Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
@Wiliyama Lekker dan. Geen camera in de buurt waar je iets aan hebt?

Niks zo erg als iemand anders die het veroorzaakt en dan gewoon weg rijdt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
Joer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:29:
[...]

Wat schandalig gggrrrrr. Is dit de motorkap? Dan is het die er tegen aan heeft gezeten een grote hoge auto
Nee, de achterklep. Wel vrij hoog. Niet door personenauto waarschijnlijk.
Ik wacht nu op prijsopgave van dent repair bedrijfje met hele goede recenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
@Wiliyama Lekker dan. Geen camera in de buurt waar je iets aan hebt?

Niks zo erg als iemand anders die het veroorzaakt en dan gewoon weg rijdt.
Inderdaad ik zal eens kijken of er een camera aanwezig is. Is waarschijnlijk op de parkeerplaats van de Makro gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Joer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:29:
[...]
Achterklep

Wat schandalig gggrrrrr. Is dit de motorkap? Dan is het die er tegen aan heeft gezeten een grote hoge auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-5qyKYgV16GsbqtKib59RhrlkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llouq8irHOF1QPbkmfn21pVk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
@Wiliyama nou ben je lekker mee, hopelijk niet maanden wachten op eventuele onderdelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:06
Rare schade. Lijkt eerder alsof er iemand met een golfclub o.i.d. heeft zitten slaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Tolga07 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:15:
[...]

Rare schade. Lijkt eerder alsof er iemand met een golfclub o.i.d. heeft zitten slaan..
Of een boze ex met een honkbal knuppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Wiliyama schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:48:
[...]

Inderdaad ik zal eens kijken of er een camera aanwezig is. Is waarschijnlijk op de parkeerplaats van de Makro gebeurd.
Denk dat de Makro wel camera’s heeft. Ff lang rijden en vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Lijkt meer veroorzaakt door een handvat van de grote Makro winkelkarren.

@Wiliyama
Hier een stukje uit de privacy-statement van de Makro: https://www.makro.nl/juridisch/privacy-statement

15. Cameratoezicht
Wij beveiligen onze winkels en enkele parkeerplaatsen bij de winkels ter bescherming van onze werknemers, klanten en eigendommen met camera’s. Deze camera's zijn duidelijk zichtbaar geplaatst en bij betreding van één van onze winkels en/of de betreffende parkeerplaatsen word je op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd. We gebruiken de beelden in geval van (een vermoeden van) diefstal of een ongeval. In geval van een concreet vermoeden van diefstal kunnen we het klantbestand raadplegen om de vermoedelijke dader aan te schrijven/te benaderen.

[ Voor 45% gewijzigd door Solarman op 09-09-2022 16:09 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
[quote]JT900 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:42:
[...]

😂

Doe ik hoor en ik heb geen job waardoor ik met zwarte handen de auto in moet. Lijkt wel of het zilver vergaat op die onderste strip
[/

Is de onderste strip zo wie zo niet donkerder dan de bovenste? Ik heb verder geen scheur-problemen e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door dejager58 op 09-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:45
Die strip is gemaakt van scheurijzer.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
Wiliyama schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:00:
Beetje balen. Een of andere kl##tz#k heeft mijn auto beschadigd.[Afbeelding]
Lekker asociaal zeg. Iemand zijn eigendom (in dit geval een auto) beschadigen en dan weglopen/-rijden.
Daar ben je toch voor verzekerd.

Hopelijk vindt je de dader en krijg je de schade vergoed. Zou zonde zijn om er je verzekering voor aan te moeten spreken.

Mocht de dader zich niet melden dan kun je nog het waarborgfonds proberen, https://waarborgfonds.vereende.nl/. Dan moet het wel om schade veroorzaakt door een ander motorvoertuig gaan. En je moet een getuige hebben die kan bevestigen/verklaren dat de schade voor het parkeren niet aanwezig was en na bij terugkomst wel. Even een goed verhaal van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
asennamm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:56:
[...]

Lekker asociaal zeg. Iemand zijn eigendom (in dit geval een auto) beschadigen en dan weglopen/-rijden.
Daar ben je toch voor verzekerd.

Hopelijk vindt je de dader en krijg je de schade vergoed. Zou zonde zijn om er je verzekering voor aan te moeten spreken.

Mocht de dader zich niet melden dan kun je nog het waarborgfonds proberen, https://waarborgfonds.vereende.nl/. Dan moet het wel om schade veroorzaakt door een ander motorvoertuig gaan. En je moet een getuige hebben die kan bevestigen/verklaren dat de schade voor het parkeren niet aanwezig was en na bij terugkomst wel. Even een goed verhaal van maken.
Een van de redenen dat ik bijna altijd een foto maak van waar ik mijn auto parkeer. Dan heb ik in ieder geval al iets van bewijs dat de auto van tevoren niet beschadigd was. Zeker op plekken waar ik het niet vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKR
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03

TKR

Dan had je beter een Tesla kunnen kopen, die filmen alles wat er met je bolide gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
TKR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:02:
Dan had je beter een Tesla kunnen kopen, die filmen alles wat er met je bolide gebeurt.
Behalve als de auto pilot besluit jou of iemand anders dood te rijden blijkbaar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Joer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:31:
[...]

Denk dat de Makro wel camera’s heeft. Ff lang rijden en vragen
Ja dat zou goed kunnen...... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Freezhost schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:51:
@Wiliyama nou ben je lekker mee, hopelijk niet maanden wachten op eventuele onderdelen
Donderdag komt een bedrijf het aan huis herstellen. Hij denkt dat het waarschijnlijk zal lukken. 100-125 €. Dat klinkt heel weinig. Alleen die zilveren strip zou dan besteld moeten worden. Benieuwd of die leverbaar is en wat de prijs zal zijn. Zo niet dan blijft het voorlopig zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Solarman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:02:
[...]

Lijkt meer veroorzaakt door een handvat van de grote Makro winkelkarren.

@Wiliyama
Hier een stukje uit de privacy-statement van de Makro: https://www.makro.nl/juridisch/privacy-statement

15. Cameratoezicht
Wij beveiligen onze winkels en enkele parkeerplaatsen bij de winkels ter bescherming van onze werknemers, klanten en eigendommen met camera’s. Deze camera's zijn duidelijk zichtbaar geplaatst en bij betreding van één van onze winkels en/of de betreffende parkeerplaatsen word je op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd. We gebruiken de beelden in geval van (een vermoeden van) diefstal of een ongeval. In geval van een concreet vermoeden van diefstal kunnen we het klantbestand raadplegen om de vermoedelijke dader aan te schrijven/te benaderen.
Dank je wel voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Dat klopt. Maar toch ben ik heeeeeeel blij dat ik niet op de Model Y uit Berlijn heb gewacht. Ook schijnt die ondertussen 12000€ duurder te zijn geworden.

• dosh
  • Laatst online: 21:55
Afgelopen periode 10 dagen op P3 bij Schiphol geparkeerd. Was benieuwd naar de drain over die periode. Aangekomen met 23% en vertrokken met 23%!

Verrassend genoeg niets verloren qua batterij.

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:51
Tenzij je zelf de stroomrekening daarvan mag betalen. Het alarm kost makkelijk 10% accu per dag. https://tesla360.nl/teslas-sentry-mode-aan-of-uitzetten/

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39
Sinds gisteravond heb ik gemerkt dat ik de bestuurdersstoel niet meer naar voren kan zetten. Ik hoor volgens mij wel het relais maar vervolgens gebeurt er niets. Als ik eerst de stoel naar achteren zet en vervolgens heel snel naar voren druk, dan wil hij een kwart van de tijd wel naar voren gaan. M.i. niets mis met de motor dus.

Op Google vind ik wel iemand op een EV6 forum met hetzelfde euvel en wordt benoemd dat zijn "stoel gereset" is, maar een week later moet er toch een onderdeel vervangen worden. Nadien is het topic dood.

Maandag bel ik natuurlijk de dealer, maar ben nu benieuwd of er mede-rijders zijn hier die eenzelfde euvel hebben gehad.

• Phusebox
dosh schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:03:
Afgelopen periode 10 dagen op P3 bij Schiphol geparkeerd. Was benieuwd naar de drain over die periode. Aangekomen met 23% en vertrokken met 23%!

Verrassend genoeg niets verloren qua batterij.
Apart. Bij mij staat ie niet eens een halve dag zonder dat er een procent af gaat.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:28
Phusebox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:30:
[...]

Apart. Bij mij staat ie niet eens een halve dag zonder dat er een procent af gaat.
EV6 staat nooit langer dan 1,5 dag stil, maar zelfs na 1,5 dag blijft accu percentage gelijk. Er gaat niets vanaf.

[ Voor 22% gewijzigd door Anunnaki op 10-09-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
Phusebox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:30:
[...]

Ik denk dat er toch wel genoeg voorbeelden zijn nu die suggereren dat er iets met jouw auto aan de hand is.

• Dartlink
Wellicht dat dat relais voor de steenmarters ook wel eea doet ja.

• Phusebox
Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:30:
Wellicht dat dat relais voor de steenmarters ook wel eea doet ja.
Dacht ik zelf ook maar goed, zoveel stroom kan dat niet gebruiken denk ik dan... is aangesloten op de 12V uiteraard, maar ja die moet dan steeds bijgeladen worden.

• Dartlink
Phusebox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:32:
[...]

Dacht ik zelf ook maar goed, zoveel stroom kan dat niet gebruiken denk ik dan... is aangesloten op de 12V uiteraard, maar ja die moet dan steeds bijgeladen worden.
Meten is weten toch? Even multimeter ertussen?

Speaking of which, ik kan me iets herinneren dat de 12V niet opgeladen zou worden door de 800V batterij? Dan riepen we een jaar geleden onderhand. Echter heb ik laatst per ongeluk zo'n 12 uur de DRL + achterlicht aan laten staan terwijl de auto uit stond en auto startte nog perfect erna, wellicht gefixt door een update?

• Phusebox
Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:33:
[...]

Speaking of which, ik kan me iets herinneren dat de 12V niet opgeladen zou worden door de 800V batterij? Dan riepen we een jaar geleden onderhand. Echter heb ik laatst per ongeluk zo'n 12 uur de DRL + achterlicht aan laten staan terwijl de auto uit stond en auto startte nog perfect erna, wellicht gefixt door een update?
Heb geen multimeter :)

Ik zie mijn 12V nooit veel lager dan 85% komen overigens.

• Dartlink
Phusebox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:35:
[...]

Heb geen multimeter :)

Ik zie mijn 12V nooit veel lager dan 85% komen overigens.
Paar euro bij de action :+

Hoe meet je die 85% ik zie in mijn app enkel OK of niet OK namelijk.

• Phusebox
Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:36:
[...]

Paar euro bij de action :+

Hoe meet je die 85% ik zie in mijn app enkel OK of niet OK namelijk.
De API van Kia ondersteunt het blijkbaar want ik kan dat in de Kia app voor Homey zien.

• Dartlink
Phusebox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:37:
[...]

De API van Kia ondersteunt het blijkbaar want ik kan dat in de Kia app voor Homey zien.
Ah check, die leest mijn Homeassistant API nog niet uit iig.

Maar ik hecht weinig waarde aan de app/api waarde. Buurmeisje in haar Fiat 500 kon dat ook mooi uitlezen, app zegt "accu OK!!", maar auto startte niet, ANWB erbij en ja hoor cel van de accu kapot :+

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:35

Adjo

my first vectrex...

Vraag: weet iemand hoe je de bandenspanning kunt resetten. Heb overal gezocht én gegoogled, kan het niet vinden...

Achtergrondinfo: vanmorgen heb ik de banden allemaal van 2,2 naar 2,5 bar gebracht, nadat dashboard aangaf dat twee banden 'lage spanning' hebben (hoewel ze ook gewoon op 2,2 stonden). Nu staan ze allemaal op 2,5 en toch krijg ik de melding van die twee banden niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:53
Adjo schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:18:
Vraag: weet iemand hoe je de bandenspanning kunt resetten. Heb overal gezocht én gegoogled, kan het niet vinden...

Achtergrondinfo: vanmorgen heb ik de banden allemaal van 2,2 naar 2,5 bar gebracht, nadat dashboard aangaf dat twee banden 'lage spanning' hebben (hoewel ze ook gewoon op 2,2 stonden). Nu staan ze allemaal op 2,5 en toch krijg ik de melding van die twee banden niet meer weg.
Hier heb ik ook last van gehad en contact gehad met de dealer. Zijn antwoord was dat deze melding vanzelf moet verdwijnen. Er is géén resetmogelijkheid. En inderdaad na een paar dagen was deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:39:
[...]

Hier wel, je hebt de car battery en de EV battery. De eerste is de 12v accu. Ik gebruik de Kia Uvo / Hyundai Bluelink integratie vanuit HACS.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 13:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lofpVmZV-L7AKfDcoRh9bi5O4K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqwlXku6ItNuIKoSK0bdbRg6.jpg?f=fotoalbum_largeVeel beter word het niet bij een 58 kw accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

bello2011 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:05:
[...]

Hier heb ik ook last van gehad en contact gehad met de dealer. Zijn antwoord was dat deze melding vanzelf moet verdwijnen. Er is géén resetmogelijkheid. En inderdaad na een paar dagen was deze weg.
Da's eigenlijk best slecht. Je verwacht dat ie ofwel meet dat de banden meer spanning hebben en de melding verdwijnt direct. Ofwel hij meet dat de banden meer spanning hebben en vraagt om deze spanning vast te leggen (reset, wat mijn VAG auto's altijd deden). Deze variant is niet logisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
FirePuma142 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:35:
[...]

Hier wel, je hebt de car battery en de EV battery. De eerste is de 12v accu. Ik gebruik de Kia Uvo / Hyundai Bluelink integratie vanuit HACS.
Ah yes, dan is die optie erbij gekomen sinds vorig jaar Oktober (sindsdien eigenlijk niets meer aan aangepast). Geinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 20-09 15:49
Adjo schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:18:

Vaak moet je een paar KM rijden.
Pas bij het rijden gaat de auto de druk opnieuw bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Ik niks nieuws of ouds het reset verhaal. Volvo had dat ook. Bij storing en na reparatie eerst een stuk rijden dan reset ie zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
Electrocar schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:45:
[Afbeelding]Veel beter word het niet bij een 58 kw accu
Netjes! Ik haal 375 km op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dan wil ik wel eens die voorgaande 2 acculadingen met je meerijden om te kijken wat je rijstijl is. Heb je een knijpkat in de auto of een loopfiets met dynamo ingebouwd?

Ik kan bevestigen dat de 12v accu niet bijgeladen zal worden door de 800 volt accu indien de grote accu onder een bepaald % komt.

Als je erboven blijft, zal 12v altijd bijgeladen worden.

Ik heb een keer of 20 in de afgelopen 3 maanden noodgedwongen 6-8 uur met knipperende lichten gestaan. Waarvan één x met een grote accu die nog maar 6% vol was. Die dag ging mijn 12v plat na 5 uur.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Jaloers!!
Dat haal ik met 77Kwh niet eens... :?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
--HOOLIE-- schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:41:
[...]

Jaloers!!
Dat haal ik met 77Kwh niet eens... :?
12.5kw op 100km haal je ook niet als je met het verkeer mee rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Adjo schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:03:
[...]

Da's eigenlijk best slecht. Je verwacht dat ie ofwel meet dat de banden meer spanning hebben en de melding verdwijnt direct. Ofwel hij meet dat de banden meer spanning hebben en vraagt om deze spanning vast te leggen (reset, wat mijn VAG auto's altijd deden). Deze variant is niet logisch...
Toch wel, die VAG auto's hebben een poormans systeem: die meet aan de hand van de omwentelingen van elk wiel of er misschien een lege tussen zit. kost geen drol hardware extra, want ze gebruiken de ABS sensoren om het aantal omwentelingen te tellen, stukkie software erop loslaten en de platte band valt door de mand.
Daarom moet je de boel ook zelf resetten. De auto heeft zelf niks gemeten, maar met reset geef je aan het het aantal omwentelingen nu past bij volle banden en gaat 'tie opnieuw rekenen met dat als ijkpunt.
de EV6 heeft sensoren in de banden die ongetwijfeld op een kleine batterij werken. die zenden echt niet uit als de boel stil staat, en zeker niet elke 5 seconden. Daarom dus even geduld uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:33:
[...]

Hoe zou de 12V accu dan opgeladen moeten worden ??? Is natuurlijk altijd al uit de HV accu, andere bronnen van energie zijn er immers niet ...
Dat lijkt overigens alleen te gebeuren als de auto op "ready" staat, want als je een tijdje in de accessoires stand met de radio of navi zit te vogelen krijg je een melding dat je boel moet starten om uitputting van de accu te voorkomen. Natuurlijk kun je een nachtje het stadslicht en achterlichten laten branden - zoveel trekt dat niet en het kan al jaren in elke auto die parkeerlichten heeft (Dat mist deze bak en dat is knap vervelend).
Bedenk daarbij dat de 12V accu geen startmotor hoeft rond te trekken, dus zolang er nog iets van prik in zit om het startcircuit op gang te helpen ben je weer op weg. Van iets "starten" is in een EV amper sprake natuurlijk. Aanzetten lijkt me een betere term :-)

[ Voor 35% gewijzigd door JeJeBe op 11-09-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Loei123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:53:
[...]

Ik denk dat er toch wel genoeg voorbeelden zijn nu die suggereren dat er iets met jouw auto aan de hand is.
Ik zou die marterverjager er eens uitschroeven, eens kijken hoeveel ellende je dan opeens minder hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
JeJeBe schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:10:
[...]

Hoe zou de 12V accu dan opgeladen moeten worden ??? Is natuurlijk altijd al uit de HV accu, andere bronnen van energie zijn er immers niet ...
Dat lijkt overigens alleen te gebeuren als de auto op "ready" staat, want als je een tijdje in de accessoires stand met de radio of navi zit te vogelen krijg je een melding dat je boel moet starten om uitputting van de accu te voorkomen. Natuurlijk kun je een nachtje het stadslicht en achterlichten laten branden - zoveel trekt dat niet en het kan al jaren in elke auto die parkeerlichten heeft (Dat mist deze bak en dat is knap vervelend).
Bedenk daarbij dat de 12V accu geen startmotor hoeft rond te trekken, dus zolang er nog iets van prik in zit om het startcircuit op gang te helpen ben je weer op weg. Van iets "starten" is in een EV amper sprake natuurlijk. Aanzetten lijkt me een betere term :-)
Nou vorig jaar toen de eersten hun auto hadden zijn we erachtergekomen dat (destijds) de 12V dus niet opgeladen werd door de 800V ;) Vandaar. Wellicht tegenwoordig een update geweest, of natuurlijk klassiek een dynamo erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]

[...]
Laadkabel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Zie mijn verhaal. Toch leeg kunnen trekken na een dagje knipperen. Moet wel zeggen dat ik met (excuus vorig bericht klopte niet exact) ) 6km range aankwam na een rit van 130 km gereden te hebben. Dus 12v was al even aan, was al even niet bijgeladen vanwege lage hoofdaccu, én kreeg 6 uur knipperen voor zijn kiezen.

En oja. Ik heb voorgaande dagen iedere keer gereden tussen 20% en 6%, dus kan mij voorstellen dat m’n 12V daar ook niet echt vol van kon raken.

Het kan dus wel ;). De overige 19X ging wel goed (omdat accu voller was)

[ Voor 7% gewijzigd door king_dude op 11-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

JeJeBe schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:04:
[...]

Toch wel, die VAG auto's hebben een poormans systeem: die meet aan de hand van de omwentelingen van elk wiel of er misschien een lege tussen zit. kost geen drol hardware extra, want ze gebruiken de ABS sensoren om het aantal omwentelingen te tellen, stukkie software erop loslaten en de platte band valt door de mand.
Daarom moet je de boel ook zelf resetten. De auto heeft zelf niks gemeten, maar met reset geef je aan het het aantal omwentelingen nu past bij volle banden en gaat 'tie opnieuw rekenen met dat als ijkpunt.
de EV6 heeft sensoren in de banden die ongetwijfeld op een kleine batterij werken. die zenden echt niet uit als de boel stil staat, en zeker niet elke 5 seconden. Daarom dus even geduld uitoefenen.
Dank voor je reactie, zo te lezen heb je er veel verstand van. Ik heb echter na het oppompen van de banden zo'n 40 km gereden, zowel snelweg als provinciaal als bebouwde kom. Dat zou toch genoeg moeten zijn om te resetten. Ook na parkeren en later weer aan zetten blijft de melding. Ik blijf het raar vinden dat dit meerdere uren/dagen zou duren. Maar ik vertrouw op je reactie (en die van anderen) dat de melding binnen enkele dagen verdwijnt.
Overigens is het verschijnen van de melding ook een raadsel; opeens vanmorgen was het er, terwijl de druk in de twee banden 2,1 was en in de andere banden die de melding niet kregen was de druk 2,2. o,1 verschil dus. En sterker nog, na enkele kilometers was de druk zelfs weer overal gelijk (2,2) en toch bleef de melding bij de linkervoorband en rechterachterband staan. Ze liepen niet verder leeg, waren dus niet lek. Ook dan zou het systeem toch uit zichzelf de melding hebben moeten opheffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Dartlink schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:50:
[...]

Nou vorig jaar toen de eersten hun auto hadden zijn we erachtergekomen dat (destijds) de 12V dus niet opgeladen werd door de 800V ;) Vandaar. Wellicht tegenwoordig een update geweest, of natuurlijk klassiek een dynamo erin :)
Hoe ben je daar achter gekomen dan ?
Dynamo is uit rendementsoogpunt volkomen kolder natuurlijk. Een inverter met een rendement dat makkelijk >95% zal zijn is het enige logische antwoord. Met een update zal er niet eens een dynamo verdwijnen en een inveter opduiken, dat is onzin. De toen bedachte "conclusie" kan niet anders dan foutief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

nope, onhoudbaar idee. Ik laad pas op als de accu bijna leeg is, en mijn 12V accu is meestal bij thuiskomst 98%. Dat is niet houdbaar als er maar eens in de zoveel dagen een laadmoment zou zijn.
Als je zoiets probeert te ontrafelen moet je kijken naar de gedragingen van het systeem die je uit de praktijk kent en wegstrepen uit je ideeën wat daarin niet past. 12V opladen alléén via de kabel valt in de laatste categorie ;-)
Overigens kan het natuurlijk wel zo zijn dat aan de laadpaal de 12V óók geladen wordt, maar niet alléén dán , dus ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door JeJeBe op 11-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Adjo schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:42:
[...]

Dank voor je reactie, zo te lezen heb je er veel verstand van. Ik heb echter na het oppompen van de banden zo'n 40 km gereden, zowel snelweg als provinciaal als bebouwde kom. Dat zou toch genoeg moeten zijn om te resetten. Ook na parkeren en later weer aan zetten blijft de melding. Ik blijf het raar vinden dat dit meerdere uren/dagen zou duren. Maar ik vertrouw op je reactie (en die van anderen) dat de melding binnen enkele dagen verdwijnt.
Overigens is het verschijnen van de melding ook een raadsel; opeens vanmorgen was het er, terwijl de druk in de twee banden 2,1 was en in de andere banden die de melding niet kregen was de druk 2,2. o,1 verschil dus. En sterker nog, na enkele kilometers was de druk zelfs weer overal gelijk (2,2) en toch bleef de melding bij de linkervoorband en rechterachterband staan. Ze liepen niet verder leeg, waren dus niet lek. Ook dan zou het systeem toch uit zichzelf de melding hebben moeten opheffen?
Wellicht gebeurt dat maar eens in de x aantal uren, waarbij x best wel een grote waarde kan zijn. We kennen het algoritme niet, misschien moet de boel juist wel geruime tijd stil staan en afkoelen zodat je de juiste spanning meet. Anders zou een uurtje in de volle zon of een wilde rit hele hoge waarden op het display toveren die dan na afkoelen weer bijgesteld moeten worden.
Het enige wat een reden kan zijn om direct een actuele waarde door te geven is een plotselinge scherpe daling, want dat kan bijna niet anders dan een lek zijn. Dat is ook relevant voor de veiligheid en dat is de hele reden dat monitoring verplicht is tegenwoordig.
Vanuit kostenbesparing zullen er wel passieve sensoren gebruikt zijn die alleen uit eigen beweging zenden. Duurdere sensoren kunnen ook uitgevraagd worden door de auto, maar ja, dat is duurder ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
Adjo schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:42:
[...]

Pomp ze gewoon nog wat harder op, minstens 2.5, en ik geef je op een briefje dat de melding aan het einde vd straat weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

marcel3 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:46:
[...]

Pomp ze gewoon nog wat harder op, minstens 2.5, en ik geef je op een briefje dat de melding aan het einde vd straat weg is.
Das een goeie! Staat op sticker in B stijl. afhankelijk van bandenmaat en voor/achter loopt dat tussen 2.5 en 2.9 bar volgens het grote boze internet :P

[ Voor 4% gewijzigd door JeJeBe op 11-09-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Dartlink schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:39:
[...]

Maar ik hecht weinig waarde aan de app/api waarde. Buurmeisje in haar Fiat 500 kon dat ook mooi uitlezen, app zegt "accu OK!!", maar auto startte niet, ANWB erbij en ja hoor cel van de accu kapot :+

Meten is weten.
dan moet je toch eens een update doen, is wel degelijk uit te lezen hoor.
is al gepost hier .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIwl56pVCtj5ktxNwq27SzMFHPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f5Izyo2YhoU9QNC4HxBfyDvE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:57:
[...]

12.5kw op 100km haal je ook niet als je met het verkeer mee rijdt.
Maar wel als je heel rustig en vooral binnen de bebouwde kom rijdt en dan zeker niet sneller dan 70 km/h. Tenminste dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:43:
[...]

Maar wel als je heel rustig en vooral binnen de bebouwde kom rijdt en dan zeker niet sneller dan 70 km/h. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ja maar hoeveel moet je dan wel niet rijden op die snelheden om dat als range te krijgen?

Ik ben nu al een maand verder na mijn trip naar Berlijn (met grote stukken 130-170) en de range is nog amper daar van hersteld. 100% is nu 430 km bij mij, terwijl het maandgemiddelde op 14.4 kWh/100 km zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Wiliyama schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:43:
[...]

Ja dan zou het kunnen, maar dat is voor veel mensen niet reëel als dagelijkse kms denk ik.

Persoonlijk heb ik de auto ook niet om er rustig mee te rijden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:04:
[...]

Ja maar hoeveel moet je dan wel niet rijden op die snelheden om dat als range te krijgen?

Ik ben nu al een maand verder na mijn trip naar Berlijn (met grote stukken 130-170) en de range is nog amper daar van hersteld. 100% is nu 430 km bij mij, terwijl het maandgemiddelde op 14.4 kWh/100 km zit.
Mopper je in de auto ook hardop? Misschien plaagt de spraakassistent je op deze manier terug O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Mini-me schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:14:
[...]

Mopper je in de auto ook hardop? Misschien plaagt de spraakassistent je op deze manier terug O-)
Als de spraakassistent dat dan wel verstaat is dat al heel wat, want voor de rest verstaat ie niks. Niet van mij, van mijn vrouw, noch van enig ander persoon die ik al eens heb gevraagd te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
JeJeBe schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:27:
[...]

nope, onhoudbaar idee. Ik laad pas op als de accu bijna leeg is, en mijn 12V accu is meestal bij thuiskomst 98%. Dat is niet houdbaar als er maar eens in de zoveel dagen een laadmoment zou zijn.
Als je zoiets probeert te ontrafelen moet je kijken naar de gedragingen van het systeem die je uit de praktijk kent en wegstrepen uit je ideeën wat daarin niet past. 12V opladen alléén via de kabel valt in de laatste categorie ;-)
Overigens kan het natuurlijk wel zo zijn dat aan de laadpaal de 12V óók geladen wordt, maar niet alléén dán , dus ;-)
Idd, het zou totaal onzinnig zijn als de laadkabel de enige energiebron zou zijn. Met een grote 800V batterij aan boord kan ik me niet voorstellen waarom je een andere energiebron zou zoeken voor de 12V batterij. En het oranje dashboard lampje is niet voor niets geplaatst: waarom zou de auto de bestuurder moeten informeren dat de 12V wordt bijgeladen? In je ICE krijg je die melding toch ook niet te zien?
Een dynamo of andere mechanische oplossing leidt alleen maar tot enorme verliezen (omzetting, en gewicht tijdens regulier transport). Er is geen andere logische verklaring dan een kleine 800V -> 12V omvormer voor het periodiek bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mini-me schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:18:
[...]

Idd, het zou totaal onzinnig zijn als de laadkabel de enige energiebron zou zijn. Met een grote 800V batterij aan boord kan ik me niet voorstellen waarom je een andere energiebron zou zoeken voor de 12V batterij. En het oranje dashboard lampje is niet voor niets geplaatst: waarom zou de auto de bestuurder moeten informeren dat de 12V wordt bijgeladen? In je ICE krijg je die melding toch ook niet te zien?
Een dynamo of andere mechanische oplossing leidt alleen maar tot enorme verliezen (omzetting, en gewicht tijdens regulier transport). Er is geen andere logische verklaring dan een kleine 800V -> 12V omvormer voor het periodiek bijladen.
Heb zelf nog nooit een oranje lampje gezien overigens, iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Moest aan dit filmpje van James May denken (Model S).

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:29
Mini-me schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:18:
[...]

Het oranje lampje zit alleen in de Amerikaanse uitvoering, zal wel een juridische/aansprakelijkheids achtergrond hebben.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
[...]

Als de spraakassistent dat dan wel verstaat is dat al heel wat, want voor de rest verstaat ie niks. Niet van mij, van mijn vrouw, noch van enig ander persoon die ik al eens heb gevraagd te testen.
Ik snap ook niet wat je met die spraak assistent moet, het is me wel gelukt om iemand te bellen, maar een navigeer opdracht snap ie al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JerJon schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:18:
[...]

Ik snap ook niet wat je met die spraak assistent moet, het is me wel gelukt om iemand te bellen, maar een navigeer opdracht snap ie al helemaal niet.
Ik was gewend om o.a. de AC daar ook mee te bedienen, zeker nu je met vage touch controls zit en je ook nog moet wisselen (in mijn geval) qua display om te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:04:
[...]

Ik kan me dat bijna niet voorstellen dat je nu gemiddeld 14.4 haalt met volgens mij dagelijks woon/ werk verkeer en meteen de snelweg op. Dan is je verbruik toch ongeveer 17.9 dat klinkt reëel. En wat geeft de auto aan als je de teller van het totaal gebruik reset? Dan haal je dat extreme gebruik naar Berlijn uit je gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ik kan me dat bijna niet voorstellen dat je nu gemiddeld 14.4 haalt met volgens mij dagelijks woon/ werk verkeer en meteen de snelweg op. Dan is je verbruik toch ongeveer 17.9. dat klinkt reëel. En wat heeft de auto aan als je de teller van het totaal gebruik reset? Dan haal je dat extreme gebruik naar Berlijn uit je gemiddelde.
Ik rij nooit harder dan 105, trek super langzaam op en coast tot in het extreme.

14.4 is uit de app, dat is inderdaad wel wat optimistisch
De auto zelf geeft meestal tussen de 15.5 en 15.7 aan van laden tot weer bijna leeg.
430 km range komt neer op ca. 16,7 kWh/100 km volgens mij (72 kWh accu, want schijnbaar kun je dat maximaal gebruiken).

Vooral gewoon de willekeur en vaagheid van deze cijfers vind ik echt onbegrijpelijk. Waarom kan op zijn minst de app niet hetzelfde tonen als de auto?

Ik wil de teller van totaal niet resetten want dat is vanaf dag 1 :/

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 12-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:30:
[...]

Ik rij nooit harder dan 105, trek super langzaam op en coast tot in het extreme.

De auto zelf geeft meestal tussen de 15.5 en 15.7 aan van laden tot weer bijna leeg.

Oh... Dan begrijp ik het. Dat gemiddelde klopt dan wel. Ik zit op 15.0 maar hoef nooit ergens op tijd te zijn. Ik kijk alleen naar de 3 tellers van de auto en nooit naar die van de app. Maar jij hebt al rond de 10.000 km gereden. Ja dan wordt de invloed op het gemiddelde steeds kleiner. Zelf heb ik die totaal teller 2x per ongeluk op '0' gedrukt. Maar was geen probleem omdat ik toen ook al steeds op 15.0 zat gemiddeld. Voor mij is de teller 'na het laden' de meest relevante.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiliyama op 12-09-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
  • Laatst online: 19-09 20:57
[...]

430 km range komt neer op ca. 16,7 kWh/100 km volgens mij (72 kWh accu, want schijnbaar kun je dat maximaal gebruiken).

Vooral gewoon de willekeur en vaagheid van deze cijfers vind ik echt onbegrijpelijk. Waarom kan op zijn minst de app niet hetzelfde tonen als de auto?

Ik heb even gekeken naar afgelopen periode. Afgelegd 1916 KM en verbruik 293,82 kWh, dus 15,33 kWh/100

Daarin zit ook stuk Frankrijk waar ik op snelweg waar het kon 130 reed. Zoveel mogelijk ACC en verder alles op de i-pedal. Drive mode Eco, Verder niks bijzonders, climate op 22 graden, gewoon vlot optrekken en goed meerijden met het verkeer. Doe tov mijn ice eigenlijk niet veel anders met uitzondering dat deze EV veel relaxter rijd :*)

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
ERN5T schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:23:
[...]

Het oranje lampje zit alleen in de Amerikaanse uitvoering, zal wel een juridische/aansprakelijkheids achtergrond hebben.
Mijn EV6 is nog in bestelling dus alleen online voorbij zien komen. Ik had me niet gerealiseerd dat dat alleen in US versies is. Super, minder reflecties in de voorruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
sQuare schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:51:
[...]

Ik heb even gekeken naar afgelopen periode. Afgelegd 1916 KM en verbruik 293,82 kWh, dus 15,33 kWh/100

Daarin zit ook stuk Frankrijk waar ik op snelweg waar het kon 130 reed. Zoveel mogelijk ACC en verder alles op de i-pedal. Drive mode Eco, Verder niks bijzonders, climate op 22 graden, gewoon vlot optrekken en goed meerijden met het verkeer. Doe tov mijn ice eigenlijk niet veel anders met uitzondering dat deze EV veel relaxter rijd :*)
Ik ben continue bezig met range managen. AC uit als het kan, AC op driver only, alle overbodige spullen uit de auto voor gewicht, achter vrachtwagens hangen, er uit getrokken worden bij stoplichten door 20 jaar oude ICE auto's etc.

En nog crappy verbruikscijfers. :+
Ach ja het is een auto he en je komt er mee van A naar B. dat doet ie dan nog wel 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 12-09-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]
Als ik mijn verbruik in de app bekijk en terug reken dan lijkt het erop dat het hier gaat om de rij energie. Het gebruik in de auto gaat over de totale energie die verbruikt wordt inclusief airco etc. Zou dat het verschil zijn? Bij mij klopt het dan wel als mijn redenering klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

(72 kWh accu, want schijnbaar kun je dat maximaal gebruiken).
Is de rest niet gewoon 'reserve'?
Dit als zijnde 'reserve tank' bij een ICE.
Dus je kan wel meer, maar die worden niet meegerekend met je normale capaciteit, om zo te voorkomen dat je hem te snel te leeg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
stimpyrulez schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
[...]

Is de rest niet gewoon 'reserve'?
Dit als zijnde 'reserve tank' bij een ICE.
Dus je kan wel meer, maar die worden niet meegerekend met je normale capaciteit, om zo te voorkomen dat je hem te snel te leeg rijdt.
Volgens mij is die 'reserve' zodat accudegradatie enigszins opgevangen kan worden door deze extra capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-09 15:31
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ik ben continue bezig met range managen. AC uit als het kan, AC op driver only, alle overbodige spullen uit de auto voor gewicht, achter vrachtwagens hangen, er uit getrokken worden bij stoplichten door 20 jaar oude ICE auto's etc.

En nog crappy verbruikscijfers. :+
Ach ja het is een auto he en je komt er mee van A naar B. dat doet ie dan nog wel 8)
Ik moet toch opmerken Phusebox dat ik je nog weinig positiefs over de auto heb horen zeggen, alle respect voor een ieder maar jij moet wel erg veel spijt hebben dat je hieraan begonnen bent. In tegenstelling tot zoveel mensen die het een geweldige auto vinden. Ik heb hem nog niet maar ik lees alleen maar klachten van jou. Nogmaals alle respect voor ieders mening.... O-)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:08:
[...]

Ik moet toch opmerken Phusebox dat ik je nog weinig positiefs over de auto heb horen zeggen, alle respect voor een ieder maar jij moet wel erg veel spijt hebben dat je hieraan begonnen bent. In tegenstelling tot zoveel mensen die het een geweldige auto vinden. Ik heb hem nog niet maar ik lees alleen maar klachten van jou. Nogmaals alle respect voor ieders mening.... O-)
Ik ben gewoon kritisch, en wil ook tegengeluid geven aan de mensen die hier, maar vooral op Facebook etc, foto's tonen van hun range, die totaal niet realistisch is. Neem mijn pessimistische blik en de optimistische hier en ga ergens in het midden zitten dan zal je een aardig beeld hebben.

Dus verwacht geen hi-fi geluid van de Meridian installatie, of 475 km range met een 58 kWh uitvoering. Als je dat doet gaat het geheid tegenvallen.

Daarbij komt dat ik de auto zelf heb gekocht, en geen leaseauto van de baas is, dus dan ben je wellicht wat kritischer als het je meer geld heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:13:
[...]
Dus verwacht geen hi-fi geluid van de Meridian installatie, of 475 km range met een 58 kWh uitvoering. Als je dat doet gaat het geheid tegenvallen.
Deze snap ik dus niet.

Het systeem klinkt echt erg goed in mijn auto, vooral bij hogere volumes hoor ik soms dingen waarvan ik niet wist dat ze in sommige muziek zaten.

Hoe kritisch ben je over audio in het algemeen eigenlijk?
Waar luister je muziek/kijk je films mee in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:17:
[...]

Deze snap ik dus niet.

Het systeem klinkt echt erg goed in mijn auto, vooral bij hogere volumes hoor ik soms dingen waarvan ik niet wist dat ze in sommige muziek zaten.

Het varieert:

- Woonkamer: Yamaha Aventage versterker + Cambridge Audio speakers
- Onderweg: Bowers & Wilkins PI7 of Sony WH1000-XM4
- Vorige auto: BMW 1-serie (2018) met Harman Kardon upgrade.
- Tweede auto: Ford Fiësta Titanium 2017. Geluid is iets minder dan de EV6, maar ook een heel ander prijskaartje natuurlijk.

Soms ook via een simpel iets, een bluetooth of wifi speaker van 100-200 euro, maar dan weet ik wat de tekortkomingen zijn.

Zonder kunst- en vliegwerk, lees een app op mijn telefoon die mijn equalizer instellingen forceert via Android Auto, klinkt het echt vergelijkbaar met het laatste, een simpele bluetooth speaker, blikkerig en zonder bas.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 12-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:30:
[...]

Het varieert:

- Woonkamer: Yamaha Aventage versterker + Cambridge Audio speakers
- Onderweg: Bowers & Wilkins PI7 of Sony WH1000-XM4

Soms ook via een simpel iets, een bluetooth of wifi speaker van 100-200 euro, maar dan weet ik wat de tekortkomingen zijn.

Zonder kunst- en vliegwerk, lees een app op mijn telefoon die mijn equalizer instellingen forceert via Android Auto, klinkt het echt vergelijkbaar met het laatste, een simpele bluetooth speaker, blikkerig en zonder bas.
Ik ben dan toch erg benieuwd wat het verschil is als onze auto's naast elkaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:34:
[...]

Ik ben dan toch erg benieuwd wat het verschil is als onze auto's naast elkaar staan.
Ik zou inderdaad nog eens met iemand vergelijken, maar is er steeds bij ingeschoten.

Ik ben trouwens al zeker 8 weken geen EV6 meer tegengekomen (buiten die ene onderweg terug van Berlijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]
Ik ben trouwens al zeker 8 weken geen EV6 meer tegengekomen (buiten die ene onderweg terug van Berlijn).
Na het lezen van jouw postings zijn die allemaal teruggestuurd naar Korea. ;w

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

..................................................................................................

Dat kan wel kloppen, met nog geen 4000 EV6'en op meer dan 10.000.000 voertuigen in Nederland.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
[...]

Ik zou inderdaad nog eens met iemand vergelijken, maar is er steeds bij ingeschoten.

Ik ook niet hier in mijn tijd in Turkije. Sterker nog, een EV6 GT-Line AWD kost hier 140k _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 23:48
Tolga07 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ook niet hier in mijn tijd in Turkije. Sterker nog, een EV6 GT-Line AWD kost hier 140k _O-
Oh. Exportkansen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
V2L (en V2G) voor Dummies

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
[...]

Deze snap ik dus niet.

misschien zijn die hogere volumes wel de oplossing want ik merk vooral bij lage volumes (afhankelijk van de nummers) wel wat “blikkerig” geluid. (denk dat @Phusebox dat bedoelt tenminste). De hogere tonen zijn over het algemeen prima alleen bij die “midden bas” valt het soms gewoon weg.

Denk overigens dat de source van het geluid ook van belang is maar ook de connectie bluetooth vs kabel.

Mijn referentie is overigens Marantz b&w en apple airpods pro. Vooral de hardere house (hardstyle, hardcore etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
sQuare schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:59:
[...]

misschien zijn die hogere volumes wel de oplossing want ik merk vooral bij lage volumes (afhankelijk van de nummers) wel wat “blikkerig” geluid. (denk dat @Phusebox dat bedoelt tenminste). De hogere tonen zijn over het algemeen prima alleen bij die “midden bas” valt het soms gewoon weg.

Denk overigens dat de source van het geluid ook van belang is maar ook de connectie bluetooth vs kabel.

Mijn referentie is overigens Marantz b&w en apple airpods pro. Vooral de hardere house (hardstyle, hardcore etc).
Hier staat ie meestal tussen 45 en 60. Op de snelweg moet je wel al boven de 40 gaan.

Source is YouTube music en Spotify, bekabeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Ik merk wel dat de bas na de audio update op lager volume meer aanwezig is. Ik hoef de audio ook niet meer zo hard te zetten.

Ik vind het prima klinken al kunnen de hoge tonen wat schel zijn (bij volume boven de 60 dan)

Vergelijk met monitor audio rs6 vloerstanders en denon receiver. Komen net zo veel details naar voren vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
alwinus schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:16:
Ik merk wel dat de bas na de audio update op lager volume meer aanwezig is. Ik hoef de audio ook niet meer zo hard te zetten.

Ik vind het prima klinken al kunnen de hoge tonen wat schel zijn (bij volume boven de 60 dan)

Vergelijk met monitor audio rs6 vloerstanders en denon receiver. Komen net zo veel details naar voren vind ik.
Voor de grap zou je nu eens Decaf - White Clouds moeten afspelen, voor mijn gevoel trilt de subwoofer dan dan uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Zou wat zijn wanneer de carhifi net zo klinkt als de installatie in de woonkamer. Appels en peren. Zelfs al zitten er tegenwoordig allerlei premium-merkstickertjes in de auto.

[ Voor 28% gewijzigd door DaMenaz op 12-09-2022 19:48 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

DaMenaz schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:48:
Zou wat zijn wanneer de carhifi net zo klinkt als de installatie in de woonkamer. Appels en peren. Zelfs al zitten er tegenwoordig allerlei premium-merkstickertjes in de auto.
Natuurlijk klinkt thuis beter. Maar wat betreft details komt het goed in de buurt. Geluidsbeeld is thuis een stuk beter. En over de bas meer dan tevreden. Dat een Bluetooth luidspreker van 100 tot 200 net zo klinkt. Dat deel ik dan weer niet met Phusebox

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:28
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5JqvMCzR48x-LPRbSoz1iy_UUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cz9iJxEwVdXycfXxOVIeD3GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Opeens zag ik er 12 rijden....(geen photoshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaMenaz schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:48:
In mijn BMW kwam het anders aardig in de buurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stimpyrulez
Phusebox schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:13:
[...]

[...]

Deze snap ik dus niet.

Dit is ook gewoon 'smaak'.
Ik vind het geluid ook dikke top. niks beter of slechter dan de burmester die ik in de c-klasse had.

Alles staat of valt met verwachtingen.

Range vind ik voor een AWD ook dikke prima (ruim 400).
Tja.. volgens de specs zou hij 480Km moeten halen, maar wist bij voorbaat dat ik dat niet ging halen (net zo als dat elke ICE auto zijn opgave niet haalt).
Tevens lekker door rijden met de auto en lekker optrekken, hoort ook bij het gevoel van elektrisch rijden vind ik (i.p.v. altijd zo zuinig mogelijk).
Maar ja, bovenstaande is dan ook weer mijn 'smaak'.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
Dartlink schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:43:
[...]

Voor de grap zou je nu eens Decaf - White Clouds moeten afspelen, voor mijn gevoel trilt de subwoofer dan dan uit :+

[YouTube: Decaf-White Clouds (Bass Boosted) HQ]
Die piano klink echt super mooi. De bas trilt bij mij idd zeker wel maar vind hem persoonlijk niet heel mooi klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
sQuare schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:32:
[...]

Die piano klink echt super mooi. De bas trilt bij mij idd zeker wel maar vind hem persoonlijk niet heel mooi klinken.
Daar gaat 't ook niet op :+ het is vooral dat de bass behoorlijk aanwezig is. Je krijgt dan dit soort taferelen met veel subwoofers, uiteraard niet met de standaard sub van de EV6 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:11:
[...]

Daar gaat 't ook niet op :+ het is vooral dat de bass behoorlijk aanwezig is. Je krijgt dan dit soort taferelen met veel subwoofers, uiteraard niet met de standaard sub van de EV6 :+

[YouTube: White Clouds Hair trick]
Met die piano is iets mis. Af en toe produceert hij iets teveel bas naar mijn smaak :+ .
Pagina: 1 ... 196 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic