AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Het probleem is dat de data die over jou gaat niet langer in beheer van jou is. Een direct uitgegeven papieren variant legt de bewijslast niet bij Kafka neer waar je nooit meer uitkomt als het misgaat. Hoe groot is het fraude probleem nou werkelijk? Zeker als niemand controleert.MarcoC schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:47:
[...]
De app is een digitaal bewijs van precies wat jij zegt. En laten we niet doen alsof papieren bureaucratie goedkoper/simpeler is dan een app. Misschien is het tastbaarder, maar fysieke informatiestromen controleren en op echtheid controleren is veel moeilijker dan via een app. Software is juist veel goedkoper en makkelijker, het is niet voor niks dat er een softwarerevolutie heeft plaatsgevonden (en nog steeds aan het plaatsvinden is) in de afgelopen 30 jaar.
Dit zijn vervelende problemen, maar leg eens uit hoe een bureaucratisch papieren systeem dit probleem wel had ondervangen? De data moet uiteindelijk ergens bij elkaar gebracht en gecertificeerd worden voordat er een certificaat (digitaal danwel fysiek) uitgegeven kan worden. Met een papieren certificaat los je dit ook niet op.Luuk1983 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:00:
[...]
In de basis ben ik het zeker met je eens. Maar er is dus geen papieren variant die de GGD even voor mij kan uitdraaien. Ze hebben de gegevens, maar ik krijg dus mooi geen QR code. En nee, de papieren versie van coronacheck.nl werkt ook niet... Ik ben nu dus de Sjaak voor vakantie omdat er geen alternatief is. Ik vind dat ze tenminste dat er wel bij hadden kunnen doen.
Voor de landen die een app hebben om die te maken en te lezen (EU) is dat idd prima om je versleutelde en ondertekende vaccinatie certificaat mee te nemen.MarcoC schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:47:
[...]
De app is een digitaal bewijs van precies wat jij zegt. En laten we niet doen alsof papieren bureaucratie goedkoper/simpeler is dan een app. Misschien is het tastbaarder, maar fysieke informatiestromen controleren en op echtheid controleren is veel moeilijker dan via een app. Software is juist veel goedkoper en makkelijker, het is niet voor niks dat er een softwarerevolutie heeft plaatsgevonden (en nog steeds aan het plaatsvinden is) in de afgelopen 30 jaar.
Maar hoe voor daarbuiten, waar ze geen fancy apps hebben om onze first world privileged QR codes uit te lezen?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je kan een certificaat via coronacheck.nl uitprinten of eventueel je gele boekje meenemen. Het is niet de taak van de EU om een wereldwijde standaard op te zetten lijkt me?YakuzA schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:22:
[...]
Voor de landen die een app hebben om die te maken en te lezen (EU) is dat idd prima om je versleutelde en ondertekende vaccinatie certificaat mee te nemen.
Maar hoe voor daarbuiten, waar ze geen fancy apps hebben om onze first world privileged QR codes uit te lezen?
Als de GGD zelf certificaten zou kunnen maken zou mij dat al een hoop schelen. Zij hebben de gegevens en kunnen alles zien. Maar ik ben afhankelijk van een andere partij (namelijk de ontwikkelaar van de app) die naar de GGD wijst en andersom.MarcoC schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:05:
[...]
Dit zijn vervelende problemen, maar leg eens uit hoe een bureaucratisch papieren systeem dit probleem wel had ondervangen? De data moet uiteindelijk ergens bij elkaar gebracht en gecertificeerd worden voordat er een certificaat (digitaal danwel fysiek) uitgegeven kan worden. Met een papieren certificaat los je dit ook niet op.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Dit staat in principe los van de wel of geen app discussie. Je kan een app maken waarbij GGD zelfs certificaten kunnen uitgeven en je kan een fysiek certificaat bedenken waarbij er een centraal loket is dat certificaten uitgeeft.Luuk1983 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:39:
[...]
Als de GGD zelf certificaten zou kunnen maken zou mij dat al een hoop schelen. Zij hebben de gegevens en kunnen alles zien. Maar ik ben afhankelijk van een andere partij (namelijk de ontwikkelaar van de app) die naar de GGD wijst en andersom.
Fair point. Het enige verschil is dat je niet tussen twee partijen hoeft te ping-pongen die naar elkaar wijzen. Maar je hebt gelijk dat een fysiek certificaat ook zo zo'n problemen kan hebben.MarcoC schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:45:
[...]
Dit staat in principe los van de wel of geen app discussie. Je kan een app maken waarbij GGD zelfs certificaten kunnen uitgeven en je kan een fysiek certificaat bedenken waarbij er een centraal loket is dat certificaten uitgeeft.
Nog wat extra informatie voor degene die het interessant vinden: de gegevens worden elke twee uur gesynchronseerd en een beetje afhankelijk in elke batch je komt duur het iets langer. De GGD houdt 8 uur aan voordat mutaties van je gegevens in de app zichtbaar zijn. Het duurt dus zeker niet 'een paar dagen' zoals eerder hier genoemd is.
Zojuist maar weer gebeld dat ik nog steeds geen QR code kan maken en nu blijkt dat mijn data nog steeds niet goed staat....naja drie keer is scheepsrecht dan maar? Even 8 uur wachten en we zullen het weten!
De 'paar dagen' zoals hier vaak genoemd is slaat meestal op het doorgeven vanuit GGD naar RIVM voordat het dus op je mijn.rivm zichtbaar is.Luuk1983 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:42:
[...]
Fair point. Het enige verschil is dat je niet tussen twee partijen hoeft te ping-pongen die naar elkaar wijzen. Maar je hebt gelijk dat een fysiek certificaat ook zo zo'n problemen kan hebben.
Nog wat extra informatie voor degene die het interessant vinden: de gegevens worden elke twee uur gesynchronseerd en een beetje afhankelijk in elke batch je komt duur het iets langer. De GGD houdt 8 uur aan voordat mutaties van je gegevens in de app zichtbaar zijn. Het duurt dus zeker niet 'een paar dagen' zoals eerder hier genoemd is.
Zojuist maar weer gebeld dat ik nog steeds geen QR code kan maken en nu blijkt dat mijn data nog steeds niet goed staat....naja drie keer is scheepsrecht dan maar? Even 8 uur wachten en we zullen het weten!
Aangezien de koppeling van de QR code ook direct naar de GGD ligt, zijn de QR codes dus al veel eerder up to date.
(internationale QR was bij mij binnen iets van 4 uur na de prik up to date)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2021 11:55 ]
PSN
Klopt het wat ik zeg?
Ik kan het antwoord even niet zo snel vinden. Het zal ongetwijfeld hier langs zijn gekomen.
Niet automatisch, maar als je een nieuwe QR-code genereert op basis van testresultaat wel.Fuujii schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:17:
Als ik een negatieve of positieve testuitslag heb, deze wordt niet automatisch gekoppeld aan de CoronaCheck-app toch? Zowel van de GGD als particulier (testenvoorjereis.nl)? Dit is niet gekoppeld aan je DigiD?
Klopt het wat ik zeg?
Ik kan het antwoord even niet zo snel vinden. Het zal ongetwijfeld hier langs zijn gekomen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ook wordt de nieuwe QR nu door alle scanners (NL, BE, LUX etc.) als ongeldig beschouwd omdat het weer in de 2 weken wachtperiode zit. Terwijl de vorige QR met doses 1 / 1 al wel geldig was.
Gelukkig had ik een PDF opgeslagen via coronacheck.nl met doses 1 / 1 en kan ik die nu de komende 2 weken gebruiken, maar wel iets om op te letten dus voor mensen in dezelfde situatie.
Zou het overigens niet handig zijn om dit topic op te laten gaan in 'Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland' topic?tweakduke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:39:
[mbr]Topictitel bijgewerkt naar de huidige stand van zaken.[/]
Maar is het bij jou meer of minder dan 180 dagen geleden dat je corona hebt gehad?Knielen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:38:
Ook hier zojuist gelukt om een positieve testuitslag en 1 vaccinatie in de app te krijgen. Voor de volledigheid, je moet ze allebei apart ophalen. Aantal benodigde doses veranderde daarna bij mij van 1/2 naar 1/1 en direct beschikking over een NL QR-code.
Bij mij zegt ie dat er simpelweg geen positieve uitslag is.
[ Voor 6% gewijzigd door Luuk1983 op 19-07-2021 16:40 ]
Welke volgorde heb je ze opgehaald? Eerst positieve test en dan vaccinatie of andersom?Knielen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:42:
@Luuk1983
Besmetting is van half december, vacinatie van mei. Dus tussen de positieve test en de vaccinatie zit minder dan 180 dagen. Tussen besmetting en aanvragen in de CoronaCheck app dus wel meer.
Het maakt voor mij niet uit. De wijzigingen die ze vandaag gedaan hebben blijken niet te werken. Nog steeds geen QR. Vaccinatie wordt gewoon gezien (19 juni, van de GGD en RIVM), maar niks anders. Bij de herstelcode ophalen is er geen uitslag beschikbaar. Misschien is toch het probleem dat er net iets meer dan 180 dagen tussen besmetting en eerste vaccinatie zit ofzo. Zucht, morgen maar weer bellen.Knielen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:45:
@Luuk1983 Vaccinatie had ik er direct bij beschikbaar komen van de app al ingezet, dus die eerst.
Alleen de datum van de 1e prik staat niet op het certificaat, alleen de datum van de 2e wordt getoond.
Lijkt me toch handig om beide te tonen, zeker als je bijvoorbeeld een land binnen mag met 1 prik?
Nu had ik gelukkig eergisteren de qr al geprint, dus ik heb nu 2 printjes, maar vind dit toch wel een beetje vreemd.
Maar weer gebeld. Meneer aan de telefoon: alles staat zo te zien goed. Maar 8 uur voordat de gegevens in de app komen is op dit moment een illusie, hou maar eerder 24 tot 48 uur aan. Er zijn zoveel wijzigingen die verwerkt moeten worden. Gewoon nog een dag proberen en anders morgen weer bellen.Luuk1983 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:03:
[...]
Het maakt voor mij niet uit. De wijzigingen die ze vandaag gedaan hebben blijken niet te werken. Nog steeds geen QR. Vaccinatie wordt gewoon gezien (19 juni, van de GGD en RIVM), maar niks anders. Bij de herstelcode ophalen is er geen uitslag beschikbaar. Misschien is toch het probleem dat er net iets meer dan 180 dagen tussen besmetting en eerste vaccinatie zit ofzo. Zucht, morgen maar weer bellen.
Zucht....
Ja dat is normaal, alleen de datum van je meest recente prik staat er in. Als je een land binnen mag met 1 prik dan is het hebben van een 2e prik bewijs dat je er al eerder een had.JeroenV_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:38:
Gisteren de 2e prik gehad, vanmorgen staat ie na opnieuw ophalen van de gegevens al in de app.
Alleen de datum van de 1e prik staat niet op het certificaat, alleen de datum van de 2e wordt getoond.
Lijkt me toch handig om beide te tonen, zeker als je bijvoorbeeld een land binnen mag met 1 prik?
Gele boekje dan? Deden ze bij mij niet moeilijk over.Luuk1983 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:00:
[...]
In de basis ben ik het zeker met je eens. Maar er is dus geen papieren variant die de GGD even voor mij kan uitdraaien. Ze hebben de gegevens, maar ik krijg dus mooi geen QR code. En nee, de papieren versie van coronacheck.nl werkt ook niet... Ik ben nu dus de Sjaak voor vakantie omdat er geen alternatief is. Ik vind dat ze tenminste dat er wel bij hadden kunnen doen.
[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 20-07-2021 23:25 ]
Die heb ik, maar er staat maar 1 vaccinatie op omdat ik in december corona gehad heb en dat is niet te bewijzen. Is langer dan 180 dagen geleden.CyberMania schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:24:
[...]
Gele boekje dan? Deden ze bij mij niet moeilijk over.
Bekend probleem? Langer wachten tweede ronde was gisteren, dus dan werkt het over twee weken pas?
[ Voor 14% gewijzigd door Hemingr op 21-07-2021 10:49 ]
Make Tweakers Great Again
Het probleem lijkt hier te zijn dat er tussen de positieve test en eerste vaccinatie meer dan 180 dagen zit ofzo. Ze hebben nu iets aangevraagd zodat er handmatig gekeken gaat worden naar die besmetting. Ik word hier zo moe van. Zeker omdat ik al minstens 6 andere medewerkers gesproken heb die hier niks over gezegd hebben en genoemd hebben dat alles goed staat.Knielen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:42:
@Luuk1983
Besmetting is van half december, vacinatie van mei. Dus tussen de positieve test en de vaccinatie zit minder dan 180 dagen. Tussen besmetting en aanvragen in de CoronaCheck app dus wel meer.
Je hebt het herstelbewijs dus inderdaad nodig om 'volledig' gevaccineerd te zijn lijkt het erop.
Edit:de GGD Medewerker van Gelderland zuid vond het dan weer wazig dat ze het over een herstelbewijs hadden, aangezien dat volgens haar weer niet nodig was voor een vaccinatiebewijs. Oftewel: niemand snapt er iets van. Ik heb zojuist voor vandaag een tweede vaccinatie ingepland, ben er helemaal klaar mee.
[ Voor 22% gewijzigd door Luuk1983 op 21-07-2021 11:55 ]
De internationale is direct zichtbaar omdat verschillende landen verschillende termijnen hanteren. Bij de NL is het inderdaad zo dat je sinds het fiasco van een aantal weken geleden je sinds, ik dacht 10 juli, 2 weken moet wachten tot het zichtbaar/geldig is dus als je pas recent de 2e hebt gehad..Hemingr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
Misschien moet ik verder zoeken, maar in de coronacheck check app staan de RIVM gegevens goed, de ggd gegevens niet (RIVM wordt toch gevoed door GGD??). De internationale QR code staat alles in, 2/2 Enzo, maar de Nederlandse QR is uitgegrijsd, en dus niet zichtbaar. Een geprinte versie werkt trouwens wel.
Bekend probleem? Langer wachten tweede ronde was gisteren, dus dan werkt het over twee weken pas?
https://nos.nl/artikel/23...inatie-pas-daarna-toegang
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik ben op 8 juni gevaccineerd (eerste prik) en heb op 10 juli (helaas) een positieve uitslag gehad. Maar ik krijg het voorlopig ook nog niet voor elkaar om een herstelbewijs aan te maken in de corona app, krijg een melding geen positieve test gevonden. Inmiddels nu 12 dagen geleden, morgen maar even afwachten anders ga ik er ook maar eens een telefoontje aan wagen.Luuk1983 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:37:
[...]
Die heb ik, maar er staat maar 1 vaccinatie op omdat ik in december corona gehad heb en dat is niet te bewijzen. Is langer dan 180 dagen geleden.
Bij mijn zoon (nog zonder vaccinatie) stond wel na 11 dagen een herstelbewijs klaar.
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 22-07-2021 11:20 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Nou wordt het nog mooier. Ik zie mijn tweede vaccinatie nu verschijnen in de app en ik kan nu eindelijk een Nederlandse QR code maken (hoewel deze pas over 13 dagen actief wordt). De Internationale QR code zegt nu echter: Dosis: 1/1.Luuk1983 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:19:
Ik heb zojuist voor vandaag een tweede vaccinatie ingepland, ben er helemaal klaar mee.

Seriously? Bedoel, het had 2/2 of anders 2/1 moeten zijn wat dat betreft, maar 1/1? Das gewoon raar. Anyway, ik heb mijn gele boekje nu, laat die hele app maar zitten. Ik heb ook echt geen zin meer om weer te gaan bellen.
Ja, ik zou gewoon bellen. Natuurlijk is het irritant dat het nodig is, maar daar zijn die mensen voor. Ze kunnen je gegevens controleren en aanpassen. Even los van dat mijn probleem telkens niet opgelost is werd ik altijd prima te woord gestaan en er werd tijd genomen om de boel te controleren.M@cer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:18:
Ik ben op 8 juni gevaccineerd (eerste prik) en heb op 10 juli (helaas) een positieve uitslag gehad. Maar ik krijg het voorlopig ook nog niet voor elkaar om een herstelbewijs aan te maken in de corona app, krijg een melding geen positieve test gevonden. Inmiddels nu 12 dagen geleden, morgen maar even afwachten anders ga ik er ook maar eens een telefoontje aan wagen.
Kwam die positieve uitslag bij de ggd vandaan?M@cer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:18:
[...]
Ik ben op 8 juni gevaccineerd (eerste prik) en heb op 10 juli (helaas) een positieve uitslag gehad. Maar ik krijg het voorlopig ook nog niet voor elkaar om een herstelbewijs aan te maken in de corona app, krijg een melding geen positieve test gevonden. Inmiddels nu 12 dagen geleden, morgen maar even afwachten anders ga ik er ook maar eens een telefoontje aan wagen.
Bij mijn zoon (nog zonder vaccinatie) stond wel na 11 dagen een herstelbewijs klaar.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ja, staat ook op coronatest maar nog niet in de corona app.CyBeR schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Kwam die positieve uitslag bij de ggd vandaan?
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Behoorlijk kansloos om te bellen (0800-5090).. Nu 3x een half uur in de wacht gestaan en elke keer wordt de verbinding verbroken.. Straks nog maar eens proberenLuuk1983 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Ja, ik zou gewoon bellen. Natuurlijk is het irritant dat het nodig is, maar daar zijn die mensen voor. Ze kunnen je gegevens controleren en aanpassen. Even los van dat mijn probleem telkens niet opgelost is werd ik altijd prima te woord gestaan en er werd tijd genomen om de boel te controleren.
Oh dat is heel raar. Ik heb heel vaak gebeld en some duurde het wat langer dan andere keren, maar de verbinding is nooit verbroken geweest...M@cer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Behoorlijk kansloos om te bellen (0800-5090).. Nu 3x een half uur in de wacht gestaan en elke keer wordt de verbinding verbroken.. Straks nog maar eens proberen
Daarom print ik als ik straks op reis ga ook van tevoren al een paar exemplaren af om mee te nemen.Cobb schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:46:
Fijn onze app. Staan we voor Lego land, wil de app een update . De mijne kwam netjes binnen maar die van mijn vrouw niet. Gelukkig nog via de website een papieren versie kunnen maken en downloaden, maar je moet wel je DigiD codes paraat hebben.
https://nos.nl/l/2390415#UPDATE-container-54731418
PSN
YakuzA schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:04:
Binnenkort mogelijk ook buiten de EU landen waar je met de DCC QR code terecht kunt.
https://nos.nl/l/2390415#UPDATE-container-54731418
Die achterlijke partij gooit echt altijd roet in 't eten voor goede dingen. Onvoorstelbaar.Negotiations with the U.S. have been ongoing since last month when the two sides set up a task force to explore how to resume transatlantic travel. The concept of vaccine passports has been met with significant resistance in the U.S., especially from Republicans.
Maar ik neem dan aan dat de persoon die hem scanned ziet dat de code nog niet geldig is omdat het nog geen 2 weken geleden is sinds de 2e prik.
Nu al 4 verschillende dagen aan de telefoon gehangen, maar nog steeds geen herstelbewijs. Eerst werd het maar uitgesteld tot na 14 dagen, maar vandaag zagen ze toch ook dat het niet goed stond. De tweede vaccinatie (die ik niet gehad heb en heb afgezegd) stond nog open.Luuk1983 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Ja, ik zou gewoon bellen. Natuurlijk is het irritant dat het nodig is, maar daar zijn die mensen voor. Ze kunnen je gegevens controleren en aanpassen. Even los van dat mijn probleem telkens niet opgelost is werd ik altijd prima te woord gestaan en er werd tijd genomen om de boel te controleren.
Nu zou het gecorrigeerd moeten zijn en als het woensdag nog niet gelukt is mag ik weer bellen.. Nou ik heb er eigenlijk weinig hoop op.
Yup, de datum van de 2e prik staat in de QR-code. Je kunt ook de QR-code op elk moment downloaden en uitprinten via CoronaCheck.nl, dus gelukkig hou je met het verzetten van de datum alleen jezelf voor de gek.kazuka schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:57:
In mijn app staat nu dat mijn NL QR code over 9 dagen beschikbaar komt, wat klopt omdat ik afgelopen woensdag pas de 2e prik kreeg. Als ik nu doodleuk de datum van m'n telefoon op 10 dagen later zet, zie ik de QR code meteen al in de app. Euhh![]()
Maar ik neem dan aan dat de persoon die hem scanned ziet dat de code nog niet geldig is omdat het nog geen 2 weken geleden is sinds de 2e prik.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik hoorde iets vergelijkbaar toen ik mijn tweede spuit (op eigen initiatief) kwam halen: dat ik 2 'aparte' vaccinaties zou hebben. Hoe dat zichtbaar zou worden, wist men me niet te vertellen, maar kennelijk dus zo. In elk geval heb ik netjes 2 stempeltjes in 't gele boekje wat het voornaamste is. Ook bewaar ik netjes m'n pdf record van eerste vaccinatie en heb ik straks de tweede, kan ik ze altijd allebei laten zien en diegene die scant 1 bij 1 laten optellen.Luuk1983 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Nou wordt het nog mooier. Ik zie mijn tweede vaccinatie nu verschijnen in de app en ik kan nu eindelijk een Nederlandse QR code maken (hoewel deze pas over 13 dagen actief wordt). De Internationale QR code zegt nu echter: Dosis: 1/1.![]()
![]()
![]()
Seriously? Bedoel, het had 2/2 of anders 2/1 moeten zijn wat dat betreft, maar 1/1? Das gewoon raar. Anyway, ik heb mijn gele boekje nu, laat die hele app maar zitten. Ik heb ook echt geen zin meer om weer te gaan bellen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ja het ging mij ook om het gele boekje. Het is overigens nu wel 2/2 vreemd genoeg. Mijn internationale QR code kon ik nu ook registreren in de Franse corona app en mijn QR code voor op reis (test) ging ook helemaal goed.Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:05:
[...]
Ik hoorde iets vergelijkbaar toen ik mijn tweede spuit (op eigen initiatief) kwam halen: dat ik 2 'aparte' vaccinaties zou hebben. Hoe dat zichtbaar zou worden, wist men me niet te vertellen, maar kennelijk dus zo. In elk geval heb ik netjes 2 stempeltjes in 't gele boekje wat het voornaamste is. Ook bewaar ik netjes m'n pdf record van eerste vaccinatie en heb ik straks de tweede, kan ik ze altijd allebei laten zien en diegene die scant 1 bij 1 laten optellen.
Voor die coronamelder app stond er een tijdje terug een duidelijke uitleg op tweakers. Bluetooth, offline codes genereren en een centrale server die besmette codes publiceert, etc. Dat was prima te volgen. Voor de coronacheck app vind ik dat nergens. Er staat wel iets op tweakers, maar ook dat is soort van opa & oma niveau (heujjjj de app maakt QR codes) en dan met links naar de github waar ik weinig mee kan.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ik vind zelf de website van de EU best duidelijk: https://ec.europa.eu/info...ital-covid-certificate_nlleecher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:30:
Weet iemand een semi technische uitleg van de werking van het hele corona pas gebeuren te vinden? Ik vind 2 soorten uitleg, een voor opa en oma die nog niet half weten hoe ze uberhaupt een app moeten installeren, en de github zelf waar ik niet genoeg kennis voor heb om te snappen hoe het nou precies in elkaar steekt.
Voor die coronamelder app stond er een tijdje terug een duidelijke uitleg op tweakers. Bluetooth, offline codes genereren en een centrale server die besmette codes publiceert, etc. Dat was prima te volgen. Voor de coronacheck app vind ik dat nergens. Er staat wel iets op tweakers, maar ook dat is soort van opa & oma niveau (heujjjj de app maakt QR codes) en dan met links naar de github waar ik weinig mee kan.
Dit is verder ook interessant: https://gir.st/blog/greenpass.html
Daarnaast kan ik ook de DCC Scanner app van de overheid aanraden om zelf een DCC te kunnen scannen: https://apps.apple.com/nl/app/dcc-scanner-app/id1572642859
Een QR-code is in feite een drager van informatie waarin eentjes en nulletjes staan opgeslagen. In het geval van de DCC zit er een JSON-structuur in die informatie bevat over jouw gezondheidsstatus omtrent corona. Om te voorkomen dat de DCC vervalst wordt, zit er ook een digitale handtekening in die alleen door lidstaten uitgegeven kan worden maar wel door iedereen geverifieerd kan worden (net zoals een SSL-certificaat).
[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 27-07-2021 11:39 ]
Volgens mij is dit het in een notedop:leecher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:30:
Weet iemand een semi technische uitleg van de werking van het hele corona pas gebeuren te vinden? Ik vind 2 soorten uitleg, een voor opa en oma die nog niet half weten hoe ze uberhaupt een app moeten installeren, en de github zelf waar ik niet genoeg kennis voor heb om te snappen hoe het nou precies in elkaar steekt.
De app toont een QR code welke de volgende informatie bevat:
- Datum en type 1e inenting
- Datum en type 2e inenting
- Datum en type eventuele volgende inentingen
- Eventuele testresultaten en de datum van afname van deze test.
- 'Bepaalde' naw gegevens (naam, geboortedatum)
Dus als een land 2 bijvoorbeeld inentingen vereist krijgt deze enkel de velden met de inentingen en de datum waarop deze geplaatst zijn te zien.
Een instantie die een negatief testresultaat van x uur oud eist krijgt alleen het laatste testresultaat en de datum/tijdstip waarop deze is afgenomen te zien.
Een instantie die 2 inentingen én een negatief testresultaat vereist krijgt alle bovenstaande velden te zien.
En zo zijn er nog wel een paar variaties mogelijk.
Degene die de QR code uitleest heeft geen toegang tot de informatie die in de app staat. De ontvangende partij leest enkel of de informatie in de QR code aan de gevraagde vereisten voldoet en ziet dan of dit OK is of niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dank. Ik was ook vooral op zoek naar het stukje achterkant van de controleur. In de QR code zit dus je naam en geboortedatum, maar ik kan lastig terugvinden of men wel/niet een log aan het aanleggen is met waar jij exact bent geweest. Volgens mij staat dat allemaal keurig op de github maar verder dan 'wordt geanonimiseerd' en het strippen van IP adressen o.i.d. kom ik niet.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
DCC is een decentraal systeem, het is namelijk een certificaat en geen record in een database. Verificatie gebeurt offline door de digitale handtekening te controleren met behulp van een rootcertificaat dat in de scannerapp zit opgeslagen. Geloof mij niet op mijn woord, maar controleer het zelf door de DCC Scanner-app van de overheid te downloaden, internet uit te zetten (vliegtuigmodus aan, wifi uit, mobiele data uit) en het internationale certificaat vervolgens te scannen. Je zult zien dat dit succesvol is en de verificatie dus volledig offline plaatsvindt. Er is dus geen "achterkant" van de controleur (enkel een app met daarin een rootcertificaat), dat verklaart ook waarom je er weinig over kan vinden. En dat is ook wat het systeem m.i. vanuit technisch perspectief elegant maaktleecher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:18:
@MarcoC en @alexbl69
Dank. Ik was ook vooral op zoek naar het stukje achterkant van de controleur. In de QR code zit dus je naam en geboortedatum, maar ik kan lastig terugvinden of men wel/niet een log aan het aanleggen is met waar jij exact bent geweest. Volgens mij staat dat allemaal keurig op de github maar verder dan 'wordt geanonimiseerd' en het strippen van IP adressen o.i.d. kom ik niet.
Het is helaas natuurlijk wel mogelijk dat iemand die jouw persoonlijke gegevens inziet er iets mee doet met waar jij geen toestemming voor hebt gegeven, maar dat is niet anders dan als je ergens je paspoort laat zien.
[ Voor 31% gewijzigd door MarcoC op 27-07-2021 12:44 ]
Dat die melding een fout was erkenden ze al in het bericht van 30 juni, maar die staat er dus nog steeds. Maar opgelost door even Firefox als standaardbrowser te zetten.
Wel handig dat je via Scanner voor CoronaCheck weer in eigen kring kan testen of die QR code ook daadwerkelijk een groen vinkje oplevert.
Niet echt, want wat een groen vinkje oplevert, verschilt per land/regio. En al die regels zitten niet in die ene app.sambalbaj schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:29:
Wel handig dat je via Scanner voor CoronaCheck weer in eigen kring kan testen of die QR code ook daadwerkelijk een groen vinkje oplevert.
Je kan de Nederlandse QR code wel testen. De internationale niet nee, dat klopt.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:03:
[...]
Niet echt, want wat een groen vinkje oplevert, verschilt per land/regio. En al die regels zitten niet in die ene app.
Maar binnen Nederland zul je meestal de binnenlandse QR-code moeten gebruiken, niet de DCC. En die kan je dan met deze app weer niet scannen (want een ander formaat). De bruikbaarheid is dus vrij beperkt, omdat je de data waarop de QR-code gebaseerd is, ook al kon zien bij het ophalen.Luuk1983 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:07:
[...]
Je kan de Nederlandse QR code wel testen. De internationale niet nee, dat klopt.
Maar de scanner voor coronacheck werkt sowieso toch alleen op de NL code en niet op de internationale? Of is dat veranderd in de tussentijd?Herko_ter_Horst schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:15:
[...]
Maar binnen Nederland zul je meestal de binnenlandse QR-code moeten gebruiken, niet de DCC. En die kan je dan met deze app weer niet scannen (want een ander formaat). De bruikbaarheid is dus vrij beperkt, omdat je de data waarop de QR-code gebaseerd is, ook al kon zien bij het ophalen.
Ah, ik dacht dat je het had over de DCC Scanner die een paar posts terug gelinkt werd, maar jij hebt het over deze, die inderdaad alleen voor de binnenlandse NL QR-code werkt (en buitenlandse DCC-codes, maar niet voor NL-DCC codes).Luuk1983 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Maar de scanner voor coronacheck werkt sowieso toch alleen op de NL code en niet op de internationale? Of is dat veranderd in de tussentijd?
[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2021 14:25 ]
Heb je hier al een oplossing voor? Ik heb hetzelfde probleem en wat ik ook doe (app opnieuw installeren, cookies legen, etc.), het heeft allemaal geen zin. Uiteindelijk zelf maar gaan debuggen en blijkt dat als je op volgende klikt, de volgende foutmelding in de console komt:funrider schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:16:
* Gebruikersnaam/wachtwoord: Ik ontvang sms en kan inloggen, maar loop ik vast als ik na code doorklik 'Volgende' ververst de pagina maar blijft dan hangen op pagina waar ik code in heb getikt en als ik dan op 'Volgende' weer druk gebeurd er niks ik blijf op de pagina.
Refused to send form data to 'https://login.digid.nl/bevestig_telefoonnummer' because it violates the following Content Security Policy directive: "form-action 'self' https:".
Ik heb mijn bevindingen al gemaild naar info@digid.nl, maar ik vraag me af of daar wat mee gedaan wordt.
Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net
Ik ben gisteren voor de tweede keer geprikt, en opeens is mijn internationale QT-code verlopen, zegt de app
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Hoe lang geleden ben je positief getest (voor het herstelbewijs)? Als dat langer dan 180 dagen geleden is, dan is je herstelbewijs niet meer geldig. De app haalt niet zomaar extra gegevens op, dus dat dit op basis van je 2e prik is gebeurd, is niet waarschijnlijk.AW_Bos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:12:
Huh? Als je een enkele keer geprikt bent (pfizer), en in de Corona Check-app een Internationale QR-code hebt aangemaakt. Verloopt die dan vanzelf zodra je een tweede vaccinatie hebt gekregen?
Ik ben gisteren voor de tweede keer geprikt, en opeens is mijn internationale QT-code verlopen, zegt de app?
Als je 2 keer gevaccineerd bent, kun je nu wel op basis daarvan een vaccinatiebewijs maken. Daarvoor moet je opnieuw gegevens ophalen in de app (met DigiD). Dat bewijs heeft voorlopig een onbeperkte geldigheid maar in de praktijk, vanwege regels in andere landen een geldigheidsduur van een jaar.
Zie ook: https://coronacheck.nl/nl...meerdere-keren-gebruiken/
[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-07-2021 13:35 ]
Je moet een nieuwe maken maar als 't goed is kan dat gewoon direct, daar staat dan in 2/2 met datum gisteren.AW_Bos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:12:
Huh? Als je een enkele keer geprikt bent (pfizer), en in de Corona Check-app een Internationale QR-code hebt aangemaakt. Verloopt die dan vanzelf zodra je een tweede vaccinatie hebt gekregen?
Ik ben gisteren voor de tweede keer geprikt, en opeens is mijn internationale QT-code verlopen, zegt de app?
Moet die app/backend wel meewerken...CyBeR schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:50:
[...]
Je moet een nieuwe maken maar als 't goed is kan dat gewoon direct, daar staat dan in 2/2 met datum gisteren.
Steeds gebeurt er niks als ik de SMS-code invoer. Maar in de app staat dan een melding dat 'het mogelijk te druk is'.

De hele dag al 14 keer geprobeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 30-07-2021 17:49 ]
Kijk eens 4 posts naar boven. Is niet vanwege drukte, maar verkeerde / ontbrekende veiligheidsinstellingAW_Bos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:49:
[...]
Moet die app/backend wel meewerken...
Steeds gebeurt er niks als ik de SMS-code invoer. Maar in de app staat dan een melding dat 'het mogelijk te druk is'.
De hele dag al 14 keer geprobeerd.
Dan ga ik de DigiD app maar eens gebruiken.torx schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:57:
[...]
Kijk eens 4 posts naar boven. Is niet vanwege drukte, maar verkeerde / ontbrekende veiligheidsinstelling
Eens kijken hoe dat werkt.
Update:
Werkt prima!
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 30-07-2021 20:54 ]
Nadat ik mijn 2e prik had afgezegd ivm COVID had ik 1/1 in de CoronaCheckApp internationaal. Die QR wordt bv geaccepteerd door de Franse verificatie app.Luuk1983 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:10:
[...]
Ja het ging mij ook om het gele boekje. Het is overigens nu wel 2/2 vreemd genoeg. Mijn internationale QR code kon ik nu ook registreren in de Franse corona app en mijn QR code voor op reis (test) ging ook helemaal goed.
Later heb ik een nieuwe afspraak gemaakt voor 2e vaccinatie. Nu geeft de CoronaCheck print 1/2 en die komt ook niet meer door de controle
Maakt niet uit ivm herstelbewijs maar beetje vreemd dat het systeem zo werkt
Ja d'r zitten meerdere edge cases in die niet kloppenRukapul schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:39:
[...]
Maakt niet uit ivm herstelbewijs maar beetje vreemd dat het systeem zo werkt
De oplossing voor codes die niet meer geldig zijn terwijl ze dat wel moeten zijn is hierboven al gegeven trouwens: voordat je iets doet, (een) papieren code(s) uitprinten.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 31-07-2021 01:20 ]
Zij heeft in december Corona gehad. Begin juni haar eerste prik. Toen stond er nog een tweede afspraak. Vlak voor haar eerste prik kwam er op het nieuws dat een prik voldoende was en dat je de tweede afspraak kon annuleren. Tijdens haar eerste prik bij de GGD heeft ze dit netjes aangegeven en de medewerker gaf aan dit aangepast te hebben. Maar ze kan al sinds het begin geen QR-code aanmaken.
Bij de internationale versie staat 1/2. Na 20+ telefoontjes naar de lokale GGD, backoffice, CoronaCheck helpdesk etc kom je geen stap verder. Iedereen blijft elkaar de schuld geven en volgens de medewerkers staan alle gegevens goed. Van het kastje naar de muur… Helemaal klaar mee natuurlijk. Vandaag zei een medewerker van de backoffice, je kunt het beste maar een tweede prik gaan halen… Heel apart. Zeker ook omdat haar zusje in december Corona heeft gehad en pas een aantal weken geleden de prik en zij kan wel direct een QR-code aanmaken.
Lang verhaal kort… Wie heeft de gouden tip voor dit probleem of is een tweede prik halen echt de enige oplossing?
Ik heb dus de tweede prik gehaald helaas...zelfde als jij. Nu alle gezeik opgelost en ben ik voor Frankrijk gevaccineerd en is mijn vakantie niet vernaggeld.earthknake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:58:
Mijn vriendin heeft een probleem wat meerdere mensen schijnen te hebben en hier kwam ik ook niet zo 1,2,3 een duidelijke oplossing tegen.
Zij heeft in december Corona gehad. Begin juni haar eerste prik. Toen stond er nog een tweede afspraak. Vlak voor haar eerste prik kwam er op het nieuws dat een prik voldoende was en dat je de tweede afspraak kon annuleren. Tijdens haar eerste prik bij de GGD heeft ze dit netjes aangegeven en de medewerker gaf aan dit aangepast te hebben. Maar ze kan al sinds het begin geen QR-code aanmaken.
Bij de internationale versie staat 1/2. Na 20+ telefoontjes naar de lokale GGD, backoffice, CoronaCheck helpdesk etc kom je geen stap verder. Iedereen blijft elkaar de schuld geven en volgens de medewerkers staan alle gegevens goed. Van het kastje naar de muur… Helemaal klaar mee natuurlijk. Vandaag zei een medewerker van de backoffice, je kunt het beste maar een tweede prik gaan halen… Heel apart. Zeker ook omdat haar zusje in december Corona heeft gehad en pas een aantal weken geleden de prik en zij kan wel direct een QR-code aanmaken.
Lang verhaal kort… Wie heeft de gouden tip voor dit probleem of is een tweede prik halen echt de enige oplossing?
December is meer dan 180 dagen geleden. Dus tweede prik.earthknake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:58:
Mijn vriendin heeft een probleem wat meerdere mensen schijnen te hebben en hier kwam ik ook niet zo 1,2,3 een duidelijke oplossing tegen.
Nee dat zou niet meer uit moeten maken. Corona gehad en 1 vaccinatie is volledig gevaccineerd, ongeacht of het langer of minder lang dan 180 dagen was. Alleen kunnen de systemen en de app er niet goed mee overweg.CyBeR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
December is meer dan 180 dagen geleden. Dus tweede prik.
Ik heb nog niet anders gehoord dan dat een herstelbewijs maximaal 180 dagen geldt, maar wijs me vooral op het tegendeel. Ik heb 't hier over dat die 1e prik afaik binnen 180 dagen van de positieve test moet komen, en dat is wellicht niet het geval geweest als de positieve test in december was en de prik in juni.Luuk1983 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
Nee dat zou niet meer uit moeten maken. Corona gehad en 1 vaccinatie is volledig gevaccineerd, ongeacht of het langer of minder lang dan 180 dagen was. Alleen kunnen de systemen en de app er niet goed mee overweg.
In ieder geval is dat waarschijnlijk de reden dat 't mis gaat, en de simpelste oplossing is een 2e prik.
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2021 22:41 ]
Als je zeker weet dat je corona hebt gehad, hoef je maar 1 prik. Maakt niet uit wanneer je corona hebt gehad.CyBeR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:33:
[...]
Ik heb nog niet anders gehoord dan dat een herstelbewijs maximaal 180 dagen geldt, maar wijs me vooral op het tegendeel. Ik heb 't hier over dat die 1e prik afaik binnen 180 dagen van de positieve test moet komen, en dat is wellicht niet het geval geweest als de positieve test in december was en de prik in juni.
In ieder geval is dat waarschijnlijk de reden dat 't mis gaat, en de simpelste oplossing is een 2e prik.
Ik heb na een week lang bellen met de backoffice en de lokale GGD maar een 2e prik alsnog ingepland, vandaag die tweede prik gehad. Dus vanaf volgende week volledig gevaccineerd en geen gedoe meer.
Wel slecht dat je in je vrijheden wordt beperkt doordat de ICT weer eens niet op orde is. Maar tegelijkertijd ben ik al lang blij dat ik geen long covid klachten heb en dat er überhaupt al meerdere vaccins ontwikkeld zijn en werken.
Luuk1983 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:32:
Nee dat zou niet meer uit moeten maken. Corona gehad en 1 vaccinatie is volledig gevaccineerd, ongeacht of het langer of minder lang dan 180 dagen was. Alleen kunnen de systemen en de app er niet goed mee overweg.
Ik lees toch echt afgelopen half jaar?Victor Belli schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:46:
Als je zeker weet dat je corona hebt gehad, hoef je maar 1 prik. Maakt niet uit wanneer je corona hebt gehad.
Ik heb na een week lang bellen met de backoffice en de lokale GGD maar een 2e prik alsnog ingepland, vandaag die tweede prik gehad. Dus vanaf volgende week volledig gevaccineerd en geen gedoe meer.
Wel slecht dat je in je vrijheden wordt beperkt doordat de ICT weer eens niet op orde is. Maar tegelijkertijd ben ik al lang blij dat ik geen long covid klachten heb en dat er überhaupt al meerdere vaccins ontwikkeld zijn en werken.
Voor een herstelbewijs wel ja, maar om 'volledig gevaccineerd' te zijn zou corona en één prik voldoende moeten zijn.
Dat is een oud bericht. Zie https://www.rivm.nl/covid...gen-achtergronden/werking. Kopje Eén vaccinatie tegen corona
[ Voor 14% gewijzigd door Luuk1983 op 03-08-2021 09:43 ]
Ik zal voortaan eerst koffie nemen voordat ik reageerLuuk1983 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:41:
Dat is een oud bericht. Zie https://www.rivm.nl/covid...gen-achtergronden/werking. Kopje Eén vaccinatie tegen corona

En zoals verwacht heb ik een standaardmailtje teruggekregen, terwijl ik letterlijk de foutmelding heb gegeven waarmee een beetje ontwikkelaar weet hoe die dit probleem moet oplossen. Anyway, uiteindelijk was het ondertussen al gelukt met de standaardbrowser in m'n telefoon.torx schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:47:
Heb je hier al een oplossing voor? Ik heb hetzelfde probleem en wat ik ook doe (app opnieuw installeren, cookies legen, etc.), het heeft allemaal geen zin. Uiteindelijk zelf maar gaan debuggen en blijkt dat als je op volgende klikt, de volgende foutmelding in de console komt:
Refused to send form data to 'https://login.digid.nl/bevestig_telefoonnummer' because it violates the following Content Security Policy directive: "form-action 'self' https:".
Ik heb mijn bevindingen al gemaild naar info@digid.nl, maar ik vraag me af of daar wat mee gedaan wordt.
kronkeldenken 2021Victor Belli schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:46:
[...]
Wel slecht dat je in je vrijheden wordt beperkt doordat de ICT weer eens niet op orde is.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik heb er wel respect voor dat alles super snel geregeld moest worden. Van de andere kant zijn er zoveel mensen van afhankelijk dat ik het stom vind dat een GGD bijvoorbeeld niet handmatig certificaten af kunnen geven; ze hebben immers de data.Victor Belli schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:46:
Wel slecht dat je in je vrijheden wordt beperkt doordat de ICT weer eens niet op orde is.
Maar meteen nog een les: neem sowieso een papieren versie mee van je QR codes. Ik stond hier bij de receptie van een camping in Frankrijk en de app weigerde een QR code te tonen door 'een probleem met de server'.
Ik heb zelf de CoronaCheck app, de Franse versie van de Corona app, een papieren QR code (die je kan inscannen in die Franse app) en het gele boekje meegenomen. En aan allemaal had ik niks gehad zonder die (in theorie voor mij niet noodzakelijke) tweede prik.
Sorry ben op vakantie in buitenland. Ik lees je bericht nu pas. Het probleem zat hem bij mij in het feit dat ik Prive modus van Safari browser moest uitzetten. Dit loste het probleem op wat ik ook in een later bericht heb geschreven (wat ik nu zie alleen in zomer 2021 topic sorry). Ook las ik bij Foutmeldingen van DigiD dit uitzetten en ook cookies toestaan als oplossing staan bij foutmelding.torx schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:47:
[...]
Heb je hier al een oplossing voor? Ik heb hetzelfde probleem en wat ik ook doe (app opnieuw installeren, cookies legen, etc.), het heeft allemaal geen zin. Uiteindelijk zelf maar gaan debuggen en blijkt dat als je op volgende klikt, de volgende foutmelding in de console komt:
[ Voor 7% gewijzigd door funrider op 16-08-2021 17:34 ]
CoronaCheck haalt ook gewoon de gegevens rechtstreeks bij de GGD op, dus de GGD een ander systeem laten hebben dat certificaten uitdeelt, gaat je niet helpen, als ze de data niet helemaal op de juiste manier hebben (een vinkje mist, of wat dan ook).Luuk1983 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Ik heb er wel respect voor dat alles super snel geregeld moest worden. Van de andere kant zijn er zoveel mensen van afhankelijk dat ik het stom vind dat een GGD bijvoorbeeld niet handmatig certificaten af kunnen geven; ze hebben immers de data.
Altijd een goed plan om een backup te hebben, maar voor het tonen van de QR-code is geen internetverbinding nodig (wel voor het ophalen van de gegevens waar de QR-code op gebaseerd is uiteraard). Mogelijk ben je aangelopen tegen het probleem, dat de app blijkbaar 1 x per 3 dagen instellingen op wil halen.Maar meteen nog een les: neem sowieso een papieren versie mee van je QR codes. Ik stond hier bij de receptie van een camping in Frankrijk en de app weigerde een QR code te tonen door 'een probleem met de server'.
Die theorie geldt overigens alleen in landen, die net als Nederland, doorgemaakte ziekte + 1 prik goed vinden. De regels rondom wat "volledig gevaccineerd" betekent, kunnen per land verschillen. Edit: voor Frankrijk geldt wel hetzelfde als voor Nederland.Ik heb zelf de CoronaCheck app, de Franse versie van de Corona app, een papieren QR code (die je kan inscannen in die Franse app) en het gele boekje meegenomen. En aan allemaal had ik niks gehad zonder die (in theorie voor mij niet noodzakelijke) tweede prik.
[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-08-2021 15:32 ]
De gegevens zijn wel 10 keer gecontroleerd bij de GGD. Ze zien gewoon dat ik een corona besmetting gehad heb en ze zien mijn vaccinatie. Volgens hun staat alles goed om 'volledig gevaccineerd' te zijn. Als ze simpelweg handmatig een bewijs hadden kunnen aanmaken was er niks aan de hand.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:05:
CoronaCheck haalt ook gewoon de gegevens rechtstreeks bij de GGD op, dus de GGD een ander systeem laten hebben dat certificaten uitdeelt, gaat je niet helpen, als ze de data niet helemaal op de juiste manier hebben (een vinkje mist, of wat dan ook).
Ja ik nam ook aan dat het tonen van de QR geen verbinding nodig zou hebben. We hebben hier in Frankrijk gewoon een goede dataverbinding, daar zou het niet aan moeten liggen. Maar de knoppen 'bekijk QR code' zowel voor de NL als de Internationale code waren simpelweg greyed out. Dat vind ik echt heel ernstig. Daar sta je dan.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:05:
Altijd een goed plan om een backup te hebben, maar voor het tonen van de QR-code is geen internetverbinding nodig (wel voor het ophalen van de gegevens waar de QR-code op gebaseerd is uiteraard). Mogelijk ben je aangelopen tegen het probleem, dat de app blijkbaar 1 x per 3 dagen instellingen op wil halen.
Volgens het laatste reisadvies van de reisadvies app ben je in Frankrijk wel degelijk gevaccineerd met een corona besmetting en 1 vaccinatie. Maar goed, ik ben heel blij met mijn overbodige tweede vaccinatie, ik ben nou van al dit soort gezeik af.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:05:
Die theorie geldt overigens alleen in landen, die net als Nederland, doorgemaakte ziekte + 1 prik goed vinden. De regels rondom wat "volledig gevaccineerd" betekent, verschillen per land. Frankrijk heeft bijvoorbeeld geen regel die doorgemaakte ziekte + 1 vaccinatie erkent als volledig gevaccineerd (en "doorgemaakte ziekte" alleen is ook in Frankrijk max. 6 maanden geldig).
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:05:
[...]Frankrijk heeft bijvoorbeeld geen regel die doorgemaakte ziekte + 1 vaccinatie erkent als volledig gevaccineerd (en "doorgemaakte ziekte" alleen is ook in Frankrijk max. 6 maanden geldig).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 4. Passengers arriving from Cyprus, Greece, Malta, Netherlands, Portugal or Spain must have a negative COVID-19 antigen or PCR test taken at most 24 hours before departure from the first embarkation point. - This does not apply to: [...] - passengers with a COVID-19 vaccination certificate and accompanying children younger than 18 years. The certificate must state that they received: [...] - the second vaccine dose of AstraZeneca (Vaxzevria), Covishield, Moderna or Pfizer-BioNTech at least 7 days before arrival; or - the first vaccine dose of AstraZeneca (Vaxzevria), Covishield, Moderna or Pfizer-BioNTech at least 7 days before arrival and a proof of previous infection with COVID-19; |
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 04-08-2021 15:19 ]
Ah, my bad, compleet overheen gelezen, voor Frankrijk geldt doorgemaakte besmetting + 1 prik dus wel.CyBeR schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 4. Passengers arriving from Cyprus, Greece, Malta, Netherlands, Portugal or Spain must have a negative COVID-19 antigen or PCR test taken at most 24 hours before departure from the first embarkation point. - This does not apply to: [...] - passengers with a COVID-19 vaccination certificate and accompanying children younger than 18 years. The certificate must state that they received: [...] - the second vaccine dose of AstraZeneca (Vaxzevria), Covishield, Moderna or Pfizer-BioNTech at least 7 days before arrival; or - the first vaccine dose of AstraZeneca (Vaxzevria), Covishield, Moderna or Pfizer-BioNTech at least 7 days before arrival and a proof of previous infection with COVID-19;
Kan gebeuren, het veranderd ook constant...Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:31:
[...]
Ah, my bad, compleet overheen gelezen, voor Frankrijk geldt doorgemaakte besmetting + 1 prik dus wel.
Op 29 augustus wil ik meedoen met de IRONMAN in Hamburg en gisteren heb ik een mail gekregen dat ik alleen mee mag doen met een volledige vaccinatie (of 2 prikken of 1 prik + herstel). De tweede prik mag ik pas 8 weken na de positieve test halen, dus dat is geen optie. Het herstelbewijs is dus essentieel voor mij.
Inmiddels minimaal 10 keer aan de lijn gehangen (kan dat wachtmuziekje al meespelen), maar tot op heden is het nog niet gelukt. Al 3 keer een ticket aangemaakt voor de ICT afdeling en dan zou het binnen 2 dagen opgelost moeten zijn. Maar voorlopig is het nog niet gelukt.
Ik wil niet boos worden, want de andere kant van de lijn kan er ook niets aan doen, maar ik wordt er nu toch wel een beetje wanhopig van.
Inmiddels bel ik gemiddeld 3x per dag met de helpdesk uit pure wanhoop.. Maar wordt van het bekende kastje naar de muur gestuurd.. Naast alle normale tickets is er nu ook al 2 keer een spoedticket aangemaakt, maar vervolgens blijft het stil.
Ik ben in een hele slechte film beland en heb langzaam aan niet meer het gevoel dat ik er nog uit ga komen.
[ Voor 18% gewijzigd door M@cer op 16-08-2021 09:46 ]
Zit nu inmiddels al een week Portugal en een week voor vertrek al aan het bellen gegaan met de GGD backoffice. 4 urgente tickets verder en twee dagen nadat ik in Portugal gearriveerd ben kreeg ik eindelijk een veelvoud aan mailtjes met het tweede vaccinatiebewijs. Nu de kicker. Geen enkel gekregen code correspondeert met mijn internationale qr code

Dus weer bellen. 0800 is niet te bellen vanuit het buitenland. App helpdesk gebeld, die leggen het probleem bij de GGD. Daar wat andere nummers gebeld, maar die kunnen me dus niet helpen of doorverbinden met de backoffice

Dus einde vakantie maar een testje doen voor vertrek. Zonde van de kosten wel.
PSN: bollsie
Ik had eerder ook technische problemen maar uiteindelijk bij DigiD Foutmeldingen vond ik de oplossing voor mijn probleem:M@cer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:44:
Zijn er nog meer mensen met problemen op dit moment?? Inmiddels weer een week verder, maar het is nog steeds niet gelukt.
Inmiddels bel ik gemiddeld 3x per dag met de helpdesk uit pure wanhoop.. Maar wordt van het bekende kastje naar de muur gestuurd.. Naast alle normale tickets is er nu ook al 2 keer een spoedticket aangemaakt, maar vervolgens blijft het stil.
Ik ben in een hele slechte film beland en heb langzaam aan niet meer het gevoel dat ik er nog uit ga komen.
- Prive modus van Safari browser (tijdelijk) uitzetten - dit fixte het voor mij
- Cookies (tijdelijk) toestaan
In mijn geval 2x gevaccineerd. Mijn vrouw heeft ook herstel certificaat (en vaccinatie certificaat) zonder problemen kunnen genereren.
Staat 'doorgemaakt' bij jou wel bij GGD / Mijn RIVM of is het daar al niet beschikbaar?
Vandaag ook nog contact gehad met de lokale GGD, waar ze gelukkig heel behulpzaam waren en ook niet altijd even blij met het ingehuurde callcentre wat gebruikt wordt op het 0800 nummer. Vanuit daar is er ook nog wat druk gezet naar de backoffice en blijkbaar heeft dat geholpen.
Op welke manier? Met vliegtuig?renedr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Ik weet het allemaal niet meer
Maar vrienden van ons zijn vandaag aangekomen in Italie, zonder test en zonder vaccinatie. Geen problemen ondervonden
Ik heb ook een leuke aan de hand, zoontje van 7 jaar is minder dan 6 maanden geleden positief getest. Dat zou betekenen dat hij geen test hoeft af te nemen want hij heeft een herstelbewijs.
Is die CoronaCheck app dan afdoende? Ik zou geen andere manier van "evidence" weten te overhandigen? Ben al blij dat ik een DigiD heb voor hem... maar hij heeft zelf geen telefoon; swappen met de CoronaCheck app is ook ondoenlijk lijkt me.
@M@cer ik zie toevallig dat jij een zelfde "casus" aan de hand hebt gehad? Kun jij me beetje goede kant op wijzen? Lokale GGD wijst me naar 08005090 alsin "de backoffice"
Zelf zijn we beiden al ruime tijd volledig gevaccineerd.
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 17-08-2021 15:04 ]
Mijn boefje is liev!
Veel blijven bellen en zeuren, ik belde elke dag 2 keer en zorgen dat je een urgentie ticket kan krijgen (meld dat je het snel nodig hebt voor het buitenland).. Dat moeten ze in principe binnen 8 uur opgelost hebben, niet dat het een zekerheid is maar goed. Vaak wordt je van het kastje naar de muur gestuurd, maar soms heb je iemand die je oprecht wil helpen.JB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
@M@cer ik zie toevallig dat jij een zelfde "casus" aan de hand hebt gehad? Kun jij me beetje goede kant op wijzen? Lokale GGD wijst me naar 08005090 alsin "de backoffice"
Ik kreeg vanochtend een 0900 nummer van de GGD Zaanstreek Waterland en daar wederom het probleem uitgelegd. Gelukkig begreep ze het en hoorde ze waarschijnlijk ook wel de wanhoop in mijn stem. Toen heeft ze vanuit de GGD ook nog een ticket aangemaakt. Ik weet niet of het geholpen heeft, maar vervolgens was het binnen 2 uur geregeld.
Er is verder ook een nummer waar je een papieren bewijs kan opvragen op basis van je BSN voor mensen zonder computer of telefoon, dat zou voor je zoon voldoende moeten zijn. Daar kwam ik gisteren terecht via 0800-1421. Hou rekening met lange wachttijd...
Je kan ook even proberen via https://coronacheck.nl/nl/print/
[ Voor 13% gewijzigd door M@cer op 17-08-2021 15:24 ]
Backoffice zegt ook; print het gewoon uit, dat is voldoende. Ik zie dat jij het herstelbewijs niet voor elkaar krijgt, dat is hier gelukkig niet zo. Inmiddels uitgeprint.M@cer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Veel blijven bellen en zeuren, ik belde elke dag 2 keer en zorgen dat je een urgentie ticket kan krijgen (meld dat je het snel nodig hebt voor het buitenland).. Dat moeten ze in principe binnen 8 uur opgelost hebben, niet dat het een zekerheid is maar goed. Vaak wordt je van het kastje naar de muur gestuurd, maar soms heb je iemand die je oprecht wil helpen.
Ik kreeg vanochtend een 0900 nummer van de GGD Zaanstreek Waterland en daar wederom het probleem uitgelegd. Gelukkig begreep ze het en hoorde ze waarschijnlijk ook wel de wanhoop in mijn stem. Toen heeft ze vanuit de GGD ook nog een ticket aangemaakt. Ik weet niet of het geholpen heeft, maar vervolgens was het binnen 2 uur geregeld.
Er is verder ook een nummer waar je een papieren bewijs kan opvragen op basis van je BSN voor mensen zonder computer of telefoon, dat zou voor je zoon voldoende moeten zijn. Daar kwam ik gisteren terecht via 0800-1421. Hou rekening met lange wachttijd...
Je kan ook even proberen via https://coronacheck.nl/nl/print/
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 17-08-2021 21:23 ]
Mijn boefje is liev!
Dat kan, die herkennen 1/1 als volledig gevaccineerd. Ik weet niet hoe lang 't geleden is maar hij gaat ws. op een gegeven moment weer naar 1/2. Overigens kun je ook naar alle EU landen met je herstelbewijs.handoff schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 00:47:
Ik ben na mijn eerste vaccinatie besmet geraakt met corona. Volgens de GGD betekent dit dat ik na 8 weken na de positieve test alsnog een tweede prik moet krijgen. Echter heb ik nu via de CoronaCheck-app een volledig vaccinatiebewijs (er staat 1 van de 1). Is dit een fout, want het zou toch 1 van de 2 moeten zijn? Kan ik hiermee naar alle EU landen gaan?
Ik zou trouwens die tweede prik sowieso wel halen; de EU doet dat 1/1 verhaal bij herstel allemaal wel, maar buiten de EU zijn er al landen (bv. Canada en het Verenigd Koninkrijk) die dat gewoon expliciet weigeren.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2021 06:37 ]
Ja, tweede staat wel al wel in de planning. Ik vind het raar dat het vaccinbewijs dan nu 1/1 is, terwijl ik dus niet volledig ben gevaccineerd. Met volledig gevaccineerd bedoel ik dan één prik na corona of twee prikken.CyBeR schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 00:52:
[...]
Dat kan, die herkennen 1/1 als volledig gevaccineerd. Ik weet niet hoe lang 't geleden is maar hij gaat ws. op een gegeven moment weer naar 1/2. Overigens kun je ook naar alle EU landen met je herstelbewijs.
Ik zou trouwens die tweede prik sowieso wel halen; de EU doet dat 1/1 verhaal bij herstel allemaal wel, maar buiten de EU zijn er al landen (bv. Canada) die dat gewoon expliciet weigeren.
Maar goed zoals ik zei: je herstelbewijs wordt ook overal geaccepteerd in de EU dus 't maakt niet echt meer uit of er 1/1 of 1/2 staat.
Ik kan er op het internet niet heel veel over vinden. Maar er wordt wel vaak aangehaald door critici (en complotdenkers...) dat corona een extra haakje is om dit systeem te introduceren.
Wat is precies de meerwaarde van zo'n systeem? Dat je geen geel boekje meer nodig hebt, maar simpelweg dat je een QR-code in heel Europa kan laten zien voor je vaccinaties (of medisch dossier)? Zijn er redenen waarom ik dit niet zou moeten willen (los van corona momenteel)?
Iemand met verstand die het kan toelichten?
[ Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 13-09-2021 16:59 ]
Lijkt me op zich niet heel verkeerd, behalve als je via de function creep er steeds meer mee moet gaan doen. Zoals te pas en te onpas moeten kunnen laten zien, of dat het gekoppeld wordt aan allerhande apps "want makkelijk".
Maar wellicht ben ik te achterdochtig?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Enige is wel, het DCC is zover ik kan zien sterk gericht op het gebruik van data vanuit de overheid (dwz vaccinatieprogramma's die vanuit de GGD gedaan worden) terwijl het gele boekje ook voor losse vaccinaties is die je op eigen initiatief bij een dokter haalt. Info over welke dokter dat was zet je bijvoorbeeld wel in dat boekje maar in de DCC staat alleen wie de relevante autoriteit is (in ons geval het ministerie van VWS.)
Ik stel me dus voor dat een dergelijk systeem op termijn ofwel in het DCC opgaat of andersom.
Wat mij bezwaart is dat het niet alleen een vaccinatiestatus betreft maar dat je je er ook bij moet legitimeren. Elke keer legitimatie tonen omdat ik even een biertje wil pakken of een film of zelfs maar een kopje koffie vind ik echt over the top. Ik voel me dan niet vrij meer. Ondanks dat het momenteel niet wordt opgeslagen (maar dit wel doen ivm geautomatiseerd BCO is natuurlijk laaghangend fruit). Ik heb mijn vaccinatie allang hoor, maar me elke keer moeten bewijzen vind ik erg ingrijpend.Fuujii schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:58:
Wat is precies de meerwaarde van zo'n systeem? Dat je geen geel boekje meer nodig hebt, maar simpelweg dat je een QR-code in heel Europa kan laten zien voor je vaccinaties (of medisch dossier)? Zijn er redenen waarom ik dit niet zou moeten willen (los van corona momenteel)?
Met name omdat het ook niet echt veel bewerkstelligt (mensen die gevaccineerd zijn kunnen ook het virus verspreiden). Dus de invoering rondom Corona voelt een beetje als een drogreden. Het komt me te akelig dicht bij een Chinese maatschappij met social credit systeem waar je niet eens als voetganger door rood de weg over kan steken zonder gevolgen.
Ik had liever bij de invoering gezien dat er een harde limiet was geweest qua besmettingen: Bijv. onder de 50 besmettingen per 100.000 dat het weer afgeschaft moet worden.
Voor het vliegen ermee (het eigenlijke idee achter het DCC) vind ik weer niet zo'n probleem. Bij internationaal verkeer heb je toch al geen privacy (met begrijpelijke redenen) en het is bovendien geen dagelijkse situatie. En ik heb mijn vaccinatie toch.
Persoonlijk zou ik het een veel minder ingrijpende inbreuk vinden als de vaccinaties gewoon verplicht zouden worden. Dan heeft iedereen het en is er geen noodzaak het te checken. Ik ben bepaald niet antivax, integendeel, ik vind het een geweldig staaltje techniek. Ik ben wel heel erg pro-privacy. Privacy weegt me zelfs zwaarder dan het tegengaan van corona zeker nu de scherpe kantjes (sterftekans) er af beginnen te gaan door de vaccinaties.
Maar dit is mijn probleem dus met het DCC. Glijdende schaal. Het principe van DCC was ik wel okee mee, maar slechts een paar maanden na de invoering moet je het (of een afgeleide) dus ook weer in het dagelijks leven gebruiken. Ik hoor de 'gedragsdeskundigen' al zeggen 'We zijn het toch al gewend de QR code bij ons te hebben dus waarom niet even scannen?'. Precies wat mijn zorgen bij de invoering ervan al waren.
[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2021 11:21 ]
Jongeren moeten zich toch al legitimeren bij het betreden van een bar of club (of althans dat zou moeten) dus dat is ook niet echt een probleem.
Ook vind ik dat vanaf nu de overheid de covid testen alleen gratis moet laten voor mensen die gevaccineerd zijn, of die een medische reden hebben om zich niet te laten vaccineren.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Bij je te dragen ja. Tonen aan autoriteiten in heel specifieke gevallen (verdenking van misdaad, zwartrijden). Overal in elk cafe tonen nee.SnowDude schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:21:
Tja, ik vond het in Frankrijk afgelopen zomer geen problem om overal die app te laten zien. (hoewel ik met daar niet hoefde te legitimeren). Maar je bent in NL sowieso verplicht om je legitimatie bij je te dragen. Dus ook dat is niet echt een geldig argument.
Overigens doe ik dit in de praktijk sowieso niet. Ik heb altijd alleen maar een kopie bij me ivm zakkenrollers (ben er al eens eentje door kwijtgeraakt met veel kosten erbij). Heb ik ook nooit problemen mee gehad omdat ik hem in de praktijk nooit heb moeten tonen. Aangezien ik niet zwartrijd of wat dan ook. Bij instanties accepteren ze meestal de kopie ook wel.
Als de politie hem wil zien dan geven ze me maar een boete en/of toon ik hem later op het bureau, dat schijnt de geldende procedure te zijn. Nu met de horeca ga ik die gewoon mijden, ook om te zorgen dat er financiele druk op de ketel komt om het weer af te schaffen.
Overigens ben ik ook altijd al fel tegenstander geweest van de legitimatieplicht. De criminelen doen er toch niet aan mee want de boete is veel te laag (50 euro).
Tja, dat is precies die glijdende schaal. "We doen dit toch al in sommige gevallen". Als je alles goed vindt omdat het maar 1 klein stapje verder is dan daarvoor, dan wordt het dus met een heleboel kleine stapjes totaal afgebroken.SnowDude schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:21:
Jongeren moeten zich toch al legitimeren bij het betreden van een bar of club (of althans dat zou moeten) dus dat is ook niet echt een probleem.
[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2021 11:32 ]
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.
Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.