Acties:
  • +12Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteur:
  • funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 17:12

funrider

Vakantie 2021
De zomer staat voor de deur en ondanks dat een aantal dingen centraal geregeld zijn, is het niet overal hetzelfde. Toegangseisen rondom testen verschillen per land en wijzigen zo nu en dan. Maatregelen verschillen per land en/of per regio.

In dit topic kunnen de laatste inzichten en maatregelen besproken worden, maar 2 dingen zijn absoluut niet de bedoeling:
- bespreken hoe je lokale maatregelen zou kunnen omzeilen
- de discussie of vakanties wel of niet nodig zijn. Dat kan op andere plekken
Informatie over de verschillende landen
Een goed startpunt is de Reiswijzer van de ANWB en Re-open EU. Echter de meest actuele informatie en betrouwbare bron is via een (toeristische) informatie site van de overheid van ieder land:
Landen overzicht:
LandToelichting
Oostenrijk: Duitstalig - actuele maatregelen - Engelstalig, bron 2, bron 3 - Pre-travel clearance formulier (kijk op overheidssite van Oostenrijk of in je situatie dit nodig is of niet). Virus variant lijst - Nederland wordt hier vanaf gehaald per maandag 24 januari '22 bron, bron.
Duitsland: bron 1, bron 2 - let op er kunnen afwijkende maatregelen gelden voor de deelstaten kijk daarom ook hier en hier. - Pre-travel clearance formulier (alleen als je komt uit risico gebied, hoog incident gebied en gebied Covid variant waar bezorgdheid over is en alleen als je langer dan 24 uur in Duitsland verblijft - kleuren/risicolanden lijst / lijst 2.
België: bron 1, bron 2
Italië: bron en doorloop deze stappen - Pre-travel clearance formulier
Zwitserland: bron - virus variant lijst
Griekenland: bron - Passenger locator formulier (PLF)
Denemarken: bron | kleur codes Denemarken
Finland: bron
Zweden: bron
Noorwegen: bron - Pre-travel clearance formulier - Noorse kleurenkaart
Frankrijk: bron en bron - Franse kleurenkaart
Kroatië: bron - Pre-travel clearance formulier
Luxemburg: bron
Tjechië: bron
Slovenië: bron
Slowakije: bron
Polen: reizen, beperkingen
Bulgarije: bron
Estland: bron
Letland: bron 1, Pre-travel clearance formulier
Litouwen: bron en bron
IJsland: bron - Pre-travel clearance formulier
Liechtenstein: bron
Monaco: bron
Cyprus: bron
Malta: bron - Pre-travel clearance formulier
Spanje: bron
Portugal: bron
Andorra: bron
Curaçao: bron
Bonaire: bron
Aruba: bron
Ierland: bron
VK: bron
VS
Canada
Turkije Pre-travel clearance formulier verplicht
Marokko

Daarnaast goed om te weten dus of je welkom bent als Nederlander of Belg en zo ja wat de eisen zijn bij binnenkomst en waar je je aan moet houden eenmaal in het land. Veelal werken de landen met verschillende groepen/kleuren voor landen, maar soms wordt ook zelfs naar provincies gekeken wat veelal gebaseerd is of wat de ECDC (Europese RIVM) qua kleur codes heeft bepaald en wekelijks update in 'Covid-19 Weekly maps in support of the Council Recommendation'. Zo is Friesland bijvoorbeeld momenteel groen, maar Zuid-Holland is oranje.

Er zijn overigens ook half juni 2021 afspraken door de Europese lidstaten gemaakt, echter mogen landen hier vanaf wijken 8)7 .
7 dagen incident ratio en % volledig gevaccineerd:
Het 7 dagen incident ratio speelt een grote rol in de kleurcode die Nederland en België krijgen in andere landen en op de ECDC kaart - update iedere donderdag op basis van 14 dagen die landen ook gebruiken. Je kunt dit ook makkelijk inzien via deze Duitse site per land.
Mondneusmaskers:
Kijk goed welke eisen er worden gesteld aan de mondneusmaskers (aka 'mondkapjes') in landen als Oostenrijk en Duitsland (in bepaalde deelstaten) wordt geacht dat FFP2 mondneusmaskers in openbare binnenruimtes (denk aan museum, supermarkt, maar ook station) te gebruiken. Voor kinderen tot en met 5 jaar hoeft dit veelal niet. In sommige landen vanaf 6 jaar (o.a. Duitsland) of vanaf 14 jaar (o.a. Oostenrijk) moet je wel een medisch (IIR) mondneusmasker gebruiken dus kom niet aan met een ander type mondneusmasker want dan kan je de toegang geweigerd worden.
Auto:
Mocht je met de auto op vakantie gaan kijk dan ook wat de voorschriften zijn in de landen waar je doorheen gaat rijden en of je doorreist of daar langer dan 24 uur verblijft maakt ook veelal een verschil.
Trein:
Mocht je met de trein op vakantie gaan kijk dan ook wat de voorschriften zijn in de landen waar je doorheen en of je doorreist of daar langer dan 24 uur verblijft maakt ook veelal een verschil.
Vliegtuig:
De eisen voor vliegen lijken een stuk strikter dan als je met de auto gaat zie ook inreisvereisten (opgesteld door KLM). Als je met het vliegtuig terug reist, moet je ook een gezondheidsverklaring invullen en bij je houden. De IATA heeft een Travel Pass app voor aangesloten luchtvaart maatschappijen (overigens nog geen Nederlandse maatschappijen al staat Air France er wel tussen).
Reisadviezen van Belgische en Nederlandse Overheid
Daarnaast is het goed om te weten of het land/gebied kleurcode geel of groen heeft volgens je eigen overheid (Nederland, België). Ook vind je er meer informatie per land voor Nederland.
Europees Digitaal Covid-19 Certificaat (EU DCC):
De EU heeft afspraken gemaakt om het reizen in de EU in de huidige tijd van de Covid-19 pandemie op een gestructureerde manier te laten verlopen door een digitaal Covid-19 certificaat (DCC). Het komt erop neer dat er QR codes kunnen worden aangemaakt door burgers in de EU landen door een app/site gemaakt door de lokale overheid, maar die binnen EU gebruikt kan worden. De QR code kan worden gegenereerd als je voldoet aan één of een combinatie van de 3Gs te weten (volledig) Gevaccineerd (en veelal 14 dagen na 2e prik), Genezen in afgelopen 180 dagen/ 6 maanden (al wordt er ook bij 180+ dagen in NL gegeneerd,en daarnaast 1 prik al eisen sommige landen 2 prikken), Getest (gratis, betaald zie hieronder een lijst met commerciële PCR test bedrijven) (recent: 48-72 uur). Hier lees je wat meer technische achtergrond hoe het werkt. In vrijwel ieder EU land apps gemaakt (of in de maak) in de EU (en erbuiten denk aan o.a. Zwitserland). Zie ook het afzonderlijke topic.

België: CovidSafe app (iOS), (Android)
Nederland: CoronaCheck app (iOS, Android) / website (print out mogelijk)
Bij problemen met genereren kijk even op de DigiD foutmeldingen denk o.a. aan het (tijdelijk) uitzetten van prive modus in je internet browser (bij iOS Apple Safari) en (tijdelijk) cookies toestaan bij het binnenhalen van 1 of meerdere van je 3Gs.

Zet ook in je instellingen de app op Engels i.p.v. Nederlands als je naar het buitenland gaat. In iOS via Apple Instellingen app > CoronaCheck app > voorkeurstaal > Engels.

Het is daarnaast slim om ook een geprinte versie mee te nemen van je negatieve test, vaccinatiebewijs of dat je Covid hebt doorgemaakt + 1 vaccinatie aangezien niet iedere gelegenheid (denk aan hotel, restaurant) lijkt ingesteld te zijn op de app en de QR code. Daarnaast mocht je het gele vaccinatie boekje hebben en Covid-19 stempels hebben neem die dan ook mee (al is die ook niet in alle landen erkend).
DCC Scan Apps voor elk land:
Hiermee kun je voor vertrek je eigen QR code checken en kijken of alles in orde is. Mochten landen dan eigen restricties hebben (bv. wel of geen 2 weken wachten na tweede prik) dan is dat gelijk duidelijk en stap je wat rustiger in de auto of het vliegtuig. Dank o.a. aan @Theebag voor de opzet en het idee.

Nederland (als je in vliegtuig stapt): Apple, Android
België: Apple, Android
Frankrijk: Apple, Android
Luxemburg: Apple, Android
Duitsland: Apple, Android (niet in NL App Store). Overigens kun je in de 'Corona-Warn' app wel je EU certificaat inscannen en er is een countdown van aantal dagen na 2e prik, maar is helaas geen verificatie app.
Zwitserland: Apple, Android
Italië: Apple, Android
Oostenrijk: Apple, Android en als site.
Portugal: Apple, Android
Handige apps:
Re-open EU: Apple, Android
Reis app: Apple, Android
IATA Travel Pass: info, Apple, Android
Handige links:
https://reopen.europa.eu/
https://www.nederlandwereldwijd.nl/
https://klm.traveldoc.aero/
https://www.ecdc.europa.e...restriction-free-movement
https://apply.joinsherpa.com/travel-restrictions
(Commerciële) Herstelverklaring arts/dokter in geval van positieve PCR door recente besmetting:
De instelling kan een herstelverklaring met een handtekening geven van de eindverantwoordelijke arts.
Deze wordt afgegeven als: 1) heeft de besmetting in de afgelopen 90 dagen plaatsgevonden 2) is het langer dan 14 dagen geleden 3) Geen symtomen minimaal 48 uur.

Voor exacte beleid van landen hieromtrent zie de desbetreffende overheidssites van het land.

Voor Oostenrijk is het formulier dat ondertekend zou moeten worden door de arts hier te vinden. Op basis van Oostenrijkse beleid en hier dat: "Reizigers uit een land met virusvariant moeten altijd in quarantaine als zij een positieve PCR-test hebben. Ook al heeft u een medische verklaring ondertekend door een arts bij u." dus voor Oostenrijk kom je momenteel gewoonweg niet binnen zonder negatieve PCR test van maximaal 48 uur oud bij aankomst in Oostenrijk zolang Nederland nog op de virusvariant lijst staat.

- Vaccinatiecentrum.nl (locaties: Den Bosch, Nijmegen, Utrecht en Wageningen). Tel afspraak: 085 9020303. Werkwijze per telefoon uitgelegd. 24,95 euro

Laat weten als je nog meer plekken weet aangezien veelal huisartsen* en al helemaal GGD deze niet afgeven lees ook hier.

* Op advies vanuit de KNMG geven de meeste huisartsen geen geneeskundige verklaring over de gezondheid van eigen patiënten.
Commerciële PCR testlocaties, prijs,wachttijd en ervaringen:
Verzameling met locaties in je buurt, overzicht aanbieders testen voor toegang (kan veelal ook vakantie PCR afnemen). Helaas ontbreekt er een betrouwbaar overzicht bij de Rijksoverheid staat alleen dit algemene verhaal.

Carephar.nl 59.99 euro, voor 18.00u getest? Uitslag dezelfde avond voor 22.00u - goede ervaringen - handmatig in CoronaCheck app zetten
Testsnelcovid.nl 64 euro, uitslag binnen 24 uur, sneller uitslag is duurder - goede ervaringen
Spoedtestcorona.nl - 59,95 euro, uitslag volgende dag voor 14.00 uur - redelijk goede ervaringen (wel weinig)
Coronareistesten.nl 55 euro, uitslag volgende dag voor 18.00 uur - goede ervaringen
BookyourCovidtest.com / AlegriaHealth.com - 79 euro, zelfde avond uitslag, binnen 24 uur - goede ervaringen - Google reviews zijn wel wisselend bij zoeken op AlegriaHealth
SpeedCovidtest.nl 64,50 euro, uitslag binnen 12 uur, sneller uitslag is duurder - redelijke ervaringen
HealthCheckCenter.nl (doedetest.nu) 65 euro pp of 50 euro pp voor 2 personen, uitslag 12-24 uur - wisselende ervaringen hier en hier
Coronalab.eu 69 euro, altijd dezelfde dag uitslag - wisselende ervaringen
JouwCoronatest.nl (Eurofins) - 65 euro, uitslag binnen 24 uur, geen ervaringen gevonden hier of hier - (wel slechte uit UK: hier en hier)
Lead Healthcare - 78 euro, voor 13:00 getest, dezelfde dag (voor 00:00), Na 13.00 uur binnen 24 uur - hele slechte ervaringen
Spoedtest.nl 79,95 euro, uitslag binnen 24 uur, sneller uitslag is duurder, ook bekend van negatief nieuws - redelijke ervaringen
TheCoronalab.nl 69.95 euro, uitslag binnen 24 uur, sneller uitslag is duurder - wisselende ervaringen
CoronaPCRtesten.nl 75 euro, uitslag binnen 24 uur - wisselende ervaringen
PlanjeCoronatest.nl - 79 euro, uitslag binnen 24 uur, sneller is duurder - wisselende ervaringen
Testservice.nl - 89 euro - geen ervaringen gevonden (o.a. hier)
ReserveerjeCoronatest.nl - 75 euro, voor 15.00 uur getest, zelfde dag uitslag - geen ervaringen gevonden (o.a. hier)
CoronareisCertificaat.nl - 65 euro (bij 2 of meer 50 euro pp), uitslag 12-24 uur - geen ervaringen gevonden

[Voor 255% gewijzigd door funrider op 10-02-2022 11:22. Reden: achterhaalde regels na 2 prikken verwijderd]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 09:13

Rannasha

aka "Species5618"

Op https://reopen.europa.eu/ vind je informatie over alle beperkingen in EU landen (en enkele landen die niet in de EU zitten maar nauw samenwerken). Je kunt een land kiezen en daar dan alle specifieke regels van opzoeken of een reistraject invullen om te zien wat je onderweg aan beperkingen tegen komt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:33
Duitsland heeft regels per deelstaat. Kwam deze pagina tegen waar linkjes staan naar de pagina's van de specifieke deelstaten: https://duitslandinstituu...ragen#Deelstaatreisregels

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39
Deze mag mijns inziens niet ontbreken, wordt goed actueel gehouden!

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:41
Cheesy schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:05:
Deze mag mijns inziens niet ontbreken, wordt goed actueel gehouden!

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Dat "goed actueel" was vorige week nog in het nieuws.. dat valt tegen blijkbaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:07:
[...]

Dat "goed actueel" was vorige week nog in het nieuws.. dat valt tegen blijkbaar.
Klopt. Ik heb zelf ook al twee keer via de “heeft deze informatie u geholpen?” knop gemeld dat informatie niet up to date was.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• funrider
[...]

Ik denk dat de beste bron nog altijd die van de overheid in het desbetreffende land waar je heen gaat, maar ook de landen waar je doorheen rijd mocht je met de auto gaan. Ook lijken de eisen voor vliegen een stuk strikter dan als je met de auto gaat.

Daarnaast goed om te weten dus of je welkom bent als Nederlander of Belg en zo ja wat de eisen zijn bij binnenkomst en waar je je aan moet houden eenmaal in het land.

Daarnaast is het goed om te weten of het land/gebied kleurcode geel of groen heeft volgens je eigen overheid (NL, BE) om aanbevolen/verplichte quarantaine bij terugkomst. Bij oranje vanuit je eigen overheid niet afreizen naar het land.

Hier een lijstje van een groot aantal Europese landen waar je momenteel naar kunt afreizen:

Oostenrijk: bron 1, bron 2
Duitsland: bron 1, bron 2
Belgie: bron 1, bron 2
Italië: bron
Zwitserland: bron
Griekenland: bron
Denemarken: bron
Finland: bron
Zweden: bron
Noorwegen: bron
Frankrijk: bron
Kroatië: bron
Luxemburg: bron
Tjechië: bron
Polen: reizen, beperkingen

Daarnaast mag wat mij betreft de kleurenkaart van ECDC ook niet ontbreken aangezien ook daar veel vanaf hangt qua maatregelen voor bewoners uit een bepaald land.

[Voor 51% gewijzigd door funrider op 05-07-2021 13:00. Reden: aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
[...]

Nieuws niet gezien/gehoord, zie het nu ook. Dank voor de aanvulling!

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ook in ander topic gemeld gisteren :

Voor een ieder die komende weken per vliegtuig op vakantie gaat, controleer zeer goed wat je allemaal nodig hebt voor het land waar je naar toe gaat.

Ik zit voor mijn werk erg dicht bij het vuur en we hebben dit weekend al behoorlijk wat passagiers moeten weigeren op vluchten (Schiphol) ivm onvolledige of onjuiste/niet geldige testen/documentatie.

De ene luchtvaartmaatschappij is coulanter dan de ander wat betreft omboekingskosten voor een nieuwe vlucht nadat je een vlucht hebt gemist door de eerder genoemde onvolledige of ongeldige documenten

Het lastige voor zowel ons als de passagiers is dat regels vaak om de haverklap veranderen voor de diverse landen.

website met inreisvereisten:

https://klm.traveldoc.aero

[Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 05-07-2021 12:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aangezien er hier waarschijnlijk ook hordes mensen naar Oekraïne gaan ( :+ ), de feedback die ik kreeg van visitukraine.today is dat het EU-certificaat voldoende is voor inreizen, en je hoeft ook geen >2 weken te wachten na laatste vaccinatie.

Test doen (PCR of RAT) blijft ook gewoon mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02
RoD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:55:
Aangezien er hier waarschijnlijk ook hordes mensen naar Oekraïne gaan ( :+ ), de feedback die ik kreeg van visitukraine.today is dat het EU-certificaat voldoende is voor inreizen, en je hoeft ook geen >2 weken te wachten na laatste vaccinatie.

Had je dit op de site gevonden of heb je dit nagevraagd en daar antwoord op gehad? Ik kan het op de site nl. nergens vinden. Ga over 3 weken ernaartoe, maar ben tegen die tijd wel gevaccineerd en twijfel nu of ik wel/niet test moet doen.

[Voor 9% gewijzigd door stefanass op 05-07-2021 13:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

stefanass schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Had je dit op de site gevonden of heb je dit nagevraagd en daar antwoord op gehad? Ik kan het op de site nl. nergens vinden. Ga over 3 weken ernaartoe, maar ben tegen die tijd wel gevaccineerd en twijfel nu of ik wel/niet test moet doen.
Ik kon dit ook niet vinden, en ik heb het nagevraagd via de Whatsapp. Daar hebben ze bevestigd dat het EU-certificaat voldoende is en je niet hoeft te wachten na vaccinatie.

Nu hopen dat het aan de grens goed gaat, maar dat weet ik zondag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02
RoD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Ik kon dit ook niet vinden, en ik heb het nagevraagd via de Whatsapp. Daar hebben ze bevestigd dat het EU-certificaat voldoende is en je niet hoeft te wachten na vaccinatie.

In dat geval zou een PM of post hier zeer gewaardeerd worden! & goeie reis alvast :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is voor mij een enorm interessante en belangrijke.

Ik vertrek volgende week donderdag als het goed is naar Italië (met het vliegtuig), maar deze site is de enige waar staat dat Italië vereist dat je een medisch mondkapje ophebt in het vliegtuig.

Dat heb ik op de andere genoemde sites nergens gelezen. Heeft iemand hier een tweede site/bron voor gevonden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

stefanass schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:08:
[...]

In dat geval zou een PM of post hier zeer gewaardeerd worden! & goeie reis alvast :)
Edit: niet helemaal goed begrepen. Ik meld het zondag oid wel even :Y)

[Voor 13% gewijzigd door RoD op 05-07-2021 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:03

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Goed om te weten, als het goed is ga ik 5 dagen na de 2e vaccinatie naar de Oekraïne.
Was initieel van plan om gewoon de test te doen, maar als het zonder kan is het wel handig idd.

Ben benieuwd of je zo door mag.
Voor 1 Juli werd er iig alleen naar de test gekeken, niet naar vaccinatie bewijs.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Goed om te weten, als het goed is ga ik 5 dagen na de 2e vaccinatie naar de Oekraïne.
Was initieel van plan om gewoon de test te doen, maar als het zonder kan is het wel handig idd.

Ben benieuwd.
Voor 1 Juli werd er iig alleen naar de test gekeken, niet naar vaccinatie bewijs.
Volgens mij is het op 23 juni aangepast, dat het ook met vaccinatiebewijs kan: https://visitukraine.today/

Het MFA van Oekraïne is ook bezig om wederzijdse erkenning te krijgen van de Covid-certificaten, dus ik verwachtte al geen probleem, maar het is wel fijn om het bevestigd te hebben gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is het op 23 juni aangepast, dat het ook met vaccinatiebewijs kan: https://visitukraine.today/

Het MFA van Oekraïne is ook bezig om wederzijdse erkenning te krijgen van de Covid-certificaten, dus ik verwachtte al geen probleem, maar het is wel fijn om het bevestigd te hebben gekregen.
Klinkt idd logisch, dat de pcr nog nodig was ondanks volledige vaccinatie was inderdaad op de 17e.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

_Bailey_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:54:
ook in ander topic gemeld gisteren :

Voor een ieder die komende weken per vliegtuig op vakantie gaat, controleer zeer goed wat je allemaal nodig hebt voor het land waar je naar toe gaat.

Ik zit voor mijn werk erg dicht bij het vuur en we hebben dit weekend al behoorlijk wat passagiers moeten weigeren op vluchten (Schiphol) ivm onvolledige of onjuiste/niet geldige testen/documentatie.
Wij gaan naar Italië met Ryanair overmorgen. Ik kom niet verder dan een passenger locater form en een negatieve test met certificaat. En voor de vorm nog het document van het RIVM. Volgens mij heb ik niet meer nodig. En dan heb ik meerdere bronnen gechecked:
https://www.ryanair.com/ie/en/useful-info/map-page en https://www.tui.nl/p/corona-maatregelen/italie/

Volgens mij heb ik alles, maar goed dat je het even aangeeft.

[Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 05-07-2021 13:53]

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:55:

En niet vergeten je Covid insurance :)

die was vorig jaar 60euro oid voor een jaar dekking, dus die zal niet echt veel uitkeren/verzekeren :P

(insurance was het enige wat vorig jaar zomer nodig was nadat de golf hier weg was)

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-07-2021 13:42]

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:41:
[...]

En niet vergeten je Covid insurance :)

die was vorig jaar 60euro oid voor een jaar dekking, dus die zal niet echt veel uitkeren/verzekeren :P

(insurance was het enige wat vorig jaar zomer nodig was nadat de golf hier weg was)
Ja, die kan je bij lokale clubs nog wel wat goedkoper krijgen, voor een tientje ofzo. Alleen daar moet je de Oekraïense websites een beetje voor afstruinen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funrider
Die pagina bevat ook heel wat handige informatie voor flink wat landen met ook links naar de overheid websites dus zeker ook goed die aan de start post toe te voegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Die is fijn, ook omdat je vrij makkelijk door kan klikken naar de richtlijnen ter plekke over mondkapjes. Die hoeven volgens mij nergens meer buiten, maar behalve in Scandinavië en Nederland wel bijna overal nog binnen. Handig om te checken als dat belangrijk voor je is tijdens vakantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:36
Ik ga buiten de EU met vakantie voor 3.5 weken. Hopelijk gaat het goed en niet fout. Het land is weer open voor toeristen. Ik ga met mijn vrouw mee naar o.a. Marrakech en we gaan een rondreis maken. Vorig jaar mocht ik niet, want alleen Marokkanen waren welkom. Dit jaar mag ik wel weer en zijn alle buitenlandse toeristen zoals ik welkom. Alles daar gewoon geopend. Wel baard mij zorgen, Ik lees de laatste gebeurtenissen om op de hoogte te blijven en rond de 1.000 besmettingen per dag in Marokko. Ik ga heel voorzichtig doen, mijn tweede Pfizer vaccinatie is op 21 juli en we vertrekken 21 augustus.

PCR is niet nodig, als je twee keer bent gevaccineerd. Bij terugkomst moet ik daar getest worden op de luchthaven en bij thuiskomst moet ik in quarantaine 5 dagen met opnieuw een Covid-19 test

[Voor 26% gewijzigd door van der Berg op 05-07-2021 19:12]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je weet dat heel Marokko oranje is en deel rood @van der Berg ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
99ruud99 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:13:
Je weet dat heel Marokko oranje is en deel rood @van der Berg ?
Ik maak me enorme zorgen. Ik heb al geboekt helaas via hun nationale luchtvaartmaatschappij van Marokko. Ik vlieg voor €151.11,- heen en terug (€75,11,- enkel) inlcl. Belastingen. Komt omdat hun koning 10 miljoen euro heeft geschonken aan de maatschappij, daarom id het erg goedkoop dit jaar.

Het is inderdaad oranje. Mijn leidinggevende heeft mij verteld dat ik toch bij terugkomst in quarantaine moet. 5 dagen en ik moet dan opnieuw een test ondergaan.

Oranje is dus gevaarlijk? Ik hoorde wel dat mocht het geel worden ik geen test meer hoef te doen en geen quarantaine. Daar hoef ik trouwens volgens de regels van hun niet in quarantaine

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Klopt, als het geel wordt hoef je niet in q,maar juist rood is uit aan het breiden, en dan kan je niet naar huis.
Zou het een probleem zijn als je 1 of 2 maandjes extra vakantie hebt?

Ps, weet dat reisverzekering ook niet geldt als het oranje is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:10
99ruud99 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:22:

Ligt aan de reisverzekering. Ongeveer de helft vergoedt nog wel alle niet corona-gerelateerde schade (spullen gejat, been gebroken, etc). Goed om dat even te checken. Voor mij is dit reden om mijn reisverzekering te veranderen. Ga half augustus een paar weken naar Spanje wat nu nog oranje is. Heb tegen die tijd al een paar weken de 2e prik achter de rug en durf het dan wel aan. Aanvullende ziektekostenverzekering dekt in mijn geval medische kosten nog altijd. Ergste (onwaarschijnlijke) geval moet ik daar in quarantaine maar die kosten kan ik zelf wel dragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• funrider
Allereerst bedank voor de mogelijkheid @ZieMaar! om de start post aan te vullen met informatie.
Hopelijk is het helder opgeschreven zo niet dan lees ik het graag in een DM maar ook aanvullingen zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MysticMan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Ligt aan de reisverzekering. Ongeveer de helft vergoedt nog wel alle niet corona-gerelateerde schade (spullen gejat, been gebroken, etc). Goed om dat even te checken. Voor mij is dit reden om mijn reisverzekering te veranderen. Ga half augustus een paar weken naar Spanje wat nu nog oranje is. Heb tegen die tijd al een paar weken de 2e prik achter de rug en durf het dan wel aan. Aanvullende ziektekostenverzekering dekt in mijn geval medische kosten nog altijd. Ergste (onwaarschijnlijke) geval moet ik daar in quarantaine maar die kosten kan ik zelf wel dragen.
Waar je op moet letten zijn denk ik inderdaad 2 dingen:
- ziektekosten worden tot de Nederlandse norm vergoed. En als je denkt dat die norm hoog, dan vergis je je :)
- zoek ook uit (of heb een plan b) wat je doet als je de dag voor vertrek positief test. Wat moet je doen? Wat kost je vlucht omboeken? Moet je hele gezelschap in quarantaine?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 06:41
Zelf afgelopen week naar Mallorca geweest, had de documenten etc op orde maar ben niet uitgebreid gecontroleerd. QR-code van de spaanse overheid werd wel gescand maar niet gecontroleerd, m.a.w. wat ik daar had ingevuld werd niet geverifieerd. Op het eiland zelf weinig corona maatregelen, mondkapje in binnenruimtes maar als je een keer in een restaurant naar de wc ging zonder werd daar ook niets van gezegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:19
Ik lees op meerdere sites dat reizen buiten de EU (Turkije) mogelijk is zonder PCR test mits je volledig gevaccineerd bent. Ik kan alleen nergens vinden hoe dit vaccinatie bewijs eruit zit en of QR-code van DCC is toegestaan. En zowel VWS, buitenlandse zaken en de vliegtuigmaatschappij kunnen mij niet verder helpen.

Hebben jullie een idee ?

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
99ruud99 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:22:
Klopt, als het geel wordt hoef je niet in q,maar juist rood is uit aan het breiden, en dan kan je niet naar huis.
Zou het een probleem zijn als je 1 of 2 maandjes extra vakantie hebt?

Ik neem nooit een reisverzekering en nog nooit gehad.
Ik ben ook wel een beetje bang. Ik heb even op de site van het ministerie gekeken en is Oranje en ik zie inderdaad rood bij zijn grenzen met Algerije

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:10
ZieMaar! schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Waar je op moet letten zijn denk ik inderdaad 2 dingen:
- ziektekosten worden tot de Nederlandse norm vergoed. En als je denkt dat die norm hoog, dan vergis je je :)
- zoek ook uit (of heb een plan b) wat je doet als je de dag voor vertrek positief test. Wat moet je doen? Wat kost je vlucht omboeken? Moet je hele gezelschap in quarantaine?
Met een aanvullende ziektekostenverzekering wordt bij veel verzekeraars wel gedekt tot 100% van het buitenlandse tarief dus dan is daarvoor de reisverzekering al niet meer nodig.
Het tweede is inderdaad wel een punt maar in mijn geval een risico wat goed te dragen is. Het helpt dat veel airlines nog erg flexibel zijn met wijzigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Mania-92 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:37:
Zelf afgelopen week naar Mallorca geweest, had de documenten etc op orde maar ben niet uitgebreid gecontroleerd. QR-code van de spaanse overheid werd wel gescand maar niet gecontroleerd, m.a.w. wat ik daar had ingevuld werd niet geverifieerd. Op het eiland zelf weinig corona maatregelen, mondkapje in binnenruimtes maar als je een keer in een restaurant naar de wc ging zonder werd daar ook niets van gezegd.
Hoe was het daar? Ik begreep van anderen dat het vooralsnog lekker rustig is? Wij hebben onze vakantie naar de US naar volgend jaar moeten verzetten en gaan in plaats daarvan binnenkort naar Mallorca (Playa de Muro).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19
Wij willen al jaren een grote rondreis maken via Noorwegen (al vaak geweest) naar de Noordkaap, via Finland terug (6wk) en dat zou dan vorig jaar geweest zijn na enkele jaren onafgebroken bouwen aan een huis. Uiteraard gooide corona roet in het eten en het bouwen gaat voort.

Op dit moment lijkt het er op dat het gaat lukken, we zijn dan ook onze Landrover aan het uitrusten met een daktent, stroomvoorziening etc. Dat kost dus tamelijk wat $$$ maar het is ook wel een risico.

Wij zijn allebei inmiddels 1x gevaccineerd, over 2 weken krijgen we de 2e vaccinatie. Volgens mij is het zo dat met 2 vaccinaties (+ 14dgn) en de EU QR-code je Noorwegen in mag. Dat is voor ons dan 4-aug.

Punt is dat het nog steeds wat onzeker lijkt of je nu Noorwegen in mag. Als mijn vriendin informatie leest, dan mag het niet :/ ..... Lees ik vervolgens dezelfde informatie, dan mag het wel.
Tweede punt dat voor wat twijfel zorgt is dat Nederland voor landen als Noorwegen nog steeds niet groen is en het soms lijkt alsof de ene pagina de andere tegenspreekt.

Volgens de nederlandse Reisapp vd overheid mag je Noorwegen in onder bovenstaande voorwaarden, mits je ook onder de Noorse uitzonderingen valt.

Hier een link van Noorwegen
https://www.fhi.no/en/op/...uarantine-travel-covid19/
Everyone arriving in Norway from abroad shall be in entry quarantine, with the exception of specified countries in Europe/Nordic region with sufficiently low transmission (green areas and countries), unless they are mentioned in the exemption provisions in the COVID-19 regulations.

Entry quarantine lasts for 10 days. People who are fully vaccinated or who have had COVID-19 during the past six months are exempt from entry quarantine. Protected people who have had their first vaccine dose between 3 and 15 weeks ago, and children under 18 years must go into entry quarantine, but can end quarantine if they test negative by a PCR test no earlier than three days after arrival.

Currently, only a certificate (Norwegian, Danish, Swedish or EU digital COVID-19 certificate) with a QR code that can be verified by Norwegian authorities is considered to be a secure and verifiable way to document vaccination or having had COVID-19 (the Swedish COVID-19 certificate is not yet ready for this use).
Hier staat toch: iedereen die Noorwegen in wil moet in quarantaine, m.u.v. wanneer je volledig gevaccineerd bent. Je kunt alleen aantonen dat je gevaccineerd bent met (o.a.) ee EU QR-code.
Alle andere tekst betreft andere gevallen.

Wil natuurlijk voorkomen dat we voor de grens staan met onze daktent (nog afgezien van alle investeringen die we dan gedaan hebben)

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 06-07-2021 08:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stefke schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:28:
Alle andere tekst betreft andere gevallen.
Behalve het stuk dat je je eerste prik minstens 15 weken voor vertrek gehad moet hebben, anders moet je nog steeds 3 dagen in quarantaine en dan een PCR test laten doen.

Ik lees ook maar gewoon voor wat jij post, hoor. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Nee, tussen 3 en 15 weken voor je eerste prik staat er. Wij hebben onze eerste prik dan al een week of 7 geleden gehad.

Maar volgens mij betekent dat dat wanneer je één prik hebt gehad en die dmv. een QR code kunt aantonen, dat je dan niet in quarantaine hoeft in een speciaal quarantainehotel, maar ergens anders in quarantaine kunt.

Aangezien wij fully vaccinated zijn vallen wij volgens mij sowieso buiten quarantaine
"People who are fully vaccinated or who have had COVID-19 during the past six months are exempt from entry quarantine. "

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Behalve het stuk dat je je eerste prik minstens 15 weken voor vertrek gehad moet hebben, anders moet je nog steeds 3 dagen in quarantaine en dan een PCR test laten doen.

Ik lees ook maar gewoon voor wat jij post, hoor. :P
Foute interpretatie van de tekst.

Als je ALLEEN je eerste dosis hebt gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom?
Als je ALLEEN je eerste dosis hebt gehad.
Waar staat dat?

Toegegeven, jouw interpretatie klinkt aannemelijk. Maar het staat er niet dus ik zou het alsnog even navragen.

[Voor 19% gewijzigd door bwerg op 06-07-2021 08:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wij willen ook naar Noorwegen deze zomer, en de informatie is niet helemaal duidelijk inderdaad.

Ik kwam nog de volgende informatie tegen op helsenorge over de geldigheid van Noorse Covid-19 certificaten, die iets uitgebreider is:
Rules which gives a green or red light in the COVID-19 certificate

Rules concerning vaccination
The following will result in a green control page:
  • If you have received the first of two vaccine doses, you will be given a green control page when three weeks have passed since your vaccination. You will then be considered to be protected and the green control page will last for 14 weeks after your first vaccine dose. However, you may temporarily get a red control page, as explained below.
  • If you develop COVID-19 disease during the period between your first and second vaccine doses (more than three weeks after your first vaccine dose), you will be given a temporary red control page, as explained below. You will then be considered to be fully vaccinated and, unless the circumstances change, there will be no expiry date for the green control page. However, you may temporarily get a red control page, as explained below. COVID-19 infection must be documented through registered test results. This must be either a PCR test (or equivalent laboratory method) or a rapid antigen test.
  • If you have received both doses of a vaccine, you will be given a green control page one week after the second vaccine dose. You will then be considered to be fully vaccinated and, unless the circumstances change, there will be no expiry date for the green control page*. However, you may temporarily get a red control page, as explained below. In order to count as two separate doses, sufficient time must pass between doses in accordance with the minimum requirement for the vaccine type concerned. Combinations of doses from different manufacturers will be accepted if sufficient time passed between the doses to satisfy the minimum requirement for the first type of vaccine that you received.
  • If you are only going to have one dose of a vaccine because you had COVID-19 disease more than three weeks before you were vaccinated, you will be given a green control page when one week has passed since you were vaccinated. You will then be considered to be fully vaccinated and, unless the circumstances change, there will be no expiry date for the green control page*. However, you may temporarily get a red control page, as explained below. Previous COVID-19 history must be documented through registered test results. This could be a PCR test (or equivalent laboratory method), a rapid antigen test or an antibody test performed by a microbiological laboratory. An antibody test must have been taken no later than the day before vaccination.
  • If you will only have one dose of a vaccine because the type of vaccine you have received only requires one dose, you will be given a green control page three weeks after you were vaccinated. You will then be considered to be fully vaccinated and, unless the circumstances change, there will be no expiry date for the green control page*. However, you may temporarily get a red control page, as explained below.
The following will result in a temporary red control page:
  • If you test positive following vaccination, you will get a temporary red control page for 10 days.
  • If you received your first vaccine dose less than three weeks ago.
  • If more than 14 weeks pass between your first and second vaccine doses, you will be given a red control page through to seven days after the second dose.
The following will result in a red control page:
  • If you have received the doses closer together than the minimum interval, they will be registered as one of two doses and you will be given a red control page 14 weeks after the most recent vaccination.
  • If MSIS does not contain any documentation of you having had COVID-19 disease prior to vaccination, the system will not register you as being fully vaccinated after one dose, and you will get a red control page 14 weeks after vaccination.
  • If the information registered about your vaccination is incorrect, with the result that the control system does not detect that you fulfil the requirements for a green control page.
  • If you have not been vaccinated and also do not meet the requirements for a green control page linked to a negative test result or immunity after having had COVID-19 disease.
* The technical validity is limited to a maximum of 90 days after the last download (see the section on Certificate validity).
Ik maak daaruit op dat je toegang hebt tot Noorwegen als je twee prikken hebt gehad die minimaal 3 en maximaal 15 weken uit elkaar zijn gezet.

Als jullie kinderen hebben, let dan wel op dat ongevaccineerde kinderen van 1-18 jaar oud Noorwegen niet inmogen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
Wij laten onze kinderen bij de grens achter in een quarantaine hotel ;) (We hebben er geen)

Het maakt niet uit, want wij hebben dan beide prikken, én de eerste langer dan 3 weken voor entry date (4-8)

Maar aangezien er eerst staat dat fully vaccinated people NIET in quarantaine hoeven, mag je dus concluderen dat de tweede regel gaat over mensen die maar één prik hebben gehad (3-15wk) voor entry date.

Ik denk dat dit plaatje genoeg moet zeggen

[Voor 10% gewijzigd door Stefke op 06-07-2021 08:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Even doorklikken naar https://www.helsenorge.no...applies-to-your-situation en daar staat het gewoon:
You are exempt from travel quarantine if you are fully vaccinated or have had COVID-19 during the preceding six months (counting from the day your positive test was sampled, and no longer in isolation) and are able to document this via a valid Norwegian or European COVID-19 certificate.

You do not need to provide documentation of a negative test for the corona virus, nor do you need to fill in the travel registration form or take a test at the border.
bwerg schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Waarom?

[...]

Waar staat dat?
Als je even doorklikt en iets verder kijkt dan in de TS, dan staat het er gewoon ;)
At present, the opportunity for foreigners to enter Norway is limited. This also applies to those who have received their first dose of the vaccine only.
(emphasis mine)

[Voor 36% gewijzigd door AGee op 06-07-2021 08:58]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:59
Mijn schoonvader is afgelopen weekend noorwegen binnen gerold met zijn caravan. Volledig gevaccineerd en de app op zijn telefoon.... No questions asked :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[offtopic] @Stefke Aangezien je ook naar Finland gaat kan ik je het winteroorlogmuseum vlakbij Suomussalmi aanraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ook mooi, gisteravond om 18:00 een test laten doen. De GGD zegt dat ze het resultaat uiterlijk binnen 26 uur kenbaar maken en het dan nog eens 4 uur kan duren voor het zichtbaar is in de app. Dus we moesten die slag om de arm nemen.

Nu zijn de resultaten al binnen (sinds vannacht) en is de geldigheid slechts 40 uur. Dus morgen om 11:50 loopt het certificaat af en ik ga pas om 12:55 de lucht in.

Kan ik dus opnieuw gaan, wat een gedoe...

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Waaj schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:58:
[offtopic] @Stefke Aangezien je ook naar Finland gaat kan ik je het winteroorlogmuseum vlakbij Suomussalmi aanraden.
We moeten de route nog bepalen, ook moeten we nog bepalen of we vanuit Finland via Zweden terug gaan, of via Estland, Letland, Litouwen (...) en polen. Ik denk dat dat laatste wellicht qua corona wel kan, maar politiek gezien? (volgens mij wel veilig)
De route van Stockholm naar Denemarken hebben we al enkele keren gehad, die lijkt ons minder interessant.

Als je daar tips over hebt, graag, eventueel via PM (want idd wat offtopic)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Iets erbij zetten wat er niet staat, zo kan ik het ook. :+ Maar het staat er dus wel duidelijker in andere teksten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Het gaat niet om wanneer resultaten er zijn, maar wanneer test is afgenomen. Dus gisteravond 18u.
Bovendien gaat het niet om moment van vertrek, maar moment van aankomst vliegtuig.

Weet je zeker dat het maar 40u geldig is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
loewie1984 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:59:
Ook mooi, gisteravond om 18:00 een test laten doen. De GGD zegt dat ze het resultaat uiterlijk binnen 26 uur kenbaar maken en het dan nog eens 4 uur kan duren voor het zichtbaar is in de app. Dus we moesten die slag om de arm nemen.

Nu zijn de resultaten al binnen (sinds vannacht) en is de geldigheid slechts 40 uur. Dus morgen om 11:50 loopt het certificaat af en ik ga pas om 12:55 de lucht in.

Kan ik dus opnieuw gaan, wat een gedoe...
Heb je wel de Internationale QR aangemaakt?

Zie:
https://coronacheck.nl/nl...meerdere-keren-gebruiken/
Een Nederlands testbewijs is geldig tot 40 uur na het moment van testen. [...]
Ga je naar het buitenland? De regels kunnen van land tot land verschillen. Check dus voor je vertrek de website wijsopreis.nl om te zien óf en hoe lang je internationale coronabewijs geldig is.

(Voor italie is dit volgens mij gewoon 48 uur)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Cheesy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Heb je wel de Internationale QR aangemaakt?

Zie:
https://coronacheck.nl/nl...meerdere-keren-gebruiken/
Een Nederlands testbewijs is geldig tot 40 uur na het moment van testen. [...]
Ga je naar het buitenland? De regels kunnen van land tot land verschillen. Check dus voor je vertrek de website wijsopreis.nl om te zien óf en hoe lang je internationale coronabewijs geldig is.

(Voor italie is dit volgens mij gewoon 48 uur)
Ja heb de internationale maar daar staat dan geen geldigheid op of kan ik in ieder geval niet terug zien.
Ook frapant is dat de digitale tot 11:00 morgenvroeg geldig is en de papieren tot 11:53.

Ik vind het gewoon een aanfluiting

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
loewie1984 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ja heb de internationale maar daar staat dan geen geldigheid op of kan ik in ieder geval niet terug zien.
Ook frapant is dat de digitale tot 11:00 morgenvroeg geldig is en de papieren tot 11:53.

Dat is inderdaad bijzonder dat er geen geldigheid bij staat.

Na 40 uur vervalt de Nederlandse QR, als het goed is blijft de Internationale dan nog 8 uur actief maar dat klinkt nu een beetje als een gok inderdaad.
https://coronacheck.nl/nl...de-maar-geen-nederlandse/

Wellicht omdat dit per land verschilt bedenk ik me nu. Dus is het aan de lidstaten zelf om te beoordelen of de QR nog geldig is. Italie vraag dus om 48 uur, volgens mij zit je wel safe. (Ik neem aan dat de vlucht geen 6 uur duurt ;))

[Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 06-07-2021 09:16]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Cheesy schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Dat is inderdaad bijzonder dat er geen geldigheid bij staat.

Na 40 uur vervalt de Nederlandse QR, als het goed is blijft de Internationale dan nog 8 uur actief maar dat klinkt nu een beetje als een gok inderdaad.
https://coronacheck.nl/nl...de-maar-geen-nederlandse/
Daarom nu opnieuw een afspraak gemaakt. Ze zeggen dat het tot 30 uur kan duren eer je de uitslag hebt. M.a.w. we hebben ons 48 uur voor vertrek laten testen, maar het mooie is dat de uitslag geldig is vanaf het moment dat je je hebt laten testen. In dit geval 18:00 laten testen, de uitslag is negatief, dus vanaf 18:00 gaat de geldigheid van 40 uur in, maar het kan 30 uur duren voordat je de uitslag hebt.

Nu heb ik die vannacht binnen gekregen, maar zo kun je toch niets plannen?!

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@loewie1984 Welcome to the club. Da's het contrast tussen de praktijk (hoe lang duurt het voor je je testresultaat hebt) en de theorie (de beperkte geldigheid van de testresultaten).

Wij zijn een weekje terug naar Zweden gevlogen, PCR-test mag maximaal 48u oud te zijn; nu was dat nog net voor de vakantie-rush dus onze resultaten waren snel binnen (17u30 getest, 8u30 's morgens resultaat). Maar hotel was bv. niet meer annuleerbaar binnen die termijn, etc. Zweden eist ook een test die nog geldig is bij aankomst, niet bij vertrek (Italië trouwens ook). Er zijn landen die een test die nog geldig is bij het inschepen voldoende vinden (als je bv. 10u vliegt dan wordt bij aankomst al heel hachelijk).

Buren gingen met de wagen naar Italië, die vragen inderdaad ook een testresultaat van max. 48u oud. Het komt er vaak op neer dat je al onderweg dient te zijn voor je de resultaten hebt. Collega van me vliegt regelmatig over en weer naar buitenverblijf van partner, die is ook al vaak naar de luchthaven vertrokken in afwachting van haar testresultaten :).

Stressvrij is het zeker niet.

Wat de geldigheid betreft: tenzij er op jouw resultaat expliciet staat dat het 40u geldig is lijkt het mij geldig zolang het land van transit/bestemming dat aanvaardt.

[Voor 10% gewijzigd door Borromini op 06-07-2021 09:24]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

grappig, mijn ouders zijn 1,5 week geleden naar Italië vertrokken zonder ook maar iets getest te hebben. Die zijn nu zonder PCR test in Italië.

Anyways, ik heb dus een nieuwe afspraak voor vandaag 12:30. Dubbel genaaid houd beter zeggen ze.
Als de eerste test wordt geaccepteerd is het een storm in een glas water en anders heb ik tenminste die 2de test achter de hand.

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 06:41
MaZo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 06:47:
[...]
Hoe was het daar? Ik begreep van anderen dat het vooralsnog lekker rustig is? Wij hebben onze vakantie naar de US naar volgend jaar moeten verzetten en gaan in plaats daarvan binnenkort naar Mallorca (Playa de Muro).
Ik was er verder ook nog nooit geweest dus ik weet niet hoe druk het er normaal is, maar waar wij waren (Cala D'Or) vond ik het gezellig druk. Er was genoeg leven in de brouwerij, de terrassen op de hotspots zaten goed vol (maar er was wel altijd nog een plekje te vinden) en de stranden waren ook goed bevolkt maar niet overmatig druk. Dus rustig zou ik het niet willen noemen, maar het was ook zeker niet vervelend druk. Maar wellicht dat dat ook nog heel erg afhangt van waar je bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@loewie1984 Sja, het is ondertussen wel duidelijk dat de controles op luchthavens systematischer gebeuren dan wanneer je met de wagen gaat. Onze buurvrouw zat aan m'n mouw te trekken met hulp voor dat inreisformulier voor Italië en het kluwen aan voorwaarden en de geldigheid van de test etc., terwijl haar man zat te schokschouderen 'Wat gaan ze doen als je daar staat zonder test?'

Doen alsof je neus bloedt is natuurlijk ook een optie als je met de wagen gaat. Maar dan blijf je volgens mij beter thuis. Want dat zijn ook de mensen die klagen dat het allemaal te lang duurt maar het wel zelf in de hand werken. Dat maakt het alleen maar extra zuur voor mensen die hun best doen om wel in orde te zijn zoals jij en ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Stefke schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:03:
[...]

We moeten de route nog bepalen, ook moeten we nog bepalen of we vanuit Finland via Zweden terug gaan, of via Estland, Letland, Litouwen (...) en polen. Ik denk dat dat laatste wellicht qua corona wel kan, maar politiek gezien? (volgens mij wel veilig)
De route van Stockholm naar Denemarken hebben we al enkele keren gehad, die lijkt ons minder interessant.

Als je daar tips over hebt, graag, eventueel via PM (want idd wat offtopic)
Die route gaat prima, en is ook nog eens heel leuk. Politiek? Je zit gewoon in de EU, hartstikke veilig, ik rij er vaak :) Stop maken in Tallinn, echt een gave stad, Riga, Kaunas, allemaal prachtig leuk voor een a twee dagen. In Polen ook zat te bekijken.

Dikke aanrader! Terug via Zweden is een beetje saai. Doe je het toch, dan raad ik aan Turku of Helsinki naar Stockholm, dan rijden naar Malmö en vanaf daar de boot weer nemen naar Travemunde.
Dat is veel goedkoper dan over de brug naar Copenhagen, en als je het goed timed ook veel sneller. En je kan op de boot slapen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Klinkt goed!
We hebben die route (stockholm naar denemarken en het zuiden van Zweden) al vaker gehad, incl. de bruggen naar denemarken en boten, dus dat is hooguit een backup (tevens "bekend terrein")
Qua km's maakt het ook niet zoveel uit of je zo gaat of via de Baltische staten, dus is dat laatste voorlopig het plan

[Voor 16% gewijzigd door Stefke op 06-07-2021 09:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Noorwegen loopt het vaccineren een beetje vreemd, grote steden krijgen heel erg voorrang ten opzichte van het platte land. Mijn zus van 60 heeft nog niet haar tweede prik gehad, terwijl in Oslo de jeugd er al twee heeft gehad. Daarentegen zijn er ook niet veel besmettingen op het platte land.
Maar 2 weken na je tweede prik mag je het land in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Top, dan gaan we volgens plan door! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Stefke schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:55:
Klinkt goed!
We hebben die route (stockholm naar denemarken en het zuiden van Zweden) al vaker gehad, incl. de bruggen naar denemarken en boten, dus dat is hooguit een backup (tevens "bekend terrein")
Qua km's maakt het ook niet zoveel uit of je zo gaat of via de Baltische staten, dus is dat laatste voorlopig het plan
Mocht je in Mid-Finland (omgeving Kuopio staat mijn cottage) of in Helsinki nog op zoek zijn naar een stop om te douchen &zo, stuur me gerust een berichtje!

(Afhankelijk van wanneer je gaat natuurlijk)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 06-07-2021 13:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Daar hebben we een speciaal topic voor. Ik verplaats alle reacties naar Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 09:50
loewie1984 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Bij mij hetzeflde.

Gisteren om 10:59 laten PCR testen, negatieve uitslag, maak ik de QR code aan en staat er getest om 10:00.
Mijn vlucht land morgen om 10:30 dus zou mijn uitslag net een half uur te oud zijn.

Ik heb gebeld naar de klantenservice van testenvoorjereis.nl en die zeggen doodleuk "ohjaa, hij wordt altijd afgerond naar het voorgaande hele uur"..... 8)7
Vanochtend dus nogmaals getest en nu maar hopen dat de uitslag op tijd komt want het kan 30 uur duren....

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:09
loewie1984 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:26:
grappig, mijn ouders zijn 1,5 week geleden naar Italië vertrokken zonder ook maar iets getest te hebben. Die zijn nu zonder PCR test in Italië.
Vermoedelijk hebben delen van de grijze golf in Italie hadden enkel de vaccinaties, en verder niets. Geen test, geen ePLF formulier ingevuld. Dit op basis van een kleine sample van die doelgroep inclusief mijn ouders. Ik vermoed dat de pijn pas komt als ze te maken krijgen met de autoriteiten, en ergens een keer gevraagd wordt naar de documentatie.

Toen wij recent geweest zijn hebben we het overigens wel geheel volgens het boekje gedaan; ook voor DE en CH. De sneltest (zelf betaalt, de gratis optie was er niet eens... kan ik dat nog ergens declareren? 8) ) was een sneltest, dus 0800 getest, 0815 resultaat, 0900 vertrokken. Mijn vrouw was al volledig gevaccineerd, ook ook (maar nog geen 14 dagen).

[Voor 34% gewijzigd door ijdod op 07-07-2021 16:07]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Nou jongens. Kan jullie vertellen. Vanochtend Eindhoven airport 0 controle op vaccinatie paspoort of PCR test. En bij aankomst in Pisa Italië precies hetzelfde. Ben blij dat ik er niet voor betaald heb. Ben wel blij dat ik het certificaat heb. Maar een hoop stress dus voor niets.

Nu vakantie!

discogs

• Stefke
En dat is precies waarom het nu weer misgaat. Geen controle - gewoon triest - en blij zijn dat die er ook niet zijn. Samen met de slechte discipline van Nederlanders (pak niet de vinger maar de hele hand).
Ik zou juist wíllen dat er goed gecontroleerd wordt, zodat mensen die de boel niet serieus nemen de pisang zijn en de rest niet.

Wij kunnen niet eerder dan 4-aug en moeten duizenden euro's investeren voor onze reis de komende weken. Zoals het nu loopt zie ik nog gebeuren dat wij eind juli in het buitenland niet meer welkom zijn, zelfs met dubbele inenting.

Iemand die een idee heeft wat er gebeurt als wij 4-aug wel Scandinavie inmogen, maar tijdens de vakantie de boel dermate verslechterd dat de boel eigenlijk weer in lockdown is? Zouden we dan het land niet meer uitmogen of zo?

• Boinkie
  • Laatst online: 31-03 22:43
Stefke schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:38:
En dat is precies waarom het nu weer misgaat. Geen controle - gewoon triest - en blij zijn dat die er ook niet zijn. Samen met de slechte discipline van Nederlanders (pak niet de vinger maar de hele hand).
Ik zou juist wíllen dat er goed gecontroleerd wordt, zodat mensen die de boel niet serieus nemen de pisang zijn en de rest niet.

Wij kunnen niet eerder dan 4-aug en moeten duizenden euro's investeren voor onze reis de komende weken. Zoals het nu loopt zie ik nog gebeuren dat wij eind juli in het buitenland niet meer welkom zijn, zelfs met dubbele inenting.

Iemand die een idee heeft wat er gebeurt als wij 4-aug wel Scandinavie inmogen, maar tijdens de vakantie de boel dermate verslechterd dat de boel eigenlijk weer in lockdown is? Zouden we dan het land niet meer uitmogen of zo?
Uit mag je altijd ;) Niet al te druk om maken.

• Stefke
oke....Niet dat ik het erg zou vinden om ergens in Scandinavie vast te zetten. Ik neem mijn werk mee en kan een tijdje alles remote doen, en mijn vriendin ook....

En vooralsnog ga ik er vanuit dat we het land ook wel inkomen met 2 inentingen. Maar NL staat er in het buitenland niet al te best op.

• ultimateharry
  • Laatst online: 20:43

ultimateharry

Team Slayer:-)

Stefke schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:38:

Ja eens hoor met je eerste punt.

Met betrekking tot (in)reis-beperkingen, dat is echt moeilijk te voorspellen. Zoals in andere topics ook al werd aangestipt lijkt de kans op dat soort beperkingen voor Scandinavische landen wat groter dan bijvoorbeeld Zuid-Europese landen (sterk afhankelijk van toerisme).

En logischerwijs, als je meerdere Scandinavische landen aandoet, is de kans natuurlijk groter dat er een land tussenzit dat strenger wordt (Noorwegen bijvoorbeeld).

Een land zul je an sich wel uit mogen, het probleem zal eventueel zijn het land dat je vervolgens weer binnen reist.

Vast staat dat het totaal niet nodig was om weer de gekke henkie van Europa te worden op deze manier.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-03 12:49
Vind het toch wat lastig om doorheen te komen. Wij gaan het simpel houden dit jaar, dus ik denk Duitsland in met de camper.
Wij hebben allebei al Covid gehad, maar wel meer dan 6 maanden geleden. Ik krijg nu nog een prik, je hebt in NL ook maar 1 prik nodig. Mijn vriendin wacht er nog even mee i.v.m. historische medische zaken. Dan kunnen we maar niet overal naar toe, prima. In ieder geval PCR test voordat we gaan.

Maar Duitsland is nog niet zo makkelijk met al die deelstaten. Bijvoorbeeld naar Beieren. Uiteraard lees ik de maatregelen. Het is me niet helemaal duidelijk of ik dan okee ben met 1 prik maar de Covid infectie meer dan 6 maanden geleden.
Het lijkt erop dat veel landen de Covid infectie binnen 6 maanden willen hebben, wat niet het geval is.

Zoals ik het begrijp zet je met de app het certificaat op je telefoon, maar is het aan de scanner met zijn beleid om het alsnog af te keuren. Dat is wel lastig als je al in het land bent en je hebt toch de regels verkeerd geinterpreteerd.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

!null schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:05:

Zoals ik het begrijp zet je met de app het certificaat op je telefoon, maar is het aan de scanner met zijn beleid om het alsnog af te keuren. Dat is wel lastig als je al in het land bent en je hebt toch de regels verkeerd geinterpreteerd.
Dat is inderdaad lastig.
Je certificaat geeft alleen een aantal parameters weer, hersteld van Covid (inc datering), vaccinaties gehad (inc datering) en test-resultaten (PCR, antigeen, inc datering).

Vervolgens hebben (lokale) overheden beleid, maar het meest actuele beleid vinden is soms lastig, maar vooral ook de gehanteerde definities.
Wat betekent bijvoorbeeld "volledig gevaccineerd", is dat 1 of 2 weken na je 2e vaccinatie?
Hersteld idem, is dat 6 maanden of minder, of langer?

Voor Duitsland lijkt dit toch de officiele informatie-bron voor beleid: https://www.bundesgesundh...v/coronaeinreisev-en.html

Weet je zeker dat de deelstaten ook nog eigen regelgeving hebben voor buitenlanders / reizigers?

[Voor 17% gewijzigd door ultimateharry op 08-07-2021 09:21]

• Stefke
Krijg net een melding van de reisapp, dat je voor Noorwegen 1 week na je 2e vaccinatie "volledig gevaccineerd" bent. Dat zou betekenen dat we een week eerder kunnen gaan.

Nu denk ik wel dat deze adviezen een beetje achterlopen op de actualiteit

Volledig gevaccineerd met QR is op dit moment toegang zonder restricties in Noorwegen. Hopelijk blijft dat zo

Doe met alle plezier ook nog wel een test voor entry, zelfs al is dat niet verplicht. Overal een mondkapje en afstand? prima.

[Voor 26% gewijzigd door Stefke op 08-07-2021 09:26]

• ultimateharry

ultimateharry

Voor reizigers naar Italie, hier vind je de scan-app voor Italie.
Zag links naar de apps voor andere EU-landen eerder voorbij komen hier, maar deze nog niet.

Ik krijg op dit moment een groen vinkje van de app, ondanks dat ik nog maar 1 vaccinatie (van de 2) heb gehad. NL certificaat app geeft onterecht 2/2.
Maar ik vermoed dat dit aan de NL-kant nog wel aangepast gaat worden.

[Voor 33% gewijzigd door ultimateharry op 08-07-2021 10:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• funrider
Een paar weken voor de vakantie toch weer stress of we kunnen gaan en landen gaan eisen dat we in quarantaine moeten / testen ondanks volledige gevaccineerd + 2 weken na 2e prik of zelfs niet welkom zijn (gebied/land met zeer hoog risico variant - Delta) doordat de besmettingscijfers weer zeer hoog oplopen in een week tijd en pas nu wordt de overheid wakker en gaat eerst weer advies vragen (onbegrijpelijk grijp nu in!) bron 1, bron 2, bron 3. Hoop zo dat de overheid nu eindelijk beseft dat het menens is en eerdere versoepelingen qua openen kroegen, discotheken en binnen eten in restaurants terwijl jongeren en ook nog veel 30ers, 40ers nog maar 1 prik hebben gehad. Ik hoop zo dat ze het volgende gaan doen om nog iets de (gezondheid en reisbeperkings) schade te beperkingen:

- Discotheken/Kroegen dicht
- Restaurant alleen buiten eten
- Mondneusmaskers alleen FFP2 (the real deal zoals ook in Duitsland en Oostenrijk) in openbare binnen ruimtes
- Beperking aantal mensen binnen
- Verplicht testen bij aankomst zeker vluchten uit oranje/rode gebieden (Portugal, Spanje) en direct in quarantaine als positief getest. Niet toestaan dat mensen afreizen naar oranje/rode gebieden (denk aan recente studenten/jongeren die naar Spanje, Portugal zijn gegaan en mee naar huis namen).
- Persoons vluchten tussen landen als UK tijdelijk verbieden (als dat al niet geval is)

Duitsland:
Overigens als ik bekijk wat de Duitsers aangeven (die behoorlijk streng zijn) lijken ze nog wel EU burgers uit hoog risico gebied toe te staan zonder quarantaine mits volledig gevaccineerd (en 14 dagen na 2e prik) volgens mij moet je wel zowel bij 'risico gebied' en hoog risico gebied' dit formulier ook invullen. Daarnaast op doorreis: verlaten Duitsland binnen 24 uur geeft ook de mogelijkheid door het land te reizen.

Als we echter op de 'areas of variant of concern' terecht komen (waar ook UK op staat) dan moet je 14 dagen in quarantaine ook al ben je volledig gevaccineerd en 14 dagen na je 2e prik. De laatste update is van maandag 5 juli dus waarschijnlijk iedere maandag vernieuwd :'(

Overigens staat Spanje die nu deels rood (en oranje) kleurt op ECDC kaart dus risico gebied niet op 'areas of variant of concern' bij de Duitse overheid en Portugal stond daarop maar is eraf gehaald en staat op hoog risico gebied.

Oostenrijk:
Momenteel staan we hier nog op Appendix 1 (groene lijst), mochten we op de virus variant lijst komen met UK (overigens Spanje en Portugal staan hier niet op) dan lijkt het erop dat je zelfs niet het land in mag komen als je niet een Oostenrijkse burger hebt of een grondige reden hebt dat je het land in moet :'( Er lijkt geen optie tussen te zitten qua risico gebied of hoog risico gebied dus dan komen we denk ik als toerist nog steeds binnen alleen moet je dan misschien ook weer een pre-travel clearance formulier vooraf invullen. Bron, bron 2

[Voor 40% gewijzigd door funrider op 08-07-2021 14:00. Reden: aanvulling hoog risico gebied + Duitsland + Oostenrijk]

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:43:
Nou jongens. Kan jullie vertellen. Vanochtend Eindhoven airport 0 controle op vaccinatie paspoort of PCR test. En bij aankomst in Pisa Italië precies hetzelfde. Ben blij dat ik er niet voor betaald heb. Ben wel blij dat ik het certificaat heb. Maar een hoop stress dus voor niets.

Nu vakantie!
Apart. Ik vloog vanaf Eindhoven Airport met Transavia naar Rhodos op 24 juni, en alle documenten werden zeer secuur gecontroleerd bij alle reizigers. Bij aankomst door de Grieken ook een uitgebreide controle van de documenten.

[Voor 6% gewijzigd door Dionysiou op 08-07-2021 11:59]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vind het toch wat lastig om doorheen te komen. Wij gaan het simpel houden dit jaar, dus ik denk Duitsland in met de camper.
Wij hebben allebei al Covid gehad, maar wel meer dan 6 maanden geleden. Ik krijg nu nog een prik, je hebt in NL ook maar 1 prik nodig. Mijn vriendin wacht er nog even mee i.v.m. historische medische zaken. Dan kunnen we maar niet overal naar toe, prima. In ieder geval PCR test voordat we gaan.

Maar Duitsland is nog niet zo makkelijk met al die deelstaten. Bijvoorbeeld naar Beieren. Uiteraard lees ik de maatregelen. Het is me niet helemaal duidelijk of ik dan okee ben met 1 prik maar de Covid infectie meer dan 6 maanden geleden.
Het lijkt erop dat veel landen de Covid infectie binnen 6 maanden willen hebben, wat niet het geval is.

Mijn schoonouders zijn nu met de camper in Duitsland op vakantie. En het is schrikbarend op hoeveel plaatsen ze de app niet hebben om QR-codes te scannen. Ze hebben dat maar zelden kunnen gebruiken.
Gelukkig hebben ze ook het gele boekje mee, dat scheelt een hoop.

• loewie1984

loewie1984

Dionysiou schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Apart. Ik vloog vanaf Eindhoven Airport met Transavia naar Rhodos op 24 juni, en alle documenten werden zeer secuur gecontroleerd bij alle reizigers. Bij aankomst door de Grieken ook een uitgebreide controle van de documenten.
Dit komt dan door de vliegmaatschappij, volgens mij is Transavia een dochteronderneming van KLM en kan me voorstellen dat die weer wat strikter zijn.

Wij vlogen trouwens met Ryanair.

En je kan twee kanten op denken, enerzijds welk belang heeft een luchthaven of vliegmij om dit te controleren, anderzijds ik zou ook niet naast iemand willen zitten waarvan ik niet weet dat ie gecontroleerd is of mogelijk corona besmet is maar dat je dan zo’n eikel bent dat je je kansen erop waagt om gewoon alsnog met vakantie te gaan en een ‘heel’ vliegtuig en je omgeving te kunnen besmetten

discogs

• Stefke
Dat belang is toch duidelijk? De coronacrisis smoren en hopen dat binnenkort iedereen gewoon weer kan reizen, dat is in het belang van de luchthavens. Als ze niet controleren helpen ze niet mee om de crisis aan te pakken en ze hebben er zelf veel last van.

Maar helaas, er zijn gewoon heel veel mensen die denken: ik pak mijn kans, ongeacht wat er gebeurt, dan heb ik mijn portie gehad en de rest zoekt het maar lekker uit.

• !null
anandus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Mijn schoonouders zijn nu met de camper in Duitsland op vakantie. En het is schrikbarend op hoeveel plaatsen ze de app niet hebben om QR-codes te scannen. Ze hebben dat maar zelden kunnen gebruiken.
Gelukkig hebben ze ook het gele boekje mee, dat scheelt een hoop.
Maar hoe gaat dat? Bij iedere camping controle of waar vinden die controles plaats?

En als ze alleen het gele boekje willen/kunnen zien, dan is allerlei nuance van het al gehad hebben van Covid, al dan niet met 1 prik of dat het wel/niet binnen 6 maanden is niet erg relevant.
M.a.w. dan denk ik dat al die regeltjes ook weinig zin hebben en ze gewoon 2 prikken willen zien meer dan 2 weken geleden, en anders heb je een probleem of boete?

Ampera-e (60kWh)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

de Peer

under peer review

In ieder geval PCR test voordat we gaan.
Waarom zou je voor Duitsland een PCR test laten doen voor vertrek? Dat is toch nergens voor nodig? Of ga je vliegen?

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-07-2021 13:29]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
!null schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Maar hoe gaat dat? Bij iedere camping controle of waar vinden die controles plaats?
Ja, ze zijn met de camper, dus paar dagen hier, paar dagen daar, etc.
En als ze alleen het gele boekje willen/kunnen zien, dan is allerlei nuance van het al gehad hebben van Covid, al dan niet met 1 prik of dat het wel/niet binnen 6 maanden is niet erg relevant.
M.a.w. dan denk ik dat al die regeltjes ook weinig zin hebben en ze gewoon 2 prikken willen zien meer dan 2 weken geleden, en anders heb je een probleem of boete?
Ze zijn wel heel streng verder. Geen impfbeweise? Dan kom je de camping niet op.

• !null
de Peer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Waarom zou je voor Duitsland een PCR test laten doen voor vertrek? Dat is toch nergens voor nodig? Of ga je vliegen?
Ja dat is dus het probleem.

Je mag dus zo het land in rijden, geen PCR test nodig. Maar vervolgens wil je een camping op (of hotel in?) en moet je gevaccineerd zijn, zoals anandus hieronder zegt.

Dus het hele concept van naar Duitsland gaan omdat het makkelijker is dan andere landen lijkt niet waar te zijn in de praktijk.
anandus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Ze zijn wel heel streng verder. Geen impfbeweise? Dan kom je de camping niet op.
Dus ja, wat dan als ik een prik heb (want al covid gehad), of deze nog niet 2 weken erin zit.
Kan je dan zo'n antigeen test laten zien? Of bewijs dat je al Covid hebt gehad.

[Voor 7% gewijzigd door !null op 08-07-2021 13:45]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:00:
Vakantie 2021
Hiermee kun je voor vertrek je eigen QR code checken en kijken of alles in orde is. Mochten landen dan eigen restricties hebben (bv. wel of geen 2 weken wachten na tweede prik) dan is dat gelijk duidelijk en stap je wat rustiger in de auto of het vliegtuig. Dank o.a. aan @Theebag voor de opzet en het idee.
Nu ben ik volgens het systeem 01-07-2021 volledig gevaccineerd. Italie rekent 2 weken, maar krijg toch groen.

Ga zaterdag toch test doen voor vliegen. Niet perse voor mijzelf, maar meer om het samen met de kinderen te doen :)

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ja dat is dus het probleem.

Je mag dus zo het land in rijden, geen PCR test nodig. Maar vervolgens wil je een camping op (of hotel in?) en moet je gevaccineerd zijn, zoals anandus hieronder zegt.

Dus het hele concept van naar Duitsland gaan omdat het makkelijker is dan andere landen lijkt niet waar te zijn in de praktijk.
Huh hoe kom je daar nu bij? Je kunt toch op elke hoek van de straat even een gratis sneltest doen en dan heb je na 15 minuten de uitslag. Ideaal.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ultimateharry

ultimateharry

PWM schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Nu ben ik volgens het systeem 01-07-2021 volledig gevaccineerd. Italie rekent 2 weken, maar krijg toch groen.

Ga zaterdag toch test doen voor vliegen. Niet perse voor mijzelf, maar meer om het samen met de kinderen te doen :)
Ik ben volgens de Italiaanse scan-app ook groen, heb nog maar 1 van 2 vaccinaties.
Maar heb in de NL certificate app 2/2 (foutje, dit zijn denk ik 2 eerste vaccinaties uit 2 systemen).
Ik denk dat dit nog wel wordt aangepast aan de NL kant.

• Gitarist
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:43:

Nu vakantie!
Mag ik vragen wat voor mondkapje je op had? Gewoon een "normale" of een medische?

Volgens deze site vereist Italië een 'surgical mask', maar als ik dat opzoek in het Nederlands kom ik uit bij chirurgisch mondmasker en die hoeven niet eens per sé ook 'medisch' te zijn. Oftewel die dingen die "iedereen" in Nederland op heeft/had. Maar ik wil dit uiteraard graag zeker weten ;)

• !null
de Peer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Huh hoe kom je daar nu bij? Je kunt toch op elke hoek van de straat even een gratis sneltest doen en dan heb je na 15 minuten de uitslag. Ideaal.
Dat mag waarschijnlijk ook.

Mijn punt is dat er bij andere landen gewoon staat dat je dan iedere 72 uur een negatieve test moet hebben etc. Begrijpelijk. Bij Duitsland hoeft dat zogenaamd niet en mag je er zo rondrijden.
Maar blijkbaar (wellicht afhankelijk van deelstaat) als je dan ergens gebruik van wil maken moet je alsnog laten zien.

Dan vind ik het duidelijker bij andere landen, waar gewoon staat iedere 72uur of 48uur testen.

Het is dus niet duidelijk.

Ampera-e (60kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Dat mag waarschijnlijk ook.

Mijn punt is dat er bij andere landen gewoon staat dat je dan iedere 72 uur een negatieve test moet hebben etc. Begrijpelijk. Bij Duitsland hoeft dat zogenaamd niet en mag je er zo rondrijden.
Maar blijkbaar (wellicht afhankelijk van deelstaat) als je dan ergens gebruik van wil maken moet je alsnog laten zien.

Dan vind ik het duidelijker bij andere landen, waar gewoon staat iedere 72uur of 48uur testen.

Het is dus niet duidelijk.
Als je volledig gevaccineerd bent heb je geen testen nodig.
Ben niet niet volledig gevaccineerd, dan moet je af en toe een test doen ja maar alleen als je van bepaalde voorzieningen gebruik wilt maken. Hotel, camping etc..

Lijkt mij vrij duidelijk :) en als je dus alleen op doorreis bent of in een vakantiehuisje zit oid is testen niet nodig, dat scheelt weer. Keuze is dan aan jezelf.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-07-2021 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
de Peer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:58:
[...]

Als je volledig gevaccineerd bent heb je geen testen nodig.
Ben niet niet volledig gevaccineerd, dan moet je af en toe een test doen ja maar alleen als je van bepaalde voorzieningen gebruik wilt maken. Hotel, camping etc..

Lijkt mij vrij duidelijk :) en als je dus alleen op doorreis bent of in een vakantiehuisje zit oid is testen niet nodig, dat scheelt weer. Keuze is dan aan jezelf.
Lijkt me vrij logisch bedoel je denk ik. Ik vind het ook logisch.

Maar erg duidelijk is het niet, want verschilt per deelstaat. En ik had er dus onterecht een iets rooskleuriger beeld van.

Anyway, ik denk dat het met een zootje zelftests op voorraad gewoon rondtrekken wordt. Als mijn ene prik na Covid infectie niet geaccepteerd wordt test ik alsnog ter plekke bij ingang.

Edit: En straks gaat onze status weer op geel of erger, en zijn er weer andere regels :+

[Voor 4% gewijzigd door !null op 08-07-2021 16:06]

Ampera-e (60kWh)

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Gitarist schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Mag ik vragen wat voor mondkapje je op had? Gewoon een "normale" of een medische?

Volgens deze site vereist Italië een 'surgical mask', maar als ik dat opzoek in het Nederlands kom ik uit bij chirurgisch mondmasker en die hoeven niet eens per sé ook 'medisch' te zijn. Oftewel die dingen die "iedereen" in Nederland op heeft/had. Maar ik wil dit uiteraard graag zeker weten ;)
Ik zou IIR mondkapjes bestellen, die vallen onder medisch (dus wat de tandarts bijv ook heeft). Bijv. bij https://www.hollandsemondkapjes.nl/. Al vraag ik me af of mensen het onderscheidt kunnen zien tussen medisch en niet medisch :P

Hoe zit het eigenlijk als je in Frankrijk zit en land gaat naar donkerrood en FR vereist quarantaine, moet je dan land verlaten of omdat je er al was telt die nieuwe regel niet (ervanuit gaande dat je bijv, slechts twee dagen in FR bent).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Lijkt me vrij logisch bedoel je denk ik. Ik vind het ook logisch.

Maar erg duidelijk is het niet, want verschilt per deelstaat. En ik had er dus onterecht een iets rooskleuriger beeld van.

Anyway, ik denk dat het met een zootje zelftests op voorraad gewoon rondtrekken wordt. Als mijn ene prik na Covid infectie niet geaccepteerd wordt test ik alsnog ter plekke bij ingang.

Edit: En straks gaat onze status weer op geel of erger, en zijn er weer andere regels :+
Zijn jouw zelftests geldig in Duitsland dan?

Volgens mij is het een stuk makkelijker om gewoon het Duitse systeem te volgen.

Als onze status weer geel wordt maakt dat volgens mij niet uit als je al in Duitsland bent.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 08-07-2021 16:20]

• Gitarist
  • Niet online
lost95 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Ik zou IIR mondkapjes bestellen, die vallen onder medisch (dus wat de tandarts bijv ook heeft). Bijv. bij https://www.hollandsemondkapjes.nl/. Al vraag ik me af of mensen het onderscheidt kunnen zien tussen medisch en niet medisch :P
Dank voor de tip! Ik heb een doosje besteld.
Ik vraag me ook af of een (relatieve) leek (luchthavenbeveiliging) het verschil ziet, maar goed. Dan voldoen we iig aan de vereisten...
Hoe zit het eigenlijk als je in Frankrijk zit en land gaat naar donkerrood en FR vereist quarantaine, moet je dan land verlaten of omdat je er al was telt die nieuwe regel niet (ervanuit gaande dat je bijv, slechts twee dagen in FR bent).
Pin me er niet op vast want ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat ingestelde regels geen terugwerkende kracht zullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:02
Ik lees diverse mensen roepen 'De vakantie naar het buitenland kan je vergeten', maar zijn er überhaupt nu al Europese landen die andere Europese landen weigeren o.b.v. aantal besmettingen?

En dan heb ik het vooral over de Zuid-Europese landen die graag weer geld willen verdienen (denk aan Spanje en Griekenland)? Voor zover ik kan vinden heeft sowieso Griekenland geen onderscheid gemaakt tussen landen in de EU, dus ook al wordt Nederland (donker)rood op de ECDC kaart wordt je niet geweigerd.

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Mach

[END]Avengers

Aquafreak schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:28:
Ik lees diverse mensen roepen 'De vakantie naar het buitenland kan je vergeten', maar zijn er überhaupt nu al Europese landen die andere Europese landen weigeren o.b.v. aantal besmettingen?

En dan heb ik het vooral over de Zuid-Europese landen die graag weer geld willen verdienen (denk aan Spanje en Griekenland)? Voor zover ik kan vinden heeft sowieso Griekenland geen onderscheid gemaakt tussen landen in de EU, dus ook al wordt Nederland (donker)rood op de ECDC kaart wordt je niet geweigerd.
ik zou je bijna een fles wijn kado doen als dat over twee weken ook nog geldt en ik dan eindelijk op een Grieks strand lig te relaxen :)

DUGG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aquafreak
Mach schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:42:
[...]

ik zou je bijna een fles wijn kado doen als dat over twee weken ook nog geldt en ik dan eindelijk op een Grieks strand lig te relaxen :)
Ik zal je m'n adres vast sturen O-)
Maar als ze dit van plan zijn, dan zou Griekenland toch al extra regels voor Spanje moeten hebben? Aangezien delen daarvan al een tijdje op rood staan. Zelfde geldt voor Nederland een tijdje terug, toen we nog rood waren waren er ook geen extra regels (voor zover ik weet).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aquafreak schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Ik zal je m'n adres vast sturen O-)
Maar als ze dit van plan zijn, dan zou Griekenland toch al extra regels voor Spanje moeten hebben? Aangezien delen daarvan al een tijdje op rood staan. Zelfde geldt voor Nederland een tijdje terug, toen we nog rood waren waren er ook geen extra regels (voor zover ik weet).
De verhoudingen tussen de zuidelijke landen ligt natuurlijk wel anders dan die tussen hen en Nederland.

Als ik mij goed herinner is onze minister van Financien diverse malen bijna virtueel opgeknoopt vanwege zijn (achteraf alsnog ingetrokken) weigering om geld te geven lenen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Zuid-Europese landen hebben dan wel een hekel aan ons, maar bijvoorbeeld Toscane bestaat ongeveer door 10 weken aan het Nederlandse infuus te liggen in de zomer :p

Ze zullen het dus wel lang rekken voor ze ons weigeren. Maar, zeg nooit nooit.

• Aquafreak
Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:52:
[...]

De verhoudingen tussen de zuidelijke landen ligt natuurlijk wel anders dan die tussen hen en Nederland.

Als ik mij goed herinner is onze minister van Financien diverse malen bijna virtueel opgeknoopt vanwege zijn (achteraf alsnog ingetrokken) weigering om geld te geven lenen.
Eens, maar precies wat PWM zegt; ze zijn maar al te blij met het geld dat ze verdienen door toerisme.
Over een paar weken (of maanden...?) maar eens terugkijken wat het geworden is...
Pagina: 1 2 3 ... 29 Laatste

Let op:
We bespreken hier alleen de maatregelen ed binnen vakantielanden. We gaan niet bespreken of het beleid deugt (dat kan ergens anders), of je de toegangseisen kan vermijden (dat kan nergens anders) en we gaan ook niet slowchatten.

Klagen over maatregelen of over annuleringen is ook offtopic,

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee