Fuujii schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:09:
[...]
Je kan een gratis account aanmaken. Daarnaast zijn er makkelijke manieren om paywalls te omzeilen, maar dat moet je zelf maar uitzoeken.
Ik zou zeggen lees het artikel. Dit gaat veel verder dan DigiD met bijbehorende voor- en nadelen.
Maar aangemeld, maar is maar een maand trouwens. Dus zo simpel werkt dat niet. Paywall omzeilen is ook niet echt netjes verder maar toch.
Maar ik zie nogal wat aannames in het stuk, die hjet een kant opschrijven...
"De blockchain is niet aan te passen".
Onzin. Hoe ga je anders vaccinaties bijschrijven? veranderingen in je huwelijkse status? etc?
Dat men het in India niet nauw neemt met mensenrechten, en dat ze één voorbeeld hebben waar het mis gaat (en op een manier zoals dat in NL nooit zou gaan. Hier sterf je niet van de honger) spreekt wel boekdelen wat mij betreft.
Het opslaan van een ID, Digitaal, betekent nog niet dat je overal te traceren bent. Locatie hoeft helemaal niet opgeslagen te worden, en het is een Digitaal ID, geen Digitaal volgsysteem.
Er wordt vanalles bij bedacht wat zóú kunnen, terwijl nog helemaal niet bekend is wát het gaat inhouden.
Ook grappig:
Naam, geboortedatum en geslacht, maar ook biometrische gegevens afkomstig van gezichtsherkenningsystemen (
informatie over grootte en onderlinge afstand van ogen, mond, neus en oren), irisscans (vorm, kleur, patroon en textuur van de ogen) en vingerafdrukken.
Je bedoelt... een foto?
Het enige nieuwe tov een pasfoto, is de irisscan. Al lijkt dat me meer toekomstmuziek dan daadwerkelijk uitvoerbaar momenteel.
Eigenlijk willen ze het paspoort vervangen. En daar wordt momenteel op grote schaal mee gefraudeerd buiten de EU. Met een digitaal ID ben je daar snel vanaf. Daarbij zou het me niet verbazen als instanties straks énkel toegang hebben tot info die ze echt nodig hebben. Dus je autohuurder krijgt enkel je naam en geboortedatum. Niet je vingerafdruk, de BSN etc. Je bank krijgt wel je BSN, maar niet je vingerafdruk. etc.
Lijkt mij een inherent veiliger systeem als "Hier is je paspoort, inclusief al je biometrische gegevens".
Voor de clicks koppelen ze dit nu aan de corona-QR-code. En doen ze overkomen alsof we straks overal enkel naar binnen mogen met een eID. En nee, dat gaat niet gebeuren.