Ik heb vandaag een constante rit gemaakt van 150 km heen en 150 km terug, en daarbij Carscanner aangehad om data te verzamelen (RWD, Plus, 19 inch, 77,4 kWh).
Als eerste de SOC van het display vs de SOC van de BMS. Zoals je ziet is de BMS bij een volle accu ongeveer 2 % lager (data begint bij 85%, maar bij 100% is dezelfde afwijking) en vanaf 48 t/m 40% loopt deze ongeveer gelijk met de SOC van het dashboard. Daarna wordt de afwijking groter tot ca 4% verschil op het eind. Dit geeft de auto nog voldoende ruimte om bij 0% nog een stukje te kunnen doorrijden. Vanaf 10% krijg je de waarschuwing batterij laag.
In deze grafiek zie je het max wat de batterij kan leveren, de kleine sprongetjes omhoog zijn ivm de batterijtemperatuur. Wat interessant is dat vanaf 39,5% SOC BMS het vermogen wat geleverd kan worden lager wordt (277 kW naar 249 kW) tot 35 %. Dan blijft deze stabiel tot 28,5% om weer rustig te dalen. Vanaf 14% SOC BMS (10% SOC scherm) zit je op de grens wat de motor maximaal kan trekken (bij een RWD). Je gaat dan ook extra meldingen krijgen van vermogen beperkt als je vol gas geeft. Hij begint ook wel merkbaar minder te accelereren, zie screenshot.
Ik reed weg met een buitentemperatuur van 7 graden. Het maximum vermogen wat geleverd kan worden bij deze temperatuur is 260 kW, meer dan voldoende. Carscanner geeft alleen hele graden aan maar je zie dat de BMS in een veel kleinere schaalverdeling werkt, het maximale regeneratie vermogen kruipt langzaam omhoog. Bij de sprong van 7 naar 8 graden zie je een grotere sprongetje.
Er zit een gat tussen 8 en 11 graden, toen heeft de auto 2,5 uur stil gestaan in een ondergrondse parkeergarage, dus langzaam opgewarmd. Zeer waarschijnlijk bij 10 graden en hoger kan de accu het maximale vermogen leveren/ontvangen, dwz 277 kW. Even los van de extra opwarmstap bij pre-conditionering om de accu te beschermen.
De daling van de Max Power op het eind komt door de lage SOC.
Wat me deze week opviel (wat ook eerder gemeld was op het forum) dat bij het voorverwarmen bij een lage buitentemperatuur (0/1 graden of lager) de accu ook opgewarmd wordt, zeer waarschijnlijk om voldoende regeneratie vermogen op te nemen en af te geven. De accu was bij mij in een kwartier van 0 naar 16 graden opgewarmd (koelvloeistof temperatuur). Ik vraag me af of de PTC verwarming van de cabine dezelfde is als die van de batterijverwarming. De warmtepomp was nl. niet geactiveerd..
Voor de liefhebber de data:
https://docs.google.com/s...076938&rtpof=true&sd=true
En de Carscanner opname:
YouTube: Heenreis (Carscanner) en
YouTube: Terugreis (Carscanner) (worden nog verwerkt door Youtube t/m 19:15)
Meer mensen trouwens opgevallen dat de OBD snelheid 2 km lager aangeeft dan de GPS snelheid? Ik zie het ook terug in de kilometerregistratie, de ODO teller is lager dan de gereden afstand. Bij bijna alle auto's is de OBD snelheid bijna gelijk aan de GPS snelheid (los van de teller uiteraard, die geeft 103 bij 100 GPS).