• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:16
In dit overzicht mis ik Incharge. Daarmee laad ik goedkoper op straat dan bij mijn eigen woning als ik de website mag geloven: https://incharge.vattenfall.nl/

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:34
Ramtka schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:09:
Rijd 70 km/uur op de snelweg, flauwe bocht naar links. Er staat een file voor rechtsafslaand verkeer op de uitvoegstrook. Wordt daarbij links ingehaald en de EV6 begint te ghost braken, inclusief alarmlichten. Rijstrook voor de auto is vrij. Na 2 seconden stopt de ghost brake. Zijn er hier meer mensen met deze ervaring?
Nog geen eravring met de EV6, maar wat je beschrijft is niets iets specifieks voor de EV6: dit gedrag zie ik soms ook bij mijn Tesla Model 3 en BMW 3-serie. Al heb ik met die auto's zelden dat de alarmlichten ook aan gaan.
Het zijn mijn inziens van die situaties die je tijdig moet leren herkennen en op moet anticiperen. De systemen kunnen bij bochten simpelweg niet altijd herkennen of de file op de eigen rijbaan staat of niet.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Ramtka schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:09:
Rijd 70 km/uur op de snelweg, flauwe bocht naar links. Er staat een file voor rechtsafslaand verkeer op de uitvoegstrook. Wordt daarbij links ingehaald en de EV6 begint te ghost braken, inclusief alarmlichten. Rijstrook voor de auto is vrij. Na 2 seconden stopt de ghost brake. Zijn er hier meer mensen met deze ervaring?
Dit is denk ik hetzelfde als dat sommige auto's in een bocht waarschuwing voor een aanrijding met een geparkeerd voertuig langs de weg.

Volgens mij heeft het te maken met wat er op dat moment recht voor de auto gebeurt en niet wat er in de baan voor de auto gebeurt.

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-10-2025
Ik heb dat ook als ik door een specifieke bocht rijd waarlangs auto’s staan geparkeerd. Dan begint het stuur te trillen en hoor je een waarschuwing (bij +/- 40 kmh). Ghost braking echter niet. Begint hij dan zonder waarschuwing meteen aan die brake actie?
Bij mij vorige auto kon je dat overrulen door gas te geven als hij een geluidssignaal gaf en daarna die brake actie zou inzetten.

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:46
Ramtka schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:57:
[...]

In dit overzicht mis ik Incharge. Daarmee laad ik goedkoper op straat dan bij mijn eigen woning als ik de website mag geloven: https://incharge.vattenfall.nl/
Wat je jouw thuistarief is weet ik niet, maar als je overgaat naar een variabel tarief kan de openbare paal al snel beter zijn. Met een laadpas van vandebron betaal ik bij de openbare paal van Allego 25 cent inclusief btw. Het voorstel van contactverlenging wat greenchoice mij geeft is 40 cent dal en 47 cent piektarief. Bij variabel komt het ergens rond de 65 cent. Dat V2H mag wel opschieten :)

• Ramtka
xxander968 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:56:
[...]

Wat je jouw thuistarief is weet ik niet, maar als je overgaat naar een variabel tarief kan de openbare paal al snel beter zijn. Met een laadpas van vandebron betaal ik bij de openbare paal van Allego 25 cent inclusief btw. Het voorstel van contactverlenging wat greenchoice mij geeft is 40 cent dal en 47 cent piektarief. Bij variabel komt het ergens rond de 65 cent. Dat V2H mag wel opschieten :)
V2H zou dan wel fijn zijn. Zoiets als benzine tanken om je thuisaggregaat van brandstof te voorzien. Maar met mijn lease auto denk ik niet dat ze dit als thuiswerkvergoeding gaan ondersteunen :X

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ramtka schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:04:
[...]
V2H zou dan wel fijn zijn. Zoiets als benzine tanken om je thuisaggregaat van brandstof te voorzien. Maar met mijn lease auto denk ik niet dat ze dit als thuiswerkvergoeding gaan ondersteunen :X
De leasemaatschappij gaat vast wel een constructie bedenken waar ze de laadstromen door je laadpaal gaan monitoren en je daar extra op belasten. Immers, je genereert extra laadcycli met je auto dus equivalent aan meer kilometers rijden, waardoor je in een hogere tariefgroep komt.

Interessante discussie: als leasemaatschappijen prijzen gaan mogen doorrekenen op basis van energieverbruik bij EVs, dan "moeten" ze dat ICEs ook toepassen.
Ofwel andersom: opladen aan openbare laadpaal en ontladen thuis is hetzelfde als brandstof tanken met de bedrijfswagen en overhevelen naar een privewagen. Is dat wettelijk/contractueel vastgelegd?

• CtrlAlt
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-02-2025
leuk fimpje :)

YouTube: What Can It Power? The New KIA EV6 Is a GIANT EV Power Bank, Here's ...

[ Voor 59% gewijzigd door CtrlAlt op 15-04-2022 15:15 ]

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-01 11:34
Er vielen van de week bij mij twee ronde deukjes op in de dorpel (kunststof) bij de bestuurders deur.
Ik vermoed dat iemand in de fabriek de schroeven iets te hard heeft aangedraaid.
Zijn er meer berijders die deze twee deukjes ook hebben?

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Dartlink schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:23:
[...]

Herinnering om niet je ODB2 stekker in de auto te laten zitten als je er niet in zit/bij in de buurt bent :+
Volgens OBDLink zelf is deze veilig om in je auto te laten zitten...

https://www.obdlink.com/products/obdlink-cx/

(Ik heb overal gelezen over de onveiligheid van OBD2 stekkers hoor)

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
MrBlueEyes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:22:
[...]

Volgens OBDLink zelf is deze veilig om in je auto te laten zitten...

https://www.obdlink.com/products/obdlink-cx/

(Ik heb overal gelezen over de onveiligheid van OBD2 stekkers hoor)
Volgens een bepaald onderzoek, hier eerder gepost, was bijna geen enkele veilig. Deze CX volgens mij ook niet.

Veilig in de ogen van de marketingafdeling is nogal relatief...

Phusebox in "Het grote KIA EV6 topic"

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 15-04-2022 16:40 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07-2025
king_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:11:
[...]

Zie ook eerdere tip om naar de dealer te gaan. Je hebt alles wat je als consument kunt doen gedaan. Verder aanrommelen vergroot de kans op meer onheil. Dealer kan het terugzetten.
Ben inderdaad gisteren naar de dealer gegaan en die zal pas over 10 dagen de software update proberen uit te voeren. (Een dag de auto kwijt)
Baal wel dat ik 10 dagen nu idd niet normaal met de mogelijkheden van de auto kan werken. Vandaar mijn pogingen om zelf nieuwe software erop te zetten.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:36
De bijgeleverde V2L adapter is leuk voor kort gebruik maar ik heb liever een mooie stekker ala de laadkabel en heb er zelf 1 gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ujxgtv1_JsaYp-4cKi6rOduYTTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxjdBfKvwA3qKxWcWao7InM6.jpg?f=fotoalbum_large

• xxander968
  • Laatst online: 01:46
grotegok schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:54:
De bijgeleverde V2L adapter is leuk voor kort gebruik maar ik heb liever een mooie stekker ala de laadkabel en heb er zelf 1 gemaakt.

[Afbeelding]
Is dit echt V2G of V2Home met afschakeling van de grid?

• Mini-me
  • Niet online

[Afbeelding]
Benieuwd hoe je dit door een elektrische keuring gaat krijgen. De hoofdzekering zal niet automatisch worden afgeschakeld dus hoe garandeer je veiligheid naar het net? (Bijvoorbeeld bij herstelling aan het net na spanningsuitval)

• stimpyrulez
  • Laatst online: 22:41

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit.
Maar kan je eens uitleggen hoe het werkt/moet gaan werken?

• stimpyrulez
  • Laatst online: 22:41
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:42:
[...]

Benieuwd hoe je dit door een elektrische keuring gaat krijgen. De hoofdzekering zal niet automatisch worden afgeschakeld dus hoe garandeer je veiligheid naar het net? (Bijvoorbeeld bij herstelling aan het net na spanningsuitval)
Welke keuring dan?
Naar mijn wetens hoef je in NL niet huis te laten keuren als je er woont.

• Mini-me
  • Niet online
stimpyrulez schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:50:
[...]

Welke keuring dan?
Naar mijn wetens hoef je in NL niet huis te laten keuren als je er woont.
Natuurlijk, maar mocht er brand uitbreken (in de EV of ergens anders) dan kan je verzekering hier naar wijzen als mogelijke oorzaak. Als een dergelijke wijziging niet is gekeurd, hebben ze een makkelijk argument om niet te moeten tussenkomen..

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Dartlink schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:23:
[...]

Herinnering om niet je ODB2 stekker in de auto te laten zitten als je er niet in zit/bij in de buurt bent :+
Ik heb zelf geen ODB maar waarom is dit niet veilig?

• grotegok
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:42:
[...]

Precies hetzelfde als bij zonnepanelen, die zijn ook niet spanningsloos als de hoofzekering eruit gaat.
Er zit namelijk een omzetter tussen, de V2L hangt natuurlijk niet meteen aan het grid.

• grotegok
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:53:
[...]

Natuurlijk, maar mocht er brand uitbreken (in de EV of ergens anders) dan kan je verzekering hier naar wijzen als mogelijke oorzaak. Als een dergelijke wijziging niet is gekeurd, hebben ze een makkelijk argument om niet te moeten tussenkomen..
Wijziging? Welke wijziging bedoel je, ik wijzig niets en ik volg de norm mbt V2L zoals deze is beschreven.

• grotegok
xxander968 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:34:
[...]

Is dit echt V2G of V2Home met afschakeling van de grid?
Wat je ziet is V2L als alternatief van de V2L adapter. Dit gedeelte gaat verderop naar een AC>DC omzetter die een anders geconfigureerde (MPP uit en Vcont) zonnepaneel omvormer in gaat welke ik via Modbus bestuur.
Ik za dit weekend een nieuwe foto hiervan sturen.

• grotegok
stimpyrulez schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:49:
[...]

Ziet er netjes uit.
Maar kan je eens uitleggen hoe het werkt/moet gaan werken?
Bizar simpel. Een standaardlaadkabel openmaken en de 220ohm weerstand (bij 32A kabel) vervangen voor 75ohm.
Vervolgens start je V2L levering door CP met PP te verbinden.
Verder heb ik er een 16A installatieautomaat tussen gezet.

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
Vraagje nog, ik sta op het punt een GT te bestellen maar het kleurenpallet is beperkt. Zelf vind ik de mat grijze kleur erg gaaf maar de dealer raad het af behalve als je met de hand gaat wassen (daar heb ik geen tijd voor dus het zal 1x in de 2-3 week krasstraat worden (alhoewel de wasstraat hier best goed is!) De 2de keus is blauw maar dan staat iets minder mooi met de fluor remklauwen en stiksel in de auto naar mijn mening. Wat zouden jullie aanraden?

Nog een vraag, bij koop van de auto (zonder financiering) is er dan ook ruimte voor onderhandelingsruimte? Ik denk dat het een populaire auto is en dat de dealer misschien denkt "voor jou 10 anderen".

[ Voor 18% gewijzigd door gebruikerfz1 op 15-04-2022 19:34 ]

• Mini-me
  • Niet online
grotegok schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:03:
[...]

Precies hetzelfde als bij zonnepanelen, die zijn ook niet spanningsloos als de hoofzekering eruit gaat.
Er zit namelijk een omzetter tussen, de V2L hangt natuurlijk niet meteen aan het grid.
Bij plaatsing van zonnepanelen is het verplicht de installatie opnieuw te laten keuren.
Waarschijnlijk begrijp ik je installatie nog niet helemaal ;-) maar als je inderdaad met een omvormer werkt, is het alsnog verplicht om opnieuw te keuren. Of zie ik iets over het hoofd?

• Franciesco
@gebruikerfz1 Als je echt regelmatig de wasstraat in gaat, dan zou ik zeker niet de mat grijze kleur nemen. Dat is dan vragen om problemen/beschadigingen en daar wordt ook jij vast niet blij van?
Als je geen enkele kleur echt mooi vindt, dan kun je nog overwegen om de standaard/gratis kleur te nemen (rood) en de auto te laten wrappen.

De onderhandelingsruimte over de aankoopprijs lijkt me erg klein of zelfs 0. De mijne is ook prive besteld zonder financiering, maar korting was €0. Ook voor accessoires. Het enige wat je kan doen is dat je bij inruil een goede inruilprijs uitonderhandeld. Daar zit, heb ik gemerkt, ook duidelijk verschil in tussen de diverse dealers.

• Franciesco
Aanvulling: ipv de auto laten wrappen kun je ook de remklauwen laten wrappen in een beter passend kleurtje.

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
Phusebox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:37:
[...]

Volgens een bepaald onderzoek, hier eerder gepost, was bijna geen enkele veilig. Deze CX volgens mij ook niet.

Veilig in de ogen van de marketingafdeling is nogal relatief...

Phusebox in "Het grote KIA EV6 topic"
Hij staat er niet bij, maar ze komen inderdaad allemaal slecht uit het onderzoek. Dus dat zal voor deze dan ook gelden dan lijkt mij.

Ik heb alleen nog niet echt gelezen wat de gevaren precies allemaal zijn dan.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• Mini-me
  • Niet online
Voor geïnteresseerden in V2G/V2H functionaliteit:
https://www.hyundai.news/...verything-technology.html
De Hyundai Ioniq 5 wordt gebruikt in twee pilot projects om V2G te ontwikkelen.
These prototypes are outfitted with the same bidirectional onboard charger used in IONIQ 5 mass production vehicles. However, customised software was installed in the prototype models to enable V2G technology.
Het lijkt erop dat de Ioniq 5 hardware (en dus ook EV6 hardware?) volledig klaar is voor V2G.
V2L and V2G have similar technical principles regarding reverse power transmission; however, the technologies utilise different software. Since V2G needs to provide the grid with energy, a communication protocol between the BEV and the grid must first be defined.
Als met 'the grid' hier wordt gerefereerd aan 'the smart meter P1 port', dan zijn we er bijna...
Developmental projects for V2G are currently in progress at Hyundai, and the company plans to announce an upcoming BEV model with V2G technology.
Al is de hardware klaar, het lijkt erop dat V2G niet gaat worden uitgerold op deze generatie.

• grotegok
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:23:

[...]

Het lijkt erop dat de Ioniq 5 hardware (en dus ook EV6 hardware?) volledig klaar is voor V2G.

[...]

Als met 'the grid' hier wordt gerefereerd aan 'the smart meter P1 port', dan zijn we er bijna...

[...]

Al is de hardware klaar, het lijkt erop dat V2G niet gaat worden uitgerold op deze generatie.
Ik vrees het inderdaad ook niet, dat af-fabriek V2G met een bijbehorende benodigde betaalbare bi-directionele laadpaal snel en voor deze eerste serie EV6 mogelijk gaat worden.
Daarom des temeer zo leuk zelf iets te bedenken al gaat het iets ten koste van het totale rendement.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:23:

[...]

[...]

[...]

Juist!
Momenteel heb ik mijn installatiebureau gekoppeld (project meterkast/zonnepanelen/infra om gridloos te functioneren) aan iemand die de ingangen heeft tot dat traject.
Hij is een geziene entrepreneur op EV6 gebied. Ik wil mijn huisinstallatie er goed op voorbereid hebben, en heb dat - behalve de paal - want de quasar2 is nog niet leverbaar - dadelijk goed op orde. Meterkast gaat load balancing doen tussen zonnepanelen, airco’s, inductie en boiler. Daarnaast is werkgever akkoord dat -indien werkbaar- ik wekelijks het avondgebruik kan verrekenen, zodat ik in het weekend een dagdeel de accus’ van de EV zo vol kan trekken. Meterkast / laadpaal zal dit gescheiden kunnen administreren het goed is.

https://electrek.co/2022/...-evs-into-huge-powerwall/

Interessant was dat uit hun gesprekken bleek dat ze elkaars blinde vlek zijn. Afgesproken is dat we elkaar informeren, zodat gebruiker als installateur als entrepreneur de toekomst als goed aan kan bieden als early adoptors zoal ik er specifiek om vragen.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
gebruikerfz1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:33:
Vraagje nog, ik sta op het punt een GT te bestellen maar het kleurenpallet is beperkt. Zelf vind ik de mat grijze kleur erg gaaf maar de dealer raad het af behalve als je met de hand gaat wassen (daar heb ik geen tijd voor dus het zal 1x in de 2-3 week krasstraat worden (alhoewel de wasstraat hier best goed is!) De 2de keus is blauw maar dan staat iets minder mooi met de fluor remklauwen en stiksel in de auto naar mijn mening. Wat zouden jullie aanraden?

Nog een vraag, bij koop van de auto (zonder financiering) is er dan ook ruimte voor onderhandelingsruimte? Ik denk dat het een populaire auto is en dat de dealer misschien denkt "voor jou 10 anderen".
Ik reed vorige week achter een rode en dan vallen die rare achterlichten (imho) eigenlijk helemaal niet op. Ik was blij dat ik eenzelfde rode heb besteld. Als ik de groene remklauwen niet mooi vind laat ik die ook rood, of goud, of zoiets, spuiten.

• Mini-me
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:20:
[...]

Juist!
Momenteel heb ik mijn installatiebureau gekoppeld (project meterkast/zonnepanelen/infra om gridloos te functioneren) aan iemand die de ingangen heeft tot dat traject.
Hij is een geziene entrepreneur op EV6 gebied. Ik wil mijn huisinstallatie er goed op voorbereid hebben, en heb dat - behalve de paal - want de quasar2 is nog niet leverbaar - dadelijk goed op orde. Meterkast gaat load balancing doen tussen zonnepanelen, airco’s, inductie en boiler. Daarnaast is werkgever akkoord dat -indien werkbaar- ik wekelijks het avondgebruik kan verrekenen, zodat ik in het weekend een dagdeel de accus’ van de EV zo vol kan trekken. Meterkast / laadpaal zal dit gescheiden kunnen administreren het goed is.

https://electrek.co/2022/...-evs-into-huge-powerwall/

Interessant was dat uit hun gesprekken bleek dat ze elkaars blinde vlek zijn. Afgesproken is dat we elkaar informeren, zodat gebruiker als installateur als entrepreneur de toekomst als goed aan kan bieden als early adoptors zoal ik er specifiek om vragen.
Mag ik vragen hoe de meterkast load balancing doet? Ik veronderstel dat er een stuurmodule wordt geïnstalleerd die de P1 poort uitleest en bepaalt of de laadpaal moet consumeren of produceren? Je zonnepanelen wil je altijd laten produceren en consumptie is vooral interessant als de energiemaatschappij veel terug betaalt. En de grootverbruikers, worden die elektrisch afgeschakeld of via een software interface? (Niet alle apparaten vinden het leuk om hun spanning regelmatig kwijt te raken).

Hier liggen binnenkort zonnepanelen op het dak en er komt een slimme thuisbatterij die gaat meehelpen om onbalans op het net te compenseren. De energiemaatschappij betaalt mij dan voor de momenten waar de thuisbatterij helpt (negatieve stroomprijs). Ik zou mijn zonneboiler nog graag willen uitvoeren met een extra elektrische weerstand die dan betaalde energie afneemt.
Hoe de laadpaal in dit plaatje past, is nog niet duidelijk. Zoals je aangeeft: een echte bidirectionele laadpaal is nog niet leverbaar. Zelfs in 2022 zijn we nog early adopters :'( .

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-12-2025
Ihkvdb schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:01:
[...]

Gaat niet ondersteund worden. Maar draadloos ook niet zinvol omdat de iPhone batterij dan bij navigatie via CarPlay sneller leegloopt dan dat ie bij laadt. Onbruikbaar voor langere afstanden. Helaas…
Ik had hiervoor een MG en daar maakte ik gebruik van een USB dongel die perfect werkte draadloos, ik heb hem bewaart en ga hem straks in mijn EV gebruiken, i.c.m. een draadloze lader ben je er dan...

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
xxander968 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:56:
[...]

Als je een variabel tarief hebt kan ik de app. "Stekkerapp" aanbevelen. Die kan je instellen dat je auto laadt in gunstige periodes van de stroomkosten in nederland. En zo kan je zelfs voor niks je auto vol laden. (Ja er is nog steeds soms stroomoverschot) De ev6 wordt ook goed ondersteund!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:56
Gisteren mijn EV6 opgehaald _/-\o_ _/-\o_ .

Vandaag oplaadcircuitje gedaan. Ik wil nl volgende week via Frankrijk naar Spanje (Barcelona). In Frankrijk zijn veel Ionity laadstation, maar ik moet bij Vierzon toch eenmaal Telsa SUC gebruiken.

Vandaag bij Tesla Meerkerk geprobeerd (2 stalls, waarbij de communicatie direct werd afgebroken) en bij Telsa Bunnik (werkt goed). Wat zijn de ervaringen in het forum bij opladen Tesla SUCs?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02:32
grotegok schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:13:
[...]

Bizar simpel. Een standaardlaadkabel openmaken en de 220ohm weerstand (bij 32A kabel) vervangen voor 75ohm.
Vervolgens start je V2L levering door CP met PP te verbinden.
Verder heb ik er een 16A installatieautomaat tussen gezet.
Sorry, maar u praat abracadabra voor mij.
Graag simpel uitleggen in woorden voor een niet-deskundige.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• HansAuutB
  • Laatst online: 02:32
Franciesco schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:50:
@gebruikerfz1 Als je echt regelmatig de wasstraat in gaat, dan zou ik zeker niet de mat grijze kleur nemen. Dat is dan vragen om problemen/beschadigingen en daar wordt ook jij vast niet blij van?
Als je geen enkele kleur echt mooi vindt, dan kun je nog overwegen om de standaard/gratis kleur te nemen (rood) en de auto te laten wrappen.

De onderhandelingsruimte over de aankoopprijs lijkt me erg klein of zelfs 0. De mijne is ook prive besteld zonder financiering, maar korting was €0. Ook voor accessoires. Het enige wat je kan doen is dat je bij inruil een goede inruilprijs uitonderhandeld. Daar zit, heb ik gemerkt, ook duidelijk verschil in tussen de diverse dealers.
Ik kocht privé een Gt-line.
Korting zonder inruil was nul, volgens mij hebben ze opdracht gekregen van KIA NL. Ook geen korting op accessoires.
De inruilprijs die ik kreeg bleek toen bijzonder goed, maar deze is inmiddels achterhaald door de marktontwikkeling; een recente poging tot verkoop privé levert nu meer op.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• de vliegvisser
Beste ik heb een vraag over het maximaal opladen van de EV6 op 22 kWh. Ik hen de Easee home laadpaal die op 22 kWh kan opladen. Ik heb mijn meterkast laten aanpassen naar 3 fase 25 amp. De EV6 kan toch 22 kWh A-C aan? Ik haal nu 10,4 kWh en wil graag 22 kWh. Wat doe ik fout c.q. Wat moet ik aanpassen?

• Phusebox
de vliegvisser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:48:
Beste ik heb een vraag over het maximaal opladen van de EV6 op 22 kWh. Ik hen de Easee home laadpaal die op 22 kWh kan opladen. Ik heb mijn meterkast laten aanpassen naar 3 fase 25 amp. De EV6 kan toch 22 kWh A-C aan? Ik haal nu 10,4 kWh en wil graag 22 kWh. Wat doe ik fout c.q. Wat moet ik aanpassen?
Nee, de EV6 gaat maar tot 11 kWh via AC laden.

• de vliegvisser
king_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:11:
[...]

Zie ook eerdere tip om naar de dealer te gaan. Je hebt alles wat je als consument kunt doen gedaan. Verder aanrommelen vergroot de kans op meer onheil. Dealer kan het terugzetten.
Toch nog een keer de software op usb stick gedownload en opnieuw geprobeerd. Nu met de optie snel updaten (48min) ipv standaard updaten en voila de update is gelukt en alle functies zijn terug en het zwarte rechterscherm is weg. Zo blij na 10 dagen aanploeteren. Ik snap niet waarom de optie standaard updaten bij mij niet werkt. Hoef nu ook niet meer naar de dealer💪💪

• de vliegvisser
Phusebox schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:53:
[...]

Nee, de EV6 gaat maar tot 11 kWh via AC laden.
Thans voor de snelle reaktie. Dus het probleem ligt bij de EV6 en niet bij de lader. Waarom is die beperking bij EV6 op 11kwh?

• Phusebox
de vliegvisser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:58:
[...]

Thans voor de snelle reaktie. Dus het probleem ligt bij de EV6 en niet bij de lader. Waarom is die beperking bij EV6 op 11kwh?
Het is geen probleem. KIA heeft ervoor gekozen om geen 22 kWh te ondersteunen, waarschijnlijk uit kostenoverweging. Voor de meeste mensen is 11 kWh ruim voldoende.

• de vliegvisser
Phusebox schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:00:
[...]

Het is geen probleem. KIA heeft ervoor gekozen om geen 22 kWh te ondersteunen, waarschijnlijk uit kostenoverweging. Voor de meeste mensen is 11 kWh ruim voldoende.
Is ook geen probleem 11 kwh is ook snel genoeg voor laden. Echter ik koop een 22 kwh laadpaal en had dus netzogoed een 11 kwh paal kunnen kopen. Misschien kan het over 4 jaar met een andere auto dan wel👍👍

• Phusebox
de vliegvisser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:04:
[...]

Is ook geen probleem 11 kwh is ook snel genoeg voor laden. Echter ik koop een 22 kwh laadpaal en had dus netzogoed een 11 kwh paal kunnen kopen. Misschien kan het over 4 jaar met een andere auto dan wel👍👍
Ja goed ik heb ook een 22 kWh paal. Liever wat overcapaciteit voor de toekomst inderdaad en qua prijs scheelt het niet veel.

• Loei123
Volgens mij is mijn paal ook 22kwh maar levert deze 11kwh om overbelasting te voorkomen.

• Phusebox
Loei123 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:15:
Volgens mij is mijn paal ook 22kwh maar levert deze 11kwh om overbelasting te voorkomen.
De EV6 kan niet verder dan 11 kWh.

En je paal niet verder dan 17,2 kWh op 3 fasen 25A.

• Mini-me
  • Niet online
de vliegvisser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:04:
[...]

Let op: 3 fasen 240V afgezekerd op 25A=18kW, dus je gaat de 22kW alleen halen als je hoofdaansluiting op 32A wordt afgezekerd (met bekabeling ook voorbereid op 32A uiteraard)

• Phusebox
Mini-me schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:23:
[...]

Let op: 3 fasen 240V afgezekerd op 25A=18kW, dus je gaat de 22kW alleen halen als je hoofdaansluiting op 32A wordt afgezekerd (met bekabeling ook voorbereid op 32A uiteraard)
Of als je een paal hebt die deels je zonnepanelen kan gebruiken. Bijboorbeeld 17 kWh van het net en 5 kWh van je panelen.

• Loei123
Dank voor de opheldering heren.

• king_dude
  • Niet online
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:40:
[...]

Mag ik vragen hoe de meterkast load balancing doet? Ik veronderstel dat er een stuurmodule wordt geïnstalleerd die de P1 poort uitleest en bepaalt of de laadpaal moet consumeren of produceren? Je zonnepanelen wil je altijd laten produceren en consumptie is vooral interessant als de energiemaatschappij veel terug betaalt. En de grootverbruikers, worden die elektrisch afgeschakeld of via een software interface? (Niet alle apparaten vinden het leuk om hun spanning regelmatig kwijt te raken).

Hier liggen binnenkort zonnepanelen op het dak en er komt een slimme thuisbatterij die gaat meehelpen om onbalans op het net te compenseren. De energiemaatschappij betaalt mij dan voor de momenten waar de thuisbatterij helpt (negatieve stroomprijs). Ik zou mijn zonneboiler nog graag willen uitvoeren met een extra elektrische weerstand die dan betaalde energie afneemt.
Hoe de laadpaal in dit plaatje past, is nog niet duidelijk. Zoals je aangeeft: een echte bidirectionele laadpaal is nog niet leverbaar. Zelfs in 2022 zijn we nog early adopters :'( .
Klopt (stuurmodule). Bij mij eind mei oplevering van zonnepanelen en meterkast. Daarna 2x airco units en inductie. Tot slot boiler.
Ik ben geen expert (want adviesbureau, en daar zit échte kennis heb ik begrepen van anderen), maar sta absoluut open voor nieuwe technieken.
Mocht je er over willen sparren (V2G), stuur mij tzt een privé berichtje. We houden het topic hier dan schoon, en kunnen los verder pionieren 😊.

• king_dude
  • Niet online
*knip verkeerd*

[ Voor 96% gewijzigd door king_dude op 16-04-2022 09:04 ]

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UegrCBQ2JyUXRKCAwPw_ZxSYHR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aeOrknPepCEK15VmplH0dJB.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw record? Zit nu op 14,3kWh per 100 kilometer maar ik heb wel echt heel rustig gereden.

• de vliegvisser
Phusebox schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:21:
[...]

De EV6 kan niet verder dan 11 kWh.

En je paal niet verder dan 17,2 kWh op 3 fasen 25A.
Ik heb ook zonnepanelen kan ik dan wel meer dan die 11 kwh halen? Nee toch omdat de ev6 max 11 kwh aankan?

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:37
de vliegvisser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:17:
[...]

Ik heb ook zonnepanelen kan ik dan wel meer dan die 11 kwh halen? Nee toch omdat de ev6 max 11 kwh aankan?
Als eerste, laadvermogen geef je aan in kW en niet in kWh. Als je installatie geschikt is voor 32A, kan je ondanks dat je op 3x25A bent afgezekerd, met toegevoegde energie van de zonnepanelen, wel op 22kW laden, zoals @Phusebox al aangaf. Alleen de EV6 kan maximaal 11kW verwerken.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V144-116-110 - CT003 V117

• Franciesco
Over 11kW en 22kW laden thuis: het zou mij niet verbazen als we in de toekomst juist trager willen gaan laden omdat er misschien ook in Nederland een soort van capaciteitstarief gaat komen.
Dat is nu nog theeblaadjes kijken, maar gezien de ontwikkelingen/regels bij onze zuiderburen niet ondenkbaar.

• Franciesco
Crosspost uit het IONIQ 5 topic met goed nieuws voor de Android auto liefhebbers: full screen met Android auto.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71260508

• Phusebox
Franciesco schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:34:
Crosspost uit het IONIQ 5 topic met goed nieuws voor de Android auto liefhebbers: full screen met Android auto.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71260508
Is het zeker dat de EV6 ook alles krijgt van de software in de Ioniq 5?

Pre heat van de batterij heeft ook alleen Hyundai officieel aangekondigd.

• Franciesco
Of dat zeker is weet ik niet, maar waarschijnlijk lijkt het me wel.

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07-2025
De auto houdt inderdaad rekening met de temperatuur. Vanmorgen was het 6 graden en gaf hij 300km aan en vanmiddag is het 14 graden en geeft hij 314km aan. De auto heeft stil gestaan.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:06
Ik doe vandaag even mee met team zuinig rijden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlL6f-GiqvaFVRajJIfBf7CZs50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9a5nplyLmtvbaJd7mXX8HdF.jpg?f=fotoalbum_large

• Mini-me
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:14:
Over 11kW en 22kW laden thuis: het zou mij niet verbazen als we in de toekomst juist trager willen gaan laden omdat er misschien ook in Nederland een soort van capaciteitstarief gaat komen.
Dat is nu nog theeblaadjes kijken, maar gezien de ontwikkelingen/regels bij onze zuiderburen niet ondenkbaar.
Klopt. Vanaf juli wordt per kwartier het gemiddelde verbruik berekend, dan per maand telt de hoogste piek. Op jaarbasis worden de twaalf maandpieken gemiddeld en daarover betaal je een extra belasting.

Dus snelladen thuis gaat niet interessant zijn omdat het feitelijk je capaciteitstarief naar +11kW gaat verhogen.
De vraag is alleen nog hoe hoog het belastingtarief is. Dat gaan we zien.

• Loei123
Dartlink schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:45:

[Afbeelding]
Gezien de afstand en tijd, is dat veilig? :9

• Yor42day
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02-2025
Dartlink schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:45:

[Afbeelding]
Zeker in de file gereden?

• Dartlink
Loei123 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:14:
[...]

Gezien de afstand en tijd, is dat veilig? :9
File in Hengelo centrum :+

• Dartlink
Haha in de stad ja :+

• Ihkvdb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
Mini-me schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:18:
[...]

Klopt. Vanaf juli wordt per kwartier het gemiddelde verbruik berekend, dan per maand telt de hoogste piek. Op jaarbasis worden de twaalf maandpieken gemiddeld en daarover betaal je een extra belasting.

Dus snelladen thuis gaat niet interessant zijn omdat het feitelijk je capaciteitstarief naar +11kW gaat verhogen.
De vraag is alleen nog hoe hoog het belastingtarief is. Dat gaan we zien.
Geldt volgens mij alleen voor België

• Franciesco
@Ihkvdb Volgens mij alleen in Vlaanderen (dus niet heel Belgie). Maar het ging er mij juist om dat zoiets theoretisch ook in Nederland toegepast zou kunnen worden. En als dat gebeurt, dan denk ik dat er niet veel particulieren thuis nog op 11kW gaan laden (laat staan 22kW als de auto en huisaansluiting dat aan zouden kunnen).

• Mini-me
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:37:
@Ihkvdb Volgens mij alleen in Vlaanderen (dus niet heel Belgie). Maar het ging er mij juist om dat zoiets theoretisch ook in Nederland toegepast zou kunnen worden. En als dat gebeurt, dan denk ik dat er niet veel particulieren thuis nog op 11kW gaan laden (laat staan 22kW als de auto en huisaansluiting dat aan zouden kunnen).
Sorry, niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Inderdaad, ik bedoelde Vlaanderen.

Lang niet iedereen kan op zijn werk laden. EV is hier wel een stuk minder ingeburgerd dan in NL en bedrijfswagens worden nog steeds voornamelijk als benzine of hybride geconfigureerd. Kwestie van tijd tot het anders wordt.

• Waterman53
  • Laatst online: 22-11-2025
Die WLTP opgave klopt niet hoor…… _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFheXLOsdVtacGMtXBNJ5tTMxmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPxhL62cZ2uhVqW6iSUxSWjd.jpg?f=fotoalbum_large

• De Ideale Man

• grotegok
Mini-me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:40:
[...]

Ik gebruik voor de alfen laadpaal P1 loadbalancing en verder Homeassistance met P1, zonnepaneel uitlezing om te meten en te schakelen. Schakelen in die zin op welk moment is zelf te bepalen, hier ben ik nog mee aan het experimenteren. Dito de hoeveelheid teruglevering uit de auto-thuisbatterij.
Wat ik nog mis is de bi-directionele oplossing, dat ik niet meer handmatig moet ompluggen. Dat is de volgende stap, in mijn geval op AC vlak.
Voor mij een leuk experiment, voor mijn portemonnee totale waanzin maar qua techniek bijzonder leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zff-3Otyenw-HTz_HuPG09tsTuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEOZ2emVABgK4hpKEsF1Ac8P.jpg?f=fotoalbum_large

• Bogey555
  • Laatst online: 09-12-2025
Franciesco schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:14:
Wel daar heb je zeker een punt. Maar het zou wel nog kunnen als je zo snel mogelijk de auto vol wil laden op je eigen zonnepanelen wanneer er wat schaarse zon is :+ ...#gasopdielollie oOo

• king_dude
  • Niet online
grotegok schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:48:
[...]

Ik gebruik voor de alfen laadpaal P1 loadbalancing en verder Homeassistance met P1, zonnepaneel uitlezing om te meten en te schakelen. Schakelen in die zin op welk moment is zelf te bepalen, hier ben ik nog mee aan het experimenteren. Dito de hoeveelheid teruglevering uit de auto-thuisbatterij.
Wat ik nog mis is de bi-directionele oplossing, dat ik niet meer handmatig moet ompluggen. Dat is de volgende stap, in mijn geval op AC vlak.
Voor mij een leuk experiment, voor mijn portemonnee totale waanzin maar qua techniek bijzonder leuk.

[Afbeelding]
Exact ditto hier. Misschien goed om samen met mini-me elkaar een beetje op de hoogte te houden, want inderdaad zijn we aan het pionieren op dit vlak

• De Ideale Man
Kun je in de app ook zien hoelang het laden duurt als je hem hangt aan een AC lader 11KW? (Als de auto nog niet aangesloten zit op de paal)

[ Voor 21% gewijzigd door De Ideale Man op 17-04-2022 12:56 ]

• Bogey555
  • Laatst online: 09-12-2025
king_dude schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:42:
[...]

Exact ditto hier. Misschien goed om samen met mini-me elkaar een beetje op de hoogte te houden, want inderdaad zijn we aan het pionieren op dit vlak
Super interessant. Ik ben zover nog niet, nog volop met de verbouwingen bezig maar ik ga wel zelf de domotica installeren met Loxone. Ik hoop dat er snel iets uit de bus komt voor een bi-directionele laadpaal oplossing want ik heb de GT maar ten vroegste eind dit jaar.

Ik wacht op nieuws van https://wattsnext.be en meer bepaald hierop: https://bidirectioneelladen.be/

[ Voor 4% gewijzigd door Bogey555 op 17-04-2022 17:21 ]

Verwijderd

Dartlink schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:04:
[...]

Heb je wel eerst de auto open en dicht gedaan met de afstandsbediening en binnen een aantal seconden op de hold knop gedrukt?
Nee
Maar ik begrijp het doel van de knop underhaupt niet :/

Nog iets dat me (vandaag met het warmere weer) is opgevallen: de stoelverkoeling/airco lijkt nou niet echt iets te doen. Is het maar heel subtiel of zal ik er even mee terug gaan naar de dealer?

• Dartlink
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:31:
[...]

Nee
Maar ik begrijp het doel van de knop underhaupt niet :/

Nog iets dat me (vandaag met het warmere weer) is opgevallen: de stoelverkoeling/airco lijkt nou niet echt iets te doen. Is het maar heel subtiel of zal ik er even mee terug gaan naar de dealer?
Op Plus ook geen idee, maar op GT-Line gebruik je die knop om hem o.a. automatisch in- en uit te parkeren.

Sommigen hebben hem afgelopen winter gebruikt om de auto alvast op te warmen, toen er aardig wat perikelen waren met de verwarming.

Vandaar gereden met de stoel ventilatie aan, en ik voel wel degelijk een enorm verschil (maar ik heb dan volgens collega's ook een enorm warme kont :P )

• Dartlink
De Ideale Man schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:56:
Kun je in de app ook zien hoelang het laden duurt als je hem hangt aan een AC lader 11KW? (Als de auto nog niet aangesloten zit op de paal)
In de app niet, wel via de API

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54GA0I_6jXE6lhpXnD4lSjhbXjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M4DjjAOHTJHlyQ3PrApRrNwo.png?f=user_large

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

jefjef

learning by doing

Is iemand al gelukt met een open achterklep weg te rijden? Ik krijg dus een waarschuwing (fiets achterin voorwiel buiten en verder met touw gezekerd )en kan dus niet wegrijden

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
jefjef schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:38:
Is iemand al gelukt met een open achterklep weg te rijden? Ik krijg dus een waarschuwing (fiets achterin voorwiel buiten en verder met touw gezekerd )en kan dus niet wegrijden
De handremknop langer ingedrukt houden ontgrendeld die waarschuwing, bij bijvoorbeeld de gordel niet om of een open deur.

Kofferklep zelf nog niet geprobeerd.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
JPoers83 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:57:
[...]

De handremknop langer ingedrukt houden ontgrendeld die waarschuwing, bij bijvoorbeeld de gordel niet om of een open deur.

Dit werkt kan ik bevestigen. Wel moet je het herhalen als je tot stilstand bent gekomen.
Ook onder bepaalde snelheid (dacht zo’n 30km/u) gaat de auto weer piepen dat de klep open is. Wel het nodige gedoe dus, voor klein stukje is het te doen…

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

jefjef

learning by doing

JPoers83 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:57:
[...]

Dank ga ik proberen

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• DennisvanBakel
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-12-2025
Franciesco schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:52:
Er staat dat voor het verlengen van de levensduur van de batterij het DC laden beperkt zou moeten worden. Mijn inziens is er dus geen sprake van afraden in het algemeen.

Overigens is dit iets wat voor alle elektrische auto’s geldt. Bij wijze van een Tesla wil je om dezelfde reden ook liever niet elke dag Superchargen.
Beetje late respons, lees het hele form nog een keer door en kom het nu weer tegen.

Ik heb geen laadpaal, ga alleen maar aan snelladers laden. Wat zou het affect zijn na 5 jaar?

In bestelling: Kia EV6 RWD 77 kWh Plus - OnePlus 8T - Erazer i7-9750H

• frank3523
  • Laatst online: 28-10-2025
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van een snellaadpaal van ionity. Ik wilde alleen de Kia charge pas gebruiken maar die deed het dus niet. Met de app startte de laadsessie wel.
Iemand meer dit gehad. Btw de laadpaal stond bij afslag ochten/kesteren.
Laden ging trouwens wel snel haalde meer dan 200Kwh.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:56
frank3523 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:08:
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van een snellaadpaal van ionity. Ik wilde alleen de Kia charge pas gebruiken maar die deed het dus niet. Met de app startte de laadsessie wel.
Dat had ik ook. Helpdesk gebeld. Handelingsfout 8)7 . Eerst swipen dan pas connecten.

NB: 4 keer bij Tesla geprobeerd. Bij de v2 laders (150kW en 2 kabels in de stall) lukt het wel, bij de v3 laders (250kW en 1 kabel in de stall) is het mij niet gelukt. Jammer want in Frankrijk (bijna allemaal v3 laders) is het soms handig een Tesla SUC te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 18-04-2022 09:24 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• frank3523
  • Laatst online: 28-10-2025
JanAllElectric schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:16:
[...]

Dat had ik ook. Helpdesk gebeld. Handelingsfout 8)7 . Eerst swipen dan pas connecten.
Ja zou zo maar kunnen had eerst verbonden en dan pas de kaart gebruikt.
Moet dus net andersom. Thnxs weer wat geleerd.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:47
DennisvanBakel schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:00:
[...]
Beetje late respons, lees het hele form nog een keer door en kom het nu weer tegen.

Ik heb geen laadpaal, ga alleen maar aan snelladers laden. Wat zou het affect zijn na 5 jaar?
Zal er ook van afhangen hoeveel je gaat rijden.

Heb je geen publieke AC laadpaal in de buurt, of kun je die aanvragen in je gemeente? Of misschien bij je werk?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• ERN5T
Als ik het goed heb, worden alle EV6-en door de RDW geregistreerd als voorwielaandrijvers. Zowel de RWD- als de AWD-uitvoeringen. Het is niet heel erg belangrijk, maar als je het vastlegt, waarom dan niet meteen goed? Je vindt het terug bij de RDW Kentekencheck onder Technisch\Assen. Nu heb ik mijn EV6 nog niet, dus ik heb er nog niets van te vinden, maar als het straks bij mij ook verkeerd staat vermeld, ga ik toch wel proberen het te laten wijzigen.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V144-116-110 - CT003 V117

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:49
ERN5T schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:32:
Als ik het goed heb, worden alle EV6-en door de RDW geregistreerd als voorwielaandrijvers. Zowel de RWD- als de AWD-uitvoeringen. Het is niet heel erg belangrijk, maar als je het vastlegt, waarom dan niet meteen goed? Je vindt het terug bij de RDW Kentekencheck onder Technisch\Assen. Nu heb ik mijn EV6 nog niet, dus ik heb er nog niets van te vinden, maar als het straks bij mij ook verkeerd staat vermeld, ga ik toch wel proberen het te laten wijzigen.
Eerste de beste EV6 RWD die ik inklop: aandrijving achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXBFPk3oDfoUp_5KrESLCx3MWG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rIh5wYijCm1r2OJvzy1J6gp2.png?f=fotoalbum_large

Dan oprecht de vraag: waarom zou je er in hemelsnaam tijd in gaan stoppen om zoiets aan te laten passen? 🤔

Catch my drift?

• ERN5T
DaMenaz schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:54:
[...]

Eerste de beste EV6 RWD die ik inklop: aandrijving achter.

[Afbeelding]

Dan oprecht de vraag: waarom zou je er in hemelsnaam tijd in gaan stoppen om zoiets aan te laten passen? 🤔
Dit zegt de RDW over dat kenteken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2KG-H7IgX9NzPtuSXSLHgn-MX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9ObiMWsxgD4xyrOu0u4dYIK.jpg?f=fotoalbum_large
Jouw laatste opmerking, een terechte vraag, waar ik het antwoord nog niet op kan geven ;)

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-01 17:25
frank3523 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:08:
Soms staat er op het scherm van Ionity (zoals eentje in Nieuwegein langs A27) twee icoontjes om te kiezen hoe je de laadsessie wilt starten (app of RFID/pasje). Wil je je laadpas gebruiken dan moet je het icoontje RFID/pasje aanklikken.

De Ionity laadpaal bij La Place Bodegraven heeft een ander scherm/software.

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-01 17:25
Afgelopen zaterdag een tripje naar Lille en een plaspauze ingelast bij Ionity Wetteren.

Na 1 minuut laden ging het meteen naar 196kW laadsnelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16kVgN7lMmrZ8V7Bxq_W3PqMKl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWKNBFIA2u3R9uzKlx40U4Cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er9eMlJ35dOcOd5-HvIgrzHsG68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5QoKGuoMLuuRvTv0h5sCWXd.jpg?f=fotoalbum_large

Een toiletbezoekje, vrouwlief in de rij staan voor koffie, even zitten, en kleine 23 minuten later was 90% al geladen. Lekker snel. Mijn vermoeden is dat de peaklaadsnelheid ruim boven 220kW was geweest. Jammer dat we niet in de buurt van de auto waren om het te checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9usjiOx3WBUvORCf26j83n43LJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZrF6pqpHLW00wh7koQdY5fL.jpg?f=fotoalbum_large

• Phusebox
Las zojuist een blog van iemand uit Engeland die een defecte accu pack had... Auto moest daarvoor terug naar Korea en duurde zeker 3 maanden... (Logisch met transport dat al minimaal 10 weken duurt).

Mag toch hopen dat ze dit soort dingen op den duur ook lokaal kunnen fixen.

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
StickMan schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:33:
Afgelopen zaterdag een tripje naar Lille en een plaspauze ingelast bij Ionity Wetteren.

Na 1 minuut laden ging het meteen naar 196kW laadsnelheid.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een toiletbezoekje, vrouwlief in de rij staan voor koffie, even zitten, en kleine 23 minuten later was 90% al geladen. Lekker snel. Mijn vermoeden is dat de peaklaadsnelheid ruim boven 220kW was geweest. Jammer dat we niet in de buurt van de auto waren om het te checken.

[Afbeelding]
Voor het gemak kan je rechts bovenaan op de ionity-paal de taal ook in het nederlands zetten, maar duits is ook begrijpbaar natuurlijk :)

• djrosko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-12-2025
Phusebox schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:00:
Las zojuist een blog van iemand uit Engeland die een defecte accu pack had... Auto moest daarvoor terug naar Korea en duurde zeker 3 maanden... (Logisch met transport dat al minimaal 10 weken duurt).

Mag toch hopen dat ze dit soort dingen op den duur ook lokaal kunnen fixen.
Zou je de link naar dit blog eens kunnen delen? ben wel benieuwd naar het verhaal.

• Phusebox
djrosko schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:07:
[...]

Zou je de link naar dit blog eens kunnen delen? ben wel benieuwd naar het verhaal.
https://darren-hogan.wixsite.com/1stev

• Ramtka
De Ideale Man schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:40:
[...]

Ik heb het stekkertje voor de spiegel besteld. Ik ga denk ik voor de garmin mini 2 lekker klein. Als ik het binnen heb zal ik foto maken.
Foto van binnenuit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylA3DDo8h7b5s_3weGe-YXRV8J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAfXaVYEvzwe2LkjDfU44g4d.jpg?f=fotoalbum_large

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-01 11:50
king_dude schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:42:
[...]

Welke splitter gebruiken jullie voor de P1 poort?

• king_dude
  • Niet online
glas86 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:21:
[...]

Welke splitter gebruiken jullie voor de P1 poort?
Nog niet. Eind mei installatie
Pagina: 1 ... 134 ... 456 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic