Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:11
IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:13:
Hier lopen de updates, volgens de systeeminfo, nog tot 2031 en de laatste update is van mei 24 dus daar zal het niet aan liggen.
Bijzonder. Heel de wereld klaagt over het uitblijven van de voorjaarsupdate en jij hebt hem wel 😏

Verwar je niet de kleine audio update die is uitgegeven met de systeem - en navigatie update die als laatste van oktober / november 2023 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
In Nieuw Zeeland en Australië is de update al wel open gezet:

Releasenotes: https://update.kia.com/AU/EN/updateNoticeView/lP1Jvp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y10YgR_6Xx62gBQwBpO2xBo8rw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrhBTO1FFUEMl5UzwRWRA8G8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door petertenboer op 22-07-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:55
petertenboer schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:39:
In Nieuw Zeeland en Australië is de update al wel open gezet:

Releasenotes: https://update.kia.com/AU/EN/updateNoticeView/lP1Jvp

[Afbeelding]
Bijna een jaar voorbij en enige nieuwe wat we krijgen is een shortcut om ISLA uit te zetten (wat bij mij niet het geval is, en hopelijk wordt dat met deze update niet geïntroduceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
petertenboer schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Bijzonder. Heel de wereld klaagt over het uitblijven van de voorjaarsupdate en jij hebt hem wel 😏

Verwar je niet de kleine audio update die is uitgegeven met de systeem - en navigatie update die als laatste van oktober / november 2023 is?
Ik verwar met weinig want ik schreef dat de laatste update hier genoteerd van mei 24 was voor een MY24 en ik niet precies weet waarover die update ging.
Bij de e-Niro MY19 was er geen connect noch OTA updates en was na iedere jaarlijkse dealerupdate de Nav nog even grote bagger dus ik mis ook niets wegens niet beter ge(ver)wend en heb met de huidige kwaliteit van het EV6 infotainent systeem dan ook geen enkele reden tot beklag. :+
Voldoet prima voor mij en brengt me overal waar ik wil komen. Zelfs de spraakgestuurde nav en radiobediening verstaat mij probleemloos waar me dat bij de e-Niro op vijf jaar tijd geen enkele keer gelukt is. *O*

Ook geen last van kriebelhoest dus Isla pastilles zijn niet nodig.
Verder zit er in die Aussie update ook niets waar ik echt op zat te wachten en waar zonder mijn verdere leven tot een hel zou verworden.

Wanneer heel de wereld geen grotere zorgen heeft dan dat staat ie er weer goed voor. :)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Vraagje: is het mogelijk om de maximaal toegestane snelheid indicatie in de HUD uit te zetten?

Deze klopt vaak niet en vind hem persoonlijk erg opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

bokkie72 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:33:
Vraagje: is het mogelijk om de maximaal toegestane snelheid indicatie in de HUD uit te zetten?

Deze klopt vaak niet en vind hem persoonlijk erg opvallen.
Ja, kun je uitzetten en staat na de volgende start weer aan, negeren dus maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:55:
[...]

Ik verwar met weinig want ik schreef dat de laatste update hier genoteerd van mei 24 was voor een MY24 en ik niet precies weet waarover die update ging.
Bij de e-Niro MY19 was er geen connect noch OTA updates en was na iedere jaarlijkse dealerupdate de Nav nog even grote bagger dus ik mis ook niets wegens niet beter ge(ver)wend en heb met de huidige kwaliteit van het EV6 infotainent systeem dan ook geen enkele reden tot beklag. :+
Voldoet prima voor mij en brengt me overal waar ik wil komen. Zelfs de spraakgestuurde nav en radiobediening verstaat mij probleemloos waar me dat bij de e-Niro op vijf jaar tijd geen enkele keer gelukt is. *O*

Ook geen last van kriebelhoest dus Isla pastilles zijn niet nodig.
Verder zit er in die Aussie update ook niets waar ik echt op zat te wachten en waar zonder mijn verdere leven tot een hel zou verworden.

Wanneer heel de wereld geen grotere zorgen heeft dan dat staat ie er weer goed voor. :)
Er zijn mensen die regelmatig in nieuwbouwwijken moeten zijn en dan graag een beetje up-to-date kaart materiaal hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
offtopic

[ Voor 160% gewijzigd door We Are Borg op 23-07-2024 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
JeJeBe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Ja, kun je uitzetten en staat na de volgende start weer aan, negeren dus maar.
Ok, waar in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 23-07-2024 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:12
offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 23-07-2024 01:14 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JeJeBe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Dak ook niet .. achterramen zijn niet "automatisch", lekker goedkoop :-(
Voor een wagen van 60K wel zielig.
Na 2 maanden afwezigheid is je eerste post ook echt een bericht wat bijdraagt.@JeJeBe.

Meer dan 110k aan kilometers gereden in 2 jaar met mijn ‘poor man’s ev6 air’, absoluut geen zielige auto hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Na maanden probleempjes met AC laden thuis, regelmatig te vroeg stoppen met laden, klapte tijdens laden nu in de meterkast de aardlekschakelaar van de lader ( Wallbox PulsarPlus ) er uit EN een van de drie 25 A hoofdzekeringen!!! Monteur Stedin heeft hoofdzekering vervangen ( 90 euro… ) en alle apparaten en groepen getest. Alles in orde alleen laden EV6 werkte niet. Monteur was met elektrische bus en die aan de lader gehangen en werkte wel. Mijn EV6 vervolgens aan lader buren gehangen en werkte weer niet. Conclusie duidelijk, probleemveroorzaker is de EV6. Morgen gaat auto naar dealer. Kan bijna niet anders dan defecte ICCU. Auto is van februari 2022. Niet getest of DC laden wel werkt maar gebruik ik ook bijna nooit. Wordt vervolgd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Verwijderd ivm dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Waterman53 op 23-07-2024 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:26
Vrienden,

Ik heb zondag de voorwaarden geaccepteerd en sinds vanochtend in beeld dat ik hier 30mag daar 80, snelweg 100. Het wordt wel een beetje opgedrongen vind ik..... Gelukkig geen piepjes als je te hard rijd maar vind het wel ver gaan.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Waterman53 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:14:
Na maanden probleempjes met AC laden thuis, regelmatig te vroeg stoppen met laden, klapte tijdens laden nu in de meterkast de aardlekschakelaar van de lader ( Wallbox PulsarPlus ) er uit EN een van de drie 25 A hoofdzekeringen!!! Monteur Stedin heeft hoofdzekering vervangen ( 90 euro… ) en alle apparaten en groepen getest. Alles in orde alleen laden EV6 werkte niet. Monteur was met elektrische bus en die aan de lader gehangen en werkte wel. Mijn EV6 vervolgens aan lader buren gehangen en werkte weer niet. Conclusie duidelijk, probleemveroorzaker is de EV6. Morgen gaat auto naar dealer. Kan bijna niet anders dan defecte ICCU. Auto is van februari 2022. Niet getest of DC laden wel werkt maar gebruik ik ook bijna nooit. Wordt vervolgd…
Balen, zou wel contact opnemen met KIA NL ivm met je extra kosten welke waarschijnlijk voortkomen uit een probleem met de auto, maar wacht eerst af wat het probleem veroorzaakt.
DC laden gaat sowieso niet via de ICCU, dit gaat via de HV-inverter op de motor of bij 800V laders direct naar de HV-accu.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

marc4547 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:48:
Vrienden,

Ik heb zondag de voorwaarden geaccepteerd en sinds vanochtend in beeld dat ik hier 30mag daar 80, snelweg 100. Het wordt wel een beetje opgedrongen vind ik..... Gelukkig geen piepjes als je te hard rijd maar vind het wel ver gaan.
Hmm, dat deed mijn MY23 al vanaf het begin... Voor mij is het nu een indicatie dat wanneer de cijfertjes rood worden, er nog wat snelheid bij moet en dan is 't goed (blijft belachelijk dat deze techniek verplicht is tegenwoordig terwijl de computer te dom is om onderborden te lezen).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruffian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:50
Ook ik mag mij aansluiten bij jullie club, hallo!
Ik rij 77kWh AWD GT-Line dec-21, afkomend van een Hyundai Kona Electric.

Maar heb nog wel enkele dingen die ik 'mis' of niet gevonden krijg.
Zo heb ik 2 kinderen op de achterbank in een kinderstoel en kan mooi van voren het kinderslot er op gooien. Klein iets, super fijn! Vooral omdat de stoeltjes er soms uit gaan om volwassenen mee te nemen en ik geen portier hoef te spelen. Alleen die stoel verwarming achter, die vinden de kinderen ook leuk, ja de lampjes dan.
De stoel zelf voelen ze namelijk niet. Ik kan nergens vinden of je dit definitief kan uitschakelen.

Ik heb ook een tijdje een etron gereden en daarbij kon je de achterklep 'open schoppen', zit dit hier niet op?

Nu zie ik ook vaak de vraag voor Wireless Carplay in dit topic staan, in de handleiding staat dat dit mogelijk is. Ook blijkt dit in Korea gewoon te werken. Is er dan echt niets te bedenken om dit te fixen, mijn telefoon onderin die bak gooien voelt zo raar.

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Ruffian schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:30:

Zo heb ik 2 kinderen op de achterbank in een kinderstoel en kan mooi van voren het kinderslot er op gooien. Klein iets, super fijn! Vooral omdat de stoeltjes er soms uit gaan om volwassenen mee te nemen en ik geen portier hoef te spelen. Alleen die stoel verwarming achter, die vinden de kinderen ook leuk, ja de lampjes dan.
De stoel zelf voelen ze namelijk niet. Ik kan nergens vinden of je dit definitief kan uitschakelen.

Ik heb ook een tijdje een etron gereden en daarbij kon je de achterklep 'open schoppen', zit dit hier niet op?

Nu zie ik ook vaak de vraag voor Wireless Carplay in dit topic staan, in de handleiding staat dat dit mogelijk is. Ook blijkt dit in Korea gewoon te werken. Is er dan echt niets te bedenken om dit te fixen, mijn telefoon onderin die bak gooien voelt zo raar.
Stoelverwarming weet ik geen optie voor

De achterklep kan ingesteld worden dat deze automatisch open gaat wanneer je achter de auto staat (met de sleutel)

Wireless carplay is er alleen voor ccNC (EV(), niet Gen 5W (EV6) bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marc4547 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:48:
Vrienden,

Kloppen de opgegeven max. snelheden in de EV6 dan niet?
Wanneer hier de opgegeven snelheden in het voertuig niet correct zijn komt dat meestal omdat er een C43 bord ontbreekt (en de info op de kaartonderlaag niet up to date is) of dat de max. toegelaten snelheid recent terug naar beneden werd gebracht en de max. aangegeven snelheid in het voertuig hoger is dan in werkelijkheid toegelaten.

De "biepjes" in het vtg (overschrijden max. snelheid, snelheids/roodlicht camera, snelheidszone,...) vind ik overigens heel discreet en juist hard genoeg om me er alert op te maken dat ik mijn aandacht erbij moet houden en eventueel de snelheid wat moet laten zakken. Het systeem doet dus - op een paar uitzonderingen na* -waarvoor het ontworpen is.

* Hier worden de snelheden op de openbare weg zo dikwijls aangepast dat ik best kan begrijpen dat het onbegonnen werk is om die allemaal bij te houden en onmiddellijk een update in het systeem door te voeren. Het camerasysteem van Kia in de EV6 leest wel de C43 borden om de onderliggende info in de map te corrigeren maar niet het witte F4B "einde zone" bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nee zit er niet op maar op o.a. de GT-line uitvoering wel een naderingssysteem.
Wanneer je heel dicht bij de knop van de achterklep komt te staan (en je de afstandsbediening op zak hebt) gaat de EV6 5 tot 6 keer piepen (en de richtingaanwijzers aan). Dat is de tijd die nodig is om de koffer handenvrij of zonder de afstandsbediening te openen.
Indien je niets in de handen hebt heb je vlugger manueel op de knop van de kofferklep gedrukt dan de tijd nodig om de koffer handenvrij te laten openen.

Je moet die functie wel eerst activeren in het menu van de instellingen op het display van de EV6.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:29

Toen ik mijn EV6 een paar maanden geleden binnen had vonden de kinderen ( 1 in kinderstoel andere niet) het ook leuk om met de knopjes te spelen.
Even laten gaan en daarna paar keer gezegd dat ze eraf moeten blijven. Daarna was het over.
Je kan in het dashboard als je het juiste scherm voor je hebt wel zien dat ze aan staan en dan ook uitschakelen maar dat is een heel gedoe.
Er zit voor achter geen blokkeer functie op voor de stoel verwarming.
De stoelverwarming gaat na 20 min automatisch uit dacht ik

Bij de instellingen kun je zorgen dat als je links achter de hoek staat de achterklep automatisch open gaat. 3x peipen en dan gaat de klap open.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• petertenboer
Iemand in Duitsland die een EV6 als taxi gebruikt heeft een batterijtest laten doen.
Ik vind het een nette waard na zoveel kilometers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58nuDYcQe4oNCPGEXCqRI3Rf4I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgVRocaDN29tXmsGBddxIblD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Kloppen de opgegeven max. snelheden in de EV6 dan niet?
In mijn ervaring vaak niet nee. Vooral op de dijkweggetjes en de 60km zones endergelijke hier in de buurt wil 'ie nog wel 'ns 'n overgang missen en dan 60 op een 80 weg of 80 op een 60 weg aangeven. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat dat hier in de buurt iets beter lijkt na whatever er is gebeurd waarvoor we die nieuwe voorwaarden moesten accepteren.

Verder kan 'ie nog steeds niet goed overweg met onze variabele snelheidslimieten (100 tussen 0600 en 1900, buiten die tijden 100, 120 of 130)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 21-09 11:29

The Wizard

Moderator Mobile

Je kan in het uiterste geval altijd nog de zekering eruit halen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

d-vine schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:46:
[...]

...

Bij de instellingen kun je zorgen dat als je links achter de hoek staat de achterklep automatisch open gaat. 3x peipen en dan gaat de klap open.
3 piepjes??
Bij mij 5 of 6...duurt te lang om te gebruiken...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
anboni schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Verder kan 'ie nog steeds niet goed overweg met onze variabele snelheidslimieten (100 tussen 0600 en 1900, buiten die tijden 100, 120 of 130)
Ah, met dat laatste had ik idd geen rekening gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:32:
[...]
Bij mij 5 of 6...duurt te lang om te gebruiken...
Idem voor een MY 2024.
En, persoonlijke mening, alleen praktisch bruikbaar indien handen vol, zoniet gaat het sneller via de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Nee zit er niet op maar op o.a. de GT-line uitvoering wel een naderingssysteem.
Wanneer je heel dicht bij de knop van de achterklep komt te staan (en je de afstandsbediening op zak hebt) gaat de EV6 5 tot 6 keer piepen (en de richtingaanwijzers aan). Dat is de tijd die nodig is om de koffer handenvrij of zonder de afstandsbediening te openen.
Indien je niets in de handen hebt heb je vlugger manueel op de knop van de kofferklep gedrukt dan de tijd nodig om de koffer handenvrij te laten openen.

Je moet die functie wel eerst activeren in het menu van de instellingen op het display van de EV6.
Duidelijk, straks instellen en uittesten. Naar mijn idee had ik die namelijk al aangezet maar hij ging niet open. Ik lees bij @d-vine dat ik gewoon verkeerd sta :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamjo01
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 13:14
Hallo allemaal.

Ik rijd een Kia EV6 77.4kWh Plus RWD sinds April 2023. sinds begin deze maand merk ik dat de auto (boven de 50-60 per uur) makkelijk naar rechts wegtrek. Als ik alle bestuurders opties heb aanstaan zoals lane assist en de stuur correctie is het veel minder ..maar het is toch raar dat de auto so uit het spoor loopt.

Ik heb de banden gecheckt bij de pomp en hebben allemaal evenveel lucht in de band, de winterbanden zijn er in maart al vanaf gegaan en na de wissel had ik absoluut geen last.

Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring ? Op het forum las ik er een paar maar zag geen echt vergelijkende posts.

Ben benieuwd.
John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:27
kamjo01 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:57:
Hallo allemaal.

Ik rijd een Kia EV6 77.4kWh Plus RWD sinds April 2023. sinds begin deze maand merk ik dat de auto (boven de 50-60 per uur) makkelijk naar rechts wegtrek. Als ik alle bestuurders opties heb aanstaan zoals lane assist en de stuur correctie is het veel minder ..maar het is toch raar dat de auto so uit het spoor loopt.

Ik heb de banden gecheckt bij de pomp en hebben allemaal evenveel lucht in de band, de winterbanden zijn er in maart al vanaf gegaan en na de wissel had ik absoluut geen last.

Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring ? Op het forum las ik er een paar maar zag geen echt vergelijkende posts.

Ben benieuwd.
John
Wielen eens laten uitbalanceren wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
@kamjo01 Uitbalanceren zal niet per sé nodig zijn, maar uitlijnen wel.
Misschien heb jij (of een andere bestuurder?) een stoeprandje oid geraakt?
Dan kan er een wiel (meestal, maar niet altijd, een voorwiel) een beetje scheef staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamjo01
Peter-036 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:52:
@kamjo01 Uitbalanceren zal niet per sé nodig zijn, maar uitlijnen wel.
Misschien heb jij (of een andere bestuurder?) een stoeprandje oid geraakt?
Dan kan er een wiel (meestal, maar niet altijd, een voorwiel) een beetje scheef staan.
Zeker weten geen stoep of iets anders geraakt. maar uitlijnen dacht ik ook aan. Ik ga van de week eerst naar de garage voor een check !

Thanks for the feedback

[ Voor 25% gewijzigd door kamjo01 op 23-07-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamjo01
Hetisookwat schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Wielen eens laten uitbalanceren wellicht?
dat is een optie.. maar raar dat het uit het niets ontstaat.... moet toch een reden voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Zijn er al updates met de Carlinkit dongle? Ik zie namelijk ook de 5.0 staan en volgens Google is die beter maar is dit ook? Of adviseren jullie inmiddels een andere? Ik wil toch graag Carplay wireless hebben omdat ik dat gefrot met het kabeltje onderin totaal niet handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Laat je toch gewoon het USB kabeltje in de datapoort zitten en kan je de phone gewoon bovenaan verbinden en verbinding verbreken. Zo'n extra kabeltje kost je nu ook weer geen rib uit je lijf. Waarschijnlijk zelfs minder dan zo'n kit.
DE EV6 heeft aan de zijkant van de middenconsole zelfs een bevestigingshaakje voor een USB kabel.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:54:
Laat je toch gewoon het USB kabeltje in de datapoort zitten en kan je de phone gewoon bovenaan verbinden en verbinding verbreken. Zo'n extra kabeltje kost je nu ook weer geen rib uit je lijf. Waarschijnlijk zelfs minder dan zo'n kit.
DE EV6 heeft aan de zijkant van de middenconsole zelfs een bevestigingshaakje voor een USB kabel.
Mis ik dan iets? Ik heb bovenin de console alleen de wireless lader en bekerhouders (heb de AWD GT-Line).
Ik kan er natuurlijk overheen gekeken hebben maar volgens mij heb ik alleen op de bodem 2 usb poorten (A & C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wat betreft USB poorten mis je dan al minstens nog 2 C-poorten in de leuning van de voorstoelen (ik heb ook een GT-line dus dat zal bij jou niet anders zijn toch?). En er zit er nog ergens eentje. :)
Maar dat is het punt niet want - zover ik mee ben - kan je alleen de A- poort links onderaan gebruiken voor datatransmissie en zijn alle andere C-poorten gewoon laadpoorten.

Het punt is dat je in die A-poort gewoon een datakabel kan inpluggen en aan het andere eind je telefoon die dan gewoon op zijn laadplek kan liggen. Je laat die datakabel gewoon in de auto en connecteert 'm alleen bovenaan met je phone. Moet je niet meer onderaan met de kabel zitten klooien want die blijft gewoon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:07:
Wat betreft USB poorten mis je dan al minstens nog 2 C-poorten in de leuning van de voorstoelen (ik heb ook een GT-line dus dat zal bij jou niet anders zijn toch?). En er zit er nog ergens eentje. :)
Maar dat is het punt niet want - zover ik mee ben - kan je alleen de A- poort links onderaan gebruiken voor datatransmissie en zijn alle andere C-poorten gewoon laadpoorten.

Het punt is dat je in die A-poort gewoon een datakabel kan inpluggen en aan het andere eind je telefoon die dan gewoon op zijn laadplek kan liggen. Je laat die datakabel gewoon in de auto en connecteert 'm alleen bovenaan met je phone. Moet je niet meer onderaan met de kabel zitten klooien want die blijft gewoon zitten.
Ik vind dit niet echt een mooie optie, vooral omdat mijn hand vaak rust op de ‘knop’. Of mis ik nog iets? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMbJdQNVNjAMrapX8BFJPEvc-IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD0FAtfHLb8jxkSuCGBxw03Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Over smaken en kleuren gaan we geen discussie voeren. :)
Eveneens andere uitgangspunt, mijn handen rusten doorgaans op het stuur.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:03
Sta nu ergens in Frankrijk op een berg met zombiemodus. Krijg hem er niet uit. Handig…

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ruffian schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:50:
Zijn er al updates met de Carlinkit dongle? Ik zie namelijk ook de 5.0 staan en volgens Google is die beter maar is dit ook? Of adviseren jullie inmiddels een andere? Ik wil toch graag Carplay wireless hebben omdat ik dat gefrot met het kabeltje onderin totaal niet handig vind.
Ik heb de 5.0 versie onlangs van aliexpres. Werkt prima, niet mega snel maar ook niet traag. Doet wat het moet doen. Wellicht dat ik in de toekomst update naar een volledige Android box om zodoende meerdere apps tegelijk te kunnen draaien. Krijg nu geen split screen voor elkaar binnen Apple auto en/of tussen Apple Auto en het Kia systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
DaMenaz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:54:
Sta nu ergens in Frankrijk op een berg met zombiemodus. Krijg hem er niet uit. Handig…
Maar even koffie gaan drinken. Daarna werkte hij weer. Hopelijk een incident.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
greg-a schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:16:
[...]

Ik heb de 5.0 versie onlangs van aliexpres. Werkt prima, niet mega snel maar ook niet traag. Doet wat het moet doen. Wellicht dat ik in de toekomst update naar een volledige Android box om zodoende meerdere apps tegelijk te kunnen draaien. Krijg nu geen split screen voor elkaar binnen Apple auto en/of tussen Apple Auto en het Kia systeem.
Ik lees over die 5.0 en 4.0 zoveel wisselende ervaringen. De 4.0 zag ik voor 30,- staan dus het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
En er zit er nog ergens eentje. :)
Onder het rechter klepje naast de 12V op de rand van de bak onder de middenconsole. 👍

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

Grrr. Gisteren een steentje gekopt met de voorruit, vandaag al een afspraak kunnen krijgen om te fixen, maar bij het wegrijden was het vandaag een flinke scheur geworden. :(
Hopelijk kunnen ze het een beetje goed vervangen met al die rijhulp systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 22:39
PeaceNlove schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:58:
Grrr. Gisteren een steentje gekopt met de voorruit, vandaag al een afspraak kunnen krijgen om te fixen, maar bij het wegrijden was het vandaag een flinke scheur geworden. :(
Ook gehad. Dure grap 1800 dacht ik. De kappen om jet raam was door de dealer niet goed eruit gehaald waardoor de aansluitpunten van de kappen aan de zijkant en binnen kapot waren. De kap vloog weg tijdens rijden. Na 2 maanden door de dealer vervangen door onderdelen tekort destijds.

Ik hoop dat de dealers inmiddels weten hoe ze het moeten vervangen.

HUD en andere zaken waren wel goed ingesteld en werken probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

FCTW schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Ook gehad. Dure grap 1800 dacht ik. De kappen om jet raam was door de dealer niet goed eruit gehaald waardoor de aansluitpunten van de kappen aan de zijkant en binnen kapot waren. De kap vloog weg tijdens rijden. Na 2 maanden door de dealer vervangen door onderdelen tekort destijds.

Ik hoop dat de dealers inmiddels weten hoe ze het moeten vervangen.

HUD en andere zaken waren wel goed ingesteld en werken probleemloos.
Het is zakelijke lease, dus de kosten zijn niet mijn probleem. Maar wel zuur met net 2500 op de teller.
Ik ga in ieder geval even goed opletten met de reparatie, want Arval stuurt me vooralsnog niet naar de merkdealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:07
slim_fan schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:03:
Sinds woensdag ook trotse eigenaar van een EV6. Gisteren wou ik de auto (voor het eerst) helemaal vol laden voor een lange rit. Toen de batterij op 87% stond, heb ik de AC limiet in de app verhoogd van 90% naar 100%. De laadsnelheid was toen al(stapsgewijs) teruggeschroefd van 11kW naar 2.5kW. Toen ben ik de laatste update gaan installeren en laadde de auto met 0.7kW. Na de update was het batterij percentage in een keer 100% (met een geschatte range van slechts 437km), wat feitelijk niet kan met zon laadsnelheid. Het lijkt haast alsof de laatste 10% batterij zijn vergeten.
Heeft iemand dit wel eens gehad of een idee wat het zou kunnen zijn? Of beter hoe 'het' kan oplossen?
Naast aanleiding van dit mogelijke probleem met ons accupakket heb ik een OBD meter gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmUZmSjIU6gw6PH2eRQyETwBShs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMrDa4SJayVBIjm74mrUQRzN.png?f=fotoalbum_large

De BMS SoC geeft bijna 10% lager dan de weergegeven SoC. De auto heeft slechts 11.000 op de teller (ex-demo), dus 10% degradatie klinkt als (te) veel.

Nu zie ik verschillen in de voltages van de cellen; en stuk of 20 cellen met opeenvolgende nummers. Kan de BMS dit oplossen met balanceren of kan ik beter naar de dealer gaan?
Moet ik voor het balanceren de accu nog leeg rijden of is overnacht aan de lader al voldoende?

[ Voor 5% gewijzigd door slim_fan op 23-07-2024 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
Sinds ik zelf een nieuwe accu heb gekocht, omdat er volgens Kia niks mis mee was na 3x stil te hebben gestaan, lijkt het er wel op dat mijn spook verbruik bij stilstand weg is. Waarschijnlijk was die accu dus dermate gaar dat ik de auto deze meer dan een jaar continue heeft zitten bijladen.

Bij een Android werkt dat niet. Als ik de kabel insteek, en de telefoon op de wireless charger leg, wordt de verbinding met de kabel verbroken en is Android Auto dus ook weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 24-07-2024 05:54 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@slim_fan Dat het BMS een lagere SOC meldt is toch mooi,en logisch, die 9% zijn nu dus de buffer die het BMS reserveert voor accudegradatie.
In CarScanner kun je ook de SOH van je HV accu bekijken, die zal vast en zeker op 100% staan.
Balanceren doet het BMS zelf wanneer je 'm af en toe tot 100% laadt, en kleine verschillen tussen de cellen zijn vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
FCTW schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Ook gehad. Dure grap 1800 dacht ik.
#verzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 05:52:
Sinds ik zelf een nieuwe accu heb gekocht, omdat er volgens Kia niks mis mee was na 3x stil te hebben gestaan, lijkt het er wel op dat mijn spook verbruik bij stilstand weg is. Waarschijnlijk was die accu dus dermate gaar dat ik de auto deze meer dan een jaar continue heeft zitten bijladen.
Ben benieuwd of dit je gemiddelde verbruik ook gaat drukken de komende tijd...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 22:39
Ik kon bij mijn eerdere auto het raam voor 300 euro vervangen. Ik had ook wel een verzekering, maar uiteindelijk betalen we het in de verzekering. De premie is flink omhoog gegaan dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
TGEN schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:08:
[...]

Ben benieuwd of dit je gemiddelde verbruik ook gaat drukken de komende tijd...
Het is nog wat voorbarig, en het weer speelt ook mee natuurlijk, maar de app geeft nu soms 450 km bereik aan bij 100%. Dat was twee maanden geleden haast onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij een Android werkt dat niet. Als ik de kabel insteek, en de telefoon op de wireless charger leg, wordt de verbinding met de kabel verbroken en is Android Auto dus ook
Wij hebben een recente EV6 GT line en mijn vriendin een Samsung smartphone met Android.
De USB kabel steekt aan één zijde altijd in de A-poort, de phone ligt op de middenconsole op de locatie van de wireless charger en wordt daar verbonden met het andere einde van de datakabel.
Mijn vriendin rijdt altijd met Waze en telefoonprojectie op het infotainment van het rechter display van de boordplank. En tot nu toe werkt dat perfect.

De functie van de wireless charging zelf staat bij ons wel uitgeschakeld. Wanneer je me een USB kabel werkt voor Android auto heeft het geen zin om gelijktijdig draadloos te gaan opladen want dat gebeurt sowieso al via de USB kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Wij hebben een recente EV6 GT line en mijn vriendin een Samsung smartphone met Android.
De USB kabel steekt aan één zijde altijd in de A-poort, de phone ligt op de middenconsole op de locatie van de wireless charger en wordt daar verbonden met het andere einde van de datakabel.
Mijn vriendin rijdt altijd met Waze en telefoonprojectie op het infotainment van het rechter display van de boordplank. En tot nu toe werkt dat perfect.

De functie van de wireless charging zelf staat bij ons wel uitgeschakeld. Wanneer je me een USB kabel werkt voor Android auto heeft het geen zin om gelijktijdig draadloos te gaan opladen want dat gebeurt sowieso al via de USB kabel.
Dit was het enige dat je hoefde te zeggen:
De functie van de wireless charging zelf staat bij ons wel uitgeschakeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het is niet aan jou om te bepalen wat ik wel of niet dien te schrijven, dat zal ik zelf wel bepalen.
Gewoon verschillende uitgangspunten en benadering: sommigen blijven zoeken tot ze van iets een (blijvend) probleem kunnen maken en anderen tot ze het op een zo eenvoudig mogelijke manier kunnen oplossen. :+

Het is de logica zelve dat wanneer toch al een kabelverbinding wordt gebruikt voor carplay of androidauto je niet nog eens draadloos wil gaan opladen want de accu van de phone wordt dan sowieso al geladen via de kabel.

Maar toch goed om te vernemen dat je eindelijk effectief iets gedaan hebt aan de problemen met je EV6.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Zijn er hier aanbevelingen voor een OBD dongle voor de Kia EV6? Ik weet niet of het relevant is, maar ik gebruik een iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

Bij een Android werkt dat niet. Als ik de kabel insteek, en de telefoon op de wireless charger leg, wordt de verbinding met de kabel verbroken en is Android Auto dus ook weg.
Ik heb de Wireless lader uitgezet in mijn profiel.
Als ik aan de kabel hang voor Android Auto, dan wordt de telefoon ook opgeladen en de wireless is dan niet nodig...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:32:
Het is niet aan jou om te bepalen wat ik wel of niet dien te schrijven, dat zal ik zelf wel bepalen.
Gewoon verschillende uitgangspunten en benadering: sommigen blijven zoeken tot ze van iets een (blijvend) probleem kunnen maken en anderen tot ze het op een zo eenvoudig mogelijke manier kunnen oplossen. :+

Het is de logica zelve dat wanneer toch al een kabelverbinding wordt gebruikt voor carplay of androidauto je niet nog eens draadloos wil gaan opladen want de accu van de phone wordt dan sowieso al geladen via de kabel.

Maar toch goed om te vernemen dat je eindelijk effectief iets gedaan hebt aan de problemen met je EV6.
Om uit te leggen waarom jouw Android wel verbinding behoudt op het oplaadpunt met kabel is dat de meest efficiënte manier.

Bovendien zijn er ook mensen met een andere uitvoering die het opladen niet uit kunnen zetten in de instellingen.

En tevens mensen die het wel uit kunnen zetten maar niet altijd de kabel willen inpluggen voor CarPlay of AA, maar wel willen opladen (zonder kabel).

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 24-07-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, daarom dat ik ook een uitvoerige uitleg gaf zodat "de anderen" al direct konden opmaken of dit voor hun situatie ook van toepassing was en er daarna niet steeds om bijkomende uitleg moest gevraagd worden met als uitleg dat de eerste reactie niet duidelijk genoeg was wegens meerdere mogelijkheden. :)

Nu blijf je zelf, blijkbaar tegen je eigen uitgangspunten in, maar reageren op zaken die al lang niet meer relevant noch bondig zijn. :+

Wat wel en niet kan en welke keuzes er wel of niet zijn zal nu voor iedereen wel duidelijk zijn en dat is het voornaamste punt binnen een discussie. *O*
Hoe ze er al dan niet binnen de eigen mogelijkheden van gebruik willen maken (draadloos, bekabeld, mix,....) blijft, net als voorheen, een individuele keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Peter-036 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:34:
@slim_fan Dat het BMS een lagere SOC meldt is toch mooi,en logisch, die 9% zijn nu dus de buffer die het BMS reserveert voor accudegradatie.
In CarScanner kun je ook de SOH van je HV accu bekijken, die zal vast en zeker op 100% staan.
Balanceren doet het BMS zelf wanneer je 'm af en toe tot 100% laadt, en kleine verschillen tussen de cellen zijn vrij normaal.
Kleine toevoeging: Kalibreren doet het BMS alleen wanneer je via een AC lader verbonden bent + 100% accu zit.
DC verbinden + 100% wordt altijd afgekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Kleine toevoeging: Kalibreren doet het BMS alleen wanneer je via een AC lader verbonden bent + 100% accu zit.
DC verbinden + 100% wordt altijd afgekoppeld
Kalibreren doet ie volgens mij ook als je gewoon je doelpercentage bereikt hebt (met AC laden). Of wat is anders de verklaring dat ik 80% instel en er dan uren lang nog druppelgewijs wordt geladen tot 82 of 83%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Kalibreren doet ie volgens mij ook als je gewoon je doelpercentage bereikt hebt (met AC laden). Of wat is anders de verklaring dat ik 80% instel en er dan uren lang nog druppelgewijs wordt geladen tot 82 of 83%?
Dat ligt aan die auto van jou... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
slim_fan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:56:
[...]

Naast aanleiding van dit mogelijke probleem met ons accupakket heb ik een OBD meter gekocht.

[Afbeelding]

De BMS SoC geeft bijna 10% lager dan de weergegeven SoC. De auto heeft slechts 11.000 op de teller (ex-demo), dus 10% degradatie klinkt als (te) veel.

Nu zie ik verschillen in de voltages van de cellen; en stuk of 20 cellen met opeenvolgende nummers. Kan de BMS dit oplossen met balanceren of kan ik beter naar de dealer gaan?
Moet ik voor het balanceren de accu nog leeg rijden of is overnacht aan de lader al voldoende?
Ik vind het verschil wel groot tussen de SOC en SOC BMS, normaal gesproken is dit ongeveer 3,5% bij een volle accu (100 / 96,5) en bij een bijna lege accu de andere kant op (0 / 3,5). Rond de 55% moeten ze beiden hetzelfde aangeven.

Ben heel benieuwd wat ie aangeeft als je tot 100% gaat laden en dan ook een paar uurtjes aan de lader laten staan. Als ik doorreken naar 100% zou je accu ongeveer 66 kWh moet aangeven, dat is te weinig voor een 77 kWh variant, moet je eerder rond de 70/72 zitten.

Ik vind 0,1V een behoorlijk verschil voor een bijna volle accu, laat hem aub eens een nachtje aan de laadpaal staan, even kijken of de BMS het bijtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:07
Dank voor het meedenken; precies het gevoel dat ik ook had dat de verschillen in voltage van cellen en SoC systeem en BMS wat te groot zijn.
Ik zal de accu komende dagen leeg proberen te rijden (in ieder geval < 55%) en daarna de auto een nacht aan de lader. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Heeft de Light Edition ook draadloos opladen van je smartphone?
Heb het nog nooit gebruikt, dus zal het ook niet missen, maar ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Highlander1962 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:50:
Heeft de Light Edition ook draadloos opladen van je smartphone?
Heb het nog nooit gebruikt, dus zal het ook niet missen, maar ben wel nieuwsgierig.
Nee, de Plus ook niet standaard. En ik kan de officiële draadloze lader die je kunt laden inbouwen niet aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Nee, de Plus ook niet standaard. En ik kan de officiële draadloze lader die je kunt laden inbouwen niet aanbevelen.
Ga ik zeker niet doen, want ik maak te korte ritten om zoiets te gebruiken. Mijn telefoon hoeft nooit opgeladen te worden in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:26
Net terug van de iccu update.
Ze hebben ook de 12v accu nagekeken.

Ik heb ook last van dat de ruitenwisser aan de bestuurderskant piept bij een snelheid van +110km/h

Ze hebben de wissers nu vervangen door wissers van Bosch, als dat het probleem niet oplost moet de arm onder garantie worden vervangen blijkbaar.

Wat betreft de iccu zou deze op ongeveer 5% van de wagens moeten worden vervangen...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:16:
Ik heb ook last van dat de ruitenwisser aan de bestuurderskant piept bij een snelheid van +110km/h
Dat zijn rappe wissers.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:58:
Even een checkvraagje voor de ervaringsdeskundigen: is het normaal dat die barst groeit als je auto niks staat te doen op de oprit? Ben gisteren alleen even kort weggeweest toen het nog een afspraak was voor een pitje te vullen, maar toen was het dus een scheurtje, vandaag deels thuiswerken en een heisessie op fietsafstand en ik kijk naar buiten en zie die barst fors groter zijn, auto staat aan de noordkant van het huis op de oprit, dus deels schaduw en zon gedurende de dag.
Maak me een beetje zorgen zo :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wib54wZuMcie2bDet9abMGJmckg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RTGalEJ4eN0uY8tiwxgayQO.jpg?f=fotoalbum_large
Barst was gisteren tot mijn wijsvinger

[ Voor 19% gewijzigd door PeaceNlove op 24-07-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Ja, dat scheurt gewoon door. Doe je niks aan.

Het is gelaagd glas, dus er kan niks engs gebeuren.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
PeaceNlove schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Even een checkvraagje voor de ervaringsdeskundigen: is het normaal dat die barst groeit als je auto niks staat te doen op de oprit? Ben gisteren alleen even kort weggeweest toen het nog een afspraak was voor een pitje te vullen, maar toen was het dus een scheurtje, vandaag deels thuiswerken en een heisessie op fietsafstand en ik kijk naar buiten en zie die barst fors groter zijn, auto staat aan de noordkant van het huis op de oprit, dus deels schaduw en zon gedurende de dag.
Maak me een beetje zorgen zo :|
Door spanning in ‘t glas kunnen pitjes uitgroeien tot een barstje en barstjes kunnen uitgroeien tot grote barsten. Dus een te repareren beschadiging kan zomaar uitgroeien tot iets dat niet meer te repareren is en wat dus een vervanging van je ruit nodig heeft.

Die spanning kan door van alles komen, temperatuurverschillen en mechanische trillingen zullen de kans er op niet verkleinen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Augustus de afspraak staan voor een nieuwe ruit. Ik ga het dan tot die tijd gewoon als experiment aankijken. Soort van tomatenplant in je tuin, begint ook klein en groeit ook alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
PeaceNlove schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:35:
Augustus de afspraak staan voor een nieuwe ruit. Ik ga het dan tot die tijd gewoon als experiment aankijken. Soort van tomatenplant in je tuin, begint ook klein en groeit ook alle kanten op.
Lijkt mij niet prettig hier lang mee door te moeten rijden. Begin of eind augustus?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:26
Ja heel normaal, heb veel ervaring daarmee, ik heb zelfs al gehad dat ik na een steenslag geen putje zag en de volgende dag plots een hele scheur had...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Waterman53 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:14:
Update: Vandaag door dealer vastgesteld dat de ICCU het inderdaad heeft begeven en vervangen moet worden. Morgen hoor ik wanneer. DC laden is nog mogelijk dus kan nog blijven rijden in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

PeaceNlove schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:35:
Ik ben vorig jaar vijf weken met de camper op pad geweest. Op dag 1 reed ik door Straatsburg en kreeg ik een steen op mijn ruit, putje en een scheurtje. In week drie scheurde het uit tot drie scheuren, twee naar beneden en één naar boven. Hele vakantie geen problemen mee gehad en laten vervangen bij thuiskomst.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Waterman53 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Update: Vandaag door dealer vastgesteld dat de ICCU het inderdaad heeft begeven en vervangen moet worden. Morgen hoor ik wanneer. DC laden is nog mogelijk dus kan nog blijven rijden in principe.
Totdat je 12V accu leeg is omdat de ICCU die niet meer kan bijladen... zou er niet te ver mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:12
#dtv
Wie van jullie gebruikt voor slim laden van de EV6 de app Gridio?
En wat zijn de huidige ervaringen?

Een jaar geleden gebruikte ik Gridio ook maar dat gaf 12v accu(drain) issues doordat Gridio teveel met de auto communiceerde.
Inmiddels heeft Gridio, naar zeggen, de app aangepast waardoor er minder gecommuniceerd zou worden.
Vlgs hen horen/ervaren ze nauwelijks nog issues met KIA/Hyundai auto's.
Kan iemand van jullie dat bevestigen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Totdat je 12V accu leeg is omdat de ICCU die niet meer kan bijladen... zou er niet te ver mee rijden.
OK, dat is wel een dingetje dan……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Waterman53 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 03:27:
[...]

OK, dat is wel een dingetje dan……
Ik heb nu 2 maanden hetzelfde probleem als jij (bij ieder AC laadpaal meteen in defect schietende palen), maar 12v wordt bijgeladen. Dat is dus wel bijzonder.
Dealer gaat iccu vervangen in september bij de 120k beurt. Ik laad overigens bijna alleen maar dc, dus voor mij niet zo’n probleem.

Oh en @Phusebox, ik doelde met mijn kalibreren accu toevoeging dat dit alleen op AC gebeurt, DC is direct disconnect bij bereiken doel %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:54:
Gewoon kabel erin laten zitten en een magnetische USB connector gebruiken. Op ali staan tientallen varianten, ik gebruik https://nl.aliexpress.com...c7-4b6d-9e56-0c032ca67908 met veel plezier voor al mijn devices. Draadloze laders allemaal opgeruimd. Gebruik een andere variant voor mijn laptop, 140W power en Thunderbolt.
Kabel inpluggen is klaar binnen een seconde, kabeltje vind zelf zijn weg de laatste centimeter. Er zijn ook varianten waar de connector al in de kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27
king_dude schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 03:59:
[...]

Ik heb nu 2 maanden hetzelfde probleem als jij (bij ieder AC laadpaal meteen in defect schietende palen), maar 12v wordt bijgeladen. Dat is dus wel bijzonder.
Dealer gaat iccu vervangen in september bij de 120k beurt. Ik laad overigens bijna alleen maar dc, dus voor mij niet zo’n probleem.

Oh en @Phusebox, ik doelde met mijn kalibreren accu toevoeging dat dit alleen op AC gebeurt, DC is direct disconnect bij bereiken doel %.
Dit had ik bij AC palen, gingen direct uit, kon alleen DC laden.

Auto maakte sluiting met AC, oorzaak was een defecte ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
oldchap schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Gewoon kabel erin laten zitten en een magnetische USB connector gebruiken. Op ali staan tientallen varianten,
Kabel inpluggen is klaar binnen een seconde, kabeltje vind zelf zijn weg de laatste centimeter.
Leuk speelgoed maar ik ben echt nog niet zo ver heen dat ik de laatste cm tussen de USB kabel en de phone niet meer zelf kan overbruggen binnen de seconde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Leuk speelgoed maar ik ben echt nog niet zo ver heen dat ik de laatste cm tussen de USB kabel en de phone niet meer zelf kan overbruggen binnen de seconde. :)
Het verbinden van het toestel met kabel is niet mijn probleem, die kabel zwevend door de auto heen vind ik verschrikkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ruffian schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Het verbinden van het toestel met kabel is niet mijn probleem, die kabel zwevend door de auto heen vind ik verschrikkelijk
Meh, ligt eraan hoe je het aanpakt. Die van mij gaat dankzij een haakse aansluiting in de USB-poort meteen omlaag vanuit de console, dan onder de vloermat door en met een bochtje langs het autogordelklikdinges via de tassenhouder (is het dat?) USB-kabel-houder met een klein bochtje via de versnellingsselector naar de telefoon-stalling. Werkt prima en je ziet alleen de laatste 20cm ofzo van de kabel liggen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ruffian schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:08:
[...]
Hm, als het dan zo'n verschrikkelijke beleving is nooit gedacht daar iets blijvend aan te doen ?
Het is maar een eenmalig ingijpen hoor en daarna moet je er niet meer naar omkijken.

En dat er een stuk kabel te zien is in het interieur van een auto is wel het laatste waar ik van wakker lig.
Je moet eens proberen een vrouw regelmatig met een auto te laten rijden dan ben je wel meer rondzwervende voorwerpen gewend. :+
En zweven doet de kabel in onze auto sowieso al niet want dat zou de wetten van de zwaartekracht tarten. Er zit trouwens een antizweef kabelgeleider op de middenconsole. :)

En met dat laatste heb ik ook geen probleem want het is tenslotte mijn vriendin haar leaseauto waar ik zelf niets aan moet bijdragen. :)

Maar ieder zijn ding en uitgangspunten met telkens uiteenlopende gevolgen.
Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:21
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Dat ligt eraan hoever de ICCU stuk is.
Ik kon prima weken rijden met alleen DC laden. Dus je opmerking is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Hm, als het dan zo'n verschrikkelijke beleving is nooit gedacht daar iets blijvend aan te doen ?
Het is maar een eenmalig ingijpen hoor en daarna moet je er niet meer naar omkijken.

En dat er een stuk kabel te zien is in het interieur van een auto is wel het laatste waar ik van wakker lig.
Je moet eens proberen een vrouw regelmatig met een auto te laten rijden dan ben je wel meer rondzwervende voorwerpen gewend. :+
En zweven doet de kabel in onze auto sowieso al niet want dat zou de wetten van de zwaartekracht tarten. Er zit trouwens een antizweef kabelgeleider op de middenconsole. :)

En met dat laatste heb ik ook geen probleem want het is tenslotte mijn vriendin haar leaseauto waar ik zelf niets aan moet bijdragen. :)

Maar ieder zijn ding en uitgangspunten met telkens uiteenlopende gevolgen.
Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
Ik heb hem net een week en vond dit een gemiste kans. Of meer, ik had verwacht dat deze spaceshuttle zoiets wel gewoon standaard had. Ik denk dat ik de uitgebreide CarPlay dan ook niet hoef te verwachten.

De carlinkit 4.0 zit er nu in en werkt op het eerste oog. Komende dagen heb ik wat verre ritten op de planning en kan ik het mooi testen. Wat mij wel op viel is dat CarPlay niet automatisch start bij het verbinden (met kabel). Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Ik heb carlinkit 5.0, werkt top. er word automatisch verbinding gemaakt met mn iPhone.

let wel met dit soort draadloze apparaatjes is een aanslag op je accu van je telefoon. en dat ga je merken bij de wat langere ritten.

draadloos laden is soiso ruk, altijd en overal in elke situatie. is slecht voor je accu, en er gaat veel verloren aan warmte ontwikkeling. en je levensduur gaat achteruit van de batterij in je telefoon

draadloos carplay wel of niet in een auto heeft vaak te maken met licenties en eisen die Apple stelt, en als een fabrikant van een auto niet aan meewerkt , zit het er gewoon niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Ruffian schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Ik heb hem net een week en vond dit een gemiste kans. Of meer, ik had verwacht dat deze spaceshuttle zoiets wel gewoon standaard had. Ik denk dat ik de uitgebreide CarPlay dan ook niet hoef te verwachten.

De carlinkit 4.0 zit er nu in en werkt op het eerste oog. Komende dagen heb ik wat verre ritten op de planning en kan ik het mooi testen. Wat mij wel op viel is dat CarPlay niet automatisch start bij het verbinden (met kabel). Klopt dit?
Zelf heb ik de 5.0 en dat werkt vlekkeloos met of zonder voeding en het enige is dat wanneer de vrouw eerder instapt zij verbinding maakt ipv ikzelf, maar dat gebeurt bij ons nagenoeg nooit.

Vorige week had ik even contact gezocht met kia connect over de vele verbindingsproblemen met de optie Soundhound. Bij ons in de auto wordt die optie nog wel eens gebruikt omdat we het leuk vinden, maar het werd steeds slechter. Je kreeg dan een melding van service niet beschikbaar.

Nu net het volgende antwoord terug gekregen:
Onze collega's van het technisch support team geven aan dat de server is verwijderd. Daarom is Soundhound niet langer beschikbaar.

Onze excuses voor het ongemak.

Er bijzonder weer van Kia 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ruffian schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Nota voor diegenen die alleen iets willen vatten in één zin lees alleen dit:
Wanneer je welbepaalde functies wil in een auto selecteer je best daarop voor je de auto aankoopt of langdurig gaat leasen en test je welbepaalde functies uit.
--------------------------------------------------------------------------
Mijn persoonlijke uitgebreide mening:

Na een selectie op budget, volgde een selectie op WLTP range gevolgd door een selectie op vergelijking technische specs en opties gevolgd door een bezoek aan de showroom en vervolgens een proefrit met de EV's die de eindmeet gehaald hadden.
Ik wist dus precies waar ik me wel en niet aan kon verwachten.

Wanneer je carplay/android auto, draadloos opladen phone,..... een noodzakelijk iets vindt moet je daar voorafgaandelijk op selecteren.
Voor mezelf was het sowieso geen vereiste want heb sowieso geen smartphone en de smartphone van de vriendin heeft geen draadloos opladen functie.

Een I-phone hebben we al niet dus weet niet hoe dat werkt of zou moeten werken met of zonder kabelverbinding. Bij de Samsung android smartphone van de vriendin werkt het feilloos met kabelverbinding. Zowel opladen via de USB A poort als Waze projecteren op het display van de KIA.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Loei123 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Dit had ik bij AC palen, gingen direct uit, kon alleen DC laden.

Auto maakte sluiting met AC, oorzaak was een defecte ICCU.
Nu toch al aardig wat defecte ICCU’s voorbij zien komen…….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
Waterman53 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:21:
[...]

Nu toch al aardig wat defecte ICCU’s voorbij zien komen…….
op het totaal zijn het er maar weinig, er word alleen veel over gesproken / gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

Bosmonster

*zucht*

IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Vond het vooral storend om elke keer mn telefoon uit mn zak te moeten halen. Het aansluiten zelf is niet zo'n ramp.

Nadeel daarbij is dat ik 9 van de 10 keer mn telefoon vergeet in de auto daardoor...

Dus de wireless carplay is wel relax. Ga gewoon zitten en carplay begint direct op flitsmeister en karren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27
murky123 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:23:
[...]

op het totaal zijn het er maar weinig, er word alleen veel over gesproken / gepost
Zou kunnen, ik zit al aan mijn derde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een vraag over de geheugenfunctie van de bestuurders stoel. Ik heb mijn zit gevonden en die heb ik opgeslagen onder nummer 1. Als ik dan de auto uitstap gaat hij naar achter en als ik instap herkent hij mijn zit. Werkt prima en heel fijn.

Misschien een domme vraag maar als mijn vriendin dan in de auto stapt en die gaat klooien met de zit en slaat het niet op. Gaat hij dan het volgende moment weer naar mijn opgeslagen zit of niet?
En wat als zij bij het stoppen haar zit opslaat onder nummertje 2. Pakt hij dan als ik wil gaan rijden mijn zit of die van haar (als zij als laatste heeft gereden)? Moet ik dan voorafgaand het rijden op het knopje 1 drukken?

Ik vind het namelijk heel irritant m'n zit kwijt te zijn...

Alvast dank voor de reactie(s)!
Pagina: 1 ... 377 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic