Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Ramtka schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Het zou mogelijk moeten zijn om via de KIA Connect / UVO API zelf apps te kunnen ontwikkelen voor Garmin en waarschijnlijk ook andere smartwatch platforms. Zijn er handige mensen op dit forum?
Er zijn handige mensen op it forum ja !

Er zijn diverse home assistant integraties voor Kia en Hyundai connect.
Home assistant app draait op diverse smart watches.
Dus dit is vrij eenvoudig in elkaar te zetten voor Home assistant gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankabout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
ThatGuy2303 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Maximale range die ik (nu bijna twee weken) heb gezien op 100% geladen is 378km. Niet slecht vind ik gezien de temperaturen. Benieuwd of als het nog iets warmer wordt de WLTP waarde kan worden gehaald. Ik rij rustig, bijna altijd in ECO mode.
Voor een 58 haal je 378?

Ik heb een GT-Line, dus 77, en kom op een volle lading ook op 380. En rijd best rustig, enz. Heel veel met ACC en gewoon 105 op de snelweg. (Geen AC ook, enz)

Tips om beetje troubleshooting te doen om te kijken of er iets mis is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02
Ankabout schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:49:
[...]

Voor een 58 haal je 378?

Ik heb een GT-Line, dus 77, en kom op een volle lading ook op 380. En rijd best rustig, enz. Heel veel met ACC en gewoon 105 op de snelweg. (Geen AC ook, enz)

Tips om beetje troubleshooting te doen om te kijken of er iets mis is?
Wat ik zeg, heb de auto nog geen twee weken. Rijd in ECO mode, ik schat zeker 80% op ACC, recuparatie op Auto. Klimaatcontrole op auto, 19 graden. Vorige week toen het wat kouder was stoelverwarming en stuurverwaring gebruikt. Op de snelweg 105, mijn woon werkverkeer is 80% snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuO71Awem6g1P4-lEMryuE9yDlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn8zsoKiZeLSnfYY1kMJjCvD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ThatGuy2303 op 17-03-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
Vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OtYyHvMP_PT7q-TIXny6YhlB7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU2nonygOpLWr9YKBhW3KdLm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Dikke prima toch voor een 58kWh? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatGuy2303
Dartlink schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:30:
Dikke prima toch voor een 58kWh? 8)
Dacht ik ook ja.... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrabbyData
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 23:05
Hi allen, met veel plezier vele pagina's uit deze topic gelezen en zojuist mijn zwarte EV6 GT-line besteld (via Stern Purmerend, verwacht 25-07 aankomst in de haven). Dank voor alle leuke weetjes tot dusver!

Ter aanvulling, ik zag dat er inmiddels wel dak rails beschikbaar zijn gekomen. Verkoper wist dit tijdens ons gesprek niet zeker, maar een snelle Google doet wonderen. KIA zelf had enkel de trekhaak-varianten beschikbaar.

Heeft iemand al ervaring met deze dak rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 09:24
Vandaag eindelijk weer eens naar kantoor, 180 km enkele reis...

maar wtf ! auto in zombie.....! weken geleden en software update gehad....heel vreemd, kreeg hem met geen mogelijkheid in groene Ready status. Alles geprobeerd...reservesleutel toevallig bij iemand anders in de jaszak en niet te proberen. Pas kwartier later nadat ik met sleutel ver van auto ben gewandeld ging het goed....

De gehele reis CC aan op 110km/h, aankomst met <10% accu en nog plm 35km reserve. Gemiddelde 18kwh verbruik, netjes.

Met collega ook zijn auto bekeken, Ionic 5. soort vergelijk doen.... wat hij vertelde en mij verrastte is dat hij bij voorprogrammeren bestemming in de App Bluelink en daarna instappen en starten zijn Navi direkt aangeeft waar hij moet laden om bestemming te halen ( incl tijdsduur van het laden !).

Ik trok dit in twijfel, dacht dat dit niet mogelijk is bij de Kia en Hyundai...maar hij verzekerde mij dat hij dit te zien kreeg....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luck
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 17:11
CrabbyData schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:01:
Hi allen, met veel plezier vele pagina's uit deze topic gelezen en zojuist mijn zwarte EV6 GT-line besteld (via Stern Purmerend, verwacht 25-07 aankomst in de haven). Dank voor alle leuke weetjes tot dusver!

Ter aanvulling, ik zag dat er inmiddels wel dak rails beschikbaar zijn gekomen. Verkoper wist dit tijdens ons gesprek niet zeker, maar een snelle Google doet wonderen. KIA zelf had enkel de trekhaak-varianten beschikbaar.

Heeft iemand al ervaring met deze dak rails?
Ja. Thule heb ik gekocht en heb ze gebruikt tijdens de ski vakantie naar Oosterijk. Zelf heb ik ook een Zwarte GT-Line (dus glazendak). Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabbyData
luck schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Ja. Thule heb ik gekocht en heb ze gebruikt tijdens de ski vakantie naar Oosterijk. Zelf heb ik ook een Zwarte GT-Line (dus glazendak). Succes.
Perfect, en dat geeft ook gelijk een antwoord op mijn (ongeschreven) vraag van de dragers i.c.m. het glazen dak. Dan ga ik die Thule aanschaffen. Dankjewel, luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 11:41
luck schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Welk type heb je precies gebruikt/gekocht?

Op de site van KIA NL zelf staat dat de Thule Wingbar EVO niet geschikt is in combinatie met schuif-/kanteldak.
https://webshop.kia.nl/ev6/#filter=transport

https://webshop.kia.nl/ac...rt/0/4541085&modelid=162/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbbR_yDW3QbcY3kcFQAwzZlW82M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eZY7tpjKVCPIMFZpzKPCkRP1.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door StickMan op 17-03-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 16:35

The Wizard

Moderator Mobile
CrabbyData schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:01:
Zojuist besteld en nu al een afleverdatum in de haven? Is het een voorraad auto?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luck
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 17:11
StickMan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:10:
[...]

Welk type heb je precies gebruikt/gekocht?

Op de site van KIA NL zelf staat dat de Thule Wingbar EVO niet geschikt is in combinatie met schuif-/kanteldak.
https://webshop.kia.nl/ev6/#filter=transport

https://webshop.kia.nl/ac...rt/0/4541085&modelid=162/

[Afbeelding]
Deze set bestaat uit de voetenset 7105 + wingbar Evo 127 Black + 5291.
Voor het bedrag van 259 euro incl btw. Dec 2021 gekocht.

Mooi linkie: YouTube: KIA EV6 전기차 루프박스 툴레 벡터 알파인 / 전기차에 아주 잘맞는 루프박스 / 캠핑.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
ThatGuy2303 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Wat ik zeg, heb de auto nog geen twee weken. Rijd in ECO mode, ik schat zeker 80% op ACC, recuparatie op Auto. Klimaatcontrole op auto, 19 graden. Vorige week toen het wat kouder was stoelverwarming en stuurverwaring gebruikt. Op de snelweg 105, mijn woon werkverkeer is 80% snelweg.

[Afbeelding]
Zo gaat m'n werknemer zeker niet rijden :') is er iemand met realistischer rijgedrag? Op zich is 300 km/u prima, daar niet van. Met z'n Ioniq is het best behappen in de winter, mag je blij zijn 150 km te halen. Maar dat is dan ook 28 kWh.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:11

jefjef

learning by doing

YoshiBignose schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:35:
Wat voor range halen jullie gemiddeld met de 58kWh versie? Gisteren proefrit gemaakt, toch minder lelijk dan op de foto's maar de achterkant blijft vreemd. Verder wel een mooie en luxe auto, van binnen ook.
nu met 11 graden 311km dus gaat goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricEB
Zo...op weg naar huis. Nu Gemma verbruik 16.5 kWh!
Aan de 175 kw lader nu...moest even wachten op plekje, maar stampt hij EV vol :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orDDCryjkNA-KAOclKErrYxRuDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lErUV0tY86qfBMdNm4E7Q2jW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
En nog steeds sneller dan de gemiddelde EV die nu waarschijnlijk aan een 300kW lader hangt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-06 17:21
Nu we het toch hebben over verbruik. Dealer belde zojuist dat de EV6 in de gekozen uitvoering met 20" wielen toch besteld moet worden. Eventueel is er wel een zelfde uitvoering met de standaard 19" velg die eerder verwacht wordt (voorraad auto).

Nu vraag ik mij af of er veel verschil zit tussen de effective range van 20" vs 19". Ik lees dat het indicatief 20km WLTP range scheelt, maar ben benieuwd of dat ook zo in de praktijk uitpakt.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand wellicht verschil heeft gemerkt in rijcomfort van de 20" velgen vs de 19".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabbyData
The Wizard schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Zojuist besteld en nu al een afleverdatum in de haven? Is het een voorraad auto?
Betreft een voorraad auto inderdaad. (Mijn huidige private lease (Audi A1) loopt in juli af, dus dit kwam eigenlijk wel goed uit qua planning. Huidige aankoop betreft overigens geen private lease, maar een 'normale' aankoop.)

Vraagje, ik heb twee proefritten gemaakt, beide in de Plus Advanced modellen. Echter, bij de eerste rit veranderde het uiterlijk van het scherm (ronde/normale/scherpe hoeken van de power/charge UI) niet als ik wisselde tussen Eco, Normale en Sport modus. Dit veranderde tijdens de proefrit in de andere EV6 wel. Is dat gewoon een setting ergens in het menu, of model-specifiek?

[ Voor 30% gewijzigd door CrabbyData op 17-03-2022 16:57 . Reden: Vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StickMan
luck schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Deze set bestaat uit de voetenset 7105 + wingbar Evo 127 Black + 5291.
Voor het bedrag van 259 euro incl btw. Dec 2021 gekocht.

Mooi linkie: YouTube: KIA EV6 전기차 루프박스 툴레 벡터 알파인 / 전기차에 아주 잘맞는 루프박스 / 캠핑.
`
Oke, dat is eigenlijk dezelfde set (Thule Wingbar Evo) zoals op de accessoires website van KIA.
Waarschijnlijk bedoelen ze: niet geschikt i.c.m. gazen schuif-/kanteldak wanneer deze open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE-ew_bojpukIrQThBafYV04-3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzznytNU3AGcQ1hjDP2N3JlE.jpg?f=fotoalbum_large

Meer en langere ritten en ze wordt steeds zuiniger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dat herken ik hier ook. Steeds zuiniger bij een onveranderde stijl van rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12

Peetman

Tjah....

CrabbyData schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Betreft een voorraad auto inderdaad. (Mijn huidige private lease (Audi A1) loopt in juli af, dus dit kwam eigenlijk wel goed uit qua planning. Huidige aankoop betreft overigens geen private lease, maar een 'normale' aankoop.)

Vraagje, ik heb twee proefritten gemaakt, beide in de Plus Advanced modellen. Echter, bij de eerste rit veranderde het uiterlijk van het scherm (ronde/normale/scherpe hoeken van de power/charge UI) niet als ik wisselde tussen Eco, Normale en Sport modus. Dit veranderde tijdens de proefrit in de andere EV6 wel. Is dat gewoon een setting ergens in het menu, of model-specifiek?
Volgens mij is dat een instelling. Je kan zelf aangeven of je dat wil koppelen aan de rijmodus of dat je 1 van de stijlen standaard wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Peetman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Volgens mij is dat een instelling. Je kan zelf aangeven of je dat wil koppelen aan de rijmodus of dat je 1 van de stijlen standaard wil.
Klopt! Betreft het thema van het cluster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:13
roelwillems schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:59:
Nu we het toch hebben over verbruik. Dealer belde zojuist dat de EV6 in de gekozen uitvoering met 20" wielen toch besteld moet worden. Eventueel is er wel een zelfde uitvoering met de standaard 19" velg die eerder verwacht wordt (voorraad auto).

Nu vraag ik mij af of er veel verschil zit tussen de effective range van 20" vs 19". Ik lees dat het indicatief 20km WLTP range scheelt, maar ben benieuwd of dat ook zo in de praktijk uitpakt.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand wellicht verschil heeft gemerkt in rijcomfort van de 20" velgen vs de 19".
Ik rij 20" (AWD).
Comfort is dikke prima.
Moet zeggen dat het grote velgen zijn met best grote/hoge 'wangen' (10cm) op de banden.

Mijn mercedes hiervoor had 19" velgen met een stuk minder hoge wangen (bijv 6cm).
Dus deze was stukken stugger.

Bereik zal zeker invloed hebben.
Maar 20km is zeg maar 1min extra laden (mits je full pule kan laden).
Maar ja, ik heb het er voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryankia
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-11-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19

swat!

computeraar

swat! schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Precies 🙃
De afspraak staat al gepland en ze mogen hem zo lang houden als nodig om het probleem op te lossen.

Als er nieuws is laat ik het weten.
Nou de auto is naar de garage geweest voor onderzoek en wat terugroepacties.
Met de laadpas van eneco konden zij geen snellaad-sessie starten, dus het probleem zat in de pas en die moest ik maar laten vervangen (ondanks dat ik dus van Oostenrijk naar Nederland ben gereden) |:(

Als response heb ik nu een video gemaakt van een snellaad-sessie na de updates, bij hetzelfde snellaad station met dezelfde pas. Je raadt het al: Nog steeds problemen.
Deze opgestuurd met de vraag wat het probleem nu kan zijn.

Het antwoord luidt nog steeds: Het ligt aan je laadpas.
Ik ga nu met een andere laadpas het probleem op video vastleggen, en dan mogen ze het uitzoeken.

Ik ben van mening dat ik exhorbitant veel moeite moet doen eer de garage toe wil geven dat dit een issue van de EV6 is, continu wordt het probleem afgeschoven.

Overigens heb ik de foutmelding ditmaal wel beter in beeld kunnen brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKPip5ku6fmFneixC7O-_HG3sIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MoyTfWP4US22xkiKxllSva6X.png?f=fotoalbum_large

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 01:21
Niet invoelende en niet meedenkende garagisten zijn om kriegel van te worden.
Herken het bij een huidige merkdealer. Verschrikkelijk.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Koreaanse service heet dat.... was bij Hyundai niet veel anders met de Ioniq. Heb met een Kia Optima ook eens gezeik gehad met de dealer toen m'n scherm stuk ging en hij zei is maar 2 jaar garantie ipv 7 jaar zoals ik dacht (van bumper tot bumper zei de verkoper ooit). Bleek 3 jaar te zijn en m'n auto was op dat moment 2.5 jaar. Bijna voor €1500 genaaid :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcokootstra
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 07:18
58kw
Ik haal nu 330km op 100%. Diverse ritjes en ritten, waarvan 155km snelweg op 105km/h. Geen kachel, verwarming. Lijkt me reëel. 380km met 100% klinkt wel heel erg goed..... ben benieuwd of je dit ook echt kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd98k9gVmWHQwwPECvWYAN8ClSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhneiAABDEuDrMmZlChBu3Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
stimpyrulez schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:03:
[...]

Ik rij 20" (AWD).
Comfort is dikke prima.
Moet zeggen dat het grote velgen zijn met best grote/hoge 'wangen' (10cm) op de banden.

Mijn mercedes hiervoor had 19" velgen met een stuk minder hoge wangen (bijv 6cm).
Dus deze was stukken stugger.

Bereik zal zeker invloed hebben.
Maar 20km is zeg maar 1min extra laden (mits je full pule kan laden).
Maar ja, ik heb het er voor over.
Dank, 10cm sidewall is groter dan ik had verwacht. Eerder een Leon gereden en die had aanzienlijk minder hoge wangen en dat was merkbaar stugger.
Dealer geeft aan dat het tot zo'n 60km kan schelen qua range (verwacht zelf obv berekening zo'n ~40 tot 55km). Nu is minder bereik geen enorme ramp in mijn geval. Morgen even langs de dealer om de 19" in het echt te bekijken en dan de knoop definitief doorhakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-06 09:45
roelwillems schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Dank, 10cm sidewall is groter dan ik had verwacht. Eerder een Leon gereden en die had aanzienlijk minder hoge wangen en dat was merkbaar stugger.
Dealer geeft aan dat het tot zo'n 60km kan schelen qua range (verwacht zelf obv berekening zo'n ~40 tot 55km). Nu is minder bereik geen enorme ramp in mijn geval. Morgen even langs de dealer om de 19" in het echt te bekijken en dan de knoop definitief doorhakken.
De banden zijn 255x45 R20, wat betekent dat hoogte 45% van de breedte is, dus bijna 11,5cm

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPE2021
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-12-2023
Heeft iemand hier ook problemen met het media/radio systeem? Bij het wegrijden valt bij mij namelijk af en toe de radio uit. Wanneer ik dan via de media knoppen opnieuw naar de radio optie navigeer krijg ik de melding ‘functie op dit moment niet beschikbaar’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
swat! schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Nou de auto is naar de garage geweest voor onderzoek en wat terugroepacties.
Met de laadpas van eneco konden zij geen snellaad-sessie starten, dus het probleem zat in de pas en die moest ik maar laten vervangen (ondanks dat ik dus van Oostenrijk naar Nederland ben gereden) |:(

Als response heb ik nu een video gemaakt van een snellaad-sessie na de updates, bij hetzelfde snellaad station met dezelfde pas. Je raadt het al: Nog steeds problemen.
Deze opgestuurd met de vraag wat het probleem nu kan zijn.

Het antwoord luidt nog steeds: Het ligt aan je laadpas.
Ik ga nu met een andere laadpas het probleem op video vastleggen, en dan mogen ze het uitzoeken.

Ik ben van mening dat ik exhorbitant veel moeite moet doen eer de garage toe wil geven dat dit een issue van de EV6 is, continu wordt het probleem afgeschoven.

Overigens heb ik de foutmelding ditmaal wel beter in beeld kunnen brengen:
[Afbeelding]
Klinkt alsof het tijd wordt voor een nieuwe garage met zulk gedrag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
EPE2021 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:19:
Heeft iemand hier ook problemen met het media/radio systeem? Bij het wegrijden valt bij mij namelijk af en toe de radio uit. Wanneer ik dan via de media knoppen opnieuw naar de radio optie navigeer krijg ik de melding ‘functie op dit moment niet beschikbaar’.
Infotainment al gereset? Met een pen/paperclip even in het gaatje drukken naast de volume knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbubble456
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
EricEB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:26:
Vandaag eindelijk weer eens naar kantoor, 180 km enkele reis...

maar wtf ! auto in zombie.....! weken geleden en software update gehad....heel vreemd, kreeg hem met geen mogelijkheid in groene Ready status. Alles geprobeerd...reservesleutel toevallig bij iemand anders in de jaszak en niet te proberen. Pas kwartier later nadat ik met sleutel ver van auto ben gewandeld ging het goed....

De gehele reis CC aan op 110km/h, aankomst met <10% accu en nog plm 35km reserve. Gemiddelde 18kwh verbruik, netjes.

Met collega ook zijn auto bekeken, Ionic 5. soort vergelijk doen.... wat hij vertelde en mij verrastte is dat hij bij voorprogrammeren bestemming in de App Bluelink en daarna instappen en starten zijn Navi direkt aangeeft waar hij moet laden om bestemming te halen ( incl tijdsduur van het laden !).

Ik trok dit in twijfel, dacht dat dit niet mogelijk is bij de Kia en Hyundai...maar hij verzekerde mij dat hij dit te zien kreeg....
Ik heb ook weer constant zombie modes... Na 2 maanden zombieloos te zijn geweest. Ben direct weer naar de dealer gegaan afgelopen maandag, die aangaf dat niemand meer last had gehad sinds de update in januari.

Auto staat nu (voor de vierde keer) bij de dealer. Ze kunnen geen oplossing aangeven, alleen maar "hopen dat ze het kunnen reproduceren". Heb aangegeven dat als het nu niet opgelost wordt ik het contract via de leasemaatschappij ga ontbinden. Kan het nog zo'n fijne auto zijn, als ie niet betrouwbaar is heb ik er niks aan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 21:49
Ik heb de EV6 nu 2,5 week, wat een fijne wagen is het toch!

Toch staat hij vandaag bij de dealer. Ruim voor aflevering had ik gevraagd of ze ervoor wilde zorgen dat alles up-to-date was, vanwege alle info die ik hier in het topic al had gelezen. Eenmaal thuisgekomen bleek dat in ieder geval het media/navigatie systeem nog op de initiele versie draaide. Dat gaf mij geen goed gevoel over de overige updates waar ik over gelezen heb, dus maar een afspraak gemaakt voor software updates.

Ik ben benieuwd wat er straks op staat.

Als vervangend vervoer kreeg ik de Kia EV1 mee, maar daar is de accucapaciteit en range toch een stuk minder van dan van de EV6, dus die heb ik thuis maar even aan de lader gehangen..

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pOBWhzd_NobOAzlcWR7wgl6V8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imY3Xtjsu6XX8RL723m9XlFU.jpg?f=fotoalbum_large
>:)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 08:50
De eerste keer met de EV6 door de carwash gegaan. Ik zag verschillende berichten hier voorbij komen omtrent lak en overige zaken. Dat is bij mij niet het geval. Kwam er echt blinkend uit zonder enige kras of gekkigheid. _/-\o_ Het was wel even spelen voordat ik er goed doorheen kon dus bij deze de korte stappen die ik heb genomen om andere voor de spanning te behoeden met ongeduldige auto's achter je in de was straat ;)

1. Auto op neutraal zetten en even bevestigen met ok knop op je stuur
2. Spiegeltjes inklappen
3. AUTO HOLD UITZETTEN 8)7 8)7 8)7

Met name die laatste duurde even voordat ik het doorhad :?

Gelukkig mag ik morgen weer door de wasstraat dankzij het geweldige sahara zand.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:40
Lekker schuren en plamuren met het fijne zand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Laatst online: 22-05 08:50
R20141016 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:52:
Ik heb bedacht om hem eerst thuis maar eens met de watersproeier lang af te spuiten voordat ik dat ga doen. Anders gaat het rap met de krasjes inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:23
De mijne wordt vandaag gewassen, ik zet hem eerst in foam en daarna spuit ik hem af met de hoge druk. Afhankelijk van het resultaat doe ik dat eventueel een twee keer en daarna was ik hem verder met de 2 emmer methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 16:07

lawnmower

Elvis lives..

R20141016 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:52:
Daar was ik ook bang voor. Maar bij de QWash hier om de hoek is de eerste 'handeling' die je tegenkomt een aantal enorme harde stralen die je auto afspuiten.

Ben inmiddels een keer of 4 door de wasstraat geweest, geen enkel krasje kunnen bespeuren gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Laatst online: 23-06 13:15
lawnmower schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Daar was ik ook bang voor. Maar bij de QWash hier om de hoek is de eerste 'handeling' die je tegenkomt een aantal enorme harde stralen die je auto afspuiten.

Ben inmiddels een keer of 4 door de wasstraat geweest, geen enkel krasje kunnen bespeuren gelukkig.
Den Bosch of Rosmalen? Die in Rosmalen heb ik al enkele keren gehad en nog 0 schade gezien gelukkig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 21:49
DaLass schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:07:
Ik heb de EV6 nu 2,5 week, wat een fijne wagen is het toch!

Toch staat hij vandaag bij de dealer. Ruim voor aflevering had ik gevraagd of ze ervoor wilde zorgen dat alles up-to-date was, vanwege alle info die ik hier in het topic al had gelezen. Eenmaal thuisgekomen bleek dat in ieder geval het media/navigatie systeem nog op de initiele versie draaide. Dat gaf mij geen goed gevoel over de overige updates waar ik over gelezen heb, dus maar een afspraak gemaakt voor software updates.

Ik ben benieuwd wat er straks op staat.

Als vervangend vervoer kreeg ik de Kia EV1 mee, maar daar is de accucapaciteit en range toch een stuk minder van dan van de EV6, dus die heb ik thuis maar even aan de lader gehangen..

spoiler:
Zo, de EV1 maar weer ingeruild voor de EV6. :)

De versie die erop stond toen ik hem inleverde:
code:
1
2
3
4
Softwareversie : CV_E.EUR.S5W_L.001.001.210719
Firmwareversie : CV_E.EUR.04.210719.MICOM
Navigatie-app-versie : (niet genoteerd)
Kaartversie : (niet genoteerd)

Ik heb hem terug gekregen met:
code:
1
2
3
4
Softwareversie : CV_E.EUR.S5W_L.001.001.220211
Firmwareversie : CV_E.EUR.02.220127.MICOM
Navigatie-app-versie : STD5W.EUR.KMC.220126.99a9bb7
Kaartversie : EUR.14.47.48.501.5

Alle "oude" campagne updates stonden er al op, voor zover van toepassing. Er is wel een nieuwe campagne update geinstalleerd:
code:
1
220027-SA CV DATC UPGRADE FOR SCHEDULED/REMOTE AIR

Deze update (welke "de" fix voor het pre-heaten zou moeten hebben) kwam ik afgelopen week ook al tegen in een filmpje van EV Odysee, die aangaf dat Kia in Scandinavie een terugroepactie had voor deze update. Deze is dus ook beschikbaar in NL.

https://youtu.be/HDqXmHUT0bI

[ Voor 3% gewijzigd door DaLass op 18-03-2022 16:30 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 07:12

Peetman

Tjah....

DaLass schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Er is ook 1 campagne update geinstalleerd en dat is een hele nieuwe:
code:
1
220027-SA CV DATC UPGRADE FOR SCHEDULED/REMOTE AIR

Deze update (welke "de" fix voor het pre-heaten zou moeten hebben) kwam ik afgelopen week ook al tegen in een filmpje van EV Odysee, die aangaf dat Kia in Scandinavie een terugroepactie had voor deze update. Deze is dus ook beschikbaar in NL.

https://youtu.be/HDqXmHUT0bI
Dat is mooi. Onze EV6 mag volgende week eindelijk voor een nieuwe inverter. Dan kunnen ze gelijk deze update plaatsen. Hopelijk dan van al het gedoe af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StickMan
DaLass schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:07:

spoiler:
Zo... ik had echt niet verwacht dat de EV1 standaard geleverd is met 28 inch wielen!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20
Wel verwarrend, er is namelijk ook al een GM EV1 geweest.

(Die trouwens allemaal de schredder ingegaan zijn omdat er geen markt voor was... 8)7. Dit is te zien in de film 'Who Killed the Electric Car?' uit 2006. (Volledige versie op Youtube en de 6 min versie op Youtube) Daaruit blijkt wel dat deze gewoon kortweg vernietigd zijn omdat de olie markt zo sterk is/was in Amerika.)

[ Voor 116% gewijzigd door cruysen op 18-03-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Meh. Zojuist ook even mijn auto gewassen en nu valt de steenslag ook bij mij op. Drie plekjes op de motorkap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20
Dartlink schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:41:
Meh. Zojuist ook even mijn auto gewassen en nu valt de steenslag ook bij mij op. Drie plekjes op de motorkap...
Yep ik had ook al steenslag, helemaal voorop de motorkap. 🤔 Zal wel z'n plek worden waar je dadelijk een extra beschermlaag op moet aanbrengen.
Ik heb dan ook nog de moonscape matte lak. Dus ff bijwerken zit er niet aan. 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
cruysen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Yep ik had ook al steenslag, helemaal voorop de motorkap. 🤔 Zal wel z'n plek worden waar je dadelijk een extra beschermlaag op moet aanbrengen.
Ik twijfel enorm. Zelf bijwerken met zwarte lakstift. Of leasemij bellen/appen en vragen wat te doen. Rij er nu half jaar in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 18:11

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Dartlink schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:41:
Ik ook!
Baal ervan.
Achterkant ook al onder de krassen, op de meest onlogische plekken.
Maandag komt er een nieuwe inverter in, dan ga ik dit meteen melden...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Ik heb de EV6 nu sinds 6 november en 14K km gereden...nog geen steenslag en krassen te bekennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 10:50
EricEB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:19:
Ik heb de EV6 nu sinds 6 november en 14K km gereden...nog geen steenslag en krassen te bekennen...
Ik hier ook nog geen krassen gelukkig en al meerdere malen door de wasstraat..

Met die range gaat het nu ook de goede kant op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2CanvzVv2fvSyqh-oS0yHXcbLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kg00I9cp5ed7t6LTT6brqWk2.png?f=fotoalbum_large

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43
EricEB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:19:
Welke kleur heb je?
Heb zelf een zwarte en daar zie ik toch al wel het een en ander op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Laatst online: 23-06 19:17
Yilar schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:53:
[...]

[Afbeelding]
16 December en 9k km erop. Ook gelukkig geen krassen e.d. maar was altijd met de hand
Witte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-06 18:39
Kia en Hyundai patenteren trilfunctie voor EV om benzinemotor te faken 8)7 8)7 8)7

https://topgear.nl/autoni...om-benzinemotor-te-faken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:20

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilot41Day
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02 21:35
cruysen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Dit is ook de reden dat ik straks als ik mijn GT krijg in Moonscape Matt de Xpell folie er op laat zetten (zeker de voorzijde zoals motorkap, bumper en zijspatborden en wellicht ook als ik nog centjes over heb de overige delen van de auto).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:31
@de meester01 & @ERN5T : in deze tijd van het jaar moet je niet direct alles geloven wat je leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 22:32

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Franciesco schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:21:
@de meester01 & @ERN5T : in deze tijd van het jaar moet je niet direct alles geloven wat je leest.
Hoebedoellu? Kan me niet voorstellen dat je het tegen mij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:12
Pilot41Day schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Dit is ook de reden dat ik straks als ik mijn GT krijg in Moonscape Matt de Xpell folie er op laat zetten (zeker de voorzijde zoals motorkap, bumper en zijspatborden en wellicht ook als ik nog centjes over heb de overige delen van de auto).
Omdat de auto mat is, wordt de folie dan niet zichtbaar? Ik zat ook te kijken naar dit met moonscape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilot41Day
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02 21:35
marcovit schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Omdat de auto mat is, wordt de folie dan niet zichtbaar? Ik zat ook te kijken naar dit met moonscape.
Als je de juiste soort hebt speciaal voor matte laksoorten zie je er helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
Heeft iemand een idee hoeveel kw gebruikt warmtepomp om 's winters auto op te verwarmen ( per uur, neem ik aan, en niet per 100km?). En dan t.o.v. airco gebruik, met alle die mooie zonnige dagen van afgelopen week. Ik heb niet zo veel verstaand van, maar volgens mij wordt de warmtepomp alleen voor het verwarmen gebruikt, en voor het afkoelen heb jij gewoon een aparte aircosysteem nodig? Wat is het verschil tussen winter/zomer clima gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
de meester01 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Hoebedoellu? Kan me niet voorstellen dat je het tegen mij hebt?
Sorry, mijn fout. Ik bedoelde @De Ideale Man.

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 19-03-2022 19:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roelwillems
Canby schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:13:
Heeft iemand een idee hoeveel kw gebruikt warmtepomp om 's winters auto op te verwarmen ( per uur, neem ik aan, en niet per 100km?). En dan t.o.v. airco gebruik, met alle die mooie zonnige dagen van afgelopen week. Ik heb niet zo veel verstaand van, maar volgens mij wordt de warmtepomp alleen voor het verwarmen gebruikt, en voor het afkoelen heb jij gewoon een aparte aircosysteem nodig? Wat is het verschil tussen winter/zomer clima gebruik?
Er zijn 3 systemen naast elkaar: Airco (koelen), elektrische verwarming (opwarmen) en (optioneel) warmtepomp.

Elektrisch verwarmen is een vrij eenvoudig proces. Alle energie die je er in stopt komt er uit als warmte. Dus 1kW stroom uit de batterijen = ±1kW warmte (dit wordt vaak uitgedrukt in BTU, maar for the sake of simplicity negeren we dat even).

Met een warmtepomp in je EV hebt je de reguliere elektrische verwarming minder nodig. Dat is gunstig voor de range die je kan rijden want de warmtepomp is een meer efficiënte manier om je auto warm te krijgen.

Een warmtepomp in een EV haalt de warmte die van de batterijen komt (deze moeten worden gekoeld als je rijdt of aan het laden bent anders zouden ze te warm worden wat slecht is voor de levensduur).
De warme lucht of koelvloeistof die is gebruikt om de batterijen te koelen wordt door de warmtepomp onder hoge druk samengeperst waardoor er (nog) meer warmte vrij komt. Deze warmte wordt gebruikt om de cabine van de auto op te warmen.
Een warmtepomp hergebruikt dus de restwarmte van de batterijen waardoor je minder energie uit diezelfde batterijen nodig hebt in vergelijking met de reguliere elektrische verwarming (en je een grotere actieradius krijgt). Er is immers enkel energie nodig voor de compressie van de al warme lucht/koelvloeistof wat een energiezuiniger proces is dan koude lucht elektrisch verwarmen.

Exacte cijfers voor de EV6 warmtepomp weet ik niet, maar gemiddeld heeft een EV warmtepomp een "COP" (Coëfficiënt Of Performance) van zo'n 2 tot 3. Dus stelt dat de warmtepomp zelf 1kW energie verbruikt om de temperatuur in de auto op 20 graden te brengen dan zou je met de reguliere elektrische verwarming zo'n 2kW tot 3kW nodig hebben om de auto op dezelfde temperatuur te krijgen.

Nu is het natuurlijk niet zo dat een EV6 met warmtepomp 2x zo ver zal kunnen rijden in koude omstandigheden. Het hangt natuurlijk erg af van hoe warm je het wil hebben, hoe koud het is, hoe snel de auto warmte verliest, buiten temperatuur (bepalend voor de efficiëntie van de warmtepomp). Je kan dus niet eenvoudig zeggen dat een warmtepomp [x]kW constant gebruikt want dat fluctueert en is van veel factoren afhankelijk, je kan wel aannemen dat het en factor 2 tot 3 zuiniger is vs alleen afhankelijk zijn van reguliere elektrische verwarming.

Overigens zou een warmtepomp ook gebruik kunnen worden om te koelen (koelkasten werken op het zelfde principe).

[ Voor 13% gewijzigd door roelwillems op 20-03-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
roelwillems schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Er zijn 3 systemen naast elkaar: Airco (koelen), elektrische verwarming (opwarmen) en (optioneel) warmtepomp. Een warmtepomp zorgt dat je de elektrische verwarming minder nodig hebt. Dat is gunstig voor de range die je kan rijden want de warmtepomp is een meer efficiente manier om je auto warm te krijgen.

Een warmtepomp in een EV haalt de warmte die van de batterijen komt (deze moeten worden gekoeld als je rijdt of aan het laden bent anders zouden ze te warm worden wat slecht is voor de levensduur).
De warme lucht of koelvloeistof die is gebruikt om de batterijen te koelen wordt door de warmtepomp onder hoge druk samengeperst waardoor er (nog) meer warmte vrij komt. Deze warmte wordt gebruikt om de cabine van de auto op te warmen.
Een warmtepomp hergebruikt dus de restwarmte van de batterijen waardoor je minder energie uit diezelfde batterijen nodig hebt in vergelijking met de reguliere elektrische verwarming (en je een grotere actieradius krijgt).

Exacte cijfers voor de EV6 warmtepomp weet ik niet, maar gemiddeld heeft een EV warmtepomp een "COP" (Coëfficiënt Of Performance) van zo'n 2 tot 3. Dus stelt dat de warmtepomp zelf 1kW energie verbruikt om de temperatuur in de auto op 20 graden te brengen dan zou je met de reguliere elektrische verwarming zo'n 2kW tot 3kW nodig hebben om de auto op dezelfde temperatuur te krijgen.

Nu is het natuurlijk niet zo dat een EV6 met warmtepomp 2x zo ver zal kunnen rijden in koude omstandigheden. Het hangt natuurlijk erg af van hoe warm je het wil hebben, hoe koud het is, hoe snel de auto warmte verliest, buiten temperatuur en temp van de batterijen (beide bepalend voor de efficiëntie van de warmtepomp). Je kan dus niet eenvoudig zeggen dat een warmtepomp [x]kW constant gebruikt want dat fluctueert en is van veel factoren afhankelijk, je kan wel aannemen dat het en factor 2 tot 3 zuiniger is vs alleen afhankelijk zijn van reguliere elektrische verwarming.

Overigens zou een warmtepomp ook gebruik kunnen worden om te koelen (zo werken koelkasten ook op het zelfde principe).
Ok, maar wordt de warmtepomp in EV6 ook als airco gebruikt of juist niet? Als dat niet zo is, wat is dan verschil tussen verwarmen in de winter en afkoelen in de lente gebaseerd op de gemiddelde gebruik? Klimaatesiringsverbruik kan het toch in de app afgelezen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 09:58

Adjo

my first vectrex...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJsQCZNpGKB802ciYk-qk04p9s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R73cdbMRRYYx8C9AyJXBzwbc.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik wordt inderdaad steeds beter, nu de kou een beetje uit de lucht is. Ik vertrouw er wel op dat we vanaf 20 Celcius gewoon op 525 km bereik komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Adjo op 19-03-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Canby schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Ok, maar wordt de warmtepomp in EV6 ook als airco gebruikt of juist niet? Als dat niet zo is, wat is dan verschil tussen verwarmen in de winter en afkoelen in de lente gebaseerd op de gemiddelde gebruik? Klimaatesiringsverbruik kan het toch in de app afgelezen worden?
Ik geloof dat in de EV6 de airco en warmtepomp gescheiden systemen zijn.
In eerdere Kia modellen was dit het geval (Tesla heeft het wel gecombineerd, meen ik een keer gelezen te hebben).

Maakt ook niet enorm veel uit want als het heel warm is is koelen met de airco (wat stroom kost) efficiënter dan met de ramen open gaan rijden, zeker naarmate je sneller rijdt (bijv. snelweg) ivm de luchtweerstand. Los daarvan zal je de auto moeten verwarmen als het koud is. Daarbij is de warmtepomp (iets) zuiniger dan alleen de reguliere verwarming gebruiken.

Wellicht zijn er ervaringsdeskundige die je meer kunnen vertellen over het daadwerkelijke verschil tussen wel/geen airco en hoeveel de verwarming aan range kost (ik wacht nog op m'n EV6 ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelding
  • Laatst online: 21-04-2022
Remote verwarmen update en nieuwe inverter met dank aan Kia Utrecht.
En gisteren snel laden in Duitsland 5-80% in 24 min bij 11 graden buiten.
Lekker gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2el-HXh410XUlRBAdG2NwGPHBB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzhfxdNjOp8rZpPbb8TSbOb2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Yilar schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:53:
[...]

[Afbeelding]
Gaat zeker goed met de range _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5wcMICwzMpFhpPhHrRp5bsPfH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrVjswozxtH81cOsHFVy84qf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Ik heb iets nuttigs gevonden waarvan ik niet weet of het hier gepost is. Bij mij werkt het iig.

Om te voorkomen dat het systeem iedere keer koude lucht geeft tijdens het regelen, zet ik:
1. Auto climate aan in stand 1/2/3 (om de gewenste auto-fan stand te selecteren
2. Ik schakel ‘heat’ in- en weer uit.
-> ‘auto climate’ gaat uit.
-> ‘auto’ blijft staan bij fan snelheid.

De auto doet exact hetzelfde als met auto climate, echter met één uitzondering: airco gaat niet aan wanneer er in de ruimte koudere lucht nodig is. Wel blijft de auto warmte geven indien noodzakelijk.

Omdat de buitentemperatuur niet zo koud is als de airco, is het regelen van klimaat veel prettiger.
En daarnaast een stukje minder energie verbruik.

Ik heb de laatste software versie voor de acc, geen inverter wissel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Vandaag de auto gepoetst , volgens de juiste methode , afspuiten , foamen, afspuiten en dan de 2 emmermethode.
Wat valt nu weer op , het stukje waar ik steeds druk om deze te openen, heeft last van serieuse lakschade. Mij EV6 staat al vol maar hier staan precies mijn vingerafdrukken in. Het gaat er met een gewone wasbeurt niet uit, dus het zijn geen vetvlekken.
De dealer ging akkoord om de auto volledig te polieren. Maar ik ga een stap verder nu , als men vingers al zulke krasjes te weeg brengen. De blanke lak is precies van boter.
Ik geraak hoe meer gefrustreerd in men EV6 en dit enkel door de lak. Zo'n mooie auto maar de mijne is in de zon niet meer aan te zien.
Misschien verwacht ik te veel , of ben ik te precies maar dit hoort volgens mij niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ6_tG1zqBt3eILa4xQrLKpm-Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYwtcABpwTm9GhMLJIj085A9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTmEy3TJLP1dzr7w1mU6xRdiTdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDW3Abii2lD8a62b4mSTZW4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Balen @JT900! Hopelijk gaat het polieren helpen. Maar zo ja, voor hoe lang?

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waar de diverse lakklachten vandaan komen: is het procede, de lakkwaliteit en/of blanke lak voor de EV6 anders dan voor andere Kia’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Ik heb een uur mee gereden in mijn ev 6 achterin vanwege een voet blesure. Ruimte is te gek maar wat is de achterbank hard en stug. Ik wuifde de klachten van mijn tiener kinderen na een lange rit weg. Maar nu. Hoe ga ik dit oplossen voor de straks de rit naar Frankrijk? Na een half uur heb ik al last van mijn rug en kont

Ga me nu toch maar eens inlezen in defa. Iemand ervaring met dit merk?

[ Voor 10% gewijzigd door jefjef op 20-03-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Voor diegenen die nog aan het twijfelen zijn voor het kopen van een EV6. Toen ik de mijne vrijdag heb opgehaald, wist men mij te melden dat (in België) er vanaf 1 april €1500 bijkomt bij de catalogusprijs voor een nieuwe EV6 en dat er ook minder korting mag gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 13:42
Is er al meer bekend over TomTom integratie bij de EV6? Indigo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 01:21
Ik geloof er echt geen bal van. Komt hooguit op een nieuw modeljaar.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
jefjef schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:07:
Ik heb een uur mee gereden in mijn ev 6 achterin vanwege een voet blesure. Ruimte is te gek maar wat is de achterbank hard en stug. Ik wuifde de klachten van mijn tiener kinderen na een lange rit weg. Maar nu. Hoe ga ik dit oplossen voor de straks de rit naar Frankrijk? Na een half uur heb ik al last van mijn rug en kont

Een dekentje? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43
JT900 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:30:
Vandaag de auto gepoetst , volgens de juiste methode , afspuiten , foamen, afspuiten en dan de 2 emmermethode.
Wat valt nu weer op , het stukje waar ik steeds druk om deze te openen, heeft last van serieuse lakschade. Mij EV6 staat al vol maar hier staan precies mijn vingerafdrukken in. Het gaat er met een gewone wasbeurt niet uit, dus het zijn geen vetvlekken.
De dealer ging akkoord om de auto volledig te polieren. Maar ik ga een stap verder nu , als men vingers al zulke krasjes te weeg brengen. De blanke lak is precies van boter.
Ik geraak hoe meer gefrustreerd in men EV6 en dit enkel door de lak. Zo'n mooie auto maar de mijne is in de zon niet meer aan te zien.
Misschien verwacht ik te veel , of ben ik te precies maar dit hoort volgens mij niet. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal die plek bij mij ook eens controleren, dat zou inderdaad niet moeten kunnen. Is de blanke lak dan zo zacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23-06 15:50

Arfman

Drome!

Zit nu bij de dealer voor een bandenwissel met m'n e-Niro. Even in de EV6 Plus gezeten in de showroom. Ik ben 1.88m en ik zit met mijn hoofd tegen het plafond, terwijl de stoel al op z'n laagst stond (wat nog niet echt laag is imo). Volgende auto wordt dus sowieso geen EV6 Plus :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Arfman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:15:
Zit nu bij de dealer voor een bandenwissel met m'n e-Niro. Even in de EV6 Plus gezeten in de showroom. Ik ben 1.88m en ik zit met mijn hoofd tegen het plafond, terwijl de stoel al op z'n laagst stond (wat nog niet echt laag is imo). Volgende auto wordt dus sowieso geen EV6 Plus :P
Was het een 'echte' Plus? Of had hij een dak/kantel raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23-06 15:50

Arfman

Drome!

R20141016 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Was het een 'echte' Plus? Of had hij een dak/kantel raam?
Volgens het infobordje wat er naast stond was het een Plus, prijs van €55k dus volgens mij een "echte".

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• annita
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PheftFfhO8JOfaur0mN2cRtJI0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzHQuiRUCsKcmw0HQ6ue4q1W.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Wij hebben vorige week onze nieuw auto mogen ophalen. Helemaal blij mee maar van de week hadden wij iets raars.

Ben benieuwd of iemand anders dat ook gehad heeft.......

De auto ging niet meer uit, reageerde nergens op niet voor uit, achteruit en ook ging ook niet uit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:36
Arfman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:15:
Toch raar, ik ben 1.90m en heb nog 10 cm zeker over in de Plus.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arfman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Volgens het infobordje wat er naast stond was het een Plus, prijs van €55k dus volgens mij een "echte".
55k is waarschijnlijk een Plus Advanced, met panoramadak? Of het moet een AWD Plus zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
jefjef schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:07:

Een topper(matras) op de bank leggen? Of is het voornamelijk de rugleuning die de klachten veroorzaakt?
Voor een auto van deze prijs zou dat natuurlijk eigenlijk niet nodig moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Beter nu te hard, en na een tijdje comfortabel, dan meteen te zacht en na een jaar helemaal ingezakt.... Is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Afgelopen zaterdag de demo EV6 Plus (Moonscape) van de dealer voor een avond mogen gebruiken.
Een heerlijke rit van zo'n 250 mogen hebben.

2 min puntjes mogen ervaren. Ik kon geen vakje vinden waar ik een bril kan bewaren.
En de adaptive cruise control lijkt op de snelweg niet altijd de juiste snelheid te herkennen. bijvoorbeeld waar 130 gereden mag worden schakelt deze vaak terug naar 100 (terwijl ik na 19 uur reed). en als langs de snelweg een beperking van 90 (met onderschrift 'bij nat wegdek') ging de CSS zelfs terug naar die snelheid.
Wat is jullie ervaring?

Verder een geweldige auto. Kan niet wachten dat mijn GT-line geleverd wordt.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
bitwizz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:06:
Afgelopen zaterdag de demo EV6 Plus (Moonscape) van de dealer voor een avond mogen gebruiken.
Een heerlijke rit van zo'n 250 mogen hebben.

2 min puntjes mogen ervaren. Ik kon geen vakje vinden waar ik een bril kan bewaren.
En de adaptive cruise control lijkt op de snelweg niet altijd de juiste snelheid te herkennen. bijvoorbeeld waar 130 gereden mag worden schakelt deze vaak terug naar 100 (terwijl ik na 19 uur reed). en als langs de snelweg een beperking van 90 (met onderschrift 'bij nat wegdek') ging de CSS zelfs terug naar die snelheid.
Wat is jullie ervaring?

Verder een geweldige auto. Kan niet wachten dat mijn GT-line geleverd wordt.
Daarom heb ik bij mij die verkeersbordherkenning in de ACC uit gezet. De borden in Nederland zijn te ingewikkeld voor dergelijke systemen. Er wordt alleen naar het verkeersbord gekeken, niet naar de Nederlandse tekst die er onder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Een vraagje: heeft er ondertussen iemand al een reisje gemaakt met dakkoffer? Wat is het extra verbruik?
Ik blijf twijfelen tussen een dakkoffer en een bagagebox op de trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
@BelgNL ANWB (obv studie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen met een schaalmodel* in een windtunnel) schat dat een dakkoffer de luchtweerstand +40% doet toenemen vs kale auto. Een bagagebox op de trekhaak zou +5% meer luchtweerstand opleveren. Dus als je ongeveer even veel gewicht wil meenemen dan zou die laatste een stuk gunstiger moeten uitpakken qua effect op bereik**.
Zeker omdat je onderweg naar het vakantieadres vaak veel km's op relatief hoge snelheid zal rijden (waarbij luchtweerstand een grote rol speelt in verbruik).

Natuurlijk moet je jezelf wel afvragen wat je allemaal wil kunnen meenemen. Met een dakkoffer heb je de optie om (in de toekomst) ski's te vervoeren en blijft de trekhaak vrij voor o.a. fietsendrager.

* Geen idee welk model auto in het onderzoek is gebruikt, kon het onderzoek zelf niet zo snel vinden.
** Bij een EV de luchtweerstand wel eens iets groter kunnen zijn verwacht ik, dit omdat er veel meer rekening is gehouden met aerodynamica ook over de achterzijde van de auto ipv veel ICE modellen. Maar alsnog ga ik er niet vanuit dat een bagagebox meer luchtweerstand zal opleveren dan een koffer op het dak.

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 21-03-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
BelgNL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:15:
Een vraagje: heeft er ondertussen iemand al een reisje gemaakt met dakkoffer? Wat is het extra verbruik?
Ik blijf twijfelen tussen een dakkoffer en een bagagebox op de trekhaak.
Zie hier een 'praktijktest' ...
EricEB in "Het grote KIA EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Phusebox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Toch raar, ik ben 1.90m en heb nog 10 cm zeker over in de Plus.
Precies, daarom had ik een Plus gekocht ipv de GT-Line.
Moest echt een versie hebben zonder schuif/kantel dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
R20141016 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Precies, daarom had ik een Plus gekocht ipv de GT-Line.
Moest echt een versie hebben zonder schuif/kantel dak.
Het is niet vaak dat ik blij ben met mijn 175, maar in deze discussie wel! Pas prima in de GT-line. :+
Lekker cruisen met dakkie open!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
_YmmiT_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Het is niet vaak dat ik blij ben met mijn 175, maar in deze discussie wel! Pas prima in de GT-line. :+
Lekker cruisen met dakkie open!
Geniet er maar van. Hopelijk kan ik ook snel gaan cruisen met de Plus (incl. gesloten dak). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik ben 1,85 maar ik heb ook geen probleem wat het dak betreft in de GT-line, oke het houdt niet over maar heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
annita schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:03:
[Afbeelding]

De auto ging niet meer uit, reageerde nergens op niet voor uit, achteruit en ook ging ook niet uit???
Dat is de bekende zombie modus, zoek maar even hier in het forum op zombie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelst
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:01
annita schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:03:
[Afbeelding]

Goedemorgen,

Wij hebben vorige week onze nieuw auto mogen ophalen. Helemaal blij mee maar van de week hadden wij iets raars.

Ben benieuwd of iemand anders dat ook gehad heeft.......

Heb je de velgen gespoten? Ze lijken volledig zwart?
Pagina: 1 ... 125 ... 436 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic