Midden op de weg kom je niet stil te staan door een lege 12V, immers, zodra de auto 'aan' staat komt 12V doorgaans van de DC>DC step-down converter. Alleen als je je auto cycled midden op de weg (wat je nooit moet doen) krijg je die situatie.
In principe is de enige uitzondering hierbij de neutraal-stand.
Er is een work-around waarbij je het battery pack en de ICCU kan afkoppelen. Dat kan netjes, maar ook de brandweer-methode. Er zitten sowieso een hoop zekeringen/methodes in dat systeem die bedoeld zijn om de auto 'snel sleepbaar' te maken (met als kosten een bezoekje aan de garage om een zekering/hendel te laten vervangen).
Een beetje rollen is niet erg, en de procedure voor permanent-neutral (wat alleen 12V nodig heeft) is wat vaag, en in principe wil je dit soort auto's sowieso op een ambulance vervoeren, maar een spontane 12V uitval is niet direct een dode auto. Een spontane 800V uitval echter wel. En dat kan je (itt 12V) ook niet extern voeden, vandaar dat je met 12V altijd de perma-neutral kan realiseren, en in het geval van echte nood: de 800V accu kan loskoppelen.
Ik realiseer me, een i5 gids (ik ben een van jullie buren), maar deze bestaat ook voor de EV6, en omdat het een E-GMP auto is: is het praktisch hetzelfde. Deze "brandweer" gids legt perfect uit hoe je sleept, hoe je high-voltage onklaar maakt, nood-ontlaad, of zelfs de auto open knipt in geval van nood:
https://www.hyundai.com/c...sponse_Guide_2021.pdf.pdf
[
Voor 15% gewijzigd door
Umbrah op 05-05-2023 12:36
]