Had het al wel gelezen, maar vandaag toch even schrikken dat de EV6 op cc gewoon volle bak rechts inhaalt. Dat heeft VAG toch beter voor elkaar.
Catch my drift?
Catch my drift?
Hier zijn ze in andere kleuren 👍Loei123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Ik kan er eigenlijk geen keuze uit maken, zijn ze in andere kleuren beschikbaar zodat het beter te zien is op de render waar ze al onder de auto zitten?
Met al die onnodige links rijders ben ik blij dat ze dat niet hebben geïmplementeerd. Ik ga er gewoon rechts langs als ik 100 rijdt en iemand op de middelste baan 90.DaMenaz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
Had het al wel gelezen, maar vandaag toch even schrikken dat de EV6 op cc gewoon volle bak rechts inhaalt. Dat heeft VAG toch beter voor elkaar.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Waarom is dit schrikken?DaMenaz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
Ik mis nog de functie dat de ramen en schuifdak dicht gaan bij het op slot doen van de auto.Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:45:
Er zijn wel meer van dat soort vreemde “tekortkomingen” die in bepaalde gevallen softwarematig prima op te lossen zijn. B.v. de ontbrekende auto up/down van de achterruiten incl dat die ruiten en het schuif-/kanteldak niet via de sleutel te openen en sluiten zijn. Ook de vaste koppeling gekozen (thema)kleur van de “tellers” met de kaartkleur snap ik niet. Of de ontbrekende knop in de achterklep waarmee met 1 handeling de klep dicht en de auto op slot gezet kan worden. Die laatste zit dan wel weer op bepaalde andere Kia’s.
Ach ja, er zijn wel meer dingen die ik graag (verandert) zou zien (zoals de laadplanning die er nu aan lijkt te komen). Desondanks ben ik vooralsnog, als verwende ex-BMW rijder, best tevreden met de EV6Ik denk met name omdat het elektrisch rijden mij gewoon erg goed bevalt. En daarbij ben ik ook prima tevreden met het rijcomfort, rijbereik en de prestaties van de EV6.
Ik vind dat anders een prima eigenschapDaMenaz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Als ik moest kiezen werd het in dit geval optie 2, toch denk ik dat er mooiere velgen te vinden zijn die beter bij de auto passen.ZiggyLippens schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Hier zijn ze in andere kleuren 👍
Optie 1: [Afbeelding]
Optie 2: [Afbeelding]
Ai, dat is geen goed teken. Kan uiteraard domme pech zijn, maar toch. Bij mij gaven ze aan niet (meer) te vervangen zonder reden. Misschien hebben ze het probleem dan nog niet opgelost.lawnmower schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:38:
Helaas ben ik nu aan de beurt met een kapotte versterker. Krakerig geluid uit speaker rechtsachter toen ik vanmorgen de auto aanzet, en sindsdien niets meer. En dat terwijl mijn versterker preventief vervangen was
Ik zie graag welke velgen u zou aanbevelen, ik zou het appreciëren moest u er een paar willen doorsturen.Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:15:
[...]
Als ik moest kiezen werd het in dit geval optie 2, toch denk ik dat er mooiere velgen te vinden zijn die beter bij de auto passen.
Mmm, bij mij gaven ze aan om juist de versterker te vervangen i.v.m. terugroepactie.Phusebox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:43:
[...]
Ai, dat is geen goed teken. Kan uiteraard domme pech zijn, maar toch. Bij mij gaven ze aan niet (meer) te vervangen zonder reden. Misschien hebben ze het probleem dan nog niet opgelost.
Persoonlijk vind ik deze wel gaaf, voor after market wielen iig.ZiggyLippens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
[...]
Ik zie graag welke velgen u zou aanbevelen, ik zou het appreciëren moest u er een paar willen doorsturen.
Ik sta open voor alles! 😁
Ik wil graag de poll invullen maar het is wat bizar. Ik heb sinds ik de auto heb (dec22) nog geen last gehad behalve de laatste 2 dagen. Het is nu echt rotweer en nu dampt het bovenste deel van de vensters wel aan. Het lijkt samen te vallen met koudere lucht. De klimaat regeling staat op 22 graden maar blijkbaar is het warm genoeg om heat af te zetten en naar AC te gaan wat toch voor een wat koudere luchtstroom en aandampen zorgt.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:08:
Allen,
Zoals eerder beschreven is bij mij vorige week de frontcamera vervangen om te kijken of dit zou helpen tegen beslagen ruiten en de werking van de klimaatregeling (koude stroom en zo).
Helaas had ik afgelopen maandag weer een beslagen voorruit.
Nu lees ik ook dat mensen nergens last van hebben.
Dat is super voor hun, alleen vraag ik mij zelf af of er wellicht een verband is m.b.t. wel/niet een warmtepomp.
Nu heb ik de onderstaande poll aangemaakt om te kijken om te kijken hoeveel mensen er wel/geen last van hebben en welke configuratie ze dan hebben qua wel/geen warmtepomp.
Dus bij deze de vraag of jullie even willen aangeven wat de status bij jou is?
Poll: beslagen voorruit/front camera/klimaat en warmtepomp?
• Ja ik heb last en ik heb een warmtepomp
• Ja ik heb last en ik heb geen warmtepomp
• Nee ik heb geen last en ik heb een warmtepomp
• Nee ik heb geen last en ik heb geen warmtepomp
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Als ex-VAG rijder (Tiguan) moet ik dat beamen. Het lijkt ook alsof de radarbundel bij Kia veel smaller is. Bij het gebruik van intelligente cruisecontrol, waarbij de auto automatisch afstand houdt van de voorligger, is het me al meermaals opgevallen dat bij het nemen van een niet eens zo'n scherpe bocht de Kia al vrolijk begint te versnellen. Die voorligger blijkt dan even uit het zicht te zijn van de radar. Om dan na de bocht weer fel te vertragen want dan merkt die de voorligger toch weer op. Dat heb ik nooit opgemerkt bij de Tiguan en het is tekens weer schrikken.DaMenaz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:27:
Ik snap je, alleen ik heb de auto een jaartje langer en vooral in het voor en najaar last.Bogey555 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:15:
[...]
Ik wil graag de poll invullen maar het is wat bizar. Ik heb sinds ik de auto heb (dec22) nog geen last gehad behalve de laatste 2 dagen. Het is nu echt rotweer en nu dampt het bovenste deel van de vensters wel aan. Het lijkt samen te vallen met koudere lucht. De klimaat regeling staat op 22 graden maar blijkbaar is het warm genoeg om heat af te zetten en naar AC te gaan wat toch voor een wat koudere luchtstroom en aandampen zorgt.
Het moeten 19 inch velgen wel zijn aangezien ik de originele banden ga gebruiken, daardoor ook dat het wat lastiger is om gepaste velgen te vinden ervoor.Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:04:
[...]
Persoonlijk vind ik deze wel gaaf, voor after market wielen iig.
[Afbeelding]
Mijn stem staat op geen last met warmtepomp, maar wel wat toelichting. Elke week ga ik zwemmen en regelmatig zit er een (deel van een) voetbalteam in de auto. Dampende mensen in de auto helpt niet. Dan zet ik met de sleutel vast de auto aan als we naar de auto toelopen zodat de temperatuurregeling vast aangaat. Als ik dat niet doe beslaat de auto eerder dan de auto die ik hiervoor reed.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:08:
Allen,
Zoals eerder beschreven is bij mij vorige week de frontcamera vervangen om te kijken of dit zou helpen tegen beslagen ruiten en de werking van de klimaatregeling (koude stroom en zo).
Dat is super voor hun, alleen vraag ik mij zelf af of er wellicht een verband is m.b.t. wel/niet een warmtepomp.
Nu heb ik de onderstaande poll aangemaakt om te kijken om te kijken hoeveel mensen er wel/geen last van hebben en welke configuratie ze dan hebben qua wel/geen warmtepomp.
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ok check,xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Mijn stem staat op geen last met warmtepomp, maar wel wat toelichting. Elke week ga ik zwemmen en regelmatig zit er een (deel van een) voetbalteam in de auto. Dampende mensen in de auto helpt niet. Dan zet ik met de sleutel vast de auto aan als we naar de auto toelopen zodat de temperatuurregeling vast aangaat. Als ik dat niet doe beslaat de auto eerder dan de auto die ik hiervoor reed.
Dan ben je denk ik het beste af met originele wielen, waarvan ik deze het mooist vind:xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Mijn stem staat op geen last met warmtepomp, maar wel wat toelichting. Elke week ga ik zwemmen en regelmatig zit er een (deel van een) voetbalteam in de auto. Dampende mensen in de auto helpt niet. Dan zet ik met de sleutel vast de auto aan als we naar de auto toelopen zodat de temperatuurregeling vast aangaat. Als ik dat niet doe beslaat de auto eerder dan de auto die ik hiervoor reed.
Rij je ook met autoclimate aan?stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Ok check,
Effe aanvulling dan van mijn kant.
Het trad op na +/- 45min rijden![]()
Dus ja... en al die tijd de 'airco' erbij aangehad (bij HEAT), dus ja.. ik zou verwachten dat de airco dan lekker ontvochtigd.
toen niet... aangezien ik het te koud vond in de auto als ik hem op 'AUTO' liet staan.
[ Voor 5% gewijzigd door stimpyrulez op 10-05-2023 11:41 ]
Herkenbaar bij rotondes en ingeschakelde acc.DigitalHombre schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:16:
[...]
Als ex-VAG rijder (Tiguan) moet ik dat beamen. Het lijkt ook alsof de radarbundel bij Kia veel smaller is. Bij het gebruik van intelligente cruisecontrol, waarbij de auto automatisch afstand houdt van de voorligger, is het me al meermaals opgevallen dat bij het nemen van een niet eens zo'n scherpe bocht de Kia al vrolijk begint te versnellen. Die voorligger blijkt dan even uit het zicht te zijn van de radar. Om dan na de bocht weer fel te vertragen want dan merkt die de voorligger toch weer op. Dat heb ik nooit opgemerkt bij de Tiguan en het is tekens weer schrikken.
Ruimte voor verbetering dus.
Persoonlijk schakel ik de ACC ook altijd uit bij rotondes of bochten.Wiliyama schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Herkenbaar bij rotondes en ingeschakelde acc.
Meestal ook uitgeschakeld, maar bij kilometers lange rijkswegen met af en toe een rotonde meestal niet.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Persoonlijk schakel ik de ACC ook altijd uit bij rotondes of bochten.
Vertrouw er toch niet voldoende op... (maar deed ik bij mijn mercedes ook niet)
Op de snelweg gaat het naar mijn inziens dikke prima.
Ik rij zelf nooit met autoclimate, altijd handmatig.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:38:
[...]
toen niet... aangezien ik het te koud vond in de auto als ik hem op 'AUTO' liet staan.
Maar ook met 'auto' en stand op 2 krijg ik het
Zijn inderdaad niet verkeerd, welke velgen zijn dit?Loei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Dan ben je denk ik het beste af met originele wielen, waarvan ik deze het mooist vind:
[Afbeelding]
Deze heten Gunsan, maar volgens de Kia site zijn ze 20 inch.ZiggyLippens schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Zijn inderdaad niet verkeerd, welke velgen zijn dit?
Ah jammer, heb 19inch nodigLoei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:01:
[...]
Deze heten Gunsan, maar volgens de Kia site zijn ze 20 inch.
Dat kan de dealer je waarschijnlijk wel vertellen.Hans Br schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
Zijn er laadkabels bij de EV geleverd in Belgie?
Zoja dewelke.
Ik heb een earth besteld en deze wordt waarschijnlijk einde september geleverd.
Hoe kan je snel zien of je een warmtepomp hebt? Ik heb de EV6 niet zelf bij de dealer uitgezocht maar 2de hands gekocht.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:08:
Allen,
Tussenstand:
[Afbeelding]
ligt eraan welke versie je hebt volgens mij.happy killer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:07:
[...]
Hoe kan je snel zien of je een warmtepomp hebt? Ik heb de EV6 niet zelf bij de dealer uitgezocht maar 2de hands gekocht.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Zal het vrijdag vertellen, stuur gerust vrijdagavond maar een reminder 😉Hans Br schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
Zoja dewelke.
Sinds een tijdje, daarvoor kon het ook op de 58 kWh als optie.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:15:
[...]
ligt eraan welke versie je hebt volgens mij.
Wat ik zo snel kan vinden is dat vanaf de variant 'EV6 Plus'
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Uit, maar ik gebruik het preconditioneren ook niet. Haalde vorige week evengoed 200+.marc4547 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:57:
Moet je met deze temparatuur je wintermodus uitzetten? of gewoon aanlaten? We hoeven nu niet "voor te gloeien"?
Ik ben benieuwd wat jullie doen? Heb je het aan of uit?
Ik heb de 58kwh versie. Moet wel de air zijn gezien de catalogus prijsstimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:15:
[...]
ligt eraan welke versie je hebt volgens mij.
Wat ik zo snel kan vinden is dat vanaf de variant 'EV6 Plus'
[ Voor 6% gewijzigd door happy killer op 10-05-2023 20:24 ]
Als de Wintermodus optie aan staat wordt de batterij verwarming automatisch geactiveerd als de batterij 0 graden of kouder is. Oftewel: die doet nu niks, en tijdens de Nederlandse winters doorgaans ook niks. Dus je kunt die optie rustig aan laten staan in de zomer.marc4547 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:57:
Moet je met deze temparatuur je wintermodus uitzetten? of gewoon aanlaten? We hoeven nu niet "voor te gloeien"?
Ik ben benieuwd wat jullie doen? Heb je het aan of uit?
Is zo persoonlijk en ook afhankelijk van de kleur van de auto. Zelf heb ik deze. (ongeveer €780) Alles aan mijn auto is nu zwart of wit. Ook remklauwen zijn zwart.
[ Voor 14% gewijzigd door Wiliyama op 10-05-2023 20:39 ]
Je wilde @ZiggyLippens quoten denk ik. Mijn Platin P104 19inch velgen doen niet veel tegen beslagen ramenLoei123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Dan ben je denk ik het beste af met originele wielen, waarvan ik deze het mooist vind:
[Afbeelding]
Whoops!xxander968 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Je wilde @ZiggyLippens quoten denk ik. Mijn Platin P104 19inch velgen doen niet veel tegen beslagen ramen![]()
[Afbeelding]
Het komt precies overeen met mijn mening.Franciesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:45:
Er zijn wel meer van dat soort vreemde “tekortkomingen” die in bepaalde gevallen softwarematig prima op te lossen zijn. B.v. de ontbrekende auto up/down van de achterruiten incl dat die ruiten en het schuif-/kanteldak niet via de sleutel te openen en sluiten zijn. Ook de vaste koppeling gekozen (thema)kleur van de “tellers” met de kaartkleur snap ik niet. Of de ontbrekende knop in de achterklep waarmee met 1 handeling de klep dicht en de auto op slot gezet kan worden. Die laatste zit dan wel weer op bepaalde andere Kia’s.
Ach ja, er zijn wel meer dingen die ik graag (verandert) zou zien (zoals de laadplanning die er nu aan lijkt te komen). Desondanks ben ik vooralsnog, als verwende ex-BMW rijder, best tevreden met de EV6Ik denk met name omdat het elektrisch rijden mij gewoon erg goed bevalt. En daarbij ben ik ook prima tevreden met het rijcomfort, rijbereik en de prestaties van de EV6.
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Bij onze Earth AWD werd een standaard laadkabel, de granny 230v ac lader en de V2L module geleverd. Dat was twee maand geleden.Hans Br schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
Zoja dewelke.
De granny-lader zou er bij moeten zitten.DaMenaz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:11:
.......................................................................................
Hij is overigens zonder de grannycharger geleverd. Verkoper gaf aan dat die er meestal niet meer bij zit. Aangegeven dat dat wel gek was bij een begin 2022 bestelde wagen. Maar eens kijken wat ik nog kan regelen via de leaseboer. Denk niet dat ik hem nodig heb.
.......................................................................................
[ Voor 8% gewijzigd door Loei123 op 11-05-2023 08:42 ]
Vorige week 900 km gereden in 2 dagen, max 130 op de cruise control, ook grote stukken 110 en 90. Gemiddeld verbruik zat tegen de 20 kWh/100 km aan.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:41:
Ik vond dit nog geen gekke waardes.
Van deze rit was 25km snelweg met SCC 130km/u, dat haalde ik ook wel 80% van de tijd zou ik gokken.
[Afbeelding]
Normaliter kom ik met deze rit ook rond de 19/20 kWh/100km.Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:58:
[...]
Vorige week 900 km gereden in 2 dagen, max 130 op de cruise control, ook grote stukken 110 en 90. Gemiddeld verbruik zat tegen de 20 kWh/100 km aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Loei123 op 11-05-2023 09:07 ]
15kWh/100km heb ik denk ik nog nooit gehaald, dat zal met stadsverkeer lukken maar daarbuiten niet.sn0x0r schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:28:
Ik zat een paar weken terug structureel boven de 20 lkWh/100km, maar nu het in de ochtend een stuk warmer is (en ik ook geforceerd binnendoor naar werk reed achter iemand anders aan) is het tot nog toe altijd onder de 20 gekomen. Richting 15kWh ga ik nog niet, want ik denk dat ik daarvoor een te zware voet heb
Mij lukt dat wel. Netjes rijden, i-pedal. Altijd 5km boven geldende snelheid.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:30:
[...]
15kWh/100km heb ik denk ik nog nooit gehaald, dat zal met stadsverkeer lukken maar daarbuiten niet.
[ Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 11-05-2023 10:52 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dat geloof ik wel op die manier, maar 100km/u op een 3 baans snelweg naast elkaar geloof ik niet zo in.JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Mij lukt dat wel. Netjes rijden, i-pedal. Altijd 5km boven geldende snelheid.
[Afbeelding]
OK. Dus de discussie is niet of minder verbuik mogelijk is, maar of je het wilt.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:55:
[...]
Dat geloof ik wel op die manier, maar 100km/u op een 3 baans snelweg naast elkaar geloof ik niet zo in.
Ik ben dan ook tevreden over het verbruik met dergelijke ritten.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ook vervelend dat zo'n lange ritten nog minimaal een maand impact hebben op je voorspelde range. Voor het retourtje Parijs zat ik op 470/480 km range. Nu rond de 390/400. En voor ik weer aan die hogere waardes zit moet ik weer een maand normaal woon-werk verkeer hebben gehad. Best vervelend hoe langzaam die voorspelling zich aanpast.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:05:
[...]
Normaliter kom ik met deze rit ook rond de 19/20 kWh/100km.
Zal wel wind mee hebben gehad.
EDIT: De app geeft voor deze ochtend ook 17,5 kWh/100km aan.
Herkenbaar ook hier. Ik zit nu ook gemiddeld tussen de 13,5 en 15kWh op een woon/werk/woon verkeer van 100 km totaal. Vooral continue 80-100 op acc. Als je weinig rode stoplichten hebt, én de airco/verwarming niet gebruikt gaat het prima.JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Mij lukt dat wel. Netjes rijden, i-pedal. Altijd 5km boven geldende snelheid.
edit: verder ook nog geen swirls na 36K (interstellar grey, wel altijd handmatig wassen), geen beslagen ramen, verwarming die het altijd doet, tevreden over geluid. handrem die volledig automatisch werkt, geen trillingen in de wielen, tevreden met KIA-navigatie. Alleen wel 2 keer 12v probleem gehad. Nu altijd een booster mee (dank aan het forum). Verder veel AA disconnects, dus niet bruikbaar (ga een keer de stekkers schoonmaken conform tweakers op dit forum
).
[Afbeelding]
Naar mijn weten wordt dit enkel gebasseerd op de ritten die je hebt gereden voor de laatste laadsessie?Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Ook vervelend dat zo'n lange ritten nog minimaal een maand impact hebben op je voorspelde range. Voor het retourtje Parijs zat ik op 470/480 km range. Nu rond de 390/400. En voor ik weer aan die hogere waardes zit moet ik weer een maand normaal woon-werk verkeer hebben gehad. Best vervelend hoe langzaam die voorspelling zich aanpast.
Los van de snelheid ben ik dan wel benieuwd op welke wijze/snelheid jij accelereert met de auto richting de gewenste snelheid.JanAllElectric schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:03:
[...]
OK. Dus de discussie is niet of minder verbuik mogelijk is, maar of je het wilt.
Thanks! Heb je een link naar dat overzicht?Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:05:
[...]
De granny-lader zou er bij moeten zitten.
Pas bij bestellingen gedaan na 13 juli 2022 niet meer, vanaf die datum stond de granny-lader niet meer in het leveringsoverzicht van de bestellijst.
Dat ze er vaak niet meer bij zitten klopt, maar dan bestellen de dealers er één die ze erbij doen.
(Ik denk dus dat je dealer wat extra's wil overhouden aan de aflevering door hem er niet bij te doen...)
Catch my drift?
Tuurlijk.
Het theoretisch bereik wordt volgens mij gebasseerd/berekend op de ritten van de afgelopen 30 dagen, elke keer 1 dag opschuivend.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Naar mijn weten wordt dit enkel gebasseerd op de ritten die je hebt gereden voor de laatste laadsessie?
Dank! Ik had er dus overheen gelezen. Even contact opgenomen met de dealer. De mijne heeft een een aantal weken gestaan, dus best kans dat ze die kabel aan een ander hebben meegegeven (maar dat is speculatie).Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:30:
[...]
Tuurlijk.
Prijslijst 18-2-2022 staat de granny er nog op.
Prijslijst 14-7-2022 is de granny verdwenen.
Mijn auto is 7-2-2023 geleverd en besteld in mei 2022.
Er zat geen originele granny bij maar een door de dealer bestelde.
Voor nood is die altijd handig, misschien nooit nodig maar je weet nooit.
Catch my drift?
Begrijp ik niet helemaal, dit is toch een voorspelde range en zegt niets over het werkelijke bereik. Tijdens de rit zie je snel genoeg wat je actuele verbruik is en hoe ver je dus nog zou moeten kunnen komen. Als je flink voor de wind (of juist tegen) hebt heb je niets aan de voorspelde range.Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Ook vervelend dat zo'n lange ritten nog minimaal een maand impact hebben op je voorspelde range. Voor het retourtje Parijs zat ik op 470/480 km range. Nu rond de 390/400. En voor ik weer aan die hogere waardes zit moet ik weer een maand normaal woon-werk verkeer hebben gehad. Best vervelend hoe langzaam die voorspelling zich aanpast.
[ Voor 6% gewijzigd door Henry65 op 11-05-2023 12:58 ]
Dat klopt, maar ik zou wel graag weten wat mijn range ongeveer is, en niet gebaseerd op wat ik 30 dagen geleden reed, maar wat ik de afgelopen paar honder km heb gereden. Bij een ICE past de range zich veel sneller aan, zowel omhoog als omlaag. Bij de EV6 neemt de range een duikvlucht als je een paar keer het gaspedaal goed intrapt maar als je daarna honderd km met 60 km/u rijdt kruipt het heeeeel langzaam omhoog.Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Begrijp ik niet helemaal, dit is toch een voorspelde range en zegt niets over het werkelijke bereik. Tijdens de rit zie je snel genoeg wat je actuele verbruik is en hoe ver je dus nog zou moeten kunnen komen. Als je flink voor de wind (of juist tegen) hebt heb je niets aan de voorspelde range.
Voor mijn gevoel niet. Want Er zitten alweer twee laadsessies tussen en het kruipt maar langzaam omhoog. Het past zich tijdens het rijden ook nooit aan. Ik heb nog nooit range erbij zien komen als je een lang stuk binnendoor rijdt t.o.v. veel snelweg daaraan voorafgaand.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Naar mijn weten wordt dit enkel gebasseerd op de ritten die je hebt gereden voor de laatste laadsessie?
De range hangt af van de huidige omstandigheden (temperatuur/wind/snelheid enz) en niet van je vorige rit(ten). Ik weet dat bij normaal weer de range zo'n 400 km is maar dit kan zo maar mee- of tegenvallen.Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:10:
[...]
Dat klopt, maar ik zou wel graag weten wat mijn range ongeveer is, en niet gebaseerd op wat ik 30 dagen geleden reed, maar wat ik de afgelopen paar honder km heb gereden.
[...]
Dat is wel het getal wat ik deze dagen vaak zie wanneer de auto volledig opgeladen is, rond de 420 meestal.Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:25:
[...]
De range hangt af van de huidige omstandigheden (temperatuur/wind/snelheid enz) en niet van je vorige rit(ten). Ik weet dat bij normaal weer de range zo'n 400 km is maar dit kan zo maar mee- of tegenvallen.
Dat klopt niet, want hij zal iets van historische data moeten gebruiken om te zien wat je rijstijl is, en daarbij dan de factoren zoals je airco in meerekenen.Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:25:
[...]
De range hangt af van de huidige omstandigheden (temperatuur/wind/snelheid enz) en niet van je vorige rit(ten). Ik weet dat bij normaal weer de range zo'n 400 km is maar dit kan zo maar mee- of tegenvallen.
Precies dit!Wat mij vooral stoort is dat de range wel hard omlaag gaat, als je onzuinig rijdt wegens omstandigheden, maar bij lange na niet net zo hard weer omhoog gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Valuco op 11-05-2023 13:44 . Reden: Reactie toegevoegd op ander bericht ]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 11-05-2023 14:18 ]
Het heeft geen impact op de range, alleen op de voorspelde range. Het heet ook niet voor niets de GOM. Range is, zoals ik al eerder zei, afhankelijk van de omstandigheden tijdens de ritValuco schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
Aangezien mijn auto nu, na terugkeer Parijs, pas 1700km heeft gereden ook aardig impact op de range.
Waar deze voor de lange rit op 480km stond heb ik nu zelfs na 100% laden 'maar' 280km range.
[...]
per aspera ad astra
Probleem is dan wel dat je dus totaal niet weet waar je aan toe bent qua range.Henry65 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Het heeft geen impact op de range, alleen op de voorspelde range. Het heet ook niet voor niets de GOM. Range is, zoals ik al eerder zei, afhankelijk van de omstandigheden tijdens de rit
Jawel, de GOM is zuiver theoretisch berekend over de ritten van de afgelopen 30 dagen.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Probleem is dan wel dat je dus totaal niet weet waar je aan toe bent qua range.
Precies, net als met een ICELoei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Probleem is dan wel dat je dus totaal niet weet waar je aan toe bent qua range.
Mwah, geen enkele ICE die ik heb gehad heeft het bereik gebasseerd op het verbruik van de laatste 30 dagen hoor.
Dat zijn wel serieus goede waardes.[b]Franciesco in "Het grote KIA EV6 topic"
Voorbeeld van gisteren:
heenweg:
117km --> 15,7kWh/100km (volgens de auto)
terugweg (iets andere weg want vanwege een boodschap een extra stukje binnendoor gereden):
122km --> 13,3kWh/100km (volgens de auto)
Totaal van de dag zou dat dan iets van 14,5kWh/100km moeten zijn.
Ik chargeer ook wat, maar het is ook niet het verbruik maar het verwachte verbruik (bereik). Tijdens de rit kan ik aardig inschatten hoe ver ik kom en of ik toch nog even moet laden. En uit ervaring weet ik dat ik bij normale omstandigheden ongeveer 400 km ver kom, ondanks wat de GOM aangeeft.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:14:
[...]
Mwah, geen enkele ICE die ik heb gehad heeft het bereik gebasseerd op het verbruik van de laatste 30 dagen hoor.
Om je te faken. Immers kun je nog 15 km doorrijden nadat deze op 0 staat. De mate van aanpassing verandert richting de 0Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
Wat ik bij ICE auto's al nooit snapte heb ik bij de EV6 ook weer, dat het aantal km's per procent wijzigt afhankelijk van hoe vol de accu is.
Voorbeeld:
Bij 100% is 1% ongeveer 4 km
Bij 10% is 1% opeens nog maar 2,7km.
Dat de rij omstandigheden geen invloed hebben zie je als je gaat laden. Check maar eens bij diverse percentages tijdens het laden hoever je komt met 1 procent.
Waarom?
Mwah het verschil is wel meer dan 15 km.king_dude schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:34:
[...]
Om je te faken. Immers kun je nog 15 km doorrijden nadat deze op 0 staat. De mate van aanpassing verandert richting de 0
ABRP. Je kan ook eens deze thread bekijken.LAD93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
Het is waarschijnlijk al wel honderd keer gevraagd, maar ik ben toch van plan om deze zomer met de EV6 een rondje (noord) Italie te doen. Nu ben ik nogal huiverig omtrent het plannen van de reis inclusief laadstops op de juiste locaties. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?
Volgens TeslaBjorn komt omdat de accu's waarschijnlijk eigenlijk Ah (Ampere-uur) gebaseerd zijn. Als je accupercentage lager wordt, bevatten de cellen een lagere spanning (voltage daalt). Om dan hetzelfde vermogen (kW) te leveren heb je dus meer ampere nodig, waar dat bij een volle accu met een hogere celspanning een lagere hoeveelheid ampere vraagt. Daarom is dat niet lineair.Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
Wat ik bij ICE auto's al nooit snapte heb ik bij de EV6 ook weer, dat het aantal km's per procent wijzigt afhankelijk van hoe vol de accu is.
Voorbeeld:
Dat de rij omstandigheden geen invloed hebben zie je als je gaat laden. Check maar eens bij diverse percentages tijdens het laden hoever je komt met 1 procent.
Waarom?
Met mijn vorige (benzine en diesel) auto's had ik ook altijd een net verbruik die vele met dezelfde auto niet haalde. En ook met mijn zakelijke Model 3 haal ik mooie cijfers (en die is nog wel een stukkie zuiniger dan de EV6).Valuco schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Dat zijn wel serieus goede waardes.
Ik heb met m'n GT-Line AWD nog niet onder de 17kWh/100km weten te behalen.
Zelfs niet als ik echt rustig rij op ECO modus.
Welke type phone gebruik je, Android of Apple?Ruud010 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:29:
Sinds vandaag heb ik ook Waze fullscreen, lukte daarvoor alleen met Google maps.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Op bijna alle wegen, behalve in de stad, rij ik met ACC. Op basis van de snelheidsbordherkenning versnel ik of vertraag ik met pijltje omhoog/omlaag (standaard +5 km ingesteld). Ik gebruik het gaspedaal/rempedaal zo weinig mogelijk.Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:05:
[...]
Los van de snelheid ben ik dan wel benieuwd op welke wijze/snelheid jij accelereert met de auto richting de gewenste snelheid.
AndroidOverstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Welke type phone gebruik je, Android of Apple?
Met Apple is het me nog steeds niet gelukt.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
De SOC is niet lineair, de SOC BMS is wel redelijk lineair. 100% SOC = 96,5 % (BMS). 0% SOC = 4,5% BMS. Dit is puur voor de buffer werking (hoog) en extra capaciteit (laag).Phusebox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
Voorbeeld:
Waarom?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Wat is het probleem dan? Een Kia scherm aan de rechterkant?Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]
De Android kan ook Flitsmeister op vol scherm brengen liet de verkoper me zien.
Sat mij trouwens opvalt is dat bij gebruik van de warmtepomp de inverter naar 70 tot 80 graden gaat, en daarbij ook de bijbehorende koelvloeistof. Hoe de warmtepomp precies werkt is mij onbekend, op kiaevforums hebben ze het over een extra klep die geschakeld wordt, het lijkt erop dat het systeem warmte opwekt in de inverter en dan deze warmte gebruikt om de warmtepomp te voeden.Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:12:
Hier een interessant stukje over het nut en verbruik van een verwarmingssysteem met warmtepomp in de Ioniq 6 (vergelijkbaar met de EV6).
Geeft gelijk een beeld waaarom het verbruik bij lage temperaturen hoog is, zeker op korte ritten.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
De crux zit'm daarin, dat als je beide aanzet - wat je gewend bent uit een auto waar het wel normaal werkt - dat beide dan ook in werking gaan. drogen en warmen -> perfect voor ons natte landje.stimpyrulez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Ok check,
Effe aanvulling dan van mijn kant.
Het trad op na +/- 45min rijden![]()
Dus ja... en al die tijd de 'airco' erbij aangehad (bij HEAT), dus ja.. ik zou verwachten dat de airco dan lekker ontvochtigd.
Bij mij staat Carplay met alles op vol scherm. Niks gewijzigd aan instellingen.Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]
De Android kan ook Flitsmeister op vol scherm brengen liet de verkoper me zien.
Catch my drift?
Ben zelf al diverse keren geweest naar Italië de afgelopen tijd. Daarover heb ik ook stukjes geschreven hier.LAD93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
Het is waarschijnlijk al wel honderd keer gevraagd, maar ik ben toch van plan om deze zomer met de EV6 een rondje (noord) Italie te doen. Nu ben ik nogal huiverig omtrent het plannen van de reis inclusief laadstops op de juiste locaties. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq