Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
The Wizard schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

De accu wordt ook niet gekoeld bij laden van (max) 11 kW, dat is peanuts voor de auto. Accu wordt immers ook niet gekoeld als je rijdt.
Idd, waar zat ik weer met mijn gedachten. 8)7
De ICCU wordt (waarschijnlijk) wel gekoeld, maar volgens mij alleen passief, ik hoor nooit compressor geluiden tijdens het laden, wel wordt de warmtewisselaartje links onder de voorkap wel warm. Bij veel andere auto's hoor je wel eem compressor/ventilator lopen. Misschien dat dit ook meespeelt bij het defect raken van de ICCU, het gebrek aan directe koeling.
(Ventilator)geluiden hoor ik ook niet tijdens het (thuis)laden. Maar ik zit er dan ook niet constant naast gezien dat laden dan wel uren in beslag neemt. :)
Persoonlijk vind ik dat hogere laadverlies ook geen probleem hoor.
Is - voor mij en theoretisch gesteld - nog altijd goedkoper laden op PV tegen 7,5 cent dan elders sneller gaan laden aan een hogere prijs met 10% minder laadverlies.
Tussen traag laden met 23% verlies en aan 11 kW laden met 12% verlies zit maar een verschil van 0,8 cent per kWh. :)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22
petertenboer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Geen idee of je het weet of niet. Maar als je de Shell Recharche app hebt kun je de laadpalen op de kaart zien die altijd moeten werken met je laadpaal van Shell. Palen die hier niet getoond worden werken dus ook niet.
Bedankt voor de tip. We hebben gewoon op de site van Shell Recharge gekeken welke laadpalen de Shell Recharge pas accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Bij de augustus update (toch wanneer ik da top buitenlandse sites wat kan volgen) is de functie om zelf laadstops toe te voegen blijkbaar toegevoegd. Vraag me niet hoe dat in de praktijk werkt want ik wacht nog even met de update tot deze bugvrij is. :)
Ik ben van plan om deze week de update te installeren en volgende week gaan we nog een keer naar Duitsland.
Ik zal eens kijken hoe het met de nieuwe update werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:45
petertenboer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:26:
Op Duitse forum kreeg iemand dit antwoord op de “snelweg vermijden” vraag aan klantenservice:
[Afbeelding]
Je bent nu een beroemde influencer, @petertenboer. Je zit in de nieuwste bijdrage van EVodessey. 😀

YouTube: Kia/Hyundai/Genesis August 2024 EU Maps & Infotainment - What else c...

Alleen snapt hij de vraag niet goed. Bij hem staat snelwegen vermijden er ook niet bij.

[ Voor 18% gewijzigd door DaMenaz op 13-08-2024 20:27 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
petertenboer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:26:
Op Duitse forum kreeg iemand dit antwoord op de “snelweg vermijden” vraag aan klantenservice:
Je vraag aan ev odyssey heeft hij ook geprobeerd te beantwoorden. Hij begreep je vraag niet helemaal zag ik, maar hij heeft de optie om snelwegen te vermijden ook niet meer :)

Te laat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHorsie
De Ideale Man schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:43:
Ook kun je tijdens het rijden niet zien met welk procent je aankomt. Als je dan met 140 of 150 km/h door de bergen rustig aan het rijden bent kan je procenten sneller omlaag gaan. Ik wil dan wel weten of ik mijn stop haal zonder dat ik op een gegeven moment achter een vrachtwagen moet rijden of ergens anders moet stoppen.
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar als je op het icoontje klikt onderaan het scherm naast het annuleren van de route, krijg je een overzicht van je route en het percentage van je accu bij aankomst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Na de recente update wordt het resterend accu percentage bij een geplande tussenstop aan een laadpaal ook telkens weergegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:46
DaMenaz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Je bent nu een beroemde influencer, @petertenboer. Je zit in de nieuwste bijdrage van EVodessey. 😀

YouTube: Kia/Hyundai/Genesis August 2024 EU Maps & Infotainment - What else c...

Alleen snapt hij de vraag niet goed. Bij hem staat snelwegen vermijden er ook niet bij.
Hahaha, inderdaad alleen heeft hij wat moeite met het uitspreken van de naam.
Nu maar hopen dat het item snelweg vermijden in de volgende update weer terug gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
wuzzy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:27:
Ik heb in December mogelijk een optie om een EV6 te bestellen. Dat wordt dan dus het facelift model. Weet iemand of er al iets bekend is over de kleuren opties daarvoor? Blijven ze hetzelfde? Ik zou het persoonlijk niet heel vervelend als ook Experience Green, die je op de andere modellen kan krijgen, ook toegevoegd zou worden aan het gamma.
Ik kreeg de volgende opties van de dealer (via LM):

Er kan nu gekozen worden uit onderstaande kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrH3_NKGi54PRSudwv8vudJUmyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/orslDqNRhvedbrD0vIMPkv2b.jpg?f=user_large

- Runway Red
- Snow White
- Aurora Black
- Yacht Blue
- Glacier wit

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
blb4 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Ik kreeg de volgende opties van de dealer (via LM):

Er kan nu gekozen worden uit onderstaande kleuren.

[Afbeelding]

- Runway Red
- Snow White
- Aurora Black
- Yacht Blue
- Glacier wit
Is er nog een kleur gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
Runway Red

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
GHorsie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:05:
Ik denk dat ik de update ook maar oversla. Buiten de nieuwe kaarten zit er niet echt iets in wat nuttig is. En ik lees dat iemand ook opeens die waarschuwing beep gekregen heeft na de update terwijl hij dat eerder niet had. Verder lijken er alleen dingen verwijderd te zijn.
Ik heb even gecontroleerd in mijn auto, die in maart geleverd is, de instelling voor waarschuwing bij te hard rijden wordt na elke start automatisch weer aangezet. Hij geeft geen geluid maar laat de snelheid op het getoonde bord rood tonen. Dat is op mijn traject sowieso irritant omdat de auto denkt dat ik 90 mag rijden terwijl het bord aangeeft dat dit alleen geldt bij nat wegdek. :|

Volgend jaar maar weer eens kijken :)
Je doet jezelf te kort. Het automatisch inplannen van stops, het sneller bijwerken van de rit, het algemeen vloeiender aanvoelen van het systeem maken het mij allemaal de moeite waard. En geen piep als ik te hard rij (anders dan mijn vrouw)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik moet ook zeggen dat ik tot heden best tevreden ben met de augustus update.
Dezelfde ervaring als @henrov.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
De Ideale Man schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:43:
Nou ik heb op vakantie ook de kia navigatie gebruikt. Het is niet fantastisch. Als je dan door Frankrijk rijdt waar 2 borden boven elkaar staan met 110 km/h voor personenvervoer en 80km/h voor vrachtwagens en hij denkt dat ik maar 80km/h mag word je gek van dat gepiep dat je te hard rijdt kilometers lang! Ook kun je tijdens het rijden niet zien met welk procent je aankomt. Als je dan met 140 of 150 km/h door de bergen rustig aan het rijden bent kan je procenten sneller omlaag gaan. Ik wil dan wel weten of ik mijn stop haal zonder dat ik op een gegeven moment achter een vrachtwagen moet rijden of ergens anders moet stoppen.
Snel terug naar ABRP die met de dongel dit perfect in de gaten houdt en ik kan zien of het druk is bij laadpalen bij Kia navigatie is het een verrassing.
Gepiep kan je uitzetten in je instellingen, dus dat is even zoeken en oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
GHorsie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:05:
Ik denk dat ik de update ook maar oversla. Buiten de nieuwe kaarten zit er niet echt iets in wat nuttig is. En ik lees dat iemand ook opeens die waarschuwing beep gekregen heeft na de update terwijl hij dat eerder niet had. Verder lijken er alleen dingen verwijderd te zijn.
Ik heb even gecontroleerd in mijn auto, die in maart geleverd is, de instelling voor waarschuwing bij te hard rijden wordt na elke start automatisch weer aangezet. Hij geeft geen geluid maar laat de snelheid op het getoonde bord rood tonen. Dat is op mijn traject sowieso irritant omdat de auto denkt dat ik 90 mag rijden terwijl het bord aangeeft dat dit alleen geldt bij nat wegdek. :|

Volgend jaar maar weer eens kijken :)
Dat het bord in je display rood wordt als je te snel rijdt dan de “toegestane” snelheid heeft niets met de update te maken. Het zit er van het begin al in. Zag het bij de testrit al eind 2021. Daarom gebruik ik mijn cruisecontrole in de meeste gevallen dan ook niet. Alleen bij een trajectcontrole. In mijn navigatiedisplay zie ik regelmatig 2 borden onder elkaar zitten. Maak me daar niet zo druk om.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:51:
[...]
Soundhound (muziek herkennen en weergave van albumhoes) is verdwenen.
Eerlijk gezegd, voor het hier ter sprake kwam die Soundhound functie nog nooit gebruikt.

Dus nu eens geprobeerd en, toch zoals ik denk dat het moet, kan ik best begrijpen dat dit eruit gehaald is want echt veilig is dat niet.
Het gele "S" icoontje staat helemaal in de rechter bovenhoek van het infotainment systeem en is een paar mm groot. Wat nog gekker is dat is dat het blijkbaar de functie niet herhaalt maar dat je bij elk nummer waarbij je die functie wil dat terug moet activeren, dat icoontje gaat draaien en dan........ een cover van het album toont. Wow, onmisbaar. :)

Dat voor wie vindt dat dit zo'n meerwaarde is je de functie zou kunnen aanzetten of uitzetten tot daar aan toe. Maar telkens herhalen?

Wel mee eens dat ze dat - zoals bij iedere wijziging - de bij het vrijgeven van de update/downgrade duidelijk moeten communiceren. Maar hier zal ik de update er dus niet voor laten. :)
Maar blijkbaar vind ik nergens in huis een USB stick van 64 Gb. Max. is 32 Gb (voor de rest werk ik doorgaans met draagbare SSD schijfjes voor mobiele data. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Overstag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Dat het bord in je display rood wordt als je te snel rijdt dan de “toegestane” snelheid heeft niets met de update te maken. Het zit er van het begin al in. Zag het bij de testrit al eind 2021. Daarom gebruik ik mijn cruisecontrole in de meeste gevallen dan ook niet. Alleen bij een trajectcontrole. In mijn navigatiedisplay zie ik regelmatig 2 borden onder elkaar zitten. Maak me daar niet zo druk om.
Ik maak me ook niet druk om een rood gekleurd bord in het display omdat ik de cruisecontrol op 110 km/h heb staan op een 100 km/h snelweg.
Hiervoor reed ik een MG4 en dan knipperde het icoontje steeds in het display.
Dat is veel vervelender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Maar blijkbaar vind ik nergens in huis een USB stick van 64 Gb. Max. is 32 Gb (voor de rest werk ik doorgaans met draagbare SSD schijfjes voor mobiele data. :)
Ik had ook alleen een USB stick van 32 GB liggen dus daarom maar een besteld van 128 GB. Die was maar 2 euro duurder dan 64 GB.
Komt vanavond binnen als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Overstag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:52:
[...]
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie niet echt het probleem dat je een aanduiding krijgt dat je te snel rijdt.
Een extra biepje krijg ik ook alleen als ik een bepaalde max. snelheid meer en langduriger ga overschrijden.
En dan is het hoog tijd dat ik terug alert wordt en mijn snelheid naar beneden aanpas.

Je kan in één van de menu's de max. snelheidswaarschuwingen ook eenmalig manueel met +5; +10,..... aanpassen (maar dat gebruik ik niet want de snelheidsmeter in onze EV6 wijkt maar 3 tot 4 km af van de gemeten snelheid).

Die twee snelheidsborden onder elkaar zie ik ook regelmatig en dan met een camera/verkeerslicht symbool ernaast. Dat geeft aan dat je op een weg zit met snelheidscamera/trajectcontrole en dat je een kruispunt nadert waar ook een cameradetectie staat voor rood licht rijders.

Wie zich (bv. via de ACC) gewoon aan de max. toegelaten snelheid houdt moet zich zelden druk maken over deze waarschuwingen (alleen als het ergens eens mis gaat).

En dan nog, wanneer ik onze straat (50) uitrij kom ik aan een kruispunt waar er voor rechtdoor te rijden een fietsstraat begint (30). Die borden kent het systeem niet dus daar gaf de nav 50 aan. Onlangs hebben ze blijkbaar onder het bord "fietsstraat" nu een C-bord 30 bijgepaatst (blijkbaar weten veel autobestuurders niet dat je in een fietsstraat maar 30 mag rijden?).
Soit, gevolg is dat bij stoppen voor het kruispunt (de wegen zijn er maar 3 meter breed) de camera van de EV6 dat 30-bord aan de overkant herkent, ook als ik naar rechts afdraai (waar er 50 van toepassing is).
En ja dan kleurt dat snelheidsbord op het infotainment oranje. So what? Geluid maakt het echter niet en ook geen biep (systeem in de war omdat de onderliggende kaart 50 geeft?). En aan het volgende kruispunt wordt het weer netjes 50 op het infotainment.

Systeem is niet feilloos maar liever ergens iets te traag dan toegelaten dan ongemerkt te snel dan toegelaten. En we zijn nog altijd niet zo ver dat je als bestuurder op de openbare weg alle aandacht mag laten verslappen en overlaten aan de techniek.
Maar vergeleken met tien jaar geleden zijn we (toch in de auto's die ik reed) met reuzestappen vooruit gekomen op dat vlak (dode hoek, ACC, bordenherkenning, auto remmen voor onverwachte obstakels, binnen de lijntjes kleuren,......). Dat het (nog) niet perfect is neem ik er graag bij. Met al zijn fouten is het doorgaans al beter dan het gedrag van de doorsnee bestuurder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Fiorano schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Gepiep kan je uitzetten in je instellingen, dus dat is even zoeken en oplossen.
Moet je wel bij iedere keer starten doen. Waarschijnlijk handiger om de 5 seconden mute shortcut te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:09:
[...]
Ik had ook alleen een USB stick van 32 GB liggen dus daarom maar een besteld van 128 GB. Die was maar 2 euro duurder dan 64 GB.
Leuk, maar gezien we geen buren zijn heb ik daar voorlopig zelf weinig aan. :+
En om nu speciaal daarvoor een extra USB stick te gaan kopen (nu liggen er al hopen praktisch ongebruikte sticks in de laden :) ) is me de meerwaarde van de update niet groot genoeg.
Het enige wat ik zou zien dat eventueel een meerwaarde - voor mij - zou betekenen om onmiddellijk een update te doen is wanneer manueel de HV accu optimalisatie zou toegevoegd worden (en dan nog).

Tot dat niet toegevoegd wordt kan ik wel verder met de updates tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurten of de onderhoudsbeurten om de 15k km (wat eerst komt). :)

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
De update toch maar geïnstalleerd, nadat ik las dat de Vmax-piep niet ineens elke rit aanstaat. En inderdaad, geen last van.
Verder nog geen rare zaken tegengekomen. Helaas nog altijd een plaatje van een Hyundai i30 op het EV-scherm ipv een EV6. Zou dan nu echt zo ingewikkeld zijn?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Leuk, maar gezien we geen buren zijn heb ik daar voorlopig zelf weinig aan. :+
En om nu speciaal daarvoor een extra USB stick te gaan kopen (nu liggen er al hopen praktisch ongebruikte sticks in de laden :) ) is me de meerwaarde van de update niet groot genoeg.
Het enige wat ik zou zien dat eventueel een meerwaarde - voor mij - zou betekenen om onmiddellijk een update te doen is wanneer manueel de HV accu optimalisatie zou toegevoegd worden (en dan nog).

Tot dat niet toegevoegd wordt kan ik wel verder met de updates tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurten of de onderhoudsbeurten om de 15k km (wat eerst komt). :)
Onderhoud in Nederland is om de 30K km of om de 2 jaar. Is dat in België anders?
Dus voordat ik bij de dealer kom, kan nog wel een tijd duren.
Vandaar dat ik toch maar even een USB stick heb gekocht voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ha, is dat een Hyundai i30 ipv een EV6? Was me nog nooit opgevallen. :)

Ik weet niet hoe het komt maar in de versie voor de augustus update krijg ik ook niet telkens een biep wanneer de max. snelheid licht wordt overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:49:
Ha, is dat een Hyundai i30 ipv een EV6? Was me nog nooit opgevallen. :)
DaMenaz in "Het grote Kia EV6 topic" :o

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Onderhoud in Nederland is om de 30K km of om de 2 jaar. Is dat in België anders?
Niet volgens de voorwaarden van Kia België (dat is idem) maar wel volgens de voorwaarden van de Lease Voor de EV6 is dat voor ons nu Alphabet en die houden het op jaarlijks/15K. Mij niet gelaten gezien zij de kosten telkens dragen :) .
Dus voordat ik bij de dealer kom, kan nog wel een tijd duren.
Vandaar dat ik toch maar even een USB stick heb gekocht voor de update.
Is geen probleem, iedereen heeft andere prioriteiten en voorkeuren.
Komende van de brakke e-Niro 19 nav is de EV6 (bijgewerkt tot mei 24) voor mij op dit ogenblik al een hele verademing.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idem vtg icoon. Nooit bij stilgestaan dat het niet de "juiste" auto is. 8)7 |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeh6OMjh5dHtv_sQEh-cyhTDlJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNPw0DvpQPZtm1wi4EnJrRZn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:40
Sonicfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

Een 32GB usb stick werkt prima voor de update, je hebt maar iets van 23GB nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02

lawnmower

Elvis lives..

Voor mij is het automatisch laadstations zoeken sinds de vorige update onbruikbaar geworden, omdat hij de berekening dan uitvoert op het maximale batterijpercentage wat je ingesteld hebt staan (in mijn geval 100% voor DC). Hierdoor duurt iedere laadstop voor de berekening ineens bijna 3 kwartier, waardoor heel je routeplanning in de soep loopt. Dit terwijl dat eerder gewoon perfect werkte, en ik had gehoopt dat ze dat bij deze update weer zouden fixen.

Maar afgelopen vakantie heb ik gewoon telkens handmatig de laadstations gezocht langs de route, werkt ook meer dan prima. Alles beter dan ABRP en het trauma wat ik ooit opgelopen heb daarmee :)

Ik ben gemiddeld genomen erg tevreden over m'n EV6 die ik al bijna 3 jaar heb. Maar het feit dat ik de Kia niet kan gebruiken icm apps als Stekker.app maakt dat m'n volgende auto wel een Tesla wordt. Ik zit nu met een dynamisch energiecontract waar ik niets aan heb, en het ontlasten van het energienetwerk icm het pakken van lage dalprijzen is voor mij wel de essentie van een elektrische auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 19:51
lawnmower schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:34:
Voor mij is het automatisch laadstations zoeken sinds de vorige update onbruikbaar geworden, omdat hij de berekening dan uitvoert op het maximale batterijpercentage wat je ingesteld hebt staan (in mijn geval 100% voor DC). Hierdoor duurt iedere laadstop voor de berekening ineens bijna 3 kwartier, waardoor heel je routeplanning in de soep loopt.
Vreemd dat dit bij jou niet werkt/zo traag is. Wij hebben een paar buitenland reizen gedaan met de navigatie en hebben daarnaartoe en terug prima genavigeerd met de laadstops. Ja, hij geeft soms aan dat je van 72 naar 80% moet laden terwijl de volgende laadstop ook gewoon te halen is met deze acculading, maar het was prima te doen qua snelheid van de navigatie. Wji zetten na elke laadstop het DC laaddoel terug naar 80% en herberekenen dan de route. Idealiter zouden er twee waarden zijn, rekenpercentage voor routeplanning en het max laadpercentage. Mijn auto mag namelijk gewoon doorladen bij 80% als de koffie nog niet op is/nog niet iedereen terug is van de plaspauze.

Bij het wegrijden van de laadpaal doen we de herberekening als we op de snelweg zitten, wachten duurt inderdaad lang en daarom gaan we eerst rijden.Zodra de auto weer gaat laden zet ik de DC doelsetting were op 100% zodat er doorgeladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Boel-Shit schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Een 32GB usb stick werkt prima voor de update, je hebt maar iets van 23GB nodig.
Ha, in de Kia info stond minstens 64 GB. Maar zoveel te beter wanneer het met 32 ook goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
lawnmower schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:34:
Ik ben gemiddeld genomen erg tevreden over m'n EV6 die ik al bijna 3 jaar heb. Maar het feit dat ik de Kia niet kan gebruiken icm apps als Stekker.app maakt dat m'n volgende auto wel een Tesla wordt. Ik zit nu met een dynamisch energiecontract waar ik niets aan heb, en het ontlasten van het energienetwerk icm het pakken van lage dalprijzen is voor mij wel de essentie van een elektrische auto.
Werken met dynamische prijzen hangt dat dan van de EV af of eerder van de sturing van de laadpaal?
Ik ben toch al apps tegen gekomen die de laadpaal aansturen op tarief.

Ik laad de EV6 nu op volgens beschikbare overproductie van de PV-installatie en dat werkt perfect vanuit de laadpaal (en de EV6 volgt gewoon wat er aan vermogen aangeboden wordt).
Voor mij veel voordeliger dan een dynamisch contract (in Vlaanderen waar je niet kan salderen met een DM) en het net wordt evenmin belast want alles gaat, na eerst naar de verbruikers in de woning gestuurd te zijn, in eerste instantie naar EV wanneer aanbod van PV het hoogst is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Ha, in de Kia info stond minstens 64 GB. Maar zoveel te beter wanneer het met 32 ook goed gaat.
Bij mij ging het met een 32GB stick ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower

lawnmower

Elvis lives..

Ja dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar met een route vanaf Nederland naar Kroatie waarbij je 6x moet laden begon me dat toch behoorlijk tegen te staan. In mijn ogen is het een workaround op iets wat eerder al goed werkte. Daarbij krijg ik dit soort dingen niet aan m'n vrouw uitgelegd (en terecht), dus kan ik er met m'n hoofd niet bij dat ze dit zo hebben geimplementeerd.

Hoe dan ook, er zijn inmiddels zoveel (snel)laadstations langs de Europese wegen, dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt.
xxander968 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Vreemd dat dit bij jou niet werkt/zo traag is. Wij hebben een paar buitenland reizen gedaan met de navigatie en hebben daarnaartoe en terug prima genavigeerd met de laadstops. Ja, hij geeft soms aan dat je van 72 naar 80% moet laden terwijl de volgende laadstop ook gewoon te halen is met deze acculading, maar het was prima te doen qua snelheid van de navigatie. Wji zetten na elke laadstop het DC laaddoel terug naar 80% en herberekenen dan de route. Idealiter zouden er twee waarden zijn, rekenpercentage voor routeplanning en het max laadpercentage. Mijn auto mag namelijk gewoon doorladen bij 80% als de koffie nog niet op is/nog niet iedereen terug is van de plaspauze.

Bij het wegrijden van de laadpaal doen we de herberekening als we op de snelweg zitten, wachten duurt inderdaad lang en daarom gaan we eerst rijden.Zodra de auto weer gaat laden zet ik de DC doelsetting were op 100% zodat er doorgeladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower

lawnmower

Elvis lives..

IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Werken met dynamische prijzen hangt dat dan van de EV af of eerder van de sturing van de laadpaal?
Ik ben toch al apps tegen gekomen die de laadpaal aansturen op tarief.

Ik laad de EV6 nu op volgens beschikbare overproductie van de PV-installatie en dat werkt perfect vanuit de laadpaal (en de EV6 volgt gewoon wat er aan vermogen aangeboden wordt).
Voor mij veel voordeliger dan een dynamisch contract (in Vlaanderen waar je niet kan salderen met een DM) en het net wordt evenmin belast want alles gaat, na eerst naar de verbruikers in de woning gestuurd te zijn, in eerste instantie naar EV wanneer aanbod van PV het hoogst is.
Ah okay, maar ik geloof niet dat mijn laadpaal dat kan. Mijn zonnepalen leveren ook niet dermate veel stroom dat ik de auto kan volladen puur op overcapaciteit.

Het gaat me meer om de lage en (soms) negatieve prijzen op de energiemarkt, die 's-nachts wel eens voorkomen. Dat deed ik voorheen met een app, die de EV6 aanstuurde om te gaan laden als dit het geval was. Vorig jaar heeft Kia daar ineens de stekker (haha) uitgetrokken, want het werkt niet meer. De verschillende apps geven allemaal aan dat het probleem bij Kia ligt, terwijl Kia NL en Kia Charge (schijnbaar 2 bedrijven) van niets weten. Dus wellicht is dit iets vanuit Korea.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
lawnmower schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:56:
Hoe dan ook, er zijn inmiddels zoveel (snel)laadstations langs de Europese wegen, dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt.
[...]
Klopt helemaal, schieten als paddenstoelen uit de grond. Bang zijn dat je niet kunt laden is eigenlijk al iets van gisteren. Nu nog transparantie in prijzen, zodat je niet eerst apps als chargeprice hoeft te gebruiken.

Deze (Spaanse) aanbieder bij Marmagne aan de A71 was ook nieuw voor me. Supermooi station, inclusief 3 caravan-laadplekken. En aan de rechterkant alvast plekken gereserveerd voor nog meer laders in de toekomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3tt-6n3UT2DolLNuGXVZyRnYQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paHJJLGZVhAXMLezEyv2qb4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Paar weken geleden was ik in Metz en daar heb ik in de stad geladen aan een snellader van Total. Dat was gewoon een tankstation dat helemaal was omgebouwd naar laden. Shop erbij, wasstraat. En alleen maar laders. _/-\o_ _/-\o_

Zie: https://www.google.nl/map...8192?coh=205409&entry=ttu
En hoe het was: https://www.google.nl/map...8192?coh=205409&entry=ttu

Ook grappig hoeveel dinosapstokers je dan tijdens een laadbeurtje vertwijfeld het station ziet binnenrijden. :+

[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 14-08-2024 16:39 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Boel-Shit schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Bedankt voor de tip! Dan ga ik mijn 32 GB USB stick gebruiken en stuur ik de 128 GB USB stick die ik besteld heb wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Niet volgens de voorwaarden van Kia België (dat is idem) maar wel volgens de voorwaarden van de Lease Voor de EV6 is dat voor ons nu Alphabet en die houden het op jaarlijks/15K. Mij niet gelaten gezien zij de kosten telkens dragen :) .

[...]

Is geen probleem, iedereen heeft andere prioriteiten en voorkeuren.
Komende van de brakke e-Niro 19 nav is de EV6 (bijgewerkt tot mei 24) voor mij op dit ogenblik al een hele verademing.
Mijn leasemaatschappij houdt gewoon de onderhoudsinterval van de dealer aan dus ik hoef gelukkig niet ieder jaar of iedere 15K km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagi12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-08 10:17
Mischien kan iemand me wat uitleggen, met mijn zware voet laad ik een volle accu ong. 375km nu heb ik al 2 keer gehad dat ik hem op een 175kw snellader zet en dan gaat winkelen ( winkelcentrum ).
Als ik dan na een uurtje of 3 terug kom is hij ineens opgeladen tot 465 en de 2e keer tot 473km nu ik hem steeds weer op straat oplaad is het volle bereik na een paar weken terug op max 370km.
Afgelopen weekend weer wezen shoppen en weer op de snellader laten staan 2,5 uur en wederom 458km.
Waarom laad hij daar boven de 450km en als ik hem de hele nacht op straat laad komt hij niet hoger dan 370KM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
lawnmower schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Ah okay, maar ik geloof niet dat mijn laadpaal dat kan. Mijn zonnepalen leveren ook niet dermate veel stroom dat ik de auto kan volladen puur op overcapaciteit.
Bwa, zelfs al kan de laadpaal dat fabriek af niet zou dat voor een die hard Tweaker toch geen probleem mogen zijn? :+
Ik heb een monofase PV installatie begrensd op 5 kVA en de overproductie bedraagt bij dit weer afhankelijk van het uur van de dag tussen de 1,4* en 4,5 kW.

* Uiteraard bedraagt de overproductie 's morgens en 's avonds minder dan 1,4 kW maar dan stopt de EV door zijn eigen ondergrens met laden. Dat los ik zelf op door dan automatisch te schakelen naar de opslag in de thuisaccu (indien er de volgende dag genoeg overproductie voorspeld wordt) maar die mogelijkheid heeft inderdaad niet iedereen (al voorzien).
Het gaat me meer om de lage en (soms) negatieve prijzen op de energiemarkt, die 's-nachts wel eens voorkomen. Dat deed ik voorheen met een app, die de EV6 aanstuurde om te gaan laden als dit het geval was. Vorig jaar heeft Kia daar ineens de stekker (haha) uitgetrokken, want het werkt niet meer. De verschillende apps geven allemaal aan dat het probleem bij Kia ligt, terwijl Kia NL en Kia Charge (schijnbaar 2 bedrijven) van niets weten. Dus wellicht is dit iets vanuit Korea.
Geen idee.
Wanneer ik zou overschakelen naar dynamische tarieven zou ik dat sowieso laten regelen via de huisinstallatie/laadpaal en niet via een auto.
(Zit hier al in de gratis opties van de thuisaccu dus moet daar niets extra meer voor doen eenmaal dynamisch voordeliger zou zijn dan lade op PV/variabel contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Adagi12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:27:
Mischien kan iemand me wat uitleggen, met mijn zware voet laad ik een volle accu ong. 375km nu heb ik al 2 keer gehad dat ik hem op een 175kw snellader zet en dan gaat winkelen ( winkelcentrum ).
Als ik dan na een uurtje of 3 terug kom is hij ineens opgeladen tot 465 en de 2e keer tot 473km nu ik hem steeds weer op straat oplaad is het volle bereik na een paar weken terug op max 370km.
Afgelopen weekend weer wezen shoppen en weer op de snellader laten staan 2,5 uur en wederom 458km.
Waarom laad hij daar boven de 450km en als ik hem de hele nacht op straat laad komt hij niet hoger dan 370KM
De auto gokt maar wat. Zelfs als je stilstaat en de app ververst dan verspringt het verwachte rijbereik. Heb zelfs dat de app en de auto allebei wat anders zeggen.
Hecht persoonlijk ook geen waarde aan het vermelden van rijbereik op het display na 100% volladen in dit topic. Hoor liever wat het daadwerkelijke praktijkenergieverbruik is.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:10:
Mijn leasemaatschappij houdt gewoon de onderhoudsinterval van de dealer aan dus ik hoef gelukkig niet ieder jaar of iedere 15K km.
Wanneer je niet genoeg tijd hebt kan dat idd een voordeel zijn.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee periodiek een bezoekje te brengen aan de dealer: krantjes, automagazine, koffietje, gratis wifi, gratis door de wasstraat, ...... en de nieuwe modellen even proberen. :)
Zo hoop ik tegen de volgende onderhoudsbeurt de EV3 binnen en buiten aan een grondige inspectie te kunnen onderwerpen.

Soit, ik heb nog ergens een 32 GB USB kunnen leegmaken en er een exFAT formatie door kunnen jagen en de Kia Nav updater op de windows pc van de vriendin laten downloaden. Volgens de windows minuten op de pc zou het nu een 30 minuten duren voor hij dat bestand op de harde schijf heeft binnengehaald, dan naar de USB stick en dan de auto in. Het zandlopertje loopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaMenaz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

De auto gokt maar wat. Zelfs als je stilstaat en de app ververst dan verspringt het verwachte rijbereik. Heb zelfs dat de app en de auto allebei wat anders zeggen.
Hecht persoonlijk ook geen waarde aan het vermelden van rijbereik op het display na 100% volladen in dit topic. Hoor liever wat het daadwerkelijke praktijkenergieverbruik is.
Tot nu toe "zeggen" de app en de GOM in de EV6 hier telkens exact hetzelfde.
En het rijbereik bij traag AC laden gaf gisteren 528 km aan bij 100% en tijdens rijden gaat er evenredig km's af. Alleen wanneer ik de airco activeer gaat er bij 100% een 40 km range af maar zelfs dat verschil kan je op het infotainment systeem goed zien.
Gisteren was het wel 38°C en vandaag is het nog maar 21°C. De range is vandaag bij eenzelfde SoC ook iets verhoogd maar dat lijkt me logisch.

Dat de stand op de app wijzigt indien deze een refresh doet lijkt me ook logisch want pas na een refresh past ie zich aan de actuele toestand aan. Daarvoor zijn de gegevens "verouderd" tov de voortgang in de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bedankt dat je het nog even vermeldt, maar ik hecht er dus geen waarde aan, :o
Heb de auto pas 42K, dus weet wel een beetje hoe hij werkt. :)

[ Voor 29% gewijzigd door DaMenaz op 14-08-2024 17:03 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09 18:45
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Idd, waar zat ik weer met mijn gedachten. 8)7

[...]

(Ventilator)geluiden hoor ik ook niet tijdens het (thuis)laden. Maar ik zit er dan ook niet constant naast gezien dat laden dan wel uren in beslag neemt. :)
Persoonlijk vind ik dat hogere laadverlies ook geen probleem hoor.
Is - voor mij en theoretisch gesteld - nog altijd goedkoper laden op PV tegen 7,5 cent dan elders sneller gaan laden aan een hogere prijs met 10% minder laadverlies.
Tussen traag laden met 23% verlies en aan 11 kW laden met 12% verlies zit maar een verschil van 0,8 cent per kWh. :)
Ik heb weliswaar een Niro EV maar die stond afgelopen maandag flink te blazen op de oprit bij de thuislader, er wordt wel degelijk actief gekoeld tijdens het laden kan me niet voorstellen dat dit anders is dan bij de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]

De accu wordt ook niet gekoeld bij laden van (max) 11 kW, dat is peanuts voor de auto. Accu wordt immers ook niet gekoeld als je rijdt.
Ik heb (tot mijn verrassing) vandaag ervaren dat zelfs bij AC laden (11kW) de accu gekoeld kan worden. De auto stond al twee uur te laden, dus het was geen koeling meer van een rit. toen ik bij de wagen kwam was de klep in de gril open en liep de ventilator. De auto verstookte 0,8 tot 1,0 kW aan ‘accu onderhoud’ bleek. Denk dat het wel vrij uitzonderlijk was; graad of 35 in de schaduw en de auto stond deels in de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
[...]

De ICCU wordt (waarschijnlijk) wel gekoeld, maar volgens mij alleen passief, ik hoor nooit compressor geluiden tijdens het laden, wel wordt de warmtewisselaartje links onder de voorkap wel warm. Bij veel andere auto's hoor je wel eem compressor/ventilator lopen. Misschien dat dit ook meespeelt bij het defect raken van de ICCU, het gebrek aan directe koeling.
Dat het batterypack niet gekoeld zou worden lijkt me vreemd. Der is toch een radiator met actieve dan en een waterpomp? Een compressor komt daar niet aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaMenaz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:46:
Bedankt dat je het nog even vermeldt, maar ik hecht er dus geen waarde aan, :o
Heb de auto pas 42K, dus weet wel een beetje hoe hij werkt. :)
Twijfel ik niet aan.
Maar anderzijds rij ik al ruim 6 jaar met BEV's uit de Hyundai/Kia stal en inzake batterijmanagement en GOM heb ik daar dus ook wel enige tijd ervaring hoe ze daar tewerk gaan.
En mijn ervaring is dat ze niet zomaar gokken maar dat de schatting van de GOM en de realiteit elkaar zeer dicht benaderen. En dat wordt in de EV6 - wat mij betreft - nogmaals bevestigd.
Vandaag 10% batterij opgereden en dat ging mooi van de eerder geschatte 100% waarde in km af.
Geen verrassing dus (in onze EV6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Eerlijk gezegd, voor het hier ter sprake kwam die Soundhound functie nog nooit gebruikt.

Dus nu eens geprobeerd en, toch zoals ik denk dat het moet, kan ik best begrijpen dat dit eruit gehaald is want echt veilig is dat niet.
Het gele "S" icoontje staat helemaal in de rechter bovenhoek van het infotainment systeem en is een paar mm groot. Wat nog gekker is dat is dat het blijkbaar de functie niet herhaalt maar dat je bij elk nummer waarbij je die functie wil dat terug moet activeren, dat icoontje gaat draaien en dan........ een cover van het album toont. Wow, onmisbaar. :)
Is die Soundhound niet de bedoeling om leuke liedjes te identificeren? Maar geen idee waar de info dan blijft.

Overigens vandaag gebruik gemaakt van de meegeleverde bandencompressor. Na 35 jaar nog eens een lekke band! Ik had nooit veel vertrouwen in dat compressordingetje, maar het heeft me wel gered. Tijdig waarschuwing in de wagen dat er een band te weinig druk had, al snel minder dan 1 bar. Wagen aan de kant, zat een nagel in en de dichtbijzijnde bandenboer was op 3.5km. Opgepompt tot 2bar, en halfweg nog eens een keer. Net voor de middagpauze bij de bandenboer en prima herstelt met een plug (of hoe het ook noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
glas86 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Ik heb weliswaar een Niro EV maar die stond afgelopen maandag flink te blazen op de oprit bij de thuislader, er wordt wel degelijk actief gekoeld tijdens het laden kan me niet voorstellen dat dit anders is dan bij de EV6.
Hangt waarschijnlijk ook van het vermogen af waarmee je gaat laden.
Laden aan 1,4 tot 3,4 kW zal de accu waarschijnlijk minder belasten dan aan 11 kW.
(Heb overigens ook 52 maanden met de e-Niro gereden en het daar ook nooit gehoord tijdens thuis AC laden. Maar ik betwijfel niet dat het zou kunnen, zoals gezegd ik zit er niet constant naast en bij het inpluggen, uitpluggen en voorbij lopen nooit waargenomen).
Dat er niet gekoeld zou worden komt trouwens niet van mij.

Voor 17:00 uur begonnen en pas beëindigd om 20:43 uur. :z
Zegt nu wel dat er 49 GB nodig is op de harde schijf (een 23 GB gedownload tot einde bestand) maar ik hoop dat dit ging over de fysieke harde schijf in de pc en niet over de USB. Zoniet was het nog allemaal voor niets ook. O-)
Dat er tijdens het rijden (cfr. The Wizard) ook niet gekoeld zou worden durf ik ook te betwijfelen want als de batterijconditionering indien nodig voor te laden de accu op temp. kan brengen kan dat, mijn mening zowel naar boven als naar beneden betekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DigitalHombre schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:21:
Is die Soundhound niet de bedoeling om leuke liedjes te identificeren? Maar geen idee waar de info dan blijft.
Geen idee hoe het in detail precies werkt.
Wanneer ik dat icoon van SH niet activeer worden de liedjes, in een zender die dat ondersteunt, ook gewoon geïdentificeerd met titel en uitvoerder. Door op het SH icoon te drukken komt er gewoon een foto van de hoes bovenop. Maar dat moet je ieder liedje herhalen. Leuk maar zit ik nu niet echt op te wachten.
Ik heb de titel en artiest ook veel vlugger zo gelezen dan dat SH die foto kan laden.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jeminee zeg, had ik dat geweten was ik nooit begonnen aan de download van die update.
Staat na meer dan drie uur nog data binnen te halen.
Never again. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Vandaag 390 km, bij 100 CC, en gemiddeld 23 graden. Restlading accu 31%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 23:48
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:41:
Jeminee zeg, had ik dat geweten was ik nooit begonnen aan de download van die update.
Staat na meer dan drie uur nog data binnen te halen.
Never again. :)
Dan gaat er op je pc iets mis. Bij mij stond alles binnen een half uur op de usb-stick (of eerder, maar toen kwam ik weer thuis na wandelen met de hond).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed niet dat daar het probleem zit.
Is een betrekkelijk nieuwe Windows model 2029 laptop die dagdagelijks voor professionele doeleinden gebruikt wordt.
Overdracht naar 32 GB stick verloopt al niet veel sneller. Zit na een uur nog maar aan 28%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:33:
Ik vermoed niet dat daar het probleem zit.
Is een betrekkelijk nieuwe Windows model 2029 laptop die dagdagelijks voor professionele doeleinden gebruikt wordt.
Overdracht naar 32 GB stick verloopt al niet veel sneller. Zit na een uur nog maar aan 28%.
Probeerde de update te downloaden op een 32 GB stick. Ik ben er na 2 uur maar mee gestopt. De stick kon je bijna niet aanraken zo heet. Opnieuw geprobeerd naar een 128 GB stick, klaar in 25 minuten. Maar met de hoeveelheid opmerkingen hier wacht ik er nog even mee om het over te zetten naar de auto.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Hangt waarschijnlijk ook van het vermogen af waarmee je gaat laden.
Laden aan 1,4 tot 3,4 kW zal de accu waarschijnlijk minder belasten dan aan 11 kW.
(Heb overigens ook 52 maanden met de e-Niro gereden en het daar ook nooit gehoord tijdens thuis AC laden. Maar ik betwijfel niet dat het zou kunnen, zoals gezegd ik zit er niet constant naast en bij het inpluggen, uitpluggen en voorbij lopen nooit waargenomen).
Dat er niet gekoeld zou worden komt trouwens niet van mij.

Voor 17:00 uur begonnen en pas beëindigd om 20:43 uur. :z
Zegt nu wel dat er 49 GB nodig is op de harde schijf (een 23 GB gedownload tot einde bestand) maar ik hoop dat dit ging over de fysieke harde schijf in de pc en niet over de USB. Zoniet was het nog allemaal voor niets ook. O-)
Dat er tijdens het rijden (cfr. The Wizard) ook niet gekoeld zou worden durf ik ook te betwijfelen want als de batterijconditionering indien nodig voor te laden de accu op temp. kan brengen kan dat, mijn mening zowel naar boven als naar beneden betekenen.
Ik laad altijd met 11kw. Heb het ook niet eerder waargenomen. Wel als het goed koud was dan hoor je een soort van vloeistof lopen. Maar dat is weer wat anders en zal zijn het voorverwarmen van het accupakket.

Het was maandagavond hier nog zo warm en benauwd buiten dat ik het voor het eerst heb waargenomen. Dat de componenten behoorlijk warm kunnen worden heb ik al vaker waargenomen. Bij een Niro zit de laadklep aan de voorkant en ik berg mijn laadkabel altijd op in de frunk. Je voelt de warmte dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie niet echt het probleem dat je een aanduiding krijgt dat je te snel rijdt.
Een extra biepje krijg ik ook alleen als ik een bepaalde max. snelheid meer en langduriger ga overschrijden.
En dan is het hoog tijd dat ik terug alert wordt en mijn snelheid naar beneden aanpas.

Je kan in één van de menu's de max. snelheidswaarschuwingen ook eenmalig manueel met +5; +10,..... aanpassen (maar dat gebruik ik niet want de snelheidsmeter in onze EV6 wijkt maar 3 tot 4 km af van de gemeten snelheid).
Ik heb ook geen probleem dat het systeem mij laat zien dat ik iets te hard rij, en ja dat kan je ook nog instellen naar bijvoorbeeld +5. In de juli versies van nieuw geleverde auto’s gaan die echter een biep geven als je 1 km te hard rijdt. En dat zou niet aangepast kunnen worden. Dus in een 50km/h zone krijg je dan elke keer als je 51 rijdt een biep. En als het systeem dan denkt dat je maar 90 mag terwijl dat niet waar is krijg je een biep bij 91km/h. Het is een eis vanuit de EU maar je merkt dat autobouwers het makkelijk maken om het uit te zetten vanwege de irritatie factor :)

Naar aanleiding van de positieve berichten overweeg ik nu dan toch de update uit te voeren. Ik heb een usb stick van 32GB gebruikt om de update op te zetten. Ik begrijp niet waarom je een 64GB stick nodig hebt als het ruim op een 32GB stick past? Wellicht gaat het alsnog mis maar dat merk ik dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Hoe kan je de update overigens het beste uitvoeren? Mijn auto staat op straat dus de auto gestart laten en dan updaten met geopende deuren lijkt mij niet de handigste manier :*)

Als de auto gestart is kan ik ook de deuren niet op slot doen, dat weigert de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
GHorsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:47:
Hoe kan je de update overigens het beste uitvoeren? Mijn auto staat op straat dus de auto gestart laten en dan updaten met geopende deuren lijkt mij niet de handigste manier :*)

Als de auto gestart is kan ik ook de deuren niet op slot doen, dat weigert de auto.
Ik geef bij mijn Niro EV altijd aan dat die de update moet installeren na het uitzetten van de auto. Deze kan dan gewoon op slot. Je krijgt een melding in de Kia Connect App als de update klaar is. USB stick na het eerste keer starten van de auto er wel in laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
Klinkt de muziek, toevallig, weer iets beter na de laatste update? Iemand geprobeerd?

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:19
Adagi12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:27:
Kan het zijn dat je max DC laden op 100% hebt staan en AC laden op 80%?
Je auto 3 uur aan de snellader laten staan is niet echt geaccepteerd, hij is na een half uur namelijk al vol. Dan ben je dus 2,5 uur een plek aan de snellader aan het blokkeren.

• IvoB2
Overstag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

Probeerde de update te downloaden op een 32 GB stick. Ik ben er na 2 uur maar mee gestopt. De stick kon je bijna niet aanraken zo heet. Opnieuw geprobeerd naar een 128 GB stick, klaar in 25 minuten. Maar met de hoeveelheid opmerkingen hier wacht ik er nog even mee om het over te zetten naar de auto.
Idem
Duurde eerst een vijftal uur voor het via de Kia Nav Updater op de harde schijf stond.
Heeft iets minder dan 24 GB binnengehaald.
Vervolgens naar de 32 GB USB stick die om middernacht nog niet klaar was.
Tijdens de nacht laten doorlopen. Deze morgen gaf de USB stick (die eerst geformateerd was naar exFat) 28 GB files. In de auto "onvolledige file, doe de update opnieuw". 8)7
Check en er ontbreekt op de stick één file in vergelijking met het bestand op de harde schijf: ".ver file".
Ik heb het er wel mee gehad.
"Vier dagen" internetvolume er voor niets doorgejaagd. 8)7 |:(

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 07:25 ]

• IvoB2
GHorsie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:27:
[...]

Ik heb ook geen probleem dat het systeem mij laat zien dat ik iets te hard rij, en ja dat kan je ook nog instellen naar bijvoorbeeld +5. In de juli versies van nieuw geleverde auto’s gaan die echter een biep geven als je 1 km te hard rijdt. En dat zou niet aangepast kunnen worden. Dus in een 50km/h zone krijg je dan elke keer als je 51 rijdt een biep. En als het systeem dan denkt dat je maar 90 mag terwijl dat niet waar is krijg je een biep bij 91km/h. Het is een eis vanuit de EU maar je merkt dat autobouwers het makkelijk maken om het uit te zetten vanwege de irritatie factor :)
Geen idee hoe je ziet dat je een "juli" versie hebt.
De auto is door de dealer op kenteken gezet op 18/6/24.
De laatste update in het infotainment systeem staat op 24/5/24.
Geeft pas een biep vanaf een km of 2-3 te hard maar wel onmiddellijk oranje snelheidsbord bij 1 km te hard.
Zoals eerder aangehaald geeft hij hier bij vertrek in een zone 50 30 aan (lest verkeerd een 30 bord dat voor een andere straat bedoeld is) en dat blijft zo een paar honderd meter tot ik in de volgende straat ben. Hij biept dan één keer maar al rij ik 40/45 (harder gaat op die weg niet zonder ongelukken te veroorzaken) rij biept hij ook niet meer.
Wanneer ik in een zone 30 ben en deze is wat lang en er is achteropkomend verkeer stel ik de aangegeven snelheid ook handmatig 2 tot 3 km naar boven bij (wat dan overeen komt met de werkelijke 30). Dan kleurt het alleen oranje maar biept er verder niets.
Naar aanleiding van de positieve berichten overweeg ik nu dan toch de update uit te voeren. Ik heb een usb stick van 32GB gebruikt om de update op te zetten. Ik begrijp niet waarom je een 64GB stick nodig hebt als het ruim op een 32GB stick past? Wellicht gaat het alsnog mis maar dat merk ik dan wel.
Echt mis kan het niet gaan, hoogstens alleen tijdverlies en nutteloos volume gedownload.
Hier lukte het niet maar dan gaf de auto gewoon aan dat de file niet volledig was en ging ie niet verder. Dat lijkt me dus wel degelijk beveiligd.

Auto moet wel degelijk gestart. Ik zet 'm dan in de P, lichten uit en radio af.
Op straat idd tricky. Deuren kunnen wel dicht maar niet slotvast.
Hebben ze bij Kia waarschijnlijk niet aan gedacht. :)
Geen idee hoe lang de update in de auto duurt (zo ver ben ik niet geraakt). Een tien minuten in de auto zitten wachten (de radio in de auto werkt dan niet) zou nog kunnen maar hopelijk geen uren zoals van de harde schijf naar de stick. :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 07:17 ]

• IvoB2
glas86 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Ik geef bij mijn Niro EV altijd aan dat die de update moet installeren na het uitzetten van de auto. Deze kan dan gewoon op slot. Je krijgt een melding in de Kia Connect App als de update klaar is. USB stick na het eerste keer starten van de auto er wel in laten zitten.
Bij de EV6 staat wel degelijk in de instructies dat de auto op "aan" moet.
Gezien voorgaande loop je bij de EV6 dan geen risico de 12V accu leeg te trekken? (Als het zo al lukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
jouwheld schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 06:36:
[...]

Je auto 3 uur aan de snellader laten staan is niet echt geaccepteerd, hij is na een half uur namelijk al vol. Dan ben je dus 2,5 uur een plek aan de snellader aan het blokkeren.
In optimale omstandigheden duurt het al 20 minuten om van 10 naar 80% te gaan.
En die laatste 20% gaat veel trager.
Of ie in 30 minuten vol is hangt er dus vanaf vanaf welke SoC je vertrok, of de HV accu gepreconditioneerd was en wat de omstandigheden waren.
Zo lang ie effectief aan het laden is blokkeer je dus niets (niet iedereen heeft de gelegenheid om thuis tot 100% te laden indien nodig). En wanneer er nog vrije laadplekken zijn lijkt er sowieso al geen probleem te zijn.
Er zijn ook maar weinig auto's die aan 800V kunnen laden aan een snellader. Op 400V "blokkeer" je de snelladers dus sowieso al veel langer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:18:
[...]

Bij de EV6 staat wel degelijk in de instructies dat de auto op "aan" moet.
Gezien voorgaande loop je bij de EV6 dan geen risico de 12V accu leeg te trekken? (Als het zo al lukt).
Dat is dan wel tegenstrijdig met het scherm wat je gepresenteerd krijgt met de vraag of je de update wilt doen nadat de EV6 is uitgeschakeld of direct. Ik heb het tijdens de rit gedaan, maar heb de indruk dat het ook met uitgeschakeld voertuig kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
IvoB2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:23:
[...]

...Zo lang ie effectief aan het laden is blokkeer je dus niets
...En wanneer er nog vrije laadplekken zijn lijkt er sowieso al geen probleem te zijn.
... Op 400V "blokkeer" je de snelladers dus sowieso al veel langer. :)
...Nou ja, je auto staat wel die plek bezet te houden dus je blokkeert wel degelijk
...Beetje vreemde gedachtengang, parkeer je ook op een invalidenplek als er nog een andere vrij is?
...Ik denk dat het idee is dat het snelladers zijn om zoveel mogelijk stroom in je auto te jassen in de tijd dat je een boodschap doet. Niet om te zeggen: 'ik ga tot 100% want dat doe ik thuis ook.' Ook de mensen met 400v halen als ze fatsoenlijk zijn, de auto weer weg na een redelijke tijd.

Als ik al langer winkel dan dat de auto nodig heeft haal ik hem van de snellader af zodra ik de kans heb, ook als dat betekent dat ik bij de Lidl mijn boodschappenwagentje even bij een personeelslid moet parkeren. 3 uur lang een snellader bezet houden vind ik egoïstisch.

[ Voor 4% gewijzigd door henrov op 15-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• henrov
petertenboer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Dat is dan wel tegenstrijdig met het scherm wat je gepresenteerd krijgt met de vraag of je de update wilt doen nadat de EV6 is uitgeschakeld of direct. Ik heb het tijdens de rit gedaan, maar heb de indruk dat het ook met uitgeschakeld voertuig kan.
Ik heb beide al wel eens gedaan. Stick er in, even wachten tot de boel gekopieerd is, wachten tot de auto vraagt of je het direct wilt doen of na uitzetten...
Auto uitzetten, op slot en dan naar binnen je partner een kus geven. Tegen de tijd dat je uitgezoend bent is de update klaar.
(Mijn vrouw zoent erg goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
Hier echt prima update ervaring, stond met een half uurtje op de 64GB stick en vervolgens werd de update met 30-45 minuten geïnstalleerd.

• IvoB2
henrov schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:06:
[...]
...Nou ja, je auto staat wel die plek bezet te houden dus je blokkeert wel degelijk
...Beetje vreemde gedachtengang, parkeer je ook op een invalidenplek als er nog een andere vrij is?
Beetje vreemde gedachtengang want ik ben geen invalide maar heb wel een EV.

Moest ik invalide zijn zou ik zolang ik die beperking heb idd de plek voor de invalide innemen.
Net zoals ik een plek aan de laadpaal zou innemen wanneer de EV aan het laden is. En dat is voor de ene EV een half uur en kan bij een andere EV, afhankelijk van type en omstandigheden idd uren duren.
...Ik denk dat het idee is dat het snelladers zijn om zoveel mogelijk stroom in je auto te jassen in de tijd dat je een boodschap doet. Niet om te zeggen: 'ik ga tot 100% want dat doe ik thuis ook.' Ook de mensen met 400v halen als ze fatsoenlijk zijn, de auto weer weg na een redelijke tijd.
Dan verschillen we van mening over wat "redelijke tijd" is.
Zelf maakt het me niet uit want nog nooit geladen aan een DC snellaadpaal want de luxe om thuis te laden, op het werk te laden of meermaals per week aan een 22 kW lader te laden dus DC niet nodig.
Maar ik kan me wel inleven in de situatie van EV bezitters die deze luxe niet hebben en wel eens omstandigheden tegenomen waarbij het noodzakelijk is dat hun EV tot 100% wordt opgeladen en dat ze geen EV hebben die dan op een half uurtje is volgeladen.
Met die mentaliteit 'haast je en dan wegwezen want je houdt mijn plek bezet" ga je nooit de meerderheid van de particuliere autorijders overtuigen om over te schakelen op EV rijden. Je versterkt alleen nog maar hun afkeer van het systeem.
De EA freaks, de bezitters van een thuislaadpaal/bedrijfswagen waar de baas bijna alle kosten betaalt moet je niet meer overtuigen.
Als ik al langer winkel dan dat de auto nodig heeft haal ik hem van de snellader af zodra ik de kans heb, ook als dat betekent dat ik bij de Lidl mijn boodschappenwagentje even bij een personeelslid moet parkeren. 3 uur lang een snellader bezet houden vind ik egoïstisch.
Dan verschillen we daarin van mening.
(Ik ga overigens nooit meer bij de Lidl laden gezien het daar DC50 laders zijn en ze er nu een nogal ingewikkelde betaalmethode hanteren. In de praktijk hou ik daar dus niemand "zijn" plek bezet zelfs niet voor een minuut. en op de invalideparking ga ik er ook nooit parkeren gezien niet gerechtigd).

Maar wanneer ik bv. naar de stad moet en op de randparking aan een 7/11 AC lader de auto kan parkeren zal ik deze daar idd laten laden zolang hij geen 100% bereikt heeft.
Ik ga idd vanuit het centrum niet al na 1,5 uur te voet terugkeren om de auto te verplaatsen en dan terug keren laat staan dat ik temidden van een voorstelling de zaal zou verlaten omdat ik anders een laadpaal te lang bezet hou. O-)
Dan moeten ze maar meer laadpalen plaatsen. Plek genoeg op plaatsen die nu nog ingenomen zijn door ICE auto's. Indien je wil dat de meerderheid op relatief korte termijn elektrisch gaat rijden moet je dat faciliteren en niet achter de feiten willen aanhollen want dan staat, zoals nu, gewoon bijna iedereen te wachten wie de eerste zet doet. :+

• IvoB2
[...]

Zal ik niet betwisten.
Maar dan spreekt Kia zichzelf tegen of zijn ze er minstens niet duidelijk over en neem ik liever het zekere voor het onzekere (ik moet dan ook niet het risico lopen om op straat de update te doen).
Het is me ook niet duidelijk wat ze precies bedoelen met 'update maakt gebruik van de batterij, zorg dat deze voldoende is opgeladen". 12V accu of HV accu?
Of bij auto op aan op de HV accu en bij auto uit op de 12V accu?

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Zal ik niet betwisten.
Maar dan spreekt Kia zichzelf tegen of zijn ze er minstens niet duidelijk over en neem ik liever het zekere voor het onzekere (ik moet dan ook niet het risico lopen om op straat de update te doen).
Het is me ook niet duidelijk wat ze precies bedoelen met 'update maakt gebruik van de batterij, zorg dat deze voldoende is opgeladen". 12V accu of HV accu?
Of bij auto op aan op de HV accu en bij auto uit op de 12V accu?
Pfff wat een verhaal weer (deels niet persoonlijk). Dit is eerder besproken. Update starten = uitvoer op de achtergrond. Ook als auto uitstaat. Eerder genoemd binnen dit forum. En.door.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
IvoB2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:38:

[...]

Dan verschillen we daarin van mening.
(Ik ga overigens nooit meer bij de Lidl laden gezien het daar DC50 laders zijn en ze er nu een nogal ingewikkelde betaalmethode hanteren.
Euh...gewoon met een laadpas van Freshmile, weinig ingewikkeld aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Dat ligt dan aan je USB stick. Bij mijn 32 GB stick was het in een half uur klaar.
Je hebt namelijk verschil in snelheden tussen USB sticks. Er zijn er die 30 mb/s doen, maar ook die 100 mb/s doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
[...]

De update kan gewoon met uitgeschakeld voertuig en de deuren op slot. Zo heb ik het ook gedaan. Als je de auto aanzet als de update nog bezig is dan zie je gewoon een voortgangsbalk met percentage.

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30
Nou, de afspraak bij de garage vorige week is geweest. Update voor ICCU uitgevoerd en tot nu werkt het laden zonder dat de meterkast eruit is geklapt, dus dat lijkt verholpen. Nu heb ik nog niet heel veel thuis geladen, maar het lijkt een goed begin te zijn.

Voor Android Auto leek dat eigenlijk ook het geval, maandag/dinsdag op en neer gereden naar werk (30 min heen, 30 min terug) en dat gebeurde zonder problemen. Gisteren op de heenweg ging het ook nog goed, maar op de terugweg helaas weer meerdere random disconnects. Soms kwam hij zonder dat ik iets deed weer terug, maar de laatste keer gebeurde dat pas nadat ik de stekker even uit de usb-poort trok en weer terug stopte.

Ze zeiden bij de garage iets met een update ervoor uitgevoerd te hebben, geen idee wat overigens. Ik had er al een hard hoofd in dat het zou helpen, maar ik was oprecht verbaasd dat het de eerste twee dagen zonder problemen had gewerkt. Bij de garage had ik overigens al gezegd dat meer mensen dit probleem hebben en dat die uiteindelijk de kabelboom erachter hebben laten vervangen, maar dat zou in mijn geval pas de volgende stap zijn, als dit niet werkte. Durf nu al te wedden dat als ik dit weer opnieuw ga melden ze eerst weer gaan vragen of ik de officiële kabel gebruik die bij de telefoon zat. (Niet dat dat kan, want bij de S24 wordt een USB-C naar USB-C kabel geleverd... haha). Ga maar weer een afspraak maken in ieder geval. Enerzijds heb ik zoiets van: ze zien mij vast weer komen om zoiets onbenulligs als Android Auto, anderzijds denk ik: waarom werkt het niet, of tenminste zo wisselvallig, op een auto van bijna 62.000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 23:48
sn0x0r schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:49:
Nou, de afspraak bij de garage vorige week is geweest. Update voor ICCU uitgevoerd en tot nu werkt het laden zonder dat de meterkast eruit is geklapt, dus dat lijkt verholpen. Nu heb ik nog niet heel veel thuis geladen, maar het lijkt een goed begin te zijn.

Voor Android Auto leek dat eigenlijk ook het geval, maandag/dinsdag op en neer gereden naar werk (30 min heen, 30 min terug) en dat gebeurde zonder problemen. Gisteren op de heenweg ging het ook nog goed, maar op de terugweg helaas weer meerdere random disconnects. Soms kwam hij zonder dat ik iets deed weer terug, maar de laatste keer gebeurde dat pas nadat ik de stekker even uit de usb-poort trok en weer terug stopte.

Ze zeiden bij de garage iets met een update ervoor uitgevoerd te hebben, geen idee wat overigens. Ik had er al een hard hoofd in dat het zou helpen, maar ik was oprecht verbaasd dat het de eerste twee dagen zonder problemen had gewerkt. Bij de garage had ik overigens al gezegd dat meer mensen dit probleem hebben en dat die uiteindelijk de kabelboom erachter hebben laten vervangen, maar dat zou in mijn geval pas de volgende stap zijn, als dit niet werkte. Durf nu al te wedden dat als ik dit weer opnieuw ga melden ze eerst weer gaan vragen of ik de officiële kabel gebruik die bij de telefoon zat. (Niet dat dat kan, want bij de S24 wordt een USB-C naar USB-C kabel geleverd... haha). Ga maar weer een afspraak maken in ieder geval. Enerzijds heb ik zoiets van: ze zien mij vast weer komen om zoiets onbenulligs als Android Auto, anderzijds denk ik: waarom werkt het niet, of tenminste zo wisselvallig, op een auto van bijna 62.000 euro.
Bij mij zeiden ze in eerste instantie: je auto komt niet uit de 1e batch waar problemen bekend waren, dus zou het wel aan de kabel liggen, maar voerden ze idd wel een update (?) door.
Ook bij mij het argument van geen goede kabel gebruikt (ook ik heb c/c bij mijn telefoon).
Uiteiendelijk hebben ze in mei (1,5 jr na aflevering) de kabelboom vervangen en tot nu toe geen problemen meer ervaren.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer

Jij bent niet de persoon die zeurt. Zij (Kia) hebben je een product verkocht wat niet functioneert zoals het hoort te functioneren en dus heb je recht op reparatie.

Een software update voor dit probleem heb ik nog nooit iets van gezien of gelezen en de enige oplossing is de kabelboom vervangen. Dat lees je overal op het internet en dat is wat ze voor je moeten doen.

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30
petertenboer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Jij bent niet de persoon die zeurt. Zij (Kia) hebben je een product verkocht wat niet functioneert zoals het hoort te functioneren en dus heb je recht op reparatie.

Een software update voor dit probleem heb ik nog nooit iets van gezien of gelezen en de enige oplossing is de kabelboom vervangen. Dat lees je overal op het internet en dat is wat ze voor je moeten doen.
Je hebt ook helemaal gelijk, maar vind het vooral ook gewoon jammer haha, dat het nodig is bedoel ik dan.

Maar gelukkig maak ik de afspraak zo door even digitaal iets in te plannen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online

Zover ik weet is de update niet anders dan een herinstallatie van de media/navigatiesoftware.
Stappenpplan van KIA is:
1e. Herinstallatie media/navigatiesoftware.
2e. Vervangen USB-A poort incl. kabeltje.
3e. Vervangen aanstuurmodule Headunit.

1 en 2 zijn bij mij al uitgevoerd, 3 is nu in progress (hoor ik volgende week meer van).

En zoals @petertenboer al aangeeft, is het niks onbenulligs, het moet gewoon werken. Als KIA wat actiever zou zijn op dit vlak hoefde jij als consument er niet zo veel tijd in te steken.

• henrov
king_dude schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Pfff wat een verhaal weer (deels niet persoonlijk).
King_dude quote IvoB2. Ik kom niet verder dan <TLDR> ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 20-09 16:15
lawnmower schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb een dynamisch contract bij tibber en slim laden werkt via die app sinds 2 maanden weer feilloos. Daar was wel de nodige afstemming tussen kia en tibber voor nodig. Het kan dus wel en wordt aangestuurd vanuit de auto. De laadpaal (alfen) communiceert (nog) niet met Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Solarman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Zover ik weet is de update niet anders dan een herinstallatie van de media/navigatiesoftware.
Stappenpplan van KIA is:
1e. Herinstallatie media/navigatiesoftware.
2e. Vervangen USB-A poort incl. kabeltje.
3e. Vervangen aanstuurmodule Headunit.

1 en 2 zijn bij mij al uitgevoerd, 3 is nu in progress (hoor ik volgende week meer van).

En zoals @petertenboer al aangeeft, is het niks onbenulligs, het moet gewoon werken. Als KIA wat actiever zou zijn op dit vlak hoefde jij als consument er niet zo veel tijd in te steken.
Bij mij is, na wat heen en weer gepraat, na 2 jaar inderdaad (onder garantie) de USB-A poort vervangen. Daarna nooit meer een disconnect gehad.

KIA weet er dus van en doet er uiteindelijk 8)7 ook wat aan _/-\o_ .

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:59:
[...]
Dat ligt dan aan je USB stick. Bij mijn 32 GB stick was het in een half uur klaar.
Je hebt namelijk verschil in snelheden tussen USB sticks. Er zijn er die 30 mb/s doen, maar ook die 100 mb/s doen.
Dat zal het geweest zijn.
Update dus via de dealer.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 20:50 ]

• IvoB2
king_dude schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:20:
Pfff wat een verhaal weer (deels niet persoonlijk). Dit is eerder besproken. Update starten = uitvoer op de achtergrond. Ook als auto uitstaat. Eerder genoemd binnen dit forum. En.door.!
Excuses dat ik de handleiding van Kia verkeerd begrepen had en niet eerst de commentaren in dit topic van voor tot achter had doorgenomen.

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
En nu het goede nieuws: vandaag de EV6 aan 1,8 kW opgeladen van 89 tot 100%.
Nieuw recordrange van 545 km en een laadverlies van 35%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adagi12
DaMenaz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

ik lees dit ook af op het display niet op de app. de app is accuraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagi12
jouwheld schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 06:36:
[...]

ze staan beide op 100%, op de snellader laten staan komt doordat er een 15 snelladers en 10 gewone laders staan in het winkelcentrum dus had m aangesloten en ben gaan shoppen vandaar dat hij lang stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adagi12
henrov schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Ik blokkeer niks en houd niks er staan daar heel veel snelladers van de shell 15 stks en een 10tal gewone laders aan de andere zijde van t winkelcentrum staan er nog een aantal het is dus niet zo dat de boel geblokeerd is daar er meer aanbod is dan vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Adagi12 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
ik lees dit ook af op het display niet op de app. de app is accuraat
Idem.
Waardes op infotainment in de auto en op de Connect app zijn tot nu toe hier altijd gelijk.
En het verminderen van de range op de GOM aangegeven bij 100% SoC komt ook grotendeels overeen met het gereden aantal km. Dat dit laatste licht afwijkt is normaal gezien de GOM een schatting maakt bij de huidige temperatuur en rijgedrag uit het verleden (bij de e-Niro was dit op basis van de laatste 20 ritten, bij de EV6 weet ik niet wat de basis is) en niet op basis van de ongekende toekomst. Bij niet gewijzigd rijgedrag en nagenoeg gelijke omstandigheden zijn de gereden km's evenwel gelijk aan de afgenomen km op de GOM.
Dus in mijn EV6 uitvoering tot op heden geen enkele reden om te twijfelen aan de range opgegeven bij 100% Soc (in het infotainment van de EV6 noch zoals weergegeven in de Connect app).
Ik blijf er dus nog even mee rijden en zie geen reden om 'm vroegtijdig in te ruilen.

Voorlopig is de range van de EV6 ook volledig binnen de verwachtingen zoals ik dat geschat had op basis van 5 jaar e-Niro rijden. Gelukkig geen rekening gehouden met de doemdenkers binnen dit topic die allerlei problemen ervaren met hun versie en doorgaans niet verder komen dan een 400 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Eerder had ik hier vermeld erg blij te zijn om snel terecht te kunnen voor een onderhoudsbeurt bij Vaneman Amsterdam. Ik heb deze gisteren laten doen en was zo precies nog binnen de kilometers dat hij weer moest (90.000km beurt). Ook had ik sinds ruim twee weken op vakantie en daarna foutmeldingen die ik bij het maken van de afspraak al had doorgegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2A_C3rmdCmDs3SHzlKRuFjq2-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/374DC45iG9a9MWOVYGhf0KLp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNyfvjerE-E-RjvFP0VJPCkERBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PWH11hc96eFghAIjPYfb1PGO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kauUmA7w3kmlMzvwMGdy-sRhOLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TbMp2gl3sNB2ATyHKAOWaqF6.jpg?f=user_large

Toen ik de auto weer op kon komen halen was mijn verbazing dan ook groot toen mij werd verteld dat dit een historische fout was en dat ze hem hadden gewist. Ik heb nogmaals duidelijk aangegeven dat ik deze fout al meer dan twee weken elke dag kreeg en vaak ook meerdere keren per dag.
De werkplaatsreceptionist verzekerde mij dat als het terug zou komen ze de hv-accu compleet na zouden kijken. Toch gek dat ze dit niet al hadden gedaan na een dergelijke foutmelding.

En ja hoor, nog geen half uur later had ik de foutmelding weer. Toevallig moest ik weer langs Amsterdam dus ik ben maar even terug naar de dealer gegaan. Ik heb gevraagd om een nieuwe afspraak om hier nu goed na te laten kijken. De receptionist ging overleggen met de monteur. Uiteindelijk kreeg ik een afspraak voor begin oktober(?) en werd mij ook nog verteld dat de foutcode iets met een airbag te maken had en dat aangezien het een import-auto was de kosten voor mij zouden zijn als het iets was t.g.v. een eerdere schade. Ik was met stomheid geslagen. Hoe kan een BMS foutmelding iets met een airbag te maken hebben? Goed geholpen voel ik mij allerminst, vooral omdat de initiële snelle service weg was en plaats maakte voor naar mijn gevoel meer ontwijkende antwoorden en een afspraak die anderhalve maand verder stond. Mijn gevoel zegt dat ze mij liever niet willen helpen. Ik wil hier daarom ook meer van weten zodat ik duidelijk heb wat er aan de hand is en hoe ik geholpen kan worden. Deze van oorsprong Duitse auto is altijd netjes in onderhoud geweest bij Kia dealers en heeft dan ook gewoon recht op de garantie. Een dealer die wel mijn geld aanneemt voor de beurt, maar minder zin lijkt te hebben in garantiewerk lijkt me niet de bedoeling en dat gevoel kreeg ik wel.

Ik heb vandaag een OBD-dongle besteld zodat ik morgen zelf kan uitlezen wat nu precies de foutcode is en ik ook de voltages van het accupakket kan zien en vergelijken. Wordt vervolgd.

Edit: ik krijg nu sinds de beurt gisteren trouwens ook een waarschuwing op de 12V accu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kabkE99BUkiLVauQTNKIJ6Bg-B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZ5FwS6FXos0IXAeUAnVP76z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Luiaard op 16-08-2024 12:31 ]

Import van EVs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
Luiaard schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:14:
Eerder had ik hier vermeld erg blij te zijn om snel terecht te kunnen voor een onderhoudsbeurt bij Vaneman Amsterdam. Ik heb deze gisteren laten doen en was zo precies nog binnen de kilometers dat hij weer moest (90.000km beurt). Ook had ik sinds ruim twee weken op vakantie en daarna foutmeldingen die ik bij het maken van de afspraak al had doorgegeven:

Toen ik de auto weer op kon komen halen was mijn verbazing dan ook groot toen mij werd verteld dat dit een historische fout was en dat ze hem hadden gewist. Ik heb nogmaals duidelijk aangegeven dat ik deze fout al meer dan twee weken elke dag kreeg en vaak ook meerdere keren per dag.
De werkplaatsreceptionist verzekerde mij dat als het terug zou komen ze de hv-accu compleet na zouden kijken. Toch gek dat ze dit niet al hadden gedaan na een dergelijke foutmelding.

En ja hoor, nog geen half uur later had ik de foutmelding weer. Toevallig moest ik weer langs Amsterdam dus ik ben maar even terug naar de dealer gegaan. Ik heb gevraagd om een nieuwe afspraak om hier nu goed na te laten kijken. De receptionist ging overleggen met de monteur. Uiteindelijk kreeg ik een afspraak voor begin oktober(?) en werd mij ook nog verteld dat de foutcode iets met een airbag te maken had en dat aangezien het een import-auto was de kosten voor mij zouden zijn als het iets was t.g.v. een eerdere schade. Ik was met stomheid geslagen. Hoe kan een BMS foutmelding iets met een airbag te maken hebben? Goed geholpen voel ik mij allerminst, vooral omdat de initiële snelle service weg was en plaats maakte voor naar mijn gevoel meer ontwijkende antwoorden en een afspraak die anderhalve maand verder stond. Mijn gevoel zegt dat ze mij liever niet willen helpen. Ik wil hier daarom ook meer van weten zodat ik duidelijk heb wat er aan de hand is en hoe ik geholpen kan worden. Deze van oorsprong Duitse auto is altijd netjes in onderhoud geweest bij Kia dealers en heeft dan ook gewoon recht op de garantie. Een dealer die wel mijn geld aanneemt voor de beurt, maar minder zin lijkt te hebben in garantiewerk lijkt me niet de bedoeling en dat gevoel kreeg ik wel.

Ik heb vandaag een OBD-dongle besteld zodat ik morgen zelf kan uitlezen wat nu precies de foutcode is en ik ook de voltages van het accupakket kan zien en vergelijken. Wordt vervolgd.

Edit: ik krijg nu sinds de beurt gisteren trouwens ook een waarschuwing op de 12V accu?
[Afbeelding]
Wellicht dat je hier iets mee kan als je morgen uitgelezen hebt met de Dongle:
https://www.kiaevforums.com/threads/p1aa6-bms-error.7984/

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10188243-0001.pdf

En natuurlijk kun je controleren of alle cellen dezelfde voltages weergaven. Er zou een kapotte cel tussen kunnen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Bedankt Peter, die had ik inderdaad als een van de weinige hits gevonden. Ik laat het weten wat eruit komt morgen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Idem.
Waardes op infotainment in de auto en op de Connect app zijn tot nu toe hier altijd gelijk.
En het verminderen van de range op de GOM aangegeven bij 100% SoC komt ook grotendeels overeen met het gereden aantal km. Dat dit laatste licht afwijkt is normaal gezien de GOM een schatting maakt bij de huidige temperatuur en rijgedrag uit het verleden (bij de e-Niro was dit op basis van de laatste 20 ritten, bij de EV6 weet ik niet wat de basis is) en niet op basis van de ongekende toekomst. Bij niet gewijzigd rijgedrag en nagenoeg gelijke omstandigheden zijn de gereden km's evenwel gelijk aan de afgenomen km op de GOM.
Dus in mijn EV6 uitvoering tot op heden geen enkele reden om te twijfelen aan de range opgegeven bij 100% Soc (in het infotainment van de EV6 noch zoals weergegeven in de Connect app).
Ik blijf er dus nog even mee rijden en zie geen reden om 'm vroegtijdig in te ruilen.

Voorlopig is de range van de EV6 ook volledig binnen de verwachtingen zoals ik dat geschat had op basis van 5 jaar e-Niro rijden. Gelukkig geen rekening gehouden met de doemdenkers binnen dit topic die allerlei problemen ervaren met hun versie en doorgaans niet verder komen dan een 400 km.
Toen die van mij net nieuw was, lag het bereik ook hoger en zag ik regelmatig 500+ km range. Na een jaar zakte dat naar naar 480 in de zomer, en nu rond de 440. If anything zijn we zuiniger gaan rijden dan minder zuinig.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ermo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:16
Onderweg naar Frankrijk, na een stop, bij oprijden van de snelweg opeens hevige trillingen in de auto,boven de 90 km/uur. Band was niet lek, besloten om laatste 3 uur maar binnendoor te rijden. Bij de lokale garage er achter gekomen dat het loslaten van de isolatie aan de binnenkant van de band de oorzaak was. Betreft standaard Kumho band die bij de auto geleverd is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqov6RDH8TbD2oCfLaTUiv1Ss7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynaa8LyvipnSxPl05oeebcS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Ermo_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:59:
Onderweg naar Frankrijk, na een stop, bij oprijden van de snelweg opeens hevige trillingen in de auto,boven de 90 km/uur. Band was niet lek, besloten om laatste 3 uur maar binnendoor te rijden. Bij de lokale garage er achter gekomen dat het loslaten van de isolatie aan de binnenkant van de band de oorzaak was. Betreft standaard Kumho band die bij de auto geleverd is.[Afbeelding]
Geïsoleerde banden 😂.
Nooit geweten dat zoiets gedaan werd, maar kan dus behoorlijk vervelend worden als het loslaat.

Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
@Ermo_ het loslaten van de isolatielaag lees je helaas vaker in diverse fora op Tweakers. Ook bij b.v. Michelin gebeurt dit soms. Vervelend is het natuurlijk wel. Hopelijk is het bij jou weer opgelost zodat je weer verder van de vakantie kan genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:50
Luiaard schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met dezelfde melding was bij mij de auto afgesleept en de ICCU vervangen. Daarvoor een tijdje (9 maanden) gereden mer 12V waarschuwing. Bij mij reed de auto niet meer.

Bij een andere dealer een second opinion vragen. BMS foutmelding ivm airbag heb ik niet eerder gehoord. Ik zou het eerder bij de ICCU zoeken. Veel voorkomend probleem.

Je mag met die melding toch niet doorrijden.
Pagina: 1 ... 382 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic