Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Het is de opstap naar een controlestaat, zie bijvoorbeeld dit artikel in de Metro.
Godsamme wat een conspiracy geneuzel weer, en dat voor Tweakers. Wat is deze website aan het afzakken zeg.

Uit jouw artikel:
Want waar heb je die Digital ID voor nodig? Wat dacht je van het openen van een bankrekening, het aanvragen van een rijbewijs, stemmen, belastingaangifte of een lening aanvragen. Maar ook opleiding of carrière worden geregistreerd en zelfs gedrag op social media kan worden toegevoegd.
Dat zijn allemaal dingen waar je nu al je paspoort voor moet laten zien. Alleen gaat het dan digitaal zoals we dat ook al voor sommige dingen met Digid kunnen doen. Niemand verplicht Twitter Digital ID te implementeren en als iemand dat wil verplichten hebben ze geen Digital ID nodig, zoals veel online banken al voor een paspoortscan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
@Verwijderd Jij slaat dan ook weer door de andere kant op met je blinde vertrouwen in de politiek.

Schrijf je dit ook als onzin af?
"Maar daar klinkt wel protestgeluid van wetenschappers en expert als het gaat om de privacy. Zo stelt hoogleraar privacy en identiteit Bart Jacobs van de Radboud Universiteit dat grote bedrijven dit al jaren willen. „Laten we op de pandemie meeliften en een oplossing aandragen waarbij wij de controle hebben. Je begrijpt waar dat heengaat”, stelt hij."

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:57:
@Verwijderd Jij slaat dan ook weer door de andere kant op met je blinde vertrouwen in de politiek.

Schrijf je dit ook als onzin af?
"Maar daar klinkt wel protestgeluid van wetenschappers en expert als het gaat om de privacy. Zo stelt hoogleraar privacy en identiteit Bart Jacobs van de Radboud Universiteit dat grote bedrijven dit al jaren willen. „Laten we op de pandemie meeliften en een oplossing aandragen waarbij wij de controle hebben. Je begrijpt waar dat heengaat”, stelt hij."
Ja, dat is aardige onzin. Dat is in ieder geval geen objectieve beschrijving van het probleem. Digital ID was al velen jaren voor corona in ontwikkeling en stond ook gewoon op de roadmap. Zonder corona was dat er ook gewoon gekomen.

Verder heb ik nog steeds geen uitleg gezien waarom een Europees DigiD (want dat is het in principe) nu meteen tot een controlestaat zou leiden. Of stel je dat we in Nederland al een controlestaat hebben omdat we hier DigiD hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:27:
[...]
Ik ben geen doemdenker maar ik vind dit een realistisch scenario worden. Met een beetje creativiteit plakken ze er nog een volg systeem aan. Je QR code word gescand en de EU weet gelijk waar je bent. Niet perse om je op individuele basis te volgen maar om de massa bewegingen te volgen die mogelijk interessant kunnen zijn voor andere doeleinden.
Maar waar wil je de QR code dan scannen op het vliegveld?
Voor EU vluchten zit je gewoon binnen schengen, en wordt er niks gescand, je komt ook niet langs de douane in dat geval.

Hoogstens dat je bij de incheckbalie iets moet laten zien?
maar laatste keer dat ik daar was (begin januari) werd er:
niks gescand bij die incheckbalie
niks gescand bij security check
niks gescand bij de gate.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@YakuzA @Verwijderd ik zeg dat ik het voor de nabije toekomst een realistisch scenario vind.
Op Schiphol zijn zat momenten te vinden voor het tonen en scannen van de QR of straks een eventuele digitale ID. Je kunt nu misschien nog redelijk anoniem vliegen binnen schengen (alleen de luchtvaartmaatschappij ziet je id om te checken dat de goede persoon zijn vliegticket / boardingpass haalt) maar ik garandeer je wel dat met de komst van een EU ID dat dit veranderd. Dan zal een luchtvaartmaatschappij aangesloten moeten zijn op het centrale systeem om de juiste is gegevens te kunnen controleren of in te zien. En op dat moment weet 'de EU' ook dat jij aanboord gaat. Daar zitten voor de opsporingsinstanties zoveel voordelen aan dat dit zeker gaat komen.

Binnen nu en twee jaar komt er een EU breed grens systeem op de Europese luchthavens zodat de uitreizen (uit de EU) beter worden vastgelegd. Nu kan een illegale vreemdeling Nederland verlaten zonder dat wij het weten via bijvoorbeeld Brussel airport. Dat is volgend jaar over.
En voor deze twee voordelen vindt ik het een ok idee.
Maar houdt het daar ook op? Ik weet het niet de mogelijkheden zijn dan legio.

Opmerking: ik werk voor de overheid en heb bij verschillende opsporingsinstanties gewerkt. Ben ook begonnen op Schiphol. Mogelijkheden die er zijn worden gebruikt en de randjes van de wetgeving worden daarbij opgezocht. Dat zie je altijd gebeuren bij nieuwe mogelijkheden .

[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 04-02-2022 14:50 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:48:
@YakuzA @Verwijderd ik zeg dat ik het voor de nabije toekomst een realistisch scenario vind.
Op Schiphol zijn zat momenten te vinden voor het tonen en scannen van de QR of straks een eventuele digitale ID. Je kunt nu misschien nog redelijk anoniem vliegen binnen schengen (alleen de luchtvaartmaatschappij ziet je id om te checken dat de goede persoon zijn vliegticket / boardingpass haalt) maar ik garandeer je wel dat met de komst van een EU ID dat dit veranderd. Dan zal een luchtvaartmaatschappij aangesloten moeten zijn op het centrale systeem om de juiste is gegevens te kunnen controleren of in te zien. En op dat moment weet 'de EU' ook dat jij aanboord gaat. Daar zitten voor de opsporingsinstanties zoveel voordelen aan dat dit zeker gaat komen.

Binnen nu en twee jaar komt er een EU breed grens systeem op de Europese luchthavens zodat de uitreizen (uit de EU) beter worden vastgelegd. Nu kan een illegale vreemdeling Nederland verlaten zonder dat wij het weten via bijvoorbeeld Brussel airport. Dat is volgend jaar over.

Opmerking: ik werk voor de overheid en heb bij verschillende opsporingsinstanties gewerkt. Ben ook begonnen op Schiphol. Mogelijkheden die er zijn worden gebruikt en de randjes van de wetgeving worden daarbij opgezocht. Dat zie je altijd gebeuren bij nieuwe mogelijkheden .
*knip*

Passagierslijsten gaan voor inter Europese vluchten al naar de autoriteiten. En dat gewoon met papieren passpoorten. Diezelfde passpoorten die je gewoon moet laten zien op het vliegveld.

Hoop woorden om te zeggen dat je geen idee hebt over hoe Digital ID werkt en wat het verandert. :+

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 06-02-2022 13:39 . Reden: Sneren laten we achterwege. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
@Verwijderd dat er nu lijsten worden verzonden aan de autoriteiten is onzin. Dat gebeurt nu niet auto automatisch. Maar ik ben klaar met deze discussie ik houd er niet van om beledigd te worden. Doe eens even normaal man.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 04-02-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:00:
@Verwijderd dat er nu lijsten worden verzonden aan de autoriteiten is onzin. Dat gebeurt nu niet auto automatisch. Maar ik ben klaar met deze discussie ik houd er niet van om beledigd te worden. Mafkees.
https://ec.europa.eu/home...senger-name-record-pnr_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja dat is wat ik bedoel, dat moet nog volledig worden geïmplementeerd. Op Schiphol werkt de Kmar nog met systemen uit de jaren 80 en er gaan vanuit ander EU luchthavens nu geen signalen naar bijvoorbeeld het Nederlandse Basissysteem Vreemdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Ja dat is wat ik bedoel, dat moet nog volledig worden geïmplementeerd. Op Schiphol werkt de Kmar nog met systemen uit de jaren 80 en er gaan vanuit ander EU luchthavens nu geen signalen naar bijvoorbeeld het Nederlandse Basissysteem Vreemdelingen.
Digital ID heeft hier echt niks mee te maken en het coronapaspoort al helemaal niet.
On 27 April 2016, the European Parliament and Council adopted a Directive on the use of passenger name record (PNR) data for the prevention, detection, investigation, and prosecution of terrorist offences and serious crimes.

It defines the responsibilities of EU countries regarding the collection of PNR data, requiring them to:

establish specific entities responsible for the collection, storage, and processing of PNR data ̵ the so-called passenger information units (PIUs)Deze link in een andere taal bekijkenEN•••, as amendedDeze link in een andere taal bekijkenEN••• and
adopt a list of competent authorities entitled to request or receive PNR data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Verwijderd dat stel ik ook nergens. Ik zeg alleen dat het uiteindelijk makkelijk te koppelen is en dat de verschillende EU opsporingsinstanties daar echt wel op aan zullen dringen.
Als de politieke wil er op dat moment is dan is dat allemaal vrij makkelijk aan elkaar te knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:11:
@Verwijderd dat stel ik ook nergens. Ik zeg alleen dat het uiteindelijk makkelijk te koppelen is en dat de verschillende EU opsporingsinstanties daar echt wel op aan zullen dringen.
Als de politieke wil er op dat moment is dan is dat allemaal vrij makkelijk aan elkaar te knopen.
Dus het Digital ID maakt bestaande processen efficiënter. Wat was precies het probleem dan ook alweer?

Als het Parlement tegen Digital ID stemt zijn die passagierslijsten er nog steeds. Alleen moet dan een arme stakker op Schiphol met jaren 80 systemen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:48:

ETIAS komt er inderdaad voor alle non-EU/Schengen personen.

Echter is dat al een jaartje of 5 in de pijplijn inderdaad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Dus het Digital ID maakt bestaande processen efficiënter. Wat was precies het probleem dan ook alweer?

Als het Parlement tegen Digital ID stemt zijn die passagierslijsten er nog steeds. Alleen moet dan een arme stakker op Schiphol met jaren 80 systemen werken.
Het gaat mij in de basis om 'function creep' te voorkomen. Je wilt deze mogelijkheden allemaal niet op de plank hebben liggen als er overheden een hele andere kant op willen als het volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Het gaat mij in de basis om 'function creep' te voorkomen. Je wilt deze mogelijkheden allemaal niet op de plank hebben liggen als er overheden een hele andere kant op willen als het volk.
Ok, dus we zijn van "het zorgt voor een controlestaat" (woorden van een andere Tweaker) en "straks weet de EU van iedere burger waar ze zijn als de QR code gescand wordt", naar "het verandert nu eigenlijk niets maar ik ben bang voor functioncreep" gegaan.

Toch wel wat genuanceerder allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
*knip*Ik zeg in mijn eerste reactie al dat ik het een 'realistisch scenario' vind.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 06-02-2022 13:40 . Reden: Sneren laten we achterwege. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:24:
@Verwijderd was lezen zo moeilijk dan? Ik zeg in mijn eerste reactie al dat ik het een 'realistisch scenario' vind.
De thread eraan voorgaand, welke jij bevestigde, was toch wat minder genuanceerd. Daarnaast wordt die in de context geplaatst dat de huidige corona QR hier de voorbode voor zou wezen, terwijl die roadmap al lang stond. Ook die nuance breng jij, noch alle andere, in.

De suggestie wordt gewekt dat de coronapas en Digital ID een of ander vooropgezet plan is naar een Orwelliaanse beveiligingsstaat. Dat de coronapas daarin zou bijdragen, of dat door de coronapas Digital ID is opgekomen, is gewoon onwaar.

Als je dan verder wel in die beveiligingsstaat gelooft dan is dat prima, maar begin dan een topic om daarover te filosoferen, in plaats van suggereren dat de coronapas een logische volgende stap daarnaartoe is. Dat bevuilt namelijk deze discussie, en geeft de keiharde conspiracy nuts alleen maar meer munitie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@Verwijderd oh nee joh. Een vooropgezet plan, haha daar zijn de overheden te log en te dom voor. Het zijn meer 'gelegenheidsdieven' van onze vrijheden. Telkens weer langzaam een stukje meer controle etc etc.

Maar zet een Europese denktank in (als de EU meer controle wil) en je komt vervolgens wel een heel eind.

[ Voor 20% gewijzigd door Cobb op 04-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Ja, dat is aardige onzin. Dat is in ieder geval geen objectieve beschrijving van het probleem. Digital ID was al velen jaren voor corona in ontwikkeling en stond ook gewoon op de roadmap. Zonder corona was dat er ook gewoon gekomen.

Verder heb ik nog steeds geen uitleg gezien waarom een Europees DigiD (want dat is het in principe) nu meteen tot een controlestaat zou leiden. Of stel je dat we in Nederland al een controlestaat hebben omdat we hier DigiD hebben?
Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/9e6d5dcfa3_schermafbeelding_2021-12-11_om_10.50.31.png?w=600&s=d9c30e3481f99974b6de4963a8cda94d

Wetenschappers waarschuwen voor een nieuwe digitale identiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals met DigiD nu in Nederland, of alle andere digitale interacties die we aangaan.

Is DigiD ook dystopisch? Zo nee, waarom het Digital ID dan wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Zoals met DigiD nu in Nederland, of alle andere digitale interacties die we aangaan.

Is DigiD ook dystopisch? Zo nee, waarom het Digital ID dan wel?
DigiD is iets van Nederland en wordt in beperkte mate gebruikt. Als het aan de EC ligt hebben we uiteindelijk een digitale pas beschikbaar tot de gehele EU met een stuk meer gegevens dan waar DigiD momenteel voor gebruikt wordt. Bovendien hoef je geen DigiD te hebben om alles te kunnen regelen.

Dat het jou geen zorgen baart ("ik heb toch niets te verbergen" toch?) wilt niet zeggen dat het geen verontrustende ontwikkeling is. Vooral door de lobby en invloed van big tech.

[ Voor 18% gewijzigd door MaZo op 04-02-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MaZo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:17:
[...]
DigiD is iets van Nederland en wordt in beperkte mate gebruikt. Als het aan de EC ligt hebben we uiteindelijk een digitale pas beschikbaar tot de gehele EU met een stuk meer gegevens dan waar DigiD momenteel voor gebruikt wordt. Bovendien hoef je geen DigiD te hebben om alles te kunnen regelen.

Dat het jou geen zorgen baart ("ik heb toch niets te verbergen" toch?) wilt niet zeggen dat het geen verontrustende ontwikkeling is. Vooral door de lobby en invloed van big tech.
Ah, dus nog een functioncreep, en geen concrete aanwijzingen dat dit dystopisch ingezet gaat worden.

Ben een groot voorstander van privacy, maar de blinde paniek voor Digital ID zou niet de focus moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Ah, dus nog een functioncreep, en geen concrete aanwijzingen dat dit dystopisch ingezet gaat worden.

Ben een groot voorstander van privacy, maar de blinde paniek voor Digital ID zou niet de focus moeten zijn.
Maar ga je wachten tot het moment dat het verkeerd wordt gebruikt en zeggen "shit, hadden we maar" of ga je vooral extra kritisch zijn? Natuurlijk zijn die aanwijzingen er nu niet, dan gaan regeringen het er niet doorheen krijgen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De DigiD heeft natuurlijk een heel andere scope en toepassing dan een Europees digitaal ID waar men aan werkt, die vergelijking gaat volkomen mank.

Er is niets mis met kritisch zijn op nieuwe digitale mogelijkheden tot traceren in de handen van op technisch vlak incapabele partijen (lees: overheden). Nu geen reden tot paniek zien betekent niet dat je automatisch gelijk hebt, ik ben in die zin ook wel benieuwd naar argumenten waarom het niet buiten kaders zou kunnen gaan die we nu niet willen?

Op zich hoeft er niets mis te zijn met een digitale identiteit waar landen onderling over samenwerken, dat kan best voordelen bieden. Maar dan moet het technisch en juridisch wel echt helemaal kloppen, en dat is nu net waar overheden niet in uitblinken. Die van ons ook zeker niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Maar ga je wachten tot het moment dat het verkeerd wordt gebruikt en zeggen "shit, hadden we maar" of ga je vooral extra kritisch zijn? Natuurlijk zijn die aanwijzingen er nu niet, dan gaan regeringen het er niet doorheen krijgen 8)7
Dan moeten we DigiD ook maar stopzetten, waarom zouden we wachten tot het misbruikt wordt? En mobiele telefoons, de overheid kan massaal surveilleren als ze dat willen, beter mobiele telefoons maar afschaffen. Over-the-air-updates voor autos? Mee kappen, straks kan de overheid zien waar je bent geweest met je auto. Biometrisch paspoort had nooit doorgevoerd moeten worden, wie weet wordt dat ooit misbruikt.

Als je technische vooruitgang wil stopzetten omdat het mogelijkerwijs ooit misbruikt gaat worden dan ben je ver heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:06:
De DigiD heeft natuurlijk een heel andere scope en toepassing dan een Europees digitaal ID waar men aan werkt, die vergelijking gaat volkomen mank.
Nou, leg dan eens uit wat het zo fundamenteel anders maakt. Behalve dat het door NL vs EU beheert wordt. Of wat iDin poogt te doen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter aanvulling nog even een lijst van organisaties die toegang hebben tot DigiD, eHerkenning en iDin:
https://www.digid.nl/wat-is-digid/wie-doen-mee/
https://www.idin.nl/consumenten/waar-idin-gebruiken/
https://www.eherkenning.n...iken/waar-u-kunt-inloggen

Wat highlights, de Mediamarkt, alle banken en verzekeraars, advocatenkantoren, gemeenten, waterschappen, sommige hoge scholen, uwv, douane, pensioenfondsen, zorgverzekeraars, etc etc etc...

Maar als we die systemen samentrekken in een Europees geheel DAN pas gaan we te ver?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Verwijderd blijf rustig, dat discussieert prettiger. :)

Je noemt nu commerciële initiatieven naast DigiD, dat is wat anders. Die ben ik ook geen voorstander van en zodra dat soort zaken verplicht worden heb je mij op de kast. Ik heb een DigiD nu alleen nodig als ik mij via internet wil legitimeren bij een overheidsdienst, als makkelijke vervanger van mijn paspoort aan de balie. Ik heb het niet nodig als ik mij wil verplaatsen of ergens naar binnen wil. Kom ik bij een fysieke toegangscontrole, dan is nooit een digitale check nodig.
Behalve dan nu, met dat verwerpelijke CTB.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:35:
@Verwijderd

Ik heb een DigiD nu alleen nodig als ik mij via internet wil legitimeren bij een overheidsdienst, als makkelijke vervanger van mijn paspoort aan de balie.
Onjuist, pensioenfondsen, verzekeraars en zorginstellingen bieden het ook aan, sommige zelfs verplicht.
Ik heb het niet nodig als ik mij wil verplaatsen of ergens naar binnen wil. Kom ik bij een fysieke toegangscontrole, dan is nooit een digitale check nodig.
Behalve dan nu, met dat verwerpelijke CTB.
Digital ID dan wel? Want je zegt dat mijn vergelijking van DigiD met Digital ID mank gaat. Dat staat in zijn geheel los van het CTB wat je nu net pas aanhaalt. Digital ID roadmap stond al jaren voor corona, en CTB kan prima zonder Digital ID (zie de huidige situatie).

Dus vanwaar wordt Digital ID er bij de haren bij gesleept als zijnde een of ander opportunistisch plan om een controlestaat in te voeren over de rug van de coronacrisis om is mij een groot raadsel. (Ik insinueer niet dat dat jouw stelling is, maar een tendens in dit topic.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Dan moeten we DigiD ook maar stopzetten, waarom zouden we wachten tot het misbruikt wordt? En mobiele telefoons, de overheid kan massaal surveilleren als ze dat willen, beter mobiele telefoons maar afschaffen. Over-the-air-updates voor autos? Mee kappen, straks kan de overheid zien waar je bent geweest met je auto. Biometrisch paspoort had nooit doorgevoerd moeten worden, wie weet wordt dat ooit misbruikt.

Als je technische vooruitgang wil stopzetten omdat het mogelijkerwijs ooit misbruikt gaat worden dan ben je ver heen.
Stopzetten of kritisch zijn, zijn 2 verschillende zaken. Noem eens wat voordelen van een digitaal ID? Ik zie wel wat nadelen. Namelijk dat het een overheids initiatief is, waardoor je nu al weet dat het binnen de kortste keren gehackt is. De voordelen die men noemt zijn allemaal minutieus. Leuk dat je lekker makkelijk een lening kunt aanvragen (want je hebt al de benodigde gegevens bij de hand). Top. Gaat me per jaar zeker 0 minuten winst opleveren 8)7 Ik zie wel een nadeel: 1 hack en niet alleen je BSN maar al je relevante papieren liggen op straat.

"72% van alle gebruikers wil weten hoe sociale media hun gegevens verwerken. 63% van alle EU-burgers wil een unieke en veilige digitale identiteitskaart voor alle onlinediensten, blijkt uit een Eurobarometer-enquête."

Volgens de website van de EU. Top. Denk je nou echt dat als je inlogt met een digitaal ID, Facebook opeens niet bijhoudt wie je bent en wat je doet? Sterker, het is juist nog beter te volgen! Je hebt daarmee immers niet alleen gewoon een geldige login maar je bent ook nog eens perfect naar een persoon te herleiden. Goh wat een voordeel |:(

Ik zeg dat je per se tegen moet zijn maar het verhaaltje op de website klinkt natuurlijk hartstikke mooi. Het leven wordt er zoveel makkelijker door. Ik mis alleen de eerlijkheid in het verhaal dat het leven ook door de overheid er veel makkelijker door wordt. En overheden staan niet echt bekent om hun eerlijkheid, er zit altijd een politieke agenda achter.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Ik zie wel een nadeel: 1 hack en niet alleen je BSN maar al je relevante papieren liggen op straat.
Sorry, maar als je denkt dat Digital ID zo werkt, dan zou ik in plaats van kritisch wezen op Digital ID vooral eens kritisch wezen op je eigen vermogen om onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MaZo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:17:
[...]
En daarbij is DigiD niet verplicht om te hebben. Dus wie deze digitale identiteit niet wil hoeft geen account te laten aanmaken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:23:
[...]

En daarbij is DigiD niet verplicht om te hebben. Dus wie deze digitale identiteit niet wil hoeft geen account te laten aanmaken.
Digital ID ook niet overigens:
If you're not interested, that's ok. It's not compulsory to get the app.

But EU countries will be required to offer a digital ID system to its residents. Likewise, public and private services will be required to accept the new ID, but they can't make it compulsory for users either.

Thomas Lohninger, vice president at digital rights group EDRi, worries that the Commission hasn't taken into account people who don't want a digital ID, leaving them at a disadvantage if companies or governments start providing incentives for people to use it.
https://www.politico.eu/article/eu-europe-digital-id
Beschikbaar voor alle burgers, inwoners en bedrijven in de EU die dat willen.
https://ec.europa.eu/info...opean-digital-identity_nl

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Digital ID ook niet. Dat had je ook met 2 minuten Googlen kunnen vinden:
Zucht, mijn reactie ging over het Nederlandse DigiD en niet over Digital ID. Dus waarom ik dat laatste had moeten opzoeken ontgaat mij.

Een verplichting kan sowieso niet, simpelweg vanwege het feit dat er nog veel mensen zijn zonder internet en/of een smartphone. Dat is zo logisch dat het niet eens opgezocht hoeft te worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Zucht, mijn reactie ging over het Nederlandse DigiD en niet over Digital ID. Dus waarom ik dat laatste had moeten opzoeken ontgaat mij.

Een verplichting kan sowieso niet, simpelweg vanwege het feit dat er nog veel mensen zijn zonder internet en/of een smartphone. Dat is zo logisch dat het niet eens opgezocht hoeft te worden.
Je reageert op iemand die claimt dat Digital ID erger is dan DigiD. Door dan te stellen "DigiD is niet verplicht" wekte je bij mij de suggestie dat je daarmee bedoelde "... en Digital ID wel" om zijn punt kracht bij te zetten.

Mijn excuses voor de verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Digital ID wordt dan niet verplicht maar hoe gaat dat straks in de praktijk uitpakken dan?
Ze willen bijvoorbeeld dat je met Digital ID sneller en makkelijker een hypotheek kan aanvragen. Dat kan met digital ID omdat daar al je financiële gegevens in staat/worden opgeslagen.
Geef het een jaartje en de banken willen geen ouderwets papieren verzoek meer in behandeling nemen vanwege de 'fraude gevoeligheid'.

Of een nieuw telefoonabonnement, zelfde laken pak.

Op vakantie en een ander EU land? Straks al je medische gegevens en je verzekering in de Digital ID.

Over 5 jaar een nieuwe zwaardere Corona variant. Tja de QR code app infrastructuur voldoet niet meer aan de laatste veiligheidseisen (want 3 jaar niets mee gedaan). Laten we de QR code maar in Digital ID doen, dat is er al.

Hoelang is die echte vrij keuze houdbaar denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:21:
Digital ID wordt dan niet verplicht maar hoe gaat dat straks in de praktijk uitpakken dan?
Ze willen bijvoorbeeld dat je met Digital ID sneller en makkelijker een hypotheek kan aanvragen. Dat kan met digital ID omdat daar al je financiële gegevens in staat/worden opgeslagen.
Geef het een jaartje en de banken willen geen ouderwets papieren verzoek meer in behandeling nemen vanwege de 'fraude gevoeligheid'.

Op vakantie en een ander EU land? Straks al je medische gegevens en je verzekering in de Digital ID.

Over 5 jaar een nieuwe zwaardere Corona variant. Tja de QR code app infrastructuur voldoet niet meer aan de laatste veiligheidseisen (want 3 jaar niets mee gedaan). Laten we de QR code maar in Digital ID doen, dat is er al.

Tsja, op deze manier kun je alles wel neerschieten. Jij had in de jaren 90 geargumenteerd dat het internet niet uitgerold mocht worden want het zou voor spionage gebruikt gaan worden (en je had nog gelijk gehad ook).

Stel er staat een fascistische regering op in Nederland. Dan rolt die toch wel alles uit om controle te krijgen. Alsof de dictator denkt "oh shit de Digital ID is niet door het democratisch gekozen parlement gekomen. Nu kan ik die niet meer invoeren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:21:

Ironische aan jouw standpunt is ook dat dat Europees coronpaspoort er al is, maar jij beredeneert tegen Digital ID omdat dat misschien ooit een alternatief voor het bestaande coronapaspoort zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Even een vraag, hopelijk zit hier iemand met de benodigde kennis.

Hoe kan het dat je achteraf nog kan onderzoeken of iemand gevaccineerd is, (en niet genezen op een natuurlijke manier) als dit vaccin uit het bloed zou geraken na een aantal weken?

https://nos.nl/artikel/24...audeurs-om-te-controleren

https://www.cbg-meb.nl/on...dat%20het%20virus%20heeft.
Een vaccin verdwijnt binnen vier tot zes weken uit je lichaam. Door de vaccinatie raak je dus niet besmet met het virus. Je kunt het coronavirus alleen krijgen van een ander mens dat het virus heeft.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BertV schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:30:
Even een vraag, hopelijk zit hier iemand met de benodigde kennis.

Hoe kan het dat je achteraf nog kan onderzoeken of iemand gevaccineerd is, (en niet genezen op een natuurlijke manier) als dit vaccin uit het bloed zou geraken na een aantal weken?

https://nos.nl/artikel/24...audeurs-om-te-controleren

https://www.cbg-meb.nl/on...dat%20het%20virus%20heeft.
[...]
Dat kunnen ze zien aan de types anti-stoffen in het bloed.

Van een vaccin zie je dat de antistoffen allemaal hetzelfde zijn (tegen de specifieke spikes die je lichaam aangemaakt heeft door het vaccin)
Van een besmetting zien ze allemaal verschillende antistoffen voor verschillende spikes.
(zo stond het in mijn Pienter RIVM documentatie iig :) )

/verder meer iets voor het vaccin topic oid :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Tsja, op deze manier kun je alles wel neerschieten. Jij had in de jaren 90 geargumenteerd dat het internet niet uitgerold mocht worden want het zou voor spionage gebruikt gaan worden (en je had nog gelijk gehad ook).

Stel er staat een fascistische regering op in Nederland. Dan rolt die toch wel alles uit om controle te krijgen. Alsof de dictator denkt "oh shit de Digital ID is niet door het democratisch gekozen parlement gekomen. Nu kan ik die niet meer invoeren."
Daar gaat het mij allemaal niet om. Waar het mij om gaat is dat een Digital ID nagenoeg alle informatie over jouw straks in één programma/app gooit. Dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Daar gaat het mij allemaal niet om. Waar het mij om gaat is dat een Digital ID nagenoeg alle informatie over jouw straks in één programma/app gooit. Dat is vragen om problemen.
Dat doet het Europese Digital ID helemaal niet. Net zoals DigiD dat niet doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:41:
Onjuist, pensioenfondsen, verzekeraars en zorginstellingen bieden het ook aan, sommige zelfs verplicht.
Dat ontkracht geenszins mijn stelling.
Digital ID dan wel? Want je zegt dat mijn vergelijking van DigiD met Digital ID mank gaat. Dat staat in zijn geheel los van het CTB wat je nu net pas aanhaalt. Digital ID roadmap stond al jaren voor corona, en CTB kan prima zonder Digital ID (zie de huidige situatie).

Dus vanwaar wordt Digital ID er bij de haren bij gesleept als zijnde een of ander opportunistisch plan om een controlestaat in te voeren over de rug van de coronacrisis om is mij een groot raadsel. (Ik insinueer niet dat dat jouw stelling is, maar een tendens in dit topic.)
Je ridiculiseert het nu wat, dat is niet de tendens die ik in dit topic herken. Ik zie alleen dat er velen zin die iets minder klakkeloos willen aannemen dat er alleen maar positieve punten aan een digitale identiteit zitten. Wat je alleen ziet, zoals vaker in discussies, is dat de argumenten steeds extremer of verder gezocht worden om het kracht bij te zetten, net zoals tegenhangers steeds meer bagatelliseren tot op het naïeve af.

Daarnaast staar jij je nu helemaal blind op wat de digital ID was voor de crisis, maar dat is natuurlijk niet waar de discussie over gaat. Het gaat om de plannen nu en in de toekomst, en de geluiden die overheden daar nu over geven. Dát is waar de zorg vandaan komt, niet het digitale ID op zich.

Verder snap ik heel goed dat wij als Nederland wel uit mogen kijken als het gaat om Europese samenwerkingen op dat vlak. Je krijgt namelijk te maken met een breed spectrum aan culturen en opvattingen en moet maar afwachten waar de uiteindelijke grenzen van toepassing van zo'n mechanisme gaan liggen.
Zo heb je nu landen die heel erg de persoonlijke vrijheid van mensen nastreven, en je hebt landen die er geen enkel probleem mee hebben mensen op te sluiten en vaccinatie verplicht te maken. Ga je daarin mee als Nederland zijnde dan verlies je een deel van je eigen identiteit en ga je meeliften op de besluiten van het geheel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Dat ontkracht geenszins mijn stelling.

[...]

Je ridiculiseert het nu wat, dat is niet de tendens die ik in dit topic herken. Ik zie alleen dat er velen zin die iets minder klakkeloos willen aannemen dat er alleen maar positieve punten aan een digitale identiteit zitten. Wat je alleen ziet, zoals vaker in discussies, is dat de argumenten steeds extremer of verder gezocht worden om het kracht bij te zetten, net zoals tegenhangers steeds meer bagatelliseren tot op het naïeve af.

Daarnaast staar jij je nu helemaal blind op wat de digital ID was voor de crisis, maar dat is natuurlijk niet waar de discussie over gaat. Het gaat om de plannen nu en in de toekomst, en de geluiden die overheden daar nu over geven. Dát is waar de zorg vandaan komt, niet het digitale ID op zich.

Verder snap ik heel goed dat wij als Nederland wel uit mogen kijken als het gaat om Europese samenwerkingen op dat vlak. Je krijgt namelijk te maken met een breed spectrum aan culturen en opvattingen en moet maar afwachten waar de uiteindelijke grenzen van toepassing van zo'n mechanisme gaan liggen.
Zo heb je nu landen die heel erg de persoonlijke vrijheid van mensen nastreven, en je hebt landen die er geen enkel probleem mee hebben mensen op te sluiten en vaccinatie verplicht te maken. Ga je daarin mee als Nederland zijnde dan verlies je een deel van je eigen identiteit en ga je meeliften op de besluiten van het geheel.
Ok, ik ga mee met je scenario. Laten we zeggen dat Oostenrijk in 2025 ongevaccineerden gaat opsluiten.
  • Oostenrijk heeft geen Digital ID nodig om die wet door te voeren.
  • Oostenrijk heeft geen Digital ID nodig om van hun eigen burgers te weten of ze gevaccineerd zijn of niet (dat weten ze nu ook al).
  • Oostenrijk heeft geen Digital ID nodig om van Europese burgers te weten of ze gevaccineerd zijn of niet.
Ergo, wat andere lidstaten ook voor fascistische wetten aannemen, die komen er toch wel met of zonder Digital ID.

Zelfde hier in Nederland. Als morgen alle ongevaccineerden een liedje moeten zingen voordat ze de winkel in mogen heeft het bestaan van DigiD echt geen enkele invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:42
Gonadan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:06:
Wat is het verschil dan? Je doet alsof dit heel duidelijk is, maar voor mij is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Wat is het verschil dan? Je doet alsof dit heel duidelijk is, maar voor mij is dat niet zo.
Die vraag ontwijken alle tegenstanders maar al te graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Dit maakt de discussie wel heel moeilijk, iedereen kan zijn eigen denkbeelden projecteren op de 'digital ID' en daar helemaal los op gaan.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Verwijderd natuurlijk wel, je plaveit de weg. Enig historisch besef is hier wel op z'n plaats als je het over fascisten hebt, want juist een bepaalde registratie met persoonsgegevens die initieel alleen maar handig leek heeft uiteindelijk aanzienlijk bijgedragen aan heel veel leed. Maar die kant moet je juist niet op willen met de discussie want het wordt alleen maar extremer. Juist door met fascisten te komen ridiculiseer je alwéér de zorgen van tegenstanders.

Een discussie waarvan ik mij afvraag of hij überhaupt nog zin heeft. Je lijkt niet bereid inhoudelijk te argumenteren waarom de privacybezwaren die men heeft niet in de praktijk gebracht zouden kunnen worden. De bewijslast ligt volledig bij de critici en het enige weerwoord is een combinatie van 'er is niets aan de hand' met 'als de fascisten komen winnen ze toch wel'. Ondertussen heb je bijna 50% aandeel van de posts de laatste pagina's, daarmee slaat het wat dood. :)

@MarcoC dat staat in alle posts erna, maar even heel kort:
Nederlandse overheidsinstellingen of daaraan gerelateerd vs. Europees breed ingezet in bedrijfsleven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:31:
@Verwijderd natuurlijk wel, je plaveit de weg. Enig historisch besef is hier wel op z'n plaats als je het over fascisten hebt, want juist een bepaalde registratie met persoonsgegevens die initieel alleen maar handig leek heeft uiteindelijk aanzienlijk bijgedragen aan heel veel leed. Maar die kant moet je juist niet op willen met de discussie want het wordt alleen maar extremer. Juist door met fascisten te komen ridiculiseer je alwéér de zorgen van tegenstanders.

Een discussie waarvan ik mij afvraag of hij überhaupt nog zin heeft. Je lijkt niet bereid inhoudelijk te argumenteren waarom de privacybezwaren die men heeft niet in de praktijk gebracht zouden kunnen worden. De bewijslast ligt volledig bij de critici en het enige weerwoord is een combinatie van 'er is niets aan de hand' met 'als de fascisten komen winnen ze toch wel'. Ondertussen heb je bijna 50% aandeel van de posts de laatste pagina's, daarmee slaat het wat dood. :)

Nederlandse overheidsinstellingen of daaraan gerelateerd vs. Europees breed ingezet in bedrijfsleven.
Nee, jij vervuilt de discussie door te insinueren dat Digital ID (of correcter eIDAS) een of ander middel is dat de weg naar draconische maatregelen plaveit. Dat getuigt van een gebrek aan begrip van wat eIDAS is en mogelijk maakt en vervuilt de discussie. Je ontwijkt ook bewust de vraag waarom Digital ID meer zou kunnen dan DigiD en reguliere vormen van identificeren.
In meer dan 20 EER-landen maken burgers en bedrijven gebruik van een online identificatiemiddel. Nederlandse burgers en bedrijven gebruiken DigiD en eHerkenning om online zaken met de overheid te regelen.

Bent u een dienstverlener die DigiD of eHerkenning accepteert als inlogmiddel? Dan dient u ook de (erkende) Europese inlogmiddelen te accepteren. Dit moet vanwege de Europese eIDAS-verordening. De publieke sector loopt hierin voorop. De Europese maatregel is namelijk bindend voor alle dienstverleners met een publieke taak.
https://eherkenning.nl/nl...s/klanten-in-europa-eidas

Oftewel, als je een systeem als DigiD en eHerkenning aanbiedt (of aan moet bieden), dan moet je straks ook de systemen van andere lidstaten toestaan.

That's it.

Als je nu in Duitsland bij de overheid moet inloggen dan tsja, passpoort kopie opsturen? Account aanmaken met Nederlands BSN? Langsgaan bij de balie? Met eIDAS kun je inloggen met DigiD.
  • De gegevens blijven bij het bedrijf of de overheid.
  • Je authentiseert jezelf met DigiD/eHerkenning en omdat de API gestandaardiseerd is kan de Poolse verzekeraar zien dat jij inderdaad bent wie je claimt te zijn.
  • De Poolse verzekeraar krijgt niet opeens jouw gegevens van je Nederlands ziekenhuis.
  • Aangesloten bedrijven weten niks van jou zolang je niet actief bij ze inlogt.
Nou moet je mij eens uitleggen wat dit mogelijk maakt wat al niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

YakuzA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:30:
Dit maakt de discussie wel heel moeilijk, iedereen kan zijn eigen denkbeelden projecteren op de 'digital ID' en daar helemaal los op gaan.
Absoluut, dit zijn dan ook heel lastige discussies. Het punt is namelijk dat wanneer je het alleen maar gaat hebben over wat 'is' er niets te discussiëren valt. Bijna alle privacydiscussies en soortgelijke principiële onderwerpen gaan niet over waar men staat, maar over waar het heen zou kunnen gaan en wat voor mogelijkheden je er potentieel mee ontsluit.

Daarin zit ook altijd een lastig grijs gebied tussen het kritisch zijn op basis van mogelijke scenario's en het complotdenken, dat maakt de discussie nog lastiger. Kijk je echter wat de afgelopen twee jaar in Europa aan beleid is gevoerd, wat bepaalde landen voor maatregelen kiezen en de ideeën die vaak in de schaduw al leven dan is er voldoende reden om terughoudend te zijn en kritisch te kijken.

Het jammere is dan ook dat alles meteen in het extreme getrokken wordt waardoor men meteen begint over voor- en tegenstanders. Terwijl juist de nuance daartussen interessant is.
Een digitale identiteit is er nu eenmaal, daar ontkom je niet aan. Dat je daar iets officieels voor regelt met verschillende landen is ook helemaal niet gek, maar de manier waarop is wel heel erg belangrijk.
Waar leg je de grenzen, wie mogen gegevens inzien, waarom doen bedrijven ook mee, in hoeverre is niet verplicht maar onwerkbaar toch verplicht, etc.

@Verwijderd ik ontwijk niets, maar je moet mijn antwoorden wel willen lezen en er inhoudelijk op in gaan. Andsers heeft het inderdaad weinig zin, ik stap weer over naar andere topics. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 07-02-2022 13:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Het punt is namelijk dat wanneer je het alleen maar gaat hebben over wat 'is' er niets te discussiëren valt. Bijna alle privacydiscussies en soortgelijke principiële onderwerpen gaan niet over waar men staat, maar over waar het heen zou kunnen gaan en wat voor mogelijkheden je er potentieel mee ontsluit.
Nou, heb al veel woorden aan je besteedt, maar misschien kan ik het kort houden. Een vraag:

Wat maakt Digital ID hypothetisch mogelijk dat nu al niet mogelijk is op het gebied van privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:42
Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:31:
Ik vroeg wat verschil is, maar je antwoordt met een andere toepassing. Waarom zou in het bedrijfsleven wel de Europese digitale identiteit gebruikt gaan worden, maar niet DigiD? Het is mij volkomen onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:40:

@Verwijderd ik ontwijk niets, maar je moet mijn antwoorden wel willen lezen en er inhoudelijk op in gaan. Andsers heeft het inderdaad weinig zin, ik stap weer over naar andere topics. :)
Precies, tot in den treure herhalen dat Digital ID er absoluut niet mag komen zonder uit te leggen wat het technische mogelijk maakt wat er zo slecht aan is. En als je dan weerstand ervaart omdat iemand door je lange teksten heenprikt gewoon hem eruit peren. Had meer verwacht van een Admin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:39:

Als je nu in Duitsland bij de overheid moet inloggen dan tsja, passpoort kopie opsturen? Account aanmaken met Nederlands BSN? Langsgaan bij de balie? Met eIDAS kun je inloggen met DigiD.
  • De gegevens blijven bij het bedrijf of de overheid.
  • Je authentiseert jezelf met DigiD/eHerkenning en omdat de API gestandaardiseerd is kan de Poolse verzekeraar zien dat jij inderdaad bent wie je claimt te zijn.
  • De Poolse verzekeraar krijgt niet opeens jouw gegevens van je Nederlands ziekenhuis.
  • Aangesloten bedrijven weten niks van jou zolang je niet actief bij ze inlogt.
Nou moet je mij eens uitleggen wat dit mogelijk maakt wat al niet mogelijk is.
Volgens mij is een eIDAS, wanneer goed uitgevoert, juist veiliger dan hoe we het nu doen.
Inchecken bij je hotel? Ja hoor we scannen je paspoort met álle gegevens. Nee die mag je oficieel niet weggeven, maar de keuze tot je hotel niet in of meewerken tja... niet zo'n moeilijke keuze.

Met een eIDAS zou het hotel vooraf al enkel de gegevens krijgen die ze echt nodig hebben. IPV een kopie paspoort.

Zolang enkel gegevens worden gedeeld die echt nodig zijn, is er IMHO niet zoveel aan de hand met zo'n digital ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Volgens mij is een eIDAS, wanneer goed uitgevoert, juist veiliger dan hoe we het nu doen.
Inchecken bij je hotel? Ja hoor we scannen je paspoort met álle gegevens. Nee die mag je oficieel niet weggeven, maar de keuze tot je hotel niet in of meewerken tja... niet zo'n moeilijke keuze.

Met een eIDAS zou het hotel vooraf al enkel de gegevens krijgen die ze echt nodig hebben. IPV een kopie paspoort.

Zolang enkel gegevens worden gedeeld die echt nodig zijn, is er IMHO niet zoveel aan de hand met zo'n digital ID.
Daarnaast stelt het eisen aan de manieren van inloggen. Al eens bij een verzekeraar gezeten zonder 2fa? Een ziekenhuis waar je met je patientenportaal kan inloggen met sms 2fa (als er al 2fa is)?

Alle halfbakken log-in methodes vallen straks onder eenzelfde rigide als DigiD. Perfect? Zeker niet, maar een veel hogere mate van beveiliging dan wat velen bedrijven die wel mijn paspoort willen hebben nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Daarnaast stelt het eisen aan de manieren van inloggen. Al eens bij een verzekeraar gezeten zonder 2fa? Een ziekenhuis waar je met je patientenportaal kan inloggen met sms 2fa (als er al 2fa is)?

Alle halfbakken log-in methodes vallen straks onder eenzelfde rigide als DigiD. Perfect? Zeker niet, maar een veel hogere mate van beveiliging dan wat velen bedrijven die wel mijn paspoort willen hebben nu hebben.
Wacht..... er zijn verzekeraars mét 2fa? :D
Alleen de zorgverzekeraars hebben DigID. maar 2fa bij een verzekeraar ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Misschien is het handig om de discussie over Digital ID in Europa af te splitsen en daar door te gaan. Dan kan het hier weer over de Europese Corona-QR gaan. Iedere keer denk je dat er nieuws is en dan zie je weer pagina's vol over de vermeende Europese ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Waah schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Wacht..... er zijn verzekeraars mét 2fa? :D
Alleen de zorgverzekeraars hebben DigID. maar 2fa bij een verzekeraar ben ik nog niet tegen gekomen.
Zo te zien staat bij mijn zorgverzekeraar iig de sms-controle bij DigID aan, dus die hebben 2fa via digid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Dat doet het Europese Digital ID helemaal niet. Net zoals DigiD dat niet doet.
Dat is toch de hele insteek? Dat een digitale 'Wallet' op je mobiel hebt waar alles bij elkaar komt?

https://ec.europa.eu/info..._nl#wat-zijn-de-voordelen

"Er zijn talloze situaties waarin u zo’n Europese digitale identiteit zou kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:

officiële handelingen zoals de aanvraag van een geboorteakte of een medische verklaring, een adreswijziging enz.
een bankrekening openen
uw belastingaangifte
een inschrijving aan een universiteit (ook in een ander land)
een recept van uw dokter bewaren en in een ander EU-land afhalen
uw leeftijd bewijzen
een auto huren met uw digitaal rijbewijs
inchecken in een hotel "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Dat is toch de hele insteek? Dat een digitale 'Wallet' op je mobiel hebt waar alles bij elkaar komt?

https://ec.europa.eu/info..._nl#wat-zijn-de-voordelen

"Er zijn talloze situaties waarin u zo’n Europese digitale identiteit zou kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:

officiële handelingen zoals de aanvraag van een geboorteakte of een medische verklaring, een adreswijziging enz.
een bankrekening openen
uw belastingaangifte
een inschrijving aan een universiteit (ook in een ander land)
een recept van uw dokter bewaren en in een ander EU-land afhalen
uw leeftijd bewijzen
een auto huren met uw digitaal rijbewijs
inchecken in een hotel "
Nee dat is niet de insteek. De insteek is dat je met een app (DigiD/eHerkenning) kan inloggen bij meerdere instanties. Zoals nu ook al met je DigiD app, maar dan voor Europese diensten. Die instanties beheren nog steeds je data en delen die niet onderling. Noch weten instanties waar jij nog nooit hebt ingelogd iets van jou.

Als voorbeeld wordt genoemd dat als je een boete krijgt voor te hard rijden in Duitsland je met je eHerkenning app kan inloggen bij de overheidsdienst die dat regelt om de boete af te handelen. Net zoals jij nu zou inloggen bij het CJIB met je DigiD app. Andersom kan een Duitser die een boete krijgt hier inloggen met de duitse variant van DigiD om bij het CJIB zijn boete af te handelen.

De samenvatting is dat als een (semi-)publieke dienst in een lidstaat een vorm van digitale identiteit aanbiedt (DigiD/eHerkenning) dat die dienst dan ook de systemen van alle andere lidstaten moet accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:13
Mijn internationale vaccinatiebewijs is veranderd van 3/3 naar 3/1, ik heb na mijn eerste prik corona gehad. Klopt dit dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@handoff 1 van eerste drie vaccinatie rondes. Nog slechts 2x 3 prikken te gaan.

Nee zonder dollen, het is een oerwoud aan (cijfermatige) afkortingen aan het worden, ik heb geen idee wat er met jouw nieuwe 3/1 bedoeld wordt.

Ik heb zelf in de internationale staan.
1/1 juni 21
2/1 december 21

(Besmetting gehad in april 21, enige prik gehaald in juni. In december op een inloop locatie uit pure verveling maar een tweede Pfizer gehaald.

[ Voor 32% gewijzigd door Cobb op 09-02-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik vind het allemaal een beetje raar worden. Het EU-certificaat is alleen bedoeld om een land binnen te komen (mochten ze controleren). Eenmaal in het land ben je alsnog overgeleverd aan het beleid van het land, zoals 2G in Duitsland en Frankrijk. Schaffen ze hier in Nederland straks het CBT af en heb je je niet laten boosteren, moet je dat dus alsnog doen wil je eens naar het buitenland (of wachten tot ze daar de maatregelen afschaffen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Deezers schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:19:
Ik vind het allemaal een beetje raar worden. Het EU-certificaat is alleen bedoeld om een land binnen te komen (mochten ze controleren). Eenmaal in het land ben je alsnog overgeleverd aan het beleid van het land, zoals 2G in Duitsland en Frankrijk. Schaffen ze hier in Nederland straks het CBT af en heb je je niet laten boosteren, moet je dat dus alsnog doen wil je eens naar het buitenland (of wachten tot ze daar de maatregelen afschaffen).
Duitsland en Frankrijk gaan op termijn ook afschaffen. In Nordrhein Westfalen gaat 2G mogelijk al loop volgende week eraan in de winkels (aldus minister-president daar) en in Frankrijk meldde de woordvoerder dat het mogelijk eind maart/begin april daar stopt. Ik denk dat tegen de zomer het overal wel rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
martwoutnl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Duitsland en Frankrijk gaan op termijn ook afschaffen. In Nordrhein Westfalen gaat 2G mogelijk al loop volgende week eraan in de winkels (aldus minister-president daar) en in Frankrijk meldde de woordvoerder dat het mogelijk eind maart/begin april daar stopt. Ik denk dat tegen de zomer het overal wel rustiger is.
Maar dan blijf je dus zitten met het EU-certificaat die 9 maanden na je laatste prik verloopt? Wat is daar dan nog de toegevoegde waarde van? Ik ben niet geboosterd omdat iedereen die ik ken inmiddels opnieuw besmet is zelfs met booster en ben dat ook niet van plan, enkel om een ander EU-land binnen te mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Deezers schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Maar dan blijf je dus zitten met het EU-certificaat die 9 maanden na je laatste prik verloopt?
Hij verloopt 9 maanden na je 2e (of 1e als je er maar 1 had) prik. Na een booster is 'ie tot dusverre onbeperkt geldig.
Wat is daar dan nog de toegevoegde waarde van? Ik ben niet geboosterd omdat iedereen die ik ken inmiddels opnieuw besmet is zelfs met booster en ben dat ook niet van plan, enkel om een ander EU-land binnen te mogen.
Ok maar dat is geen goede reden om niet te boosteren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

YakuzA schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:56:
[...]

Je app heeft altijd gewoon je QR codes, die vaccinatie QR codes houd je dan ook altijd.

Welke regels er per land gelden kan wekelijks veranderen, op basis van die huidige regels wordt dan gekeken of je laatste herstelbewijs nog geldig is of je laatste vaccinatie.
Veel ouderen gebruiken ook nog de qr van de tweede vaccinatie terwijl ze ook de booster hebben gehad (die werkt schijnbaar nog, in Belgie 9 maanden volgens iemand die het controleerde in de horeca).
CyBeR schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Hij verloopt 9 maanden na je 2e (of 1e als je er maar 1 had) prik. Na een booster is 'ie tot dusverre onbeperkt geldig.
Onbeperkt tot ze het weer veranderen :p Als de corona niet weg is tegen dan gok ik dat het minder lang dan negen maanden gaat zijn, als de corona over is dan is het inderdaad onbeperkt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 09-02-2022 17:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Marzman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Onbeperkt tot ze het weer veranderen :p Als de corona niet weg is tegen dan gok ik dat het minder lang dan negen maanden gaat zijn, als de corona over is dan is het inderdaad onbeperkt :)
Ja daarom zei ik tot dusverre, maar om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat dat aangepast wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.