Eindelijk een technisch inhoudelijke reactie, in plaats van de weinig verheffende, moraliserende en vooral zinloze discussie hierboven. Dit is een Tweakers forum. Tweakers doen aanpassingen die de fabrikant vergeten is. Laat het over de techniek gaan. Zo dat ben ik even kwijt.
Ik heb gekozen voor relais omdat ik geen spanningsverlies wil hebben in de aansturing van de achterlichten. Aan de bestaande situatie kan ik niets meer veranderen, wat betreft de spanningsniveaus. In een geheel nieuwe situatie zou ik mosfets verkiezen boven relais.
Ik snap je opmerking en het is inderdaad ontzettend knap wat je hebt gedaan/gemaakt, ik zou het niet kunnen iig!
Alleen gaat het op Tweakers over het algemeen niet over het zelf sleutelen aan 2 ton wegende machines die zich met hoge snelheid over de weg kunnen verplaatsen.
Wellicht komen daar de moraliserende reacties vandaan.
Even een vraagje aan ERN5T of BOGEY555: Ik heb mijn Sub inmiddels binnen en gisteren even de Meridiaan SUB eruit gehaald, en ik dacht dat die een voeding had en een line in, van 2 x + en _ maar het signaal gaat direct naar de woofer, in het huis. Dat zu betekenen dat je die 4 aders eigenlijk niet kunt gebuiken als line in voor een woofer die ik heb gekocht ( Kenwood KSC-PSW7EQ) die heeft 2 x een luidspreker ingang nodig, als line in. Ik denk dat ik dan maar beter de 2 achterspeakers in de kofferbak kan nemen als line in. Ik ben bang dat er een flinke spanning op die stekker staat vanaf de versterker. ? wat is jullie technische mening over het gebruik van die stekker op de SUB? Overigens heb ik ook gelezen op een Amerikaans forum dat de draden naar de SUB softwarematig 20DB "geknepen" zijn ter bescherming van de versterker. Ik heb nog even gekeken om de SUB onder achterbank te plaatsen, kwa ruimte zou dat kunnen maar dat kan alleen links en daar zit de versterker.Rechts zitten 2 connectorendus daar kan het niet) Die zit wel wat dieper maar dan zou de SUB 5 cm boven de versterker liggen en ik ben bang dat de versterker zijn koeling nodig heeft. Gisteren 3 uur niet met de auto gereden maar wel vast een multiplex plaatje gemaakt om de sub op de originele plek te leggen maar ondanks dat de auto niet aanstaat, alleen de deuren open wordt de meridian versterker behoorlijk warm ( zonder dat ik de instalatie gebruik). Dus die staat kennerlijk onder stroom zonder dat het contact aan is. Gebruikt dus ook behoorlijk stroom, ( voor de mensen met 12 volt akku problemen ) heb ik helemaal geen last van.
Zeer happy met mijn EV6, Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
marc4547 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:45:
Even een vraagje aan ERN5T of BOGEY555: Ik heb mijn Sub inmiddels binnen en gisteren even de Meridiaan SUB eruit gehaald, en ik dacht dat die een voeding had en een line in, van 2 x + en _ maar het signaal gaat direct naar de woofer, in het huis. Dat zu betekenen dat je die 4 aders eigenlijk niet kunt gebuiken als line in voor een woofer die ik heb gekocht ( Kenwood KSC-PSW7EQ) die heeft 2 x een luidspreker ingang nodig, als line in. Ik denk dat ik dan maar beter de 2 achterspeakers in de kofferbak kan nemen als line in. Ik ben bang dat er een flinke spanning op die stekker staat vanaf de versterker. ? wat is jullie technische mening over het gebruik van die stekker op de SUB? Overigens heb ik ook gelezen op een Amerikaans forum dat de draden naar de SUB softwarematig 20DB "geknepen" zijn ter bescherming van de versterker. Ik heb nog even gekeken om de SUB onder achterbank te plaatsen, kwa ruimte zou dat kunnen maar dat kan alleen links en daar zit de versterker.Rechts zitten 2 connectorendus daar kan het niet) Die zit wel wat dieper maar dan zou de SUB 5 cm boven de versterker liggen en ik ben bang dat de versterker zijn koeling nodig heeft. Gisteren 3 uur niet met de auto gereden maar wel vast een multiplex plaatje gemaakt om de sub op de originele plek te leggen maar ondanks dat de auto niet aanstaat, alleen de deuren open wordt de meridian versterker behoorlijk warm ( zonder dat ik de instalatie gebruik). Dus die staat kennerlijk onder stroom zonder dat het contact aan is. Gebruikt dus ook behoorlijk stroom, ( voor de mensen met 12 volt akku problemen ) heb ik helemaal geen last van.
De Meridian subwoofer heeft zelf geen versterker aan boord. Het is alleen een speaker met dubbele spreekspoel. De vier draden zijn dus 2x plus en 2x min als luidsprekeruitgangen, zonder voeding. Als voeding kan je de 12V contactdoos in de bagageruimte gebruiken. Over de spanning op de connector hoef je je geen zorgen te maken. Gewoon op de plaats van de Meridian subwoofer monteren.
marc4547 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:45:
Wat ERN5T al zei klopt volledig dus je slaat 2 dingen door elkaar. Een line ingang komt direct van de head unit, een versterkte ingang kan komen van een versterker of eventueel andere luidsprekers. Het gaat hier om het niveau van het signaal. Ik was net even de Kenwood gaan googlen om de specs te zien en ik las: Lijn- en luidspreker ingang met automatische inschakelfunctie door middel van signaaldetectie.
Dat is dus geen enkel probleem om daar de versterkeruitgangen op aan te sluiten hij zal zelf schakelen naargelang het ingangsniveau aangeboden.
Maak je niet druk over de locatie. Vervangen van de originele sub zal al een heel verschil opleveren want die lage frequenties planten zich naar overal voort.
Die 12 volt is daar idd al aanwezig dmv de 12 V aansluiting in de koffer. Ofwel werk je met een connector ofwel sluit je de draden achteraan aan zodat je ze niet ziet en de 12 V aansluiting nog kan gebruiken voor iets anders.
En inderdaad het sub niveau is -20dB geknepen maar dat is net de reden dat je een powered sub ipv een gewone plaatst. Die 20dB kan je zo perfect ophalen dmv de versterker in je nieuwe sub.
Succes, ik ben ervan overtuigd dat het resultaat de moeite zal zijn
Ik snap je opmerking en het is inderdaad ontzettend knap wat je hebt gedaan/gemaakt, ik zou het niet kunnen iig!
Alleen gaat het op Tweakers over het algemeen niet over het zelf sleutelen aan 2 ton wegende machines die zich met hoge snelheid over de weg kunnen verplaatsen.
Wellicht komen daar de moraliserende reacties vandaan.
Ik waardeer je reactie en je eerlijkheid over eigen mogelijkheden.
Besturingssystemen in auto’s kennen verschillende niveaus waarop gecommuniceerd wordt en ik kan je verzekeren, dit is het allerlaagste niveau. Ik blijft ver weg van motorbesturing en veiligheidssystemen. Desondanks is alles redundant uitgevoerd en gescheiden in links en rechts. De kans dat in de DRL-situatie één van beide achterlichten uitvalt is zeer klein en dit leidt onmiddellijk tot een foutmelding, zodra een andere lichtstand wordt gekozen.
Dit is geen onbezonnen DHZ-actie. Als je het niet kan overzien, moet je er niet aan beginnen. Misschien overschat ik de gemiddelde Tweaker omdat ik gewend ben besturingen te ontwerpen voor aanzienlijk zwaardere machine's.
Wat ERN5T al zei klopt volledig dus je slaat 2 dingen door elkaar. Een line ingang komt direct van de head unit, een versterkte ingang kan komen van een versterker of eventueel andere luidsprekers. Het gaat hier om het niveau van het signaal. Ik was net even de Kenwood gaan googlen om de specs te zien en ik las: Lijn- en luidspreker ingang met automatische inschakelfunctie door middel van signaaldetectie.
Dat is dus geen enkel probleem om daar de versterkeruitgangen op aan te sluiten hij zal zelf schakelen naargelang het ingangsniveau aangeboden.
Maak je niet druk over de locatie. Vervangen van de originele sub zal al een heel verschil opleveren want die lage frequenties planten zich naar overal voort.
Die 12 volt is daar idd al aanwezig dmv de 12 V aansluiting in de koffer. Ofwel werk je met een connector ofwel sluit je de draden achteraan aan zodat je ze niet ziet en de 12 V aansluiting nog kan gebruiken voor iets anders.
En inderdaad het sub niveau is -20dB geknepen maar dat is net de reden dat je een powered sub ipv een gewone plaatst. Die 20dB kan je zo perfect ophalen dmv de versterker in je nieuwe sub.
Succes, ik ben ervan overtuigd dat het resultaat de moeite zal zijn
Beide bedankt voor de moeite van het opzoeken en delen van de kennis, zodra het een beetje knap weer is ga ik ermee verder. Het is nu redelijk koud, ik zal mijn ervaringen delen hier!!
Zeer happy met mijn EV6, Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Eindelijk een technisch inhoudelijke reactie, in plaats van de weinig verheffende, moraliserende en vooral zinloze discussie hierboven. Dit is een Tweakers forum. Tweakers doen aanpassingen die de fabrikant vergeten is. Laat het over de techniek gaan. Zo dat ben ik even kwijt.
Ik heb gekozen voor relais omdat ik geen spanningsverlies wil hebben in de aansturing van de achterlichten. Aan de bestaande situatie kan ik niets meer veranderen, wat betreft de spanningsniveaus. In een geheel nieuwe situatie zou ik mosfets verkiezen boven relais.
En met een relais ben je volledig en eenvoudig galvanisch gescheiden. Goede keuze!
De My22 plus kleurde in sportstand aan de bijrijderkant ook rood, heb nu een m23 advanced plus, maar daar dus niet. Is die feature soms vervallen in het modeljaar 23?
bb1969 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:23:
De My22 plus kleurde in sportstand aan de bijrijderkant ook rood, heb nu een m23 advanced plus, maar daar dus niet. Is die feature soms vervallen in het modeljaar 23?
Je kan de kleur mee laten gaan met de stand, RTFM . Een optie waar je de kleuren aanpassen.
Je kan de kleur mee laten gaan met de stand, RTFM . Een optie waar je de kleuren aanpassen.
Alleen doet ie dat niet 😎, en heb de manual even nagekeken maar hij zou dat dus wel moeten doen, dus zal het wel even laten checken tijdens een controle.
Om er nog even op terug te komen, de plus heeft/had alleen link to drive mode, de GT lijn heeft de menu opties, dus de RTFM is wat kort door de bocht
[Voor 17% gewijzigd door bb1969 op 28-03-2023 17:15]
Nou het zit erin, eerst even in huis vast gemaakt op mijn passend multiplex plaatje, ik had al een stekker besteld voor de aansluiting zodat ik niet in de originele bedrading van de sub hoefde te knippen, en de voeding gedaan vanaf de aansteker plug achterin, is 3 keer gezekerd, een keer de aansteker van de auto , een keer een zekering in de aansteker plug, en een keer op de aansluitkabel van de SUB. De foto's bijgevoegd, alleen de laatste foto van de remote is erg korrelig, ( in het donker genomen) maar die heb ik doorgevoerd onder het tapijt en de achterbank door naar de linkerkant en zo naar de bak van de SUB. op de rand van het voorbakje geplakt met dubbelzijdig tape.
[Voor 3% gewijzigd door marc4547 op 27-03-2023 22:41]
marc4547 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:39:
Nou het zit erin, eerst even in huis vast gemaakt op mijn passend multiplex plaatje, ik had al een stekker besteld voor de aansluiting zodat ik niet in de originele bedrading van de sub hoefde te knippen, en de voeding gedaan vanaf de aansteker plug achterin, is 3 keer gezekerd, een keer de aansteker van de auto , een keer een zekering in de aansteker plug, en een keer op de aansluitkabel van de SUB. De foto's bijgevoegd, alleen de laatste foto van de remote is erg korrelig, ( in het donker genomen) maar die heb ik doorgevoerd onder het tapijt en de achterbank door naar de linkerkant en zo naar de bak van de SUB. op de rand van het voorbakje geplakt met dubbelzijdig tape.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En hoe klinkt het?
Als ik de foto's zie weet ik al dat mij dit niet gaat lukken. Heb überhaupt niks om een plaat op maat te zagen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als ik de foto's zie weet ik al dat mij dit niet gaat lukken. Heb überhaupt niks om een plaat op maat te zagen.
Ja is stukken beter , mooie bas! en je kunt het met de remotre afstellen. Kabels en remote zitten er allemaal bij ,Behalve een aansteker plug met een stukje voeding moeten kopen en een paar tyreps , en de 4 boutjes van de Sub zijn te kort dus bij gamma 4 langere gekocht. Ach plaatje 18mm van 54x24 en dan een beetje de hoekjes eraf met een decoupeerzaag, aansluitingen is echt geen rocket science. Verstandig is om het kabeltje te bestellen en hoef je niet in de stekker van de Meridian Sub te knippen. en kan de meridian Sub voor als ik mijne verkoop of inruil er zo weer in. Ben content met het resultaat!
[Voor 12% gewijzigd door marc4547 op 28-03-2023 07:21]
Ja is stukken beter , mooie bas! en je kunt het met de remotre afstellen. Ach plaatje 18mm van 54x24 en dan een beetje de hoekjes eraf met een decoupeerzaag, aansluitingen is echt geen rocket science. Verstandig is om het kabeltje te bestellen en hoef je niet in de stekker van de Meridian Sub te knippen. en kan de meridian Sub voor als ik mijne verkoop of inruil er zo weer in. Ben content met het resultaat!
Mijn materiaal houdt wel op bij een schroevendraaier en een boor 😉
Ga eens kijken wat een bedrijf zich hiervoor vraagt. Eerst nog kiezen welke sub.
Mijn materiaal houdt wel op bij een schroevendraaier en een boor 😉
Ga eens kijken wat een bedrijf zich hiervoor vraagt. Eerst nog kiezen welke sub.
Waar ik heel tevreden over ben met de Kenwood is dat de remote voorin zit want het ene liedje heeft nu eenmaal meer bas als het andere, In mijn vorige auto de Kenwood SW 11 en deze is zwaarder en een klasse hoger, maar voor 180,- eutjes vind ik het niet te gek! alles bij elkaar misschien iets meer als 200 uit gegeven.
Als je om de hoek woonde had ik je nog wel willen helpen hoor........ Het is echt redelijk simpel. Een must is het kabeltje met de stekker te bestellen zodat je bekabeling van de auto intact blijft , en je de originele weer terug kan zetten.
[Voor 9% gewijzigd door marc4547 op 28-03-2023 07:09]
marc4547 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:39:
Nou het zit erin, eerst even in huis vast gemaakt op mijn passend multiplex plaatje, ik had al een stekker besteld voor de aansluiting zodat ik niet in de originele bedrading van de sub hoefde te knippen, en de voeding gedaan vanaf de aansteker plug achterin, is 3 keer gezekerd, een keer de aansteker van de auto , een keer een zekering in de aansteker plug, en een keer op de aansluitkabel van de SUB. De foto's bijgevoegd, alleen de laatste foto van de remote is erg korrelig, ( in het donker genomen) maar die heb ik doorgevoerd onder het tapijt en de achterbank door naar de linkerkant en zo naar de bak van de SUB. op de rand van het voorbakje geplakt met dubbelzijdig tape.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gezien je opmerking verderop dat dit wel degelijk het geluid verbeterd... vraagt dit heel stiekem naar een volledige shoppinglist
Ik gok dat er meer mensen interesse naar hebben!
Gezien je opmerking verderop dat dit wel degelijk het geluid verbeterd... vraagt dit heel stiekem naar een volledige shoppinglist
Ik gok dat er meer mensen interesse naar hebben!
De Sub is de Kenwood KSC-PSC7EQ, prijs verschilt nogal maar ik heb hem via Bol voor 184,-. Plaatje 18 mm multiplex 54 x24, past prima op de steunen, hoekjes beetje bij zagen voor in de bak. 4 boutjes M6 ( 40 mm ) met ringen.
Vooraf alles prepareren wat kabels betreft en nog niet de Sub vastschroeven want de remote moet door de auto en dan met een RJ45 in de sub. de achterbank lichten is heel simpel, optillen uit de vergrendeling en dan even met je knie er tegen aan naar de rugleuning toe en hij is los voor doorvoeren kabel van remote , let op de kabels voor de verwarming onder de bank. . De remote is een platte kabel dus makkelijk weg te werken. Een aanstekerplug met een stuk kabel als voeding en ik zou een gezekerde nemen. Heb ik ook gedaan. Verstandig is om het volgende kabeltje te bestellen: KIA Hyundai 1879003730AS. ( kost 12 euro) Dan hoef je niet in de originele kabel van de meridian Sub te knippen. Kabel is een contra met 4 draadjes , ( zie witte stekkertje op mijn foto, daar past de kabel van de sub in, en heb je dus links en rechts invoer) En thats all .Beetje handige Harry lukt dat wel. Voor tips of tricks ben ik altijd beschikbaar.. Lol die ik ervan heb gun ik een ander ook, dus stel gerust je vraag
.
[Voor 23% gewijzigd door marc4547 op 28-03-2023 07:34]
De Sub is de Kenwood KSC-PSC7EQ, prijs verschilt nogal maar ik heb hem via Bol voor 184,-. Plaatje 18 mm multiplex 54 x24, past prima op de steunen, hoekjes beetje bij zagen voor in de bak. 4 boutjes M6 ( 40 mm ) met ringen.
Vooraf alles prepareren wat kabels betreft en nog niet de Sub vastschroeven want de remote moet door de auto en dan met een RJ45 in de sub. de achterbank lichten is heel simpel, optillen uit de vergrendeling en dan even met je knie er tegen aan naar de rugleuning toe en hij is los voor doorvoeren kabel van remote , let op de kabels voor de verwarming onder de bank. . De remote is een platte kabel dus makkelijk weg te werken. Een aanstekerplug met een stuk kabel als voeding en ik zou een gezekerde nemen. Heb ik ook gedaan. Verstandig is om het volgende kabeltje te bestellen: KIA Hyundai 1879003730AS. ( kost 12 euro) Dan hoef je niet in de originele kabel van de meridian Sub te knippen. Kabel is een contra met 4 draadjes , ( zie witte stekkertje op mijn foto, daar past de kabel van de sub in, en heb je dus links en rechts invoer) En thats all .Beetje handige Harry lukt dat wel. Voor tips of tricks ben ik altijd beschikbaar.. Lol die ik ervan heb gun ik een ander ook, dus stel gerust je vraag
.
Mooi, proficiat en de sub kan in deze opsomming gemakkelijk vervangen worden door een ander model, zolang het past, een powered sub is en luidsprekeringangen heeft. Als je een sub zou nemen die enkel line signalen toelaat zou je hier serieus oversturen want je hebt enkel een versterkt signaal ter beschikking.
Mensen die interesse hebben om dit te doen en houden van zware sub bassen raad ik aan om naar een 10 inch model te kijken.
tja, het is MSN en dus van enorm Telegraaf gehalte, je zou je eigenlijk moeten schamen als je het leest
Edoch , diefstal (van je Kia) is niet tof.
In bepaalde Amerikaanse modellen zit geen startonderbreker. Daar hebben ze meen ik een terugroepactie voor op touw gezet. Een tiktok filmpje liet zien hoe elke kleuter zo'n auto kon stelen en daarom gingen mensen het maar gewoon proberen. Dit speelt niet in Europa.
tja, het is MSN en dus van enorm Telegraaf gehalte, je zou je eigenlijk moeten schamen als je het leest
Edoch , diefstal (van je Kia) is niet tof.
Dat wat @xxander968 zegt, kapje eraf halen en met een simpele USB-A kabel/connector kon je het slot omdraaien
many of which have since been removed—reveal exactly how they're going about it, and it involves peeling back the steering column cover and dismantling the key slot. A USB cable can then be used to turn the ignition tumbler, start the vehicle, and release the steering lock. In turn, this allows the Hyundai or Kia to be driven away and started again at any time using the same cable. The thieves specifically target Korean vehicles with a physical key slot as push-button start models can't be bypassed as easily.
.
Ben je ook aanwezig bij de KIA EV6 dag?
Leuk om het verschil te horen en even te kijken hoe je dit hebt gemaakt.
.
Waar heb je deze gekocht?
KIA Hyundai 1879003730AS. ( kost 12 euro)
Ai zwaar balen joh! Hopelijk kunnen ze het snel herstellen en hoef je niet lang te wachten op onderdelen
Tja...er stond al herstel gepland ( spoiler / bumper) ...op 8 mei.
Ze gaan proberen het te combineren. Maar er schijnen al klanten in of na zomervakantie gepland te worden. Oeps !
Vandaag een Kia Ceed als leen, morgen krijg ik een Sportage. Toeval beide een Kia....heb trekhaak met trekvermogen nodig....caravan zou as weekend gehaald worden.
Dat is niet echt nodig. Gewoon overal afblijven en effe afwachten dan staat de klok 'binnenkort' automatisch weer goed. Hij herstelt zich zelf.Was bij mijn vorige auto ook altijd zo. Kan wel een kleine 6 maanden duren maar het komt gegarandeerd weer goed....🤪
Ik denk te weten beide....het was nl 4 x mijn vrouw die het overkwam...
De mijne ging 3-3 naar de garage, nieuwe motorkap zou 8-5 binnen zijn. Dus 2 maanden wachten.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn auto opgehaald. Het reparatie bedrijf wilde niet die plek in de werkplaats zo lang bezet houden en heeft via via een andere motorkap weten te regelen.
Leuk om het verschil te horen en even te kijken hoe je dit hebt gemaakt.
Ehhh Ideale man, wanneer is dat en waar? Deel graag mijn ideeën hoor. Het is zo prettig dat je zelf met de remote de hoeveelheid bas kunt toevoegen waardoor het geluid er zoveel beter van wordt!!! En de investering is het niet, heeft mij iets meer als 200 eutjes gekost 184 voor de Sub en een beetje draad en materiaal. Een aanrader!!
[Voor 11% gewijzigd door marc4547 op 29-03-2023 06:49]
Waar heb je deze gekocht?
KIA Hyundai 1879003730AS. ( kost 12 euro)
besteld bij Vaneman, was er in 10 dagen, ( in mijn geval vestiging zuid oost omdat dit dicht bij mij is) maar iedere Kia dealer kan dat bestelnummer intikken en voor je bestellen. Ik had het bestelnummer van een Amerikaanse site maar het is een veel gebruikt stekketje, het past dus op de stekker van de Meridian Sub, en dan hoef je niet te knippen, en kun je bij verkoop of inruil weer de originele erin zetten.
[Voor 3% gewijzigd door marc4547 op 29-03-2023 06:54]
Welke SUB heb je besteld? met een remote voorin, is echt prettig, om het voor te kunnen regelen. Raad ik ieder wel aan!
Ik was eerste van plan voor een Ground Zero te gaan.
Maar omdat deze niet op voorraad meer was + op advies van de Car Audio zaak ben ik voor de Audio System US08 gegaaan.
Is wel wat meer RMS wattage, maar volgens hen zou afzekering op 15amp geen probleem moeten zijn.
Ik wil 'm eigenlijk wel op de 12v achterin aanhaken.
De Audio System heeft ook een remote.
Als ik jou begrijp dan heeft het wel meerwaarde om die remote voorin ergens te hebben. Ik had zelf het plan om deze achterin ergens te plaatsen en eenmalig in te stellen.
Kia EV6 Plus Advanced AWD | Aurora Black Pearl | Delivery 06-2022
Naast het niet AC laden lijkt de auto na DC laden deze ochtend niet meer te willen rijden.
De wederhelft zet de auto aan door de voet op de rem te houden en de auto te starten (zoals altijd), bij het willen selecteren van D meldt de auto dat het systeem pas gebruikt kan worden na het starten van de auto...
Ik was eerste van plan voor een Ground Zero te gaan.
Maar omdat deze niet op voorraad meer was + op advies van de Car Audio zaak ben ik voor de Audio System US08 gegaaan.
Is wel wat meer RMS wattage, maar volgens hen zou afzekering op 15amp geen probleem moeten zijn.
Ik wil 'm eigenlijk wel op de 12v achterin aanhaken.
De Audio System heeft ook een remote.
Als ik jou begrijp dan heeft het wel meerwaarde om die remote voorin ergens te hebben. Ik had zelf het plan om deze achterin ergens te plaatsen en eenmalig in te stellen.
Dat zou ik niet doen, weet uit ervaring met de Kenwood SW 11 die ik in mijn vorige MG had ( ik zeg dit met enig schaamrood op de kaken) dat het heel prettig is om het volume van de bas te kunnen regelen. Deze Kenwood KSC PSW7EQ is prima de gain en volume te regelen. ( Gain stel je een keer in ) Het is sterk afhankelijk hope hard je het volume van een bepaald liedje hebt, en wat voor lied het is. dus ik zou de remote voor zetten, waar ik hem ook heb. Ik draai best wel geregeld aan het de remote, en dan moet hij dus binnen handbereik zitten Met dubbelzijdig tape op het bakje geplakt. Hert doorvoeren van die kabel naar achteren is een eitje........
[Voor 6% gewijzigd door marc4547 op 29-03-2023 09:15]
Naast het niet AC laden lijkt de auto na DC laden deze ochtend niet meer te willen rijden.
De wederhelft zet de auto aan door de voet op de rem te houden en de auto te starten (zoals altijd), bij het willen selecteren van D meldt de auto dat het systeem pas gebruikt kan worden na het starten van de auto...
Met een kwartier weer proberen, wordt vervolgd.
Ik merk dat mijn vrouw ook wel eens wat traag is met aanzetten en dan rustig de riem om radio koppelen etc en dan kun je niet meer inschakelen. Wat daarbij helpt is een keer de startknop indrukken kort en dan zie je ready in beeld komen in Groen. Of riem om etc handtas opbergen ..... en dan pas starten en meteen inschakelen. Dan is dit probleem er niet.
Ik merk dat mijn vrouw ook wel eens wat traag is met aanzetten en dan rustig de riem om radio koppelen etc en dan kun je niet meer inschakelen. Wat daarbij helpt is een keer de startknop indrukken kort en dan zie je ready in beeld komen in Groen. Of riem om etc handtas opbergen ..... en dan pas starten en meteen inschakelen. Dan is dit probleem er niet.
We hebben de auto nu 15 maanden en dit is nog nooit gebeurt, zal niet aan het handelen van de wederhelft liggen.
Ik ben benieuwd of dit te relateren is aan de defect ICCU (ervan uitgaand dat deze defect is).
Gelukkig ging het bij de tweede poging goed.
Dat zou ik niet doen, weet uit ervaring met de Kenwood SW 11 die ik in mijn vorige MG had ( ik zeg dit met enig schaamrood op de kaken) dat het heel prettig is om het volume van de bas te kunnen regelen. Deze Kenwood KSC PSW7EQ is prima de gain en volume te regelen. ( Gain stel je een keer in ) Het is sterk afhankelijk hope hard je het volume van een bepaald liedje hebt, en wat voor lied het is. dus ik zou de remote voor zetten, waar ik hem ook heb. Ik draai best wel geregeld aan het de remote, en dan moet hij dus binnen handbereik zitten Met dubbelzijdig tape op het bakje geplakt. Hert doorvoeren van die kabel naar achteren is een eitje........
Ik ga proberen die remote naar voren te leiden.
Sowieso misschien wel prettig voor de hond die af en toe achterin bovenop de sub zit.
Sowieso misschien wel prettig voor de hond die af en toe achterin bovenop de sub zit.
Ja marc4547 heeft gelijk. Als je die remote niet vanvoor zou leggen ga je het serieus beklagen. Ik heb dat in het verleden ook ondervonden. Sommige nummers kunnen wat extra gebruiken en andere totaal niet. Het zou leuk zijn als ze een draadloze versie zouden maken
Ehhh Ideale man, wanneer is dat en waar? Deel graag mijn ideeën hoor. Het is zo prettig dat je zelf met de remote de hoeveelheid bas kunt toevoegen waardoor het geluid er zoveel beter van wordt!!! En de investering is het niet, heeft mij iets meer als 200 eutjes gekost 184 voor de Sub en een beetje draad en materiaal. Een aanrader!!
Volgens mij was het 7 mei, regio Utrecht.
Maar niemand wil/kan.
Dus gaat het niet door.
[Voor 4% gewijzigd door De Ideale Man op 29-03-2023 17:34]
Ik heb vandaag een constante rit gemaakt van 150 km heen en 150 km terug, en daarbij Carscanner aangehad om data te verzamelen (RWD, Plus, 19 inch, 77,4 kWh).
Als eerste de SOC van het display vs de SOC van de BMS. Zoals je ziet is de BMS bij een volle accu ongeveer 2 % lager (data begint bij 85%, maar bij 100% is dezelfde afwijking) en vanaf 48 t/m 40% loopt deze ongeveer gelijk met de SOC van het dashboard. Daarna wordt de afwijking groter tot ca 4% verschil op het eind. Dit geeft de auto nog voldoende ruimte om bij 0% nog een stukje te kunnen doorrijden. Vanaf 10% krijg je de waarschuwing batterij laag.
In deze grafiek zie je het max wat de batterij kan leveren, de kleine sprongetjes omhoog zijn ivm de batterijtemperatuur. Wat interessant is dat vanaf 39,5% SOC BMS het vermogen wat geleverd kan worden lager wordt (277 kW naar 249 kW) tot 35 %. Dan blijft deze stabiel tot 28,5% om weer rustig te dalen. Vanaf 14% SOC BMS (10% SOC scherm) zit je op de grens wat de motor maximaal kan trekken (bij een RWD). Je gaat dan ook extra meldingen krijgen van vermogen beperkt als je vol gas geeft. Hij begint ook wel merkbaar minder te accelereren, zie screenshot.
Ik reed weg met een buitentemperatuur van 7 graden. Het maximum vermogen wat geleverd kan worden bij deze temperatuur is 260 kW, meer dan voldoende. Carscanner geeft alleen hele graden aan maar je zie dat de BMS in een veel kleinere schaalverdeling werkt, het maximale regeneratie vermogen kruipt langzaam omhoog. Bij de sprong van 7 naar 8 graden zie je een grotere sprongetje.
Er zit een gat tussen 8 en 11 graden, toen heeft de auto 2,5 uur stil gestaan in een ondergrondse parkeergarage, dus langzaam opgewarmd. Zeer waarschijnlijk bij 10 graden en hoger kan de accu het maximale vermogen leveren/ontvangen, dwz 277 kW. Even los van de extra opwarmstap bij pre-conditionering om de accu te beschermen.
De daling van de Max Power op het eind komt door de lage SOC.
Wat me deze week opviel (wat ook eerder gemeld was op het forum) dat bij het voorverwarmen bij een lage buitentemperatuur (0/1 graden of lager) de accu ook opgewarmd wordt, zeer waarschijnlijk om voldoende regeneratie vermogen op te nemen en af te geven. De accu was bij mij in een kwartier van 0 naar 16 graden opgewarmd (koelvloeistof temperatuur). Ik vraag me af of de PTC verwarming van de cabine dezelfde is als die van de batterijverwarming. De warmtepomp was nl. niet geactiveerd..
Meer mensen trouwens opgevallen dat de OBD snelheid 2 km lager aangeeft dan de GPS snelheid? Ik zie het ook terug in de kilometerregistratie, de ODO teller is lager dan de gereden afstand. Bij bijna alle auto's is de OBD snelheid bijna gelijk aan de GPS snelheid (los van de teller uiteraard, die geeft 103 bij 100 GPS).
Over het vermogen wat (iets) lager wordt <39,5%SoC: toen de EV6 net gelanceerd was werd er gemeld dat de max 1600kg trekgewicht zou gelden bij een SoC>35%. Ik heb toen navraag gedaan waarom dit was. Ik had het vermoeden omdat dan het vermogen te weinig zou worden om aan de officiele eisen voor 1600kg trekgewicht te komen. Helaas is daar nooit een echt antwoord op gekomen behalve dat het misschien een foutje geweest is.
Jouw bevindingen laten iig zien dat je met een lage SoC van zeg rond de 20% nog niet direct zorgen hoeft te maken dat je de caravan niet meer boven kan krijgen. Maar ergens rond de 15% gaan laden is waarschijnlijk toch wel verstandig,
Bedankt voor het uitgebreide verslag! Ik vraag me af: hoe kan je zie dat de warmtepomp al dan niet is geactiveerd?
Je hoort/voelt de compressor wel, voelt/klinkt als een stationair lopende auto. Ook zie je het in je energieweergave, > 2,5 kW = PTC, daaronder is het de WP (heb hem zelf nog niet boven de 2,2 kW gezien).
Je hoort/voelt de compressor wel, voelt/klinkt als een stationair lopende auto. Ook zie je het in je energieweergave, > 2,5 kW = PTC, daaronder is het de WP (heb hem zelf nog niet boven de 2,2 kW gezien).
Really? Nooit gehoord of gevoeld dus. Heb hier meen ik al 3 tot 3,5 kW gezien bij -8 graden buiten.
Really? Nooit gehoord of gevoeld dus. Heb hier meen ik al 3 tot 3,5 kW gezien bij -8 graden buiten.
Start de voorwarming maar eens bij temp boven de 3/4 graden, dan hoor je de compressor wel lopen in de frunk, is niet te missen.
3 tot 3,5 zal de PTC zijn, geen idee wat de capaciteit van de PTC is, die van de batterij verwarming is 5 kW.
Wat mij opvalt trouwens is de warmte (niet heet, maar lichte warmte gloed, vanaf de radiator) onder de frunk bij AC laden, lijkt erop dat de circulatie pomp van de batterij koeling dan ook loopt. Meer mensen opgevallen? Ik heb de kabels in de frunk liggen, dus dan merk je het wel.
Wat me deze week opviel (wat ook eerder gemeld was op het forum) dat bij het voorverwarmen bij een lage buitentemperatuur (0/1 graden of lager) de accu ook opgewarmd wordt, zeer waarschijnlijk om voldoende regeneratie vermogen op te nemen en af te geven. De accu was bij mij in een kwartier van 0 naar 16 graden opgewarmd (koelvloeistof temperatuur). Ik vraag me af of de PTC verwarming van de cabine dezelfde is als die van de batterijverwarming. De warmtepomp was nl. niet geactiveerd..
The Wizard schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:24:
[...]
Wat mij opvalt trouwens is de warmte (niet heet, maar lichte warmte gloed, vanaf de radiator) onder de frunk bij AC laden, lijkt erop dat de circulatie pomp van de batterij koeling dan ook loopt. Meer mensen opgevallen? Ik heb de kabels in de frunk liggen, dus dan merk je het wel.
Als dat het licht ratelende geluid is onder de frunk (linkerzijde, in buurt van ruitenwissersproeireservoir,), dan is dat mij ook opgevallen.
Start de voorwarming maar eens bij temp boven de 3/4 graden, dan hoor je de compressor wel lopen in de frunk, is niet te missen.
3 tot 3,5 zal de PTC zijn, geen idee wat de capaciteit van de PTC is, die van de batterij verwarming is 5 kW.
Dank voor je post! 8 maart had ik de auto aan de laadpaal staan met voorverwarmen. Bij het voorverwarmen was het laden al lang voltooid en trok de laadpaal ineens 8kw en dat verbaasde me nogal. Nu begrijp ik waar die hoge waarde vandaan is gekomen, door de lage temperatuur werd niet alleen de auto maar ook de accu opgewarmd.
Update: zojuist gebeld met de bevestiging dat de ICCU module (onder de achterbank) kapot is. Er zit sluiting in.
Voorraad bij Kia is er niet en de vraag vanuit het centrale magazijn in België staat uit bij Kia zuidkorea. Dit kan nog wel eens enkele weken/maanden gaan duren.
ICCU zit momenteel ergens in een container op een schip vanuit zuid-korea. Helaas kon niemand mij vertellen op welk schip en wanneer deze waar aankomt
Net de auto weer opgehaald bij de dealer na mijn vraag om iets te doen aan android auto. Ze hebben 2 software updates uitgevoerd, 1 voor iets wat zou moeten leiden tot verbetering van Android Auto (echt GEEN idee wat ze dan daadwerkelijk geupdate hebben) en 1 in relatie tot de versterker. Daarnaast hebben ze nog wat resten van stickers weggehaald op mijn verzoek.
Toegegeven, de 10 minuten dat ik naar huis reed werkte Android auto zonder problemen... Dus morgen op en neer naar werk maar eens kijken hoe het gaat.
sn0x0r schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:28:
Net de auto weer opgehaald bij de dealer na mijn vraag om iets te doen aan android auto. Ze hebben 2 software updates uitgevoerd, 1 voor iets wat zou moeten leiden tot verbetering van Android Auto (echt GEEN idee wat ze dan daadwerkelijk geupdate hebben) en 1 in relatie tot de versterker. Daarnaast hebben ze nog wat resten van stickers weggehaald op mijn verzoek.
Toegegeven, de 10 minuten dat ik naar huis reed werkte Android auto zonder problemen... Dus morgen op en neer naar werk maar eens kijken hoe het gaat.
Dit hebben ze bij mij al verschillende keren geprobeerd op te lossen op die manier. Wacht nog steeds op vervanging van de USB poort (en het complete infotainment systeem voor een ander issue). Maar wellicht lost het t voor jou wel op.
Zojuist de berijderstoel helemaal naar achteren verschoven.
Na wat rommelen in de auto probeerde ik de stoel weer terug te zetten. Maar helaas, geen beweging meer.
Ik hoor wel geklik, maar de stoel en leuning willen niet meer verplaatsen.
Auto uitgezet, aangezet. Stukje gereden en weer uit. Niets.
Bijrijderstoel verstellen werkt overigens wel.
Zo op het oog zit er geen stekker los onder de stoel. Maar jemig wat zitten daar een kabels.
Iemand hier ervaring mee?
Of zal ik maar langs dealer rijden.
[Voor 4% gewijzigd door PrimaBB op 30-03-2023 19:47]
Na wat rommelen in de auto probeerde ik de stoel weer terug te zetten. Maar helaas, geen beweging meer.
Ik hoor wel geklik, maar de stoel en leuning willen niet meer verplaatsen.
Auto uitgezet, aangezet. Stukje gereden en weer uit. Niets.
Bijrijderstoel verstellen werkt overigens wel.
Zo op het oog zit er geen stekker los onder de stoel. Maar jemig wat zitten daar een kabels.
Iemand hier ervaring mee?
Of zal ik maar langs dealer rijden.
Iets dergelijks had ik ook een half jaar geleden, maar dan bij de berijdersstoel. Module/schakelaar van de stoel moest bij mij vervangen worden.
Ik zal morgen de bekabeling nog een keer nalopen, maar lijkt me sterk dat er ineens een stekker loszit.
Zal dealer bezoekje worden denk ik.
Bij mij ging het *soms* goed als ik eerst de stoel naar achteren zet en daarna direct weer naar voren. Misschien een workaround tot je de dealer spreekt?
sn0x0r schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:28:
Ik gebruik altijd een ottocast.
Werkt dikke prima, maar mij valt op dat de muziek altijd stottert na +/- 9min van vertrek.
Daarna heb ik geen issues meer.
Weet niet of anderen dit ook hebben?
Volgende week woensdag gaat die van mij voor de 30K beurt.
Moest volgens mij ook 2 updates gedaan worden waarvan 1 voor de verwarming. Heb het maar weer eens aangegeven (koude lucht stroom en beslagen ramen/camera).
Mijn Apple CarPlay klapt er elke 5 minuten uit, wat echt gruwelijk irritant is
Dus ik wil wat andere kabels proberen om dat probleem iig uit te sluiten, maar nu krijg ik geen verbinding over de USB-C kabel via CarPlay. Klopt het dat CarPlay alleen werkt op de normale USB connector?
Join the dark side, we have cookies :) You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Atlas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:45:
Dus ik wil wat andere kabels proberen om dat probleem iig uit te sluiten, maar nu krijg ik geen verbinding over de USB-C kabel via CarPlay. Klopt het dat CarPlay alleen werkt op de normale USB connector?
Klopt, alle dataverkeer kan alleen via de de USB-A poort.
De USB-C zjn alleen geschikt voor voeding.
Atlas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:45:
Ja idd alleen op de USB A. Het disconnecten van AA is een probleem dat wel meer mensen hebben en het ligt aan de kabels achter de USB poort (slechte contacten). Bij mij zijn enkele weken geleden de kabels eens opnieuw verbonden en het ging tot gisteren goed maar nu is het terug.
Ik zal dus ook eens moeten vragen om de cablage vd USB poort te vervangen.
Ja idd alleen op de USB A. Het disconnecten van AA is een probleem dat wel meer mensen hebben en het ligt aan de kabels achter de USB poort (slechte contacten). Bij mij zijn enkele weken geleden de kabels eens opnieuw verbonden en het ging tot gisteren goed maar nu is het terug.
Fijn... Dat mogen ze dus bij de garage eens gaan doen
Thanks ook voor de antwoorden hierboven
Join the dark side, we have cookies :) You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Kabeltje kan loszitten ook, heb je data roaming aanstaan? Zo niet krijg je dit fenomeen ook namelijk.
Vanochtend even 3x een doorzichtig 2mm klein rond dopje met heel klein druppie secondelijm op de drukknoppen achter de portierhendels en laadklep geplakt. Dopjes komen van een meubelmaker en zijn net iets kleiner dan het drukknopje.
Een kind van 3 kan nu de deuren openen met een heel klein aaitje, ik hoef nu niet meer naar de sportschool om bv de laadklep met de hand te kunnen openen
Eens zien hoe lang dit blijft zitten en goed zal blijven werken. 👏👏👏
Kabeltje kan loszitten ook, heb je data roaming aanstaan? Zo niet krijg je dit fenomeen ook namelijk.
Serieus? Moet data roaming aanstaan voor CarPlay?
Bij mijn HI5 wel, en op een Kona EV ook. Zelfs als je gewoon in NL rondtuft.
Ik dacht al dat het spul kaduk was toen ik erachter kwam dat ik dat in Afrika had uitgezet, nadat ik data roaming weer had aangezet nooit weer een onderbreking gehad…. Gek maar wel waar
Ik dacht al dat het spul kaduk was toen ik erachter kwam dat ik dat in Afrika had uitgezet, nadat ik data roaming weer had aangezet nooit weer een onderbreking gehad…. Gek maar wel waar
Ok thanks, die stond helaas wel aan.
Ik kwam dit tegen ergens anders:
An update to this thread: After successfully repairing my own, I recommend checking the pressure on the wire harness at the head unit caused by the center console trim pushing against the wire from the USB-A port. Re-fastening the wire to alleviate this tension successfully repaired the issue for me. (Video links below.)
Background: We’ve had this same issue since roughly 2 months after delivery of our 2022 EV6. Experienced Apple CarPlay drop outs frequently across multiple phones (mine, wife’s, kids’) and multiple cables (including brand new out of box Apple cable). Drive it to the dealer for warranty service and experienced 10+ drop-outs in the less than 30-minute trip. After 4 hours and two drives by dealership technicians, they magically could not recreate the issue (which we were experiencing on every drive), so they wouldn’t repair. I showed them this thread, described our months of experience with the issue, but they wouldn’t touch it. So I took it home, and fixed it myself.
Here’s how:
1) Removed the trim and fully detached the USB-A port following this super-helpful video from a separate thread. (The suggestion elsewhere in the threads to use a flathead screwdriver to depress the release pin on the blue connector to the head unit was very helpful.)
2) Cleaned all of the connectors with CRC QD Electronic Cleaner.
3) Re-fastened the USB-A cables with special attention to alleviating pressure from trim against the wiring at the head unit. See videos here and here.
4) Replaced trim, and absolutely no issues since (several weeks and plenty of drive time).
Data roaming staat bij mij altijd aan, dus dat is het in ieder geval niet.
Wat betreft AA kan ik bevestigen dat het nog steeds problemen geeft in ieder geval. Vanochtend op een ritje van 25 minuten is hij er 3x uit geklapt. Leek de eerste 10 minuten overigens wel goed te gaan, maar vervolgens in de resterende 15 minuten ging het dus fout. Deel ervan was file rijden, dus kan niet zeggen dat het door schudden of stevig rijden kwam ofzo.
Ga maar weer een nieuwe afspraak maken en aankaarten dat ze toch echt de kabelboom moeten nalopen...
Data roaming staat bij mij altijd aan, dus dat is het in ieder geval niet.
Wat betreft AA kan ik bevestigen dat het nog steeds problemen geeft in ieder geval. Vanochtend op een ritje van 25 minuten is hij er 3x uit geklapt. Leek de eerste 10 minuten overigens wel goed te gaan, maar vervolgens in de resterende 15 minuten ging het dus fout. Deel ervan was file rijden, dus kan niet zeggen dat het door schudden of stevig rijden kwam ofzo.
Ga maar weer een nieuwe afspraak maken en aankaarten dat ze toch echt de kabelboom moeten nalopen...
Ik heb inderdaad ditzelfde probleem (met AA Wireless). Heeft tijden goed gewerkt, maar nu klapt ie er regelmatig (of eigenlijk juist niet regelmatig) uit. Verbinding hersteld eigenlijk altijd binnen een paar seconden.
Ja idd data roaming kan een probleem zijn. Dat was ook het eerste wat ik nagekeken heb toen de wagen geleverd was. Daarna enkele kabels geprobeerd... geen resultaat.
Ik heb dan via iemand op dit forum de tip gekregen om eens te kijken naar het andere forum waar hierboven sprake van is en inderdaad de meeste mensen lossen hun probleem op met het uitnemen en opnieuw bevestigen van de USB kabel achter de USB poort die naar de head unit loopt.
Het is vrij simpel om de console los te maken maar omdat ik liever geen problemen wou met afgebroken clips en dergelijke ben ik langs de garage geweest. Het is vrij duidelijk dat het inderdaad de kabel is want ik heb dan 3 weken geen last meer gehad en ik gebruik het elke dag. Nu is het terug dus ofwel moet de hele kabel vervangen worden ofwel moet er iets gedaan worden aan de contacten.
Ik las dat het een probleem zou kunnen zijn met het kabeltje in de USB kabel die dient als sensor om te zien of er een apparaat verbonden is. Als die een slecht contact heeft en een te grote overgangsweerstand krijg je dit soort symptomen.
Dus als je er zelf aan begint misschien ook iets van geleidingspasta gebruiken om zelfs bij deftig inklikken de overgangsweerstand nog lager te houden.
Bij mij ging het *soms* goed als ik eerst de stoel naar achteren zet en daarna direct weer naar voren. Misschien een workaround tot je de dealer spreekt?
Gevonden.
Ik had m'n dashcam hardwired mbv een fuse tap op m'n berijdersstoel.
Alleen had ik de 5amp zekering van de dashcam op de berijdersstoel afgezekerd + m'n dashcam dus op de 30amp van de stoel....
Verkeerdom in de fuse tap geplaatst
Blijkbaar ging tot nu kleine aanpassingen vd stoel prima, totdat ik gisteren de stoel helemaal naar achteren bewoog. Dan doet de 5amp zekering *poef*.
Ik was al bang dat ik iets gesloopt had, omdat ik gisteren ook bezig was een hardwire door te trekken naar de 12v accu voor m'n subwoofer.
Dag lieve Kia EV6-rijders. Ten eerste: Wat fijn dat jullie range so fantastisch is van wat ik hier lees, bij die van ons (Ioniq 5) is het met dit weer zo te merken niet veel meer dan rond de 450, bij 100 km/h max (wel vooral snelweg). Dus, jullie hebben een slimme keuze gemaakt!
Ik heb een vraag aan jullie omdat wij dezelfde technische basis hebben, over V2L. Die werkt niet, bij ons. Wel met allerlei apparaten, van scheerapparaat tot caravan en magnetron, allemaal getest. Maar juist niet op onze Smart EQ uit 2018 en onze Nissan ENV-200 Evalia uit 2015. Alle granny loaders getest inclusief die van de Ioniq 5 zelf, maar nada. Op het Ioniq forum kom ik helaas ook niet verder en wij vragen ons af of het nu aan de Ioniq/EV6 ligt, specifiek aan ónze Ioniq, of aan de Smart en Nissan, die "randaarde" 'verwachten in het stopcontact en die uiteraard niet aantreffen. De auto's die ik er wél aan zag laden bij de Ioniq waren inderdaad alleen Kona's en oude (of nieuwe) Ioniqs.
Heeft iemand van jullie toevallig een andere EV (zelf, of bij de buren) dan Kia of Hyundai, waar die dit even mee wil testen? Dan kunnen we weer wat extra informatie geven aan de dealer en weten wij of het aan onze auto ligt, of misschien gewoon echt aan de doelauto's? En dit lijkt me ook voor andere EV6-eigenaren heel goed om te weten... Wij wilden de Ioniq nu juist gebruiken om op te laden aan de zon, en dan die energie weer door te geven aan onze Smart als die ' s avonds thuis komt. Kan me voorstellen dat wel meer Ioniq/EV6 eigenaren dat (in de toekomst) willen doen, zeker als de saldering verdwijnt...
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het meedenken! :-)
Dag lieve Kia EV6-rijders. Ten eerste: Wat fijn dat jullie range so fantastisch is van wat ik hier lees, bij die van ons (Ioniq 5) is het met dit weer zo te merken niet veel meer dan rond de 450, bij 100 km/h max (wel vooral snelweg). Dus, jullie hebben een slimme keuze gemaakt!
Ik heb een vraag aan jullie omdat wij dezelfde technische basis hebben, over V2L. Die werkt niet, bij ons. Wel met allerlei apparaten, van scheerapparaat tot caravan en magnetron, allemaal getest. Maar juist niet op onze Smart EQ uit 2018 en onze Nissan ENV-200 Evalia uit 2015. Alle granny loaders getest inclusief die van de Ioniq 5 zelf, maar nada. Op het Ioniq forum kom ik helaas ook niet verder en wij vragen ons af of het nu aan de Ioniq/EV6 ligt, specifiek aan ónze Ioniq, of aan de Smart en Nissan, die "randaarde" 'verwachten in het stopcontact en die uiteraard niet aantreffen. De auto's die ik er wél aan zag laden bij de Ioniq waren inderdaad alleen Kona's en oude (of nieuwe) Ioniqs.
Heeft iemand van jullie toevallig een andere EV (zelf, of bij de buren) dan Kia of Hyundai, waar die dit even mee wil testen? Dan kunnen we weer wat extra informatie geven aan de dealer en weten wij of het aan onze auto ligt, of misschien gewoon echt aan de doelauto's? En dit lijkt me ook voor andere EV6-eigenaren heel goed om te weten... Wij wilden de Ioniq nu juist gebruiken om op te laden aan de zon, en dan die energie weer door te geven aan onze Smart als die ' s avonds thuis komt. Kan me voorstellen dat wel meer Ioniq/EV6 eigenaren dat (in de toekomst) willen doen, zeker als de saldering verdwijnt...
Bij voorbaat heel hartelijk dank voor het meedenken! :-)
Ietsje
Sorry geen andere wagens om te testen maar ik vraag me af of dit niet te wijten is aan het beperkte vermogen dat die V2L kan leveren. Moest er niet een minimum vermogen zijn vooraleer je kon laden bij de EV6? Misschien is dat met die wagens ook wel zo? Geen idee... probeer enkel mee te denken
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details