Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:26
DaMenaz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:02:
Mijn nieuwe ID.7 heeft straks gewoon een ‘knop’ om het preconditionerem handmatig te starten. Zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn voor KIA om dat te implementeren. Zit je ook niet aan de fabrieksnavi vast.
De ev9 heeft dat ook, maar idem bij vw worden nieuwe features vaak enkel aan modellen van na de facelift toegevoegd...

Das een voordeel wat je hebt bij Tesla, je krijgt jaren later nog nieuwe funtionaliteit...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
izzet3838 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:19:
[...]

De ev9 heeft dat ook, maar idem bij vw worden nieuwe features vaak enkel aan modellen van na de facelift toegevoegd...

Das een voordeel wat je hebt bij Tesla, je krijgt jaren later nog nieuwe funtionaliteit...
Dat is een voordeel van Tesla inderdaad, maar kan ook een nadeel zijn. Tesla heeft bij auto's met parkeersensoren deze uitgeschakeld omdat ze alles met camera's (Tesla Vision) gingen doen. Je kunt dus ook functionaliteit verliezen. Dat is de andere kant van de medaille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27
Binnenkort ruil ik mijn e-Niro om voor een EV6 ;)
Ik zoek voor de EV6 een trunk liner. Heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De Ideale Man schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:10:
Het lukt me niet meer om een opdracht via de app te versturen. Krijg steeds een foutmelding dat het niet gelukt is. In de app maakt zelf wel om zoveel tijd verbinding want de datum en tijd worden aangepast. Alleen als ik druk op verversen krijg ik een foutmelding. Het resetknopje heb ik al meerdere malen geprobeerd. Geen resultaat.
Iemand een idee?
Ik heb nog even teruggekeken in mijn contact met KIA Connect hierover.
Stond me bij dat ik enkele maanden eerder dit ook weken had.
Probleem leek bij Vodafoon te liggen (KIA werkt met Vodafoon om commando's via SMS van je connect app de auto in te krijgen).

Zie hier hun reactie:
"Dank voor je bericht aan Kia Connect. We hebben zojuist informatie ontvangen dat er een probleem lijkt te zijn met de sms-bezorging in Vodafone Nederland. Onze Vodafone-contactpersoon onderzoekt de situatie al samen met hen."

Enkele dagen later was het opgelost.
Neem dus even contact met hun op.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:08
Bosmonster schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar een familie-auto met een vanafprijs van 37K waar je als volwassene niet eens normaal kan zitten achter zou voor mij echt onacceptabel zijn.
een veel gehoorde klacht van personen die achterin een EV zitten ( en ja ook bij de EV6 ) . Is dat de hoogte van de zitting tov de vloer zo klein is, dat komt natuurlijk door het accupakket in de vloer.

als je dan al zo weinig ruimte achterin hebt ( en dat heb je al bij een gemiddelde lengte van 185cm ) en je met de knieen tegen de rug van de voorstoel zit in de EV3 . dat is niet fijn zitten.

de EV6 heeft gelukkig wel veel ruimte achterin en dan kunnen de personen die achterin zitten een beetje met hun benen heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
murky123 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:28:
[...]

een veel gehoorde klacht van personen die achterin een EV zitten ( en ja ook bij de EV6 ) . Is dat de hoogte van de zitting tov de vloer zo klein is, dat komt natuurlijk door het accupakket in de vloer.

als je dan al zo weinig ruimte achterin hebt ( en dat heb je al bij een gemiddelde lengte van 185cm ) en je met de knieen tegen de rug van de voorstoel zit in de EV3 . dat is niet fijn zitten.

de EV6 heeft gelukkig wel veel ruimte achterin en dan kunnen de personen die achterin zitten een beetje met hun benen heen en weer.
Dak van een ev3 is wel hoger, waardoor de bank mogelijk ook hoger is...

In een ioniq 5 zit je op de achtervank bv gewoon goed, bij de ev6 moet de bank wel lager omdat je anders geen hoofdruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4gJ5Vj9FJrXcS_UFSNyPvUEJSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mKuLZKztoZlL1cF2GFy2Rgyj.jpg?f=user_large

dit bedoel ik, dat hebben de meeste EV's, de fabrikanten moeten smokkelen met de ruimte boven en onder. in de regel is die ruimte wat minder tov een ICE vanwege accupakket.

dit plaatje is van een ev3. in de ev6 is het idem, maar daar kan je nog met je benen en voeten heen en weer omdat er veel meer ruimte is tussen de achterbank en de voorstoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
king_dude schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:21:
Terug naar de dealer gaan. Dit is een abnormale situatie. Advies: losgekoppeld laten want wellicht kwaadwillenden actief?
Zal straks even langs gaan. Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
Mijn dealer afspraak is ingepland in ieder geval:
- alle updates laten uitvoeren (inclusief technical service bulletins) voor hopelijk het oplossen van het laadprobleem (meterkast groep knalt eruit als laden gestopt wordt, vaak maar niet altijd)
- android auto kabelboom laten vervangen omdat die vaker niet werkt dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
izzet3838 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:19:
[...]

De ID.7 is net nieuw. Daar is nog geen facelift van.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:25

GerkeP

Vragen mag altijd........

IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:24:
[...]

De EV6 is - voor ons - wel iets aan de grote kant. In de meeste parkeergarages en vakken in stad krijg je de lengte er nog nauwelijks in en de auto parkeerfunctie is bagger en in de praktijk niet bruikbaar.
De EV6 is korter dan mijn Insignia B was (4,98) en die parkeerde ik overal gewoon tussen 😜

Parkeergarages ook nooit probleem ondervonden, alleen met de lange voorportieren altijd even opletten.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
DaMenaz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:32:
[...]

De ID.7 is net nieuw. Daar is nog geen facelift van.
Dat weet ik ook wel, ik bedoelde dat functies gewoon op de nieuwste modellen komen en de oude die vaak niet krijgen...

Zo gaat een id3 van 3jaar terug geen manuel pre con hebben, maar een recente facelift wel, terwijl het perfect mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
GerkeP schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:39:
[...]

De EV6 is korter dan mijn Insignia B was (4,98) en die parkeerde ik overal gewoon tussen 😜

Parkeergarages ook nooit probleem ondervonden, alleen met de lange voorportieren altijd even opletten.
Mijn Insignia Sports Tourer was van 2011 en in gebruik tot 2018. Parkeerde ik ook overal tussen.
Maar toen werden ondergrondse parkeerplekken en parkeertorens nog niet zo benepen uitgevoerd.

Wat de voorportieren met de lengte van de wagen te maken hebben weet ik niet want hij wordt er niet korter door. Smallere parkeerstroken is voor de EV6 dan weer geen probleem want ik kan eerst uitstappen en 'm dan zelf zich er tussen laten wringen. Maar dat is dan weer geen functie die voorbehouden is aan de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Langere voorportieren en dus wijdere uitslag bij het openen 😉
Wat je schetst over parkeergarages en torens herken ik echt niet. De mijne was van 2018. Enige plek waar ik niet kon parkeren was stadion Galgewaard, op de verdiepingen, bocht om naar de 1e etage te rijden kon niet met die lengte 😜

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 10:43
GHorsie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:28:
Ik kreeg vandaag overigens een melding over nieuwe voorwaarden op het scherm. Natuurlijk als ik net wegrij…
Als je dan kiest dat je het wilt lezen mag het niet want je rijdt…joh…

En als je stilstaat kan ik die melding nergens vinden want er staat niets bij mededelingen.

Dan rij je naar huis en ja hoor komt de melding weer 8)7
inderdaad heel irritant, maar je kunt de voorwaarden in het menu instellingen zelf oproepen en akkoord geven.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 12:54
MacFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:13:
[...]

inderdaad heel irritant, maar je kunt de voorwaarden in het menu instellingen zelf oproepen en akkoord geven.
Dat dacht ik ook, maar vanmiddag was hij er weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GerkeP schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:46:
Langere voorportieren en dus wijdere uitslag bij het openen 😉
Wat je schetst over parkeergarages en torens herken ik echt niet. De mijne was van 2018. Enige plek waar ik niet kon parkeren was stadion Galgewaard, op de verdiepingen, bocht om naar de 1e etage te rijden kon niet met die lengte 😜
Het gaat er me niet om dat je niet kan parkeren.
Mijn punt is dat parkeerplekken steeds smaller worden (maar dat is bij de EV6 geen probleem want je kan 'm recht in parkeren zonder de portieren te moeten openen) en ook korter waardoor hij op sommige plaatsen, al sta je met de voorkant luttele cm van de muur, een stukje uitsteekt achteraan. En korter maken kan helaas niet.
Dat jij dat in jouw omgeving niet herkend wil ik best geloven maar daar heb ik hier weinig aan.

De wijze waarop de laadklep opengaat vind ik ook een kwetsbaar punt. Steekt aan de zijkant zo wijd uit dat in smalle parkeerstroken men er wel eens tegenaan zou kunnen lopen.
Op de parking van het werk zijn er trouwens zo al enkele laadkleppen beschadigd en dat is dan nog in open lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Fiorano schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Dat dacht ik ook, maar vanmiddag was hij er weer...
Ik kreeg 'm vanmiddag ook weer terwijl ik nog nadrukkelijk gister heb gewacht om ze te accepteren.. First world problems....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Sinds kort dat de klep voor de oplaadpoort niet meer opent als ik deze open duw of via het knopje bij het stuur druk. Hij maakt wel aanstalten om te openen, je hoort het motortje draaien maar verder gebeurd er niets.

Vervolgens moet ik dan de achterklep open maken en de poort met wat geweld open forceren, en dan wil ie zichzelf ook steeds sluiten.... Nog 10.000 km en dan staat er weer onderhoud op de planning, dit dan maar eens aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:13:
[...]
Thx voor de tip.
Al enkele dagen niet in geslaagd dat ding weg te krijgen.
Na een vorige tip dat je even moest wachten met wegrijden dat gisteren maar geprobeerd. Je moet best lang wachten tot de boodschap dan komt maar daar was ie dan.
Kon je 'm weer niet aanvaarden want je moest niet alleen stilstaan maar ook nog eens in de parkeerstand staan. De EV6 na starten terug in de parkeerstand stellen hielp ook niet want dan kwam de boodschap en wanneer je dan op "Ja" drukte kwam er niets meer.
Waarna na de volgende herstart alles weer van vooraf aan begon. :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:04
Tolga07 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Ik kreeg 'm vanmiddag ook weer terwijl ik nog nadrukkelijk gister heb gewacht om ze te accepteren.. First world problems....
Jup hier ook.

eerst lang wachten tot hij op popt... dan alles accepteren... en dan de volgende dag gewoon weer opnieuw....

maar ja, toen kon ik hem even later niet meer terug vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Poulske schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:41:
Sinds kort dat de klep voor de oplaadpoort niet meer opent als ik deze open duw of via het knopje bij het stuur druk. Hij maakt wel aanstalten om te openen, je hoort het motortje draaien maar verder gebeurd er niets.

Vervolgens moet ik dan de achterklep open maken en de poort met wat geweld open forceren, en dan wil ie zichzelf ook steeds sluiten.... Nog 10.000 km en dan staat er weer onderhoud op de planning, dit dan maar eens aangeven.
Rubber met vaseline insmeren al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 12:54
Tolga07 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Haha zeker, hekel aan meldingen :P. Gelijk weg, kan mij ook zwaar verbazen over mensen die nog 1000 meldingen op hun telefoon open hebben staan bijvoorbeeld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:38:
[...]
De wijze waarop de laadklep opengaat vind ik ook een kwetsbaar punt. Steekt aan de zijkant zo wijd uit dat in smalle parkeerstroken men er wel eens tegenaan zou kunnen lopen.
Op de parking van het werk zijn er trouwens zo al enkele laadkleppen beschadigd en dat is dan nog in open lucht.
Je kunt de klep na het inpluggen met de hand tegen de kabel aan duwen. Dan steekt hij niet zover uit. Doe ik altijd.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Tolga07 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Rubber met vaseline insmeren al geprobeerd?
Nog niet, kan ik straks eens proberen. Heb geen vaseline in huis, wel WD-40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

[...]

Mijn punt is dat parkeerplekken steeds smaller worden
Dat is jouw beleving. Nieuwe plekken moeten voldoen aan nieuwe normen en zijn langer en breder dan dat ze vroeger waren.
Je bewering klopt dus niet 😉

https://ocw.tudelft.nl/co...eedte%206m%20breed%20zijn.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik denk niet dat tudelft hier veel te vertellen heeft. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Ben op dit moment in de Ardeche en het is hier eigenlijk voor het eerst dat ik echt actief de flippers achter het stuur gebruik. In NL, overwegend op de snelweg, rij ik altijd in regen 1.

Ook leuk om dan een kilometer of 12 gereden te hebben en een gemiddeld verbruik van 7,7 kWh/100 km in beeld te hebben. 😎

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

IvoB2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:26:
Ik denk niet dat tudelft hier veel te vertellen heeft. :+
Onderdeel van CROW regelgeving 😉
Dus dat hebben zij berekend voor de normering

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
GerkeP schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Onderdeel van CROW regelgeving 😉
Dus dat hebben zij berekend voor de normering
Ivo zit op tweakers.be. 😉 vandaar geen nl-invloed.

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 18-07-2024 23:12 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
[...]

Mijn punt is dat parkeerplekken steeds smaller worden (maar dat is bij de EV6 geen probleem want je kan 'm recht in parkeren zonder de portieren te moeten openen) en ook korter waardoor hij op sommige plaatsen, al sta je met de voorkant luttele cm van de muur, een stukje uitsteekt achteraan. En korter maken kan helaas niet.
Dat jij dat in jouw omgeving niet herkend wil ik best geloven maar daar heb ik hier weinig aan.

Jij durft, no way dat ik m’n auto in z’n krap plekje zet. Deukjes en schade gegarandeerd.
DaMenaz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Je kunt de klep na het inpluggen met de hand tegen de kabel aan duwen. Dan steekt hij niet zover uit. Doe ik altijd.
Kon je hem ook niet instellen dat ie maar tot een bepaald punt opent? Door de laadklep handmatig terug te duwen tot het gewenste punt en dan de laadklep knop 5 sec ingedrukt te houden? (Die naast het stuur dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:23
Polo132 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:59:
[...]

Jij durft, no way dat ik m’n auto in z’n krap plekje zet. Deukjes en schade gegarandeerd.
Dit.
Leuk dat je in een krappe plek dan de deur niet hoeft te openen, de mensen waar je naast staat geparkeerd moeten dat wel, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Meestal zijn dat in ondergrondse/parkeertorens een betonnen muur of meer voorkomend betonnen steunpilaren. die hebben niet de gewoonte bij afwezigheid te gaan bewegen en schade te veroorzaken (en als ze dat toch deden zal dat dan het laatste van mijn zorgen geweest zijn. :+ )
Kon je hem ook niet instellen dat ie maar tot een bepaald punt opent? Door de laadklep handmatig terug te duwen tot het gewenste punt en dan de laadklep knop 5 sec ingedrukt te houden? (Die naast het stuur dacht ik)
Hm, eens uitproberen.
Voor de kofferklep is dat idd het geval. En daar ook al moeten toepassen in parkeergarages want in volledig open stand gaat ie anders op sommige locaties tegen het betonnen plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DaMenaz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:11:
Ivo zit op tweakers.be. 😉 vandaar geen nl-invloed.
Het is tweakers.be noch tweakers.nl maar tweakers.net. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
Perfecte auto, behalve mis ik op dit moment adaptieve stuurkoeling......Pffff..... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wiliyama schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:33:
Perfecte auto, behalve mis ik op dit moment adaptieve stuurkoeling......Pffff.....
Let op met zonnebrandcreme! Altijd handen wassen (als je dit gebruikt hebt), want anders sloopt het je lak en stuur (eigenlijk alles).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Wiliyama schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:33:
Perfecte auto, behalve mis ik op dit moment adaptieve stuurkoeling......Pffff.....
Dan staan je uitstroomopeningen verkeerd gericht........ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:07
izzet3838 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:
https://a.aliexpress.com/_EuSSIWd

Heeft iemand ervaring met de v2l adapters van ali zoals deze?

Reviews lijken zeer positief, maar ergens schrik je natuurlijk ook wel, maar denk dat die in het slechtste geval gewoon zelf uit kan vallen kapot kan gaan?
Mag ik vragen of je deze uiteindelijk heb besteld? Zo ja, hoe bevalt het en zo nee, waarom niet? Ik zou ook graag een V2L adapter kopen (zat helaas niet bij onze occassions EV6 plus), maar €400 voor een simpele stekker is wel heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:50
Card Nox schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Is eerder gemeld. Maar als ik eea wil samenstellen kom ik toch echt op de 58kWh/125KW versie uit.
Dit zijn voorraadmodellen die eruit moeten. De facelift model komt naar de showrooms in September.
Als je geen inruil hebt, kun daar nog best wel wat vanaf krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
king_dude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Let op met zonnebrandcreme! Altijd handen wassen (als je dit gebruikt hebt), want anders sloopt het je lak en stuur (eigenlijk alles).
Vreselijk om zonder stuur te rijden.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Mag ik vragen of je deze uiteindelijk heb besteld? Zo ja, hoe bevalt het en zo nee, waarom niet? Ik zou ook graag een V2L adapter kopen (zat helaas niet bij onze occassions EV6 plus), maar €400 voor een simpele stekker is wel heel duur.
Weet niet of ik voor dit soort zaken naar Ali zou gaan... Ik heb die van mij van MP gehaald. Daar staat er nu maar één op, 200 euro, maar als je er geen haast mee hebt... De mijne was 110.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
[...]

Ik heb die besteld (kia uitvoering) en kort getest. Hij was degelijk en werkte.
Op Amazon ook deze te vinden maar daar 3x duurder.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:11
In het Duitse Kia EV6 forum werd gisteren dit bericht geplaatst (even door de vertaler gehaald):

Gisteren had ik voor het eerst een situatie waarin de laadplanning zodanig was uitgevoerd dat het navigatiesysteem voorstelde om de accu slechts tot een bepaald percentage op te laden (in dit geval 68%) en niet meer tot de ingestelde laadlimiet.
percentage (in dit geval 68%) en niet meer tot de ingestelde laadlimiet. Ik heb wat gespeeld en een tweede laadstop toegevoegd, met hetzelfde resultaat dat in beide gevallen alleen werd voorgesteld om tot een bepaald percentage op te laden. In beide gevallen had het navigatiesysteem gepland dat de batterij aan het einde van de reis tot 30% zou zijn opgeladen. Kan iemand dit bevestigen? Ik denk dat het een goede verbetering is.

Het zou kunnen zijn dat Kia aan de serverkant de laadstrategie heeft aangepast om de routeplanning te optimaliseren. Zelf net even een route gepland naar Malaga en inderdaad plant hij nu bepaalde stops tot 76% laden terwijl ik DC limiet op 90% heb staan. Ook zitten alle stops laag in de 20% ipv in de 30% wat vaak het geval was.

Een mooie verbetering

[ Voor 11% gewijzigd door petertenboer op 19-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dat is inderdaad een verbetering t.o.v. elke laadstop standaard laden tot het zelf ingestelde maximum.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30

Reacher

oldschool

Tijdens vakantie had ik de beschikking over een Kia met draadloze carplay. Ik snap iig nu wat beter waarom je dit zou willen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Is het mogelijk om een notificatie te krijgen als de auto gestart wordt? (In de iOS app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:26
petertenboer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:55:
In het Duitse Kia EV6 forum werd gisteren dit bericht geplaatst (even door de vertaler gehaald):

Gisteren had ik voor het eerst een situatie waarin de laadplanning zodanig was uitgevoerd dat het navigatiesysteem voorstelde om de accu slechts tot een bepaald percentage op te laden (in dit geval 68%) en niet meer tot de ingestelde laadlimiet.
percentage (in dit geval 68%) en niet meer tot de ingestelde laadlimiet. Ik heb wat gespeeld en een tweede laadstop toegevoegd, met hetzelfde resultaat dat in beide gevallen alleen werd voorgesteld om tot een bepaald percentage op te laden. In beide gevallen had het navigatiesysteem gepland dat de batterij aan het einde van de reis tot 30% zou zijn opgeladen. Kan iemand dit bevestigen? Ik denk dat het een goede verbetering is.

Het zou kunnen zijn dat Kia aan de serverkant de laadstrategie heeft aangepast om de routeplanning te optimaliseren. Zelf net even een route gepland naar Malaga en inderdaad plant hij nu bepaalde stops tot 76% laden terwijl ik DC limiet op 90% heb staan. Ook zitten alle stops laag in de 20% ipv in de 30% wat vaak het geval was.

Een mooie verbetering
Zou idd mooi zijn - nog mooier als we kunnen instellen wat je als doel soc wilt hebben bij een laadpunt. Maar ja - dit zou al helpe.

Heb je een link naar het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Nope nooit besteld, moest ik ooit gaan kamperen ga ik het wel doen denk ik maar is er nog niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lukt hier niet.
Ook handmatig tot tegen de laadkabel duwen niet. Wanneer ik dat doe zonder laadkabel en een paar cm handmatig induw gaat ie gewoon dicht en wanneer ik dat doe met de laadkabel erin gaat ie terug volledig open. Blijft dus gewoon niet staan op de stand dat ik 'm handmatig naar binnen duw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:50:
[...]
Lukt hier niet.
Ook handmatig tot tegen de laadkabel duwen niet. Wanneer ik dat doe zonder laadkabel en een paar cm handmatig induw gaat ie gewoon dicht en wanneer ik dat doe met de laadkabel erin gaat ie terug volledig open. Blijft dus gewoon niet staan op de stand dat ik 'm handmatig naar binnen duw.
Ook geprobeerd eerst de auto op slot te zetten en dan het laadklepje tegen de laadkabel aanduwen?
Hier werkt het nl. ook, ik kan het klepje ook handmatig tegen de laadkabel aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
greg-a schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Zou idd mooi zijn - nog mooier als we kunnen instellen wat je als doel soc wilt hebben bij een laadpunt. Maar ja - dit zou al helpe.

Jazeker: https://www.ev6-forum.de/...?postID=121803#post121803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Solarman schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 05:51:
[...]
Ook geprobeerd eerst de auto op slot te zetten en dan het laadklepje tegen de laadkabel aanduwen?
Hier werkt het nl. ook, ik kan het klepje ook handmatig tegen de laadkabel aanduwen.
Ik dacht dat ie op slot was maar niet meer zeker. Dat zal dan een test zijn voor de volgende keer.
Maar als ie ofwel dicht wil ofwel terug open dan denk ik niet dat het ontworpen is om zo te werken en dat je de klep tegen de socket duwt voorbij het punt dat ie terug wil maar niet dicht kan door de socket en waarbij de klepmotor dan uitvalt na een tijd.
Wanneer je echter door 5 sec op de knop te drukken die stand kan behouden zou het wel ervoor ontworpen moeten zijn maar zo ver ben ik zelf niet geraakt gezien de klep altijd terug open wil en zonder socket terug dicht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:21:
[...]

Ik dacht dat ie op slot was maar niet meer zeker. Dat zal dan een test zijn voor de volgende keer.
Maar als ie ofwel dicht wil ofwel terug open dan denk ik niet dat het ontworpen is om zo te werken en dat je de klep tegen de socket duwt voorbij het punt dat ie terug wil maar niet dicht kan door de socket en waarbij de klepmotor dan uitvalt na een tijd.
Wanneer je echter door 5 sec op de knop te drukken die stand kan behouden zou het wel ervoor ontworpen moeten zijn maar zo ver ben ik zelf niet geraakt gezien de klep altijd terug open wil en zonder socket terug dicht gaat.
Ter info:
Ik heb verder niets ingesteld voor het laadklepje.
Gewoon open en dicht, maar kan wel gewoon het laadklepje tegen de laadkabel aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:07
Sinds woensdag ook trotse eigenaar van een EV6. Gisteren wou ik de auto (voor het eerst) helemaal vol laden voor een lange rit. Toen de batterij op 87% stond, heb ik de AC limiet in de app verhoogd van 90% naar 100%. De laadsnelheid was toen al(stapsgewijs) teruggeschroefd van 11kW naar 2.5kW. Toen ben ik de laatste update gaan installeren en laadde de auto met 0.7kW. Na de update was het batterij percentage in een keer 100% (met een geschatte range van slechts 437km), wat feitelijk niet kan met zon laadsnelheid. Het lijkt haast alsof de laatste 10% batterij zijn vergeten.
Heeft iemand dit wel eens gehad of een idee wat het zou kunnen zijn? Of beter hoe 'het' kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Solarman schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:24:
[...]

Ter info:
Ik heb verder niets ingesteld voor het laadklepje.
Gewoon open en dicht, maar kan wel gewoon het laadklepje tegen de laadkabel aanduwen.
Om de kabel er goed in te steken dient het klepje helemaal open te zijn. Na het insteken van de kabel het klepje handmatig zachtjes tegen de kabel drukken. Bij geladen het klepje ook weer zachtjes handmatig geheel open zetten. Ga je het uitproberen om het elektrisch te doe en de motor blijft doordraaien dan kost dat over de €1000 om te vernieuwen als hij doorbrand. 8)7

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Overstag schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Om de kabel er goed in te steken dient het klepje helemaal open te zijn. Na het insteken van de kabel het klepje handmatig zachtjes tegen de kabel drukken. Bij geladen het klepje ook weer zachtjes handmatig geheel open zetten. Ga je het uitproberen om het elektrisch te doe en de motor blijft doordraaien dan kost dat over de €1000 om te vernieuwen als hij doorbrand. 8)7
Oeps....... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Wat betreft de prijs vind ik het meevallen. Zeker wanneer je het vergelijkt met de EV6. De onze zat catalogusprijs aan 67000 € (met trekhaak, GT-line) en "gelukkig" in december 2023 nog rond de 54000 wegens eindejaarsactie. Dat laatste is ook de enige doorslaggevende reden dat we nog voor de EV6 zijn gegaan want aan normale prijzen ver buiten ons budget.
Ik verwacht dus ook voor de EV3 dat deze niet aan de catalogusprijs de deur zal uitgaan maar eveneens af en toe een flinke actiekorting zal meekrijgen. In Vlaanderen krijg je in 2024 nog een premie van 5000 € voor een nieuwe EV met een factuurprijs onder de 40K. Ik verwacht vanuit Kia dus ook nog een tijdelijke startkorting om hem onder de 40K te krijgen en dan zit je als particulier ook al rond de 35K eigen inleg.
Ondertussen is de Kia BE website ook aangepast, je kan nu en EV3 Business kopen aan 39.090 euro en dan kom je in aanmerking voor de 5000 euro korting van de overheid. Dus een EV3 voor 34.090 euro, lijkt me een uitstekende deal.

https://www.kia.com/be/nl/modellen/ev3/premiere/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
DaMenaz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:02:
Mijn nieuwe ID.7 heeft straks gewoon een ‘knop’ om het preconditionerem handmatig te starten. Zou toch niet zo ingewikkeld moeten zijn voor KIA om dat te implementeren. Zit je ook niet aan de fabrieksnavi vast.
Vorige week een YT video gezien, die man stelde dat er een update komt voor Hyundai/Kia waardoor de batterijvoorverwarming manueel kan ingeschakeld worden. Dit zou echter enkel in een menu in te schakelen zijn, helaas niet snel via een fysieke knop of direct bij de hand icoontje op het scherm. Ik kan helaas niet de originele YT video terugvinden, dus onder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DigitalHombre schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ondertussen is de Kia BE website ook aangepast, je kan nu en EV3 Business kopen aan 39.090 euro en dan kom je in aanmerking voor de 5000 euro korting van de overheid. Dus een EV3 voor 34.090 euro, lijkt me een uitstekende deal.

https://www.kia.com/be/nl/modellen/ev3/premiere/
Wel rekening houden met het feit dat die geen stoelverwarming heeft...

Das voor mij persoonlijk een no-go, dan zou ik eerder gaan voor een model 3 van 39.900, iets minder range, maar veel zuiniger en een deftige basisuitrusting...

Vind het prijsverschil tussen de ev3 en ev6 eigenlijk best tegenvallen, maar er komt natuurlijk ook nog een versie met kleinere accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat ze daar op zouden inspelen is te verwachten want doen andere merken ook door iets onder de 40K te zakken voor een instapmodel. Of hij nog tijdig in de showroom geraakt en je tijdig een verkoopovereenkomst kan tekenen is een andere zaak.
De Niro EV is nieuw ook net onder de 40K geprijsd en wel ruim beschikbaar en proef te rijden.
Of je zou een auto willen kopen waar je nog niet in proefgereden hebt.
Maar is dan idd mooi meegenomen.

Een nieuwe EV6 zal je wel niet meer kunnen kopen onder de 40K maar een goed uitgeruste tweedehands onder de 60K vind je wel nog en dan is de premie van 3K van toepassing.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 20-07-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
IvoB2 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Een nieuwe EV6 zal je wel niet meer kunnen kopen onder de 40K maar een goed uitgeruste tweedehands onder de 60K vind je wel nog en dan is de premie van 3K van toepassing.
Potje met geld is leeg sinds afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan is het de verantwoordelijkheid van de partijen die deze belofte voor 2024 deden om elders bijkomend budget te zoeken.
Ps. gaat over Vlaanderen en niet over N =>
- premie van 5000 € voor een nieuw emissieloos voertuig ingeschreven in Vlaanderen met een max. factuurprijs van 40K en verkoopovereenkomst afgesloten in 2024.
- premie van 3000 € voor een tweedehands emissieloos voertuig in geschreven in Vlaanderen met een oorspronkelijke max. catalogusprijs van 60K, met eerste inschrijvingsdatum tussen de 3 en 8 jaar en verkoopovereenkomst bij een erkende autohandelaar afgesloten in 2024.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 20-07-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:43
IvoB2 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:30:
[...]
Opgelet de catalogusprijs moet onder de 60k zijn waardoor de gt line vb afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad en het gaat om een premie voor voornamelijk particuliere aankoop.
Particulier zou ik nooit - nieuw noch tweedehands - een EV6 aankopen, laat staan de GT-line uitvoering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Probeerde net bij de supermarkt (Ardeche) even de 120 kW snellader. Na 5 foutmeldingen opgegeven (stekker nog aangeduwd). Tesla Duckface die aan dezelfde dubbele lader hing was gewoon aan het laden. Na mij kwam er een oude Niro aan mijn stall en die ging ook meteen laden. 🤬

Op de heenweg langs de snelweg ook al bij Fastned gehad dat ik 3 x opnieuw moest proberen na foutmeldingen.

Gelukkig 18(!) freshmile AC-laders hier op de camping.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
DaMenaz schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:05:
Probeerde net bij de supermarkt (Ardeche) even de 120 kW snellader. Na 5 foutmeldingen opgegeven (stekker nog aangeduwd). Tesla Duckface die aan dezelfde dubbele lader hing was gewoon aan het laden. Na mij kwam er een oude Niro aan mijn stall en die ging ook meteen laden. 🤬

Op de heenweg langs de snelweg ook al bij Fastned gehad dat ik 3 x opnieuw moest proberen na foutmeldingen.

Gelukkig 18(!) freshmile AC-laders hier op de camping.
Dit heb ik in het verleden gehad met mijn Kia Niro. Daar had ik toen via diverse fora “uitgevogeld” dat de laadpoort waar de stekker in gaat te ruim was geworden en de twee laadpennen net niet voldoende contact houden. Soms hielp het de kabel te ondersteunen, maar meestal niet.

Laadpoort onder garantie vervangen en nooit last weer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Het zit inderdaad in de communicatie die niet goed gaat. Snelladen doe ik zelden, dus wellicht een ‘producteigenschap’. 😕

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
DaMenaz schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:37:
Het zit inderdaad in de communicatie die niet goed gaat. Snelladen doe ik zelden, dus wellicht een ‘producteigenschap’. 😕
Wellicht van jou Kia, maar die 99,99% anderen niet.
Dus thuis terug naar de garage en laten oplossen zou ik zeggen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
IvoB2 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:50:
Inderdaad en het gaat om een premie voor voornamelijk particuliere aankoop.
Particulier zou ik nooit - nieuw noch tweedehands - een EV6 aankopen, laat staan de GT-line uitvoering. :)
Waarom niet ? Als je op zoek bent naar een elektrische wagen zou ik niet weten waarom deze afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom niet? Omdat ik schreef dat "IK" dat nooit zou doen en duidelijk niet dat niemand dat zou mogen doen.
Iedereen is vrij in zijn keuze.

Ik zou - ongeacht de aandrijving - particulier nooit meer dan 20 tot 25K aan een auto betalen, daarom zou ik dus nooit een EV6 kopen gezien je voor 20K, toch niet in Vlaanderen, geen EV6 kan vinden. Een premie van 3000 tot 5000 € wijzigt daar niets aan want een GT line voor 30K ben ik nog nergens tegengekomen bij een officiële autohandelaar.

Een Kia EV Pace MY 2020 met 53000 km op de teller zit net onder de 30K dus dat zou net lukken. :)
Of een e-Niro MY2021 met 53000 km op de teller voor een 27500 €.

Voor een KIA EV6 Gt line uit 2021 met 25K op de teller wordt nog 47K gevraagd. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
@IvoB2, dan is je bewoording niet correct, je geeft aan dat nooit te willen doen en geeft laterna aan dat de reden de prijs is. Over 5 jaar kun je een EV6 wellicht wel voor die prijs halen dus dan zou je het dan wel overwegen? Maw nooit is niet nooit?

Ik verwacht dat @RenegadexRIPxx een andere reden dan geld had verwacht, net als ik dat had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:39:
Waarom niet? Omdat ik schreef dat "IK" dat nooit zou doen en duidelijk niet dat niemand dat zou mogen doen.
Iedereen is vrij in zijn keuze.

Ik zou - ongeacht de aandrijving - particulier nooit meer dan 20 tot 25K aan een auto betalen, daarom zou ik dus nooit een EV6 kopen gezien je voor 20K, toch niet in Vlaanderen, geen EV6 kan vinden. Een premie van 3000 tot 5000 € wijzigt daar niets aan want een GT line voor 30K ben ik nog nergens tegengekomen bij een officiële autohandelaar.

Een Kia EV Pace MY 2020 met 53000 km op de teller zit net onder de 30K dus dat zou net lukken. :)
Of een e-Niro MY2021 met 53000 km op de teller voor een 27500 €.

Voor een KIA EV6 Gt line uit 2021 met 25K op de teller wordt nog 47K gevraagd. :)
Ah ok op die manier. Ik had het eerder verstaan dat als je als particulier een elektrische wagen overwoog (en dus vb durfde te gaan voor een tesla 3 of y) dat je nooit zou durven kiezen voor een ev6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:08:
Over 5 jaar kun je een EV6 wellicht wel voor die prijs halen dus dan zou je het dan wel overwegen?
Nee ook niet want dan is om te beginnen:
- De premie voor particulieren niet meer van toepassing gezien alleen geldig in 2024.
- De techniek van de EV6 achterhaald en andere (kleinere) auto's dan waarschijnlijk jonger zijn en minder duur zijn.
- Deelauto's meer gangbaar zijn (in onze woonbuurt nu al relatief goed beschikbaar).
Maw nooit is niet nooit?
Wat de EV6 en wat mezelf betreft ivm particuiere aankoop inderdaad dus nog altijd nooit.

Is gewoon VOOR ONS een te grote auto (zit doorgaans maar één persoon in, af en toe eens twee en hoogst uitzonderlijk vier en dan nog zonder bagage) en veel te duur voor ons (in de zin aan welk bedrag we willen besteden aan een auto wat iets anders is dan kunnen besteden).
Gezien semantiek in deze blijkbaar belangrijk is zal ik het duidelijker stellen: particulier hadden wij onder geen enkele omstandigheid een EV6 aaangekocht. Dat komt voor mij heel dicht in de buurt van "nooit".
De enige reden dat wij nu met een EV6 Gt line rijden is omdat hij, na een gevoelige kortingactie in de maand december 2023, juist binnen het lease budget van een bedrijfauto viel.

Over vijf jaar is de huidige lease van de EV6 afgelopen en wordt de opvolger hoogst waarschijnlijk (maar dat hangt af van de omstandigheden die dan van toepassing zijn dus dat is dan weer nog geen zekerheid) een deelauto (en dat zijn nu e-auto's in de categorie van een Zoe, Corsa, Leaf, MG5, Mégane e-tech,....).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
greg-a schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Abrp kan dit (en veel meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Ik heb gisteren ontdekt dat de achterruiten niet dichtgaan als je de ramen met de sleutel dicht doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RenegadexRIPxx schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Ah ok op die manier. Ik had het eerder verstaan dat als je als particulier een elektrische wagen overwoog (en dus vb durfde te gaan voor een tesla 3 of y) dat je nooit zou durven kiezen voor een ev6.
Voor de nieuwe generatie Tesla 3 of Y zou ik nog minder gaan dan voor een EV6 (indien bedrijfsauto, particulier geen van beiden).
Het huidige concept van alles op één centrale computer ligt me als consument niet.
Hun efficiëntie uiteraard wel. Voor een Tesla in aanmerking komt (voor ons) zou deze naast de centrale laptop op de console dus minstens al over een HUD of een klein display voor de bestuurder moeten beschikken. Afhankelijk van de specs zou dat dan dus eerder een model 2 worden.

Voor hetzelfde bedrijfsbudget van een EV6 GT line hadden we in december 2023 net een kale Tesla 3 maar al geen model Y.

Was de EV6 GT line in december 23 niet toevallig in de aanbieding geweest (15K korting) hadden we nog gewacht met bestelling (lease van de e-Niro was nog lopend tot begin 2025) en was het hoogst waarschijnlijk nu de EV3 geworden (die toen nog niet beschikbaar was). Uiteraard nog steeds als bedrijfsauto en niet als particuliere keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

Ik kan je iig vertellen waarom het kopen van ev (welke dan ook) een paar jaar geleden helemaal geen gekke optie was.

Geen wegenbelasting, afhankelijk van de auto hiervoor en de jaren dat je hier voordeel van hebt al snel een ' korting' van 2000 tot 4000 euro.

Als je zelf energie opwekt gaat de berekening nog meer in je voordeel werken, maar uitgaande van 'dal' uren laden met bijvoorbeeld Tibber kom ik niet boven de 20ct de KWH. Afhankelijk van hoe zwaar je voet is kan je hier ook een flink voordeel behalen.

Mijn businesscase is dat ik geen zakelijke lease doe (maar mobiliteitsbudget), minder betaal per km dan ik met een ice doe en de betrekkelijke veiligheid heb van 7 jaar garantie. Binnen die 7 jaar ben ik volledig uit de kosten en de 'restwaarde' 6 a 7 jaar (in mijn calculatie is dat al bij 5+) is voor mijzelf.

Dit werkt natuurlijk niet zo makkelijk als je niet de financiele ruimte om dit zo te doen.

born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik kan je vertellen dat Tibber in Vlaanderen niet beschikbaar is, ik een energiecontract heb waar de prijs 24/7 gelijk is - daluren bestaan hier al een tijd niet meer - en dat ik ook heel goed mijn eigen rekening kan maken.
Gezien deze voor iedereen anders is liggen de keuzes voor iedereen ook niet gelijk.

Ik betwist dus helemaal niet dat voor jou (en voor wie dan ook) de keuze voor een elektrische auto en een EV6 voor de hand zou liggen. Maar dat betekent nog niet dat dit daarom ook opgaat voor mijn situatie.

Ik betwist ook niet dat wie zijn eigen energie opwekt en weinig km's doet op jaarbasis voordeel kan doen met een elektrische auto. Moest ik zelf niet zonder auto kunnen en niet de beschikking hebben over een bedrijfsauto zou een EV idd overwogen worden. Maar dan niet eentje van de prijsklasse van een EV6.

Ik begrijp dan ook niet waarom je nu plots de aankoop van een EV begint te verdedigen. Ik schreef niet dat ik nooit een EV zou willen aankopen maar wel nooit privé de aankoop van een EV6 zou overwegen. Dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten. :)
Met een goedkopere en meer efficiënte EV betaal je evenmin wegenbelasting en is het elektrisch laden ook nog eens goedkoper gezien je minder kWh per 100 km nodig hebt dan bij een EV6.
De voordelen die je aanhaalt zijn bij een goedkopere en efficiëntere EV dus nog meer van toepassing dan bij een EV6 waardoor de TCO nog lager zal liggen. Je moet dan immers de hogere aankoopprijs niet recupereren en moet voor hetzelfde aantal km minder energie laden wat een tweede besparing is.

De financiële ruimte speelt hier geen rol. Het is geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen (indien particulier).
Dat de rekening voor een bedrijfsauto totaal anders is dan voor een particuliere aankoop moet je mij ook niet vertellen (bv. minder efficiënt omgaan met energie is dan, hoe gek het ook mag klinken, voor de autogebruiker voordeliger dan efficiênter omgaan met energie).
Vandaar dat ik particulier NOOIT met een EV6 zou rijden maar het nu wel doe met een bedrijfsauto.
Verschillende uitgangspunten leiden tot andere resultaten. :)

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Voor de nieuwe generatie Tesla 3 of Y zou ik nog minder gaan dan voor een EV6 (indien bedrijfsauto, particulier geen van beiden).
Het huidige concept van alles op één centrale computer ligt me als consument niet.
Hun efficiëntie uiteraard wel. Voor een Tesla in aanmerking komt (voor ons) zou deze naast de centrale laptop op de console dus minstens al over een HUD of een klein display voor de bestuurder moeten beschikken. Afhankelijk van de specs zou dat dan dus eerder een model 2 worden.
Je kan een 2de handse tesla al voor rond de 20 - 30k vinden zonder noodzakelijke enorm hoge kilometers (model y is wat moeilijker).
En voor de HUD zijn er verschillende aftermarket opties die niet noodzakelijk echt veel moeten kosten of zeer moeilijk zijn om zelf te plaatsen.
https://store.hudway.co/drive_tesla

KIA EV3 zal binnen 3 tal jaar waarschijnlijk wel een optie zijn voor een 2de handse voor jullie vermelde budget.

Maar ik geef toe ik ben ook niet zo te vinden bij de tesla voor het niet aanwezig zijn van een hud, het centrale systeem op een "tablet" ipv gewoon wat knoppen of pookjes of zo. Lijkt mij gewoon praktischer dan te zitten swipen. Of voor de afwezigheid van de "stalks" bij het nieuwe model tesla. (zie : https://tlyard.com/produc...lk?variant=45282039890158)

Dus er zijn wel wat opties aanwezig om de nadelen van de tesla voor een beperkte som op te vangen. Als je dat wilt. Zeker in België waar je op een nieuwe wagen onder de 40k, een 5k reductie krijgt. Of die 3k reductie op een tweedehandse toch kan helpen om hierin te investeren dan in een benzine van 25 - 35k. Wat sommige particulieren anders ook doen of deden.

Als je natuurlijk het budget kan en wil steken in een wagen.

[ Voor 4% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 21-07-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
petertenboer schreef op zondag 21 juli 2024 @ 06:35:
[...]

Wellicht van jou Kia, maar die 99,99% anderen niet.
Dus thuis terug naar de garage en laten oplossen zou ik zeggen 😉
Mag de volgende berijder doen.👍

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:20:
[...]

- Deelauto's meer gangbaar zijn (in onze woonbuurt nu al relatief goed beschikbaar).
Over vijf jaar is de huidige lease van de EV6 afgelopen en wordt de opvolger hoogst waarschijnlijk (maar dat hangt af van de omstandigheden die dan van toepassing zijn dus dat is dan weer nog geen zekerheid) een deelauto (en dat zijn nu e-auto's in de categorie van een Zoe, Corsa, Leaf, MG5, Mégane e-tech,....).
Ik ben niet zo te vinden voor een deelauto. Heb het al een paar keer geprobeerd. Het is niet echt goedkoop, maar een eigen auto is nog een pak duurder natuurlijk.

Maar belangrijker ik vind het systeem erachter maar gewoon meh. Abonnementje betalen, slot reserveren, stressen dat je niet te kort gereserveerd hebt, geen garantie dat je voor het gewenste tijdslot een deelauto kan vinden, geen garantie als iets uitloopt dat je kan verlengen, op gaan halen - en ik woon in een provinciestadslocatie - een 10 tal minuutjes wandelen van de woonplaats (wat goed is), die daar ook gaan afzetten binnen de vermelde timing,...

Als je echt geen keuze hebt dan ja begrijp ik het. Maar zolang je de keuze en de budgettaire ruimte hebt zie ik mij niet echt kiezen voor een deelauto. Een reden voor een auto was nu eenmaal de gekoppelde vrijheid die je ermee hebt wat je in mijn ogen voor een stuk opoffert.

In mijn geval was een occasionele taxi goedkoper dan een eigen wagen of een deelauto voor het beperkte gebruik dat ik ermee heb. Maar ik overweeg voor een correcte prijs toch ook wel de EV6 (en heb die al een paar keer zien gaan bij particulieren en zelfs bij bedrijven voor tussen de 35-39k voor de gt line). De niet gt-line kun je soms terugvinden voor 32 - 37k.

Maar ja iedereen moet dit voor zijn eigen bepalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RenegadexRIPxx schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:40:
[...]
KIA EV3 zal binnen 3 tal jaar waarschijnlijk wel een optie zijn voor een 2de handse voor jullie vermelde budget.
De huidige lease loopt nog tot 18/7/2028 en kan normaliter dus nog verlengd worden tot juli 2029.
Die keuze moeten we dus al niet maken.
En zoals ik eerder al schreef, maar gezien toekomstmuziek nog geen zekerheid, zal de keuze dan eerder op een deelauto vallen dan op een particuliere aankoop. Zelf rijden we maar een 3000 km per jaar met de auto. De meeste km's worden gemaakt door onze kinderen, de salarisauto wordt dus nu eigenlijk al gebruikt als een soort "deelauto" binnen de familie waardoor er maar één auto in gebruik is binnen vier gezinnen. :)
Dus er zijn wel wat opties aanwezig om de nadelen van de tesla voor een beperkte som op te vangen. Als je dat wilt. Zeker in België waar je op een nieuwe wagen onder de 40k, een 5k reductie krijgt. Of die 3k reductie op een tweedehandse toch kan helpen om hierin te investeren dan in een benzine van 25 - 35k. Wat sommige particulieren anders ook doen of deden.
Inderdaad maar dat is maar een tijdelijke "oplossing" die alleen van toepassing is voor 2024.
Het valt af te wachten maar ik zie het nog niet gebeuren dat over vijf jaar er voor EV's geen wegenbelasting noch inschrijvingsbelasting geheven wordt. In het zuiden van het land (Wallonië) gaat men een wegenbelasting invoeren volgens gewicht waardoor een EV plots weer veel duurder wordt dan een ICE. En op termijn zal het evolueren naar rekeningrijden zodat je - ongeacht de aandrijving - zal betalen voor iedere km die je particulier over de openbare weg rijdt.

En vroeg of laat zal het wel heel voordelige systeem van de Belgische salarisauto (dan bijna uniek is in de wereld) ook op de schop moeten want dat kost de overheid jaarlijks miljarden die er niet meer zijn.

De premie van 3 en 5K is trouwens alleen van toepassing voor particulieren wonend in Vlaanderen en niet voor de rest van België. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RenegadexRIPxx schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:51:
Ik ben niet zo te vinden voor een deelauto. Heb het al een paar keer geprobeerd. Het is niet echt goedkoop, maar een eigen auto is nog een pak duurder natuurlijk.
Ieder zijn keuze en ieder zijn rekening.
Heb de rekening al gemaakt want als lid van een energiecoöperatie moet ik al een deel van de kosten niet betalen. Indien je maar 3000 km per jaar met een auto rijdt is het - voor ons - wel degelijk veel goedkoper dan een auto in bezit houden.
Maar het is nu nog een optie die niet zeker is want ik weet niet hoe de markt er over 5 jaar zal uitzien. Misschien is V2X dan wel algemeen gangbaar en maakt deze optie een auto in eigen bezit (zeker wanneer je weinig km doet) weer voordeliger en vooral functioneler.
Maar belangrijker ik vind het systeem erachter maar gewoon meh. Abonnementje betalen, slot reserveren, stressen dat je niet te kort gereserveerd hebt, geen garantie dat je voor het gewenste tijdslot een deelauto kan vinden, geen garantie als iets uitloopt dat je kan verlengen, op gaan halen - en ik woon in een provinciestadslocatie - een 10 tal minuutjes wandelen van de woonplaats (wat goed is), die daar ook gaan afzetten binnen de vermelde timing,...
Ander uitgangspunt.
Ik woon in een dorp met meerdere locatie voor deelauto's en ben nu bezig met een nieuwbouwproject aan de rand van een provinciestad (in eerste instantie voor verhuur maar optie om er later zelf te wonen en dat vraagt iets meer budgettaire ruimte dan de aankoop van een auto - in dezelfde persoonlijke optiek ook al besloten daar niet meer te investeren in de optie voor een autostandplaatst van 40K :+ ) met ernaast een locatie voor deelauto's. En ik krijg nog maar van weinig zaken stress en al helemaal niet van een auto. :)
We doen sowieso bij aanvaardbaar weer alles binnen een straal van 50 km al met de e-bikes. Deelauto's zullen, net zoals de bedrijfsauto nu, dus geen dagelijks gebruik zijn. De EV6 werd bv. vrijdag opgehaald en komt pas volgende donderdag terug. Dat is al een week dat we het zonder auto doen en dit zonder enige vorm van stress. :)
Als je echt geen keuze hebt dan ja begrijp ik het. Maar zolang je de keuze en de budgettaire ruimte hebt zie ik mij niet echt kiezen voor een deelauto. Een reden voor een auto was nu eenmaal de gekoppelde vrijheid die je ermee hebt wat je in mijn ogen voor een stuk opoffert.
Ieder maakt voorzichzelf idd de eigen keuzes die niet dezelfde zijn als die van een ander.
En dat heeft niet altijd met budgettaire ruimte te maken. In ons geval is dat al geen punt en toch maken we andere keuzes. Een auto is voor ons geen vorm van "vrijheid" gezien wel alternatieven genoeg hebben.
Maar ja iedereen moet dit voor zijn eigen bepalen ;).
Uitstekende afsluiter. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:35:
Ik kan je vertellen dat Tibber in Vlaanderen niet beschikbaar is, ik een energiecontract heb waar de prijs 24/7 gelijk is - daluren bestaan hier al een tijd niet meer - en dat ik ook heel goed mijn eigen rekening kan maken.
Gezien deze voor iedereen anders is liggen de keuzes voor iedereen ook niet gelijk.

Ik betwist dus helemaal niet dat voor jou (en voor wie dan ook) de keuze voor een elektrische auto en een EV6 voor de hand zou liggen. Maar dat betekent nog niet dat dit daarom ook opgaat voor mijn situatie.

Ik betwist ook niet dat wie zijn eigen energie opwekt en weinig km's doet op jaarbasis voordeel kan doen met een elektrische auto. Moest ik zelf niet zonder auto kunnen en niet de beschikking hebben over een bedrijfsauto zou een EV idd overwogen worden. Maar dan niet eentje van de prijsklasse van een EV6.

Ik begrijp dan ook niet waarom je nu plots de aankoop van een EV begint te verdedigen. Ik schreef niet dat ik nooit een EV zou willen aankopen maar wel nooit privé de aankoop van een EV6 zou overwegen. Dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten. :)
Met een goedkopere en meer efficiënte EV betaal je evenmin wegenbelasting en is het elektrisch laden ook nog eens goedkoper gezien je minder kWh per 100 km nodig hebt dan bij een EV6.
De voordelen die je aanhaalt zijn bij een goedkopere en efficiëntere EV dus nog meer van toepassing dan bij een EV6 waardoor de TCO nog lager zal liggen. Je moet dan immers de hogere aankoopprijs niet recupereren en moet voor hetzelfde aantal km minder energie laden wat een tweede besparing is.

De financiële ruimte speelt hier geen rol. Het is geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen (indien particulier).
Dat de rekening voor een bedrijfsauto totaal anders is dan voor een particuliere aankoop moet je mij ook niet vertellen (bv. minder efficiënt omgaan met energie is dan, hoe gek het ook mag klinken, voor de autogebruiker voordeliger dan efficiênter omgaan met energie).
Vandaar dat ik particulier NOOIT met een EV6 zou rijden maar het nu wel doe met een bedrijfsauto.
Verschillende uitgangspunten leiden tot andere resultaten. :)
Ik verdedigen niks, ik geef aan dat een paar jaar geleden de businesscase er was, of iig beter was. Kennelijk is het in dit topic niet de bedoeling om ergens op te reageren?

born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Reacher schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Ik verdedigen niks, ik geef aan dat een paar jaar geleden de businesscase er was, of iig beter was. Kennelijk is het in dit topic niet de bedoeling om ergens op te reageren?
Uiteraard wel maar dat werkt wederkerig. :)

Ik heb voor alle duidelijkheid ook niets tegen de user/businesscase van een EV. De EV6 is tenslotte (na de Kona EV en e-Niro) al onze derde EV sinds 2019. :)

Mijn reactie was niet dat de business case van een EV niet opgaat maar voor wie particulier een EV wil aankopen er goedkopere opties zijn in aankoop dan een EV6 en bovendien nog eens meer efficiënte auto's zijn dan een EV6 (voor wie de laadkosten zelf moet betalen). Bekeken op TCO is ook dan een EV6 niet de meest optimale keuze. Uiteraard kan er afhankelijk van de persoonlijke uitgangspunten ook nog andere redenen zijn om particulier wel voor een EV6 te kiezen. Maar dat is dan gewoon niet mijn keuze, niet meer en niet minder.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Gratis rijden. 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XfOWx-jCI3BqCb1L9VqbrgoJYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvMq9Q0cWmTQurYr253hc7Ob.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
henrov schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:23:
Ik heb gisteren ontdekt dat de achterruiten niet dichtgaan als je de ramen met de sleutel dicht doet
Klopt, ze gaan ook niet mee open. ;)
volgens mij is dit sowieso t/m MY23, vanaf MY24 weet ik niet of het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

henrov schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:23:
Dak ook niet .. achterramen zijn niet "automatisch", lekker goedkoop :-(
Voor een wagen van 60K wel zielig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

[ Voor 100% gewijzigd door JeJeBe op 22-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
JeJeBe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:27:
[...]

lekker goedkoop :-(
De EV6 is relatief goedkoop. Maar zeg het maar, wat had jij willen inleveren voor de achterruiten? Voor de prijs van ruim 40k die ik heb betaald hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

henrov schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:19:
[...]

De EV6 is relatief goedkoop. Maar zeg het maar, wat had jij willen inleveren voor de achterruiten? Voor de prijs van ruim 40k die ik heb betaald hoor je mij niet klagen.
wat heet klagen :-) tegenvallen is beter uitgedrukt, Als je uit een Duitser komt waar dat soort zaken voor hetzelfde geld (GTline AWD) wel compleet is, valt het even tegen. Evenals het gemis van parkeerlichten L/R. maar ja, voor beide zaken geldt nu eenmaal dat je dat zelden op auto's uit de oost aantreft. het zij zo.
Idem instapverlichting en/of voetruimte verlichting - allemaal los bijkopen om de prijs te drukken.

Nog zoiets... waarom gaan de zij-lichten die vanuit de achterklep langs de achterflanken schijnen wél uit als je de klep opent, maar waarom blijven die 2 kentekenplaatlichten die bijkans een gat in je netvlies branden, wél branden met de klep open... had met een paar regels extra code wel zo fijn geweest.

Of .. Achter de laadklep is het stikdonder terwijl de laadindicator je pupillen kompleet dichtknijpt en je het stekkergat niet kunt zien.

misschien had ik de radarsensor boven de achterbank wel ingeleverd, dat is naar mijn idee wel redelijk overbodig (de portieren monitoren, druksensoren in de bank en de sensoren in de gordels van de achterbank zijn echt wel genoeg).

Maar dan wil ik ook wel het paneeltje van de leeslampjes/dakbediening verlicht hebben, want precies het knopje om het licht aan te doen - is onverlicht.... suffe actie ! Ja , er gaat een Ledje aan als het licht aan is, hééél nuttig :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• izzet3838
JeJeBe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Dak ook niet .. achterramen zijn niet "automatisch", lekker goedkoop :-(
Ze gaan wel helemaal open, dat doen veel anderen dan weer niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Alle ramen van onze EV6 gaan automatisch open en dicht met één druk op de knop. Een draaihendeltje is hier al lang niet meer aan de orde. :)
Voor wie er overheen gekeken heeft, er staat in de auto, zowel vooraan als achteraan in de portieren een knopje (aan de bestuurderszijde zelfs vier) waardoor je met één druk iedere raam elektrisch kan sluiten. :+
Manueel de ramen sluiten is dus echt niet meer nodig.
Het vraagt uiteraard nog wel even wat eigen denkwerk om je vingers te doen bewegen in de richting van de knopjes. O-)

Jezus, lijkt me al net zo'n "onoverkomelijk probleem" dan dat android auto/carplay niet draadloos werkt en je zelf nog de grote, bijna onoverkomelijke inspanning moet doen om een kabeltje tussen je phone en de auto in te pluggen. |:(
Ik heb uiteraard - ik geef het toe - wel heel makkelijk praten want de A52 van de vriendin kan niet draadloos opladen dus een kabeltje voor opladen hadden we sowieso nodig en dat kan dan ook gelijktijdig voor de android verbinding zorgen. Toegegeven, we hadden het geluk aan onze zijde. _/-\o_

(upper firstworld problems rant :+ )

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:08:
Alle ramen van onze EV6 gaan automatisch open en dicht met één druk op de knop. Een draaihendeltje is hier al lang niet meer aan de orde. :)
Voor wie er overheen gekeken heeft, er staat in de auto, zowel vooraan als achteraan in de portieren een knopje (aan de bestuurderszijde zelfs vier) waardoor je met één druk iedere raam elektrisch kan sluiten. :+
Manueel de ramen sluiten is dus echt niet meer nodig.
Het vraagt uiteraard nog wel even wat eigen denkwerk om je vingers te doen bewegen in de richting van de knopjes. O-)

Jezus, lijkt me al net zo'n "onoverkomelijk probleem" dan dat android auto/carplay niet draadloos werkt en je zelf nog de grote, bijna onoverkomelijke inspanning moet doen om een kabeltje tussen je phone en de auto in te pluggen. |:(
Ik heb uiteraard - ik geef het toe - wel heel makkelijk praten want de A52 van de vriendin kan niet draadloos opladen dus een kabeltje voor opladen hadden we sowieso nodig en dat kan dan ook gelijktijdig voor de android verbinding zorgen. Toegegeven, we hadden het geluk aan onze zijde. _/-\o_

(upper firstworld problems rant :+ )
Hi Ivo.
De knopjes in de auto zijn al vrij snel gevonden door de kinderen en toen vond papa ook al snel het blokkeerknopje van de ramen achter :+

Nu heb ik het over het op afstand sluiten van de ramen met behulp van de afstandsbediening. Niet over knopjes in de auto.
En het is geen klacht, het is simpelweg een observatie. Het was mij namelijk nog nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andere uitgangssituatie met andere gevolgen. :)

Hier rijden de kinderen zelf met onze auto (deelauto tussen vier gezinnen) en de kleinkinderen weten dat ze zich aan de regels van het huis moeten houden waar ze zich dan bevinden => geen blokkeerknopje en met je kinderpollen blijf je van alle knopjes af. (punt)

Dat van die raambediening via de afstandsbediening had ik alleen nog maar gelezen in de handleiding. In de praktijk gebruiken we dat niet (net zo min als dat op afstand inparkeren, kan ik zelf vlugger en nauwkeuriger dan het getreuzel van de auto :) ).

Diegene die een raam opent (indien daartoe gerechtigd) moet ze ook maar sluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55

Bosmonster

*zucht*

Kende die feature niet eens.. Doe gewoon de ramen dicht voordat ik de auto uitzet.

En als de kinderen irritant zijn achter dan gaat de blokkade aan idd. Of ik doe de ramen even open als er eentje weer een scheet laat achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Iemand enig idee waarom de NAV updates zo lang uitblijven, of is het nu al op met de gratis update pret ?
Oktober vorig jaar voor het laatst :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier lopen de updates, volgens de systeeminfo, nog tot 2031 en de laatste update is van mei 24 dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 13:15
IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:13:
Hier lopen de updates, volgens de systeeminfo, nog tot 2031 en de laatste update is van mei 24 dus daar zal het niet aan liggen.
Dat is bijzonder.
Want de laatste infotainment update (my22) is van november 2023.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het was de laatste genoteerde update binnen het systeem voor oplevering MY24 en niet noodzakelijk een infotainment update.

Ook maar met een half oog kruiselings gelezen dus weet niet meer waarover het precies ging (ook weinig interesse in, sinds oplevering nog niet verloren gereden en al veel betere NAV dan e-Niro met jaarlijkse update via dealer).

[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 13:01 ]

Pagina: 1 ... 376 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic