Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
Had het al wel gelezen, maar vandaag toch even schrikken dat de EV6 op cc gewoon volle bak rechts inhaalt. Dat heeft VAG toch beter voor elkaar.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07 15:53
Loei123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Ik kan er eigenlijk geen keuze uit maken, zijn ze in andere kleuren beschikbaar zodat het beter te zien is op de render waar ze al onder de auto zitten?
Hier zijn ze in andere kleuren 👍

Optie 1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCdDyHsw-uvo3ptZH_4KnM-4QIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqlx0vspt78A656s08K8ix98.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBHISmJZgWq_vTTeEXv094iBNhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoOMJhPvZcSEhRq7NNKXYxYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
DaMenaz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
Had het al wel gelezen, maar vandaag toch even schrikken dat de EV6 op cc gewoon volle bak rechts inhaalt. Dat heeft VAG toch beter voor elkaar.
Met al die onnodige links rijders ben ik blij dat ze dat niet hebben geïmplementeerd. Ik ga er gewoon rechts langs als ik 100 rijdt en iemand op de middelste baan 90.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
Waarom is dit schrikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:45:
Er zijn wel meer van dat soort vreemde “tekortkomingen” die in bepaalde gevallen softwarematig prima op te lossen zijn. B.v. de ontbrekende auto up/down van de achterruiten incl dat die ruiten en het schuif-/kanteldak niet via de sleutel te openen en sluiten zijn. Ook de vaste koppeling gekozen (thema)kleur van de “tellers” met de kaartkleur snap ik niet. Of de ontbrekende knop in de achterklep waarmee met 1 handeling de klep dicht en de auto op slot gezet kan worden. Die laatste zit dan wel weer op bepaalde andere Kia’s.

Ach ja, er zijn wel meer dingen die ik graag (verandert) zou zien (zoals de laadplanning die er nu aan lijkt te komen). Desondanks ben ik vooralsnog, als verwende ex-BMW rijder, best tevreden met de EV6 :) Ik denk met name omdat het elektrisch rijden mij gewoon erg goed bevalt. En daarbij ben ik ook prima tevreden met het rijcomfort, rijbereik en de prestaties van de EV6.
Ik mis nog de functie dat de ramen en schuifdak dicht gaan bij het op slot doen van de auto. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Ik vind dat anders een prima eigenschap :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ZiggyLippens schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:05:
[...]

Hier zijn ze in andere kleuren 👍

Optie 1: [Afbeelding]

Optie 2: [Afbeelding]
Als ik moest kiezen werd het in dit geval optie 2, toch denk ik dat er mooiere velgen te vinden zijn die beter bij de auto passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik wilde eerst ook andere velgen, maar heb het toch bij stock gehouden. Ze zijn prima en ik wil niet nog meer range verliezen. En de kosten haal ik er nooit uit met banden wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02

lawnmower

Elvis lives..

Helaas ben ik nu aan de beurt met een kapotte versterker. Krakerig geluid uit speaker rechtsachter toen ik vanmorgen de auto aanzet, en sindsdien niets meer. En dat terwijl mijn versterker preventief vervangen was :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
lawnmower schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:38:
Helaas ben ik nu aan de beurt met een kapotte versterker. Krakerig geluid uit speaker rechtsachter toen ik vanmorgen de auto aanzet, en sindsdien niets meer. En dat terwijl mijn versterker preventief vervangen was :(
Ai, dat is geen goed teken. Kan uiteraard domme pech zijn, maar toch. Bij mij gaven ze aan niet (meer) te vervangen zonder reden. Misschien hebben ze het probleem dan nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Als ik moest kiezen werd het in dit geval optie 2, toch denk ik dat er mooiere velgen te vinden zijn die beter bij de auto passen.
Ik zie graag welke velgen u zou aanbevelen, ik zou het appreciëren moest u er een paar willen doorsturen.

Ik sta open voor alles! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 08:25
Phusebox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Ai, dat is geen goed teken. Kan uiteraard domme pech zijn, maar toch. Bij mij gaven ze aan niet (meer) te vervangen zonder reden. Misschien hebben ze het probleem dan nog niet opgelost.
Mmm, bij mij gaven ze aan om juist de versterker te vervangen i.v.m. terugroepactie.
Maar ik heb (nog) nergens last van...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loei123
ZiggyLippens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zie graag welke velgen u zou aanbevelen, ik zou het appreciëren moest u er een paar willen doorsturen.

Ik sta open voor alles! 😁
Persoonlijk vind ik deze wel gaaf, voor after market wielen iig.

Afbeeldingslocatie: https://www.brock.de/wp-content/uploads/2022/03/Kia-EV6-Brock-B41-SGVP-.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Allen,

Zoals eerder beschreven is bij mij vorige week de frontcamera vervangen om te kijken of dit zou helpen tegen beslagen ruiten en de werking van de klimaatregeling (koude stroom en zo).
Helaas had ik afgelopen maandag weer een beslagen voorruit.

Nu lees ik ook dat mensen nergens last van hebben.
Dat is super voor hun, alleen vraag ik mij zelf af of er wellicht een verband is m.b.t. wel/niet een warmtepomp.

Nu heb ik de onderstaande poll aangemaakt om te kijken om te kijken hoeveel mensen er wel/geen last van hebben en welke configuratie ze dan hebben qua wel/geen warmtepomp.

Dus bij deze de vraag of jullie even willen aangeven wat de status bij jou is?

Poll: beslagen voorruit/front camera/klimaat en warmtepomp?
Ja ik heb last en ik heb een warmtepomp
Ja ik heb last en ik heb geen warmtepomp
Nee ik heb geen last en ik heb een warmtepomp
Nee ik heb geen last en ik heb geen warmtepomp
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405590&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:51
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:08:
Allen,

Zoals eerder beschreven is bij mij vorige week de frontcamera vervangen om te kijken of dit zou helpen tegen beslagen ruiten en de werking van de klimaatregeling (koude stroom en zo).

Dat is super voor hun, alleen vraag ik mij zelf af of er wellicht een verband is m.b.t. wel/niet een warmtepomp.

Nu heb ik de onderstaande poll aangemaakt om te kijken om te kijken hoeveel mensen er wel/geen last van hebben en welke configuratie ze dan hebben qua wel/geen warmtepomp.

Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik wil graag de poll invullen maar het is wat bizar. Ik heb sinds ik de auto heb (dec22) nog geen last gehad behalve de laatste 2 dagen. Het is nu echt rotweer en nu dampt het bovenste deel van de vensters wel aan. Het lijkt samen te vallen met koudere lucht. De klimaat regeling staat op 22 graden maar blijkbaar is het warm genoeg om heat af te zetten en naar AC te gaan wat toch voor een wat koudere luchtstroom en aandampen zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 18:34
Als ex-VAG rijder (Tiguan) moet ik dat beamen. Het lijkt ook alsof de radarbundel bij Kia veel smaller is. Bij het gebruik van intelligente cruisecontrol, waarbij de auto automatisch afstand houdt van de voorligger, is het me al meermaals opgevallen dat bij het nemen van een niet eens zo'n scherpe bocht de Kia al vrolijk begint te versnellen. Die voorligger blijkt dan even uit het zicht te zijn van de radar. Om dan na de bocht weer fel te vertragen want dan merkt die de voorligger toch weer op. Dat heb ik nooit opgemerkt bij de Tiguan en het is tekens weer schrikken.
Ruimte voor verbetering dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Bogey555 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Ik wil graag de poll invullen maar het is wat bizar. Ik heb sinds ik de auto heb (dec22) nog geen last gehad behalve de laatste 2 dagen. Het is nu echt rotweer en nu dampt het bovenste deel van de vensters wel aan. Het lijkt samen te vallen met koudere lucht. De klimaat regeling staat op 22 graden maar blijkbaar is het warm genoeg om heat af te zetten en naar AC te gaan wat toch voor een wat koudere luchtstroom en aandampen zorgt.
Ik snap je, alleen ik heb de auto een jaartje langer en vooral in het voor en najaar last.
Soms met regen/vochtig weer, soms ook zeker niet (wel met koud weer).

Foto's van afgelopen maandag:

Na +/- 45min rijden (dus niet gelijk in het begin).

temp binnen: 20gr
buiten: 14gr

klimaat op 'Airco en Heat aan' de rest op 'auto' (anders vond ik het te koud in de auto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZkS1r2ZRjiFKlfusgNoOWgxNNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPmpW67b5qvqRUtcgu65PZNT.jpg?f=fotoalbum_large

Na effe de 'ontwaseming' aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQinnOiMA82fNAAxhCP8MSYoP0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7umgfm9EmyC19uZvXGH6XZf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Persoonlijk vind ik deze wel gaaf, voor after market wielen iig.

[Afbeelding]
Het moeten 19 inch velgen wel zijn aangezien ik de originele banden ga gebruiken, daardoor ook dat het wat lastiger is om gepaste velgen te vinden ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 17-09 18:38
Allen,

Tussenstand:
[Afbeelding]
Mijn stem staat op geen last met warmtepomp, maar wel wat toelichting. Elke week ga ik zwemmen en regelmatig zit er een (deel van een) voetbalteam in de auto. Dampende mensen in de auto helpt niet. Dan zet ik met de sleutel vast de auto aan als we naar de auto toelopen zodat de temperatuurregeling vast aangaat. Als ik dat niet doe beslaat de auto eerder dan de auto die ik hiervoor reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Mijn stem staat op geen last met warmtepomp, maar wel wat toelichting. Elke week ga ik zwemmen en regelmatig zit er een (deel van een) voetbalteam in de auto. Dampende mensen in de auto helpt niet. Dan zet ik met de sleutel vast de auto aan als we naar de auto toelopen zodat de temperatuurregeling vast aangaat. Als ik dat niet doe beslaat de auto eerder dan de auto die ik hiervoor reed.
Ok check,

Effe aanvulling dan van mijn kant.
Het trad op na +/- 45min rijden ;)

Dus ja... en al die tijd de 'airco' erbij aangehad (bij HEAT), dus ja.. ik zou verwachten dat de airco dan lekker ontvochtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Dan ben je denk ik het beste af met originele wielen, waarvan ik deze het mooist vind:
Afbeeldingslocatie: https://www.kiaevforums.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.kiaevforums.com/attachments/screenshot_20220118-195106_youtube-jpg.1537/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Ok check,

Dus ja... en al die tijd de 'airco' erbij aangehad (bij HEAT), dus ja.. ik zou verwachten dat de airco dan lekker ontvochtigd.
Rij je ook met autoclimate aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Rij je ook met autoclimate aan?
toen niet... aangezien ik het te koud vond in de auto als ik hem op 'AUTO' liet staan.
Maar ook met 'auto' en stand op 2 krijg ik het

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyrulez op 10-05-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 15-09 23:06
DigitalHombre schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Als ex-VAG rijder (Tiguan) moet ik dat beamen. Het lijkt ook alsof de radarbundel bij Kia veel smaller is. Bij het gebruik van intelligente cruisecontrol, waarbij de auto automatisch afstand houdt van de voorligger, is het me al meermaals opgevallen dat bij het nemen van een niet eens zo'n scherpe bocht de Kia al vrolijk begint te versnellen. Die voorligger blijkt dan even uit het zicht te zijn van de radar. Om dan na de bocht weer fel te vertragen want dan merkt die de voorligger toch weer op. Dat heb ik nooit opgemerkt bij de Tiguan en het is tekens weer schrikken.
Ruimte voor verbetering dus.
Herkenbaar bij rotondes en ingeschakelde acc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Wiliyama schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Herkenbaar bij rotondes en ingeschakelde acc.
Persoonlijk schakel ik de ACC ook altijd uit bij rotondes of bochten.
Vertrouw er toch niet voldoende op... (maar deed ik bij mijn mercedes ook niet)

Op de snelweg gaat het naar mijn inziens dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Persoonlijk schakel ik de ACC ook altijd uit bij rotondes of bochten.
Vertrouw er toch niet voldoende op... (maar deed ik bij mijn mercedes ook niet)

Op de snelweg gaat het naar mijn inziens dikke prima.
Meestal ook uitgeschakeld, maar bij kilometers lange rijkswegen met af en toe een rotonde meestal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:38:
[...]

toen niet... aangezien ik het te koud vond in de auto als ik hem op 'AUTO' liet staan.
Maar ook met 'auto' en stand op 2 krijg ik het
Ik rij zelf nooit met autoclimate, altijd handmatig.

Had laatst ook een beetje beslagen ruiten, toen regende het en had ik de ventilatoren niet op de voorruit.
Ventilatoren op de voorruit haalt het dan meteen bij mij weg.

Afgelopen week moest ik ook de temperatuur een beetje verhogen voordat de mist wegging, het viel me toen op dat bij een buiten temperatuur van 16 graden en de climate ingesteld op 21.5, er nog niet echt warme lucht uit kwam. Na een seconde of 20/30 op 27 graden begon de warme lucht te komen en toen ik de climate terugdraaide naar 21.5 bleef dat zo op aangename wijze, de beslagen ruiten verdwenen ook uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
[...]

Dan ben je denk ik het beste af met originele wielen, waarvan ik deze het mooist vind:
[Afbeelding]
Zijn inderdaad niet verkeerd, welke velgen zijn dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
ZiggyLippens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Zijn inderdaad niet verkeerd, welke velgen zijn dit?
Deze heten Gunsan, maar volgens de Kia site zijn ze 20 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Deze heten Gunsan, maar volgens de Kia site zijn ze 20 inch.
Ah jammer, heb 19inch nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 16:40
Zijn er laadkabels bij de EV geleverd in Belgie?
Zoja dewelke.
Ik heb een earth besteld en deze wordt waarschijnlijk einde september geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hans Br schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
Zoja dewelke.
Dat kan de dealer je waarschijnlijk wel vertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:26
Allen,

Tussenstand:
[Afbeelding]
Hoe kan je snel zien of je een warmtepomp hebt? Ik heb de EV6 niet zelf bij de dealer uitgezocht maar 2de hands gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
happy killer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Hoe kan je snel zien of je een warmtepomp hebt? Ik heb de EV6 niet zelf bij de dealer uitgezocht maar 2de hands gekocht.
ligt eraan welke versie je hebt volgens mij.
Wat ik zo snel kan vinden is dat vanaf de variant 'EV6 Plus'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
De 4 mei update in de VS is inmiddels offline gehaald voor de Gen5W navigatiesystemen (waaronder ook de EV6 valt).
Op de Amerikaanse forums bleken veel problemen met de installatie van de update bij de Gen5W navigatiesystemen.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
Zoja dewelke.
Zal het vrijdag vertellen, stuur gerust vrijdagavond maar een reminder 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 15:12
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Sinds een tijdje, daarvoor kon het ook op de 58 kWh als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 06:47
Moet je met deze temparatuur je wintermodus uitzetten? of gewoon aanlaten? We hoeven nu niet "voor te gloeien"?

Ik ben benieuwd wat jullie doen? Heb je het aan of uit?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:57:
Moet je met deze temparatuur je wintermodus uitzetten? of gewoon aanlaten? We hoeven nu niet "voor te gloeien"?

Uit, maar ik gebruik het preconditioneren ook niet. Haalde vorige week evengoed 200+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:26
stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb de 58kwh versie. Moet wel de air zijn gezien de catalogus prijs
Is er ergens iets met fotos bekend van onder de kap of in geval van type nummers

[ Voor 6% gewijzigd door happy killer op 10-05-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
marc4547 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:57:

Als de Wintermodus optie aan staat wordt de batterij verwarming automatisch geactiveerd als de batterij 0 graden of kouder is. Oftewel: die doet nu niks, en tijdens de Nederlandse winters doorgaans ook niks. Dus je kunt die optie rustig aan laten staan in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
ZiggyLippens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Ah jammer, heb 19inch nodig
Is zo persoonlijk en ook afhankelijk van de kleur van de auto. Zelf heb ik deze. (ongeveer €780) Alles aan mijn auto is nu zwart of wit. Ook remklauwen zijn zwart.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N764i6QsBho3Oyjq3fA8BJmklrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jcSvEOvWgXAFxUXBvFvbEoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXq7ONNfafExEp8bFvydgFoeS6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMjg7Hn9io3grEeN8C4MpLVW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC8iY6h81xc-R39C8xbTnEeSelM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KM8E6Vgrojr3oLbUiOuwXQD9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Wiliyama op 10-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Vandaag 30K beurt gehad. Precon upgrade functioneert. Getest: 240kW.
Probleem met 2x lege accu is doorgespeeld baan KIA Nederland. Antwoord volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 17-09 18:38
[...]

[Afbeelding]
Je wilde @ZiggyLippens quoten denk ik. Mijn Platin P104 19inch velgen doen niet veel tegen beslagen ramen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf_LNUUXtQGgMcTJ4SZ7PR0KSlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pnke3usu1wUfngSQ8aU9P31.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Je wilde @ZiggyLippens quoten denk ik. Mijn Platin P104 19inch velgen doen niet veel tegen beslagen ramen :)

[Afbeelding]
Whoops!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-09 12:51
Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:45:
Er zijn wel meer van dat soort vreemde “tekortkomingen” die in bepaalde gevallen softwarematig prima op te lossen zijn. B.v. de ontbrekende auto up/down van de achterruiten incl dat die ruiten en het schuif-/kanteldak niet via de sleutel te openen en sluiten zijn. Ook de vaste koppeling gekozen (thema)kleur van de “tellers” met de kaartkleur snap ik niet. Of de ontbrekende knop in de achterklep waarmee met 1 handeling de klep dicht en de auto op slot gezet kan worden. Die laatste zit dan wel weer op bepaalde andere Kia’s.

Ach ja, er zijn wel meer dingen die ik graag (verandert) zou zien (zoals de laadplanning die er nu aan lijkt te komen). Desondanks ben ik vooralsnog, als verwende ex-BMW rijder, best tevreden met de EV6 :) Ik denk met name omdat het elektrisch rijden mij gewoon erg goed bevalt. En daarbij ben ik ook prima tevreden met het rijcomfort, rijbereik en de prestaties van de EV6.
Het komt precies overeen met mijn mening.

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 21:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLgP49P0aw5pB55mRVyy108cue0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gllk7HZCTfDx7evAub0LJK3.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk zo’n laadcurve te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Zoja dewelke.
Bij onze Earth AWD werd een standaard laadkabel, de granny 230v ac lader en de V2L module geleverd. Dat was twee maand geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DaMenaz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:11:
.......................................................................................

Hij is overigens zonder de grannycharger geleverd. Verkoper gaf aan dat die er meestal niet meer bij zit. Aangegeven dat dat wel gek was bij een begin 2022 bestelde wagen. Maar eens kijken wat ik nog kan regelen via de leaseboer. Denk niet dat ik hem nodig heb.

.......................................................................................
De granny-lader zou er bij moeten zitten.
Pas bij bestellingen gedaan na 13 juli 2022 niet meer, vanaf die datum stond de granny-lader niet meer in het leveringsoverzicht van de bestellijst.
Dat ze er vaak niet meer bij zitten klopt, maar dan bestellen de dealers er één die ze erbij doen.
(Ik denk dus dat je dealer wat extra's wil overhouden aan de aflevering door hem er niet bij te doen... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ik vond dit nog geen gekke waardes.
Van deze rit was 25km snelweg met SCC 130km/u, dat haalde ik ook wel 80% van de tijd zou ik gokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QHr-ZJ8J04a8fFsbhhNTWPEUfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQVJnAlh7kt40PvPAU6zIiiS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Loei123 op 11-05-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:41:
Ik vond dit nog geen gekke waardes.
Van deze rit was 25km snelweg met SCC 130km/u, dat haalde ik ook wel 80% van de tijd zou ik gokken.

[Afbeelding]
Vorige week 900 km gereden in 2 dagen, max 130 op de cruise control, ook grote stukken 110 en 90. Gemiddeld verbruik zat tegen de 20 kWh/100 km aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:58:
[...]

Vorige week 900 km gereden in 2 dagen, max 130 op de cruise control, ook grote stukken 110 en 90. Gemiddeld verbruik zat tegen de 20 kWh/100 km aan.
Normaliter kom ik met deze rit ook rond de 19/20 kWh/100km.
Zal wel wind mee hebben gehad. :P

EDIT: De app geeft voor deze ochtend ook 17,5 kWh/100km aan. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Loei123 op 11-05-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:20
Ik zat een paar weken terug structureel boven de 20 lkWh/100km, maar nu het in de ochtend een stuk warmer is (en ik ook geforceerd binnendoor naar werk reed achter iemand anders aan :+) is het tot nog toe altijd onder de 20 gekomen. Richting 15kWh ga ik nog niet, want ik denk dat ik daarvoor een te zware voet heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
sn0x0r schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:28:
Ik zat een paar weken terug structureel boven de 20 lkWh/100km, maar nu het in de ochtend een stuk warmer is (en ik ook geforceerd binnendoor naar werk reed achter iemand anders aan :+) is het tot nog toe altijd onder de 20 gekomen. Richting 15kWh ga ik nog niet, want ik denk dat ik daarvoor een te zware voet heb ;)
15kWh/100km heb ik denk ik nog nooit gehaald, dat zal met stadsverkeer lukken maar daarbuiten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:41
Vandaag een ritje van 70km, grotendeels snelweg met cc op 120 km/h, gemiddeld verbruik van 22 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Hier een interessant stukje over het nut en verbruik van een verwarmingssysteem met warmtepomp in de Ioniq 6 (vergelijkbaar met de EV6).
Geeft gelijk een beeld waaarom het verbruik bij lage temperaturen hoog is, zeker op korte ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:30:
[...]

15kWh/100km heb ik denk ik nog nooit gehaald, dat zal met stadsverkeer lukken maar daarbuiten niet.
Mij lukt dat wel. Netjes rijden, i-pedal. Altijd 5km boven geldende snelheid.

edit: verder ook nog geen swirls na 36K (interstellar grey, wel altijd handmatig wassen), geen beslagen ramen, verwarming die het altijd doet, tevreden over geluid. handrem die volledig automatisch werkt, geen trillingen in de wielen, tevreden met KIA-navigatie. Alleen wel 2 keer 12v probleem gehad. Nu altijd een booster mee (dank aan het forum _/-\o_ ). Verder veel AA disconnects, dus niet bruikbaar (ga een keer de stekkers schoonmaken conform tweakers op dit forum _/-\o_ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI4YvXJs8YkLD8YOskSu_flLvIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxBwzQbHr6Yt11LXJPNHiJbI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 11-05-2023 10:52 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]
Dat geloof ik wel op die manier, maar 100km/u op een 3 baans snelweg naast elkaar geloof ik niet zo in.
Ik ben dan ook tevreden over het verbruik met dergelijke ritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Dat geloof ik wel op die manier, maar 100km/u op een 3 baans snelweg naast elkaar geloof ik niet zo in.
Ik ben dan ook tevreden over het verbruik met dergelijke ritten.
OK. Dus de discussie is niet of minder verbuik mogelijk is, maar of je het wilt.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Normaliter kom ik met deze rit ook rond de 19/20 kWh/100km.
Zal wel wind mee hebben gehad. :P

EDIT: De app geeft voor deze ochtend ook 17,5 kWh/100km aan. :*)
Ook vervelend dat zo'n lange ritten nog minimaal een maand impact hebben op je voorspelde range. Voor het retourtje Parijs zat ik op 470/480 km range. Nu rond de 390/400. En voor ik weer aan die hogere waardes zit moet ik weer een maand normaal woon-werk verkeer hebben gehad. Best vervelend hoe langzaam die voorspelling zich aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:38:
[...]

edit: verder ook nog geen swirls na 36K (interstellar grey, wel altijd handmatig wassen), geen beslagen ramen, verwarming die het altijd doet, tevreden over geluid. handrem die volledig automatisch werkt, geen trillingen in de wielen, tevreden met KIA-navigatie. Alleen wel 2 keer 12v probleem gehad. Nu altijd een booster mee (dank aan het forum _/-\o_ ). Verder veel AA disconnects, dus niet bruikbaar (ga een keer de stekkers schoonmaken conform tweakers op dit forum _/-\o_ ).

[Afbeelding]
Herkenbaar ook hier. Ik zit nu ook gemiddeld tussen de 13,5 en 15kWh op een woon/werk/woon verkeer van 100 km totaal. Vooral continue 80-100 op acc. Als je weinig rode stoplichten hebt, én de airco/verwarming niet gebruikt gaat het prima.

De cabine verwarmen/koelen trekt gemiddeld 12%, en wordt meer naar mate de ritten korter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Ook vervelend dat zo'n lange ritten nog minimaal een maand impact hebben op je voorspelde range. Voor het retourtje Parijs zat ik op 470/480 km range. Nu rond de 390/400. En voor ik weer aan die hogere waardes zit moet ik weer een maand normaal woon-werk verkeer hebben gehad. Best vervelend hoe langzaam die voorspelling zich aanpast.
Naar mijn weten wordt dit enkel gebasseerd op de ritten die je hebt gereden voor de laatste laadsessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:03:
[...]

OK. Dus de discussie is niet of minder verbuik mogelijk is, maar of je het wilt.
Los van de snelheid ben ik dan wel benieuwd op welke wijze/snelheid jij accelereert met de auto richting de gewenste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:05:
[...]
De granny-lader zou er bij moeten zitten.
Pas bij bestellingen gedaan na 13 juli 2022 niet meer, vanaf die datum stond de granny-lader niet meer in het leveringsoverzicht van de bestellijst.
Dat ze er vaak niet meer bij zitten klopt, maar dan bestellen de dealers er één die ze erbij doen.
(Ik denk dus dat je dealer wat extra's wil overhouden aan de aflevering door hem er niet bij te doen... ;) )
Thanks! Heb je een link naar dat overzicht?

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DaMenaz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Thanks! Heb je een link naar dat overzicht?
Tuurlijk.

Prijslijst 18-2-2022 staat de granny er nog op.
Prijslijst 14-7-2022 is de granny verdwenen.

Mijn auto is 7-2-2023 geleverd en besteld in mei 2022.
Er zat geen originele granny bij maar een door de dealer bestelde.
Voor nood is die altijd handig, misschien nooit nodig maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Naar mijn weten wordt dit enkel gebasseerd op de ritten die je hebt gereden voor de laatste laadsessie?
Het theoretisch bereik wordt volgens mij gebasseerd/berekend op de ritten van de afgelopen 30 dagen, elke keer 1 dag opschuivend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Tuurlijk.

Prijslijst 18-2-2022 staat de granny er nog op.
Prijslijst 14-7-2022 is de granny verdwenen.

Mijn auto is 7-2-2023 geleverd en besteld in mei 2022.
Er zat geen originele granny bij maar een door de dealer bestelde.
Voor nood is die altijd handig, misschien nooit nodig maar je weet nooit.
Dank! Ik had er dus overheen gelezen. Even contact opgenomen met de dealer. De mijne heeft een een aantal weken gestaan, dus best kans dat ze die kabel aan een ander hebben meegegeven (maar dat is speculatie). :/

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Begrijp ik niet helemaal, dit is toch een voorspelde range en zegt niets over het werkelijke bereik. Tijdens de rit zie je snel genoeg wat je actuele verbruik is en hoe ver je dus nog zou moeten kunnen komen. Als je flink voor de wind (of juist tegen) hebt heb je niets aan de voorspelde range.

[ Voor 6% gewijzigd door Henry65 op 11-05-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Begrijp ik niet helemaal, dit is toch een voorspelde range en zegt niets over het werkelijke bereik. Tijdens de rit zie je snel genoeg wat je actuele verbruik is en hoe ver je dus nog zou moeten kunnen komen. Als je flink voor de wind (of juist tegen) hebt heb je niets aan de voorspelde range.
Dat klopt, maar ik zou wel graag weten wat mijn range ongeveer is, en niet gebaseerd op wat ik 30 dagen geleden reed, maar wat ik de afgelopen paar honder km heb gereden. Bij een ICE past de range zich veel sneller aan, zowel omhoog als omlaag. Bij de EV6 neemt de range een duikvlucht als je een paar keer het gaspedaal goed intrapt maar als je daarna honderd km met 60 km/u rijdt kruipt het heeeeel langzaam omhoog.
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Voor mijn gevoel niet. Want Er zitten alweer twee laadsessies tussen en het kruipt maar langzaam omhoog. Het past zich tijdens het rijden ook nooit aan. Ik heb nog nooit range erbij zien komen als je een lang stuk binnendoor rijdt t.o.v. veel snelweg daaraan voorafgaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:10:
[...]
Dat klopt, maar ik zou wel graag weten wat mijn range ongeveer is, en niet gebaseerd op wat ik 30 dagen geleden reed, maar wat ik de afgelopen paar honder km heb gereden.
[...]
De range hangt af van de huidige omstandigheden (temperatuur/wind/snelheid enz) en niet van je vorige rit(ten). Ik weet dat bij normaal weer de range zo'n 400 km is maar dit kan zo maar mee- of tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:25:
[...]

De range hangt af van de huidige omstandigheden (temperatuur/wind/snelheid enz) en niet van je vorige rit(ten). Ik weet dat bij normaal weer de range zo'n 400 km is maar dit kan zo maar mee- of tegenvallen.
Dat is wel het getal wat ik deze dagen vaak zie wanneer de auto volledig opgeladen is, rond de 420 meestal.
Volgens de app nu 205km range bij 51% accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Dat klopt niet, want hij zal iets van historische data moeten gebruiken om te zien wat je rijstijl is, en daarbij dan de factoren zoals je airco in meerekenen.

Wat mij vooral stoort is dat de range wel hard omlaag gaat, als je onzuinig rijdt wegens omstandigheden, maar bij lange na niet net zo hard weer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
Toevallig heb ik vorige week ook een rit naar Parijs gemaakt, route door stuk Ardennen waar heel slecht weer was.
Hierdoor ook gemiddeld verbruik van 24kWh/100km gehad.
Aangezien mijn auto nu, na terugkeer Parijs, pas 1700km heeft gereden ook aardig impact op de range.
Waar deze voor de lange rit op 480km stond heb ik nu zelfs na 100% laden 'maar' 280km range.

Op dit moment heeft hij een range van 144km aan met 44% accu.
Dus ben ook heel benieuwd wanneer dit weer bijtrekt aangezien ik nu weer gewoon woon-werk verkeer heb waarbij ik onder de 19kWh/100km zit.
Wat mij vooral stoort is dat de range wel hard omlaag gaat, als je onzuinig rijdt wegens omstandigheden, maar bij lange na niet net zo hard weer omhoog gaat.
Precies dit!

[ Voor 14% gewijzigd door Valuco op 11-05-2023 13:44 . Reden: Reactie toegevoegd op ander bericht ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Wat voor mij goed werkt is alleen kijken naar het accupercentage, en de voorspelde range te negeren en zelf een 'voorspelling' te doen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Alle verbruikscijfers die de app weergeeft trek ik in twijfel, want in mijn eerdere vergelijkingen komen die niet overeen met wat mijn auto weergeeft.

Voorbeeld van gisteren:
heenweg:
117km --> 15,7kWh/100km (volgens de auto)

terugweg (iets andere weg want vanwege een boodschap een extra stukje binnendoor gereden):
122km --> 13,3kWh/100km (volgens de auto)

Totaal van de dag zou dat dan iets van 14,5kWh/100km moeten zijn.

Meer ritten dan de bovenstaande zijn er niet gemaakt die dag en de app geeft voor gisteren aan:
afstand: 237km gereden (2km verschil met de auto, afronding?)
gemiddeld verbruik app: 13,05kWh/100km
energieverbruik: 30,93kWh
regeneratie: 6,03kWh

Het verbruik van de app klopt dus niet/ komt ook gisteren weer niet overeen met mijn auto.
Reken ik met energieverbruik + regeneratie gedeeld door de gereden afstand *100 dan kom ik op: ((30,93+6,03)/237)*100=15,6kWh/100km. Ook dat komt dus niet overeen, al is dat soms wel ongeveer zo.

Ik raad iedereen aan die het verbruik van de app voor waarheid houdt, de waardes eens te vergelijken met de auto.

Dat gezegd hebbende: ik ben prima tevreden met het verbruik van onze AWD. En dat is voor mij het belangrijkste :)

Edit: tekst iets verduidelijkt en de afstand had ik niet goed.
Edit 2: ik bedenk me nu dat die 13,3kWh/100km van de terugweg alleen het laatste stuk (na de boodschap) was en niet de hele terugweg. Dus vermoedelijk was het gemiddelde verbruik van de hele terugweg wat hoger. En wellicht dus ongeveer kloppend met de app zolang ik het verbruik zelf uitreken met de regeneratie energie er bij. Net zoals ik eerder ook geconstateerd had en eerder hier gepost heb.

[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 11-05-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
Valuco schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
Aangezien mijn auto nu, na terugkeer Parijs, pas 1700km heeft gereden ook aardig impact op de range.
Waar deze voor de lange rit op 480km stond heb ik nu zelfs na 100% laden 'maar' 280km range.
[...]
Het heeft geen impact op de range, alleen op de voorspelde range. Het heet ook niet voor niets de GOM. Range is, zoals ik al eerder zei, afhankelijk van de omstandigheden tijdens de rit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Het is waarschijnlijk al wel honderd keer gevraagd, maar ik ben toch van plan om deze zomer met de EV6 een rondje (noord) Italie te doen. Nu ben ik nogal huiverig omtrent het plannen van de reis inclusief laadstops op de juiste locaties. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Het heeft geen impact op de range, alleen op de voorspelde range. Het heet ook niet voor niets de GOM. Range is, zoals ik al eerder zei, afhankelijk van de omstandigheden tijdens de rit
Probleem is dan wel dat je dus totaal niet weet waar je aan toe bent qua range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Jawel, de GOM is zuiver theoretisch berekend over de ritten van de afgelopen 30 dagen.
Wanneer je gaat rijden past de GOM zich direct aan, door je rijstijl (lees verbruik) op dat moment.
Je rijsteil bepaalt dus je werkelijke range op dat moment.
Stop je, en zet je de auto uit, wordt direct de GOM weer theoretisch herberekend over de afgelopen 30 dagen incl je laatse rit, waardoor je theoretische range hoger is dan toen je uitstapte.
Zodra je weer gaat rijden herhaald bovenstaand proces zich steeds, rekening houdend met de vulgraad van de hoofdaccu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Precies, net als met een ICE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Precies, net als met een ICE ;)
Mwah, geen enkele ICE die ik heb gehad heeft het bereik gebasseerd op het verbruik van de laatste 30 dagen hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 08:32
[b]Franciesco in "Het grote KIA EV6 topic"
Voorbeeld van gisteren:
heenweg:
117km --> 15,7kWh/100km (volgens de auto)

terugweg (iets andere weg want vanwege een boodschap een extra stukje binnendoor gereden):
122km --> 13,3kWh/100km (volgens de auto)

Totaal van de dag zou dat dan iets van 14,5kWh/100km moeten zijn.
Dat zijn wel serieus goede waardes.
Ik heb met m'n GT-Line AWD nog niet onder de 17kWh/100km weten te behalen.
Zelfs niet als ik echt rustig rij op ECO modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Mwah, geen enkele ICE die ik heb gehad heeft het bereik gebasseerd op het verbruik van de laatste 30 dagen hoor. ;)
Ik chargeer ook wat, maar het is ook niet het verbruik maar het verwachte verbruik (bereik). Tijdens de rit kan ik aardig inschatten hoe ver ik kom en of ik toch nog even moet laden. En uit ervaring weet ik dat ik bij normale omstandigheden ongeveer 400 km ver kom, ondanks wat de GOM aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat ik bij ICE auto's al nooit snapte heb ik bij de EV6 ook weer, dat het aantal km's per procent wijzigt afhankelijk van hoe vol de accu is.

Voorbeeld:
Bij 100% is 1% ongeveer 4 km
Bij 10% is 1% opeens nog maar 2,7km.

Dat de rij omstandigheden geen invloed hebben zie je als je gaat laden. Check maar eens bij diverse percentages tijdens het laden hoever je komt met 1 procent.

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Sinds vandaag heb ik ook Waze fullscreen, lukte daarvoor alleen met Google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
Wat ik bij ICE auto's al nooit snapte heb ik bij de EV6 ook weer, dat het aantal km's per procent wijzigt afhankelijk van hoe vol de accu is.

Voorbeeld:

Dat de rij omstandigheden geen invloed hebben zie je als je gaat laden. Check maar eens bij diverse percentages tijdens het laden hoever je komt met 1 procent.

Waarom?
Om je te faken. Immers kun je nog 15 km doorrijden nadat deze op 0 staat. De mate van aanpassing verandert richting de 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Om je te faken. Immers kun je nog 15 km doorrijden nadat deze op 0 staat. De mate van aanpassing verandert richting de 0
Mwah het verschil is wel meer dan 15 km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
LAD93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
Het is waarschijnlijk al wel honderd keer gevraagd, maar ik ben toch van plan om deze zomer met de EV6 een rondje (noord) Italie te doen. Nu ben ik nogal huiverig omtrent het plannen van de reis inclusief laadstops op de juiste locaties. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?
ABRP. Je kan ook eens deze thread bekijken.
Je kan best ook eens kijken welke laadpas(sen) je eventueel nodig hebt om die chargers te kunnen gebruiken, hopelijk vind je in bovenstaande thread specifieke info voor Italië en anders eens kijken op Chargemap (daar staat per laadpaal met welke betaalmiddelen of laadpassen je er terecht kan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22

Voorbeeld:

Waarom?
Volgens TeslaBjorn komt omdat de accu's waarschijnlijk eigenlijk Ah (Ampere-uur) gebaseerd zijn. Als je accupercentage lager wordt, bevatten de cellen een lagere spanning (voltage daalt). Om dan hetzelfde vermogen (kW) te leveren heb je dus meer ampere nodig, waar dat bij een volle accu met een hogere celspanning een lagere hoeveelheid ampere vraagt. Daarom is dat niet lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Valuco schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Dat zijn wel serieus goede waardes.
Ik heb met m'n GT-Line AWD nog niet onder de 17kWh/100km weten te behalen.
Zelfs niet als ik echt rustig rij op ECO modus.
Met mijn vorige (benzine en diesel) auto's had ik ook altijd een net verbruik die vele met dezelfde auto niet haalde. En ook met mijn zakelijke Model 3 haal ik mooie cijfers (en die is nog wel een stukkie zuiniger dan de EV6).
Ik denk dat het grootste deel gelijkmatig rijden is en zeer weinig korte stukjes. En aan de snelheid houden (overdag ca 100km/h op de snelweg) helpt natuurlijk ook. Maar het is echt niet zo dat we achter vrachtwagens hangen om te slipstreamen.
Wel meestal op Eco, maar dat zal bij gelijkmatig rijden nauwelijks uit moeten maken.

PS: ik heb een AWD GT-line met 19 inch wielen. Dat scheelt ook weer wat t.o.v. de bredere en waarschijnlijk minder goed gestroomlijnde 20 inch wielset. Momenteel staat hij nog op de Hankook all season set met CMS C32 Aero velgen, binnenkort maar weer eens de zomerset (ook 19 inch) er onder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Ruud010 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:29:
Sinds vandaag heb ik ook Waze fullscreen, lukte daarvoor alleen met Google maps.
Welke type phone gebruik je, Android of Apple?

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Los van de snelheid ben ik dan wel benieuwd op welke wijze/snelheid jij accelereert met de auto richting de gewenste snelheid.
Op bijna alle wegen, behalve in de stad, rij ik met ACC. Op basis van de snelheidsbordherkenning versnel ik of vertraag ik met pijltje omhoog/omlaag (standaard +5 km ingesteld). Ik gebruik het gaspedaal/rempedaal zo weinig mogelijk.

Op de snelweg haal ik de voorganger al in voordat deze gelocked is door ACC. Dat werkt het meest vloeiend. NB: op de snelweg +10km, behalve bij trajectcontrole dan +5km.

Bij nadering rotonde en stoplichten pauzeer ik ACC op tijd en omdat i-pedal aanstaat rem ik automatisch af tot meestal stilstand (moet je wat gevoel voor krijgen). Na de rotonde/stoplichten weer op ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Welke type phone gebruik je, Android of Apple?
Android

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
Met Apple is het me nog steeds niet gelukt.
De Android kan ook Flitsmeister op vol scherm brengen liet de verkoper me zien.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile

Voorbeeld:

Waarom?
De SOC is niet lineair, de SOC BMS is wel redelijk lineair. 100% SOC = 96,5 % (BMS). 0% SOC = 4,5% BMS. Dit is puur voor de buffer werking (hoog) en extra capaciteit (laag).

Gewoon niet blind staren op al die getallen, gewoon opladen wanneer je kan, maar ik durf net zo goed tot enkele procenten leeg te rijden. Gewoon rekening met je agenda + een buffer.

Ik haal nu ook rond de 15 kWh/100 km, met alles gewoon aan en 105 op de teller op de snelweg. Buitentemp is perfect voor je verbruik.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Wat is het probleem dan? Een Kia scherm aan de rechterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:12:
Hier een interessant stukje over het nut en verbruik van een verwarmingssysteem met warmtepomp in de Ioniq 6 (vergelijkbaar met de EV6).
Geeft gelijk een beeld waaarom het verbruik bij lage temperaturen hoog is, zeker op korte ritten.
Sat mij trouwens opvalt is dat bij gebruik van de warmtepomp de inverter naar 70 tot 80 graden gaat, en daarbij ook de bijbehorende koelvloeistof. Hoe de warmtepomp precies werkt is mij onbekend, op kiaevforums hebben ze het over een extra klep die geschakeld wordt, het lijkt erop dat het systeem warmte opwekt in de inverter en dan deze warmte gebruikt om de warmtepomp te voeden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Ok check,

De crux zit'm daarin, dat als je beide aanzet - wat je gewend bent uit een auto waar het wel normaal werkt - dat beide dan ook in werking gaan. drogen en warmen -> perfect voor ons natte landje.
Bij deze KIA lijkt het echter zo te zijn dat als je beide inschakelt, het wel mogelijk is dat ze in bedrijf komen, maar dat dat geen zekerheid is. Je zet niks aan, je enabled het gebruik, maar de idiote regeling bepaalt zelf of 'tie het ook werkelijk gaat inschakelen.
Rij je een halfuurtje of wat met beide enabled, beslaat de zooi toch weer, want die airco staat wel enabled, maar draait helemaal niet! Moet je weer op de "noodknop" drukken om met een hoop herrie de mist te verdrijven.
In de garage krijg je dan een lulverhaal dat het in een EV nu eenmaal anders is, maar dan vraag ik me af waarom mijn Passat GTE, die ik dag dag uit elektrisch heb gereden, dit nooit never is voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Bij mij staat Carplay met alles op vol scherm. Niks gewijzigd aan instellingen.

Catch my drift?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
LAD93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
Ben zelf al diverse keren geweest naar Italië de afgelopen tijd. Daarover heb ik ook stukjes geschreven hier.

Gewoon Kia navigatie gebruiken en dan laadpalen filteren op HPC en Ionity. Werkt super. Alleen tijdens je rit ff een laadpaal selecteren. Laats alleen maar van Ionity naar Ionity gereden op weg en terug van Italië. Zoek maar ff dan vind je vanzelf tekst en uitleg. Geen gedoe met apps ect. Lekker Kia navigatie werkt super in tegenstelling wat sommige forum leden zeggen.
Pagina: 1 ... 282 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic