Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zijn dat dan allemaal gebreken na de 7 jaar garantie?
Of hoe moet ik dat inschatten dat men kosten aanrekent voor een herstelling binnen de garantietermijn?
Over een 12V accu die na twee jaar stuk gaat kan je nog in discussie gaan maar toch niet over een motor die het binnen de 7 jaar niet meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Jawel, bij de mijne.......

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:47:
Of hoe moet ik dat inschatten dat men kosten aanrekent voor een herstelling binnen de garantietermijn?
Over een 12V accu die na twee jaar stuk gaat kan je nog in discussie gaan maar toch niet over een motor die het binnen de 7 jaar niet meer doet?
Bij e-Niro wordt binnen de garantietermijn vervangen. Grote vraag is meer wat daarna. (Mijn Ioniq uit 2017 had begin jaar kapotte lagers. Dealer: nieuwe motor 11,3k. Juiste oplossing (zelf het bedrijf gevonden) nieuwe lagers 1,8k.)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
DigitalHombre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:35:
Hopelijk hier nog niet gepost, de EV6 komt er niet zo goed uit met bijna 1 op 4 defecten. De batterij is idd het zwakke punt (geweest?) en de lange wachttijden is dan weer afhankelijk van de panne maar defecte motor dat heb ik nog niet gezien hier.

https://www.auto55.be/nie...-evs-gaan-het-vaakst-fout
Tja,
Nr 2 is de Ioniq 28kWh. Het euvel is na 3-4 jaar de 12v accu vervangen.
Kan ik niet wakker van liggen.
Zou eerder bij evclinic.eu de aankoopadviezen lezen, dan weet je meer over echte problemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als ik goed mee ben is er nog geen enkele EV6 uit garantie.

De e-Niro staat dan weer niet in die top 10 en daar werd bij mij na 45K km de motor, gearbox en motorophanging vervangen. Uiteraard onder volledige garantie. Dus ook niets om wakker van te liggen.

Wanneer je een tweedehandsauto koopt met wat jaren en km op de teller weet je op voorhand dat er meer problemen mogelijk zijn dan tijdens de garantieperiode en dat je er als eigenaar dan zelf voor moet zorgen dat het betaalbaar opgelost geraakt.
Ik stam nog uit de tijd dat je op een nieuwe auto maar 2 jaar garantie kreeg en nadien je plan moest trekken. :)

[ Voor 89% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 20:20 ]

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:51
--HOOLIE-- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:17:
Maandag had ik een afspraak bij Vaneman in Amsterdam Zuidoost om de usb bekabeling te laten testen.
Mijn telefoon raakt regelmatig oververhit, waardoor AA uitvalt.
Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon lag, want al anderhalf jaar oud, maar ook nu met een gloednieuwe telefoon gebeurd het. Ook al diverse (officiele) kabels gebruikt, geen verschil.
Na een half uur "uitlezen" kreeg ik de sleutel terug dat er niks aan de hand was en dat het een probleem van mijn telefoon was. Ook kreeg ik de tip om de telefoon maar voor het luchtrooster te hangen zodat deze gekoeld wordt :?
Ik gaf nog aan dat er meerdere problemen bekend zijn met de kabelboom maar dat was tegen het zere been. Elke klacht wordt individueel bekeken werd mij verteld.

Ik was eerst gematigd tevreden over Vaneman, maar dat is nu tot onder het 0punt gedaald...

P.S. is er een blockfunctie voor bepaalde personen op GOT??? O-)
Als ik jou was zou ik eens proberen de telefoon met een kabel aan te sluiten aan de USB A en in het vak onderaan te leggen. Het klopt misschien wel dat oververhitting kan zorgen voor onderbrekingen in AA omdat het laden onderbroken wordt en dus waarschijnlijk daarmee ook nog andere functies die over die USB connectie gaan. edit: Je moet dan wel een melding op het scherm van je telefoon krijgen dat laden gestopt is vanwege oververhitting.
Dat zou een ideale test zijn. Bij mij werd de telefoon niet warm maar viel op regelmatige basis de connectie met AA weg. Ze hebben eerst geprobeerd om de connectoren eens goed vast te klikken maar toen dat niet hielp hebben ze gans de kabel vervangen. Sindsdien geen problemen meer gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Bogey555 op 29-08-2024 08:19 ]

• PieterSn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 22:50
Bedankt allen voor de feedback op mijn (routeplanner)vraag.
Ik heb nu een ABRP route gepland en die naar Google Maps geexporteerd, en dan zet ik los ook nog de KIA navigatie aan naar die laders. Best of both worlds :)

Ik kwam er gisteren achter dat het nu kan, twee navigatiesystemen aan. Google maps via Carplay en dan KIA navigatie op de achtergrond. Eerder (heb mijn EV6 sinds 2021) kon dat nog niet.

Is even het Porsche en Mercedes museum bezoeken in Stuttgart, misschien zit er nog wat voor mij tussen..

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bogey555 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Als ik jou was zou ik eens proberen de telefoon met een kabel aan te sluiten aan de USB A en in het vak onderaan te leggen. Het klopt misschien wel dat oververhitting kan zorgen voor onderbrekingen in AA omdat het laden onderbroken wordt en dus waarschijnlijk daarmee ook nog andere functies die over die USB connectie gaan. edit: Je moet dan wel een melding op het scherm van je telefoon krijgen dat laden gestopt is vanwege oververhitting.
Dat zou een ideale test zijn. Bij mij werd de telefoon niet warm maar viel op regelmatige basis de connectie met AA weg. Ze hebben eerst geprobeerd om de connectoren eens goed vast te klikken maar toen dat niet hielp hebben ze gans de kabel vervangen. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook al geprobeerd...( maar niet onderin gelegd )
Telefoon wordt dan ook te warm.

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Net het lang inhouden van de telefoontoets op het stuur geprobeerd.
Ik kom dan niet in het telefoonmenu van AA, maar het laatst gekozen nummer wordt gebeld..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Amiet01 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:20:
Kreeg gisteren ineens een "batterijmanagement systeem" foutmelding en dat ik naar de dealer moet. Dealer heeft inmiddels gezegd dat ze het accupakket eruit moeten halen en doormeten voor kapotte cellen. Pfff, hoop dat het meevalt of anders dat ik er weer meer range bij krijg...
Nog terugkomend hierop. Ik krijg mijn auto niet meer opgeladen :'( . Weet niet of het niet verder gaat dan 66%, of dat er überhaupt niet meer geladen kan worden. Straks stukje rijden en kijken of het dan weer wel gaat laden. Afspraak bij Vaneman staat pas op volgende week vrijdag en tussendoor ga ik nog een aardig stukje rijden :|

Master_A

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:34
AC en DC geprobeerd?

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Alleen AC (thuis). Gisteren wel bij Vaneman geweest en ze gaan dus waarschijnlijk accu cellen moeten vervangen zeiden ze.

[ Voor 75% gewijzigd door Amiet01 op 29-08-2024 10:23 ]

Master_A

• Solarman
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Volgens mij heb jij een GT-line toch.
Heb je toevallig gelijktijdig de telefoonlader aanstaan? Dat gaat nl. niet werken, dan wordt de telefoon bij mij ook te warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Solarman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Volgens mij heb jij een GT-line toch.
Heb je toevallig gelijktijdig de telefoonlader aanstaan? Dat gaat nl. niet werken, dan wordt de telefoon bij mij ook te warm.
Ik heb een GT-line inderdaad en in mijn profiel heb ik de draadloze lader ( ik neem aan dat je die bedoeld ) uitstaan...

• Bogey555
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Wel bizar dat je telefoon altijd te warm wordt. Als ik draadloos laad dan wordt mijn telefoon ook te warm (Samsung S23 Ultra) maar aan de kabel als ik hem onderin leg geen probleem. Ik laad dan via USB C want ik het een AA wireless op de USB A.

Ik zou idd proberen uit te sluiten dat het van de warmte komt. Als AA dan blijft wegvallen dan moet je doorduwen in de garage. Ik werd compleet zot van het contstant onderbreken van AA :+

[ Voor 10% gewijzigd door Bogey555 op 29-08-2024 10:37 ]

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bogey555 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Wel bizar dat je telefoon altijd te warm wordt. Als ik draadloos laad dan wordt mijn telefoon ook te warm. (Samsung S23 Ultra)

Ik zou idd proberen uit te sluiten dat het van de warmte komt. Als AA dan blijft wegvallen dan moet je doorduwen in de garage. Ik werd compleet zot van het contstant onderbreken van AA :+
Het is meer dat AA wegvalt omdat mijn telefoon oververhit raakt dan dat er een andere "disconnect" optreed.
Het kan in mijn ogen bijna niet anders zijn dan dat het aan de interne bekabeling ligt.
Met dezelfde kabel aan mijn 120W 220v lader gebeurt het nooit. Ook niet bij mijn oude telefoon.
Het is alleen in de auto dat dit gebeurt

• Bogey555
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Het is meer dat AA wegvalt omdat mijn telefoon oververhit raakt dan dat er een andere "disconnect" optreed.
Het kan in mijn ogen bijna niet anders zijn dan dat het aan de interne bekabeling ligt.
Met dezelfde kabel aan mijn 120W 220v lader gebeurt het nooit. Ook niet bij mijn oude telefoon.
Ja maar ik snap de opmerking van de garage wel. Hoe kan de bekabeling van de USB A poort jouw telefoon overhitten. Het is meer omdat je telefoon zwaar belast wordt door AA te draaien en niet genoeg gekoeld wordt dat dit optreed. Als ik de mijne in het vak beneden leg werkt dat perfect maar in de wireless lader wordt hij te warm.

• Bogey555
[...]

En nog als tip. Sinds ik AA wireless gebruik heb ik het wegvallen bij overhitten niet meer. Ik leg de telefoon op de wireless lader en die stopt meestal na een tijdje met laden omdat hij te warm wordt maar dit onderbreekt AA niet meer. Waarschijnlijk omdat de connectie met AA dan niet meer over de USB connector van de telefoon gaat.

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bogey555 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Ja maar ik snap de opmerking van de garage wel. Hoe kan de bekabeling van de USB A poort jouw telefoon overhitten. Het is meer omdat je telefoon zwaar belast wordt door AA te draaien en niet genoeg gekoeld wordt dat dit optreed. Als ik de mijne in het vak beneden leg werkt dat perfect maar in de wireless lader wordt hij te warm.
Ok, maar wat zou het verschil zijn tussen boven neerleggen en beneden neerleggen??
Wireless laden staat uit ( en mijn telefoon ondersteund het toch niet )

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

[...]

Wireless AA maakt je telefoon HEEL warm. Als je dan ook nog laadt (zeker wireless), wordt je telefoon snel veel te warm en is uitvallen een optie.

Ik zou A. niet wireless laden EN wireless AA tegelijk gebruiken indien mogelijk.
B. Als je hem toch aan de kabel legt kun je net zo goed gelijk wired AA gebruiken natuurlijk.

Ik laat mn telefoon meestal in mn broekzak zitten met wireless AA, dat is voor mij het hele voordeel anders kan ik net zo goed mn kabel erin stoppen. Maar ik merk wel dat ie warm wordt, met langere ritten zelfs onbehagelijk dat ik hem er uit moet halen. Maar ik heb nog geen oververhitting meegemaakt dat ie ermee stopt (iPhone 15 pro max).

Overigens kunnen sommige cases ook de koeling van je telefoon serieus belemmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 29-08-2024 11:39 ]

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:35
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Ok, maar wat zou het verschil zijn tussen boven neerleggen en beneden neerleggen??
Heb het ook met m'n iPhone dat deze oververhit raakt tijdens het laden en gebruik van CarPlay. De lader staat ook uit... Ik heb nu of 1 rooster standaard gericht op de middenconsole OF ik sluit de dakraambekleding. Dat scheelt een pak aan direct zonlicht op het apparaat.

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Ah? Een zoekopdracht gaf nochtans geen resultaten. Het zal in ieder geval zeer uitzonderlijk zijn, ik begrijp niet waarom dit in het artikel aan bod komt. Of men moet veel te weinig respondenten gebruikt hebben in de enquête.
Anyway, lange wachttijd maar geen kosten mag ik veronderstellen?

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bosmonster schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Wireless AA maakt je telefoon HEEL warm. Als je dan ook nog laadt (zeker wireless), wordt je telefoon snel veel te warm en is uitvallen een optie.

Ik zou A. niet wireless laden EN wireless AA tegelijk gebruiken indien mogelijk.
B. Als je hem toch aan de kabel legt kun je net zo goed gelijk wired AA gebruiken natuurlijk.

Ik laat mn telefoon meestal in mn broekzak zitten met wireless AA, dat is voor mij het hele voordeel anders kan ik net zo goed mn kabel erin stoppen. Maar ik merk wel dat ie warm wordt, met langere ritten zelfs onbehagelijk dat ik hem er uit moet halen. Maar ik heb nog geen oververhitting meegemaakt dat ie ermee stopt (iPhone 15 pro max).

Overigens kunnen sommige cases ook de koeling van je telefoon serieus belemmeren.
Het gaat NIET om wireless AA of wireless laden.
Alles gaat bekabeld!

• Bogey555
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Wel dat is een goeie vraag maar ik heb gemerkt dat als ik de telefoon op de wireless pad leg dat hij daar veel warmer wordt. Maar inderdaad als je laad met de kabel zou hij eigenlijk niet zo warm mogen worden dat hij uitvalt. Ben je zeker dat de telefoon stopt met laden door overhitting? Als de mijne te heet wordt om te laden komt dat duidelijk als waarschuwing op het scherm. Soms voelt hij enorm warm aan maar nog niet warm genoeg om ermee te stoppen. Of denk je enkel dat AA stopt omdat de telefoon warm aanvoelt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:47:
Ja, de EV6 is er nog maar van 2021. Die 7 jaar garantie zijn voor niemand al om, tenzij die meer dan 150.000(?) km heeft gereden. In het artikel ook geen onderscheid tussen garantiegeval of niet. Maar ook hier is er soms discussie over het al dan niet vervangen van een defecte batterij. Ik vrees dat veel afhangt van de dealer en hoe sterk die in zijn schoenen staat tegenover de invoerder waaraan hij verantwoording moet afleggen voor de herstelling. Ik ben wel benieuwd naar het aantal respondenten, gaat het over 10 EV6 rijders waar toevallig eentje met een defecte motor tussen zit? Of zijn het 100 EV6 rijders met 1 defecte motor? Dat geeft wel een aanzienlijk verschil in de beeldvorming van de kwaliteit van de wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
poverdorie mannen, met de kia ev6 bij tesla laden voor 28 cent een kwh met een snelheid van 100kw , goud. ik wist niet dat dit kon. maar het is me gelukt. dat is voor mij de helft goedkoper als met 11kw in de straat :P

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
HansAuutB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Filteren op laadsnelheid zit na update bij mij nog op de zelfde plek.
Ah ja in main menu wel!

[ Voor 17% gewijzigd door Oppie op 29-08-2024 13:52 ]

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Ik krijg binnenkort mijn EV6.
Nu vraag ik mij af. Stel ik wordt 's ochtends wakker en het heeft gevroren. Kan ik hem dan alvast laten verwarmen zonder dat die aan de lader zit?

Ik lees namelijk online dat de scheduled climate control alleen werkt als die aan de lader zit?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
sgouman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:16:
Nu vraag ik mij af. Stel ik wordt 's ochtends wakker en het heeft gevroren. Kan ik hem dan alvast laten verwarmen zonder dat die aan de lader zit?

Ik lees namelijk online dat de scheduled climate control alleen werkt als die aan de lader zit?
Ja, dit kun je gewoon met de Kia Connect app doen. Voorverwarmen wordt na 10 minuten uitgeschakeld dus je kunt het bijvoorbeeld doen wanneer je aan het ontbijten bent.

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
sgouman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:16:

Werkt top, doe dit al 3 jaar met de Niro en in de zomer laat ik de airco vast koelen voor ik instap. De EV6 heeft het ook en doet dat net als de Niro, helemaal top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Het gaat NIET om wireless AA of wireless laden.
Alles gaat bekabeld!
Zoals @Bogey555 al aangeeft moet je telefoon een melding geven bij te warm worden, en in het slechtste geval valt de telefoon uit. De AA koppeling alleen zal niet als enigste verbroken worden, de hele telefoon gaat dan uit.
Warm worden door gebruik AA bedraad en bedraad ladenb zal altijd een aardige temperatuur opleveren, AA is best een krachtige applicatie.

Dus als alleen de AA verbinding verbroken wordt zit er toch iets in de USB-A poort niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Solarman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Zover ik weet is de update niet anders dan een herinstallatie van de media/navigatiesoftware.
Stappenpplan van KIA is:
1e. Herinstallatie media/navigatiesoftware.
2e. Vervangen USB-A poort incl. kabeltje.
3e. Vervangen aanstuurmodule Headunit.

1 en 2 zijn bij mij al uitgevoerd, 3 is nu in progress (hoor ik volgende week meer van).

En zoals @petertenboer al aangeeft, is het niks onbenulligs, het moet gewoon werken. Als KIA wat actiever zou zijn op dit vlak hoefde jij als consument er niet zo veel tijd in te steken.
@sn0x0r
Volgende week wordt de aanstuur module van de Headunit vervangen i.v.m. aanhoudende problemen USB-A poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DigitalHombre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Ah? Een zoekopdracht gaf nochtans geen resultaten. Het zal in ieder geval zeer uitzonderlijk zijn, ik begrijp niet waarom dit in het artikel aan bod komt. Of men moet veel te weinig respondenten gebruikt hebben in de enquête.
Anyway, lange wachttijd maar geen kosten mag ik veronderstellen?
6 maanden geduurd incl onderzoek wat er nu precies mis was (wel een EV6 als vervangend vervoer d:)b).
Uiteindelijk bleek de HV-inverter verbrand, motor kaduuk, en nog wat HV-accu perikelen.
Inmiddels allemaal opgelost onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Solarman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Zoals @Bogey555 al aangeeft moet je telefoon een melding geven bij te warm worden, en in het slechtste geval valt de telefoon uit. De AA koppeling alleen zal niet als enigste verbroken worden, de hele telefoon gaat dan uit.
Warm worden door gebruik AA bedraad en bedraad ladenb zal altijd een aardige temperatuur opleveren, AA is best een krachtige applicatie.

Dus als alleen de AA verbinding verbroken wordt zit er toch iets in de USB-A poort niet goed.
Mijn vorige telefoon gaf geen melding. AA werd verbroken ( melding op het KIA scherm ) en telefoon bleef aan, hetzij traag en oververhitting meldingen.
Mijn nieuwe telefoon wordt wel warm, erg warm maar een AA disconnect treed niet zo vaak meer op.
Telefoon blijft gewoon werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Solarman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

@sn0x0r
Volgende week wordt de aanstuur module van de Headunit vervangen i.v.m. aanhoudende problemen USB-A poort.
Ik mag 20 sept de auto weer langsbrengen voor stap 2 van jouw lijstje. Het stomme is dat het sinds de 'update' van vorige keer het wel een stuk beter lijkt te werken, maat zeker nog niet feilloos. Nog steeds random disconnects, alleen wel minder frequent dan eerst. Anyway, aangezien het een leasebak betreft ga ik lekker door tot het bittere eind. :+

• HansAuutB
  • Laatst online: 22:17
PieterSn schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:32:
Bedankt allen voor de feedback op mijn (routeplanner)vraag.

Ik kwam er gisteren achter dat het nu kan, twee navigatiesystemen aan. Google maps via Carplay en dan KIA navigatie op de achtergrond. Eerder (heb mijn EV6 sinds 2021) kon dat nog niet.
Graag uitleg hoe je dit doet.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
HansAuutB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Graag uitleg hoe je dit doet.
Carplay op het hoofdscherm, instructies van Kia navi op het scherm achter je stuur.

• HansAuutB
Sonicfreak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Ja, dit kun je gewoon met de Kia Connect app doen. Voorverwarmen wordt na 10 minuten uitgeschakeld dus je kunt het bijvoorbeeld doen wanneer je aan het ontbijten bent.
Voor scheduled moet Evi idd aan de lader.
Ad-hoc (zelf via de app) hoeft dat niet.

• HansAuutB
Loei123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Carplay op het hoofdscherm, instructies van Kia navi op het scherm achter je stuur.
Ik heb AA, zou dat verschil maken?

Volgorde opstarten dus eerst KIA en dan GM?
Wat als je in de KIA navi wil ivm opladers?

• Solarman
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Mijn vorige telefoon gaf geen melding. AA werd verbroken ( melding op het KIA scherm ) en telefoon bleef aan, hetzij traag en oververhitting meldingen.
Mijn nieuwe telefoon wordt wel warm, erg warm maar een AA disconnect treed niet zo vaak meer op.
Telefoon blijft gewoon werken.
Wat je nog kan proberen is of een AA wireless (eventueel lenen) of een USB-A naar USB-C kabel alleen geschikt voor dataoverdracht (ondersteund geen laden), al zal dat even zoeken worden. Zag deze USB-C-C op het skodaforum, kun je een usb-a adapter opzetten. https://www.kabelexpert.n...-c-data-kabel-haaks-30-cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:43

Is even het Porsche en Mercedes museum bezoeken in Stuttgart, misschien zit er nog wat voor mij tussen..
Veel plezier daar.
Beide recent ook bezocht en echt schitterende musea.
Een aanbeveling voor een ieder die van auto’s houdt 👍🏻

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
De Ideale Man schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Met freshmile heb je ook lage tarieven zonder abonnement. 0,30 per kw en 0.30 pm bij FastNed. Dat is een stuk goedkoper dan 0.69 of 0.59 per kw normaal.
De 0,30 per minuut vind ik nogal wat.
En 4,99 voor een pas.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten69 op 29-08-2024 17:52 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Amiet01 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Nog terugkomend hierop. Ik krijg mijn auto niet meer opgeladen :'( . Weet niet of het niet verder gaat dan 66%, of dat er überhaupt niet meer geladen kan worden. Straks stukje rijden en kijken of het dan weer wel gaat laden. Afspraak bij Vaneman staat pas op volgende week vrijdag en tussendoor ga ik nog een aardig stukje rijden :|
lijkt op het probleem dat ik met mijn EV6 heb gehad. Ik had toen 1 kapotte accucel. Na vervanging van die betreffende cel werkt alles weer prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Mjas op 29-08-2024 17:53 ]

• HansAuutB
Maarten69 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

De 0,30 per minuut vind ik nogal wat.
En 4,99 voor een pas.
Ik heb vorige week per saldo 0,47/kWh betaald met Freshmile met voor Fastned lage snelheid.
Pas eenmalig.
Maar je mag natuurlijk per saldo meer betalen; jouw keuze.

• JanKoen
  • Laatst online: 22:21
Na dik 2,5 jaar en 94.000 km is de ICCU bij mij ook stuk. Niet op voorraad, staat in backorder. Levertijd onbekend volgens de garage. Geen vervangende auto aanwezig. Ook de komende week niet ……

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sn0x0r
JanKoen schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:32:
Na dik 2,5 jaar en 94.000 km is de ICCU bij mij ook stuk. Niet op voorraad, staat in backorder. Levertijd onbekend volgens de garage. Geen vervangende auto aanwezig. Ook de komende week niet ……
Dan bedoel je neem ik aan geen gelijkwaardige vervangende auto beschikbaar? Hoe kan een auto dealer nou geen auto's hebben waarmee je iemand op pad kan sturen? Al moet de dealer een auto gaan huren ergens, interesseert mij niet, ik wil een auto haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:36
sn0x0r schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Dan bedoel je neem ik aan geen gelijkwaardige vervangende auto beschikbaar? Hoe kan een auto dealer nou geen auto's hebben waarmee je iemand op pad kan sturen? Al moet de dealer een auto gaan huren ergens, interesseert mij niet, ik wil een auto haha.
Heel de showroom staat er toch vol mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat dacht je maar.
Ook showroommodellen worden steeds meer een zeldzaamheid.
Na aflevering heb ik een maand gewacht om de EV6 effectief op te halen.
Heeft toen gewoon in de showroom gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
[...]

Draadloos opladen zorgt voor warmte.
AA wireless zorgt ook voor aardig wat warmte.
De combinatie is killing.
Ik let er op dat mijn telefoon zo ligt dat hij niet draadloos oplaadt (als ik AA gebruik, ik gebruik het steeds minder)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

henrov schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Ik let er op dat mijn telefoon zo ligt dat hij niet draadloos oplaadt (als ik AA gebruik, ik gebruik het steeds minder)
Nogmaals...het is allemaal bekabeld. Opladen en AA..

Maar ik laat het allemaal maar...nog 1 jaar en dan ben ik overal van af en gaan we wat nieuws leuks uitzoeken... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:49
Ik ga morgen kijken bij de EV6 als nieuwe lease auto. Ik heb interesse in de 77,4kWh versie RWD. Specifiek pakket moet ik nog vergelijken. Ik rij nu een poolauto Renault Talisman ICE en zal dus voor het eerst een overstap maken naar een EV. Het model is inmiddels twee jaar op de markt en gezien de aantrekkelijke prijs lijkt het voor mij een juiste keuze. Als je vandaag de dag opnieuw de keuze mag maken zou je dan nog steeds de EV6 kiezen of zijn er geduchte concurrenten op de markt gekomen die ik zeker in overweging moet nemen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Keuzes zijn persoonlijk.
Wanneer ik op dit ogenblik zou mogen kiezen zou het waarschijnlijk de EV3 worden ipv de EV6.
Of minstens wachten op de EV6 2025 ipv het 2024 model dat jij op het oog hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Nogmaals...het is allemaal bekabeld. Opladen en AA..

Maar ik laat het allemaal maar...nog 1 jaar en dan ben ik overal van af en gaan we wat nieuws leuks uitzoeken... _/-\o_
Ik weet dat je probleem bekabeld is met gelijktijdig opladen, maar de laatste 2 opties (AA wireless of alleen je telefoon koppelen via een data-only kabel) zorgen ervoor dat de telefoon niet gelijktijdig geladen wordt maar er wel een data vebinding is, en dus een normale warmteontwikkeling.
Zo kun je testen of de AA verbinding dan alsnog wegvalt,. Zo ja, ligt het duidelijk aan je USB-A poort of anders inderdaad aan de telefoons.
Natuurlijk bepaal je helemaal zelf of je er iets mee wilt doen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Normaal gezien mag gelijktijdig laden en bekabeld AA ook geen probleem geven.
Hier werkt dat met een Samsung A52 op de EV6 (bekabeld AA en bekabeld laden) al meer dan een maand zonder problemen.

Verschillende opties uittesten kan uiteraard nooit kwaad om de oorzaak trachten te elimeren. (y)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:17:
Keuzes zijn persoonlijk.
Wanneer ik op dit ogenblik zou mogen kiezen zou het waarschijnlijk de EV3 worden ipv de EV6.
Of minstens wachten op de EV6 2025 ipv het 2024 model dat jij op het oog hebt.
Precies dit. Ik ben zelf altijd wel redelijk gebrand op het nieuwste willen hebben, en weten dat de EV6 dus een (kleine/gemiddelde?) update krijgt zou ik zelf daar ook op willen wachten. Met name ook in de hoop dat sommige net wat minder werkende kinderziektes toch weer verholpen zijn. Tegelijkertijd is het introduceren van vernieuwingen ook een kans op fouten... dus echt zeker weten doe je het nooit.

Ik zelf zou overigens niet voor een EV6 gaan, maar dat is puur omdat ik na de EV6 toch weer voor iets nieuws wil gaan en niet 'meer van hetzelfde'. Ik kijk vaak na 1,5 of 2 jaar alweer met veel plezier naar nieuwe auto's en moet dan altijd even mijzelf blijven herinneren dat ik toch echt nog even moet wachten... ;) Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment heel erg naar de Porsche Macan Electric trek, maar ook de Volvo EX90 vind ik heel interessant (al zou dat ook prima een toekomstige EX60 mogen zijn, of hoe zoiets gaat heten, want de EX90 is eigenlijk veel te groot voor ons).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De EV6 is al van 2021 dus zo nieuw is dat niet meer in EV land.
De nieuwste KIA daarentegen is voorlopig de EV3.
En ik lease ook. Problemen met een auto zijn dus niet aan mij besteed maar op te lossen door de dealer/leaseMy.
Kan je om de vier jaar ook overschakelen naar het laatste nieuwe. :)
En de leasemarkt gaat hier pas open zes maanden voor einde lopend contract dus jaren op voorhand zitten te "kiezen" is er hier niet bij. Doe je dat wel op basis van de catalogus van dealers klopt dat tegen de tijd dat je daadwerkelijk een nieuwe keuze mag maken toch al niet meer.

De EV6 is ook al te groot voor ons, vooral zijndraaicirkel valt tegen.
Vandaar dat ik nu eerder voor een EV3 zou kiezen (louter theoretisch want de EV6 is nog geen twee maanden in gebruik :+ ).

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 21:24
Excuseer als het onderwerp al een keer voorbij is gekomen, maar kon het met zoeken niet zo snel vinden.

Is er enige indicatie wanneer het nieuwe EV6 model in Nederland op de markt gaat komen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgevyJtmhRBiwttpM1E4hoCp76c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvOTcZlZpCrXd20pP2S7XBCa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 12:57
DaMenaz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:47:
https://www.autoweek.nl/a...kia-ev6-in-europese-trim/

https://www.autovisie.nl/...nge-en-vingerafdrukstart/

Woei! Geen pianolak meer! Enige plek waar je nog je vingerafdruk kan achterlaten, is de vingerafdrukscanner!

[Afbeelding]
In de 1e link wordt als laatst beschreven:
Kia verwacht dat de vernieuwde EV6 eind september in Nederland arriveert, dus de prijzen volgen ongetwijfeld snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Begreep van de dealer dat hij de eerste nieuwe pas Q1 verwacht te kunnen leveren. Mogelijks zelfs pas april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:59
IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:55:
De EV6 is al van 2021 dus zo nieuw is dat niet meer in EV land.
De nieuwste KIA daarentegen is voorlopig de EV3.
En ik lease ook. Problemen met een auto zijn dus niet aan mij besteed maar op te lossen door de dealer/leaseMy.
Kan je om de vier jaar ook overschakelen naar het laatste nieuwe. :)
En de leasemarkt gaat hier pas open zes maanden voor einde lopend contract dus jaren op voorhand zitten te "kiezen" is er hier niet bij. Doe je dat wel op basis van de catalogus van dealers klopt dat tegen de tijd dat je daadwerkelijk een nieuwe keuze mag maken toch al niet meer.

De EV6 is ook al te groot voor ons, vooral zijndraaicirkel valt tegen.
Vandaar dat ik nu eerder voor een EV3 zou kiezen (louter theoretisch want de EV6 is nog geen twee maanden in gebruik :+ ).
Vorige week naar de reveal event van de EV3 geweest.
Is best nog een behoorlijk formaat auto.

Uiteraard stond er de vette GT versie die er wel aardig compleet uit zag.
De kleur Adventurine Green valt in het echt veel lichter uit.

Gisteren op de knop gedrukt.
Bestelling van de EV3 gedaan vanwege aanbieding tot 1-9 en alles nog net binnen SEPP subsidiegrens.

Dat bij elkaar maakt het net even interessanter voor mij om deze prive te gaan rijden.

Levering maart 2025. We gaan het zien.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22
PrimaBB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Vorige week naar de reveal event van de EV3 geweest.
Is best nog een behoorlijk formaat auto.

Uiteraard stond er de vette GT versie die er wel aardig compleet uit zag.
De kleur Adventurine Green valt in het echt veel lichter uit.

Gisteren op de knop gedrukt.
Bestelling van de EV3 gedaan vanwege aanbieding tot 1-9 en alles nog net binnen SEPP subsidiegrens.

Dat bij elkaar maakt het net even interessanter voor mij om deze prive te gaan rijden.

Gefeliciteerd! Met aanbieding bedoel je dan die paar honderd euro voor de lak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:59
Patox schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Gefeliciteerd! Met aanbieding bedoel je dan die paar honderd euro voor de lak?
Klopt inderdaad. Ging mij meer erom dat die subsidiegrens van 45K niet overschreden werd.
En dat dan met metallic lak.

Vanaf 1-9 gaat die fiscale waarde voor mijn bestelde variant er net overheen...

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PrimaBB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Ander uitgangspunt want ik woon in België/Vlaanderen.
Van een SEPP regeling is dan geen sprake voor leaserijden en recent is ook uitgelekt dat de op stapel staande nieuwe Vlaamse regering elektrisch rijden niet langer wil vrijstellen van inschrijvingsbelasting noch jaarlijkse verkeerstaksen. En privé betaal je dan uiteraard de volle mep terwijl dat bij lease gewoon in het budget zit (en een EV3 GT-line zit ruim onder de (budget) prijs van een EV6 GT-line en heeft, toch in vergelijking met het MY2024 model een groter batterijpack).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Zou je willen uitleggen hoe?
Ik krijg het op AA niet voor elkaar.
Switch naar de ene stopt de andere.
Ik heb de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
HansAuutB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Zou je willen uitleggen hoe?
Ik krijg het op AA niet voor elkaar.
Switch naar de ene stopt de andere.
Ik heb de laatste update.
Wellicht werkt het bij Apple auto alleen. Ik open iig Google maps via Apple auto en navigeer naar locatie X . En ga daarna naar de Kia navigatie en navigeer naar locatie X. Dan werken ze beide prima. Voor de handigheid het beste een van de geluiden uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

jefjef

learning by doing

ik heb mijn Kia ev6 sinds 2021 en geen problemen tot heden. wil nu in de auto stappen en de auto reageert niet meer op de sleutel. met de mechanische sleutel erin gekomen en op alle knoppen enz geen sjoege. LM en Kia maar gebeld, over 45 min zijn ze er... de auto weet zeker dat hij/zij/het na leasetermijn ingeruild gaat worden voor een tesla Y rwd long-range 2024....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
En met een nieuw batterijtje in de sleutel?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zou de auto nog steeds moeten starten met de afstandsbediening tegen de startknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
jefjef schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:40:
ik heb mijn Kia ev6 sinds 2021 en geen problemen tot heden. wil nu in de auto stappen en de auto reageert niet meer op de sleutel. met de mechanische sleutel erin gekomen en op alle knoppen enz geen sjoege. LM en Kia maar gebeld, over 45 min zijn ze er... de auto weet zeker dat hij/zij/het na leasetermijn ingeruild gaat worden voor een tesla Y rwd long-range 2024....
12V accu leeg?
Wat doet ie als je het 12V systeem op een andere manier voedt?
(Bijv met startkabels of een externe voeding?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

jefjef

learning by doing

Andrehj schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

12V accu leeg?
Wat doet ie als je het 12V systeem op een andere manier voedt?
(Bijv met startkabels of een externe voeding?)
blijkt dus de 12volts accu was leeg. jumpstart gegeven door de hulpdienst en net 45 min gereden. thuis bij het uitstappen uit gezet en na 5 min weer aangezet. en hij deed het weer gelukkig maar. maandag 1e meteen naar Wassink Kia dealer accu door laten meten. volgens de hulpdienst blijkt dat dit soort accus ongeveer na 3 jaar de geest geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
Jugonoot04 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Ik ook niet maar onlangs door andere ervaring nu wel. Was met de kat naar de dierenarts geweest die in zo’n katten-reismand op de achterbank stond. Even uitgestapt om een vergeten boodschapje te doen maar daar was het alarm van de EV6 het blijkbaar niet mee eens en begon te loeien. Gebeurde tot 3x toe na het afsluiten van de auto. Toen de kat maar meegenomen en vond de auto het OK. Bewegingsdetectie of zo iets?
Heeft elke ev6 dat? Ik kan niets in de menu’s vinden hierover. Bij mijn vorige auto was het een optie en ik dacht bij de ev6 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
In Korea komt er een tweede update van de software 2024 aan.
Bijzonder hoe ze daar een opsomming maken van de wijzigingen in met name wegen.

Even plakken in Chrome en laten vertalen naar het Nederlands:
https://update.kia.com/KR/KO/updateNoticeView/Y2yaSC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
Bo0bz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:11:
Ik ga morgen kijken bij de EV6 als nieuwe lease auto. Ik heb interesse in de 77,4kWh versie RWD. Specifiek pakket moet ik nog vergelijken. Ik rij nu een poolauto Renault Talisman ICE en zal dus voor het eerst een overstap maken naar een EV. Het model is inmiddels twee jaar op de markt en gezien de aantrekkelijke prijs lijkt het voor mij een juiste keuze. Als je vandaag de dag opnieuw de keuze mag maken zou je dan nog steeds de EV6 kiezen of zijn er geduchte concurrenten op de markt gekomen die ik zeker in overweging moet nemen?
Hangt natuurlijk af van wat je er naast zet.

Heb nu net de eerste 10k km's gedaan en is mijn 2de ev(polestar).

De ev6 is behalven de stoelen gewoon veel beter, en ik heb er zeker geen spijt van.

Als ik een vergelijkbare bmw i4, of model 3 ling range of dervelijke zou kunnen nemen zou ik daarvoor gaan denk ik, maar heb liever een sedan, die waren helaas duurder in lease want mijn werkgever had 15% korting bij kia...

Als je gaat vergelijken met mustang mach-e, bmw ix1, volvo c40(dat waren bij mij de keuzes) en ze hebben allemaal vergelijkbare uitrusting zou ik direct weer de ev6 nemen...

[ Voor 7% gewijzigd door izzet3838 op 01-09-2024 09:10 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
jefjef schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

blijkt dus de 12volts accu was leeg. jumpstart gegeven door de hulpdienst en net 45 min gereden. thuis bij het uitstappen uit gezet en na 5 min weer aangezet. en hij deed het weer gelukkig maar. maandag 1e meteen naar Wassink Kia dealer accu door laten meten. volgens de hulpdienst blijkt dat dit soort accus ongeveer na 3 jaar de geest geven....
En dan meten ze je accu drie keer door en is alles prima, sta je nog drie keer stil en besluit je maar zelf voor 180 euro de accu te laten vervangen want Kia doet alsof hun neus bloed.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:00:
[...]
want Kia doet alsof hun neus bloed.
Nee, dat deed/doet jouw dealer en blijkbaar heb jij je bij deze situatie neergelegd.
Ik ken weinig KIA rijders die bij problemen rechtstreeks contact hebben met het bedrijf KIA.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:06:
[...]

Nee, dat deed/doet jouw dealer en blijkbaar heb jij je bij deze situatie neergelegd.
Ik ken weinig KIA rijders die bij problemen rechtstreeks contact hebben met het bedrijf KIA.
Kia policy is, ook al heb je 3x stil gestaan met een lege 12V accu en heb je het probleem ruim binnen de garantie gemeld: zolang hun software geen foutmelding geeft krijg je geen garantie en geen coulance.

Ook al wist de dealer dat de accu vervangen het probleem zou oplossen. Kia Nederland vergoed het dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
My bad.
Niet de dealer maar meer specifiek "KIA Nederland".
Voor mij is garantieperiode, garantieperiode.
Buiten de garantie kan je alleen op de goodwill van de dealer rekenen.
Binnen de garantie ligt het probleem bij de dealer, desnoods dwing je dat af.
Een 12V accu is, mijn uitgangspunt, ook hardware en geen software.

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-09 00:28
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:04:
Een 12V accu is, mijn uitgangspunt, ook hardware en geen software.
Valt normale slijtage onder garantie ? Banden vallen vb toch ook niet onder garantie ?
Dus ze zouden kunnen argumenteren dat bij EV6 de normale slijtageonderdeel de 12V batterij is die je om de 3j moet vervangen op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt van de garantiebepalingen af.
Een accu die na drie jaar de geest geeft en/of banden die na 40K km op zijn zou voor mij normaliter niet onder de garantie vallen en zou ik dus ook niet bij de dealer voor aankloppen.
Een accu die al na zes maanden en 1000 km normaal gebruik de geest geeft (of binnen de ruimere garantiebepalingen) en/of banden die na 1000 km al volledig afgesleten zijn zou ik toch eens gaan horen bij de dealer wat hun standpunt is. Over de banden (want elk rijgedrag is anders, zat je er bv. mee op het circuit?) kan je dan nog discussiëren Maar over een 12V accu niet.

In het geval van de falende 12V accu (binnen normale gebruikstermijn) mogen ze altijd hun pechdienst sturen om me telkens uit de nood te helpen. Eens kijken wie dat het langst volhoudt. :+

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:55:
Hangt van de garantiebepalingen af.
Een accu die na drie jaar de geest geeft en/of banden die na 40K km op zijn zou voor mij normaliter niet onder de garantie vallen en zou ik dus ook niet bij de dealer voor aankloppen.
Een accu die al na zes maanden en 1000 km normaal gebruik de geest geeft (of binnen de ruimere garantiebepalingen) en/of banden die na 1000 km al volledig afgesleten zijn zou ik toch eens gaan horen bij de dealer wat hun standpunt is. Over de banden (want elk rijgedrag is anders, zat je er bv. mee op het circuit?) kan je dan nog discussiëren Maar over een 12V accu niet.

In het geval van de falende 12V accu (binnen normale gebruikstermijn) mogen ze altijd hun pechdienst sturen om me telkens uit de nood te helpen. Eens kijken wie dat het langst volhoudt. :+
Het interesseert Kia niks hoe vaak ze die dienst sturen. Denk dat je toch aan het kortste eind trekt. Ik heb een keer ruim vijf uur moeten wachten en een keer tweeënhalf half.

En niet thuis op de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou het niet weten.
Ik rij al sinds 2019 met EV's van de Hyundai/Kia groep en bij een probleem nog nooit met een kluitje in het riet gestuurd. Hebben ze uiteraard wel geprobeerd maar pakt geen verf hier.
De enige keer dat ik even moest wachten bij de dealer was toen de type 2 laadkabel het niet meer deed en er zogezegd "geen reserve voorhanden was en ik moest wachten tot er eentje kon besteld worden en binnenkwam".
Ik ben gewoon voor de onthaaldesk blijven staan tot ze ergens een laadkabel uit een andere auto (veronderstel ik, niet mijn probleem) gehaald hadden om me verder te helpen. Al goed want uiteindelijk weken moeten wachten tot de nieuwe binnen kwam. Het kan mij dan weer weinig schelen hoe lang de rij bij de dealer wordt en wat anderen daar van denken. :+
Toen de kuren kreeg en moest vervangen worden was er ook geen vervangwagen ter beschikking.
Ik ben de eerste keer toch naar buiten gereden in een Picanto en de tweede keer in een EV6 GT. :)
En telkens tot genoegdoening gewoon gewacht op "de bank" bij de dealer. Uiteraard met koffie en thee op kosten van de dealer en met een paar leuke dagbladen en automagazines erbij tot ze zelf terug tot bezinning waren gekomen. :+
Ik beschouw het gewoon telkens als een chickenrun. Wie het eerst knippert heeft verloren. :+
Inmiddels kennen ze me daar al en wordt de strijd al vlug eenzijdig gestaakt. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tja het is maar waar je plezier aan beleeft. Ik heb wel betere dingen te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals tijd besteden om herhaaldelijk negatieve ervaringen te kunnen posten op het www? :+

Maar in se heb je gelijk. Ik heb er wel een halfuurtje koffiedrinken/krantje lezen voor over om 180 € uit te sparen om zelf een nieuwe accu te steken of zelf een nieuwe laadkabel te kopen.
Dan post ik, tot ieders tevredenheid, eens wat minder op het www.
Of wacht, ze hebben daar ook gratis internet. Het een sluit het ander dan niet uit. O-)
Nu ik er aan denk, misschien de volgende keer dat ik bij de dealer moet wachten gebruik maken van de gelegenheid om de volgende update binnen te halen.

[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 15:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niK88YA1VRdXU1qWgCSjxcN16c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzGI0kQK7AHJetyixfPt7xX7.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat prima, ikea PAX deuren in een EV6. Waren max 240 in lengte en had nog flink wat ruimte aan de voorkant over. Alleen even vast gezet om schuiven te voorkomen.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
PTish schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:11:
[Afbeelding]

Gaat prima, ikea PAX deuren in een EV6. Waren max 240 in lengte en had nog flink wat ruimte aan de voorkant over. Alleen even vast gezet om schuiven te voorkomen.

Heb je de bijrijdersstoel maximaal naar voren of naar achteren gekanteld hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
[Afbeelding]

En waar bleef moeders? Voor de voorstoel? Of achter de bestuurder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:31:
[...]

Wat is mis met een wandelingetje? :P ;)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
[Afbeelding]

Vorige week ook een pas kast, zonder verpakking vervoert.
We konden beide nog voorin zitten 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
EKIA

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
greg-a schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:28:
[...]

Heb je de bijrijdersstoel maximaal naar voren of naar achteren gekanteld hier?
Naar achteren. Stak nog iets te veel omhoog vond ik, maar ik hoefde gelukkig niet ver te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
HansAuutB schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:31:
[...]

Ik hoefde het enkel op te halen dus was alleen. Scheelde me 2 uur door een winkel slenteren. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
petertenboer schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:10:
[...]

Vorige week ook een pas kast, zonder verpakking vervoert.
We konden beide nog voorin zitten 😬
Ook bij de deuren voor de 236 hoogte? (Volgens mij zijn de deuren dan 229).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
king_dude schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:42:
Mijn EV6 staat nu een week bij de dealer met waarschijnlijk een kapotte abs stuurunit.

Bij wegrijden geen vermogen meer, melding ‘remprobleem, direct stoppen’ en wegvallende remdruk.

Contact uit/aan lost probleem direct op tot volgend ‘gas’ moment.

Mogelijk is dit een opvolging van mijn probleem eerder (melding ‘controleer remsysteem’ zonder gevolg).

Dealer geeft aan dat Kia NL er nog niet van gehoord heeft. Hoofdmonteur moet volgende week een hele lijst testwerkzaamheden doen (die is op vakantie).

Rij nu in een Fiat 500e. Superleuk karretje, maar mis mn ev wel hoor!
Update: ABS stuurunit inclusief pomp kapot. Nieuwe is tijdens transport beschadigd. Opnieuw een nieuwe in backorder. Levertijd onbekend.

Mijn kia dealer kon vertellen dat dit een tot nu toe niet gezien issue is. Afwachten dus! Gelukkig goede leenauto meegekregen. Goede service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PieterSn
Loei123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Goedemorgen,

Ja precies dit en je kan ook nog switchen naar je navi scherm van KIA en vervolgens naar Carplay als je dat wilt. Dat kon eerst (2021) nog niet, dan sloot hij automatisch 1 van de 2 navigatiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterSn
petertenboer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Veel plezier daar.
Beide recent ook bezocht en echt schitterende musea.
Een aanbeveling voor een ieder die van auto’s houdt 👍🏻
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
PTish schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:23:
[...]

Ook bij de deuren voor de 236 hoogte? (Volgens mij zijn de deuren dan 229).
Jazeker, paste op hooguit een centimeter, maar ze zaten erin.
Was wel wat krampachtig voor met name de vrouw des huizes op de passagiersstoel, maar we hebben de rit van een half uur overleeft 🥴

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik rij de EV6 nu bijna 6 maanden en ongeveer 8500km mee gereden. De auto bevalt nog erg goed tot dusver. Lekker ruim (3 kids), snel genoeg, lekker zuinig (gemiddeld 14.0kWh/100km), kleur bevalt nog erg goed (Yacht Blue).

Range info incoming. Puur ter info voor mogelijk geinteresseerde. Gebaseerd op daadwerkelijk gereden kilometers (wat bij mij voor 95% matches met de GOM).
  • Kia EV6 Light Edition
  • 58/54kWh batterij
  • Ik rij nu sinds 2 weken elke dag ~50km enkel naar het werk
  • Ik rij 95% op N wegen (80kmph limit)
  • Standaard tijden (7:00-9:00 en 16:00-18:00), vaak verkeer op de weg (het rijd wel door) waardoor ik vaak kan slipstreamen.
  • Reistijd 50 a 55 minuten = gemiddelde snelheid van ~55 a 60 kmph
  • Ik stel ACC altijd in op VMAX+10% en Lane Follow aan en 2 blokjes volgafstand
  • Als het goed warm is de airco aan zo'n 5c onder de buiten temp
  • Daadwerkelijke range: ~430km
  • = gemiddeld verbruik van 12,5kWh/100km (foto was van vanmorgen, iets zuiniger dan gemiddeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsY09b1uwATyJBFnCNooPtRG3K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX4V63t2RsY7ePW9b9aC53jX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 02-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Prima resultaat. _/-\o_
Dat haal verbruik ik niet met de 77/74 kWh accu.
Op binnenwegen zit ik ergens tussen de 13 en 14,5 kWh/100 km.

Vorige week een 250 km over de autosnelweg gereden (BXL - Valkenswaard H/T) en dat met twee blokjes afstandshouder en de HDAII ingesteld (BE 120 waarbij 90-70 ring A'pen - NL 100 autosnelweg) en ACC 60/80 tot eindbestemming buiten autosnelweg).
Gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km over de totale rit.
Buitentemperatuur bij vertrek rond de 20°C en bij terugrit rond de 25°C. Airco op temp. 22,5°C en autostand één blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 11:39
henrov schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Waarom niet gewoon even het draadloos opladen uitzetten in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
Card Nox schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:30:
waardoor ik vaak kan slipstreamen.
Ik rijd VMAX+10% en altijd Lane Follow aan en 2 blokjes volgafstand
Deze combi vind ik bijzonder. :P
Pagina: 1 ... 385 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic