Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
FCTW schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Met dezelfde melding was bij mij de auto afgesleept en de ICCU vervangen. Daarvoor een tijdje (9 maanden) gereden mer 12V waarschuwing. Bij mij reed de auto niet meer.

Bij een andere dealer een second opinion vragen. BMS foutmelding ivm airbag heb ik niet eerder gehoord. Ik zou het eerder bij de ICCU zoeken. Veel voorkomend probleem.

Je mag met die melding toch niet doorrijden.
Goed om te weten. Ik wil gewoon eerst zelf de exacte foutcode zien nu. Ik verbaas me er ook hogelijk over dat ze me met deze fout feitelijk een rood lampje (niet rijden) wegsturen met alleen wissen en hopen dat het niet terugkomt. Ook vind ik niet dat ze dan anderhalve maand verder kunnen plannen bij zoiets. Heeft gewoon een prioriteit en ik had het al van tevoren aangegeven dat hij deze foutmelding gaf. Toch is geen fatsoenlijke diagnose gesteld dus ook dat moet eerst nog en leer mij dealers kennen daarna wordt vaak het onderdeel pas besteld en kun je weer terugkomen.

Het kan m.i. geen historische foutcode zijn als deze elke dag bij het rijden naar voren komt. Iets ouds wordt wel in de log opgeslagen, maar komt niet dagelijks op je dashboard. Ook had ik de auto al een paar weken daarvoor in bezit zonder deze melding. Tot nu toe laadt en rijdt hij nog goed, maar volgens mij duidt dit inderdaad op een probleem in BMS/accupakket of de ICCU. Morgen komt mijn OBD-dongle en weet ik hopelijk meer.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Ik zit een youtube video te kijken van iemand die in een EV6 naar Nice rijdt.

Hij haalt per lading maar ongeveer 200-250km. En dan zal er geeneens veel baggage etc in liggen. Dit lijkt mij heel erg weinig? 200km per lading lijkt mij erg weinig?

Ik krijg binnenkort mijn EV6 en we gaan met 4 volwassen op vakantie met deze auto(inclusief volle kofferbak). Vraag me erg af hoe ver je er dan mee komt.

YouTube: Met de Kia EV6 AWD naar Saint Tropez | De power van 800 volt

[ Voor 22% gewijzigd door sgouman op 16-08-2024 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
sgouman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:22:

Hij haalt per lading maar ongeveer 200-250km. En dan zal er geeneens veel baggage etc in liggen. Dit lijkt mij heel erg weinig? 200km per lading lijkt mij erg weinig?

Is bij ons niet anders, je rijdt immers steeds van 80 naar 20 procent. Dus er is maar 60% bruikbaar van je capaciteit. Bovendien rijdt je gemiddeld met een hogere snelheid dan bij dagelijks gebruik.

Dus stel je zit normaal op 480 bereik, dan is 60% 272 km. Trek er nog eens 10% extra verbruik vanaf en je zit rond de 250 km bruikbare range

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:46

Ik krijg binnenkort mijn EV6 en we gaan met 4 volwassen op vakantie met deze auto(inclusief volle kofferbak). Vraag me erg af hoe ver je er dan mee komt.

Op weg naar wintersport met 4 volwassen en bagage (geen dakkoffer) en steeds snelheid rond de 150-160 km/h had ik bij 100% batterij 280 kilometer range.

Nu in Nederland bij huidig weer gewoon weer 470 kilometer range bij 100% batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 19:51

Je kunt op twee manieren reizen. Met het doel zo snel mogelijk op de bestemming te komen, of relaxed gaan en kijken hoe de reis verloopt. Als je het laatste een kans geeft zul je ervaren hoe relaxed dat kan zijn. Wij hebben in een stuk van Kroatië terug gereden, met aanhanger. Als je dat zo snel mogelijk wil doen moet je rap gaan eten, drinken en naar toilet. Je redt het niet binnen de laadtijd. Geef het wat tijd en je komt gewoon uitgerust aan. Waarschijnlijk wel wat later dan je berekent hebt, maar is dat echt een probleem?

Als haast echt een ding is dan kun je met de EV6 prima het pedaal indrukken. Hij laadt het sneller bij dan dat je het extra verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
petertenboer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:40:
[...]

Op weg naar wintersport met 4 volwassen en bagage (geen dakkoffer) en steeds snelheid rond de 150-160 km/h had ik bij 100% batterij 280 kilometer range.

Nu in Nederland bij huidig weer gewoon weer 470 kilometer range bij 100% batterij.
Laad je de batterij ook in NL op naar 100%? Dat is toch slecht voor de accu. Voorderest netjes denk ik. Zeker omdat je relatief hard rijdt en de range best goed nog is dan.

[ Voor 9% gewijzigd door sgouman op 16-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waarom zou dat slecht zijn voor de accu?
Je moet alleen niet opladen tot 100% en de auto dan dagen onaangeroerd laten.

De EV6 heb ik nog maar een maand in gebruik maar de e-Niro 52 maanden en de Kona EV 12 maanden.
En altijd wanneer het kon opgeladen naar 100% zonder dat dit significante negatieve invloed had op de range. Ook niet na 52 maanden gebruik van de e-Niro.

En ik veronderstel niet dat na vijf jaar de batterij technologie er plots op achteruit is gegaan?

Bij dit weer (nou ja het weer van gisteren) zit bij 100% SoC de accu rond de 545 km range.
Maar ik rij ook nooit harder dan 120 km/uur op de teller.
Ik zal je over vier jaar vertellen hoe het er dan voorstaat. :)

Ik heb trouwens een vermoeden dat herhaaldelijk supersnel laden slechter is voor de conditie van de accu dan traag tot 100% laden en dan beginnen rijden om het percentage terug te laten dalen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:27:
Waarom zou dat slecht zijn voor de accu?
Je moet alleen niet opladen tot 100% en de auto dan dagen onaangeroerd laten.

De EV6 heb ik nog maar een maand in gebruik maar de e-Niro 52 maanden en de Kona EV 12 maanden.
En altijd wanneer het kon opgeladen naar 100% zonder dat dit significante negatieve invloed had op de range. Ook niet na 52 maanden gebruik van de e-Niro.

En ik veronderstel niet dat na vijf jaar de batterij technologie er plots op achteruit is gegaan?

Bij dit weer (nou ja het weer van gisteren) zit bij 100% SoC de accu rond de 540 km range.
Ik zal je over vier jaar vertellen hoe het er dan voorstaat. :)

Ik heb trouwens een vermoeden dat herhaaldelijk supersnel laden slechter is voor de conditie van de accu dan traag tot 100% laden en dan beginnen rijden om het percentage terug te laten dalen.
Hmm oke, ik dacht dat tot 100% laden alleen met een LFP batterij kon en normaal was voor de accu. Overigr accu's dscht ik tot 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De optimale laadcurve zit tussen de 10 en 80%.
Dat is iets anders dan daar niet mogen onder of boven laden.

Wanneer je echt gehaast bent kan je idd beter niet verder dan 80% laden.
Het neemt aan een snellader meer tijd in beslag om van 80 naar 100% te laden dan te laden tot 80% en dan verder te rijden.

Maar thuis op AC laden maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-09 10:31

Ben net terug van Oostenrijk en heb om de 225 km geladen ,heb wel de 58kw batterij,de afstand was 950 km en heb 4 keer geladen,totaal laden was 70 minuten.
Was erg druk dus niet vaak hard kunnen rijden,denk ongeveer een verbruik van 18kw/100km.Als het druk is verbruik je veel minder doordat je in de zog van een ander rijdt,dit scheelt bij een EV erg veel,ik plan ongeveer elke 225 km een stop,en heb als de weg vrij was ook wel rond de 160 km per uur gereden,als je dit een uur lang constant zou doen is het verbruik boven de 30kw/100 km. Alles hangt dus ook af van hoe druk het is en hoe hard je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:41

GerkeP

Vragen mag altijd........

Is er iemand die ervaring heeft met Solarplexius?

Al gevonden dat de schermen niet meegaan met het openen van de ramen, dus geen optie wat mij betreft.

[ Voor 64% gewijzigd door GerkeP op 17-08-2024 08:50 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard

Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe hard je rijdt en wat de weersomstandigheden zijn, maar dit soort stops tussen snelladers (200-250km) maak ik met vouwwagen erachter en vijf mensen in de auto. Ik rijd dan rond de 100km/u. Ik zou het terug moeten zoeken wat ik zonder de vouwwagen doe, maar dat is wel beter dan dat. Ook dan rijd ik meestal niet hard, maar liever rustig (110).

Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik doorgaans doorrijdt tot 10% of daaronder dus ik heb dan 70% tot mijn beschikking of meer soms als het nodig is om tot 90% door te laden.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volledig mee eens.
Doorgaans is het vooral het gebruik van de rechtervoet die doorslaggevend de range zal bepalen. :+

Ik kom altijd boven de WLTP uit (nu al derde EV op rij en steeds op of boven WLTP).
Maar ik rij zelf dan ook altijd in ecomodus en mijn rechtervoet gebruik ik zo weinig mogelijk. Laat gewoon waar kan de ACC de snelheid bepalen en dat regel ik - afhankelijk van de toegelaten snelheid - met de duim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:46
sgouman schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Laad je de batterij ook in NL op naar 100%? Dat is toch slecht voor de accu. Voorderest netjes denk ik. Zeker omdat je relatief hard rijdt en de range best goed nog is dan.
Ja hoor, doe ik gewoon. Heb ik ook altijd met mijn vorige Kia gedaan en na 5 jaar nog SOH van 100%.

Nu gebruik ik de auto ook nagenoeg elke dag, maar ik wil mij niet laten beperken om tot 80% te laden. De auto is gemaakt met een 74 Kw batterij en die gebruik ik gewoon ook. Het BMS zorgt er wat mij betreft voor dat ik daar niet over hoef na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
GerkeP schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:29:
Is er iemand die ervaring heeft met Solarplexius?

Al gevonden dat de schermen niet meegaan met het openen van de ramen, dus geen optie wat mij betreft.
Ja ik. 5 Stuks en beplakt met Carbon Folie van de Action waardoor ze ondoorzichtig zijn.

Maar welk doel hebben ze als je ze niet ondoorzichtig maakt? Je kunt dan nog steeds in de auto kijken als het in de auto lichter is dan buiten de auto

In de zijramen monteer ik ze alleen als ik de auto als camper heb ingericht.
De ramen gaan nooit open omdat ik climate control heb. Behalve met poetsen.

In de achterklep zit hij standaard. Geen inkijk, opties heel mooi. De ramen zijn echt pikzwart en minder warmte in de auto.

Maar wat is je vraag als je ze toch niet gaat kopen?

[ Voor 39% gewijzigd door Wiliyama op 17-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:41

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik krijg de light versie, zonder donkere ramen.
Maar de ramen moeten open kunnen en ik kwam erachter dat dat niet werkt met deze
Ik ga dus met folie aan de slag.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dongle binnen, uitgelezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hmkz8Q-98fF4HWuW6ZCGlKuzYXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3JIJqjo41Qie4b9DZ3qpPshu.jpg?f=user_large

Het is dus de P1A6F waar ik nauwelijks iets van kan vinden, behalve ergens iets met een airbag signaal bij een Kia Optima hybride. Accupack lijkt prima verder met alle cellen gelijk voltage en 100% SOH.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 17-08-2024 19:28 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09 18:45
Luiaard schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:25:
Dongle binnen, uitgelezen:
[Afbeelding]

Het is dus de P1A6F waar ik nauwelijks iets van kan vinden, behalve ergens iets met een airbag signaal bij een Kia Optima hybride. Accupack lijkt prima verder met alle cellen gelijk voltage en 100% SOH.
Welke dongle en app gebruikt je? Zou ik hier ook uit kunnen lezen als Android Auto uitvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
glas86 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Welke dongle en app gebruikt je? Zou ik hier ook uit kunnen lezen als Android Auto uitvalt?
iCar Pro 2
App Car Scanner ELM OBD2
(iOS)

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09 18:45
Luiaard schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

iCar Pro 2
App Car Scanner ELM OBD2
(iOS)
Besteld bij Ali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard

Import van EVs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:04

d0s

sssst

Zojuist ook de update gedaan. Is zeker de moeite, het systeem voelt veel soepeler aan.
Android auto opstarten gaat ook een stuk sneller.

Morgen mezelf even verdiepen in de nieuwe waarschuwingen met de snelheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Van 88 naar 100% geladen aan 3,5 kW => 30% verlies. 554 km range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:43
d0s schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:18:
Zojuist ook de update gedaan. Is zeker de moeite, het systeem voelt veel soepeler aan.
Dan ga ik hem vandaag ook proberen up te daten. Same als met de eNiro?

EDIT: downloading...
EDIT: installing...
EDIT: installed en werkt goed, inderdaad allemaal net wat sneller

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 19-08-2024 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Card Nox schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Dan ga ik hem vandaag ook proberen up te daten. Same als met de eNiro?
Yep, ik had de KIA Installer nog geïnstalleerd en daar kun je je ingestelde auto wijzigen :)

De modelkeuze is makkelijk tov de Niro: alleen MY22 staat ertussen en die moet je hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Snelheid van rijden maakt heel veel uit: theoretisch is het verbruik bij 130 het dubbele van bij 90. En bij mooi, kalm weer zal je range ook veel beter zijn dan bij regen of forse tegenwind.

Ik rij 100 (cruise control), ben net terug uit de Gard (net onder de Ardèche), met vouwwagen er achter heb ik 3x geladen vanaf Zuid-Limburg (RWD 77.4kwh versie van de EV6).

Tip: neem een power abonnement in de IONITY app (maandelijks opzegbaar), dan laad je in Frankrijk bij IONITY voor € 0,33/kwh. Ik heb geladen bij Dommartin, Macôn en bij Saint Rambert net voor ik de autoroute verliet omdat ik geen zin had in laadstress / niet leeg aan wilde komen - Luik Soumagne is een goede toevoeging als je niet vol vanuit Limburg vertrekt :)

IONITY Hauconcourt met boven Metz heeft iets van 20 laadpalen bij een grote E. Leclerc meteen naast de autoroute, is ook zeker een goede optie. Er staan ook nog een stuk of 20 laadpalen van Tesla daar… Vorig jaar ben ik vol vanuit Amersfoort vertrokken en uiteindelijk in 1x naar Hauconcourt gereden: 100km/u, geen vouwwagen, wel een trekhaakkoffer en 4p (2 volwassenen, 2 kinderen) in de auto.

[ Voor 17% gewijzigd door ruud76 op 18-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:56
FCTW schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Met dezelfde melding was bij mij de auto afgesleept en de ICCU vervangen. Daarvoor een tijdje (9 maanden) gereden mer 12V waarschuwing. Bij mij reed de auto niet meer.

Bij een andere dealer een second opinion vragen. BMS foutmelding ivm airbag heb ik niet eerder gehoord. Ik zou het eerder bij de ICCU zoeken. Veel voorkomend probleem.

Je mag met die melding toch niet doorrijden.
Same here, auto kon ook niet meer verder. ICCU en volledige accupakket zijn vervangen des tijds. 12v melding krijg ik altijd na een dealer bezoekje (beurt, onderhoud), ik denk omdat hij dan de hele dag aan heeft gestaan. Na een paar uur rijden is de melding dan ook weg. 12v accu is trouwens al eens vervangen omdat die melding niet weg ging en de auto 3 keer niet wilde starten.

Mijn buurman met een diesel vond het maar als te grappig dat hij zijn startkabels kon gebruiken om mijn EV6 aan de praat te krijgen 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 20-09 23:48
ruud76 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Tip: neem een power abonnement in de IONITY app (maandelijks opzegbaar), dan laad je in Frankrijk bij IONITY voor € 0,33/kwh. Ik heb geladen bij Dommartin, Macôn en bij Saint Rambert net voor ik de autoroute verliet omdat ik geen zin had in laadstress / niet leeg aan wilde komen - Luik Soumagne is een goede toevoeging als je niet vol vanuit Limburg vertrekt :)
Betere tip. Neem een Mobilize Intense maandabo (altijd 4,99) waarmee je voor 0,29 laadt bij Ionity in Frankrijk.
Aanvraag loopt via de app MyRenault maar werkt ook zonder je VIN in te voeren.
Pas op zaterdag aangevraagd en was woensdag binnen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:18:

Morgen mezelf even verdiepen in de nieuwe waarschuwingen met de snelheid etc.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe waarschuwingen en of dat die nu default aan staan, en uitschakelbaar per rit of permanent. Als het steeds opnieuw aangezet wordt, zou het mij voorlopig weerhouden om te updaten.. Wat zijn je bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:04
HansAuutB schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Betere tip. Neem een Mobilize Intense maandabo (altijd 4,99) waarmee je voor 0,29 laadt bij Ionity in Frankrijk.
Aanvraag loopt via de app MyRenault maar werkt ook zonder je VIN in te voeren.
Pas op zaterdag aangevraagd en was woensdag binnen.
Met freshmille kun je met een ev6 vaak ook een goede deal doen trouwens, maar wel zien dat je accu opgewarmd is...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
izzet3838 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Met freshmille kun je met een ev6 vaak ook een goede deal doen trouwens, maar wel zien dat je accu opgewarmd is...
Ja, die gebruik ik oa bij Fastned en Free-to-X in Italië.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
r0el schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Ik ben benieuwd naar de nieuwe waarschuwingen en of dat die nu default aan staan, en uitschakelbaar per rit of permanent. Als het steeds opnieuw aangezet wordt, zou het mij voorlopig weerhouden om te updaten.. Wat zijn je bevindingen?
Ik heb nog geen enkel signaal gehad. En toch al veel harder gereden dan toegestaan (om te testen).
De auto's van voor juli lijken er dus niet door te worden geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 11:39
Update gedaan (MY2024) en geen irritante piepjes erbij.
Wel nog steeds de lane assist knop 2sec inhouden bij opstart.

Wat ik wél gemerkt heb na de update:
- Audio (MP3 via USB) startte de eerste paar dagen heel moeizaam op.
Enkel de paarse balk (hoe ver het nummer op staat) op het startscherm (soms tot een dikke 30sec).
Ook na het aantikken van de audio een langzame reactietijd tot deze opgeroepen kon worden.
Was bij zowat 50% van het starten het geval. Gelukkig ondertussen al een paar dagen niet meer tegengekomen.

- De handrem, die bij het uitschakelen van de auto hoorbaar aangetrokken wordt.
Voorlopig maar 2 keer gehad (dezelfde dag, dit weekend). Maar dus niet consistent dat dit gebeurt.
Ik heb steeds de reflex om na het uitschakelen van de wagen nog handmatig de hendel van de handrem aan te trekken, hoe minimaal de helling ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

[...]

Die meldingen staan uit in het menu. Auto gedraagd zich hetzelfde als voorheen :)

Geen andere piepjes of meldingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:45
[...]

Mijn EV6 is mei 2023 geleverd en ik heb ook geen last van "je rijdt te hard"-waarschuwingen na de laatste update. Heb wel in het menu e.e.a. uitgezet, maar het wordt dus niet elke rit aangezet.
Wordt nog wennen straks bij de ID.7. Dan ontkom ik er niet meer aan.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
De waarschuwingen komen enkel op nieuwe wagens, daarmee wordt bedoelt wagens met een nieuwe introductiedatum, dus als jij in 2025 een ev6 zou kopen van voor de facelift gaat deze dat niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:04:
De waarschuwingen komen enkel op nieuwe wagens, daarmee wordt bedoelt wagens met een nieuwe introductiedatum, dus als jij in 2025 een ev6 zou kopen van voor de facelift gaat deze dat niet hebben.
Nieuwe auto's die nu verkocht worden ongeacht de facelift krijgen ook de piepjes

https://nos.nl/artikel/25...ard-rijden-en-zwarte-doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:04:
Wat bedoel je met een nieuwe introdcutiedatum?
Ik heb een EV6 MY2024 ergens in juni bij de dealer geleverd, op kenteken gezet 18/6/24 en door mij afgehaald bij de dealer tweede week juli 24.
De laatste softwareupdate geregistreerd in het infotaonment systeem is van mei 24.
Ik heb die ISA waarschuwingen (piepje) al vanaf dag 1 (en het stoort me niet wan het is heel discreet en geen gillend alarm dat telkens afgaat). Doorgaans ook een eenmalig piepje vanaf +2 km te snel (nadat de snelheid aanduiding eerst al oranje werd vanaf 1 km te snel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb een EV6 MY2024 ergens in juni bij de dealer geleverd, op kenteken gezet 18/6/24 en door mij afgehaald bij de dealer tweede week juli 24.
De laatste softwareupdate geregistreerd in het infotaonment systeem is van mei 24.
Ik heb die ISA waarschuwingen (piepje) al vanaf dag 1 (en het stoort me niet wan het is heel discreet en geen gillend alarm dat telkens afgaat). Doorgaans ook een eenmalig piepje vanaf +2 km te snel (nadat de snelheid aanduiding eerst al oranje werd vanaf 1 km te snel).
Als het goed is en je naar de laatste update gaat kan je het dus makkelijk uitzetten door de mute knop ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sgouman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

Als het goed is en je naar de laatste update gaat kan je het dus makkelijk uitzetten door de mute knop ingedrukt te houden.
Inderdaad gelezen (maar geen behoefte aan want het stoort me niet, integendeel).
Maar hoe mute je dan de radio want dat is dezelfde knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

De wagen moet bij mijn weten effectief een facelift hebben gehad, geen idee hoe dat juist wordt bepaald, maar het gaat dus om echt grondig vernieuwde auto's.

De model 3 heeft het bv wel, terwijl als je een model y koopt heeft die dat normaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Inderdaad gelezen (maar geen behoefte aan want het stoort me niet, integendeel).
Maar hoe mute je dan de radio want dat is dezelfde knop?
Radio mute is denk ik een korte druk op de mute knop. die piepjes is lange druk.(gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

De wagen moet bij mijn weten effectief een facelift hebben gehad, geen idee hoe dat juist wordt bepaald, maar het gaat dus om echt grondig vernieuwde auto's.

De model 3 heeft het bv wel, terwijl als je een model y koopt heeft die dat normaal niet.
Er zijn ook Kia's in de Ceed familie die recent zijn uitgeleverd die die piepjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

De eerste facelift voor de EV6 is vanaf MY2025 en daar zit dan ook een infotainment van een volgende generatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sgouman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
Radio mute is denk ik een korte druk op de mute knop. die piepjes is lange druk.(gok ik)
Nou gokken kan ik ook. :)
Maar ik had het graag gehoord van iemand die het al in de praktijk heeft getest.
Ik heb nl. geen zin in een update die me een functie geeft die voor mij geen meerwaarde biedt (piepje weg) maar wel iets weghaalt (radiomute) wat ik wel nog wil.

Lijkt me ook een open poort voor onbedoelde vergissingen om via een bepaalde tijdsduur op een bepaalde knop te gaan beslissen wat je wil. Radio en even te lang gedrukt en je waarschuwingen zijn weg. Waarschuwingen willen uitzetten en iets te kort gedrukt en je radio gaat onbedoeld in de mute?

Geef die mogelijkheid (mute biepje) dan gewoon in een extra menuregel weer dat je eventueel kan koppelen aan één van de sterretjes.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
[...]

Volgens mij moet gewoon elke nieuwe auto die na 07 Juli 24 verkocht wordt het verplicht hebben.

Wie nu op zoek is naar een nieuwe auto, kan tijdens proefritten zomaar worden opgeschrikt door een onverwachte en luidruchtige waarschuwing. De schuldige is de ‘Intelligent Speed Assistance’ (ISA), een systeem dat sinds kort verplicht is op alle nieuwe auto’s in de EU. Dit is wat het is, wat het kan en wat je erover moet weten. Ook lees je hier onze eerste praktijkervaringen met ISA!

‘Piep, piep, piep!’ De lange lijst met rijhulpjes, assistentiesystemen en andere automobiele bemoeizucht is sinds kort weer een systeem rijker: ‘Intelligent Speed Assistance’. In de gehele EU is zo’n systeem verplicht op alle auto’s die sinds 6 juli 2022 zijn gepresenteerd. Vanaf 7 juli 2024 geldt de maatregel voor álle nieuwe auto’s, dus ook voor bestaande modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
https://road-safety-chart...t-become-mandatory-across

From July 2022, Intelligent speed assistance (ISA) will be mandatory for new models/types of vehicles introduced on the market. The ISA will become mandatory for all new cars that will be sold from July 2024 (therefore it will not concern the vehicle fleet already registered and in circulation before that date).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-xvnSXrWxjPyfGyDaM3Xo1LUao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgER7KMMFCQMBqdrLRqy9Lgr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die volgend euvel kan verklaren?
Banden nagekeken spanning is in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:28:
[Afbeelding]

Iemand die volgend euvel kan verklaren?
Banden nagekeken spanning is in orde
Ik heb dat euvel ook gehad.
Was (toch) een lekke band.

DaMenaz in "Het grote Kia EV6 topic"

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaMenaz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Ik heb dat euvel ook gehad.
Was (toch) een lekke band.

DaMenaz in "Het grote Kia EV6 topic"
Vreemde is dat mijn spanning aan de pomp ook gewoon goed is(2.5 zoals aangegeven op de sticker)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 18:34
Update van de navigatie achter de rug, viel wat download en installatie met USB vrij goed mee. Overigens dik een tegenvaller wat door mij hier reeds aangehaalde opmerkingen over foutieve informatie op de trajectcontroles waardoor het alarmbelletje over het hele traject van 8 kilometer blijft jengelen. Dat is nu méér dan een jaar en twee updates later. Een poging van me om Kia BE via het contactformulier te bereiken om het probleem aan te kaarten en de vraag welke leverancier van die gegevens ik eventueel kan contacteren werd door Kia BE vakkundig genegeerd. Top dienstverlening! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik dacht dat de augustus update er juist voor zou zorgen dat je die biep kan uitzetten?
De Kia kaarten en achterliggende info wordt tegenwoordig door TomTom uitgevoerd (voorheen Here/Garmin).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Vreemde is dat mijn spanning aan de pomp ook gewoon goed is(2.5 zoals aangegeven op de sticker)...
Had ik ook.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Hmm, interessant.

Is die daarma in de nacht ofzo verder gedaald?

Ik vind het niet direct terug tussen je posts, in de fb groep zeggen mensen ze op 2.6-2.7 te zetten maar de spanningstaat al 10k km op 2.5 dus het lijkt me raar dat die daarom storing zou geven.

Logischer lijkt me idd dat de sensor iets detecteert, maar er nog geen spanningsverlies is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

iets weghaalt (radiomute) wat ik wel nog wil.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Hmm, interessant.

Is die daarma in de nacht ofzo verder gedaald?

Ik vind het niet direct terug tussen je posts, in de fb groep zeggen mensen ze op 2.6-2.7 te zetten maar de spanningstaat al 10k km op 2.5 dus het lijkt me raar dat die daarom storing zou geven.

Logischer lijkt me idd dat de sensor iets detecteert, maar er nog geen spanningsverlies is...
Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen over een lekke band.

Misschien bij jou iets anders. Even naar de bandenboer zou ik zeggen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaMenaz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen over een lekke band.

Misschien bij jou iets anders. Even naar de bandenboer zou ik zeggen.
Denk dat ik via de dealer moet, is een lease em nog maar 4 maand oud dus geen idee bij welke bandenboer ik terecht kan.

Het vreemde is dat de wagen de hele dag geen spanning heeft verloren, heb ze opgepompt tot 2.6 en de melding is verdwenen, wellicht dat die dus effectief te laag was geworden op de een of andere manier...

Moest die terug aanslaan ga ik ff langs de dealer.

Bedankt voor het meedenken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik loop al een hele tijd te klooien met een sleutel waar de batterij elke paar maanden weer leeg van is. Bij Van Mossel geweest en uiteindelijk zou er een nieuwe sleutel besteld worden. Die stond op backorder, dus dat duurde een tijdje. Uiteindelijk was die binnen en moest die ingeregeld worden op de auto, zou een half uurtje duren.

Ben daar een maand of 2 geleden voor geweest, maar na een uur was het nog niet gelukt. Auto weer meegekregen en een nieuw batterijtje in de defecte sleutel. Ze gingen nog een sleutel bestellen en het dan nog een keer proberen. Bij thuiskomst bleek de andere sleutel (die het verder prima deed) ineens niet meer te werken. Over gebeld en de reactie: "oh ja, dat klopt, alle sleutels die niet in de buurt zijn, worden ontkoppeld. Lossen we wel op als de nieuwe sleutel er is".

Dat ging gelukkig iets sneller, dus ben ik vorige week wederom naar de garage gegaan. Weer een uur zitten wachten en toen bleek dat ze het alsnog niet konden inregelen. Dus nu moet de auto binnenkort nog een keer naar de garage en willen ze hem een hele dag daar hebben om samen met Kia Nederland te kijken wat er aan de hand is.

Afgezien van dit gehannes (waar ik nog enigszins begrip voor heb), vind ik de service tot zover best matig. Ik moet veel zelf achter dingen aan bellen, ze zijn slecht bereikbaar (geen directe lijn naar de werkplaats frontdesk) en de dame die de telefoon aanneemt kan ook nooit iemand bereiken. Dus dan "word ik teruggebeld" en dat duurt dat ook weer een dag. Sowieso ook weinig begrip voor het probleem (dat natuurlijk niet alledaags is) en ook gelijk gedoe over kosten, want zou geen garantie zijn als ze niet kunnen aantonen dat die sleutel niet oke is (wat natuurlijk best lastig gaat zijn).

Lang verhaal kort: service van van Mossel (dit gaat om Amersfoort) vind ik een beetje matig.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:12
Chevalric schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:52:
Afgezien van dit gehannes (waar ik nog enigszins begrip voor heb), vind ik de service tot zover best matig. Ik moet veel zelf achter dingen aan bellen, ze zijn slecht bereikbaar (geen directe lijn naar de werkplaats frontdesk) en de dame die de telefoon aanneemt kan ook nooit iemand bereiken. Dus dan "word ik teruggebeld" en dat duurt dat ook weer een dag. Sowieso ook weinig begrip voor het probleem (dat natuurlijk niet alledaags is) en ook gelijk gedoe over kosten, want zou geen garantie zijn als ze niet kunnen aantonen dat die sleutel niet oke is (wat natuurlijk best lastig gaat zijn).

Lang verhaal kort: service van van Mossel (dit gaat om Amersfoort) vind ik een beetje matig.
Ik heb dezelfde ervaring met een andere vestiging van dezelfde dealer, vooral het centrale contactpunt die de specifieke vestiging niet kan bereiken is vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Ga daar maar aan wennen, hoe waardeloos het ook is.
KIA wil alleen nog maar schaalvergroting en dus (onderdeel zijn van) grote dealerconcerns.
Vaak is hier geen enkele binding meer met de klant.

Daarbij is het KIA zaak groot te worden in Nederland, maar wordt de aftersales toch wel vergeten in dat verhaal, treurig maar waar.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
KIA heeft inderdaad wel groeistuipen. In Alphen ad Rijn zitten ze nu in een pand waar ze ook Fiat doen en daar kun je amper parkeren, zo vol. Gelukkig gaan ze binnenkort verhuizen naar een groot nieuw pand waar nu nog een Frans merk zijn meuk absolute topkwaliteit verkoopt.

Contact met de dealers tot nu toe vind ik prima (Apeldoorn en Alphen).

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 21-08-2024 15:09 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ossie7
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 09:37
izzet3838 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Hier ook gehad, bleek dat de bandenspanning volgens de dealer toch te laag was (ook al kwam het overeen met de aanbevolen spanning op de sticker). Band was niet lek, maar alles moest gewoon naar 2.7 opgepompt worden.
Melding is overigens standaard linksvoor, ook als de spanning op andere banden ook te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
DaMenaz schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:15:
Gelukkig gaan ze binnenkort verhuizen naar een groot nieuw pand waar nu nog een Frans merk zijn meuk verkoopt.
Die denigrerende toon is nergens voor nodig. Wij hebben jarenlange ervaring met Renault (Twingo en Laguna). Beiden waren erg betrouwbaar en zuinig.
Bovendien roesten ze een stuk minder (nl niet) dan die Duitse, Japanse en Koreaanse "meuk" (om jouw term maar even te gebruiken).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Andrehj schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:16:
[...]Die denigrerende toon is nergens voor nodig. Wij hebben jarenlange ervaring met Renault (Twingo en Laguna). Beiden waren erg betrouwbaar en zuinig.
Bovendien roesten ze een stuk minder (nl niet) dan die Duitse, Japanse en Koreaanse "meuk" (om jouw term maar even te gebruiken).
Rustaaagh. ;)

Trouwens geen Renault-pand waar ze gaan zitten.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
ossie7 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Hier ook gehad, bleek dat de bandenspanning volgens de dealer toch te laag was (ook al kwam het overeen met de aanbevolen spanning op de sticker). Band was niet lek, maar alles moest gewoon naar 2.7 opgepompt worden.
Melding is overigens standaard linksvoor, ook als de spanning op andere banden ook te laag is.
Hier ook opgelost, alles op 2.7 gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ossie7 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Wat bedoel je met melding is standaard linksvoor?
Heb zelf altijd nog de melding van de desbetreffende band op het scherm gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
Ik heb de update ook uitgevoerd op mijn MY24 geleverd in maart. Eerst dacht ik dat het mis ging omdat na de update hij weer opnieuw begon met files van de usb-stick. Dat bleek normaal te zijn, hij doet eigenlijk 2 updates.

Ik heb geen bliepjes erbij gekregen dus mijn auto blijft stil :)

Wat mij nu wel opviel zijn wijzigingen in de weergave van de navigatie. De pijlen van de rijstroken zijn nu beter te zien. Voorheen zat daar een blauw tint op de pijlen van de stroken die je niet moest nemen. Dat is nu beter te zien. Wat ook getoond wordt is de busbaan met een apart bus symbool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
GHorsie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:29:
Ik heb de update ook uitgevoerd op mijn MY24 geleverd in maart. Eerst dacht ik dat het mis ging omdat na de update hij weer opnieuw begon met files van de usb-stick. Dat bleek normaal te zijn, hij doet eigenlijk 2 updates.

Ik heb geen bliepjes erbij gekregen dus mijn auto blijft stil :)

Wat mij nu wel opviel zijn wijzigingen in de weergave van de navigatie. De pijlen van de rijstroken zijn nu beter te zien. Voorheen zat daar een blauw tint op de pijlen van de stroken die je niet moest nemen. Dat is nu beter te zien. Wat ook getoond wordt is de busbaan met een apart bus symbool!
Die busbaan zie ik ook na de update in m'n e-Niro, lijkt dus een algemene update.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:59:
Ik dacht dat de augustus update er juist voor zou zorgen dat je die biep kan uitzetten?
De Kia kaarten en achterliggende info wordt tegenwoordig door TomTom uitgevoerd (voorheen Here/Garmin).
Na de update zag ik bij een kaart nog iets van Here powered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ossie7
Loei123 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Wat bedoel je met melding is standaard linksvoor?
Heb zelf altijd nog de melding van de desbetreffende band op het scherm gehad.
Edit: nvm, even teruggezocht en volgens de monteur betrof het rechtsachter. 8)7 Hij zal wel bedoelen dat er bij een algehele lage bandenspanning maar bij 1 band een melding komt.

Wat ik van de dealer begreep (eerdere foto's in dit topic van meldingen lijkt dit te bevestigen) geeft de EV6 alleen aan dat de band linksvoor een lage spanning heeft als dit eigenlijk voor meer/alle banden geldt. Zelfs als een andere band een lagere spanning heeft, geeft het scherm alleen melding van linksvoor.

Mogelijk dat dit ondertussen is opgelost in een software of MY update.

Ik heb overigens ooit een lekke band gehad, en in mijn beleving klopte de aangegeven band toen wel.

[ Voor 11% gewijzigd door ossie7 op 21-08-2024 23:55 ]

• henrov
ossie7 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:52:
[...]

Edit: nvm, even teruggezocht en volgens de monteur betrof het rechtsachter. 8)7 Hij zal wel bedoelen dat er bij een algehele lage bandenspanning maar bij 1 band een melding komt.

Wat ik van de dealer begreep (eerdere foto's in dit topic van meldingen lijkt dit te bevestigen) geeft de EV6 alleen aan dat de band linksvoor een lage spanning heeft als dit eigenlijk voor meer/alle banden geldt. Zelfs als een andere band een lagere spanning heeft, geeft het scherm alleen melding van linksvoor.

Mogelijk dat dit ondertussen is opgelost in een software of MY update.

Ik heb overigens ooit een lekke band gehad, en in mijn beleving klopte de aangegeven band toen wel.
Strookt totaal niet met mijn ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
HansAuutB schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Na de update zag ik bij een kaart nog iets van Here powered.
Inderdaad.
Zover ik weet wordt tot heden kaartmateriaal door HERE geleverd en de verkeersinformatie door TOMTOM.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Klopt het dat je met de telefoon button op het stuurwiel niet het belmenu in Android Auto kunt oproepen? In elke andere auto die ik heb gehad werkte dit wel met Android Auto. In de EV6 krijg ik dit niet voor elkaar :-(

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@sMoKeFiSh dat merkte ik ook al, best hinderlijk.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:44:
Klopt het dat je met de telefoon button op het stuurwiel niet het belmenu in Android Auto kunt oproepen? In elke andere auto die ik heb gehad werkte dit wel met Android Auto. In de EV6 krijg ik dit niet voor elkaar :-(
Dit klopt. Ophangen werkt wel (opnemen geen idee maar ik gok ook van wel). Bijzonder irritant dat het niet het belmenu oproept ja. Ik had geluk dat Google assistant mij begreep wie ik wilde bellen.

• ossie7
henrov schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Strookt totaal niet met mijn ervaring
Ben dan wel benieuwd: heb jij al eens een melding gehad over een lage bandenspanning bij meerdere banden? En welk MY rijd jij?

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-09 10:31
Auto is vanmorgen begonnen met de ota update,benieuwd wat er anders is.

• Loei123
ossie7 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:52:
[...]

Dit is dus niet mijn ervaring, ik heb altijd nog de melding op het scherm bij de desbetreffende band gehad.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
sMoKeFiSh schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:44:
Ook niet als je het lang ingedrukt houdt? Zo werkt het met Apple auto.

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax5CvbZ_KRtCmmYOUt-lTCcImyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaO4f2wpQNnxt2FztXqyBpH0.jpg?f=fotoalbum_large
_/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Als je dan toch range screenshots post: ben ik wel benieuwd naar andere info: zoals gemiddelde snelheid bijvoorbeeld. En je maand overzicht waarin afstand, tijd, inactieve tijd en topsnelheid staat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 22-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik rij altijd in ecostand en hou me altijd aan de max. toegelaten snelheid.
Ik woon in België en niet in Duitsland en daar is - afhankelijk van de locatie - de max. toegelaten snelheid 30/ 50/70/90/120.

Een tijdje aan het experimenteren geweest met I-pedal en Autoregen maar toch maar teruggekomen op manueel regen via de stuurflippers. Kan ik de auto laten coasten waar mogelijk en precies tot stilstand laten komen waar nodig.

Wat voor mij van belang is, in tegenstelling tot eerdere doemberichten die ik in dit topic las voor de eigen EV6 was afgeleverd, is dat de EV6 in vergelijking met de e-Niro het even goed zou doen. En ondanks het hogere gewicht en de grotere wielen (19" vs 17") best tevreden over het huidige resultaat (met 5 dezelfde bestuurders).
De 64 kWh van de e-Niro bracht ons in ideale weersomstandigheden een 495 km ver en de 74 kWh van de EV6 nu al een 560 km.
Volstrekt binnen de eigen verwachtingen dus en meer moet dat, voor mij, niet zijn. :+

Er zullen met een ander rijprofiel dus nog wel betere resultaten te behalen zijn en met een zware voet en/of maandagauto (veel) slechtere resultaten.
Maar momenteel ziet het ernaar uit dat wij (weer) een goed Kia exemplaar kregen toebedeeld. _/-\o_

En voorlopig rijden we nog altijd 100% op eigen zonne-energie. Dat tikt tegen netto 20 cent/kWh dus aardig aan. d:)b
Het traag laden op PV is hier dus eerder een economisch voordeel dan een nadeel (tussen de 30 en 35% laadverliezen).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nee, niet weer GOM discussies.. aub. anderen hebben er feitelijk niets aan behalve de poster zijn eigen ego. Waarom zeg ik dit? Het is leuk te vermelden, maar niet een discussie waard. Die zijn hier al heel veel geweest.

Hoge gommers samengevat: kleine (5-30km) stukjes per dag, lage maand aantallen km’s (onder de 60 km’s per dag), laag %snelweg km’s), geen airco, hypermiler, meer dan gemiddelde aandacht voor zuinig rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Wel airco en wel verwarming (autoclimat op stand 1 en doorgaans op 22°C in de zomer en op 20°C in de winter, driver only modus wanneer alleen de bestuurder aan boord) maar wat mezelf betreft idd veel aandacht voor zuinig rijden. Wat dan in mindere mate het geval is voor de vier andere bestuurders. Komen de drie pre-instellingen in de EV6 goed van pas.
En die aandacht voor zuinig rijden vraagt in een elektrische auto met ACC nauwelijks persoonlijke aandacht.
Gemiddeld 50 km per dag waarvan 8 km over 30/50 wegen, 17 km over 70 en 90 ringweg en 25 km over autosnelweg.
Komt mooi overeen met de gemiddelde dagverplaatsing van de Belg.
Afgewisseld met overwegend weken autosnelwegverkeer tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam (dat het gemiddeld verbruik tov het eerste gebruik weer licht doet stijgen) .

Tot op heden idd niet tegen 190 km per uur over de autobahn (niet de gemiddelde dagverplaatsing noch gebruik van een Ev door Belgen). O-)

Het punt dat de behaalde range in een BEV iets te maken heeft met het ego ontgaat me volkomen.
Ik identificeer me dan ook niet met de auto waarmee ik op dat ogenblik rij.
Het is, voor mij, een gebruikswoorwerp om van A naar B te geraken en de cijfers zijn vastgestelde feiten.
Waar is de tijd dat discussies op een forum primair nog gingen over vastgestelde feiten en niet over zoveel mogelijk negatieve rants binnen een topic verzamelen. :+

Ik ga ook niet mee in het feit dat de range uitsluitend over de GOM gaat. Zoals eerder aangehaald haal ik de aangegeven range (in optimale omstandigheden) ook in km's op de weg. Blijkbaar tot spijt van wie het benijdt. :+

Het lijkt me, en dat is inderdaad een persoonlijk gegeven, inderdaad leuk om met aantoonbare feiten (vandaar het screenshot, ik had ook om het even wat kunnen schrijven waarna je weer commentaar krijgt dat je dat moet "bewijzen" met foto's. :) ) wat tegengewicht te bieden aan diegenen die overwegend negatieve ervaring hebben met hun afgeleverde EV6.
Houdt de boel een beetje in evenwicht zodat kandidaat overstappers ook uit de praktijk kunnen ervaren dat het ook de andere kant op kan.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2024 17:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Ik bekijk het vooral vanuit leesbaarheid en de ‘what’s in it’ voor de ander, forumsgewijs.

En dan zegt alleen een plaatje zonder verhaal zoals jij post niets, want idd GOM, zeker niet als het verleden in dit forum aantoont dat zonder erg compleet te zijn het nog steeds niets toevoegt.

En daarnaast helpt een oeverloos lang verhaal niet in de leesbaarheid of toevoeging, vooral als het een herhaling van zetten is of eigen visie.

En Ego? Daar hebben we hier allemaal last van, inclusief mijzelf. Maar ook dat mag uitgesproken worden (en er zijn!).

• king_dude
  • Niet online
Mijn EV6 staat nu een week bij de dealer met waarschijnlijk een kapotte abs stuurunit.

Bij wegrijden geen vermogen meer, melding ‘remprobleem, direct stoppen’ en wegvallende remdruk.

Contact uit/aan lost probleem direct op tot volgend ‘gas’ moment.

Mogelijk is dit een opvolging van mijn probleem eerder (melding ‘controleer remsysteem’ zonder gevolg).

Dealer geeft aan dat Kia NL er nog niet van gehoord heeft. Hoofdmonteur moet volgende week een hele lijst testwerkzaamheden doen (die is op vakantie).

Rij nu in een Fiat 500e. Superleuk karretje, maar mis mn ev wel hoor!

• IvoB2
Raar uitgangspunt om in één en dezelfde rant een louter persoonlijke visie te verkondigen om je vervolgens niet aan je eigen persoonlijk uitgangspunten te kunnen houden. :+

Wanneer een ander iets meldt heb je er blijkbaar zelf niets aan, enerzijds omdat er geen duiding is en anderzijds omdat er - op vraag trouwens - teveel duiding is die blijkbaar te lang is om het zelf te bevatten.
Om vervolgens in dezelfde post verder te gaan met een louter persoonlijk voorval van ettelijke lijnen lang. :+

Dat je nu in een 500e rijdt dat was uiteraard wel volledig on topic en dat je persoonlijk emotioneel wordt omdat je het EV6 karretje moet missen, daar hebben we uiteraard wel allemaal iets aan. 8)7

Een EV6, on topic dus, die onder wel omschreven omstandigheden een welbepaalde range haalt lijkt me dan weer niets met een eigen visie te maken te hebben. Het is gewoon data rechtstreeks uit de EV6 geplukt.
En voor wie moeite heeft met teksten langer dan een oneliner te bevatten had ik er nochtans een grafisch plaatje bijgevoegd. :)

Misschien kunnen we ieder voor zichzelf laten beslissen aan welke info men wel iets heeft en welke info men - omdat men het zelf niet kan/wil lezen of niet kan/wil begrijpen - gewoon wil negeren zonder er off topic commentaar op te blijven geven?

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
De Fiat 500 is door mijn dealer beschikbaar gesteld tot probleem opgelost is. Erg netjes.

En voor het overige: ik kan er niet meer zinnen aan besteden sorry, anders wordt het onzinnig met teveel zinnen.

Verder, wanneer exacte oorzaak gevonden is deel ik het hier, zodat anderen er profijt van hebben. Het is geen prettig probleem, want direct tijdens rijden geen remdruk hebben is erg onprettig.

[ Voor 7% gewijzigd door king_dude op 22-08-2024 19:17 ]

• basofiel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12-2024
Gisteren in Zweden aan een e-on 22 kW lader geladen tijdens boodschappen doen. In de Kia app die ik in de winkel controleerde ging het laden veel sneller dan verwacht en bij controle op de laadpaal gaf deze aan dat de laadsnelheid 20,9 kW was. Ik heb nog niet eerder aan een 22 kW lader geladen met mijn MY2023 en 77kWh accu, maar volgens mij is het maximum 11 kW, toch? . Ik snap dit niet en ga hier wellicht nog een keer laden om dit te checken. 8)7 Helaas ging het laden direct op de credit card en heb ik (nog) geen gedetailleerde rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
basofiel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:00:
Gisteren in Zweden aan een e-on 22 kW lader geladen tijdens boodschappen doen. In de Kia app die ik in de winkel controleerde ging het laden veel sneller dan verwacht en bij controle op de laadpaal gaf deze aan dat de laadsnelheid 20,9 kW was. Ik heb nog niet eerder aan een 22 kW lader geladen met mijn MY2023 en 77kWh accu, maar volgens mij is het maximum 11 kW, toch? . Ik snap dit niet en ga hier wellicht nog een keer laden om dit te checken. 8)7 Helaas ging het laden direct op de credit card en heb ik (nog) geen gedetailleerde rekening.
Wat was het voor stekker? Misschien was het een 22kW DC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
basofiel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:00:
Ik heb nog niet eerder aan een 22 kW lader geladen met mijn MY2023 en 77kWh accu, maar volgens mij is het maximum 11 kW, toch? .
Op wisselstroom idd max. 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Op wisselstroom idd max. 11 kW.
Voor mijn deur staat een publieke lader van 22 kW. Om de hoek een lader van 11 kW en verderop tegenover een bejaardenhuis staat er eentje die 7kW levert, maar die wordt vervangen voor een 22 kW openbare laadpaal.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Prima maar wat is het punt mbt tot de context van mijn eerdere opmerking?

Indien het allen AC laders zijn zal je EV6 zowel op de 11 als 22 kW lader op max. 11 kW laden en aan de 7 kW lader aan max. 7 kW.
Behoudens een (mij onbekende) uitzondering zal je EV6 aan de 22 kW AC lader niet plots aan 20 kW gaan laden.
Openbare laadpalen voor DC 11/22 kW lijken me ook niet zo gangbaar en dan is dat in jouw buurt eerder de uitzondering op de regel.

De beperkende factor is niet het max. vermogen dat de laadpaal kan leveren (en dat geldt zowel voor AC als DC) waar het max. vermogen dat de onboard omvormer van een EV kan omzetten.
En bij de EV6 is dat (behoudens mij onbekende uitoznderingen) wat betreft wisselstroom (AC) max. 11 kW.

Wanneer de laadpaal niet minstens 11 kW kan leveren (zoals bij een zeldzame 7 kW lader) is de laadpaal uiteraard de beperkende factor maar dat was in deze context niet het punt.

Dus om te beginnen - zoals reeds eerder aangehaald - met welke stekker werd er geladen, DC of AC?
Indien DC is het niet eigenaardig want DC op 20 kW is voor de EV6 geen enkel probleem.
Indien AC is het wel eigenaardig wan kan normaliter technisch niet bij de EV6.
Aan de gym hangt onze EV6 MY 2024 74 kWh ook een tweetal uur aan een 22 kW lader en daar komt dan hoogstens 11 kW uit en geen 20. En, nog belangrijker dan eigen ervaring, de technische specs voor de EV6 geven voor laden op wisselstroom ook een max. van 11 kW aan.
En voor MY 22 tem 24 is daar niets in gewijzigd.

[ Voor 85% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
izzet3838 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Hier ook opgelost, alles op 2.7 gezet...
Je moet de koude banden op de gewenste druk zetten en dan de bandenspanning opnieuw laten inleren, dan heb je hier geen last meer van.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
greg-a schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Ook niet als je het lang ingedrukt houdt? Zo werkt het met Apple auto.
Ja, dat werkt ook met AA, gewoon bel knop lang ingedrukt houden dan belt ie via AA.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
Phusebox schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 05:54:
[...]

Wat was het voor stekker? Misschien was het een 22kW DC lader.
Ik ben op enkele plaatsen (in Duitsland) 20 kW DC laders tegengekomen, ze bestaan dus wel.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 23-08-2024 11:43 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:39
dropie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:20:
Auto is vanmorgen begonnen met de ota update,benieuwd wat er anders is.
En???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
king_dude schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:37:

En daarnaast helpt een oeverloos lang verhaal niet in de leesbaarheid of toevoeging, vooral als het een herhaling van zetten is of eigen visie.
Na de eerste drie zinnen heb ik al wel bepaald of ik doorlees of niet. En als je post 5cm van mijn scherm beslaat scroll ik lekker verder. TLDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
ossie7 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Ben dan wel benieuwd: heb jij al eens een melding gehad over een lage bandenspanning bij meerdere banden? En welk MY rijd jij?
Geleverd dec '21. In het eerste jaar meldingen gezien. Heb het eerste jaar geloof ik 38k gereden.
Meldingen: 1x linksvoor en beide banden achter een keer. (2.3 en 2.4 geloof ik.). Hield me aanvankelijk aan de instructies (2.5) maar pomp ze tegenwoordig op naar 2.6, sindsdien nooit meer meldingen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Iets bijzonders. In Duitsland viel ik in een verkeerscontrole met weging.
3 normaal postuur personen in de auto en niet eens zo veel bagage (bagageruimte niet vol).
Conclusie politie na weging: totaalgewicht 50 kg te veel.
Viel binnen tolerantie en mocht verder, maar vind het wel vreemd.

Pagina: 1 ... 383 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic