Niet mee eens. Hoe weet je zo zeker dat de comorbiditeit van covid-19 overledenen niet tot complicaties hadden gezorgd in de nabije toekomst? Covid-19 heeft voor een grote groep mensen met onderliggend lijden gezorgd voor symptomen die on-top-of hebben geresulteerd in sterfte. Hetzelfde kan je zeggen over het vaccin in relatie tot de groep mensen die wordt beschreven in het nu.nl artikel - des te meer als je de gemiddelde leeftijd van de vaccinatie-overledenen als normgroep hanteert. De Mars-reep snap ik ook niet helemaal: in het artikel staat letterlijk dat bijwerkingen van het vaccin bijgedragen kunnen hebben aan het verslechteren van de gezondheid van deze groep ouderen.D-e-n schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:40:
[...]
Appels en peren. Je doet nu net alsof de corona doden met een onderliggende aandoening zonder corona ook wel zouden zijn overleden. En dat is onzin. Heel veel mensen met een onderliggende aandoening hadden tot corona nergens last van. Als ze dan met corona overlijden is de relatie heel duidelijk.
Bij de vaccinaties is dat niet zo. Het overlijden kan aan de vaccinatie liggen maar ook aan de Mars-reep die de overledene wellicht genuttigd heeft.
Ik pretendeer niet dat deze parallel te trekken valt voor élk covid-19 overlijden. Waar het mij om gaat is de evident-verplichte disclaimer die de rol van het vaccin in het overlijden direct relativeert. Dit relativeringsvermogen ontbreekt nogal eens in het duiden van covid-19 sterfte in het algemeen - hier zijn al maandenlang discussies over tussen artsen en wetenschappers.
Ik ben echt verbaasd hoe op het oog slimme journalisten hun vermogen om kritische vragen te stellen compleet lijken te verliezen als er RIVM-updates gebracht worden als het einde der tijden terwijl een nadere inspectie van de genoemde cijfers kan zorgen voor een compleet andere interpretatie.[...]
Ik ben echt verbaasd hoe op het oog slimme mensen soms de basisprincipes van de statistiek niet eens begrijpen. Hoe sommigen HerstelNL nog steeds serieus kunnen nemen is me ook een raadsel.
Het terugvallen op Herstel-NL is een reflex die vaker in dit topic zichtbaar is. Herstel-NL heeft duidelijke beperkingen - enkele elementen zijn inderdaad niet of nauwelijks uitgewerkt en komen onhaalbaar c.q. onrealistisch over, hierin ga ik met je mee.
Dit betekent niet dat we ons massaal achter de statistici en modelleurs van het RIVM c.q. OMT moeten stellen wanneer er updates worden uitgebracht die en masse verkeerd worden geïnterpreteerd en doorverteld door politici en diverse media. Ja, ik gebruik hier het woord verkeerd: een MP die beweert in een toespraak dat de Britse variant "momenteel 2/3e van de totale besmettingen voor haar rekening neemt" - pertinent onwaar.
Rob Trip die vorige week het NOS journaal opende met "momenteel besmetten 100 mensen 114 anderen" - pertinent onwaar en in het licht van de R-waarde die twee dagen laterd werd bijgesteld naar 1,04 ook nog eens zeer onwenselijk.
Prima om kritisch te zijn op Herstel-NL, maar het zou ons sieren om diezelfde attitude richting het RIVM, OMT, NOS journaal én Maurice de Hond te hanteren.
De discussies zouden zich juist in de marge moeten plaatsvinden: zijn we bereid 8 - 13 procent meer besmettingen voor lief te nemen als we de avondklok afschaffen? Zouden we bereid zijn x extra doden per dag te tolereren als dat betekent dat horeca beperkt open mag en daarmee ondernemers gered worden van financiële en medische teleurgang?
Door maar met de angsthamer te blijven slaan en doemscenario's eenzijdig te presenteren, ga je deze discussies inderdaad niet krijgen. En dat vind ik minstens even verwerpelijk als Herstel-NL dat pretendeert dat het land probleemloos per morgen open kan.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990