Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:48
HansAuutB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:17:
Iets bijzonders. In Duitsland viel ik in een verkeerscontrole met weging.
3 normaal postuur personen in de auto en niet eens zo veel bagage (bagageruimte niet vol).
Conclusie politie na weging: totaalgewicht 50 kg te veel.
Viel binnen tolerantie en mocht verder, maar vind het wel vreemd.
Als ik naar mijn GT-line kijk:

Massa rijklaar is 1985kg.

Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg)

Max toegestaan is 2425kg

Je hebt dus een laadvermogen van 2425 - 1910 = 515 kg.

Je belading was daarmee 565 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17
bokkie72 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg)

Max toegestaan is 2425kg

En die 565 met maxmax 250 voor 3 pax kan nooit kloppen. De bagage woog zeker geen 315.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basofiel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12-2024
Phusebox schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 05:54:
[...]

Wat was het voor stekker? Misschien was het een 22kW DC lader.
Je hebt gelijk. Ben vandaag teruggegaan, want begreep het niet. Het blijkt inderdaad een 22 kW DC lader te zijn geweest en ik had de CCS stekker gebruikt. Naast Chademo en AC stekker was er ook de CCS stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 10:43
[...]

Max toegestaan is 2425kg

Ben benieuwd hoeveel gewicht er in je brandstoftank zat? 😂

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

Massa rijklaar zegt niks, want die is in NL altijd 100 kg boven de massa leeg.
Dat is veelvoorkomend misverstand, want zo wordt die dus helemaal niet bepaald. Kan natuurlijk ook niet, want bij een elektrische auto is er geen brandstoftank, en bij een brandstofauto is die brandstof bij een gemiddelde auto veel zwaarder dan 25 kg.

De enige massa die (soms) klopt is de massa leeg, die zal voor jouw auto 1885 zijn.
Maar dat is het leeggewicht van de auto zonder enige optie en zonder vloeistoffen.

In werkelijkheid zit er vaak gemakkelijk 100 kg aan opties en vloeistoffen in een auto, zodat die 1985 kg in de praktijk je leeggewicht is.
Max toegestaan is 2425kg
2425-1985 = 440 kg.
Trek daar 300 kg voor drie personen + hun kleding vanaf, en je heb nog 140 kg voor de bagage over.

Dan blijft het idd vreemd dat @HansAuutB 50 kg te zwaar was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
3 normaal postuur personen in de auto en niet eens zo veel bagage (bagageruimte niet vol).
Laat je auto wegen op een weegbrug bij je in de buurt, weet je gelijk hoe het zit voor de toekomst.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Oeps. ‘t valt me altijd wel op dat moderne auto’s steeds minder laadvermogen hebben. Blijkbaar houden ze ‘t maximale totaalgewicht gelijk bij steeds zwaardere auto’s oid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Solarman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Laat je auto wegen op een weegbrug bij je in de buurt, weet je gelijk hoe het zit voor de toekomst.
Wat weet ik dan?
Dat het kentekenbewijs niet klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
HansAuutB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:32:
[...]

Wat weet ik dan?
Ook, maar vooral hoeveel je mag laden/meenemen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HansAuutB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:32:
[...]

Wat weet ik dan?
Het kentekenbewijs geeft in België net dezelfde waarden.
Er is uiteraard ook nog altijd de mogelijkheid dat hun weegbrug verkeerd stond ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
IvoB2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Het kentekenbewijs geeft in België net dezelfde waarden.
Er is uiteraard ook nog altijd de mogelijkheid dat hun weegbrug verkeerd stond ingesteld.
Apparatuur op basis waarvan bekeuringen worden uitgeschreven is (in de regel, en zeker in Duitsland) geijkt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja dan waren de passagiers en /of bagage in het betreffende voertuig zwaarder dan ingeschat of heeft ie onderweg ergens met te zware stroom geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Iemand een idee hoe je de auto op slot kan zetten zonder alarm activatie?

Reden:
Ik ga binnenkort achterin de auto slapen, met utility mode aan. Wel vaker gedaan en bevalt prima!
Echter doe ik de auto niet op slot omdat het alarm dan mogelijk af kan gaan.
Op slot zetten, niet met de sleutel, want de sleutel is IN de auto, maar met lock button bij de deurhendel, is dan het alarm geactiveerd?

Iemand ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:44
Als de sleutel in de auto is, gaat het alarm niet af. Gisteren nog een tijd zo in de auto gezeten op iemand wachten. Geen geloei.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
grotegok schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:08:
Op slot zetten, niet met de sleutel, want de sleutel is IN de auto, maar met lock button bij de deurhendel, is dan het alarm geactiveerd?
Niet zolang de sleutel in het voertuig gedetecteerd wordt.
De auto kan immers ook op slot al rijdend en dan gaat het alarm ook niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
DaMenaz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:20:
Als de sleutel in de auto is, gaat het alarm niet af. Gisteren nog een tijd zo in de auto gezeten op iemand wachten. Geen geloei.
Dat is niet waar is mijn ervaring. Mijn zoon zat laatst in de auto, deed met het knopje op de remote op slot en alarm ging af toen hij bewoog.

Ik denk dat met knopje binnen bij de deurstijl het goed moet gaan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
grotegok schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Ik denk dat met knopje binnen bij de deurstijl het goed moet gaan,
Dat was de omschrijving waar ik op reageerde.

Goede aanvulling. Niet de sleutel zelf gebruikte.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:08
Ik wist niet eens dat de auto een alarm had 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
greg-a schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:56:
Ik wist niet eens dat de auto een alarm had 😅
Ik ook niet maar onlangs door andere ervaring nu wel. Was met de kat naar de dierenarts geweest die in zo’n katten-reismand op de achterbank stond. Even uitgestapt om een vergeten boodschapje te doen maar daar was het alarm van de EV6 het blijkbaar niet mee eens en begon te loeien. Gebeurde tot 3x toe na het afsluiten van de auto. Toen de kat maar meegenomen en vond de auto het OK. Bewegingsdetectie of zo iets?

[ Voor 28% gewijzigd door Jugonoot04 op 24-08-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
grotegok schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:08:
Iemand een idee hoe je de auto op slot kan zetten zonder alarm activatie?

Reden:
Ik ga binnenkort achterin de auto slapen, met utility mode aan. Wel vaker gedaan en bevalt prima!
Echter doe ik de auto niet op slot omdat het alarm dan mogelijk af kan gaan.

Iemand ervaring hierin?
Ja ik heb ervaring hierin. Ik sluit de auto van binnen af met de sleutel en open de auto met de sleutel. In en uitstappen doe ik via de achterklep die ik ook met de sleutel open en dicht maak. Het alarm wordt dan niet geactiveerd . Utility mode vind ik persoonlijk niet handig. Je moet te veel handelingen doen. Niet alle dashboard verlichting is uit te schakelen en kost veel stroom. 10 kW bij een test. Ik open de voorramen op een kier zodat er geen water naar binnen kan komen of monteer ik een windafwijzer in het rechter raam voor frisse lucht. Wordt het te warm of te koud dan schakel ik via de app even de airco in. Na 15 minuten gaat die vanzelf uit. Ondertussen slaap ik meestal al. De 230V adapter steek ik in het laadstopcontact zodat de 230V koelkast en alle andere apparatuur die ik in de auto wil blijven gebruiken blijft werken tijdens de nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 25-08-2024 01:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Aangezien we het recent over bandendruk hadden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9mlKJWXfGw4q-TWXqLet3hSrqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5fymDrROauTLe9S0qUZQBAL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:25
Update is nog steeds bezig😫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
henrov schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:21:
Aangezien we het recent over bandendruk hadden...

[Afbeelding]
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
The Wizard schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Je moet de koude banden op de gewenste druk zetten en dan de bandenspanning opnieuw laten inleren, dan heb je hier geen last meer van.
Volgens mij is inleren niet mogelijk aangezien de wagen tpms heeft, die leest de druk constant uit en geeft foutmelding onder een bepaalde druk.

Blijkbaar is het zo dat als de spanning onder de 2.4 komt de wagen een fout geeft, wat vreemd is wat de sticker raadt 2.5 aan.

Blijkbaar moet je ze altijd 0.2 hoger zetten dus 2.7...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
izzet3838 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Volgens mij is inleren niet mogelijk aangezien de wagen tpms heeft, die leest de druk constant uit en geeft foutmelding onder een bepaalde druk.

Blijkbaar is het zo dat als de spanning onder de 2.4 komt de wagen een fout geeft, wat vreemd is wat de sticker raadt 2.5 aan.

Ja, bijzonder. Zag idd niks in de handleiding staan. Bij al de TPMS auto's die ik heb gehad kon ik de nulstand resetten om zulke meldingen te voorkomen. Bij onze Megane Electric kan dat ook gewoon.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:35
Wanneer de bandenspanning valse meldingen geeft zegt EV Odessey dat je de band die de melding geeft tijdelijk harder kunt oppompen. Rijden tot de melding verdwijnt en dan wee terug naar de standaard druk. In de reacties geven mensen met dit issue aan dat het werkt.

YouTube: How to reset Kia EV6 Tyre Pressure Monitoring System(TPMS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
The Wizard schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Ja, bijzonder. Zag idd niks in de handleiding staan. Bij al de TPMS auto's die ik heb gehad kon ik de nulstand resetten om zulke meldingen te voorkomen. Bij onze Megane Electric kan dat ook gewoon.
Bij wagens waar ik de bar kon zien heb ik nooit een reset knop gehad, enkel bij wagens waar ik de druk per and niet kon zien, maar gewoon een error kreeg en de band met lage druk...

Lijkt me ook onnodig in dit geval...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Zo te zien heeft KIA een veiligheid ingebouwd waarbij er een drukmelding komt wanneer een band onder de minimale werkdruk is gekomen.
Op zich een uitstekend systeem, veel automobilisten doen niets eerder aan hun bandendruk totdat ze een lekke band hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
izzet3838 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Die van mij staan al een tijdje op 2.3 zonder melding, dus denk dat melding op een andere manier bepaalt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Die TPMS sensoren worden gekalibreerd door de garage die de banden plaatst. De optimale druk is afhankelijk van de bandenmaat. Vermits er op de EV6 verschillende maten beschikbaar zijn afhankelijk van het model of de persoonlijke keuze is het ook logisch dat niet iedereen een alarm krijgt bij dezelfde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
Ik heb de augustus update vorige week gedaan. Voorafgaand aan de update kon ik bij het zoeken naar laadlocaties daar filteren op laad snelheid, dit zie ik nu niet terug. Is dat een aanpassing in de update geweest? Zou jammer zijn maar misschien kijk ik verkeerd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gisteren morgen kwam de OTA update hier ook voorbij in de EV6.
Toch maar verplaatst naar "later".
Kan je dat ergens aanvinken dat je nooit een OTA wil (zodat een toevallige andere bestuurder niet per ongeluk op "uitvoeren" gaat drukken.

Ter info: 2 x 88 km over autosnelweg gedaan via HDAII (auto opvolgen max. snelheid op ring A'pen dus 60 tot 120 en richting Bergen op Zoom 120 en stuk NL 100 tot 120. Gemiddeld verbruik over 176 km autosnelweg 16,2 kWh/100 km (vier personen, airco op 21,5°C volledig interieur, heenrit 14°C en terugrit 22°C).
HDAII werkt op het NL gedeelte idd niet goed. Alhoewel het WE was gaf ie bepaalde stukken 100 aan waar (in WE) 120 toegelaten en andere stukken dan weer wel 120.
(Op sommige delen zat een wit onderbord 6-19 en andere weer een wit onderbord 6-19/ma-vr 8)7 en onderborden kan ie niet lezen).

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 11:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:14
Nieuw dieptepunt voor mijn Kia dealer...

Heb sinds dit weekend het gevoel dat mijn voorbanden wegschuiven/trillen bij een bocht of rotonde. Dus deze ochtend even bellen. "Bel volgende week maar terug, wij zijn te druk"... Wauw...

Nu definitief overgestapt naar een andere dealer, dit was echt de druppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Dartlink schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:30:
Nieuw dieptepunt voor mijn Kia dealer...

Heb sinds dit weekend het gevoel dat mijn voorbanden wegschuiven/trillen bij een bocht of rotonde. Dus deze ochtend even bellen. "Bel volgende week maar terug, wij zijn te druk"... Wauw...

Nu definitief overgestapt naar een andere dealer, dit was echt de druppel.
Dat is wel slecht ja als het duidelijk te maken heeft met veiligheid.

Doet me denken aan de aflevering van mijn nieuwe GTI jaren geleden door Martin Schilder. Die ging ook alle kanten op. Hadden ze de banden verkeerd om gemonteerd... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPHZ7H6VThQy3xSgNWt3aWioQ3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5ZjnkSRFA87dQ93ZKstCuWP.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:14
DaMenaz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Dat is wel slecht ja als het duidelijk te maken heeft met veiligheid.

Doet me denken aan de aflevering van een nieuwe GTI jaren geleden door Martin Schilder. Die ging ook alle kanten op. Hadden ze de banden verkeerd om gemonteerd... 8)7

[Afbeelding]
Jep volgende telefoontje was de leasemij, en daarna een andere dealer. Kon ik vanmiddag al naartoe. Het is dat ik stevig zat, anders viel ik er vanaf denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Oppie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:46:
Ik heb de augustus update vorige week gedaan. Voorafgaand aan de update kon ik bij het zoeken naar laadlocaties daar filteren op laad snelheid, dit zie ik nu niet terug. Is dat een aanpassing in de update geweest? Zou jammer zijn maar misschien kijk ik verkeerd?!
Filteren op laadsnelheid zit na update bij mij nog op de zelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:57:
Gisteren morgen kwam de OTA update hier ook voorbij in de EV6.
Toch maar verplaatst naar "later".
Kan je dat ergens aanvinken dat je nooit een OTA wil (zodat een toevallige andere bestuurder niet per ongeluk op "uitvoeren" gaat drukken.

Ter info: 2 x 88 km over autosnelweg gedaan via HDAII (auto opvolgen max. snelheid op ring A'pen dus 60 tot 120 en richting Bergen op Zoom 120 en stuk NL 100 tot 120. Gemiddeld verbruik over 176 km autosnelweg 16,2 kWh/100 km (vier personen, airco op 21,5°C volledig interieur, heenrit 14°C en terugrit 22°C).
HDAII werkt op het NL gedeelte idd niet goed. Alhoewel het WE was gaf ie bepaalde stukken 100 aan waar (in WE) 120 toegelaten en andere stukken dan weer wel 120.
(Op sommige delen zat een wit onderbord 6-19 en andere weer een wit onderbord 6-19/ma-vr 8)7 en onderborden kan ie niet lezen).
Ota kun je uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heb ik gelezen maar nog niet gevonden waar.
In elk geval al niet in de "algemene instellingen/softwareversie/update".
Daar staat "Bijwerken" sowieso niet actief (grijs).
Zal er overheen gekeken hebben dus nog eens goed uitzoeken in welk menu je dat kan uit/aanvinken.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:43:
In elk geval al niet in de "algemene instellingen/softwareversie/update".
Wel daar. Even naar beneden scrollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3S5HJCYSU3UfJn-KhCgvHKXyHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjym4Cq97BOKVfgxZys6TMnj.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door DaMenaz op 26-08-2024 15:07 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed een miscommunicatie van mijnentwege. :)
Dat staat dus uitgevinkt.
Maar wanneer je dat aanvinkt krijg je sowieso een update zonder dat men je er naar vraagt (vermoed ik).
Vink je dat uit (zoals het bij mij al sinds het begin is) dan krijg je wel nog de update aangeboden maar moet je toestemming geven (ja/later) voor uitvoering maar de update wordt sowieso wel aangeboden.

Mijn vraag is of ik ergens kan uitvinken dat je de update nooit krijgt aangeboden zodat iemand die niet bekend is met de gevolgen niet gewoon op ja drukt en je al een ongewilde update voor de kiezen geschoven krijgt.

Blijkbaar kan dat dus niet en is de keuze alleen:
- Wanneer update beschikbaar meteen uitvoeren (aanvinken)
- Wanneer update beschikbaar eerst vragen (uitvinken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nUQ6QiCpHQ9fQ0J2jJftj9pUH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8TVQhz0COJt9BNBJnDZ787z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:12:
Maar wanneer je dat aanvinkt krijg je sowieso een update zonder dat men je er naar vraagt (vermoed ik).
Vink je dat uit (zoals het bij mij al sinds het begin is) dan krijg je wel nog de update aangeboden maar moet je toestemming geven (ja/later) voor uitvoering maar de update wordt sowieso wel aangeboden.

Mijn vraag is of ik ergens kan uitvinken dat je de update nooit krijgt aangeboden zodat iemand die niet bekend is met de gevolgen niet gewoon op ja drukt en je al een ongewilde update voor de kiezen geschoven krijgt.

[Afbeelding]
Je vergeet nog direct na release via USB stick de update uitvoeren. Dan zal je 'm ook niet meer OTA aangeboden krijgen :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:12:

[Afbeelding]
In de App.
Meer>Servicelijst, dan onderaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
blb4 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Je vergeet nog direct na release via USB stick de update uitvoeren. Dan zal je 'm ook niet meer OTA aangeboden krijgen :)
Het punt (mijn punt) is om de update NIET uit te voeren.
Het gevolg om hem niet via de USB stick uit te voeren is dus blijkbaar dat ik 'm steeds via OTA aangeboden krijg ook al is de optie om via OTA een update te doen uitgevinkt.

Ik wil zelf kunnen beslissen wanneer en op welke manier ik een update uitvoer (bv. als alle bugs uit de aangeboden update zijn verwijderd en het verschil groot genoeg is om een update, eventueel via OTA (1/2) te laten uitvoeren).
Ik heb geen zin een OTA te "verspillen" aan een update die even nadien terug moet uitgevoerd worden om bugs te verwijderen (waar je dan direct 2/2 al hebt verbruikt :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HansAuutB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:37:
[...]
In de App.
Meer>Servicelijst, dan onderaan
_/-\o_
Die stak wel erg ver weg. :)

ps. Kan dus niet via het infotainment in de auto? Dus iemand zonder KiaConnect kan daar niet bij? :?

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Echt wel bizar. Ik heb de auto nu bijna 2 jaar en ik heb nog nooit een OTA aangeboden gekregen. Ik heb gisteren gecheckt in de auto en het staat bij mij ook uitgevinkt maar ik heb nog nooit een melding gezien.
Normaal doe ik de updates via USB maar daar zit altijd wel een ruime tijd tussen dus ik had op zijn minst al eens een melding verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet iedereen krijgt ze gelijk.
Er zijn er hier al verschillende die ze via OTA ruime tijd geleden hebben geïnstalleerd.
Ik kreeg het ook pas zondagmorgen, bij starten auto, voor de eerste keer aangeboden.

Wanneer je de update zelf installeert, en er zijn maar 2 updates per jaar dus daar zit ook een ruime tijd tussen, krijg je deze uiteraard niet meer aangeboden.

Staat het krijgen van updates in de KIAConnect misschen nog actief?
Ik verneem ook pas dat je dat daar actief/nonactief kan/moet zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:07:
Niet iedereen krijgt ze gelijk.
Er zijn er hier al verschillende die ze via OTA ruime tijd geleden hebben geïnstalleerd.
Ik kreeg het ook pas zondagmorgen, bij starten auto, voor de eerste keer aangeboden.

Wanneer je de update zelf installeert, en er zijn maar 2 updates per jaar dus daar zit ook een ruime tijd tussen, krijg je deze uiteraard niet meer aangeboden.

Staat het krijgen van updates in de KIAConnect misschen nog actief?
Ik verneem ook pas dat je dat daar actief/nonactief kan/moet zetten.
Daar heb ik nog niet gekeken. Misschien staat dat ook wel uit... dan zou het wel logisch zijn dat ik nog nooit een melding gezien heb. Ik kijk dat vanavond eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
Goedemorgen,

Volgende week met de EV6 richting Stuttgart.
Wat is handig qua navigatie/laden?

ABRP een route laten maken en die in Google Maps laden? Of via de KIA navigatie een route samenstellen, zodat je accu ook voorverwarmt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
PieterSn schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:46:
Goedemorgen,

ABRP een route laten maken en die in Google Maps laden? Of via de KIA navigatie een route samenstellen, zodat je accu ook voorverwarmt?
Als je snel wilt laden is de Kia navi sterk aan te raden. 600 km is goed te doen om de Kia navi te gebruiken, is niet al te ver. Evt. de telefoon met Maps er naast houden voor de meest accurate navigatie.

Wil je onderweg ook nog even rustig eten/drinken, dan met ABRP de route plannen en de stop invoeren in de Kia navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
The Wizard schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Als je snel wilt laden is de Kia navi sterk aan te raden. 600 km is goed te doen om de Kia navi te gebruiken, is niet al te ver. Evt. de telefoon met Maps er naast houden voor de meest accurate navigatie.

Wil je onderweg ook nog even rustig eten/drinken, dan met ABRP de route plannen en de stop invoeren in de Kia navi.
Kan je ook in de Kia navigatie selecteren dat je minder tussenstops wilt? Want hij selecteert er meteen eentje na 50km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
PieterSn schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Kan je ook in de Kia navigatie selecteren dat je minder tussenstops wilt? Want hij selecteert er meteen eentje na 50km...
Als je zelf alle tussenstops inplant zal ie niks aanpassen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
Goedemorgen,

Zelf retour gereden van Nederland naar Spanje (Elxe).
Doe zelf altijd vooraf wat onderzoek en rij vervolgens gewoon met de Kia navigatie.

Af en toe even spieken waar welk laadstation op de route ligt en daar maak ik dan vaak een keuze uit, werkt voor mij prima.

In Spanje wordt het iets anders, daar 2x zelf een Tesla lader opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Goedemorgen,

Ik ben afgelopen week naar Frankrijk gereden met de EV6, route gepland met ABRP en die laadpunten naar Google Maps gestuurd voor de navigatie. Ook snelladen geen probleem (230+ aangetikt), maar de weersomstandigheden waren ook goed.

In Januari naar Oostenrijk met de EV6 had ik ook gepland ABRP, maar vulde dan de laadstops vervolgens handmatig op in de Kia navi, zodat ik wel de batterijverwarming had. (1e stop had ik dat niet gedaan, dan is ie niet vooruit te branden met laden als het koud is).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Goedemorgen,

DaMenaz in "Het grote Kia EV6 topic"

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 14:05
De nieuwe generatie batterijen heeft een verbeterde warmtegeleiding, wat helpt om de temperatuur beter te regelen tijdens het opladen. Bovendien is de batterij nu 1 kg lichter ondanks de 8,5% grotere capaciteit.

als ze nu de range het zelfde hadden gehouden, en het gewicht van de wagen naar beneden. dat had straks misschien wel een schaaltje lager in de wegenbelasting gekunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
Goedemorgen,

Ik vond de ingebouwde navigatie het makkelijkst omdat die ook te zien is in de cockpit en HUD. Ik heb via ABRP gepland en gekeken waar ik zou moeten laden. Vervolgens die laadpunten in het Kia systeem gezet en gaan navigeren van laadpunt naar laadpunt. Kostte mij niet zoveel tijd en je hebt de benefits van pre conditioning.

Ik had tijdelijk een abonnement op FastNed genomen en dus alleen daar geladen. Met 1 laad stop was het abonnement alweer terug verdiend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:11
Goedemorgen,

2 weken geleden naar Italië gereden via Duitsland en Oostenrijk.
Alles gedaan met de Kia Navigatie en werkte prima.
Kia selecteerd al prima snelladers maar met kinderen worden de stops meer.
Links ingezoomd scherm en rechts uitgezoomd.
In het rechter scherm kun je het vergrootglas selecteren om de gewenste snellader op de route te pakken.

Had tot aan Italië alles met filter snelladers en Ionity, Allego, Fastned.
Vaak een half uur voordat we gingen stoppen even door de lijst kijken en op aantal km de gewenste laadstation pakken.

Uiteindelijk alles met Ionity gedaan.

Morgen gaan we terug en navigeer ik alleen bewust naar een Ionity op de grens van Italië en Oostenrijk. Daarna laat ik het wel gebeuren wat de navi doet.

Ik ben persoonlijk erg tevreden hoe alles werkte.

[ Voor 7% gewijzigd door d-vine op 27-08-2024 19:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
https://www.autoweek.nl/a...kia-ev6-in-europese-trim/

https://www.autovisie.nl/...nge-en-vingerafdrukstart/

Woei! Geen pianolak meer! Enige plek waar je nog je vingerafdruk kan achterlaten, is de vingerafdrukscanner!

Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2024/08/kia-ev6-europa-2024-002.jpg

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Het interieur lijkt op de foto naar mijn smaak goed opgeknapt. Tzt eens in het echt bekijken.
Ben ook benieuwd of de nieuwe koplampen een beter lichtbeeld geven dan de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Mja, lelijke voorkant, lelijk stuur, lelijke velgen... Naar mijn smaak dan.

Enige wat ik zou willen is inderdaad geen piano lak en de hardware software combi die waarschijnlijk niet aanvoelt als iets uit 2010.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 28-08-2024 05:43 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Loei123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Zelf retour gereden van Nederland naar Spanje (Elxe).
Doe zelf altijd vooraf wat onderzoek en rij vervolgens gewoon met de Kia navigatie.

Af en toe even spieken waar welk laadstation op de route ligt en daar maak ik dan vaak een keuze uit, werkt voor mij prima.

In Spanje wordt het iets anders, daar 2x zelf een Tesla lader opgezocht.
Ah ja, spanje...ik vertrek donderdag. Route soleil, dan via de oostkust naar beneden, en dan langs de zuidkust naar Nerja...Dus ik kom zo ongeveer langs Elxe als ik het goed zie.

Welke Tesla laders heb jij gebruikt, en waarom? Ik heb er maar 1 in de planning, nabij Castello de la Plana. Voor de rest ionity met wat lokale zut (Endesa, Iberdrola, Wenea) als mogelijke backups. Ik heb ook een hekel aan alle pre-V4 Tesla spullen (laadport andere kant, meerdere plekken bezetten etc). Wel blij met de nieuwe V4 Tesla supercharger in Torre del mar (20 KM vanaf mijn vakantieadres). Want verder houdt het in die omgeving niet over qua snelladers.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
DigiK-oz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Ah ja, spanje...ik vertrek donderdag. Route soleil, dan via de oostkust naar beneden, en dan langs de zuidkust naar Nerja...Dus ik kom zo ongeveer langs Elxe als ik het goed zie.

Welke Tesla laders heb jij gebruikt, en waarom? Ik heb er maar 1 in de planning, nabij Castello de la Plana. Voor de rest ionity met wat lokale zut (Endesa, Iberdrola, Wenea) als mogelijke backups. Ik heb ook een hekel aan alle pre-V4 Tesla spullen (laadport andere kant, meerdere plekken bezetten etc). Wel blij met de nieuwe V4 Tesla supercharger in Torre del mar (20 KM vanaf mijn vakantieadres). Want verder houdt het in die omgeving niet over qua snelladers.
Tesla is toch sowieso flut voor de EV6?
Matige snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:43:
Mja, lelijke voorkant, lelijk stuur, lelijke velgen... Naar mijn smaak dan.

Enige wat ik zou willen is inderdaad geen piano lak en de hardware software combi die waarschijnlijk niet aanvoelt als iets uit 2010.
Er is iig 1 wens voor je (deels) in vervulling gegaan: vingerscan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
DaMenaz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:47:
https://www.autoweek.nl/a...kia-ev6-in-europese-trim/

https://www.autovisie.nl/...nge-en-vingerafdrukstart/

Woei! Geen pianolak meer! Enige plek waar je nog je vingerafdruk kan achterlaten, is de vingerafdrukscanner!

[Afbeelding]
De huidige Light en Light Edition uitvoerigen hebben ook geen pianolak bij de middenconsole en deurpanelen. Alleen de knoppen op het stuur en de versnellingsknop hebben een beetje pianolak. En op de foto te zien, heeft het nieuwe model daar ook pianolak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
DigiK-oz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Eén keer in Chasse-sur-Rhone, die zat heel dicht bij ons overnachtingshotel, dit was nog in Frankrijk.
De tweede keer in Sant Cugat, één van de weinig snelladers die niet ver van de snelweg zat en waar meer dan 1 of 2 palen stond.

Bijkoment voordeel is dat bij Tesla laadstations altijd een voorziening is voor een sanitaire stop en/of wat te eten.
Plus dat de kans op storing wat lager is volgens mij (wil nog wel eens gebeuren in Spanje). :P

[ Voor 9% gewijzigd door Loei123 op 28-08-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
HansAuutB schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Matige snelheid?
In Spanje zijn er geen tot weinig laders die hoger dan 150KW gaan, dus dan is Tesla geen enkel probleem.

Ik zie dat ik in Spanje trouwens 51 cent per kWh heb betaald en in Spanje 44 cent, dat zijn ook helemaal geen verkeerde prijzen.

Ter vergelijking: Een Iberdrola paal van 50KW dichtbij de eindbestelling kostte me 60 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
HansAuutB schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Matige snelheid?
Yes, het houdt op bij 100 kW. Maar in spanje zijn de alternatieven vaak niet veel sneller (max 150) en ook niet bepaald in grote hoeveelheden aanwezig. Ik neem een Ionity abbo, en volgens de routeplanner kan ik met bijna alleen Ionity mijn eindbestemming halen. In plaats van hopen op werkende palen van kleine providers "gok" ik dan liever op Tesla.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
DigiK-oz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Yes, het houdt op bij 100 kW. Maar in spanje zijn de alternatieven vaak niet veel sneller (max 150) en ook niet bepaald in grote hoeveelheden aanwezig. Ik neem een Ionity abbo, en volgens de routeplanner kan ik met bijna alleen Ionity mijn eindbestemming halen. In plaats van hopen op werkende palen van kleine providers "gok" ik dan liever op Tesla.
Ik wou hetzelfde doen wat betreft Ionity, maar door je daar aan te beperken merk je dat je niet bepaald de ideale route rijdt.

Ik heb dus welgeteld 2 keer bij een Ionity station geladen over de heen en terugreis (4200km).

De flexibiliteit qua route en laden is mij meer waard tijdens de reis dan het geld dat ik bespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Ik wou hetzelfde doen wat betreft Ionity, maar door je daar aan te beperken merk je dat je niet bepaald de ideale route rijdt.

Ik heb dus welgeteld 2 keer bij een Ionity station geladen over de heen en terugreis (4200km).

De flexibiliteit qua route en laden is mij meer waard tijdens de reis dan het geld dat ik bespaar.
Ik heb in ABRP gepland, en die pakt gewoon de complete route soleil, dan naar Perpignan, daar de grens over naar Spanje en daar bijna de volledige A7 langs de kust. Hiju plant op die route 7 Ionity laders. Als ik in google maps plan, krijg ik zo ongeveer de zelfde route. Los daarvan een Ionity abbo voor een maandje heb je er met 2 keer laden al ruim uit.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
DigiK-oz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb in ABRP gepland, en die pakt gewoon de complete route soleil, dan naar Perpignan, daar de grens over naar Spanje en daar bijna de volledige A7 langs de kust. Hiju plant op die route 7 Ionity laders. Als ik in google maps plan, krijg ik zo ongeveer de zelfde route. Los daarvan een Ionity abbo voor een maandje heb je er met 2 keer laden al ruim uit.
Dat klinkt mooi, vergelijk die route eens met wat de auto doet, als je die de route laat plannen met enkel HPC laders.

Vaak genoeg zie ik dat ABRP mij na een 1 uur rijden al weer wil laten stoppen voor de volgende laadsessie, omdat anders de volgende Ionity niet gehaald wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Loei123 op 28-08-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:09:
Ik zie dat ik in Spanje trouwens 51 cent per kWh heb betaald en in Spanje 44 cent, dat zijn ook helemaal geen verkeerde prijzen.
Ter vergelijking: Een Iberdrola paal van 50KW dichtbij de eindbestelling kostte me 60 cent per kWh.
Als je gemiddeld 50 ct/kWh betaalt, en op vakantie (met rustig rijden) 17 kWh / 100 km verbruikt, dan zit je dus op € 8.50 aan energiekosten per 100 km.

Met diezelfde rustige rijstijl kan een benzine-auto 1:20 rijden. In Spanje zitten de benzineprijzen rond de € 1.65. Dat betekent € 8.25 aan energiekosten per 100 km.

Waar zit dan de winst van het elektrisch rijden?

(Ik probeer voor mijzelf de aanschaf van een EV rond te rekenen, maar krijg dat sommetje met de beste wil van de wereld niet kloppend...)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Als je gemiddeld 50 ct/kWh betaalt, en op vakantie (met rustig rijden) 17 kWh / 100 km verbruikt, dan zit je dus op € 8.50 aan energiekosten per 100 km.

Met diezelfde rustige rijstijl kan een benzine-auto 1:20 rijden. In Spanje zitten de benzineprijzen rond de € 1.65. Dat betekent € 8.25 aan energiekosten per 100 km.

(Ik probeer voor mijzelf de aanschaf van een EV rond te rekenen, maar krijg dat sommetje met de beste wil van de wereld niet kloppend...)
`
Ik rij hem zakelijk, dus de winst zit voor mij in het rijden in Nederland met een laadpas van de zaak.

Heen en terug waren de laadkosten €465 voor grofweg 4200km.

Ik overigens grotendeels 120km/u gereden, verbruik tussen de 17/18/19 kWh/100km, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:41:
Ik rij hem zakelijk, dus de winst zit voor mij in het rijden in Nederland met een laadpas van de zaak.

Heen en terug waren de laadkosten €465 voor grofweg 4200km.
Dank voor deze data en de bevestiging, dat is zelfs 11 cent per km. Dat lukt op benzine ook gemakkelijk...

Die "17/18/19 kWh/100km" zal waarde zijn die de boordcomputer aangeeft. Hier zitten de laadverliezen niet bij-in, waardoor de werkelijke kosten dus hoger uitvallen, rond die 11 cent per km.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 28-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

De winst zit 'm erin als je thuis kan laden; daar betaal ik bijv. €21.3 ct/kWh. Snelladen (voor mij alleen vakanties) met een EV is in mijn ervaring nauwelijks goedkoper dan benzine. Overigens werkt mijn zakelijke laadpas binnen heel Europa :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:35
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

En niet alleen daarom mag je Ionity voorbij rijden. Toen Ionity nog 29 cent rekende voor de EV6 bezitters was het omrijden nog wel wat waard. Maar nu er voldoende alternatieven zijn rij ik er graag aan voorbij. Het is er altijd drukker dan bij andere laders en bij de oudere laders werkt vaak het scherm niet, of gewoon de hele lader niet. Mocht je er wel mee gaan reizen, de NL helpdesk kan je ook helpen met laadpaal issues voor Ionity palen buiten NL: +31 20 708 28 96 Dat maakt de kans kleiner dat je zo'n prachtig Indiaas helpdeks accent mag ontcijferen terwijl de snelweg in je andere oor klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

`
Vast bekend: Als je je facturen voor laden, tol, etc bewaart en inlevert bij je werkgever, dan kunnen ze die fiscaal verrekenen met je bijtelling. Heb je netto alweer de helft van je kosten terugverdiend.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Dank voor deze data en de bevestiging, dat is zelfs 11 cent per km. Dat lukt op benzine ook gemakkelijk...
Toppunt vond ik dus wel de Iberdrola paal bij een winkelcenturm, €0,65 per kWh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Ik maak de overstap naar een ev6 private lease, als ik dan de rekensom maak met mijn bestaande diesel over 20.000 km dan heb ik dezelfde kosten per maand als ik grotendeels thuis zonnestroom laad. Voor mij betekent dit nieuw rijden zonder investering voor de zelfde kosten als een oudere tweedehands rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
WillemSuper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:16:
Ik maak de overstap naar een ev6 private lease, als ik dan de rekensom maak met mijn bestaande diesel over 20.000 km dan heb ik dezelfde kosten per maand als ik grotendeels thuis zonnestroom laad. Voor mij betekent dit nieuw rijden zonder investering voor de zelfde kosten als een oudere tweedehands rijden.
Dat plaatje ziet er heel anders uit als je nu een prima functionerende (en bij de gezinssituatie passende) benzine-auto hebt en bovendien daar nog geen 10.000 km per jaar mij rijdt, waarvan ook nog een groot deel vakantiekilometers zijn (waar dus geen winst zit).
Woon-werk en boodschappen doen we allemaal op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

In het veel aangenamer rijden in vergelijking met een benzine.
En voor wie dat kan thuis veel goedkoper laden dan aan om het even welke benzinepomp.

Ieder uitgangspunt en iedere rekening is anders dus kan ieder idd beter de eigen rekening maken en van daaruit vertrekken, ongeacht wat een ander doet.

Mijn vertrekpunt is bv. een lease* voor dagelijks gebruik en zoveel mogelijk laden op overschot van eigen opwek**.
En niet hoeveel een EV me gaat kosten op een eenmalige vakantierit richting zuiden en/of skigebied. :)

Hier ook alles binnen een straal van 50 km - indien redelijk weer en waar mogelijk - met de (e-)fiets.
Vakanties met de auto naar het verre zuiden doen we sowieso niet.
De EV doet hier gemiddeld een 18000 km per jaar waar dat voor ons hooguit een 3K tot 5K per jaar is.
Indien geen bedrijfslease zouden we dus kiezen voor een elektrische*** deelauto in combinatie met e-bike en openbaar vervoer. Goedkoper wordt het dan niet.

* Moest ik het privé financieren zou ik ook geen EV6 GT-line kopen. No way.
** Laden op zonnestroom kost me 7,5 cent/kWh en levert me 28 cent/kWh op. Netto dus een 20 cent/kWh. Laden op zonnestroom, inclusief de verliezen, kost me voor de EV6 (tot op heden) een 20 kWh/100 km (bij de e-Niro, gemeten over de volle 52 maanden was dat 17,3 kWh/100 km).
Leasen op benzine zou gewoon een nuloperatie zijn (wanneer ik de hogere VAA/bijtelling voor een benzine ivm elektrisch niet mee in de vergelijking zou nemen).
*** Eenmaal elektrisch gereden wil je nooit meer terug naar een auto met verbrandingsmotor. Dat is wel een groot nadeel waar je best rekening mee houdt voor je eraan begint. :)

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Dat plaatje ziet er heel anders uit als je nu een prima functionerende (en bij de gezinssituatie passende) benzine-auto hebt en bovendien daar nog geen 10.000 km per jaar mij rijdt, waarvan ook nog een groot deel vakantiekilometers zijn (waar dus geen winst zit).
Woon-werk en boodschappen doen we allemaal op de fiets.
Klopt, dus iedereen moet zelf de berekening doen om dit voor zijn situatie te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Sonicfreak schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

De huidige Light en Light Edition uitvoerigen hebben ook geen pianolak bij de middenconsole en deurpanelen. Alleen de knoppen op het stuur en de versnellingsknop hebben een beetje pianolak. En op de foto te zien, heeft het nieuwe model daar ook pianolak.
Ik heb een Light 77.4kwh in bestelling. Heb jij misschien foto's van het interieur, ben wel benieuwd wat ik krijg eigenlijk :+

Heb alleen maar proef kunnen rijden in een Edition Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
yeehaw schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb een Light 77.4kwh in bestelling. Heb jij misschien foto's van het interieur, ben wel benieuwd wat ik krijg eigenlijk :+
Gewoon even een willekeurige occasionsite openen en de juiste uitvoering configureren. Heb je binnen no time een aardige collectie foto's van de juiste versie. :)

https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgARz53ZXoEEAfNNoCXuQk1gLhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua94Ryh8yP0WAYECdGjMKAyr.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op het rode rondje, dat hoort er niet bij. Overigens komt deze foto ook van een occasion site. Die had ik nog in mijn Tweakers album staan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sonicfreak op 28-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
[...]
Hier ook alles binnen een straal van 50 km - indien redelijk weer en waar mogelijk - met de (e-)fiets.
Vakanties met de auto naar het verre zuiden doen we sowieso niet.
De EV doet hier gemiddeld een 18000 km per jaar waar dat voor ons hooguit een 3K tot 5K per jaar is.
Indien geen bedrijfslease zouden we dus kiezen voor een elektrische*** deelauto in combinatie met e-bike en openbaar vervoer. Goedkoper wordt het dan niet.
Je rijdt gemiddeld met je EV 18000 per jaar, waar het hooguit 3000 tot 5000 per jaar is?
Die zin volg ik niet helemaal.

En ik verbaas me dat je het openbaar vervoer aanhaalt bij goedkoop reizen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Loei123 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
Je rijdt gemiddeld met je EV 18000 per jaar, waar het hooguit 3000 tot 5000 per jaar is?
Die zin volg ik niet helemaal.
We delen de EV met drie andere gezinnen en binnen ons gezin zijn we met 2 bestuurders.
Binnen ons eigen gezin doen we met de EV dus een 3K tot 5K km per jaar.
De overige km worden afgemaald door de drie andere bestuurders (elk van een ander gezin).
Kortom ons eigen privé deelnetwerk. :)
En ik verbaas me dat je het openbaar vervoer aanhaalt bij goedkoop reizen. :D
Verbazen mag maar ik had het over het totaalplaatje van fiets, e-bike, deelauto, openbaar vervoer.
En dat afgezet tegen de totaalkost voor het er op na houden van een privé auto.

Mij verbaast het dan weer me hoe slecht eigenaars van een privé auto kunnen rekenen en/of hoe ze zich doorgaans zelf bedriegen door de TCO van hun privé auto niet te willen kennen.
Voor de aanschafprijs van een auto en de daaropvolgende periodieke kosten, zeker in de categorie van een EV6, kan ik heel wat km's afleggen met het openbaar vervoer, de fiets en een deelauto hoor.
En hoe minder km je op jaarbasis zelf aflegt met een auto hoe duurder hij per km wordt. De investeringskost en vaste kosten blijven immers gelijk.
Een elektrische auto, zeker in de categorie van een EV6, wordt in TCO en in vergelijk met een verbrandingsmotor ook alleen maar goedkoper wanneer je er relatief veel km's in aflegt waardoor de goedkopere energieprijs voor elektrisch (maar dan mag je er al niet teveel langs de snelweg mee gaan laden want dan is dat voordeel ook al weg) de hogere investeringskost kan wegwerken.

Moest voor mij de rekening anders uitdraaien reed ik ook gewoon met een privé auto.
Maar wanneer ik vergelijk neem ik, waarschijnlijk tot verbazing van velen, wel alle kosten mee in overweging. En voor 3000 tot 5000 km autogebruik per jaar komt een elektrische auto, zeker de EV6, er dan nooit als voordeligste optie uit.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
Dat is een punt waar ik me ook al bedenkingen bij maakte. Enkel voor het verschil in aanschafprijs tussen een elektrische en een verbrandingsmotor kan je al veel jaren benzine tanken.

Ik heb de EV6 GT privé gekocht maar ik maakte me zeker geen illusies dat dit beter koop was dan een auto met verbrandingsmotor. De aankoop was puur voor eigen plezier en het verschil in aanschaf zal ik er nooit uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

We delen de EV met drie andere gezinnen en binnen ons gezin zijn we met 2 bestuurders.
Binnen ons eigen gezin doen we met de EV dus een 3K tot 5K km per jaar.
De overige km worden afgemaald door de drie andere bestuurders (elk van een ander gezin).
Kortom ons eigen privé deelnetwerk. :)

[...]

Verbazen mag maar ik had het over het totaalplaatje van fiets, e-bike, deelauto, openbaar vervoer.
En dat afgezet tegen de totaalkost voor het er op na houden van een privé auto.

Mij verbaast het dan weer me hoe slecht eigenaars van een privé auto kunnen rekenen en/of hoe ze zich doorgaans zelf bedriegen door de TCO van hun privé auto niet te willen kennen.
Voor de aanschafprijs van een auto en de daaropvolgende periodieke kosten, zeker in de categorie van een EV6, kan ik heel wat km's afleggen met het openbaar vervoer, de fiets en een deelauto hoor.
Dat zal zeker zo zijn, maar is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met kunnen instappen in je eigen auto op elk moment dat dit uitkomt of nodig is.

De manier waar jij het op doet moest ik persoonlijk niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct.
Maar daar ging het in deze context dan ook niet over.

Wanneer ik geen auto zou kunnen leasen en ik had de uitdrukkelijke wens op "ieder ogenblik in de auto kunnen stappen en verder rijden" zou ik, mijn mening dus, om dit mogelijk te maken ook niet kiezen voor een nieuwe EV6 van 67.000 € maar meer iets in de range van 10 tot 25K. :)
Dat rijdt ook op ieder ogenblik van A naar B en vertegenwoordig een veel lager bedrag aan slapend en dag na dag slinkend kapitaal.

En dan zijn we terug bij het uitgangspunt dat iedereen zijn eigen rekening volgens de eigen wensen moet maken.

Ik doe dat trouwens op dit ogenblik zo ook niet.
Ik rij de volgende vier jaar met een bedrijfslease die ik zelf niet moet betalen en waar ik bij iedere thuislaadsessie een extra cent mee verdien. Ander uitgangspunt dus.

Moest ik dat voordeel niet meer hebben zou ik pas terugvallen op het uitgangspunt van de aangehaalde combinatie. Ik moet, persoonlijk uitgangspunt, slechts zelden onverwacht en stande pede van A naar B kunnen rijden over een afstand die ik niet met een e-bike kan overbruggen.
Het WW-verkeer van de partner is enkel 25 km over grotendeels de autosnelweg. Wanneer ze dat tussen H 07:00 en 09:00 uur/T 17:00-19:00 moet doen is ze doorgaans met de e-bike over de fiets-O-strade (dan 22 km) even snel ter plaatse dan met de supersnelle EV over de autosnelweg. :+

Ik moet er dus niet aan denken die afstanden af te leggen in een auto van 67K wanneer dat even snel kan met een fiets van 2K. :)
Wanneer je dat niet zelf moet betalen of niet weet wat met je spaarcenten te doen is het uiteraard weer een totaal ander uitgangspunt.

[ Voor 127% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Die van mij kan ik over 2 weken afhalen.

Hou er rekening mee dat de stoel van een EA heel anders zit dan die van de Light.

Verkoper had eerst aangegeven dat het dezelfde stoel was, maar los van dat de stoel niet electrisch is zit er geen kanteling op.

Ik ben uiteindelijk nog een keer gaan zitten in een stoel van een Light om niet dadelijk een auto te krijgen met een stoel die niet lekker zit.

gelukkig vond ik hem beter zitten dan de stoel uit de EA versie (die is harder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Welke kleur light hebben jullie besteld? Bij mij gaf de verkoper aan dat alleen zwart nog beschikbaar was, we hadden eerst voor groen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
WillemSuper schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:31:
Welke kleur light hebben jullie besteld? Bij mij gaf de verkoper aan dat alleen zwart nog beschikbaar was, we hadden eerst voor groen gekozen.
Ik kon nog kiezen uit zwart, wit of steel grey.

Ben voor die laatste gegaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
DigiK-oz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ipv een Ionity abo kun je beter een Mobilize Intense maandabo nemen. Abo goedkoper en 0, 29 in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
HansAuutB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ipv een Ionity abo kun je beter een Mobilize Intense maandabo nemen. Abo goedkoper en 0, 29 in Frankrijk.
Dat zijn aantrekkelijke tarieven met een hele laag maandprijs :). Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Kreeg gisteren ineens een "batterijmanagement systeem" foutmelding en dat ik naar de dealer moet. Dealer heeft inmiddels gezegd dat ze het accupakket eruit moeten halen en doormeten voor kapotte cellen. Pfff, hoop dat het meevalt of anders dat ik er weer meer range bij krijg...

Master_A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 14:05
Hup gewoon in 1x 46k aftikken voor een EV6 particulier en dan 10k kilometers per jaar rijden. Gewoon omdat het kan. Ik vind dan weer 3,20€ voor een bakkie koffie op een terras rete duur 😂

Tja ieder geeft zijn geld weer op een andere manier uit

Ik word ook regelmatig aangesproken op mijn “verkeerde “ zuinigheid 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
greg-a schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Dat zijn aantrekkelijke tarieven met een hele laag maandprijs :). Dank voor het delen.
Met freshmile heb je ook lage tarieven zonder abonnement. 0,30 per kw en 0.30 pm bij FastNed. Dat is een stuk goedkoper dan 0.69 of 0.59 per kw normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even check: hoort dit niet in ander draadje thuis?

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Maandag had ik een afspraak bij Vaneman in Amsterdam Zuidoost om de usb bekabeling te laten testen.
Mijn telefoon raakt regelmatig oververhit, waardoor AA uitvalt.
Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon lag, want al anderhalf jaar oud, maar ook nu met een gloednieuwe telefoon gebeurd het. Ook al diverse (officiele) kabels gebruikt, geen verschil.
Na een half uur "uitlezen" kreeg ik de sleutel terug dat er niks aan de hand was en dat het een probleem van mijn telefoon was. Ook kreeg ik de tip om de telefoon maar voor het luchtrooster te hangen zodat deze gekoeld wordt :?
Ik gaf nog aan dat er meerdere problemen bekend zijn met de kabelboom maar dat was tegen het zere been. Elke klacht wordt individueel bekeken werd mij verteld.

Ik was eerst gematigd tevreden over Vaneman, maar dat is nu tot onder het 0punt gedaald...

P.S. is er een blockfunctie voor bepaalde personen op GOT??? O-)

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Hopelijk hier nog niet gepost, de EV6 komt er niet zo goed uit met bijna 1 op 4 defecten. De batterij is idd het zwakke punt (geweest?) en de lange wachttijden is dan weer afhankelijk van de panne maar defecte motor dat heb ik nog niet gezien hier.

https://www.auto55.be/nie...-evs-gaan-het-vaakst-fout
Pagina: 1 ... 384 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic