Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Heb overigens de afspraak gemaakt voor de nieuwe deurgrepen, eind mei, en meteen even gevraagd of ze nog iets anders gingen doen dat openstond. Enkel twee updated, maar geen versterker vervangen zeiden ze. Dus dat wordt toch niet bij iedereen gedaan dan blijkbaar.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:41:
Heb overigens de afspraak gemaakt voor de nieuwe deurgrepen, eind mei, en meteen even gevraagd of ze nog iets anders gingen doen dat openstond. Enkel twee updated, maar geen versterker vervangen zeiden ze. Dus dat wordt toch niet bij iedereen gedaan dan blijkbaar.
Of de voorraad is op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:12
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:46:
[...]

Ga maar eens rondvragen dan. Vind het allemaal nog wat tricky om zoiets zelf aan te sluiten.

En dan zie ik mensen met 1,5 mm2 kabeltjes dit aansluiten en denk ik, ai als dat maar goed gaat. Zou bijna zelfs naar 10mm2 gaan. Zeker als die kabel 6m moet zijn.
Jij hebt je woning dubbel aardbeving-proof laten bouwen?
Je weet tenslotte nooit of de mijnen nog eens oprispen!

En voor de zeespiegelstijging staat het al voldoende hoog op palen?

Ben wel heel benieuwd naar je output op je werk.
Alles met dubbele checks and balances?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:46:
[...]

Jij hebt je woning dubbel aardbeving-proof laten bouwen?
Je weet tenslotte nooit of de mijnen nog eens oprispen!

En voor de zeespiegelstijging staat het al voldoende hoog op palen?

Ben wel heel benieuwd naar je output op je werk.
Alles met dubbele checks and balances?
Als de extra investering in tijd en geld minimaal is, waarom niet. Daar gaat je vergelijking een beetje mank. De tijd om het in te bouwen is hetzelfde, alleen een duurdere kabel maar niet absurd duur. Daarvoor heb ik wel peace of mind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:43
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:16:
[...]

Het is op zich nogal basic om de subwoofer te vervangen maar ik begrijp wel dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Ik heb zelf nog niet de moeite genomen om dit te doen. Bij bijna al mijn vorige auto's wel maar nu zie ik er wat tegenop... te druk met andere dingen.

Je lijstje klopt wel redelijk antwoorden inline:

- de subwoofer zelf (Idd nogal wiedes ;) )

- de originele kia stekker (best om knippen van kabels te vermijden)

- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet? (Er zit normaal een connector bij de SUB met kabels voor de luidsprekers aan dus die moeten ofwel gesoldeerd ofwel met connectoren (WAGO) verbonden worden aan de andere kant van de KIA connector.)

- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet. (Als je de voeding van de SUB via de sigarettenaansteker aansluiting wil doen ja anders moet je de kabel achter die connectie in de koffer verbinden.)

- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting? (Ja idd maar meestal gaat de zwarte kabel van de SUB rechtstreeks naar een metalen connectiepunt. BV de schroeven waarmee je de SUB aan het chassis vastmaakt. Wel zien dat er geen verf aanzit.)

- een massakabel. Hoe lang, 3m? (Afhankelijk van wat je wilt... of van de SUB naar het dichtste aardingspunt ofwel neem je een dubbele kabel die je naar dat sigarettenaansteker punt in de koffer voert.)

- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga ( Ik zou voor hout opteren van minstens 18mm dik kwestie van de resonantie te beperken.)

- nog iets anders dat ik mis? (Niet dat ik zie :) en je hebt veel SUB's met een voedingskabel in geel zwart of rood zwart erbij. Die kabel kan je gerust op een sigaretten aansteker solderen.
Ik heb in een eerder post precies een boodschappen lijstje opgesteld op verzoek van een andere tweaker. Is echt niet heel moeilijk als je het Kia kabeltje hebt wat aan de stekker zit die in de Meridian Sub zit en een aanstekerplug in de achterbak als voeding naar de Sub toe. Is echt niet ingewikkeld en je hebt zoveel betere Bas in de auto. Samen met de gewelidige speakers voor heb je dan een prima geluid in de auto, Als er mensen zien die willen kijken hoe ik het gedaan heb kan dat hoor rond omgeving Schiphol Amstelveen. Dus Phuse , ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt en dat is het niet. ;) Maar het resultaat is verbluffend!!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:17:
[...]

Ik heb in een eerder post precies een boodschappen lijstje opgesteld op verzoek van een andere tweaker. Is echt niet heel moeilijk als je het Kia kabeltje hebt wat aan de stekker zit die in de Meridian Sub zit en een aanstekerplug in de achterbak als voeding naar de Sub toe. Is echt niet ingewikkeld en je hebt zoveel betere Bas in de auto. Samen met de gewelidige speakers voor heb je dan een prima geluid in de auto, Als er mensen zien die willen kijken hoe ik het gedaan heb kan dat hoor rond omgeving Schiphol Amstelveen. Dus Phuse , ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt en dat is het niet. ;) Maar het resultaat is verbluffend!!
Je hebt wel ongeveer beschreven wat je hebt gebruikt maar bijvoorbeeld "Een aanstekerplug met een stuk kabel als voeding en ik zou een gezekerde nemen."

Welke? Want al die bokkiewokkie Chinese aanstekerplugs zijn zo onveilig als de pest. Ja ook met zekering, blijkt zelfs dat ze soms roepen dat ze gezekerd zijn maar dan zit er helemaal geen zekering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:18:
Ben nu aan het kijken om de spullen te kopen voor de subwoofer installatie... maar omdat ik hier niet echt thuis in ben, heb ik niet echt een idee wat ik nu nodig heb.

- de subwoofer zelf
- de originele kia stekker
- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet?
- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet.
- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting?
- een massakabel. Hoe lang, 3m?
- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga
- nog iets anders dat ik mis?

Hmm met een 12V sigarettenaansteker zie ik het niet gebeuren eigenlijk, want die gaan maar tot 2,5mm2 kabeldikte, en je hebt 6mm2 nodig.
Misschien doe ik het maar beter niet, teveel onduidelijkheden voor mij.
Phuse waar haal je 6 MM2 vandaan? De Kenwood trekt niet meer als ik geloof in de specs 80 watt en kan dus makkelijk op de aansteker achterin. Hij zit ook maar 10 amp afgezekerd en dat is dus max 120 watt. Dus dikke krachtstroom kabels van 6 mm is echt niet nodig. .

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:32:
[...]

Phuse waar haal je 6 MM2 vandaan? De Kenwood trekt niet meer als ik geloof in de specs 80 watt en kan dus makkelijk op de aansteker achterin. Hij zit ook maar 10 amp afgezekerd en dat is dus max 120 watt. Dus dikke krachtstroom kabels van 6 mm is echt niet nodig. .
De subwoofers die ik heb gezien doen 200 watts RMS en zijn op 20-25A afgezekerd. De audiozaak zegt ook: "Aan te raden is een minimaal een 6mm2 stroomkabelset."

Verder zie ik nog verschil tussen klasse AB of D versterkers, maar is me niet duidelijk wat nu de betere is in deze situatie.

ChatGPT zegt ;)
De keuze voor de beste versterker voor een actieve subwoofer in een auto hangt af van verschillende factoren, zoals het type en de grootte van de subwoofer, de vermogensvereisten, de beschikbare ruimte in de auto en persoonlijke voorkeuren. Zowel klasse AB als klasse D versterkers hebben hun voor- en nadelen, en de beste optie voor jou hangt af van jouw specifieke behoeften en voorkeuren.

Klasse AB versterkers zijn een type lineaire versterker die zowel klasse A als klasse B technologieën gebruiken om de efficiëntie te verbeteren en tegelijkertijd een hoogwaardig geluid te behouden. Ze zijn over het algemeen groter en zwaarder dan klasse D versterkers en vereisen meer vermogen, maar ze bieden een natuurlijker, warmer en muzikaler geluid met minder vervorming. Ze zijn een goede keuze voor mensen die geluidskwaliteit prioriteren en bereid zijn te investeren in een duurdere en krachtigere versterker.

Aan de andere kant zijn klasse D versterkers efficiënter en compacter dan klasse AB versterkers. Ze gebruiken pulsbreedtemodulatie (PWM) om het signaal te versterken, waarbij de uitgangstransistors snel aan en uit worden geschakeld, waardoor ze minder vermogen gebruiken en minder warmte genereren. Ze zijn een goede keuze voor mensen die een meer compacte en efficiënte versterker willen die voldoende vermogen kan leveren voor hun subwoofer zonder te veel stroom van de autobatterij te trekken.

Samengevat, als je op zoek bent naar de beste geluidskwaliteit, is een klasse AB versterker de betere keuze, maar als je meer geïnteresseerd bent in efficiëntie en compactheid, is een klasse D versterker wellicht de juiste keuze. Het is echter belangrijk om op te merken dat er hoogwaardige versterkers beschikbaar zijn in beide klassen, dus het is belangrijk om een versterker te kiezen die past bij jouw specifieke behoeften en budget.
Dus met het oog op onze gammele 12V accu en de kleine, niet geventileerde ruimte, zou je zeggen dat klasse D de beste keuze is, ook al lever je dan kwaliteit in.

[ Voor 80% gewijzigd door Phusebox op 04-04-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Phusebox schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:33:
[...]

De subwoofers die ik heb gezien doen 200 watts RMS en zijn op 20-25A afgezekerd. De audiozaak zegt ook: "Aan te raden is een minimaal een 6mm2 stroomkabelset."

Verder zie ik nog verschil tussen klasse AB of D versterkers, maar is me niet duidelijk wat nu de betere is in deze situatie.

ChatGPT zegt ;)

[...]

Dus met het oog op onze gammele 12V accu en de kleine, niet geventileerde ruimte, zou je zeggen dat klasse D de beste keuze is, ook al lever je dan kwaliteit in.
Phuse , die van mij is drie keer afgezekerd, de aanstekerplug in de kofferbak is afgezekerd in de auto , ik heb zelf een 10 amp zeketring in de aanstekerplug gezet en de Sub heeft in zijn voedingskabel ook een 10 amp zekering. Kan er denk ik weinig gebeuren. Dis blijven heel dus is het opgenomen vermogen niet hoger als 120 watt!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Jullie halen nogal wat termen door elkaar. Het uitgangsvermogen van een versterker is niet hetzelfde als het verbruikte vermogen in relatie tot de stroom die getrokken wordt. Het houdt er enkel mee verband. Het vermogen is wat de versterker nodig heeft om die 200W RMS te kunnen genereren. Lig verder ook niet echt wakker van AB of D versterkers qua kwaliteit want het enige wat versterkt dient te worden zijn de sub tonen. Moest je de originele versterker vervangen die het hele frequentiebereik moet behappen dan wordt het een ander verhaal.

Dus zoals @JeJeBe zegt die versterker zal zeker niet zoveel stroom trekken en al zeker niet continue. Een kabeldikte van 6mm2 lijkt mij dan ook echt overkill zeker als je de bedrading zo kort mogelijk neemt om verlies te vermijden.

En ben je nog niet gerust neem dan diezelfde als @marc4547 want die levert blijkbaar een perfecte stroom tot geluidsgenot ratio ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
ietsje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
V2L werkt niet bij ons...

Dag lieve Kia EV6-rijders. Ten eerste: Wat fijn dat jullie range so fantastisch is van wat ik hier lees, bij die van ons (Ioniq 5) is het met dit weer zo te merken niet veel meer dan rond de 450, bij 100 km/h max (wel vooral snelweg). Dus, jullie hebben een slimme keuze gemaakt! :)

Ik heb een vraag aan jullie omdat wij dezelfde technische basis hebben, over V2L. Die werkt niet, bij ons. Wel met allerlei apparaten, van scheerapparaat tot caravan en magnetron, allemaal getest. Maar juist niet op onze Smart EQ uit 2018 en onze Nissan ENV-200 Evalia uit 2015. Alle granny loaders getest inclusief die van de Ioniq 5 zelf, maar nada. Op het Ioniq forum kom ik helaas ook niet verder en wij vragen ons af of het nu aan de Ioniq/EV6 ligt, specifiek aan ónze Ioniq, of aan de Smart en Nissan, die "randaarde" 'verwachten in het stopcontact en die uiteraard niet aantreffen. De auto's die ik er wél aan zag laden bij de Ioniq waren inderdaad alleen Kona's en oude (of nieuwe) Ioniqs.

Heeft iemand van jullie toevallig een andere EV (zelf, of bij de buren) dan Kia of Hyundai, waar die dit even mee wil testen? Dan kunnen we weer wat extra informatie geven aan de dealer en weten wij of het aan onze auto ligt, of misschien gewoon echt aan de doelauto's? En dit lijkt me ook voor andere EV6-eigenaren heel goed om te weten... Wij wilden de Ioniq nu juist gebruiken om op te laden aan de zon, en dan die energie weer door te geven aan onze Smart als die ' s avonds thuis komt. Kan me voorstellen dat wel meer Ioniq/EV6 eigenaren dat (in de toekomst) willen doen, zeker als de saldering verdwijnt...

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het meedenken! :-)

Ietsje
Werkt het via het stopcontact binnen in de auto ook niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Vanochtend een testje gedaan met de voorwarming, wat hij wel/niet gebruikt met een buitentemperatuur van rond de 0 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYWmv_z-PG0DLlPTzgcakvwf8Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1eM0OVRXz3yosF6lnmPZQyro.png?f=fotoalbum_large

Voorverwarming gestart met een minimale batterij temperatuur van 6 graden, batterij houdt blijkbaar goed zijn temperatuur vast, ook al was het 14 uur geleden dat er met de auto gereden was.

Bij het starten van de voorverwarming is het verbruik 12,3 kW, behoorlijk veel. Voorverwarming was met alles aan; voorruitverwarming (bevroren), spiegel/achterruit- en stuurverwarming.
Wat opviel, geen warmtepomp gebruik, deze kan blijkbaar niet genoeg vermogen leveren om met deze temperaturen de auto binnen de gestelde 15 min op temperatuur te krijgen. Je ziet dit ook aan het vermogen:
5 kW batterijverwarming + ca. 1 kW elektronica + 6 kW PTC. Vermoedelijk dat de airco ook licht meeloopt ivm het ontvochtigen.

Na 15 minuten was het koelwater van de accu 26 graden en de minimale batterijtemperatuur 8 graden, je ziet dat de Max Regen en Max Power ook opgelopen zijn.

Na starten van de auto ging de warmtepomp de verwarming overnemen.

Het kost wel ca 1,4 kWh om de boel voor te verwarmen, ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dit doet ivm de kosten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Phusebox schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:31:
[...]

Je hebt wel ongeveer beschreven wat je hebt gebruikt maar bijvoorbeeld "Een aanstekerplug met een stuk kabel als voeding en ik zou een gezekerde nemen."

Welke? Want al die bokkiewokkie Chinese aanstekerplugs zijn zo onveilig als de pest. Ja ook met zekering, blijkt zelfs dat ze soms roepen dat ze gezekerd zijn maar dan zit er helemaal geen zekering in.
Ik heb hem bij Brezam, de lokale autoshop gehaald en daar een stuk kabel aan en zelf in de aanstekerplug een zekering van 10 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Bogey555 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:59:
Jullie halen nogal wat termen door elkaar. Het uitgangsvermogen van een versterker is niet hetzelfde als het verbruikte vermogen in relatie tot de stroom die getrokken wordt. Het houdt er enkel mee verband. Het vermogen is wat de versterker nodig heeft om die 200W RMS te kunnen genereren. Lig verder ook niet echt wakker van AB of D versterkers qua kwaliteit want het enige wat versterkt dient te worden zijn de sub tonen. Moest je de originele versterker vervangen die het hele frequentiebereik moet behappen dan wordt het een ander verhaal.

Dus zoals @JeJeBe zegt die versterker zal zeker niet zoveel stroom trekken en al zeker niet continue. Een kabeldikte van 6mm2 lijkt mij dan ook echt overkill zeker als je de bedrading zo kort mogelijk neemt om verlies te vermijden.

En ben je nog niet gerust neem dan diezelfde als @marc4547 want die levert blijkbaar een perfecte stroom tot geluidsgenot ratio ;) :*)
Absoluut Bogey555, ik hoef niet mijn ramen eruyit te dreunen , en de buren hoeven ook niet mee te genieten maar gewoon die extra hoeveelheid bas bij mijn spotify songs geniet ik echt van. Dan klinkt het zoveel beter,. En deze kenwood neemt maar 60 watt op. Dus een stukje kabel van 1,5 mm2naar de aanstekerplug en de 3 x 10 amp afgezekerd is ruim voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:02:
[...]

Absoluut Bogey555, ik hoef niet mijn ramen eruyit te dreunen , en de buren hoeven ook niet mee te genieten maar gewoon die extra hoeveelheid bas bij mijn spotify songs geniet ik echt van. Dan klinkt het zoveel beter,. En deze kenwood neemt maar 60 watt op. Dus een stukje kabel van 1,5 mm2naar de aanstekerplug en de 3 x 10 amp afgezekerd is ruim voldoende
Nee dat hoeft bij mij ook niet, moeilijk in te schatten wat voldoende is. Maar ik dacht, als het ding meer vermogen kan leveren zit ik safe en draai ik gewoon naar beneden tot wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Over de 12V aansluiting achterin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZl1HE6TCrJe_8CdsUgm0nSqhFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nYpsnj2gB6dUH3vIGhuXgcV0.png?f=user_large

Blijkbaar verschilt het per land, eerder had ik een afbeelding geplaatst dat het maximaal 10A mocht zijn maar in de NL handleiding staat 15A.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 05-04-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Vooral misleidend dat er 180W op de afbeeldingen staat en dan spreken we toch van 15A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:54:
Over de 12V aansluiting achterin:

[Afbeelding]

Voorin zou deze afgezekerd zijn met 20A, maar het is wel gek dat Kia zelf max 10A/120W aangeeft
Volgens de Nederlandse handleiding zijn ze zowel voor als achter 20A afgezekerd.
Gebruiksstroom volgens handleiding Max 15A.
Aangegeven vermogen 180W is dus juist.
(Ik denk dat je een handleiding gebruikt uit een ander land.)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Solarman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:21:
[...]

Volgens de Nederlandse handleiding zijn ze zowel voor als achter 20A afgezekerd.
Gebruiksstroom volgens handleiding Max 15A.
Aangegeven vermogen 180W is dus juist.
(Ik denk dat je een handleiding gebruikt uit een ander land.)
Je hebt gelijk. Bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:34:
[...]

Dat is inderdaad de meest eenvoudige oplossing wat montage betreft.
Het enige is dat je dan de 12v aansluiting bezet houdt met je sub, maar de stekker kan er altijd uit als je ‘m nodig hebt.

En dubbel afzekeren kan zeker geen kwaad.
Misschien al geschreven, kan het niet zo snel terugvinden, blijft op deze 12v aansluiting spanning staan als de auto uit is?
Dus permanent 12v?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:35
grotegok schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:41:
[...]

Misschien al geschreven, kan het niet zo snel terugvinden, blijft op deze 12v aansluiting spanning staan als de auto uit is?
Dus permanent 12v?
Nee, de 12v aansluiting achterin blijft spanningloos bij auto uit.

Overigens heb ik zelf de 12v kabel naar de 12v accu geleid voorin.
Dan heb je uiteraard wel permanent stroom.

Als de sub via de high inputs aangesloten is gaat de sub vanzelf uit indien er geen audio input is.
De meeste subs hebben deze 'auto on/off' functie.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:53:
[...]

Nee dat hoeft bij mij ook niet, moeilijk in te schatten wat voldoende is. Maar ik dacht, als het ding meer vermogen kan leveren zit ik safe en draai ik gewoon naar beneden tot wat ik wil.
Ik kan in ieder geval melden, na vandaag ‘Under The Influence - Chemical Brothers’ in de auto gedraaid te hebben, dat je met mijn sub dan met een vibrerend middenrif achter het stuur zit als ‘dat vliegtuig’ binnenkomt. Wow… 8) .

Dus met 200W RMS heb je ruim voldoende zou ik zeggen :*) .

En ik heb sinds de sub aangesloten is in de equalizer van de Meridian de bas op 0 staan :) . Niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:56:
[...]

Nee, de 12v aansluiting achterin blijft spanningloos bij auto uit.
Wat maar weer eens bevestigt dat de tekst in het "instructie" boekje kant nog wal raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:55:
[...]

Wat maar weer eens bevestigt dat de tekst in het "instructie" boekje kant nog wal raakt.
Oeps. Klopt dit niet dan?
Ik heb mijn reactie gebaseerd op reacties van een US forum. Niet uit de NL handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:58:
[...]

Oeps. Klopt dit niet dan?
Ik heb mijn reactie gebaseerd op reacties van een US forum. Niet uit de NL handleiding.
Nee, wat jij zegt klopt, auto uit is stopcontact uit. Maar in het boekje staat ten onrechte, iets anders.
Dat boekje staat sowieso vol met kletskoek en wartaal. lijkt erop dat ze allerlei passages uit oude boekjes hebben zitten knippen plakken om een onleesbaar veel te dik boekwerk te maken voor dit vehikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:01:
[...]

Nee, wat jij zegt klopt, auto uit is stopcontact uit. Maar in het boekje staat ten onrechte, iets anders.
Dat boekje staat sowieso vol met kletskoek en wartaal. lijkt erop dat ze allerlei passages uit oude boekjes hebben zitten knippen plakken om een onleesbaar veel te dik boekwerk te maken voor dit vehikel.
Die Koreaanse stagiair bij Kia heeft zich er met een Google Translate vanaf gemaakt inderdaad.
Niet te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:26:
[...]

Die Koreaanse stagiair bij Kia heeft zich er met een Google Translate vanaf gemaakt inderdaad.
Niet te lezen.
en teveel copy paste :9

Als de auto niet wil starten
  • Schakel de interieurverlichting in. Als de interieurverlichting zwakker gaat branden of uitgaat als u de startmotor bedient, is de accu bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:51:
[...]

en teveel copy paste :9

Als de auto niet wil starten
  • Schakel de interieurverlichting in. Als de interieurverlichting zwakker gaat branden of uitgaat als u de startmotor bedient, is de accu bijna leeg.
_O-

Je zult maar op een black spot zonder netwerkverbinding in het buitengebied met panne staan en dan ten einde raad de handleiding er op naslaan. B)

En dan dit soort diagnose-check-nonsens tegenkomen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Binnenkort mag ik de EV6 ook in gebruik gaan nemen, dat doe ik zakelijk. Ik betaal geen bijtelling en moet dus de km stand bijhouden.

Werkt bij een EV6 de ODB poort ook vwb het bijhouden van de km stand? Wil wel graag een optie hebben die ook voor de fiscus goed is, dus ik neem aan dat ik daar zo’n dongel voor moet gebruiken!

Iemand tips wat betreft de km registratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:01
Na 30 dkm behoorlijk wat steenslag, veel meer dan bij mijn voorgaande auto's met een hoger kilometerstand. Lijkt wel alsof ik elk rit er een kan bijtellen. Doet wel pijn :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Tribunus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:36:
Binnenkort mag ik de EV6 ook in gebruik gaan nemen, dat doe ik zakelijk. Ik betaal geen bijtelling en moet dus de km stand bijhouden.

Werkt bij een EV6 de ODB poort ook vwb het bijhouden van de km stand? Wil wel graag een optie hebben die ook voor de fiscus goed is, dus ik neem aan dat ik daar zo’n dongel voor moet gebruiken!

Ik heb dit vroeger wel gedaan met zo’n kastje en een usb stick, maar zonder gps.
Beetje smokkelen kon toen zonder problemen.

Tegenwoordig met overal camera’s zou ik het risico niet meer aandurven.

Er zijn verschillende systemen op de markt die fiscus proof zijn (Google). Zelf geen ervaring mee dus.

Maar met een OBD stekker en een generieke app ben je er niet denk ik.
Tenzij je na elke rit met de hand de data aanvult, want belastingdienst zegt:

U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05

Geen ervaring met het bijhouden met een kastje, maar ik kan wel bevestigen dat de kilometer stand gewoon via OBD2 uit te lezen is. apps zoals carscanner, ev-spy etc tonen allerlei leuke data uit je EV6, inclusief de tellerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile

Ik gebruik de app RitMeter, de simpelste oplossing vond ik persoonlijk. Berekend de kilometers aan de hand van de afgelegde route. De EV6 (19 inch Plus) geeft echter continue een te lage km stand aan, is ook te zien aan de OBD snelheid vs GPS snelheid (98 vs 100), dus handmatig wel de km stand corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
The Wizard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:00:
[...]

Ik gebruik de app RitMeter, de simpelste oplossing vond ik persoonlijk. Berekend de kilometers aan de hand van de afgelegde route. De EV6 (19 inch Plus) geeft echter continue een te lage km stand aan, is ook te zien aan de OBD snelheid vs GPS snelheid (98 vs 100), dus handmatig wel de km stand corrigeren.
Ik heb jarenlang handmatig de stand bijgehouden ( ca 12 jaar nu) en ik wordt er sch**tziek van :9. Heb ook diverse apps geprobeerd, of bijvoorbeeld FM maar alles moet je later weer handmatig bijwerken en dat is gewoon niet handig. Dus handmatig wil ik niet meer :+ . Overigens heeft de wagen die ik ga rijden 20 inch wielen dus ga ik er vanuit dat de afwijking nog grote is.

Ik ben best bereid om per maand wat af te tikken voor dit extra stukje gemak.
itsjohan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:15:
[...]
Geen ervaring met het bijhouden met een kastje, maar ik kan wel bevestigen dat de kilometer stand gewoon via OBD2 uit te lezen is. apps zoals carscanner, ev-spy etc tonen allerlei leuke data uit je EV6, inclusief de tellerstand.
Top! Dank voor de informatie, dan zou het dus gewoon moeten gaan werken!

[ Voor 19% gewijzigd door Tribunus op 06-04-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Wil wel graag een optie hebben die ook voor de fiscus goed is, dus ik neem aan dat ik daar zo’n dongel voor moet gebruiken!
Wij gebruiken deze. Zeker bij geen privé kilometers heel gemakkelijk, stel je één keer in in de app en daarna geen omkijken meer naar. Werkt bij mij zo al jaren en de accountant en belastingdienst zijn er tevreden mee.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23

In het verleden gebruikte ik daarvoor CTA rit registratie, werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
Vandaag wordt als het goed is de diagnose van defecte ICCU vastgesteld en dan afwachten wat de levertijd van een nieuwe is.

Kreeg wel een leuke MG4 mee van de dealer, voelt sneller aan dan de Kia, ondanks dat hij dat niet is, alleen de besturing is allemaal weggepropt in het scherm.

Tijdens een rit van 20 minuten geen cruise control kunnen vinden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CtrlAlt
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-02 15:13
Gents, weet iemand hoe je EPB kan overrulen als je wilt rijden met een open kofferbak? Kan niet vooruit rijden of achteruit rijden wat wel handig is als ik iets wil vervoeren wat net iets uitsteekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 09:45
CtrlAlt schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:56:
Gents, weet iemand hoe je EPB kan overrulen als je wilt rijden met een open kofferbak? Kan niet vooruit rijden of achteruit rijden wat wel handig is als ik iets wil vervoeren wat net iets uitsteekt
Goeie vraag.
Moet binnenkort ook nog effe een keer een stukkie rijden met de kofferbak open

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 08:19
Ik heb deze oplossing voorbij zien komen.
Wiliyama in "Het grote KIA EV6 topic"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scoffie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-08-2023
Voet op de rem houden en handmatig (met toets links van het stuurwiel) de parkeerrem afzetten. Lukt bij ons altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je kunt mijn tool gebruiken in combinatie met Kia UVO Connect.

Automatische ritadministratietools voor Hyundai Bluelink- of Kia UVO Connect-gebruikers. Het achteraf vaststellen van uw privé- en/of zakelijke ritten en informatie over die ritten en het gebruik van de auto. Het beste van alles is het feit dat het de 12 volt-accu van de auto NIET leegtrekt, omdat het alleen de in de cache opgeslagen serverinformatie gebruikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Nou de ICCU is vervangen door de dealer vanuit een demo auto en ze hebben deze in mijn auto gelaten, probleem opgelost dus. :*)

Tijdens een rit van 12km van de dealer naar huis een HPC ingesteld als bestemming in de navigatie om het voorverwarmen van de accu te testen, maar er lijkt niks te gebeuren.

Ik wil het nog een keer op een goed koude ochtend testen (geen gebrek aan de laatste tijd) en als dat niks oplevert zal hij nogmaals naar de dealer moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-08 08:42
Hoi Allen, Ik heb de de dealer net gebeld over preheating en blijk dat je voor deze update moet betalen terwijl er updates gratis bij zaten. Heeft hier iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:56
Loei123 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:21:
Nou de ICCU is vervangen door de dealer vanuit een demo auto en ze hebben deze in mijn auto gelaten, probleem opgelost dus. :*)

Tijdens een rit van 12km van de dealer naar huis een HPC ingesteld als bestemming in de navigatie om het voorverwarmen van de accu te testen, maar er lijkt niks te gebeuren.

Ik wil het nog een keer op een goed koude ochtend testen (geen gebrek aan de laatste tijd) en als dat niks oplevert zal hij nogmaals naar de dealer moeten.
Top service hoor! Ik wacht nog steeds op een nieuwe ICCU die "ergens in een container op een boot zit". Niemand lijkt te weten hoelang het nog gaat duren. Bij welke dealer ben je geweest? Wellicht dat die van mij hier eens kan informeren, zodat ze op ideeen komen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:56
Mainuser X schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:43:
Hoi Allen, Ik heb de de dealer net gebeld over preheating en blijk dat je voor deze update moet betalen terwijl er updates gratis bij zaten. Heeft hier iemand ervaring mee ?
Sommige dealers maken onderscheid tussen "updates" en "upgrades". Mijn dealer deed er totaal niet moeilijk over, maar er zijn verschillende berichten met verschillende verhalen binnen dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:21:

Zou het kunnen dat die ICCU ook een update nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:33
Als je de 'Zoek in het forum'-functie bovenin het scherm gebruikt, dan kom je daar veel postings over tegen. Niet alleen hoe dealers er mee omgaan (verschilt onderling ook nog), maar ook hoe je kunt zien of de update/upgrade geslaagd is.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Gewoon met de hand het 'haakje' in het slot dicht drukken.
Waar de karabijnhaak zit.
Als de kofferbak dicht moet weer open peuteren.

Ik heb het meerdere keren gedaan. Maar een waarschuwing: de veren die de kofferbak open houden vinden het NIET leuk. Zorg dat je op de een of andere manier je kofferbak vast zet zodat deze minimaal (liefst niet) beweegt.

[ Voor 15% gewijzigd door henrov op 06-04-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:48:
[...]

Zou het kunnen dat die ICCU ook een update nodig heeft?
Ik durf niet te zeggen of de ICCU al defect was ten tijde van de update.

Wat ik wel weet is dat de update nog niet gewerkt heeft.
Ik heb de infotainment ook bijgewerkt naar de versie met nieuwe natuurgeluiden en het menu item heet nog steeds winter modus ipv batterijconditionering, de dealer kan dit niet verklaren maar zou eigenlijk betekenen dat de update er niet op staat.

Ik ga het nog op een koude ochtend testen en als het niet werkt mag de dealer nogmaals onderzoek doen. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Loei123 op 06-04-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Deze week de EV6 voor de eerste maal met de hand gewassen. Pfff, dat is wel een klusje. In vergelijking met de vorige wagen, VW Tiguan, is de EV 6 wel wat moeilijker proper te maken. En niet alleen omdat die zowat 30 cm langer is ;-) Die kleine details in voor- en achterbumper zijn een gepriegel met de washandschoen. Wat ook tegenviel zijn de spiegels die uren later nog nadruppelen op de portieren. Die van de Tiguan kon ik naar voor plooien waardoor dat nadruppelen zo goed als vermeden kon worden. De spiegels van de EV6 lijken niet naar voor te kunnen plooien, ik durf er ook niet harder aan trekken. De originele 19" velgen voor de Earth werken ook niet mee. Het is te zeggen, ze zijn wel snel schoon voor het zicht maar je kan de binnenkant/achterkant spaken niet overal bereiken.
Niet allemaal kommer en kwel, eenmaal schoon staat de blauwe toch weer stralend te blinken.
Zijn hier poetsfanaten/detailers in de zaal? Misschien kunnen we wat poetstips oplijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
DigitalHombre schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:08:
Zijn hier poetsfanaten/detailers in de zaal? Misschien kunnen we wat poetstips oplijsten.
Denk dat je hier beter af bent: Het grote auto detailing topic

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ik ga de subwoofer upgrade maar even parkeren. Contact gehad met een installateur en heeft me weer meer twijfels bezorgd dan wat anders. Vooral omdat er weinig vertrouwen uit naar voren kwam over wat nu de juiste oplossing is.

Hij gaf aan dat aansluiten op 12V in de kofferbak echt een no go is en veel te gevaarlijk, maar over hoe de kabel dan naar voren te krijgen was er ook geen oplossing waar ik echt op wil vertrouwen.

Als ik hier dan lees dat je heel voorzichtig moet zijn met een rubber wat je moet doorprikken, dan hou ik mijn hart vast als iemand anders dat gaat doen die niet zo voorzichtig is.

Teveel twijfels, onduidelijkheid en risico's voor mij. Dan maar zonder bas verder rijden :(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaMenaz
Precies. Bas kan wel lopen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
Phusebox schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:14:
Ik ga de subwoofer upgrade maar even parkeren. Contact gehad met een installateur en heeft me weer meer twijfels bezorgd dan wat anders. Vooral omdat er weinig vertrouwen uit naar voren kwam over wat nu de juiste oplossing is.

Hij gaf aan dat aansluiten op 12V in de kofferbak echt een no go is en veel te gevaarlijk, maar over hoe de kabel dan naar voren te krijgen was er ook geen oplossing waar ik echt op wil vertrouwen.

Als ik hier dan lees dat je heel voorzichtig moet zijn met een rubber wat je moet doorprikken, dan hou ik mijn hart vast als iemand anders dat gaat doen die niet zo voorzichtig is.

Teveel twijfels, onduidelijkheid en risico's voor mij. Dan maar zonder bas verder rijden :(
Even een quote vanuit de globalen EV6 forums

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X26zbLVGYfkuFJXITlsRajiuxoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7XWUoxOYT8JKrGmvpjWSNDSb.png?f=fotoalbum_large
Indeed; in my case, my Rockville SS10P is protected by, a) its onboard 20A fuse; b) a 15A fuse in the cigarette lighter adapter plug I'm using to feed power to the sub amp; and c) a 20A for the circuit that the rear 12V outlet lives on. Put it this way--if supposedly that outlet is indeed rated at no more than 10A per the owner's manual stating that only <10A devices should be plugged in, then IMHO the 15A fuse in the cigarette lighter adapter plug would have if not should have blown by now--I was on a recent 2+ hour road trip playing music the entire time, and not once did the sub amp give any indication that it was gonna fail on me.
Dus er zijn een hoop zekeringen tussen de batterij en de subwoofer. En volgens de Kia spec is die op de batterij 20A verzekered. Enige waar ik me twijfels over heb zijn de 1.5mm2 kabels dat van de cigarette stekkertje naar de sub gaan ze zijn beetje dun, maar ik neem aan dat de sub niet constant 100% gaat lopen slurpen, dus dat het wel okay zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mad_Master schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:35:
[...]

Even een quote vanuit de globalen EV6 forums

[Afbeelding]

[...]

Dus er zijn een hoop zekeringen tussen de batterij en de subwoofer. En volgens de Kia spec is die op de batterij 20A verzekered. Enige waar ik me twijfels over heb zijn de 1.5mm2 kabels dat van de cigarette stekkertje naar de sub gaan ze zijn beetje dun, maar ik neem aan dat de sub niet constant 100% gaat lopen slurpen, dus dat het wel okay zal zijn.
Ja die Chinese 12v adapters met ook nog eens zogenaamd 1,5 mm2 kabels.

Er zijn er een paar te vinden met zogenaamd dikkere kabels maar als je dan verder zoekt kom je erachter dat het dezelfde troep is.

En zelf een plug voorzien van kabels is ook niet echt haalbaar want er passen geen dikkere kabels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Weet iemand wanneer er nieuwe ota update komt voor kia ev6? Er zouden er twee komen dit jaar nog niets gezien of gehoord erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Vandaag weer iets vreemds meegemaakt. Auto afgesloten en binnen krijg ik melding van kia connect dat mijn auto ontgrendeld is terwijl alle deuren op slot waren! Weer terug naar autp alle deuren nog een keer 1 voor 1 open en dicht gedaan terug naar binnen en toen stond er wel dat auto vergrendeld was. Vreemd. Iemand dit al keer meegemaakt???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
heeft me weer meer twijfels bezorgd dan wat anders
....

Teveel twijfels, onduidelijkheid en risico's voor mij.
Joh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Robert1962 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:07:
Vandaag weer iets vreemds meegemaakt. Auto afgesloten en binnen krijg ik melding van kia connect dat mijn auto ontgrendeld is terwijl alle deuren op slot waren! Weer terug naar autp alle deuren nog een keer 1 voor 1 open en dicht gedaan terug naar binnen en toen stond er wel dat auto vergrendeld was. Vreemd. Iemand dit al keer meegemaakt???
Even in app refresh doen.

Info in de app loopt soms wat achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Loei123 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:02:
[...]

Ik durf niet te zeggen of de ICCU al defect was ten tijde van de update.

Wat ik wel weet is dat de update nog niet gewerkt heeft.
Ik heb de infotainment ook bijgewerkt naar de versie met nieuwe natuurgeluiden en het menu item heet nog steeds winter modus ipv batterijconditionering, de dealer kan dit niet verklaren maar zou eigenlijk betekenen dat de update er niet op staat.

Ik ga het nog op een koude ochtend testen en als het niet werkt mag de dealer nogmaals onderzoek doen. :)
Je hoeft niet te wachten op een koude ochtend want je hebt sowieso de juiste entry niet in je systeem staan, dat hebben we toch ondertussen wel duidelijk gemaakt |:(
Dus hup, nu terug naar de dealer, laat 'tie maar eens wat doen voor die 95 euro die ze ervoor rekenen. Wat een prutser (maar lang niet de enige !)
als tie het niet weet (en dat is wel duidelijk), hier is hulp : YouTube: Kia EV6 UK MY22 - Further details of Battery Pre-conditioning update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

No go ? hoezo dan ? Veel te gevaarlijk ? welk gevaar ? Argumenten ?
Zomaar wat roepen is zó gemakkelijk..
Alleen rommel koop je bij Ali, serieus spul gewoon in de EU shoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door JeJeBe op 06-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Mad_Master schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:35:
[...]
Voor eens en altijd oplossen, dat "gezeur" over dunne kabeltjes. Trek het paneel in de kofferruimte los en overtuig jezelf van de aderdikte die KIA heeft gebruikt om 12V contactdoos aan te sluiten. Veel dikker dan dat heeft geen enkel nut.

BTW: het is géén sigarettenaansteker contactdoos. Daar zit een bimetaal in dat de aansteker vasthoudt totdat die op temperatuur is. Dat ga je hier niet vinden, het is een contactdoosje voor compressor, koelbox of een stofzuigertje. Je kunt er een sigaret insteken, maar veel zal er niet gebeuren. Subwooofer kan ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
Bedankt om mijn vraag af te blokken :| Bedoeling was om specifieke EV6 tips natuurlijk. Een beetje zoals de tientallen bas&subwoofer berichten, maar dan rond zeep :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DigitalHombre schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:53:
[...]

Bedankt om mijn vraag af te blokken :| Bedoeling was om specifieke EV6 tips natuurlijk. Een beetje zoals de tientallen bas&subwoofer berichten, maar dan rond zeep :P
Karcher Ultra Foam Cleaner + foamgun :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:27:
[...]

Je hoeft niet te wachten op een koude ochtend want je hebt sowieso de juiste entry niet in je systeem staan, dat hebben we toch ondertussen wel duidelijk gemaakt |:(
Dus hup, nu terug naar de dealer, laat 'tie maar eens wat doen voor die 95 euro die ze ervoor rekenen. Wat een prutser (maar lang niet de enige !)
als tie het niet weet (en dat is wel duidelijk), hier is hulp : YouTube: Kia EV6 UK MY22 - Further details of Battery Pre-conditioning update...
Hoe vaak wil je dat ik terug ga voordat je iets anders suggereert? |:( :*)

Nee je hebt gelijk kerel, maar ik wil 100 procent voorkomen dat de dealer mij terugstuurt met probeer dit of dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Loei123 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:27:
[...]

Hoe vaak wil je dat ik terug ga voordat je iets anders suggereert? |:( :*)

Nee je hebt gelijk kerel, maar ik wil 100 procent voorkomen dat de dealer mij terugstuurt met probeer dit of dat.
Waarom maak je je daar zorgen over , tis toch duidelijk dat ze de update niet goed gedaan hebben. Daar hoef jij niks voor te "proberen".
Geen goede entry in menu ? ==> werk door dealer niet goed gedaan. simpel. Valt NIETS aan te tornen.
HIJ (dealer) moet het oplossen en aantonen dat het werkt, jij niet. HIJ is de specialist (nou ja ...), jij niet.
Je bent niet getrouwd met die dealer hé, als het boven zijn pet gaat, er zijn dealers die het wél snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
DigitalHombre schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:53:
[...]

Bedankt om mijn vraag af te blokken :|
Tsja, zo kun je het ook zien. Was niet verkeerd bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 06-04-2023 21:45 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 21:12
Vanmiddag de KIA sub eruit gelift, KIA stekkertje gesoldeerd aan een Sony XS - AW8 en 12V afgetapt van de sigaretten aansteker socket. Geluid is verbluffend vol en ik kan EINDELIJK sub bass horen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

magikfly schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:55:
Vanmiddag de KIA sub eruit gelift, KIA stekkertje gesoldeerd aan een Sony XS - AW8 en 12V afgetapt van de sigaretten aansteker socket. Geluid is verbluffend vol en ik kan EINDELIJK sub bass horen!!
_/-\o_
En geen last van dunne draadjes vrees ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 21:12
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:57:
[...]

_/-\o_
:)
Nee, de kabels van de sub waren toevallig dezelfde diameter als van KIA. Kabeltjes gesoldeerd, krimpkous erover heen en knallen. Klus van een uurtje of twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:57:
[...]

_/-\o_
Aftappen kan je zelf kiezen welke draad je wilt gebruiken, dat kan niet echt met die chineese sigaretten spul :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
Update / Upgrade discussie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Meer dan genoeg over te lezen hier. zoek op "upgrade" vanaf okt /nov 2022 in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
magikfly schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:01:
[...]

:)
Nee, de kabels van de sub waren toevallig dezelfde diameter als van KIA. Kabeltjes gesoldeerd, krimpkous erover heen en knallen. Klus van een uurtje of twee
75W RMS is dan ook ca. 6 A. Dat kan prima met 1.5 mm2 kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:41:
Ik begrijp dat je gewend bent aan je huidige verwarming performance en dit niet mee laat repareren. Je hebt, had meer dan voldoende bewijsmateriaal.
Voor nu fijn, ook voor ons.
Natuurlijk als er iets aan de situatie verandert, lees ik graag mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:38:
[...]

Voor eens en altijd oplossen, dat "gezeur" over dunne kabeltjes. Trek het paneel in de kofferruimte los en overtuig jezelf van de aderdikte die KIA heeft gebruikt om 12V contactdoos aan te sluiten. Veel dikker dan dat heeft geen enkel nut.

BTW: het is géén sigarettenaansteker contactdoos. Daar zit een bimetaal in dat de aansteker vasthoudt totdat die op temperatuur is. Dat ga je hier niet vinden, het is een contactdoosje voor compressor, koelbox of een stofzuigertje. Je kunt er een sigaret insteken, maar veel zal er niet gebeuren. Subwooofer kan ook ;)
Precies , dat is zinnige taal, ik ben dik tevreden met de Kenwood Sub die erin ligt en geniet van de extra bas, dus als iemand roept dan maar geen bas kom je echt iets tekort in de auto. De Kenwood neemt technisch maximaal 5,9 amp op X 12 is maximaal dus 71 watt op. Kan dus makkelijk uit de voedingsplug in de kofferbak, en bij mij 3 keer gezekerd . Dus ik maak mij geen enkele zorgen. Maar ik geniet erg van de extra bas die door de auto klinkt voor rond 200 euro. Heb al eerder aangeboden dat als iemand twijfelt hoe je het moet doen hij best even in mijn achterbak mag kijken ( omgeving Schiphol /Amstelveen) hoe je dat doet en heb foto's geplaatst. Onzin dus Phusebox van jouw plaatselijke speakerboer dat er 6MM 2 kabels door de auto gevoerd moeten worden. Totaal niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door marc4547 op 07-04-2023 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 06:41:
[...]

Ik begrijp dat je gewend bent aan je huidige verwarming performance en dit niet mee laat repareren. Je hebt, had meer dan voldoende bewijsmateriaal.
Voor nu fijn, ook voor ons.
Natuurlijk als er iets aan de situatie verandert, lees ik graag mee.
Die keuze ligt niet bij mij. Als de dealer en Kia zeggen er is niks aan de hand houdt het op. En ik heb geen hard bewijs waar ik een rechtzaak mee zou kunnen winnen.

Dus ja, ik heb me er bij neergelegd dat als ik de verwarming wil gebruiken dat deze elk moment uit kan gaan en nijn verbruik verdubbeld.

Rij nu al bijna twee maanden zonder verwarming aan. Dat went inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@marc4547 Als ik het zelf zou kunnen, zou ik het misschien aandurven. Maar ik wil geen sigarettenplug gebruiken want die vertrouw ik allemaal niet, zie genoeg reviews van elk willekeurig model met gesmolten pluggen. Bovendien steekt dat best ver uit dan in de kofferbak.

Dus dan moet het al met die kabel achter het klepje die afgetapt moet worden, maar dat durf ik niet aan om die zwarte kabel die daar naar binnen komt door te knippen en dan weer verder te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 04:28:
[...]

75W RMS is dan ook ca. 6 A. Dat kan prima met 1.5 mm2 kabels.
Is al eerder aangegeven.

RMS is geen piek Watt…

Omrekenen is ook niet 1-op1, maar misschien helpt dit een klein beetje https://calculator.academy/rms-wattage-calculator/

Wbt veiligheid. Mochten er teveel amps getrokken worden door de sub, ja dan wordt eerst de ‘dunne’ kabel een beetje warm. Daarna brandt de zekering door.

Wbt werking. Mogelijk dat een te zware sub niet optimaal z’n werk kan doen. In extreme geval zal er een storing optreden.

[ Voor 30% gewijzigd door PrimaBB op 07-04-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:06:
[...]

Waarom maak je je daar zorgen over , tis toch duidelijk dat ze de update niet goed gedaan hebben. Daar hoef jij niks voor te "proberen".
Geen goede entry in menu ? ==> werk door dealer niet goed gedaan. simpel. Valt NIETS aan te tornen.
HIJ (dealer) moet het oplossen en aantonen dat het werkt, jij niet. HIJ is de specialist (nou ja ...), jij niet.
Je bent niet getrouwd met die dealer hé, als het boven zijn pet gaat, er zijn dealers die het wél snappen.
Dat snap ik wel, maar als je dat aangeeft aan de balie en ze blijven aangeven "probeer het nu nog eens" (nu de ICCU is vervangen) dan ga ik natuurlijk niet moeilijk doen en de discussie aan maar test ik het gewoon nogmaals om ze daarna weer aan het werk te zetten wanneer het niet werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
JeJeBe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:38:
[...]

Ik wil niet knullig doen, maar heb echt de indruk dat het mechanisme om de sigarenaansteker te ontkoppelen in de aansteker zelf zit, en niet in de contactdoos. Er is wel een verschil met name dat de contactdoos voor accessoires vaak net iets kleiner is om te vermijden dat er toch een aansteker wordt ingepropt, die specifieke contactdozen zijn niet gemaakt voor de hitte van de aansteker. Overigens is zo'n contactdoos en vooral dan de echte sigarenaansteker niet echt betrouwbaar te noemen als elektrische stroomvoorziening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brugsel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Het is al eerder gezegd, sinds de laatste update is de surround instelling verdwenen in de geluidsinstellingen. Om dat aan of uit te zetten, moet je nu naar media. Bijvoorbeeld bij radio kun je dan bij de surround settings.

Maar hoe doe je dat bij Carplay? Als je naar media gaat en dan voor de telefoon kiest, ga je gelijk naar het Carplay scherm. En kom je niet meer bij surround.

Bovendien merk ik dat bij Carplay de surround ook uit staat. De schuifjes in de geluidsinstellinengen voor immersion enzo doen ook niks bij Carplay. Bij de radio wel.

Iemand ideeën hoe je surround aan krijgt bij Carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:00
brugsel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:54:
Het is al eerder gezegd, sinds de laatste update is de surround instelling verdwenen in de geluidsinstellingen. Om dat aan of uit te zetten, moet je nu naar media. Bijvoorbeeld bij radio kun je dan bij de surround settings.

Maar hoe doe je dat bij Carplay? Als je naar media gaat en dan voor de telefoon kiest, ga je gelijk naar het Carplay scherm. En kom je niet meer bij surround.

Bovendien merk ik dat bij Carplay de surround ook uit staat. De schuifjes in de geluidsinstellinengen voor immersion enzo doen ook niks bij Carplay. Bij de radio wel.

Hier liep ik ook tegenaan. Nog geen oplossing gevonden. Sowieso een rare keuze om de surround opties uit de algemene instellingen te slopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phusebox
brugsel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:54:

Carplay en Android gebruiken de instelling die bij Bluetooth audio staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugsel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Ah, dank! Ga'k uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:14:
[...]

Carplay en Android gebruiken de instelling die bij Bluetooth audio staat ingesteld.
Instellingen bluetooth audio?
Waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:09:
[...]

Instellingen bluetooth audio?
Waar?
Bij media, even de telefoon alleen via Bluetooth koppelen, dan kan je instellingen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Loei123 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:09:
[...]

Dat snap ik wel, maar als je dat aangeeft aan de balie en ze blijven aangeven "probeer het nu nog eens" (nu de ICCU is vervangen) dan ga ik natuurlijk niet moeilijk doen en de discussie aan maar test ik het gewoon nogmaals om ze daarna weer aan het werk te zetten wanneer het niet werkt. ;)
cursus assertief handelen, aflevering 13451: Dan zeg jij, "als het niet te veel moeite is, laat het me even zien. Misschien doe ik het wel verkeerd. Jullie weten het beter dan ik, zullen we even naar de auto lopen dan kun je het me gelijk laten zien, dan is dit ook weer uit de wereld."

Kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat mensen zich zo laten afschepen door een dealer en dan tegen beter weten in zelf, volkomen zinloos het nog een keer proberen. En dan niet bij zichzelf denken: "wat ik doe is zinloos want ik heb de menu entry niet, dat is me al tig keer verteld, dus het gaat nooit werken." Maar nee, gewoon weer laten wegsturen als een knulletje van 4.

On-voor-stel-baar 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DigitalHombre schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:45:
[...]

Ik wil niet knullig doen, maar heb echt de indruk dat het mechanisme om de sigarenaansteker te ontkoppelen in de aansteker zelf zit, en niet in de contactdoos. Er is wel een verschil met name dat de contactdoos voor accessoires vaak net iets kleiner is om te vermijden dat er toch een aansteker wordt ingepropt, die specifieke contactdozen zijn niet gemaakt voor de hitte van de aansteker. Overigens is zo'n contactdoos en vooral dan de echte sigarenaansteker niet echt betrouwbaar te noemen als elektrische stroomvoorziening.
Verkeerde indruk, bimetaalveer zit in houder in het dashboard en houdt de gloeispiraal vast totdat die op temp is en laat 'm dan los, de knop schiet dan naar buiten.
In een contact-doos-only zit die klemveer niet en daarom kun je er geen aansteker in warm stoken (als het al zou passen idd mbt de diameter).
Beter en wenselijker is idd een specifieke boardspanningscontactdoos (vgl DIN) zoals je die ook op motorfietsen vindt. Sommige stekkers passen in allebei door het rode dopje op de kop eraf te nemen, zie foto.
Maar goed, de KIA heeft dat laatste niet dus doen we het met wat we hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-i209y4CyBGKyzAPfWdO_BE_1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBzG0pJolz0CGLheN8AKyH86.png?f=user_large

en nog maar een foto dan , het bimetalen veertje is het deel waar 5J1 op staat ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRBWbtm78paL0ucOlUlNBPQJce8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNGLBPfuEKsIwtCqJjo8IfQx.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JeJeBe op 08-04-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Vandaag het bakje voor middenonder binnen gekregen. Past prima. Wel wat ondiep zoals eerder hier gemeld. Dus je kunt er inderdaad meteen dingen uit het zicht onder opbergen, zo'n 5 tot 8 cm ruimte schat ik in.
De bekerhouders zijn perfect voor bv een kauwgompotje of kleine waterfles. Mijn koffiebeker of bidon past er niet in. Maar die kunnen dan weer boven in de bekerhouder. Tevreden over deze aankoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYvYZabcCFy6PYy-KRJDuBU1a_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbmeMdFw5TxHbh1bgKwc7C94.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JeJeBe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:41:
[...]

cursus assertief handelen, aflevering 13451: Dan zeg jij, "als het niet te veel moeite is, laat het me even zien. Misschien doe ik het wel verkeerd. Jullie weten het beter dan ik, zullen we even naar de auto lopen dan kun je het me gelijk laten zien, dan is dit ook weer uit de wereld."

Kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat mensen zich zo laten afschepen door een dealer en dan tegen beter weten in zelf, volkomen zinloos het nog een keer proberen. En dan niet bij zichzelf denken: "wat ik doe is zinloos want ik heb de menu entry niet, dat is me al tig keer verteld, dus het gaat nooit werken." Maar nee, gewoon weer laten wegsturen als een knulletje van 4.

On-voor-stel-baar 8)7
Wie ben jij om iemand op deze denigrerende manier neer te zetten? Dit kan best wel op een aangenamere manier.

Ga terug in je mand, en kom er uit als je zinnige uitleg plaatst (wat je overigens vaak prima doet).

#endoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
[...]

On-voor-stel-baar 8)7
Tjah, ik zit in detachering en moet de uren maken heb geen zin die in te moeten halen, dus als de auto klaar is en de weg redelijk leeg waardoor ik weer snel in huis ben, ben ik al blij.

Ik zit er dan niet op te wachten om dan op een ongepland moment met de dealer in de auto te moeten zitten.

Kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn die daar op werkdagen overdag tijd voor hebben. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

On-voor-stel-baar 8)7
Wat een walgelijk commentaar.
Op de inhoud zit je vaak goed, maar je toon is vaak ver onder de maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Loei123 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:48:
[...]

Tjah, ik zit in detachering en moet de uren maken heb geen zin die in te moeten halen, dus als de auto klaar is en de weg redelijk leeg waardoor ik weer snel in huis ben, ben ik al blij.

Ik zit er dan niet op te wachten om dan op een ongepland moment met de dealer in de auto te moeten zitten.

Kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn die daar op werkdagen overdag tijd voor hebben. ;)
Ik denk dat je nu per saldo meer tijd kwijt bent. Weer naar de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Loei123 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:48:
[...]

Mocht je eens willen zien in 't eggie hoe het wel "hoort" geef even een gil. Spreken we even af bij "onze" snellader :) kun je direct zien dat je waarschijnlijk niets fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
HansAuutB schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat je nu per saldo meer tijd kwijt bent. Weer naar de dealer.
Als ik het zelf plan kan ik daar gewoon zitten werken dus nee, dat kost me niet meer tijd.

@Dartlink bedankt, ik ga het nog op een koude ochtend testen en daarna de dealer nog eens bellen, komt vast goed. :)

Scheelt ook dat het functionaliteit is die ik deze periode niet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Loei123 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:15:
[...]

Als ik het zelf plan kan ik daar gewoon zitten werken dus nee, dat kost me niet meer tijd.

@Dartlink bedankt, ik ga het nog op een koude ochtend testen en daarna de dealer nog eens bellen, komt vast goed. :)

Scheelt ook dat het functionaliteit is die ik deze periode niet nodig heb.
Met de huidige temperatuur werkt het ook hoor :) Dus hoef je niet op een koude ochtend te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:19:
[...]

Met de huidige temperatuur werkt het ook hoor :) Dus hoef je niet op een koude ochtend te wachten.
Ah, dan weet ik nu al voldoende, dinsdag maar even bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ziet er bij mij toch anders uit tov de plaatjes die ik heb gezien? Hoe tap je dit dan af, zijn veel kleine draadjes en niet enkel aarde en 12v?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiZvXjwOgoazvpsycXojgsPMX_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9Q4oq2K9jGIHiy73PSZoD9a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2X3O3QmV3j_IbctFjlZ81UqSCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZyhhJXjzmUvwHc0yh9NI5qp.jpg?f=fotoalbum_large

Online guide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8bUWhtPj72Lnyhpc4SfnliSKHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QRWemucVwP03QHwmQqWVoM6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 08-04-2023 16:05 ]

Pagina: 1 ... 274 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic