Alhoewel over smaken en kleuren geen discussie te voeren valt ben ik het in deze met je eens.
Ik heb liever voorwielaandrijving en mijn vriendin liever achterwielaandrijving maar is nooit een punt van uitsluiting geweest dus dat maakt hier niet echt uit.
De EV6 is - voor ons - wel iets aan de grote kant. In de meeste parkeergarages en vakken in stad krijg je de lengte er nog nauwelijks in en de auto parkeerfunctie is bagger en in de praktijk niet bruikbaar.
Aan de zee van ruimte op de achterbank hebben we ook weinig want 99% van de tijd rijden we er alleen in of met twee.
In welke "klasse" wij ons verplaatsen maakt ons ook niet uit.
Mijn vriendin vindt de EV6 overigens een "Johnnybak".
Voorkeurenen gebruiksprofielen verschillen.
De laadsnelheid maakt voor ons echt niet uit. 95 tot 99% van het laden gebeurt hier thuis, op het werk of aan AC destination chargers. Gezien zowel de EV3 als de EV6 daar aan 11 kW kunnen laden dus geen verschil.
Ik schreef dus ook duidelijk dat wij (mijn vriendin en ikzelf) bij een keuzeoptie tussen EV3 en EV6 voor de 3 zouden gekozen hebben. Niet dan een ander met andere smaken en ander profiel dat dan moest volgen. Maar goed ook of iedereen reed in dezelfde auto van dezelfde kleur rond.
Wat betreft de prijs vind ik het meevallen. Zeker wanneer je het vergelijkt met de EV6. De onze zat catalogusprijs aan 67000 € (met trekhaak, GT-line) en "gelukkig" in december 2023 nog rond de 54000 wegens eindejaarsactie. Dat laatste is ook de enige doorslaggevende reden dat we nog voor de EV6 zijn gegaan want aan normale prijzen ver buiten ons budget.
Ik verwacht dus ook voor de EV3 dat deze niet aan de catalogusprijs de deur zal uitgaan maar eveneens af en toe een flinke actiekorting zal meekrijgen. In Vlaanderen krijg je in 2024 nog een premie van 5000 € voor een nieuwe EV met een factuurprijs onder de 40K. Ik verwacht vanuit Kia dus ook nog een tijdelijke startkorting om hem onder de 40K te krijgen en dan zit je als particulier ook al rond de 35K eigen inleg.
In 2018 kostte een e-Niro (met 1F AC laden, DC 70 en "maar 64 kWh accu!) nog tegen de 48K.
EV6 heeft achterwielaandrijving en EV3 voorwielaandrijving. Ik heb persoonlijk liever achterwielaandrijving.
Ook het sneller DC laden is een pluspunt van de EV6, ook al gebruik je het niet vaak. De keren dat je het gebruikt, heb je er voordeel van.
Ik vind, maar dat is persoonlijk, de EV3 nogal tegenvallen en dan met name de prijs. Er werd geroepen dat hij rond de 33K ging kosten, maar moet je nu eens kijken, veel duurder dan verwacht.
[/quote]