Ik wacht op een RWD Plus versie (17 maart besteld, 28 april kan in de auto ophalen) en de dealer heeft mij verzekerd dat de auto met relax functie wordt geleverd. Ik weet niet zeker of en vanaf welk moment dit eventueel zal veranderen nu de prijslijst dit alleen vanaf de plus advanced versie vermeld.Fishy-s schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:01:
Hi Allen,
Ik heb begin februari (verwachte leverdatum 30-6) een rode Rwd plus besteld met de 77,4kwh accu. Nu viel het mij op dat de relax functie in de prijslijst is verplaatst naar de plus advanced versie. Weten jullie hoe dit gaat in de productie? Oftewel krijg ik straks een plus zonder relax of met relax functie? Iemand ervaring mee?
Ergens hoop ik op "normale" stoelen en dat er dan geen speling in zit. Want ik vraag me af hoe vaak je daadwerkelijk die ligfunctie echt gaat gebruiken.
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit forum, maar kwam hier niets over tegen. Mijn excuses als de vraag al eerder langs is gekomen.
Groeten!
Thanks voor je snelle reactie! Ik ben benieuwd, hopelijk hebben we geluk en valt de speling dan mee!roelwillems schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:14:
[...]
Ik wacht op een RWD Plus versie (17 maart besteld, 28 april kan in de auto ophalen) en de dealer heeft mij verzekerd dat de auto met relax functie wordt geleverd. Ik weet niet zeker of en vanaf welk moment dit eventueel zal veranderen nu de prijslijst dit alleen vanaf de plus advanced versie vermeld.
Ik kan het ook niet verklarenHansieo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:55:
[...]
Klopt volgens mij helemaal, topper in verbruik/recuperatie.
Wat ik echter niet snap:
170kW op je wielen loslaten en je schiet van 0 >100 binnen no-time.
100>0 en 277kW terugwinnen zóu dus een nog véél grotere kracht moeten opwekken om af te remmen..
ik heb het vermoede (zou eigenlijk niet anders kunnen) dat dit getalletje een soort :
totaal terug gewonnen over 100>0 is.....waarbij de tijdsduur niet uitmaakt.
Als ik dan echter het filmpje van Bjorn kijk, zie ik pakweg dezelfde terugwin kW voorbij komen.
Dan zou ik denken dat het te maken heeft met wat een auto MAX DC kan laden,
en dat is bij de EV6 hóóg, 233kW. (dus kan recuperatie daar nog iets overheen).
Al met al een super mooi getal.![]()
ik kan steeds moeilijker wachten op mijn proefrit met de komende GT
Had in december wel een filmpje gemaakt van Car Scanner, daar staat max regen ook op
EV6 on ice
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Nice!!
Nu nog een RWD filmpje...
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Vermoedelijk zou ik in dat geval gaan voor een xgrip van RAM met bijbehorende arm. Ziet er obv afbeeldingen in elk geval robuuster uitFranciesco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:00:
Onderstaande tablethouder heeft een EV6 rijder op het KiaEVForum.
https://www.amazon.com/gp/product/B0178QS9LA/
Vandaag is de auto terug geweest naar de garage. Er is een nieuw contactdoos geplaatst en probleem is verholpen.HappyDriver schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:21:
Gisteren in de armsteun een draadloze lader laten plaatsen bij de KIA garage. Resultaat valt me erg tegen. De iPhone 13 laadt met (apple) hoesje helemaal niet op. Zonder hoesje luistert het ook heel erg nauw. Even iets uit het midden en hij doet niets. M'n Ikea draadloze oplader op mn nachtkastje doet het beter. Wat is jullie ervaring hiermee?
Verder had ik een probleem met de contactdoos van m'n trekhaak. De 13-polige stekker van de fietsendrager kreeg ik er niet in. In de garage hadden ze was vasaline aangebracht met de opmerking dat het op den duur wel beter zou worden. Even getest voordat ik wegging maar ik kreeg het nog steeds niet voor elkaar. Monteur erbij geroepen die het het met heel veel moeite wel is gelukt. Gaf toe dat dit niet de bedoeling is......beetje jammer want hier kwam ik juist voor naar de garage. Nu kan ik nieuwe afspraak maken om het te laten fixen. Zijn er met hetzelfde probleem?
Het probleem met de achteraf geïnstalleerde oplader hebben ze niet kunnen oplossen. Volgens hen betreft het een eigenschap van draadloze lader dat een iPhone alleen zonder hoesje oplaadt. Is bekend en het zou ook zo in de accessoire brochure vermeld staan.Of dit ook voor Android geldt konden ze niet aangeven. Ik heb het in de brochure nog niet kunnen vinden en vind het ook een slap verhaal voor iets dat me EUR 160 kost. Dit moet je dat even van te voren melden. Bijkomend probleem is dat ik de auto (en de oplader) bij een andere dealer heb gekocht (Tilburg) dan waar de oplader (achteraf) is geïnstalleerd (Rotterdam). Ik ga er ieder geval een klacht over indienen.
Ik vind de draadloze lader ook vrij matig, mijn telefoon schuift er continue vanaf, zit nu even te denken of ik iets van een rubbere constructie ofzo kan verzinnen zodat de telefoon altijd op dezelfde plek blijft liggen.
Ook werkt het idee waarom ik überhaupt die lader had aangeschaft niet, ik dacht nl dat ik dit wel kon combineren met draadloos Android Auto, maar dan wordt de telefoon zo heet dat je er een eitje op kan bakken en stopt het draadloos laden helemaal.
Hij laadt wel door mijn hoesje heen overigens (S20).
Ook werkt het idee waarom ik überhaupt die lader had aangeschaft niet, ik dacht nl dat ik dit wel kon combineren met draadloos Android Auto, maar dan wordt de telefoon zo heet dat je er een eitje op kan bakken en stopt het draadloos laden helemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door pica op 13-04-2022 17:31 ]
Gebruik je draadloos Android Auto middels een dongel denk ik?pica schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:30:
Ik vind de draadloze lader ook vrij matig, mijn telefoon schuift er continue vanaf, zit nu even te denken of ik iets van een rubbere constructie ofzo kan verzinnen zodat de telefoon altijd op dezelfde plek blijft liggen.
In de demo die ik heb gereden (gt-line) kon mijn iPhone met hoesje (nudient) wel draadloos laden. Indien het een AM lader is met zelfde specs als oem fitting klinkt dit als “onzin” imho….HappyDriver schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:17:
[...]
Vandaag is de auto terug geweest naar de garage. Er is een nieuw contactdoos geplaatst en probleem is verholpen.
Het probleem met de achteraf geïnstalleerde oplader hebben ze niet kunnen oplossen. Volgens hen betreft het een eigenschap van draadloze lader dat een iPhone alleen zonder hoesje oplaadt. Is bekend en het zou ook zo in de accessoire brochure vermeld staan.Of dit ook voor Android geldt konden ze niet aangeven. Ik heb het in de brochure nog niet kunnen vinden en vind het ook een slap verhaal voor iets dat me EUR 160 kost. Dit moet je dat even van te voren melden. Bijkomend probleem is dat ik de auto (en de oplader) bij een andere dealer heb gekocht (Tilburg) dan waar de oplader (achteraf) is geïnstalleerd (Rotterdam). Ik ga er ieder geval een klacht over indienen.
Onzin. Ik heb een privé XS max met vrij dik hoesje. En die laadt prima op. Zakelijk een se 2020 met dun siliconen hoesje. En laadt ook prima op...HappyDriver schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:17:
[...]
Vandaag is de auto terug geweest naar de garage. Er is een nieuw contactdoos geplaatst en probleem is verholpen.
Hmm misschien moet ik die achteraf ingebouwde draadloze lader toch maar annuleren als ik jullie hoor. Kan me weer 160 euro besparen.
Is dat bij een GT Line of een ander model met achteraf ingebouwde lader...Dartlink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:42:
[...]
Onzin. Ik heb een privé XS max met vrij dik hoesje. En die laadt prima op. Zakelijk een se 2020 met dun siliconen hoesje. En laadt ook prima op...
Ik meen me te herinneren dat tijdens de proefrit (GT-line) mijn iPhone met Tech21 hoesje ook werkte op de draadlooslader. Ben niet helemaal zeker want heb er niet specifiek naar gekeken.Timmiee schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:38:
[...]
In de demo die ik heb gereden (gt-line) kon mijn iPhone met hoesje (nudient) wel draadloos laden. Indien het een AM lader is met zelfde specs als oem fitting klinkt dit als “onzin” imho….
Wel werkt de draadlooslader in mijn huidige auto prima met het Tech21 hoesje maar doet hij niets bij de iPhone van m'n vriendin (zo'n ideal of sweden hoesje). Dus je zou ook eens kunnen testen of een ander hoesje beter werkt.
GT line heb ik zelf. Maar ook getest bij ex collega die een EV6 plus met achteraf ingebouwde lader.Phusebox schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:43:
[...]
Is dat bij een GT Line of een ander model met achteraf ingebouwde lader...
Is het bekend of er een update aankomt en/of het technisch mogelijk is om Apple CarPlay draadloos te gebruiken? Vind het niet echt 2022 om steeds met een kabeltje te hannesen.
Ik heb een earth en mijn vrouw haar iphone 7 (met hoesje met bankkaart en identiteitskaarten) laadt perfect op in de lader. Ik lees hier ook dat de gsm er zou afschuiven, maar er zit standaard een rubberen matje in waardoor de gsm perfect blijft liggenDartlink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:44:
[...]
GT line heb ik zelf. Maar ook getest bij ex collega die een EV6 plus met achteraf ingebouwde lader.
In Duitsland bestaat dit systeem. Weet er iemand of dit in Nederland en/of België ook mogelijk is?
"Dankzij het quotum voor broeikasgasreductie heeft elke eigenaar van een in Duitsland geregistreerde elektrische auto recht op een bonus van emissiehandel."
"Dankzij het quotum voor broeikasgasreductie heeft elke eigenaar van een in Duitsland geregistreerde elektrische auto recht op een bonus van emissiehandel."
Ik heb onderstaande update uitgevoerd en het lukt mij niet naar verschillende installaties om de software weer goed te krijgen. Het rechter scherm slaat uit en diverse functies zijn niet meer beschikbaar. Zie ook eerdere posts. Ik wil eigenlijk een andere versie van de software proberen. In de update app staat echter alleen de versie van EV6 (MY'22). Wat betekent MY'22 eigenlijk? Zijn er ergens ook nog de oudere versies te downloaden?
Model Year 2022. Het huidige model dus. Vanaf ca. Q3 gaan ze qua benaming over op MY23.de vliegvisser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:42:
Ik heb onderstaande update uitgevoerd en het lukt mij niet naar verschillende installaties om de software weer goed te krijgen. Het rechter scherm slaat uit en diverse functies zijn niet meer beschikbaar. Zie ook eerdere posts. Ik wil eigenlijk een andere versie van de software proberen. In de update app staat echter alleen de versie van EV6 (MY'22). Wat betekent MY'22 eigenlijk? Zijn er ergens ook nog de oudere versies te downloaden?
[Afbeelding]
Zie ook eerdere tip om naar de dealer te gaan. Je hebt alles wat je als consument kunt doen gedaan. Verder aanrommelen vergroot de kans op meer onheil. Dealer kan het terugzetten.de vliegvisser schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:42:
[Afbeelding]
Ik nu ook voor het eerst dit fenomeen. Blijkbaar geeft de Kia app het commando voor een reset. Bijzonder, omdat ik deze weinig bekijk. Het moment was tijdens langzaam rijden. Ik heb een iPhone 12. Hier heb ik geen oplossing voorbij zien komen. Heeft iemand dit al gemeld met bijvoorbeeld logbestanden oid?
Het is stijlgevoelig. Ik luister veel progressive house, waar over het algemeen veel dynamiek in zit. Radio luister in op 30, muziek tussen 40-45.PB-powell schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:10:
[...]
Na een paar maanden klinken de speakers zeker een stuk beter en zuiverder. Wel vind ik de bass ook tegenvallen ten opzichte van mijn vorige auto (Audi A3 limousine met B&O-systeem). Ik draai nogal veel hardstyle dus de bass is dan vrij belangrijk
Mij valt op dat tonaal alles erg goed klopt, én dat er detail in het laag zit. Ik heb het vermoeden dat de auto erg goed geïsoleerd is, en er nagedacht is over afstraling en akoestiek.
Zeker voor de hardere stijlen kan ik mij een extra sub voorstellen!
Overigens de Kia afgelopen zaterdag avond/nacht bij een autohandelaar gezet, en vanuit mijn kofferbak met 2x sl1200 gedraaid. Setting was erg gaaf, auto paste er precies bij. De ruimte had graffiti en een standaard aanwezige dj booth met verlichting. Laser op de achterbank en blacklight tussen de hoofdsteunen. Op fb en mixcloud kunnen streamen. Supertof!
Argument om het te doen:
Was gevraagd om setje te draaien
Wilde niet dat anderen met mijn spullen
Wilde niet dat ik tot 04:00 moest wachten om mijn spullen mee te nemen
Locatie hebben wij als clubje ex dj’s en lj’s vaker gedraaid.
Locatie past perfect bij de (toch aparte ev6)
Ev6 heeft voldoende ruimte om dit te kunnen doen.
Voor 40 man was het te overzien (verjaardag)
Hierbij 3 foto’s
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb mijn auto 1 dag. Ik heb hem 1 keer opgeladen bij een klant. Dat ging goed. Nu weet ik niet zeker of ik goed heb afgesloten. Ik heb via de app de laadsessie gestopt en de kabel uit de auto gehaald. Vervolgens de pas tegen de paal en de stekker uit de paal gehaald. Nu wou ik hem in de avond aan de paal hangen omdat hij nog maar 15% over heeft en morgen ik weer op pad ga. Ik heb nu meerdere palen geprobeerd en ze zijn eerst groen en vervolgens rood!! Ze gaan niet laden.
Wat doe ik verkeerd en hoe los ik het op?
Klopt AAwireless op indiegogo.Loei123 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:35:
[...]
Gebruik je draadloos Android Auto middels een dongel denk ik?
Niet helemaal perfect maar vrij close
Even de laadpaal leverancier bellen. Die kunnen zien waarom je een rode lamp krijgt. Voor ons is het gokken nuDe Ideale Man schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:48:
Ik heb mijn auto 1 dag. Ik heb hem 1 keer opgeladen bij een klant. Dat ging goed. Nu weet ik niet zeker of ik goed heb afgesloten. Ik heb via de app de laadsessie gestopt en de kabel uit de auto gehaald. Vervolgens de pas tegen de paal en de stekker uit de paal gehaald. Nu wou ik hem in de avond aan de paal hangen omdat hij nog maar 15% over heeft en morgen ik weer op pad ga. Ik heb nu meerdere palen geprobeerd en ze zijn eerst groen en vervolgens rood!! Ze gaan niet laden.
Precies. Ik herken me totaal niet in het geschetste beeld.BelgNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:02:
[...]
Ik heb een earth en mijn vrouw haar iphone 7 (met hoesje met bankkaart en identiteitskaarten) laadt perfect op in de lader. Ik lees hier ook dat de gsm er zou afschuiven, maar er zit standaard een rubberen matje in waardoor de gsm perfect blijft liggen
Iemand heeft hier eerder geschreven dat bellen met de laadpaalexploitant het in dat geval op heeft gelost. Was meen ik Allego, maar pin me daar niet op vast. Zij kunnen de paal op afstand resetten in geval van problemen.De Ideale Man schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:48:
Dat is wel heel zuurking_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:57:
[...]
Nou.. daar heb ik welgeteld 6 uur plezier van gehad, tot iemand besloot om linksaf te gaan zonder richting aan te geven/kijken.. resultaat: velgschade, spatbord en beide deuren krassen, waarvan sommigen door zijn.
Laten we zeggen dat ik (perfectionist) slechte ervaringen heb met schadeherstellers en hun afwerking - en vrees daarin voor een niet strak resultaat. Los van het feit dat mijn ‘cadeautje’ waar ik zoveel plezier aan mag hebben, nu niet meer strak is 😔. Gisteren boos, vandaag verdriet en morgen weer door..
Ik heb precies dezelfde schermen. Ik ga vrijdag op vakantie en wil ook de schermen gebruiken. Als ik jouw foto zie wordt het nog even een uitdaging om hier iets voor te verzinnen.BelgNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:48:
[...]
Ik had hetzelfde probleem toen ik de auto klaarmaakte om op skireis te vertrekken. Wat jammer dat design blijkbaar belangrijker is dan praktische bruikbaarheid.
Ik heb dan maar zelf een beetje geklust en de designstoel geklemd tussen twee balkjes, waaraan ik dan de tv-tjes voor de kids aan heb vastgemaakt.
[Afbeelding]
Bovenaanzicht
[Afbeelding]
Het ziet er niet echt uit, maar ik heb toch ettelijke uren kunnen voortrijden zonder zagende kinderen
Klittenband op de achterkant van de stoel en de schermen?
Bedankt voor de tip.Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 06:02:
Klittenband op de achterkant van de stoel en de schermen?
Gisteren een keer weer met mijn auto naar kantoor geweest (AWD GT line).
Accu was tot 100% geladen.
's ochtend was het rond de 13gr. en op de terugweg rond de 17gr. met lichte regen.
Heb de ACC ingesteld op 110Km/h en dit ook zoveel mogelijk gereden (denk 95% snelweg)
Maar 's ochtends een verbruik van: 18,3 kWh/100km
in de middag met lichte regen maar wel warmer: 16,4 kWh/100km
gemiddelde volgens de auto van de hele 'reis': 17,3 kWh/100km
foto na aankomst terug weg:
:strip_exif()/f/image/CciB3y5Pq2iRpBB0WKxy3lqw.jpg?f=fotoalbum_large)
verbruik van beide afstanden
:strip_exif()/f/image/DpbguV7CPAAq00k9WDV7OQ1h.jpg?f=fotoalbum_large)
totaal verbruik na het laden:
:strip_exif()/f/image/rbtJIlic8Z2nykuJ3XTbNVfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik wordt steeds beter naarmate het warmer wordt.
Natuurlijk komt het nog niet in de buurt van de WLTP (480km), maar ja, we zullen zien of we dat straks met 20+ gr. wel gaan halen.
Maar voor een AWD met 20" wielen vind ik het niet slecht.
Accu was tot 100% geladen.
's ochtend was het rond de 13gr. en op de terugweg rond de 17gr. met lichte regen.
Heb de ACC ingesteld op 110Km/h en dit ook zoveel mogelijk gereden (denk 95% snelweg)
Maar 's ochtends een verbruik van: 18,3 kWh/100km
in de middag met lichte regen maar wel warmer: 16,4 kWh/100km
gemiddelde volgens de auto van de hele 'reis': 17,3 kWh/100km
foto na aankomst terug weg:
:strip_exif()/f/image/CciB3y5Pq2iRpBB0WKxy3lqw.jpg?f=fotoalbum_large)
verbruik van beide afstanden
:strip_exif()/f/image/DpbguV7CPAAq00k9WDV7OQ1h.jpg?f=fotoalbum_large)
totaal verbruik na het laden:
:strip_exif()/f/image/rbtJIlic8Z2nykuJ3XTbNVfr.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik wordt steeds beter naarmate het warmer wordt.
Natuurlijk komt het nog niet in de buurt van de WLTP (480km), maar ja, we zullen zien of we dat straks met 20+ gr. wel gaan halen.
Maar voor een AWD met 20" wielen vind ik het niet slecht.
Toen ik vanochtend hoorde van de grote brand in de haven in Rotterdam, was het eerste wat ik dacht: "het zal mijn EV6 wel zijn geweest"... Gelukkig was het een schroothoop, al stond die van mij daar misschien ook
Iemand hier toevallig ervaring met een dergelijke abonnementsvorm via KIA? En vooral wat voor kosten je dan aan moet denken?Leezer14 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:23:
Gisteren bij de dealer geweest voor een vervanging van de koelvloeistofpomp. Het zoemende geluid is eindelijk weg!!
Daarnaast ook voorzien van de laatste infotainment (en andere?) updates: Het lijkt erop dat OTA updates inderdaad via een abonnement gaan komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn eerste gevoel zegt trouwens dat ik het erg raar vind dat een gloednieuwe auto alleen betaald van updates zou worden voorzien, of mis ik iets?
[ Voor 5% gewijzigd door sn0x0r op 14-04-2022 09:25 ]
Updates zullen onder garantie bij de dealer netjes geïnstalleerd worden, ga ik vanuitsn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:24:
[...]
Iemand hier toevallig ervaring met een dergelijke abonnementsvorm via KIA? En vooral wat voor kosten je dan aan moet denken?
Mijn eerste gevoel zegt trouwens dat ik het erg raar vind dat een gloednieuwe auto alleen betaald van updates zou worden voorzien, of mis ik iets?
Als je dan meteen voor dat bedrag er een WiFi hotspot in de auto bij krijgt prima, maar mensen laten betalen voor updates van een auto... beetje belachelijk imho.
Via USB zal gratis blijven, OTA is optioneel. Ik ben gewend voor andere merken per jaar een kleine €300 af te tikken voor functionaliteit die bij KIA 7 jaar gratis is, dus ik maak me niet zo druk.sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:24:
[...]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ok zoals? Bij BMW is de eerste 3-4 jaar bijna alles gratis in ieder geval.FirePuma142 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:39:
[...]
Via USB zal gratis blijven, OTA is optioneel. Ik ben gewend voor andere merken per jaar een kleine €300 af te tikken voor functionaliteit die bij KIA 7 jaar gratis is, dus ik maak me niet zo druk.
Maar goed eerst afwachten wat het gaat kosten, want ze gaven via de mail in de UK aan dat je de eerste twee OTA updates gratis kreeg, en dat was voor een jaar. Dus dat zou betekenen 2 updates per jaar. Dat mag toch niet meer dan 10 euro per jaar kosten dan.
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 14-04-2022 09:54 ]
Meest recent Mercedes: Live Traffic, Remote bediening, GPS-positie/fencing is per jaar een dikke €200 na de gratis 2. Dan worden de pakketjes ook nog af en toe geshuffled, waardoor je het volgende jaar geen drie maar 4 pakketjes nodig hebt, en weer een paar tientjes extra mag aftikken.En dan ook nog tweejaarlijkse kaartupdates voor Comand á €179/€229 oid. Maar ook voor BMW zul je dus nog 3/4 jaar aan kosten moeten rekenen die voor KIA niet van toepassing zijn.Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:49:
[...]
Ok zoals? Bij BMW is de eerste 3-4 jaar bijna alles gratis in ieder geval.
Maar ik zie het probleem niet zo, als je niet wil betalen voor OTA (wat ook geen geadverteerde functionaliteit is/was dacht ik?), dan steek je er een USB-stick in. Ik kan me herinneren dat ik in 2012 de nieuwe Volvo V40 uit de catalogus had besteld, en een DVD-upgrade mee naar huis kreeg. Dat duurde meer dan 5 uur, waarbij het hele systeem onbruikbaar was.
[ Voor 21% gewijzigd door FirePuma142 op 14-04-2022 10:01 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Goedendag, momenteel rij ik in een BMW F11 535d en de hoge wegenbelasting en diesel prijzen ben ik meer richting een EV gaan nadenken, dit gaat om een prive koop. Ik ben wel een redelijke petrol head en voordat ik over een EV na dacht wilde ik de 5 serie weg doen, woon/werk in een koekblik rijden en voor de fun er een M3 naast rijden voor de zonnige dagen. Echter betaal ik dan ook aardig wat wegenbelasting voor een auto waar ik sporadisch in zou rijden.
De meeste EV's vind ik niet mooi maar bij het zien van de specificaties van de GT en het rijden in een basis model EV6 ben ik wel enthousiast geworden, 585pk, kuipstoelen en alle gadgets lijkt het me een ideale auto voor ons gezin en de woon/werk kilometers die ik maak. Ik rij +- 24.000 per jaar en de 535d verbruikt +- 1:13 bij normaal gebruik.
Wat denken jullie? Als we de aanschaf even niet meerekenen en ik eigenlijk 99% thuis kan laden of op het werk zou de EV6 GT dan een verstandige keuze zijn om de maandlasten wat lager te houden maar toch te kunnen rijden met een smile achter het stuur?
De meeste EV's vind ik niet mooi maar bij het zien van de specificaties van de GT en het rijden in een basis model EV6 ben ik wel enthousiast geworden, 585pk, kuipstoelen en alle gadgets lijkt het me een ideale auto voor ons gezin en de woon/werk kilometers die ik maak. Ik rij +- 24.000 per jaar en de 535d verbruikt +- 1:13 bij normaal gebruik.
Wat denken jullie? Als we de aanschaf even niet meerekenen en ik eigenlijk 99% thuis kan laden of op het werk zou de EV6 GT dan een verstandige keuze zijn om de maandlasten wat lager te houden maar toch te kunnen rijden met een smile achter het stuur?
Verwijderd
Wegenbelasting zal je uiteindelijk ook voor een EV moeten betalen in de toekomst, geen idee hoe dat berekend wordt maar denk dat ze in de buurt zullen komen van een diesel vanwege het gewicht?gebruikerfz1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:59:
Goedendag, momenteel rij ik in een BMW F11 535d en de hoge wegenbelasting en diesel prijzen ben ik meer richting een EV gaan nadenken, dit gaat om een prive koop. Ik ben wel een redelijke petrol head en voordat ik over een EV na dacht wilde ik de 5 serie weg doen, woon/werk in een koekblik rijden en voor de fun er een M3 naast rijden voor de zonnige dagen. Echter betaal ik dan ook aardig wat wegenbelasting voor een auto waar ik sporadisch in zou rijden.
Ik zou de diesel niet weg doen, maar oprijden
Ik ben bang dat de diesel in de toekomst nog meer belast gaat worden. Momenteel sta ik per maand 2x stil aan de pomp om de tank vol te gooien met 120,- aan diesel en betaal ik 180,- per maand wegenbelasting. Dat is al 420,- per maand wat ik nu kan besparen denk ik?Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:04:
[...]
Wegenbelasting zal je uiteindelijk ook voor een EV moeten betalen in de toekomst, geen idee hoe dat berekend wordt maar denk dat ze in de buurt zullen komen van een diesel vanwege het gewicht?
Ik zou de diesel niet weg doen, maar oprijden
Oprijden kan, maar de 6 in lijn diesels van BMW gaat makkelijk een tonnetje of 5-6 mee zonder veel problemen, de km stand staat nu op 170k
Ik heb vorig jaar een GT besteld om exact dezelfde reden. Alhoewel het hier een Audi freak betreftgebruikerfz1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:59:
Persoonlijk ongeveer zelfde afweging gemaakt. Rij een Volvo V40 d2 (114k op de teller). Auto rijdt erg zuinig, maar alsnog tellen de kosten voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud en diesel behoorlijk op. Na wat rekenwerk ben ik er op uitgekomen dat voor mij de EV6 (RWD Plus versie, de GT is natuurlijk een behoorlijk stuk duurder) nagenoeg op het op het omslagpunt qua kosten zit. Wel afhankelijk hoeveel pech/geluk ik zou hebben qua onderhoudskosten met de Volvo in de toekomst. Maar daar staat tegenover dat elektrisch rijden op de zonnepanelen een stuk beter is voor het milieu én je rijd weer een nieuwe auto wat beide ook wat waard is.gebruikerfz1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:10:
[...]
Ik ben bang dat de diesel in de toekomst nog meer belast gaat worden. Momenteel sta ik per maand 2x stil aan de pomp om de tank vol te gooien met 120,- aan diesel en betaal ik 180,- per maand wegenbelasting. Dat is al 420,- per maand wat ik nu kan besparen denk ik?
Oprijden kan, maar de 6 in lijn diesels van BMW gaat makkelijk een tonnetje of 5-6 mee zonder veel problemen, de km stand staat nu op 170k
Een EV6 zal in jou geval dus ook al snel nagenoeg qua kosten gelijk of zelfs goedkoper zijn (afhankelijk waar en tegen welke kosten je kan laden). Of dat voor de GT ook zo is durf ik niet te zeggen, want die is wel duurder in de aanschaf vs de Plus RWD waarmee ik heb gerekend.
p.s. heb nog wel een fun auto ernaast (MX-5 10th anniversary) maar die is qua kosten wat makkelijker ernaast te houden dan een M3
Gaaf! dan ben je denk ik één van de eersten in NL geweest die hem heeft besteld in NL (mijn KIA dealer in het noorden heeft nog geen GT bestelling gehad)Bogey555 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:21:
[...]
Ik heb vorig jaar een GT besteld om exact dezelfde reden.
Ga je ook prive rijden? De bedoeling is om op den duur wel een leuke cabrio erbij te halen als 2de auto, een MX5 ND lijkt me wel gaaf. Ik rij ook nog motor dus ik haal mijn petrol fix daar wel vandaan
Gaaf Roel! ik heb momenteel nog een MX5 NBFL voor de zonnige dagen.roelwillems schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:26:
[...]
Een EV6 zal in jou geval dus ook al snel nagenoeg qua kosten gelijk of zelfs goedkoper zijn (afhankelijk waar en tegen welke kosten je kan laden). Of dat voor de GT ook zo is durf ik niet te zeggen, want die is wel duurder in de aanschaf vs de Plus RWD waarmee ik heb gerekend.
p.s. heb nog wel een fun auto ernaast (MX-5 10th anniversary) maar die is qua kosten wat makkelijker ernaast te houden dan een M3
Zelf laden is wel de bedoeling of op het werk als het kan, ik werk ook veel avond en nachtdiensten dus overdag zou die thuis kunnen laden. We zijn net begonnen met ons huis te verbouwen dus het plaatsen van panelen moet ook nog, dit waren we eerst niet van plan omdat we niet weten hoe lang we hier nog gaan wonen.
[ Voor 45% gewijzigd door gebruikerfz1 op 14-04-2022 10:32 ]
Nu mijn Kia er binnenkort aankomt ben ik aan het kijken voor een OBD dongle. Vooral om te kunnen gebruiken met ABRP voor vakantie. Zodat goed bij gehouden kan worden wanneer ik moet opladen.
Er zijn in het verleden al wat discussies geweest in dit topic over OBD dongles, maar ik ben wel benieuwd over ervaringen die hiermee zijn opgedaan.
Ik heb voor nu dit lijstje staan op amazon.
Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth 4.0
Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2
OBDLink LX
OBDLINK MX+
Er zijn in het verleden al wat discussies geweest in dit topic over OBD dongles, maar ik ben wel benieuwd over ervaringen die hiermee zijn opgedaan.
OBDLink LX
OBDLINK MX+
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Wel ik ben Belg dus ik tel niet in de NL statistiekengebruikerfz1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:28:
[...]
Gaaf! dan ben je denk ik één van de eersten in NL geweest die hem heeft besteld in NL (mijn KIA dealer in het noorden heeft nog geen GT bestelling gehad)
Ga je ook prive rijden? De bedoeling is om op den duur wel een leuke cabrio erbij te halen als 2de auto, een MX5 ND lijkt me wel gaaf. Ik rij ook nog motor dus ik haal mijn petrol fix daar wel vandaan
En inderdaad ook Prive aankoop. Ik wou echt een RS5 of een RS6 maar dat is echt niet betaalbaar in Belgie.
En het eerste wat ik laat inbouwen in de GT is te vinden in onderstaande link
YouTube: Tesla Model X + Milltek Active Sound System
De OBDlink LX en MX+ zijn zo te zien "gewoon" bluetooth, niet BLE? Ik dacht dat BLE vereist was (en heb dus een OBDlink CX gescoord - maar nog geen EV6 om hem in te prikkenMrBlueEyes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:32:
Nu mijn Kia er binnenkort aankomt ben ik aan het kijken voor een OBD dongle. Vooral om te kunnen gebruiken met ABRP voor vakantie. Zodat goed bij gehouden kan worden wanneer ik moet opladen.
OBDLink LX
OBDLINK MX+
Whatever
Een goed keuze lijkt mij!gebruikerfz1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:59:
Ook ik heb een GT besteld (vorig jaar begin september en een van de 1e die hem gaat krijgen dit jaar hoop ik).
Bij Stern in A’dam de 1e die daar verkocht werd en mijn AMG C63 S coupe 2017 ingeruild.
Van 510hp naar 587hp en een nog hoger koppel dus mij hoor je niet klagen😉
Ga vanaf volgend jaar veel minder rijden 10 a12 k per jaar en heb zonnecellen op het dak dus de kosten blijven voor mij vooralsnog beperkt.
Nu tijdelijk een Aygo voor woon werk verkeer (de AMG was alleen voor fun).
Dit staat op de update site:Leezer14 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:23:
Gisteren bij de dealer geweest voor een vervanging van de koelvloeistofpomp. Het zoemende geluid is eindelijk weg!!
Daarnaast ook voorzien van de laatste infotainment (en andere?) updates: Het lijkt erop dat OTA updates inderdaad via een abonnement gaan komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/5t5z04H7KYTSyOn8zGg72CKD.png?f=fotoalbum_large)
Dit staat er bij mij in de connect app:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gko5XiBu3BHo2mEG387Mo74X.png?f=user_large)
De navigatie update lijkt me niet de nieuwste, want in jou afbeelding staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ppCU1PxjldviOnFnPNNjJs9u.png?f=user_large)
Is dat niet de update van januari? 26-01-22
De laatste zou van 5-4-22 moeten zijn. (link hierboven)
[ Voor 6% gewijzigd door cruysen op 14-04-2022 11:50 ]
Ik heb even een vraag over de oplaadtijd bij een publieke laadpaal.
Vanmorgen om 7:30 heb ik de auto met een SoC van 44% aangesloten op een publieke laadpaal van Vattenfall die 11kW zou moeten geven. Als ik nu in de Kia app kijkt staat dat ie nog 7 uur en 10 min moet laden voordat ie vol is, en op dit moment 64% geladen is. 4 uur voor 20% lijkt mij erg langzaam.
:strip_exif()/f/image/5yhr5l1BkuhvzhR0Q2zFWTWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de Kia site zou het publiek laden via 11kW van 10 naar 100% ongeveer 6 uur moeten duren.
https://www.kia.com/nl/el...aadtijd-elektrische-auto/
/f/image/tSBMZmCyYyu0HUFODy9SGHXl.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de meegeleverde kabel en heb een 58kW model. Ik vraag me nu even af of mijn huidige oplaadsnelheid realistisch is, of dat er iets anders aan de hand is.
Vanmorgen om 7:30 heb ik de auto met een SoC van 44% aangesloten op een publieke laadpaal van Vattenfall die 11kW zou moeten geven. Als ik nu in de Kia app kijkt staat dat ie nog 7 uur en 10 min moet laden voordat ie vol is, en op dit moment 64% geladen is. 4 uur voor 20% lijkt mij erg langzaam.
:strip_exif()/f/image/5yhr5l1BkuhvzhR0Q2zFWTWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de Kia site zou het publiek laden via 11kW van 10 naar 100% ongeveer 6 uur moeten duren.
/f/image/tSBMZmCyYyu0HUFODy9SGHXl.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de meegeleverde kabel en heb een 58kW model. Ik vraag me nu even af of mijn huidige oplaadsnelheid realistisch is, of dat er iets anders aan de hand is.
[ Voor 7% gewijzigd door Poulske op 14-04-2022 11:50 ]
Mijn eigen ervaring met eigen laadpaal (ook 11kW) is dat de auto ongeveer 10% per uur bijlaadt.Poulske schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sommige openbare laadpalen gebruiken loadbalancing. Dat wil zeggen dat er op gezette tijden of bij veel afname door anderen de stroomtoevoer geknepen wordt. ‘Anderen’ kan in dit geval andere afnemers in de buurt zijn, maar bijvoorbeeld ook een auto aan de aangrenzende laadpaal.Poulske schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het enige juiste is je dashboard, die geeft aan hoeveel je auto op dat moment krijgt. Dit kan dus varieren bij dezelfde laadpaal, afhankelijk van drukte op het net.
Dashcam montage, kabels netjes weggewerkt achter de behuizing. De spleten zijn net groot genoeg om de kabels door te laten. Wel voeding via de 12v stekker in de midden console. Die kabel loopt onder de passagier mat door. De kabel naar de achtercamera weg kunnen werken met de tips van dit forum.De Ideale Man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:03:
Kun je de camera's van de Kia Ev6 ook gebruiken als dashcam, zoals bij tesla?
Zo niet heeft iemand al een dashcam netjes weggewerkt? Bij sommige auto's kun je de stroom halen uit de achteruitkijkspiegel. Kan dat bij ev6 ook?
[ Voor 22% gewijzigd door Ramtka op 14-04-2022 12:33 ]
Mijn net geplaatste Vestel laadpunt thuis heeft ook loadbalancing. Tenminste, dat is de bedoeling. Hij staat al sinds installatie in storing omdat de loadbalancing-module van Eneco en de slimme meter elkaar niet snappen. Daar moet een software-update voor worden ontwikkeld… maar goed dat ik de EV6 nog niet heb.
Maar áls het dan straks werkt, dan ben ik benieuwd of hij vaak gaat wisselen qua laadsnelheid.
Maar áls het dan straks werkt, dan ben ik benieuwd of hij vaak gaat wisselen qua laadsnelheid.
Catch my drift?
Heb zelf ook getwijfeld, maar ben bang dat ik me ga storen aan een camera in mijn gezichtsveld. Hoe ziet het er van binnen uit? Als je achter het stuur zitRamtka schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dashcam montage, kabels netjes weggewerkt achter de behuizing. De spleten zijn net groot genoeg om de kabels dor te laten. Wel voeding via de 12v stekker in de midden console. Die kabel loopt onder de passagier mat door. De kabel naar de achtercamera weg kunnen werken met de tips van dit forum.[Afbeelding]
Wat lees je met de OBD2 dongle uit dat je graag wil weten dat je anders niet kan zien? (Puur interesse)MrBlueEyes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:32:
OBDLink LX
OBDLINK MX+
Voor mij persoonlijk; accu temperatuur.sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:36:
[...]
Wat lees je met de OBD2 dongle uit dat je graag wil weten dat je anders niet kan zien? (Puur interesse)
Ik ben zelf vrij lang, 1,96m, en de stoel staat laag. Deze dashcam komt een klein beetje onder de spiegel uit, maar zit nog ruim boven de horizon. Dus nauwelijks gezichtsbeperkingen in mijn situatie. En als je kleiner bent, wordt het probleem ook kleiner, omdat de dashcam dan relatief hoger in je blikveld komt te zitten. Zal binnenkort een foto toevoegen vanuit mijn zitpositie.Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:34:
[...]
Heb zelf ook getwijfeld, maar ben bang dat ik me ga storen aan een camera in mijn gezichtsveld. Hoe ziet het er van binnen uit? Als je achter het stuur zit
Vraagje, ik heb de laadpaal toevallig net aangevraagd. Die zou ook loadbalancing moeten hebben. Bij de requirements stond dat je slimme meter een P1-poort moet hebben. Die heb ik ook, maar die is in gebruik door m'n Youless... ik begin het gevoel te krijgen dat de laadpaal die nodig heeft. Kan dit kloppen?DaMenaz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:32:
Mijn net geplaatste Vestel laadpunt thuis heeft ook loadbalancing. Tenminste, dat is de bedoeling. Hij staat al sinds installatie in storing omdat de loadbalancing-module van Eneco en de slimme meter elkaar niet snappen. Daar moet een software-update voor worden ontwikkeld… maar goed dat ik de EV6 nog niet heb.
Hoe heb je die behuizing los gekregen? Mijn kabel heb ik weggewerkt in de hemel, maar het stukje langs de behuizing wil ik er liever in hebben dan buitenom.Ramtka schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dashcam montage, kabels netjes weggewerkt achter de behuizing. De spleten zijn net groot genoeg om de kabels door te laten.
Dat kan zeker kloppen, mijn laadpaal hangt ook op de P1, samen met een module om de slimme meter uit te lezen voor mijn domotica. Dat kan prima met een P1 splitter. Meer info is ook te vinden in het topic:sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:46:
[...]
Vraagje, ik heb de laadpaal toevallig net aangevraagd. Die zou ook loadbalancing moeten hebben. Bij de requirements stond dat je slimme meter een P1-poort moet hebben. Die heb ik ook, maar die is in gebruik door m'n Youless... ik begin het gevoel te krijgen dat de laadpaal die nodig heeft. Kan dit kloppen?
Thuisladen van je EV deel 2
Geen idee, ben niet in de buurt van de auto.1Mark schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:00:
Ik denk dat die paal dan nu niet 11kW aan het leveren is. Wat zegt je dashboard nu?
De komende dagen op verschillende tijden maar eens kijken wat de laadsnelheid is.
Dan ga ik dat even regelen! Sowieso moest er iets gebeuren want mijn laadpaal komt bijna 40 meter van m'n huis te staan.DaLass schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:52:
[...]
Dat kan zeker kloppen, mijn laadpaal hangt ook op de P1, samen met een module om de slimme meter uit te lezen voor mijn domotica. Dat kan prima met een P1 splitter. Meer info is ook te vinden in het topic:
Thuisladen van je EV deel 2
Denk dat het deze gaat worden:
https://www.homewizard.nl/p1-splitter
[ Voor 6% gewijzigd door sn0x0r op 14-04-2022 13:10 ]
Wat ik begreep is dat je dan live bijvoorbeeld batterij capaciteit/percentage kan bijhouden in ABRP.sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:36:
[...]
Wat lees je met de OBD2 dongle uit dat je graag wil weten dat je anders niet kan zien? (Puur interesse)
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Zoiets is ook mogelijk, kost +- 40 euroRamtka schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dashcam montage, kabels netjes weggewerkt achter de behuizing. De spleten zijn net groot genoeg om de kabels door te laten. Wel voeding via de 12v stekker in de midden console. Die kabel loopt onder de passagier mat door. De kabel naar de achtercamera weg kunnen werken met de tips van dit forum.[Afbeelding]
Als je het deel achter de spiegel heb losgemaakt, kun je de hele kap naar beneden schuiven en vervolgens lostrekken. Komt vrij makkelijk los.xxander968 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:48:
[...]
Hoe heb je die behuizing los gekregen? Mijn kabel heb ik weggewerkt in de hemel, maar het stukje langs de behuizing wil ik er liever in hebben dan buitenom.
Deze optie had ik ook gezien, veel geld voor een paar stekkertjes. Nog overwogen om kabelaftakkers in te zetten, maar het risico niet genomen dat de spiegel dan niet meer goed functioneert. En het is een lease auto, dusTolga07 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:58:
[...]
Zoiets is ook mogelijk, kost +- 40 euro
[YouTube: Kia EV6 - Fitting a Dongar Mirror USB Dashcam power adapter]
Ja, dat klopt. De loadbalancing-module maakt gebruik van de P1 poort. Zelf gebruikte ik al een Wi-Fi P1-meter van HomeWizard om mijn stroomverbruik te monitoren (die dongle met die groene LED op de foto).sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:46:
[...]
Vraagje, ik heb de laadpaal toevallig net aangevraagd. Die zou ook loadbalancing moeten hebben. Bij de requirements stond dat je slimme meter een P1-poort moet hebben. Die heb ik ook, maar die is in gebruik door m'n Youless... ik begin het gevoel te krijgen dat de laadpaal die nodig heeft. Kan dit kloppen?
HomeWizard verkoopt ook een actieve P1-splitter (dus geen extra stroomadapter nodig). Die heb ik er tussengezet. Dus de splitter op de slimme meter en dan de Dongle en de Loadbalancing allebei op een eigen poort.
https://www.homewizard.nl/shop
Plaatje bij het praatje:
Catch my drift?
Juist, dat dus.sn0x0r schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:08:
[...]
Dan ga ik dat even regelen! Sowieso moest er iets gebeuren want mijn laadpaal komt bijna 40 meter van m'n huis te staan.Vermoed dat dat P1 signaal niet zover gaat komen.
Denk dat het deze gaat worden:
https://www.homewizard.nl/p1-splitter
Catch my drift?
Ik heb het stekkertje voor de spiegel besteld. Ik ga denk ik voor de garmin mini 2 lekker klein. Als ik het binnen heb zal ik foto maken.Ramtka schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dashcam montage, kabels netjes weggewerkt achter de behuizing. De spleten zijn net groot genoeg om de kabels door te laten. Wel voeding via de 12v stekker in de midden console. Die kabel loopt onder de passagier mat door. De kabel naar de achtercamera weg kunnen werken met de tips van dit forum.[Afbeelding]
Belangrijkste voor mij zou de parking mode zijn, maar ik zie maar bar weinig dashcams die dat enigszins fatsoenlijk doen.De Ideale Man schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:40:
[...]
Ik heb het stekkertje voor de spiegel besteld. Ik ga denk ik voor de garmin mini 2 lekker klein. Als ik het binnen heb zal ik foto maken.
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door marcovit op 14-04-2022 18:48 ]
Garmen mini 2 heeft ook parking mode. Alleen heb je dan wel vaste voeding nodig of accu.Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:42:
[...]
Belangrijkste voor mij zou de parking mode zijn, maar ik zie maar bar weinig dashcams die dat enigszins fatsoenlijk doen.
Wij hebben 2 iPad houders die met klittenband vastgemaakt kunnen worden. Deze hadden wij bij de vorige auto nodig, maar werkt in de EV6 ook prima.
Zie bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...e-armen/9200000114732655/
Zie bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...e-armen/9200000114732655/
Weet iemand ook hoe dik het plastic schild is van de voorstoelen?
Qua tablet / telefoonhouder zie ik voor de muziek wereld wel een aardig aanbod met klemmen. Maar die gaan soms maar tot een bepaalde dikte.
Deze heeft een klem die tot 30mm kan (voor een buis weliswaar maar door het lipje wat recht te buigen moet zo iets toch mogelijk zijn)
https://www.thomann.de/nl/km_19796.htm
Qua tablet / telefoonhouder zie ik voor de muziek wereld wel een aardig aanbod met klemmen. Maar die gaan soms maar tot een bepaalde dikte.
Deze heeft een klem die tot 30mm kan (voor een buis weliswaar maar door het lipje wat recht te buigen moet zo iets toch mogelijk zijn)
https://www.thomann.de/nl/km_19796.htm
Ik gebruik al jaren een dashcam van Thinkware (nu de F800PRO met camera voor en achter) en de parking mode is uitstekend.Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:42:
[...]
Belangrijkste voor mij zou de parking mode zijn, maar ik zie maar bar weinig dashcams die dat enigszins fatsoenlijk doen.
Die is niet meer leverbaar geloof ik?FrankvH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:25:
[...]
Ik gebruik al jaren een dashcam van Thinkware (nu de F800PRO met camera voor en achter) en de parking mode is uitstekend.
De nieuwe modellen zijn erg lomp groot. Ik hoef geen scherm erop, sterker nog, liever niet..
Is de Q800PRO geworden; nog steeds mooie platte camera!Phusebox schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:28:
[...]
Die is niet meer leverbaar geloof ik?
De nieuwe modellen zijn erg lomp groot. Ik hoef geen scherm erop, sterker nog, liever niet..
Server was overbelast. Maar app is een aanfluiting. Tenzij je met je EV6 een ouderwets benzinestation (..) zoekt. Ook bruikbaar als je onvolledig overzicht van je garage bezoeken zoekt. En relaxed dat je kilometerstand niet bijgewerkt wordt, handig bij inruil.ThatGuy2303 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:36:
[...]
Ook maar eens op m'n telefoon gezet, maar inloggen met zelfde account als KIA connect gaat niet, en een nieuw account maken werkt ookt niet. Zijn er problemen met de app?
Kom Kia, dit kan en moet beter
Gaat niet ondersteund worden. Maar draadloos ook niet zinvol omdat de iPhone batterij dan bij navigatie via CarPlay sneller leegloopt dan dat ie bij laadt. Onbruikbaar voor langere afstanden. Helaas…GoEV6 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:24:
Is het bekend of er een update aankomt en/of het technisch mogelijk is om Apple CarPlay draadloos te gebruiken? Vind het niet echt 2022 om steeds met een kabeltje te hannesen.
Thanks. Helaas ook nauwelijks te vinden. Morgen eens wat beter bekijken.FrankvH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:33:
[...]
Is de Q800PRO geworden; nog steeds mooie platte camera!
-
[ Voor 100% gewijzigd door LAD93 op 14-04-2022 22:18 ]
per aspera ad astra
Ik heb net deze besteld:MrBlueEyes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:32:
OBDLink LX
OBDLINK MX+
OBDLink CX
Deze heeft BLE wat nodig is voor ABRP. Deze staat daar dan ook op de lijst om te gebruiken. Hij is ook klein dus zou ook achter de plaat moeten kunnen net zoals de MX+.
Herinnering om niet je ODB2 stekker in de auto te laten zitten als je er niet in zit/bij in de buurt bentMrBlueEyes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:11:
[...]
Ik heb net deze besteld:
OBDLink CX
Deze heeft BLE wat nodig is voor ABRP. Deze staat daar dan ook op de lijst om te gebruiken. Hij is ook klein dus zou ook achter de plaat moeten kunnen net zoals de MX+.
Heeft iemand ook al Pump als navigatie gebruikt? Heeft sinds kort Carplay support en ziet er gebruiksvriendelijk uit. Je kunt daarnaast de EV6 direct in de app toevoegen om de SoC in te zien en daarmee wordt ook direct rekening gehouden bij navigeren + laadstops. Heb je ook geen OBD dongle nodig voor ABRP.
Je zit wel aan een maandelijks abonnement vast, dus zelf nog niet geprobeerd.
Hoe maken ze die verbinding dan met de auto?-Burner- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:35:
Heeft iemand ook al Pump als navigatie gebruikt? Heeft sinds kort Carplay support en ziet er gebruiksvriendelijk uit. Je kunt daarnaast de EV6 direct in de app toevoegen om de SoC in te zien en daarmee wordt ook direct rekening gehouden bij navigeren + laadstops. Heb je ook geen OBD dongle nodig voor ABRP.
Je kunt inloggen met je Kia account. Zelfde service zal wel aangeroepen worden als de Connect app gebruikt gok ikPhusebox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:37:
[...]
Hoe maken ze die verbinding dan met de auto?
Ah zoals Tronity dus, daar zit je ook met een abonnement.-Burner- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:39:
[...]
Je kunt inloggen met je Kia account. Zelfde service zal wel aangeroepen worden als de Connect app gebruikt gok ik
Klopt, maar als je die gebruikt heb je volgens mij ook nog een abonnement nodig voor ABRP? Dus je bent dan wel duurder uit vermoed ik. Ik wil deze app van het weekend eens testen.Phusebox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:40:
[...]
Ah beetje zoals Tronity dus, daar zit je ook met een abonnement.
Rijd 70 km/uur op de snelweg, flauwe bocht naar links. Er staat een file voor rechtsafslaand verkeer op de uitvoegstrook. Wordt daarbij links ingehaald en de EV6 begint te ghost braken, inclusief alarmlichten. Rijstrook voor de auto is vrij. Na 2 seconden stopt de ghost brake. Zijn er hier meer mensen met deze ervaring?
Iemand een overzicht van alle laadpassen en apps die ze hebben? Dan kan ik me alvast voorbereiden.
Probeer dit forum eens:Tolga07 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:15:
Iemand een overzicht van alle laadpassen en apps die ze hebben? Dan kan ik me alvast voorbereiden.
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
interessant, ik ben benieuwd naar je ervaringen!-Burner- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:45:
[...]
Klopt, maar als je die gebruikt heb je volgens mij ook nog een abonnement nodig voor ABRP? Dus je bent dan wel duurder uit vermoed ik. Ik wil deze app van het weekend eens testen.
App is erg duidelijk en gebruikersvriendelijk, bedankt voor de tip, ga hem komende week testen. Als je inzoomt zie je grafisch meteen beschikbaarheid. Is de mooiste oplossing tot nu toe!-Burner- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:45:
[...]
Klopt, maar als je die gebruikt heb je volgens mij ook nog een abonnement nodig voor ABRP? Dus je bent dan wel duurder uit vermoed ik. Ik wil deze app van het weekend eens testen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ihkvdb op 15-04-2022 10:35 ]
https://www.autoweek.nl/e...assen-voor-jouw-situatie/Tolga07 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:15:
Catch my drift?
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/7Tmf8hZctX4iymFd2yWWwkOA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eZ3tkzxj4yLoaRH8G7ECXKOh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4zMRTujUjz7esyAHuA0zyLaf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5RB2cBhtOvJDtOwAX2GcshAA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3xq4zOTmrZNFzVhBgnHP7cRh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kslHoRiYHiPiplNuuNSp4jEu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yRbAG381N6KWE1XeMP22XfNH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQxoznTxtckgb0uwBUTZNz9z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MPVSy3cgrxxS3lsvK8zadwB1.jpg?f=fotoalbum_large)