Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.901 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Je snapt niet dat mensen daar zuur over doen?

Van paardenmiddel naar terrassen eerst open, daarna zien we wel. Het is toch van de zotte wat voor erosie heeft plaats gevonden over hoe er word gedacht over je complete bevolking huisarrest te geven na negen uur.
Blijkbaar is het volgens onze regering volstrekt normaal.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:08:
Ik ben elke avond buiten met de hond. Ik zie en hoor hele stille straten.

Er is een redelijke gevoelsmatige pakkans als je in een lege straat loopt of fietst of rijdt. Dat verklaart misschien het verschil tussen naleving (hoog) en draagvlak (zeer matig).
Ik was gisteren hier na 23:00 nog buiten, maar er waren nog genoeg mensen buiten. Ik moest ongeveer 500 meter lopen, een kwam 3 stelletjes tegen die de hond aan het uitlaten waren, 2 auto's, en een groepje jongeren. Dus naast het feit dat de cijfers het niet ondersteunen, is mijn ervaring ook niet dat het erg nageleefd word. Ik snap ook niet dat er zo aan vast gehouden wordt, want volgens mij doet het meer schade aan de bereidheid om zich aan de maatregelen te houden dan dat het oplevert

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
Onbekend schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Maar wat is jouw argument dan om die avondklok op te heffen? Alleen om bier te drinken bij 1 vriend?
Mijn argument om de winkels en restaurants weer te openen is dat men weer wat omzet kan maken en wij (de consument) onze voorraden weer aan te kunnen vullen. En daarnaast kan je met méér mensen naar een restaurant of terras gaan om daar een biertje te drinken. En als je dat op tijd doet om 7 uur i.p.v. 10 uur, ben je om 9 uur gewoon weer thuis.
Dus jij vindt het economisch belang belangrijker dan het sociale welzijn van de burger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Dus jij vindt het economisch belang belangrijker dan het sociale welzijn van de burger?
Dus jij vindt openen van winkels en horeca niet bijdragen aan het sociale welzijn van de burger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het komt er gewoon op neer dat de goeden moeten lijden onder een tekort aan handhaving, dat is puur de reden vd avondklok.
De overheid heeft middelen zat om excessen te handhaven en bewuste overtredingen aan te pakken. Men heeft gewoon geen handhavingscapaciteit. Daarom moet iedereen binnenblijven, zodat degenen die zich niet aan regels houden meer opvallen en iedereen die dan buiten is default verdacht is.

Nog een gevolg van al die jaren Rutte..

Ik vind het alleen erg krom dat je de jongeren nu weer naar school doet, dat is wachten op een zekere stijging van besmettingen. Het gaat op de basisscholen nu al mis. Tevens als je de laat tieners weer op school besmet laat raken, zul je straks weer een stijging zien bij de middelbare leeftijd.. Dat was in nov/dec ook zo en dat waren toen de "top groepen".

[ Voor 28% gewijzigd door KillerAce_NL op 05-03-2021 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

Winkels en horeca tot daar aan toe maar eerlijk gezegd vind ik het vervelender dat er amper zicht is op een mogelijke voortzetting van het diplomazwemmen voor jonge kinderen. Naar mijn gevoel is er amper een roadmap te vinden van wat wel en niet kan in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 05-03-2021 21:46 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KillerAce_NL schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:41:
Het komt er gewoon op neer dat de goeden moeten lijden onder een tekort aan handhaving, dat is puur de reden vd avondklok.
De overheid heeft middelen zat om excessen te handhaven en bewuste overtredingen aan te pakken. Men heeft gewoon geen handhavingscapaciteit. Daarom moet iedereen binnenblijven, zodat degenen die zich niet aan regels houden meer opvallen en iedereen die dan buiten is default verdacht is.

Ja, en het is niet de schuld van degenen die die excessen uitvoeren?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

YakuzA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Nee, excessen dien je aan te pakken, maar zonder dat de hele bevolking eronder lijdt, dat is dus de fout van Rutte en Co.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:41

Ik vind het alleen erg krom dat je de jongeren nu weer naar school doet, dat is wachten op een zekere stijging van besmettingen. Het gaat op de basisscholen nu al mis. Tevens als je de laat tieners weer op school besmet laat raken, zul je straks weer een stijging zien bij de middelbare leeftijd.. Dat was in nov/dec ook zo en dat waren toen de "top groepen".
Pff, ik denk dat je het op alle punten mis hebt.

De jongeren en jongvolwassenen zijn niet te handhaven gebleken. De avondklok is een pittige maatregel, maar (duidelijk) wel effectief én simpel én goedkoop.

En dit heeft niks met 'jaren Rutte' te maken. Vind het altijd wat raar dat mensen dit allemaal gebruiken om Rutte extra te bashen. Rutte zit democratisch op zijn plek en doet tijdens de crisis zijn werk. Niet meer, niet minder.

School en onderwijs is hard geraakt. De ontwikkeling van de jeugd welteverstaan, niet de scholen en docenten. Onderwijs openen is zeer terecht de eerste prioriteit, anders gooi je van vrijwel de gehele jeugd alles kapot. En dat zijn voor verreweg het grootste deel goede mensen en onze toekomst.

Je slaat verder twee belangrijke zaken over, die juist heel duidelijk zijn. Het vaccineren gaat werken en vooral de zwakkeren beschermen. Dat is over een paar maand klaar en de vruchten plukken we nu al. Daarnaast lijkt het virus in de warme maanden een stuk minder te verspreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
KillerAce_NL schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Nee, excessen dien je aan te pakken, maar zonder dat de hele bevolking eronder lijdt, dat is dus de fout van Rutte en Co.
De enige manier hiervoor is strengere handhaving maar dan krijg je enorme kosten voor het politie-apparaat en vooral dat jij weer gaat klagen dat Rutte en Co. zo streng bezig zijn.

Het is gewoon lastig om een balans te vinden tussen maatregelen, draagvlak en controles. Deel je teveel boetes uit wordt er geklaagd dat het onnodig streng is, deel je te weinig boetes uit houden mensen zich niet aan de regels. Hetzelfde met de maatregelen, de ene helft wil meer maatregelen en de andere helft juist minder. Hoe kun je het dan ooit goed doen? Geklaagd wordt er toch wel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37

Ik ben zeker geen fan van Rutte, maar je kunt hem ook niet overal de schuld van geven. Het tekort aan politieagenten speelde in ieder geval in de jaren 90 ook al. En nu hebben we er substantieel meer dan toen. Probleem is vergelijkbaar met de zorg: voor een pandemie als deze kun je geen reservecapaciteit aanhouden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

En zelfs die wordt niet echt gehandhaafd. Ik was laatst te laat klaar met m'n paard en reed naar huis en het was echt druk op straat (Amersfoort) met verkeer (na 21:00)... dag later hoorde ik ook dat het in Utrecht niet veel anders was.
De politie heeft wel wat anders te doen dan die avondklok handhaven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
t_captain schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:24:
NOS moet je niet vertrouwen met statistieken. Het is niet "op dit moment", maar "de mensen met geschatte eerste ziektedag op 12-2-2021".

Ik vind de schatting van 1.14 ook erg aan de bovenkant van de range zitten. Als die waarde een week op dat niveau zit, dan stijgen de nieuwe besmettingen met 20% in een week. Een dergelijke stijging hebben we niet gehad. De cijfers gingen even alle kanten op in de vorstperiode (ook ivm sluiting van teststraten), maar nu dat effect eruit is, zijn we in 2 a 3 weken voorbij de bodem en slechts 15% gestegen in aantallen besmettingen vanaf de bodem. Dat past niet bij een R-waarde van 1.14. Ik heb getallen rond de 1.04 op mijn bord staan (laatste datum die ik kan schatten is 19-2).
1.04 op 19-2.

RIVM meldde vanmiddag 1.04 op 18-2.

We zijn het met elkaar eens :)

Die 1.14 die ze vorige week meldden, die gegevens schoten alle kanten op. Winterweer, lage testbereidheid, gesloten teststraten etc. Voor die periode was geen betrouwbaar getal mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
Playa del C. schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:05:
[...]

De jongeren en jongvolwassenen zijn niet te handhaven gebleken. De avondklok is een pittige maatregel, maar (duidelijk) wel effectief én simpel én goedkoop.

En dit heeft niks met 'jaren Rutte' te maken. Vind het altijd wat raar dat mensen dit allemaal gebruiken om Rutte extra te bashen. Rutte zit democratisch op zijn plek en doet tijdens de crisis zijn werk. Niet meer, niet minder.

School en onderwijs is hard geraakt. De ontwikkeling van de jeugd welteverstaan, niet de scholen en docenten. Onderwijs openen is zeer terecht de eerste prioriteit, anders gooi je van vrijwel de gehele jeugd alles kapot. En dat zijn voor verreweg het grootste deel goede mensen en onze toekomst.

Je slaat verder twee belangrijke zaken over, die juist heel duidelijk zijn. Het vaccineren gaat werken en vooral de zwakkeren beschermen. Dat is over een paar maand klaar en de vruchten plukken we nu al. Daarnaast lijkt het virus in de warme maanden een stuk minder te verspreiden.
Zo democratisch zit Rutte niet meer op zijn plek. Het zou het kabinet sieren als ze daar wat meer rekening mee houden.

Alhoewel, als we nu de uitspraken van Grapperhaus horen mag de avondklok wel behandeld worden door dit demissionaire kabinet want die maatregel is al niet eens meer omstreden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
“omstreden” is hij niet in het kabinet. En buiten het clubje doe je er niet toe.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sovieto schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:23:
Alhoewel, als we nu de uitspraken van Grapperhaus horen mag de avondklok wel behandeld worden door dit demissionaire kabinet want die maatregel is al niet eens meer omstreden.
Bij de val van het kabinet werd al gezegd dat ze missionair bleven wat coronabeleid betreft en de kamer is het daarmee eens. De avondklok werd aan alle kanten gefaciliteerd. Van tijdelijke rotmaatregel tot centrale pijler van het beleid in drie korte weken. Staatsrechtelijk is een demissionair kabinet niet anders qua mogelijkheden dan een missionair kabinet. Het "op de winkel passen" is meer een 'gentlemans agreement' waar men nu van (mag) afwijken.

De claims rondom de avondklok (10%-13% reductie in de R) zijn denk ik wel ontkracht nu, maar kennelijk moet de poppenkast doorgaan. De avondklok is na die rechtszaken en spoedwetten een prestige project geworden voor sommige kabinetsleden, zeker als je ziet hoeveel moeite er in is gaan zitten.

Ik betwijfel of er een echt plan is, zo langzamerhand lijkt het wel alsof het kabinet en het OMT op alle knoppen drukken in de hoop dat er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Sovieto schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:23:
[...]
Op basis van de steun in de 2e kamer kun je ook moeilijk stellen dat de avondklok controversieel is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Laat ze in ieder geval opnieuw langs de kamer gaan. Een tanend draagvlak maakt de regel langzaam maar zeker controversiëler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Dat is wat ze tot nu toe gedaan hebben en het zou ze idd sieren als ze dat nu weer doen.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:51:
Op basis van de steun in de 2e kamer kun je ook moeilijk stellen dat de avondklok controversieel is.
Niets rondom corona is controversieel in de kamer en elke maatregel is al verzekerd van steun voordat het debat begint. Het gesteggel is vooral in de marge: avondklok begint 30 minuten later, maar die avondklok komt er wel. Dat patroon is deze hele periode al zich aan het herhalen.

Geen enkele partij durft het aan om echt moeilijk te doen, met uitzondering dan van de FvD. Moeilijk doen over coronamaatregelen is heel moeilijk, het kan kiezers vervreemden potentieel en als het misloopt dan heb jij het gedaan als partij die tegen was. Die strategie is ten volle benut toen avondklok 1.0 ingevoerd werd. De kamer werd medeverantwoordelijk gemaakt. Je mag tegen stemmen, maar als de boel uit de klauw loopt heb jij als tegenstemmer spreekwoordelijk bloed aan je handen. Werkte geweldig zoals we zagen.

De verkiezingsstrijd momenteel is ronduit lauw te noemen. Er lijkt een vorm van coronasolidariteit te zijn dat partijen niet te hard elkaar aanpakken, vooral rondom het coronabeleid. Er lijkt weinig echt campagne gevoerd te worden.

Wel lijkt inzake de avondklok politiek Den Haag een miskleun gemaakt te hebben bij het voorspellen van de maatschappelijke reactie. De rellen waren echt schrikken voor het kabinet, dat was duidelijk. Waren zo'n drie spannende avondjes voor ze. Het algehele gevoel van onvrede wat loskwam hadden ze ook niet verwacht en de paar versoepelingen hebben ook niet echt geholpen om dat weg te nemen. Dat zal zaterdag nog een leuk overleg worden in het Catshuis.
t_captain schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:56:
Laat ze in ieder geval opnieuw langs de kamer gaan. Een tanend draagvlak maakt de regel langzaam maar zeker controversiëler.
Ik ben ergens bang dat de kamer de boel opnieuw afstempelt. Voor bepaalde partijen is tegenstemmen na eerst voorstander te zijn gezichtsverlies. Die avondklok stopt pas als het kabinet zegt dat die stopt, dan zal de kamer ook een zucht van opluchting slaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Weet niet of dit de juiste plek is om de vraag te stellen. Ik wil binnenkort naar een bekende toegaan die kwetsbaar is voor het virus. Daarom wil ik me daarvoor eerst laten testen. Ik val echter niet onder de groep die bij de GGD langs mag komen voor een test. Wat is een goedkope en betrouwbare manier om me toch te laten testen? Ik zat wat te browsen op het web maar ben me rot geschrokken van de prijzen. Al snel 200 tot 250 euro voor een test die ik zelf ook prima zou kunnen uitvoeren vind ik persoonlijk belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:31:
Weet niet of dit de juiste plek is om de vraag te stellen. Ik wil binnenkort naar een bekende toegaan die kwetsbaar is voor het virus. Daarom wil ik me daarvoor eerst laten testen. Ik val echter niet onder de groep die bij de GGD langs mag komen voor een test. Wat is een goedkope en betrouwbare manier om me toch te laten testen? Ik zat wat te browsen op het web maar ben me rot geschrokken van de prijzen. Al snel 200 tot 250 euro voor een test die ik zelf ook prima zou kunnen uitvoeren vind ik persoonlijk belachelijk.
Let wel dat een test een momentopname is. Bij een commerciële teststraat krijg je ook vaak met 24 uur de uitslag, je loopt altijd risico nog daarna besmet te raken.

Indien de persoon kwetsbaar is, dan is het beste om niet in persoon langs te gaan. Veiligste is (beeld)bellen met die persoon. Indien je er top staat om langs te gaan dan kan de kwetsbare persoon het beste een FFP2 of FFP3 mondkapje dragen. Mits goed gedragen bieden die de meeste bescherming voor de drager. Zelf zal je ook moeten opletten dat je niet aan al te veel dingen zitten als je daar bent, dan is het voor de kwetsbare persoon ook nog makkelijk om daarna schoon te maken waar jij (aan)gezeten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:31:
Kun jij zelf PCR testen uitvoeren of bedoel je dat niet?

De prijs die je noemt is heel stevig, dat kun je gemakkelijk goedkoper doen

Een vriend van mij moest laatst naar het buitenland om medische redenen en had een negatieve test nodig om de grens over te gaan. Hij heeft dat hier laten doen voor nog geen 100€ https://www.hartvanzuidpl...enhuizens-koningskwartier

Als je zoekt kun je in elke regio wel zoiets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Indoubt schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:37:
[...]

Kun jij zelf PCR testen uitvoeren of bedoel je dat niet?

De prijs die je noemt is heel stevig, dat kun je gemakkelijk goedkoper doen

Een vriend van mij moest laatst naar het buitenland om medische redenen en had een negatieve test nodig om de grens over te gaan. Hij heeft dat hier laten doen voor nog geen 100€ https://www.hartvanzuidpl...enhuizens-koningskwartier

Als je zoekt kun je in elke regio wel zoiets vinden
Ik heb zelf nog geen ervaring met het uitvoeren van een PCR test, ik doelde op zelftests in het algemeen :) Ik denk overigens dat ik prima een coronatest zou kunnen uitvoeren mocht er een betaalbare zelftest worden uitgebracht. Zo heb ik recent een ijzertekort test gedaan, 20 euro en binnen 5 minuten klaar. Dat vind ik qua prijs al een stuk schappelijker. Nu begrijp ik best dat de teststraten ook wat moeten verdienen, maar om nu als consument 5 tot 10 x zoveel te betalen als elke andere willekeurige test die je in huis kunt doen, dat gaat er bij mij gewoon niet zo goed in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Niets rondom corona is controversieel in de kamer en elke maatregel is al verzekerd van steun voordat het debat begint. Het gesteggel is vooral in de marge: avondklok begint 30 minuten later, maar die avondklok komt er wel. Dat patroon is deze hele periode al zich aan het herhalen.

Geen enkele partij durft het aan om echt moeilijk te doen, met uitzondering dan van de FvD. Moeilijk doen over coronamaatregelen is heel moeilijk, het kan kiezers vervreemden potentieel en als het misloopt dan heb jij het gedaan als partij die tegen was. Die strategie is ten volle benut toen avondklok 1.0 ingevoerd werd. De kamer werd medeverantwoordelijk gemaakt. Je mag tegen stemmen, maar als de boel uit de klauw loopt heb jij als tegenstemmer spreekwoordelijk bloed aan je handen. Werkte geweldig zoals we zagen.

De verkiezingsstrijd momenteel is ronduit lauw te noemen. Er lijkt een vorm van coronasolidariteit te zijn dat partijen niet te hard elkaar aanpakken, vooral rondom het coronabeleid. Er lijkt weinig echt campagne gevoerd te worden.

Wel lijkt inzake de avondklok politiek Den Haag een miskleun gemaakt te hebben bij het voorspellen van de maatschappelijke reactie. De rellen waren echt schrikken voor het kabinet, dat was duidelijk. Waren zo'n drie spannende avondjes voor ze. Het algehele gevoel van onvrede wat loskwam hadden ze ook niet verwacht en de paar versoepelingen hebben ook niet echt geholpen om dat weg te nemen. Dat zal zaterdag nog een leuk overleg worden in het Catshuis.
Je kunt heel zuur over het kabinet doen, maar uiteindelijk zijn het de andere partijen die meebewegen. Op een enkele na en dat is niet alleen FvD. Het hele avondklokverhaal was een grote fuck-up qua uitvoering dus de kaart spelen dat het kabinet dit slim speelt is maar een deel van het verhaal. De oppositie vindt blijkbaar de avondklok toch wel een goed idee of heeft geen ruggengraat. Pick your poison.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
[...]

Kan je mij met de cijfers aangeven in hoeverre de avondklok effectief is gebleken? En ook graag hoe effectief in cijfers? Geen link naar de 10 of 8-13% van het OMT. Die zijn immers ook niet onderbouwd.

Bijna elke statisticus die zich bezig houdt met de coronacijfers geeft juist aan dat de avondklok helemaal geen (significant) effect heeft. Ben benieuwd naar jouw antwoord :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 06-03-2021 00:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Het lastige is: van dit kabinet ben je niet zo snel verlost.

Een opmerkelijk groot aantal Nederlanders ervaart kennelijk weinig bezwaren tegen het doen, laten en de houding van de regering. Die zien Rutte regelmatig op TV de rol spelen dat hij het allemaal stevig in de hand heeft en stemmen zó opnieuw op hem. Wat is de peiling, 38 zetels?

Het is goed mogelijk dat je dezelfe coalitie opnieuw krijgt. Lukt dat niet, dan wordt het een onmogelijke kabinetsformatie en daar gaan maanden overheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:54:
De oppositie vindt blijkbaar de avondklok toch wel een goed idee of heeft geen ruggengraat.
Ik zeg dan een gebrek aan ruggengraat. De oppositie is een jaar lang praktisch verlamd, sterke kritiek op het beleid wordt als 'not done' gezien. Dat handicapt de controlerende werking van het parlement behoorlijk. Slechts op een paar momenten durfden ze echt in te grijpen, voornamelijk bij het invoeren van de coronaspoedwet. Elke ministeriële regeling sindsdien kan er moeiteloos onder gehangen worden, daar komt geen tegengas.

Wellicht wordt het interessanter nu de steun voor het beleid toch tanende is. Het risico kiezers te vervreemden is dan misschien kleiner en durft de kamer weer wat initiatief te tonen.
t_captain schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:11:
Een opmerkelijk groot aantal Nederlanders ervaart kennelijk weinig bezwaren tegen het doen, laten en de houding van de regering.
Als kiezer zeg ik: het is lastig. Er is weinig anders in de aanbieding lijkt het, plus er is hopelijk ook nog een wereld na corona wat ook een factor moet spelen tijdens het stemmen. Op bepaalde corona gerelateerde punten waar ik moeite mee heb zijn de meeste partijen het in grote lijnen eens met elkaar, dus voor mij valt daar weinig te kiezen. (Of je moet voor de FvD gaan, maar dat is mij een brug te ver.)

De mensen die voor strenge maatregelen zijn en ook steun geven aan ideeën als coronapassen zijn de oudere generaties, voor wie corona ook het engste is. Dit is nog altijd een behoorlijke groep stemmers die zich mede door die angst laten leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:32

Laguna

Connaisseur

klaaas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Je kunt heel zuur over het kabinet doen, maar uiteindelijk zijn het de andere partijen die meebewegen. Op een enkele na en dat is niet alleen FvD. Het hele avondklokverhaal was een grote fuck-up qua uitvoering dus de kaart spelen dat het kabinet dit slim speelt is maar een deel van het verhaal. De oppositie vindt blijkbaar de avondklok toch wel een goed idee of heeft geen ruggengraat. Pick your poison.
Let wel in dit verhaal betreft de oppositie alleen SP, PvdA, GroenLinks en 50PLUS. De overige 7 partijen stemden tegen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:47:
[...]

Letterlijk bij de persconferentie met de aankondiging van de avondklok werd daar al naar gevraagd en was het duidelijk dat het openen van de basis scholen terwijl de avondklok bleef mogelijk was.

Snap dan ook niet dat er mensen nu nog zo zuur over doen?
Pardon? Ok, de basischolen werden genoemd, dat is zo. maar sindsdien zijn er open.... telt u mee...
kappers
nagelspecialist
tattoo-chef
het hele VO
MBO
winkelen op afspraak
sport voor 27-
en of er nou nog buurthuizen voor 27- open zijn weet ik even niet, maar daar was ook nog sprake van...

En jij bent verbaasd over zuur??

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

[...]

De avondklok is een pittige maatregel, maar (duidelijk) wel effectief én simpel én goedkoop.
Ga voor de gein eens naar buiten tussen 20:00 en 21:00 en ga bij een belangrijke verkeersader staan in een willekeurige stad of dorp. Ik kan jou verzekeren dat de avondklok niet werkt. Waar mensen voorheen afspraken tussen 20:00 en 22:00 spreken ze nu af tussen 18:30 en 20:30. Heb je toch je sociale contact én kun je braaf na 21:00 thuis zitten. Win win.

Ja, de avondklok werkt in de zin van 'na 21:00 blijft men thuis' maar het werkt niet om sociale contacten te verminderen.

Cijfers heb ik niet, maar als je 5 dagen in de week in de avond boodschappen bezorgd zo'n beetje heel Brabant en Limburg, dan zie je gewoon dat men het moment van afspreken verplaatst heeft. Sterker nog: ik denk dat men nu vaker afspreekt dan voorheen, maar da's een gokje gebaseerd op hoeveel verkeer er dagelijks tussen 20;00 en 21:00 te zien is. Laatst reden mijn vriendin en ik op een zondag naar huis na een bezoekje aan m'n ouders en in de avond was het bijna drukker op de weg dan overdag :+

De avondklok werkt niet, net als dat '1 bezoeker per dag' niet werkt, of buiten wandelen met max 2 personen, of samenscholen. En ik kan het mensen niet kwalijk nemen. Er is geen uitzicht, het kabinet lijkt maar wat te doen in de hoop dat het effectief is en Covid19 is al lang niet meer het 'enge onbekende' virus van een jaar geleden.

Gooi de focus volledig op het beschermen/inenten van kwetsbaren en gooi voor de rest praktisch alles weer open. Hoe langer je daar mee wacht, hoe groter de schade gaat zijn (op individueel niveau, maar ook maatschappelijk, zowel mentaal als financieel).

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 06-03-2021 01:49 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

SomerenV schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 01:39:
[...]

Ga voor de gein eens naar buiten tussen 20:00 en 21:00 en ga bij een belangrijke verkeersader staan in een willekeurige stad of dorp. Ik kan jou verzekeren dat de avondklok niet werkt. Waar mensen voorheen afspraken tussen 20:00 en 22:00 spreken ze nu af tussen 18:30 en 20:30. Heb je toch je sociale contact én kun je braaf na 21:00 thuis zitten. Win win.

Ja, de avondklok werkt in de zin van 'na 21:00 blijft men thuis' maar het werkt niet om sociale contacten te verminderen.

Cijfers heb ik niet, maar als je 5 dagen in de week in de avond boodschappen bezorgd zo'n beetje heel Brabant en Limburg, dan zie je gewoon dat men het moment van afspreken verplaatst heeft. Sterker nog: ik denk dat men nu vaker afspreekt dan voorheen, maar da's een gokje gebaseerd op hoeveel verkeer er dagelijks tussen 20;00 en 21:00 te zien is. Laatst reden mijn vriendin en ik op een zondag naar huis na een bezoekje aan m'n ouders en in de avond was het bijna drukker op de weg dan overdag :+

De avondklok werkt niet, net als dat '1 bezoeker per dag' niet werkt, of buiten wandelen met max 2 personen, of samenscholen. En ik kan het mensen niet kwalijk nemen. Er is geen uitzicht, het kabinet lijkt maar wat te doen in de hoop dat het effectief is en Covid19 is al lang niet meer het 'enge onbekende' virus van een jaar geleden.

Gooi de focus volledig op het beschermen/inenten van kwetsbaren en gooi voor de rest praktisch alles weer open. Hoe langer je daar mee wacht, hoe groter de schade gaat zijn (op individueel niveau, maar ook maatschappelijk, zowel mentaal als financieel).
Ik zie veel makkelijk roepen en ongefundeerde aannames. Ook ik heb geen cijfers, maar net zo hard als jij roept dat het niet werkt zeg ik dat het wél werkt.
in mijn omgeving zie ik daadwerkelijk veel minder afspraken in de avond die doorgaan. En nee, die gebeuren veelal niet eerder nu.
Je gaat ook niet een avondje film kijken of spelletje spelen bij een bevriend stel ineens om 19:00 doen om nog voor de avondklok thuis te zijn. Even ergens een biertje drinken lijkt me ook niks zo vroeg op de avond. Maar wellicht is dat voor anderen anders...

Niet dat ik blij ben met de avondklok, en ik denk verhoudingsgewijs dat hij onnodig is, maar ik denk wel dat hij daadwerkelijk (wel relatief weinig) bijdraagt aan het terugdringen van het totaal aantal contacten.

Als je zo hard roept zou het aardig zijn dat enigszins te onderbouwen. Anders valt er nog weinig fatsoenlijk te discussiëren.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Hoe kom je hier toch weer op? Apart hoe men in dit topic geacht wordt om stellingen te onderbouwen met gegronde argumentatie en/of data maar dat er met dit soort stellingnames vaak weggekomen wordt zonder enige onderbouwing.
Jonge mensen als rechtvaardiging noemen voor de avondklok is echt veel te makkelijk. In de afgelopen 10 pagina's van dit topic staan allerlei gefundeerde kritieken die vraagtekens zetten bij 1) de effectiviteit en 2) de proportionaliteit van de avondklok. Die maken weinig tot geen onderscheid in leeftijdscategorieën.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr.Joker
[...]

‘Het is de schuld van de Rabobank’ :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
(https://www.ed.nl/binnenl...edicijnwaakhond~a43417e7/)
RIVM-voorman Van Dissel vraagt zich bij de NOS af in hoeverre Nederlanders zich iets van de coronamaatregelen aantrekken. ,,We hebben een heleboel maatregelen, maar de vraag is: hoe goed worden die nageleefd?'', zegt hij. Uit onderzoek van het RIVM en de GGD's blijkt dat het terugloopt.
Hij ziet ook de kloof ontstaan tussen regels en praktijk, waar we gisteren over schreven in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:20:
[...]

Ik zeg dan een gebrek aan ruggengraat. De oppositie is een jaar lang praktisch verlamd, sterke kritiek op het beleid wordt als 'not done' gezien. Dat handicapt de controlerende werking van het parlement behoorlijk. Slechts op een paar momenten durfden ze echt in te grijpen, voornamelijk bij het invoeren van de coronaspoedwet. Elke ministeriële regeling sindsdien kan er moeiteloos onder gehangen worden, daar komt geen tegengas.

Wellicht wordt het interessanter nu de steun voor het beleid toch tanende is. Het risico kiezers te vervreemden is dan misschien kleiner en durft de kamer weer wat initiatief te tonen.
Zoals je het omschrijft lijkt het alsof er een externe factor is die partijen in de oppositie monddood maakt. M.i. is dat onzin. Er zijn meerdere partijen die niet alleen kritisch zijn, maar ook tegen gestemd hebben. Dat hadden de partijen die wel kritisch waren maar meestemden, ook kunnen doen. Daar waren ze volledig vrij in. Het was hun eigen keuze om dit niet te doen. Wellicht omdat ze vooral kritiek hadden op de manier waarop en het inhoudelijk met de maatregelen eens waren? Andere redenen kun je ook bedenken, maar te stellen dat ze buitenspel gezet zijn is simpelweg niet juist.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
t_captain schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:08:

[...]

Hij ziet ook de kloof ontstaan tussen regels en praktijk, waar we gisteren over schreven in dit topic.
Ik zeg basisregels strenger handhaven of beboeten (quarantaineplicht, thuiswerkverplichting etc.)

Maatregelen voor de bühne zoals de avondklok, weghalen.

Maatregelen die geen significante bijdrage hebben ondermijnen juist draagvlak voor alle maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Ik zeg basisregels strenger handhaven of beboeten (quarantaineplicht, thuiswerkverplichting etc.)
Dit is niet strenger handhaven van de basisregels dat is de basisregels anders insteken met een verplicht karater in plaats van een advies.

[ Voor 20% gewijzigd door Napo op 06-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Napo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:29:
[...]
Dit is niet strenger handhaven van de basisregels dat is de basisregels anders insteken met een verplicht karater in plaats van een advies.
En nog een wet ervoor maken. Eventueel met de aanpassing in de grondwet die daarvoor nodig is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:33:
En nog een wet ervoor maken. Eventueel met de aanpassing in de grondwet die daarvoor nodig is.
Gelukkig leven we (nog) niet in een dictatuur...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Napo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Werkgevers beboeten, mensen die niet in quarantaine gaan zwaar beboeten.

Kijk maar of je nog buiten komt met quarantaine als je 500 euro moet dokken en je constant wordt nageteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Mr.Joker op 06-03-2021 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:40:
[...]
Kijk maar of je nog buiten komt met quarantaine als je 500 euro moet dokken en je constant wordt nageteld.
Dan wordt het heel snel heel rustig bij de teststraten kan ik je zeggen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mr.Joker schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Maatregelen voor de bühne zoals de avondklok, weghalen.

Maatregelen die geen significante bijdrage hebben ondermijnen juist draagvlak voor alle maatregelen
Maar als het strenger gehandhaafd wordt, staat de social media weer vol met de zielige mensen die boetes krijgen en dan vind iedereen weer dat de boa’s teveel boetes geven en macht obsessies hebben?
En dan is de wereld ook weer te klein :)
Deja vu.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

[...]

Hehe... We lopen wel te zeuren hier over de Chinese cultuurdictatuur maar ook in dit land zeggen we vriendelijke 'no problem sir' en doen vervolgens het tegenovergestelde. :+ Dat ze daar op het binnenhof (waar ze ook door elkaar lopen zonder afstand/beschermingsmiddelen) nu pas achter komen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Dan wordt het heel snel heel rustig bij de teststraten kan ik je zeggen.
Dat valt al op bij lagere scholen. Als jouw kind positief test mag de hele klas naar huis en zitten 30 papa's/mama's weer met een opvangprobleem. Maakt je niet populair in groep 3. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Nogmaals, dat kan een uitgangspunt zijn maar dat is niet conform de huidige regelgeving noch de adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Dat economisch belang draagt vooral bij aan het sociale welzijn van degene die economisch uit de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
YakuzA schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Maar als het strenger gehandhaafd wordt, staat de social media weer vol met de zielige mensen die boetes krijgen en dan vind iedereen weer dat de boa’s teveel boetes geven en macht obsessies hebben?
En dan is de wereld ook weer te klein :)
Deja vu.
Het is geven en nemen. In het midden oosten strooien ze ook met dikke boetes en sluitingen voor winkels/restaurants die zich niet aan de maatregelen houden.

Je kan nooit iedereen tevreden houden, maar beter een paar idioten die op social media huilen dat ze een boete hebben gekregen terwijl ze de staat opgaan zijn dan heel Nederland een avondklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Nee, gedragsverandering niet met dwang doen. Het afschaffen van handen schudden is ook op gemoedelijke wijze gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Gelukkig leven we (nog) niet in een dictatuur...
Wat heeft dat met een dictatuur te maken ? Wetten maken is een bevoegdheid van de overheid die we democratisch gekozen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:13:
Wat heeft dat met een dictatuur te maken ? Wetten maken is een bevoegdheid van de overheid die we democratisch gekozen hebben.
De voorgestelde maatregelen gaan ook in coronatijd heel ver: verbieden mensen in de privésfeer samen te komen heeft weinig meer met een open vrije westerse samenleving te maken. Daar China daarmee het virus beter in bedwang weet te houden is niet raar maar ben blij om in een land te leven waar de Staat niet afdwingt wie ik waar zie en waar ik mag zijn.

Verbazingwekkend hoe makkelijk mensen deze grondrechten weggeven, een paar maanden geleden was een avondklok ondenkbaar geweest en de crisis in de zorg was een jaar geleden toch echt veel groter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10

[...]

Dat komt omdat het er veel meer regels zijn met allerlei rare hoepels. 2 klanten per 10 minuten in een Hema van 1.000 m2?, Bouwmarkt van 5.000? Of een IKEA van 20.000?. Dat gaat toch nergens meer over?

Ik heb de presentatie van Van Dissel bekeken en de enige reden die ik kan vinden over het effect van de avondklok is (pag8) dat de daling van IC's overeenkomt met hun 'model avondklok -10%'. We maken ons zelf ook weleens schuldig aan correlatie en causualiteit, maar deze kan ook wel in dat rijtje. Cijfers zoeken model is de omgekeerde wereld.

Op pagina 21 zie je de dikke roze lijn omhoogschieten als enkel de BSO/VO (deels open zouden gaan) tot wel 2.000 IC klanten... hoe dan? Avondklok eraf en het wordt 3500+ Hoe hebben we ooit de eerste golf overleefd?

Ook nog steeds de bezoekersbeperking gekoppeld aan de avondklok terwijl het twee verschillende maatregelen zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZMvWDw8Y7Js-X-9MTyQ6MJbAPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFMrFnSJXiutmQziDbRZ2F5U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2021 10:37 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Van Dissel en Wallinga bij de NOS: de Britse variant komt er echt aan.
De schattingen van het aandeel Britse variant, op basis van het steekproefsgewijze onderzoek naar mutaties, waren achteraf veel te hoog. Hoe verklaart u die grote verschillen tussen schatting en werkelijkheid?

Jacco Wallinga: "We extrapoleren de gegevens uit dat onderzoek, de kiemsurveillance. Elke nieuwe week komen er nieuwe gegevens bij en passen we de extrapolatie aan. Aanvankelijk groeide het aandeel Britse variant snel. De afgelopen weken groeide het iets minder snel en dan valt de extra besmettelijkheid van de Britse variant iets mee ten opzichte van eerdere uitkomsten. We denken dat in de gegevens van deze week, waarin de monsters tot 21 februari zijn geanalyseerd, meer dan de helft van de besmettingen door de Britse variant veroorzaakt wordt. Iets later dan gedacht."
Enkele weken geleden had 66% van de besmettingen door de Britse mutatie moeten komen. Die voorspelling is niet uitgekomen, maar het RIVM zet nu in op 50% over enige tijd. Ik meen mij te herrineren dat in de laatste kiem surveillance het aandeel zo rond de 20% zweefde, dus dat wordt nog doorwerken voor de Britse variant.

Dat je er naast zit is een ding en dat kan gebeuren, geen probleem. Maar het beleid van de afgelopen maanden leunde op de claim dat die Britse variant zo hard om zich heen zou slaan. Nu is dat argument bij de laatste persconferentie al naar de achtergrond verdwenen en lijkt iets als de avondklok een doel op zich te zijn met een mythische 10%-13% reductie van de R. Kennelijk is meningen herzien niet meer mogelijk, want men blijft inzetten op een stevig aandeel Britse variant en als die het niet kan dan wel de Zuid-Afrikaanse variant.
Als de pakkans laag is (of zo ervaren wordt) dan kan de boete nog zo hoog zijn, het zal weinig uitmaken.

Onlangs las ik in een lokaal krantje over de handhaving van de avondklok in de gemeente waar ik woon. Het lokale politiekorps handhaaft die met twee auto's waarin twee agenten zitten. Ze moeten een gemeente patrouilleren met een oppervlakte van ~80 km2 dat voornamelijk bestaat uit platteland met her en der een dorpskern. Dan weet ik al genoeg, de kans dat je een van die twee auto's tegenkomt is behoorlijk klein. Tel daar nog eens bij op dat bepaalde wegen ze niet op rijden, in elk geval niet 's nachts in het donker. De onverharde wegen mijden ze liever, zal niet de eerste keer zijn (zeker bij slecht weer) dat zo'n politie Touran daar vast komt te zitten.
klaaas schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:11:
Andere redenen kun je ook bedenken, maar te stellen dat ze buitenspel gezet zijn is simpelweg niet juist.
Ze zijn niet buitenspel gezet door externe factoren, angst speelt het parlement parten. Initiatief nemen betekent ook een risico nemen en dat kan vervelend uitpakken. Dus is het verstandigste om stil te zitten en het kabinet de bliksemafleider te laten zijn. In verkiezingstijd is dat ook wel fijn voor ze dat het trio Rutte, De Jonge en Grapperhaus de kop van jut zijn als het tegen zit.

[ Voor 36% gewijzigd door CMD-Snake op 06-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online

[...]

Ik denk dat het beleid ook wel aan vervanging toe is. Ik zou veel liever zien dat ze buiten afspreken aanmoedigen, ook in wat grotere groepen. Besmettingsrisico daarvan is erg laag. Vervolgens kunnen we doorgaan met de avondklok en beperkingen op binnen afspreken. Maar door buiten afspreken toe te staan, ontstaat er een veiligere uitlaatklep voor mensen, en is er minder reden voor mensen om de regels te breken.

Momenteel is het juist gunstiger om binnen af te spreken, ipv buiten, omdat je wel beboet kan worden op straat, maar niet in je woonkamer. Dat is IMHO nogal onhandig geregeld.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sommige kerken zijn er ondertussen ook wel klaar mee:
Protestantse kerk laat toch weer mensen toe: 'Waarom voordringen?'

Na de laatste persconferentie van premier Rutte heeft de Protestantse kerk besloten weer mensen in de kerk toe te laten. Ook wordt er weer gezongen. Het valt binnen de gestelde kaders, zeggen ze. Toch klinkt er bij andere kerkgenootschappen kritiek: "Het is toch een beetje voordringen."

In oktober sprak minister Grapperhaus met de kerken af: met maximaal 30 mensen samenkomen mag, maar volg de de dienst liever online. Ook na de persconferentie van Rutte van vorige week bleef dit advies ongewijzigd. "Maar iedereen is vrij om te besluiten wat ze doen met ons advies", zegt een woordvoerder.

De Protestantse Kerk, het grootste protestantse kerkgenootschap in Nederland, besloot als enige het anders te gaan doen. Het advies 'zoveel mogelijk online', is veranderd in 'maximaal 30 bezoekers' (exclusief personeel). En zingen mag weer, met maximaal vier voorzangers in de kerk. Kwetsbare mensen wordt afgeraden te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:41:
Sommige kerken zijn er ondertussen ook wel klaar mee, :

[...]
En als er dan straks uitbraken komen als gevolg van kerken? Laten we maar gaan, geen maatregelen, kan niet want artikel 6 grondwet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Stoney3K schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:43:
Laten we maar gaan, geen maatregelen, kan niet want artikel 6 grondwet?
Dat is al een jaar beleid, wat achter de kerkdeur gebeurd is 'heilig'. Mogen wij straks langer thuiswerken omdat de oudjes weer zingen in de kerk.

Niet vreemd dat de jongere generatie op een gegeven moment denkt: 'nu zijn wij weer aan de beurt'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Dat is al een jaar beleid, wat achter de kerkdeur gebeurd is 'heilig'.
Nu, dan zetten we 1 meter rondom de kerkdeur op straat af met bouwhekken. Geen maatregelen ín de kerk, maar om er te komen moet je wat meer moeite voor doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bizar hoe eenvoudig het er staat, dat kerken eigenhandig het advies aangepast hebben. Ik lees de laatste tijd vrij veel resultaten van onderzoeken/enquêtes over de mening van de bevolking betreffende de maatregelen. Ik kom alleen nergens iets over de houding van de kerken tegen. Laat ze zo'n vraag maar eens meenemen de volgende keer. Graag nog voor de verkiezingen.

Gisteren was ik voor het eerst dit jaar weer eens op een schoolplein om nood-opvang-BSO'ers op te halen. Dat was een bizarre gewaarwording, alsof ik een compleet andere wereld instapte. Het 'dringende advies' was om na de heropening van de scholen een mondkapje te dragen bij het ophalen van de kinderen. Ik heb ze gisteren geteld (ik schat dat er één ouder of 100 stond), dat was vrij eenvoudig: ik was de enige op het schoolplein met een mondkapje op. Ouders stonden gezellig op elkaar te klessebessen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
@zacht Die maatregel is dan ook extreem onzinnig. Net als de avondklok lijkt ook het mondkapje willen verplichten op de meest onbenullige plekken kerntaak van het kabinet te het worden.

Ik ben juist blij om te zien dat steeds meer mensen zelf na gaan denken als ze in de buitenlucht staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:29:
Van Dissel en Wallinga bij de NOS: de Britse variant komt er echt aan.

[...]

Enkele weken geleden had 66% van de besmettingen door de Britse mutatie moeten komen. Die voorspelling is niet uitgekomen, maar het RIVM zet nu in op 50% over enige tijd. Ik meen mij te herrineren dat in de laatste kiem surveillance het aandeel zo rond de 20% zweefde, dus dat wordt nog doorwerken voor de Britse variant.

Dat je er naast zit is een ding en dat kan gebeuren, geen probleem. Maar het beleid van de afgelopen maanden leunde op de claim dat die Britse variant zo hard om zich heen zou slaan. Nu is dat argument bij de laatste persconferentie al naar de achtergrond verdwenen en lijkt iets als de avondklok een doel op zich te zijn met een mythische 10%-13% reductie van de R. Kennelijk is meningen herzien niet meer mogelijk, want men blijft inzetten op een stevig aandeel Britse variant en als die het niet kan dan wel de Zuid-Afrikaanse variant.

[...]

Als de pakkans laag is (of zo ervaren wordt) dan kan de boete nog zo hoog zijn, het zal weinig uitmaken.

Onlangs las ik in een lokaal krantje over de handhaving van de avondklok in de gemeente waar ik woon. Het lokale politiekorps handhaaft die met twee auto's waarin twee agenten zitten. Ze moeten een gemeente patrouilleren met een oppervlakte van ~80 km2 dat voornamelijk bestaat uit platteland met her en der een dorpskern. Dan weet ik al genoeg, de kans dat je een van die twee auto's tegenkomt is behoorlijk klein. Tel daar nog eens bij op dat bepaalde wegen ze niet op rijden, in elk geval niet 's nachts in het donker. De onverharde wegen mijden ze liever, zal niet de eerste keer zijn (zeker bij slecht weer) dat zo'n politie Touran daar vast komt te zitten.

[...]

Ze zijn niet buitenspel gezet door externe factoren, angst speelt het parlement parten. Initiatief nemen betekent ook een risico nemen en dat kan vervelend uitpakken. Dus is het verstandigste om stil te zitten en het kabinet de bliksemafleider te laten zijn. In verkiezingstijd is dat ook wel fijn voor ze dat het trio Rutte, De Jonge en Grapperhaus de kop van jut zijn als het tegen zit.
Wellicht interessanter:
Het R-getal, dat aangeeft hoeveel nieuwe besmettingen 100 positief geteste mensen veroorzaken, steeg op 12 februari naar 1,14. Heeft dat te maken met de heropening van de basisscholen?

Jacco Wallinga: "In diezelfde week werd het ook winter en daalde het aantal testen. Omdat we het reproductiegetal uitrekenen op basis van het aantal positief geteste mensen, lijkt het alsof dat kleinere aantal mensen relatief veel anderen besmet heeft. Als die invloed van de winterkou verdwijnt zou het dan weer dalen. Ik denk dat de verklaring daar ligt, maar je kunt niet uitsluiten dat die scholen een rol hebben gespeeld. Met de gegevens over de weken erna kunnen we oorzaak en gevolg beter duiden. Een dalende R geeft meer zekerheid dat het winterse weer waarschijnlijk voor de stijging zorgde. Als het samenhangt met de scholen, dan verwacht je dat de R verhoogd blijft."
Oftewel, de switch terug naar ziekenhuisopnames voor berekening van de R is na de zomer niet meer in gebruik genomen, ondanks wat ze op hun eigen site zetten. Vandaar de hevige schommelingen. Jammer dat de NOS niet de vraag stelt waarom men nog steeds de R bepaalt op aantal positieve tests ondanks de telkens wisselende hoeveelheid getesten.

Hij praat er hier mild over, maar door Rpanic zijn wel allerhande maatregelen doorgedrukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Is er sowieso al meer bekend over de werking van die mondkapjes? De effectiviteit ervan in binnenruimtes lijkt op z'n hoogst gering, het is wel een vrijbrief om massaal de 1,5 meter los laten als ik de supermarkt zie.

Vanmiddag lekker trainen op het hockeyveld, senioren mogen bij ons met 8 tweetallen en 4 'individuele' trainers conform 'tennisregels' weer een heel veld op. Wat had ik dat gemist, voelde me vorige week als een opgehokt dier wat na de winter weer de wei in mocht, ook al kon ik er na al die maanden geen bal meer van... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
YakuzA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Dat is hun schuld ja, maar het is de bedoeling dat "de regering/burgemeesters" dat dan handhaven en afstraffen.

Of vind jij het ook "de schuld van excessen" als jij niet meer de winkels in mag "omdat mannen vaak opverlast veroorzaken"?

Nogal een vreemde uitspraak niet?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik las gister dit stukje over de sneltesten die straks worden vrijgegeven voor het grote publiek.

Waar ik nogal van opkeek was deze quote van de minister:
De minister wil de sneltesten gebruiken als een soort "visnet" door de samenleving. "Dat betekent hoogfrequente gebruik maken van zelftesten in het onderwijs, bij werkgevers, en wat mij betreft zo snel als mogelijk ook gewoon op de hoek van de straat bij de super."
Is dit weer zo'n typische Hugo de Jonge uitspraak die meer is gebaseerd op het feit dat hij blij is dat hij weer in de spotlight staat of zou hij serieus ernaar uitkijken dat mensen een sneltest in de neus kijken alvorens zij de supermarkt betreden?

Of is dit de voorbereiding op de toekomst waarbij je ofwel je vaccinatiepaspoort laat zien danwel je test voordat je bij de AH je rondje mag lopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Je moet ze meegeven dat ze dit riedeltje knap weten vol te houden.

We worden al maanden banggemaakt met 'de britse variant' maar toch puilen de ziekenhuizen niet uit. Kunnen ze niet gewoon toegeven dat ze ernaast zaten?

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 06-03-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
redwing schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:07:
[...]

De enige manier hiervoor is strengere handhaving maar dan krijg je enorme kosten voor het politie-apparaat en vooral dat jij weer gaat klagen dat Rutte en Co. zo streng bezig zijn.

Het is gewoon lastig om een balans te vinden tussen maatregelen, draagvlak en controles. Deel je teveel boetes uit wordt er geklaagd dat het onnodig streng is, deel je te weinig boetes uit houden mensen zich niet aan de regels. Hetzelfde met de maatregelen, de ene helft wil meer maatregelen en de andere helft juist minder. Hoe kun je het dan ooit goed doen? Geklaagd wordt er toch wel.
Dus eigenlijk zeg jij nu:

Teveel boetes is niet goeds, te weinig ook niet. Handhaven is moeilijk/duur (want we zijn te lui/laf) dus vanaf nu verbieden we alle auto's op tijdstip X.

ipv de overtreders te pakken (wat best goed mogelijk is hoor, "justitie" kan veel meer dan jij misschien denkt, beboeten we de hele samenleving gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:13:
Ik las gister dit stukje over de sneltesten die straks worden vrijgegeven voor het grote publiek.

Of is dit de voorbereiding op de toekomst waarbij je ofwel je vaccinatiepaspoort laat zien danwel je test voordat je bij de AH je rondje mag lopen?
In het verlengde daarvan, als je op een sneltest positief test, dan mag je dus weer naar huis, maar krijg je dan ook voorrang op de bezorging van je boodschappen? Positief testen op de werkplek, betekent ook ziekmelden zonder verdere consequenties, ook voor nulurencontracten en freelancers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Koos2009 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:15:
[...]
ipv de overtreders te pakken (wat best goed mogelijk is hoor, "justitie" kan veel meer dan jij misschien denkt, beboeten we de hele samenleving gewoon.
Tja, dat is een beetje een algemene tendens geweest ook de afgelopen jaren: We kunnen de speld in de hooiberg wat moeilijk vinden, want dat kost tijd en mankracht. Doe maar een sleepnet, dat is makkelijk te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

[...]

Als de maatregelen niet het gewenste effect hebben wordt de compliance- c.q. gedragskaart weer getrokken. Oktober 2020, is that you?

Je maakt het jezelf ook wel erg moeilijk als je je berichtgeving louter op één KPI baseert - aantal absolute besmettingen. Dat schetst inderdaad een licht pessimistisch beeld. Wellicht zouden ze iets milder voor henzelf kunnen zijn en in acht nemen dat er veel metrics wel reden geven tot een gematigd positieve stemming, zoals bijvoorbeeld het relatief aantal positieve testen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
CMD-Snake schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:29:
Je loopt 1,5 maand achter ben ik bang.

Week 4 t/m 10 januari was het 9,5%
Week 11 t/m 17 januari was het 15,9%.
Week 18 t/m 24 januari was het 23,3%.
Week 25 t/m 31 januari was het 24,7%.
Week 1 t/m 7 februari was het 30,7%.
Week 8 t/m 14 februari was het 35,2%.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

[ Voor 4% gewijzigd door DutchCommando op 06-03-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:25:
[...]

De voorgestelde maatregelen gaan ook in coronatijd heel ver: verbieden mensen in de privésfeer samen te komen heeft weinig meer met een open vrije westerse samenleving te maken. Daar China daarmee het virus beter in bedwang weet te houden is niet raar maar ben blij om in een land te leven waar de Staat niet afdwingt wie ik waar zie en waar ik mag zijn.

Verbazingwekkend hoe makkelijk mensen deze grondrechten weggeven, een paar maanden geleden was een avondklok ondenkbaar geweest en de crisis in de zorg was een jaar geleden toch echt veel groter.
Je had 12 of 50 maanden geleden ook geen grondrecht om gevrijwaard te zijn van een avondlok of enige andere maatregel die je in je bewegingen beperkt.. Die staat gewoon in de wet sinds Nederland bestaat.

De vraag is of de situatie ernstig genoeg is om gebruik te maken van die wetten.Jij denkt daar wellicht anders over dan de regering maar daarmee zijn ze niet dus dicatators.

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 06-03-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Koos2009 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:15:
offtopic:
Dat is toch elk jaar al zo?

Hoe netjes ik me ook aan alle regeltjes hou de 'uitschrijven' link op belastingdienst.nl heb ik nog niet ontdekt... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Koos2009 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is hun schuld ja, maar het is de bedoeling dat "de regering/burgemeesters" dat dan handhaven en afstraffen.

Of vind jij het ook "de schuld van excessen" als jij niet meer de winkels in mag "omdat mannen vaak opverlast veroorzaken"?

Nogal een vreemde uitspraak niet?
Met een kansloze vergelijking kun je alles krom maken ;)
Dat is jouw vreemde uitspraak, niet de mijne.

Dat jij bijv niet bij de SNS kan geld kan halen omdat ze alle flappentappen gesloten hebben ivm plofkraken, is dat de schuld van de plofkrakers of de schuld van de politie?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-03-2021 11:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:13:

Waar ik nogal van opkeek was deze quote van de minister:

[...]

Is dit weer zo'n typische Hugo de Jonge uitspraak die meer is gebaseerd op het feit dat hij blij is dat hij weer in de spotlight staat of zou hij serieus ernaar uitkijken dat mensen een sneltest in de neus kijken alvorens zij de supermarkt betreden?

Die testen zijn vermoedelijk geen 50 cent, maar eerder een paar euro. Er is geen weldenkend mens dat dit soort producten voor niemandalletjes gaat gebruiken. Daar moet de prijs ook naar zijn en dat betwijfel ik ten zeerste gezien de prijzen van reguliere sneltests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:01:
@zacht Die maatregel is dan ook extreem onzinnig. Net als de avondklok lijkt ook het mondkapje willen verplichten op de meest onbenullige plekken kerntaak van het kabinet te het worden.

Ik ben juist blij om te zien dat steeds meer mensen zelf na gaan denken als ze in de buitenlucht staan.
Mijn verbazing gaat niet eens over de zinnigheid of onzinnigheid van de maatregel. Ik kom sowieso veel buiten, kan niet thuiswerken (dus forens), heb op mijn werk tientallen contacten met mensen per dag, doe mijn boodschappen, breng hier en daar een bezoekje aan iemand, etc. Kortom: ik zit niet al een jaar 'opgesloten'. Maar dat schoolplein leek een compleet andere wereld zoals ik al lange tijd niet gezien had. Geen afstand, geen mondkapjes, een grote groep mensen bij elkaar, alsof ze hun eigen bubble gecreëerd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
YakuzA schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Met een kansloze vergelijking kun je alles krom maken ;)
Dat is jouw vreemde uitspraak, niet de mijne.

Dat jij bijv niet bij de SNS kan geld kan halen omdat ze alle flappentappen gesloten hebben ivm plofkraken, is dat de schuld van de plofkrakers of de schuld van de politie?
Dan kan de burger alsnog gewoon zijn bankzaken giraal of bij andere banken doen (bij een (één van de weinige) kantoren of overstappen naar een andere bank.

Zelf bnen ik ook niet blij dat ik bij ABN-Amro zo weinig keuze meer heb tov een paar jaar terug, maar dat is wat anders dan om 0900-0430 het hele geldverkeer "stop te zetten" en mensen die wel geldzaken regelen binnen datr tijslot (ik leen 500 van jou cash of ik betaal jou cash terug), tot crimineel te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

zacht schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:57:

Gisteren was ik voor het eerst dit jaar weer eens op een schoolplein om nood-opvang-BSO'ers op te halen. Dat was een bizarre gewaarwording, alsof ik een compleet andere wereld instapte. Het 'dringende advies' was om na de heropening van de scholen een mondkapje te dragen bij het ophalen van de kinderen. Ik heb ze gisteren geteld (ik schat dat er één ouder of 100 stond), dat was vrij eenvoudig: ik was de enige op het schoolplein met een mondkapje op. Ouders stonden gezellig op elkaar te klessebessen.
dat zijn dus ouders die zelf na kunnen denken...besmettingen in de buitenlucht lijken zeer beperkt voor te komen. Misschien als je opeengepakt voor een podium gaat staan joelen, maar niet als je met wat onderlinge afstand in het zonnetje een praatje maakt.
Dus dat 99% dit onzinnige advies naast zich neerlegt stemt mij alleen maar positief. Blijkbaar is er een grens. Al eerder gezegd: wat van een afstandje opeengepakt lijkt kan van kortere afstand gewoon netjes afstand houden zijn. Hier is schoolplein verboden terrein, erbuiten is ruimte zat voor afstand en een praatje ( hoe aso om dat te doen) en er is ook slechts 1 persoon die trouw een mondkapje draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Koos2009 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Dan kan de burger alsnog gewoon zijn bankzaken giraal of bij andere banken doen (bij een (één van de weinige) kantoren of overstappen naar een andere bank.

Zelf bnen ik ook niet blij dat ik bij ABN-Amro zo weinig keuze meer heb tov een paar jaar terug, maar dat is wat anders dan om 0900-0430 het hele geldverkeer "stop te zetten" en mensen die wel geldzaken regelen binnen datr tijslot (ik leen 500 van jou cash of ik betaal jou cash terug), tot crimineel te maken.
Bijzonder verhaal, maar je probeert dus te zeggen “ja dat is idd de schuld van de plofkrakers” door de vraag te ontwijken?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Eerder reageerde ik daar al op door te stellen dat de Britse variant vast zit bij de douane. Dat bericht werd helaas verwijderd omdat het niet serieus zou zijn. Mij lijkt de Brexit en alle bijkomende obstakels die vrij reizen van persoon of goederen verhinderd van grote invloed op de nieuwe aanwas van Brits besmette personen in dit land, nu moeten we doen met de verspreiding van reeds besmette personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
YakuzA schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Bijzonder verhaal, maar je probeert dus te zeggen “ja dat is idd de schuld van de plofkrakers” door de vraag te ontwijken?
Oh nee zeker niet.

Ik persoonlijk vind het inderdaad de schuld van de plofkrakers.

Het is voor de bank, naar mijn mening, een zwaktebod want er zijn nog steeds mensen die gewoon met cash werken.

Zeker in kleinere gehuchten waar je maar 1 of 2 automaten en dus geen kantoor meer hebt (Mill bijvoorbeeld), is dat zeer vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

Sorcerer8472

Mens sana?

DutchCommando schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Je loopt 1,5 maand achter ben ik bang.

Week 4 t/m 10 januari was het 9,5%
Week 11 t/m 17 januari was het 15,9%.
Week 18 t/m 24 januari was het 23,3%.
Week 25 t/m 31 januari was het 24,7%.
Week 1 t/m 7 februari was het 30,7%.
Week 8 t/m 14 februari was het 35,2%.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten
Stijging gaat wel langzamer dan het RIVM verwachtte toch? Terwijl ze nu in een interview juist zeggen dat het wel snel gaat. En terwijl het erop lijkt dat er toch meer interactie tussen de varianten is dan eerder gedacht (m.a.w. je kunt de Britse R niet los zien van de "normale" R).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Harm schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Die testen zijn vermoedelijk geen 50 cent, maar eerder een paar euro. Er is geen weldenkend mens dat dit soort producten voor niemandalletjes gaat gebruiken. Daar moet de prijs ook naar zijn en dat betwijfel ik ten zeerste gezien de prijzen van reguliere sneltests.
Buiten dat lijkt het mij onwenselijk om zsm te testen op de hoek van de straat bij de supermarkt.

Vorig jaar werd er nog hevig betoogd door alle deskundigen dat testen zonder klachten onzinnig was, daarna waren sneltesten onbetrouwbaar (ze zijn nu ook nog steeds niet toegestaan voor vluchten) en nu moeten we maar accepteren dat we een sneltest doen alvorens een supermarkt te betreden?

What's next?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Lurker. Hoewel ik dit artikel hier wilde delen: https://www.telegraaf.nl/...-coronaregels-loopt-terug

Kern:
Ongeveer de helft van de respondenten zegt thuis te blijven bij klachten en 46 procent zegt zich te laten testen bij klachten. Dat zijn toch wel verontrustende getallen. Blijkbaar laten minder mensen met covidachtige klachten zich testen.”
Nu ben ik geen covidexpert maar ik zelf heb ook hooikoorts, loopneus en nies nu al dagen. Als ik naar mijn auto kijk dan zit die onder de stuifmeel van een van de bomen hier (ja lekker vroeg). Ik neem dan aan dat dit geen corona is maar hooikoorts. Dus moet ik mij dan laten testen? Ik vind van niet.

Ook een bijzondere uitspraak. Ik las een paar pagina's terug dat hier voornamelijk over naleving van maatregelen ging en de eventuele afschaffing van bepaalde maatregelen.
Deze uitspraak van hr van Dissel zegt mijn inziens al genoeg. Er zijn er een paar die het wel zat zijn:
„We hebben een heleboel maatregelen, maar de vraag is: hoe goed worden die nageleefd? Volgens onderzoek van de gedragsunit van het RIVM en de GGD’s loopt dat terug.”
Ik vind deze meneer best gevaarlijk worden. Want als hij met cijfers komt vanuit het RIVM dan zie ik zo het OMT samen met Rutte en collegae beslissen dat de broekriem weer strakker mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mrjraider schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:13:
Lurker. Hoewel ik dit artikel hier wilde delen: https://www.telegraaf.nl/...-coronaregels-loopt-terug

Kern:

[...]

Nu ben ik geen covidexpert maar ik zelf heb ook hooikoorts, loopneus en nies nu al dagen. Als ik naar mijn auto kijk dan zit die onder de stuifmeel van een van de bomen hier (ja lekker vroeg). Ik neem dan aan dat dit geen corona is maar hooikoorts. Dus moet ik mij dan laten testen? Ik vind van niet.
Het zal ook van de soort klachten afhangen.
Covid hangt vaak samen met hoesten, geen reuk/smaak etc.

Ik snap best dat mensen met een typische hooikoorts loopneus niet zo snel aan testen denken, maar weet niet wat ze allemaal bij de Telegraaf onder ‘covid symptomen’ en ‘bij klachten’ tellen?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mrjraider schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:13:

Kern:

[...]

Ik vind van wel. In theorie heb je het allebij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:20:
[...]
Ik snap best dat mensen met een typische hooikoorts loopneus niet zo snel aan testen denken, maar weet niet wat ze allemaal bij de Telegraaf onder ‘covid symptomen’ en ‘bij klachten’ tellen?
Als je de richtlijnen van het RIVM aanhoudt, dan val je bij een standaard hooikoorts-niesje of rokerskuchje al door de mand en zou je daarmee niet eens naar de kapper mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
zacht schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Mijn verbazing gaat niet eens over de zinnigheid of onzinnigheid van de maatregel. Ik kom sowieso veel buiten, kan niet thuiswerken (dus forens), heb op mijn werk tientallen contacten met mensen per dag, doe mijn boodschappen, breng hier en daar een bezoekje aan iemand, etc. Kortom: ik zit niet al een jaar 'opgesloten'. Maar dat schoolplein leek een compleet andere wereld zoals ik al lange tijd niet gezien had. Geen afstand, geen mondkapjes, een grote groep mensen bij elkaar, alsof ze hun eigen bubble gecreëerd hadden.
In principe is dat ook zo, aangezien kinderen vaak al in dezelfde klas zitten of 's middags ermee spelen, waardoor de ouders/gezin onderdeel van die bubbel worden. Na een maandje scholen open is de volgepakte IC ook uitgebleven.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2021 12:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arbraxas
TrailBlazer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Ik vind van wel. In theorie heb je het allebij.
Compleet onrealistisch.
Als ik naar mezelf kijk, elke keer als ik van de fiets af stap heb ik een loopneus. Ik fiets om de dag naar mijn werk. Op die dagen zou ik dus een test moeten doen.
Gezien de manier van testen die behoorlijk vervelend is, is het geen wonder dat mensen denken laat maar. Zerker omdat die sneltesten ook nog eens behoorlijk onbetrouwbaar zijn. Dusdanig dat ik vind dat je er geen conclusies aan mag verbinden.

Verder zijn mensen wel klaar met dat bangmakerij. Je valt niet direct dood om normaal gesproken bij een coronabesmetting. Er zijn zoveel meer ziektes waar je tegenaan kunt lopen, maar waar je ook geen rekening mee houd. Laat staan een heel land voor lamlegt.
Mensen willen weer een normale samenleving. Wat we nu hebben is verre van normaal, ook de scholen die weer open zijn lijken in de verste verte niet op normaall onderwijs.

Maar we gaan maar door met krampreacties, wat voor gevolgen het ook heeft. Je kunt het horen bij de speeches van Rutte. Nog steeds alle ballen op corona. De rest doet er niet toe. Het enigste wat er gezegd is dat er geen versoepelingen komen en dat de kans dat alles word teruggedraaid veel groter is. Met als klap op de vuurpijll dat een avondklok volledig normaal is. De mensen zijn "gewend".

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:33:
In principe is dat ook zo, aangezien kinderen vaak al in dezelfde klas zitten of 's middags ermee spelen, waardoor de ouders/gezin onderdeel van die bubbel worden.
Na maanden lockdown is de sociale agenda van mijn jongste ook opeens ontploft, bijna elke dag een ander speelafspraakje. Die kids hebben dat zo enorm gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

arbraxas schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Compleet onrealistisch.
Als ik naar mezelf kijk, elke keer als ik van de fiets af stap heb ik een loopneus. Ik fiets om de dag naar mijn werk. Op die dagen zou ik dus een test moeten doen.
Gezien de manier van testen die behoorlijk vervelend is, is het geen wonder dat mensen denken laat maar. Zerker omdat die sneltesten ook nog eens behoorlijk onbetrouwbaar zijn. Dusdanig dat ik vind dat je er geen conclusies aan mag verbinden.

Verder zijn mensen wel klaar met dat bangmakerij. Je valt niet direct dood om normaal gesproken bij een coronabesmetting. Er zijn zoveel meer ziektes waar je tegenaan kunt lopen, maar waar je ook geen rekening mee houd. Laat staan een heel land voor lamlegt.
Mensen willen weer een normale samenleving. Wat we nu hebben is verre van normaal, ook de scholen die weer open zijn lijken in de verste verte niet op normaall onderwijs.
Maar we gaan maar door met krampreacties, wat voor gevolgen het ook heeft. Je kunt het horen bij de speeches van Rutte. Nog steeds alle ballen op corona. De rest doet er niet toe. Het enigste wat er gezegd is dat er geen versoepelingen komen en dat de kans dat alles word teruggedraaid veel groter is. Met als klap op de vuurpijll dat een avondklok volledig normaal is. De mensen zijn "gewend".
Hooikoortsklachten lijken mij een stuk moeilijker te onderscheiden van corona dan de loopneus die je krijgt van de kou. Ik zou het ook niet iedere keer doen als je klachten krijgt maar zeker in het begin van het seizoen het zekere voor het onzekere.

Je test ook niet voor jezelf maar om de mensen om je heen die er mogelijkerwijs iets minder goed tegen kunnen. Nee die test is niet fijn maar die 5 minuten ongemak is ook niet echt traumatiserend oid

Testen is gewoon een belangrijke maatregel die veel kan bijdragen aan de bestrijding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21-09 13:31
Voordat ik me laat testen en potentieel mijn persoonsgegevens door de GGD laat lekken wil ik wel iets meer aanleiding hebben dan een beetje snot of een keer niezen :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Hooikoortsklachten lijken mij een stuk moeilijker te onderscheiden van corona dan de loopneus die je krijgt van de kou. Ik zou het ook niet iedere keer doen als je klachten krijgt maar zeker in het begin van het seizoen het zekere voor het onzekere.

Je test ook niet voor jezelf maar om de mensen om je heen die er mogelijkerwijs iets minder goed tegen kunnen. Nee die test is niet fijn maar die 5 minuten ongemak is ook niet echt traumatiserend oid

Testen is gewoon een belangrijke maatregel die veel kan bijdragen aan de bestrijding.
hangt van type hooikoorts af denk ik. bij mij zijn de symptomen vrijwel 100% voorspelbaar. Als ik ga fietsen heb ik tijdens het fietsen geen last, ca 10 min na thuiskomst ga ik niesen , snotteren traanogen, dat houdt voor ca 2 uur aan , daarna klaar totdat ik mezelf weer blootstel. Zelfde geldt voor huisstof in de winter. Toen ik nog naar kantoor ging liep ik de 1e maanden dat de verwarming aan ging standaard van 9-11 te snotteren, daarna klaar. Dus zelf zou ik pas aan verkoudheid / corona gaan denken als ik ook op andere momenten last had.
Anderen hebben meer continu klachten, dus mijn verhaal is zeker niet toepasbaar op iedereen met hooikoorts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
Die "5 minuten" ongemak heb ik anders de hele dag gevoeld. Meer mensen in mijn omgeving met de dezellfde ervaring. En hooikoorts is nog beroerder als mijn fietsen, dat is gewoon elke minuut van de dag. Kun je je wel laten testen aan het begin van het seizoen, maar daarna? Gewoon een non-oplossing dus, net als zoveel van de coronamaatregelen. Symboolpolitiek, niets meer of minder.

Wil je voorbeelden? RIVM over mondkapjes:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes

van Dissel en de avondklok:
https://www.trouw.nl/binn...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Tot zover die 10-13%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bananenplant schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:48:
Voordat ik me laat testen en potentieel mijn persoonsgegevens door de GGD laat lekken wil ik wel iets meer aanleiding hebben dan een beetje snot of een keer niezen :X .
Ach, je registreren om naar de dierentuin of andere activiteit te gaan 'werkt' in dat opzicht net zo goed: heb van twee verschillende kanten bericht gehad dat mijn gegevens door TicketMaster gelekt zijn, gecombineerd hebben hackers nu mijn volledige naam, adres, leeftijd, mobiel, mail en iban... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Ach, je registreren om naar de dierentuin of andere activiteit te gaan 'werkt' in dat opzicht net zo goed: heb van twee verschillende kanten bericht gehad dat mijn gegevens door TicketMaster gelekt zijn, gecombineerd hebben hackers nu mijn volledige naam, adres, leeftijd, mobiel, mail en iban... :-(
Toen men wilde dat je dag, datum en tijd van je bezoek aan zoiets vast ging leggen, zijn we er acuut mee gestopt. De hele registratiemaatschappij lijkt wel helemaal los te zingen van de privacywetgeving die in de voorgaande jaren is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Stijging gaat wel langzamer dan het RIVM verwachtte toch? Terwijl ze nu in een interview juist zeggen dat het wel snel gaat. En terwijl het erop lijkt dat er toch meer interactie tussen de varianten is dan eerder gedacht (m.a.w. je kunt de Britse R niet los zien van de "normale" R).
Er is geen interactie tussen varianten. Gezamelijk leiden zij tot een R van alle varianten.
Het RIVM stelt iedere keer de prognose bij aan de hand van de nieuwste gegevens die zij hebben. Fijn! Dus ja het gaat langzamer dan men 6 weken geleden verwachtte.
Ik vind het overigens best hard oplopen. Maar misschien heb jij een ander idee bij snel. Pats boem binnen een week 100.000 besmettingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21-09 13:31
hoevenpe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Maar iig geen BSN.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:40

Yucon

*broem*

arbraxas schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:52:
Die "5 minuten" ongemak heb ik anders de hele dag gevoeld.
Het wisselt enorm per keer. Blijkbaar kan het ook zonder echt vervelend te zijn, als je maar weet hoe. Eigenlijk is het best gek dat we het gewoon normaal vinden dat een deel van de testafnemers gewoon hardhandig is. Moeten die niet eens op extra training?

Juist nare ervaringen zorgen voor een lagere testbereidheid dus als het even kan moet je die voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
DutchCommando schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Ik vind het overigens best hard oplopen. Maar misschien heb jij een ander idee bij snel. Pats boem binnen een week 100.000 besmettingen ofzo.
Niet overdrijven hè. Van 20/02-26/02 30.207 positief getesten.
Zie : https://www.bddataplan.nl...1%2F10%2F2020%22%7D%7D%5D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Señor Sjon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Toen men wilde dat je dag, datum en tijd van je bezoek aan zoiets vast ging leggen, zijn we er acuut mee gestopt. De hele registratiemaatschappij lijkt wel helemaal los te zingen van de privacywetgeving die in de voorgaande jaren is vastgelegd.
Kwestie van prioriteiten.

Privacy is belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste op de wereld. Overigens vind ik het altijd wel wat vermakelijk hoe selectief mensen altijd zijn met het woord privacy. Een temperatuurcheck is ineens ondenkbaar, maar je hoort nooit iemand over dat we in de top 10 staan qua beveilingscamera's(die ook nog eens allemaal centraal geregistreerd staan), kampioen telefoontappen zijn en pas nu blijkt hoe zwaar mensen gediscrimineerd en benadeeld zijn nemen we eens de belastingdienst onder de loep die in al je gegevens neust.
Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!