Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Henry65 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:57:
Gisteren iets vreemds meegemaakt: ik heb de autosleutel in mijn laptoptas en toen ik aan kwam lopen gingen de deuren van het slot. Ik open de achterdeur, leg mijn tas op de achterbank en doe de achterdeur weer dicht. Op dat moment ging de auto weer op slot. Gelukkig kon ik hem weer openen met de app maar als het mijn vrouw was gebeurd zou ze buitengesloten zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat het knopje op de keyfob ingedrukt werd in de tas, maar je staat toch even vreemd te kijken.
Dat is as desigend.
Je portieren openen automatisch op herkenning van je sleutel, maar gaan dan na een seconde of 30 automatisch weer op slot.
Je achterklep werkt geheel separaat van de overige deuren.
Dus omdat je je deuren niet hebt bedient gaan deze weer automatisch op slot.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wanneer ik zijn verhaal goed begrepen heb deed hij de achterdeur open om de tas op de achterbank/achter de voorstoel te zetten en niet de achterklep.

Dat van die achterklep wist ik overigens ook niet want bij onze "stokoude" e-Niro kon je de portierenniet op slot doen wanneer de sleutel zich in het voertuig bevond. Smartphone van vriendin zit trouwens doorgaans ook in de tas dus dat zou in voorkomend geval niet geholpen hebben.

Gisteren had ik trouwens voor dat bij nadering van het voorportier met sleutel in zak de portierhendels niet openden en ik de deur alsnog moest openen met een druk op de hendelknop. Voorlopig is het bij een eenmalig feit gebleven.
En op de laadpoort moet je wel heel hard drukken (in tegenstelling tot de portierknop) voor deze zich wil openen.
Allemaal even wennen maar soms is mechanisch openen (zoals de laadklep van de e-Niro) eenvoudiger, sneller en meer bedrijfszeker.

edit, proef op de som genomen:
1. Auto op slot, loop naast de auto met sleutel in broekzak, portiergrendels gaan openen => linkerachter portier geopend en sleutel op achterbank gegooid en deur terug dicht.
Resultaat: alle vier de portierhendels blijven uitgeklapt tot ik zelf actie onderneem.
2. Auto op slot, benader de auto van achter en open de kofferklep/vijfde deur, sleutel in midden van koffer gegooid, sluit koffer met knop onder kofferrand.
Resultaat: alle vier de protierhendels springen gelijktijdig naar buiten en de portieren onsluiten en gelijktijdig klinkt er een luide pieptoon om aan te geven dat de sleutel zich in de auto bevindt en ik buiten de auto.

Werkt dus zoals het moet en zoals ontworpen zou moeten zijn. Zoniet zouden er regelmatig verstrooide bestuurders zich buiten hun auto sluiten.
Getest op een EV6 GT line MY 2024.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:32
Solarman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Dat is as desigend.
Je portieren openen automatisch op herkenning van je sleutel, maar gaan dan na een seconde of 30 automatisch weer op slot.
Je achterklep werkt geheel separaat van de overige deuren.
Dus omdat je je deuren niet hebt bedient gaan deze weer automatisch op slot.
Die van de achterklep was me bekend inderdaad, maar dit was de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Welke uitvoering want bij de voormelde EV6 en bouwjaar gaat de auto niet op slot - via het achterportier noch via de kofferklep te openen met sleutel in auto - integendeel hij gaat open indien sleutel in koffer en bestuurder niet in auto.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Ik ben er inmiddels wel definitief de mening toegedaan dat de e-Niro een veel slimmere indeling had voor de middenconsole. Met name het draadloos laden was daar veel beter gepositioneerd. Uit de zon en ik kon ook als CarPlay via draadje deed de telefoon dat vak leggen en daar lag het stil en veilig
Positie in de EV6 is voor draadloos laden bij de armsteun waardoor het voorkomt dat de telefoon nu volle bak in de zon ligt en daardoor ook fors opwarmt door de zonnestraling. En met CarPlay ligt mijn telefoon dom geen en weer te schuiven in dat grote vak .

[ Voor 4% gewijzigd door PeaceNlove op 07-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:32:
Welke uitvoering want bij de voormelde EV6 en bouwjaar gaat de auto niet op slot - via het achterportier noch via de kofferklep te openen met sleutel in auto - integendeel hij gaat open indien sleutel in koffer en bestuurder niet in auto.
Is het niet ergens een instelling dat de auto weer op slot gaat na een bepaalde periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:32:
Het is een my24 gt-line en je kunt de auto gewoon sluiten met de sleutel als je er zelf in zit. De tas met sleutel lag op de achterbank, niet de kofferbak. Ik denk dat iets het knopje op de sleutel heeft geraakt toen ik de tas neerlag. Lijkt me iig de meest logische verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
henrov schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:46:
[...]
Is het niet ergens een instelling dat de auto weer op slot gaat na een bepaalde periode?
Je wil toch geen instelling in de auto waarbij de auto op slot gaat met de sleutel in de auto terwijl jij buiten staat? Dat zou een veiligheidsfunctie moeten zijn om verstrooidheid/vergissingen automatisch tegen te gaan.

Een van de genoemde "nadelen" van de EV6 is ook dat hij bij naderen voertuig wel automatisch opengaat maar bij afstand nemen niet automatisch sluit (indien sleutel mee met inzittende(n).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Henry65 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Het is een my24 gt-line en je kunt de auto gewoon sluiten met de sleutel als je er zelf in zit. De tas met sleutel lag op de achterbank, niet de kofferbak. Ik denk dat iets het knopje op de sleutel heeft geraakt toen ik de tas neerlag. Lijkt me iig de meest logische verklaring.
Begrijp ik en het punt was dan ook niet dat je de auto kan sluiten wanneer je zelf ook in de auto zit (want dat doet ie volgens de gekozen instellingen automatisch door de gekozen instelling op de driveknop of vanaf een bepaalde snelheid) maar dat hij NIET op slot gaat wanneer de sleutel zich in de auto bevindt en niemand in de auto zit.

Mijn punt was ook niet dat het bij jou niet gebeurde (want zoals je het uitlegt was het waarschijnlijk een onbedoelde handeling) maar dat het - bij openen achterdeur noch kofferklep - niet zo "as designed" is.
Toch niet in de GT-line 2024.
Door achterin in te stappen zonder te gaan zitten kan je door een druk op de sluitknop van de afstandsbediening alle sloten inderdaad in het slot doen.

Gezien zelfde uitvoering zou je auto zich ook niet mogen sluiten wanneer je de laptop met sleutel via de kofferklep in de kofferbak legt en je nog niet bent ingestapt. Integendeel, indien de portieren nog op slot (want je kan idd de kofferklep onafhankelijk van de portieren openen) zouden ze zich dan automatisch moeten ontsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 17:55
Ik heb het regelmatig dat als ik de sleutel bij mijn telefoon in mijn zak heb, de deuren niet automatisch van het slot gaan. Haal ik de telefoon weg dan gaan de deuren direct van het slot. Blijkbaar blokkeert de telefoon het signaal van de sleutel. Dat kan ook opgaan bij een laptop lijkt mij. De auto herkent de sleutel dan niet ook al ligt hij in de auto. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan maar geen idee.
Bij mijn (tot nu toe eenmalig voorval) weigering tot openen had ik geen smartphone bij (ik heb er zelfs geen
:) ) en een laptop heb ik ook al niet. Buiten de sleutel dus geen enkel elektronisch device op zak.
Maar het is en blijft techniek en dus onderhevig aan storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 21:20
Peter-036 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:16:
Probeer je de auto te snel/te veel/te ver te koelen? dan bevriest de condensor en doet de airco niets meer tot die weer ontdooid is.
Als dat het geval is, lag er een plasje water onder de auto toen je weer weg wilde.
Dat is een goeie, daar ga ik eens op letten. Mijn gevoel zegt van niet, ik neem aan (ben geen automonteur dus correct me if I'm wrong), dat de condensor niet zou kunnen bevriezen als het 30 graden is buiten?

Verder heb ik de auto nu 2,5 jaar en heb niets aan mijn routine of koel temperatuur aangepast, hij staat altijd rond de 20 graden en heeft voorheen wel fatsoenlijk gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Henry65 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Die van de achterklep was me bekend inderdaad, maar dit was de deur.
Sorry, verkeerd gelezen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:51
Heb ik het hier mis? Mijn boerenverstand zegt dat als de deuren op slot gaan terwijl de sleutel in de auto is je gewoon bij de GT line op het knopje van de voordeur moet drukken om hem te openen. Als de sleutel zo dicht ligt (in de auto) werkt die functie toch ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Poulske schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Dat is een goeie, daar ga ik eens op letten. Mijn gevoel zegt van niet, ik neem aan (ben geen automonteur dus correct me if I'm wrong), dat de condensor niet zou kunnen bevriezen als het 30 graden is buiten?

Verder heb ik de auto nu 2,5 jaar en heb niets aan mijn routine of koel temperatuur aangepast, hij staat altijd rond de 20 graden en heeft voorheen wel fatsoenlijk gewerkt.
@Peter-036 bedoelt de condensor in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Bogey555 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:14:
Heb ik het hier mis? Mijn boerenverstand zegt dat als de deuren op slot gaan terwijl de sleutel in de auto is je gewoon bij de GT line op het knopje van de voordeur moet drukken om hem te openen. Als de sleutel zo dicht ligt (in de auto) werkt die functie toch ook.
Dat is een goeie, niet aan gedacht maar je zou zeggen dat dat ook moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Henry65 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Lijkt me een goede redenatie.
Zeker gezien de deuren nooit automatisch op slot mogen gaan omdat je de achterdeur al geopend hebt.
Dus al wordt de sleutel dan niet meer gezien moeten de deuren open blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:14:
In mijn uitvoering moet ik zelfs niet op het knopje drukken, de hendels komen vanzelf naar buiten terwijl de auto van het slot gaat (bij openen kofferklep en sleutel vergeten in koffer).
Wanneer je de portieren opent, de sleutel in de auto achterlaat en vervolgens de portieren sluit gaat de auto niet in het slot noch trekken de deurhendels naar binnen. Je kan dan zelfs door te drukken op het portierknopje de portieren niet sluiten want dan begint er een fluittoon te loeien dat je fout bezig bent tot je de sleutel uit de auto haalt (net zoals wanneer je de sleutel in de koffer achterlaat terwijl de protieren nog slotvast zijn en de koffer in het slot wil doen).

Wanneer echter de portiersloten (opzettelijk of per ongeluk) met de afstandsbediening van binnen uit gesloten worden kan je ook door een druk op de voorste portierknop de deur niet meer openen. De auto "denkt" dan immers dat er wel degelijk iemand in de auto zit die manueel de auto van binnenuit gesloten heeft en het is juist een veiligheidsfunctie dat de auto dan van buitenaf niet meer door iemand anders kan geopend worden door aan de portierhendels te trekken/duwen (indien je die functie hebt geactiveerd).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

@marc4547 wil nu eindelijk de vervangende subwoofer in de EV6 GT-Line gaan zetten. Weet jij toevallig of ik ook ergens anders dat kabeltje kan bestellen? Vaneman zei dat ze moeten nabestellen, en dat het eventueel erg lang zou kunnen duren.

Ik vroeg me overigens ook af welke jij ook alweer hebt geplaatst? Ik zag namelijk Kenwood SW-11 genoemd worden, maar ook de KSC-PSW7EQ. Ik heb ook nog online de PSW8 gevonden, enige reden dat je niet voor deze 8inch hebt gekozen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:50
Fiorano schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Niet per ongeluk je climat control gekoppeld aan de stoelverwarming/koeling. Zit in een instelling dat hij dit automatisch meeneemt afhankelijk van je instelling. Zou alsnog gek zijn, maar allicht verklaart het iets.
Die instelling heb ik inderdaad voorbij zien komen, al is het inderdaad gek als ik hem op 19.5/20 zet en het buiten 30 graden is deze alsnog aangaat. Het is ook alleen de rug die warm wordt.

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:50
Henry65 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:57:
Gisteren iets vreemds meegemaakt: ik heb de autosleutel in mijn laptoptas en toen ik aan kwam lopen gingen de deuren van het slot. Ik open de achterdeur, leg mijn tas op de achterbank en doe de achterdeur weer dicht. Op dat moment ging de auto weer op slot. Gelukkig kon ik hem weer openen met de app maar als het mijn vrouw was gebeurd zou ze buitengesloten zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat het knopje op de keyfob ingedrukt werd in de tas, maar je staat toch even vreemd te kijken.
Dit is volgens mij standaard dat hij bij het sluiten van de achterklep weer op slot gaat.

Bij mij doet hij dat altijd.

Waarschijnlijk kan je de achterklep wel weer open doen, maar zelf nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het ging niet over het sluiten van de achterklep maar van de achterdeur.
En het is zeker ook niet standaard noch de bedoeling wat wanneer je een deur of achterklep sluit met de sleutel nog in het voertuig dat de auto op slot gaat.
FCTW schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Bij mij doet hij dat altijd.
Vergeet je dan altijd je sleutel in de auto wanneer je buiten de auto staat en de achterklep/deuren sluit?

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:50
Ik bedoel dat hij de auto op slot doet na het sluiten van de achterdeur als hij automatisch de deuren eerst had ontgrendeld. Ik heb trouwens de sleutel altijd bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je mist wel het belangrijkste punt en dat is dat zijn sleutel nog IN de auto ligt.
Dan mag de auto zich niet afsluiten, niet door de achterdeur dicht te doen en niet door de kofferklep te willen openen.
En dat doet mijn uitvoering dan ook niet. Hij gaat niet op slot en hij geeft een waarschuwingssignaal dat de sleutel nog in de auto ligt. De auto kan pas op slot wanneer je de sleutel uit de auto haalt en dat is zoals het moet.
Of er moet een onvoorziene omstandigheid gebeuren (zoals de afstandsbediening in de auto die met de sluitknop ergens tegen tikt zodat de software in de auto "denkt" dat iemand van binnenuit de auto zelf afsloot. Dan mag ie om veiligheidsredenen niet open wanneer die functie is geactiveerd).

Heb je al het voorgaande wel gelezen?
Het punt is niet de normale situatie waarbij je buiten de auto de sleutel bij je hebt maar juist dat de sleutel is achtergebleven in de auto en de inzittende(n) zich buiten de auto bevinden. Normaal mag de auto dan nooit in het slot gaan want dan sta je daar te schilderen met de sleutel/afstandsbediening nog in de auto.

Wanneer je met de sleutel buiten de auto deze eerst ontgrendeld (wat bij de GT-line automatisch gebeurt bij naderen van één van de voorportieren of handmatig met de afstandsbediening ) en je opent dan het achterportier en sluit het dan terug zal de auto zich overigens ook niet afsluiten. De EV6 heeft immers geen automatische afsluitfunctie eenmaal er een deur werd geopend. Je zal dan de auto handmatig moeten afsluiten door op de inkeping te drukken van de greep op één van de voorportieren.

Wanneer je echter de auto opent (met de afstandsbediening of door met de sleutel op zak langs een van de voorportieren te lopen) en je opent GEEN deur zal bij het weglopen van de auto (met de sleutel) de auto zichzelf wel automatisch afsluiten zonder dat je zelf een handeling moet stellen.

Het is dus net omgekeerd dan jij stelt:
- Auto ontgrendelen en deur openen en je stapt niet in => auto sluit NIET af.
- Auto ontgrendelen en deuren NIET openen => auto sluit zichzelf na enkele ogenblikken terug af.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:43
Amiet01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:55:
@marc4547 wil nu eindelijk de vervangende subwoofer in de EV6 GT-Line gaan zetten. Weet jij toevallig of ik ook ergens anders dat kabeltje kan bestellen? Vaneman zei dat ze moeten nabestellen, en dat het eventueel erg lang zou kunnen duren.

Ik vroeg me overigens ook af welke jij ook alweer hebt geplaatst? Ik zag namelijk Kenwood SW-11 genoemd worden, maar ook de KSC-PSW7EQ. Ik heb ook nog online de PSW8 gevonden, enige reden dat je niet voor deze 8inch hebt gekozen?
Hallo ,

Ik heb de KSC-PSW7EQ, die laad wat rood gekleurd zien op het papier van de SUB, en de SW 11 is zwart.

Ik heb dat kabeltje wel bij Vaneman besteld, en kreeg het in een 1,5 week geleverd. Maar zoek toch even naar dat kabeltje of je het ergens anders kan bestellen. Dit om te vermijden dat je in de originele bekabeling knipt. Wel is verstandig om er een te kopen ( ik weet niet of ze het allemaal hebben) met een remote control, die heb ik voor op de rand van de de opbergbak geplakt en bij het luisteren van b.v. Enigma , schroef ik de bas weer wat terug, maar doorsnee staat hij op 70 % ongeveer. Het is echt niet moeilijk, ik Als je nog tips nodig hebt kun je me altijd een bericht sturen!!. Woon erg dicht bij schiphol dus je mag ook even in mijn achterbak gluren als je wil. Succes ;)

[ Voor 16% gewijzigd door marc4547 op 08-08-2024 06:43 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
De lang verwachte update is er: https://update.kia.com/EU/NL/Main

Geen idee waar we zo lang op moesten wachten.
Alleen iets met volume aanpassen en de kaartupdate.

Eigenlijk een belediging voor het lange wachten.

[ Voor 50% gewijzigd door petertenboer op 08-08-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Volgens mij als je deze installeert heb je elke keer de biep bij snelheidsoverschrijding aan je broek. Je kan die wel uitzetten maar hij gaat elke start weer aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:08:
Alleen iets met volume aanpassen en de kaartupdate.
Dat volume aanpassen is niet eens voor de huidige ev6. Voor ons is het echt alleen kaart update en snelheidslimiet gejengel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
Die snelheidsoverschrijding melding, hoe zou je die uit moeten zetten elke keer? Als dat omslachtig is laat ik deze update gaan, gebruik namelijk veel de Kia navi (want android auto werkt vaker niet dan wel), maar als die melding uitzetten te omslachtig is dan vind ik het gezegend. Morgen gaat hij naar de garage voor mijn openstaande problemen, dus ben benieuwd. (Auto laat vaak de laadpaal eruit klappen en Android Auto werkt vaker niet dan wel)

[edit]
Even melden morgen dat ze niet als liefdadigheidsdienst deze update installeren :+

[ Voor 9% gewijzigd door sn0x0r op 08-08-2024 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
sn0x0r schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:22:
Die snelheidsoverschrijding melding, hoe zou je die uit moeten zetten elke keer? Als dat omslachtig is laat ik deze update gaan, gebruik namelijk veel de Kia navi (want android auto werkt vaker niet dan wel), maar als die melding uitzetten te omslachtig is dan vind ik het gezegend. Morgen gaat hij naar de garage voor mijn openstaande problemen, dus ben benieuwd. (Auto laat vaak de laadpaal eruit klappen en Android Auto werkt vaker niet dan wel)

[edit]
Even melden morgen dat ze niet als liefdadigheidsdienst deze update installeren :+
Door de mute-knop op het stuur ingedrukt te houden, schakel je de akoestische meldingen uit.

Staat gewoon netjes vermeld op de update pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

marc4547 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:37:
[...]

Hallo ,

Ik heb de KSC-PSW7EQ, die laad wat rood gekleurd zien op het papier van de SUB, en de SW 11 is zwart.

Ik heb dat kabeltje wel bij Vaneman besteld, en kreeg het in een 1,5 week geleverd. Maar zoek toch even naar dat kabeltje of je het ergens anders kan bestellen. Dit om te vermijden dat je in de originele bekabeling knipt. Wel is verstandig om er een te kopen ( ik weet niet of ze het allemaal hebben) met een remote control, die heb ik voor op de rand van de de opbergbak geplakt en bij het luisteren van b.v. Enigma , schroef ik de bas weer wat terug, maar doorsnee staat hij op 70 % ongeveer. Het is echt niet moeilijk, ik Als je nog tips nodig hebt kun je me altijd een bericht sturen!!. Woon erg dicht bij schiphol dus je mag ook even in mijn achterbak gluren als je wil. Succes ;)
Thanks voor de tips. Heb nu dezelfde besteld als jij, komt als het goed is vandaag binnen! Zit het kabeltje voor stroom via de 12V in de kofferbak al erbij, of moet ik die nog los kopen? Zo ja, waar/welke heb jij gekocht?

Woon zelf ook in omgeving Amsterdam, dus misschien dat ik wel gebruik maak van je aanbod:-).

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
Sonicfreak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Door de mute-knop op het stuur ingedrukt te houden, schakel je de akoestische meldingen uit.

Staat gewoon netjes vermeld op de update pagina.
Van alle meldingen? Of alleen die nieuwe? Want ik vind alle andere akoestische meldingen dikke prima eigenlijk. Ik rijd alleen vaak 5/10 km/u te hard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:38:
Volgens mij als je deze installeert heb je elke keer de biep bij snelheidsoverschrijding aan je broek. Je kan die wel uitzetten maar hij gaat elke start weer aan :(
Wanneer ik de toegelaten snelheid overschrijdt geeft ie nu ook al een biep.
(En ik heb daar geen probleem mee want liever een biepje dat me bij de les houdt dan een boete voor een snelheidsovertreding omdat ik een snelheidszone even had gemist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sn0x0r schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:38:
[...]
Van alle meldingen? Of alleen die nieuwe? Want ik vind alle andere akoestische meldingen dikke prima eigenlijk. Ik rijd alleen vaak 5/10 km/u te hard....
Je kan ergens in de instellingen toch zelf aangeven of je de melding krijgt zoals ze zijn of met een zelf aangegeven marge van "+5", "+10",......
(Zelf niet toegepast want ik wil een melding vanaf de werkelijke snelheidsovertreding. De aangegeven snelheid op het dashboard wijkt immers maar 3 tot 4 km af van de werkelijk gemeten snelheid).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wie gaat de update installeren en ons het vertellen? Dit gaat veel tekst besparen met dan onnodige aannames. Dan kunnen we daarna weer door naar een volgend onderwerp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
sn0x0r schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Voor snelheidslimieten staat op de update pagina. Ik heb zelf de update nog niet geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:40
Volgens mij is dat enkel voor de ccnc wagens, ik verwacht niet dat de biep er op oudere wagens bijkomt...

Ik heb nog de ota's als ik het via ota kan installeren zal ik het doen en iets laten weten.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
izzet3838 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:10:
Volgens mij is dat enkel voor de ccnc wagens, ik verwacht niet dat de biep er op oudere wagens bijkomt...
Er staat specifiek voor die snelheidswaarschuwing een screenshot bij van de Gen5W...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Ik heb net mijn Kia geupdate(Proceed waar nog geen waarschuwingen bij te hard rijden in zaten, heb de EV6 pas over een paar weken helaas) en de update voegt het gelukkig niet toe. Het is dus alleen een update om te zorgen dat bij de auto's die het wel hebben je het makkelijk uit kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door sgouman op 08-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 17:16
sgouman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:14:
Ik heb net mijn Kia geupdate(Proceed waar nog geen waarschuwingen bij te hard rijden in zaten, heb de EV6 pas over een paar weken helaas) en de update voegt het gelukkig niet toe. Het is dus alleen een update om te zorgen dat bij de auto's die het wel hebben je het makkelijk uit kan zetten.
Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Wachten op de 1e EV6 rijder (van voor juli) die het aandurft om de update te doen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mijn EV6 is ingeschreven (dus al vroeger geleverd en geproduceerd) op 18 juni.
Wat zou die update dan wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 17:16
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:59:
Mijn EV6 is ingeschreven (dus al vroeger geleverd en geproduceerd) op 18 juni.
Wat zou die update dan wijzigen?
Mogelijk gepiep als de snelheid wordt overschreden.
Maar of het ook voor de juli versies gebeurt is dus even afwachten tot iemand het heeft aangedurfd.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Is nu aan het downloaden.
Ga hem morgen installeren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HansAuutB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:32:
[...]
Mogelijk gepiep als de snelheid wordt overschreden.
Maar dat doet ie nu ook al. Dus ik zou op dat vlak geen verschil merken.
Afgaande op voorgaande zou de update er dan voor zorgen dat ik die piep kan uitzetten? (maar daar heb ik dan weer geen behoefte aan).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Wanneer ik de toegelaten snelheid overschrijdt geeft ie nu ook al een biep.
(En ik heb daar geen probleem mee want liever een biepje dat me bij de les houdt dan een boete voor een snelheidsovertreding omdat ik een snelheidszone even had gemist).
Echt persoonlijk maar ik vind dit waardeloos. Nu kan ik dit zelf bepalen als ik dat wil in de software maar na de update wordt ik blijkbaar verplicht... wordt meer en meer een controle maatschappij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Echt persoonlijk maar ik vind dit waardeloos. Nu kan ik dit zelf bepalen als ik dat wil in de software maar na de update wordt ik blijkbaar verplicht... wordt meer en meer een controle maatschappij :(
Tja, ligt dat aan de overheden of aan de burgers die zich niet aan de snelheid willen houden?

Ongeveer 30% van alle autododen in het verkeer komt door te hard rijden. In Europa waren dat er in 2022 ongeveer 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
jeroenkb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Tja, ligt dat aan de overheden of aan de burgers die zich niet aan de snelheid willen houden?

Ongeveer 30% van alle autododen in het verkeer komt door te hard rijden. In Europa waren dat er in 2022 ongeveer 6800.
Wel daar hebben we een andere mening. Voorgekauwd verhaaltje van de overheid om geld in het laatje te krijgen. Er zullen zeker laagvliegers zijn maar iemand die op een 70 baan 80 doet ? Voor mij is dat allemaal dikke zever. Maar zoals ik zei puur persoonlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Inderdaad persoonlijk.
Mijn persoonlijk idee is dat wanneer ik me op de openbare weg bevind ik me wil houden aan de daar geldende regels en restricties en niet zelf moet gaan bepalen wat wel en niet mag/kan. Ik rij daar niet alleen en de regels zijn er om het voor iedereen binnen dat gegeven kader zo aangenaam mogelijk te laten verlopen en niet volgens iedere individuele bevlieging.
En met de KIA rij ik niet op het circuit waar andere regels gelden.

Persoonlijk heb ik er dus geen probleem mee dat er op de openbare weg controle wordt uitgevoerd van de deelnemers binnen dat kader en dat ik geholpen word door een waarschuwing dat ik door verstrooidheid over de toegestane limiet dreig te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Wel daar hebben we een andere mening. Voorgekauwd verhaaltje van de overheid om geld in het laatje te krijgen. Er zullen zeker laagvliegers zijn maar iemand die op een 70 baan 80 doet ? Voor mij is dat allemaal dikke zever. Maar zoals ik zei puur persoonlijk.
En daarom wordt dit nu ingevoerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Inderdaad persoonlijk.
Mijn persoonlijk idee is dat wanneer ik me op de openbare weg bevindt ik me wil houden aan de daar geldende regels en restricties en niet zelf wil bepalen wat wel en niet mag/kan.
En met de KIA rij ik niet op het circuit waar andere regels gelden.

Persoonlijk heb ik er dus geen probleem mee dat er op de openbare weg controle wordt uitgevoerd van de deelnemers binnen dat kader en dat ik geholpen wordt door een waarschuwing dat ik door verstrooidheid over de toegestane limiet dreig te gaan.
Voor een deel kan ik je daar in volgen maar het is altijd hetzelfde... je doet 5km te snel en je bent een crimineel. Ik ben van mening dat ze de infrastructuur een veranderen en niet een wirwar van borden die nergens op slaan. Nederland doet dat veel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is jouw persoonlijke opvatting.

Ik weet niet hoe de verkeerswetgeving er in Nederland uitziet maar hier in Vlaanderen (ik kom wel eens in Nederland en blijkbaar verschilt dat toch niet zoveel) ben je geen crimineel wanneer je vijf km te snel rijdt.
Je krijgt er doorgaans zelfs geen boete wanneer je de regels met 5 km overtreedt.
Om te beginnen wijkt de snelheidsmeter van auto's, dus ook bij een Kia, al een 3 tot 5 km af van de toegestande werkelijke snelheid (naar beneden, nooit naar boven!).
Daarboven bedraagt de technische marge 6 kilometer per uur voor zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag. Daarboven ligt de marge op 6 procent op de toegelaten snelheid. Concreet krijg je momenteel op een Belgische snelweg pas een boete als je 129 kilometer per uur of meer rijdt, in een zone 30 is dat vanaf 37 kilometer. Op je snelheidsmeter is dat dan al respectievelijk meer dan 130 en 40 km/uur.

Je zal dus zelden een boete krijgen voor een kleine snelheidsovertreding en al zeker niet behandeld worden als een crimineel. Integendeel zo'n kleine overschrijding wordt hier administratief afgehandeld met een onmiddellijk inning (afkoopsom) die niet op je strafblad komt en niet door een rechtbank wordt behandeld.

[ Voor 91% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
jeroenkb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

En daarom wordt dit nu ingevoerd.....
Het gaat mij niet over het feit of dit er komt of niet. Het gaat over het feit dat alles snelheid gerelateerd wordt. Je staat stijf van de drugs en je hebt een ongeval met te hoge snelheid... wat is hier het probleem?
En toch zal dit bij die 30 % zijn ... dikke zever dus. Pak aan wat er echt toe doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Het gaat mij niet over het feit of dit er komt of niet. Het gaat over het feit dat alles snelheid gerelateerd wordt. Je staat stijf van de drugs en je hebt een ongeval met te hoge snelheid... wat is hier het probleem?
En toch zal dit bij die 30 % zijn ... dikke zever dus. Pak aan wat er echt toe doet.
Ik denk dat het merendeel van de te hardrijders het type is dat van zichzelf denkt dat hij goed kan rijden en harder rijden dan toegestaan dus geen probleem is en de overheid zich daar dus niet mee moet bemoeien..

Maar we gaan offtopic, dus hou ik het hier maar bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

In beide gevallen is de directe aanleiding de te hoge snelheid.
De indirecte aanleiding verschilt. In het ene geval verdovende middelen en in het andere geval overmoed/zelfoverschatting. De respectievelijke slachtoffers zal het worst wezen wat de indirecte aanleiding was. Het is de (overdreven) snelheid die uiteindelijk zal bepalen hoe groot de impact op hun leven zal zijn. Bij benadering en gemiddeld genomen geldt immers dat als de gemiddelde snelheid op een weg met 10% stijgt of daalt, het aantal lichte letselongevallen met 20% stijgt of daalt, het aantal ernstig letselongevallen met 30% en het aantal dodelijke ongevallen met 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Ik betwist die dingen niet, ik vind dat er te snel naar snelheid gewezen wordt zonder de indirecte zaken aan te pakken omdat dat nu eenmaal geld opbrengt.
Maar je hebt 100% gelijk... dat biepje gaat die personen stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:23:
Maar je hebt 100% gelijk... dat biepje gaat die personen stoppen
Hangt ervan af hoe je er persoonlijk tegenover staat.
Dat biepje heeft me idd al meermaals erop gewezen dat ik mijn snelheid moet aanpassen. Vooral in 30 zones.
Wie allerlei redenen zoekt om dat biepje te kunnen omzeilen (net zoals met de VESS en veel andere zaken die een gevolg zijn van onaangepast rijgedrag en niet omgekeerd) zal daar idd niet door gestopt worden.
Die worden vroeg of laat gestopt door een ongeval en/of boete voor een overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Hangt ervan af hoe je er persoonlijk tegenover staat.
Dat biepje heeft me idd al meermaals erop gewezen dat ik mijn snelheid moet aanpassen. Vooral in 30 zones.
Wie allerlei redenen zoekt om dat biepje te kunnen omzeilen (net zoals met de VESS en veel andere zaken die een gevolg zijn van onaangepast rijgedrag en niet omgekeerd) zal daar idd niet door gestopt worden.
Die worden vroeg of laat gestopt door een ongeval en/of boete voor een overtreding.
We praten naast elkaar. Ik ben het volledig eens met dat onaangepast rijgedrag maar daar gaat het niet om. Ik kan nu perfect hetzelfde instellen om mijn model 23 zonder verplichting. Het gaat erom dat ik het spijtig vind dat enkel zo'n dingen geforceerd worden opgelegd. Ik zou er bvb geen enkel probleem mee hebben dat in elke wage verplicht een alcohol/drugs slot komt. Maar alles in functie van snelheid alleen vind ik voorbijgaan aan andere grote problemen. De mijne biept ook als ik te snel rijd maar dat heb ik zelf ingesteld. Enkel focussen op die dingen heeft het aantal ongevallen nog niet veel doen dalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arends1989
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Anders gaan jullie lekker 1-1 met elkaar in discussie, kunnen we hier weer terug naar het daadwerkelijke topic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoe biepjes, zonder manipulatie vanwege de eigenaar/bestuurder, geïmplementeerd worden in de EV6 vanuit het fabriek en/of via updates is wel degelijk inherent aan de EV6 gezien opgelegd vanuit KIA/overheid.

De persoonlijke kijk erop en hoe men er zelf vanaf wil/mee omgaan is individueel gebonden.

Wat mij betreft dus gewoon updaten wanneer nodig (zelf of uiteindelijk tijdens het onderhoud bij de dealer).
In geen van beide gevallen stoort het me en zie ik de bijkomende voordelen wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:01
Hoe dan ook, als ISA ook automatisch aanstaat bij EV6'jes waar dit eerder niet het geval was, en je daardoor de update niet wilt installeren: vergeet dan ook niet OTA uit te zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:33
Zal de update op 31-10 doen. Dan lever ik ‘m in. 😇

Catch my drift?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• petertenboer
Update zojuist afgerond:
* Soundhound is verwijderd uit systeem
* Geen piepjes toegevoegd bij snelheidsovertreding (modeljaar 2023)
* Bij lange route worden laadstation automatisch toegevoegd. Je kunt vinkje uitzetten op scherm als je dat niet wilt
* Op de kaart worden direct de vlaggetjes waar te laden (in route overzicht) voorzien van aankomst- en vertrekpercentage
* Navigatie is uiteraard geüpdatet

Verder nog geen andere zaken kunnen ontdekken

[ Voor 16% gewijzigd door petertenboer op 08-08-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:28
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:06:
Update zojuist afgerond:
* Soundhound is verwijderd uit systeem
* Geen piepjes toegevoegd bij snelheidsovertreding (modeljaar 2023)
* Bij lange route worden laadstation automatisch toegevoegd. Je kunt vinkje uitzetten op scherm als je dat niet wilt
* Op de kaart worden direct de vlaggetjes waar te laden (in route overzicht) voorzien van aankomst- en vertrekpercentage
* Navigatie is uiteraard geüpdatet

Verder nog geen andere zaken kunnen ontdekken
Toch maar even update proberen voor ik dinsdag weg ga op vakantie.
Lijkt me handig de automatische toevoeging van laadstations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
d-vine schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Toch maar even update proberen voor ik dinsdag weg ga op vakantie.
Lijkt me handig de automatische toevoeging van laadstations
Gevoelsmatig gaat de berekening van de route ook sneller en is het gehele systeem wat smeuïger geworden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Is de nieuwe update al beschikbaar via OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
Bogey555 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

We praten naast elkaar. Ik ben het volledig eens met dat onaangepast rijgedrag maar daar gaat het niet om. Ik kan nu perfect hetzelfde instellen om mijn model 23 zonder verplichting. Het gaat erom dat ik het spijtig vind dat enkel zo'n dingen geforceerd worden opgelegd. Ik zou er bvb geen enkel probleem mee hebben dat in elke wage verplicht een alcohol/drugs slot komt. Maar alles in functie van snelheid alleen vind ik voorbijgaan aan andere grote problemen. De mijne biept ook als ik te snel rijd maar dat heb ik zelf ingesteld. Enkel focussen op die dingen heeft het aantal ongevallen nog niet veel doen dalen.
Die beep bij te snel rijden was niet de enige regel wijziging die vanaf juli inging…

Een systeem dat in de gaten houd of je niet wegdommelt of afgeleid raakt.
Een alarmlicht dat aangaat als je vol op de rem stapt.
Achteruitkijkcamera of parkeersensoren.
Een fitting voor een alcoholslot.
En een blackbox/data recorder.

En die beep is de eerste stap, vanuit de EU wil men dat steeds strenger maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
henrov schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:23:
Is de nieuwe update al beschikbaar via OTA?
Nee.
In het verleden kwam die ook vaak twee of vier weken nadat de USB update beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Nee.
In het verleden kwam die ook vaak twee of vier weken nadat de USB update beschikbaar is.
<hmpf, dat is jammer. Bedankt voor je antwoord.>

Ik zit op een Franse camping met beroerde wifi, dat wordt dus wachten tot ik thuis ben. Terwijl ik juist die nieuwe functionaliteit mbt laadpunten zo goed zou kunnen gebruiken. Overmorgen 1200km+ naar huis. Ik las ook dat SoundCloud verdwenen zou zijn maar als ik de update notities lees zou die integratie juist uitgebreid zijn?

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
henrov schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

<hmpf, dat is jammer. Bedankt voor je antwoord.>

Ik zit op een Franse camping met beroerde wifi, dat wordt dus wachten tot ik thuis ben. Terwijl ik juist die nieuwe functionaliteit mbt laadpunten zo goed zou kunnen gebruiken. Overmorgen 1200km+ naar huis. Ik las ook dat SoundCloud verdwenen zou zijn maar als ik de update notities lees zou die integratie juist uitgebreid zijn?

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8
Soundhound (muziek herkennen en weergave van albumhoes) is verdwenen.

Soundcloud is een goedkope versie van spotify en die word toegevoegd voor de nieuwe systemen zoals in de EV9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Nu ik worstel met beroerde Wifi en 4/5G hier op de camping vraag ik me opeens af hoe dat voor de auto is.

Weet iemand eigenlijk wat voor verbinding de auto zelf heeft? Dat zal een 4G zijn?
Gelden dan dezelfde zaken als voor mijn mobiel? (Galaxy Fold 5, meest uitgebreide business account KPN)
Oftewel: als mijn mobiel geen bereik heeft, heeft de auto dat ook niet?
Welke netwerken worden wel/niet ondersteund door de auto?
Weet iemand iets zinnigs te zeggen over de snelheden van downloaden in binnen/buitenland?

Het is mij opgevallen dat, als de telefoons van het hele gezin geen data kunnen vinden, de auto nog prima in staat is om online routes te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:39:
[...]
Nee.
Wordt zo'n OTA automatisch uitgevoerd en zo ja gaat dit dan via 4G in de auto/Kia Connect of wanneer de auto een wifi punt "ziet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb even een update vraag. Mijn auto komt uit mei'24 en volgens het 10de karakter uit het VIN nummer is het een MY24.
Nu doorloop ik de Kia Navigation Updater (op Win11) en vraagt hij om model.
ik heb Kia --> EV6 --> MY22 gekozen want MY242 is niet beschikbaar.
Neem aan dat dit wel klopt toch?

Edit:
Het is gelukt. Alle files zelf op een externe usb ssd gezet in de root en exFat.
Duurde zeker 30min in de auto, maar verliep goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Maarten69 op 09-08-2024 08:05 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Wordt zo'n OTA automatisch uitgevoerd en zo ja gaat dit dan via 4G in de auto/Kia Connect of wanneer de auto een wifi punt "ziet"?
Wat ik heb begrepen via de interne sim en is een wifi punt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Maarten69 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:09:
Ik heb even een update vraag. Mijn auto komt uit mei'24 en volgens het 10de karakter uit het VIN nummer is het een MY24.
Nu doorloop ik de Kia Navigation Updater (op Win11) en vraagt hij om model.
ik heb Kia --> EV6 --> MY22 gekozen want MY242 is niet beschikbaar.
Neem aan dat dit wel klopt toch?
Ja hoor, pas in het nieuwe model waarin het nieuwe multimedia systeem is ingebouwd heb je een andere versie dan de Gen5 nodig om te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:14:
[...]
Wat ik heb begrepen via de interne sim en is een wifi punt niet nodig.
Thx, dan wacht ik wel even af tot het via de luchtverbinding tot stand komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:33:
[...]

Thx, dan wacht ik wel even af tot het via de luchtverbinding tot stand komt. :)
Kun je 2 x gratis doen.
Voor nieuwe auto’s vanaf MJ22 biedt Kia per auto twee gratis updates van de kaarten in het navigatiesysteem van de auto en van de software voor de headunit aan via de zogenaamde ‘over-the-air’-methode. Zodra de twee gratis OTA-updates zijn verbruikt, kunt u enkel gratis updates krijgen van de kaarten in het navigatiesysteem van de auto en van de software voor de headunit (i) door naar de volgende webpagina te gaan https://update.kia.com/EU/E1/Main of (ii) bij een dealer.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09

Of je kijkt dit filmpje van de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
henrov schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:55:
Nu ik worstel met beroerde Wifi en 4/5G hier op de camping vraag ik me opeens af hoe dat voor de auto is.

Weet iemand eigenlijk wat voor verbinding de auto zelf heeft? Dat zal een 4G zijn?
Gelden dan dezelfde zaken als voor mijn mobiel? (Galaxy Fold 5, meest uitgebreide business account KPN)
Oftewel: als mijn mobiel geen bereik heeft, heeft de auto dat ook niet?
Welke netwerken worden wel/niet ondersteund door de auto?
Weet iemand iets zinnigs te zeggen over de snelheden van downloaden in binnen/buitenland?

Het is mij opgevallen dat, als de telefoons van het hele gezin geen data kunnen vinden, de auto nog prima in staat is om online routes te plannen.
KIA werkt via sim samen met Vodafone.
Daar hebben ze een data overeenkomst mee.
Het kan dus zijn dat KPN geen verbinding heeft maar Vodafone wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Verrek, ik heb iets ontdekt, 4 maanden na ingebruikname... :$

De werking van de stuurbediening voor volume en volgende/vorige is niet logisch. Volume harder is naar boven, zachter naar beneden. Ik zou dan verwachten dat de volgende (omhoog) zender/nummer ook omhoog zou zijn met het knopje, maar dan is het juist omlaag. Beetje vreemd.

Kom er nu pas achter omdat ik de radiovoorkeuzes er willekeurig heb instaan; nu op vakantie luister ik mp3 vanaf m'n telefoon, en dan merk je pas dat het zo in elkaar zit. 8)7

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Wist niet dat hij nog treuriger kon kijken als in zijn andere filmpjes. Dan moet het wel echt een teleurstellende update zijn. 🤭

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37
DaMenaz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:08:
[...]

Wist niet dat hij nog treuriger kon kijken als in zijn andere filmpjes. Dan moet het wel echt een teleurstellende update zijn. 🤭
De update lijkt ook wel erg teleurstellend te zijn als het zolang heeft geduurd. Overigens denk ik dat hij het niet helemaal correct heeft over de wijzigingen maar dat kan ik pas controleren als ik zelf de update uitgevoerd heb.

Hij zegt namelijk dat aangezien er alleen ccNC schermen getoond worden dat die functionaliteit dan niet op de oude ev6 werkt. Dat hij niet snel naar de mute instellingen kan gaan kan ook te maken hebben dat zijn auto niet die beepjes geeft als hij te snel rijdt. Als je dan naar de update kijkt en aanneemt dat het alleen voor ccNC systemen is dan krijgt de oude ev6 eigenlijk alleen een kaart update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:43
Amiet01 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Thanks voor de tips. Heb nu dezelfde besteld als jij, komt als het goed is vandaag binnen! Zit het kabeltje voor stroom via de 12V in de kofferbak al erbij, of moet ik die nog los kopen? Zo ja, waar/welke heb jij gekocht?

Woon zelf ook in omgeving Amsterdam, dus misschien dat ik wel gebruik maak van je aanbod:-).
Geen probleem, Ik kan het je graag even laten zien, stuur mij anders even een prive bericht , ik heb alles op een 15 mm plaatje hout gezet, en daarvandaan de kabel van de remote onder de achterbank doorgevoerd ( zit een RJ 45 stekkertje aan) Ik heb de 12 volt uit de aansteker achterin, met een stukje plat 220 snoer naar het kroonsteentje op het houten bord voor voeding ( je ziet op de foto dat ik links boven een kroonsteentje heb met + en - voor voeding.) die is geschakeld via je startknop, en de boel is dan 3 x gezekerd voor de veiligheid, een keer vanuit de aansteker achterin de auto , een keer in de aanstekerplug en een keer bij de subwoofer. Maar het ding trekt max 10 amp, dus is helemaal niet veel. Heb hem er al 1,5 jaar in en nooit zekering kapot gehad.
Mocht je vragen hebben weet je me te vinden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door marc4547 op 09-08-2024 07:33 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:28
henrov schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:55:

Als de auto echt geen verbinding heeft krijg je bij het plannen een melding dat er geen gebruik is gemaakt van online functies (verkeersdrukte) en alleen de interne kaart gebruikt is. Spraakgestuurd routeplannen lukte me dan ook niet, dat gaat kennelijk ook via een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Bra-Jo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:01:

De werking van de stuurbediening voor volume en volgende/vorige is niet logisch. Volume harder is naar boven, zachter naar beneden. Ik zou dan verwachten dat de volgende (omhoog) zender/nummer ook omhoog zou zijn met het knopje, maar dan is het juist omlaag. Beetje vreemd.

Kom er nu pas achter omdat ik de radiovoorkeuzes er willekeurig heb instaan; nu op vakantie luister ik mp3 vanaf m'n telefoon, en dan merk je pas dat het zo in elkaar zit. 8)7
Dat gaf bij mij ook even kortsluiting toen ik de auto net in ontvangst had genomen. 8)7
Duurde 2 weken voor dat ik er aan gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
You can now stram music on soundcloud whoopee who cares _O-

ps:
Ik ben wel blij met de update. werkt net even wat soepeler. En de navi kaart update altijd welkom en zeker de tweaks voor laadpalen op de langere routes zullen van pas komen volgende week op vakantie

[ Voor 21% gewijzigd door d-vine op 09-08-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Even een vraag.
Bij ABRP kan ik aangeven welke laadpassen ik heb. In ABRP heb je de keuze om aan te geven alleen te laden bij snelladers waar mijn passen werken. Het voordeel is dat hij nu snelladers kiest met meer plekken en de prijzen geeft van elke pas. Hierdoor weet ik dat ik de snellader kan gebruiken en veel goedkoper uit bent, zeker met freshmile in Frankrijk (zit ik niet vast aan fastnet en ionity)

Volgens mij is dit niet mogelijk met de navigatie van KIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij mijn weten niet te koppelen aan laadpas maar in de KIA laadpaalnav kan je wel per type en perk merk laadpaalaan/uitvinken. Wanneer je bv. Fastned en Ionity niet wil tijdens de route vink je ze uit. Wil je alleen FastNed gebruiken vink je alleen FastNed aan. Ik geraak bv. vanuit centraal België tot in het zuiden van Frankrijk met alleen FastNed snellaadpalen.

(En ik gebruik alleen één laadkaart van TotalEnergy die bijna overal aangenomen wordt, zeker in Frankrijk is dat geen probleem) met Edi laadkaart als back up (gezien sommige AC laders in België problemen hebben met de TE kaart. Voordeel van FastNed is dat ik de TE-kaart maar één keer moet koppelen en dan tijdens de volledige rit geen kaart meer nodig heb gezien autocharge van FastNed dan geactiveerd werd _/-\o_ ).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:55
Goede timing van de update, volgende week zondag een roadtripje door Duitsland. Zal hem vandaag eens aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Bra-Jo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:01:

Klopt, dat is in mijn Niro EV ook zo. Daar kwam ik al vrij snel achter. Niet logisch maar ben er onder tussen al snel aan gewend:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:56:
Bij mijn weten niet te koppelen aan laadpas maar in de KIA laadpaalnav kan je wel per type en perk merk laadpaalaan/uitvinken. Wanneer je bv. Fastned en Ionity niet wil tijdens de route vink je ze uit. Wil je alleen FastNed gebruiken vink je alleen FastNed aan. Ik geraak bv. vanuit centraal België tot in het zuiden van Frankrijk met alleen FastNed snellaadpalen.

(En ik gebruik alleen één laadkaart van TotalEnergy die bijna overal aangenomen wordt, zeker in Frankrijk is dat geen probleem) met Edi laadkaart als back up (gezien sommige AC laders in België problemen hebben met de TE kaart. Voordeel van FastNed is dat ik de TE-kaart maar één keer moet koppelen en dan tijdens de volledige rit geen kaart meer nodig heb gezien autocharge van FastNed dan geactiveerd werd _/-\o_ ).
Ja autocharge heb ik ook aan zitten te denken om te activeren, maar dan doet hij dat ook in Nederland. Dat wil ik weer niet omdat dan de baas moet betalen en daarvoor moet ik een kaart gebruiken.
Anders was het wel handig op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andere situatie dus.
Hier betaalt de werkgever alle verbruik geregistreerd op de TE en Edi laadpasen en dit bij gebruik binnen de EU.
Ideaal dus voor autocharge van FastNed.
Voor lokaal verkeer binnen Vlaanderen dan - voor mij - niet zo handig want het dichtsbijzijnde FastNed laadplein is op zo'n 23 km van mijn voordeur. :-(
Dan is het handiger om thuis te laden (P&C), eenmaal per week op de parking van de werkgever naar 100% SoC te laden en wanneer er onvoldoende zon is om thuis te laden of geen gelegenheid om op het werk te laden aan de AC 22 kW laadpalen voor de fitness (waar de EV6, afhankelijk van de SoC gemiddeld zo'n 22 tot 30 kWh kan binnenharken _/-\o_ ).

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
d-vine schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

You can now stram music on soundcloud whoopee who cares _O-
Sowieso niet bij onze EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Inmiddels de nieuwe update geïnstalleerd.
Nog geen enkele melding of piepje gehad voor overschrijden snelheid.
Al meerdere ritten gedaan.

EDIT: Alleen nog geen rijksweg gereden.

[ Voor 13% gewijzigd door Solarman op 09-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 21:20
Kleine update over het airco probleem. 80% van de ritten zit ik alleen in de auto en heb ik de airco op Driver Only staan. Van de week zat er iemand bij mij in de auto dus zette ik de instelling uit.

Kom ik erachter dat aan de bestuurderskant warme lucht wordt geblazen, en aan de bijrijderskant koude lucht, terwijl ze allebei op 20 graden staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
Poulske schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:40:
Kleine update over het airco probleem. 80% van de ritten zit ik alleen in de auto en heb ik de airco op Driver Only staan. Van de week zat er iemand bij mij in de auto dus zette ik de instelling uit.

Kom ik erachter dat aan de bestuurderskant warme lucht wordt geblazen, en aan de bijrijderskant koude lucht, terwijl ze allebei op 20 graden staan....
Klinkt als een klep in het kachelhuis die in de verkeerde stand blijft staan. Hoop voor jou en je garage dat het probleem van buitenaf te bereiken is, bijvoorbeeld een kapotte servo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Poulske schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:40:

Eigenaardig probleem want een A2A WP kan normaal gezien niet gelijktijdig warme en koude lucht produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

Reacher

oldschool

Jammer dat soundcloud niet naar de ev6 komt, ik zou daar erg blij mee zijn.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Eigenaardig probleem want een A2A WP kan normaal gezien niet gelijktijdig warme en koude lucht produceren.
Kan natuurlijk warm aanvoelen als je lucht met 24 graden of meer naar binnen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad maar dan trek je gewoon buitenlucht binnen en niet via de airco.
Het probleem kan dus ook ergens in de instellingen zitten zodat je rechts gaat koelen en links gewoon buitenlucht ververst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

De Ideale Man schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ja autocharge heb ik ook aan zitten te denken om te activeren, maar dan doet hij dat ook in Nederland. Dat wil ik weer niet omdat dan de baas moet betalen en daarvoor moet ik een kaart gebruiken.
Anders was het wel handig op vakantie.
Autocharge kan je aan een laadpas koppelen, dat heb ik gedaan met de EV-company pas van het werk.
Het hoeft dus niet aan een betaalpas of creditcard.
Pagina: 1 ... 380 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic