Phusebox schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:18:
Ben nu aan het kijken om de spullen te kopen voor de subwoofer installatie... maar omdat ik hier niet echt thuis in ben, heb ik niet echt een idee wat ik nu nodig heb.
- de subwoofer zelf
- de originele kia stekker
- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet?
- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet.
- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting?
- een massakabel. Hoe lang, 3m?
- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga
- nog iets anders dat ik mis?
Hmm met een 12V sigarettenaansteker zie ik het niet gebeuren eigenlijk, want die gaan maar tot 2,5mm2 kabeldikte, en je hebt 6mm2 nodig.
Misschien doe ik het maar beter niet, teveel onduidelijkheden voor mij.
Het is op zich nogal basic om de subwoofer te vervangen maar ik begrijp wel dat er een aantal onduidelijkheden zijn. Ik heb zelf nog niet de moeite genomen om dit te doen. Bij bijna al mijn vorige auto's wel maar nu zie ik er wat tegenop... te druk met andere dingen.
Je lijstje klopt wel redelijk antwoorden inline:
- de subwoofer zelf (Idd nogal wiedes

)
- de originele kia stekker (best om knippen van kabels te vermijden)
- een verloopstukje van die losse kabeltjes naar de molex die in de subwoofer moet? (Er zit normaal een connector bij de SUB met kabels voor de luidsprekers aan dus die moeten ofwel gesoldeerd ofwel met connectoren (WAGO) verbonden worden aan de andere kant van de KIA connector.)
- een 12V 15A adapter? Die Chinese dingen op Amazon vertrouw ik eigenlijk niet. (Als je de voeding van de SUB via de sigarettenaansteker aansluiting wil doen ja anders moet je de kabel achter die connectie in de koffer verbinden.)
- een stroomkabel voor deze adapter Hoe lang, 3m? Maar ik zie bij de meeste subwoofers dat ze 1 enkele kabel voor de stroom gebruiken? Je hebt er toch 2 nodig voor die 12V aansluiting? (Ja idd maar meestal gaat de zwarte kabel van de SUB rechtstreeks naar een metalen connectiepunt. BV de schroeven waarmee je de SUB aan het chassis vastmaakt. Wel zien dat er geen verf aanzit.)
- een massakabel. Hoe lang, 3m? (Afhankelijk van wat je wilt... of van de SUB naar het dichtste aardingspunt ofwel neem je een dubbele kabel die je naar dat sigarettenaansteker punt in de koffer voert.)
- een plaat om de subwoofer op te monteren, denk dat ik voor metaal ga ( Ik zou voor hout opteren van minstens 18mm dik kwestie van de resonantie te beperken.)
- nog iets anders dat ik mis? (Niet dat ik zie

en je hebt veel SUB's met een voedingskabel in geel zwart of rood zwart erbij. Die kabel kan je gerust op een sigaretten aansteker solderen.