De voorwaarden zijn wat onhandig en (on)duidelijk t.o.v. elkaar.
Uit de algemene voorwaarden van Lynk & Co
https://www.lynkco.com/nl...d-policies/month-to-month
De contractant en zijn gezinsleden (mits op hetzelfde adres ingeschreven) mogen in de auto rijden, mits ze voldoen aan de eisen uit Artikel 4. Nu wil het feit dat Lynk & Co niet eens in staat is om fatsoenlijke voorwaarden op te stellen, want er wordt doorlopend verwezen naar missende artikelen, of verwezen naar een artikelnummer waarvan het nummer gewijzigd is. Onbekend is nu dus over welke eisen dit gaat, vermoedelijk de eisen uit Artikel 5.1, waar de eisen worden genoemd om
te mogen abonneren. Wat natuurlijk niets zegt over de eisen die gesteld worden aan de overige toegestane bestuurders.
Belangrijk in Artikel 27 is de zin
Meer informatie over wie nog meer de M2M Auto mag besturen is te vinden in de verzekeringsvoorwaarden zoals beschikbaar op onze website hier.
Hier wordt verwezen naar de verzekeringsvoorwaarden van Allianz. (
https://owscd-lynkco.azur...78B69F4FBAC99151E099F7F7B)
Allianz geeft het volgende aan onder Artikel 7 over wanneer zij niet betalen.
Oftewel: zolang de bestuurder in het bezit is van een geldig rijbewijs, dan mag hij/zij in de auto rijden.
Zover mijn juridische kennis strekt lijkt het mij helder dat de voorwaarden van Allianz, waarnaar Lynk & Co zelf verwijst, leidend zijn. De auto is onder die voorwaarden verzekerd. Op het moment dat er schade is, zal Allianz dus volgens die voorwaarden moeten vaststellen of zij tot uitkering overgaan.
Of de contractant in zijn eigen auto mag rijden tijdens een deelperiode met een huurder, dat is onduidelijk, maar aannemelijk is dat het volgens de voorwaarden van Allianz wel mag. De huurder maakt tijdens de huurperiode namelijk gebruik van een (extra) verzekering speciaal voor P2P verhuur. Maar die doet, lijkt mij, niets af van de werking van de oorspronkelijke verzekering van de contractant.
De huurder van de auto is volgens de voorwaarden wel verplicht om als enigste in de auto te rijden, en niet iemand anders de auto te laten besturen die daartoe niet gerechtigd is.
Het grootste punt van aandacht zit hem in onderstaande:
Zolang de huurder van de auto aan alle voorwaarden heeft voldaan, zal de verzekeraar normaliter uitkeren en heeft de huurder een eigen risico van max. 1000 euro. Maar op het moment dat de huurder niet aan de voorwaarden uit de verzekeringsvoorwaarden van Allianz heeft voldaan (bijvoorbeeld gedronken of niet in het bezit van een geldig rijbewijs) dan keert de verzekeraar niet uit en dient de schade onderling tussen verhuurder en huurder te worden opgelost(!).
Dat is natuurlijk een situatie waar je niet in wilt belanden, want daar kom je nooit uit.
Ik zie in de voorwaarden die ik kan inzien niet een bepaling die nalatigheid van een huurder afdekt, dus ik vrees dat als de huurder met 8 bier op besluit te gaan rijden en schade rijdt, er inderdaad een groot probleem ontstaat voor verhuurder.