Vast een lage CMini-me schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:32:
[...]
Met die piano is iets mis. Af en toe produceert hij iets teveel bas naar mijn smaak.
Misschien schaf ik dit wel aan los van die lelijke X kan ik ook eens op vakantie ,
:strip_exif()/f/image/F6tkHEWfaSqfQl1Lj5SvivTS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door marc4547 op 13-09-2022 07:51 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Niet nodig, 2100km naar Spanje kan prima net de EV6.marc4547 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:49:
Misschien schaf ik dit wel aan , kan[Afbeelding] ik ook eens flink op vakantie!!
Ben ik van overtuigd , heb hem nog niet maar denk zeker naar de ervaringen hier dat dit goed komt, maar vond het plaatje wel aardig!Loei123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:50:
[...]
Niet nodig, 2100km naar Spanje kan prima net de EV6.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Als je dat soort dingen wil uitlezen kan je in HA Node-Red en daarbinnen node-red-contrib-bluelinky installeren, of voor de integration van fuatakgun een feature request indienen.Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:39:
[...]
Ah check, die leest mijn Homeassistant API nog niet uit iig.
Maar ik hecht weinig waarde aan de app/api waarde. Buurmeisje in haar Fiat 500 kon dat ook mooi uitlezen, app zegt "accu OK!!", maar auto startte niet, ANWB erbij en ja hoor cel van de accu kapot
Meten is weten.
/f/image/ciCoW2gHr9lvI8238JLhWmnS.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee of het voor de EV6-2022 modellen ook geldt, maar inmiddels is bekend dat de IONIQ5 2022 modellen in de US en Canada de preconditioning update definitief niet gaan krijgen.
Voor Europa is nog niks officieel aangekondigd, maar wordt wel onwaarschijnlijk als het aan de overkant van de sloot ook niet gebeurd.
Voor Europa is nog niks officieel aangekondigd, maar wordt wel onwaarschijnlijk als het aan de overkant van de sloot ook niet gebeurd.
[ Voor 5% gewijzigd door RobbieB op 13-09-2022 09:42 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Hoop het wel (staat wel in de specs dat hij het zou/moet hebben).RobbieB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:37:
Geen idee of het voor de EV6-2022 modellen ook geldt, maar inmiddels is bekend dat de IONIQ5 2022 modellen in de US en Canada de preconditioning update definitief niet gaan krijgen.
Weet niet of dit ook bij de Ioniq 5 zo was.
Tevens was de Ioniq 5 er eerder, dus wellicht dat ze dat bij de EV6 wel hebben geïmplementeerd...
Is dat wat je verwacht van de beschrijving batterijverwarming?stimpyrulez schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:31:
[...]
Hoop het wel (staat wel in de specs dat hij het zou/moet hebben).
Hoop dat je gelijk hebt.
En zo ja, dan is het natuurlijk wel een stok achter de deur voor KIA (want anders een claim ...).
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Batterijverwarming heeft ie, maar niet vooraf batterij verwarmen op basis van navigatie.stimpyrulez schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:31:
[...]
Hoop het wel (staat wel in de specs dat hij het zou/moet hebben).
Weet niet of dit ook bij de Ioniq 5 zo was.
Tevens was de Ioniq 5 er eerder, dus wellicht dat ze dat bij de EV6 wel hebben geïmplementeerd...
Aangezien we nog niet eens een route kunnen plannen met automatisch voorgestelde stops zou ik er niet op rekenen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Moet toegeven de laatste tijd veel 80km wegen gereden maar al met al ook op de snelweg een redelijk verbruik. Ik geniet er nog maar even van als het straks kouder wordt is het weer uit met de pret.Loei123 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:57:
[...]
12.5kw op 100km haal je ook niet als je met het verkeer mee rijdt.

Ik hou mijn hart vast... ben benieuwd of ik boven de 250 km range uitkom als het vriest.Electrocar schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:45:
[...]
Moet toegeven de laatste tijd veel 80km wegen gereden maar al met al ook op de snelweg een redelijk verbruik. Ik geniet er nog maar even van als het straks kouder wordt is het weer uit met de pret.
Ok, dat hij heeft heeft is mooi.Phusebox schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:43:
[...]
Batterijverwarming heeft ie, maar niet vooraf batterij verwarmen op basis van navigatie.
Aangezien we nog niet eens een route kunnen plannen met automatisch voorgestelde stops zou ik er niet op rekenen.
Dan maar een menu 'knopje' met start verwarming.
Dat zou ik al beter vinden dan 'niks'.
Als de MY23 het heeft/krijgt, waarom dan niet de MY22? Qua hardware zit er op dat gebied toch geen verschil tussen beide?
Naar mijn wetens ook niet...ArjenIsM3 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:55:
Als de MY23 het heeft/krijgt, waarom dan niet de MY22? Qua hardware zit er op dat gebied toch geen verschil tussen beide?
Maar wellicht dat er toch weer iets gewijzigd is.
Afwachten dus.
Nou, de MY23 krijgt het blijkbaar wel, dus verwacht toch wel hardware aanpassingen.
/f/image/HRaYqNPv3k41lQ8eEfuGPdCo.png?f=fotoalbum_large)
(Vertaling door iemand anders)
1) Pre-conditioning
2) one shot rear windows
3) Lining for the storage area below the central console
4) slightly different seat sides (I wonder is this on all seat variants ?)
5) Solar glass on rear windows
6) Changing the name of V2L to V2D
/f/image/HRaYqNPv3k41lQ8eEfuGPdCo.png?f=fotoalbum_large)
(Vertaling door iemand anders)
1) Pre-conditioning
2) one shot rear windows
3) Lining for the storage area below the central console
4) slightly different seat sides (I wonder is this on all seat variants ?)
5) Solar glass on rear windows
6) Changing the name of V2L to V2D
ioniq 5 MY22 heeft standaard niet een warmtepomp aan boord. Itt de KIA EV6 die dat wel heeft. Dat kan ook nog schelen
Heb je er nog wel plezier van? Doe je er niet goed aan de auto te verkopen? Gezien de vraag en het aanbod denk ik dat je hem goed kan verkopen... Ik lees de laatste tijd namelijk alleen maar negatieve dingen van je. Dus of er is iets mis met de auto of het was de verkeerde keuze.Phusebox schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:47:
[...]
Ik hou mijn hart vast... ben benieuwd of ik boven de 250 km range uitkom als het vriest.
Begrijp me goed ik heb ook wel frustraties, gisteren weer mijn bluetooth verbinding kwijt. Softwarematig heel veel bugs en rare implementaties maar niet één auto is perfect. Zeker niet als het een nieuw model betreft maar als ik lees wat er bij jou allemaal niet klopt (of waarvan je denkt dat het niet klopt) zou ik hem te koop zetten.
Los van irritaties geniet ik er namelijk wel van, hij rijd subliem en heel relax... het maakt me ze geen zak uit of ik 500km ver kom of 450km en geniet gewoon van al het positieve...
Bij de EV6 is de batterij hetzelfde. De IONIQ5 MY22 had een kleinere batterij. De MY23 heeft nu dezelfde als de EV6. Heb wel eens een artikel of filmpje gezien met de verschillen bij MY22. Paar cellen volgens mij.ArjenIsM3 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:55:
https://www.autoweek.nl/a...ccu-en-digitale-spiegels/
Catch my drift?
Huh ?JerJon schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:18:
[...]
Ik snap ook niet wat je met die spraak assistent moet, het is me wel gelukt om iemand te bellen, maar een navigeer opdracht snap ie al helemaal niet.
Ik gebruik vrijwel alleen maar de spraak assistent voor navi opdrachten. Als je met de toetsen een adres moet ingeven ben je wel even bezig....
Wat mij opgevallen is dat het soms handiger is om gewoon de naam van de plek te noemen ipv het ades. Oftwel de de POI herkent hij snel.
als ik bijvoorbeeld naar de garage wil zeg ik "(naam dealer) in (naam plaats)". ipv hele adres. Systeem pakt het altijd goed...
Ik snap ergens wel dat het smaak is.stimpyrulez schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:57:
[...]
[...]
Dit is ook gewoon 'smaak'.
Ik vind het geluid ook dikke top. niks beter of slechter dan de burmester die ik in de c-klasse had.
Alles staat of valt met verwachtingen.
Range vind ik voor een AWD ook dikke prima (ruim 400).
Tja.. volgens de specs zou hij 480Km moeten halen, maar wist bij voorbaat dat ik dat niet ging halen (net zo als dat elke ICE auto zijn opgave niet haalt).
Tevens lekker door rijden met de auto en lekker optrekken, hoort ook bij het gevoel van elektrisch rijden vind ik (i.p.v. altijd zo zuinig mogelijk).
Maar ja, bovenstaande is dan ook weer mijn 'smaak'..
Maar om nu te beweren dat, zonder een externe eq, het geluid niet beter wordt dan een draagbare bluetooth speaker, dat gaat mijn inziens wel te ver.
Ik snap dat het misschien niet is waar je op had gehoopt, maar met een fatsoenlijk gehoor is het wel duidelijk dat het een prima geluidssysteem is en niet op een bluetooth speaker lijkt.
Navigatie heeft nog nooit iets gepakt bij mij qua spraakopdrachten, ben ook snel gestopt die te gebruiken. Stuurt me ook gewoon doodlopende straten in, die al 20 jaar doodlopend zijn. Bellen werkt ook niet met spraakassistent.EricEB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:11:
[...]
Huh ?
Ik gebruik vrijwel alleen maar de spraak assistent voor navi opdrachten. Als je met de toetsen een adres moet ingeven ben je wel even bezig....
Wat mij opgevallen is dat het soms handiger is om gewoon de naam van de plek te noemen ipv het ades. Oftwel de de POI herkent hij snel.
als ik bijvoorbeeld naar de garage wil zeg ik "(naam dealer) in (naam plaats)". ipv hele adres. Systeem pakt het altijd goed...
En ja, misschien spreek ik niet het meest perfecte ABN met een harde g, bij mijn vorige auto's werkte het altijd prima.
Ik realiseer me ook dat geen enkele auto perfect is, maar denk dat de lat gewoon erg (te) hoog lag. En ja ik zeur over bepaalde zaken, maar het rijden an sich is wel prima.Freezhost schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:55:
[...]
Los van irritaties geniet ik er namelijk wel van, hij rijd subliem en heel relax... het maakt me ze geen zak uit of ik 500km ver kom of 450km en geniet gewoon van al het positieve...
Vrij stil, vrij comfortabel (al hadden de stoelen beter gekund, oeps daar ga ik weer) en als je dan moet snelladen gaat dat ook snel. Maar ik denk dat ik niet méér plezier heb met autorijden dan in mijn vorige auto. Maar zoals gezegd, het is een auto, en het brengt je van A naar B. En in die zin heeft ie me nog niet in de steek gelaten, dus voldoet het. De rest is luxe.
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 13-09-2022 13:58 ]
Hier wordt het uitgelegd waarom het blijkbaar niet naar de MY22 IONIQ5 komt (Aldus Hyundai USA): YouTube: Hyundai Ioniq 5 | Big News About 2022 Battery Pre-Conditioning Softw...ArjenIsM3 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:55:
Korte samenvatting: preconditioning vereist samenwerking van vele componenten/chips/onderdelen waardoor het niet in een enkele software update gepusht kan worden.
Deels logisch, want warmte van batterij wordt onttrokken door warmtepomp, schakelt ventilatorkleppen aan voorkant in, moet koelen indien nodig, etc.
Dus een simpel knopje 'batterijverwarming aan', zal impact hebben op andere zaken.
Dat gezegd hebbende, als je zo hoog van de toren schreeuwt dat je accu van 10-80% laadt in 18 min. maar dit alleen geldt als hij >25 graden is, tja.
Ik vermoed dat we hier nog niet het laatste van gehoord hebben vanuit de consumentenkant.
[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 13-09-2022 13:09 ]
definieer een 'fatsoenlijk gehoor'...Loei123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:30:
[...]
Ik snap dat het misschien niet is waar je op had gehoopt, maar met een fatsoenlijk gehoor is het wel duidelijk dat het een prima geluidssysteem is en niet op een bluetooth speaker lijkt.
Want daar ga je al.
Volgens mij hebben alle mensen een ander gehoor. Lijkt op elkaar, maar vaak niet hetzelfde.
Als je het ooit 'getest' hebt ergens dan weet je 'wat je gehoor' is.
Maar dat zegt niet dat anderen het precies hetzelfde horen als jou.
Daarom heb ik ook altijd een beetje moeite met de 'audiofielen'.
Ze zeggen dat iets een mooi geluid is, maar dat is wel wat zij horen en dat is niet persé wat andere horen.
Dus geluid is gewoon een 'mening/ervaring' die van iemand is.
Tenminste... bovenstaande is mijn mening
overigens, er zijn BT speakers die (naar mijn mening) een zeer goed geluid hebben
Ik heb deze gebruiker nog nooit positief gehoord over een auto. Kijk eens rond in het bmw topic. 😉Freezhost schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:55:
[...]
Heb je er nog wel plezier van? Doe je er niet goed aan de auto te verkopen? Gezien de vraag en het aanbod denk ik dat je hem goed kan verkopen... Ik lees de laatste tijd namelijk alleen maar negatieve dingen van je. Dus of er is iets mis met de auto of het was de verkeerde keuze.
Begrijp me goed ik heb ook wel frustraties, gisteren weer mijn bluetooth verbinding kwijt. Softwarematig heel veel bugs en rare implementaties maar niet één auto is perfect. Zeker niet als het een nieuw model betreft maar als ik lees wat er bij jou allemaal niet klopt (of waarvan je denkt dat het niet klopt) zou ik hem te koop zetten.
<Zinloze tekst hier>
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieB op 13-09-2022 13:20 ]
277 kilometer gereden in ruim 9,5 uur on-time. Dat is nou niet echt een gemiddelde snelheid die representatief is voor dagelijks verkeer.Electrocar schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:45:
[Afbeelding]Veel beter word het niet bij een 58 kw accu
Met 20k km op de teller in zowel zomer als winter heb ik inmiddels wel een redelijk gevoel van hoe ver de auto komt en ik vind dat de plaatjes van een 58 kWh accu die deze range laat zien eerder misleidend dan realistisch en alleen haalbaar in zeer uitzonderlijke gevallen.
[ Voor 20% gewijzigd door dosh op 13-09-2022 14:04 ]
Werkt bij mij wel in 90% van de keren ondanks zachte 'G'.Phusebox schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:53:
[...]
En ja, misschien spreek ik niet het meest perfecte ABN met een harde g, bij mijn vorige auto's werkte het altijd prima.
Wel spreek ik elk woord los uit van elkaar. Dus korte pauze tussen elk woord.
Audio = smaak, en over smaak valt juist wel te twisten.
Wat niet twistbaar is: meten. Via Smaart, maar of we zover willen gaan?
De outliers in deze poule met mensen maakt het interessant om te meeten..
Ik vraag mij overigens wel af wat de gebruikerspatronen en (technische) omstandigheden zijn wanneer fenomenen ontstaan. Ook dat is voer voor een goed gesprek. Ik ervaar ‘de hoop bugs’ in ieder geval niet. Wellicht ben juist ik interessant voor jullie om tijdens een meeting 1:1 te bevragen.
Heb het al eens eerder geopperd: denk dat een meeting nuttiger is dan spugen over iets wat niet werkt (want lost niets op). Onderzoeken wel, en daar zijn we toch tweakers voor?
Wat niet twistbaar is: meten. Via Smaart, maar of we zover willen gaan?
De outliers in deze poule met mensen maakt het interessant om te meeten..
Ik vraag mij overigens wel af wat de gebruikerspatronen en (technische) omstandigheden zijn wanneer fenomenen ontstaan. Ook dat is voer voor een goed gesprek. Ik ervaar ‘de hoop bugs’ in ieder geval niet. Wellicht ben juist ik interessant voor jullie om tijdens een meeting 1:1 te bevragen.
Heb het al eens eerder geopperd: denk dat een meeting nuttiger is dan spugen over iets wat niet werkt (want lost niets op). Onderzoeken wel, en daar zijn we toch tweakers voor?
Dat blijft toch wel een beetje een ding, die folderpraat.RobbieB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:08:
[...]Dat gezegd hebbende, als je zo hoog van de toren schreeuwt dat je accu van 10-80% laadt in 18 min. maar dit alleen geldt als hij >25 graden is, tja.
Neem de Volkswagen ID.4/5 GTX (en Q4 50 E-Tron en Enyaq RS). Dikke 299 PK
Maximale vermogen 220 kW: dit maximale vermogen, berekend in overeenstemming met UN GTR.21, kan maximaal 30 seconden aaneengesloten gebruikt worden. Het in de individuele rijsituatie beschikbare vermogen hangt van verschillende factoren af, zoals de (omgevings-)temperatuur en laadstatus, conditie en fysieke veroudering van de hoogvoltaccu. De beschikbaarheid van het maximale vermogen vereist dat de temperatuur van de hoogvoltaccu tussen de 23 °C en 50 °C is en de auto een laadniveau van > 88% heeft. Met name afwijkingen van het hiervoor genoemde leiden mogelijk tot een vermindering in vermogen. De accutemperatuur kan, tot een bepaalde hoogte, beïnvloed worden via de functionaliteiten van de airconditioning. Het gewenste laadniveau van de hoogvoltaccu kan ingesteld worden in de auto. Het beschikbare vermogen kan op elk moment in het vermogen display van de auto worden getoond. Om de bruikbare capaciteit van de hoogvoltaccu zo hoog mogelijk te houden wordt het laadniveau van 80% aanbevolen voor dagelijks gebruik.

Catch my drift?
Je vergeet die laatste regel dikgedrukt te maken... Maar dit is inderdaad echt compleet van de pot gerukt.DaMenaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:16:
[...]
Dat blijft toch wel een beetje een ding, die folderpraat.
Neem de Volkswagen ID.4/5 GTX (en Q4 50 E-Tron en Enyaq RS). Dikke 299 PK. Maar dan:
Maximale vermogen 220 kW: dit maximale vermogen, berekend in overeenstemming met UN GTR.21, kan maximaal 30 seconden aaneengesloten gebruikt worden. Het in de individuele rijsituatie beschikbare vermogen hangt van verschillende factoren af, zoals de (omgevings-)temperatuur en laadstatus, conditie en fysieke veroudering van de hoogvoltaccu. De beschikbaarheid van het maximale vermogen vereist dat de temperatuur van de hoogvoltaccu tussen de 23 °C en 50 °C is en de auto een laadniveau van > 88% heeft. Met name afwijkingen van het hiervoor genoemde leiden mogelijk tot een vermindering in vermogen. De accutemperatuur kan, tot een bepaalde hoogte, beïnvloed worden via de functionaliteiten van de airconditioning. Het gewenste laadniveau van de hoogvoltaccu kan ingesteld worden in de auto. Het beschikbare vermogen kan op elk moment in het vermogen display van de auto worden getoond. Om de bruikbare capaciteit van de hoogvoltaccu zo hoog mogelijk te houden wordt het laadniveau van 80% aanbevolen voor dagelijks gebruik.
Maximaal vermogen voor maximaal 30s als accu tussen de 23-50 graden is én boven de 88%.
O ja, we adviseren je de accu niet hoger te laden dan 80%...

"Papa, waarom moet de auto zo lang opladen?"RobbieB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:20:
[...]
Je vergeet die laatste regel dikgedrukt te maken... Maar dit is inderdaad echt compleet van de pot gerukt.
Maximaal vermogen voor maximaal 30s als accu tussen de 23-50 graden is én boven de 88%.
O ja, we adviseren je de accu niet hoger te laden dan 80%...
"Omdat Papa morgen lekker 30 seconden lang wil scheuren!"
Catch my drift?
Heel begrijpelijk toch, anders loop je nog risico dat iemand je ziet en herkent in zo'n lelijk hok.DaMenaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:23:
[...]
"Papa, waarom moet de auto zo lang opladen?"
"Omdat Papa morgen lekker 30 seconden lang wil scheuren!"
Dat is bizar, dat red ik met mijn 77 kWh niet eens op 100%!Electrocar schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:45:
[Afbeelding]Veel beter word het niet bij een 58 kw accu
Rij al dik een week in mijn AWD GT-Line, wat een geweldig heerlijke auto zeg! Meridian sound vond ik in het begin zwaar tegenvallen, maar ik reed veel met ramen open waardoor de bass veel wegvalt. Nu is het geluid wel acceptabel na wat tweaken en waarschijnlijk gewenning.
Misschien een suffe vraag, maar hoe kan ik zien met hoeveel kW mijn auto momenteel geladen wordt? In de auto wordt het wel aangegeven, maar kan het nergens vinden in de app.
Misschien een suffe vraag, maar hoe kan ik zien met hoeveel kW mijn auto momenteel geladen wordt? In de auto wordt het wel aangegeven, maar kan het nergens vinden in de app.
Master_A
In de app kun je dat niet zien.Amiet01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:08:
Rij al dik een week in mijn AWD GT-Line, wat een geweldig heerlijke auto zeg! Meridian sound vond ik in het begin zwaar tegenvallen, maar ik reed veel met ramen open waardoor de bass veel wegvalt. Nu is het geluid wel acceptabel na wat tweaken en waarschijnlijk gewenning.
Las net dit, staat wel goed.
Vooral achter wordt het beter
https://www.autoblog.nl/n...a-ev6-helemaal-af-3391606
Hier kan je een foto zien met voor en na toepassen
https://www.h-r.com/de/news/886/kia-ev6
Er voor:
:strip_exif()/f/image/71CCPZ0cJT0zzJ5gwL97DFmu.jpg?f=fotoalbum_large)
Met verlaging
Er voor:
:strip_exif()/f/image/71CCPZ0cJT0zzJ5gwL97DFmu.jpg?f=fotoalbum_large)
Met verlaging
:strip_exif()/f/image/cLThdmsKjPmJipVsl0LvVWrl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door stimpyrulez op 13-09-2022 22:24 ]
Wel jammer dat ze zo met de kleuren hebben zitten photoshoppen, nu lijkt het net of dat ook echt nodig was om hem dan mooier te vinden.stimpyrulez schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:
Er voor:
[Afbeelding]
Met verlaging
[Afbeelding]
Ja leuk, en straks stuiterend als Een F1 auto op het rechte stukstimpyrulez schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:

Hahahaha als je foto van voor en na (via de linkjes) snel achter elkaar bekijkt zie je nog wel meer leuke photoshop trucjes, mind fucks).JerJon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:58:
[...]
Wel jammer dat ze zo met de kleuren hebben zitten photoshoppen, nu lijkt het net of dat ook echt nodig was om hem dan mooier te vinden.
Zoals de veranderde achtergrond (en dan bedoel ik niet eens dat die wat strakker en donkerder is).
Vraagje aan de eigenaren van een ev6, is android auti nu eigenlijk full screen, of heb je nog steeds een gedeelte van het scherm dat wegvalt?
Er zijn reports geweest van een uodate enkele maanden terug maar die lijken allemaal te komen van mensen in de vs.
YouTube: More information on Kia/Hyundai Update 220623,new Android Auto tips....
Er zijn reports geweest van een uodate enkele maanden terug maar die lijken allemaal te komen van mensen in de vs.
YouTube: More information on Kia/Hyundai Update 220623,new Android Auto tips....
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Het is nu inderdaad full screen.izzet3838 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:20:
Vraagje aan de eigenaren van een ev6, is android auti nu eigenlijk full screen, of heb je nog steeds een gedeelte van het scherm dat wegvalt?
Hmm, ieder zijn ding, maar ik vind het net lijken alsof je met een kofferbak vol stoeptegels rondrijdt en met een beetje pech voelt het ook zo. Verder horen er spacers bij deze set lees ik. Dat vind ik al helemaal petjes tuning.stimpyrulez schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:22:
Er voor:
[Afbeelding]
Met verlaging
[Afbeelding]
met een kofferbak vol stoeptegelsmarcel3 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:51:
[...]
Hmm, ieder zijn ding, maar ik vind het net lijken alsof je met een kofferbak vol stoeptegels rondrijdt en met een beetje pech voelt het ook zo. Verder horen er spacers bij deze set lees ik. Dat vind ik al helemaal petjes tuning.
Daar lijkt het wel op ja.
Maar vind persoonlijk wel dat er veel ruimte zit tussen de wielen en de wielkast.
Zelfs met de 20" wielen.
Maar ja, de vraag is wel of het comfort er niet slechter op wordt.
Ieder zijn ding
Visueel op die afbeelding heeft het wel wat.
Ik zou gokken dat als je er eentje zo verlaagd voorbij ziet komen je het niet eens zou zien.
Comfort is dan zeker nog een ding, want ik vind de auto standaard erg comfortabel.
Ik zou gokken dat als je er eentje zo verlaagd voorbij ziet komen je het niet eens zou zien.
Comfort is dan zeker nog een ding, want ik vind de auto standaard erg comfortabel.
Als je nog wat beter kijkt, zie je dat ze de foto's op verschillende plaatsen rond hetzelfde gebouw hebben gemaakt. De zon staat compleet anders en de vangrail is maar op een van beiden te zien. Kortom: één foto aan de ingang van het gebouw, één foto aan de uitgang (zoals bij veel bandencentralesJerJon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:07:
[...]
Hahahaha als je foto van voor en na (via de linkjes) snel achter elkaar bekijkt zie je nog wel meer leuke photoshop trucjes, mind fucks).
Zoals de veranderde achtergrond (en dan bedoel ik niet eens dat die wat strakker en donkerder is).
In veel reviews lees/hoor ik dat men de auto niet erg sportief vindt rijden (lees: onderstel is redelijk verend) dus voor de reviewers zal dit vast een welkome aanpassing zijn.Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:19:
Visueel op die afbeelding heeft het wel wat.
Het veercomfort zal zeker achteruitgaan, maar verlagen is een persoonlijke smaak waarbij je weet dat je inlevert op veercomfort..stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:59:
[...]
met een kofferbak vol stoeptegels
Daar lijkt het wel op ja.
..........................................................
Maar ja, de vraag is wel of het comfort er niet slechter op wordt.
Ieder zijn ding
Ik heb een EV6 gereden met 20" wielen en 1 met 19"wielen, zelfs daarbij was het verschil al merkbaar.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ja dat snap ik ook niet zo goed, klagen dat een niet sportauto niet zo sportief rijdt...Mini-me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:24:
[...]
In veel reviews lees/hoor ik dat men de auto niet erg sportief vindt rijden (lees: onderstel is redelijk verend) dus voor de reviewers zal dit vast een welkome aanpassing zijn.
Tevens vind ik hem persoonlijk in sport stand sportief genoeg, het onderstel wordt dan ook stijver.
heb niet het gevoel dat de auto 'stijver' wordt.Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:36:
[...]
Ja dat snap ik ook niet zo goed, klagen dat een niet sportauto niet zo sportief rijdt...![]()
Tevens vind ik hem persoonlijk in sport stand sportief genoeg, het onderstel wordt dan ook stijver.
Maar wel meer 'trigger happy'. het stroompedaal wordt veel gevoeliger en reageert stukken sneller.
Blijft wel jammer dat als je hem in Ipedal hebt staan dat er een 'vertraging' in zit als je hem effe goed intrapt.
Maar ja... je kan niet alles hebben helaas
Mijn ervaring is dat het stroompedaal een aan/uit knop wordt.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:53:
[...]
heb niet het gevoel dat de auto 'stijver' wordt.
Maar wel meer 'trigger happy'. het stroompedaal wordt veel gevoeliger en reageert stukken sneller.
Blijft wel jammer dat als je hem in Ipedal hebt staan dat er een 'vertraging' in zit als je hem effe goed intrapt.
Huhhh...? De buitendiameter van 20" wielen is toch exact even groot als de 19" wielen.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:59:
[...]
Maar vind persoonlijk wel dat er veel ruimte zit tussen de wielen en de wielkast.
Zelfs met de 20" wielen.
Ieder zijn ding
Is dat zo..?Wiliyama schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:25:
[...]
Huhhh...? De buitendiameter van 20" wielen is toch exact even groot als de 19" wielen.
Heb er geen verstand van...
Dacht altijd dat grote velgen ook automatisch grotere banden.
(aangezien grotere velgen vaak minder zuinig zijn en ging er dus vanuit dat ze ook groter/andere omloop maat hebben)
[ Voor 15% gewijzigd door stimpyrulez op 14-09-2022 09:48 ]
Een sportauto rijden maar verwachten dat hij de rem bedient, niet jij?stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:53:
[...]
heb niet het gevoel dat de auto 'stijver' wordt.
Lijkt me logischer om hem dan in regen OFF te zetten en je remmen gewoon aan te spreken vlak voor de bocht. Snel accelereren en snel remmen lukt alleen als de wagen het niet voor jou moet doen.
(alhoewel mijn Renault Grand Scenic met gas onderin een stuk trager is dan wanneer ik bij dezelfde snelheid de cruise control opzet met doelsnelheid een stuk hoger, dan kan het motormanagement systeem er ineens een minder luie bak van maken..)
ik doel op vanuit stilstand wegrijden (vol gas).Mini-me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:48:
[...]
Een sportauto rijden maar verwachten dat hij de rem bedient, niet jij?![]()
Lijkt me logischer om hem dan in regen OFF te zetten en je remmen gewoon aan te spreken vlak voor de bocht. Snel accelereren en snel remmen lukt alleen als de wagen het niet voor jou moet doen.
In de Ipedal stand heb je dan een minimale vertraging.
Als je hem in stand 3 zet, dan is hij wel gelijk weg als je volle bak gas geeft.
ach ja en remmen... dat doe je natuurlijk zo min mogelijk
Bedoel dan dat je volle bak regen wil natuurlijk

Persoonlijk vind ik Ipedal echt dikke top en remt als een malle.
en als het moet, dan rem ik een beetje bij (wat niet heel vaak gebeurd)
[ Voor 18% gewijzigd door stimpyrulez op 14-09-2022 09:58 ]
Maar wat zorgt voor het groter verbruik dan (mocht je dit weten)?Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:01:
Volgens mij is het zo:
20" velgen met 255/45 band: 737 mm hoog
19" velgen met 235/55 band: 742 mm hoog
Dus de 20" velgen hebben zelfs minder opvulling van de wielkasten
Dat ze zwaarder zijn (meer alu) of iets anders?
De EV6 heeft geen actieve dempers maar passieve dempers, dus niet instelbaar.Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:36:
[...]
.................................................................................![]()
Het onderstel blijft dus exact hetzelfde als bij de instelling ECO.
Wel zal de demper een ander karakteristiek vertonen in de sport stand omdat je dan ander frequenties in het onderstel krijgt. Het zijn dus frequentie afhankelijke dempers.
Je kan de dempers vergelijken met de dempers van Koni met het FSD principe.
Er zit een extra zuiger of ventiel in die op bepaalde frequenties meedoet.
Verder gaat mijn kennis ook niet dus voor verdere technische info zul je naar KIA of Koni moeten....
Meer massa om in beweging te zetten, de grotere velg weegt immers meer. Het gewicht komt ook nog eens verder van het middenpunt, massatraagheid gaat meer meespelen. En een hogere band beweegt meer in de zijkant en vangt oneffenheden daarmee beter op. Er zijn nog wel wat meer zaken maar dit zijn geloof ik de sterkste factoren.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
Maar wat zorgt voor het groter verbruik dan (mocht je dit weten)?
Het 20" wiel heeft 741,1-737,5=3,6:2=1,8mm minder opvulling.Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:01:
Volgens mij is het zo:
20" velgen met 255/45 band: 737 mm hoog
19" velgen met 235/55 band: 742 mm hoog
Dus de 20" velgen hebben zelfs minder opvulling van de wielkasten
En als het profiel slijt of bij ander bandenmerk zit er ook weer verschil in. Dus in de praktijk komt het er op neer dat 19 en 20" wielen gewoon de zelfde diameter en afrollengte hebben.
Je hebt gelijk.Solarman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
De EV6 heeft geen actieve dempers maar passieve dempers, dus niet instelbaar.
Wel zal de demper een ander karakteristiek vertonen in de sport stand omdat je dan ander frequenties in het onderstel krijgt. Het zijn dus frequentie afhankelijke dempers.
Verder gaat mijn kennis ook niet dus voor verdere technische info zul je naar KIA of Koni moeten....
Toch maar iets minder doen met de info van de video's van Autogefuhl, en het daarbij behorende placebo effect.

Hoe stugger de zijwanden en hoe breder de banden en die moeten bij 20" banden stugger zijn, hoe hoger het verbruik bij dezelfde bandenspanning. Ook de luchtweerstand is groter.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Wiliyama op 14-09-2022 11:41 ]
En ook het verschil tss 235 en 255. De banden zijn breder dus dat is meer rolweerstand.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
De breedte van de band en misschien deels gewicht.stimpyrulez schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
Dat klopt. Alleen door sportiever te rijden wordt de vering stugger. Aangezien je in sportstand waarschijnlijk sportiever gaat rijden voelt het stugger aan. In eco stand zal het bij dezelfde rijstijl hetzelfde aanvoelen.Solarman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:37:
[...]
De EV6 heeft geen actieve dempers maar passieve dempers, dus niet instelbaar.
Bovendien is een hogere bandwang aerodynamischer (beter afgerond) dan een lage. Is een keer uitgelegd tijdens zo'n E-auto Super test van Auto Motor Sport op Youtube.
Samengevat is verschil 19 inch versus 20 inch in het geval van de EV6 volgens mij hoofdzakelijk:
Samengevat is verschil 19 inch versus 20 inch in het geval van de EV6 volgens mij hoofdzakelijk:
- lager gewicht bij kleinere velg
- smallere banden bij 19 inch geven minder rolweerstand
- hogere bandenwang bij 19 inch is aerodynamischer
Als ik bij chargemap zoek naar gratis laadpunten dan zie ik op de kaart ook veel punten waarbij staat dat ze gratis zijn maar er staat ook bij: ' chargmap pass geaccepteerd ' wie weet wat dat betekend? Is het dan gratis?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DqOYLt03mhxosTV0ag9cYEzb.jpg?f=user_large)
Is dit sinds de laatste update? toevallig deze week met AA gereden en had nog geen volledig scherm...en ik loop een update achter volgens mij...
Een app, zoals maps, draait nog niet full screen. Maar je kunt nu wel twee apps tegelijk zien, één groot (links) en de ander verkleind (links).EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:33:
[...]
Is dit sinds de laatste update? toevallig deze week met AA gereden en had nog geen volledig scherm...en ik loop een update achter volgens mij...
Sinds de mei update meen ik.EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:33:
[...]
Je gevoel kan best kloppen hoor.Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:44:
[...]
Je hebt gelijk.
Toch maar iets minder doen met de info van de video's van Autogefuhl, en het daarbij behorende placebo effect.![]()
Wat @Wiliyama al aangeeft, door de sportstand veranderd je rijgedrag en dus de frequentie, je auto zal daardoor echt stugger aanvoelen op dat moment.
Heeft er iemand ervaring met de Kia ev6 te gebruiken als thuisbatterij?
Ik heb de Kia ev6 besteld, maar volgens de dealer kan deze niet gebruikt worden als thuisbatterij. Terwijl ik op vele andere sites en artikelen lees dat dit wel kan.
Ik ga binnen een paar maanden kijken om een laadstation te laten installeren.
Maar ik zou willen weten kan ik nu de ev6 gebruiken als thuisbatterij en zo ja op wat moet ik letten bij het plaatsen van een laad station thuis.....
Veel verwarring online IVM het al dan niet gebruik van de ev6 als thuisbatterij
Ik heb de Kia ev6 besteld, maar volgens de dealer kan deze niet gebruikt worden als thuisbatterij. Terwijl ik op vele andere sites en artikelen lees dat dit wel kan.
Maar ik zou willen weten kan ik nu de ev6 gebruiken als thuisbatterij en zo ja op wat moet ik letten bij het plaatsen van een laad station thuis.....
Dat kan blijkbaar ook, je moet in de developper settings van android auto je resolutie op 720 forceren dacht ik.ThatGuy2303 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:34:
[...]
Een app, zoals maps, draait nog niet full screen. Maar je kunt nu wel twee apps tegelijk zien, één groot (links) en de ander verkleind (links).
Vind het er zo wel keuriger uitzien trouwens, maar je kunt het proberen.
Denk sowieso dat met de coolwalk update het grotere scherm beter benut zal worden.
Welke instelling is dit precies? Ik kan bij ontwikkelaarsopties alleen iets vinden over minimale breedte, die staat op 411dpizzet3838 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:13:
[...]
Dat kan blijkbaar ook, je moet in de developper settings van android auto je resolutie op 720 forceren dacht ik.
Vind het er zo wel keuriger uitzien trouwens, maar je kunt het proberen.
Denk sowieso dat met de coolwalk update het grotere scherm beter benut zal worden.
Je bedoelt die coolwalk update die nooit gaat komenizzet3838 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:13:
[...]
Ik zie via de browser dat er een update is geweest op 9 september, maar op mijn telefoon zit ik nog op een versie van 28 juni en kan ook niet updaten.
[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 14-09-2022 12:41 ]
De EV6 kan dit niet, er is in NL wel een test met een paar aangepaste Ioniq 5's. Er komt, voor zover bekend, geen aanpassing aan de bestaande firmware om V2G om dit (hier) mogelijk te maken. Je hebt daar trouwens ook nog een andere (lees: veel duurdere) laadpaal nodig.WingGraph schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:10:
Heeft er iemand ervaring met de Kia ev6 te gebruiken als thuisbatterij?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik denk deze :ThatGuy2303 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:27:
[...]
Welke instelling is dit precies? Ik kan bij ontwikkelaarsopties alleen iets vinden over minimale breedte, die staat op 411dp
:strip_exif()/f/image/xTmpiRbXig6DXWMnk9GNCx8R.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar moet het nog testen..
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Deze vraag is niet specifiek voor de EV6 en past daardoor beter in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.Wiliyama schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
Als ik bij chargemap zoek naar gratis laadpunten dan zie ik op de kaart ook veel punten waarbij staat dat ze gratis zijn maar er staat ook bij: ' chargemap pass geaccepteerd ' wie weet wat dat betekent? Is het dan gratis?[Afbeelding]
Maar als ik even snel kijk zie ik dat deze laadpaal in sommige apps als betaald staat (Shell Recharge, Vattenfall Incharge) en in sommige als gratis (EV Company (LMS), Chargemap). Dus het hangt ook van je gebruikte laadpas af, Shell en Vattenfall rekenen een vast tarief. Je kunt het laadtarief voor jouw pas altijd zien in de bijbehorende app.
Als ik even Google op dat adres zie ik dat het een zorginstelling is (Adelante), dus die laadpaal zal dan ergens op hun terrein staan. EV-Box is een bekende leverancier aan bedrijven en instellingen, maar heeft dacht ik geen publieke laadpalen. Het kan dus ook zijn dat die gratis laadpaal op een afgesloten parkeerterrein voor het personeel staat, en dat hij per abuis als 'toegankelijk voor iedereen' staat geregistreerd. Misschien staat hij wel voor iedere bezoeker toegankelijk op het bezoekersparkeerterrein.
Maar ik zou zeggen, probeer hem te vinden en probeer het uit! Je kunt in de Chargemap app je laadervaringen en foto's delen met andere EV-rijders, zo informeren we elkaar. Nu staat daar nog niks voor deze paal. Je kunt onjuiste informatie ook aanpassen.
De Franse Chargemap laadpas kun je apart bestellen maar heeft relatief hoge laadkosten. De vermelding 'Chargemap Pass geaccepteerd' betekent alleen maar dat die laadpas een roaming-overeenkomst heeft met die laadpaalaanbieder, en dat je die daar kunt gebruiken. Omdat het een Franse laadpas is zal hij niet op alle laadpalen in Nederland werken zoals de Nederlandse laadpassen.
Opel Ampera-e (2020)
Nou.......er is een omweg om dit wel te doen, maar dan geheel handmatig.The Wizard schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:41:
[...]
De EV6 kan dit niet, er is in NL wel een test met een paar aangepaste Ioniq 5's. Er komt, voor zover bekend, geen aanpassing aan de bestaande firmware om V2G om dit (hier) mogelijk te maken. Je hebt daar trouwens ook nog een andere (lees: veel duurdere) laadpaal nodig.
Aangezien dit niet één van de veiligste manieren is ga ik dit verder niet uiteenzetten, maar de mogelijkheid is er door de V2L.
Denk die idd, heb zelf een audi en daar is het standaard al fullscreen, maar ik had ooit ergens gelezen dat je bij kia het kon aanpassen in de dev settings van aa.--HOOLIE-- schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:52:
[...]
Ik denk deze :
[Afbeelding]
Maar moet het nog testen..
Vind dat met de muziek er trouwens wel overzichtelijker uitzien dan zo'n giga kaart, maar ieder zijn ding.
In het IONIQ 5 topic wordt toch weer gesproken over het krijgen van de pre-conditionering van MY22. In Noorwegen is namelijk o.a. op Facebook aangekondigd dat de softwareupdate hiervoor vanaf heden te krijgen is via de dealer (geen OTA). Nog geen officiële communicatie voor zover ik gezien heb.
Zie o.a.: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72774032
Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:46:
In het IONIQ 5 topic wordt toch weer gesproken over het krijgen van de pre-conditionering van MY22. In Noorwegen is namelijk o.a. op Facebook aangekondigd dat de softwareupdate hiervoor vanaf heden te krijgen is via de dealer (geen OTA). Nog geen officiële communicatie voor zover ik gezien heb.
/f/image/GvnItth7iipNHecXZuHhnJFk.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt er verdacht veel op, of iemand heeft gephotoshopped.
Ik denk zelf dat ze het enkel gaan doen in landen waar er echte winterse omstandigheden zijn met lage temperaturen, zoals Noorwegen dus. Blijkbaar moeten een aantal modules geüpdatet worden en is het teveel werk, zeker nu met personeelstekorten.
Ook gespot op een EV6:
/f/image/WRTQD830z3VL5JGrvA0sLu3B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 14-09-2022 13:57 ]
Auw, gezien de modder is deze niet op de weg gebleven...
.
(Al kunnen dat op de foto's van @Phusebox ook 2 MY23 zijn) http://webmanual.kia.com/.../evelectricvehicle03.html
Scroll naar wintermodus en Batterij-conditionering.
Wintermodus
De wintermodus zal de rijprestaties en het DC-laden verbeteren tijdens de Winter.
Druk op EV > [] > Wintermodus .
Batterij-conditionering
Het systeem optimaliseert de accumodus voor het behouden van de rijprestaties en het verkorten van de DC-laadtijd tijdens het rijden.
Druk op EV > [] > Batterij-conditionering
Het lijkt er toch ergens op te (gaan) zitten gezien de web handleiding:Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:46:
(Al kunnen dat op de foto's van @Phusebox ook 2 MY23 zijn) http://webmanual.kia.com/.../evelectricvehicle03.html
Scroll naar wintermodus en Batterij-conditionering.
Wintermodus
De wintermodus zal de rijprestaties en het DC-laden verbeteren tijdens de Winter.
Druk op EV > [] > Wintermodus .
Batterij-conditionering
Het systeem optimaliseert de accumodus voor het behouden van de rijprestaties en het verkorten van de DC-laadtijd tijdens het rijden.
Druk op EV > [] > Batterij-conditionering
Momenteel is er maar 1 GT op kenteken in Nederland die rijdt, nu geeneen meer.........EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
Een GT met 'lakschade'...
[Afbeelding]

Dit ga je dus wel vaker zien ben ik bang.EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
[Afbeelding]
Als je kijkt naar de prijs i.c.m. het vermogen van de auto krijg je wel super/hyper car performance voor redelijk betaalbare prijs.
Mijn vermoeden is dat de GT in veel handen gaat komen van mensen die er niet mee overweg kunnen.
Edit: Wel grappig om te zien dat de gladde wielkast randen er "opgeklikt" zijn en niet onderdeel van het paneel zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 14-09-2022 14:34 ]
Mag ik jullie allen danken voor dit zeer informatieve topic? Ik lees al sinds bijna het begin mee, sinds ik mijn oog heb laten vallen op deze auto. Sinds begin dit jaar een GT in bestelling.
(@Anunnaki Ik ben Anoniem / lurker in de lijst, je zou mijn naam aan kunnen passen evt. Prognose staat nog altijd op december, nadat deze tussendoor een keer op Q1 2023 heeft gestaan.)
Al is het ook niet slim de eerste keer dat je ermee rijdt voluit te gaan (aanname).
(@Anunnaki Ik ben Anoniem / lurker in de lijst, je zou mijn naam aan kunnen passen evt. Prognose staat nog altijd op december, nadat deze tussendoor een keer op Q1 2023 heeft gestaan.)
Heeft er iemand van de GT bestellers nog iets vernomen van die rijtraining met een coureur o.i.d.? Geen slecht idee als ik dit zo zie.EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
[Afbeelding]
Al is het ook niet slim de eerste keer dat je ermee rijdt voluit te gaan (aanname).
Denk je?Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
[...]
Dit ga je dus wel vaker zien ben ik bang.
Als je kijkt naar de prijs i.c.m. het vermogen van de auto krijg je wel super/hyper car performance voor redelijk betaalbare prijs.
Mijn vermoeden is dat de GT in veel handen gaat komen van mensen die er niet mee overweg kunnen.
Edit: Wel grappig om te zien dat de gladde wielkast randen er "opgeklikt" zijn en niet onderdeel van het paneel zijn.
Is toch hetzelfde verhaal met al de tesla's die een dual motor hebben(long range & performance)?
Het hoeft niet eens een auto als de GT te zijn. Bestuurders hebben met een EV al meer kans op schade, laat staan de snellere EV's: https://www.ad.nl/auto/el...dit-is-de-reden~a4330113/Loei123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:33:
[...]
Dit ga je dus wel vaker zien ben ik bang.
Hoeveel schades zijn er al doordat mensen op de rem trappen die toch het gaspedaal bleek te zijn. Dat worden er met de acceleratie van de EV (hoera voor de I-pedal vertraging
Nieuwe all-season banden test door Tyre Review.
Resultaten waarbij je zelf een balans kunt instellen (bv minder urgentie voor sneeuw prestaties, meer voor nat etc):
https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm
Er komt binnenkort ook een nieuwe Tyre Review winterbandentest op Youtube. Maar er werd al even in de all season test genoemd dat de Michel Cross Climate 2 in de sneeuw beter presteert dan de helft van de geteste winterbanden... Dus ook voor sneeuw hoef je de CC2 niet links te laten liggen. Ben benieuwd naar de a.s. publicatie van de winterbandentest.
Resultaten waarbij je zelf een balans kunt instellen (bv minder urgentie voor sneeuw prestaties, meer voor nat etc):
Er komt binnenkort ook een nieuwe Tyre Review winterbandentest op Youtube. Maar er werd al even in de all season test genoemd dat de Michel Cross Climate 2 in de sneeuw beter presteert dan de helft van de geteste winterbanden... Dus ook voor sneeuw hoef je de CC2 niet links te laten liggen. Ben benieuwd naar de a.s. publicatie van de winterbandentest.
Waar ik nou wel benieuwd naar ben... Die Tye Review test is uitgevoerd met een Volkswagen Golf (?) met 1 maat banden: 225/45 R17. Dat is een stuk kleiner dan onze 19/20" wielen. Als ik lees wat de ANBW hier van vindt:Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:05:
Nieuwe all-season banden test door Tyre Review.
[YouTube: The Best 10 All Season / All Weather Tires for 2022 Tested and Rated!]
Als zij gelijk hebben (en ik zou het niet weten) dan vindt ik een positieve test op 17" op een veel lichtere auto nog niet genoeg reden om op mijn 2000kg EV6 op allseason banden rond te gaan rijden.Uit onze tests blijkt verder dat all seasonbanden beter werken onder kleinere, lichte auto’s en in kleinere bandenmaten. Onder grotere auto’s (SUV’s) of in uitgesproken grote en/of sportieve bandenmaten ben je veel beter af met een combinatie van zomer- en winterbanden. Voor een kleinere auto (of tweede auto) die vooral in Nederland gebruikt kunnen all seasonbanden een goed alternatief zijn.
Beste Kraagnogschaak,kraaknogschaak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:56:
Mag ik jullie allen danken voor dit zeer informatieve topic? Ik lees al sinds bijna het begin mee, sinds ik mijn oog heb laten vallen op deze auto. Sinds begin dit jaar een GT in bestelling.
[...]
Heeft er iemand van de GT bestellers nog iets vernomen van die rijtraining met een coureur o.i.d.? Geen slecht idee als ik dit zo zie.
Mij is verteld dat de eerste 100 bestellers van de GT een dag "les" krijgen op een gesloten circuit.
En aangezien mijn dealer zegt dat ik bij de eerste 10 zit zou dat dus moeten zijn, echter........
Mijn levering staat op november december, waar het eerst september was, dus wellicht valt het mee.
Maar ik heb geen haast
Groetjes,
Of 235 op de 19" nu zoveel verschil maakt... ik weet het ook niet maar heb gekozen voor de all seasons omdat ik verwacht nooit of zeeeer sporadisch in de sneeuw te rijden.itsjohan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:57:
[...]
Waar ik nou wel benieuwd naar ben... Die Tye Review test is uitgevoerd met een Volkswagen Golf (?) met 1 maat banden: 225/45 R17. Dat is een stuk kleiner dan onze 19/20" wielen. Als ik lees wat de ANBW hier van vindt:
[...]
Als zij gelijk hebben (en ik zou het niet weten) dan vindt ik een positieve test op 17" op een veel lichtere auto nog niet genoeg reden om op mijn 2000kg EV6 op allseason banden rond te gaan rijden.
Ik dacht zelfs eerste 200. Dat bericht is echter nergens meer te vinden. Maar op de recente video's van dat persevenement in Stockholm zei een journalist van een Nederlands blaadje/site dat er bijna 200 verkocht waren in Nederland. Dat zou betekenen dat 't voor iedereen zou gelden die hem al in bestelling had staan.Linnemans schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:23:
[...]
Beste Kraagnogschaak,
Mij is verteld dat de eerste 100 bestellers van de GT een dag "les" krijgen op een gesloten circuit.
En aangezien mijn dealer zegt dat ik bij de eerste 10 zit zou dat dus moeten zijn, echter........
Mijn levering staat op november december, waar het eerst september was, dus wellicht valt het mee.
Maar ik heb geen haastik rijdt sinds mei in de matgrijze AWD GT-Line en dat is ook erg prettig
Groetjes,
Nu kan ook nog meespelen dat ik de mijne zakelijk lease. Misschien is het enkel voor echte kopers. Zou ik gek vinden, maar toch.
Ik baal dat ik geen foto heb gemaakt; ik had een tijdje de winterwielen van mijn vorige auto (Saab 9-3) op de stapel met toekomstige winterwielen van de EV6 liggen. die saab wieltjes leken wel van een speelgoedauto, zo veel groter (en zwaarder...) zijn die EV6 wielen. Het is niet alleen de 17" vs 19" want dat is alleen de velg, het hele wiel inclusief band is een fors stuk groter.Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:50:
[...]
Of 235 op de 19" nu zoveel verschil maakt... ik weet het ook niet maar heb gekozen voor de all seasons omdat ik verwacht nooit of zeeeer sporadisch in de sneeuw te rijden.
Verder kan ik me prima voorstellen dat het gemak van allseason voor je opweegt tegen het gedoe en de kosten van 2 sets wielen hoor, zeker met de winters van de laatste paar jaren. Dat allseason net zo goed of zelfs beter is dan winterbanden op een EV6 daar ben ik echter, door het onbreken van tests, nog niet van overtuigd.
Ik ga de all seasons alleen in de winter rijden overigens
Toch bedankt voor het uitgebreide antwoord. Er staan op de chargemap pass app veel van de bovengenoemde laadpalen. Ik zal het gaan proberen.Wesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:53:
[...]
Deze vraag is niet specifiek voor de EV6 en past daardoor beter in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Maar als ik even snel kijk zie ik dat deze laadpaal in sommige apps als betaald staat (Shell Recharge, Vattenfall Incharge) en in sommige als gratis (EV Company (LMS), Chargemap). Dus het hangt ook van je gebruikte laadpas af, Shell en Vattenfall rekenen een vast tarief. Je kunt het laadtarief voor jouw pas altijd zien in de bijbehorende app.
Als ik even Google op dat adres zie ik dat het een zorginstelling is (Adelante), dus die laadpaal zal dan ergens op hun terrein staan. EV-Box is een bekende leverancier aan bedrijven en instellingen, maar heeft dacht ik geen publieke laadpalen. Het kan dus ook zijn dat die gratis laadpaal op een afgesloten parkeerterrein voor het personeel staat, en dat hij per abuis als 'toegankelijk voor iedereen' staat geregistreerd. Misschien staat hij wel voor iedere bezoeker toegankelijk op het bezoekersparkeerterrein.
Maar ik zou zeggen, probeer hem te vinden en probeer het uit! Je kunt in de Chargemap app je laadervaringen en foto's delen met andere EV-rijders, zo informeren we elkaar. Nu staat daar nog niks voor deze paal. Je kunt onjuiste informatie ook aanpassen.
De Franse Chargemap laadpas kun je apart bestellen maar heeft relatief hoge laadkosten. De vermelding 'Chargemap Pass geaccepteerd' betekent alleen maar dat die laadpas een roaming-overeenkomst heeft met die laadpaalaanbieder, en dat je die daar kunt gebruiken. Omdat het een Franse laadpas is zal hij niet op alle laadpalen in Nederland werken zoals de Nederlandse laadpassen.
Er zijn trouwens veel vragen op dit forum die niet specifiek met de EV6 te maken hebben. Zoals discussies over banden. Maar het klopt wat je zegt.
Oeps, hopelijk is het goed verzekerd. Want onderdelen zijn schrikbarend duur.EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
[Afbeelding]
Voorbeeld: vanmiddag geïnformeerd wat het zilverkleurige stripje op de achterklep kost. Dat net boven de nummerplaat zit. Prijs: € 251 excl. montage.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aCF5ABSJfvosA4yQxYMmVE72.jpg?f=user_large)
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic