Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Sat mij trouwens opvalt is dat bij gebruik van de warmtepomp de inverter naar 70 tot 80 graden gaat, en daarbij ook de bijbehorende koelvloeistof. Hoe de warmtepomp precies werkt is mij onbekend, op kiaevforums hebben ze het over een extra klep die geschakeld wordt, het lijkt erop dat het systeem warmte opwekt in de inverter en dan deze warmte gebruikt om de warmtepomp te voeden.
Het grootste probleem bij een inverter/airco is dat deze maar 1 ding tegelijk kan.
Koelen, waarbij gelijk ontvochtigd wordt.
of
Verwarmen, waarbij niet wordt ontvochtigd.

Nu wordt eerst bij de EV6 een hoogvoltage verwarmingselement ingeschakeld, hierbij kan de airco gewoon nog werken en dus onvochtigen.
Na een X tijd wordt het hoogvoltage element uitgeschakeld en neemt de warmtepomp het verwarmen over, waarbij dus geen ontvochtiging meer plaatsvindt, en dus bij vochtig weer de ruiten kunnen aanslaan.
(Ontwasemen vol op de voorruit schakeld automatisch het systeem weer om naar koelen waardoor het vocht weer verdwijnt).

Nu zal vermoedelijk veel afhangen van de vochtsensor in de auto hoe het systeem reageert.
Deze zal denk ik bepalen of de warmtepomp moet worden omgeschakeld naar airco en weer terug, dit op een manier waarbij de inzittenden dit niet merken.
Vermoedelijk gaat hier bij sommigen iets fout. Daarom treed het fenomeen ook altijd pas na enige tijd op.

Is natuurlijk puur een hypothese.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Dartlink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Wat is het probleem dan? Een Kia scherm aan de rechterkant?
Het probleem met de Apple is dat Wase of Flitsmeister niet op het Kia scherm te krijgen is.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
Overstag schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Het probleem met de Apple is dat Wase of Flitsmeister niet op het Kia scherm te krijgen is.
En je telefoon heeft Carplay wel ingeschakeld? Juiste kabel gebruikt? Goede aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Wat mij trouwens opvalt is dat bij gebruik van de warmtepomp de inverter naar 70 tot 80 graden gaat, en daarbij ook de bijbehorende koelvloeistof. Hoe de warmtepomp precies werkt is mij onbekend, op kiaevforums hebben ze het over een extra klep die geschakeld wordt, het lijkt erop dat het systeem warmte opwekt in de inverter en dan deze warmte gebruikt om de warmtepomp te voeden.
Koelwater van 70-80 C heeft geen warmtepomp meer nodig, dat lijkt me onzinnig. Een warmtepomp wordt gebruikt om warmte "op te transformeren", ofwel van lage temp naar hoge temp.

Werkt net zo als een airco, alleen zijn de "hete" en de "koude" kant verwisseld. Reden dat splitunit airco units in huis ook zo simpel kunnen omschakelen van koelen naar warmen. 1 omkeerklep erbij en de functie van binnenunit en buitenunit wordt verwisseld. Zo kun je ook in de winter de "warmte" van buiten optransformeren naar warmte voor binnen. En ja, buiten wordt het dan iets kouder en stopt de installatie soms even om de buitenunit te defrosten. Je pompt immers warmte naar binnen, dus blijft er buiten koude over. Je zou ook kunnen zeggen dat je koude naar buiten pompt maar dat is natuurkundig gezien kul :-)

[ Voor 6% gewijzigd door JeJeBe op 11-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
JeJeBe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:09:
[...]

....................................
In de garage krijg je dan een lulverhaal dat het in een EV nu eenmaal anders is, maar dan vraag ik me af waarom mijn Passat GTE, die ik dag dag uit elektrisch heb gereden, dit nooit never is voorgekomen.
Was die uitgevoerd met een optionele warmtepomp of airco met föhnverwarming (dus elektrisch verwarmingselement waarbij de airco ook blijft functioneren).

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Was die uitgevoerd met een optionele warmtepomp of airco met fuhnverwarming (dus elektrisch verwarmingselement waarbij de airco ook blijft functioneren).
Geen idee wat een fuhnverwarming is, maar alles kon zuiver elektrisch functioneren. Aan warmtepompen deed VW 6 jaar geleden vast nog niet, anders hadden ze er heus wel reclame over gemaakt :-)
Juist in combinatie met een ICE motor moet dat toch wel slim in elkaar gezet zijn zodat alles op 2 energiebronnen kon draaien, zonder enige concessie aan het klimaatcomfort te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:48:
[...]

Het grootste probleem bij een inverter/airco is dat deze maar 1 ding tegelijk kan.
Koelen, waarbij gelijk ontvochtigd wordt, of, verwarmen, waarbij niet wordt ontvochtigd.

Nu wordt eerst bij de EV6 een hoogvoltage verwarmingselement ingeschakeld, hierbij kan de airco gewoon nog werken en dus onvochtigen.
Na een X tijd wordt het hoogvoltage element uitgeschakeld en neemt de warmtepomp het verwarmen over, waarbij dus geen ontvochtiging meer plaatsvindt, en dus bij vochtig weer de ruiten kunnen aanslaan.
(Ontwasemen vol op de voorruit schakeld automatisch het systeem weer om naar koelen waardoor het vocht weer verdwijnt).

Nu zal vermoedelijk veel afhangen van de vochtsensor in de auto hoe het systeem reageerd.
Deze zal denk ik bepalen of de warmtepomp moet worden omgeschakeld naar airco en weer terug, dit op een manier waarbij de inzittenden dit niet merken.
Vermoedelijk gaat hier bij sommigen iets fout.

Is natuurlijk puur een hypothese.
De PTC heater wordt niet altijd ingeschakeld als eerste, bij een lage warmtevraag gaat gelijk de warmtepomp gebruikt worden. De afbeeldingen en filmpjes van Hyundai laten zien dat er 2 radiatoren in de verwarmingsbox zitten, eentje voor de airco en eentje voor de verwarming. Hoe de PTC hierin zit weet ik niet, vaak is dit een verwarmingselement die de lucht verwarmd, maar ik verwacht dat hier een element in de koelvloeistof opgenomen is.

Ik heb trouwens geen enkel last van vocht in de auto, ik rij ook 800 - 1000 km per week, dat scheelt ook enorm, en altijd op auto stand 2, geen dingetjes aan van driver only of eco standjes, gewoon normaal gebruik zoals je die hoort te gebruiken in een auto, laat de electronica maar beslissen wat ie wil. Ja, soms komt er wel iets van koude lucht uit als je op zo'n grenswaarde zit (buiten temp tussen 10 en 15), maar ik erger mij daar persoonlijk niet zo aan, vaak stabiliseert dat vanzelf.

Hij staat hier overigens bijna altijd op 21 graden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:48:
[...]

(Ontwasemen vol op de voorruit schakeldt automatisch het systeem weer om naar koelen waardoor het vocht weer verdwijnt).
Plausibel, als we aannemen dat het één systeem is en niet twee gescheiden. Maar dat weten we niet, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
JeJeBe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Koelwater van 70-80 C heeft geen warmtepomp meer nodig, dat lijkt me onzinnig. Een warmtepomp wordt gebruikt om warmte "op te transformeren", ofwel van lage temp naar hoge temp.

Werkt net zo als een airco, alleen zijn de "hete" en de "koude" kant verwisseld. Reden dat splitunit airco units in huis ook zo simpel kunnen omschakelen van koelen naar warmen. 1 omkeerklep erbij en de functie van binnenunit en buitenunit wordt verwisseld. Zo kun je ook in de winter de "warmte" van buiten optransformeren naar warmte voor binnen. En ja, buiten wordt het dan iets kouder en stopt de installatie soms even om de buitenunit te defrosten. Je pompt immers warmte naar binnen, dus blijft er buiten koude over. Je zou ook kunnen zeggen dat je koude naar buiten pompt maar dat is natuurkundig gezien kul :-)
Maar het gebeurt wel, zal eens een screenrecorder mee laten lopen.
In deze auto's is de swap niet zo simpel als een splitunit airco, er zit hier idd gewoon een 3-weg klep tussen, maar ook dus een aparte radiator en nog een paar extra onderdelen die het wat complexer maken.
https://www.hyundaimotorgroup.com/tv/CONT0000000000002931
https://s7g10.scene7.com/...20Desktop?wid=885&hei=498
JeJeBe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Plausibel, als we aannemen dat het één systeem is en niet twee gescheiden. Maar dat weten we niet, toch ?
Zie het filmpje en de afbeelding, het is 1 systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door The Wizard op 11-05-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:08:
[...]
De afbeeldingen en filmpjes van Hyundai laten zien dat er 2 radiatoren in de verwarmingsbox zitten, eentje voor de airco en eentje voor de verwarming.
Dat pleit dan voor gescheiden airco- en warmtepompsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Maar het gebeurt wel, zal eens een screenrecorder mee laten lopen.
In deze auto's is de swap niet zo simpel als een splitunit airco, er zit hier idd gewoon een 3-weg klep tussen, maar ook dus een aparte radiator en nog een paar extra onderdelen die het wat complexer maken.
https://www.hyundaimotorgroup.com/tv/CONT0000000000002931
https://s7g10.scene7.com/...20Desktop?wid=885&hei=498

[...]

Zie het filmpje en de afbeelding, het is 1 systeem.
Geloof heus wel dat het gebeurt, maar de gevolgtrekking geloof ik niet ;-)
die tekening is zo complex dat daar zonder toelichting geen chocola van te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
JeJeBe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Dat pleit dan voor gescheiden airco- en warmtepompsystemen.
Nee, er zit maar 1 compressor in, en ze gebruiken dezelfde condenser.

Hier een stukje Carscanner:
YouTube: Heatpump EV6

Je ziet dat gelijk de temperatuur van de inverter en coolant van de inverter oplopen. Dat komt waarschijnlijk doordat bij de warmtepomp gebruik dezelfde vloeistofkanaal wordt gebruikt om zoveel mogelijk warmte uit deze onderdelen te halen.

Bij gebruik van de airco wordt dit kanaal afgesloten, er komt geen koude vloeistof doorheen, klopt ook met het plaatje, een aparte condenser in de cabine naast die van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
JeJeBe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Geloof heus wel dat het gebeurt, maar de gevolgtrekking geloof ik niet ;-)
die tekening is zo complex dat daar zonder toelichting geen chocola van te maken is.
Niet zo heel moeilijk, lijntjes volgen :P. De grijze en blauwe lijntjes zijn van de koeling, de groene, rode en oranje van de verwarming. Je ziet dat er meerdere kleppen op plekken zitten om om te schakelen tussen verwarming en koeling.

Het is best wel slim gedaan.

Had zo net iets vreemds, had in de auto gezeten om dit te maken, krijg net de melding dat de achterlichten nog branden 8)7 . Deuren waren op slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEIs2UXJ33o2kuFyOOXngmrs5oA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LuK8K3LosxEdqAe8ixkeHSBD.png?f=user_large

Die branden dus idd, voorlampen wel uit. Heel bijzonder... Auto starten en weer uitzetten en ze gingen nu wel uit.

Zag vandaag nog een EV6 rijden met de grote lichtbalk uit, alleen links en rechts van de kofferdeksel brandden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Nee, er zit maar 1 compressor in, en ze gebruiken dezelfde condenser.

Hier een stukje Carscanner:
YouTube: Heatpump EV6

Je ziet dat gelijk de temperatuur van de inverter en coolant van de inverter oplopen. Dat komt waarschijnlijk doordat bij de warmtepomp gebruik dezelfde vloeistofkanaal wordt gebruikt om zoveel mogelijk warmte uit deze onderdelen te halen.

Bij gebruik van de airco wordt dit kanaal afgesloten, er komt geen koude vloeistof doorheen, klopt ook met het plaatje, een aparte condenser in de cabine naast die van de verwarming.
check, als je er wat langer naar kijkt zie je idd een "normaal" koelsysteem (met het expansietankje erin) en een aparte kringloop waar het compressortje inhangt. En dan een punt waar warmteoverdracht tussen de 2 kringlopen mogelijk lijkt en dan nog wat raadselcomponenten :-)
Er staat idd ergens in een van de marketing verhalen te lezen dat men alle warmte uit motor en omvormers vangt om terug te voeren naar het interieur.
YouTube: Hyundai and Kia Turn Up EV Efficiency with New Heat Pump Technology bevat nog iets meer detail (iets).

Bovenstaande realiserende , komt er, als de redenaties een beetje kloppen, dus nooit een oplossing voor de beroerde regeling. Het is inherent aan de constructie. Lekker groen en lekker oncomfortabel. Maar ze zijn er wel trots op :-(

[ Voor 16% gewijzigd door JeJeBe op 11-05-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
[b]The Wizard in "Het grote KIA EV6 topic"The Wizard

Had zo net iets vreemds, had in de auto gezeten om dit te maken, krijg net de melding dat de achterlichten nog branden 8)7 . Deuren waren op slot.
[Afbeelding]

Die branden dus idd, voorlampen wel uit. Heel bijzonder... Auto starten en weer uitzetten en ze gingen nu wel uit.

Zag vandaag nog een EV6 rijden met de grote lichtbalk uit, alleen links en rechts van de kofferdeksel brandden.
Die heb ik ook gehad gister. Was zelf niet thuis op dat moment. Kreeg de hele ochtend meldingen. Toen de auto een keer laten openen en starten en de melding was weg daarna. Daarna niet meer teruggekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Loei123 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Mwah, geen enkele ICE die ik heb gehad heeft het bereik gebasseerd op het verbruik van de laatste 30 dagen hoor. ;)
Ik herinner me nog dat daar in een uithoek van het dashboard ergens een klein wijzertje lag te trillen tussen drie waarden: 0 - 1/2 - F en me nooit afvroeg hoever ik er mee zou komen. ;) Ben wel eens stommelings gaan tanken met een quasi volle dieseltank omdat ik in de gaten kreeg dat de wijzer helemaal links bleef hangen. Dat bleek dan de temperatuurmeter te zijn in vrijwel dezelfde layout als de brandstofmeter 8)7
In mijn verdediging, het was een nieuwe wagen en de positie van de meters was exact omgedraaid dan bij de vorige auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 06:47
LAD93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:52:
Het is waarschijnlijk al wel honderd keer gevraagd, maar ik ben toch van plan om deze zomer met de EV6 een rondje (noord) Italie te doen. Nu ben ik nogal huiverig omtrent het plannen van de reis inclusief laadstops op de juiste locaties. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?
Ik zou ook even op de anwb site kijken, daar kun je aangeven dat je electrisch rijd, dan geef je aan welke auto rwd,awd akku etc en dan geeft hij je precies de laadpunten op jouw route maar je kunt ook selecteren van groter of gelijk aan 48 KW laadsnelheid en dan zie je alle laadpunten bij jou route.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:47
marc4547 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Ik zou ook even op de anwb site kijken, daar kun je aangeven dat je electrisch rijd, dan geef je aan welke auto rwd,awd akku etc en dan geeft hij je precies de laadpunten op jouw route maar je kunt ook selecteren van groter of gelijk aan 48 KW laadsnelheid en dan zie je alle laadpunten bij jou route.
Ik vrees dat je er nu nog niets aan hebt, maar begreep uit een post in ik meen het Niro forum dat Kia in de US een update heeft uitgebracht voor het infotainment systeem waar vanaf heden de laadpalen meegenomen worden in de berekening van de route die je programmeert. Dat gaat ongetwijfeld ook naar europa toekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 12-05-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
Dartlink schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:50:
[...]

En je telefoon heeft Carplay wel ingeschakeld? Juiste kabel gebruikt? Goede aansluiting?
Carplay is ingeschakeld, gebruik de goede kabel, gekocht bij Apple, en de aansluiting moet goed daar ik de apps van telefoon kan gebruiken zoals spotify.
Volgens de verkoper kon het alleen met de android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
marc4547 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Ik neem aan dat je dan eerst in de navigatie je route behoort aan te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
Solarman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:05:
[...]

De granny-lader zou er bij moeten zitten.
Pas bij bestellingen gedaan na 13 juli 2022 niet meer, vanaf die datum stond de granny-lader niet meer in het leveringsoverzicht van de bestellijst.
Dat ze er vaak niet meer bij zitten klopt, maar dan bestellen de dealers er één die ze erbij doen.
(Ik denk dus dat je dealer wat extra's wil overhouden aan de aflevering door hem er niet bij te doen... ;) )
N.a.v. jouw bericht heb ik contact opgenomen met de dealer. Ze geven aan dat KIA dat ding er niet meer bij doet, maar ik krijg hem alsnog op kosten van de dealer zelf. Dus dat is top. Zag dat het een accessoire is van € 505,- op kia.nl.

Netjes geregeld. :)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 23:06
DaMenaz schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:55:
[...]

N.a.v. jouw bericht heb ik contact opgenomen met de dealer. Ze geven aan dat KIA dat ding er niet meer bij doet, maar ik krijg hem alsnog op kosten van de dealer zelf. Dus dat is top. Zag dat het een accessoire is van € 505,- op kia.nl.

2 dagen geleden deze alsnog ontvangen van KIA via de dealer. Heeft iemand interesse voor de helft van de prijs? Stuur dan maar een pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
Even update van mijn kant mbt niet werkende airco en het niet (goed) werken van de verwarming afgelopen winter.

Deze week is bij de aircobox vervangen. Deze deed t niet (waarschijnlijk) nooit gewerkt.

Het lijkt er op dat de airco nu goed is, maar dat ook t verwarmen van de auto nu normaal is. Ook bij de benen blaast ie nu warme lucht.

Het lijkt nu bij mij goed te zijn. Wellicht voor de anderen die ook problemen hadden met de verwarming een tip om na te laten kijken bij de dealer of jullie aircobox wel goed werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
Overstag schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Carplay is ingeschakeld, gebruik de goede kabel, gekocht bij Apple, en de aansluiting moet goed daar ik de apps van telefoon kan gebruiken zoals spotify.
je gebruik ook de normale usb aansluiting aan de linker kant onder in het console waar ook de radio zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
stoutski schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:48:
[...]

je gebruik ook de normale usb aansluiting aan de linker kant onder in het console waar ook de radio zit?
Ja, de usb aansluiting in de onderste console

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare
  • Laatst online: 20:03
[...]

dan kletst die verkoper uit zijn nek. ik gebruik al vanaf het begin naar alle tevredenheid apple carplay full screen.

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

Zet hier eens wat foto's van wat je ziet. Je zegt nu dat Carplay wel werkt omdat je apps ziet, maar je ziet het niet fullscreen begrijpen we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DaMenaz schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Da's dan wel 300 euro te duur bij Kia >:)
Aangezien er amper electronica inzit, alleen een circuitje om de auto uit te leggen wat de max laadstroom is, is dit een stuk redelijker geprijsd: ICCB

[ Voor 23% gewijzigd door JeJeBe op 12-05-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
  • Laatst online: 20:03
[...]

heb je al gekeken naar het projectie sub menu en dan de instelling zoals op bijgevoegd plaatje (zo staat het bij mij)

deze setting is in je auto en alleen toegankelijk als je telefoon niet is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rVigStpL3QFPd8odh0FZwHWquw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxcaldfVfcMse3JInMe9CuZa.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Ik blijf het raar vinden. Heb nu paar keer zelf wat dingen bijgehouden en terug gerekend.

Als voorbeeld: 112 km gereden en 20% verbruikt. Dan zou je dus grof gezegd 5x112 km range ongeveer verwachten.

Al mijn ritten indiceren rond de 520-560 km wanneer teruggerekend naar 100%. En dat over een hele week.

Echter de auto geeft, na 2x laden, nog steeds 410km als bereik.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:53
Phusebox schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:33:
Ik blijf het raar vinden. Heb nu paar keer zelf wat dingen bijgehouden en terug gerekend.

Als voorbeeld: 112 km gereden en 20% verbruikt. Dan zou je dus grof gezegd 5x112 km range ongeveer verwachten.

Al mijn ritten indiceren rond de 520-560 km wanneer teruggerekend naar 100%. En dat over een hele week.

Echter de auto geeft, na 2x laden, nog steeds 410km als bereik.
Klopt bij jou wel de km weergave?

Ik heb het idee dat dat bij mij een aardige correcte inschatting is.
Gebaseerd op:
GOM beschikbaar - nog te rijden km volgens navigatie = KIA + NAV eindinschatting versus werkelijk geëindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Klopt bij jou wel de km weergave?

Ik heb het idee dat dat bij mij een aardige correcte inschatting is.
Gebaseerd op:
GOM beschikbaar - nog te rijden km volgens navigatie = KIA + NAV eindinschatting versus werkelijk geëindigd
Zover ik kan beoordelen wel. De ritgegevens in de app komen overeen met de route gia Google Maps.

En ik blijf regelmatig 2-3% verliezen in de nacht. Nu ook weer, 6 uur geleden geparkeerd en hoppa 2% eraf.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 13-05-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25
JeJeBe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Aangezien er amper electronica inzit, alleen een circuitje om de auto uit te leggen wat de max laadstroom is, is dit een stuk redelijker geprijsd: ICCB
Zou dan persoonlijk voor onderstaande gaan. Is wellicht nog iets robuuster en kan tot 16A.
https://www.accu-machine....l?id=205092000&quantity=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:16:
[...]

Zover ik kan beoordelen wel. De ritgegevens in de app komen overeen met de route gia Google Maps.

En ik blijf regelmatig 2-3% verliezen in de nacht. Nu ook weer, 6 uur geleden geparkeerd en hoppa 2% eraf.
Ik verlies niets meetbaar in de nacht. Misschien toch een idee om er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
[...]

Nacht en dag laten staan
Hoppa 5% erbij *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb ook nog steeds na alle updates dat mijn totale km stand in de app inmiddels 10k afwijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:08:
Ik heb ook nog steeds na alle updates dat mijn totale km stand in de app inmiddels 10k afwijkt...
Maak een lijstje en ga naar de dealer. Deze issues horen niet en zijn oplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De Ideale Man schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Nacht en dag laten staan
Hoppa 5% erbij *O*
Ik weet wel waar ze vandaan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
JeJeBe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Ik vind het helemaal gescheten. Als het mij maar niks kost. O-)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bij vrouwlief d’r werk (ziekenhuis) moeten ze nog even wennen aan de breedte van de auto. De eerste heeft er al een deur ingedouwd. Toch 4 dagen goed gegaan…

Viel op omdat er ‘iemand’ met een vinger had zitten vegen op de bijrijdersdeur. Klein chipje lak weg. Dus maar snel een lakstift aanschaffen.

Kutlui.

[ Voor 32% gewijzigd door DaMenaz op 13-05-2023 17:24 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH3yB4-8ldvvErVvwAaRBPWu-c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqLc6AemAuzYRoLBdOKViCu0.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker hoor.
Ga je uiteindelijk niet halen, maar de 500 km toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Simon59 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:52:
[Afbeelding]

Lekker hoor.
Ga je uiteindelijk niet halen, maar de 500 km toch wel.
Haal je vast als je alleen maar stadsverkeer doet en af en toe een N weg.

Snelwegkilometers haal je never nooit 500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Phusebox schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Haal je vast als je alleen maar stadsverkeer doet en af en toe een N weg.

Snelwegkilometers haal je never nooit 500km.
Zeker de helft zijn wel degelijk snelweg kilometers, maar inderdaad niet harder dan 100 km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Simon59 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Zeker de helft zijn wel degelijk snelweg kilometers, maar inderdaad niet harder dan 100 km/uur.
Snelweg 100 km/u is al snel 16,5 kWh/100km, en dat is al best een uitdaging, in mijn ervaring althans.
Dus 250 km snelweg is 42 kWh.

Dan hou je nog circa 30 kWh over voor de andere 250 km, dat is een verbruik van 12 kWh/100km. Dan mag je toch niet harder dan 40 of misschien 50 rijden wil je dat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Snelweg 100 km/u is al snel 16,5 kWh/100km, en dat is al best een uitdaging, in mijn ervaring althans.
Dus 250 km snelweg is 42 kWh.

Dan hou je nog circa 30 kWh over voor de andere 250 km, dat is een verbruik van 12 kWh/100km. Dan mag je toch niet harder dan 40 of misschien 50 rijden wil je dat halen.
Ik haal 13,2 met dit weer met dagelijks 100 km woon werk en weer terug. Wel airco uit en constant 80.

Ben benieuwd naar zijn maandoverzicht uit de app!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ik ben ook blij als die Kumhos opgereden zijn. Vreselijke banden. De all-seasons die ik er in de winter onder had waren stiller en zuiniger.

Iemand nog goede ervaringen met bepaalde zomerbanden?

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 14-05-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• someone4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 08:26
[...]
Ik merkte deze morgen een heel ander fenomeen op: gisterenavond voor het slapen even via de KIA Connect app de status opgevraagd: 389 km Range / 91% Battery level. Deze morgen was dat: 409 km Range / 92% Battery level. 8)7 'Not plugged in' voor alle duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhkw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Misschien een domme vraag maar hoe zie ik de bandenspanning in het display?
Moet de auto in beweging zijn daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Mhkw schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:45:
Misschien een domme vraag maar hoe zie ik de bandenspanning in het display?
Moet de auto in beweging zijn daarvoor?
Ja zie je alleen rijdend. Links op het stuur met de "pagina" toets door de displaystanden gaan tot je de bandenspanning ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhkw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
king_dude schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Ik haal 13,2 met dit weer met dagelijks 100 km woon werk en weer terug. Wel airco uit en constant 80.

Ben benieuwd naar zijn maandoverzicht uit de app!
Ik vraag me werkelijk af waarom je zou gaan rijden zonder airco, ik vind dat iig niet comfortabel. En wat is het nut van het streven naar een laag verbruik? Voor de kosten kan je beter zo goedkoop mogelijk laden. Overigens red ik met ‘normaal’ rijden (inclusief airco) ook 14.5/100 en laad nu (met een dynamisch contract) voor 16 cent

[ Voor 4% gewijzigd door Henry65 op 14-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
someone4 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Ik merkte deze morgen een heel ander fenomeen op: gisterenavond voor het slapen even via de KIA Connect app de status opgevraagd: 389 km Range / 91% Battery level. Deze morgen was dat: 409 km Range / 92% Battery level. 8)7 'Not plugged in' voor alle duidelijkheid.
Had je gereden voor dat je de app raadpleegde?
Een accu, als deze tot rust komt, loopt hij altijd iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Henry65 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Ik vraag me werkelijk af waarom je zou gaan rijden zonder airco, ik vind dat iig niet comfortabel. En wat is het nut van het streven naar een laag verbruik? Voor de kosten kan je beter zo goedkoop mogelijk laden. Overigens red ik met ‘normaal’ rijden (inclusief airco) ook 14.5/100 en laad nu (met een dynamisch contract) voor 16 cent
Ik ben geen hypermiler. Geen tijd/zin in met de 60.000 per jaar, en daarnaast kijk ik nergens naar qua laadgedrag enz enz. Als je mijn eerdere posts leest zul je dit lezen. Je hoeft je dus niet af te vragen waarom ik dit zou doen, maar zal het je vertellen: omdat ik tweaker ben, en mijn ev6 wil leren kennen ;).

Overigens valt mij op dat het met deze temperaturen best te doen is wanneer je stoelverwarming en stuurverwarming gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Overstag schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Had je gereden voor dat je de app raadpleegde?
Een accu, als deze tot rust komt, loopt hij altijd iets op.
Bij mij dus andersom. Neemt altijd af bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]
Overigens red ik met ‘normaal’ rijden (inclusief airco) ook 14.5/100 en laad nu (met een dynamisch contract) voor 16 cent
Maar hoeeveel % met een snelheid van 100+ km/u is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Ik vraag me werkelijk af waarom je zou gaan rijden zonder airco, ik vind dat iig niet comfortabel. En wat is het nut van het streven naar een laag verbruik? Voor de kosten kan je beter zo goedkoop mogelijk laden.
Met een zo'n laag mogelijk verbruik heeft de auto zich sneller terugverdiend: als publiek laden € 0,40 per kWh betaald, loont het zich echt wel om te proberen zo zuinig mogelijk met je EV te rijden. Je stroomkosten zijn dan per 100km € 5,20 bij een verbruik van 13kwh/100km.

Als ik alleen in de auto zit, zal ik ook meestal de airco uit laten. Die zet ik wel om de zoveel tijd aan, omdat dit beter is voor behoudt van de functionaliteit. Maar voor € 0,16 per kWh laden? Ik wou dat het kon, dan zou je inderdaad niet echt om je verbruik te hoeven geven.

Al hoewel: je maximaliseert wel je actieradius, door zuinig te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07 15:53
Welke laadpaal raden jullie aan om te kopen?
We hebben 1 fasig net en 7000wp aan zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
Marco-Peters schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Met een zo'n laag mogelijk verbruik heeft de auto zich sneller terugverdiend: als publiek laden € 0,40 per kWh betaald, loont het zich echt wel om te proberen zo zuinig mogelijk met je EV te rijden. Je stroomkosten zijn dan per 100km € 5,20 bij een verbruik van 13kwh/100km.

Als ik alleen in de auto zit, zal ik ook meestal de airco uit laten. Die zet ik wel om de zoveel tijd aan, omdat dit beter is voor behoudt van de functionaliteit. Maar voor € 0,16 per kWh laden? Ik wou dat het kon, dan zou je inderdaad niet echt om je verbruik te hoeven geven.

Al hoewel: je maximaliseert wel je actieradius, door zuinig te rijden.
Je druk maken om dit soort zaken verpest toch compleet het plezier van het rijden in deze fijne auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 06:57:
[...]

Je druk maken om dit soort zaken verpest toch compleet het plezier van het rijden in deze fijne auto?
Ik rij niet in deze auto, maar een andere EV: maar wat is er moeilijk aan te begrijpen, dat sommige automobilisten plezier eruit halen om zo efficiënt mogelijk te rijden? Zij het met een ICE of een EV, zo goedkoop mogelijk rijden doe je niet door je verbruikscijfers te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ZiggyLippens schreef op maandag 15 mei 2023 @ 01:18:
Dan heb je geen 7kW omvormer, tenzij je in België zit? In Nederland mag je maximaal 5kW invoeren op een enkele fase, daarboven moet je het verdelen over meerdere fases.

1 fasig wil je een lader die tot 32A -> 7.2kW kan. Maar dat kunnen bijna alle laders. Zoek een leuke uit die loadbalancing heeft.

In België wil je wellicht ook een lader die met peak shaving / Belgische tarief taferelen kan om gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 15-05-2023 07:48 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Of is het andersom, dat de tegenvallende verbruikscijfers en het bereik het plezier verpesten van het rijden in deze auto? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Na een jaar nog altijd tevreden over mijn Zappi. Ok, het is niet de mooiste of meest uitgebreide lader die je kunt kopen, maar kan wel 1 en 3 fase aan, kan goed overweg met de zonnepanelen en kan zelfs naar 1 fase laden terugschakelen als je zonnepanelen niet genoeg opwekken.

Verder zou ik mijn meterkast bij installatie gereed laten maken voor 3 fasen en dan de netbeheerder het om laten zetten. Toch wel fijn als je met 11 kW kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Phusebox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Of is het andersom, dat de tegenvallende verbruikscijfers en het bereik het plezier verpesten van het rijden in deze auto? :+
Voor jou ongetwijfeld. Grondhouding en zo.

[ Voor 3% gewijzigd door henrov op 15-05-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Phusebox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:49:
[...]

Na een jaar nog altijd tevreden over mijn Zappi. Ok, het is niet de mooiste of meest uitgebreide lader die je kunt kopen, maar kan wel 1 en 3 fase aan, kan goed overweg met de zonnepanelen en kan zelfs naar 1 fase laden terugschakelen als je zonnepanelen niet genoeg opwekken.

Verder zou ik mijn meterkast bij installatie gereed laten maken voor 3 fasen en dan de netbeheerder het om laten zetten. Toch wel fijn als je met 11 kW kan laden.
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb een lader van Shell en spijt dat ik geen Zappi heb genomen. Wel blij met de uitbreiding van de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Marco-Peters schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Ik rij niet in deze auto, maar een andere EV: maar wat is er moeilijk aan te begrijpen, dat sommige automobilisten plezier eruit halen om zo efficiënt mogelijk te rijden? Zij het met een ICE of een EV, zo goedkoop mogelijk rijden doe je niet door je verbruikscijfers te negeren.
Dat laatste ben ik met je eens, dat doe je door de fiets te pakken. ;)

Daarbij vraag ik me af wat er plezierig is aan zo goedkoop mogelijk rijden?
Goedkoop rijden bestaat namelijk niet, dus dan zou je er nooit plezier aan beleven.

Om nog maar te zwijgen over wat voor mogelijke rijstijl daar bij hoort en hoe je daar andere weggebruikers mee tot last bent.

[ Voor 24% gewijzigd door Loei123 op 15-05-2023 08:22 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Afgelopen week met de EV6 naar Dresden (Duitsland) en Wroclaw (Polen) geweest en dat ging boven verwachting soepel met opladen onderweg. Bij Melle (Osnabrück) nog een Fastned bij Van der Valk en de rest Ionity-laders. Nergens hoeven wachten, geen storingen en laadsnelheden van 150-235 kW. In vier stappen van circa 250 kilometer naar de eindbestemming gereden. Lekker relaxed elke twee uur ff stoppen en laden. En dan kun je (waar dat kan) ook doorrijden met 130-150 km/u.
Ik denk dat het Ionity-netwerk nog beter is dan het Tesla-netwerk waar ik voorheen gebruik van maakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ty4J46Z63b2jYUUOfe0lnuWXnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMfav26667HlnGOvDRBgSOHx.jpg?f=fotoalbum_large
In Polen is de EV nog niet erg doorgedrongen. Op een verdwaalde Poolse Tesla na nog wel een andere (groene) NL EV6 gespot in Wroclaw ;-) Deze ervaring rijker ga ik gerust door Europa met de EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Goedkoop rijden bestaat namelijk niet, dus dan zou je er nooit plezier aan beleven.

Om nog maar te zwijgen over wat voor mogelijke rijstijl daar bij hoort en hoe je daar andere weggebruikers mee tot last bent.
Goedkoop rijden bestaat inderdaad niet en als ik alle plannen van de politiek zie dan kun je over 2 a 3 jaar beter je EV6 verkopen.... Als iemand hem dan überhaupt nog wil want het lijkt er op dat de wegenbelasting op dezelfde manier als voor ICE's berekend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Freezhost schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Goedkoop rijden bestaat inderdaad niet en als ik alle plannen van de politiek zie dan kun je over 2 a 3 jaar beter je EV6 verkopen.... Als iemand hem dan überhaupt nog wil want het lijkt er op dat de wegenbelasting op dezelfde manier als voor ICE's berekend gaat worden.
Zo graag als de overheid je in een EV wil hebben geloof ik daar helemaal niks van, dan wil inderdaad geen mens een EV bezitten.

Ik weet niet of het hier was, maar het is al eens eerder besproken, gewicht is überhaupt een zeer stomme graadmeter om wegenbelasting op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Loei123 klopt maar het zou wel typisch Nederlands zijn, eerst iets stimuleren en daarna keihard terugpakken... Vorige week kwam ik namelijk dit artikel tegen
"Ons doel is dat de regeling ervoor zorgt dat elektrisch rijden voldoende aantrekkelijk wordt voor de beoogde doelgroep: de mensen met een kleinere portemonnee", zegt Heijnen. "Hoe we de regeling precies vormgeven en welk subsidiebedrag daar dan bij past is iets dat we nu onderzoeken, en later bekend zullen maken." Ook de zorgen om de motorrijtuigenbelasting worden nog besproken
Maar goed het is offtopic, we zien het t.z.t. wel...

[ Voor 47% gewijzigd door Freezhost op 15-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Ik heb een 3 phase Smappee maar die heb je ook eenfasig. Top vind ik dat je een maximum waarde kan instellen ivm het capaciteitstarief. Er wordt gemeten hoeveel het net levert aan je woning en je kan dan een drempel voor laden instellen. Enkel het verschil tussen jou ingestelde waarde en de geleverde waarde wordt gebruikt om te laden. Dit was vooral handig tijdens de minder zonnige maanden om ervoor te zorgen dat je pieken beperkt blijven.
Eventueel kan je ook enkel met overschot laden. Ik heb 34 panelen liggen en de laatste 6 a 7 weken laad ik enkel met overschot op een dag dat ik van thuis werk of in het weekend en dat lukt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Freezhost schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:54:
@Loei123 klopt maar het zou wel typisch Nederlands zijn, eerst iets stimuleren en daarna keihard terugpakken... Vorige week kwam ik namelijk dit artikel tegen

[...]

Maar goed het is offtopic, we zien het t.z.t. wel...
De manier om mensen met een kleinere portemonnee in een EV te krijgen is om de bijtelling nog gunstig te houden zodat leasend Nederland nog volop EV's gaat leasen.
Dan voorkomen dat ze na de lease worden geëxporteerd om zo de tweedehands EV markt te laten groeien.

Maar als je dit of volgend jaar een auto moet uitzoeken is een ruime Octavia met opties een stuk voordeliger dan een EV die qua ruimte gelijkwaardig is...

Maar inderdaad, dit is iets voor een ander topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Met hem is ook een hele discussie geweest in het Openbaar laden topic :) Hij wil gratis door Europa, en das zijn goed recht.

Maar totaal niet relevant voor een EV6 topic natuurlijk :+

Gisteren even getoured over 80 weggetjes, alle ramen open en airco uit. 12,3kWh/100KM :) Dikke prima dacht ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Gisteren even getoured over 80 weggetjes, alle ramen open en airco uit. 12,3kWh/100KM :) Dikke prima dacht ik zo!
640km range?!?!?!?! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMe
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-03 08:42
Phusebox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:49:
[...]

Ook ik ben zeer tevreden over de Zappi. mede omdat je de laadkabel netjes kan oprollen om de Zappi heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Daarvoor rij ik nog teveel snelweg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Zo graag als de overheid je in een EV wil hebben geloof ik daar helemaal niks van, dan wil inderdaad geen mens een EV bezitten.

Ik weet niet of het hier was, maar het is al eens eerder besproken, gewicht is überhaupt een zeer stomme graadmeter om wegenbelasting op te baseren.
De naam zegt het wegen belasting >:) Het gewicht van de EV is een zware belasting voor de wegen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Overstag schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:04:
[...]

De naam zegt het wegen belasting >:) Het gewicht van de EV is een zware belasting voor de wegen 7(8)7
Vergeleken met vrachtwagens is een personen auto, en dus ook een EV, geen belasting voor de wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Vergeleken met vrachtwagens is een personen auto, en dus ook een EV, geen belasting voor de wegen.
Dat merk ik elke keer met 19” wielen en de spoorvorming.
Pas in 2025 gaat de EV wegenbelasting betalen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Als het op basis van de benzineauto tarieven is zou ik nu bijna 120 euro per maand moeten betalen. Dan is het voordeel van elektrisch rijden snel weg, zeker als ook de verzekeringspremies nog eens gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:31:
Als het op basis van de benzineauto tarieven is zou ik nu bijna 120 euro per maand moeten betalen. Dan is het voordeel van elektrisch rijden snel weg, zeker als ook de verzekeringspremies nog eens gaan stijgen.
Daarom geloof ik niet dat ze dat op die wijze gaan doen.
Aan de andere kant kan de restwaarde dan wel eens flink dalen, wat goed is voor mensen met de kleinere portemonnee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ja en als die berekening echt op basis van gewicht gaat dan gaat de voorspelde restwaarde niet uitkomen, kan mij haast niet voorstellen dat ze dit doorvoeren want wie koopt er dan nog een EV?

Mij leek de EV9 wel een waardige opvolger maar die is 2550KG dat is circa 500 euro per kwartaal? En de EV6 1785KG wat neer zou komen op circa 300 euro per maand (volgens de huidige regels voor benzine voertuigen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
[...]

Ha, alleen bestaat wegenbelasting niet (alleen in de volksmond) en is het motorrijtuigenbelasting. Wat overigens al lang geen doelbelasting meer is maar een dikke melkkoe.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Hmm een dikke melkkoe zeg je? Koeien moeten weg, iets stikstof ofzo? Dus laten we met deze koe beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Volgens mij is de MRB tot en met 2024 0% van het reguliere tarief. Per 2025 wordt 25% en dan zou het per 2026 100% worden. Dan gaat het gewicht van de EV, ondanks het gebrek aan (directe) uitstoot, tegen de EV werken bij deze belastingheffing. Een belasting die al heel lang niets meer met de oorspronkelijke bestemmingsheffing heeft, maar een ordinaire inkomstenbron is voor de Staat.
Dat de EV-bezitter moet gaan bijdragen aan de staatskas is evident, maar gelijktrekken met de ICE-bezitter die geen 'milieu-bijdrage' levert klopt niet.
Maar het is nog geen 2024, nog geen 2025 en al helemaal geen 2026. Hoe vaak was het rekeningrijden al maanden van een invoeringsdatum af en ging dan terug de ijskast in?

Eerst zien dan geloven.
Loei123 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Daarom geloof ik niet dat ze dat op die wijze gaan doen.
Aan de andere kant kan de restwaarde dan wel eens flink dalen, wat goed is voor mensen met de kleinere portemonnee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
Phusebox schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Maar hoeeveel % met een snelheid van 100+ km/u is dat?
Afgelopen maandag retour Maastricht (556 km), 14,9 kWh/100. Overal max. snelheid + 8 op de acc. Zowel heen als terug weinig tot geen files gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Henry65 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Afgelopen maandag retour Maastricht (556 km), 14,9 kWh/100. Overal max. snelheid + 8 op de acc. Zowel heen als terug weinig tot geen files gehad.
Hmm dan doe ik toch iets verkeerd, want daar kom ik bij lange na niet in de buurt. Zit er makkelijk 15% boven, maar eerder 20% denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 15-05-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

_eLMo_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Dan heb je geen 7kW omvormer, tenzij je in België zit? In Nederland mag je maximaal 5kW invoeren op een enkele fase, daarboven moet je het verdelen over meerdere fases.

1 fasig wil je een lader die tot 32A -> 7.2kW kan. Maar dat kunnen bijna alle laders. Zoek een leuke uit die loadbalancing heeft.
Dan zou ik toch eerst even checken of de EV6 dat leuk vind. Aangezien het max AC laadvermogen 11kW is, is dat 16A per fase. dan kun je op 1 Fase wel 32 A naar binnen willen stampen, maar iets zegt me dat niet zo gaat werken. Dan wordt het max 3.7 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Henry65 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:20:
[...]

dat is vast geen AWD ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Of denk oplossingsgericht, ga naar je dealer en laat het repareren zodat jij ook normale verbruikscijfers hebt.
Jij hebt de keuze, het is in jouw handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JeJeBe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Dan zou ik toch eerst even checken of de EV6 dat leuk vind. Aangezien het max AC laadvermogen 11kW is, is dat 16A per fase. dan kun je op 1 Fase wel 32 A naar binnen willen stampen, maar iets zegt me dat niet zo gaat werken. Dan wordt het max 3.7 kW laden.
Alle moderne EV’s hebben 3 boardladers voor 11kW. Bij enkele fase schakelen ze twee laders aan elkaar zodat ze 1F 32A 7.2kW ondersteunen. Lijkt mij erg stug dat Kia dit niet gedaan heeft, vooral in deze prijsklasse.

Zelfs de goedkoopste EV6 ondersteund het zo te zien:
https://ev-database.org/n...ia-EV6-Standard-Range-2WD

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Of denk oplossingsgericht, ga naar je dealer en laat het repareren zodat jij ook normale verbruikscijfers hebt.
Jij hebt de keuze, het is in jouw handen.
Vrijdag staat ie weer een hele dag daar.

En over 2 maanden eerste beurt, die ga ik bij een andere dealer laten doen. Dus twee momenten voor controle, maar ik verwacht er weinig van.

Denk dat de 1-3% die bijna elke nacht verdwijnt niet helpt bij mijn verbruikscijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiggyLippens
_eLMo_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:46:
[...]

In België wil je wellicht ook een lader die met peak shaving / Belgische tarief taferelen kan om gaan.
Klopt, 5kw omvormer maar oost/west opstelling waardoor de piek maar op 4.9kw komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZiggyLippens
Hans Br schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
Zijn er laadkabels bij de EV geleverd in Belgie?
Zoja dewelke.
Ik heb een earth besteld en deze wordt waarschijnlijk einde september geleverd.
@Hans Br vandaag de auto ontvangen en beide laders zaten erbij, de granny lader en type 2 lader.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxEV6AKQG4CRst-A6VrA_J63V9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XpuxeUTMUp7Jmg6P0FLVI14.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNa
  • Laatst online: 13-10-2023

PNa

PNa schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:35:
[...]

Ik ben vorige week net terug uit Frankrijk. Zal het jullie melden als de afrekening binnen is.
Afrekening binnen: inderdaad helaas niet meer per minuut.
Maar met € 0,29 per KW nog steeds zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiggyLippens
PNa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:37:
[...]

Afrekening binnen: inderdaad helaas niet meer per minuut.
Maar met € 0,29 per KW nog steeds zeer acceptabel.
Wij gaan over 2 maand ook naar Frankrijk, welke laadpaal heeft u gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Zappi ivm load balancing en de mogelijkheid om bij eco++ stand volledig met zonne-energie te kunnen laden. Maar misschien kunnen andere merken dat ook. De panelen moeten dan wel minimaal 1,4 kW leveren. Vooral ideaal als je overdag kunt laden. Verder hele goede klantenservice en voor mij ideaal omdat importeur vlakbij in Maastricht gevestigd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiliyama op 15-05-2023 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Er zijn ook mensen die er plezier aan hebben om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus dat verpest niks maar geeft voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Hoezo belasting? Kun je uitleggen waarom een breed en groot wiel zoals bij de EV6 bij een vlakte druk van bijvoorbeeld 2,5 kg/cm2 meer op de weg drukt dan een lichte auto van bijvoorbeeld 1000kg met kleine smalle banden en een ook bandendruk van 2,5 bar, dus ook 2,5 kg/cm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:48
Wiliyama schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:36:
[...]

Hoezo belasting? Kun je uitleggen waarom een breed en groot wiel zoals bij de EV6 bij een vlakte druk van bijvoorbeeld 2,5 kg/cm2 meer op de weg drukt dan een lichte auto van bijvoorbeeld 1000kg met kleine smalle banden en een ook bandendruk van 2,5 bar?
Je hebt druk per cm2 en het aantal cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
oldie127 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 00:49:
[...]

Je hebt druk per cm2 en het aantal cm
Die blijft toch altijd gelijk per cm2
Pagina: 1 ... 283 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic