• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
mediumdry schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:19:
ik heb de EV6 sinds 21 april, dus dat was heel kort nog koud en daarna inderdaad in lekker warm weer. Ik plan meestal ruim om ergens heen te gaan, dus heb de tijd en ben een fan van de adaptive cruise control en lane keep assistent. Het is tot nog toe bijna alleen in Nederland en overdag, dus 100km max en meestal zet ik de cruise control op 96 en ik vind het niet erg om een tijdje achter een vrachtwagen te hangen, want ik heb altijd de tijd. De paar keer dat ik haast heb rijd ik meestal ook niet echt sneller en ik vind de auto rumoerig worden boven de 110. Ik heb ook een deel van 5% ongeveer van binnenwegen omdat dat de snelste manier is om naar de snelweg te komen voor een aantal van m'n ritten. Dat is een 60km weg die vrij rustig is, dus dat brengt het verbruik ook fijn omlaag. Daarnaast altijd eco stand en regen level 3.

Ik ben benieuwd wat het verbruik in de vakantie zal zijn, ben van plan ongeveer 110 te rijden op de franse snelweg om tijd en verbruik in balans te houden.
Het is - zeker tijdens de vakantieperiode en afhankelijk op welke tijdstippen je je verplaatst - een mythe dat je op Franse autosnelwegen continu 130 kan aanhouden. Sowieso is daar de regel dat bij doortocht door of langs een agglomeratie de toegelaten max. snelheid aanzienlijk zakt (en op ACC heeft de EV6 dan nog eens de kwalijke gewoonte de max. snelheid van vrachtwagens over te nemen :) ).
Om nog maar te zwijgen van verlaagde snelheden bij werken, druk verkeer, files,......
Onlangs vanuit midden België naar de Opaalkust (FR) gereden. Bij heenweg zeer druk verkeer en werken. Bij terugkeer nauwelijks verkeer (waardoor waar kon 130 kon aangehouden worden mits uitschakeling HDA). Verschil in GOM verbruik tussen heen- en terugweg ruim 5 kWh/100 km (en op stukken waar je 90/100 rijdt tov 130 kon dat oplopen tot 10 kWh/100 km meerverbruik tegen 130).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Wil even mijn ervaring delen met de 12 Volt accu.

6 weken geleden kreeg ik voor het eerst een 12 volt storingsmelding in het display. Ik stond geparkeerd en wilde vertrekken. De auto wilde niets meer doen. Het was zondag en de dealer was natuurlijk dicht. Gelukkig was ik ik in de gelegenheid om een acculader erop te zetten.
De auto deed het gelijk weer en na 15 minuten opladen besloot ik hem af te koppelen. De auto gaf vervolgens weer de foutmelding. Te kort geladen waarschijnlijk.

Ik besloot de acculader er wat langer op te zetten maar constateerde na aansluiten dat de laadstroom vrij snel naar 0 A ging. De auto (ICCU) nam het laadproces zeer waarschijnlijk over en liet de auto aan staan en koppelde de acculader af.

Na thuis aangekomen te zijn, een druppel acculader er 3 uur aangehangen.
De volgende dag meteen gebeld naar Louwman Kia Goes. Ik kon gewoon langskomen tussen 09:00 en 12:00 of 13:00 en 16:00 uur.

De dealer kon na controle geen mankement vinden. De ICCU functioneerde normaal en laadde de accu op. De 12 Volt accu was in goede staat.
Ik mijn ongenoegen geuit, dat dit een bekend euvel zou zijn en vreemd vond dat de auto dit niet logde. Ik moest de volgende keer het niet zelf oplossen maar pechservice bellen zodat ze hem meteen kunnen uitlezen.
Vol wantrouwen verliet ik de garage.

Vandaag 5 weken later hetzelfde voorval. Dit keer stond ik bij de Jumbo op 6 km van mijn huis.
Druppelacculader bij me in de frunk, maar de auto was al snel volledig "dood" en kon zelfs de laadklep niet openen om de acculader aan te sluiten. Ik besloot te doen wat ze van mij gevraagd hadden en belde de pechservice. Na 1,5 uur kwam Kuzee (berging) langs. Die pakte zijn Jump Starter en de auto kwam direct tot leven. Ik zag de spanning al snel oplopen naar 12,8 volt en ben naar huis gereden. Daar de auto even uur op contact ( en aan laadpaal) laten staan zodat de ICCU zijn werk kon doen.

De volgende dag weer naar dezelfde dealer. Weer geen fout uit te lezen. Wel was de accu slecht en helaas net buiten garantietermijn van 2 jaar (14 maanden om precies te zijn). Ik zei dat ik dit eerder had gehad en deed wat hun mij hadden geraden (pechservice). Dus na veel gesteggel over wel/niet garantie zei ik dat ik niets ging betalen. De auto voor 50k bij hun gekocht en nu na 14 maanden de 12V accu defect vind ik garantie. Ik heb niets met de telkens in de discussie gebruikte Kia Nederland te maken. Ik kocht bij hun deze auto.
Ook verteld dat ik het erg triest vind dat dit euvel gewoon bekend moet zijn en het niet leuk/eerlijk vond dat ze net doen dat ik de eerste hiermee ben.

Na intern overleg besloten ze de accu toch kosteloos te vervangen, maar wilde dit buiten de boeken houden.
Ik bedankt hem voor de coulance (kuch) maar wil dit toch echt wel op papier hebben staan. De laatste keer ook al niets ontvangen (geen werkbon).
Ze beloofden mij dit via de mail toe te sturen.

Ik ben nog een beetje vol van dit gedoe en ga, zodra ik de mail ontvangen heb, Kia Nederland aanschrijven.

NB. Ik was voor aankoop al op de hoogte van dit euvel en had daarom een sleutel 10, acculader en 12 Volt sigaretten voltmeter in de auto bij me.

Edit: Kia EV6 bouwjaar 2024 58 kWh

Edit2: Factuur zojuist ontvangen:
Goedemorgen, 

In de bijlage treft u de factuur zoals ik die hier intern heb weg geboekt. 

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSiyV_9YCGnlg6C0-4L58-zI8Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5BryuW3sf3NJ48f5s1rdIQV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten69 op 27-07-2026 12:09 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Maarten69 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:55:

6 weken geleden kreeg ik voor het eerst een 12 volt storingsmelding in het display. Ik stond geparkeerd en wilde vertrekken. De auto wilde niets meer doen. Het was zondag en de dealer was natuurlijk dicht. Gelukkig was ik ik in de gelegenheid om een acculader erop te zetten.
De auto deed het gelijk weer en na 15 minuten opladen besloot ik hem af te koppelen. De auto gaf vervolgens weer de foutmelding. Te kort geladen waarschijnlijk.

Ik besloot de acculader er wat langer op te zetten maar constateerde na aansluiten dat de laadstroom vrij snel naar 0 A ging. De auto (ICCU) nam het laadproces zeer waarschijnlijk over en liet de auto aan staan en koppelde de acculader af.

De volgende dag meteen gebeld naar Louwman Kia Goes. Ik kon gewoon langskomen tussen 09:00 en 12:00 of 13:00 en 16:00 uur.

De dealer kon na controle geen mankement vinden. De ICCU functioneerde normaal en laadde de accu op. De 12 Volt accu was in goede staat.
Ik mijn ongenoegen geuit, dat dit een bekend euvel zou zijn en vreemd vond dat de auto dit niet logde. Ik moest de volgende keer het niet zelf oplossen maar pechservice bellen zodat ze hem meteen kunnen uitlezen.

Vandaag 5 weken later hetzelfde voorval. Dit keer stond ik bij de Jumbo op 6 km van mijn huis.
Druppelacculader bij me in de frunk, maar de auto was al snel volledig "dood" en kon zelfs de laadklep niet openen om de acculader aan te sluiten. Ik besloot te doen wat ze van mij gevraagd hadden en belde de pechservice. Na 1,5 uur kwam Kuzee (berging) langs. Die pakte zijn Jump Starter en de auto kwam direct tot leven. Ik zag de spanning al snel oplopen naar 12,8 volt en ben naar huis gereden. Daar de auto even uur op contact ( en aan laadpaal) laten staan zodat de ICCU zijn werk kon doen.

De volgende dag weer naar dezelfde dealer. Weer geen fout uit te lezen. Wel was de accu slecht en helaas net buiten garantietermijn van 2 jaar (14 maanden om precies te zijn). Ik zei dat ik dit eerder had gehad en deed wat hun mij hadden geraden (pechservice). Dus na veel gesteggel over wel/niet garantie zei ik dat ik niets ging betalen. De auto voor 50k bij hun gekocht en nu na 14 maanden de 12V accu defect vind ik garantie. Ik heb niets met de telkens in de discussie gebruikte Kia Nederland te maken. Ik kocht bij hun deze auto.
Ook verteld dat ik het erg triest vind dat dit euvel gewoon bekend moet zijn en het niet leuk/eerlijk vond dat ze net doen dat ik de eerste hiermee ben.

Na intern overleg besloten ze de accu toch kosteloos te vervangen, maar wilde dit buiten de boeken houden.
Ik bedankt hem voor de coulance (kuch) maar wil dit toch echt wel op papier hebben staan. De laatste keer ook al niets ontvangen (geen werkbon).

Ik ben nog een beetje vol van dit gedoe en ga, zodra ik de mail ontvangen heb, Kia Nederland aanschrijven.

NB. Ik was voor aankoop al op de hoogte van dit euvel en had daarom een sleutel 10, acculader en 12 Volt sigaretten voltmeter in de auto bij me.

[...]

[Afbeelding]
Eens dat dit niet conform wat je mag verwachten van een auto van 50k is op die termijn.

Bij mij moest overigens ook de 12V vervangen worden, auto is van september 2023, dus geen punt van gemaakt. Denk wel dat ik het de volgende keer zelf doe, want 290 euro (inclusief) arbeid vind ik vrij fors.

-

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
Maarten69 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:55:

[...]

[Afbeelding]
Ik heb gewoon mogen betalen voor de 12V na drie keer te hebben stil gestaan en een keer 5 uur moeten wachten op pechhulp.

Ze zeiden zelfs, ja als je de accu vervangt is het zeker opgelost maar de Kia test zegt dat ie nog goed is dus je krijgt geen vervangende accu.

Once you go Kia, you never go back.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:34
Hallo iedereen, ik kreeg vorige week een telefoontje van de garage dat KIA een verbetering had voor mijn wagen. Morgen mag ik langs gaan voor :260005 Floor Console Switch Replacement.

Blijkbaar de knoppen voor de zetelventilatie en dergelijke. Zijn er nog mensen die dit gehad hebben? (KIA EV6 GT van januari 26)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:29:
Once you go Kia, you never go back.
De ene individuele ervaring is uiteraard de andere niet (en de ene KIA dealer ook niet de andere).
Ben nu aan mijn tweede elektrische KIA toe (en die daarvoor was van het zustermerk Hyundai).
In de vorige werd de gearbox en elektromotor vervangen (op eigen aangeven tijdens een geplande servicebeurt omdat ik een "geluidje" hoorde waarvan ik dacht dat het wel eens overeen zou komen met een issue aangehaald op Tweakers _/-\o_ ).
Voor KIA België en de lokale dealer no problem en EV6 tijdens vervanging onderdelen.
In de huidige EV6 onlangs de airco compressor vervangen. Tijdens diagnose (op eigen vraag) een e-bike ter beschikking en tijdens de veranging (anderhalve dag) een hybride Kia als vervangwagen.
Net zoals na iedere jaarlijkse onderhoudsbeurt ook telkens de auto eerst door de wasstraat voor aflevering klant. _/-\o_
Vorige week op de E19 een metalen pin van 20 cm door de achterband. Gelukkig kunnen doorrijden tot aan parkeerplek werk. Pechdienst gebeld en waren na 1,5 uur ter plekke (was toch niet dringend) en op locatie band hersteld.

Besluit: voor de eventuele volgende staat er nog steeds een elektrische KIA tussen de shortlist. :)

Wanneer je al wat langer met auto's rijdt zou je moeten weten wat ieder merk wel eens betere en slechtere auto types aflevert en dat er zelfs bij de betere autotypes al eens een "maandagauto kan tussenzitten (maar dan geldt de n=1 regel eveneens).
En vooral dat de ene dealer de andere niet is. En vooral bij dat laatste heb je als klant de rije keuze. Ik heb in het verleden, niet bij KIA noch Hyundai, ook al een de deur van een merkdealer voorgoed achter mij dichtgetrokken (en werd een aanslepend issue bij de dealer van aankoop verolgens in no time opgelost door een andere (kleinere dealer).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 12:45 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:39:
[...]

De ene individuele ervaring is uiteraard de andere niet (en de ene KIA dealer ook niet de andere).
Ben nu aan mijn tweede elektrische KIA toe (en die daarvoor was van het zustermerk Hyundai).
In de vorige werd de gearbox en elektromotor vervangen (op eigen aangeven tijdens een geplande servicebeurt omdat ik een "geluidje" hoorde waarvan ik dacht dat het wel eens overeen zou komen met een issue aangehaald op Tweakers _/-\o_ ).
Voor KIA België en de lokale dealer no problem en EV6 tijdens vervanging onderdelen.
In de huidige EV6 onlangs de airco compressor vervangen. Tijdens diagnose (op eigen vraag) een e-bike ter beschikking en tijdens de veranging (anderhalve dag) een hybride Kia als vervangwagen.
Net zoals na iedere jaarlijkse onderhoudsbeurt ook telkens de auto eerst door de wasstraat voor aflevering klant. _/-\o_
Vorige week op de E19 een metalen pin van 20 cm door de achterband. Gelukkig kunnen doorrijden tot aan parkeerplek werk. Pechdienst gebeld en waren na 1,5 uur ter plekke (was toch niet dringend) en op locatie band hersteld.

Besluit: voor de eventuele volgende staat er nog steeds een elektrische KIA tussen de shortlist. :)

Wanneer je al wat langer met auto's rijdt zou je moeten weten wat ieder merk wel eens betere en slechtere auto types aflevert en dat er zelfs bij de betere autotypes al eens een "maandagauto kan tussenzitten (maar dan geldt de n=1 regel eveneens).
En vooral dat de ene dealer de andere niet is. En vooral bij dat laatste heb je als klant de rije keuze. Ik heb in het verleden, niet bij KIA noch Hyundai, ook al een de deur van een merkdealer voorgoed achter mij dichtgetrokken (en werd een aanslepend issue bij de dealer van aankoop verolgens in no time opgelost door een andere (kleinere dealer).
De dealer waar ik heb gekocht is nog de betere, en die is op 1u rijden. De andere twee in de buurt waren echt om te janken.

Het probleem is ook Kia NL. Met mijn verroeste chrome strips en dan zeggen ja de importeur wil het niet vergoeden en dan kunnen we het indienen maar als ze het afkeuren kost het je 3000 Euro. Vooraf indienen mag niet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Pagina: 1 ... 471 472 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic