Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:51
Bogey555 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Sorry geen andere wagens om te testen maar ik vraag me af of dit niet te wijten is aan het beperkte vermogen dat die V2L kan leveren. Moest er niet een minimum vermogen zijn vooraleer je kon laden bij de EV6? Misschien is dat met die wagens ook wel zo? Geen idee... probeer enkel mee te denken ;)
Hier dacht ik ook aan. Maar volgens mij levert de V2L van de EV6 (Ioniq 5 ook?) 3,6kW.
Dat moet op zich voldoende zijn, omdat de granny charger dit ook levert.

Maar het moet wel stabiel zijn/blijven. Een hickup ergens kan zeker leiden tot onderbreken van laden.
Misschien dat een permanente 3.6kW net iets teveel gevraagd is voor de EV6.
Ik zou wel verwachten dat er dan een poging tot starten met laden te zien zou moeten zijn.

Wij hebben nog een Zoe thuis. Nooit geprobeerd, maar ik zal vh weekend eens kijken.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Leezer14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:37:
Voor het zoemende geluid bij 29 km/h en hoger, wanneer HEAT aan staat, hebben ze de airco compressor vervangen.
Vanmorgen is mijn EV6 terug geweest om de ICCU te laten vervangen en ik kan weer AC laden.

Rij ik weg bij de dealer, dient precies de situatie die @Leezer14 omschrijft zich aan |:( Dat wordt weer contact opnemen met de dealer om nog maar weer een afspraak in de plannen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:48

Peetman

Tjah....

[...]

Sorry geen andere wagens om te testen maar ik vraag me af of dit niet te wijten is aan het beperkte vermogen dat die V2L kan leveren. Moest er niet een minimum vermogen zijn vooraleer je kon laden bij de EV6? Misschien is dat met die wagens ook wel zo? Geen idee... probeer enkel mee te denken ;)
V2L kan 3600 watt op 1 fase leveren -> 16A, niet minder dan een regulier afgezekerd stopcontact. Als je een auto hebt die inderdaad op aardfouten test dan gaat dat mogelijk niet werken met de manier waarop het E-GMP platform de V2L aanbiedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 19:51
[...]
Moest er niet een minimum vermogen zijn vooraleer je kon laden bij de EV6?
Laden start pas vanaf 6 ampere bij de EV6. Dat is een vermogen dat V2L makkelijk kan leveren met een max van 16 ampere. Ik meen dat dit voor alle EV's zo is, maar zeker weten doe ik dat niet. Snelle google zoekopdracht geeft het volgende:

The minimum charge current of the EV Charger is 6 A.
According to the IEC 61851 standard, a lower value is not permitted.
Since SMA meets the requirements of this standard, no lower value than 6 A can be set in the EV Charger.

Note: In case of a Renault Zoe the minimum charge current should be set to 10 A.

https://my.sma-service.co...ge-current?language=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Net telefoon gehad dat mijn deurgrepen binnen zijn... kunnen half mei geplaatst worden. Ik heb nu langer gewacht op nieuwe deurgrepen dan de auto met probleemloze deurgrepen heeft gereden of dat ik heb moeten wachten van bestelling tot levering van de auto...

8)7

Sorry, gepost uit frustratie. Maar ik vind het toch redelijk bizar te noemen nog steeds dat het gewoon een half jaar duurt. En als het waar is dat er een revisie komt, weet je nu al dat deze ook volgende winter weer stuk zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 31-03-2023 14:45 . Reden: frustrerend ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
Phusebox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:18:
Net telefoon gehad dat mijn deurgrepen binnen zijn... kunnen half mei geplaatst worden. Ik heb nu langer gewacht op nieuwe deurgrepen dan de auto met probleemloze deurgrepen heeft gereden of dat ik heb moeten wachten van bestelling tot levering van de auto...

8)7
Weer een volpositieve post :)

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Phusebox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:18:

8)7
Normaliter waardeer ik je posts zeker, omdat ze echt veel toe hebben gevoegd aan dit forum. Maar dat je inderdaad van een positief iets (je deurgrepen zijn er), iets negatiefs kunt maken gaat er bij mij ook niet helemaal in. Dat voegt niets toe aan het topic.

Dat er lange wachttijden zijn bij garages is volgens mij bekend, voor mijn bandenwissel kan ik ook pas medio mei terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 14:47
Geen idee wat er zojuist gebeurde, maar ik stap net in de auto, zet de muziek aan en die klinkt me toch een partij ruk?! Geluid klonk alsof het uit een mini mini mini box kwam die achter het dashboard zat ofzo... Maakte niet uit of het radio, bluetooth of android auto via de kabel is. Geluid aan/uit zetten deed niets, ook niet spelen met bepaalde equalizer settings of hem op authentic/surround zetten maakte geen verschil. Vanmiddag rijd ik weer terug naar huis, kijken of het dan anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:56
r0el schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Vanmorgen is mijn EV6 terug geweest om de ICCU te laten vervangen en ik kan weer AC laden.

Rij ik weg bij de dealer, dient precies de situatie die @Leezer14 omschrijft zich aan |:( Dat wordt weer contact opnemen met de dealer om nog maar weer een afspraak in de plannen :F
Keep us posted, ben heel benieuwd wat hun bevindingen zijn. @morpheus-nl is ook aan het wachten op gouden tip.

Bij mij was het zoemen ook weer terug, maar door de kapotte ICCU heb ik een andere prio momenteel haha.

[ Voor 9% gewijzigd door Leezer14 op 31-03-2023 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:08

The Wizard

Moderator Mobile
sn0x0r schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:44:
Geen idee wat er zojuist gebeurde, maar ik stap net in de auto, zet de muziek aan en die klinkt me toch een partij ruk?! Geluid klonk alsof het uit een mini mini mini box kwam die achter het dashboard zat ofzo... Maakte niet uit of het radio, bluetooth of android auto via de kabel is. Geluid aan/uit zetten deed niets, ook niet spelen met bepaalde equalizer settings of hem op authentic/surround zetten maakte geen verschil. Vanmiddag rijd ik weer terug naar huis, kijken of het dan anders is.
Heb ik ook gehad, even resetten met een paperclip.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
sn0x0r schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:44:
Waarschijnlijk weer opgelost op de terugweg.
Ik denk als je je entertainment hard reset dat het ook opgelost is.

Tenminste, als je hetzelfde hebt als ik gehad heb.
Was eenmalig bij mij. Soort van onderwater/badkamer geluid.

Ligt misschien aan entertainment versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 14:47
Helder, ik neem zo een paperclip mee de auto in. Wat reset de dan trouwens aan instellingen? Mag ik bijvoorbeeld wel een backup terugzetten van mn instellingen? Of moet ik dat allemaal weer opnieuw doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
sn0x0r schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:53:
Helder, ik neem zo een paperclip mee de auto in. Wat reset de dan trouwens aan instellingen? Mag ik bijvoorbeeld wel een backup terugzetten van mn instellingen? Of moet ik dat allemaal weer opnieuw doen ;)
Nee hoor, 'alles' blijft bewaard. :)

Alleen entertainment wordt reset/herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ietsje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
V2L werkt niet bij ons...

Dag lieve Kia EV6-rijders. Ten eerste: Wat fijn dat jullie range so fantastisch is van wat ik hier lees, bij die van ons (Ioniq 5) is het met dit weer zo te merken niet veel meer dan rond de 450, bij 100 km/h max (wel vooral snelweg). Dus, jullie hebben een slimme keuze gemaakt! :)

Ik heb een vraag aan jullie omdat wij dezelfde technische basis hebben, over V2L. Die werkt niet, bij ons. Wel met allerlei apparaten, van scheerapparaat tot caravan en magnetron, allemaal getest. Maar juist niet op onze Smart EQ uit 2018 en onze Nissan ENV-200 Evalia uit 2015. Alle granny loaders getest inclusief die van de Ioniq 5 zelf, maar nada. Op het Ioniq forum kom ik helaas ook niet verder en wij vragen ons af of het nu aan de Ioniq/EV6 ligt, specifiek aan ónze Ioniq, of aan de Smart en Nissan, die "randaarde" 'verwachten in het stopcontact en die uiteraard niet aantreffen. De auto's die ik er wél aan zag laden bij de Ioniq waren inderdaad alleen Kona's en oude (of nieuwe) Ioniqs.

Ietsje
lieve Ietsje (dat is btw niet helemaal aan de aanpreekvorm hier op het forum).
heb je die granny laders al geprobeerd te gebruiken op een ongeaard stopcontact, dan weet je snel genoeg waar de oorzaak ligt (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afgelopen donderdag ter waarde van 3/4 jaar aan updates ontvangen (head unit + ‘achterkant’). Ik moest wel, want mijn Apple CarPlay had sinds een week kuren.

Gelukkig kon ik snel terecht, en werkt CarPlay weer als een zonnetje. Tot nu toe verder geen gekke dingen. Wel was er in mijn profiel geactiveerd dat de snelheid zichtbaar was in de kaart. Heb voor de zekerheid een volledige reset van instellingen uitgevoerd, en de app niet gekoppeld aan auto profiel.

Systeem werkt merkbaar sneller, en meer laadpalen bekend. Wel is HDA nerveuzer, maar wellicht zit daar een leer element in.

Deze had ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrdxY4W_-J0qb0PzEeo53bqcpFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZNh1tCBdiRZnQ86y9qv40ci.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y7xvn8eKsSxqRYW9JFj44pqmnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bakH4LoEg2M8UCG9BdLKdL7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Oja ook een nieuwe sleutel gekregen vanwege metaal wat afbladdert, en nieuwe strips bovenkant stuur. Nu nog een keertje terug voor de onderstrips, en dan weer helemaal bij.

Iemand nog last van roest langs zijskirts, en hoe is dat afgelopen?

[ Voor 8% gewijzigd door king_dude op 31-03-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
king_dude schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:54:

Oja ook een nieuwe sleutel gekregen vanwege metaal wat afbladdert, en nieuwe strips bovenkant stuur. Nu nog een keertje terug voor de onderstrips, en dan weer helemaal bij.

Iemand nog last van roest langs zijskirts, en hoe is dat afgelopen?
Ik heb ook dat mijn sleutel begint af te bladeren (wordt ook een beetje scherp).
Woensdag ook maar aangeven.

Tevens de strip op het stuur slijt bij mij ook.
Wordt dof/zwart op de plekken waar ik hem vaak vast hou.
Geef dat ook wel even aan.

Heb geen roest op de sideskirts.
Maar volgens mij heb ik daar met een GT-Line ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietsje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
JeJeBe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:59:
[...]

lieve Ietsje (dat is btw niet helemaal aan de aanpreekvorm hier op het forum).
heb je die granny laders al geprobeerd te gebruiken op een ongeaard stopcontact, dan weet je snel genoeg waar de oorzaak ligt (of niet).
Dat hebben we inderdaad getest, het zit hem inderdaad in de randaarde. Weten we echter nog steeds niet waarom bv de Hyundai's en Kia's wél laden aan de Ioniq/EV6, en andere auto's niet. Of het dan aan de lader ligt, of echt aan de doelauto zélf... Want die claim dat je er dan andere auto's mee moet kunnen opladen is dan wel misleidend eigenlijk... Ik ben erg benieuwd hoe het hier gaat met het laden van de Zoë ook dit weekend, door
@PrimaBB (En dank voor het willen testen! :-)) De 3,6 is inderdaad niet het probleem. En waar ik dan ook benieuwd naar ben is áls de doelauto zelf het probleem veroorzaakt, of er mogelijkheden zijn om daar omheen te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
Ik vroeg me af of mensen hier toevallig kiacharge gebruiken? Ik zou theoretisch bij mijn ev6 1 jaar ionity power moeten hebben gehad, ik heb de info van de dealer nog eens bekeken en het aanmeld process doorlopen incl vin, maar heb het eens gaan testen met 2kwtjes om safe te zijn (maar goed ook) want kreeg gewoon de listprice@0,79 berekend.
Heb ik toevallig iets gemist/over het hoofd gezien om dit te laten werken tegen het goedkopere tarief? De dealer zij me dat dit automatisch zou moeten gaan, blijkbaar bij mij miet :(

[ Voor 8% gewijzigd door Nl-jeff op 01-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 16:27

anc

Nl-jeff schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:33:
Ik vroeg me af of mensen hier toevallig kiacharge gebruiken? Ik zou theoretisch bij mijn ev6 1 jaar ionity power moeten hebben gehad, ik heb de info van de dealer nog eens bekeken en het aanmeld process doorlopen incl vin, maar heb het eens gaan testen met 2kwtjes om safe te zijn (maar goed ook) want kreeg gewoon de listprice@0,79 berekend.
Heb ik toevallig iets gemist/over het hoofd gezien om dit te laten werken tegen het goedkopere tarief? De dealer zij me dat dit automatisch zou moeten gaan, blijkbaar bij mij miet :(
Je moet hem zelf activeren. Ik heb bewust een half jaar gewacht met activeren ivm oud energie contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
anc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:04:
[...]

Je moet hem zelf activeren. Ik heb bewust een half jaar gewacht met activeren ivm oud energie contract.
Hoe activeer je dat dan? Zou ik een code moeten hebben gehad oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
ietsje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:36:
V2L werkt niet bij ons...

Dag lieve Kia EV6-rijders. Ten eerste: Wat fijn dat jullie range so fantastisch is van wat ik hier lees, bij die van ons (Ioniq 5) is het met dit weer zo te merken niet veel meer dan rond de 450, bij 100 km/h max (wel vooral snelweg). Dus, jullie hebben een slimme keuze gemaakt! :)

Ik heb een vraag aan jullie omdat wij dezelfde technische basis hebben, over V2L. Die werkt niet, bij ons. Wel met allerlei apparaten, van scheerapparaat tot caravan en magnetron, allemaal getest. Maar juist niet op onze Smart EQ uit 2018 en onze Nissan ENV-200 Evalia uit 2015. Alle granny loaders getest inclusief die van de Ioniq 5 zelf, maar nada. Op het Ioniq forum kom ik helaas ook niet verder en wij vragen ons af of het nu aan de Ioniq/EV6 ligt, specifiek aan ónze Ioniq, of aan de Smart en Nissan, die "randaarde" 'verwachten in het stopcontact en die uiteraard niet aantreffen. De auto's die ik er wél aan zag laden bij de Ioniq waren inderdaad alleen Kona's en oude (of nieuwe) Ioniqs.

Heeft iemand van jullie toevallig een andere EV (zelf, of bij de buren) dan Kia of Hyundai, waar die dit even mee wil testen? Dan kunnen we weer wat extra informatie geven aan de dealer en weten wij of het aan onze auto ligt, of misschien gewoon echt aan de doelauto's? En dit lijkt me ook voor andere EV6-eigenaren heel goed om te weten... Wij wilden de Ioniq nu juist gebruiken om op te laden aan de zon, en dan die energie weer door te geven aan onze Smart als die ' s avonds thuis komt. Kan me voorstellen dat wel meer Ioniq/EV6 eigenaren dat (in de toekomst) willen doen, zeker als de saldering verdwijnt...

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het meedenken! :-)

Ietsje
Ik kan met mijn HI5 ook andere Hyundai Ev/PHEV modellen bijladen. Geen id of dat met Smarts ook lukt. Nooit geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-09 15:31
Dit is iets voor V&A of VaO

[ Voor 99% gewijzigd door Outerspace op 02-04-2023 13:17 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag ontvangen, past perfect! Is minder diep dan de bak zelf, dus je hebt daaronder nog een (verborgen) ruimte, handig om wat op te bergen wat uit het zicht moet blijven (telefoon/portemonnee). De bekerhouders zijn wat ondiep maar ideaal voor kaugompotje bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
The Wizard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:47:
[...]

Vandaag ontvangen, past perfect! Is minder diep dan de bak zelf, dus je hebt daaronder nog een (verborgen) ruimte, handig om wat op te bergen wat uit het zicht moet blijven (telefoon/portemonnee). De bekerhouders zijn wat ondiep maar ideaal voor kaugompotje bijv.
Past er nog een grote telefoon in? Want die van mij ligt meestal daar op lange rit omdat draadloos opladen de telefoon oververhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 18:34
Phusebox schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:49:
[...]

Past er nog een grote telefoon in? Want die van mij ligt meestal daar op lange rit omdat draadloos opladen de telefoon oververhit.
Tip: de oplader kan je ook uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DigitalHombre schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:55:
[...]

Tip: de oplader kan je ook uitschakelen.
Niet op een Plus met draadloze lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:49:
[...]

Nee, is ongeveer net zo groot als de binnenkant van de bekerhouder met de klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
The Wizard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:10:
[...]

Nee, is ongeveer net zo groot als de binnenkant van de bekerhouder met de klemmen.
Bedoelde in die vakjes. In beide bekerhouders samen kan mijn telefoon ook horizontaal in. (S22 Ultra)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimaBB
De subwoofer is geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw8YZNtpkOharIgcD3Xy69J21BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDGkoQSfjDEBxWjn7btmVEUF.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de buien door bezig geweest. Maar jemig wat een hemelwater.

Kabels zijn getrokken van 12v en remote.
High level inputs gesoldeerd op de Meridian stekker connector.

Nu zou ik graag willen weten hoe die klinkt natuurlijk, maar durf nog even niet te gaan prutsen met de 12v terminal aansluiting met de kletsnatte Kia.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimaBB op 01-04-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
PrimaBB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:09:
De subwoofer is geplaatst.

[Afbeelding]

Tussen de buien door bezig geweest. Maar jemig wat een hemelwater.

Kabels zijn getrokken van 12v en remote.
High level inputs gesoldeerd op de Meridian stekker connector.

Nu zou ik graag willen weten hoe die klinkt natuurlijk, maar durf nog even niet te gaan prutsen met de 12v terminal aansluiting met de kletsnatte Kia.
Dit moet wel een verbetering zijn _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
Aansluiten inmiddels gelukt.

Nu blaas ik eindelijk onze Zoe eruit, welke standaard is uitgerust met een fantastische Bose installatie.
Veel meer diepgang nu.

Omdat ik mijn sub direct aan de 12v accu heb aangesloten zag ik wel dat power led ‘aan’ bleef staan na uitzetten auto.
Even in de gaten houden of de accu niet leeggetrokken wordt bij stilstand.
In principe is de sub ‘auto aan’ via de high level inputs.

Wel nog een plekje zoeken voor de remote.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj-cU41ZPZAF5yuBCiHmfks5-CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVU14ja7rOEekQrnNapOyWAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Laatst online: 00:45
Ik ga de Dongar adapter bestellen t.b.v. een dashcam. Iemand toevallig een Garmin 67W in de EV6?

uitvoering: Garmin 67W

[ Voor 33% gewijzigd door DaMenaz op 01-04-2023 19:35 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
DaMenaz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:01:
Ik ga Dongar adapter bestellen t.b.v. een dashcam. Iemand toevallig een Garmin 67W in de EV6?

Levert je dat wel een permanente 12v op voor parkeermodus van de cam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
PrimaBB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:22:
[...]

Levert je dat wel een permanente 12v op voor parkeermodus van de cam?
Nope, plaats je tussen de stroomkabel voor de binnenspiegel, gaat gewoon mee uit met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik ga de Dongar adapter bestellen t.b.v. een dashcam. Iemand toevallig een Garmin 67W in de EV6?

Ik heb die adapter ook besteld, maar inmiddels doorverkocht. Het trekken van een kabel naar de zekeringen kast bleek eigenlijk best goed te doen. Ben er wel een kleine 3 uur mee bezig geweest (better safe than sorry en zo).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
BlaTieBla schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:48:
[...]

Ik heb die adapter ook besteld, maar inmiddels doorverkocht. Het trekken van een kabel naar de zekeringen kast bleek eigenlijk best goed te doen. Ben er wel een kleine 3 uur mee bezig geweest (better safe than sorry en zo).
Klopt. Een kabel vanaf rechterzijde van de spiegel (waar cam geplaatst is) laat zich eenvoudig leiden achter de hemelbekleding naar berijderszijde en via raamstijl naar beneden.

Daar zit onder dashboard de zekeringenkast.

Je kan dan mbv een fuse tap (met dubbele zekering) gebruik maken van bv de berijderstoel zekering. Deze heeft permanent 12v.

Goed te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 01-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bedankt voor de tips!

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
PrimaBB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:52:
[...]

Klopt. Een kabel vanaf rechterzijde van de spiegel (waar cam geplaatst is) laat zich eenvoudig leiden achter de hemelbekleding naar berijderszijde en via raamstijl naar beneden.

Je kan dan mbv een fuse tap (met dubbele zekering) gebruik maken van bv de berijderstoel zekering. Deze heeft permanent 12v.

Goed te doen.
Klopt helemaal, heb ik ook gedaan en werkt perfect. Er is lekker veel ruimte in de zekeringenkast en een prima boutje voor het sluiten van het circuit (GND).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Kwam deze MOD zojuist tegen op FB. Als ik me goed kan herinneren had @Phusebox het er over dat hij er van baalde dat ie z’n zonnenbril niet op kon bergen. Deze is te koop op Amazone. Weet alleen niet of ie verzonden kan worden naar NL.

SXCY Fit for 2023 Kia Sportage NQ5 Accessories, Glasses Holder Box Custom Fit 2023 Kia Sportage NQ5 Accessories Sunglasses Case Holder for Sportage Grab Handle Storage Box Anti-scratch Mat (Dark Gray) https://a.co/d/fiV1hBwAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKM99lave1ENFc52P_TpMAgjvZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF74zQ3qdI2hRtdiSOu9eOBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoIhBr7Q4gjz1Xe_Ho-JEDX2BjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvIlzg39Vgt4aIqJJGcICrpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfDxzcHvfPESkMfjG1IbcCtw2Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHX5RTF8OqMI0JMqm12l7eKf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 20:06
Joer schreef op zondag 2 april 2023 @ 06:26:
Kwam deze MOD zojuist tegen op FB. Als ik me goed kan herinneren had @Phusebox het er over dat hij er van baalde dat ie z’n zonnenbril niet op kon bergen. Deze is te koop op Amazone. Weet alleen niet of ie verzonden kan worden naar NL.

SXCY Fit for 2023 Kia Sportage NQ5 Accessories, Glasses Holder Box Custom Fit 2023 Kia Sportage NQ5 Accessories Sunglasses Case Holder for Sportage Grab Handle Storage Box Anti-scratch Mat (Dark Gray) https://a.co/d/fiV1hBw[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bestuurderskant heeft helaas geen grab handle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
ietsje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:01:
[...]

Dat hebben we inderdaad getest, het zit hem inderdaad in de randaarde. Weten we echter nog steeds niet waarom bv de Hyundai's en Kia's wél laden aan de Ioniq/EV6, en andere auto's niet. Of het dan aan de lader ligt, of echt aan de doelauto zélf... Want die claim dat je er dan andere auto's mee moet kunnen opladen is dan wel misleidend eigenlijk... Ik ben erg benieuwd hoe het hier gaat met het laden van de Zoë ook dit weekend, door
@PrimaBB (En dank voor het willen testen! :-)) De 3,6 is inderdaad niet het probleem. En waar ik dan ook benieuwd naar ben is áls de doelauto zelf het probleem veroorzaakt, of er mogelijkheden zijn om daar omheen te werken...
Vandaag toch nog even geprobeerd.

De EV6 granny charger aangesloten via de V2L op de Zoe. Werkt niet.
De Zoe kan wel laden mbv de granny charger indien aangesloten op een stopcontact van het huis.

Zeer waarschijnlijk dus vanwege ontbreken van een aarding, zoals ook al door anderen aangegeven.

‘Don’t try this at home hack’ ? :
Misschien kan je een aarddraad monteren op de aarde van de V2L stekker en aansluiten op een aarding van een huislijk stopcontact :)
Of een verlengkabel met alleen aardedraad inpluggen in de 220V aansluiting achterin + in huis is wat eenvoudiger.
Maar geen idee of de EV dit fijn gaat vinden.

Edit: https://electronics.stack...e-chassis-and-the-vehicle

[ Voor 20% gewijzigd door PrimaBB op 02-04-2023 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Ideale Man

Werkt goed heb ik ook!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyrURN9gJY3sSjJSdcAb2yGP_hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5KfFeyF2YDPi1CwDVffNHQy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/firc2OkT51L7Rz10O6bFeSapxMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9W5VLE0iELMpE3v1z8gIQ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXVdRRuTWllzMWMgzXLKdkRFPBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5OHQoOTJUVDlTBPKvottV6o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door De Ideale Man op 02-04-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
PrimaBB schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:22:
[...]

‘Don’t try this at home hack’ ? :
Misschien kan je een aarddraad monteren op de aarde van de V2L stekker en aansluiten op een aarding van een huislijk stopcontact :)
Of een verlengkabel met alleen aardedraad inpluggen in de 220V aansluiting achterin + in huis is wat eenvoudiger.
Maar geen idee of de EV dit fijn gaat vinden.

Edit: https://electronics.stack...e-chassis-and-the-vehicle
Zulke dingen zou ik nooit doen, of je moet een eigen aardpen thuis hebben en separaat alleen hiervoor gebruiken, anders heb je kans dat je meer kapot maakt dan lief is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
The Wizard schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:28:
[...]

Zulke dingen zou ik nooit doen, of je moet een eigen aardpen thuis hebben en separaat alleen hiervoor gebruiken, anders heb je kans dat je meer kapot maakt dan lief is...
Vandaar mijn disclaimer om dit liever niet te proberen.

Side effects mbt schade aan auto’s of huishoudelijke apparaten, maar zeker ook veiligheid igv sluiting ergens, zijn niet te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Nice! Hoe bevalt de Mini 2?

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
DaMenaz schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:06:
[...]

Nice! Hoe bevalt de Mini 2?
Ja goed.
Ik wou graag een kleine dashcam.
Ga toch niet op het schermpje kijken. Als het nodig kijk ik via de app (niet super snel) of op de PC.
Je kunt de audio aan en uitzetten.
Er zijn wel 2 rode lampje, de onderste heb ik met zwarte tape afgeplakt.
Als je hard moet remmen of ergens tegen aan rijdt bewaart hij het filmpje. Wel laat hij dan een geluidje horen. Je kunt zelf ook opslaan door op de achterkant op de knop te drukken of via spraak.

Ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan switchen met de telefoons? Als ik al in de auto zit en deze start en mijn vrouw komt iets later binnen dan pakt de auto als nog de telefoon van mijn vrouw. Ook bij AA.

Bij de instellingen in de auto van de telefoon staat mijn telefoon op nummer 1 en mijn vrouw op 2.

Hoe kan ik zorgen dat mijn telefoon altijd leidend is of hoe kan ik switchen mocht het nodig zijn?
Weet iemand dit?

[ Voor 19% gewijzigd door De Ideale Man op 02-04-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
De Ideale Man schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:37:
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan switchen met de telefoons? Als ik al in de auto zit en deze start en mijn vrouw komt iets later binnen dan pakt de auto als nog de telefoon van mijn vrouw. Ook bij AA.

Bij de instellingen in de auto van de telefoon staat mijn telefoon op nummer 1 en mijn vrouw op 2.

Hoe kan ik zorgen dat mijn telefoon altijd leidend is of hoe kan ik switchen mocht het nodig zijn?
Weet iemand dit?
Welke van de telefoons is als eerste gekoppeld?
Mijne is als eerste gekoppeld en van de zaak als 2e.
Hij pakt altijd mijn privé telefoon al kom ik met 2 telefoons in de auto.

Even uit mijn hoofd.
Je gaat naar het telefoonscherm dan kan je volgens mij rechtsboven van het scherm de telefoon laten switchen.
Succes.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Overstag schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:57:
[...]

Welke van de telefoons is als eerste gekoppeld?
Mijne is als eerste gekoppeld en van de zaak als 2e.
Hij pakt altijd mijn privé telefoon al kom ik met 2 telefoons in de auto.

Even uit mijn hoofd.
Je gaat naar het telefoonscherm dan kan je volgens mij rechtsboven van het scherm de telefoon laten switchen.
Succes.
Je kunt toch twee telefoons tegelijk gekoppeld hebben? Dacht ik althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:49:
[...]

Je kunt toch twee telefoons tegelijk gekoppeld hebben? Dacht ik althans.
Klopt, en daarna switchen met modus knop op stuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:58:
[...]

Klopt, en daarna switchen met modus knop op stuur
Hmm zal wel bij mijn BMW geweest zijn dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ben nu aan het kijken om de spullen te kopen voor de subwoofer installatie... maar omdat ik hier niet echt thuis in ben, heb ik niet echt een idee wat ik nu nodig heb.

- de subwoofer zelf
- de originele kia stekker
- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet?
- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet.
- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting?
- een massakabel. Hoe lang, 3m?
- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga
- nog iets anders dat ik mis?

Hmm met een 12V sigarettenaansteker zie ik het niet gebeuren eigenlijk, want die gaan maar tot 2,5mm2 kabeldikte, en je hebt 6mm2 nodig.
Misschien doe ik het maar beter niet, teveel onduidelijkheden voor mij.

[ Voor 28% gewijzigd door Phusebox op 03-04-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:51
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:18:
Ben nu aan het kijken om de spullen te kopen voor de subwoofer installatie... maar omdat ik hier niet echt thuis in ben, heb ik niet echt een idee wat ik nu nodig heb.

- de subwoofer zelf
- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet?
- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting?

Hmm met een 12V sigarettenaansteker zie ik het niet gebeuren eigenlijk, want die gaan maar tot 2,5mm2 kabeldikte, en je hebt 6mm2 nodig.
Het is op zich nogal basic om de subwoofer te vervangen maar ik begrijp wel dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Ik heb zelf nog niet de moeite genomen om dit te doen. Bij bijna al mijn vorige auto's wel maar nu zie ik er wat tegenop... te druk met andere dingen.

Je lijstje klopt wel redelijk antwoorden inline:

- de subwoofer zelf (Idd nogal wiedes ;) )

- de originele kia stekker (best om knippen van kabels te vermijden)

- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet? (Er zit normaal een connector bij de SUB met kabels voor de luidsprekers aan dus die moeten ofwel gesoldeerd ofwel met connectoren (WAGO) verbonden worden aan de andere kant van de KIA connector.)

- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet. (Als je de voeding van de SUB via de sigarettenaansteker aansluiting wil doen ja anders moet je de kabel achter die connectie in de koffer verbinden.)

- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting? (Ja idd maar meestal gaat de zwarte kabel van de SUB rechtstreeks naar een metalen connectiepunt. BV de schroeven waarmee je de SUB aan het chassis vastmaakt. Wel zien dat er geen verf aanzit.)

- een massakabel. Hoe lang, 3m? (Afhankelijk van wat je wilt... of van de SUB naar het dichtste aardingspunt ofwel neem je een dubbele kabel die je naar dat sigarettenaansteker punt in de koffer voert.)

- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga ( Ik zou voor hout opteren van minstens 18mm dik kwestie van de resonantie te beperken.)

- nog iets anders dat ik mis? (Niet dat ik zie :) en je hebt veel SUB's met een voedingskabel in geel zwart of rood zwart erbij. Die kabel kan je gerust op een sigaretten aansteker solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
stimpyrulez schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Ik heb ook dat mijn sleutel begint af te bladeren (wordt ook een beetje scherp).
Woensdag ook maar aangeven.

Tevens de strip op het stuur slijt bij mij ook.
Wordt dof/zwart op de plekken waar ik hem vaak vast hou.
Geef dat ook wel even aan.

Heb geen roest op de sideskirts.
Maar volgens mij heb ik daar met een GT-Line ook geen last van.
Om de sleutel te beschermen...
De icoontjes zijn niet helemaal correct, maar ik gebruik de knoppen zelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRLlKHXZj4pPN24hJENbQZylhRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WG7CDssLBKEZBDXNab206ZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWwlVywTbWErmIc7bG7x-_myZi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzBgpPZuFLpxHIBa9wNQ1D8J.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Deze morgen stapte ik in de auto nadat ik hem laten ontdooien had en de voorruit was nat aan de binnenkant :o

De druppels liepen zo langs de ruit. De bovenste 20 cm was echt nat. Dit zou alleen mogen bij wagens die zo oud zijn dat de rubbers versleten zijn of als er iets nat in de auto ligt of een raam open en dergelijke.

Na 40 km rijden met voorruit ontwaseming was het nog niet opgedroogt.

Zijn er nog mensen die dit al gehad hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

PrimaBB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:52:
[...]

Goed te doen.
Enige waar ik lang mee bezig geweest ben is de kabel langs de A-stijl te krijgen, omdat daar een airbag in zit en die plastic cover laat zich niet (makkelijk) ontgrendelen waardoor je maar weinig ruimte heb om een kabel doorheen te wurmen (mijn ervaring).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:22:
Deze morgen stapte ik in de auto nadat ik hem laten ontdooien had en de voorruit was nat aan de binnenkant :o

De druppels liepen zo langs de ruit. De bovenste 20 cm was echt nat. Dit zou alleen mogen bij wagens die zo oud zijn dat de rubbers versleten zijn of als er iets nat in de auto ligt of een raam open en dergelijke.

Het viel mij gisteravond op dat er veel condens (voorruit) in de auto was bij vertrek. Geen remote climate gedaan toen.
Waarschijnlijk vanwege vele regenval van vrijdag/zaterdag.

Kan zijn dat dat oorzaak is van wat vocht binnen vannochtend.
Maar ik zou eigenlijk verwachten dat je remote climate/ontdooien dit opgelost zou hebben voor vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:22:

Ja in het begin wel. Tip van de garage, zet je verwarming en AC vol open, de ramen op een kiertje en laat hem zo een uurtje staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:16:
[...]

Het is op zich nogal basic om de subwoofer te vervangen maar ik begrijp wel dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Ik heb zelf nog niet de moeite genomen om dit te doen. Bij bijna al mijn vorige auto's wel maar nu zie ik er wat tegenop... te druk met andere dingen.

Je lijstje klopt wel redelijk antwoorden inline:

- de subwoofer zelf (Idd nogal wiedes ;) )

- de originele kia stekker (best om knippen van kabels te vermijden)

- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet? (Er zit normaal een connector bij de SUB met kabels voor de luidsprekers aan dus die moeten ofwel gesoldeerd ofwel met connectoren (WAGO) verbonden worden aan de andere kant van de KIA connector.)

- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet. (Als je de voeding van de SUB via de sigarettenaansteker aansluiting wil doen ja anders moet je de kabel achter die connectie in de koffer verbinden.)

- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting? (Ja idd maar meestal gaat de zwarte kabel van de SUB rechtstreeks naar een metalen connectiepunt. BV de schroeven waarmee je de SUB aan het chassis vastmaakt. Wel zien dat er geen verf aanzit.)

- een massakabel. Hoe lang, 3m? (Afhankelijk van wat je wilt... of van de SUB naar het dichtste aardingspunt ofwel neem je een dubbele kabel die je naar dat sigarettenaansteker punt in de koffer voert.)

- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga ( Ik zou voor hout opteren van minstens 18mm dik kwestie van de resonantie te beperken.)

- nog iets anders dat ik mis? (Niet dat ik zie :) en je hebt veel SUB's met een voedingskabel in geel zwart of rood zwart erbij. Die kabel kan je gerust op een sigaretten aansteker solderen.
12V adapter zie ik wel gebruikt worden, maar die zijn vaak maar 2,5mm2 qua kabeldikte en moet minimaal 6mm2 zijn. Durf er nog niet echt aan te beginnen, weinig vertrouwen in mijn eigen kunde en bang dat er brand ontstaat ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik kies voor dezelfde combi. Heb de splitter inmiddels besteld. Parkeermodus van de dashcam ga ik toch niet gebruiken. De auto staat op de oprit en daar hangt een camera.

Goed om te horen dat de Mini 2 bevalt. Ik wil hem eigenlijk niet zien en dit is de mooiste kleine camera. De 67W zat ik aan te denken, maar eigenlijk wil ik geen display aan de voorruit. En de functionaliteiten die die camera als extra;s heeft zitten ook allemaal in de auto zelf of in Carplay-apps. Dan zou alleen de grotere kijkhoek en iets scherper beeld overblijven, maar voor bijna de dubbele prijs.

Wil een camera die altijd meedraait, waar ik niet over hoef na te denken en die pas gebruikt wordt als er een incident is. Dan voldoet de Mini 2 prima. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Een dashcam die lijkt alsof ie standaard in je EV6 zit. Wel mooi weggewerkt, waarschijnlijk overpriced voor de hardware die er in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:45:
[...]

Het viel mij gisteravond op dat er veel condens (voorruit) in de auto was bij vertrek. Geen remote climate gedaan toen.
Waarschijnlijk vanwege vele regenval van vrijdag/zaterdag.

Kan zijn dat dat oorzaak is van wat vocht binnen vannochtend.
Maar ik zou eigenlijk verwachten dat je remote climate/ontdooien dit opgelost zou hebben voor vertrek.
Zoveel vocht is onmogelijk weg te krijgen. Zelfs na +- 40km rijden met voorruitverwarming was het nog kletsnat. Ik denk dat als ik straks naar huis moet dat het nog niet weg is :o

Ik zal wat keukenrol meenemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
[...]

12V adapter zie ik wel gebruikt worden, maar die zijn vaak maar 2,5mm2 qua kabeldikte en moet minimaal 6mm2 zijn. Durf er nog niet echt aan te beginnen, weinig vertrouwen in mijn eigen kunde en bang dat er brand ontstaat ofzo.
Je kan daar perfect 6mm2 kabels op solderen, die zijn niet extreem dik... maar dan moet je natuurlijk wel een soldeerbout hebben. Die SUB gaat niet constant zoveel stroom trekken. Die maximum waarden zijn bij continue volle belasting en geloof me dat luistert niet prettig ;)

Als ik me niet vergis zijn er toch voedingskabels bij de meeste SUB's bijgeleverd. Dan kan je gewoon die 2 draden gebruiken.

Spijtig dat we allemaal zo ver uit elkaar wonen anders kon je een groepsessie opzetten voor al diegene die een sub willen. Eerst het materiaal kopen en dan allemaal samen komen om te monteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:36:
[...]

Zoveel vocht is onmogelijk weg te krijgen. Zelfs na +- 40km rijden met voorruitverwarming was het nog kletsnat. Ik denk dat als ik straks naar huis moet dat het nog niet weg is :o

Alle subs die ik heb gezien leveren geen voedingskabel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:18:

- de subwoofer zelf

Wbt kabeldikte heb ik ook besloten de 12v door te trekken naar 12 accu voorin.
Bij mijn sub zat alle bekabeling erbij. Dat hielp ook in m'n besluit.
Omdat de aansluitingen vs sub aan zijkant zit (links) is langs linkerkant naar voren leiden goed te doen met 5m kabel.

Afzekeren kan dan gewoon op de 'default' van de sub. Bij mij 25A.

De massa moet zo kort mogelijk.
Deze heb ik onder m'n plankje geschroefd. Verf even afkrabben daar.

Metalen montage kan natuurlijk, maar hout is iets eenvoudiger te bewerken/monteren :)
Ik heb sanitair rubbers onder m'n plank (MDF) aangebracht.
Wel dus ook even langere M6 boutjes halen.

Let op een sub met high level inputs + auto aan/uit obv deze inputs.

Remote is op zich handig.
Die van mij heeft alleen de boost instelbaar. Voldoet prima.
Overige instellingen kan je standaard maken (input gain, boost, phase shift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:44:
[...]

Wbt kabeldikte heb ik ook besloten de 12v door te trekken naar 12 accu voorin.
Bij mijn sub zat alle bekabeling erbij. Dat hielp ook in m'n besluit.
Omdat de aansluitingen vs sub aan zijkant zit (links) is langs linkerkant naar voren leiden goed te doen met 5m kabel.
Hoe heb je die naar voren gekregen? Moet je veel loshalen qua panelen? Want dat zie ik niet zo zitten, zelfs niet als ik het laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:47:
[...]

Hoe heb je die naar voren gekregen? Moet je veel loshalen qua panelen? Want dat zie ik niet zo zitten, zelfs niet als ik het laat doen.
Stukken eenvoudiger dan prutsen met 12v aansluting achter paneel achterin :)

Linksonder bij berijder zit zekeringenkastje. Rechts ervan zit een dikke kabel welke met rubberen afdichting door firewall is doorgevoerd naar het frunkgedeelte.
Kan je gewoon bij als je even je frunk opmaakt en is goed toegankelijk onder dashboard.

Dit rubber heb ik met een priem doorgeprikt. Wel voorzichtig prikken ;) .
Een stugge stroomdraad gebruikt als kabeltrekker om de 12v kabel erdoorheen te trekken.

Vervolgens 12v via linkerkant onder dorpels geleid.
Enige punt waar ik 'm niet helemaal weggewerkt kreeg is een heel klein stukje vanaf achterbank naar achter onder de 'dubbele bodem'. Maar dat stukje zit niet in de weg.

Als je eerst droog oefent met een losse kabel zul je zien dat je eigenlijk niet eens tools nodig heb.
Ik heb zo'n setje car panel verwijder tools als hieronder. Dat kan je wat helpen her en der.
Maar meeste lukt met je handen gewoon.
Niks met panels weghalen. Alleen in trunk even schroefje losmaken om 12v netjes onder vloer te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_9W9OKKX4fSnJlvl8lfPLvbzrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKBULxzdACupRQwCyRhpdkFp.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 03-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:44:
[...]

Alle subs die ik heb gezien leveren geen voedingskabel mee.
Kabelsetjes zijn overigens ook prima los te verkijgen.

Als je even belt met de car audio waar je je sub bestelt vraag je meteen even welke bijpassende set je nodig hebt. Indien dit niet al bij de sub zelf zit.

[ Voor 31% gewijzigd door PrimaBB op 03-04-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Bogey555 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:36:
[...]

Als je handmatig de AC er bij aanzet moet het lukken.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janssenthfrank
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-05 21:50
Heb zelf maar een draadloze QI lader voor de telefoon gemaakt voor in de EV6. vanuit kia konden ze niet zoveel doen om dit nog in te bouwen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7QpZa7x6ueheVkBYd_BiDwOPZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhKvo2e0FPToABlw8UmWAqmc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Yu018wSIpMrOlsLMGCUudreA5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FkoNpMYzTa0gNAYyH0UsNr0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TvPntx_PyAqp9ayAVT09z8zcLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IKRyHv3iCP6YlUaULUn5WWtC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:56:
[...]

Stukken eenvoudiger dan prutsen met 12v aansluting achter paneel achterin :)

Linksonder bij berijder zit zekeringenkastje. Rechts ervan zit een dikke kabel welke met rubberen afdichting door firewall is doorgevoerd naar het frunkgedeelte.
Kan je gewoon bij als je even je frunk opmaakt en is goed toegankelijk onder dashboard.

Dit rubber heb ik met een priem doorgeprikt. Wel voorzichtig prikken ;) .
Een stugge stroomdraad gebruikt als kabeltrekker om de 12v kabel erdoorheen te trekken.

Vervolgens 12v via linkerkant onder dorpels geleid.
Enige punt waar ik 'm niet helemaal weggewerkt kreeg is een heel klein stukje vanaf achterbank naar achter onder de 'dubbele bodem'. Maar dat stukje zit niet in de weg.

Als je eerst droog oefent met een losse kabel zul je zien dat je eigenlijk niet eens tools nodig heb.
Ik heb zo'n setje car panel verwijder tools als hieronder. Dat kan je wat helpen her en der.
Maar meeste lukt met je handen gewoon.
Niks met panels weghalen. Alleen in trunk even schroefje losmaken om 12v netjes onder vloer te werken.

[Afbeelding]
Geen risico op lekkage dan als je dat rubber doorprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
janssenthfrank schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:19:
Heb zelf maar een draadloze QI lader voor de telefoon gemaakt voor in de EV6. vanuit kia konden ze niet zoveel doen om dit nog in te bouwen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
d:)b

Werkt dat goed bij jou? Ook met telefoonhoesje?
Want jij hebt de Qi charger onder de plastic cover van de Kia?

Ik had een Ali 18W qi coil gekocht + 12v plug met aan/uit knop welke voorin ingeprikt kon worden.
Maar helaas pakte mijn telefoon dit niet (met hoesje). Zonder hoesje werkte het redelijk, maar niet optimaal vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:35:
[...]

Geen risico op lekkage dan als je dat rubber doorprikt?
Nihil.
Rubber sluit zich zelf weer. Er blijft geen gapend gat open oid.

Alleen even oppassen met prikken. Ik heb links vd dikke kabel geprikt + beetje links aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
Canby schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:21:
[...]

Om de sleutel te beschermen...
De icoontjes zijn niet helemaal correct, maar ik gebruik de knoppen zelden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook een linkje?

Opzich zou het prima werken zo.
Alleen vind ik het na 1,5 jaar wel snel.
heb meerdere auto's gehad (waren vaak al 4 jaar oud) en die sleutels waren nog dikke prima.

Strip op het stuur is ook wel jammer dat het nu al vaal wordt (voor al de strip aan de onderkant).
Je kan goed zien dat ik mijn handen altijd aan de onderkant heb.
Maar ook dit vind ik snel na +/- 1,5 jaar (ook bij andere auto's dit nooit gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICR1p-99rmkzHufdVoRIppZODaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fgtfkEHn33r74L1juMf1rdX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Vandaar KIA op het stuur: Kwalitatief Inferieur Aluminium.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Lijkt me gewoon een detectorstrip: handen op tien voor twee AUB 8)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
Jiriki schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:56:
Offtopic: Wat al weer achterhaald is, kan zelfs voor zwaar letsel zorgen door de stuurairbag.

Bij mij zitten er barsten in die strip, ziet er niet uit maar ik denk niet dat Kia er wat aan gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 08:24
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:29:
Een dashcam die lijkt alsof ie standaard in je EV6 zit. Wel mooi weggewerkt, waarschijnlijk overpriced voor de hardware die er in zit.

[YouTube: FITCAMX Integrated 4K Dash Cam Review - It looks OEM!]
Gaaf Phusebox! Direct besteld, code FIT287 geeft 10% korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
DaMenaz schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:46:
Vandaar KIA op het stuur: Kwalitatief Inferieur Aluminium.
Zeg maar gewoon: plastic

Als het Aluminium was dan was het denk ik niet gebeurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
Jiriki schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:56:
Lijkt er wel op ja
Freezhost schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:03:
[...]

Bij mij zitten er barsten in die strip, ziet er niet uit maar ik denk niet dat Kia er wat aan gaat doen.
We zulle het zien.
Ga het gewoon melden.
Heb nog nooit een auto gehad die dit had (zoals gezegd waren die allemaal een stuk ouder).
Hoog uit dan krassen erop, maar verslijten dat deden ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
markvw schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:06:
[...]

Wat ben je kwijt aan verzending? Denk ook aan invoerrechten, BTW etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
[...]

welke versie besteld dan (alleen voor, of ook met achter)?
Moet zeggen dat hij er wel goed uit ziet ja en netjes weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Nu online
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:16:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janssenthfrank
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-05 21:50
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:19:
[...]

d:)b

Werkt dat goed bij jou? Ook met telefoonhoesje?
Want jij hebt de Qi charger onder de plastic cover van de Kia?

Ik had een Ali 18W qi coil gekocht + 12v plug met aan/uit knop welke voorin ingeprikt kon worden.
Maar helaas pakte mijn telefoon dit niet (met hoesje). Zonder hoesje werkte het redelijk, maar niet optimaal vond ik.
Ja werkt helemaal goed ook met telefoonhoesje eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
[...]

Ga er zelf niet voor, maar ben wel benieuwd naar de kwaliteit van deze Chinese cam (Dongguan Daozhi Electronic Technology Co., Ltd.).

Hij is trouwens ook bij Ome Ali te koop: https://nl.aliexpress.com...64164146682720001222040_1

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:05:
[...]

Kabelsetjes zijn overigens ook prima los te verkijgen.

Als je even belt met de car audio waar je je sub bestelt vraag je meteen even welke bijpassende set je nodig hebt. Indien dit niet al bij de sub zelf zit.
Al die kabels etc. hebben geen zekering in de kabel, wordt wel aangeraden?
En verder missen ze kabelogen om te bevestigen aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:35:
[...]

Al die kabels etc. hebben geen zekering in de kabel, wordt wel aangeraden?
En verder missen ze kabelogen om te bevestigen aan de accu.
Mijn kabelset had nettjes oogjes + asia plug connector.
De 12v had ook de zekering tap inclusief zekering er aanvast.

Losse kabelsets zijn vast ook kant en klaar te vinden, maar nogmaals als je even belt met de zaak waar je gaat bestellen dan kunnen ze je de opties voorleggen.

Ze weten ook prima welke subs inclusief kabelset geleverd worden en welke niet.

Ik heb geen aandelen van ze, maar heb goede ervaringen met CarHifiTwente ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 03-04-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:42:
[...]

Mijn kabelset had nettjes oogjes + asia plug connector.
De 12v had ook de zekering tap inclusief zekering er aanvast.

Losse kabelsets zijn vast ook kant en klaar te vinden, maar nogmaals als je even belt met de zaak waar je gaat bestellen dan kunnen ze je de opties voorleggen.

Ze weten ook prima welke subs inclusief kabelset geleverd worden en welke niet.

Ik heb geen aandelen van ze, maar heb goede ervaringen met CarHifiTwente ;)
Ga maar eens rondvragen dan. Vind het allemaal nog wat tricky om zoiets zelf aan te sluiten.

En dan zie ik mensen met 1,5 mm2 kabeltjes dit aansluiten en denk ik, ai als dat maar goed gaat. Zou bijna zelfs naar 10mm2 gaan. Zeker als die kabel 6m moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 03-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 08:24
[...]

Alleen de voorzijde 4K besteld.

Prijs: $189 , 10% korting, dus $170,10. Shipping en taxes staan op 0, maar daar kan de douane in Nederland nog roet in gooien.

Betaald met Paypal, kosten in Euro: € 164,81

Nu maar hopen dat de douane lief voor me is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

The Wizard schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:28:
[...]

heeft geen enkele zin .. de veiligheidsaarde in je huis heeft geen enkele elektrische "relatie" met de EV6, kansloos. En er gaat ook niets stuk, behalve tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:46:
[...]

Ga maar eens rondvragen dan. Vind het allemaal nog wat tricky o m zoiets zelf aan te sluiten.

En dan zie ik mensen met 1x5 mm2 kabeltjes dit aansluiten en denk ik, ai als dat maar goed gaat. Zou bijna zelfs naar 10mm2 gaan. Zeker als die kabel 6m moet zijn.
Waarom denk je dat je zulke bizar dikke kabel moet gebruiken ? en waarom zou het met 1.5 mm² niet goed gaan ? Ergste wat er kan gebeuren is dat de versterker zijn max vermogen niet kan leveren. Als ze er maar de juiste zekering tussen hebben zitten aan de accu kant, want zoals al vaker gezegd: de zekering beschermt de bedrading, niet de verbruiker.
Met 4 mm² , heel misschien 6 mm² ben je er wel hoor. zoveel stroom trekt zo'n speakertje nou ook weer niet permanent.
En begin met een zekering bij de accu, want hoe dikker de kabel, hoe hoger de stroom dus des te meer brandgevaar bij een sluiting ergens onderweg of in de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:42:
[...]

Waarom denk je dat je zulke bizar dikke kabel moet gebruiken ? en waarom zou het met 1.5 mm² niet goed gaan ? Ergste wat er kan gebeuren is dat de versterker zijn max vermogen niet kan leveren. Als ze er maar de juiste zekering tussen hebben zitten aan de accu kant, want zoals al vaker gezegd: de zekering beschermt de bedrading, niet de verbruiker.
Met 4 mm² , heel misschien 6 mm² ben je er wel hoor. zoveel stroom trekt zo'n speakertje nou ook weer niet permanent.
En begin met een zekering bij de accu, want hoe dikker de kabel, hoe hoger de stroom dus des te meer brandgevaar bij een sluiting ergens onderweg of in de versterker.
De meeste kabels hebben dus geen zekering. En die Chinese 12v sigaretten aanstekers vertrouw ik al helemaal niet. Ook gerenommeerde merken bieden dat soort dingen aan met 3,5 Meter kabel van 1,5 mm² die dan 15A aan zou kunnen. Volgens alles wat ik lees kan dat niet.

Daarom ben ik ook op zoek naar een 6 mm² kabel met zekering van 6 meter. Liefst dus kant en klaar met oog voor bevestiging. Alles wat ik zelf maak vertrouw ik niet.

Maar goed, ik heb er geen verstand van dus dan zit ik maar liever aan de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
markvw schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:19:
[...]

Alleen de voorzijde 4K besteld.

Prijs: $189 , 10% korting, dus $170,10. Shipping en taxes staan op 0, maar daar kan de douane in Nederland nog roet in gooien.

Betaald met Paypal, kosten in Euro: € 164,81

Nu maar hopen dat de douane lief voor me is.
8)7 1 april grap?
De douane stuurt je gewoon netjes een kaartje om te betalen.
Kreeg ik ook voor het kabeltje wat ik besteld had. Volgens mij moest ik €10 betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:50:
[...]

De meeste kabels hebben dus geen zekering. En die Chinese 12v sigaretten aanstekers vertrouw ik al helemaal niet. Ook gerenommeerde merken bieden dat soort dingen aan met 3,5 Meter kabel van 1,5 mm² die dan 15A aan zou kunnen. Volgens alles wat ik lees kan dat niet.

Daarom ben ik ook op zoek naar een 6 mm² kabel met zekering van 6 meter. Liefst dus kant en klaar met oog voor bevestiging. Alles wat ik zelf maak vertrouw ik niet.

Maar goed, ik heb er geen verstand van dus dan zit ik maar liever aan de veilige kant.
1,5mm² en 15A kan prima, reken er maar niet op dat achter het 12V aansluitpunt in de kofferbak veel dikkere draad zit dan dat. En dat is heus wel door KIA berekend en bepaald: wat kan veilig en toch zo goedkoop mogelijk. Koper is duur , dus hoe dunner hoe liever, zonder dat de boel in rook opgaat.
Als het allemaal een beetje lang wordt is een stapje dikker wel aan te raden om te veel spanningsval te vermijden.
Weet niet waar je je info vandaan haalt, maar broodje aap verhalen in de boombox circuits zijn er legio.
Zelf draden bijtrekken zonder af te zekeren is een 100% NoGo, hoe dik je draden ook wil maken.
Een 12V loodaccu kan bizar grote stromen leveren (400A - 500A) en dat zal 'ie doen ook als de kans daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

De Ideale Man schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:13:
[...]

8)7 1 april grap?
De douane stuurt je gewoon netjes een kaartje om te betalen.
Kreeg ik ook voor het kabeltje wat ik besteld had. Volgens mij moest ik €10 betalen.
In dit geval nog wel ietsje meer dan een tientje ..
Als die chinees de BTW niet int, doen ze dat hier wel, dan ook nog een waarde boven 150 euro .. nog meer kosten!

https://www.belastingdien...akket-bestel-buiten-de-eu

Neemt niet weg dat het een fraaie oplossing is, maar de kosten komen dus wel hoger uit dan het in eerste instantie lijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door JeJeBe op 03-04-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:22:
[...]

In dit geval nog wel ietsje meer dan een tientje ..
Als die chinees de BTW niet int, doen ze dat hier wel, dan ook nog een waarde boven 150 euro .. nog meer kosten!

https://www.belastingdien...akket-bestel-buiten-de-eu
En als je pech hebt ( :/ ) en er zijn geen verzendkosten opgegeven/vergeten in de verzendlabels, dan wordt je door de NL vervoerder die je inklaring verzorgt extra gepakt. Dan rekenen ze zelf hun eigen ‘standaard verzendkosten’ (extreem veel hoger) waarover je gewoon ook de 21% BTW betaalt.

Maar als ze die 0 euro netjes gespecificeerd hebben zal het wel loslopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:19:
[...]

1,5mm² en 15A kan prima, reken er maar niet op dat achter het 12V aansluitpunt in de kofferbak veel dikkere draad zit dan dat. En dat is heus wel door KIA berekend en bepaald: wat kan veilig en toch zo goedkoop mogelijk. Koper is duur , dus hoe dunner hoe liever, zonder dat de boel in rook opgaat.
Als het allemaal een beetje lang wordt is een stapje dikker wel aan te raden om te veel spanningsval te vermijden.
Weet niet waar je je info vandaan haalt, maar broodje aap verhalen in de boombox circuits zijn er legio.
Zelf draden bijtrekken zonder af te zekeren is een 100% NoGo, hoe dik je draden ook wil maken.
Een 12V loodaccu kan bizar grote stromen leveren (400A - 500A) en dat zal 'ie doen ook als de kans daar is.
Dan kan ik dus beter (veiliger in mijn geval) de 12V aansluiting gebruiken in de kofferbak dan dat ik een kabel door de hele auto op ga trekken. Ik neem tenminste aan dat Kia deze aansluiting al afgezekerd heeft, en zo'n 12V plug heeft ook een 15A zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:51:
[...]

Dan kan ik dus beter (veiliger in mijn geval) de 12V aansluiting gebruiken in de kofferbak dan dat ik een kabel door de hele auto op ga trekken. Ik neem tenminste aan dat Kia deze aansluiting al afgezekerd heeft, en zo'n 12V plug heeft ook een 15A zekering.
Dat is inderdaad de meest eenvoudige oplossing wat montage betreft.
Het enige is dat je dan de 12v aansluiting bezet houdt met je sub, maar de stekker kan er altijd uit als je ‘m nodig hebt.

En dubbel afzekeren kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:34:
[...]

Dat is inderdaad de meest eenvoudige oplossing wat montage betreft.
Het enige is dat je dan de 12v aansluiting bezet houdt met je sub, maar de stekker kan er altijd uit als je ‘m nodig hebt.

En dubbel afzekeren kan zeker geen kwaad.
Heb de 12V nooit nodig verwacht ik. Heb al 10 jaar geen 12V aansluiting nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
[...]

Net even de vid bekeken. Dit is inderdaad wel een heel fraaie oplossing.

Hopelijk heb je de cam snel binnen!

Pagina: 1 ... 273 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic