slim_fan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Inmiddels ook mijn OBD dongle terug: foutcode P1AA6(00). Mogelijke oorzaken die ik heb kunnen vinden zijn uitgesloten: batterijcel voltages zijn gelijk, 12V accu is recent vervangen (voor AGM variant), AC laden gaat prima en de ICCU is recent vervangen. Laden stopt nu wel op 80%, zonder verdere problemen. Ik ben benieuwd wat ze er 9 juni van maken.
Helaas heeft dit verhaal een opmerkelijk vervolg. Ik hoop dat jullie willen meedenken.
Mijn lokale Kia dealer heeft in een vervolg afspraak met de HV-expert de auto doorgemeten, en de hoogvolt accu moest er uit om extra metingen te kunnen doen. Toen viel hun op dat er een bout voor de borging van de HV-accu miste en een ander los zat. Nadat de HV accu eruit was gehaald, werd het nog opmerkelijker met een hoogspanning kabel waar een clip was afgebroken en met een tie wrap vast is gezet (zie foto 2). Schrikbarend beunhaas gehalte.
De dealer is toen gestopt, want dit was overduidelijk geen garantie kwestie ..... Lijst met kapotte onderdelen is €7500 ex arbeidskosten.
Gelukkig heeft de dealer kunnen vinden dat er in het verleden een reparatie is gedaan, met aanvraag voor vervanging van een accucel, die uiteindelijk nooit is uitgevoerd (hulde Zeeuw & Zeeuw Leiderdorp

!). Daarmee wijst het spoor naar de Kia dealer waar ik de auto heb gekocht
(ik noem bewust de naam van de verkopende partij nu niet; zij hebben een andere dealer overgenomen waar het waarschijnlijk is ontstaan). Eerst werd ontkent dat ze uberhaupt een reparatie hebben gedaan; in een tweede gesprek werd gelukkig wel aangeboden om dit te repareren. Door het ontkennen is mijn vertrouwen in deze dealer wel flink gedaald. Ook ben ik bang dat er door de losse HV accu mogelijk andere dingen zijn beschadigd, maar nu nog niet opvallen. Bv: de accucapaciteit is afgelopen jaar van 72 naar 68,5kwh gezakt: normale afschrijving of toch een opmerkelijke dip (MY2022). Morgen word ik teruggebeld door de dealer om dingen concreter af te spreken.
Een week na aanschaf heb ik contact opgenomen met de verkopende dealer omdat er veel voltage verschil tussen cellen was (0,12V); zie evt
slim fan in "Het grote Kia EV6 topic". Dit heb ik zwart-op-wit. Toen heeft men verbaasd gereageerd en niets genoemd over bovenstaande reparatie(-verzoek om een accucel te vervangen). Daarmee heb ik aan mijn plicht als consument voldaan om - redelijkerwijs - onderzoek naar de staat van het verkochte te doen, en lijkt mij dit een aantoonbaar verborgen gebrek.
- Is mijn angst voor (mogelijke) extra defecten gegrond? Ik leg dit morgen ook neer bij mijn huidige dealer.
- Kan ik in de toekomst nog aanspraak maken op garantie? De auto is altijd dealer-onderhouden - for what it's worth -
- Welke mogelijkheden en plichten heb ik? Kan ik vervangend vervoer eisen? Compensatie voor reiskosten en -tijd vragen? De dealer is >1u nijden en ze hebben de auto meerdere dagen nodig, ofwel 5u rijden (als ik zelf rij).
- En misschien de makkelijkste weg uit dit gedoe: is het mogelijk om de koop te ontbinden? Zo ja, met welke voorwaarden?
Mijn stappenplan is advies van jullie inwinnen en mijn lokale dealer vragen over mogelijkheid blijvende (nu niet zichtbare) schade, dan het voorstel van de verkopende partij horen, Kia NL benaderen voor advies en of er nog garantie is in de toekomst (idealiter via de verkopende partij, als die weigeren benaderen ik Kia NL), en als het echt gedoe wordt rechtsbijstand.
[
Voor 8% gewijzigd door
slim_fan op 09-06-2026 22:55
]