Heel eerlijk gezegd wel over het beleid dat naar mijn/ons idee het beste was geweest. Ik denk alleen wel dat dat beleid hier simpelweg niet mogelijk was geweest.
[...]
Dit is vergelijkbaar met het liberaal politieke frame dat door beleidsmakers en vooral politici consequent bij persconferentie over de schutting is gekieperd.
Geparafraseerd: ‘`Wij (beleidsmaker) doen erg ons best, maar u (het volk) houdt zich niet aan de regels’.
Veel mensen hebben deze truc niet of pas erg laat doorgekregen vrees ik. Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn prima natuurlijk, maar kennen grenzen. Vooral binnen crises.
Klopt, ik had wat dat betreft ook wat duidelijker moeten zijn. Want alhoewel het de bevolking is die zich niet aan de regels houdt, is het aan de regering om voor voldoende draagvlak te zorgen. En dat is net iets waar ze heel grote gaten hebben laten vallen. Al was het maar zoals gezegd een roadmap die er rond de 2e golf al had kunnen/moeten zijn.
[...]
En dat beleid is beleidsmakers ook uitgebreid duidelijk gemaakt, inclusief het effect op lange termijn als men steeds gaat versoepelen waar het kan ‘omdat de zorg het aankan’. Dat is een grote middelvinger naar de zorg (geweest), waar ze daarna krokodillentranen over laten vloeien. In de zorg werken veel kiezers, maar daarbuiten veel meer. Dat is ook een reden geweest waarom er is gekozen voor het ‘sturen op de zorg’.
Dus eigenlijk zeg je hier dat doordat we in een democratie zitten en de regering luistert naar de meerderheid die zoveel mogelijk open wil houden dat het een verkeerde keuze is geweest? Naar mijn idee heb je maar een paar keuzes en bij alle zou je hetzelfde kunnen zeggen als wat je hier doet.
Hadden ze ten slotte gekozen om alles op slot te doen, dan was het geklaag geweest dat alles moet wijken om de economie zo snel mogelijk weer op gang te krijgen (dus voor meer kiezers). hadden ze gekozen voor nog minder maatregelen hadden ze helemaal gekozen voor de economie (dus voor meer kiezers). En nu ze gekozen hebben voor de zorg is het wederom puur voor de stemmers?
Je ziet wereldwijd dat bijna alle landen voor deze aanpak hebben gekozen, mede omdat alles sluiten helemaal niet gewenst is en in onze samenleving ook haast onmogelijk.Dat is heel eerlijk gezegd in de Europese samenleving gedoemd te mislukken. Wij accepteren niet dat onze phones getracked worden, dagelijkse controles en bewaking of zelfs het opsluiten van positief geteste mensen.
Dus als je heel eerlijk kijkt is voor Europa dit de enige werkbare oplossing. Het lijkt me iig logisch dat de optie om niet naar de zorg te kijken en alles gewoon open te laten duidelijk geen reeële optie is.
[...]
Maar dat is dus een gevolg, en niet een oorzaak. Ook dit was bij de laatste persco een gevalletje ‘afschuiven’. Willen we echt goede quarantaine, dan moet dat natuurlijk ook ondersteund worden. Dus een dagvergoeding, hulp bij boodschappen, quarantainehotels etc. Niet alles is ‘eigen verantwoordelijkheid’ en de ‘zelfredzame burger’. Natuurlijk moeten mensen met een positieve test niet naar de supermarkt gaan en het is m.i. ook nalatig als ze dat doen, maar help ze dan ook om het niet te doen! Een crisis kost geld dat je moet uitgeven aan meer dan multinationals en bedrijven. Het is slappe managerstaal van ‘leiders’ die eigenlijk helemaal geen crisis kunnen leiden, maar vooral kijken wat mensen willen en daarmee op opportunistische wijze aan populariteit winnen. ‘Leiden’ wordt daarmee natuurlijk ‘lijden’ als die keuzes niet leuk zijn, maar wel noodzakelijk.
Dat is een combinatie van oorzaak en gevolg. Ik durf nl. te wedden dat de meerderheid het met een klein beetje wil ook prima voor elkaar zou krijgen om thuis te blijven. Het is niet alsog je hier in Nederland gelijk geisoleerd bent.
Aan de andere kant, dat er meer voor geregeld zou moeten zijn ben ik het natuurlijk wel eens.
In plaats daarvan werd en wordt het steeds weer op het verkeerde moment versoepelen. Dat begrijp ik vanuit de burgers heel goed (zeker op dit moment), maar beleidsmakers en vooral politici zijn er ook om op de juiste momenten hun rug recht te houden en beslissingen te nemen die kortdurend vervelend zijn, maar op de lange termijn niet veroorzaken waar we nu (en dus aangekondigd door zogenaamde ‘doemdenkers’) in terecht zijn gekomen.
Deze is puur omdat er de keuze is gemaakt om als grens de zorg aan te houden. En als je daarnaar kijkt zijn alle versoepelingen ook logisch.
Als je het virus echter de kop in wil drukken niet, maar dan vraag je dus van de regering om tegen de meerderheid in te gaan van wat de bevolking wil. Ik vraag me af hoeveel draagvlak je dan nog overhoudt en of het dan nog wel mogelijk is om enige maatregel fatsoenlijk in te voeren.
Iets met visie. Maar daar heeft één politicus in het bijzonder geen zin in, die deelt liever cadeau’s uit als het kan om zich daarna te verschuilen achter ‘anderen’ die zich niet aan de maatregelen houden.
Maar daar ben ik het al jaren mee eens. Ik snap echt niet waarom het VVD nog steeds de grootste is, terwijl ze vooral doen wat mensen eigenlijk niet willen.
Die ‘discussie’ is en komt er vooral omdat veel burgers te koppig zijn om te accepteren dat ze zelf verkeerd zaten en beleidsmakers hebben gesteund in hun verkeerde handelen. Maar dat kun je volgens mij die burgers helemaal niet aanrekenen omdat ze consequent zijn toegesproken door ‘staatslieden’ die de ‘anderen’ de schuld geven van hun eigen onkunde. En niet een keer, maar meerdere keren. De nevenschade, langdurige lockdowns, recessie, achterstanden in de zorg etc. waren prima een stuk kleiner te maken en dat het nu zo uit de hand is gelopen is het gevolg van beleid wat je prima populistisch kunt noemen omdat het gewoon volgt wat kiezers graag willen horen en zien. Maar dat is niet het moeilijke stuk van besturen uiteraard.
De vergelijking met de klimaatcrisis is al vaker gemaakt. Als iedereen verantwoordelijk is, is niemand verantwoordelijk. Wordt eens wakker mensen.
Kijk eens simpelweg naar het draagvlak om de terrassen nu nog dicht te houden. Dan kun je als regering nog zoveel doen, maar dat ga je echt niet veranderen. Je zag al wat er gebeurde toen er een niet populair strenge maatregel werd ingevoerd (rellen bij de avondklok). Ik kan je garanderen dat als je vanaf het begin echt streng was geweest (wat nodig was geweest om een echt ander verloop te krijgen) dat je pas echte ordeproblemen had gehad.
Ik geloof er iig helemaal niets van de we maatregelen zoals in China hier in hadden kunnen en zelfs mogen voeren. Dat had nog veel meer problemen gegeven ondanks dat dat naar mijn idee wel een betere oplossing was geweest.