Ik kan je vertellen dat Tibber in Vlaanderen niet beschikbaar is, ik een energiecontract heb waar de prijs 24/7 gelijk is - daluren bestaan hier al een tijd niet meer - en dat ik ook heel goed mijn eigen rekening kan maken.
Gezien deze voor iedereen anders is liggen de keuzes voor iedereen ook niet gelijk.
Ik betwist dus helemaal niet dat voor jou (en voor wie dan ook) de keuze voor een elektrische auto en een EV6 voor de hand zou liggen. Maar dat betekent nog niet dat dit daarom ook opgaat voor mijn situatie.
Ik betwist ook niet dat wie zijn eigen energie opwekt en weinig km's doet op jaarbasis voordeel kan doen met een elektrische auto. Moest ik zelf niet zonder auto kunnen en niet de beschikking hebben over een bedrijfsauto zou een EV idd overwogen worden. Maar dan niet eentje van de prijsklasse van een EV6.
Ik begrijp dan ook niet waarom je nu plots de aankoop van een EV begint te verdedigen. Ik schreef niet dat ik nooit een EV zou willen aankopen maar wel nooit privé de aankoop van een EV6 zou overwegen. Dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten.

Met een goedkopere en meer efficiënte EV betaal je evenmin wegenbelasting en is het elektrisch laden ook nog eens goedkoper gezien je minder kWh per 100 km nodig hebt dan bij een EV6.
De voordelen die je aanhaalt zijn bij een goedkopere en efficiëntere EV dus nog meer van toepassing dan bij een EV6 waardoor de TCO nog lager zal liggen. Je moet dan immers de hogere aankoopprijs niet recupereren en moet voor hetzelfde aantal km minder energie laden wat een tweede besparing is.
De financiële ruimte speelt hier geen rol. Het is geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen (indien particulier).
Dat de rekening voor een bedrijfsauto totaal anders is dan voor een particuliere aankoop moet je mij ook niet vertellen (bv. minder efficiënt omgaan met energie is dan, hoe gek het ook mag klinken, voor de autogebruiker voordeliger dan efficiênter omgaan met energie).
Vandaar dat ik particulier NOOIT met een EV6 zou rijden maar het nu wel doe met een bedrijfsauto.
Verschillende uitgangspunten leiden tot andere resultaten.
[
Voor 79% gewijzigd door
IvoB2 op 21-07-2024 10:47
]