KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
En wanneer druk je die #1 dan in? Je stapt in. Zet hem in de D en dan druk je erop of ervoor voordat je contact maakt?Tacovdh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:52:
De bestuurdersstoel onthoudt de laatste bestuurder. Dus als je als laatste #1 hebt ingedrukt, blijft hij daarop staan. Als iemand anders je stoel heeft verzet, handmatig, dan onthoudt hij dat ook. Als je dan terug wilt naar je eigen zit, druk je gewoon #1 weer even in.
Dus in principe, de opgeslagen #1, kan je altijd naar terug als iemand anders handmatig de stoel heeft verzet...
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Werkt alleen als je stilstaat.EN86 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:56:
[...]
En wanneer druk je die #1 dan in? Je stapt in. Zet hem in de D en dan druk je erop of ervoor voordat je contact maakt?
Dus in principe, de opgeslagen #1, kan je altijd naar terug als iemand anders handmatig de stoel heeft verzet...
Inderdaad maar daar kan je je niet in vergissen want je krijgt op je display dan een bericht waar je niet langs kan kijken.
Dat buiten 1 en 2 ook de laatste stoelinstelling van een derde telkens hernomen wordt wist ik evenwel niet.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2024 07:52 ]
Ja je bedoelt helemaal stilstaan en nog geen knoppen verder ingedrukt (de aan/uit) en dan druk je op de #1 of moet je de aan/uit knop al ingedrukt hebben om 'contact' te hebben?
Gelukkig maar, want als mijn vrouw gereden heeft met de stoel op haar stand, dan is het voor mij lastig instappen. Voordat ik ga zitten, druk ik dan op 1.
Misschien is voor jullie alletwee een profiel aanmaken een oplossing..EN86 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:37:
Ik heb een vraag over de geheugenfunctie van de bestuurders stoel. Ik heb mijn zit gevonden en die heb ik opgeslagen onder nummer 1. Als ik dan de auto uitstap gaat hij naar achter en als ik instap herkent hij mijn zit. Werkt prima en heel fijn.
Misschien een domme vraag maar als mijn vriendin dan in de auto stapt en die gaat klooien met de zit en slaat het niet op. Gaat hij dan het volgende moment weer naar mijn opgeslagen zit of niet?
En wat als zij bij het stoppen haar zit opslaat onder nummertje 2. Pakt hij dan als ik wil gaan rijden mijn zit of die van haar (als zij als laatste heeft gereden)? Moet ik dan voorafgaand het rijden op het knopje 1 drukken?
Ik vind het namelijk heel irritant m'n zit kwijt te zijn...
Alvast dank voor de reactie(s)!
Werkte bij mij prima!
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Knoppen #1 en #2 werken over alle drie de profielen heen.EN86 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:37:
Ik heb een vraag over de geheugenfunctie van de bestuurders stoel. Ik heb mijn zit gevonden en die heb ik opgeslagen onder nummer 1. Als ik dan de auto uitstap gaat hij naar achter en als ik instap herkent hij mijn zit. Werkt prima en heel fijn.
Misschien een domme vraag maar als mijn vriendin dan in de auto stapt en die gaat klooien met de zit en slaat het niet op. Gaat hij dan het volgende moment weer naar mijn opgeslagen zit of niet?
En wat als zij bij het stoppen haar zit opslaat onder nummertje 2. Pakt hij dan als ik wil gaan rijden mijn zit of die van haar (als zij als laatste heeft gereden)? Moet ik dan voorafgaand het rijden op het knopje 1 drukken?
Ik vind het namelijk heel irritant m'n zit kwijt te zijn...
Alvast dank voor de reactie(s)!
Binnen een profiel wordt de laatst ingestelde stand onthouden.
Iemand binnen je profiel de stand veranderd? Kies #1 of #2.
Mijn vrouw heeft haar eigen profiel (en stoel #2), maar heeft toch regelmatig de neiging om binnen mijn profiel aan de stoelstand te prutsen. Ik kies dan voor #1 en het staat weer goed.
De drie profielen, met al hun eigen instellingen, zijn mooi, maar de wisseling duurt (vaak) tergend lang.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Gewoon op knopje 1 of 2 in de deur aan de bestuurderskant drukken lijkt me eenvoudiger om de bestuurdersstoel in een oogwenk in de gewenste positie te krijgen.
Hier gebruiken we de profielen voor het verschil in voorkeursradiozenders en het aantal keer dat de auto knippert als je de knipperlichtpook licht indruktIvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:02:
Eigenlijk nog niet wijs uit geraakt welke functies je aan die profielen kan toewijzen en hoe je die dan opslaat (maar bij gebrek aan echte interesse en welk voordeel dat zou geven ook nog niet in verdiept).
Gewoon op knopje 1 of 2 in de deur aan de bestuurderskant drukken lijkt me eenvoudiger om de bestuurdersstoel in een oogwenk in de gewenste positie te krijgen.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ik zie de keuze tussen de drie profielen wel staan en kan dan van alles instellen maar zie nergens (of kijk er overheen) dan staan waar je die wijziging dan opslaat.
Om praktisch op jouw voorbeeld terug te komen: stel ik stel een aantal voorkeurstations in op de radio, hoe krijg ik deze dan opgeslagen in mijn profiel als "bestuurder 2/IvoB2?
Alle instellingen onder een profiel worden direct voor dat profiel bewaard. Je hoeft er niets apart voor op te slaan. Elk profiel kent dus ook zijn/haar eigen navi-instellingen (en routes).IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:01:
En hoe sla je dat dan op in je specifiek profiel?
Ik zie de keuze tussen de drie profielen wel staan en kan dan van alles instellen maar zie nergens (of kijk er overheen) dan staan waar je die wijziging dan opslaat.
Om praktisch op jouw voorbeeld terug te komen: stel ik stel een aantal voorkeurstations in op de radio, hoe krijg ik deze dan opgeslagen in mijn profiel als "bestuurder 2/IvoB2?
Ik zag de functie van het aantal keer knipperen bij licht indrukken in het menu staan. Maar wat is nou exact het doel daarvan, wanneer gebruik je zoiets ?TGEN schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Hier gebruiken we de profielen voor het verschil in voorkeursradiozenders en het aantal keer dat de auto knippert als je de knipperlichtpook licht indrukt.
Aha, thx.HansAuutB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Alle instellingen onder een profiel worden direct voor dat profiel bewaard. Je hoeft er niets apart voor op te slaan. Elk profiel kent dus ook zijn/haar eigen navi-instellingen (en routes).
Ik had al een vermoeden maar dacht dat dat te mooi/eenvoudig zou zijn om waar te zijn.
Samengevat:
Bij instappen en de auto vraagt naar het profiel druk je op jouw profiel.
Alles wat je dan instelt/wijzigt wordt automatisch opgeslagen.
De volgende keer dat je instapt druk je terug op jouw profielknop en je krijgt alles voorgeschoteld dat je de laatste keer binnen jouw profiel had ingesteld/gewijzigd.
De deurknop 1/2 wordt dan ook overbodig (tot iemand na jouw in jouw profiel zit te klooien.
Dus wanneer ik de auto uitleen moet ik ze ook aan het verstand brengen gedurende die tijd te werken in het profiel "guest" of al mijn instellingen of die van mijn vriendin zijn om zeep.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2024 12:32 ]
Ik vind het zelf fijn om de knipper 5x te laten knipperen bij het wisselen van rijstroken (liever 4x, maar die optie is er niet). Aangezien ik aangeef dat ik wissel vóórdat ik de stuuractie inzet (een unicum op onze wegengreg-a schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:21:
[...]
Ik zag de functie van het aantal keer knipperen bij licht indrukken in het menu staan. Maar wat is nou exact het doel daarvan, wanneer gebruik je zoiets ?
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Naar aanleiding van dit opmerkelijke voorvalletje, heb ik een OBD meter gekocht om eea te meten en op advies de accu redelijk leeg gereden (~5%) en weer volledig opgeladen (SoC 100%). Vervolgens heb ik de auto een nacht aan de lader laten staan ivm balanceren van de batterij. De auto heeft zon 2uur wat stroom verbruikt, maar helaas zijn de voltageverschillen tussen de verschillende cellen (van 0.12V) niet recht getrokken. De BMS SoC gaf vanmorgen bij een volle accu slechts 90% aan en de totale energie was 67kwh (wat lijkt te passen bij de 90% van de BMS).slim_fan schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:03:
Sinds woensdag ook trotse eigenaar van een EV6. Gisteren wou ik de auto (voor het eerst) helemaal vol laden voor een lange rit. Toen de batterij op 87% stond, heb ik de AC limiet in de app verhoogd van 90% naar 100%. De laadsnelheid was toen al(stapsgewijs) teruggeschroefd van 11kW naar 2.5kW. Toen ben ik de laatste update gaan installeren en laadde de auto met 0.7kW. Na de update was het batterij percentage in een keer 100% (met een geschatte range van slechts 437km), wat feitelijk niet kan met zon laadsnelheid. Het lijkt haast alsof de laatste 10% batterij zijn vergeten.
Heeft iemand dit wel eens gehad of een idee wat het zou kunnen zijn? Of beter hoe 'het' kan oplossen?
/f/image/ylTh2pjbeUaiyUh2SjVue6Q7.png?f=fotoalbum_large)
Is er iets dat ik of de garage kan doen om de capaciteit wat te herstellen (bv de voltages balanceren)? Of kan ik alleen accepteren dat de auto zón 10% minder capaciteit heeft als hoort?
We hebben de auto pas 1,5 week dus ik ben nog helemaal nieuw met een volledige EV. Het is overigens een ex-demo auto met pas 11k op de teller.
Ja, klopt.IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:29:
[...]
Aha, thx.
Ik had al een vermoeden maar dacht dat dat te mooi/eenvoudig zou zijn om waar te zijn.
Samengevat:
Bij instappen en de auto vraagt naar het profiel druk je op jouw profiel.
Alles wat je dan instelt/wijzigt wordt automatisch opgeslagen.
De volgende keer dat je instapt druk je terug op jouw profielknop en je krijgt alles voorgeschoteld dat je de laatste keer binnen jouw profiel had ingesteld/gewijzigd.
De deurknop 1/2 wordt dan ook overbodig (tot iemand na jouw in jouw profiel zit te klooien.
Dus wanneer ik de auto uitleen moet ik ze ook aan het verstand brengen gedurende die tijd te werken in het profiel "guest" of al mijn instellingen of die van mijn vriendin zijn om zeep.
En mocht er iemand binnen jouw profiel aan de stoelstand gezeten hebben, dan herstel je dat snel via jouw stoelknop #1 of #2 (waarna deze weer bewaard wordt binnen je profiel).
Cellen zijn in onbalans, ik zou dit aankaarten bij de verkoper en aangeven dat je hiermee niet tevreden bent. Als de onbalans nu al zo groot is na slechts 11k km zou ik angst hebben dat het nog verder toe gaat nemen.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:52:
[...]
De BMS SoC gaf vanmorgen bij een volle accu slechts 90% aan en de totale energie was 67kwh (wat lijkt te passen bij de 90% van de BMS).
We hebben de auto pas 1,5 week dus ik ben nog helemaal nieuw met een volledige EV. Het is overigens een ex-demo auto met pas 11k op de teller.
Inderdaad en duidelijk.HansAuutB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:10:
[...]
Ja, klopt.
En mocht er iemand binnen jouw profiel aan de stoelstand gezeten hebben, dan herstel je dat snel via jouw stoelknop #1 of #2 (waarna deze weer bewaard wordt binnen je profiel).
Maar dan mag je niet vergeten telkens voor vertrek voor het juiste profiel te kiezen.
Komen van de e-Niro en die had geen voorkeurprofielen alleen de 1/2 knop in het portier.
Even gewoon worden dus en aan alle gebruikers duidelijk communiceren.
Is me ook ineens duidelijk waarom mijn ingestelde voorkeurzenders soms verdwenen waren.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2024 14:02 ]
Via de Kia Connect app stel je ook je voorkeuren in en toen ik gisteren in de auto stapte kreeg ik de melding dat mijn instellingen overgenomen werden.
Ik had namelijk iets gewijzigd in de navigatie instellingen via de app zodat ik de aanbiedingen niet meer krijg.
Helaas, geen van beide...alleen maar handmatig op het schermGHorsie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:06:
Wordt je profiel niet automatisch gekozen als je je telefoon koppelt? Of zit dat aan de sleutel?
Via de Kia Connect app stel je ook je voorkeuren in en toen ik gisteren in de auto stapte kreeg ik de melding dat mijn instellingen overgenomen werden.
Ik had namelijk iets gewijzigd in de navigatie instellingen via de app zodat ik de aanbiedingen niet meer krijg.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Zoals @Card Nox aangaf, ik zou daar ook zeker niet mee akkoord gaan, dit hoor je nog niet te zien bij deze km stand. Dat cell voltage verschil is veel te groot.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Naar aanleiding van dit opmerkelijke voorvalletje, heb ik een OBD meter gekocht om eea te meten en op advies de accu redelijk leeg gereden (~5%) en weer volledig opgeladen (SoC 100%). Vervolgens heb ik de auto een nacht aan de lader laten staan ivm balanceren van de batterij. De auto heeft zon 2uur wat stroom verbruikt, maar helaas zijn de voltageverschillen tussen de verschillende cellen (van 0.12V) niet recht getrokken. De BMS SoC gaf vanmorgen bij een volle accu slechts 90% aan en de totale energie was 67kwh (wat lijkt te passen bij de 90% van de BMS).
[Afbeelding]
Is er iets dat ik of de garage kan doen om de capaciteit wat te herstellen (bv de voltages balanceren)? Of kan ik alleen accepteren dat de auto zón 10% minder capaciteit heeft als hoort?
Dit is die van mij, dik 52.000 km op de teller en van maart 2023:
:strip_exif()/f/image/a8JsSdKJYkecPNodhVAQzUyy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OTbhAmwQStSiMuWRHchnufuD.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit voorbeeld 0,02 V verschil (is normaal 0 V, zelden dat hij hoger is dan 0 V). Wat geeft je SOH aan? Pagina 10 van Car Scanner.
SOC verschil is nu 2%, dit is normaal bij rond de 80%. Dit loopt op tot 2,5% verschil.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Helder. Heb ik nog een poot om op te staan of is dit 'nalatigheid' en had ik dit vooraf moeten onderzoeken en aankaarten?Card Nox schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:51:
[...]
Cellen zijn in onbalans, ik zou dit aankaarten bij de verkoper en aangeven dat je hiermee niet tevreden bent. Als de onbalans nu al zo groot is na slechts 11k km zou ik angst hebben dat het nog verder toe gaat nemen.
@The Wizard SoH is volgens de OBD2 stekker 100%, opmerkelijk genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 26-07-2024 14:24 ]
Zegt helaas niet alles. Maar je V min-max verschil is gewoon veel te groot. Heb je al een lang stuk gereden? Met dit weer en volle accu zou je met gem 100 km/u op de snelweg minimaal 450 km moeten kunnen rijden. Wat geeft ie nu aan voor bereik?slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:22:
[...]
Helder. Heb ik nog een poot om op te staan of is dit 'nalatigheid' en had ik dit vooraf moeten onderzoeken en aankaarten?
@The Wizard SoH is volgens de OBD2 stekker 100%, opmerkelijk genoeg.
Met volle accu staat hij nu op 423 km.The Wizard schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:26:
[...]
Zegt helaas niet alles. Maar je V min-max verschil is gewoon veel te groot. Heb je al een lang stuk gereden? Met dit weer en volle accu zou je met gem 100 km/u op de snelweg minimaal 450 km moeten kunnen rijden. Wat geeft ie nu aan voor bereik?
450km halen we zeker niet; ik moet wel zeggen dat ik nog redelijk fanatiek rijd nu we de auto zo kort hebben en ik heb nog geen lange stukken 100km/u heb gecruist op de snelweg. Gem verbruik staat nu op 16,9 kwh/100km en mijn vrouw had gisteren 14,2kwh/100km voor ~150km, grotendeels snelweg.
Is er wat te doen aan de voltage verschillen tussen de cellen en zo ja, wat?
Ik heb de verkoper thans gemaild.
[ Voor 28% gewijzigd door slim_fan op 26-07-2024 14:33 ]
En dat is t-r-a-a-a-a-g….--HOOLIE-- schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:21:
[...]
Helaas, geen van beide...alleen maar handmatig op het scherm
Wij selecteren nu bij het stoppen van de auto meestal al het profiel van de ander als we weten dat die er de volgende rit mee gaat maken.
[ Voor 24% gewijzigd door DaMenaz op 26-07-2024 14:36 ]
Catch my drift?
Rijstijl is zeker belangrijk voor de resterende km's, maar dat verbruik van je vrouw is netjes en goed.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:32:
[...]
Met volle accu staat hij nu op 423 km.
450km halen we zeker niet; ik moet wel zeggen dat ik nog redelijk fanatiek rijd nu we de auto zo kort hebben en ik heb nog geen lange stukken 100km/u heb gecruist op de snelweg. Gem verbruik staat nu op 16,9 kwh/100km en mijn vrouw had gisteren 14,2kwh/100km voor ~150km, grotendeels snelweg.
Is er wat te doen aan de voltage verschillen tussen de cellen en zo ja, wat?
Ik heb de verkoper thans gemaild.
Normaal gesproken zou de BMS dit moeten regelen, dit kan wel 24/48 uur duren, het is een langzaam proces. Ik weet niet of je een eigen laadpaal hebt, je zou kunnen proberen om de auto eens minimaal 24 uur aangesloten te laten staan om te kijken of het effect heeft, ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik vermoed dat er een slechte set cellen tussen zit.
We hebben een eigen laadpaal, maar parkeren (vooralsnog) aan de weg, dus 48u is wat te lang, maar ik kan hem nog vannacht wel weer aan de lader hangen. Tot nu toe ontkoppelt de auto zelf de lader wanneer hij denkt klaar te zijn, dus ik heb weinig hoop dat het iets uit maakt.The Wizard schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:35:
[...]
Rijstijl is zeker belangrijk voor de resterende km's, maar dat verbruik van je vrouw is netjes en goed.
Normaal gesproken zou de BMS dit moeten regelen, dit kan wel 24/48 uur duren, het is een langzaam proces. Ik weet niet of je een eigen laadpaal hebt, je zou kunnen proberen om de auto eens minimaal 24 uur aangesloten te laten staan om te kijken of het effect heeft, ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik vermoed dat er een slechte set cellen tussen zit.
Als de cellen slecht(er) zijn, wat kan er dan aan gedaan worden? Als het niet gerepareerd kan worden, kan ik dan nog iets van de verkoper verwachten (wat een officiële Kia dealer is)?
[ Voor 4% gewijzigd door slim_fan op 26-07-2024 14:39 ]
Gelukkig geen van beiden want ik heb geen smartphone, gebruik nooit een telefoon in de auto en we gebruiken maar één sleutel. De tweede sleutel ligt veilig opgeborgen als reserve.GHorsie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:06:
Wordt je profiel niet automatisch gekozen als je je telefoon koppelt? Of zit dat aan de sleutel?
Vreemd dat de ODB2 aangeeft dat de SoH 100% is.
Ik zou ze de boel laten uitlezen, ze kunnen dan met eigen ogen zien wat de cell voltage verschillen zijn.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:38:
[...]
We hebben een eigen laadpaal, maar parkeren (vooralsnog) aan de weg, dus 48u is wat te lang, maar ik kan hem nog vannacht wel weer aan de lader hangen. Tot nu toe ontkoppelt de auto zelf de lader wanneer hij denkt klaar te zijn, dus ik heb weinig hoop dat het iets uit maakt.
Als de cellen slecht(er) zijn, wat kan er dan aan gedaan worden? Als het niet gerepareerd kan worden, kan ik dan nog iets van de verkoper verwachten (wat een officiële Kia dealer is)?
Actually, the difference within a certain range is acceptable, usually within 0.05V for static voltage and within 0.1V for dynamic voltage. Static voltage is when a battery is resting, and dynamic is when a battery is in use.
Die SOH is incl. de reserve capaciteit in de accu, zolang deze "verbruikt" wordt dan blijft ie op 100% staan. Daarnaast is het een eigen interpretatie van de SOH, voor de beste resultaten moet je het extern laten bepalen. Cell voltage verschillen is een goede graadmeter van hoe de accu erbij staat.Card Nox schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:49:
@slim_fan, of je een poot hebt om op te staan durf ik zo niet te zeggen. Vind persoonlijk niet dat dit soort dingen van een koper verwacht mogen worden, van een verkoper opzich wel. In mijn optiek is de verkoper hier in gebreke.
Vreemd dat de ODB2 aangeeft dat de SoH 100% is.
Profiel is niet gekoppeld aan een telefoon en andersom ook niet en ook niet aan de sleutel.GHorsie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:06:
Als je in KIA Connect iets wijzigt en naar de auto stuurt, wordt dat doorgevoerd in het laatst actieve profiel.
Dus partner heeft gereden met betreffende profiel en jij stuurt iets via de app, dan vind je dat dus niet terug in jouw profiel.
Dit geldt ook voor een ingestuurde navi-bestemming (waarvan je zeker wist dat je hem had ingezonden, maar niet terug kon vinden in het profiel waarmee jezelf wilt rijden).
Wanneer ik het goed begrijp heeft het dus geen zin aan ieder profiel een smartphone met een Kia connect te koppelen want die stuurt dat toch niet naar het eigen profiel waaraan je Connect gekoppeld hebt?
Het ontkoppelen op een eigen AC laadpaal na het bereiken van 100% zou niet hoeven.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:38:
[...]
We hebben een eigen laadpaal, maar parkeren (vooralsnog) aan de weg, dus 48u is wat te lang, maar ik kan hem nog vannacht wel weer aan de lader hangen. Tot nu toe ontkoppelt de auto zelf de lader wanneer hij denkt klaar te zijn, dus ik heb weinig hoop dat het iets uit maakt.
1. In het menu van de EV kun je het ontkoppelgedrag regelen.
2. Wellicht is dit in de laadpaalconfig een item welke je kunt instellen
Als beide goed staan, en het gebeurt nog steeds: meenemen in je verhaal naar de dealer: het is gedrag wat niet hoort te zijn.
KIA EV6 77,4kW plus advanced.65000km gereden.The Wizard schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:26:
[...]
Zegt helaas niet alles. Maar je V min-max verschil is gewoon veel te groot. Heb je al een lang stuk gereden? Met dit weer en volle accu zou je met gem 100 km/u op de snelweg minimaal 450 km moeten kunnen rijden. Wat geeft ie nu aan voor bereik?
Zo zou het moeten zijn met dit weer. Ik ben een normale rijder (50% stad, 50% snelweg 105-110km/h, cruise control of I-Pedal)
Na starten zo'n 535KM echte range over.
:strip_exif()/f/image/nMhiFDkp4zbODzxsl4XqdWoM.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dit begrijp ik ook niet. Mijn account is gekoppeld aan bestuurder 1 dus ik verwacht dat het profiel voor bestuurder 1 wordt aangepast als ik iets in de app wijzig.IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:03:
Waarom moet je de Kia Connect dan aan een specifieke smartphone koppelen?
Wanneer ik het goed begrijp heeft het dus geen zin aan ieder profiel een smartphone met een Kia connect te koppelen want die stuurt dat toch niet naar het eigen profiel waaraan je Connect gekoppeld hebt?
Moet ik dus eens gaan testen
Even een update. Anderhalve week geleden is de driewegklep bij mijn EV6 vervangen.Glawen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:10:
[...]
Bij mij wordt het nog gerepareerd. Driewegklep staat nu in bestelling. Over een paar weken afspraak voor vervanging. Dan moet duidelijk worden of dit het probleem daadwerkelijk oplost, maar dit is wel zeer plausibel.
En vandaag weer mijn eerste lange rit met meerdere laadstops. Helaas is het probleem bij mij hiermee niet opgelost. Na mijn vakantie maar weer eens naar de Kia garage.
Dank voor je update!Glawen schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:48:
[...]
Even een update. Anderhalve week geleden is de driewegklep bij mijn EV6 vervangen.
En vandaag weer mijn eerste lange rit met meerdere laadstops. Helaas is het probleem bij mij hiermee niet opgelost. Na mijn vakantie maar weer eens naar de Kia garage.
Jouw (en iedere 800 volt rijder van kia / Hyundai) probleem gaat echt niet opgelost worden door je dealer. Dit is een producteigenschap (dip bij 80% snelladen) die nu eenmaal hoort bij dit platform en wellicht softwarematig verholpen kan worden, maar ter bescherming van je voertuig vermoedelijk blijft behouden door de fabrikant.
Iedere rijder, waar ook ter wereld, van Hyundai of Kia ervaart dit. Daarmee is het niet minder leuk, maar "accept it and Go on" zou ik zeggen.
Hier de cel conditie na 65.000 km.slim_fan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Naar aanleiding van dit opmerkelijke voorvalletje, heb ik een OBD meter gekocht om eea te meten en op advies de accu redelijk leeg gereden (~5%) en weer volledig opgeladen (SoC 100%). Vervolgens heb ik de auto een nacht aan de lader laten staan ivm balanceren van de batterij. De auto heeft zon 2uur wat stroom verbruikt, maar helaas zijn de voltageverschillen tussen de verschillende cellen (van 0.12V) niet recht getrokken. De BMS SoC gaf vanmorgen bij een volle accu slechts 90% aan en de totale energie was 67kwh (wat lijkt te passen bij de 90% van de BMS).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/PSpqgRfL4NwjCDXpiy38TLqI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 149% gewijzigd door twain4me op 27-07-2024 21:05 . Reden: V&A ]
Catch my drift?
SOH volgens de app 96,1%. sinds 21 dec 2021. 80% van alle laadpogingen DC en nergens naar kijkend
Dit plaatje is geschoten 10 min na een snellaadsessie bij een 50 kW lader opgeladen van 30% tot 100%.
Wel een opmerking: het is meer dan 4 maanden geleden dat mijn accu gekalibreerd is aan een ac lader voor langer dan 24 uur.
Mijn accu wordt in september doorgemeten bij de beurt en de info wordt met Kia gedeeld vanwege mijn uniek laadgedrag.
* edit. Na 6 kilometer stadverkeer is dit gedaald naar 0.02.
/f/image/tD7Xyx2IKxTKbkPvVAhm5kwK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door king_dude op 27-07-2024 22:19 ]
Dat is de companion app van Home Assistant op mobiel.
Bij mij ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/cnyreo5jQ2O8WtlQiCzAx4NN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door Maarten69 op 28-07-2024 11:30 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Bij de vorige ging je gewoon naar Favorieten selecteren en ordenen door te slepen.
De knop om favorieten te selecteren zie ik al niet.
Wel de beschikbare zenderlijst waar je dan favorieten middels het sterretje kan aanduiden. Deze verschijnen dan vervolgens in je voorkeurlijst onderaan. Maar ik vind niet hoe je de volgorde dan kan aanpassen want dat kiest de Kia blijkbaar zelf volgens frequentie (?).
Keer ik terug naar de znederlijst zou ik ook ergens drie streepjes moeten zien (volgens de handleiding) waarmee ik de favoriete zenders kan slepen in gewenste volgorde.
Ten eerste heb ik al problemen met die drie streepjes

Ik zie nl. niet wat ik precies doe. Soms zie ik ze en soms niet naast een zender. En ergens aanraken op een bepaalde plek van de favoriete zender is het niet (of vind ik niet) want door dat te doen springt de radio gewoon naar die zender en is de zenderlijst weg.
En als ik die streepjes wel eens zie kan ik door de zenderlijst scrollen maar gebeurt er verder...... niets.
De geselecteerde favoriete zenders blijven gewoon staan waar Kia ze wil hebben.
Kortom geklooi. Geen wereldschokkende dingen maar volgens de online handleidingen zou het moeten kunnen (en bij mijn vorige e-Niro en Kona EV kon het ook al probleemloos).
Waarschijnlijk zie ik iets heel simpel over het hoofd maar..... wat?

ps. Ik kom dus maar even ver als:
YouTube: Kia EV6 - How to setup Radio Presets (EU)
Moet ik me daar bij de EV6 dan maar gewoon bij neerleggen en geloven dat volgorde wijzigen van favorieten in de EU niet meer tot de mogelijkheden behoort (volgens US filmpjes kan het wel maar dat zij op dat vlak andere schermen dus daar heb ik weinig aan).
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2024 13:52 ]
Interessant wel, alleen jammer dat de voltages bij mij het meeste afwijken.king_dude schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:01:
Interessant draadje over de cell diff. Dit is de mijne na 114k
SOH volgens de app 96,1%. sinds 21 dec 2021. 80% van alle laadpogingen DC en nergens naar kijkend
Dit plaatje is geschoten 10 min na een snellaadsessie bij een 50 kW lader opgeladen van 30% tot 100%.
Wel een opmerking: het is meer dan 4 maanden geleden dat mijn accu gekalibreerd is aan een ac lader voor langer dan 24 uur.
Mijn accu wordt in september doorgemeten bij de beurt en de info wordt met Kia gedeeld vanwege mijn uniek laadgedrag.
[Afbeelding]
Ook na een nacht aan de laadpaal (met geforceerde lock), blijven de voltages verschillen.
Wat ik opmerkelijk vind, is dat de voltage verschillen constant blijven, bij volle en lege accu, in rust en onder belasting. Bij gare cellen zou ik verwachten dat er meer verschil is bij een lege accu of tijdens belasting.
/f/image/Q680txN29BBI0fufoLMwStrs.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat er tegen zulke verschillen gedaan kan worden? Vervangt of herstelt Kia individuele cellen? Of is de enige oplossing bij een EV6 een compleet nieuw accupakket?
Bij mijn EV6 is 1 accucel vervangen onder garantie. Maar die cel was ook echt defect. Ik had nog een actieradius van 50km en hij laadde niet meer goed bij. Overigens functioneert de accu na reparatie weer als vanouds en is er zelfs sprake van een zeer goede actieradius.slim_fan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:56:
[...]
Interessant wel, alleen jammer dat de voltages bij mij het meeste afwijken.
Ook na een nacht aan de laadpaal (met geforceerde lock), blijven de voltages verschillen.
Wat ik opmerkelijk vind, is dat de voltage verschillen constant blijven, bij volle en lege accu, in rust en onder belasting. Bij gare cellen zou ik verwachten dat er meer verschil is bij een lege accu of tijdens belasting.
[Afbeelding]
Weet iemand wat er tegen zulke verschillen gedaan kan worden? Vervangt of herstelt Kia individuele cellen? Of is de enige oplossing bij een EV6 een compleet nieuw accupakket?
Gisteren kreeg ik na de tweede Ionity-sessie van de dag de volgende foutmelding:
:strip_exif()/f/image/6ILsbvhzjHll2hprFNDKSAV2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben verder gereden (het was ook zondag) en heb 75km later nog eens een klein beetje geladen om te controleren of dit nog werkte. Dat ging en na uit zetten van de auto was de melding ook weg. Later kwam deze weer terug toen we bij onze camping aankwamen.
De Kia app zegt dit:
:strip_exif()/f/image/lYQXT1YthjiPWiDKGBI0fVkS.jpg?f=fotoalbum_large)
De auto laadt en rijdt wel gewoon. Het was mijn plan om na de vakantie een beurt in te plannen bij de dealer in Nederland als hij rond de 90.000km gereden heeft. We zijn nu in Denemarken. Ik twijfel even wat te doen. Vragen aan een Deense dealer of ze even uit willen lezen? De auto valt formeel nog onder de Duitse importeur omdat hij nog niet bij Kia NL onderhouden is geweest.
Import van EVs
Nee, blijft hier naar achteren en gaat pas weer naar voren na het inschakelenFiorano schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:42:
Gaat bij iedereen trouwens de stoel ook weer naar voren na het uitstappen (en dus ook weer naar achteren bij het open doen van de deur?) Lijkt mij zonder van de energie
Bij uitschakelen auto en uitstappen gaat de stoel naar achter en blijft daar.
Bij openen en instappen auto gaat de stoel naar voor in de stand van het laatste profiel maar voor inschakelen auto.
Hoe ver ie naar achter moet bij uitstappen kan je in het menu instellen en is dan gekoppeld aan de profielen waarop het telkens werd ingesteld (GT-line MY 2024).
Iets te kort door de bocht, mijn EV6 doet ook de stoel weer in "normaal" zetten als ik uitstap en de deur weer dichtdoe.IvoB2 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:01:
Hé?
Bij uitschakelen auto en uitstappen gaat de stoel naar achter en blijft daar.
Bij openen en instappen auto gaat de stoel naar voor in de stand van het laatste profiel maar voor inschakelen auto.
Hoe ver ie naar achter moet bij uitstappen kan je in het menu instellen en is dan gekoppeld aan de profielen waarop het telkens werd ingesteld (GT-line MY 2024).
[ Voor 3% gewijzigd door Fiorano op 29-07-2024 10:46 ]
Garantie is toch Europees geregeld. Derhalve kan het denk ik geen kwaad om bij Deense Kia Dealer langs te gaan. Na uitlezen kun je obv hun bevindingen altijd nog beslissen wat te doen.Luiaard schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:01:
Over de accu gesproken, ik heb sinds enkele weken weer een EV6 uit Duitsland gekocht, ben er erg mee in mijn nopjes. De vorige die ik in september vorig jaar had gekocht vonden mijn schoonouders zo mooi dat ik hem aan hen heb verkocht. Nu heb ik precies dezelfde weer in Steel Grey uit eind januari 2022. Alle Duitse pakketten erop buiten het panoramadak, een RWD met de 20” wielen. Hij had 87k km gereden toen ik hem kocht. Nadat ik er een trekhaak op heb gemonteerd is hij ingevoerd en nu ben ik ermee op vakantie.
Gisteren kreeg ik na de tweede Ionity-sessie van de dag de volgende foutmelding:
[Afbeelding]
Ik ben verder gereden (het was ook zondag) en heb 75km later nog eens een klein beetje geladen om te controleren of dit nog werkte. Dat ging en na uit zetten van de auto was de melding ook weg. Later kwam deze weer terug toen we bij onze camping aankwamen.
De Kia app zegt dit:
[Afbeelding]
De auto laadt en rijdt wel gewoon. Het was mijn plan om na de vakantie een beurt in te plannen bij de dealer in Nederland als hij rond de 90.000km gereden heeft. We zijn nu in Denemarken. Ik twijfel even wat te doen. Vragen aan een Deense dealer of ze even uit willen lezen? De auto valt formeel nog onder de Duitse importeur omdat hij nog niet bij Kia NL onderhouden is geweest.
Je kan dat ergens instellen in het menu. Ik weet alleen niet zo uit mijn hoofd waar maar heb het gezien.Fiorano schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:42:
Gaat bij iedereen trouwens de stoel ook weer naar voren na het uitstappen (en dus ook weer naar achteren bij het open doen van de deur?) Lijkt mij zonder van de energie
Wat bedoel je met "normaal zetten"?Dartlink schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:41:
[...]
Iets te kort door de bocht, mijn EV6 doet ook de stoel weer in "normaal" zetten als ik uitstap en de deur weer dichtdoe.
Eén van de twee uitstapstanden"normaal" en "verder achteruit"?
Dan kan het kloppen want bij mij staat de uitstapfunctie op "normaal" dus dan komt ie na uitstappen ook niet meer vooruit. En dat doet ie steeds in een rechte lijn.
Klopt, maar het is ook kostbare vakantietijd. Ik ga kijken of ik er toevallig bij eentje in de buurt kom. Hij laadt en rijdt nog steeds prima. Ik ga in elk geval even bellen met de Kia dealer in Nederland voor een afspraak en dan vraag ik het gelijk wel.petertenboer schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:16:
[...]
Garantie is toch Europees geregeld. Derhalve kan het denk ik geen kwaad om bij Deense Kia Dealer langs te gaan. Na uitlezen kun je obv hun bevindingen altijd nog beslissen wat te doen.
Import van EVs
[ Voor 17% gewijzigd door itsjohan op 29-07-2024 20:30 ]
In rijstand als we het zo moeten zegge.IvoB2 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:56:
[...]
Wat bedoel je met "normaal zetten"?
Eén van de twee uitstapstanden"normaal" en "verder achteruit"?
Dan kan het kloppen want bij mij staat de uitstapfunctie op "normaal" dus dan komt ie na uitstappen ook niet meer vooruit. En dat doet ie steeds in een rechte lijn.
Dus hij gaat echt naar achteren en naar voren.
Ik begrijp niets van de waarden van C148 en C180. Ook niet van het celverschil en van de 'capacitor' die bij mij gelijk is aan 'batt'. Het verschil tussen 4.01 en 4.06 is toch 0,05? Hoe kan dat?king_dude schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:01:
Interessant draadje over de cell diff. Dit is de mijne na 114k
[Afbeelding]
C148/c180: 56kWh accu ipv grote?Wiliyama schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:04:
[...]
Ik begrijp niets van de waarden van C148 en C180. Ook niet van het celverschil en van de 'capacitor' die bij mij gelijk is aan 'batt'. Het verschil tussen 4.01 en 4.06 is toch 0,05? Hoe kan dat?
Capacitor: idd geen idee.
Verschil 4.01/4.06: ja ik heb een verschil tijdens het laden, welke zakt (verschil) naar 0.02 na een ritje.
Wss te maken met feit dat calibratie (24 uur aan ac paal hangen) meer dan 4 mndn geleden is..
En dat ik het nu niet kan wegens een kapotte iccu
Ik heb een Thule trekhaakkoffer op een fietsenrek op de trekhaak van mijn EV9.itsjohan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:28:
Het voelt als een suffe vraag… maar ik overweeg een trekhaakkoffer en vraag me af of je dan bij snelladers waarbij de lader recht achter de auto staat je het redt met die vaak toch wel korte kabels die er aan zitten. Iemand praktijkervaring met de ev6 hiermee? Ik gok dat dat de auto dan zo’n 60cm plus trekhaak dus laten we zeggen 75cm langer is, toch best een stuk.
Bevalt heel goed. Auto rijdt zuinig en geen windgeruis. Wel minder rij-assistentiesystemen doordat camera's geblokkeerd zijn, maar de Adaptive Cruise Control blijft het doen.
De auto wordt bijna een meter langer, en dat is bij snelladers soms een beetje krap, maar tot nu toe waren de laadkabels wel altijd lang genoeg. Bij het achteruit inparkeren, zoals bij Ionity, stap ik vaak 2 of 3x uit om te checken hoe ver ik nog achteruit kan rijden zonder met de bagagebox de laadzuil te raken.
Steeds vaker plaatst Ionity de laadzuilen naast het parkeervak. Dan is het sowieso geen probleem. Bij een opstelling zoals Fastned ook niet.
Dank, dat is nuttige info! goed te horen dat het een beetje krap is maar dus niet 'te' krap.Gasoline1234 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:20:
[...]
Ik heb een Thule trekhaakkoffer op een fietsenrek op de trekhaak van mijn EV9.
Bevalt heel goed. Auto rijdt zuinig en geen windgeruis. Wel minder rij-assistentiesystemen doordat camera's geblokkeerd zijn, maar de Adaptive Cruise Control blijft het doen.
De auto wordt bijna een meter langer, en dat is bij snelladers soms een beetje krap, maar tot nu toe waren de laadkabels wel altijd lang genoeg. Bij het achteruit inparkeren, zoals bij Ionity, stap ik vaak 2 of 3x uit om te checken hoe ver ik nog achteruit kan rijden zonder met de bagagebox de laadzuil te raken.
Steeds vaker plaatst Ionity de laadzuilen naast het parkeervak. Dan is het sowieso geen probleem. Bij een opstelling zoals Fastned ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door r0el op 30-07-2024 11:06 . Reden: Juiste velgkleur ]
De standaard plus velg is een ANTRACIET gepolijste velg.r0el schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:09:
Ik heb één van mijn velgen beschadigd (de 'standaard' plus velg, 19 inch Naju zwart gepolijst, deze) en ben op zoek naar een nieuwe. Een losse velg kost bij KIA goed geld dus ben eens op marktplaats gaan zoeken. Daar vind ik een setje zgan voor €950. Zijn er toevallig andere Tweakers/EV6 rijders in eenzelfde situatie zitten en 1, 2 of 3 velgen zoeken? Misschien kunnen we dealtje makenDM voor interesse
Die jij aangeeft in je link zijn voor de GT-line, die zijn ZWART gepolijst.
Die ik zie op marktplaats zijn ANTRACIET gepolijst.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Oh ja... Dat zal het zijn. 👍
Die C180 blijft wel vreemd. Maar voor de rest lijkt het prima.
[ Voor 14% gewijzigd door Wiliyama op 30-07-2024 11:24 ]
Gisteren heb ik hem 3x aangezet en een half uur laten voor koelen, gezien hij na 10 min automatisch stopt, maar helaas. Als ik dan vervolgens 10 min aan het rijden ben, is het wel koel.
De eco stand van de airco staat ook uit, dus dat is het ook niet. Het voorverwarmen in de winter werkt wel goed, althans, toen ik het in februari/maart voor het laatst probeerde.
Geen idee of dat er mee te maken heeft maar heb je het infotainment reset knopje in de auto al eens bediend? Staan de roosters open?Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:38:
Met deze hogere buitentemperaturen loop ik tegen het issue aan dat de auto niet meer via de app fatsoenlijk voor koelt. Hij staat ingesteld op 19 graden, maar als ik vervolgens de auto instap is het nog steeds heet binnenin.
Gisteren heb ik hem 3x aangezet en een half uur laten voor koelen, gezien hij na 10 min automatisch stopt, maar helaas. Als ik dan vervolgens 10 min aan het rijden ben, is het wel koel.
De eco stand van de airco staat ook uit, dus dat is het ook niet. Het voorverwarmen in de winter werkt wel goed, althans, toen ik het in februari/maart voor het laatst probeerde.
Heeft niets met jouw probleem te maken maar ik dacht altijd dat de airco via de app na 15 minuten stopt.
[ Voor 7% gewijzigd door Wiliyama op 30-07-2024 11:57 ]
Ik heb een reserve liggen waar ik niets mee doe. Afdraaien en balanceren en hij is weer helemaal top. 300 euro en hij is voor jou. Stuur maar een dmr0el schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:09:
Ik heb één van mijn velgen beschadigd (de 'standaard' plus velg, 19 inch Naju *antraciet* gepolijst, deze) en ben op zoek naar een nieuwe. Een losse velg kost bij KIA goed geld dus ben eens op marktplaats gaan zoeken. Daar vind ik een setje zgan voor €950. Zijn er toevallig andere Tweakers/EV6 rijders in eenzelfde situatie zitten en 1, 2 of 3 velgen zoeken? Misschien kunnen we dealtje makenDM voor interesse
dus jij stelt je airco in op 19 graden als het buiten 31 graden is en je wagentje in het zonnetje staat te bakken en de binnentemperatuur boven de 40+ graden kan stijgen.Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:38:
Met deze hogere buitentemperaturen loop ik tegen het issue aan dat de auto niet meer via de app fatsoenlijk voor koelt. Hij staat ingesteld op 19 graden, maar als ik vervolgens de auto instap is het nog steeds heet binnenin.
dat is een verschil in temperatuur van 20 graden.
op die manier weet je zeker dat je de airco (pomp) kapot krijgt.
je airco werkt het best op een graad of 4 a 5 verschil met buitentemperatuur. als het buiten 30 graden is dan hoeft de airco echt niet kouder dan 24.
[ Voor 8% gewijzigd door murky123 op 30-07-2024 12:26 ]
Ik vermoed dat je de interieurtemperatuur wat te laag hebt staan hierdoor bestaat met dit weer de mogelijkheid dat je verdamper bevriest.Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:38:
Stel hem eens in op 22/23 graden en kijk of ie het dan wel goed doet.
Sowieso zal de condensor warmer blijven bij stilstaan dan bij rijden en zal het interieur minder snel gekoeld worden.
En....na de 10 minuten gaat de airco uit en is het in no time weer heet in de auto.
[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 30-07-2024 12:45 ]
Roosters staan inderdaad gewoon open.Wiliyama schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Geen idee of dat er mee te maken heeft maar heb je het infotainment reset knopje in de auto al eens bediend? Staan de roosters open?
Heeft niets met jouw probleem te maken maar ik dacht altijd dat de airco via de app na 15 minuten stopt.
Ja dat snap ik, daarom zet ik hem na 10 min weer aan via de app.Solarman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:44:
[...]
Ik vermoed dat je de interieurtemperatuur wat te laag hebt staan hierdoor bestaat met dit weer de mogelijkheid dat je verdamper bevriest.
Stel hem eens in op 22/23 graden en kijk of ie het dan wel goed doet.
Sowieso zal de condensor warmer blijven bij stilstaan dan bij rijden en zal het interieur minder snel gekoeld worden.
En....na de 10 minuten gaat de airco uit en is het in no time weer heet in de auto.
En ik begrijp dat het onder het rijden sneller gaat.
Laat ik het anders verwoorden, na 10 min merk ik geen verschil met of zonder voor koelen.
Toen ik de auto net had, werkte het wel goed, met dezelfde instellingen.
Ik zal het met de volgende onderhoudsbeurt eens aankaarten.
Duidelijk..zal dit morgen ook eens uitproberen.Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:48:
Ja dat snap ik, daarom zet ik hem na 10 min weer aan via de app.
En ik begrijp dat het onder het rijden sneller gaat.
Laat ik het anders verwoorden, na 10 min merk ik geen verschil met of zonder voor koelen.
Toen ik de auto net had, werkte het wel goed, met dezelfde instellingen.
Ik zal het met de volgende onderhoudsbeurt eens aankaarten.
Maar als ik me niet vergis blijft hij 15 minuten lopen voor hij stopt.
Maar ik merk wel een duidelijk verschil met wanneer ik dit niet doe.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik gebruik niet de remote app, maar de afstandsbediening van de auto.
1x drukken op uit, hierna de hold toets (met het pijltje wat driekwart rond is) ingedrukt houden.
Auto start op, airco gaat aan. En blijft aan. En blijft ook aan wanneer je de deur open doet.
Zal nog eens wat troubleshooten de komende dagen.
Inmiddels blijft bij aanzetten via de app de airco ook gewoon aan bij een deur of klep openen. ( Hebben ze een tijd geleden aangepast).king_dude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:27:
,,..........
Auto start op, airco gaat aan. En blijft aan. En blijft ook aan wanneer je de deur open doet.
Laten we wel wezen, hoe goed de EV6 ook is, er zijn knullige oplossingen gekozen door de Kia ingenieurs. Mijn vorige auto was alles gewoon aan de sleutel gekoppeld. Als ik de deur opende, stond de stoel al naar mijn voorkeur, net als de andere profielvoorkeuren zoals radiozender en airco/verwarming instellingen. Wil mijn vrouw rijden, door haar sleutel wordt alles netjes klaargezet bij het openen van de deur. Hoe moeilijk kan het zijn?HansAuutB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:28:
[...]
Profiel is niet gekoppeld aan een telefoon en andersom ook niet en ook niet aan de sleutel.
Als je in KIA Connect iets wijzigt en naar de auto stuurt, wordt dat doorgevoerd in het laatst actieve profiel.
Dus partner heeft gereden met betreffende profiel en jij stuurt iets via de app, dan vind je dat dus niet terug in jouw profiel.
Dit geldt ook voor een ingestuurde navi-bestemming (waarvan je zeker wist dat je hem had ingezonden, maar niet terug kon vinden in het profiel waarmee jezelf wilt rijden).
U bedoeld waarschijnlijk 1x drukken op portieren sluiten. En daarna (binnen 4 sec) de holdtoets inhouden tot de auto start.king_dude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:27:
Bij vertrek uit de auto stel ik de airco in zoals ik wil dat hij gaat werken als ik weer aankom.
Ik gebruik niet de remote app, maar de afstandsbediening van de auto.
1x drukken op uit, hierna de hold toets (met het pijltje wat driekwart rond is) ingedrukt houden.
Catch my drift?
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
In veel gevallen zijn het dezelfde kabelbomen en trekhaken.Harrie van Til schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
Originele of 3rd party trekhaak laten monteren? Laatste is in ieder geval goedkoper.
Ik heb bij de dealer een afneembare laten monteren (~ € 1000) met 13-polige kabelboom, maar dat was ook geen 'echt' Kia-product, dus ik denk dat het geen/weinig verschil maakt of je het bij de dealer laat doen of een willekeurige trekhakentoko.Harrie van Til schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
Originele of 3rd party trekhaak laten monteren? Laatste is in ieder geval goedkoper.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Zoals @The Wizard al aageeft zijn ze praktisch allemaal third party.Harrie van Til schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
Uitgezonderd de kabelmodule, geleverd bij de kabelboom, deze kan afwijkend zijn van het origineel waardoor dan soms de aanhangermodus niet wordt ingeschakeld.
Dus let daarop bij de omschrijving van de kabelboom.
Zelf heb ik de BRINK diagonaal afneembare trekhaak, makkelijker de- en monteren, met KIA Originele kabelboom.
Ik heb een aftermarket en die doet act wat ie moet doen.Harrie van Til schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:30:
Er bestaan overigens afneembare haken die je diagonaal kunt insteken.
Die zijn een stuk praktischer, want die verticaal insteek dingen betekent sowieso op je knieën.
Geen gezeur met dat petieterige sleuteltje en half liggend onder de auto om die er telkens op en af te halen.
Idd aan de prijzige kant voor en ook nog eens een achterhaald systeem.
Mijn Opel uit 2011 had al een elektrisch uitklapbare trekhaak, dat was pas praktisch en dan kon je in één beweging in- en uit.
Andere vaststelling:
- Zijn er ook mensen die last hebben van een overmatig opwarmend stuur bij dit weer?
Door de schuine voorruit valt op een dag als eergisteren de zon op de bovenzijde van het stuur en zelfs met de airco erop gericht krijg je dat niet meer gekoeld. Je kan het gewoon niet vast nemen aan de bovenzijde.
- Is er een truc om de schuif over het 3,6 kW stopcontact onder de achterbank eenvoudig te openen? Zou moeten openschuiven maar krijg het met de beste wil van de wereld niet verschoven. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd (bij aflevering kreeg de verkoper het ook niet open geschoven maar dat verbaast me niets). Wil ook niets forceren want kan me niet inbeelden dat dit standaard zo slecht open gaat.
edit: al gevonden, blijkbaar moet je die schuif eerst ontsluiten met de sleutel van het voertuig.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 11:23 ]
Mag niet, de trekhaak zit dan voor je mistachterlicht.IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:13:
Gewoon de standaard KIA trekhaak als optie laten monteren en gewoon laten zitten.
Geen gezeur met dat petieterige sleuteltje en half liggend onder de auto om die er telkens op en af te halen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dan haal ik 'm er wel af op die enkele dagen per jaar dat het mistig is en ik moet rijden.
Ik woon in het land waar niets mag maar alles kan en niet in het land waar alles mag maar niets kan.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 11:27 ]
Ook als het niet mistig is mag dit niet. Je mag het doen, een pietluttige agent slingert je gewoon op de bon.IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:26:
Daar moet je natuurlijk ingenieur voor zijn om zo'n oplossing te bedenken.![]()
Dan haal ik 'm er wel af op die enkele dagen per jaar dat het mistig is en ik moet rijden.
Enkel ter info. Iedereen mag het zelf weten natuurlijk.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik lost dit op op (als ik kan) door de auto andersom te zetten. Op dit soort dagen een goede oplossing.IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:13:
Gewoon de standaard KIA trekhaak als optie laten monteren en gewoon laten zitten.
Idd aan de prijzige kant voor en ook nog eens een achterhaald systeem.
Mijn Opel uit 2011 had al een elektrisch uitklapbare trekhaak, dat was pas praktisch en dan kon je in één beweging in- en uit.
Andere vaststelling:
- Zijn er ook mensen die last hebben van een overmatig opwarmend stuur bij dit weer?
Door de schuine voorruit valt op een dag als eergisteren de zon op de bovenzijde van het stuur en zelfs met de airco erop gericht krijg je dat niet meer gekoeld. Je kan het gewoon niet vast nemen aan de bovenzijde.
Anders: een microvezel doekje over je stuur leggen als je weg gaat?
Kan en mag maar hier hebben ze waarschijnlijk wel iets anders te doen dan dat.Phusebox schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Ook als het niet mistig is mag dit niet. Je mag het doen, een pietluttige agent slingert je gewoon op de bon.
Uiteraard ervan uitgaand dat zo'n "pietlullige agent" dan ook weet dat het mistlicht bij een EV6 onderaan in het midden zit (want indien niet geactiveerd moet je al echt weten dat daar het mislicht zit).
En idd, iedereen moet het zelf wwete. Ik ga me dus echt niet bezig houden met die trekhaak daar af en op te halen.
Het ging er me niet om bij stilstand maar gewoon tijdens het rijden.king_dude schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:39:
[...]
Ik lost dit op op (als ik kan) door de auto andersom te zetten. Op dit soort dagen een goede oplossing.
Anders: een microvezel doekje over je stuur leggen als je weg gaat?
Bij stilstand zou het geen probleem zijn want de auto staat thuis onder de carport op het noorden en onderweg heb ik altijd een sneeuwdeken voor de voorruit bij die omgekeerd ook kan dienen als hitteschild en kan je, indien echt nodig, de EV6 binnen ook gedurende 15 min. afkoelen.
Het is dus echt heel heet worden van het stuur tijdens het langdurig rijden bij zonnig weer.
Het display wordt dan overigens ook gloeiend heet.
ps. zonneklep naar beneden hielp ook niet en de e-Niro heeft dit nooit gehad (maar niet zo'n schuine voorruit).
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 12:47 ]
Door je stelligheid deed je me twijfelen en dus vandaag tot twee maal toe gecontroleerd.Dartlink schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:50:
[...]
In rijstand als we het zo moeten zegge.![]()
Dus hij gaat echt naar achteren en naar voren.
Hier* werkt het dus niet zo.
1. Stoel staat in profielstand.
2. Auto uit en stoel gaat naar ingesteld stand naar achter (hier zoals gezegd de normaalstand).
3. Uitstappen en deur sluiten. Bestuurdersstoel blijft in de achteruitstand.
4. Portier openen en terug instappen: bestuurdersstoel komt naar voor in de laatst ingestelde profielstand.
Dus geen onnodig achter en naar voor bij uitstappen en sluiten noch bij het instappen.
* MY 2024 GT-line (BE uitvoering).
Stuur is aardig heet bij wegrijden, maar tijdens rijden gaat het wel oke. Heb je de airco ook op de voorruit staan? Dat kan ook nog wel helpen.IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:45:
[...]
Het ging er me niet om bij stilstand maar gewoon tijdens het rijden.
Bij stilstand zou het geen probleem zijn want de auto staat thuis onder de carport op het noorden en onderweg heb ik altijd een sneeuwdeken voor de voorruit bij die omgekeerd ook kan dienen als hitteschild en kan je, indien echt nodig, de EV6 binnen ook gedurende 15 min. afkoelen.
Het is dus echt heel heet worden van het stuur tijdens het langdurig rijden bij zonnig weer.
Het display wordt dan overigens ook gloeiend heet.
ps. zonneklep naar beneden hielp ook niet en de e-Niro heeft dit nooit gehad (maar niet zo'n schuine voorruit).
Maar nu ik eraan denk, de airco staat hier wel permanent in ecostand. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
(Maar de vriendin wil niet in normale stand gezien hij dan te koud blaast en zelf gebruik ik nauwelijks airco).
Het was ook maar een vraag uit nieuwsgierigheid en waarschijnlijk een hoogst uitzonderlijke toestand. Vandaag is het nog broeiend warm maar zon zit gedeelteijk achter de wolken en dan wordt het stuur al niet meer zo heet.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic