Het is - zeker tijdens de vakantieperiode en afhankelijk op welke tijdstippen je je verplaatst - een mythe dat je op Franse autosnelwegen continu 130 kan aanhouden. Sowieso is daar de regel dat bij doortocht door of langs een agglomeratie de toegelaten max. snelheid aanzienlijk zakt (en op ACC heeft de EV6 dan nog eens de kwalijke gewoonte de max. snelheid van vrachtwagens over te nemenmediumdry schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:19:
ik heb de EV6 sinds 21 april, dus dat was heel kort nog koud en daarna inderdaad in lekker warm weer. Ik plan meestal ruim om ergens heen te gaan, dus heb de tijd en ben een fan van de adaptive cruise control en lane keep assistent. Het is tot nog toe bijna alleen in Nederland en overdag, dus 100km max en meestal zet ik de cruise control op 96 en ik vind het niet erg om een tijdje achter een vrachtwagen te hangen, want ik heb altijd de tijd. De paar keer dat ik haast heb rijd ik meestal ook niet echt sneller en ik vind de auto rumoerig worden boven de 110. Ik heb ook een deel van 5% ongeveer van binnenwegen omdat dat de snelste manier is om naar de snelweg te komen voor een aantal van m'n ritten. Dat is een 60km weg die vrij rustig is, dus dat brengt het verbruik ook fijn omlaag. Daarnaast altijd eco stand en regen level 3.
Ik ben benieuwd wat het verbruik in de vakantie zal zijn, ben van plan ongeveer 110 te rijden op de franse snelweg om tijd en verbruik in balans te houden.
Om nog maar te zwijgen van verlaagde snelheden bij werken, druk verkeer, files,......
Onlangs vanuit midden België naar de Opaalkust (FR) gereden. Bij heenweg zeer druk verkeer en werken. Bij terugkeer nauwelijks verkeer (waardoor waar kon 130 kon aangehouden worden mits uitschakeling HDA). Verschil in GOM verbruik tussen heen- en terugweg ruim 5 kWh/100 km (en op stukken waar je 90/100 rijdt tov 130 kon dat oplopen tot 10 kWh/100 km meerverbruik tegen 130).
Wonend in Vlaanderen (BE)
:strip_exif()/f/image/r5BryuW3sf3NJ48f5s1rdIQV.jpg?f=fotoalbum_large)