Gisteravond ging het alarm van mijn Lynk af. Duurde even voordat ik doorhad dat het mijn auto was, want de lichten knipperden niet. Bleek dus dat de accu leeg was. Met de noodsleutel (die in de transponder zit) de auto opengemaakt en toen stopte het alarm. Maar de auto was verder helemaal dood. Ik ben bang dat ik 's middags iets aan had laten staan, want ik was bezig geweest om de profielen te ontkoppelen en het gastprofiel in te stellen zoals wij graag willen.
Achterbank neergeklapt en de kofferbak van binnenuit opengemaakt (volgens het boekje). Bodems eruit gehaald zodat de 12V-accu in beeld kwam. Daar toen een acculader op aangesloten. De hele nacht zo laten staan, maar vanochtend was de auto nog steeds helemaal dood.
Toen Lynk&Co maar gebeld (het pechnummer). Zij hebben de wegenwacht voor me ingeschakeld. Die waren er al na een kwartier. Hij verbond een startbooster aan de oplaadpunten onder de motorkap en toen startte hij meteen. In eerste instantie in elektrische modus, maar al vrij snel startte de benzinemotor. Toen begon natuurlijk het laden van de 12V accu en heb ik hem aan laten staan en ben even later naar mijn werk vertrokken.
Ik vroeg nog waarom het opladen van de accu niet gewerkt heeft en de monteur zei dat de auto dat misschien niet accepteert. De enige manier is gewoon stroom geven via de contactpunten onder de motorkap (dus niet direct aan de accu) en dan starten. Dat klinkt heel logisch, maar dat is niet hoe het in de car guide staat. Achteraf had ik ook de auto van mijn vrouw kunnen pakken om hem met startkabels te starten.
Ik kreeg ook nog de tip om de auto op mijn werk een tijdje aan te laten staan. De benzinemotor hoeft niet te draaien, ook in elektrische modus wordt de 12V-accu bijgeladen.
[
Voor 5% gewijzigd door
oldostofjas op 04-03-2024 10:37
]