Het grootste probleem bij een inverter/airco is dat deze maar 1 ding tegelijk kan.The Wizard schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:57:
[...]
Sat mij trouwens opvalt is dat bij gebruik van de warmtepomp de inverter naar 70 tot 80 graden gaat, en daarbij ook de bijbehorende koelvloeistof. Hoe de warmtepomp precies werkt is mij onbekend, op kiaevforums hebben ze het over een extra klep die geschakeld wordt, het lijkt erop dat het systeem warmte opwekt in de inverter en dan deze warmte gebruikt om de warmtepomp te voeden.
Koelen, waarbij gelijk ontvochtigd wordt.
of
Verwarmen, waarbij niet wordt ontvochtigd.
Nu wordt eerst bij de EV6 een hoogvoltage verwarmingselement ingeschakeld, hierbij kan de airco gewoon nog werken en dus onvochtigen.
Na een X tijd wordt het hoogvoltage element uitgeschakeld en neemt de warmtepomp het verwarmen over, waarbij dus geen ontvochtiging meer plaatsvindt, en dus bij vochtig weer de ruiten kunnen aanslaan.
(Ontwasemen vol op de voorruit schakeld automatisch het systeem weer om naar koelen waardoor het vocht weer verdwijnt).
Nu zal vermoedelijk veel afhangen van de vochtsensor in de auto hoe het systeem reageert.
Deze zal denk ik bepalen of de warmtepomp moet worden omgeschakeld naar airco en weer terug, dit op een manier waarbij de inzittenden dit niet merken.
Vermoedelijk gaat hier bij sommigen iets fout. Daarom treed het fenomeen ook altijd pas na enige tijd op.
Is natuurlijk puur een hypothese.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)