “lastige” consument.

Persoonlijk zou ik geen lekker gevoel hebben bij deze specifieke wagen, ook de vragen die jij jezelf opwerpt spoken de komende jaren door je hoofd. Probeer de koop ongedaan te krijgen mbv rechtsbijstand en ga op zoek naar een nieuwe EV6. De wagen blijft mooi en heeft sterke punten. Helaas is deze wagen verkloot door de dealer.

Dus twijfel niet en bel je rechtsbijstand.

  • henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

henri8096

BIM is not a software!

slim_fan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Helaas heeft dit verhaal een opmerkelijk vervolg. Ik hoop dat jullie willen meedenken.

Mijn lokale Kia dealer heeft in een vervolg afspraak met de HV-expert de auto doorgemeten, en de hoogvolt accu moest er uit om extra metingen te kunnen doen. Toen viel hun op dat er een bout voor de borging van de HV-accu miste en een ander los zat. Nadat de HV accu eruit was gehaald, werd het nog opmerkelijker met een hoogspanning kabel waar een clip was afgebroken en met een tie wrap vast is gezet (zie foto 2). Schrikbarend beunhaas gehalte.

[Afbeelding] [Afbeelding]

De dealer is toen gestopt, want dit was overduidelijk geen garantie kwestie ..... Lijst met kapotte onderdelen is €7500 ex arbeidskosten.

Gelukkig heeft de dealer kunnen vinden dat er in het verleden een reparatie is gedaan, met aanvraag voor vervanging van een accucel, die uiteindelijk nooit is uitgevoerd (hulde Zeeuw & Zeeuw Leiderdorp _/-\o_ !). Daarmee wijst het spoor naar de Kia dealer waar ik de auto heb gekocht (ik noem bewust de naam van de verkopende partij nu niet; zij hebben een andere dealer overgenomen waar het waarschijnlijk is ontstaan). Eerst werd ontkent dat ze uberhaupt een reparatie hebben gedaan; in een tweede gesprek werd gelukkig wel aangeboden om dit te repareren. Door het ontkennen is mijn vertrouwen in deze dealer wel flink gedaald. Ook ben ik bang dat er door de losse HV accu mogelijk andere dingen zijn beschadigd, maar nu nog niet opvallen. Bv: de accucapaciteit is afgelopen jaar van 72 naar 68,5kwh gezakt: normale afschrijving of toch een opmerkelijke dip (MY2022). Morgen word ik teruggebeld door de dealer om dingen concreter af te spreken.

Een week na aanschaf heb ik contact opgenomen met de verkopende dealer omdat er veel voltage verschil tussen cellen was (0,12V); zie evt slim fan in "Het grote Kia EV6 topic". Dit heb ik zwart-op-wit. Toen heeft men verbaasd gereageerd en niets genoemd over bovenstaande reparatie(-verzoek om een accucel te vervangen). Daarmee heb ik aan mijn plicht als consument voldaan om - redelijkerwijs - onderzoek naar de staat van het verkochte te doen, en lijkt mij dit een aantoonbaar verborgen gebrek.
  • Is mijn angst voor (mogelijke) extra defecten gegrond? Ik leg dit morgen ook neer bij mijn huidige dealer.
  • Kan ik in de toekomst nog aanspraak maken op garantie? De auto is altijd dealer-onderhouden - for what it's worth -
  • Welke mogelijkheden en plichten heb ik? Kan ik vervangend vervoer eisen? Compensatie voor reiskosten en -tijd vragen? De dealer is >1u nijden en ze hebben de auto meerdere dagen nodig, ofwel 5u rijden (als ik zelf rij).
  • En misschien de makkelijkste weg uit dit gedoe: is het mogelijk om de koop te ontbinden? Zo ja, met welke voorwaarden?
Mijn stappenplan is advies van jullie inwinnen en mijn lokale dealer vragen over mogelijkheid blijvende (nu niet zichtbare) schade, dan het voorstel van de verkopende partij horen, Kia NL benaderen voor advies en of er nog garantie is in de toekomst (idealiter via de verkopende partij, als die weigeren benaderen ik Kia NL), en als het echt gedoe wordt rechtsbijstand.
Poeh zeg, ik schrik zelfs van de onachtzaamheid waarmee dit gedaan is, er zijn ook nogal wat risico's op het moment dat de Tie-wrap het begeeft (los van het technisch defect).

Ik hoop dat de reparatie niet door dezelfde 'monteurs' gedaan wordt?
offtopic:
ik weet niet of er op dat vlak al iets is, maar iets van een certificering om aan een HV-systeem te mogen werken lijkt me wel op zijn plaats als ik dit zo zie.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--


  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
Voor wie het leuk vindt om iets meer grafisch te hebben dan carscanner: Alternatief voor carscanner

  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:24
petertenboer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:24:
Voor wie het leuk vindt om iets meer grafisch te hebben dan carscanner: Alternatief voor carscanner
Zoals in de header van dat YT filmpje staat, een I-Phone app dus niet voor Android.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
petertenboer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:24:
Voor wie het leuk vindt om iets meer grafisch te hebben dan carscanner: Alternatief voor carscanner
jammer van de naam, maar wel direct gekocht. Cool!

  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
Voor mij nieuw, SOH te zien in de Kia app.

Zie youtube bijdrage bij 1 minuut en 20 seconden: SOH Batterij

  • TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41

TGEN

Hmmmx_

petertenboer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:50:
Voor mij nieuw, SOH te zien in de Kia app.

Zie youtube bijdrage bij 1 minuut en 20 seconden: SOH Batterij
Jij hebt al weer een werkende Kia-app? Hier is t nog doffe ellende sinds de update.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly


  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
TGEN schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Jij hebt al weer een werkende Kia-app? Hier is t nog doffe ellende sinds de update.
Bij mij werk het idd. Vorige week even twee keer gedoe met niet alles beschikbaar maar sindsdien probleemloos 🤞

  • greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 11:38
petertenboer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:50:
Voor mij nieuw, SOH te zien in de Kia app.

Zie youtube bijdrage bij 1 minuut en 20 seconden: SOH Batterij
tja - zegt alleen maar "good" - geen percentage oid, daar heb ik niet zoveel aan. CarScanner blijft dan toch een stuk beter. ook voor je privacy.

  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
greg-a schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:17:
[...]

tja - zegt alleen maar "good" - geen percentage oid, daar heb ik niet zoveel aan. CarScanner blijft dan toch een stuk beter. ook voor je privacy.
Klopt.

Maar je privacy heb je al weggegooid op het moment dat je je hebt aangemeld voor je Kia account :)

  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
korte FYI ik heb velgen+winterbanden, maar kon nergens vinden hoe strak de bouten aangedraaid moeten worden bij de EV6. Ik heb de EV6 Air 58kw RWD met de 19" velgen. De bouten moeten aangedraaid worden met 120nm. Ik moest het ergens opschrijven, leek me dat het hier wel op z'n plaats was. :)

  • happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 13:16
mediumdry schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:10:
korte FYI ik heb velgen+winterbanden, maar kon nergens vinden hoe strak de bouten aangedraaid moeten worden bij de EV6. Ik heb de EV6 Air 58kw RWD met de 19" velgen. De bouten moeten aangedraaid worden met 120nm. Ik moest het ergens opschrijven, leek me dat het hier wel op z'n plaats was. :)
Ze moeten op 130nm. Zie: https://www.steekmaat.nl/auto/kia/ev6%20(2021%20-%20).html

  • mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 18:49
bedankt voor de info! Dan kan ik weer terug naar de KIA dealer om ze te vertellen dat ze het fout hadden :)

  • Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:18
Gemiddelde oplaadsessie 51-69%.... wat een onzin :D

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing


  • GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 23:13
En je kan nu ook je bandenspanning zien :)

  • petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:46
Meedenken gevraagd

Ik loop sinds kort tegen het volgende probleem aan: Bij het willen vergrendelen van de auto door te drukken op de deurhendel lukt dit niet aan de bestuurderskant. Ga ik vervolgens naar de passagierskant dan lukt het wel om te vergrendelen via de deurhendel (Met de sleutel zelf in de tas).

Iemand een idee of dit met instellingen van iets?? te maken kan hebben. Aan de batterij van de sleutel kan het in mijn ogen niet liggen omdat zowel bij de sleutel van mijn vrouw als die van mijzelf dit fenomeen optreed.

Meest logisch lijkt mij dat er iets stuk is in de deurgreep, maar wellicht heeft één van jullie een oplossing die anders is.

  • happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 13:16
petertenboer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:14:
Meedenken gevraagd

Ik loop sinds kort tegen het volgende probleem aan: Bij het willen vergrendelen van de auto door te drukken op de deurhendel lukt dit niet aan de bestuurderskant. Ga ik vervolgens naar de passagierskant dan lukt het wel om te vergrendelen via de deurhendel (Met de sleutel zelf in de tas).

Iemand een idee of dit met instellingen van iets?? te maken kan hebben. Aan de batterij van de sleutel kan het in mijn ogen niet liggen omdat zowel bij de sleutel van mijn vrouw als die van mijzelf dit fenomeen optreed.

Meest logisch lijkt mij dat er iets stuk is in de deurgreep, maar wellicht heeft één van jullie een oplossing die anders is.
Als je de klink iets los doet zie je het knopje zitten. Ik zou het proberen deze met de vinger in te drukken.
Ik doe dit zelf vaak ivp op de klink te drukken. Heb vaak het idee dat je de klink door de deur moet drukken om hem open te krijgen.

Mocht die alsnog niet open gaan word het een ritje dealer om garantie te claimen zou ik zeggen.

  • krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:24
Phusebox schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:19:
Gemiddelde oplaadsessie 51-69%.... wat een onzin :D
Ik kijk al een hele middag naar een schermpje wat nog aan het laden analyseren is. Werkt dus ook niet lekker :P

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 17-06-2026 19:34 ]


  • Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

Mooijekind

Manager Product Content
petertenboer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:14:
Meedenken gevraagd

Ik loop sinds kort tegen het volgende probleem aan: Bij het willen vergrendelen van de auto door te drukken op de deurhendel lukt dit niet aan de bestuurderskant. Ga ik vervolgens naar de passagierskant dan lukt het wel om te vergrendelen via de deurhendel (Met de sleutel zelf in de tas).

Iemand een idee of dit met instellingen van iets?? te maken kan hebben. Aan de batterij van de sleutel kan het in mijn ogen niet liggen omdat zowel bij de sleutel van mijn vrouw als die van mijzelf dit fenomeen optreed.

Meest logisch lijkt mij dat er iets stuk is in de deurgreep, maar wellicht heeft één van jullie een oplossing die anders is.
Bij mij zijn toevallig vorige week de beide sensoren in de deurhendels links en rechts vervangen. Deze deden allebei niets en ik kom de auto dus alleen op slot doen met de knop op de sleutel. Dealer gaf aan dat dit wrs wel onder garantie zou zijn. Tot op heden geen factuur gehad van de onderhoudsbeurt + deze reparatie.

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:49
Vaarwel lieve EV6 🥲😘

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D278GjOUMCPiu5nSC3VI_rAzDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05eGYx3y7JxyhYJISvOxTRkl.jpg?f=fotoalbum_large

Dat de volgende berijder er net zoveel plezier (of zelfs meer) aan mag beleven als wij hebben gehad. 2j+ probleemloos geweest.

  • Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 22:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Sinds mijn EV6 onderhoud heeft gehad krijg ik regelmatig dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxgujpGov9VP4n54vKFY_IMrE9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4SDLOpdU6FGI4wsIOEaBCp8.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb de kabel al vervangen door een andere oudere en een nieuwe gekocht maar probleem blijft. Een reset van de headunit biedt zelden tot nooit soelaas. Is de auto dan enige tijd uitgeweest wetkt het weer.

Heeft iemand wellicht een tip om dit te fixen? Het voelt als een software issue aangezien het hit or miss is of het werkt. Voor iemand die alles op CarPlay doet behoorlijk irritant en gezien de wachttijden bij de dealer zou ik het graag zef oplossen. MY23 AWD GTLine.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A


  • henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

henri8096

BIM is not a software!

Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Sinds mijn EV6 onderhoud heeft gehad krijg ik regelmatig dit:

[Afbeelding] Ik heb de kabel al vervangen door een andere oudere en een nieuwe gekocht maar probleem blijft. Een reset van de headunit biedt zelden tot nooit soelaas. Is de auto dan enige tijd uitgeweest wetkt het weer.

Heeft iemand wellicht een tip om dit te fixen? Het voelt als een software issue aangezien het hit or miss is of het werkt. Voor iemand die alles op CarPlay doet behoorlijk irritant en gezien de wachttijden bij de dealer zou ik het graag zef oplossen. MY23 AWD GTLine.
Klinkt alsof de USB aansluiting aan vervanging toe is. Er zijn hier al meerdere ervaringsdeskundigen op dat gebied . . . . .

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--


  • Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Sinds mijn EV6 onderhoud heeft gehad krijg ik regelmatig dit:

[Afbeelding] Ik heb de kabel al vervangen door een andere oudere en een nieuwe gekocht maar probleem blijft. Een reset van de headunit biedt zelden tot nooit soelaas. Is de auto dan enige tijd uitgeweest wetkt het weer.

Heeft iemand wellicht een tip om dit te fixen? Het voelt als een software issue aangezien het hit or miss is of het werkt. Voor iemand die alles op CarPlay doet behoorlijk irritant en gezien de wachttijden bij de dealer zou ik het graag zef oplossen. MY23 AWD GTLine.
Heb je gecontroleerd of de aansluiting van je telefoon schoon is? Vaak is stof in de poort het probleem. Ik haal dit weg met een dunne speld en doe dit om de paar maanden. Van je kleding komt ongemerkt vaak stof in de poort.

  • HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:22
henri8096 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Klinkt alsof de USB aansluiting aan vervanging toe is. Er zijn hier al meerdere ervaringsdeskundigen op dat gebied . . . . .
Dit was bij mij idd het geval. Vervangen (onder garantie) en sindsdien probleemloos.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red


  • Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 22:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Thanks voor de input.Straks de dealer toch maar even bellen dan...

On a different note, hoe ervaren jullie het verbruik van de auto? Ik zie een behoorlijk verschil tussen wat de auto denkt te verbruiken en het 'echte' verbruik (wat ik registreer op spritmonitor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC1Aaep9ADOtpiLZbU7s-p8BNN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvYNzPd5QUnyIEo4jTnJWfkn.jpg?f=fotoalbum_large Via spritmonitor zit ik net onder de 18kWh/100km

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A


  • Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tomba schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Sinds mijn EV6 onderhoud heeft gehad krijg ik regelmatig dit:

[Afbeelding] Ik heb de kabel al vervangen door een andere oudere en een nieuwe gekocht maar probleem blijft. Een reset van de headunit biedt zelden tot nooit soelaas. Is de auto dan enige tijd uitgeweest wetkt het weer.

Heeft iemand wellicht een tip om dit te fixen? Het voelt als een software issue aangezien het hit or miss is of het werkt. Voor iemand die alles op CarPlay doet behoorlijk irritant en gezien de wachttijden bij de dealer zou ik het graag zef oplossen. MY23 AWD GTLine.
Kan 2 dingen zijn:
  • Stof in je USB connector van je telefoon.
  • Gare USB connector van je auto.
Dus probeer even een andere telefoon. Geeft dat hetzelfde probleem dan moet de kabelboom vervangen worden van je USB connector.

Indien dat laatste: geef bij de garage DUIDELIJK aan dat ze NIET het hele dashboard hiervoor uit elkaar moeten slopen. Je kan deze actie makkelijk doen door de 2 zwarte plastic schroeven/ doppen van de midden-steun tussen de pedalen en de andere kant los te maken. Dan kun je er, met een beetje gekloot, gewoon bij. Bij mij wilde ze alles eruit slopen en dus de auto nog een week hebben, maar na enig aandringen hebben ze dit uiteindelijk op de parkeerplaats vervangen...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1 ... 469 470 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic