We delen de EV met drie andere gezinnen en binnen ons gezin zijn we met 2 bestuurders.
Binnen ons eigen gezin doen we met de EV dus een 3K tot 5K km per jaar.
De overige km worden afgemaald door de drie andere bestuurders (elk van een ander gezin).
Kortom ons eigen privé deelnetwerk.

En ik verbaas me dat je het openbaar vervoer aanhaalt bij goedkoop reizen.

Verbazen mag maar ik had het over het totaalplaatje van fiets, e-bike, deelauto, openbaar vervoer.
En dat afgezet tegen de totaalkost voor het er op na houden van een privé auto.
Mij verbaast het dan weer me hoe slecht eigenaars van een privé auto kunnen rekenen en/of hoe ze zich doorgaans zelf bedriegen door de TCO van hun privé auto niet te willen kennen.
Voor de aanschafprijs van een auto en de daaropvolgende periodieke kosten, zeker in de categorie van een EV6, kan ik heel wat km's afleggen met het openbaar vervoer, de fiets en een deelauto hoor.
En hoe minder km je op jaarbasis zelf aflegt met een auto hoe duurder hij per km wordt. De investeringskost en vaste kosten blijven immers gelijk.
Een elektrische auto, zeker in de categorie van een EV6, wordt in TCO en in vergelijk met een verbrandingsmotor ook alleen maar goedkoper wanneer je er relatief veel km's in aflegt waardoor de goedkopere energieprijs voor elektrisch (maar dan mag je er al niet teveel langs de snelweg mee gaan laden want dan is dat voordeel ook al weg) de hogere investeringskost kan wegwerken.
Moest voor mij de rekening anders uitdraaien reed ik ook gewoon met een privé auto.
Maar wanneer ik vergelijk neem ik, waarschijnlijk tot verbazing van velen, wel alle kosten mee in overweging. En voor 3000 tot 5000 km autogebruik per jaar komt een elektrische auto, zeker de EV6, er dan nooit als voordeligste optie uit.
[
Voor 22% gewijzigd door
IvoB2 op 28-08-2024 12:35
]