Klopt en klopt! Ik vond het ontbreken van mijn ehbo kit wel jammer, maar daar deed Wensink niet aan ofzo.EricEB schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54:
[...]
Ik heb begrepen dat elke EV6 deze aan boord heeft...zit in zwart Kia tasje.
De EHBO set wordt door dealer geleverd...[Afbeelding]
Volgens mij zijn ze dat ook wettelijk verplicht.EricEB schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54:
[...]
Ik heb begrepen dat elke EV6 deze aan boord heeft...zit in zwart Kia tasje.
De EHBO set wordt door dealer geleverd...[Afbeelding]
Edit: En in Belgie is de EHBO kit ook verplicht net als de gevarendriehoek, 1 fluohesje en een brandblusser van 1kg
[ Voor 10% gewijzigd door Bogey555 op 11-04-2022 11:12 ]
Net even opgezocht en blijkbaar zijn ze dat toch niet wettelijk verplicht.Bogey555 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:04:
[...]
Volgens mij zijn ze dat ook wettelijk verplicht.
Edit: En in Belgie is de EHBO kit ook verplicht net als de gevarendriehoek, 1 fluohesje en een brandblusser van 1kg
https://www.anwb.nl/exper...denreparatieset-verplicht
Laat ik nou net van plan zijn om naar Spanje te gaan met de EV6.Bogey555 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:17:
[...]
Net even opgezocht en blijkbaar zijn ze dat toch niet wettelijk verplicht.![]()
https://www.anwb.nl/exper...denreparatieset-verplicht
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Dat het verplicht is om die spullen bij je te hebben, wil toch niet zeggen dat de dealer verplicht is om die aan je te geven? Lijkt me gewoon je eigen verantwoordelijkheid, of een stukje service van de dealer.Bogey555 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:04:
[...]
Volgens mij zijn ze dat ook wettelijk verplicht.
Wel ik vind van wel maar dat is inderdaad vatbaar voor discussie. Als jij een nieuwe wagen koopt zonder een andere te hebben zou je al dat materiaal al bij je moeten hebben om de auto op te halen. En wat met proefritten?Wild Chocolate schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:24:
[...]
Dat het verplicht is om die spullen bij je te hebben, wil toch niet zeggen dat de dealer verplicht is om die aan je te geven? Lijkt me gewoon je eigen verantwoordelijkheid, of een stukje service van de dealer.
Het lijkt me inderdaad vanzelfsprekender dat de dealers dit voorzien als het wettelijk verplicht is.
Naar ik weet is dat verplicht... als je geen reserveband bij je hebt, om ter plaatse te kunnen oplossen.Bogey555 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:31:
[...]
Wel de meeste wagens hebben dan een mini compressor en een spuitbus om de band te vullen. Dus ik zou verwachten dat de EV6 dat ook heeft.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wel blijkbaar niet kijk maar naar de link hierboven. Enkel Spanje verplicht een reserveband, reparatieset of runflat banden.Hansieo schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:54:
[...]
Naar ik weet is dat verplicht... als je geen reserveband bij je hebt, om ter plaatse te kunnen oplossen.
Er vanuit gaande dat de update helemaal succesvol is afgerond zou ik het even resetten. Er zit zo'n klein paperlip gaatje links onder bij dat scherm geloof ik.de vliegvisser schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:05:
Beste,
Ik heb een software update gedaan op mijn ev6 plus en het rechter scherm blijft nu zwart. Alle functies doen het wel maar ik zie niets op het rechterscherm. Is deze eenvoudig weer aan te zetten. Wat doe ik fout. Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je niet blijft doorrijden op zo'n band. Een reserveband is ook niets meer dan een "thuisbrengertje". Oftewel: Iets om mee naar de garage/bandenboer te komen.Dartlink schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:43:
[...]
Yup en ik word zowel door mijn aanschaf dealer en mijn onderhoud dealer dringen met klem aan om die spuitbus niet te gebruikenDe band is erna helemaal naar de klote.
Volgens mij staat/stond er op reservebanden doorgaans zelfs dat je er niet harder mee mag rijden dan 70 km/h.
[Aylin]
Ik denk dat een "thuiskomertje" wel nogal moeilijk is voor een EV.
Waarschijnlijk is de +2Ton wat veel voor zo'n bandje
Waarschijnlijk is de +2Ton wat veel voor zo'n bandje
Een reserve wiel is mijns inziens wat anders dan een "noodwiel"/"thuiskomertje". In mijn eerste auto's had ik gewoon een volledig extra wiel onderin de kofferbak liggen. Volgens mij moet idd een wiel met restricties ook voorzien zijn van een gele streep op de wang van de band.Kjoe_Ljan schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:16:
[...]
Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je niet blijft doorrijden op zo'n band. Een reserveband is ook niets meer dan een "thuisbrengertje". Oftewel: Iets om mee naar de garage/bandenboer te komen.
Volgens mij staat/stond er op reservebanden doorgaans zelfs dat je er niet harder mee mag rijden dan 70 km/h.
Ach. De pechhulp heeft gisteravond een prop erin gedaan en deze heeft mijn bandenboer nog even gecontroleerd en akkoord bevonden. Vervolgens als "service" ook even opgepompt tot 3.2 bar
Mag dit zonder dat het consequenties heeft?MChellinga schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
[...]
Er vanuit gaande dat de update helemaal succesvol is afgerond zou ik het even resetten. Er zit zo'n klein paperlip gaatje links onder bij dat scherm geloof ik.
Werkt thans. Opgelost👍de vliegvisser schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:17:
[...]
Mag dit zonder dat het consequenties heeft?
De loszittende stoelen, ik heb sterk het vermoeden dat het alleen maar erger aan het worden is. Hebben meer mensen hier last van? Laatste keer bij Kia Amsterdam kon er weinig aan gedaan worden maar ik vind het best irritant worden eerlijk gezegd.
Ik ben sinds gisteren terug van een wintersportvakantie naar Oostenrijk met de EV6. Wat ben ik blij dat ik de auto net op tijd heb mogen ontvangen. Wat een feest om hiermee op vakantie te gaan.
Ik lees dat verschillenden twijfelen over de kostprijs om met een EV6 op reis te gaan en ik kan aangeven dat dit echt wel minder is dan bij een ICE-auto. Je moet op voorhand goed zoeken naar de juiste laadpassen. Ik heb op mijn rit gebruik gemaakt van de laadpas van KIA met het gratis IONITY POWER pakket voor 12 maanden, de laadpas van ENBW en de Shell Recharge-kaart. Ik heb geen enkele keer aan een hoger tarief dan €0,49/kWh snelgeladen.
We reden met een earth-versie van 77kwh met warmtepomp. De koffer was helemaal volgeladen (met twee ski's en snowboard) + twee kinderen op de achterbank + een towbox v1 op de trekhaak.
:strip_exif()/f/image/ysDSfexiA2WZ4wUqYVcvTQ7v.jpg?f=fotoalbum_large)
HEENRIT
Dag 1: Aalst (België) - ibis budget Thionville, 301 km, vertrokken met SOC 100%
Aangekomen met 20% SOC met buitentemperaturen rond het vriespunt. Gemiddeld 110 km/u op autostrade, 20 kWh/100 km.
’s Avonds (rond 22u) nog gaan laden bij Ionity Hauconcourt. Alle laadpalen waren bezet, waarvan 1 door een audi die 100% was volgeladen. Na een kwartiertje kwam deze laadpaalklever toch eindelijk zijn auto ophalen. Met mijn Kia Charge-kaart probeerde ik de laadpaal aan de praat te krijgen. Dit lukte echter niet. Na enkele minuten probeerde ik met de kia charge-app en dit lukte wel. Op 35 minuten opgeladen van 16 % tot 90%. Toen ik aankwam stond er al een Polestar te laden. Bij het wegrijden was deze nog steeds aan het opladen. Deze kwam maar aan vermogens rond de 50 kW. Toch leuk om hier dan met de EV6 te staan.
Dag 2: Thionville - Sölden (631 km), hele dag sneeuw, gemiddelde temperatuur: 1°C.
We reden met een bevriend koppel, vertrokken samen in Thionville en kwamen een uur voor hen aan in Sölden. Hun ICE had immers last van het weer. De grille vooraan was helemaal toegesneeuwd waardoor er geen lucht meer naar hun motor ging en ze 1u30 min stilstonden.
Onderweg twee keer geladen aan een ENBW-laadpaal van 350 kW. De eerste keer lukte het niet direct, maar door dit forum al goed te volgen wist ik dat je soms de laadkabel een beetje moet omhooghouden bij het begin van het laden. Op die manier lukte het perfect. We laadden eerst 60 kWh, gedurende 37 minuten en de tweede maal 41 kWh gedurende 26 minuten. Dit was voor ons perfect om te eten en een toiletbezoek.
Het viel mij op dat er meer dan genoeg snelladers aanwezig waren op ons traject doorheen Duitsland en Oostenrijk.
Af en toe hebben we sensoren aan de voorkant moeten sneeuwvrij maken omdat we geen rijhulpmiddelen meer hadden en het is toch zo veel leuker met.
Deze dag haalden we (in de sneeuw) een gemiddelde van 20 kWh/100 km, laatste 100 km was hierbij geen autostrade.
In Solden de auto aan een snellader van 150 kW gehangen. Hierbij laadde ik 58 kWh in 40 minuten en betaalde hiervoor €10. Als je goed zoekt, kan je dus heel goedkoop tanken.
:strip_exif()/f/image/K5XmN3VPSs1wDNPWpBiDpHgU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KXwF06nt8xg7i8A6MAYcg8BZ.jpg?f=fotoalbum_large)
TERUGRIT
DAG 1 Solden – ibis budget Mannheim: 441 km, vertrokken met SOC 89%, gemiddelde temperatuur
Hele week skivakantie is er geen sneeuw gevallen in het dal, maar bij vertrek ligt er een laag van 5 cm sneeuw op de auto en is het aan het sneeuwen. Meer dan genoeg laadmogelijkheden, dus laden we onderweg bij een Ionity-station. Terwijl de kindjes spelen, laden we tot 90%, gedurende een dertigtal minuten. We komen aan in Mannheim met een SOC van 35%.
’s Avonds in Mannheim laad ik op 400 m van het hotel. Opgeladen tot 90 % in 30 minuten
DAG 2: Mannheim – Aalst: 462 km, vertrokken met 90 % SOC, gemiddelde temperatuur van 7 °C
De bedoeling was om na 296 km te laden bij Ionity Aachener Sud. We navigeren met Waze, waardoor we dit laadstation missen omdat we via een andere autostrade worden gestuurd. De enige snellader die nog op onze route te vinden is, is het ionity station Tignée in Luik. Het wordt echter heel nipt omdat de actieradius van de auto en de afstand tot deze snellader dezelfde is. De autostrade die we nemen gaat veel omhoog en (minder?) naar beneden, waardoor we snel actieradius verliezen. Mijn co-pilote vindt nog een snellaadstation 10 km dichter net naast de autostrade, maar deze zijn bezet volgens de app. Ik vertraag ondertussen naar 95 km/h in de hoop zo minder actieradius te verliezen, maar het blijft heel nipt. Gelukkig zijn de laatste 4 kilometer naar het laadstation naar beneden. We komen aan met 5 km actieradius en 2% SOC. Oef.
We reden dus 322 km met 88% van de batterij. Gemiddelde snelheid 115 km/h. We reden af en toe 140 – 150 km/h wanneer het naar beneden ging zonder dat ik het doorhad omdat de auto zo stil rijdt.
We laadden in Tignée 70 kWh tot 90 % in 30 minuten. Ik haalde nu maximale laadsnelheden tot 234 kW. Naast mij een ID4 die steeds rond de 70 kWh bleef draaien en maar 20 % oplaadde in de tijd dat ik laadde en de Porsche (Taycan?) naast mij had ook 70 kWh geladen, maar had daarvoor 45 minuten nodig. Wat ben ik tevreden met de keuze voor de EV6 😊
Ik ben thuis aangekomen met een SOC van 61% en een actieradius van 277 km, laatste stuk was 141 km. Buitentemperatuur was 12 °C.
Onze vrienden met de ICE-auto kwamen een halfuurtje voor ons thuis. Zoveel tijd verlies je dus niet en je moet de oplaadtijd gewoon zien als een welgekomen pauze als deel van je vakantie.
Enkele zaken die mij zijn opgevallen:
• We gebruikten in de heenrit ABRP samen met een Dongle, maar na een 200-tal km veranderde de SOC niet meer op de app. De tweede dag opnieuw geprobeerd en weer hetzelfde probleem.
• De navigatie in de EV6 vind ik verrassend goed. Hij leidde ons meermaals rond de files.
• Wat ik super vond was de feature “oplaadstations zoeken” bij het infotainmentsysteem. Hier kan je je favoriete snelladers weergeven en je weet perfect hoe ver deze nog zijn. Toen ABRP niet goed bleek te werken met de Dongle, hebben we dit telkens zeer goed kunnen gebruiken. Enige nadeel is dat de oplaadstations net naast de route niet worden weergegeven.
• Ondanks dat je iets langer onderweg bent, rij je veel meer relaxed met alle rijhulpmiddelen.
Ik kijk al uit naar de volgende vakantie en begrijp niet waarom je met het vliegtuig op reis zou gaan als je het met deze superauto zou kunnen, vooral omdat ik deze auto zie als een investering in het milieu.
Ik lees dat verschillenden twijfelen over de kostprijs om met een EV6 op reis te gaan en ik kan aangeven dat dit echt wel minder is dan bij een ICE-auto. Je moet op voorhand goed zoeken naar de juiste laadpassen. Ik heb op mijn rit gebruik gemaakt van de laadpas van KIA met het gratis IONITY POWER pakket voor 12 maanden, de laadpas van ENBW en de Shell Recharge-kaart. Ik heb geen enkele keer aan een hoger tarief dan €0,49/kWh snelgeladen.
We reden met een earth-versie van 77kwh met warmtepomp. De koffer was helemaal volgeladen (met twee ski's en snowboard) + twee kinderen op de achterbank + een towbox v1 op de trekhaak.
:strip_exif()/f/image/ysDSfexiA2WZ4wUqYVcvTQ7v.jpg?f=fotoalbum_large)
HEENRIT
Aangekomen met 20% SOC met buitentemperaturen rond het vriespunt. Gemiddeld 110 km/u op autostrade, 20 kWh/100 km.
’s Avonds (rond 22u) nog gaan laden bij Ionity Hauconcourt. Alle laadpalen waren bezet, waarvan 1 door een audi die 100% was volgeladen. Na een kwartiertje kwam deze laadpaalklever toch eindelijk zijn auto ophalen. Met mijn Kia Charge-kaart probeerde ik de laadpaal aan de praat te krijgen. Dit lukte echter niet. Na enkele minuten probeerde ik met de kia charge-app en dit lukte wel. Op 35 minuten opgeladen van 16 % tot 90%. Toen ik aankwam stond er al een Polestar te laden. Bij het wegrijden was deze nog steeds aan het opladen. Deze kwam maar aan vermogens rond de 50 kW. Toch leuk om hier dan met de EV6 te staan.
Dag 2: Thionville - Sölden (631 km), hele dag sneeuw, gemiddelde temperatuur: 1°C.
We reden met een bevriend koppel, vertrokken samen in Thionville en kwamen een uur voor hen aan in Sölden. Hun ICE had immers last van het weer. De grille vooraan was helemaal toegesneeuwd waardoor er geen lucht meer naar hun motor ging en ze 1u30 min stilstonden.
Onderweg twee keer geladen aan een ENBW-laadpaal van 350 kW. De eerste keer lukte het niet direct, maar door dit forum al goed te volgen wist ik dat je soms de laadkabel een beetje moet omhooghouden bij het begin van het laden. Op die manier lukte het perfect. We laadden eerst 60 kWh, gedurende 37 minuten en de tweede maal 41 kWh gedurende 26 minuten. Dit was voor ons perfect om te eten en een toiletbezoek.
Het viel mij op dat er meer dan genoeg snelladers aanwezig waren op ons traject doorheen Duitsland en Oostenrijk.
Af en toe hebben we sensoren aan de voorkant moeten sneeuwvrij maken omdat we geen rijhulpmiddelen meer hadden en het is toch zo veel leuker met.
Deze dag haalden we (in de sneeuw) een gemiddelde van 20 kWh/100 km, laatste 100 km was hierbij geen autostrade.
In Solden de auto aan een snellader van 150 kW gehangen. Hierbij laadde ik 58 kWh in 40 minuten en betaalde hiervoor €10. Als je goed zoekt, kan je dus heel goedkoop tanken.
:strip_exif()/f/image/K5XmN3VPSs1wDNPWpBiDpHgU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KXwF06nt8xg7i8A6MAYcg8BZ.jpg?f=fotoalbum_large)
TERUGRIT
DAG 1 Solden – ibis budget Mannheim: 441 km, vertrokken met SOC 89%, gemiddelde temperatuur
Hele week skivakantie is er geen sneeuw gevallen in het dal, maar bij vertrek ligt er een laag van 5 cm sneeuw op de auto en is het aan het sneeuwen. Meer dan genoeg laadmogelijkheden, dus laden we onderweg bij een Ionity-station. Terwijl de kindjes spelen, laden we tot 90%, gedurende een dertigtal minuten. We komen aan in Mannheim met een SOC van 35%.
’s Avonds in Mannheim laad ik op 400 m van het hotel. Opgeladen tot 90 % in 30 minuten
DAG 2: Mannheim – Aalst: 462 km, vertrokken met 90 % SOC, gemiddelde temperatuur van 7 °C
De bedoeling was om na 296 km te laden bij Ionity Aachener Sud. We navigeren met Waze, waardoor we dit laadstation missen omdat we via een andere autostrade worden gestuurd. De enige snellader die nog op onze route te vinden is, is het ionity station Tignée in Luik. Het wordt echter heel nipt omdat de actieradius van de auto en de afstand tot deze snellader dezelfde is. De autostrade die we nemen gaat veel omhoog en (minder?) naar beneden, waardoor we snel actieradius verliezen. Mijn co-pilote vindt nog een snellaadstation 10 km dichter net naast de autostrade, maar deze zijn bezet volgens de app. Ik vertraag ondertussen naar 95 km/h in de hoop zo minder actieradius te verliezen, maar het blijft heel nipt. Gelukkig zijn de laatste 4 kilometer naar het laadstation naar beneden. We komen aan met 5 km actieradius en 2% SOC. Oef.
We reden dus 322 km met 88% van de batterij. Gemiddelde snelheid 115 km/h. We reden af en toe 140 – 150 km/h wanneer het naar beneden ging zonder dat ik het doorhad omdat de auto zo stil rijdt.
We laadden in Tignée 70 kWh tot 90 % in 30 minuten. Ik haalde nu maximale laadsnelheden tot 234 kW. Naast mij een ID4 die steeds rond de 70 kWh bleef draaien en maar 20 % oplaadde in de tijd dat ik laadde en de Porsche (Taycan?) naast mij had ook 70 kWh geladen, maar had daarvoor 45 minuten nodig. Wat ben ik tevreden met de keuze voor de EV6 😊
Ik ben thuis aangekomen met een SOC van 61% en een actieradius van 277 km, laatste stuk was 141 km. Buitentemperatuur was 12 °C.
Onze vrienden met de ICE-auto kwamen een halfuurtje voor ons thuis. Zoveel tijd verlies je dus niet en je moet de oplaadtijd gewoon zien als een welgekomen pauze als deel van je vakantie.
• We gebruikten in de heenrit ABRP samen met een Dongle, maar na een 200-tal km veranderde de SOC niet meer op de app. De tweede dag opnieuw geprobeerd en weer hetzelfde probleem.
• De navigatie in de EV6 vind ik verrassend goed. Hij leidde ons meermaals rond de files.
• Wat ik super vond was de feature “oplaadstations zoeken” bij het infotainmentsysteem. Hier kan je je favoriete snelladers weergeven en je weet perfect hoe ver deze nog zijn. Toen ABRP niet goed bleek te werken met de Dongle, hebben we dit telkens zeer goed kunnen gebruiken. Enige nadeel is dat de oplaadstations net naast de route niet worden weergegeven.
• Ondanks dat je iets langer onderweg bent, rij je veel meer relaxed met alle rijhulpmiddelen.
Ik kijk al uit naar de volgende vakantie en begrijp niet waarom je met het vliegtuig op reis zou gaan als je het met deze superauto zou kunnen, vooral omdat ik deze auto zie als een investering in het milieu.
Super leuke trip report! Volledig met je eens!
@BelgNL bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Heb je ook een overzicht van hoeveel km gereden in totaal en hoeevl kWh geladen?
Dan heb je een reëel beeld van de kosten. En ja die laadpas is leuk en aardig het eerste jaar maar daarna ga je die met vakantie er nooit uithalen en betaal je dus gewoon 69 cent, 79 cent of nog meer tegen die tijd.
Ik kijk er nog steeds tegenop (maar ik heb dan ook nog geen EV6
). We hebben besloten om in ieder geval niet te gaan vliegen uit milieu oogpunt en het feit dat we er maar 4 uur per enkele reis mee winnen. Met een ICE gaan is wel nog een optie die op tafel ligt. Heb namelijk gekeken en er is in een straal van een uur rijden van de bestemming geen laadpunt te vinden...
Dan heb je een reëel beeld van de kosten. En ja die laadpas is leuk en aardig het eerste jaar maar daarna ga je die met vakantie er nooit uithalen en betaal je dus gewoon 69 cent, 79 cent of nog meer tegen die tijd.
Ik kijk er nog steeds tegenop (maar ik heb dan ook nog geen EV6
[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 11-04-2022 19:14 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Het overzicht van het aantal kilometers kan je zien bij de beschrijving. Ik zie nog niet van alle laadsessies de kosten (en het aantal kW dat ik heb geladen), dus dit zal ik later nog toevoegen.Phusebox schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:10:
@BelgNL bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Heb je ook een overzicht van hoeveel km gereden in totaal en hoeevl kWh geladen?
Ik kijk er nog steeds tegenop (maar ik heb dan ook nog geen EV6). We hebben besloten om in ieder geval niet te gaan vliegen uit milieu oogpunt en het feit dat we er maar 4 uur per enkele reis mee winnen. Met een ICE gaan is wel nog een optie die op tafel ligt. Heb namelijk gekeken en er is in een straal van een uur rijden van de bestemming geen laadpunt te vinden...
Ik ben het echter niet eens met je bewering van 69 of 79 cent. Dit geldt enkel voor ionity-laders. Bij alle andere laders laad je goedkoper.
Met de ENBW-laadpas aan € 5,99 per maand (maandelijks opzegbaar), laad je aan 0,49 cent aan een snellader en 0,46 aan een snellader van ENBW (en zo zijn er veel in Duitsland). Met de basis-laadpas (zonder maandelijkse kost) is het maximaal 55 cent.
Het voorbeeld dat ik gaf van het laden voor €10 was met de Shell Recharge-laadpas.
Ik heb maar 3 keer aan Ionity geladen, waarbij ik het voordeel gebruikte dat maar 12 maanden geldig is. Bij alle andere laders heb ik geen voordeeltarief gebruikt dat maar 12 maanden geldig is. Zoals ik al zei: goed uitzoeken welke laadpas je wanneer gebruikt, is de boodschap.
Naar welke uithoek ga jij op reis als er binnen het uur rijden geen enkele mogelijkheid is om op te laden. Ook geen AC-laders?
Heeft iemand al ervaring met V2G en EV6?
Ik krijg over een week of 10 een nieuwe meterkast/zonnepanelen en installatie waarvan de techniek klaar is voor gebruik. Een juiste paal uitzoeken die met juist protocol werkt is nog best lastig. Met werkgever al een mondeling akkoord, en dat hij weet dat mijn gemiddelden per laadsessie gaan fluctueren. Wel zal ik altijd kunnen aantonen wat de auto + en - geleverd heeft aan huis.
Ik krijg over een week of 10 een nieuwe meterkast/zonnepanelen en installatie waarvan de techniek klaar is voor gebruik. Een juiste paal uitzoeken die met juist protocol werkt is nog best lastig. Met werkgever al een mondeling akkoord, en dat hij weet dat mijn gemiddelden per laadsessie gaan fluctueren. Wel zal ik altijd kunnen aantonen wat de auto + en - geleverd heeft aan huis.
Woon je toevallig in Zeewolde?de vliegvisser schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:05:
Beste,
Ik heb een software update gedaan op mijn ev6 plus en het rechter scherm blijft nu zwart. Alle functies doen het wel maar ik zie niets op het rechterscherm. Is deze eenvoudig weer aan te zetten. Wat doe ik fout. Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Geen ervaring maar installateurs van zonnepanelen/thuisbatterij vertellen mij dat het wettelijk nog niet geregeld is.king_dude schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:02:
Heeft iemand al ervaring met V2G en EV6?
Daarnaast dacht ik dat de EV6 geen spanning wil leveren als hij een spanning meet op de aansluiting. Hij gaat dus niet zoals een thuisbatterij actief spanning op het net zetten, maar alleen in "off-grid" situaties.
Op YouTube zijn voorbeelden van mensen die hun schakelkast ombouwen met een dubbelpolige zekering die de auto aankoppelt en de hoofdaansluiting afkoppelt (mechanisch), om te garanderen dat er maar één bron tegelijkertijd actief is. Dat werkt om bij stroomuitval te kunnen overschakelen op een alternatieve bron, maar niet om live balans tussen consumptie en het net te houden.
In Utrecht loopt een project met een aantal Ioniq 5's die het net stabiliseren. Als dat project is geslaagd, komt er misschien vooruitgang in regelgeving en techniek.
Mooi verhaal, goede reistrip om te lezen !BelgNL schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:54:
Ik ben sinds gisteren terug van een wintersportvakantie naar Oostenrijk met de EV6. Wat ben ik blij dat ik de auto net op tijd heb mogen ontvangen. Wat een feest om hiermee op vakantie te gaan.
[Afbeelding]
HEENRIT
[Afbeelding]
[Afbeelding]
TERUGRIT
Ik zie je kofferbak goed vol gestouwd...kleine tip; je kan de kofferbakplaat er uit halen, dat scheelt heel veel extra ruimte. Wij hebben midweek Duitse Eiffel gedaan op die manier, gaat verrassend veel in
Haha nee Hierden. Je herkent het zeker op de foto
Kruising komt me idd bekend voor 😋.de vliegvisser schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:52:
[...]
Haha nee Hierden. Je herkent het zeker op de foto![]()
Ik herkende de foto ook meteen, komende zomer ook bij mij een EV6 in Zeewolde
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
De kofferbakplaat heb ik er al uitgehaald vanaf dat we de auto hadden.EricEB schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:46:
[...]
Mooi verhaal, goede reistrip om te lezen !
Ik zie je kofferbak goed vol gestouwd...kleine tip; je kan de kofferbakplaat er uit halen, dat scheelt heel veel extra ruimte. Wij hebben midweek Duitse Eiffel gedaan op die manier, gaat verrassend veel in
Mocht iemand zijn kofferbakplaat stuk zijn, je mag de onze altijd komen halen. Wij gaan deze nooit gebruiken. Ik snap het nut hiervan niet. Waarom je koffer kleiner maken dan ie al is?
De laadkabels steek ik standaard in de front.
Onze vorige auto was een grand C4 Picasso. Daar kon een stuk meer in. De ski's en het snowboard zouden normaal gezien op de towbox worden geplaatst, maar dit onderdeel was niet op voorraad, dus hebben we het op deze manier opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door BelgNL op 11-04-2022 21:20 ]
Kwam een update notificatie tegen op de europese KIA Navigation update site:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/829
Iemand toevallig al een melding gehad of de update uitgevoerd?
Theflying
Even naar onder scrollen onder Faq daar staat eerste updates arriveren early summer.Theflying schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:32:
Kwam een update notificatie tegen op de europese KIA Navigation update site:
Als je maar niet in Horsterveld woont, moet niet te druk worden op de laadplekkenTosemime schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:09:
Ik herkende de foto ook meteen, komende zomer ook bij mij een EV6 in Zeewolde
Ik ben aan het experimenteren met een V2L naar V2G omzetter en dit werkt eigenlijk best goed. Komt er in het kort op neer dat ik 230V AC uit de auto gelijkricht naar 315V DC en die in een aangepaste zonnepaneel inverter (MPP uit, vaste U, max W gelimiteerd) aan mijn thuis grid hang.Mini-me schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:25:
[...]
Geen ervaring maar installateurs van zonnepanelen/thuisbatterij vertellen mij dat het wettelijk nog niet geregeld is.
Daarnaast dacht ik dat de EV6 geen spanning wil leveren als hij een spanning meet op de aansluiting. Hij gaat dus niet zoals een thuisbatterij actief spanning op het net zetten, maar alleen in "off-grid" situaties.
Op YouTube zijn voorbeelden van mensen die hun schakelkast ombouwen met een dubbelpolige zekering die de auto aankoppelt en de hoofdaansluiting afkoppelt (mechanisch), om te garanderen dat er maar één bron tegelijkertijd actief is. Dat werkt om bij stroomuitval te kunnen overschakelen op een alternatieve bron, maar niet om live balans tussen consumptie en het net te houden.
In Utrecht loopt een project met een aantal Ioniq 5's die het net stabiliseren. Als dat project is geslaagd, komt er misschien vooruitgang in regelgeving en techniek.
Via Modbus kan ik uit Home Assistant het geleverde vermogen automatisch regelen.
Nadeel: Als ik wil laden moet ik stekkers wisselen.... Dus als de zon schijnt levert de auto niets (door de regeling, dat is goed) maar laadt nog niet.
Tof verhaal en ik onthoud vooral van AalstBelgNL schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:54:
[Afbeelding]
HEENRIT
[Afbeelding]
[Afbeelding]
TERUGRIT
Helaas helaas gaat mijn KIA EV6 terug naar de leasemaatschappij. Nieuwe baan, geen EV6. Jammer maar helaas.
Het is niet de bedoeling spullen te koop aan te bieden via het forum.
Het is niet de bedoeling spullen te koop aan te bieden via het forum.
[ Voor 76% gewijzigd door Standeman op 12-04-2022 11:18 ]
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 12-04-2022 11:18 ]
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Erg interessant. Wel jammer van de dubbele omzettingsverliezen maar om dat te voorkomen, zou de auto rechtstreeks op het net moeten willen ontladen ofwel DC spanning van de accu rechtstreeks naar de inverter sturen.grotegok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 06:37:
[...]
Ik ben aan het experimenteren met een V2L naar V2G omzetter en dit werkt eigenlijk best goed. Komt er in het kort op neer dat ik 230V AC uit de auto gelijkricht naar 315V DC en die in een aangepaste zonnepaneel inverter (MPP uit, vaste U, max W gelimiteerd) aan mijn thuis grid hang.
Via Modbus kan ik uit Home Assistant het geleverde vermogen automatisch regelen.
Voor de eerste optie moet de wagen zelf communiceren met de modus interface om te bepalen wanneer hij mag produceren, en de tweede optie zal vermoedelijk niet ondersteund worden in de V2L functionaliteit.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hoe de Ioniq5 onderscheid maakt tussen V2L en V2G. Als ik het juist herinner, heeft alleen het duurste model ook V2G ondersteuning terwijl V2L ook op minder dure modellen beschikbaar is. Misschien toch een verschil in hardware in de wagen?
Voor een volledige V2G implementatie ga je inderdaad dynamisch moeten schakelen tussen laden en ontladen. Net zoiets als wat een thuisbatterij doet. Idealiter zou je de inverter en sturing van een batterij willen gebruiken, niet van een zonnepaneleninstallatie.Nadeel: Als ik wil laden moet ik stekkers wisselen.... Dus als de zon schijnt levert de auto niets (door de regeling, dat is goed) maar laadt nog niet.
PB gestuurd....BartHNL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:59:
Helaas helaas gaat mijn KIA EV6 terug naar de leasemaatschappij. Nieuwe baan, geen EV6. Jammer maar helaas.
[mbr]Het is niet de bedoeling spullen te koop aan te bieden via het forum.[/]
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Vandaag is mijn EV6 naar schadeherstelbedrijf voor paar dagen....staat een ev leen klaar..
Een Opel Mokka.... :-) Moet vanmiddag 400 km rijden...pfff, zie nu al op tegen laadsessies
Een Opel Mokka.... :-) Moet vanmiddag 400 km rijden...pfff, zie nu al op tegen laadsessies
Het is geen EV6 maar als ik de Fastned curve van een Mokka-e zie valt dat reuze mee.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nou, ik mag eindelijk een beetje meedoen hier! Zojuist aan de leasemaatschappij (zakelijk, Athlon) doorgegeven dat ik de Kia EV6 GT-Line RWD wil, in het zwart. De voorkeur ging eigenlijk uit naar Steel Gray, maar de Athlon edities van deze auto waren maar in 3 (en nu zelfs maar 2) kleuren beschikbaar en daar zat Steel Gray helaas niet bij, dus dan maar zwart.
Dat het een Athlon editie moest zijn was vrij snel duidelijk, want de reguliere versies zouden hopelijk binnen 9 tot 12 maanden beschikbaar zijn en zo lang willen we niet wachten.
Wat vooral lang heeft geduurd was de twijfel tussen ID.4 en EV6. Beide hebben echt voor- en nadelen, maar met name de levertijd heeft bij ons de doorslag gegeven. Volkswagen vertelde ons namelijk dat in september er sowieso nog een prijsverhoging aan zat te komen en dat die in zijn computer (hij liet het ons zien) momenteel staat ingesteld op € 2.950 euro extra (al kan dit lager worden dus)!!! Levering van de ID.4 was op zijn vroegst week 42, dus die krijg je sowieso te pakken. Grofweg 60 euro per maand extra... vond ik wat overdreven.
Tijdens proefrijden reden we weliswaar in een Plus AWD, dus in opties krijgen we iets meer, in PK's iets minder, maar het is in beide gevallen meer dan wat we nu hebben (Nissan Qashqai N-Connecta uit 2016). Benieuwd naar wat die gaat opleveren bij verkoop.
Mijn voornaamste opmerkingen tijdens proefrit waren:
Ongetwijfeld zal ik nog meer ontdekken als ik daadwerkelijk de auto bezit, maar tot op heden weet ik zeker dat ik heel tevreden ga zijn met deze auto.
Dat het een Athlon editie moest zijn was vrij snel duidelijk, want de reguliere versies zouden hopelijk binnen 9 tot 12 maanden beschikbaar zijn en zo lang willen we niet wachten.
Wat vooral lang heeft geduurd was de twijfel tussen ID.4 en EV6. Beide hebben echt voor- en nadelen, maar met name de levertijd heeft bij ons de doorslag gegeven. Volkswagen vertelde ons namelijk dat in september er sowieso nog een prijsverhoging aan zat te komen en dat die in zijn computer (hij liet het ons zien) momenteel staat ingesteld op € 2.950 euro extra (al kan dit lager worden dus)!!! Levering van de ID.4 was op zijn vroegst week 42, dus die krijg je sowieso te pakken. Grofweg 60 euro per maand extra... vond ik wat overdreven.
Tijdens proefrijden reden we weliswaar in een Plus AWD, dus in opties krijgen we iets meer, in PK's iets minder, maar het is in beide gevallen meer dan wat we nu hebben (Nissan Qashqai N-Connecta uit 2016). Benieuwd naar wat die gaat opleveren bij verkoop.
Mijn voornaamste opmerkingen tijdens proefrit waren:
- Geluid van het Meridian geluidssysteem is wat... mild. Ik miste echt bass, zelfs als ik die op +10 open zette. Ik heb in verschillende reviews gelezen/gezien dat dit vrij universeel is en dat ik mij daar maar gewoon bij neer moet leggen. (Ik ben zeker geen audiofiel overigens)
- De 'knoppen' op het dashboard zijn niet de meest intuïtieve, met name dat je moet switchen met een knop in het midden om geluid dan wel verwarming te bedienen, echter hier vond ik wel dat als ik naar mijn huidige knoppen gedrag kijk ik beide weinig gebruik (veel via het stuur) en dat met name de verwarming bij mij altijd op auto staat, dus ook daar hoef ik weinig te zijn.
- Bij de voorstoelen is zeker geen beperkte ruimte, maar het is niet zo 'ruim' als de ID.4. Die voelde echt als een zee van ruimte, bij de EV6 zit je wat meer ingesloten tussen stoel, deur, dashboard, midden console. Maar goed, ook hier vonden we het in de EV6 zeker niet TE beperkt.
- De ID.4 had een volwaardig panorama dak (dat weliswaar niet open kan... WHY?!). De hoeveelheid licht die je daarmee voorin hebt is echt aangenaam. De auto die ik nu ergens een keer krijg heeft wel een schuif-/kanteldak, maar dat is toch ook weer net niet echt hetzelfde.
- Kofferbak van de ID.4 is echt gigantisch, maar ook die van de EV6 is
dikke prima. - Het menu en "snappy'ness" van de software in de EV6 vond ik nog wel wat matig. Ik hoop echt dat ze hier met wat updates nog wel een verbeterslag maken.
Ongetwijfeld zal ik nog meer ontdekken als ik daadwerkelijk de auto bezit, maar tot op heden weet ik zeker dat ik heel tevreden ga zijn met deze auto.
@sn0x0r Tof! Je gaat geen spijt krijgen!
Wat betreft het geluid, de speakers moeten even "inspelen" hierna is het erg goed! Ik heb wel alle "slimme" opties uitgezet. Ik denk dat menig EV6 rijder in dit topic het hiermee eens is
Ik heb zelf geen ID.4 gereden, dus daarin is mijn referentiekader te klein, maar het opgesloten gevoel heb ik niet echt.
Wat betreft het geluid, de speakers moeten even "inspelen" hierna is het erg goed! Ik heb wel alle "slimme" opties uitgezet. Ik denk dat menig EV6 rijder in dit topic het hiermee eens is
Ik heb zelf geen ID.4 gereden, dus daarin is mijn referentiekader te klein, maar het opgesloten gevoel heb ik niet echt.
Vandaag de Kia ontvangen, 56kWH Deep Forest Green. Wat een machine. 
Zit wel nog met een dingetje. Heb van de leasemaatschappij nog geen laadpas ontvangen dus zit alles met apps te doen.
Ik krijg het laden bij een Vattenfal Incharge paal niet aan de gang. Kabels aangesloten, laadpaal via de app gevonden, sessie gestart maar er gaat geen stroom over.
Even verder gereden naar een Allego station en via de Smoov app een sessie gestart, deze werkt wel. Hopelijk laat de laadpas niet al te lang op zich wachten.
Zit wel nog met een dingetje. Heb van de leasemaatschappij nog geen laadpas ontvangen dus zit alles met apps te doen.
Ik krijg het laden bij een Vattenfal Incharge paal niet aan de gang. Kabels aangesloten, laadpaal via de app gevonden, sessie gestart maar er gaat geen stroom over.
Even verder gereden naar een Allego station en via de Smoov app een sessie gestart, deze werkt wel. Hopelijk laat de laadpas niet al te lang op zich wachten.
Gefeliciteerd! Ik vind die groene kleur echt enorm tof!Poulske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:29:
In mijn buurt dan nog geen Vattenfal paal, maar volgens mij moet je toch net als Allego eerst starten en dan pas kabel erin doen?
Gefeliciteerd met je auto!Poulske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:29:
Zou je misschien een foto van je auto hier willen posten? Erg benieuwd naar de kleur. Alvast bedankt!
Dank je, heb de groene kleur ook nog niet zo vaak gezien.Dartlink schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:55:
[...]
Gefeliciteerd! Ik vind die groene kleur echt enorm tof!
In mijn buurt dan nog geen Vattenfal paal, maar volgens mij moet je toch net als Allego eerst starten en dan pas kabel erin doen?
Nou, bij Vattenfall is het weer andersom volgens de site, eerst alles inpluggen en dan de sessie starten.
https://incharge.vattenfall.nl/app
Kan ook misschien aan de laadpaal liggen, volgende keer maar eens ergens anders testen.
Ik heb nog geen fatsoenlijke foto's, zal er zo meteen een paar maken.FlyingGameGuy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:00:
[...]
Gefeliciteerd met je auto!
Zou je misschien een foto van je auto hier willen posten? Erg benieuwd naar de kleur. Alvast bedankt!
[ Voor 21% gewijzigd door Poulske op 12-04-2022 15:02 ]
FlyingGameGuy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:00:
[...]
Gefeliciteerd met je auto!
Na een paar maanden klinken de speakers zeker een stuk beter en zuiverder. Wel vind ik de bass ook tegenvallen ten opzichte van mijn vorige auto (Audi A3 limousine met B&O-systeem). Ik draai nogal veel hardstyle dus de bass is dan vrij belangrijkDartlink schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:27:
@sn0x0r Tof! Je gaat geen spijt krijgen!
Wat betreft het geluid, de speakers moeten even "inspelen" hierna is het erg goed! Ik heb wel alle "slimme" opties uitgezet. Ik denk dat menig EV6 rijder in dit topic het hiermee eens is![]()
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
nice, deze heb ik ook in bestelling staan
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Same. In mijn huidige e-Niro gaat dat best goed met de standaard sub. Toch jammer als de upgrade naar de EV6 op dit gebied een downgrade betekent.PB-powell schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:10:
[...]
Na een paar maanden klinken de speakers zeker een stuk beter en zuiverder. Wel vind ik de bass ook tegenvallen ten opzichte van mijn vorige auto (Audi A3 limousine met B&O-systeem). Ik draai nogal veel hardstyle dus de bass is dan vrij belangrijk
Inmiddels al weer bijna 5k erop zitten.....
Downgrade is een groot woord, anders ingesteld is beterThe__Virus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:11:
[...]
Same. In mijn huidige e-Niro gaat dat best goed met de standaard sub. Toch jammer als de upgrade naar de EV6 op dit gebied een downgrade betekent.
Volgens mij Plus AWD heeft juist meer PK's en meer koppel t.o.v. ID.4 GTX (325pk, 605Nm / 299pk, 460Nm)sn0x0r schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:01:
Tijdens proefrijden reden we weliswaar in een Plus AWD, dus in opties krijgen we iets meer, in PK's iets minder, maar het is in beide gevallen meer dan wat we nu hebben (Nissan Qashqai N-Connecta uit 2016).
Pardon, verkeerd begrepen...
[ Voor 3% gewijzigd door Canby op 12-04-2022 15:29 ]
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Super, erg mooie kleur, bedankt voor de foto
Als je nog meer foto's wilt van deze kleur i.c.m de basis 58kWH versie, stuur maar een privebericht.FlyingGameGuy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:31:
[...]
Super, erg mooie kleur, bedankt voor de foto
Dat geld trouwens voor iedereen in dit topic.
:strip_exif()/f/image/BxiVpiY4mQLQrPREuBXSUUDa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uxly4hlAIPZl0TXHCRwie5l3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vRWBLqpdTHt1YlvjWjFjdm85.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik 232 kilometer gereden met een vouwwagen achter de EV6 plus RWD. Bij vertrek was het 8 graden, droog en de accu 100% geladen. Nijmegen-Zoetermeer-Nijmegen was grofweg de route,eco mode, cruise control op 104 en een stukje file op de heenweg. Wat meteen opvalt is dat de opgegeven range direct zakt omdat er een aanhanger aangekoppeld is. 333km werd op het dashboard weergegeven. Het exacte verbruik heb ik helaas geen foto van, maar op het dashboard stond iets hoog in de 20 per 100, 20,8 meen ik. Iets hoger dan normaal maar het viel me alleszins mee. Tijdens het onderhoud ben ik naar de McD gegaan voor koffie, 2km zonder aanhanger. Toen de terugweg gestart werd had ik er 115 kilometer mee gereden, maar de range op het dashboard gaf nog 232 op. Hij heeft dus iets minder kilometers aftrek dan daadwerkelijk gereden. Daarmee lijkt de range dus eerder positief uit te vallen.
Op de terugweg was het 17 graden en het verbruik iets hoger, wederom geen foto gemaakt helaas. Weergegeven verbruik lag nu ergens in de 21 op 100. Op de heenweg had ik regen op level 2 gezet terwijl op de terugweg regen op 3 stond. Maar ook was er minder verkeer en de gemiddelde snelheid hoger waardoor het verbruik waarschijnlijk ook hoger is. Bij terugkomst was er nog 33% acculading over met een verwacht bereik van 103 kilometer. Op de terugweg is het bereik dus iets verder teruggelopen dan de daadwerkelijk gereden kilometers, maar het middelt mooi uit.
Wellicht is het al eerder voorbij gekomen, maar I-pedal werkt niet als er een aanhanger achter hangt. Prima manier om de roest van de remmen af te halen. Oh ja, was er al geschreven dat het een heerlijke reisauto is? Bij de afrit bekruipt het gevoel dat ik weer zelf moet gaan rijden. Op de snelweg gaat het allemaal zo relaxed, zelfs file is nu een stuk minder irritant.
Voor de setting puristen, de stoelverwarming heb ik hooguit 10 minuten aangehad, airco uit, driver only. Radio tussen 23 en 33
[ Voor 3% gewijzigd door xxander968 op 12-04-2022 16:23 ]
De mijne is nu in de coating gezet, en alle lakfouten zijn eruit gepolijst. Man man man wat glans zit er op.
Ik moet nog even terug voor de logo’s. 2 mei een vervolgsessie bij de wrapper.
Overigens over de lak, en rede van zachtheid had mijn detailer het volgende te vertellen: kostenbesparing vanuit fabrikant. Zelfs de duurdere auto’s kennen het fenomeen.
![]() | ![]() |
Overigens over de lak, en rede van zachtheid had mijn detailer het volgende te vertellen: kostenbesparing vanuit fabrikant. Zelfs de duurdere auto’s kennen het fenomeen.
even een vraagje.
Kunnen jullie met de Kia zien hoe hoog het terug geleverde vermogen is bij recuperatie?
bv 225kW motor doet maximaal 125kW terugleveren bij vol recuperatie.
tia
Kunnen jullie met de Kia zien hoe hoog het terug geleverde vermogen is bij recuperatie?
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
In het fimpje van Bjorn Nyland met de GT staat verbruik/recuperatie in beeld. Dat kwam op top uit op een belachelijk hoge waarde, 372.000 watt meen ik. Met een OBD dongle is het realtime te volgen.Hansieo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:23:
even een vraagje.
tia
Nice.king_dude schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:20:
De mijne is nu in de coating gezet, en alle lakfouten zijn eruit gepolijst. Man man man wat glans zit er op.
[Afbeelding] [Afbeelding]
En die van mij krijgt in de haven vanacht een mooie laag Sahara zand
Ik meld me ook maar even in dit topic. Na sinds eind 2021 wachten op een Q4 die steeds maar uitgesteld wordt (inmiddels dik 2023), ben ik geswitcht naar een al in bestelling staande EV6. Heb er vorig jaar al in gereden (GT-Line) en was een fijne auto. Alleen een wat hoge zit. Betreft een RWD 77,4kWh Plus Advanced in Yacht. Prognose september. Kijk er naar uit.
Nu eerst maar even dit topic teruglezen.
Nu eerst maar even dit topic teruglezen.
Catch my drift?
bedankt voor de tip, ik ga dit even opsporen.xxander968 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:31:
[...]
In het fimpje van Bjorn Nyland met de GT staat verbruik/recuperatie in beeld. Dat kwam op top uit op een belachelijk hoge waarde, 372.000 watt meen ik. Met een OBD dongle is het realtime te volgen.
Ligt er ook een beetje waar je heen gaat. Ik ga bv naar Costa Brava via Frankrijk.Phusebox schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:55:
[...]
Dan ga ik de EV6 mooi laten staan voor vakantie en nemen we de tweede auto wel voor vakantie. Bizar eigenlijk en snap ik ook wel dat EV's nog niet echt aanslaan bij het grote publiek. Vind het vrij absurd dat tanken langs de snelweg even duur of soms dus zelfs goedkoper is als elektrisch rijden.
En dan maar zeggen dat we iets aan het milieu moeten doen.
Frankrijk: alle Ionity pompen rekenen met KIA Power €0,29 per minuut. Dankzij het supersnel laden van de EV6 is dat maar € 0,07 per kWh.
_
Voor andere pompen in Frankrijk zijn Freshmile, Maingau en EV-Company laadpassen interessant (ca € 0,54-€ 0,59 per kWh)
Met een maandabbo kost zelfs Tesla maar € 0,45.
Mijn 1e conclusie: ik ben de helft aan brandstofkosten kwijt als ik voornamelijk via Ionity plan en 1 keer Tesla. Ik heb nu een Skoda diesel die zeker 1:20 haalt op vakantie.
Zie de app chargeprice voor de tarieven per laadpaal per laadpaalpas. Leuke voorpret voor de vakantie zelf.
Inderdaad onder Barcelona bijna geen snelladers. Ik wacht voor vakanties verder in Spanje wel op dat Tesla zijn superchargers daar vrijgeeft.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Geen hardstyle hierPB-powell schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:10:
[...]
Na een paar maanden klinken de speakers zeker een stuk beter en zuiverder. Wel vind ik de bass ook tegenvallen ten opzichte van mijn vorige auto (Audi A3 limousine met B&O-systeem). Ik draai nogal veel hardstyle dus de bass is dan vrij belangrijk
Jup! Via odb2 dongle is dit te zien.Hansieo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:23:
even een vraagje.
tia
Met een lage SoC is dit 277 kW regeneratie. Met een hogere SoC wordt dit lager. Uit mijn screenshots kan ik ziet dat je rond 64% 150kW regeneratie kan hebben.
Ongetwijfeld dat men vandaag vergelijkbare cijfers heeft gehaald, maar ik word hier wel vrolijk van. Van kantoor weggereden met 75% en 293 range (schatting). Na bijna 60km is de range met 39km afgenomen, de auto moest duidelijk even wennen aan het lagere verbruik. Met de koudere temperaturen rijd ik ongeveer 15% op, nu dus 'slechts' 10%. Wel vrij veel file gereden, maar ook paar stukken 125 (ja te hard, I know). Op de snel- en N-weg rijd ik altijd op standje 1, in de stad de laatste 6 kilometer op I-pedal.
Ik dacht dat je de Kia Connect app moest gebruiken?
Klopt deze is voor o.a. onderhoud in plannen en pech hulp inschakelenPhusebox schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:31:
[...]
Ik dacht dat je de Kia Connect app moest gebruiken?
Dus je hebt 3 apps nodig... Connect, Charge en Mijn Kia?jkwl schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[...]
Klopt deze is voor o.a. onderhoud in plannen en pech hulp inschakelen
De MijnKia app is toch alleen voor de MY2019 e-Niro's
Of is dit weer een andere MijnKia? Ik snap er niks meer van.
Mijn apps die met de auto te maken hebben. Het is echt belachelijk.
Leg dat maar eens uit aan de wat oudere rijders zoals mijn ouders (70+) ...
Mijn apps die met de auto te maken hebben. Het is echt belachelijk.
- Kia Connect
- Kia Charge
- Shell Recharge
- Fastned
- ABRP
- Chargemap
- Smoov
- Plugsurfing
- Tesla
- Vattenfall InCharge
- mobility+
- MAINGAU
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bizar ja. Vraag me ineens af: Hebben die laadpassen ook iets van een beveiliging, pincode of werken alleen met je eigen auto?Arfman schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:24:
De MijnKia app is toch alleen voor de MY2019 e-Niro'sOf is dit weer een andere MijnKia? Ik snap er niks meer van.
Mijn apps die met de auto te maken hebben. Het is echt belachelijk.Ik heb ze lang niet allemaal nog echt nodig gehad, maar ik heb geen zin om, als ik op vakantie ga, dan nog van alles te moeten regelen. Ik heb ook iets van 4 of 5 laadpassen
- Kia Connect
- Kia Charge
- Shell Recharge
- Fastned
- ABRP
- Chargemap
- Smoov
- Plugsurfing
- Tesla
- Vattenfall InCharge
- mobility+
- MAINGAU
Je kan het natuurlijk ook overdrijvenArfman schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:24:
De MijnKia app is toch alleen voor de MY2019 e-Niro'sOf is dit weer een andere MijnKia? Ik snap er niks meer van.
Mijn apps die met de auto te maken hebben. Het is echt belachelijk.Ik heb ze lang niet allemaal nog echt nodig gehad, maar ik heb geen zin om, als ik op vakantie ga, dan nog van alles te moeten regelen. Ik heb ook iets van 4 of 5 laadpassen
- Kia Connect
- Kia Charge
- Shell Recharge
- Fastned
- ABRP
- Chargemap
- Smoov
- Plugsurfing
- Tesla
- Vattenfall InCharge
- mobility+
- MAINGAU
Het kan lonen om in de app tarieven te vergelijken, met name in onbekend gebied. Daarom zoveel apps. Eerst kijken waar ze staan, dan of ze het doen (Chargemap), dan welke pas je het gunstigste tarief geeft. En dan alles ongeveer keer 2, want ene app/pas is gericht op DC, andere op AC. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar ik heb hier inmiddels eenzelfde verzameling.
[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 13-04-2022 08:02 ]
Kwestie van zorgen dat mijn vrouw nooit hoeft te laden dan... die gaat daar geen zin in hebben.The__Virus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:02:
Het kan lonen om in de app tarieven te vergelijken, met name in onbekend gebied. Daarom zoveel apps. Eerst kijken waar ze staan, dan of ze het doen (Chargemap), dan welke pas je het gunstigste tarief geeft. En dan alles ongeveer keer 2, want ene app/pas is gericht op DC, andere op AC. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar ik heb hier inmiddels eenzelfde verzameling.
Ook jij dank voor de info.Dartlink schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:27:
[...]
Jup! Via odb2 dongle is dit te zien.
Met een lage SoC is dit 277 kW regeneratie. Met een hogere SoC wordt dit lager. Uit mijn screenshots kan ik ziet dat je rond 64% 150kW regeneratie kan hebben.
Om welke auto gaat dit? 54kWh of 72kWh? en RWD of AWD?
Dit is namelijk belangrijk om een goede indruk te krijgen van het maximale terugwin rendement ivm wat wat in de toekomst nog zou kunnen met een OTA.
* 277kW lijkt mij erg hoog, daar de huidige motoren lijn, 125kW, 170kW en 240kW zijn.
Zóu dus kunnen betekenen dat de recuperatie vér over het gewone vermogen heengaat en dus harder moet afremmen dan je zou kunnen optrekken.
[ Voor 16% gewijzigd door Hansieo op 13-04-2022 08:35 ]
Fair enough, maar dan nog zijn het allemaal eigen keuzesThe__Virus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:02:
Ik heb een 77kWh RWD :)_Hansieo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:32:
[...]
Ook jij dank voor de info.![]()
Om welke auto gaat dit? 54kWh of 72kWh? en RWD of AWD?
Dit is namelijk belangrijk om een goede indruk te krijgen van het maximale terugwin rendement ivm wat wat in de toekomst nog zou kunnen met een OTA.
* 277kW lijkt mij erg hoog, daar de huidige motoren lijn, 125kW, 170kW en 240kW zijn.
Zóu dus kunnen betekenen dat de recuperatie vér over het gewone vermogen heengaat en dus harder moet afremmen dan je zou kunnen optrekken.
Wat ik altijd heb begrepen is dat Kia/Hyundai mega efficiënt zijn met regenereren. Ik heb wel eens ritjes door de binnenstad waarbij ik 50% van de gebruikte energie ook al heb geregenereerd. Dus ik sluit het niet uit.
Met de Kia charge pas of app kan je in NL alles doen als je het abonnement hebt: die is het al snel waard.Phusebox schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:04:
[...]
Kwestie van zorgen dat mijn vrouw nooit hoeft te laden dan... die gaat daar geen zin in hebben.
In het buitenland heb je wel meer uitzoekwerk en dan wil je niet zonder spullen of accounts staan, want dan wil je door.
De meeste laadpassen wel ja, maar niet de apps. Ik kon mijn Leasmij tag bijvoorbeeld niet in Smoov zetten.PB-powell schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:59:
[...]
Je kan het natuurlijk ook overdrijvenals je alles tot in detail wil blijven volgen waar je welke kWh hebt opgehaald dan snap ik het nut van die apps, maar normaal krijg je toch gewoon een factuur van je laadpas(sen) en that's it? En de meeste laadpassen werken toch ook gewoon op alle palen?
Om dat een klein stukje nuance erbij te gooien, dit zijn de apps die ik gebruik voor mijn ritten:
- Kia Connect - Om vooral airco/verwarming aan te zetten;
- Car Scanner - Voor de leuk vooral om de ODB2 dongle uit te lezen;
- ABRP - Indicatie van route;
- Shell Recharge - Overzicht van beschikbaarheid van palen;
- Smoov (soms) - Om via de app een sessie te starten, in mijn buurt staan enkel Allego palen namelijk;
Maar na de storing van vorige week, dat de app het niet meer doet, doe ik het gewoon met mijn pasje
N.b. ik ben leaserijder en heb twee zakelijke passen, dus ik kijk niet wat het goedkoopste is.
Nou.. daar heb ik welgeteld 6 uur plezier van gehad, tot iemand besloot om linksaf te gaan zonder richting aan te geven/kijken.. resultaat: velgschade, spatbord en beide deuren krassen, waarvan sommigen door zijn.king_dude schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:20:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Laten we zeggen dat ik (perfectionist) slechte ervaringen heb met schadeherstellers en hun afwerking - en vrees daarin voor een niet strak resultaat. Los van het feit dat mijn ‘cadeautje’ waar ik zoveel plezier aan mag hebben, nu niet meer strak is 😔. Gisteren boos, vandaag verdriet en morgen weer door..
king_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:57:
[...]
Nou.. daar heb ik welgeteld 6 uur plezier van gehad, tot iemand besloot om linksaf te gaan zonder richting aan te geven/kijken.. resultaat: velgschade, spatbord en beide deuren krassen, waarvan sommigen door zijn.
Laten we zeggen dat ik (perfectionist) slechte ervaringen heb met schadeherstellers en hun afwerking - en vrees daarin voor een niet strak resultaat. Los van het feit dat mijn ‘cadeautje’ waar ik zoveel plezier aan mag hebben, nu niet meer strak is 😔. Gisteren boos, vandaag verdriet en morgen weer door..
king_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:57:
[...]
Nou.. daar heb ik welgeteld 6 uur plezier van gehad, tot iemand besloot om linksaf te gaan zonder richting aan te geven/kijken.. resultaat: velgschade, spatbord en beide deuren krassen, waarvan sommigen door zijn.
Wat zuur man. Ben je zo trots en zuinig op je spul en verknalt iemand anders het gewoon ff voor je.
Ik hoop dat ondanks je slechte ervaringen de schadeherstellers er toch weer een plaatje van maken, want het is echt een prachtige bak zoals je hem hebt.
en betaalt hun verzekering ook je detailer opnieuw?DaLass schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:08:
[...]
Ik hoop dat ondanks je slechte ervaringen de schadeherstellers er toch weer een plaatje van maken, want het is echt een prachtige bak zoals je hem hebt.
Voor alle twijfelaars die nog niet weten welke auto je gaat bestellen, gisteren hoorde ik dat de Mach E binnen zeer korte tijd 6.000 euro meer gaat kosten. Ik ken een handelaar die zijn voorraad uit de handel heeft gehaald tot de verhoging er is. Hij kan gewoon bijna geen auto's kopen op het moment. Als je nog twijfelt misschien toch de beslissing nu maar nemen? Ik denk niet dat Ford de enige zal zijn met de krapte nu.
Wat ontzettend balen!king_dude schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:57:
[...]
Ongeluk zit in een klein hoekje en voor wat ik kan opmaken uit je bericht heb je zelf niets, dat is het belangrijkste.
Schade laten herstellen zodat je dit snel achter je kan laten. Schadeherstel is soms wisselend, maar er zijn ook hele goede dus even rond kijken en informeren helpt zeker.
Klopt volgens mij helemaal, topper in verbruik/recuperatie.Dartlink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:52:
[...]
Ik heb een 77kWh RWD :)_
Wat ik altijd heb begrepen is dat Kia/Hyundai mega efficiënt zijn met regenereren. Ik heb wel eens ritjes door de binnenstad waarbij ik 50% van de gebruikte energie ook al heb geregenereerd. Dus ik sluit het niet uit.
Wat ik echter niet snap:
170kW op je wielen loslaten en je schiet van 0 >100 binnen no-time.
100>0 en 277kW terugwinnen zóu dus een nog véél grotere kracht moeten opwekken om af te remmen..
ik heb het vermoede (zou eigenlijk niet anders kunnen) dat dit getalletje een soort :
totaal terug gewonnen over 100>0 is.....waarbij de tijdsduur niet uitmaakt.
Als ik dan echter het filmpje van Bjorn kijk, zie ik pakweg dezelfde terugwin kW voorbij komen.
Dan zou ik denken dat het te maken heeft met wat een auto MAX DC kan laden,
en dat is bij de EV6 hóóg, 233kW. (dus kan recuperatie daar nog iets overheen).
Al met al een super mooi getal.
ik kan steeds moeilijker wachten op mijn proefrit met de komende GT
In mijn huidige VAG-mobielen heb ik OEM-tablethouders voor de kroost achterin. Werkt ideaal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKlHdXMlGwcdpnBy1Q79ioyV.jpg?f=user_large)
In de EV6 gaat dat niet werken door die rare bult. Is er een alternatief beschikbaar bij KIA? Of zit je dan aan zo'n mat vast (als die al past)?
https://accessoires-kia.be/picanto/comfort/66760ADD00/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKlHdXMlGwcdpnBy1Q79ioyV.jpg?f=user_large)
In de EV6 gaat dat niet werken door die rare bult. Is er een alternatief beschikbaar bij KIA? Of zit je dan aan zo'n mat vast (als die al past)?
Catch my drift?
Ook maar eens op m'n telefoon gezet, maar inloggen met zelfde account als KIA connect gaat niet, en een nieuw account maken werkt ookt niet. Zijn er problemen met de app?
Ze willen dat je dit koopt waarschijnlijkDaMenaz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:24:
In mijn huidige VAG-mobielen heb ik OEM-tablethouders voor de kroost achterin. Werkt ideaal.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/HFt8cLjWztWgEqIKYb94BXse.png?f=user_large)
https://webshop.kia.nl/ac...00990VH101HD&modelid=162/
Gevalletje (slechte) designers die niet nadenken over verdere consequenties van dit soort afwijkende ontwerpen...
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 13-04-2022 10:40 ]
Ik had hetzelfde probleem toen ik de auto klaarmaakte om op skireis te vertrekken. Wat jammer dat design blijkbaar belangrijker is dan praktische bruikbaarheid.DaMenaz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:24:
[Afbeelding]
Ik heb dan maar zelf een beetje geklust en de designstoel geklemd tussen twee balkjes, waaraan ik dan de tv-tjes voor de kids aan heb vastgemaakt.
:strip_exif()/f/image/tXR6pOimZ6Sx5pwl90S8m6QI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaanzicht
:strip_exif()/f/image/mBEytwrEjjeyR3r2aUDH7Ys1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ziet er niet echt uit, maar ik heb toch ettelijke uren kunnen voortrijden zonder zagende kinderen
Gelukkig, anders had de constructie ook niet lang gehouden vrees ik.BelgNL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:48:
[...]
Het ziet er niet echt uit, maar ik heb toch ettelijke uren kunnen voortrijden zonder zagende kinderen
Phusebox schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:50:
[...]
Gelukkig, anders had de constructie ook niet lang gehouden vrees ik.
Onderstaande tablethouder heeft een EV6 rijder op het KiaEVForum.
https://www.amazon.com/gp/product/B0178QS9LA/
https://www.amazon.com/gp/product/B0178QS9LA/
[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 13-04-2022 12:00 ]
Hi Allen,
Ik heb begin februari (verwachte leverdatum 30-6) een rode Rwd plus besteld met de 77,4kwh accu. Nu viel het mij op dat de relax functie in de prijslijst is verplaatst naar de plus advanced versie. Weten jullie hoe dit gaat in de productie? Oftewel krijg ik straks een plus zonder relax of met relax functie? Iemand ervaring mee?
Ergens hoop ik op "normale" stoelen en dat er dan geen speling in zit. Want ik vraag me af hoe vaak je daadwerkelijk die ligfunctie echt gaat gebruiken.
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit forum, maar kwam hier niets over tegen. Mijn excuses als de vraag al eerder langs is gekomen.
Groeten!
Ik heb begin februari (verwachte leverdatum 30-6) een rode Rwd plus besteld met de 77,4kwh accu. Nu viel het mij op dat de relax functie in de prijslijst is verplaatst naar de plus advanced versie. Weten jullie hoe dit gaat in de productie? Oftewel krijg ik straks een plus zonder relax of met relax functie? Iemand ervaring mee?
Ergens hoop ik op "normale" stoelen en dat er dan geen speling in zit. Want ik vraag me af hoe vaak je daadwerkelijk die ligfunctie echt gaat gebruiken.
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit forum, maar kwam hier niets over tegen. Mijn excuses als de vraag al eerder langs is gekomen.
Groeten!
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/Yp8TZrHaZmwrdbIwWtaNBdTT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HTop958YFSTpxypMYXkft06d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nCPopAj2dd3YRhk272IuiDxa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CYenl6eIB89Ib3nnItwFhSZR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/J3iO7USXx1uzbQPtNlPjx3L9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Fi5PtKalkHP43xnfx54ZRyTJ.jpg?f=fotoalbum_large)