Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 11:39
Card Nox schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:30:
Range info incoming. Puur ter info voor mogelijk geinteresseerde. Gebaseerd op daadwerkelijk gereden kilometers (wat bij mij voor 95% matches met de GOM).
  • Kia EV6 Light Edition
  • 58/54kWh batterij
  • Ik rij nu sinds 2 weken elke dag ~50km enkel naar het werk
  • Ik rij 95% op N wegen (80kmph limit)
  • Standaard tijden (7:00-9:00 en 16:00-18:00), vaak verkeer op de weg (het rijd wel door) waardoor ik vaak kan slipstreamen.
  • Reistijd 50 a 55 minuten = gemiddelde snelheid van ~55 a 60 kmph
  • Ik rijd VMAX+10% en altijd Lane Follow aan en 2 blokjes volgafstand
  • Als het goed warm is de airco aan zo'n 5c onder de buiten temp
  • Daadwerkelijke range: ~430km
  • = gemiddeld verbruik van 12,5kWh/100km (foto was van vanmorgen, iets zuiniger dan gemiddeld)
[Afbeelding]
Dat is idd heel zuinig, maar dat zal sowieso zakken in de wintermaanden. Maar met weinig snelweg km zal het wel meevallen (20-25% mogelijks).

Bij mij (sinds nov. 2023 - 20k km's) zit ik op 20,7 (RWD Long Range).
Lease auto en ik rij ermee zoals een ICE. Ik zie wel een merkbaar verschil tussen cruise gebruiken en zelf "gas" bijgeven zelfs in de 120-150km range.

Meest zuinig heb ik er al 450km uitgekregen tijdens de lente - met zoals jou vnl. trajecten zonder autosnelweg. Vrijdag (zelfs met ok weer, en nauwelijks airco nodig) op cruise 140 en dan was dat in de praktijk net geen 300km.

In de winter zat ik tegen de 250-350, afhankelijk van hoe koud het was. Maar bij een écht strenge winter, zie ik die waardes nog wel zakken naar 200-250. Toen zat mijn gemiddelde ook op de 22 à 22,5.

Ja, dat scheelt wel t.o.v. van een Clio Break (diesel :+ ) van een 6-tal jaar geleden. Toen vlot 150+ overal naartoe autostrade en toch makkelijk 800km halen.

Maar concrete getallen, die iedere EV6 rijder kan halen, zonder te neigen naar 1 van de 2 uitersten (racen of te hypermilen):
lente/herfst: 16-19 kwH
zomer: 18-21 kwH
winter: 20-23 kwH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Final_Aeon schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:00:
[...].

Maar concrete getallen, die iedere EV6 rijder kan halen, zonder te neigen naar 1 van de 2 uitersten (racen of te hypermilen):
Eens! Ik herken deze getallen in mijn gebruikersscenario. Goede observatie 👍

[ Voor 10% gewijzigd door king_dude op 02-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
GHorsie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Heeft elke ev6 dat? Ik kan niets in de menu’s vinden hierover. Bij mijn vorige auto was het een optie en ik dacht bij de ev6 ook.
Is wel degelijk in het menu terug te vinden.
Bij instellingen, dan voertuig. Ik vermoed veiligheid/comfort ergens?

Ook 1 keer gehad. Net oudste van school opgehaald, en jongste van creche. Jas lag nog in de creche, maar beide kids zaten al vast. Ik dacht ze even 30 seconden alleen in de auto te kunnen laten. Maar dan ging inderdaad dat alarm af. Geen van beide kids kon ermee lachen...

Dus heel vlug door ALLE opties gegaan en afgevinkt dat de auto dat NOOIT meer kon doen.

Dat je een kind überhaupt op de achterbank kunt "vergeten" zal ik trouwens ook nooit snappen. Het komt echter vaak genoeg in het nieuws. Of mogelijk zijn die van mij gewoon te luidruchtig om dat voor te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:12
Loei123 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:54:
[...]

Deze combi vind ik bijzonder. :P
Daar is de ACC op ingesteld, dat haal ik dus niet altijd 😉 heb het even aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 02-09-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
[...]

Waarom zou het verbruik in de lente en herfst lager liggen dan in de zomer. Je juist dan toch lagere temperaturen, meer wind en meer regen?

Overigens komen die cijfers idd wel goed overeen met wat ik heb (heb de auto (occasion) pas sinds mei).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Omdat ook bij hogere temperaturen de accu minder efficiênt is dan bij de optimale temperatuur?
Omdat je in de zomer doorgaans meer de airco gaat gebruiken die voor extra verbruik zorgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:08:
Omdat ook bij hogere temperaturen de accu minder efficiênt is dan bij de optimale temperatuur?
Omdat je in de zomer doorgaans meer de airco gaat gebruiken die voor extra verbruik zorgt?
Maar i.c.m. de punten die hij noemt zal het verbruik in de zomer alsnog lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Zoals je zelf al aangeeft is niet alleen de buitentemperatuur belangrijk voor de range (en extreme weersomstandigheden zijn op jaarbasis zeldzamer dan normale omstandigheden) maar vooral het kunnen beheersen van de rechtervoet (afhankelijk van de eigen ingesteldheid kan je je alle dagen van het jaar laten gaan, alle dagen van het jaar beheersen of er iets tussen in).
Maar in tegenstelling tot de weersomstandigheden heb je - de uitzonderingen niet tena gesproken - de eigen rechtervoet (of de linkerduim hangt ervan af hoe je energie bijgeeft/mindert in een EV) wel volledig onder eigen beheer.

Persoonlijk kijk ik uit naar het verschil in range/verbruik tussen de e-Niro en de EV6.
Na 52 maanden gebruik, bijna 80K en 5 verschillende bestuurders over uiteenlopende wegen en in uiteenlopende opstandigheden een verbruik van 15 kWh/100 km op de GOM/17,3 kWh/100 km volgens de MID teller van de laadpaal en een range tussen 360 km (vriestemp.) en 490 km (optimale omstandigheden).
De EV6 nog te kort in gebruik om al sluitende conclusies te trekken. Maar voorlopig ligt het binnen de lijn der verwachtingen (rekening houdende met 10 kWh meer bruikbare opslag, grotere wielen en hoger gewicht).

Maar ik woon en verplaats me doorgaans in Vlaanderen en de Nederlandse grensregio's en daar mag ik sowieso al geen 150 km aanhouden. Dat scheelt dus al een slok op de borrel. En de ACC staat ingesteld op de max. toegelaten snelheid volgens de GOM (en niet volgens de GPS snelheid, dat verschil van ong. 3 km maakt voor mij het verschil niet echt). Het ontspannen behalen van het einddoel is voor mij doorgaans belangrijker dan tegen welke afgeknepen tijdsduur dat ik dat kan doen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Dit is niet constructief

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 02-09-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Phusebox schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:59:
Tja het is maar waar je plezier aan beleeft. Ik heb wel betere dingen te doen.
Ik vind zijn aanpak in ieder geval constructief.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
De kogel is door de kerk. Naar alle waarschijnlijkheid tegen het einde van dit jaar rij ik een EV6 Edition Advanced 77,4kWh *O*

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17
Bo0bz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:00:
De kogel is door de kerk. Naar alle waarschijnlijkheid tegen het einde van dit jaar rij ik een EV6 Edition Advanced 77,4kWh *O*
Niet beter wachten op my2025?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
HansAuutB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:54:
[...]

Hierin heb ik geen keuze en bepaald de lease maatschappij. Kia zelf geeft aan dat de facelift vanaf december in de showroom staat en vanaf april/mei geleverd kan worden. Mijn lease auto is 'op' en ik moet dus helaas nu een keuze maken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55

henri8096

BIM is not a software!

Wees daar maar niet zo zeker van, ik (en de leasemaatschappij) heb 1 juli een edition advanced besteld en ik heb al bericht gehad dat die niet eerder komt als begin februari. (in eerste instantie eind november)
Tevens in het leveringentopic hebben er al meerdere die(al eerder dan mij) een edition advanced hebben besteld te horen gekregen dat het een my25 (facelift) wordt.
Verder staat op de Kia website te lezen dat de facelift eind september in de showroom staat.
En al met al hebben we al 3 of 4 verschillende verhalen vanuit Kia (of een Kia dealer).
Dus wie het weet mag het zeggen . . . . . :?

[ Voor 6% gewijzigd door henri8096 op 03-09-2024 10:40 . Reden: typo's ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:09
Ik zou verbaasd zijn als dat zo is, naar mijn weten zijn ze niet meer leverbaar behalve voorraad modellen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:21
Gefeliciteerd met je keuze.
Ik hoop (ook) dat er iets terecht komt van die levertijd.
Ik wacht namelijk ook al sinds februari op mijn 77.4kWh Plus Edition............
Levering staat nu voor Oktober gepland maar ik reken nergens meer op bij KIa. :(

[ Voor 8% gewijzigd door Jantienus123 op 03-09-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Weet iemand hoe de update loopt als je OTA inschakelt?

Heb nu al 3 ritten gereden dat de auto bezig is met downloaden/updaten, maar nog geen bericht dat dit is afgerond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Loei123 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:01:

Heb nu al 3 ritten gereden dat de auto bezig is met downloaden/updaten, maar nog geen bericht dat dit is afgerond...
Bij mij (ritjes van ong. 45 min) zegt hij vanaf het starten van de auto dat hij de installatie aan het voorbereiden is, maar vervolgens blijft hij dat dus de gehele rit zeggen, nu al 5 autoritten gehad. Misschien dat ik toch maar even een normale 64 GB usb-stick ga halen, want degene die ik nu heb werkt nooit, elke keer begint hij de update te laden vanaf de USB stick en na een tijdje geeft hij een fout. De USB stick is ook heeeeeeel traag, dus misschien is die gewoon stuk(ish).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

sn0x0r schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:12:
[...]

Bij mij (ritjes van ong. 45 min) zegt hij vanaf het starten van de auto dat hij de installatie aan het voorbereiden is, maar vervolgens blijft hij dat dus de gehele rit zeggen, nu al 5 autoritten gehad. Misschien dat ik toch maar even een normale 64 GB usb-stick ga halen, want degene die ik nu heb werkt nooit, elke keer begint hij de update te laden vanaf de USB stick en na een tijdje geeft hij een fout. De USB stick is ook heeeeeeel traag, dus misschien is die gewoon stuk(ish).
32GB is genoeg...

Bij mij werkt een simpele USB3.0 stick altijd

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sn0x0r schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:12:
[...]

Mocht het met een nieuwe nog zo zijn dan bestaat de kans dat je USB-A poort soms de verbinding verliest met de stick.

Ter info:
Je kan gewoon de installatie thuis/werk starten en dan de auto uitzetten, de installatie wordt dan gewoon verder uitgevoerd.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Solarman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:15:
[...]

Mocht het met een nieuwe nog zo zijn dan bestaat de kans dat je USB-A poort soms de verbinding verliest met de stick.

Ter info:
Je kan gewoon de installatie thuis/werk starten en dan de auto uitzetten, de installatie wordt dan gewoon verder uitgevoerd.
Bij een vorige update (met een usbstick van iemand anders) lukte dit inderdaad, maar nu leek het niet te lukken. Nou heb ik zoals gezegd al vaker issues met deze usbstick dus ik geef eigenlijk eerder de schuld daaraan. Al zou het ook matchen met m'n matige Android Auto. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 22:21
Vorige week donderdag diagnose ICCU stuk. Onderdeel in backorder. Kon wel 4 weken duren.
Gisteren telefoon van de garage dat de auto weer gehaald kon worden. Onderdeel snel binnengekomen en direct ruimte gemaakt in de werkplaats om de reparatie te doen. Top !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
henri8096 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:35:
[...]

Wees daar maar niet zo zeker van, ik (en de leasemaatschappij) heb 1 juli een edition advanced besteld en ik heb al bericht gehad dat die niet eerder komt als begin februari. (in eerste instantie eind november)
Tevens in het leveringentopic hebben er al meerdere die(al eerder dan mij) een edition advanced hebben besteld te horen gekregen dat het een my25 (facelift) wordt.
Verder staat op de Kia website te lezen dat de facelift eind september in de showroom staat.
En al met al hebben we al 3 of 4 verschillende verhalen vanuit Kia (of een Kia dealer).
Dus wie het weet mag het zeggen . . . . . :?
De leasemaatschappij heefr voor mij half juli een edition advanced 77kwh besteld en die is half augustus al geleverd. Ik mag hem 21 september ophalen.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:48
JanKoen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:37:
Vorige week donderdag diagnose ICCU stuk. Onderdeel in backorder. Kon wel 4 weken duren.
Gisteren telefoon van de garage dat de auto weer gehaald kon worden. Onderdeel snel binnengekomen en direct ruimte gemaakt in de werkplaats om de reparatie te doen. Top !
Ik begreep dat er een firmware patch is voor dit ICCU probleem (correct?).

De ICCUs die nu nog kapot gaan, hebben die die patch niet?

Edit:

“This bulletin provides information to inspect the Integrated Charging Control Unit (“ICCU”) in certain 2022-2023MY EV6 (CV) vehicles manufactured from November 17, 2021 through May 30, 2023. Depending on the results of the inspection, dealers are to either install an improved ICCU software logic or replace the ICCU and ICCU Fuse. The ICCU in the subject vehicle may get damaged due to an over-current condition in the high-voltage system.”

[ Voor 31% gewijzigd door bokkie72 op 05-09-2024 13:30 ]

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:43
bokkie72 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:25:
[...]

Er zijn ook ICCU’s die de update gehad hebben en alsnog kapot gaan.
Dus geen garantie dat het niet meer gebeurt.

Wellicht wel minder, maar dat inzicht heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Loei123 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:01:

Zojuist een melding van de app dat de draadloze software-update voor infotainmentsysteem is voltooid. :)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
petertenboer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:23:
[...]

Er zijn ook ICCU’s die de update gehad hebben en alsnog kapot gaan.
Dus geen garantie dat het niet meer gebeurt.

Wellicht wel minder, maar dat inzicht heb ik niet.
Naar mijn weten is het risico niet kleiner geworden met de firmware, enkel de diagnostiek is beter geworden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• JanKoen
  • Laatst online: 22:21
bokkie72 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:25:
[...]

Edit:

“This bulletin provides information to inspect the Integrated Charging Control Unit (“ICCU”) in certain 2022-2023MY EV6 (CV) vehicles manufactured from November 17, 2021 through May 30, 2023. Depending on the results of the inspection, dealers are to either install an improved ICCU software logic or replace the ICCU and ICCU Fuse. The ICCU in the subject vehicle may get damaged due to an over-current condition in the high-voltage system.”
Mijn ICCU is van eind 2021. Heeft enkele weken geleden een beurt en updates gehad en nu toch stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 21:24
Vandaag had mijn Kia er blijkbaar genoeg van. Na een indrukwekkende 500 meter te hebben gereden na het opladen, besloot mijn trouwe vierwieler plots: "Weet je wat? Vandaag is een mooie dag om helemaal niets meer te doen." Terwijl ik afremde voor het verkeerslicht, besloot de auto om alles in één keer plat te leggen, inclusief een gezellige melding: "Controleer elektrisch systeem." Oh, dat klinkt geruststellend, nietwaar?

Na 20 minuten in de altijd hartelijke wachtrij bij de ANWB, waar je geduld flink op de proef wordt gesteld, werd mijn geval genoteerd. Anderhalf uur later arriveerde er een vriendelijke meneer, die al snel concludeerde dat hij evenveel kon doen als ik: namelijk helemaal niets. Zijn briljante advies? "We hebben een sleper nodig." Die sleper had, volgens hem, een gezellig ommetje van twee uur gepland om bij mij te komen. Gelukkig besefte de beste man dat ik midden op de openbare weg stond te chillen voor een verkeerslicht en ging het iets sneller.

De plotwending van het verhaal? De 12 volt accu besloot ook het leven van z’n zin te verliezen. Met een jumpstarter en wat geraffineerd gedoe wisten we de auto nog net in neutraal te krijgen, alsof het een soort laatste stuiptrekking was. Maar verder bleef de auto koppig volhouden: "Controleer elektrisch systeem."

Mijn vermoeden? De MCU of ICCU heeft z’n laatste adem uitgeblazen. Maar goed, dat hoor ik volgende week wel. Mocht dat inderdaad het geval zijn, ben ik vooral benieuwd hoe lang ik zonder hersens op wielen zal zitten ? Ben dan vast een van de laatste voordat het probleem echt gefixt gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bb1969 op 06-09-2024 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
bb1969 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:42:
alles in één keer plat te leggen
...
"Controleer elektrisch systeem."
"Een klein onderdeel bleef moedig weerstand bieden aan de weigerende accu en maakte het de falende electronica niet gemakkelijk.". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Tip: bel Kia road assistence een volgende keer. Deze hebben een (veel) hogere mate van automatisering én feedback. Ze zijn er ( dat ik ze nodig had) ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 06:39:
Tip: bel Kia road assistence een volgende keer. Deze hebben een (veel) hogere mate van automatisering én feedback. Ze zijn er ( dat ik ze nodig had) ook snel.
Ervaringen verschillen: ik heb zelfs ANWB genomen vanwege de falende Kia Assistance. Ze bellen nooit terug, ze beloven telkens weer dat er iemand binnen een half uur is en dan na drie kwartier is het weer, nee nu echt binnen een half uur.

Kia Assistance heeft mij al zo vaak in de steek gelaten dat ik daar nooit meer op zou vertrouwen. Of je moet een dag niks te doen hebben en 20 telefoontjes willen plegen om vervolgens zelf de oplossing aan te dragen omdat ze het zelf niet geregeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
@king_dude
Volgens mij was bij jou ook een rubber stuk van de afdekhoes kofferbak.
Bij mij hetzelfde.
Onderdeel is inderdaad niet los verkrijgbaar, bij mij is de complete afdekhoes vervanging onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Ik lees veel dat die ICCU's kapot gaan.
Is dat bij alle modellen van elk bouwjaar of hebben ze bij KIA op een gegeven moment op zitten letten en is dat bijvoorbeeld vanaf 2024 niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 11:13
Afspraakje gemaakt voor onderhoudsbeurt, kan begin november terecht. Nja, de herinnering maar negeren de komende maanden. Wel opvallend dat de vorige leasert het onderhoud niet liet uitvoeren bij de Kia dealer maar een merkloze dealer. Hierdoor moeten alle updates en terugroepacties nog worden uitgevoerd. Ze hebben een dagje nodig

Heb conform de private lease maatschappij geen recht op vervangend vervoer bij onderhoud, maar krijg er toch gratis 1 mee. Ze hadden het over pre-productie auto's met een lagere range dan gebruikelijk (120km) model zien we elkaar dan wel. Netjes dat ze dit aanbieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Highlander1962 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:22:
Is dat bij alle modellen van elk bouwjaar of hebben ze bij KIA op een gegeven moment op zitten letten en is dat bijvoorbeeld vanaf 2024 niet meer het geval.
Dat lees ik ook. Ik krijg de indruk dat dit vooral bij de GT of GT-Line voorkomt, maar ik heb ook de indruk dat de meeste problemen daar zitten.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Highlander1962 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:22:
Een paar posts terug zie ik deze quote staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Solarman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:49:
@king_dude
Volgens mij was bij jou ook een rubber stuk van de afdekhoes kofferbak.
Bij mij hetzelfde.
Onderdeel is inderdaad niet los verkrijgbaar, bij mij is de complete afdekhoes vervanging onder garantie.
Heb je er een foto van kunnen maken? Kan mij het niet zo herinneren (maar ben op vakantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:19:
[...]

Ervaringen verschillen: ik heb zelfs ANWB genomen vanwege de falende Kia Assistance. Ze bellen nooit terug, ze beloven telkens weer dat er iemand binnen een half uur is en dan na drie kwartier is het weer, nee nu echt binnen een half uur.

Kia Assistance heeft mij al zo vaak in de steek gelaten dat ik daar nooit meer op zou vertrouwen. Of je moet een dag niks te doen hebben en 20 telefoontjes willen plegen om vervolgens zelf de oplossing aan te dragen omdat ze het zelf niet geregeld krijgen.
Tsja balen.. mijn ervaring is 2 uit 2 top. 2e keer terugbellen is direct via nr herkenning door langs het hele menu want ‘als je terugbelt moet het spoed zijn’. Dat doen ze erg goed.

Ik kan alleen spreken over eigen ervaring. Ik adviseer ieder om het te proberen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:18:
[...]

Tsja balen.. mijn ervaring is 2 uit 2 top. 2e keer terugbellen is direct via nr herkenning door langs het hele menu want ‘als je terugbelt moet het spoed zijn’. Dat doen ze erg goed.

Ik kan alleen spreken over eigen ervaring. Ik adviseer ieder om het te proberen iig.
Weet niet welk nummer jij belt. Ik moest elke keer door het menu de 12 keer dat ik heb moeten bellen voor een hulpoproep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:19:
[...]

Weet niet welk nummer jij belt. Ik moest elke keer door het menu de 12 keer dat ik heb moeten bellen voor een hulpoproep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv34SgXLcJ_KgMcB2MhtUbW_tFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXV9jWWQc3v7FR9TNm0DWhWR.jpg?f=fotoalbum_large

Startend via dit linkje. Er stond een contact knop in. Die gaf een nummer (heb die niet meer en de link werkt niet meer). Maar feit is: nr herkenning en direct door 👍👍. Top geregeld toen.

Het is het nummer wat in je kia documentatie staat.

[ Voor 4% gewijzigd door king_dude op 06-09-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:34
Valt me op dat de ‘6’ na 16 maanden en 43K normaal gebruik al best rammelt en kraakt. Interieur en onderstel. Had ik niet verwacht.

Meridian overstemt het wel weer.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaMenaz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:26:
Valt me op dat de ‘6’ na 16 maanden en 43K normaal gebruik al best rammelt en kraakt. Interieur en onderstel. Had ik niet verwacht.

Meridian overstemt het wel weer.
Jep, zonder vrij harde muziek rijden is voor mij geen optie meer. Ik kan daar echt niet tegen. Heb een constante rammel en kan niet vinden waar vandaan het komt. Alles uit de auto verwijderd en is er nog steeds. Midden console al open gehad maar daar kon ik niks in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:33:
[...]

Jep, zonder vrij harde muziek rijden is voor mij geen optie meer. Ik kan daar echt niet tegen. Heb een constante rammel en kan niet vinden waar vandaan het komt. Alles uit de auto verwijderd en is er nog steeds. Midden console al open gehad maar daar kon ik niks in vinden.
Bij mij worden de stabilisatorstangen vervangen ivm bijgeluiden bij o.a maximale stuuruitslag. Zijn niet insmeerbaar. Dat was bij mij de rede. Verder kraakvrij en rijdend op 2.3 bar koud. Ook dat scheelt.

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 06-09-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:15:
[...]

Heb je er een foto van kunnen maken? Kan mij het niet zo herinneren (maar ben op vakantie)
Sorry, blijkt niet bij jou te zijn. Geniet van je vakantie. oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Phusebox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:33:
[...]

En hier weer de tegenstelling, ik rij graag zonder radio omdat hij zo stil is en nog steeds stil is.
Inmiddels 78k en bijna 3 jaar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Fiorano schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:06:
Hm het rechter nokje van de afdekhoes van de kofferbak is afgebroken. Iemand hier ervaring mee toevallig? Hoop toch niet dat een volledig nieuwe nodig is...
Als het het rubberen hoesje is wat over het uiteinde zit geschovent dan helaas wel, die zijn niet los verkrijgbaar.
Bij mij is de complete afdekhoes vervangen onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Loei123 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:30:
[...]

Zojuist een melding van de app dat de draadloze software-update voor infotainmentsysteem is voltooid. :)
Bij mij geen OTA, via USB bij contact uit 2x een foutmelding, opnieuw gedownload naar USB, weer een foutmelding. Uiteindelijk gewoon met contact aan de update succesvol geïnstalleerd. Wel meteen daarna het volume niveau van de meldingen teruggeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
MarcdJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:31:
[...]

Bij mij geen OTA, via USB bij contact uit 2x een foutmelding, opnieuw gedownload naar USB, weer een foutmelding. Uiteindelijk gewoon met contact aan de update succesvol geïnstalleerd. Wel meteen daarna het volume niveau van de meldingen teruggeschroefd.
Dat volume van de meldingen heb ik nog weinig van gemerkt eerlijk gezegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
jeroenkb schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:14:
[...]

Een paar posts terug zie ik deze quote staan

[...]
Mijne valt inderdaad netjes binnen de aangekondigde serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highlander1962
niet constructief

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 07-09-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:49
Bij mij is na 120k het stuurhuis kapot en moet vervangen woren :+ levertijd: onbekend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fallusballus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:29
DaLass schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:21:
[...]

Heb je ze er ook al onder gepast? Gaat dat goed qua ruimte? Ik was namelijk in de veronderstelling dat "normale" kettingen niet konden en je perse loopvlak kettingen nodig hebt.
Sinds begin juli de EV6 RWD 77kWh met 255/45 R20 banden. Alvast wat gaan uitzoeken voor de wintersport maar sneeuwkettingen ja/nee met deze band en welke toe te passen is nog niet echt duidelijk. Liefst natuurlijk helemaal niet eronder leggen maar in Oostenrijk wel verplicht kettingen bij je te hebben en als echte Nederlander op zoek naar goedkope oplossing…

Ik heb onderstaande al wel voorbij zien komen maar ben benieuwd naar concrete ervaringen op de wintersport met ev6 en sneeuwkettingen. Wie heeft ze geprobeerd met die grote bandenmaat en welke waren dat?

Rud116€ https://bepakt.nl/collect...ia-ev6-ev6-2021-255-45-20 (9 mm schakel slechts met zware auto?) en
deze Het grote Kia EV6 topic (190€) pewag Schneeketten 37153 servo suv RSV 80A)
Bij Tarraco was ik voor 6 tientjes klaar (setje gaat weer naar Marktplaats… 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 18:21
Afgelopen winter voor de 20 Inch banden onderstaande kettingen gekocht en mee gereden. Ging perfect. In eerste instantie de verkeerde besteld en autovoordeelwinkel heeft mij daar keuring op gewezen zie onderstaande reactie:

U heeft inderdaad kettingen besteld die weinig ruimte in de wielkast in beslag nemen. Echter zijn deze kettingen geschikt voor gewone auto's met een gewicht tot zo'n 1.600 Kg.

De EV6 is zwaarder en omdat het een elektrische auto is komt er ook meer kracht op de wielen te staan. Hierdoor kunnen de bestelde kettingen kapot slaan tijdens het gebruik.

De Servo SUV RSV80a zijn sterkere kettingen die wel geschikt zijn voor de EV6.[/i][/i][/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
.......

[ Voor 97% gewijzigd door Highlander1962 op 07-09-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het verbruik bij 100% SoC is berekend over het gemiddelde van de vorige (20?) ritten.
Wanneer je gaat rijden en de omstandigheden zijn anders (sneller, lagere buitentemp., airco.verwarming aan,....) past het verbruik zich terug aan de dan geldende werkelijkheid aan.
Onder meer optimale omstandigheden kan de range dan evengoed terug "stijgen".
Tijdens lang file rijden zal de range bv. ook veel hoger zijn dan ongehinderd tegen 150 over de autobahn.
Is gewoon eigen aan het gebruik van een EV.

WLTP range is gewoon een max. range onder gegeven testomstandigheden volgens vastgelegde parameters. Daar kan je zelf boven of onder zitten.
De opgegeven range dient eigenlijk alleen om verschillende merken/types volgens eenzelfde standaard met elkaar te vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 07-09-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Highlander1962 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:36:
Mijn auto neemt me een beetje in de maling.
Volgens de gegevens bij KIA heeft de 58KW een bereik van 395 km ofzo.
Na verloop van tijd zal hij je gemiddelde gebruik berekenen en na het opladen kom ik nu uit op 460 km bij volledig opgeladen. Begrijp ik dit nog wel goed?

Dat haal ik natuurlijk nooit, want als ik de eerste 10km gereden heb zijn er al 15 verdwenen. Het lijkt dan toch harder te gaan. Onder precies dezelfde omstandigheden.
Je kunt dus nooit uitgaan van wat de auto aangeeft bij volle accu. Zelfs 'ongeveer' werkt niet.

Klopt mijn beeldvorming met de werkelijkheid?
Dit onderwerp is al veelbesproken, de zgn ‘guess-o-meter’. Als het goed is heb je dit mee kunnen lezen. Dat je 460 krijgt bij 100% is wel wat veel. Ik kan mij herinneren dat ik dit alleen in mijn eerste zomer (dec’21 geleverd) kreeg. Toen had ik er al 20k opzitten, met alleen maar snellaadgedrag.

Ik haal het nu iig niet meer, met een geschatte degradatie van +4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
IvoB2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:57:
Het verbruik bij 100% SoC is berekend over het gemiddelde van de vorige (20?) ritten.
Wanneer je gaat rijden en de omstandigheden zijn anders (sneller, lagere buitentemp., airco.verwarming aan,....) past het verbruik zich terug aan de dan geldende werkelijkheid aan.
Tijdens lang file rijden zal de range bv. ook veel hoger zijn dan ongehinderd tegen 150 over de autobahn.

WLTP range is gewoon een max. range onder gegeven testomstandigheden volgens vastgelegde parameters. Daar kan je zelf boven of onder zitten.
De opgegeven range dient eigenlijk alleen om verschillende merken/types volgens eenzelfde standaard met elkaar te vergelijken.
Ik snap best hoe het allemaal werkt. Vond het alleen grappig dat ik na 10km al 15km kwijt was onder precies dezelfde omstandigheden.

Geen airco aan, geen snelweg, geen dingen die ik anders deed dan normaal. Rustig met 50km/u heen en weer naar het volgende dorpje. Temperatuur buiten zal een graadje lager geweest zijn. 25 ipv 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan blijft het grappig dat je, als je weet hoe het werkt, dat je niet tot de conclusie kwam dat je na een relatief korte afstand van slechts 10 km geen sluitende conclusies kan trekken.
Dat doe je pas na honderden km.

Pas nog enkele honderden km gereden en had na enkele km ook meer "verbruik" dan er km gereden werd.
Maar na honderden km was het totale verschil nog maar 15 km volgens de eerste range voorspelling bij een SoC van 100%.

Was bij vorige EV's niet anders.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 07-09-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Highlander1962 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:19:
[...]

Ik snap best hoe het allemaal werkt. Vond het alleen grappig dat ik na 10km al 15km kwijt was onder precies dezelfde omstandigheden.

Geen airco aan, geen snelweg, geen dingen die ik anders deed dan normaal. Rustig met 50km/u heen en weer naar het volgende dorpje. Temperatuur buiten zal een graadje lager geweest zijn. 25 ipv 26.
Hoe nieuw is je auto? Ik herken dit gedrag, maar alleen totaan de 6e maand, en bij de 20.000 km. Uitlevering was hartje winter zonder precon, en gedrag vertoonde zich net voor start zomer. Mijn auto was dus nieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
king_dude schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:44:
[...]

Hoe nieuw is je auto? Ik herken dit gedrag, maar alleen totaan de 6e maand, en bij de 20.000 km. Uitlevering was hartje winter zonder precon, en gedrag vertoonde zich net voor start zomer. Mijn auto was dus nieuw!
Net zes maanden oud, maar dit was mij met mijn E-Niro niet zo opgevallen.

Vond het eigenlijk alleen grappig om te zien dat ik al zo snel extra km's kwijt was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highlander1962
IvoB2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:33:
Dan blijft het grappig dat je, als je weet hoe het werkt, dat je niet tot de conclusie kwam dat je na een relatief korte afstand van slechts 10 km geen sluitende conclusies kan trekken.
Dat doe je pas na honderden km.

Pas nog enkele honderden km gereden en had na enkele km ook meer "verbruik" dan er km gereden werd.
Maar na honderden km was het totale verschil nog maar 15 km volgens de eerste range voorspelling bij een SoC van 100%.

Was bij vorige EV's niet anders.
Laat maar gaan ook. Heb er nu al spijt van dat ik iets luchtigs probeerde te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Loei123 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:34:
[...]

Dat volume van de meldingen heb ik nog weinig van gemerkt eerlijk gezegd. :P
Ik wissel vaak tussen USB muziek (ja, achterhaald, ik know..) en DAB radio (andere muzieksmaak van de bijrijders in het gezin). Eerder had elke bron zijn eigen volume, nu is dat overal gelijk: even hard/zacht. Voor mij geen verbetering. Herkennen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

HansAuutB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:54:
[...]

Ik heb sinds een paar weken de EV6 GT-Line AWD en ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige versie een stuk mooier vind dan de 2025 variant. Jammer van de extra functies maar denk niet dat ik die per se heel erg ga missen. Ik vind de facelift van buiten toch een stuk minder smoelen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
DGTL_Magician schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb sinds een paar weken de EV6 GT-Line AWD en ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige versie een stuk mooier vind dan de 2025 variant. Jammer van de extra functies maar denk niet dat ik die per se heel erg ga missen. Ik vind de facelift van buiten toch een stuk minder smoelen.
Het merendeel van de tijd zit je in de auto met gebruikmaking van de functies die je beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HansAuutB schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:24:
[...]

Het merendeel van de tijd zit je in de auto met gebruikmaking van de functies die je beschikbaar hebt.
Correct.
En eigenlijk mis ik daar ook niet echt iets :)
Integendeel. De meeste gadgets die er nu al opzitten nog nooit gebruikt.
Wanneer je ervan uitgaat dat alle nieuwe gadgets in een update van een auto onmisbaar zijn kan je wel bezig blijven (met ontevreden zijn) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 11:13
Review op Autoweek geschreven over de EV6: Voor de liefhebbers hier mijn mening over de eerste 10.000 kilometer:

https://www.autoweek.nl/r...-ev6-77-4kwh-plus-2022-3/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Fiorano schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:22:
Review op Autoweek geschreven over de EV6: Voor de liefhebbers hier mijn mening over de eerste 10.000 kilometer:

https://www.autoweek.nl/r...-ev6-77-4kwh-plus-2022-3/
Leuk verslag.
Cruise controle, terwijl je naar je oude snelheid wilt. Zilver schakelaar niet omhoog of omlaag maar erop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:12
@Fiorano, het ingrijpen op ACC kun je iirc ook tunen mbt hoe snel hij moet ingrijpen.

Fijn dat je verder tevreden bent met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dartlink schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:55:
Bij mij is na 120k het stuurhuis kapot en moet vervangen woren :+ levertijd: onbekend :+
Was bij mij al na nog geen 50k het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
waarom stuurt die Kia nav je steeds de eerstmogelijke straat in om de kortst / snelst mogelijke route te geven.
het maakt niet uit welke opties je aanzet of niet. maakt niet uit of je de kortste route of snelste route pakt. hij doet dat steeds.

ik bedoel: bijvoorbeeld de doorgaande weg is een stoplicht verder maar hij stuurt je steevast de eerstmogelijke weg rechtsaf de woonwijk in ipv de ( meer doorgaande route ) om de woonwijk heen .

ik vind dat die navi mij gewoon op de doorgaande weg moet houden.

toch wel 1 van de redenen dat ik altijd met apple kaarten navigeer. maar soms eigenwijs als ik ben test ik weer die kia navi, en ja hoor , hij stuurt me weer de woonwijk in ipv eromheen rijden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De KIA Nav, eigenwijs als ie is, wil af ten toe het gezond verstand van de bestuurder testen. :+

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 11:37
ruud76 schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:21:
[...]

Was bij mij al na nog geen 50k het geval...
AWD of RWD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 11:37
Dartlink schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:55:
AWD of RWD. Ik ben benieuwd of dat er misschien iets mee te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:33:
[...]

Correct.
En eigenlijk mis ik daar ook niet echt iets :)
Integendeel. De meeste gadgets die er nu al opzitten nog nooit gebruikt.
Wanneer je ervan uitgaat dat alle nieuwe gadgets in een update van een auto onmisbaar zijn kan je wel bezig blijven (met ontevreden zijn) .
Ik kwam er bij mijn E-Niro Executive na drie jaar achter dat ik functies had waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.
Daarom nu bewust gekozen voor de uitvoering die het beste bij me past en niet 'omdat het kan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik had niet de luxe om een EV à la carte te kunnen samenstellen.
Wanneer je dus iets wel wil komen er doorgaans ook zaken mee die je niet echt nodig hebt maar gewoon meekomen bij wat je wel wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Stiekem kan niemand zonder Sounds of Nature en de voetbaluitslagen van Helmond Sport op zijn scherm.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
DaMenaz schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:18:
Stiekem kan niemand zonder Sounds of Nature en de voetbaluitslagen van Helmond Sport op zijn scherm.
Die sounds of nature gebruik ik nog wel eens op lange ritten. Had ik niet verwacht maar ik betrap mezelf er wel eens op.
Maar ik zou er geen cent extra voor willen betalen (alhoewel ik er nu natuurlijk wel voor betaald heb).
Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk. Wat wil ik en wat kost het?
En al die andere overwegingen "ik wil wel A maar niet B" , "ik vind dat ze blablabla" laat ik voor wat ze zijn. Zinloos.
Zolang een bedrijf zich houdt aan de regels en wetten heb ik het als consument maar te slikken. Kan ik me wel druk lopen maken maar uiteindelijk zeg ik tegen mijn vrouw: "Schat, dit krijgen we en dat kost het" en dan zegt zij ja of nee.

[ Voor 3% gewijzigd door henrov op 09-09-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
henrov schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:02:
[...]

Die sounds of nature gebruik ik nog wel eens op lange ritten. Had ik niet verwacht maar ik betrap mezelf er wel eens op.
Maar ik zou er geen cent extra voor willen betalen (alhoewel ik er nu natuurlijk wel voor betaald heb).
Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk. Wat wil ik en wat kost het?
En al die andere overwegingen "ik wil wel A maar niet B" , "ik vind dat ze blablabla" laat ik voor wat ze zijn. Zinloos.
Zolang een bedrijf zich houdt aan de regels en wetten heb ik het als consument maar te slikken. Kan ik me wel druk lopen maken maar uiteindelijk zeg ik tegen mijn vrouw: "Schat, dit krijgen we en dat kost het" en dan zegt zij ja of nee.
Vooral dat laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:06
murky123 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:58:
waarom stuurt die Kia nav je steeds de eerstmogelijke straat in om de kortst / snelst mogelijke route te geven.
het maakt niet uit welke opties je aanzet of niet. maakt niet uit of je de kortste route of snelste route pakt. hij doet dat steeds.

ik bedoel: bijvoorbeeld de doorgaande weg is een stoplicht verder maar hij stuurt je steevast de eerstmogelijke weg rechtsaf de woonwijk in ipv de ( meer doorgaande route ) om de woonwijk heen .

ik vind dat die navi mij gewoon op de doorgaande weg moet houden.

toch wel 1 van de redenen dat ik altijd met apple kaarten navigeer. maar soms eigenwijs als ik ben test ik weer die kia navi, en ja hoor , hij stuurt me weer de woonwijk in ipv eromheen rijden |:(
Herkenbaar, zo ben ik afgelopen weekend op een of ander bospad beland. Terwijl achteraf gezien een stukje verder rechtdoor en dan eraf een betere oplossing was geweest. Tuurlijk moet je zelf altijd goed blijven nadenken en je komt er altijd maar ik kan Google Maps (nog) niet betrappen op dit soort geintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier was het in deze context bijna net omgekeerd. :)
Vriendin: "hier is het budget voor een nieuwe EV en een lijstje waar je uit mag kiezen". Ik: "ja doen we _/-\o_ "

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
glas86 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:01:
[...]

Herkenbaar, zo ben ik afgelopen weekend op een of ander bospad beland. Terwijl achteraf gezien een stukje verder rechtdoor en dan eraf een betere oplossing was geweest. Tuurlijk moet je zelf altijd goed blijven nadenken en je komt er altijd maar ik kan Google Maps (nog) niet betrappen op dit soort geintjes.
eens in de zoveel tijd test ik de navigatie in een voor mij bekende omgeving.
als de geboden route niet logisch is , weet ik dat hij dit ook doet op voor mij onbekende plekken
en is dat genoeg reden om er niet op te vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Voordeel van KIA is dan weer dat er niet zoveel te kiezen is (zeker niet in het begin van leverin, naderhand zijn er meerdere versies bijgekomen). Ik wilde heel graag een dak dat open kan, maar geen GT-Line (smaak). Dus werd het een Plus Advanced met alles wat daar standaard op zit. Hoef ik verder ook niet na te denken over wat er wel of niet op zit.

Week 45 komt mijn ID.7 Tourer. Daar was weer veel meer te kiezen in pakketten en als optie. Dus maar alles aangevinkt. Iets wat bij KIA niet nodig is/niet kan.

[ Voor 14% gewijzigd door DaMenaz op 09-09-2024 14:12 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
glas86 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:01:
[...]

Nou, zaterdagavond stuurde GM ons op een stuk van circa 50km voor ongeveer de helft over allerlei landelijke weggetjes waarvan ik dacht "hoezo?"; heel anders dan de KIA navi op de heen weg.
Misschien wel in km de kortste weg maar in reistijd zeker niet en in het donker ook nog eens niet prettig als je er niet bekend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Heel soms doet Google het ook idd. Bij ons het dorp uit is een provinciale weg met een ventweg ernaast. Bij elke rotonde stuurt Google je de ventweg op om je na de rotonde weer terug de provinciale weg op te sturen. Daarbij stuurt hij je over inritten voor woningen.
Als je het kent dan lach je erom, maar als toerist is het even schrikken.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DaMenaz schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:11:
Week 45 komt mijn ID.7 Tourer. Daar was weer veel meer te kiezen in pakketten en als optie. Dus maar alles aangevinkt. Iets wat bij KIA niet nodig is/niet kan.
Het voordeel Kia vs VAG is dan weer dat je sowieso al veel standaard krijgt voor een lagere prijs en niet van uit een kale versie zowat alles moet aanvinken (en bijbetalen) voor wat je echt wil.
Dan neem ik het "nadeel" van iets teveel te krijgen er graag bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik ga geen semantische discussie voeren over voor- en nadelen... Bij de een moet je een andere uitvoering kiezen voor een bepaalde optie, bij de ander een pakket.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Jullie ook een bericht van de Kia connect app dat deze 2 dagen niet 100% zal werken wegens update / aanpassingen in de app ?
Van morgen tot woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
IvoB2 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:57:

Op de Kia site in Korea hebben ze een range calculator. https://www.kia.com/kr/vehicles/ev6/features
Daar geef je het model in :
2 of 4 WD
De wiel grootte
Of je de airco gebruikt
De buiten temperatuur
De verhouding snelweg / stadsverkeer

Bij mij kwam hij op worstcase 380KM bereik, wat ongeveer wel klopt in de winter, met veel snelweg. Daarentegen in de zomer en iets minder zware voet haal ik regelmatig boven de 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nog geen ervaring met de winterrange.
In Ecomodus en in optimale omstandigheden haal ik in realiteit en over gemengde wegen* een 550 km.

*woon niet aan een af-/oprittencomplex dus zal altijd eerst via binnenwegen naar een autosnleweg meten en na de afrit eveneens. En tegenwoordig zijn er hier zoveel werken in uitvoering op autosnelwegen dat je nog maar zelden de max. daar kan halen en een hogere gemiddelde snelheid haalt op "de buiten" dan over de autosnelweg.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
JT900 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:44:
Jullie ook een bericht van de Kia connect app dat deze 2 dagen niet 100% zal werken wegens update / aanpassingen in de app ?
Van morgen tot woensdag.
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Van morgen tot woensdag.
En waar zie je eventueel die melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:40:
[...]

En waar zie je eventueel die melding?
In de Kia Connect app. Ik kreeg die melding ook vanochtend.
Als je de app niet gebruikt dan krijg je de melding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Volgend mij is bij de laatste update de lane keep assist standaard uitgezet op b-wegen. Ik weet zeker dat hij voorheen aan stond, maar nu moet ik het handmatig aanzetten.
Naam stuurhulp niet zeker, ik bedoel groene stuurtje.
Anderen dit ook gemerkt?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:49:
[...]

In de Kia Connect app. Ik kreeg die melding ook vanochtend.
Als je de app niet gebruikt dan krijg je de melding niet.
Ik heb al in de Connect app zitten rondsnuisteren maar zie nergens meldingen staan.
In welke tab vind je die meldingen of waar zou je ze moeten vinden?
Vandaag werkt de app, versie 2.1.20, overigens nog normaal.
We zullen over enkele dagen dan wel zien of de versie is bijgewerkt en wat er nieuw is (of verdwenen :) ).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:02:
[...]

Ik heb al in de Connect app zitten rondsnuisteren maar zie nergens meldingen staan.
In welke tab vind je die meldingen of waar zou je ze moeten vinden?
Was een push melding van de app zelf.
Zo eentje zoals je krijg als het voertuig (zogezegd) niet is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maarten69 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:57:
Volgend mij is bij de laatste update de lane keep assist standaard uitgezet op b-wegen. Ik weet zeker dat hij voorheen aan stond, maar nu moet ik het handmatig aanzetten.
Naam stuurhulp niet zeker, ik bedoel groene stuurtje.
Anderen dit ook gemerkt?
Het "groen stuurtje" heb ik na start altijd al via de linker stuurcluster manueel moeten activeren (maar afgeleverd met update mei 24 en sindsdien geen update meer uitgevoerd).
Buiten autosnelweg is dat aan/uit (standaard uit) en op autosnelwegen activeren/deactiveren van de HDAII.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Final_Aeon schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:06:
[...]

Nee, voorlopig geen push meldingen in die zin gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
Final_Aeon schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb de push medling ook gehad, wel vreem dat deze in het engels was, terwijl de app NL staat, maar goed. I kan speak a bit buiten de grens. Overigens zal het weinig effect hebben, want m'n auto staat voorlopig met een defecte ICCU bij de garage, en nog geen ETA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highlander1962
Van morgen tot woensdag.
Alleen van 2:00 tot 5:00 uur 's nachts.

Wel even erbij vermelden he.
Pagina: 1 ... 386 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic