huh? heeft niet ieder model dat? Want ik heb echt geen lamp zitten in de buurt van de trekhaak...Phusebox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:17:
[...]
Mag niet, de trekhaak zit dan voor je mistachterlicht.
Mistlicht en achteruitrij licht.Mustang schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:52:
[...]
huh? heeft niet ieder model dat? Want ik heb echt geen lamp zitten in de buurt van de trekhaak...
Volgens mij hebben ze dat allemaal?
Dit is van de GT-Line. De Plus heeft het iets anders maar ook op die plek ongeveer.
:strip_exif()/f/image/TNaIi9kiZrK8IQ61VaL8CSJM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Phusebox op 31-07-2024 14:01 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Mustang schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:52:
[...]
huh? heeft niet ieder model dat? Want ik heb echt geen lamp zitten in de buurt van de trekhaak...
:strip_exif()/f/image/6Esmv6vAFiWYDuRx1PRPSlcg.jpg?f=fotoalbum_large)
Achteruitrijlicht zit er wel, maar volgens mij niks anders op mijn plus. Zal zo eens even gaan kijken, nu toch nieuwsgierigPhusebox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Mistlicht en achteruitrij licht.
Dit is van de GT-Line. De Plus heeft het iets anders maar ook op die plek ongeveer.
[Afbeelding]
Mistachterlicht op mijn Plus zit rechts in de bumper, bij de trekhaak is het alleen het witte achteruitrijlicht.Phusebox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Mistlicht en achteruitrij licht.
[Afbeelding]
Een achteruitrijlicht is niet verplicht, een achter mistlicht wel op o.a. een nieuwe auto.
Zou dus verwonderlijk zijn dat ze wel een achteruitrijlicht plaatsen op de EV6 Plus op die locatie en achter mistlicht elders.
Bij het achter mistlicht mag de kogel trouwens tot 25% van het mistlicht bedekken.
Bij de EV6 (indien je de plastic kap verwijderd of goed indrukt en recht zet) bedekt de kogel 20% van deze lichten.
Zou dus verwonderlijk zijn dat ze wel een achteruitrijlicht plaatsen op de EV6 Plus op die locatie en achter mistlicht elders.
Bij het achter mistlicht mag de kogel trouwens tot 25% van het mistlicht bedekken.
Bij de EV6 (indien je de plastic kap verwijderd of goed indrukt en recht zet) bedekt de kogel 20% van deze lichten.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 14:23 ]
In Nederland is1 achteruitrijlicht al verplicht voor nieuwe auto's sinds 31-12-1997. (En ook min.1 mistachterlicht)
De mistachterlichten zitten bij de uitvoeringen t/m de Plus Advanced aan de buitenkanten.
Bij de GT-line en de GT in het midden onder de 3 achteruitrijlichten.
De mistachterlichten zitten bij de uitvoeringen t/m de Plus Advanced aan de buitenkanten.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik heb ook eentje van Brink onder mijn GT-line zitten samen met de originele kabelboom van Kia.
Zelf gemonteerd, dit omdat alles bij de GT-line voorzien is en er geen extra gaten geboord dienen te worden.
Wel 2 paar handen nodig om de dwarsbalk er onder te krijgen, weegt redelijk wat om het met 1 hand allemaal op zijn plaats te houden en met de andere vast te draaien.
Zelf gemonteerd, dit omdat alles bij de GT-line voorzien is en er geen extra gaten geboord dienen te worden.
Wel 2 paar handen nodig om de dwarsbalk er onder te krijgen, weegt redelijk wat om het met 1 hand allemaal op zijn plaats te houden en met de andere vast te draaien.
Even nagekeken en correct. Blijkbaar op dat vlak geen standaardisatie bij Kia.Solarman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:49:
De drie bovenste "balken" zijn de achteruitrijlichten waarvan het middelste bedekt is door de kogel.
De twee onderste is het mistlicht en daar valt de kogel boven het dubbele mistlicht en de stang valt in het midden tussen de 2 lichten die nog goed zichtbaar zijn.
In de praktijk dus geen enkel probleem om op de GT-line en GT de trekhaak te laten zitten en bij de andere uitvoeringen al zeker niet gezien ze aan de zijkanten zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 16:01 ]
@Solarman Wat bedoel je met 'de aanhangermodus'? Moet er dan iets uitgeschakeld worden oid?Solarman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:08:
[...]
Zoals @The Wizard al aageeft zijn ze praktisch allemaal third party.
Uitgezonderd de kabelmodule, geleverd bij de kabelboom, deze kan afwijkend zijn van het origineel waardoor dan soms de aanhangermodus niet wordt ingeschakeld.
Dus let daarop bij de omschrijving van de kabelboom.
Zelf heb ik de BRINK diagonaal afneembare trekhaak, makkelijker de- en monteren, met KIA Originele kabelboom.
[ Voor 5% gewijzigd door Harrie van Til op 31-07-2024 16:48 ]
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Lees deze tekst even door welk bij de KIA kabelboom EV6 staat.Harrie van Til schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:45:
[...]
@Solarman Wat bedoel je met 'de aanhangermodus'? Moet er dan iets uitgeschakeld worden oid?
Je hoeft niets te doen wanneer je een aanhanger aansluit, aanhangermodus schakelt automatisch in en uit. Er is bij voertuiginstellingen wel de mogelijkheid om zwaarte aanhanger in te stellen Licht > middel > Zwaar.
Zo ook bij mij, top. Bedankt en erg prettig!--HOOLIE-- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:18:
[...]
Misschien is voor jullie alletwee een profiel aanmaken een oplossing..
Werkte bij mij prima!
Vandaag op vakantie voor de eerste keer de granny gebruikt. Hij stond op 6A. Fijn dat ik ff in dit forum kon terug vinden hoe ik hem op 12A kon zetten (huisje heeft 16A groep)
Bedankt. Gaat toch 2x zo snel!
Bedankt. Gaat toch 2x zo snel!
Ik heb een enkele keer met een karretje erachter gereden, en ook een paar keer met de fietsen op de trekhaak, maar ik kan dan niet beschikken over de flipper links om te remmen/regenereren. Ik heb een originele trekhaak van Kia is bij afleveren door de dealer geplaatst. Doe ik iets verkeerd of is dat een instelling? Kan me toch niet voorstellen dat mensen met een sleurhut achter de auto niet kunnen regenereren??Solarman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:20:
[...]
Lees deze tekst even door welk bij de KIA kabelboom EV6 staat.
Je hoeft niets te doen wanneer je een aanhanger aansluit, aanhangermodus schakelt automatisch in en uit. Er is bij voertuiginstellingen wel de mogelijkheid om zwaarte aanhanger in te stellen Licht > middel > Zwaar.
Of moet je iets instellen als je de fietsendrager erop zet?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Je moet dan de aanhangermodes (trailermode) uitzetten.marc4547 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:36:
[...]
Ik heb een enkele keer met een karretje erachter gereden, en ook een paar keer met de fietsen op de trekhaak, maar ik kan dan niet beschikken over de flipper links om te remmen/regenereren. Ik heb een originele trekhaak van Kia is bij afleveren door de dealer geplaatst. Doe ik iets verkeerd of is dat een instelling? Kan me toch niet voorstellen dat mensen met een sleurhut achter de auto niet kunnen regenereren??
Deze gaat 'automatisch' aan (staat dacht ik zo ingesteld), maar kan ook uitgezet worden.
Dan werkt de auto weer 'normaal'.
Was al even geleden dus net nog maar even getest voor je.marc4547 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:36:
[...]
Ik heb een enkele keer met een karretje erachter gereden, en ook een paar keer met de fietsen op de trekhaak, maar ik kan dan niet beschikken over de flipper links om te remmen/regenereren. Ik heb een originele trekhaak van Kia is bij afleveren door de dealer geplaatst. Doe ik iets verkeerd of is dat een instelling? Kan me toch niet voorstellen dat mensen met een sleurhut achter de auto niet kunnen regenereren??
Aanhangermodus moet automatisch inschakelen op een vooraf ingestelde waard > AUTO > ZWAAR > MIDDEL > LICHT, of je moet eerder UIT hebben gekozen.(Zie je aan de nog mogelijk te rijden afstand)
Wanneer de aanhangermodus is ingeschakeld moeten de flippers op je stuur gewoon werken om regeneratie te kiezen.
Wel heb je dan gelimiteerde opties, alleen 0, 1, 2 en 3 zijn nog te kiezen. I-padel en auto zijn dan niet beschkbaar.
(Let op: Bij ingeschakelde smart CC werken de flippers nooit)
Je kan nog even kijken hoe de instelling staat en nog even uit/aan zetten wat @stimpyrulez aangeeft. (Zou niet moeten uitmaken maar je weet nooit).
Anders bij je dealer vragen hoe "Origineel" de kabelmodule, geleverd bij de kabelboom, werkelijk is!
Regelmatig wordt er een third party kabelboom gebruikt.
AIs er werkelijk een originele kabelboom met kabelmodule is gebruikt dan is er iets niet in orde.
[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 01-08-2024 10:52 ]
Helaas niet warm genoeg meer geweest om te testen, maar ben het niet vergeten.Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:48:
[...]
............
[...]
Ja dat snap ik, daarom zet ik hem na 10 min weer aan via de app.
En ik begrijp dat het onder het rijden sneller gaat.
Laat ik het anders verwoorden, na 10 min merk ik geen verschil met of zonder voor koelen.
Toen ik de auto net had, werkte het wel goed, met dezelfde instellingen.
Ik zal het met de volgende onderhoudsbeurt eens aankaarten.
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en mijn oog is gevallen op de KIA ev6 light 77.4kWh.
Nu wil ik er zelf een laadpaal bij aanschaffen, hebben jullie tips voor welke het best geschikt is?
Nu wil ik er zelf een laadpaal bij aanschaffen, hebben jullie tips voor welke het best geschikt is?
Hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil.
Gewoon laden (domme paal) of slimme paal die eveneens ingesteld kan worden op vermogen, laden op zonne-energie,......
Gewoon laden (domme paal) of slimme paal die eveneens ingesteld kan worden op vermogen, laden op zonne-energie,......
Ik zou het toch wel erg prettig vinden als de app de functie zou hebben dat je de laadsnelheid live kan zien.
nu een paar x gehad dat je de wagen aan een paal hangt, je kijkt op je dashboard, je ziet 11kw staan en ( bijvoorbeeld ) 3 uurtjes nodig tot 100%
je loopt weg, je doet je ding met in je achterhoofd dat je waggie met 3 uurtjes vol is.
ondertussen komt er een andere wagen, die hangt em aan dezelfde paal, laadnelheid gaat met de helft omlaag, en 3 uurtjes word 6 uurtjes.
als je de laadnelheid live hebt in je app, en je zou daar bijvoorbeeld meldingen aan kunnen knopen, dat zou voor mij verassingen schelen
Ja ik weet dat er een laadstatus en tijd word weergegeven in de app, nee het is niet live, en nee je kan er geen meldingen aan knopen.
nu een paar x gehad dat je de wagen aan een paal hangt, je kijkt op je dashboard, je ziet 11kw staan en ( bijvoorbeeld ) 3 uurtjes nodig tot 100%
je loopt weg, je doet je ding met in je achterhoofd dat je waggie met 3 uurtjes vol is.
ondertussen komt er een andere wagen, die hangt em aan dezelfde paal, laadnelheid gaat met de helft omlaag, en 3 uurtjes word 6 uurtjes.
als je de laadnelheid live hebt in je app, en je zou daar bijvoorbeeld meldingen aan kunnen knopen, dat zou voor mij verassingen schelen
Ja ik weet dat er een laadstatus en tijd word weergegeven in de app, nee het is niet live, en nee je kan er geen meldingen aan knopen.
[ Voor 9% gewijzigd door murky123 op 01-08-2024 12:39 ]
Geen probleem, ik heb het idee dat het aan de airco zelf ligt. Toen het dinsdag zo heet was heeft het in de auto een klein half uur (rijdend) geduurd voordat er redelijk koude lucht uit de roosters kwam.Solarman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:
[...]
Helaas niet warm genoeg meer geweest om te testen, maar ben het niet vergeten.
Dit was ook nog eens met Driver Only aan, zette ik deze uit, kwam er hete lucht uit.
Staat me bij dat hiervoor bij Tweakers een eigen forum voor is. Daar staat veel meer informatie.TBFT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:23:
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en mijn oog is gevallen op de KIA ev6 light 77.4kWh.
Betreft
- balancer ja of nee
- laadpaal waarmee de kosten geregistreerd wordt voor declaratie bij de baas
- combinatie met zonnepanelen
- combinatie met variabel energie contract
- zelfbouw gunstig
Etc
Wat je moet weten is dat de EV6 op 2 manier AC kan laden: 3x 16A (11kW) of 1x 32A (7.2kW) maximaal.
Dat is weer afhankelijk van de aansluiting in je huis.
Ik belde net even met Kia Kooijman in Utrecht en ook die in Vianen geprobeerd. Beide vestigingen gaven aan dat ze nu op eind oktober onderhoud aan het plannen waren. Tussentijds uitlezen van mijn accumelding kan wel, maar een beurt niet. Weten jullie toevallig van dealers in de rest van Nederland met kortere wachttijden tot een beurt? Of loopt het niet zo’n vaart als ik officieel over 2500km moet en ik zit er tegen die tijd (flink) overheen? Ik vond bijna drie maanden wel erg fors.
Import van EVs
Bij de Van Mossel's is het ook druk, maar kun je volgens de afspraakplanner nog wel in September terechtLuiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Ik belde net even met Kia Kooijman in Utrecht en ook die in Vianen geprobeerd. Beide vestigingen gaven aan dat ze nu op eind oktober onderhoud aan het plannen waren. Tussentijds uitlezen van mijn accumelding kan wel, maar een beurt niet. Weten jullie toevallig van dealers in de rest van Nederland met kortere wachttijden tot een beurt? Of loopt het niet zo’n vaart als ik officieel over 2500km moet en ik zit er tegen die tijd (flink) overheen? Ik vond bijna drie maanden wel erg fors.
probeer mijn garage eens? ben wel benieuwd eigenlijk : Autobedrijf KIA van Muijlwijk , Telefoon: 0183 621 710Luiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Bij KIA dealer auto dewaard in Sliedrecht.Luiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Kun je inplannen vanaf begin september.
@TBFT hier de link naar dat forum over thuis laden Thuisladen van je EV deel 2cruysen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:05:
[...]
Staat me bij dat hiervoor bij Tweakers een eigen forum voor is. Daar staat veel meer informatie.
Betreft
- balancer ja of nee
- laadpaal waarmee de kosten geregistreerd wordt voor declaratie bij de baas
- combinatie met zonnepanelen
- combinatie met variabel energie contract
- zelfbouw gunstig
Etc
Wat je moet weten is dat de EV6 op 2 manier AC kan laden: 3x 16A (11kW) of 1x 32A (7.2kW) maximaal.
Dat is weer afhankelijk van de aansluiting in je huis.
Heb je een 1 of 3 fasen aansluiting? Wil je load balancing? Heb je zonnepanelen? Heb je zware stroomvreters thuis? Overcapaciteit? Wil je nog uitbreiden? Thuisaccu in de toekomst? Eventueel een dynamische contract? Een aantal vragen die je voor jezelf het beste eerst kunt beantwoorden denk ik alvorens wij een advies kunnen geven. Of voorlopig de meest simpele thuislader die in het laadsnoer is ingebouwd en geschikt is voor 1 en 3 fase en ook mee kan op vakantie.TBFT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:23:
:strip_exif()/f/image/yvzMCNzQXOXKxnsevwdlPtAD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Wiliyama op 01-08-2024 14:25 ]
Dank voor de reacties, net bij Vaneman Amsterdam kunnen inplannen voor 15 augustus direct na onze vakantie 👌
Gezien ik in Amsterdam werk prima te combineren.
Gezien ik in Amsterdam werk prima te combineren.
[ Voor 18% gewijzigd door Luiaard op 01-08-2024 14:21 ]
Import van EVs
Blijft een risico als je over de kilometers 'heen bent'. Volgens mijn garage kunnen ze garantie claims weigeren omdat je niet op tijd de beurt hebt laten doen. Beter te vroeg dan te laat zeiden ze. Ja belachelijk maar wat doen we daar aan? In Duitsland is dat nog veel erger.Luiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Dank voor de informatie!
Ik ga mezelf verder inlezen.
Zoals ik het nu snel zie ga ik voor een slimme laadpaal met loadbalancing.
Moet er nog even induiken hoe het zit met declaratie van de stroomkosten.
Staat ook een link onderaan naar het laden-topic.TBFT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:
Dank voor de informatie!
Catch my drift?
Ik weet niet wat de praktijk is maar ik las wel meldingen dat Kia best vervelend kan zijn als je over de kilometers bent voor een beurt. Dan zou je je garantie verliezen. Wat natuurlijk belachelijk is als je niet eens een afspraak kunt maken.Luiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Zeeuw en Zeeuw Rotterdam. Onlangs onderhoudsafspraak gemaakt voor eind augustus.Luiaard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Ik denk dat het niet zo’n vaart loopt, ik heb vaker boekjes gezien/gehad waar telkens de termijn met 1000-2000km overschreden werd, vooral bij veelrijders. Ook deze auto is er eentje met 87kkm in iets meer dan twee jaar. Volgens een servicelabel onder de motorkap zou ik ergens voorbij de 91.000km een beurt moeten. Dat komt wel goed binnen de tijd, ook met vakantiekilometers.GHorsie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:53:
[...]
Ik weet niet wat de praktijk is maar ik las wel meldingen dat Kia best vervelend kan zijn als je over de kilometers bent voor een beurt. Dan zou je je garantie verliezen. Wat natuurlijk belachelijk is als je niet eens een afspraak kunt maken.
Ik denk zeker niet dat het je als klant aangerekend kan worden als je geen afspraak op korte termijn kan krijgen. Toch loop ik het risico liever niet en heb daarom even verder gezocht naar een dealer die wel binnen twee weken tijd had (Vaneman Amsterdam). Ik moet nog een bevestiging krijgen, maar ik vind dit wel een dikke plus voor een dealer in nota bene Amsterdam dat ze wel tijd hebben. Ook als er toch iets met de accu moet gebeuren door de melding die ik sinds zondag heb is het voor mij relatief makkelijk de auto daar neer te zetten. Het is niet ver weg voor mij en in de buurt van mijn werk.
Import van EVs
Afspraak maken en bij importeur bevestiging vragen dat de garantie geldig blijftGHorsie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:53:
[...]
Ik weet niet wat de praktijk is maar ik las wel meldingen dat Kia best vervelend kan zijn als je over de kilometers bent voor een beurt. Dan zou je je garantie verliezen. Wat natuurlijk belachelijk is als je niet eens een afspraak kunt maken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is het toch genot om met de EV6 door de bergen te rijden.
Pas nadat je de koplampen hebt laten afstellen. Want in het donker is het vreselijk met de afstelling uit de fabriek.De Ideale Man schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:09:
Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.
Ik heb de mijne (niet matrix) al eens laten afstellen door de dealer, maar het blijft echt zwaar onvoldoende. Gewoon gevaarlijk, vooral in de regen.Electro Wim schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Pas nadat je de koplampen hebt laten afstellen. Want in het donker is het vreselijk met de afstelling uit de fabriek.
Los daarvan is het met de EV6 inderdaad heerlijk rijden op bochtige bergwegen.
Catch my drift?
De dimlichten vormen hier geen probleem en ruim voldoende (GT-line).
De auto functie van de grootlichten werkt ook voortreffelijk (auto in- en uitschakelen) maar op afstand zit er precies een "zwart gat" tussen beide bundels.
Geen idee of dat iets met afstelling te maken heeft maar zal het bij de volgende dealerstop (en dat duurt nog wel even) gewoon melden.
De auto functie van de grootlichten werkt ook voortreffelijk (auto in- en uitschakelen) maar op afstand zit er precies een "zwart gat" tussen beide bundels.
Geen idee of dat iets met afstelling te maken heeft maar zal het bij de volgende dealerstop (en dat duurt nog wel even) gewoon melden.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2024 15:48 ]
Je kunt ze vrij eenvoudig zelf afstellen. Ik heb ze flink omhoog bijgesteld en nu prima zicht en nog geen knipperende tegenliggers gehad.DaMenaz schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Ik heb de mijne (niet matrix) al eens laten afstellen door de dealer, maar het blijft echt zwaar onvoldoende. Gewoon gevaarlijk, vooral in de regen.
Hier is het binnen het forum al vaker over gehad. Onverantwoord, en je bent aansprakelijk als je verlichting niet afgesteld is conform wettelijke regelgeving.Henry65 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Je kunt ze vrij eenvoudig zelf afstellen. Ik heb ze flink omhoog bijgesteld en nu prima zicht en nog geen knipperende tegenliggers gehad.
Ben benieuwd hoe de update gaat zijn!
Ik heb het echt bij de dealer laten doen. Want er zitten regels aan vast wat betreft hoogte. Bij mij staan ze nu maximaal naar boven afgesteld wat wettelijk mag. Ik ze daar voor de grap, o met zo een lange schroevendraaier kan ik het ook. Werd sterk afgeraden, hij zei (Kia Vianen) dat het gratis was en dat hij een eventueel ongeluk door verblinding je gewoon aansprakelijk bent wanneer het niet goed is gedaan.Henry65 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Je kunt ze vrij eenvoudig zelf afstellen. Ik heb ze flink omhoog bijgesteld en nu prima zicht en nog geen knipperende tegenliggers gehad.
Overigens lost dit het algemene probleem niet op, dat de lichtopbrengst onvoldoende is. Ik rij regelmatig, ook ‘s nachts in de Belgische en Franse Ardennen en de lichten zijn gewoon slecht te noemen. Groot licht zou eigenlijk dimlicht moeten zijn.
En inderdaad, gevaarlijk bij ‘s nachts rijden in berg en heuvelachtig gebied waar je geen verlichting buiten hebt.
Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.
Dan is er toch echt wel een verschil tussen de lichtsterkte van de GT-line (matrix?) en de andere uitvoeringen want ik zou hier echt mijn grootlichten niet als dimlichten willen voeren.Electro Wim schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:58:
[...]
Groot licht zou eigenlijk dimlicht moeten zijn.
Niet voor niets dat deze dimmen wanneer er een tegenligger komt aangereden of vanaf een bepaalde lichtsterkte van de wegverlichting.
Hier ook heerlijk in Oostenrijk! iPedal de berg af echt super comfortabel! Wel even de lane assist uitgezet. Die stuurt je continue het ravijn inDe Ideale Man schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:09:
Ik heb nu door de auto-vakantie al enkele dagen het idee dat mijn stoel verwarming aan staat tijdens het rijden terwijl de lampjes niet branden en ik hem ook niet heb aangezet. Iemand dit probleem al eens gehad? Het is niet zo dat ik mijn eigen stoel opwarm want de airco doet het goed en zo warm is het in de auto niet. 20/21 graden maar de stoel voelt echt warm aan (ook als ik met mijn hand voel)
A life? Where can I download it??
(te) veel en vreemd gegetenRuffian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:55:
Ik heb nu door de auto-vakantie al enkele dagen het idee dat mijn stoel verwarming aan staat tijdens het rijden terwijl de lampjes niet branden en ik hem ook niet heb aangezet. Iemand dit probleem al eens gehad? Het is niet zo dat ik mijn eigen stoel opwarm want de airco doet het goed en zo warm is het in de auto niet. 20/21 graden maar de stoel voelt echt warm aan (ook als ik met mijn hand voel)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Beste EV6 collega's, twee vragen:
1- De bandendruk weergegeven in de auto wijkt nogal veel af met mijn luchtcompressor-autobanden drukmeter. In de auto een 2,3bar en op mijn bandenvulpistool 2,7 bar. Heeft iemand de correctheid van de TPMS in de auto al gecontroleerd met een goede/geijkte drukmeter?
2- De rubber kapjes op de uiteinden van het kofferrolgordijn (waar je het rolgordijn mee vasthaakt in uitgerolde toestand) zijn na goed 1,5 jaar compleet doorgescheurd. Dat gordijn gaat wel dagelijks minimaal een keertje open en dicht. Op de carparts websites zie ik echter niets dat de versleten kapjes kan vervangen. Iemand die toevallig hetzelfde probleem heeft en een oplossing hiervoor?
1- De bandendruk weergegeven in de auto wijkt nogal veel af met mijn luchtcompressor-autobanden drukmeter. In de auto een 2,3bar en op mijn bandenvulpistool 2,7 bar. Heeft iemand de correctheid van de TPMS in de auto al gecontroleerd met een goede/geijkte drukmeter?
2- De rubber kapjes op de uiteinden van het kofferrolgordijn (waar je het rolgordijn mee vasthaakt in uitgerolde toestand) zijn na goed 1,5 jaar compleet doorgescheurd. Dat gordijn gaat wel dagelijks minimaal een keertje open en dicht. Op de carparts websites zie ik echter niets dat de versleten kapjes kan vervangen. Iemand die toevallig hetzelfde probleem heeft en een oplossing hiervoor?
Zoals ze waren afgesteld was ook onverantwoord. Zicht tijdens de regen was bijna 0 maar volgens de garage konden ze er niets aan doen. Ik heb de auto op een vlakke ondergrond gezet en strepen op de muur volgens de beschrijving. Daar zaten ze ver onder.king_dude schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:13:
[...]
Hier is het binnen het forum al vaker over gehad. Onverantwoord, en je bent aansprakelijk als je verlichting niet afgesteld is conform wettelijke regelgeving.
Ben benieuwd hoe de update gaat zijn!
Dit lijkt me geen slijtage onderdeel en valt dan ook onder garantie denk ik. De Kia dealer even bellen?DigitalHombre schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:
Bij mijn stonden ze juist te hoog. Heb ze wat lager ingesteld na eindeloos groot licht signalen te krijgen.Henry65 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
Zoals ze waren afgesteld was ook onverantwoord. Zicht tijdens de regen was bijna 0 maar volgens de garage konden ze er niets aan doen. Ik heb de auto op een vlakke ondergrond gezet en strepen op de muur volgens de beschrijving. Daar zaten ze ver onder.
Ik heb nu al een paar keer met groot licht gereden (per ongeluk) en geen enkele tegenligger heeft geknippert, zegt wel wat over de lichten van de EV6 (Plus)… Slechtste verlichting van een auto die ik ooit heb gehad. Zelfs een paar keer gestopt in de winter om te kijken of de verlichting het wel deed…Electro Wim schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:58:
[...]
Ik heb het echt bij de dealer laten doen. Want er zitten regels aan vast wat betreft hoogte. Bij mij staan ze nu maximaal naar boven afgesteld wat wettelijk mag. Ik ze daar voor de grap, o met zo een lange schroevendraaier kan ik het ook. Werd sterk afgeraden, hij zei (Kia Vianen) dat het gratis was en dat hij een eventueel ongeluk door verblinding je gewoon aansprakelijk bent wanneer het niet goed is gedaan.
Overigens lost dit het algemene probleem niet op, dat de lichtopbrengst onvoldoende is. Ik rij regelmatig, ook ‘s nachts in de Belgische en Franse Ardennen en de lichten zijn gewoon slecht te noemen. Groot licht zou eigenlijk dimlicht moeten zijn.
En inderdaad, gevaarlijk bij ‘s nachts rijden in berg en heuvelachtig gebied waar je geen verlichting buiten hebt.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Mijn linkerkapje is ook al defect, gaat hier ook minimaal enkele keren per dag open en dicht. Bij het volgend onderhoud ga ik het aangeven.DigitalHombre schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het is natuurlijk een ding dat twee keer niets kost, maar helaas in geen enkele Kia parts catalogus terug te vinden, en dat terwijl andere eenvoudige schroefjes en rubber dichtingen wel een parts nummer hebben. En ik geloof nooit dat je een compleet rolscherm ter vervanging krijgt. Bij gelegenheid eens bij de dealer langsgaan.Franciesco schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
Dit lijkt me geen slijtage onderdeel en valt dan ook onder garantie denk ik. De Kia dealer even bellen?
Komt bij mij beide overeen. Rij anders langs een tankstation waar je je banden kunt op druk kunt brengen, ik ga er vanuit dat die exact zijn.DigitalHombre schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:
1- De bandendruk weergegeven in de auto wijkt nogal veel af met mijn luchtcompressor-autobanden drukmeter.
Idem hier. Bandendruk in auto is identiek aan druk op luchtpomp pompstation is identiek aan de door garage gemeten waardeCard Nox schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:20:
[...]
Komt bij mij beide overeen. Rij anders langs een tankstation waar je je banden kunt op druk kunt brengen, ik ga er vanuit dat die exact zijn.
Na het updaten van mijn EV6 (via USB, SW was nog uit 2022). Kan ik mijn Kia connect service niet meer activeren (deed het hiervoor wel prima). Ik krijg de melding als ik op activeren druk: "Kia connect activation failed, please try again after restarting vehicle". Dit al een paar keer geprobeerd, maar het euvel is niet verholpen.
Iemand ervaring mee? 12v accu er even af?
Iemand ervaring mee? 12v accu er even af?
Heb je al een reset geprobeerd van het infotainment? (Gaatje naast de linker draaiknop).
Catch my drift?
@DigitalHombre mijn bandendruk wijkt ook af met eigen bandendrukmanometer.
Heb ze op 2,5 bar gezet en geeft 41 psi aan (2,8 bar).
Zal binnenkort eens bij benzinepomp controleren.
Edit: Nu meteen in de instelling de eenheid op bar gezet.
[ Voor 13% gewijzigd door Maarten69 op 04-08-2024 14:52 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ja! Gedaan, jammer genoeg geen soelaas.DaMenaz schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:59:
Heb je al een reset geprobeerd van het infotainment? (Gaatje naast de linker draaiknop).
Bij aanschaf van de EV6 heb ik een apart profiel gemaakt voor mijn vrouw met haar eigen emailadres. Omdat we dezelfde radiostations en audioinstellingen gebruiken gaf het alleen maar verwarring. Recente bezochte adressen die niet te vinden zijn, navigatie die bij een rijderswissel niet snapt dat je door wil met de rit, re-te-traag wisselen etcetera. Nu hebben we het account van mijn vrouw verwijderd en zelfs dan krijgt Kia het voor elkaar om op mijn account instellingen te wijzigen. Het rijgeluid was weer geactiveerd, de achterbank meldingen stonden ineens weer aan, laadpercentages waren aangepast. En dat is wat ik zo snel zag. Het hele profielverhaal was al zo slecht dat we er mee gestopt zijn, maar zelfs dan kan Kia het nog slechter maken. Had ik al gezegd dat het hele profiel verhaal slecht in elkaar steekt? Ongelofelijk hoe Kia hiermee de plank mis slaat.
Dat had ik dus ook, maar bij Kooiman Vianen netjes afgesteld. Ik legde uit wat er aan de hand was en n ze begrepen het. Grootste probleem, wat ik eigenlijk raar vond, is dat ze geen schroevendraaier hadden die lang genoeg was.Henry65 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
Zoals ze waren afgesteld was ook onverantwoord. Zicht tijdens de regen was bijna 0 maar volgens de garage konden ze er niets aan doen. Ik heb de auto op een vlakke ondergrond gezet en strepen op de muur volgens de beschrijving. Daar zaten ze ver onder.
Maar ik zag de afwijking naar beneden en die was vreselijk.
Alleen nu nog de lichtopbrengst. Die zou binnen wettelijke normen zijn. Nou geloof daar niks van. Heb al besloten om volgende week in Frankrijk in mijn dorpje daar bij de plaatselijke Gendarmerie een meting te laten doen, eventueel wanneer het afwijkt met boete of erger, dat de auto van de weg af moet. Alleen maar om te forceren dat daar iets aan gedaan gaat worden.
Heb het met beide voorbanden. Die wijken behoorlijk af. Achter is 3.4 (bij stilstand) en voor is 4.1 (bij stilstaan).Maarten69 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:43:
Daarom gewoon 1 profiel en twee stoelsettings 😄 Het is toch gewoon idioot dat je iets van bijna 2 minuten moet wachten om van profiel te wisselen.xxander968 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:25:
Bij aanschaf van de EV6 heb ik een apart profiel gemaakt voor mijn vrouw met haar eigen emailadres. Omdat we dezelfde radiostations en audioinstellingen gebruiken gaf het alleen maar verwarring. Recente bezochte adressen die niet te vinden zijn, navigatie die bij een rijderswissel niet snapt dat je door wil met de rit, re-te-traag wisselen etcetera. Nu hebben we het account van mijn vrouw verwijderd en zelfs dan krijgt Kia het voor elkaar om op mijn account instellingen te wijzigen. Het rijgeluid was weer geactiveerd, de achterbank meldingen stonden ineens weer aan, laadpercentages waren aangepast. En dat is wat ik zo snel zag. Het hele profielverhaal was al zo slecht dat we er mee gestopt zijn, maar zelfs dan kan Kia het nog slechter maken. Had ik al gezegd dat het hele profiel verhaal slecht in elkaar steekt? Ongelofelijk hoe Kia hiermee de plank mis slaat.
Dit kan wel kloppen.Maarten69 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:43:
De bandenspanning bij 'warme' banden is vaak zo'n 0,3 bar hoger dan bij 'koude' banden.
Afhankelijk van bouwjaar?xxander968 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:25:
Ongelofelijk hoe Kia hiermee de plank mis slaat.
Hier een MY2024 en we rijden met drie profielen met totaal verschillende instellingen en tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Het enige minpunt is dat wisselen van profiel idd aan de trage kant is (maar duurt hier 45 sec. en geen 2 minuten).
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2024 17:54 ]
Heb zelf iets soortgelijks gehad na het doen van een update. Opnieuw updaten met dezelfde software/usb key hielp ook niet.
Toen heb ik de software nog een keer opnieuw gedownload, op de usb key geplaatst en geinstalleerd. Toen was het allemaal wel goed. Dus wellicht kun je dat proberen.
Vervelend dat je dit overkomt maar wij ervaren heel wat anders.xxander968 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:25:
Had ik al gezegd dat het hele profiel verhaal slecht in elkaar steekt? Ongelofelijk hoe Kia hiermee de plank mis slaat.
2 profielen voor mij en mijn vrouw en dat werkt allemaal prima afzonderlijk van elkaar.
Ook al scheelt het niet heel veel die paar kleine settings en navigatie historische gegevens is wel een must voor mij
Schakelen profielen duurt soms wel dik een halve minuut maar ach krijg er veel voor terug
Heb een '24 lease edition advanced.
Je kan eventueel alles resetten, nieuw downloaden en installeren. Daar zou ik mee beginnen. Schone start back to basic en vandaaruit opbouwen en instellen.
En anders kan een garage misschien helpen
Haha nee, zit in Frankrijk (Vosges) en zoals hier aangekaart wordt is het rijden in de bergen (zat vorige week in het zwarte woud) echt wel een pretje met de AWD versie.
Maar volgende week maar even de garage bellen als ik terug ben.
A life? Where can I download it??
Bedankt voor de tip. Uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost. zou wel kunnen dat de auto niet helemaal uit is gegaan omdat hij in de middag aan de laadpaal hing. heb hem een uurtje uitgezet zonder een kabel erin. Misschien heeft dat de doorslag gegeven.Franciesco schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:28:
[...]
Heb zelf iets soortgelijks gehad na het doen van een update. Opnieuw updaten met dezelfde software/usb key hielp ook niet.
Toen heb ik de software nog een keer opnieuw gedownload, op de usb key geplaatst en geinstalleerd. Toen was het allemaal wel goed. Dus wellicht kun je dat proberen.
Ik heb een carlinkit voor draadloze Apple auto. Mijn zakelijke telefoon is hierop aangesloten. Mijn privé telefoon is verbonden met de Kia Bluetooth , ik kan de muziek van m’n privé telefoon afspelen terwijl ik CarPlay aan heb heb staan.
Is er een manier om te kunnen bellen met m’n privé telefoon? Als ik de telefoon knop op het stuur druk krijg ik de melding dat ik alleen via CarPlay (dus m’n zakelijke telefoon) kan bellen.
Is er een manier om te kunnen bellen met m’n privé telefoon? Als ik de telefoon knop op het stuur druk krijg ik de melding dat ik alleen via CarPlay (dus m’n zakelijke telefoon) kan bellen.
Niet per ongeluk je climat control gekoppeld aan de stoelverwarming/koeling. Zit in een instelling dat hij dit automatisch meeneemt afhankelijk van je instelling. Zou alsnog gek zijn, maar allicht verklaart het iets.Ruffian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:08:
[...]
Haha nee, zit in Frankrijk (Vosges) en zoals hier aangekaart wordt is het rijden in de bergen (zat vorige week in het zwarte woud) echt wel een pretje met de AWD versie.
Maar volgende week maar even de garage bellen als ik terug ben.
Je bedoelt de "haakjes" ? Die was bij mij ook afgebroken, heb er een boutje ingedraaid en rondom afgetaped. Doet het prima en schiet niet los.DigitalHombre schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:
Overigens, op aliexpress staat voor 50 euro een kofferrolgordijn. Weet niet of hij past maar iniedergeval voordeliger dan de officiële optie.
Dat rolscherm verdwijnt bij aflevering bij mij ergens in de berging en komt pas terug te voorschijn bij einde lease voor inlevering.
Indien achteraan privacyglas maakt het niet veel uit en zit het meer in de weg dan dat je er plezier aan beleeft.
En het hindert de instelling van de rugleuning achteraan.
Een functie waarvan ik de betekenis/impact nog niet goed begrijp:
Op het linker stuurcluster heb je links onderaan de knop voor de 'distance indicator".
Wanneer je deze indrukt krijg je op je instrumentencluster/HUD balkjes die telkens de meer of minder aan te houden afstand tot de voorligger aangeven. Dat is me duidelijk.
Maar wanneer je die knop ingedrukt houdt lichten alle balkjes op en worden ze ook blauw.
Het is ook een instelling die na starten/uitschakelen voertuig blijkbaar bewaard wordt.
Op je instrumentenpaneel krijg je dan ook af en toe een cijfer te zien.
Maar nog niet uit ondervinding kunnen uitvogelen welke impact dat nu heeft op de afstand tot de voorligger (die verschillend is met manueel gewoon alle blokjes in de distance indicator aanvinken).
Iemand een idee?
Indien achteraan privacyglas maakt het niet veel uit en zit het meer in de weg dan dat je er plezier aan beleeft.
Op het linker stuurcluster heb je links onderaan de knop voor de 'distance indicator".
Wanneer je deze indrukt krijg je op je instrumentencluster/HUD balkjes die telkens de meer of minder aan te houden afstand tot de voorligger aangeven. Dat is me duidelijk.
Maar wanneer je die knop ingedrukt houdt lichten alle balkjes op en worden ze ook blauw.
Het is ook een instelling die na starten/uitschakelen voertuig blijkbaar bewaard wordt.
Maar nog niet uit ondervinding kunnen uitvogelen welke impact dat nu heeft op de afstand tot de voorligger (die verschillend is met manueel gewoon alle blokjes in de distance indicator aanvinken).
Iemand een idee?
[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 10:11 ]
Tja, dat privacyglas werkt prima als de zon schijnt. In het donker of een slecht verlichte parkeergarage zie je gewoon alles liggen in de koffer of op de achterbank. Wat natuurlijk prima is als er niets ligt, en anders weer een opportuniteit voor glasbrekers in achterlijke gebiedenIvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:14:
Dat rolscherm verdwijnt bij aflevering bij mij ergens in de berging en komt pas terug te voorschijn bij einde lease voor inlevering.
Iemand een idee?
Wat betreft het inhouden van het afstand-knopje, schakel je tussen de twee modi:
While Smart Cruise Control is operating with Based on driving mode selected, if you press and hold the Vehicle Distance () button, Smart Cruise Control will change to Based on driving style. While Smart Cruise Control is operating with Based on driving style, if the Vehicle Distance () button is pressed, it will change to Based on driving mode.
IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:14:
Iemand een idee?
/f/image/eM7GdQWNt39XBwOocmT1NXGe.png?f=fotoalbum_large)
Catch my drift?
Met rolscherm open kan de inhoud van de kofferbak behoorlijk spiegelen in de achterruit vie de binnenspiegel.
[ Voor 13% gewijzigd door DaMenaz op 05-08-2024 10:36 ]
Catch my drift?
Zelfs als er niets ligtDigitalHombre schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Tja, dat privacyglas werkt prima als de zon schijnt. In het donker of een slecht verlichte parkeergarage zie je gewoon alles liggen in de koffer of op de achterbank. Wat natuurlijk prima is als er niets ligt, en anders weer een opportuniteit voor glasbrekers in achterlijke gebieden![]()
Wat betreft het inhouden van het afstand-knopje, schakel je tussen de twee modi:
[...]
:strip_exif()/f/image/SvcdpZNflMCfN3T6P7GZC2JK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je schakelt idd tussen de twee modi maar wat is in de praktijk het verschil nu?DigitalHombre schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
[...]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat betreft dat kofferscherm is mijn ervaring niet dat zo'n rolscherm potentiële dieven/vandalen afschrikt.
Ze kunnen net zo goed denken "ha die heeft iets te verbergen dus even een kijkje nemen wat".
Net zoals een woningalarm en een hoog hek rond je huis eerder aangeeft dat extra becherming aangeeft dat het er iets te halen is dat de moeite waard is om risico te lopen.
Soit, ieder zijn eigen uitgangspunten dus.
In de e-Niro gedurende vijf jaar het kofferrolscherm niet gebruikt en geen last gehad van inbraken/vandalisme terwijl ik eens een cabrio gehad heb (zonder privacyglas) en waar totaal niets in lag en waar het dak gewoon werd opengesneden om de zijruit naar beneden te kunnen duwen om de auto te kunnen doorzoeken. Nadien nog problemen gehad met de verzekering omdat er geen buit was ze stelden dat de diefstalverzekering niet kon tussenkomen omdat het - volgens hen - duidelijk om vandalisme ging indien geen buit.
Het is, mijn mening, dus meer een kwestie van geluk of pech of je het zitten hebt dan van al dan niet gebruik van een bagagescherm.
Het is nu niet zo dat dat rolgordijn bestand is tegen inbraken. Je zit er zo door wat weer extra schade met zich meebrengt.
[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 10:49 ]
@IvoB2 mag ik de mijne ruilen met die van jou?
Mijn is aan de achterkant net niet perfect meer (en ben auto autist), voor mij een stoorzender
Mijn is aan de achterkant net niet perfect meer (en ben auto autist), voor mij een stoorzender
In principe geen probleem mee maar de EV6 is helemaal niet mijn eigendom. 
Ik kan en mag dus niet ruilen.
Ik kan en mag dus niet ruilen.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 12:30 ]
Dit mysterie ook opgelost trouwens, gebeurd alleen als ik nog iets van de achterbank wil pakken. Vrij logisch dat hij voor eventuele instappers ruimte maakt....Boel-Shit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:55:
[...]
Nee, blijft hier naar achteren en gaat pas weer naar voren na het inschakelen
Toch vandaag nog even getest voor je.Poulske schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Geen probleem, ik heb het idee dat het aan de airco zelf ligt. Toen het dinsdag zo heet was heeft het in de auto een klein half uur (rijdend) geduurd voordat er redelijk koude lucht uit de roosters kwam.
Dit was ook nog eens met Driver Only aan, zette ik deze uit, kwam er hete lucht uit.
Airco gestart via app.
Binnen 6 minuten was de auto best goed koel.
Je vermoeden dat het probleem door je airco zelf wordt veroorzaakt is dus zeer plausibel.
Ik heb nu 65K gereden en de achterbanden zijn tot ca 3 a 3,5 mm versleten.
Op dit moment zitten de originele 235/55R19 Kuhmo PS71 er nog op.
Ik twijfel tussen:
- Michelin Primacy 4 105W (H is er niet)
- Michelin E-Primacy 105H
- Continental PremiumContact 105H
- Continental EcoContact 6 (Q) 105H
NB Continental 7 is er alleen in 105Y
Graag jullie ervaringen voor het kopen van nieuwe zomerbanden voor EV6 77.4kWh RWD.
Op dit moment zitten de originele 235/55R19 Kuhmo PS71 er nog op.
Ik twijfel tussen:
- Michelin Primacy 4 105W (H is er niet)
- Michelin E-Primacy 105H
- Continental PremiumContact 105H
- Continental EcoContact 6 (Q) 105H
NB Continental 7 is er alleen in 105Y
Graag jullie ervaringen voor het kopen van nieuwe zomerbanden voor EV6 77.4kWh RWD.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Mijn auto is in 2 a 3 minuten redelijk koel hoor, was hm gisteren vergeten en tijdens het inpakken van mijn tas laptop etc aangezet en toen ik beneden was in het gebouw was hij koel.Solarman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
[...]
Toch vandaag nog even getest voor je.
Airco gestart via app.
Je vermoeden dat het probleem door je airco zelf wordt veroorzaakt is dus zeer plausibel.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Hier gelukkig ook (nog) geen probleem mee.
Gebruik zelf nooit voorkoelen want na een paar honderd meter begint dat ding al veel te koude lucht te blazen.
En gisteren was het buiten 29°C en in het interieur veel warmer gezien de EV6 al een paar uur in de zon had gestaan.
De stoelkoeling vind ik dan weer minder efficiënt dan bij de e-Niro (kan ook door het subjectief aanvoelen van de verschillende bekleding komen, onze EV6 werd immers met een verkeerde stoelbekleding geleverd).
Mijn vriendin (beheerder van de connect app
) heeft wel de voordelen van de koeling op afstand ontdekt.
Tien minuten voor ze op het werk vertrekt (auto's staan er de hele dag geparkeerd in open lucht) zet ze, als ze het niet vergeet, de airco aan en is de auto altijd koel (ingesteld op 22-23°C).
Luxevoordeel aan de EV6 is dat hij onze uitspraak van het Nederlands verstaat*. Hij (zij?) begrijpt zowat alles. Op vijf jaar tijd dat in de e-Niro niet werkend gekregen. Die begreep werkelijk niets.
*met uitzondering van de radiobediening. Nog altijd niet gevonden hoe je een zender kiest. Radio aan- of uitzetten verstaat ze wel maar een specifieke zender kiezen (ook al schrijft ze het perfect) dan weer niet.
Of wordt die functie in het Nederlands niet ondersteund? (in het Engels wel).
Gebruik zelf nooit voorkoelen want na een paar honderd meter begint dat ding al veel te koude lucht te blazen.
En gisteren was het buiten 29°C en in het interieur veel warmer gezien de EV6 al een paar uur in de zon had gestaan.
De stoelkoeling vind ik dan weer minder efficiënt dan bij de e-Niro (kan ook door het subjectief aanvoelen van de verschillende bekleding komen, onze EV6 werd immers met een verkeerde stoelbekleding geleverd).
Mijn vriendin (beheerder van de connect app
Tien minuten voor ze op het werk vertrekt (auto's staan er de hele dag geparkeerd in open lucht) zet ze, als ze het niet vergeet, de airco aan en is de auto altijd koel (ingesteld op 22-23°C).
Luxevoordeel aan de EV6 is dat hij onze uitspraak van het Nederlands verstaat*. Hij (zij?) begrijpt zowat alles. Op vijf jaar tijd dat in de e-Niro niet werkend gekregen. Die begreep werkelijk niets.
*met uitzondering van de radiobediening. Nog altijd niet gevonden hoe je een zender kiest. Radio aan- of uitzetten verstaat ze wel maar een specifieke zender kiezen (ook al schrijft ze het perfect) dan weer niet.
Of wordt die functie in het Nederlands niet ondersteund? (in het Engels wel).
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 09:03 ]
Top dank je wel voor het testen, ik heb gisteren ook de garage gebeld en ze vermoeden een lekkage in de airco. Helaas hebben ze pas in september plaats.Solarman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
[...]
Toch vandaag nog even getest voor je.
Airco gestart via app.
Het gekke is wel, kwam ik gisteren achter, als ik een stuk heb gereden en ik stap even later weer in de auto, is ie wel koel. Gisteren kwam ik van het werk, 40 min gereden, auto wordt niet koud. Was een half uurtje thuis voordat ik weer weg moest, stap in, en de auto wordt binnen een paar minuten koud...
Probeer je de auto te snel/te veel/te ver te koelen? dan bevriest de condensor en doet de airco niets meer tot die weer ontdooid is.
Als dat het geval is, lag er een plasje water onder de auto toen je weer weg wilde.
Als dat het geval is, lag er een plasje water onder de auto toen je weer weg wilde.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Even iets heel anders. Zijn er mensen hier met private lease die al meer hebben gehoord over een eventuele verhoging van maandbedrag ivm de nieuwe wegenbelasting regels op EVs? Ik heb her en der gelezen dat de leasemaatschappij het contract mag openbreken wanneer de overheid dergelijke belasting aanpassingen doorvoert. Betekend dit dan ook dat je niet meer de volledige looptijd van de auto hoeft uit te zitten en dus ook het contract mag opzeggen?
Master_A
Staat op kia.nl:Amiet01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:28:
Even iets heel anders. Zijn er mensen hier met private lease die al meer hebben gehoord over een eventuele verhoging van maandbedrag ivm de nieuwe wegenbelasting regels op EVs? Ik heb her en der gelezen dat de leasemaatschappij het contract mag openbreken wanneer de overheid dergelijke belasting aanpassingen doorvoert. Betekend dit dan ook dat je niet meer de volledige looptijd van de auto hoeft uit te zitten en dus ook het contract mag opzeggen?
https://www.kia.com/conte...evoorwaarden-keurmerk.pdf
"14. Mag de leasemaatschappij het termijnbedrag na ondertekening van het leasecontract wijzigen?
De leasemaatschappij mag het termijnbedrag na de totstandkoming van de leaseovereenkomst alleen wijzigen in de volgende gevallen:
Als na ondertekening van het leasecontract belastingen of heffingen in verband met het bezit of gebruik van het voertuig gewijzigd worden. Voorbeelden van deze belastingen zijn de motorrijtuigenbelasting, de btw en assurantiebelasting.
Deze verhogingen van het termijnbedrag kunnen ook plaatsvinden binnen 3 maanden na ondertekening van het
leasecontract."
Catch my drift?
Betekent dit dan ook dat je vanuit de kant van de consument het contract mag opzeggen? En geldt de verhoging ook ná 3 maanden na ondertekening, dus al het contract sinds 2022 loopt, kan het dan ook nog steeds?
Master_A
Dat kun je toch zelf ook even opzoeken?Amiet01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:
Betekent dit dan ook dat je vanuit de kant van de consument het contract mag opzeggen? En geldt de verhoging ook ná 3 maanden na ondertekening, dus al het contract sinds 2022 loopt, kan het dan ook nog steeds?
"46. Kan ik de leaseovereenkomst opzeggen voordat de leaseperiode voorbij is?
U kunt de leaseovereenkomst tussentijds opzeggen, op zijn vroegst tegen de eerste dag van het tweede jaar van de leaseperiode.
In de Aanvullende voorwaarden kan echter bepaald zijn dat u tegen een eerdere dag kunt opzeggen. U moet een opzegtermijn van ten minste 1 maand in acht nemen. Om op te zeggen, moet u een brief sturen naar de leasemaatschappij. Als u de leaseovereenkomst per e-mail of via internet hebt gesloten, kunt u ook met een e-mailbericht opzeggen. De adresgegevens waarnaar de opzegging kan worden gestuurd, zijn vermeld in de Aanvullende voorwaarden. Bij wijziging van die gegevens ontvangt u daarvan bericht.
Bij opzegging dient u een opzeggingsvergoeding te betalen. Deze opzeggingsvergoeding staat los van de afrekening van eventuele meerkilometers op het moment waarop de leaseovereenkomst eindigt, tenzij in de Aanvullende voorwaarden anders is bepaald. Als er op het moment waartegen is opgezegd sprake is van meerkilometers, betaalt u daarvoor dus een vergoeding naast de opzeggingsvergoeding, tenzij in de Aanvullende voorwaarden anders is bepaald.
De opzeggingsvergoeding en alle andere openstaande bedragen moeten betaald zijn vóór de dag waartegen is opgezegd. Als dat niet is gebeurd, heeft de opzegging geen gevolg en loopt de leaseovereenkomst door totdat die op andere wijze tot een einde komt.
Bent u genoodzaakt de leaseovereenkomst op te zeggen omdat betaling van de leasetermijnen buiten uw schuld voor u onmogelijk is geworden? Meld dit dan bij de leasemaatschappij en onderbouw dit met schriftelijke stukken. De leasemaatschappij zal samen met u tot een redelijke oplossing proberen te komen voor de betaling van de opzegvergoeding, bijvoorbeeld door een betaalregeling aan te bieden. Als een betaalregeling wordt overeengekomen, geldt de bepaling dat de opzeggingsvergoeding moet zijn betaald vóór de dag waartegen is opgezegd, niet."
https://www.kia.com/conte...anvullendevoorwaarden.pdf
"Kunt u deze overeenkomst kosteloos opzeggen?
Dit artikel is een uitwerking van artikel 46 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
a. In de volgende gevallen kunt u de leaseovereenkomst opzeggen:
I. Gedwongen ontslag wat niet uw eigen schuld is waarbij er sprake is van een arbeidsovereenkomst
voor onbepaalde tijd;
II. 80% of meer arbeidsongeschiktheid;
III. Echtscheiding;
IV. Ontbinding van een geregistreerd partnerschap;
V. Als u fysiek niet meer in staat bent om het voertuig te besturen wegens verlies van uw rijbevoegdheid
om medische redenen of blijvende invaliditeit.
In de gevallen I. tot en met IV. dient u ons overtuigend bewijs te leveren dat zo’n geval zich heeft voorgedaan
en dat u daardoor de leaseprijs niet meer kan betalen. In het geval de situatie onder V. zich voordoet willen
wij graag van een behandelende arts of specialist een verklaring dat u niet langer in staat bent om een
voertuig te besturen of een verklaring van gemeente of RDW dat uw rijbewijs om die reden is ingenomen"
[ Voor 38% gewijzigd door DaMenaz op 07-08-2024 10:49 ]
Catch my drift?
Vind het wel tricky dat ze het kunnen verhogen zonder de optie om het op te kunnen zeggen.
Ik heb er zelf nog niets over vernomen vanuit KIA in ieder geval.
Ik heb er zelf nog niets over vernomen vanuit KIA in ieder geval.
Bj alle leasecontracten, private of operational zakelijk, staat altijd dat belastingen kunnen aangepast worden tijdens de looptijd. (Zoals @DaMenaz al aangaf bij KIA).Amiet01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:
Dit gebeurt bij wegenbelasting altijd al jaarlijks bij ICE's.
Bij EV's is er nu geen wegenbelasting, maar op het moment van invoeren kan dit gewoon door de leasemaatschappij doorberekend worden.
Aangezien je het contract hebt ondertekend geldt dit vanaf dat moment ook voor jou, het is dus beslist geen reden voor opzegging.
Net vernomen ivm de terugroep actie ICCU dat mijn KIA dealer in België sinds vorige week geen vergunning meer gekregen heeft van KIA. Blijkbaar moeten alle kleinere dealers eruit voor dealers met meerdere concessies. Dat vind ik wel echt balen want die dealer had een top service.
Nog meer mensen in België in dat geval?
Nee, natuurlijk niet.Amiet01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:42:
Geen enkele leasemij zal dit risico nemen en het wordt compleet verlegd naar de klant.
Analoog aan de private eigenaar die nu ook de wegenbelasting moet gaan betalen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
In mijn KIA PL contract staat:Solarman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Bj alle leasecontracten, private of operational zakelijk, staat altijd dat belastingen kunnen aangepast worden tijdens de looptijd. (Zoals @DaMenaz al aangaf bij KIA).
Dit gebeurt bij wegenbelasting altijd al jaarlijks bij ICE's.
Bij EV's is er nu geen wegenbelasting, maar op het moment van invoeren kan dit gewoon door de leasemaatschappij doorberekend worden.
Aangezien je het contract hebt ondertekend geldt dit vanaf dat moment ook voor jou, het is dus beslist geen reden voor opzegging.
Volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides
vanaf 1 januari 2025 afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van uw leasecontract.
Voor mij was het niet zozeer de vraag of, maar wanneer de verhogingen gaan komen. Was me altijd duidelijk dat de belasting zou worden gaan doorberekend in de leaseprijs. In 2025 valt het nog mee, en vanaf 2026 gaat het 'iets' meer pijn doen, ook omdat mijn SEPP 48 maanden dan afloopt
Gisteren iets vreemds meegemaakt: ik heb de autosleutel in mijn laptoptas en toen ik aan kwam lopen gingen de deuren van het slot. Ik open de achterdeur, leg mijn tas op de achterbank en doe de achterdeur weer dicht. Op dat moment ging de auto weer op slot. Gelukkig kon ik hem weer openen met de app maar als het mijn vrouw was gebeurd zou ze buitengesloten zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat het knopje op de keyfob ingedrukt werd in de tas, maar je staat toch even vreemd te kijken.
Het kan natuurlijk zijn dat het knopje op de keyfob ingedrukt werd in de tas, maar je staat toch even vreemd te kijken.
Dit fenomeen zie je in Nederland ook gebeuren.Bogey555 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:07:
Net vernomen ivm de terugroep actie ICCU dat mijn KIA dealer in België sinds vorige week geen vergunning meer gekregen heeft van KIA. Blijkbaar moeten alle kleinere dealers eruit voor dealers met meerdere concessies. Dat vind ik wel echt balen want die dealer had een top service.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic