LogischPhusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:09:
Ik ga de all seasons alleen in de winter rijden overigens
Neeeeeeeeeeeeeee!EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
Een GT met 'lakschade'...
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UZE69yxa2ojMXOm91lKYmLWt.jpg?f=user_large)
Weet niet of het sarcastisch is... maar ja, logisch aangezien wij geen winters kennen zoals in Scandinavië bijvoorbeeld. Dan zijn all seasons in veel van de gevallen de betere optie.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Is wat voor te zeggen.Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:10:
[...]
Weet niet of het sarcastisch is... maar ja, logisch aangezien wij geen winters kennen zoals in Scandinavië bijvoorbeeld. Dan zijn all seasons in veel van de gevallen de betere optie.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik ben opzoek en kan het niet goed vinden. Hoe diep is de achterbak als de achterbank gewoon omhoog staat en de breedte. Gaat om binnen maat
Al een paar keer hier vermeld dat de dealer en Kia NL bevestigd hebben dat pre-condition er voor MY22 er ook aan komt
Even schaamteloos mezelf quotenmarcel3 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:50:
[...]
Zag net die van Autoweek. Heel gaaf. Die driftmode gaat er wel gegarandeerd een paar naar de eeuwige schrootvelden sturen![]()
Maar dat het zo snel raak zou zijn had ik ook niet verwacht.
De EV6 kan dit (nog) niet. Een quote van een bron die dicht bij het vuur zit.The Wizard schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:41:
[...]
De EV6 kan dit niet, er is in NL wel een test met een paar aangepaste Ioniq 5's. Er komt, voor zover bekend, geen aanpassing aan de bestaande firmware om V2G om dit (hier) mogelijk te maken. Je hebt daar trouwens ook nog een andere (lees: veel duurdere) laadpaal nodig.
‘Waar het simpelweg op neer komt, de IONIQ5 (en dus EV6) kan nog niet bi-directioneel laden. Ze gebruiken een softwareversie die waarschijnlijk niet de standaard wordt voor bi directionele thuisladers. Voor hun software(keuze) hebben ze wel eigen laders ontwikkeld die We Drive Solar gebruikt. Maar eerlijk gezegd, gebruiken ze nog geen consumententoepassing.’
Even naar de filmpjes van Teslabjorn of Autogefuhl kijken, die meten de binnenruimtes.Joer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:43:
Ik ben opzoek en kan het niet goed vinden. Hoe diep is de achterbak als de achterbank gewoon omhoog staat en de breedte. Gaat om binnen maat
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Zie je wel dat die mat grijze lak erg kwetsbaar is.....EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
[Afbeelding]
Goeie keuze wat mij betreft!Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:10:
[...]
Heb de Tyre Review test die onder gecontroleerde omstandigheden de verschillende bandtypes vergelijkt al eerder aangehaald. En daaruit blijkt duidelijk dat winterbanden bij koud maar droog weer slechter presteren dan zomerbanden.
Rijd je in de ochtend met bv 2 graden in de nattigheid naar het werk: dan is de winterband in het voordeel.
Eind vd middag rijd je met bv 5 graden en droog weer naar huis: dan is de zomerband weer beter…
Welke band was nu netto over de dag veiliger?

Met een all season band zit je goed voor beide NL winter-weertypes. En ook tijdens een sporadische sneeuwdag of een enkele wintersportvakantie staan ze voldoende tot goed hun mannetje. In de zomer blijft de zomerband dan weer de beste optie.
My 2cts.
De afmetingen zijn eerder hier besproken. Zie o.a. het onderstaande uitgebreide bericht van @harm289Joer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:43:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68992290
Ik wil het echt graag geloven... maar dit is een test met een veel kleinere, lichtere ICE op 17" wielen. Hoog tijd dat zo'n club een test doet met een 2ton SUV en dan ben ik benieuwd of de resultaten ook hetzelfde zijn. de anwb claimt dus van niet.Franciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:29:
[...]
Goeie keuze wat mij betreft!
Heb de Tyre Review test die onder gecontroleerde omstandigheden de verschillende bandtypes vergelijkt al eerder aangehaald. En daaruit blijkt duidelijk dat winterbanden bij koud maar droog weer slechter presteren dan zomerbanden.
Rijd je in de ochtend met bv 2 graden in de nattigheid naar het werk: dan is de winterband in het voordeel.
Eind vd middag rijd je met bv 5 graden en droog weer naar huis: dan is de zomerband weer beter…
Welke band was nu netto over de dag veiliger?
Met een all season band zit je goed voor beide NL winter-weertypes. En ook tijdens een sporadische sneeuwdag of een enkele wintersportvakantie staan ze voldoende tot goed hun mannetje. In de zomer blijft de zomerband dan weer de beste optie.
My 2cts.
Tnx ongeveer 99cm diep. Dat wilde ik wetenFranciesco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:32:
[...]
De afmetingen zijn eerder hier besproken. Zie o.a. het onderstaande uitgebreide bericht van @harm289
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68992290
Juist. Exact de rede waarom ik nog heel even (lees: 2 maanden) wacht. Net als met software updates is ‘geduld een schone zaak’ 😊.itsjohan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:48:
[...]
Ik wil het echt graag geloven... maar dit is een test met een veel kleinere, lichtere ICE op 17" wielen. Hoog tijd dat zo'n club een test doet met een 2ton SUV en dan ben ik benieuwd of de resultaten ook hetzelfde zijn. de anwb claimt dus van niet.
Ik zie niet zo in waarom de verhoudingen tussen de bandentypes bij een andere/zwaardere auto heel anders worden. Natuurlijk: de prestaties van, zeg, een 225/45 R17 band zullen vast wat anders zijn dan van dezelfde band in 235/55 R19, maar in de bedoelde test gaat het om de onderlinge verhoudingen.itsjohan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:48:
[...]
Ik wil het echt graag geloven... maar dit is een test met een veel kleinere, lichtere ICE op 17" wielen. Hoog tijd dat zo'n club een test doet met een 2ton SUV en dan ben ik benieuwd of de resultaten ook hetzelfde zijn. de anwb claimt dus van niet.
Ach ja, slechter dan met zomerbanden zal het niet zijn denk ik dan.
Verder denk ik dat ANWB misschien echte all-season banden bedoelt terwijl de banden die ik bedoel all-weather zijn (en dus het berg met sneeuwvlok icoontje hebben).
In de VS rijden heel veel zware auto's dus daar zouden ze zoiets toch al eens getest moeten hebben denk ik.
Verder denk ik dat ANWB misschien echte all-season banden bedoelt terwijl de banden die ik bedoel all-weather zijn (en dus het berg met sneeuwvlok icoontje hebben).
In de VS rijden heel veel zware auto's dus daar zouden ze zoiets toch al eens getest moeten hebben denk ik.
Nee...ik was wel een van de eerste met schade aan de EV6 maar niet zo erg
Heb ook slechts een Plus...
ps, collega heeft geinformeerd naar een nieuwe EV6...'nu bestellen is medio april rijden" kreeg hij te horen. (huh?)
Ook werd er gezegd dat EV6 ( nieuw en huidige) de batterij pre-conditie zouden krijgen ( nogmaals..huh?)
Misschien dat de dealer er zelf al besteld heeft?EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:22:
[...]
ps, collega heeft geinformeerd naar een nieuwe EV6...'nu bestellen is medio april rijden" kreeg hij te horen. (huh?)
Ook werd er gezegd dat EV6 ( nieuw en huidige) de batterij pre-conditie zouden krijgen ( nogmaals..huh?)
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik dacht dat België nog slechts de GT-line als te kopen versie kende. Maar niet dus?ZiggyLippens schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:48:
Ev6 Earth is besteld, voorlopige levertermijn is 29/11/2023.
Eens benieuwd als ik een MY23 of MY24 zal ontvangen.
[Afbeelding]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Wat is er gebeurd?EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:21:
Je bent gewaarschuwd...
Neem een glas water....
Ga zitten....
Pak een zakdoek....
[Afbeelding]
Gisteren geprobeerd, maar dit deed niets. Nog gewoon dezelfde maat maps, en daarnaast het blokje met een andere app (of de tijd/datum als er verder niets is gestart).--HOOLIE-- schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:52:
[...]
Ik denk deze :
[Afbeelding]
Maar moet het nog testen..
Ik ondervind precies hetzelfde.ThatGuy2303 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:53:
[...]
Gisteren geprobeerd, maar dit deed niets. Nog gewoon dezelfde maat maps, en daarnaast het blokje met een andere app (of de tijd/datum als er verder niets is gestart).
Danwel klopt deze instelling niet, danwel werkt het gewoon niet..
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik heb begin Augustus nog een EV6 earth kunnen bestellen in Belgie. Verwachte levering oktober 2024. Ziggy Lippens heb jij die van jou ook in Belgie besteld?
Precies, ook mijn keuze. 8 maanden all season, 4 maanden zomer om de 30+ graden te trotseren. Met ijzel en veel sneeuw werk ik thuis of stel ik een privétrip uit.Phusebox schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:09:
Ik ga de all seasons alleen in de winter rijden overigens
Of neem ik de lichte tweede benzine auto die we hebben en op winterbanden staatViWe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:31:
[...]
Met ijzel en veel sneeuw werk ik thuis of stel ik een privétrip uit.
Gelukkig!EricEB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:22:
[...]
Niks "slechts" een plus! Je hebt gewoon een dikke EV6!
Verkopers verkopen regelmatig "wolkenkastelen" dus wellicht dit ook?
Of dat, onze 2e is een Seat Mii electric met zomer-/winterbanden.Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:32:
[...]
Of neem ik de lichte tweede benzine auto die we hebben en op winterbanden staat
Misschien een pre-order van de dealer? Wij hebben begin juni besteld met levering voorzien augustus 2023, uiterlijk oktober 2023. Dan lijkt jouw levering in oktober 2024 wel erg ver weg. Typo?Hans Br schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:52:
Ik heb begin Augustus nog een EV6 earth kunnen bestellen in Belgie. Verwachte levering oktober 2024. Ziggy Lippens heb jij die van jou ook in Belgie besteld?
[ Voor 0% gewijzigd door DigitalHombre op 15-09-2022 10:13 . Reden: aanvulling ]
Waarom zou je kiezen voor all weather banden als je er toch alleen in de winter er mee rijd. Dan kan je toch beter kiezen voor echte winterbanden??Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:32:
[...]
Of neem ik de lichte tweede benzine auto die we hebben en op winterbanden staat
Nee, omdat 'echte winterbanden' goed zijn voor een 'echte winter', sneeuw en ijs. Hoe vaak hebben we dat hier? De winters worden steeds milder, uitzonderingen daargelaten en daarom is een cross-over band naar mijn idee beter geschikt.Joer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:12:
[...]
Waarom zou je kiezen voor all weather banden als je er toch alleen in de winter er mee rijd. Dan kan je toch beter kiezen voor echte winterbanden??
Op nat asfalt (geen vorst) en droog asfalt (met temperaturen onder 0) doet een all weather band het naar alles wat ik heb gelezen beter dan een winter band.
Op nat asfalt met vorst (dus sneeuw, ijs, ijzel) doet een winterband het beter.
Maar dat is mijn mening en interpretatie van testresultaten. Ik ga het zien, anders over twee jaar gewoon weer winterbanden
[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 15-09-2022 13:27 ]
Niet om mijn mening op te dringen, want iedereen moet het voor zich weten, maar heb je de video gekeken in onderstaande post?Joer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:12:
[...]
Waarom zou je kiezen voor all weather banden als je er toch alleen in de winter er mee rijd. Dan kan je toch beter kiezen voor echte winterbanden??
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72780826
Interessante discussie, maar misschien voor een specifiek bandentopic ipv het EV6-topic?
Catch my drift?
is 3 jaar oud, de crossclimate2 is volgens recente reviews een enorme stap voorwaarts.Franciesco schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:40:
[...]
Niet om mijn mening op te dringen, want iedereen moet het voor zich weten, maar heb je de video gekeken in onderstaande post?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72780826
@ViWe Dat zou betekenen dat er nóg meer te zeggen is voor gebruik van de Cross Climate 2 (of een andere goede all season) in Nederlandse winters t.o.v. winterbanden...
Was alleen benieuwd naar je beweegreden en die heb je duidelijk uitgelegd.Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:18:
[...]
Nee, omdat 'echte winterbanden' goed zijn voor een 'echte winter', sneeuw en ijs. Hoe vaak hebben we dat hier? De winters worden steeds milder, uitzonderingen daargelaten en daarom is een cross-over band naar mijn idee beter geschikt.
Op nat asfalt (geen vorst) en droog asfalt (met temperaturen onder 0) doet een all weather band het naar alles wat ik heb gelezen beter dan een winter band.
Op nat asfalt met vorst (dus sneeuw, ijs, ijzel) doet een winterband het beter.
Maar dat is mijn mening en interpretatie van testresultaten. Ik ga het zien, anders over twee jaar gewoon weer winterbanden
Zit er wel een sneeuwvlok/berg op de band? Ik weet niet of je in de wintermaanden naar Duitsland rijd want daar zijn winterbanden verplicht en bepaalde maanden.
Sorry @Joer , maar dat is ook een misverstand: in Duitsland zijn winterbanden niet verplicht gedurende bepaalde maanden. Ze zijn verplicht gedurende winterse omstandigheden.
En ook al heet ik geen @Phusebox
: de Michelin CC(2) heeft het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) en wordt dus als winterband gezien in Duitsland.
En ook al heet ik geen @Phusebox
Oké dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Dat in de wintermaanden verplicht en dan band met die tekens Tnx voor de verduidelijkingFranciesco schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:40:
Sorry @Joer , maar dat is ook een misverstand: in Duitsland zijn winterbanden niet verplicht gedurende bepaalde maanden. Ze zijn verplicht gedurende winterse omstandigheden.
En ook al heet ik geen @Phusebox: de Michelin CC(2) heeft het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) en wordt dus als winterband gezien in Duitsland.
Volgens mij zelfs bij winterse omstandigheden niet verplicht maar als je een ongeluk hebt ben je niet verzekerd. Dacht ik?Franciesco schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:40:
En ook al heet ik geen @Phusebox: de Michelin CC(2) heeft het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) en wordt dus als winterband gezien in Duitsland.
@Phusebox Jawel: winterbanden verplicht in Duitsland bij winterse omstandigheden.
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland
Net de bumper beschadigd bij het afkoppelen van de kar, super stom 
Hopelijk kan het nog worden opgelost zonder de bumper te vervangen want dat staat niet in verhouding met de schade maar het doet wel zeer...

Hopelijk kan het nog worden opgelost zonder de bumper te vervangen want dat staat niet in verhouding met de schade maar het doet wel zeer...
[ Voor 54% gewijzigd door Freezhost op 15-09-2022 19:03 ]
De dealer kan dat binnen enkele minuten opzoeken inclusief de eventuele levertijd. Is ook afhankelijk van de kleur en het type neem ik aan. Ik denk dat die het beter weet dan wij hier op het forum.Freezhost schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:38:
Iemand enig idee wat een nieuwe bumper kost? Net de bumper beschadigd bij het afkoppelen van de kar, super stom
P.s.
Ik heb vandaag de onderste strip van de achterklep besteld. De witte met de chrome rand. Wordt morgen geleverd.
De deuken/vouwen zijn vandaag verwijderd aan huis door een 'dent repair' bedrijf. Werkelijk perfect. Ook een klein deukje in de passagiers deur net op de rand. Weer als nieuw. Ik ben super blij en tevreden. En dat voor een ongelofelijke lage prijs.
:strip_exif()/f/image/TZ7O13uNwa9ppXUUQU3c9W1O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wALJyIVBNt6kQl3TrqzuClFx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Wiliyama op 15-09-2022 20:19 ]
@Wiliyama ja ga morgen de dealer bellen, heb volgende week toch al een afspraak maar moest ff mn frustratie kwijt
Heeft iemand eigenlijk al fatsoenlijke Bosch ruitenwissers gevonden? Met dit weer mag het wel wat beter.
@Freezhost Balen altijd...
@Wiliyama Gelukkig gehad dat je geen lakschade had dan?
[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 15-09-2022 19:20 ]
Ik heb gisteren 400 kilometer door de (stromende) regen gereden, waarvan de helft in het donker en een kwart op N-wegen. Uitstekende ruitenwissers af fabriek!Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:19:
Heeft iemand eigenlijk al fatsoenlijke Bosch ruitenwissers gevonden? Met dit weer mag het wel wat beter.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Zullen wel uitgedroogd zijn bij mij dan ofzo. Maar laten een en al strepen achter en slaan stukken over.FirePuma142 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:24:
[...]
Ik heb gisteren 400 kilometer door de (stromende) regen gereden, waarvan de helft in het donker en een kwart op N-wegen. Uitstekende ruitenwissers af fabriek!
Dat denk ik, ik ben best wel een ruitenwisserzaniker vind ik zelf, Mercedes monteerde altijd strepende rommel bijvoorbeeld.Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]
Zullen wel uitgedroogd zijn bij mij dan ofzo. Maar laten een en al strepen achter en slaan stukken over.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Bosch heeft er nog geen zo te zien... dan maar Valeo denk ik.FirePuma142 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:30:
[...]
Dat denk ik, ik ben best wel een ruitenwisserzaniker vind ik zelf, Mercedes monteerde altijd strepende rommel bijvoorbeeld.
Of echt alle onderdelen van jouw auto zijn op maandagochtend gemaaktPhusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]
Zullen wel uitgedroogd zijn bij mij dan ofzo. Maar laten een en al strepen achter en slaan stukken over.

Welk weer?!Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:19:
Hier nog geen problemen trouwens, wel last van een smerige voorruit.
Ja absoluut begrijpelijk. Of je het nu zelf gedaan hebt of een ander. Boosheid en frustratie vergelijkbaar. Vooral die eerste beschadiging van zo'n mooie auto.Freezhost schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:50:
@Wiliyama ja ga morgen de dealer bellen, heb volgende week toch al een afspraak maar moest ff mn frustratie kwijt
Alleen minimaal op de onderste witte kunststof strip waar de chrome rand op zit. Maar die wordt alleen compleet geleverd. Vandaar die hoge prijs. Dus dat is morgen ook opgelost. Blijkbaar hele goede lak die snow white pearl.Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:19:
Ruil dat hok gewoon in..Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb een witte parelmoer kleur earth besteld met drive assist pack.DigitalHombre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:13:
[...]
Misschien een pre-order van de dealer? Wij hebben begin juni besteld met levering voorzien augustus 2023, uiterlijk oktober 2023. Dan lijkt jouw levering in oktober 2024 wel erg ver weg. Typo?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wederom last van traction control problemen gehad.Anunnaki schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:13:
Al een paar keer hier vermeld dat de dealer en Kia NL bevestigd hebben dat pre-condition er voor MY22 er ook aan komt
Dealer heeft software update erin gezet en tevens bevestigd dat de pre heating van de batterij er nu ook op zit.
Idd af te lezen in het menu winterstand.
Ben benieuwd.
Nou.. dat klinkt goed.Japie.b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:21:
[...]
Wederom last van traction control problemen gehad.
Dealer heeft software update erin gezet en tevens bevestigd dat de pre heating van de batterij er nu ook op zit.
Ben benieuwd.
Is het mogelijk om te testen of het werkt en er een paar foto's (of filmpie) van te maken?
Dat wordt straks weer in de rij staan bij de dealer voor een update.
Hoop wel dat de 'pre-heating' van de accu beter werkt dan die van de auto.
Heb nou niet echt het gevoel dat hij heel goed werkt (laatst met buiten temp van 15 gr naar binnen 22gr was hij niet eens echt warm, na 2x starten op afstand).
En over echt koeling al helemaal niet gesproken.
Met de hete dagen werd het niet eens koel(er) in de auto. Leek wel of hij alleen geventileerde inplaats van echt koelen (lees 30gr buiten en de temp ingesteld op bijv. 22gr)
Klinkt eerder als vieze ruitenwissers. Even met remreiniger en een doekje eroverheen. Spreek je daarna wel weerPhusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]
* Dartlink heeft dit bij toeval gister even gedaan
Winterstand is waarschijnlijk iets anders. Dat is om bij lage temperaturen, onder de -10 graden, je batterij te verwarmen, omdat ie anders hard capaciteit verliest.Japie.b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:21:
[...]
Ben benieuwd.
Kan ook zijn dat de ruit vies is. Recent nog gewassen? Ik haal na de wasstraat af en toe ook even een doekje langs de ruitenwisserbladen, daarna doen ze het vaak weer een stuk beter.Phusebox schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:25:
[...]
Maak ze elke poetsbeurt schoon, minimaal 1x per 2 weken dus. Oeps sorry dit mag niet meer hier.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:54:
[...]
Klinkt eerder als vieze ruitenwissers. Even met remreiniger en een doekje eroverheen. Spreek je daarna wel weer
* Dartlink heeft dit bij toeval gister even gedaan
Om toch on-topic te blijven: benieuwd hoe ze de "preconditioning update" gaan uitrollen, je zult er wel om moeten vragen denk ik. Zelf verwacht ik het niet nodig te hebben, maar de eerstvolgende keer dat ik in de garage ben is pas weer zomer volgend jaar waarschijnlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 16-09-2022 08:34 ]
Komt deze update dan ook voor de eerste modellen?Phusebox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:32:
[...]
Maak ze elke poetsbeurt schoon, minimaal 1x per 2 weken dus. Oeps sorry dit mag niet meer hier.
Om toch on-topic te blijven: benieuwd hoe ze de "preconditioning update" gaan uitrollen, je zult er wel om moeten vragen denk ik. Zelf verwacht ik het niet nodig te hebben, maar de eerstvolgende keer dat ik in de garage ben is pas weer zomer volgend jaar waarschijnlijk.
Wat betreft je ruitenwissers, zou het vele reinigen misschien slijtage kunnen versnellen?
Volgens de handleiding (al iets eerder gedeeld door @Solarman ) zou je het hier moeten vindenJapie.b schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:21:
[...]
Ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/ijhqWCBEFFmqcgsCVIeGHoMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien ook interessant voor de EV6 rijders, tonen van de informatie die via bluelink/connect opgehaald wordt met python3, zonder Home Assistant.
Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Voor EV6 moet je deze initialisatie gebruiken:Ik wilde eigenlijk wel weten welke data vanuit bluelink nu eigenlijk opgehaald werd. Echter ik had geen zin om daarvoor een Home Assistant op te tuigen en aangezien ik al Python3 op mijn Windows 10 geïnstalleerd had, kan het ophalen ook eenvoudiger. Er is een Python only implementatie hyundai-kia-connect-api 1.34.2 om de gegevens op te halen.
Source code downloaden, uitpakken. Daarna gewoon een eigen gemaakt python script uitvoeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| vm = VehicleManager( region=1, brand=1, username="jouw email", password="jouw wachtwoord", pin="" ) |
Ik heb ook eerder een screenshot gepost, er staat expliciet in dat het gebruikt wordt bij navigeren naar een DC oplaadpunt.stimpyrulez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:42:
[...]
Volgens de handleiding (al iets eerder gedeeld door @Solarman ) zou je het hier moeten vinden
[Afbeelding]
Voor de mensen die meelezen in het leveringstopic, dan had je misschien gezien dat het leek alsof mijn nieuwe EV6 geleverd was zonder dat de kabels van de trekhaak goed aangesloten waren. Ik heb een ritje naar de dealer gemaakt en daar aangesloten aan de tester was alles gewoon in orde. Er was wat discussie of ik wel een normale aansluiting zou hebben op mijn fietsendrager (die had ik natuurlijk vergeten), maar gelukkig was er een medewerker van hun die een drager in zijn auto had liggen en met die getest en alles deed het daar ook. Super vreemd aangezien ik het met 2 dragers geprobeerd had.
Thuis aangekomen en met mijn drager geprobeerd en alles doet het. Sla mij maar lek.
Maar nu zit ik nog wel met 1 ding waarvan ik niet weet hoe dat zou moeten werken. Als ik de fietsendrager erop heb zitten en hem in zijn achteruit zet staan de parkeersensoren nog gewoon aan en die slaan meteen in de stress. Geen probleem, die kan ik uitzetten.
Maar zelfs dan loop hij nog steeds te zeuren dat er voorwerpen zouden zijn en moet ik mijn voet een tijdje op de rem houden voordat hij een soort van reset lijkt te krijgen en dan kan ik ongestoord naar achteren rijden.
Dat lijkt allemaal prima, maar ik stond afgelopen weekend op een plek waar ik een flink aantal keer moest steken vanwege super krappe plekken en weg. Dan moet ik elke keer dat ik hem in zijn achteruit zet die gehele procedure herhalen. Dus weer parkeersensoren uitzetten met de hand, als ik dan achteruit rij dan maakt hij weer een noodstop, voet op de rem houden en dan kan ik weer ongestoord rijden.
Dit lijkt mij niet de bedoeling toch? Dit had ik op mijn Volkswagen Passat helemaal niet, maar zou een "feature" kunnen zijn van de KIa.
Thuis aangekomen en met mijn drager geprobeerd en alles doet het. Sla mij maar lek.
Maar nu zit ik nog wel met 1 ding waarvan ik niet weet hoe dat zou moeten werken. Als ik de fietsendrager erop heb zitten en hem in zijn achteruit zet staan de parkeersensoren nog gewoon aan en die slaan meteen in de stress. Geen probleem, die kan ik uitzetten.
Maar zelfs dan loop hij nog steeds te zeuren dat er voorwerpen zouden zijn en moet ik mijn voet een tijdje op de rem houden voordat hij een soort van reset lijkt te krijgen en dan kan ik ongestoord naar achteren rijden.
Dat lijkt allemaal prima, maar ik stond afgelopen weekend op een plek waar ik een flink aantal keer moest steken vanwege super krappe plekken en weg. Dan moet ik elke keer dat ik hem in zijn achteruit zet die gehele procedure herhalen. Dus weer parkeersensoren uitzetten met de hand, als ik dan achteruit rij dan maakt hij weer een noodstop, voet op de rem houden en dan kan ik weer ongestoord rijden.
Dit lijkt mij niet de bedoeling toch? Dit had ik op mijn Volkswagen Passat helemaal niet, maar zou een "feature" kunnen zijn van de KIa.

[ Voor 3% gewijzigd door WaSteiL op 16-09-2022 08:48 ]
Bij mijn fietsendrager is dit niet het geval. Originele KIA trekhaak en een Thule Easyfold, al denk ik dat de fietsendrager er niks mee te maken heeftWaSteiL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:47:
Voor de mensen die meelezen in het leveringstopic, dan had je misschien gezien dat het leek alsof mijn nieuwe EV6 geleverd was zonder dat de kabels van de trekhaak goed aangesloten waren. Ik heb een ritje naar de dealer gemaakt en daar aangesloten aan de tester was alles gewoon in orde. Er was wat discussie of ik wel een normale aansluiting zou hebben op mijn fietsendrager (die had ik natuurlijk vergeten), maar gelukkig was er een medewerker van hun die een drager in zijn auto had liggen en met die getest en alles deed het daar ook. Super vreemd aangezien ik het met 2 dragers geprobeerd had.
Dat is dan het enige wat wel werkt bij jou..Phusebox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:53:
[...]
Bij mijn fietsendrager is dit niet het geval. Originele KIA trekhaak en een Thule Easyfold, al denk ik dat de fietsendrager er niks mee te maken heeft
Maar bij mij ook gewoon een originele KIA trekhaak en in mijn geval een Yakima Foldclick, maar dat zou niet mogen uitmaken. Dat gaat dus nog maar een ritje naar de dealer worden. Dit keer degene in de buurt en niet de leverende dealer.
Degene die de trekhaak heeft gemonteerd moet dit imo gewoon in orde maken (programmeren).
Niet opeens naar een nader gaan, kom je op (hoge) kosten uit.
Het betreft hier een lease-auto. Maar ik zal eerst wel even bellen met de LM om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Elke keer 80km heen en terug rijden past niet heel lekker in mijn agenda.mitsumark schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:57:
Degene die de trekhaak heeft gemonteerd moet dit imo gewoon in orde maken (programmeren).
Dat is ook zeker handig, als je naar een snellader gaat dat hij dan mooi warm is.Phusebox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:46:
[...]
Ik heb ook eerder een screenshot gepost, er staat expliciet in dat het gebruikt wordt bij navigeren naar een DC oplaadpunt.
Alleen dat lees ik niet uit de tekst bij wat er nu in de handleiding staat.
Want ook als het gewoon erg koud is, wil je liever dat de accu al verwarmt wordt (aan de kabel) zodat je een beter bereik hebt.
Dat is de normale winter modus, die hebben we allemaal al.stimpyrulez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:40:
[...]
Dat is ook zeker handig, als je naar een snellader gaat dat hij dan mooi warm is.
Alleen dat lees ik niet uit de tekst bij wat er nu in de handleiding staat.
Want ook als het gewoon erg koud is, wil je liever dat de accu al verwarmt wordt (aan de kabel) zodat je een beter bereik hebt.
Maar dat werkt dus alleen als de navigatie weet dat je bestemming een DC lader is? Vraag me af hoe dat dan precies in zijn werkt gaat, of je de vraag krijgt of dat je accu straks ook gaat verwarmen als je even een broodje wil kopen op een locatie waar toevallig ook DC laders staan. En of het ook handmatig kan...??!?
Ja, je moet dus in je ingebouwde navigatie als bestemming een DC lader instellen. En in dat geval zal de auto, wanneer aan de voorwaarden voldaan, al tijdens het rijden je accu voorverwarmen. Temperatuur en accupercentage zullen wel moeten voldoen aan de, mij onbekend, voorwaarden.Freezhost schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:44:
Maar dat werkt dus alleen als de navigatie weet dat je bestemming een DC lader is? Vraag me af hoe dat dan precies in zijn werkt gaat, of je de vraag krijgt of dat je accu straks ook gaat verwarmen als je even een broodje wil kopen op een locatie waar toevallig ook DC laders staan. En of het ook handmatig kan...??!?
Ik heb het zelf gemist, maar is er dus nu een update voor preconditioning als je navigeert naar een DC lader?
Zo nee, dan is dit dezelfde functie als afgelopen winter en doet de wintermodus enkel zorgen dat het accupakket aan aantal graden per uur warmer wordt. Niks te maken met navigeren dus. Bijkomstige functie is dat het accupakket eerst opgewarmd gaat worden als je een DC lader aansluit.
Zo nee, dan is dit dezelfde functie als afgelopen winter en doet de wintermodus enkel zorgen dat het accupakket aan aantal graden per uur warmer wordt. Niks te maken met navigeren dus. Bijkomstige functie is dat het accupakket eerst opgewarmd gaat worden als je een DC lader aansluit.
Er schijnen mensen in Duitsland en Noorwegen deze te hebben gekregen en hierboven beweert ook iemand deze preconditioning update te hebben gekregen in Nederland.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:47:
Ik heb het zelf gemist, maar is er dus nu een update voor preconditioning als je navigeert naar een DC lader?
Dit is sowieso een update die door de dealer gedaan moet worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 16-09-2022 09:49 ]
Check thanks! Gemist in de backlog.Phusebox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:49:
[...]
Er schijnen mensen in Duitsland en Noorwegen deze te hebben gekregen en hierboven beweert ook iemand deze preconditioning update te hebben gekregen in Nederland.
Dit is sowieso een update die door de dealer gedaan moet worden.
Nu wil het zo zijn dat de mijne spontaan bij de dealer staat ivm vervanging schakelaar in de bestuurdersstoel. Zal zo eens vragen of zij iets weten
Ik vermoed dat je dealer geen originele kabelset en/of module heeft gebruikt.WaSteiL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:47:
Daarvan is bekend dat bij sommige modulen de achtersensoren niet worden uitgeschakeld.
Vraag aan je dealer of er een originele KIA kabelset met originele KIA module is gebruikt.
Zo ja, dan is er iets met de module aan de hand.
De module is het kastje helemaal rechts op de foto.
:strip_exif()/f/image/5MXb5sK5gR4C2FyevPttcsud.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe krijg je überhaupt die balkjes bij elk wiel te zien?Joer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
Misschien iets nieuws, ik had het nog niet eerder gezien. [Afbeelding]
Dit is compleet nieuw voor mij.
Voor mij ook, mogelijk een verschil tussen RWD en AWD?
Dat is ook het enige wat ik kan bedenken.Freezhost schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:18:
Voor mij ook, mogelijk een verschil tussen RWD en AWD?
Ik zie die balkjes bij elk van mijn wielen op een AWD.
Dat is inderdaad aleen op de AWD uitvoeringen.
Net even gevraagd met betrekking op pre-conditioning (met uitleg dat ik bedoelde als ik naar een snellader navigeer), update is er alleen nog niet vrijgegeven voor "mijn EV6". Servicebalie zei dat ze dit volgende week of die week erop verwachtten.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:52:
[...]
Check thanks! Gemist in de backlog.
Nu wil het zo zijn dat de mijne spontaan bij de dealer staat ivm vervanging schakelaar in de bestuurdersstoel. Zal zo eens vragen of zij iets weten
Daarnaast even gevraagd op koelen en verwarmen via app die niet lekker lijkt te gaan. Mocht even meelopen naar achter naar een monteur met een directe verbinding met Kia NL, bij navraag "moet je je account even resetten" in de auto. Dus maar eens zoeken of ik dit vanavond kan vinden. (cc: @stimpyrulez )
Is het dan voor het type voertuig (weet je anders welke al wel kunnen)?Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:36:
[...]
update is er alleen nog niet vrijgegeven voor "mijn EV6". Servicebalie zei dat ze dit volgende week of die week erop verwachtten.
Of wordt dit 'per auto' vrijgegeven?
Heb ik gevraagd, durfden ze niet aan te geven.stimpyrulez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:18:
[...]
Is het dan voor het type voertuig (weet je anders welke al wel kunnen)?
Of wordt dit 'per auto' vrijgegeven?
Mijn dealer geeft aan dat ze hem inderdaad hebben en of ik volgende week even kan langs rijden.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:36:
[...]
Heb ik gevraagd, durfden ze niet aan te geven.
Wat raar dat je airco / verwarming niet goed werkt...stimpyrulez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:13:
[...]
Nou.. dat klinkt goed.
Is het mogelijk om te testen of het werkt en er een paar foto's (of filmpie) van te maken?
Dat wordt straks weer in de rij staan bij de dealer voor een update.
Hoop wel dat de 'pre-heating' van de accu beter werkt dan die van de auto.
Heb nou niet echt het gevoel dat hij heel goed werkt (laatst met buiten temp van 15 gr naar binnen 22gr was hij niet eens echt warm, na 2x starten op afstand).
En over echt koeling al helemaal niet gesproken.
Met de hete dagen werd het niet eens koel(er) in de auto. Leek wel of hij alleen geventileerde inplaats van echt koelen (lees 30gr buiten en de temp ingesteld op bijv. 22gr)
Afgelopen zomer, ook Italie, ijskoude lucht, zeer sterke verkoeling door airco.
En zowaar...vanochtend voor het eerst weer warme lucht uit de roosters.., ja hoor 'HEAT' stond uit zich zelf aan bij 21gr :-)
Dan zal 'ie ook wel verbaasd zijn dat de "rechtdoor" pijl, die verschijnt nadat de "inhaalassissent" je een baantje heeft opgeschoven, ook krom is als je op een bochtige weg rijdt.Joer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
Misschien iets nieuws, ik had het nog niet eerder gezien. [Afbeelding]
Al rijdend werkt de koeling goed. Verwarming is nog hit and miss. Heat heb ik niet aan zien gaan.EricEB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:51:
[...]
Wat raar dat je airco / verwarming niet goed werkt...
En zowaar...vanochtend voor het eerst weer warme lucht uit de roosters.., ja hoor 'HEAT' stond uit zich zelf aan bij 21gr :-)
Ben benieuw, klinkt in mijn oren als een flutantwoord. Als ik het goed voor de geest haal, voer je je account gegevens niet eens in in de auto maar koppel je de app op je mobiel via een QR vanuit de auto aan je account.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:36:
[...]
Net even gevraagd met betrekking op pre-conditioning (met uitleg dat ik bedoelde als ik naar een snellader navigeer), update is er alleen nog niet vrijgegeven voor "mijn EV6". Servicebalie zei dat ze dit volgende week of die week erop verwachtten.
Daarnaast even gevraagd op koelen en verwarmen via app die niet lekker lijkt te gaan. Mocht even meelopen naar achter naar een monteur met een directe verbinding met Kia NL, bij navraag "moet je je account even resetten" in de auto. Dus maar eens zoeken of ik dit vanavond kan vinden. (cc: @stimpyrulez )
stimpyrulez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:42:
[...]
Volgens de handleiding (al iets eerder gedeeld door @Solarman ) zou je het hier moeten vinden
[Afbeelding]
het staat er toch echt ...
volgens de MY23 handleiding : MY23 manual , blz 2-16The__Virus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:09:
[...]
Winterstand is waarschijnlijk iets anders. Dat is om bij lage temperaturen, onder de -10 graden, je batterij te verwarmen, omdat ie anders hard capaciteit verliest.
In dit filmpje vanaf 16:43 bewijs van een Duitse Ioniq5 die batterij preconditioning heeft.
Auto is van juni 2022 en heeft tijdens het rijden naar een DC laadpunt een rode gloeispiraal in de batterij op het display. De auto is zo geleverd en heeft tussentijds geen updates behalve voor navigatie gehad.
Auto is van juni 2022 en heeft tijdens het rijden naar een DC laadpunt een rode gloeispiraal in de batterij op het display. De auto is zo geleverd en heeft tussentijds geen updates behalve voor navigatie gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door asennamm op 16-09-2022 20:11 ]
Jup zo klonk het ook, een flutantwoord. Waarop ik vroeg hoe dan "ja in de auto!" toen was ik er klaar mee en dacht, ik kijk zelf wel een keer.JeJeBe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:09:
[...]
Ben benieuw, klinkt in mijn oren als een flutantwoord. Als ik het goed voor de geest haal, voer je je account gegevens niet eens in in de auto maar koppel je de app op je mobiel via een QR vanuit de auto aan je account.
Hij bedoelde het voorverwarmen middels app. Dus voordat echt zelf gestart hebt.EricEB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:51:
[...]
Wat raar dat je airco / verwarming niet goed werkt...
Of werkt dit bij jou wel goed?
Ik bedoelde via de app ja.Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:20:
[...]
Hij bedoelde het voorverwarmen middels app. Dus voordat echt zelf gestart hebt.
Of werkt dit bij jou wel goed?
Morgen een account 'resetten' (als ik het kan vinden).
Maar lijkt me bijzonder dat het dan wel ineens zou moeten werken.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic