Canby schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:13:
Heeft iemand een idee hoeveel kw gebruikt warmtepomp om 's winters auto op te verwarmen ( per uur, neem ik aan, en niet per 100km?). En dan t.o.v. airco gebruik, met alle die mooie zonnige dagen van afgelopen week. Ik heb niet zo veel verstaand van, maar volgens mij wordt de warmtepomp alleen voor het verwarmen gebruikt, en voor het afkoelen heb jij gewoon een aparte aircosysteem nodig? Wat is het verschil tussen winter/zomer clima gebruik?
Er zijn 3 systemen naast elkaar: Airco (koelen), elektrische verwarming (opwarmen) en (optioneel) warmtepomp.
Elektrisch verwarmen is een vrij eenvoudig proces. Alle energie die je er in stopt komt er uit als warmte. Dus 1kW stroom uit de batterijen = ±1kW warmte (dit wordt vaak uitgedrukt in BTU, maar for the sake of simplicity negeren we dat even).
Met een warmtepomp in je EV hebt je de reguliere elektrische verwarming minder nodig. Dat is gunstig voor de range die je kan rijden want de warmtepomp is een meer efficiënte manier om je auto warm te krijgen.
Een warmtepomp in een EV haalt de warmte die van de batterijen komt (deze moeten worden gekoeld als je rijdt of aan het laden bent anders zouden ze te warm worden wat slecht is voor de levensduur).
De warme lucht of koelvloeistof die is gebruikt om de batterijen te koelen wordt door de warmtepomp onder hoge druk samengeperst waardoor er (nog) meer warmte vrij komt. Deze warmte wordt gebruikt om de cabine van de auto op te warmen.
Een warmtepomp hergebruikt dus de restwarmte van de batterijen waardoor je minder energie uit diezelfde batterijen nodig hebt in vergelijking met de reguliere elektrische verwarming (en je een grotere actieradius krijgt). Er is immers enkel energie nodig voor de compressie van de al warme lucht/koelvloeistof wat een energiezuiniger proces is dan koude lucht elektrisch verwarmen.
Exacte cijfers voor de EV6 warmtepomp weet ik niet, maar gemiddeld heeft een EV warmtepomp een "COP" (Coëfficiënt Of Performance) van zo'n 2 tot 3. Dus stelt dat de warmtepomp zelf 1kW energie verbruikt om de temperatuur in de auto op 20 graden te brengen dan zou je met de reguliere elektrische verwarming zo'n 2kW tot 3kW nodig hebben om de auto op dezelfde temperatuur te krijgen.
Nu is het natuurlijk niet zo dat een EV6 met warmtepomp 2x zo ver zal kunnen rijden in koude omstandigheden. Het hangt natuurlijk erg af van hoe warm je het wil hebben, hoe koud het is, hoe snel de auto warmte verliest, buiten temperatuur (bepalend voor de efficiëntie van de warmtepomp). Je kan dus niet eenvoudig zeggen dat een warmtepomp [x]kW constant gebruikt want dat fluctueert en is van veel factoren afhankelijk, je kan wel aannemen dat het en factor 2 tot 3 zuiniger is vs alleen afhankelijk zijn van reguliere elektrische verwarming.
Overigens zou een warmtepomp ook gebruik kunnen worden om te koelen (koelkasten werken op het zelfde principe).
[
Voor 13% gewijzigd door
roelwillems op 20-03-2022 07:14
]