Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
Waar stel je uberhaupt je voorkeur laadstations in? Ik kan dat niet vinden, terwijl ik meestal toch wel handig hiermee ben. We gaan volgende week naar Duitsland en wil eigenlijk alleen bij Ionity laden ivm de pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
Fiorano schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:44:
Waar stel je uberhaupt je voorkeur laadstations in? Ik kan dat niet vinden, terwijl ik meestal toch wel handig hiermee ben. We gaan volgende week naar Duitsland en wil eigenlijk alleen bij Ionity laden ivm de pass
Google en YouTube zijn je beste vrienden: YouTube: Hyundai/Kia/Genesis EV Oct 2023 Software Update | Route Planning GRE...
Op 7 minuut en 28 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:45
Fiorano schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:44:
Zie:
DaMenaz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:31:
[...]

In je navigatie naar POI's gaan, dan laadstations en dan filter.

Dartlink in "Het grote KIA EV6 topic"

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Gaan wij deze security updates ook nog krijgen?
https://youtu.be/h1MZ8vfM4pI?si=Wix38cdSxK-TgG5Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
De Ideale Man schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ja autocharge heb ik ook aan zitten te denken om te activeren, maar dan doet hij dat ook in Nederland. Dat wil ik weer niet omdat dan de baas moet betalen en daarvoor moet ik een kaart gebruiken.
Anders was het wel handig op vakantie.
Je kan gewoon wisselen van betaalmethode (CC of laadpas bijv), gebruik ik ook wanneer ik met de prive EV onderweg ben. Kan je gewoon Autocharge aan laten staan. Zelfs voor meerdere voertuigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_60lai9rcdGq7bZQxJW1Mpf8Zlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0OppXehdBCe2Ikr7svHXraL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPcPm9oktDVEq3i4W2Khm8d5ebk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNQyir5WHvJCaH1cBa9ZdHlx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door The Wizard op 09-08-2024 16:55 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Wij hebben onszelf in ieder geval aangeleerd om altijd bij parkeren de "keyless entry" uit te zetten.

(Lock en unlock vasthouden tot de knipperlichten 4x knipperen)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Eigenaardig probleem want een A2A WP kan normaal gezien niet gelijktijdig warme en koude lucht produceren.
Zeker wel, dit is wel even wat anders dan de airco die thuis aan de muur hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even iets anders. Mijn dealer (content Den Bosch) geeft geen akkoord voor een Ev6 meet op hun terrein. Weet iemand een leuke centrale plek, en kan iemand daarna een poll in elkaar steken om een datum te bepalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
Misschien bij de importeur in Breukelen?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
marcel3 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Zeker wel, dit is wel even wat anders dan de airco die thuis aan de muur hangt.
Wat is daar anders aan?
Of bedoel je gewoon dat je dan aan één zijde gaat koelen met de warmtepomp (airco) en aan de andere zijde gaat verwarmen met de 1:1 heater?

Bij mijn weten kan een A2A WP verwarmen en koelen (door een omslagkleppen systeem) maar niet beiden gelijktijdig. Hoe is dat in een EV6 dan via de ingebouwde A2A WP anders geregeld dan in een (veel omvangrijker) thuissysteem?

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vraag over gepland laden:
- Is er in de EV6 geen locatiegebonden laadregeling meer? (zat al in de eerste e-Niro's).
- Kan je via de Connect app/desnoods in de auto niet instellen dat hij alleen mag laden tussen specifieke uren?

In de EV6 (maar ik kijk er ongetwijfeld overheen) kom ik steeds uit dat je een "vertrektijd" moet ingeven zodat de auto zich dan kan (vol?) laden tegen dat uur. Maar dat wil ik niet. Ik wil bv. kunnen instellen dat de auto bv. morgen alleen mag gaan laden tussen 08:00 en 15:00 uur (en dat met het vermogen ingesteld op de laadpaal maar dat stel ik wel in op de laadpaal zelf).
Kortom uren plannen, auto aan de laadpaal en vervolgens pas starten met laden om x uur en stoppen met laden op y uur.

edit: het icoontje voor "laden en klimaat" volgens uurinstelling heb ik inmiddels op het dashboard gevonden naast het icoontje van de "vertrektijd". Maar "laden en klimaat" is - in tegenstelling tot de andere icoontjes - niet opgelicht en niet te activeren.
edit 2: ik heb het uiteindelijk gevonden: je moet eerst de vertrektijd en -dag instellen, dan terugkeren naar het EV menu en dan is de knop "laden en klimaat" pas achtief" En dan kan je de "daluren" activeren.

Eigenaardige keuze. Gewoon uren instellen waartussen geladen moet worden gaat dus niet.
Hopelijk is het een functie die net tezamen gaat terwijl de auto al aan de laadpaal hangt en heb ik toen ie er nog niet aanhing gewoon over gekeken. |:(
Laden volgens geolocatie heb ik in de handleiding niet meer teruggevonden dus dat is waarschijnlijk afgevoerd.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:36:
Vraag over gepland laden:
- Is er in de EV6 geen locatiegebonden laadregeling meer? (zat al in de eerste e-Niro's).
- Kan je via de Connect app/desnoods in de auto niet instellen dat hij alleen mag laden tussen specifieke uren?

In de EV6 (maar ik kijk er ongetwijfeld overheen) kom ik steeds uit dat je een "vertrektijd" moet ingeven zodat de auto zich dan kan (vol?) laden tegen dat uur. Maar dat wil ik niet. Ik wil bv. kunnen instellen dat de auto bv. morgen alleen mag gaan laden tussen 08:00 en 15:00 uur (en dat met het vermogen ingesteld op de laadpaal maar dat stel ik wel in op de laadpaal zelf).
Kortom uren plannen, auto aan de laadpaal en vervolgens pas starten met laden om x uur en stoppen met laden op y uur.

edit: het icoontje voor "laden en klimaat" volgens uurinstelling heb ik inmiddels op het dashboard gevonden naast het icoontje van de "vertrektijd". Maar "laden en klimaat" is - in tegenstelling tot de andere icoontjes - niet opgelicht en niet te activeren.
edit 2: ik heb het uiteindelijk gevonden: je moet eerst de vertrektijd en -dag instellen, dan terugkeren naar het EV menu en dan is de knop "laden en klimaat" pas achtief" En dan kan je de "daluren" activeren.

Eigenaardige keuze. Gewoon uren instellen waartussen geladen moet worden gaat dus niet.
Hopelijk is het een functie die net tezamen gaat terwijl de auto al aan de laadpaal hangt en heb ik toen ie er nog niet aanhing gewoon over gekeken. |:(
Laden volgens geolocatie heb ik in de handleiding niet meer teruggevonden dus dat is waarschijnlijk afgevoerd.
Kun je eens schermafdrukken of foto's plaatsen? Ik heb geen idee waar je het over hebt. "Laden en klimaat" zegt mij niets.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Staat ook op pagina 1-9 van de handleiding.
In de handleiding wordt het zo benoemd.
Op het infotainment systeem vind je het in het grafische EV menu op de onderste lijn waar links de kleine tekst staat om "vertrekuur" in te stellen. Daarnaast staat het icoon voor gepland laden en daarnaast voor geplande klimaatinstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXdy0z5O_vj6M2U9dFhYnTmZJUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqyfPuj8aOcD0A3eGjyEXzj4.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: 2023 Kia EV6 GT | How To Schedule Your Charging!

Blijkbaar kan het alleen maar via deze ingewikkelde omweg.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe de auto dan gaat bepalen binnen de ingestelde "goedkope uren" wanneer het laden gaat starten (zelf heb je daar blijkbaar geen vat op). Hoe vlug hij "vol" is tegen het virtueel ingestelde vertrekuur hangt toch af van het vermogen dat je laadpaal gaat leveren en dat weet de EV niet.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
IvoB2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:36:

Hoe gebruik jij die app? Ik meen dat jij enkele dagen geleden zei dat je geen smartphone hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:01:
Kan maar geen idee.
Bij mijn (tot nu toe eenmalig voorval) weigering tot openen had ik geen smartphone bij (ik heb er zelfs geen
:) ) en een laptop heb ik ook al niet. Buiten de sleutel dus geen enkel elektronisch device op zak.
Maar het is en blijft techniek en dus onderhevig aan storingen.
Hier las ik dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
henrov schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
Hoe gebruik jij die app? Ik meen dat jij enkele dagen geleden zei dat je geen smartphone hebt?
Op de smartphone van mijn vriendin.

De KIA app is zowat de enige app die ik ken (toch die ik gebruik) die niet op een (android) tablet kan geïnstalleerd worden.

Maar de vraag is opgelost. Ik heb het inmiddels zelf uitgevogeld.
Gewoon de auto op een bepaald uur laten starten met laden en op een uur stoppen kan dus niet op de EV6 (niet in de auto en niet in de app) en laden volgens geolocatie ook niet meer (wat op de e-Niro bv. wel kon).

Hoe de EV6 weet dat hij tegen uur x (vertrekuur) moet volladen weet ik nog altijd niet gezien er in de EV6 geen uitleesfunctie is van het vermogen van een AC laadpaal. Gaat ie dus gewoon uit van het feit dat je altijd zal laden aan 11 kW en daarop het effectief starten van laden bepalen?

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:07
Bij het aansluiten van het laadsnoer, zal de auto 'doorgegeven krijgen' met welk vermogen hij/zij(?) kan laden.
Aanvulling:
Van die waarde wordt dan uitgegaan bij het (later) berekenen van de laadtijd, en dus van het tijdstip dat de gewenste SOC waarde bereikt moet zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Peter-036 op 11-08-2024 10:16 . Reden: Aanvulling. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens mij zitten er in een AC laadpaal/laadkabel geen connectoren die communiceren met de laadpoort van de auto.
Bij DC laden wel maar dan heb je extra connectoren die niet op de AC laadkabel zitten.

Ik laad overigens niet statisch maar dynamisch waarbij het vermogen wordt aangepast aan de beschikbare energie. Ik begrijp wel dat hij dan de startwaarde van de laadpaal zou nemen als uitgangspunt (1,4 kW) maar volgens mij is die connectie er niet bij AC laden.

Nu ja, zover ik mee ben met het KIA EV6 beleid stel ik de laadpaal dus in op 1,4 kW en stel ik de virtuele daluren in op de periode dat ik wil laden (bv. 06:00 - 17-00 uur) en het vertrekuur op 17:00 uur waardoor de auto dan om 06:00 uur begint te laden. Werkt dan uiteraard alleen wanneer de accu voldoende leeg is zoniet begint hij pas later te laden. Bij een hoge SoC (bv. 80%) dien ik dan het "vertrekuur) vroeger in te stellen om tegen bv. 06:00 uur al zeker beginnen te laden.

Lijkt me toch eenvoudiger en softwarematig niet zo moeilijk om gewoon een (extra) planning te voorzien dat de auto gewoon moet laden tussen x en y uur ipv zelf een workaround te moeten verzinnen. Soit, we zullen het er dan mee moeten doen. :)
Geen onoverkomelijk probleem maar ik vroeg me gewoon af waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. En wanneer de EV6 in rust niet kan communiceren met de laadpaal heeft dat vertrekuur ook al weinig zin.

Nog een eigenaardigheid ontdekt in de navigatiesoftware van de EV6.
Ik woon in een straat/wijk waar 50 km/uur van toepassing is.
Wanneer ik naar mijn woning rijdt zegt de sneleheidsaanduiding ook tot op mijn oprit "50 km".
Maar sinds enkele dagen geeft ie bij vertrek "30" aan tot ik twee straten verder ben om dan over te schakelen naar "50". De kaart van dat gebied is ingekleurd als "50" (zoals het moet en zoniet zou er ook geen 50 staan bij het aanrijden) en bij vertrek vanaf mijn oprit staat er nergens een verkeersbord "30".
Mij dus een raadsel waar ie plots die "30" is vandaan gaan halen.

[ Voor 108% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:43:
Volgens mij zitten er in een AC laadpaal/laadkabel geen connectoren die communiceren met de laadpoort van de auto.
Bij DC laden wel maar dan heb je extra connectoren die niet op de AC laadkabel zitten.

Ik laad overigens niet statisch maar dynamisch waarbij het vermogen wordt aangepast aan de beschikbare energie. Ik begrijp wel dat hij dan de startwaarde van de laadpaal zou nemen als uitgangspunt (1,4 kW) maar volgens mij is die connectie er niet bij AC laden.

Nu ja, zover ik mee ben met het KIA EV6 beleid stel ik de laadpaal dus in op 1,4 kW en stel ik de virtuele daluren in op de periode dat ik wil laden (bv. 06:00 - 17-00 uur) en het vertrekuur op 17:00 uur waardoor de auto dan om 06:00 uur begint te laden. Werkt dan uiteraard alleen wanneer de accu voldoende leeg is zoniet begint hij pas later te laden. Bij een hoge SoC (bv. 80%) dien ik dan het "vertrekuur) vroeger in te stellen om tegen bv. 06:00 uur al zeker beginnen te laden.

Lijkt me toch eenvoudiger en softwarematig niet zo moeilijk om gewoon een (extra) planning te voorzien dat de auto gewoon moet laden tussen x en y uur ipv zelf een workaround te moeten verzinnen. Soit, we zullen het er dan mee moeten doen. :)
Geen onoverkomelijk probleem maar ik vroeg me gewoon af waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. En wanneer de EV6 in rust niet kan communiceren met de laadpaal heeft dat vertrekuur ook al weinig zin.

Nog een eigenaardigheid ontdekt in de navigatiesoftware van de EV6.
Ik woon in een straat/wijk waar 50 km/uur van toepassing is.
Wanneer ik naar mijn woning rijdt zegt de sneleheidsaanduiding ook tot op mijn oprit "50 km".
Maar sinds enkele dagen geeft ie bij vertrek "30" aan tot ik twee straten verder ben om dan over te schakelen naar "50". De kaart van dat gebied is ingekleurd als "50" (zoals het moet en zoniet zou er ook geen 50 staan bij het aanrijden) en bij vertrek vanaf mijn oprit staat er nergens een verkeersbord "30".
Mij dus een raadsel waar ie plots die "30" is vandaan gaan halen.
Zonder sensoren kun je ook gewoon kortstondig een laadsessie starten en meten wat de maximale snelheid is. Lijkt me geen complex stukje software.

PS. Hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies er is, heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 16:07
Als de laadpaal niet naar de auto communiceert dat er (bijvoorbeeld) niet meer dan 16A per fase geleverd kan worden, en de auto begint met 32A te trekken, gaat het waarschijnlijk niet lang goed.
Er moet toch enige communicatie zijn, en die gaat over de dunne pinnen in je type 2 laadstekker.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Zonder sensoren kun je ook gewoon kortstondig een laadsessie starten en meten wat de maximale snelheid is. Lijkt me geen complex stukje software.

PS. Hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies er is, heb ik begrepen.
Daar gaat het niet om.
Heeft de EV6 deze niet zo complexe software aan boord of heeft ie ze niet want dat kan ik nergens terug vinden. De communicatie tussen auto en laadpaal (waar het max. vermogen staat ingesteld) verloopt via de stekker van de laadpaal en de laadpoort van de EV6 en standaard wordt daar via AC geen communicatie gevoerd. Dat zit alleen op de DC stekker en extra pinnen in de laadpoort.

Hoe langzamer je laadt hoe meer laadverlies je idd hebt maar dat maakt voor mijn doelstelling niet uit.
Ik wil voornamelijk laden tussen 06:00 en 17:00 uur om de overproductie van mijn PV en het overvolume van de thuisaccu zoveel mogelijk over te hevelen naar de accu van de EV6.
Laadverlies in de HV accu (de omvormer van AC naar DC zit in de EV6 en niet in de laadpaal) maakt niet uit want de kWh meter zit in de laadpaal en niet in de omvormer van de EV6.
Sarcastisch (maar wel realiteit) zzu je dus kunnen stellen dat hoe hoger de laadverliezen hoe hoger de vergoeding in euro. :+

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:33:
Als de laadpaal niet naar de auto communiceert dat er (bijvoorbeeld) niet meer dan 16A per fase geleverd kan worden, en de auto begint met 32A te trekken, gaat het waarschijnlijk niet lang goed.
Er moet toch enige communicatie zijn, en die gaat over de dunne pinnen in je type 2 laadstekker.
De omvormer zit in de auto en niet in de laadpaal.
De laadpaal kan max. 7,4 kW leveren over één fase en de auto max. 11 kW AC omvormen over drie fasen naar DC. Het gaat in dit geval dus altijd goed want om aan 7,4 kW te komen gaat hij dan laden over twee fases. Maar de auto kan nooit weten dat ik de laadpaal als startpunt geknepen heb naar 1,4 kW ipv de max. belasting van 7,4 kW want dat kan alleen in de laadpaal.

Het punt is dus niet dat de auto niet weet hoeveel er maximaal geleverd kan worden maar dat ie niet weet op hoeveel A de laadpaal staat ingesteld. Wanneer hij volladen tegen vertrektijd gaat berekenen op de theoretische max. (7,4 of 11 kW) en de laadpaal maar 1,4 kW kan leveren is zijn starttijd om aan het vertrekdoel te komen nooit correct. Dan gaat ie later beginnen opladen dan ik wil. Dat is mijn punt.
Wanneer er een instelling zou zijn - onafhankelijk van het vertrekuur - dat ie op uur x moet starten te laden, ongeacht de instelling op de laadpaal, start ie altijd met laden op het juist uur en gaat ie nooit laden voorbij de ingestelde laadtijd. Ook dat zou een niet zo complex stukje software moeten zijn.
Andere Ev's (zelfs van Kia) hebben daar geen enkel probleem mee. Het zit er blijkbaar gewoon niet in dus dien ik een work around te gebruiken ipv rechtstreeks in te stellen. Geen wereldprobleem maar eigenaardig dat men daar niet aan gedacht heeft terwijl dat bij andere EV's doornormaal is.
Ook eigenaardig dat bij een Kia uit 2019 geolocatie gebonden laden er al standaard inzat en dat dit nu blijkbaar terug verdwenen is.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ook bij AC laden vindt communicatie plaats tussen laadpunt en auto. Zonder communicatie wordt er niet geladen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus wanneer ik de laadpaal op 1,4 kW instel en in de EV (of de app) het vertrekuur instel op 17:00 uur en de daluren (en alleen laden tijdens daluren) instel op 08:00 - 17:00 zal bij een SoC lager dan 80% de EV dan beginnen te laden om 08:00 uur.
Stel ik de laadpaal in op 7,4 kW bij eenzelfde Soc zal hij pas beginnen te laden tussen 14:00 en 15:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Afgelopen 5 jaar had ik voor mijn Opel Astra CarBags.
Wat prijzig maar goede kwaliteit en vooral alle handigheid die je ervoor terug krijgt met inpakken is het dubbel en dwars waard.
Zelfs een keer moet spoed weg moeten gaan vanaf vakantie adres en bood dit een welkome uitkomst.

Normaal gaan de tassen er in lengte richting in maar met de EV6 mis je de lengte van de kofferbak vergeleken met een station.

Gelukkig is er ruimte genoeg en met 5 tassen dwars en 1 in de lengte past het nog steeds.
De tassen komen net wat hoger zodat niet alles mooi dicht getrokken kan worden maar who cares.

Toch leuk zo de EV6 inpakken met ruimte onder de kofferbak en kofferruimte voorin.

Scheelt ook veel dat de kinderwagen en toebehoren niet meer mee hoeft ;)

3x trolleytas - 75 liter
3x reistas - 50 liter

Wat foto's.
ps:
1 tas nog half vol en 1 zo goed als leeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXdfrjRAKU6PcKLP7yTP4JcKYE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3kujLlpSVaqJlTREBldm1yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_0K-EQ1XFm02f-SI1HqmVv4KFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpYQchGigz6DaZdmJ908cmne.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:36:
Dus wanneer ik de laadpaal op 1,4 kW instel en in de EV (of de app) het vertrekuur instel op 17:00 uur en de daluren (en alleen laden tijdens daluren) instel op 08:00 - 17:00 zal bij een SoC lager dan 80% de EV dan beginnen te laden om 08:00 uur.
Stel ik de laadpaal in op 7,4 kW bij eenzelfde Soc zal hij pas beginnen te laden tussen 14:00 en 15:00 uur.
Dat weet ik niet. Volgens mij start de communicatie altijd vanuit 't laadpunt, is er veel over veiligheid (o.a. vergrendelen stekkers voor start laden) en de maximale stroomsterkte die 't laadpunt kan leveren. Wat de auto daadwerkelijk doet met die info is een ander verhaal. Ik heb hier ergens op tweaker wel eens gelezen dat een auto bij gepland laden even de aansluiting test (om te weten welke maximale stroom geleverd kan worden) en dat dan gebruikt om te bepalen wanneer er met laden gestart moet worden. Maar als 't laadpunt dynamisch de maximale stroom bepaald (b.v. op basis van PV opbrengst) dan is zo'n test en de inschatting van de laadtijd waardeloos.

't Komt er op neer dat dit alleen helemaal goed kan gaan als auto, laadpunt en externe informatie (b.v. verwachtte PV opbrengst of dynamische prijzen) met elkaar gecombineerd worden. Dit ga je dus niet oplossen met alleen de Kia Connect app.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Heb ik het nu goed gezien, of kijk ik verkeerd, dat de optie snelweg vermijden niet meer in het navigatiesysteem voorhanden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
d-vine schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:57:
Afgelopen 5 jaar had ik voor mijn Opel Astra CarBags.
Wat prijzig maar goede kwaliteit en vooral alle handigheid die je ervoor terug krijgt met inpakken is het dubbel en dwars waard.
Zelfs een keer moet spoed weg moeten gaan vanaf vakantie adres en bood dit een welkome uitkomst.

Normaal gaan de tassen er in lengte richting in maar met de EV6 mis je de lengte van de kofferbak vergeleken met een station.

Gelukkig is er ruimte genoeg en met 5 tassen dwars en 1 in de lengte past het nog steeds.
De tassen komen net wat hoger zodat niet alles mooi dicht getrokken kan worden maar who cares.

Toch leuk zo de EV6 inpakken met ruimte onder de kofferbak en kofferruimte voorin.

Scheelt ook veel dat de kinderwagen en toebehoren niet meer mee hoeft ;)

3x trolleytas - 75 liter
3x reistas - 50 liter

Wat foto's.
ps:
1 tas nog half vol en 1 zo goed als leeg

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 10% gewijzigd door De Ideale Man op 11-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
blb4 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Dat weet ik niet. Volgens mij start de communicatie altijd vanuit 't laadpunt, is er veel over veiligheid (o.a. vergrendelen stekkers voor start laden) en de maximale stroomsterkte die 't laadpunt kan leveren. Wat de auto daadwerkelijk doet met die info is een ander verhaal. Ik heb hier ergens op tweaker wel eens gelezen dat een auto bij gepland laden even de aansluiting test (om te weten welke maximale stroom geleverd kan worden) en dat dan gebruikt om te bepalen wanneer er met laden gestart moet worden. Maar als 't laadpunt dynamisch de maximale stroom bepaald (b.v. op basis van PV opbrengst) dan is zo'n test en de inschatting van de laadtijd waardeloos.
Mijn doelstelling is dan ook niet dat ik de laadtijd moet kunnen inschatten om tot 100% SoC (of een andere ingestelde %) te komen maar dat ik het voertuig op een bepaald uur wil laten starten met laden zonder dat ik daar zelf aanwezig bij moet ziin (ik ga bv. niet om O6:00 uur opstaan om een laadsessie te starten). Maar die instellingen zitten er niet in de EV6 dus ik moet wel via zo'n workaround werken.
Dat er na het starten met laden dynamisch geladen wordt maakt niet uit gezien de startwaarde staat ingesteld met wanneer het vtg met de laadkabel gekoppeld wordt aan de laadpaal alleen die waarde ziet (indien hij ze ziet) en dus alleen daar mee rekening kan houden voor zijn berekening.

Soit, ik zal het morgenvroeg weten.
Laadpaal ingesteld op 1,4 kW, max. laadvolume op 100%, daluren op 08:00 - 17:00 uur, alleen rekening houden met daluren om te laden en vertrekuur op ma om 15:00 uur.

Bij uitschakelen voertuig wordt in elk geval al de melding "gepland laden ma 08:00" weergegeven.

Uiteraard weet ik - als dit lukt - dan nog niet of hij gewoon altijd op het eerste ingestelde uur van de "daluren" begint te laden of daadwerkelijk rekening houdt met laadvermogen en vertrekuur.
Dat vraag navolgende testen.
t Komt er op neer dat dit alleen helemaal goed kan gaan als auto, laadpunt en externe informatie (b.v. verwachtte PV opbrengst of dynamische prijzen) met elkaar gecombineerd worden. Dit ga je dus niet oplossen met alleen de Kia Connect app.
Dat is dan ook niet mijn doelstelling.
Mijn enige doelstelling is dat het laden kan beginnen op uur x (in deze test dus om 08:00 uur) en het laden stopt op ingesteld uur y (in deze test dus 17:00 uur of vroeger indien 100% SoC).
PV opbrengst wordt gewoon gevolgd door de solarcharging van de laadpaal en dynamische prijzen heb ik niet (gezien ik alleen teruglever aan het net en niet van het net afneem heeft een dynamisch contract in Vlaanderen geen zin).
Ik heb het ook gewoon in de EV zelf ingesteld en niet via de app. Volgens mij geven deze beiden exact dezelfde mogelijkheden. Vanuit de app heeft ook weinig zin bij gepland laden gezien ik toch tot bij de auto moet om na de planning de stekker in de laadpoort te steken. Doe ik dat voor de planning begint hij direct te laden.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
petertenboer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:29:
Heb ik het nu goed gezien, of kijk ik verkeerd, dat de optie snelweg vermijden niet meer in het navigatiesysteem voorhanden is?
Die meen ik wel te hebben gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:32:
[...]

Mijn doelstelling is dan ook niet dat ik de laadtijd moet kunnen inschatten om tot 100% SoC (of een andere ingestelde %) te komen maar dat ik het voertuig op een bepaald uur wil laten starten met laden zonder dat ik daar zelf aanwezig bij moet ziin (ik ga bv. niet om O6:00 uur opstaan om een laadsessie te starten). Maar die instellingen zitten er niet in de EV6 dus ik moet wel via zo'n workaround werken.
Dat er na het starten met laden dynamisch geladen wordt maakt niet uit gezien de startwaarde staat ingesteld met wanneer het vtg met de laadkabel gekoppeld wordt aan de laadpaal alleen die waarde ziet (indien hij ze ziet) en dus alleen daar mee rekening kan houden voor zijn berekening.

Soit, ik zal het morgenvroeg weten.
Laadpaal ingesteld op 1,4 kW, max. laadvolume op 100%, daluren op 08:00 - 17:00 uur, alleen rekening houden met daluren om te laden en vertrekuur op ma om 15:00 uur.

Bij uitschakelen voertuig wordt in elk geval al de melding "gepland laden ma 08:00" weergegeven.

Uiteraard weet ik - als dit lukt - dan nog niet of hij gewoon altijd op het eerste ingestelde uur van de "daluren" begint te laden of daadwerkelijk rekening houdt met laadvermogen en vertrekuur.
Dat vraag navolgende testen.

[...]

Dat is dan ook niet mijn doelstelling.
Mijn enige doelstelling is dat het laden kan beginnen op uur x (in deze test dus om 08:00 uur) en het laden stopt op ingesteld uur y (in deze test dus 17:00 uur of vroeger indien 100% SoC).
PV opbrengst wordt gewoon gevolgd door de solarcharging van de laadpaal en dynamische prijzen heb ik niet (gezien ik alleen teruglever aan het net en niet van het net afneem heeft een dynamisch contract in Vlaanderen geen zin).
Ik heb het ook gewoon in de EV zelf ingesteld en niet via de app. Volgens mij geven deze beiden exact dezelfde mogelijkheden. Vanuit de app heeft ook weinig zin bij gepland laden gezien ik toch tot bij de auto moet om na de planning de stekker in de laadpoort te steken. Doe ik dat voor de planning begint hij direct te laden.
in mijn huidige auto (e-niro) werkt de timer volgens mij idd zoals jij 't wenst; je stelt start en eind tijd in en de auto gaat gewoon laden vanaf de starttijd tot SOC 100% of eindtijd (afhankelijk van wat eerder is). Of en met hoeveel vermogen er geladen wordt is dan natuurlijk mede afhankelijk van 't laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad en laden op ingestelde geolocatie werkt daar ook.
Voor de EV6 reed ik bijna 5 jaar in een e-Niro en daarvoor een jaar met de Kona EV.
Omdat deze eenvoudige logische functie door de Hyundai groep in hun EV's al in 2018 was ingevoerd had ik niet verwacht dat deze mogelijkheid in de EV6 2024 zou verdwenen zijn.
Vandaar mijn verbazing en mijn vragen. Ik dacht aanvankelijk dat ik er gewoon overheen keek of op de verkeerde plaats zocht.
Blijkbaar zijn ze een ander pad ingeslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-09 15:31
king_dude schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:43:
Even iets anders. Mijn dealer (content Den Bosch) geeft geen akkoord voor een Ev6 meet op hun terrein. Weet iemand een leuke centrale plek, en kan iemand daarna een poll in elkaar steken om een datum te bepalen?
Of bv een MC Donald terrein, bij Uithoorn worden wel meer bijeenkomsten gehouden. Je hebt een natje en een droogje en laats was daar een bijeenkomst van Mussle cars .?? Het is maar een idee?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
henrov schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Die meen ik wel te hebben gezien
Ik kan het niet terug vinden. Normaal plan je je route en start de navigatie en kon je onder routeopties kiezen voor bijvoorbeeld snelwegen vermijden. Nu alleen nog andere keuzes waaronder tolwegen en vignet wegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb nog de Gen5 zonder de laatste update.
En daar kan je voorkeur snelwegen ook niet uitschakelen.
Je hebt drie keuzes:
1. Snelste
2. Economisch
3. Voorkeur snelwegen

Volgens mij kan je geen van de drie echt uitschakelen.
Maar je kan wel de volgorde van voorkeur wijzigen door op de drie streepjes rechts van de voorkeuren te gaan staan en deze naar boven of naar beneden te verschuiven om ze meer of minder prioriteit te geven.

Na instellen van de route zie je standaard maar twee keuzes (die je in het nav menu de hoogste prioriteit gaf). Wil je de derde optie ook kunnen aanklikken op het Nav scherm moet je kiezen voor "meer routeopties" en dan zie je de derde prioriteit. Om route aan te passen kan je dan nog op één van de drie voorkeuren klikken en dan wordt de route herberekend (standaard kiest ie bij berekenen altijd de eerste optie).

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:45:
Ik heb nog de Gen5 zonder de laatste update.
En daar kan je voorkeur snelwegen ook niet uitschakelen.
Je hebt drie keuzes:
1. Snelste
2. Economisch
3. Voorkeur snelwegen

Volgens mij kan je geen van de drie echt uitschakelen.
Maar je kan wel de volgorde van voorkeur wijzigen door op de drie streepjes rechts van de voorkeuren te gaan staan en deze naar boven of naar beneden te verschuiven om ze meer of minder prioriteit te geven.

Na instellen van de route zie je standaard maar twee keuzes (die je in het nav menu de hoogste prioriteit gaf). Wil je de derde optie ook kunnen aanklikken op het Nav scherm moet je kiezen voor "meer routeopties" en dan zie je de derde prioriteit. Om route aan te passen kan je dan nog op één van de drie voorkeuren klikken en dan wordt de route herberekend (standaard kiest ie bij berekenen altijd de eerste optie).
Klopt, maar linksboven in heb je ook routopties en daar heb je veel meer keuze om de reeds gekozen route nogmaals te verfijnen door bijvoorbeeld tolwegen vermijden te kiezen. Daar stond in mijnbeleving ook snelweg vermijden tussen in de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik wil wel even kijken maar "linksboven" in wat?
--------------------------------------------------------------------------

Gepland laden is overigens gestart om 08:01 uur (die minuut afwijking zal wel in het verschil tussen de autoklok en de klok van mijn tablet zitten).
Het "gepland laden" kan overigens ook via de Connect app onderbroken worden via => "Opladen stoppen" maar hervat onmiddellijk erna terug met laden (laden blijft dus niet gestopt).

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heb dat aanvinkmenu gevonden.
Snelwegen vermijden staat er idd nog in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPA4RDYzNg8CrIPh2VEKJ5-mDtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OF5QyOEAi82gIZOv6fqicVXA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Wat raar, ik heb deze optie dus echt niet meer na de update.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbT1rmXPMM4X1Nq35BFWBjvTD1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVbJ5IJMBmovTj6XOhslqNqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door petertenboer op 12-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx, van de update wegblijven (tot deze bug (?) hersteld is) is dus de boodschap.
Je kan ook niet verder door dat menu scrollen zodat je zeker weet dat die optie nu niet ergens lager staat?

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:29:
Thx, van de update wegblijven (tot deze bug (?) hersteld is) is dus de boodschap.
Ah, jij draait nog op de vorige versie……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Yep, voor updaten altijd even afwachten hoe dat bij anderen uitdraait. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:32:
Yep, voor updaten altijd even afwachten hoe dat bij anderen uitdraait. :+
Doe ik vaak bij wel, maar ik vind de nieuwste kaarten ivm mijn vele werk kilometers net even belangrijker.
Toch blijft het apart dat een dergelijke optie, die dus gewoon voorhanden was, eruit wordt gehaald.
Niet wereldschokkend, maar gewoon dom (mijn mening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens met het laatste.
Kan ook een bug (programmeerfout) zijn.
Tegenwoordig zijn klanten betatesters. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
petertenboer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:

[Afbeelding]
Heb je omlaag gescrolled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:13
In de oude versie: snelwegen vermijden, in de nieuwe versie: tolwegen vermijden. Heeft het een met het ander te maken?

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Zekers, staat er gewoon niet meer tussen. In forum in Dld gaat deze discussie ook.
Heb ook al een mail richting Kia gedaan en ben benieuwd welk antwoord ik ga krijgen.
Heb er geen hoge verwachtingen van, maar wellicht komt het terug in volgende release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wakkie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:35:
In de oude versie: snelwegen vermijden, in de nieuwe versie: tolwegen vermijden. Heeft het een met het ander te maken?
Ik vermoed dat het hetzelfde werkt alleen heeft het nu de juiste benaming gekregen.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Solarman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Ik vermoed dat het hetzelfde werkt alleen heeft het nu de juiste benaming gekregen.
Dat zou ook nog kunnen. Zal het eens proberen bij de volgende rit.
Zou wel apart zijn bij ons in Nederland met één tolweg (Blankenburg tunnel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
petertenboer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Er zijn er meer hoor..... ;)
Maar denk eens aan Frankrijk, en in België de Liefkenshoektunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:28
petertenboer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:

[[Afbeelding]
Het lijkt eerder een vertalingsdingetje. In sommige landen is de snelweg een vignetweg (Oostenrijk en Tsjechië bijvoorbeeld) waar je niet op mag zonder vignet. Voor de mensen zonder vignet kun je er omheen navigeren. Tolwegen zijn in Oostenrijk weer anders dan een vignet. Met een vignet mag je wel over de snelweg maar bijvoorbeeld niet door de Karawankentunnel, daar moet je apart tol voor betalen. Deze kun je nu afzonderlijk van elkaar omheen plannen. Zuiver snelweg vermijden is dan inderdaad geen optie meer. De vraag is of dat voorheen ook zo werkte dat je echt geen snelweg kreeg of dat het toen een vertaalfout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Solarman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Er zijn er meer hoor..... ;)
Maar denk eens aan Frankrijk, en in België de Liefkenshoektunnel.
Nou ja, vooruit.
Maar de gebruikelijke term, bij nagenoeg alle routeplanners is toch snelwegen vermijden.
Zo stond het er immers ook in en is toch ook nog heel, wat anders als tolwegen en vignetwegen vermijden.

Kan een vertaalfout zijn, zoals ook @xxander968 aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
xxander968 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Het lijkt eerder een vertalingsdingetje. In sommige landen is de snelweg een vignetweg (Oostenrijk en Tsjechië bijvoorbeeld) waar je niet op mag zonder vignet. Voor de mensen zonder vignet kun je er omheen navigeren. Tolwegen zijn in Oostenrijk weer anders dan een vignet. Met een vignet mag je wel over de snelweg maar bijvoorbeeld niet door de Karawankentunnel, daar moet je apart tol voor betalen. Deze kun je nu afzonderlijk van elkaar omheen plannen. Zuiver snelweg vermijden is dan inderdaad geen optie meer. De vraag is of dat voorheen ook zo werkte dat je echt geen snelweg kreeg of dat het toen een vertaalfout was.
Mijn ervaringen, met name op vakantie omdat je dan vaak rustieke wegen wilt, is dat je echt geen snelwegen kreeg. De Grossklockner pas of passage naar Gerlos kreeg je bijvoorbeeld dan gewoon wel (vignetplicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Solarman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Juiste benaming?
Een snelweg en een tolweg zijn in bepaalde regio's twee totaal verschillende zaken.
Een autosnelweg kan (gedeeltelijk) een tolweg zijn maar ook volledig tolvrij zijn.

Het lijkt me dus logisch dat je beide opties kan gebruiken.
Je kan geen tolweg willen maar wel zoveel mogelijk over de autosnelweg willen rijden.

Ik wil in België de Liefkenshoektunnel vermijden en/of in Frankrijk de péages maar bv. wel de alternatieve tolvrije snelwegen in België gebruiken (Kennedytunnel) en in Frankrijk bv. tot Nancy wel over de (tolvrije) snelweg.

En wat belangrijker is dat is dat in het Gen5 menu VOOR de update beide opties voorhanden zijn: zowel "Snelwegen vermijden" als "Tolwegen" vermijden is een keuzeoptie (voor tolwegen vermijden moet je dan wel naar beneden scrollen voor je die optie tegenkomt want het display kan niet alle opties in één scherm tonen).
Indien het na de update er niet meer staat is er dus een optie minder en niet een naamsverandering van toepassing.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
petertenboer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:27:
Maar de gebruikelijke term, bij nagenoeg alle routeplanners is toch snelwegen vermijden
Volgens mij miste ik de optie om snelwegen te vermijden op een gegeven moment ook in m'n Tesla. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Natuurlijk is het mogelijk dat alle functies veschillend zijn/waren.

Autosoftware, en dus ook de navigatiesoftware, wordt gemaakt/aangepast op gemiddeld gebruik.
Vervolgens wordt in de praktijk gemonitoord wat het meeste gebruikt wordt, of waar heel veel vragen over binnen komen, waarna dit wordt verwerkt in de (update)software.
Hierbij zal vaak iets anders sneuvelen wat door een minderheid gebruikt wordt, dit alles om de software ontwikkeling betaalbaar te houden.
Het kan dus zomaar zijn dat bij een volgende update dit weer anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het minste wat je als ontwikkelaar dan kan doen is de wijzigingen, zeker als er iets verdwijnt, duidelijk communiceren naar de gebruikers en niet het laten afhangen dat men er na de update louter toevallig achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Laatst online: 29-08 20:40
petertenboer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

En de Kil tunnel 🤔🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:22:
Het minste wat je als ontwikkelaar dan kan doen is de wijzigingen, zeker als er iets verdwijnt, duidelijk communiceren naar de gebruikers en niet het laten afhangen dat men er na de update louter toevallig achter komt.
Precies dat. Vorig jaar met veel promotie Soundhound aankondigen en dan nu sneaky zonder vermelding eruit gehaald.

De kracht van goede/ betrouwbare bedrijven zit hem in de juiste communicatie naar gewaardeerde klanten die het salaris van hun werknemers betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
ik heb m'n e-niro geupdate, ook daar is de optie snelwegen vermijden verdwenen :(. Er zijn nu opties "Vignetwegen vermijden" en "Tolwegen vermijden". Even een route Utrecht - Brussel getest, geen van deze opties vermijd de snelwegen (tussen Utrecht en Brussel zitten ook geen Vignetwegen en/of Tolwegen).

Niet echt handig :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gisteren ook ondervonden dat wanneer een je een fietsendrager aansluit op de stekker van de trekhaak de range die getoond wordt met een 90 km verminderd wordt. Houdt uiteraard weinig steek.
En remmen op de flippers is dan ook niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:18:
Gisteren ook ondervonden dat wanneer een je een fietsendrager aansluit op de stekker van de trekhaak de range die getoond wordt met een 90 km verminderd wordt. Houdt uiteraard weinig steek.
En remmen op de flippers is dan ook niet actief.
Aanhangermodus.
Kun je instellen op licht, matig of zwaar. Of automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft dat dan invloed op de getoonde range?
En wat doet modus "automatisch" dan? De EV kan toch niet bepalen welk gewicht er op de kogel drukt?
De trailermodus stond overigens ingeschakeld op "automatisch en flippers konden in die modus niet gebruikt worden.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat ik zo lees lijkt het me vrij zinloos om deze update door te voeren? Het levert immers geen meerwaarde op. Je ziet nu al wat ik een tijdje geleden riep (en voor gek verklaard werd) dat alle focus verschoven is naar het nieuwe platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:49:
De trailermodus stond overigens ingeschakeld op "automatisch en flippers konden in die modus niet gebruikt worden.
Staat ook gewoon in de handleiding wanneer de flippers niet werken. Een trailer aan de trekhaak staat daarbij. De auto ziet niet of er een aanhanger of fietsendrager is aangesloten.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is er dan "automatisch" aan?
Ik ging van de veronderstelling uit dat door de stekker van de aanhanger in het contact van de trekhaak te duwen de EV wel degelijk "weet" dat er "iets" aan gekoppeld is.
Dat blijkt ook uit mijn bevinding.
Stekker erin en je kan de flippers niet gebruiken.
Stekker eruit en je kan de flippers wel gebruiken.
De EV weet daardoor wel degelijk dat je de trekhaak in gebruik hebt.
Mij is alleen niet duidelijk wat het verschil dan is tussen de trailermodus zwaar, medium, licht en automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:24:
Wat is er dan "automatisch" aan?
Ik ging van de veronderstelling uit dat door de stekker van de aanhanger in het contact van de trekhaak te duwen de EV wel degelijk "weet" dat er "iets" aan gekoppeld is.
Dat blijkt ook uit mijn bevinding.
Stekker erin en je kan de flippers niet gebruiken.
Stekker eruit en je kan de flippers wel gebruiken.
De EV weet daardoor wel degelijk dat je de trekhaak in gebruik hebt.
Mij is alleen niet duidelijk wat het verschil dan is tussen de trailermodus zwaar, medium, licht en automatisch.
Volgens mij kan je de flippers wel gebruiken, alleen niet iPedal/auto-mode. Ik rij in regen level 1 (dus niet iPedal level 1...), en kan met fietsendragen en aanhangermodus op 'auto' ook naar level 0 schakelen. Level 2 en 3 heb ik niet geprobeerd, maar er is al genoeg gepost hier dat iPedal en zijn modussen zeker weten niet werken als de aanhangermodus aan is.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:24:
http://webmanual.kia.com/...VNT/EU/Dutch/vehicle.html
Aanhangermodus: Behoudt de rijprestaties en schat de afstand tot leeg (DTE) bij het rijden met een aanhangwagen. Stel het gewicht van de aangesloten aanhanger in.
Range met 90 km minder is een eerste schatting.
Bij automatisch schat de auto in hoe zwaar de kar is.
Je kunt ook handmatig aangeven of je een lichte, medium of zware aanhanger hebt. Ze vertellen nergens wat ze daar precies mee bedoelen, maar een leeg klein karretje zal licht zijn en een caravan van 1600 kilo zwaar.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ok ruwe schatting dus en niet op basis van iets concreets.

Da kan ik bij een gekoppelde fietsendrager de trailermodus even goed de-activeren want heeft toch geen invloed op remgedrag.

Overigens kon ik in de modus "automatisch" met de flippers wel degelijk de levels van de regeneratie op en af schakelen tussen level 0 en level 3 (I-pedal gebruik ik sowieso nooit) maar de linkerflipper gebruiken om af te remmen ging niet en kreeg je de melding in het rechtse ronde venster dat regeneratief remmen niet beschikbaar is (zonder een reden op te geven van de oorzaak).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
Phusebox schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:00:
Wat ik zo lees lijkt het me vrij zinloos om deze update door te voeren? Het levert immers geen meerwaarde op. Je ziet nu al wat ik een tijdje geleden riep (en voor gek verklaard werd) dat alle focus verschoven is naar het nieuwe platform.
Je stelde een tijdje geleden ook dat je de EV6 ging verkopen dus we kunnen niet alles klakkeloos van je aannemen he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Phusebox schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:00:
Teleurstellend zeker.
Maar je hebt wel weer een recentere kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
En het lijkt of het systeem een tikje vloeiender werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Teleurstellend zeker.
Maar je hebt wel weer een recentere kaart.
Sorry, ik gebruik de navigatie niet. Had ik er bij moeten zetten.

Voor mij werkt die totaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ook dat zal dan eerder aan jou liggen dan aan de navigatie.

In de e-Niro gebruikten we regelmatig de Waze omdat de navigatie daar bagger was en bij elke update tijdens de onderhoudsbeurten er precies op achteruit ging. Er was ook geen live verbinding.

In de EV6 (met nog geen laatste kaartupdate) werden we onlangs door de onboard navigatie plots van de gekende route op de autosnelweg gestuurd en omgeleid over een binnenring. Paniek bij de passagiers die de weg wel kenden waarop ze Waze op hun smartphone activeerden waarop............ deze exact dezelfde omleiding gaf.
Gelukkig maar want hadden we verder gereden zaten we vast in een tunnel in de omgeving Antwerpen richting Nederland.

Werkt voor mij dus net zo goed als Waze (en hebben we AA eigenlijk ook al niet meer nodig).

Je moet er maar de juiste ingesteldheid voor hebben om negatieve commentaar te blijven geven op iets dat je naar eigen zeggen eigenlijk zelf nooit gebruikt. |:(

Beter nieuws: opladen zit aan 98% SoC (bij een buitentemperatuur van 38°C in de schaduw) en geeft een range van 520 km. _/-\o_

edit: de stembediening in de e-Niro heb ik - zelfs de eenvoudigste commando's - nooit werkend gekregen.
Ik dacht dat het gewoon aan mij lag.
Tot ik in de EV6 stapte. Die begrijpt vanaf de eerste keer gewoon alles wat je met stemcommando's in het Nederlands kan bedienen. d:)b

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• petertenboer
Phusebox schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Sorry, ik gebruik de navigatie niet. Had ik er bij moeten zetten.

Voor mij werkt die totaal niet.
Grappig hoe verschillend mensen er tegenaan kijken. Ik kwam vanuit de Niro waar ik altijd TomTom of Waze gebruikte.

Na de overstap naar de EV6 gebruik ik in 95% van de ritten de Kia navigatie. De stembediening is top, batterijconditionering gebruik ik veel, laadstations zijn goed te vinden en te filteren, de status (bezet of niet) van de laadpalen is top, je hebt de navigatie je cockpit of in je HUD, file-informatie werkt goed (Bron: TomTom).

Dus ja ik ben er tevreden over en ben blij met de kaartupdate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:30
Afgelopen week terug gekomen van een reis op en neer naar Spanje. Op de heenweg ABRP als navigatie gebruikt. Man wat een verschrikking. Ik kwam er achter dat hij steeds verder begon achter te lopen op mijn route, wat ik niet in de gaten had. Heel vreemd. Wellicht was mijn telefoon te warm geworden.

Op de weg naar huis de KIA navigatie gebruikt. Ik was eigenlijk best tevreden over de laadstops die hij inplande, maar gezien we snachts op de route de soleil reden waar veel laadpunten zijn, wilde ik hem soms net iets verder door trekken gezien de rest in de auto lag te slapen. Ik reed daarop de laadpunten voorbij en soms kwam hij dan wel met een nieuw laadpunt om te stoppen, maar ik heb ook eenmalig gehad dat hij toch echt wilde dat ik de afslag nam en omkeerde, terwijl ik wist dat er over 30 km een nieuw punt zou zijn.

Enig idee of ik iets over het hoofd heb gezien?

Toen mijn partner het stuur overnam wilde ik handmatig een volgend laadpunt selecteren. Ik had deze aan de route toegevoegd, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid tussen mijn huidige locatie en het eindpunt in. Dat "drag en drop" achtige systeem wilde niet meewerken. Ik kon ook niet zijn voorgestelde stop er uit halen. Is dit ook mijn onkunde of is dit gewoon lastig in de navigatie voor elkaar te krijgen?

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik heb de laatste buitenlandse vakantie op de terugweg PUMP gebruikt (IOS, betaald) nadat KIA er op de heenweg weer een potje van maakte.
Inloggen met de KIA-gegevens en PUMP neemt gewoon de SOC over bij berekenen. Tijdens het rijden kun je indien nodig met een + en - het accupercentage in PUMP corrigeren (hij gaat uit van een bepaald standaardverbruik).
Fijn, helder overzichtelijk navigatiescherm (i.t.t. de KIA). Live op het scherm zichtbaar hoeveel stalls er zijn en hoeveel er bezet zijn en alle stops waren logisch en snel (ook info over tot hoeveel % te laden). Herberekenen gaat ook snel (was de dag van de crash van dat vliegtuigje op de snelweg en hij gaf feilloos een betere route). Alleen de stem is een beetje typisch. Alsof iemand die doof is heeft leren praten.
KIA heeft me de afgelopen jaren vooral naar niet-bestaande snelladers en snelladers aan de overkant (even 20 kilometer terugrijden) gestuurd. En als dieptepunt me de snelweg afsturen om over een bedrijventerrein en een onverharde weg te eindigen voor een groot hek met daarachter het tankstation met snelladers... aan de snelweg.

O, en als laatste pluspunt: je kunt als optie aangeven dat je snelwegen wilt vermijden. :P

Afbeeldingslocatie: https://elektrischeautovakanties.nl/wp-content/uploads/2022/06/PUMP-Routeplanner-app-met-Apple-CarPlay-1030x773.jpg
(leenfoto IONIQ5)

Ik ben kamp @Phusebox wat betreft de KIA-navi. Slechter ben ik nog niet tegengekomen in een nieuwe auto.

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 12-08-2024 16:40 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Het maandrecord mbt range staat voor de maand augustus hier voorlopig op 528 km bij 100% SoC. _/-\o_
Voorlopig dus, bij dezelfde bestuurders, in de zomer al bijna net zo zuinig met energie als de e-Niro. d:)b

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
In amerika zie ik dat je bij de ev6 een lite en premium subscription plan hebt voor kia connect services.

Is dat in nederland ook zo? Of heb je gewoon standaard alle functies? Mijn kia proceed(2021 geleverd) heeft namelijk wel gewoon alle functies voor 7 jaar lang.

Ik vraag me namelijk af of bij de EV6 standaard de goede navigatie zit die routestops plant. Blijkbaar heb je in amerika als je de goedkope kia subscription hebt niet een hele slimme functie voor routeplanning en zegt die alleen laadstations die langs je route liggen(ook als je huidige range het niet haalt) de dure voegt die wel automatisch goede charge stops toe.

Dus wat is het in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In mijn EV6 is Kia live voor 5 jaar inbegrepen en laadstops kan je gewoon langs de route laten inplannen.
Er is ook een ellenlange lijst van merken laadstations die je kan aanvinken of uitvinken. Je selecteert dus niet op prijs maar op merk en type laadstation.

Al rijdend toont de nav app ook steeds alle laadstations in de omgeving (ook als je geen route hebt gepland) maar wel afstand in vogelvlucht en en niet in reële te rijden afstand.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
Ik denk dat ik de update ook maar oversla. Buiten de nieuwe kaarten zit er niet echt iets in wat nuttig is. En ik lees dat iemand ook opeens die waarschuwing beep gekregen heeft na de update terwijl hij dat eerder niet had. Verder lijken er alleen dingen verwijderd te zijn.
Ik heb even gecontroleerd in mijn auto, die in maart geleverd is, de instelling voor waarschuwing bij te hard rijden wordt na elke start automatisch weer aangezet. Hij geeft geen geluid maar laat de snelheid op het getoonde bord rood tonen. Dat is op mijn traject sowieso irritant omdat de auto denkt dat ik 90 mag rijden terwijl het bord aangeeft dat dit alleen geldt bij nat wegdek. :|

Volgend jaar maar weer eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
anboni schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Volgens mij miste ik de optie om snelwegen te vermijden op een gegeven moment ook in m'n Tesla. Geen idee waarom.
Kan dit op aandringen van de overheid zijn die graag het secundaire wegennet wil ontlasten en zo veel mogelijk via de snelwegen? In mijn woonwijk geen last van want hier is doorgaand verkeer geen optie. Maar voor klein dorp kan ik het me voorstellen dat men liever niet veel doorgaand verkeer wil die een paar procent zuiniger of paar kilometer minder om wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Even tussendoor een EV6 gerelateerd cijfer:
- gisteren van 80% geladen* naar 100% en volgens de MID kWh teller op de laadpaal vroeg dat 19,26 kWh.
- wanneer ik goed kan rekenen en de juiste cijfers gebruik (netto 74 kWh?) gaat er dan 14,8 kWh DC in de HV accu. Dat brengt het verlies op een 23,2%.

Is uiteraard nog te kort om conclusies uit te trekken maar over 50 maanden gerekend had de e-Niro - op dezelfde laadpaal -een gemiddeld omzetverlies van 15%.

*AC laden tussen 1,4 en 3,6 kW. Er werd geen rekening gehouden met het verbruik van de laadpaal in rust (gepland laden ingesteld om 20:50 uur, effectief laden start om 08:01 uur - 100% bereikt om 17:08 uur).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:43:
*AC laden tussen 1,4 en 3,6 kW.
Dat is natuurlijk al een range met een relatief hoog verlies, kan me nog voorstellen dat dat door het 800V systeem van de EV6 nog wat ongunstiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In dit geval heeft het laadvenster er weinig tot niets mee te maken gezien de ingestelde laadsnelheid tot het laatste % behouden blijft. Had ik van 50 tot 80% opgeladen aan gelijk vermogen had het verlies even groot geweest. Tot 96% SoC was de EV6 immers nog aan 3 kW aan het laden en pas vanaf 98% ging het naar 1,4 kW. En dat omdat dit zo was ingesteld in de laadpaal en niet om dat de EV6 de laadsnelheid ging terugschroeven omdat hij tegen de 100% SoC zat.
Opgelet, ik geef alleen gemeen cijfers weer. Ik sta er niet negatief tegenover want heb de laadsnelheid zelf in de hand. Het was gewoon een cijfermatige vaststelling.

Of de 800V architectuur er in dit geval iets mee te maken heeft betwijfel ik. Volgens mij speelt die alleen bij DC laden. Hier ging het over AC laden en dan is de max. van de EV6 sowieso begrensd op 11 kW.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:19
Deed je de Niro ook op zo'n laag vermogen laden? Er gaat namelijk al een paar honderd watt naar batterijmanagement en dat wordt een steeds groter percentage "verlies" des te lager het vermogen is waarmee je laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:29:
In dit geval heeft het laadvenster er weinig tot niets mee te maken gezien de ingestelde laadsnelheid tot het laatste % behouden blijft. Had ik van 50 tot 80% opgeladen aan gelijk vermogen had het verlies even groot geweest. Tot 96% SoC was de EV6 immers nog aan 3 kW aan het laden en pas vanaf 98% ging het naar 1,4 kW. En dat omdat dit zo was ingesteld in de laadpaal en niet om dat de EV6 de laadsnelheid ging terugschroeven omdat hij tegen de 100% SoC zat.
Opgelet, ik geef alleen gemeen cijfers weer. Ik sta er niet negatief tegenover want heb de laadsnelheid zelf in de hand. Het was gewoon een cijfermatige vaststelling.

Of de 800V architectuur er in dit geval iets mee te maken heeft betwijfel ik. Volgens mij speelt die alleen bij DC laden. Hier ging het over AC laden en dan is de max. van de EV6 sowieso begrensd op 11 kW.
Mijn Ev6 heeft een laadverlies van 12 a 15% bij laden op 11 KWh aan de laadpaal thuis. Dit is een ervaringscijfer van de afgelopen 2 jaar. Ik denk dat je hoge laadverlies komt doordat je laadt op 1,4-3 kWh. Wellicht is er vanwege de hoge temperatuur ook nog energie verbruikt voor koeling van de accu?

[ Voor 3% gewijzigd door Mjas op 13-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jouwheld schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:35:
Deed je de Niro ook op zo'n laag vermogen laden? Er gaat namelijk al een paar honderd watt naar batterijmanagement en dat wordt een steeds groter percentage "verlies" des te lager het vermogen is waarmee je laadt.
Inderdaad, zelfde vermogen (1,4 - max. 5 kW) en zelfde laadpaal.
Het fenomeen van vant vverbruiken de invloed op het percentage is me bekend.

Met eventuele koeling van de accu heb ik geen rekening gehouden. Maar zou dat significant geweest zijn want niet doorslaggevens over de volledige periode van laden gezien laden al om 08:00 uur begon en de auto in de schaduw staat. Maar wel iets om in het vervolg op te letten bij laden aan lagere buitentemperaturen.

Thuisladen aan 11 kW doe ik nooit om twee goede redenen:
- Monfofase aangesloten laadpaal die max. maar 7,2 kW kan halen.
- Laden op PV waarbij max. vermogen (monofase) begrensd is op 5 kVA.

Aan de fitness kan ik gedurende ongeveer 2 uur AC laden op 11 kW (22 kW laadpalen).
Ik zal bij gelegenheid daar eens een vergelijkende meting uitvoeren (maar dat gaat even duren gezien SoC nu 100% is en PV laden nu prioriteit geniet.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Laatst online: 15:08
Ik heb in December mogelijk een optie om een EV6 te bestellen. Dat wordt dan dus het facelift model. Weet iemand of er al iets bekend is over de kleuren opties daarvoor? Blijven ze hetzelfde? Ik zou het persoonlijk niet heel vervelend als ook Experience Green, die je op de andere modellen kan krijgen, ook toegevoegd zou worden aan het gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
De persfoto’s laten ook nieuwe kleuren zien. Ook een matblauw.

https://static.moniteurau...24-kia-ev6-facelift-1.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door DaMenaz op 13-08-2024 12:34 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het hangt er allemaal vanaf wat de importeur voor zijn specifiek land heeft aangegeven.
Zolang je de brochure voor het model 2025 niet kan inkijken per land weet je dus niet wat er in jouw land beschikbaar zal komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• petertenboer
Op Duitse forum kreeg iemand dit antwoord op de “snelweg vermijden” vraag aan klantenservice:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvtF4dKObhW0pLyXdyfNnwnTnPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONzIUtGmTLoOhYE6u5seyukk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Laatst online: 15:08
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:35:
Het hangt er allemaal vanaf wat de importeur voor zijn specifiek land heeft aangegeven.
Zolang je de brochure voor het model 2025 niet kan inkijken per land weet je dus niet wat er in jouw land beschikbaar zal komen.
Dat maakt het inderdaad ook lastig om het te bepalen aan de hand van foto's. Ik zie voor het uitgaande model ook foto's met Deep forest green maar die is voor ons niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
PTish schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:21:
Afgelopen week terug gekomen van een reis op en neer naar Spanje. Op de heenweg ABRP als navigatie gebruikt. Man wat een verschrikking. Ik kwam er achter dat hij steeds verder begon achter te lopen op mijn route, wat ik niet in de gaten had. Heel vreemd. Wellicht was mijn telefoon te warm geworden.

Op de weg naar huis de KIA navigatie gebruikt. Ik was eigenlijk best tevreden over de laadstops die hij inplande, maar gezien we snachts op de route de soleil reden waar veel laadpunten zijn, wilde ik hem soms net iets verder door trekken gezien de rest in de auto lag te slapen. Ik reed daarop de laadpunten voorbij en soms kwam hij dan wel met een nieuw laadpunt om te stoppen, maar ik heb ook eenmalig gehad dat hij toch echt wilde dat ik de afslag nam en omkeerde, terwijl ik wist dat er over 30 km een nieuw punt zou zijn.

Enig idee of ik iets over het hoofd heb gezien?

Toen mijn partner het stuur overnam wilde ik handmatig een volgend laadpunt selecteren. Ik had deze aan de route toegevoegd, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid tussen mijn huidige locatie en het eindpunt in. Dat "drag en drop" achtige systeem wilde niet meewerken. Ik kon ook niet zijn voorgestelde stop er uit halen. Is dit ook mijn onkunde of is dit gewoon lastig in de navigatie voor elkaar te krijgen?
Wij zijn vorige week naar Denemarken gereden en hebben de Kia navigatie gebruikt. Onze ervaring was dat de navigatie al vrij snel een laadstop wilde inplannen bijvoorbeeld bij een SOC van 70%. We hebben die laadstops steeds overgeslagen en we zijn doorgereden tot ongeveer 35% SOC. De navigatie pakte dan automatisch een andere laadstop of gaf met een melding aan dat er naar een andere laadstop gezocht werd. Af en toe werd er ook een melding getoond dat de accu geconditioneerd werd.
Het zijn eigenlijk meer suggesties op je route en het is ons ook niet gelukt om een tussentijdse stop toe te voegen. Je ziet rechts in beeld wel steeds de volgende gesuggereerde laadstop en hoeveel kilometer je er vanaf bent. Je ziet ook hoeveel stalls er vrij zijn. Klik je dan op de knop Meer dan zie je een hele lijst met laadstops en wat voor laadpalen dat zijn.
Ik heb nog niet de laatste kaart update en hoop dat die nog wat verbeteringen geeft wat betreft automatisch laadstops toevoegen.

De reis met de EV6 58 kWh is ons goed bevallen. De auto was vaak sneller vol dan wij klaar waren met de plaspauze. Alleen in de buurt van de bestemming moesten we even 10 minuten wachten tot er een laadpaal vrij was. Er waren wel andere laadpalen vrij, maar daar werkte mijn Shell Recharge pasje niet. Vandaar dat we even gewacht hebben tot er een laadpaal vrij was.
Het snelle laden van de EV6 is echt een dik pluspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Sonicfreak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

De reis met de EV6 58 kWh is ons goed bevallen. De auto was vaak sneller vol dan wij klaar waren met de plaspauze. Alleen in de buurt van de bestemming moesten we even 10 minuten wachten tot er een laadpaal vrij was. Er waren wel andere laadpalen vrij, maar daar werkte mijn Shell Recharge pasje niet. Vandaar dat we even gewacht hebben tot er een laadpaal vrij was.
Geen idee of je het weet of niet. Maar als je de Shell Recharche app hebt kun je de laadpalen op de kaart zien die altijd moeten werken met je laadpaal van Shell. Palen die hier niet getoond worden werken dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Inderdaad, zelfde vermogen (1,4 - max. 5 kW) en zelfde laadpaal.
Het fenomeen van vant vverbruiken de invloed op het percentage is me bekend.

Met eventuele koeling van de accu heb ik geen rekening gehouden. Maar zou dat significant geweest zijn want niet doorslaggevens over de volledige periode van laden gezien laden al om 08:00 uur begon en de auto in de schaduw staat. Maar wel iets om in het vervolg op te letten bij laden aan lagere buitentemperaturen.

Thuisladen aan 11 kW doe ik nooit om twee goede redenen:
- Monfofase aangesloten laadpaal die max. maar 7,2 kW kan halen.
- Laden op PV waarbij max. vermogen (monofase) begrensd is op 5 kVA.

Aan de fitness kan ik gedurende ongeveer 2 uur AC laden op 11 kW (22 kW laadpalen).
Ik zal bij gelegenheid daar eens een vergelijkende meting uitvoeren (maar dat gaat even duren gezien SoC nu 100% is en PV laden nu prioriteit geniet.
De accu wordt ook niet gekoeld bij laden van (max) 11 kW, dat is peanuts voor de auto. Accu wordt immers ook niet gekoeld als je rijdt.

De ICCU wordt (waarschijnlijk) wel gekoeld, maar volgens mij alleen passief, ik hoor nooit compressor geluiden tijdens het laden, wel wordt de warmtewisselaartje links onder de voorkap wel warm. Bij veel andere auto's hoor je wel eem compressor/ventilator lopen. Misschien dat dit ook meespeelt bij het defect raken van de ICCU, het gebrek aan directe koeling.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Laatst online: 16:30
[...]

Wij zijn vorige week naar Denemarken gereden en hebben de Kia navigatie gebruikt. Onze ervaring was dat de navigatie al vrij snel een laadstop wilde inplannen bijvoorbeeld bij een SOC van 70%. We hebben die laadstops steeds overgeslagen en we zijn doorgereden tot ongeveer 35% SOC. De navigatie pakte dan automatisch een andere laadstop of gaf met een melding aan dat er naar een andere laadstop gezocht werd. Af en toe werd er ook een melding getoond dat de accu geconditioneerd werd.
Het zijn eigenlijk meer suggesties op je route en het is ons ook niet gelukt om een tussentijdse stop toe te voegen. Je ziet rechts in beeld wel steeds de volgende gesuggereerde laadstop en hoeveel kilometer je er vanaf bent. Je ziet ook hoeveel stalls er vrij zijn. Klik je dan op de knop Meer dan zie je een hele lijst met laadstops en wat voor laadpalen dat zijn.
Ik heb nog niet de laatste kaart update en hoop dat die nog wat verbeteringen geeft wat betreft automatisch laadstops toevoegen.

Vergelijkbare ervaring dus. Alleen heb ik dus ook eenmalig gehad dat ik werd teruggestuurd 8)7
Ook dat van 70% herken ik. Hij plande zelfs 3 stops in om iedere keer van 70-80% naar 90-98% te laden, wat me iedere keer ruim een half uur zou kosten geloof ik. Ik ben uiteindelijk gewoon lekker doorgereden tot ergens aan de 20% en uiteindelijk was ik door die keuze ruim een half uur eerder op plaats van bestemming. Al met al zie ik de kia navigatie meer als een indicatie waar je kan laden dan dat hij echt een optimale route maakt. De route vertrouw ik wel. De laadstops wat minder.

Dat van de pauzes herken ik overigens. Ik heb meermaals gezegd dat men mag stoppen met pauzeren omdat de auto "vol" zat en we tijd aan het verdoen waren :D

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Nou ik heb op vakantie ook de kia navigatie gebruikt. Het is niet fantastisch. Als je dan door Frankrijk rijdt waar 2 borden boven elkaar staan met 110 km/h voor personenvervoer en 80km/h voor vrachtwagens en hij denkt dat ik maar 80km/h mag word je gek van dat gepiep dat je te hard rijdt kilometers lang! Ook kun je tijdens het rijden niet zien met welk procent je aankomt. Als je dan met 140 of 150 km/h door de bergen rustig aan het rijden bent kan je procenten sneller omlaag gaan. Ik wil dan wel weten of ik mijn stop haal zonder dat ik op een gegeven moment achter een vrachtwagen moet rijden of ergens anders moet stoppen.
Snel terug naar ABRP die met de dongel dit perfect in de gaten houdt en ik kan zien of het druk is bij laadpalen bij Kia navigatie is het een verrassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:26:
Op Duitse forum kreeg iemand dit antwoord op de “snelweg vermijden” vraag aan klantenservice:
Dus idd een bug. :)
Met dank aan o.a betatester "petertenboer". (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Bij de augustus update (toch wanneer ik dat op buitenlandse sites wat kan volgen) is de functie om zelf laadstops toe te voegen blijkbaar toegevoegd. Vraag me niet hoe dat in de praktijk werkt want ik wacht nog even met de update tot deze bugvrij is. :)
Pagina: 1 ... 381 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic