Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.888 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:49
autje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Maar die mensen moesten vorig jaar ook al op locatie werken. En jij zat toen ook waarschijnlijk al thuis vanwege security redenen. Dus jullie zaten toen sowieso, en met reden, ook in het verkeer. Maar wie zijn die mensen die er nu voor zorgen dat het drukker is dan vorig jaar?
Het is wel zo dat veel bedrijven vorig jaar voorjaar de werkzaamheden hebben stilgelegd door angst vanwege het virus. Dat zullen ze nu niet zomaar nog een keer doen.

Ik denk echter wel dat het grootste gros van de mensen die nu naar kantoor gaat denkt van: Het is allemaal niet zo ernstig, of ik ben het thuiswerken zat. Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

maartend schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Ik zou zeggen, ga naar de site, lees de papers van nature en america journal of infection control.

Zijn voor mij toch behoorlijk gerenomeerde publicaties
Dit is wat er staat, met twee enorme voorbehouden
The research shows that specific ultraviolet light (far-UVC) with the wavelength of 222nm can reduce the presence of viruses, including various strains of coronavirus and influenza, up to 99.9%.
Die 99,9% reductie is na 25 minuten blootstelling aan het UV licht volgens het Nature rapport, na 8 minuten (de laagste genoemde periode) is er een 90% effect met de lamp op 22 centimeter afstand. Dat is absoluut een goed resultaat maar het is niet 1 op 1 te vertalen naar een concert waar je de adem van omstanders na een paar seconden inademt.

edit: er is ook niet getest op covid19 maar op twee andere coronavirussen die verkoudheid veroorzaken, nog een reden voorzichtig te zijn. Dit kan op lange termijn helpen maar gaat niet de Ziggo dome een dag eerder open krijgen dan vaccinaties

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 03-03-2021 09:59 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
autje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Maar die mensen moesten vorig jaar ook al op locatie werken. En jij zat toen ook waarschijnlijk al thuis vanwege security redenen. Dus jullie zaten toen sowieso, en met reden, ook in het verkeer. Maar wie zijn die mensen die er nu voor zorgen dat het drukker is dan vorig jaar?
Weet niet of jullie Yorrick Bleijer op Twitter volgen (ook van de Signaalwaarde podcast). Dit zijn de meest recente Google mobility grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmrkt2hoi0PTiK5eyOsBSJK8Dsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gz1rMzy52HcHQKspGt8orLgH.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat we qua naar het werk gaan nog niet op het niveau van na de zomer vorig jaar zitten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
XWB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 00:07:
En het mooie is dat er dan heus geen vaccinatiebewijs ingevoerd hoeft te worden, althans niet in eigen land. Want die 15-20% van de volwassenen die zich niet laten inenten zullen er heus niet voor zorgen dat de zorg nog overbelast kan worden. Zeker niet wanneer de risicogroepen ingeënt zijn.
Idealiter ook niet in Europa, in andere Europese landen is de animo om te vaccineren ook hoog. Een vaccinatiepaspoort binnen de EU schop je het hele idee van vrij verkeer van personen onderuit.
ninjazx9r98 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 00:03:
Kleine nuance, er zijn geen besmettingen gemeld bij de GGD.
Of ze er ook niet geweest zijn zullen we nooit weten met dank aan de 20%
Wel de lusten maar niet de lasten en maar klagen over "Den Haag" waar ze het allemaal fout doen. Als iedereen zich gewoon even had laten testen achteraf had de Jonge daarover niet eens kunnen "klagen", zo lastig is het allemaal niet.
Er is geen testverplichting, alleen door toegang te weigeren kunnen ze die test voor aanvang afdwingen. Ik blijf erbij, 80% is netjes. Die focus op absolute naleving gaat niet werken, ik denk dat bij fieldlab-achtige evenementen op grotere schaal die 80% achteraf testen ook nog wel daalt. 100% compliance is een illusie en zwaaien met testplicht (De Jonge zat al te freestylen weer) zal ook niet helpen.
Laguna schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:55:
Overigens dat er partijen tegen onderstaande motie hebben gestemd is wel beschamend (maar wel in lijn van de Rutte-doctrine):
Ergens zouden dingen die ontwikkeld worden door de overheid met publiek geld een idee moeten volgen van "openbaar, tenzij". Toch zijn er wel openbare modellen, zie hier bij het RIVM. Het RIVM gebruikt deze repo op Github voor hun R-waarde berekeningen. Overigens een klassiek geval hoe wetenschappers afschuwelijke code produceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Laguna schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:55:
[...]

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Op basis hiervan kan je nu de daadwerkelijke groei inzichtelijk maken.

Britse variant:
Week 1: 9,58%
Week 2: 15,92%
Week 3: 23,32%
Week 4: 24,68%
Week 5: 30,75%
Week 6: 35,28%

Zuid-Afrikaanse variant:
Week 1: 0%
Week 2: 0,74%
Week 3: 0,56%
Week 4: 1,78%
Week 5: 2,07%
Week 6: 3,13%

Dat er vervolgens wordt gemeld dat de virusvarianten sterk oprukken is louter stemmingmakerij. Bovendien wordt de R-waarde van de varianten consequent te hoog ingeschat. @t_captain ik ben benieuwd wat deze nieuwe data voor gevolgen heeft voor jouw model.
Ik heb de SA variant nog niet gemodelleerd omdat het nog niet zo'n acute bedreiging is als de UK variant. De introductie van het virus en daarmee uiteindelijk de "4e golf" zit een 5, misschien 6, weken achter de "3e golf" dus dat leek nog niet opportuun.

Als ik naar deze cijfers kijk, dan is de snelheid van opmars zeer vergelijkbaar met die van de UK variant een paar weken eerder. De cijfers geven geen aanleiding om een significant verschil in R-waarde tussen SA en UK mutanten te veronderstellen.

Ik denk dat het op dit moment adequaat is om de twee gewoon samen te tellen als "de nieuwe mutanten" met een verspreiding dit tussen week 1 en week 6 opliep van 9 naar 38%.

Omdat er geen aparte "4e golf" in lijkt te zitten (met een eigen en afwijkende R-waarde) en de totale invloed op de verdringingssnelheid niet erg groot is, heeft dit geen significante invloed op mijn verwachtingen. Ik voorzie nog steeds een scenario waarin de besmettingen met gematigde snelheid oplopen in maart en april, met een piek tussen 7000 en 10000 besmettingen per dag

Daar wil ik wat goed nieuws bij plaatsen: we zien de laatste weken een nadrukkelijke daling van sterfte in de oudste leeftijdsgroepen. Ook lijkt er enig effect op de IC opnames te ontstaan. Dat is het gevolg van vaccinaties. Dat effect gaat flink toenemen en uitbreiden van sterfte (oudste mensen zijn eerst geprikt) naar IC-opnames (risicogroepen zijn iets jonger en iets later aan de beurt in het schema) naar ziekenhuisopnames buiten IC (weer iets jonger, dus weer iets later geprikt). De druk op de zorg zal dus fors lager uitvallen dan je zou verwachten bij 10k dagelijkse meldingen.
Overigens dat er partijen tegen onderstaande motie hebben gestemd is wel beschamend (maar wel in lijn van de Rutte-doctrine):

[Afbeelding]
Het past in het plaatje van "wij regeren, jullie volgen". Een trend naar regeren over de burger in plaats van samen met de burger, een trend die ik al 20 jaar waarneem en die zeer ondermijnend is voor onze democratie. De toenemende fijnmazigheid in allerlei regels is een teken aan de wand van de veranderende bestuurscultuur.

De trend is zeer strijdig met het liberale ideaal heeft en dat is ronduit bevreemdend als de VVD 17 van de afgelopen 20 jaar in de regering heeft gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
CMD-Snake schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Idealiter ook niet in Europa, in andere Europese landen is de animo om te vaccineren ook hoog. Een vaccinatiepaspoort binnen de EU schop je het hele idee van vrij verkeer van personen onderuit.
Als België met zeecontainers de grensovergangen kan blokkeren dan zitten er sowieso grenzen aan dat vrije verkeer. Los daarvan schets je een verkeerd beeld als je dat vrije verkeer alleen betrekt op verplaatsingen van A naar B. Bij het vrije verkeer van personen gaat het vooral om de mogelijkheid om als EU-burger ergens te wonen en te werken buiten je eigen land.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Qinshi schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:21:
Verpleegkundige die door hun werk, dagelijks in contact komen met covid patiënten en dus een zeer hoge besmettingskans hebben.
Het is de vraag of dat zo is, en voor welke zorgvorm. Het beeld wat ik, op basis van onze interne communicatie daarover, heb is dat het merendeel van de besmettingen niet in het huis wordt opgelopen door patientcontact. De 'koffiekamer' is wel een beruchte voor besmetting tussen personeel onderling... protocollen bij besmette patienten spelen daar een aanzienlijke rol in.

De argumentatie voor die eerste lading vaccins voor de Covid19 spoedzorg zat ook meer in de uitval (o.a. wegens testen en de daarbij horende tijdelijke quarantaine) dan besmetting an sich. In lijn daarmee zie je ook dat de ziekenhuiszorg grotendeels pas in Q2 aan de beurt zou zijn, pas na de verpleeghuiszorg enz.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik zat even te lezen in deze pagina: https://www.rivm.nl/nieuws/vooruitzicht-nog-niet-goed

Kijk naar het plaatje onder "Toename klachten". Rond 15-20 februari zit een duidelijke spike die slechts gedeeltelijk met (zelfgerapporteerde) hooikoorts samengaat. Daar lijkt inderdaad wat groei te zitten van coronabesmettingen.

Dan zit er in de laatste dagen van februari opnieuw een spike, maar die gaat volledig samen op met de hooikoorts. Dat past ook bij de GGD-cijfers: sterke stijging aantal uitgevoerde tests, lichte stijging positieve tests (vermoedelijk grotendeels te koppelen aan toegenomen aantal tests), nadrukkelijke daling positiviteitsratio.

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 03-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:04:
Als België met zeecontainers de grensovergangen kan blokkeren dan zitten er sowieso grenzen aan dat vrije verkeer. Los daarvan schets je een verkeerd beeld als je dat vrije verkeer alleen betrekt op verplaatsingen van A naar B. Bij het vrije verkeer van personen gaat het vooral om de mogelijkheid om als EU-burger ergens te wonen en te werken buiten je eigen land.
De Europese Commissie blokkeert sinds de laatste maanden van 2020 alle initiatieven van lidstaten om de interne grenzen te sluiten. Dus zo makkelijk als wat zeecontainers neerzetten is het ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
CMD-Snake schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:14:
[...]

De Europese Commissie blokkeert sinds de laatste maanden van 2020 alle initiatieven van lidstaten om de interne grenzen te sluiten. Dus zo makkelijk als wat zeecontainers neerzetten is het ook niet.
En terecht.

Als je de open grenzen kwijtraakt, wat heb je dan als gewone burger nog aan de EU? Met lokale regeringen die meer restrictief zijn dan de meesten van ons ooit hebben meegemaakt. is die escape wel zo fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:11:
Ik zat even te lezen in deze pagina: https://www.rivm.nl/nieuws/vooruitzicht-nog-niet-goed

Kijk naar het plaatje onder "Toename klachten". Rond 15-20 februari zit een duidelijke spike die slechts gedeeltelijk met (zelfgerapporteerde) hooikoorts samengaat. Daar lijkt inderdaad wat groei te zitten van coronabesmettingen.

Dan zit er in de laatste dagen van februari opnieuw een spike, maar die gaat volledig samen op met de hooikoorts. Dat past ook bij de GGD-cijfers: sterke stijging aantal uitgevoerde tests, lichte stijging positieve tests (vermoedelijk grotendeels te koppelen aan toegenomen aantal tests), nadrukkelijke daling positiviteitsratio.
Het vreemdste blijf ik wel de IC opname dagcijfer stijging in Februari vinden. waar we rond 4 Feb onder de 20/dag nieuw op de IC doken, lijkt dat weer te zijn gestegen naar 40/dag met af en toe een piek naar 50.

Het rare daaraan vind ik dat normaal de stijging in IC opnames 1/2/3 weken achter de stijging in zkh opnames en positieve testen aan komt, echter die stijging in zkh opnames is (in de grafieken) niet terug te vinden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Grenzen tussen Duitslang en Tsjechië en Oostenrijk zijn volgens mij momenteel dicht. Daarnaast gelden er allerlei maatregelen (negatieve test, quarantaine) die het vrije verkeer belemmeren.

Maar wat ik vooral bedoel te zeggen is dat je een vaccinatiepaspoort niet alleen moet beschouwen in de directe betekenis van 'vrij verkeer' maar ook in de bredere betekenis zoals b.v.:
Europeanen mogen zich zodoende binnen de Europese Unie overal vestigen waar zij willen. Ook als zij ziek, arbeidsongeschikt of werkloos raken mogen zij in een andere EU-lidstaat blijven wonen.
Een voorstel voor invoering van een vaccinatiebewijs zal ook moeten passen binnen dergelijke voorwaarden.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

maartend schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Ik zou zeggen, ga naar de site, lees de papers van nature en america journal of infection control.

Zijn voor mij toch behoorlijk gerenomeerde publicaties
Hi,

Die papers had ik natuurlijk al gelezen. Ja, die papers zijn prima onderzoeken.

Ja, het is een mooie vinding. Nee, het is niet direct nieuw. Ik vind die urban sun best mooi en ook vooruitstrevend.

Tegelijkertijd is het desinfecteren met zowel 222nm als met 254nm als met 264nm al heel lang bekend. Het wordt ook veel gebruikt in (betere, duurdere ) luchtreinigers. Je kunt lampen in 222 nm gewoon in grote getale kopen, in bulk, voor relatief weinig. Meestal zitten die dan intern in de luchtreiniger zodat de lucht door het apparaat gereinigd wordt.

Alles in het gebied tussen 100nm en 280nm heet "far UV" op een gegeven moment schurk je natuurlijk wel tegen het röntgen gebied aan. Voor 222nm geld ook een beperking van als ik me niet vergis 3J/m^2/hr in openbare ruimte. Maar ook dat is vaak voldoende voor desinfectie mits de tijd lang genoeg is)

De onderzoeken van de effectiviteit tegen covid 19virus zijn natuurlijk recent, dit virus is natuurlijk pas sinds begin 2020 een probleem.

Ik hoop zeker dat ze er succes mee hebben.

Laten we wel wezen, alles wat met luchtverversing, reiniging, ontsmetting te maken heeft is behulpzaam en heeft mogelijk te weinig aandacht gekregen in het afgelopen jaar.

Nogmaals, het was zeker niet de bedoeling om dit product af te kraken of zo, daarvoor weet ik te weinig. Het was meer dat 222nm en sowieso far uv gebruikelijk zijn voor ontsmetting in sommige gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:11:

De reden voor het testen en daarmee de samenstelling van de testgroep is ook veranderd. Je hoeft geen last van covid te hebben. Het kan ook ongemerkt voorbijgaan. Dat is niet nieuw, maar als je toevallig tegelijkertijd hooikoorts hebt en daar wel last van hebt heb je een extra groep die toevallig opgepikt is terwijl men anders het testen niet eens overwogen had.

Dit is een andere situatie dan de groep die om vooraf onbekende redenen lichte verkoudheidsklachten had en zich al dan niet liet testen.. die eerste groep zou anders namelijk helemaal onder de radar gebleven zijn. Of vergis ik me en is het heel gebruikelijk dat mensen een cocktailtje van verschillende virussen oplopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 03-03-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat de afgelopen week de lichte toename in positieve tests zo'n beetje volledig door dat effect van "random finds" in de extra tests wordt verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:37:
Grenzen tussen Duitslang en Tsjechië en Oostenrijk zijn volgens mij momenteel dicht. Daarnaast gelden er allerlei maatregelen (negatieve test, quarantaine) die het vrije verkeer belemmeren.
Barrières opwerpen is niet hetzelfde als de grens sluiten. Je kan nog op en neer rijden, maar je moet wat meer geduld hebben.
Een voorstel voor invoering van een vaccinatiebewijs zal ook moeten passen binnen dergelijke voorwaarden.
Nee, want je gaat selectie aan de poort maken wie wel en wie niet. Iemand die dus ziek kan worden van corona wordt dan preventief geweigerd, dat gaat lijnrecht tegen de tekst in die je quote. Sowieso zal het systeem niet waterdicht zijn, op zeehavens en luchthavens kan je controleren, maar op wegverkeer valt nauwelijks zo'n controle te doen tenzij je weer grensposten introduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Indoubt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Hi,

Die papers had ik natuurlijk al gelezen. Ja, die papers zijn prima onderzoeken.

Ja, het is een mooie vinding. Nee, het is niet direct nieuw. Ik vind die urban sun best mooi en ook vooruitstrevend.

Tegelijkertijd is het desinfecteren met zowel 222nm als met 254nm als met 264nm al heel lang bekend. Het wordt ook veel gebruikt in (betere, duurdere ) luchtreinigers. Je kunt lampen in 222 nm gewoon in grote getale kopen, in bulk, voor relatief weinig. Meestal zitten die dan intern in de luchtreiniger zodat de lucht door het apparaat gereinigd wordt.

Alles in het gebied tussen 100nm en 280nm heet "far UV" op een gegeven moment schurk je natuurlijk wel tegen het röntgen gebied aan. Voor 222nm geld ook een beperking van als ik me niet vergis 3J/m^2/hr in openbare ruimte. Maar ook dat is vaak voldoende voor desinfectie mits de tijd lang genoeg is)

De onderzoeken van de effectiviteit tegen covid 19virus zijn natuurlijk recent, dit virus is natuurlijk pas sinds begin 2020 een probleem.

Ik hoop zeker dat ze er succes mee hebben.

Laten we wel wezen, alles wat met luchtverversing, reiniging, ontsmetting te maken heeft is behulpzaam en heeft mogelijk te weinig aandacht gekregen in het afgelopen jaar.

Nogmaals, het was zeker niet de bedoeling om dit product af te kraken of zo, daarvoor weet ik te weinig. Het was meer dat 222nm en sowieso far uv gebruikelijk zijn voor ontsmetting in sommige gevallen
Dit vind ik nou een geweldig opbeurend stuk. Idd, er liggen nog zat uitdagingen voor ons, maar het voegt gewoon iets toe en persoonlijk denk ik dat het meer toevoegd dan de mondkapjes (en dan bedoel ik normale die we allemaal dragen), en die draag ik ook.
In zijn publicatie schrijft hij ook ; het is een aanvulling op de al bestaande maatregelen. En daarbij geldt ook ; vele kleine steentjes maken ook een grote berg.

Voordeel is wel als Roosegaard het doet ; hij krijgt er wel publiciteit mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik voorzie een enorme groei van UV-gebaseerde desinfectieapparaten. Als ik een kantoorgebouw moest beheren, bestelde ik er vandaag nog 1 voor iedere vergaderzaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:32:
Ik voorzie een enorme groei van UV-gebaseerde desinfectieapparaten. Als ik een kantoorgebouw moest beheren, bestelde ik er vandaag nog 1 voor iedere vergaderzaal.
Ligt er wel aan op welke frequentie. Dat is juist het probleem. Blijkbaar zijn er nog niet zo heel veel op 222nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Barrières opwerpen is niet hetzelfde als de grens sluiten. Je kan nog op en neer rijden, maar je moet wat meer geduld hebben.
Je negeert het concrete voorbeeld van een daadwerkelijk gesloten grens?
Nee, want je gaat selectie aan de poort maken wie wel en wie niet. Iemand die dus ziek kan worden van corona wordt dan preventief geweigerd, dat gaat lijnrecht tegen de tekst in die je quote. Sowieso zal het systeem niet waterdicht zijn, op zeehavens en luchthavens kan je controleren, maar op wegverkeer valt nauwelijks zo'n controle te doen tenzij je weer grensposten introduceert.
Jij zegt nee, EU-leiders zeggen dat ze mogelijkheden zien. Jij gaat ervan uit dat er een voorstel komt dat ingaat tegen de VwEU. Ik stel dat een voorstel per definitie moet voldoen aan dat verdrag. E.e.a. zal dan ook sterk afhankelijk zijn van het precieze voorstel.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

maartend schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Ligt er wel aan op welke frequentie. Dat is juist het probleem. Blijkbaar zijn er nog niet zo heel veel op 222nm.
Voor een luchtreiniger waarbij de UV lamp intern zit is dat ook niet nodig, die schijnt niet op je huid/in je ogen.

Voor zover ik kan overzien is het voordeel van de 222nm dat het minder ver in de huid dringt en minder schadelijk is voor de ogen. Dat maakt het gerbuik ervan gemakkelijker als je niet alleen de lucht maar ok oppervlakken wil ontsmetten op een plek waar ook mensen komen.

Voor zover ik heb kunnen zien is het niet zo dat 254nm of andere frequenties minder effectief steriliseren.

222nm lampen met E27 fitting in 30 watt LED kun je gewoon in bulk kopen voor 15$ of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Is niet elke deep UV bron enorm dodelijk voor virussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
RayNbow schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:36:
[...]
Als we voor nu even voor het gemak aannemen dat de basis ervan werkt, hoe ga je om met schaduwen? Zodra er mensen zich binnen de cirkel bevinden, heb je schaduwen waar het UV-licht dus niet komt.

Daarnaast, zelfs al zou na een bepaalde tijd de aanwezige virusdeeltjes binnen de cirkel onschadelijk zijn gemaakt, hoe weet je dat het gebied veilig is? Wat gebeurt er als een nieuw virusdeeltje het gebied binnentreedt? Dat nieuwe deeltje is niet meteen onschadelijk gemaakt.
Je hebt ook nog de "schaduw" in de neus, keel en longen van een eventueel besmette persoon.
Ik heb geen idee hoelang je nodig hebt om bij een langdurige acceptabele dosis van UV-C virussen een relevant aandeel van een airborne virus te doden. En of dat kort genoeg is om de transmissie van een airborne virus te voorkomen. Tot nu toe lijkt aangenomen te worden dat transmissie van SARS-COV2 via oppervlakten niet bepaald maatgevend lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Je negeert het concrete voorbeeld van een daadwerkelijk gesloten grens?

[...]
Zelfs de Belgische grens was niet hermetisch afgesloten. Er waren nog altijd grensovergangen open voor vrachtverkeer en grenswerkers. Afgezien daarvan is die grenssluiting een van de grootste schandalen van de hele crisis geweest en de Belgen zullen dat zeker geen tweede keer flikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
prijk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Zelfs de Belgische grens was niet hermetisch afgesloten. Er waren nog altijd grensovergangen open voor vrachtverkeer en grenswerkers. Afgezien daarvan is die grenssluiting een van de grootste schandalen van de hele crisis geweest en de Belgen zullen dat zeker geen tweede keer flikken.
Ik doelde op de grens tussen Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Ik weet niet hoe hermetisch die dicht zit, maar dat is niet mijn punt. Waar het me om gaat is dat @CMD-Snake heel stellig "nee" en "kan niet" roept terwijl de werkelijkheid veel minder zwart-wit is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
klaaas schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:52:
Ik doelde op de grens tussen Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Ik weet niet hoe hermetisch die dicht zit, maar dat is niet mijn punt.
Niet. Alle grensovergangen zijn open, alleen moet je een negatieve coronatest kunnen overleggen. De grens is open alleen de barrière is administratief. Daardoor staan er ook lange rijen vrachtwagens omdat het controleren niet snel verloopt. Het geheel moet het vooral hebben van de afschrikwerking.
Waar het me om gaat is dat @CMD-Snake heel stellig "nee" en "kan niet" roept terwijl de werkelijkheid veel minder zwart-wit is.
Dat kan ik wel zo stellig zeggen, de Europese Commissie staat blokkades niet meer toe. Kennelijk wil geen enkele EU-lidstaat uitvinden wat er gebeurt als ze toch wat zeecontainers neerzetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20-09 00:41
[...]
Als ventilatieboer is mijn stelling dat luchtverversing altijd beter is dan luchtreiniging / desinfectering :).

De meeste mensen worden door een paar millimeter glas gescheiden van veruit het beste reinigingssysteem dat er bestaat: frisse buitenlucht.

Frisse buitenlucht die niet alleen een reinigende werking heeft op virusdeeltjes, maar ook op CO2, TVOC's en weet ik niet hoeveel meer bekende en (nog) onbekende 'gevaren'.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op Wednesday 3 March 2021 @ 13:14:
[...]

Niet. Alle grensovergangen zijn open, alleen moet je een negatieve coronatest kunnen overleggen. De grens is open alleen de barrière is administratief. Daardoor staan er ook lange rijen vrachtwagens omdat het controleren niet snel verloopt. Het geheel moet het vooral hebben van de afschrikwerking.
Dit is wat de overheid aangeeft:
De meeste grensovergangen tussen Tsjechië en Duitsland en Tirol (Oostenrijk) en Duitsland zijn vanwege opkomende coronavirusmutaties in deze gebieden gesloten (informatie in het Duits en Engels). Op een enkele uitzondering na is er geen reisverkeer mogelijk.
Dat kan ik wel zo stellig zeggen, de Europese Commissie staat blokkades niet meer toe. Kennelijk wil geen enkele EU-lidstaat uitvinden wat er gebeurt als ze toch wat zeecontainers neerzetten.
Punt is dat er momenteel gewoon geen sprake is van vrij verkeer van personen. Reizen wordt afgeraden, in sommige gevallen is een negatieve test nodig, vaak quarantaine en sommige grenzen zitten blijkbaar dicht behalve voor enkele uitzonderingen. Zit alles potdicht? Nee dat niet, maar vrij kun je het niet noemen.

Als dergelijke maatregelen mogelijk zijn binnen een Europa waar we dat vrije verkeer hoog in het vaandel hebben staan, dan zijn er ook implementaties van een vaccinatiepaspoort mogelijk. Niet de implementaties die het equivalent zijn van zeecontainers op de weg, maar wel in lijn met bovenstaande maatregelen. Je kunt dus niet stellig zeggen dat een vaccinatiepaspoort per definitie in tegenspraak is met het vrije verkeer van personen.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 17:15
Op deze zonnige woensdagmiddag, iets wat zonniger ziekenhuis bezetting nieuws dan gisteren:

Toestroom op de IC blijft wel verdacht hoog.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:29
Moi_in_actie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:16:
Op deze zonnige woensdagmiddag, iets wat zonniger ziekenhuis bezetting nieuws dan gisteren:
[Twitter]
Toestroom op de IC blijft wel verdacht hoog.
Ook de toestroom op de kliniek was vandaag hoog, 177. Vorige week woensdag waren dat er 151.

Blijft voor mij trouwens onduidelijk waarom de ziekenhuisopnames zoveel hoger zijn dan eerder met dezelfde besmettingsaantallen. Had verwacht dat het RIVM daar nu wel een keer iets over naar buiten zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sovieto schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ook de toestroom op de kliniek was vandaag hoog, 177. Vorige week woensdag waren dat er 151.

Blijft voor mij trouwens onduidelijk waarom de ziekenhuisopnames zoveel hoger zijn dan eerder met dezelfde besmettingsaantallen. Had verwacht dat het RIVM daar nu wel een keer iets over naar buiten zou brengen.
Waarom zou daar een specifieke oorzaak voor moeten zijn?
Toevallig wat meer 50/60+'ers die besmet zijn en je hebt zo die afwijking te pakken?
(de leeftijdsverdeling zichtbaar bij NICE is vrij gelijk aan het normale)

Verder is de stijging dagopnames IC sinds begin Februari inderdaad wel een rare trend.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 03-03-2021 14:31 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er is toch al eerder aangegeven dat de Britse variant mensen zieker maakt ?

https://www.forbes.com/si...dlier-new-research-finds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:29
IJzerlijm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:26:
Er is toch al eerder aangegeven dat de Britse variant mensen zieker maakt ?

https://www.forbes.com/si...dlier-new-research-finds/
Als de Britse variant echt voor 30% meer ziekenhuisopnames zorgde (naast de extra besmettelijkheid) had ik wel verwacht dat het RIVM er een keer iets over zou zeggen (en dat het ergens in de media zou komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zou het kunnen dat mensen iets sneller worden opgenomen/op de IC geplaatst omdat er “toch” plek is? (oprechte vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sovieto schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:32:
...

Als de Britse variant echt voor 30% meer ziekenhuisopnames zorgde (naast de extra besmettelijkheid) had ik wel verwacht dat het RIVM er een keer iets over zou zeggen (en dat het ergens in de media zou komen).
Op de site van het RIVM wordt in ieder geval ook genoemd dat de Britse variant mensen zieker maakt.
... Inmiddels is uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk duidelijk geworden dat mensen die daar besmet raken met de Britse variant zieker werden en vaker kwamen te overlijden dan het geval was bij de 'oude' varianten. ...

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2021 14:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
Artikel De Telegraaf
13.05 - Hoogste risiconiveau terug in heel Nederland
In heel Nederland geldt weer het hoogst mogelijke risiconiveau. Alle 25 regio’s hebben de status ’zeer ernstig’. Omdat het aantal nieuwe coronagevallen oploopt, is het risiconiveau verhoogd voor de regio IJsselland (Zwolle en omstreken) en voor Gelderland-Midden, waar onder meer Arnhem en Ede onder vallen.

Het coronadashboard van de overheid kent vier risiconiveaus. Van laag naar hoog zijn dat Waakzaam, Zorgelijk, Ernstig en Zeer Ernstig. Het alarmniveau voor IJsselland was twee weken geleden verlaagd van het hoogste niveau, Zeer Ernstig, naar het een na laagste trapje, Zorgelijk. Gelderland-Midden ging toen van Zeer Ernstig terug naar Ernstig. Dat waren de eerste aanpassingen aan de risiconiveaus sinds 19 december. In de rest van het land bleef Zeer Ernstig gelden.
[...]
Wat moeten we hier hu weer van denken? De opmars van de nieuwe varianten gaat aanzienlijk langzamer dan eerst werd gevreesd. In het verlengde daarvan is de derdegolf nog nauwelijks uit de startblokken gekomen; de stijging van besmettingen in de afgelopen 2 a 3 weken lijkt grotendeels verklaard te worden vanuit toegenomen aantallen tests.

Ik heb steeds meer het gevoel dat dit soort informatie, waarvan je zou verwachten dat het een feitelijke samenvatting zou zijn van de stand der zaken, wordt gebruikt om aan te sturen op een collectief gevoel van angst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:55

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Waarom zou daar een specifieke oorzaak voor moeten zijn?
Toevallig wat meer 50/60+'ers die besmet zijn en je hebt zo die afwijking te pakken?
(de leeftijdsverdeling zichtbaar bij NICE is vrij gelijk aan het normale)

Verder is de stijging dagopnames IC sinds begin Februari inderdaad wel een rare trend.
Aangezien het nu wel redelijk bekend is dat zowat 75% op de IC dikke mannen tussen de 50 en 70 zijn, zou je toch verwachten dat deze mensen zich inmiddels extra goed aan de maatregelen houden om te voorkomen dat ze besmet raken en vervolgens in het ziekenhuis belanden...

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:40:
Artikel De Telegraaf
Ik heb steeds meer het gevoel dat dit soort informatie, waarvan je zou verwachten dat het een feitelijke samenvatting zou zijn van de stand der zaken, wordt gebruikt om aan te sturen op een collectief gevoel van angst.
Dat idee heb ik inmiddels ook.

De kale cijfers geven in ieder geval geen aanleiding om het risiconiveau te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Aangezien de risiconiveaus gerelateerd zijn aan een absoluut aantal besmettingen is dit een feitelijke samenvatting van de stand van zaken. Het reflecteert enkel de status die op het Coronadashboard te zien is. Risiconiveau wordt elke 2 weken beoordeeld en de laatste aanpassing is van gisteren. Je kunt er van alles achter zoeken, maar het is en blijft feitelijk.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Artikel De Telegraaf
[...]
Wat moeten we hier hu weer van denken?
Ik zou denken: "Oh Telegraaf" en weer door :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Ik zou denken: "Oh Telegraaf" en weer door :+
soms mis je dan toch wat hoor als je de op basis van de boodschapper de boodschap direct afserveert ( vaak ook niet, dat klopt, maar toch... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Laguna schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Aangezien het nu wel redelijk bekend is dat zowat 75% op de IC dikke mannen tussen de 50 en 70 zijn, zou je toch verwachten dat deze mensen zich inmiddels extra goed aan de maatregelen houden om te voorkomen dat ze besmet raken en vervolgens in het ziekenhuis belanden...
Tja, dat zijn nou niet altijd de meest slimme mensen :+ Ik vermoed dat zij het ondertussen ook zat zijn en dan maar iets hebben van 'nou dan beland ik er maar'. We vaccineren tegen sterfte vooral, niet tegen IC-opnames. Wat mij betreft doen we er goed aan om die groep te vaccineren vooral zodat de zorg voor de rest van het land de achterstand in kan gaan lopen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Laguna schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Dat zijn bijna alle mannen in die leeftijdscategorie (want dik is boven bmi 25) en bovendien wordt je niet alleen ziek door contact met andere dikke oudere mannen dus er blijft een gedeelde verantwoordelijkheid.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:00:
[...]
soms mis je dan toch wat hoor als je de op basis van de boodschapper de boodschap direct afserveert ( vaak ook niet, dat klopt, maar toch... )
Per regio een niveau hanteren werkt niet echt, zodra het ook iets aan versoepeling betekent stroomt die regio vol met mensen uit de nog hogere regio's en heb je een paar dagen later weer hetzelfde niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Artikel De Telegraaf

[...]

Zeker niet als zodanig gestuurd. In dezelfde krant staat ook een column die een andere verklaring probeert te geven:
In de psychologie bestaat er een concept dat „morele paniek” heet. Het werd ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse criminoloog Stanley Cohen die de jongerenrellen in de jaren zestig en de reacties daarop in het Britse Brighton analyseerde. In het oorspronkelijke concept van „morele paniek” ging het om het doorgronden van de paniek die door de UK sloeg en van de interactie tussen de verschillende krachten. Ik las hierover in een artikel uit 2015 in Psychology Today. Het concept van „morele paniek” lijkt mij ook te gelden voor de Covid-19-paniek.
https://www.telegraaf.nl/...-dit-samen-doen-is-fictie

Ik denk dat inderdaad iets dergelijks aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Artikel De Telegraaf

[...]

Wat moeten we hier hu weer van denken? De opmars van de nieuwe varianten gaat aanzienlijk langzamer dan eerst werd gevreesd. In het verlengde daarvan is de derdegolf nog nauwelijks uit de startblokken gekomen; de stijging van besmettingen in de afgelopen 2 a 3 weken lijkt grotendeels verklaard te worden vanuit toegenomen aantallen tests.

Combinatie van het verlagen van de criteria om in een hogere risicoschaal te komen i.c.m. meer testen. Niemand weet of je nu 100% van de besmettingen pakt, maar als je ipv 50%, nu 75% eruit haalt en je past de getallen niet aan, dan is het effectief een verzwaring van het beleid.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Dat idee heb ik inmiddels ook.

De kale cijfers geven in ieder geval geen aanleiding om het risiconiveau te verhogen.
Het risico nivo is juist 1-op-1 gelinkt met de kale cijfers ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Per regio een niveau hanteren werkt niet echt, zodra het ook iets aan versoepeling betekent stroomt die regio vol met mensen uit de nog hogere regio's en heb je een paar dagen later weer hetzelfde niveau.
per regio differentiëren zie ik in NL ook niet gebeuren.

Wel zie ik verschillen zijn tussen stedelijk en landelijk gebied qua nut/noodzaak van sommige regels en ook in hoezeer die beperkingen in het leven geven. Overvolle parken heeft men in landelijk gebied geen last van bijvoorbeeld en daarbij hebben veel meer mensen een tuin en minder behoefte aan een terras. Winkelstraten (voorzover nog aanwezig) zijn rustiger.
Omdat OV er altijd al minder is heb je er ook minder last van als dat beperkt is. Zie alleen geen manieren hoe je daar in de regels handig onderscheid in zou kunnen maken tussen het type gebied.

offtopic:
mijn reactie was puur gericht op het negeren van een artikel omdat het uit de telegraaf komt, niet op de inhoud zelf

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Zo'n 700 meer dan vorige week woensdag. Ondertussen is het aantal testen 2 dagen geleden opgelopen naar 56.000 en is het percentage positieve testen gedaald naar 7,9%.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Artikel De Telegraaf

[...]

Als ik het artikel goed lees zijn slechts een aantal regio's aangepast. De rest had al het hoogste niveau. Het kan zijn dat de spreiding nu weer wat meer naar die 2 regio's is getrokken. Dan nog kan het zijn dat de hoeveelheid boven het hoogste niveau in sommige gebieden gedaald is.. als je begrijpt wat ik bedoel..

Bovenstaande is een assumptie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:18
Hoe zou het toch kunnen dat NL de laatste paar weken een stuk meer aan het testen is?
Komt dit door de scholen die weer open zijn, want verder zijn er nog geen echte versoepelingen geweest.

Percentage is wel vrij laag en ik ben ervan overtuigd dat de hogere aantallen van nu veelal door de extra testen zichtbaar zijn. Het lijkt niet echt een grote toename van besmettingen te zien.

Wat eerder genoemd werd en toch wel wat zorgelijk is, is dat de bezetting in de ziekenhuizen niet echt meer afneemt sinds februari. We lijken daar dus echt een soort plateau te hebben bereikt.
Zonder grote veranderingen in de ziekenhuizen, zie ik geen verdere versoepelingsmogelijkheden, hoe graag we dat verder ook zouden willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:30:
Hoe zou het toch kunnen dat NL de laatste paar weken een stuk meer aan het testen is?
Komt dit door de scholen die weer open zijn, want verder zijn er nog geen echte versoepelingen geweest.

Percentage is wel vrij laag en ik ben ervan overtuigd dat de hogere aantallen van nu veelal door de extra testen zichtbaar zijn. Het lijkt niet echt een grote toename van besmettingen te zien.

Wat eerder genoemd werd en toch wel wat zorgelijk is, is dat de bezetting in de ziekenhuizen niet echt meer afneemt sinds februari. We lijken daar dus echt een soort plateau te hebben bereikt.
Zonder grote veranderingen in de ziekenhuizen, zie ik geen verdere versoepelingsmogelijkheden, hoe graag we dat verder ook zouden willen.
Wat ik uit dit topic begrepen heb is dat het aantal hooikoorts-klachten toeneemt en daarmee het testen en dat er meer getest wordt binnen de jongste categorie kinderen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 14:18
Apache4u schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Wat ik uit dit topic begrepen heb is dat het aantal hooikoorts-klachten toeneemt en daarmee het testen en dat er meer getest wordt binnen de jongste categorie kinderen.
Ah, dat klinkt logisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Er is nu een soort protocol voor snotneuzen nu de scholen weer open zijn. De quarantaine kan ook eerder beëindigd worden met een test op dag vijf. Dat zal voor wat meer tests zorgen. We gaan ook richting hooikoorts seizoen, de plantjes beginnen te bloeien, dus mogelijk meer mensen met mogelijke symptomen die ook een test aanvragen.
Wat moeten we hier hu weer van denken?
Een probleem is dat wat het kabinet en OMT roepen steeds meer lijken af te wijken van de observaties. De Britse variant was de motivatie voor een lockdown en het telkens verlengen, zelfs de avondklok hebben we aan de Britse variant te danken. Toch verdween de Britse variant bij de laatste persconferentie ineens naar de achtergrond. Qua verhaal wat moeizaam omdat het de grote drijfveer was van de afgelopen periode.

Als het RIVM/OMT de boel opklopt om een beter verhaal te verkopen dan is dat kwalijk, ze gooien hun eigen glazen als onafhankelijk wetenschappelijk instituut in. Alhoewel de scheidslijn tussen politiek en wetenschap ook nogal dun wordt. Op bepaalde momenten bestuurde het OMT eigenlijk het land, hun adviezen worden ineens politiek en ook Van Dissel en andere bekenden mengen zich in politieke zaken, zoals het optreden van Van Dissel in de rechtbank niet lang geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Conclusie van de dag:

RIVM gaat in stuiptrekking omdat er meer mensen zich laten testen en er meer positieven uitrollen wat goed te verklaren valt vanwege het lenteweer en hooikoorts.

Daarnaast zeggen al die dagelijkse cijfers van 5000, 4600, 3700 op alle sites als NOS geen ene ruk omdat er vervolgens ook niet wordt uitgelegd hoeveel mensen zich hebben laten testen, wat de positiviteitsratio is en in welke leeftijdscategorieën.

Enige weg hieruit is prikken, prikken, prikken. Hopelijk heeft de Jonge een keer wel gelijk en kunnen we in de zomer echt serieus gaan versoepelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:21

codex

Geen OpenAI agent :)

Wat wel bemoedigend is, het is duidelijk zichtbaar dat de vaccins een effect hebben op de sterfte. Je ziet nu een dalende trend inzetten waar de andere waardes (besmettingen, ziekenhuisopnames) geen correlatie mee tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Laguna schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:24:
[Twitter]
Zo'n 700 meer dan vorige week woensdag. Ondertussen is het aantal testen 2 dagen geleden opgelopen naar 56.000 en is het percentage positieve testen gedaald naar 7,9%.
Dat lijkt het laagste percentage sinds 25 september. Op zich goed nieuws lijkt me. Fijn dat die percentages nu ook iets actueler gedeeld worden. Wat ik me alleen nog afvraag is hoe zich dit verhoudt tot de testuitslagen. Worden de percentages gerefereerd aan de testdag of de dag van de uitslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
3raser schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Dat lijkt het laagste percentage sinds 25 september. Op zich goed nieuws lijkt me. Fijn dat die percentages nu ook iets actueler gedeeld worden. Wat ik me alleen nog afvraag is hoe zich dit verhoudt tot de testuitslagen. Worden de percentages gerefereerd aan de testdag of de dag van de uitslag?
Zover ik weet testdag en alleen op basis van GGD data. Zo komt het tenminste op mij over in het dashboard.
Het aantal meldingen wat per dag binnenkomt is GGD + alle andere instanties die positieven doorgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Vlassie1980 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:47:
Conclusie van de dag:

RIVM gaat in stuiptrekking omdat er meer mensen zich laten testen en er meer positieven uitrollen wat goed te verklaren valt vanwege het lenteweer en hooikoorts.

Daarnaast zeggen al die dagelijkse cijfers van 5000, 4600, 3700 op alle sites als NOS geen ene ruk omdat er vervolgens ook niet wordt uitgelegd hoeveel mensen zich hebben laten testen, wat de positiviteitsratio is en in welke leeftijdscategorieën.

Enige weg hieruit is prikken, prikken, prikken. Hopelijk heeft de Jonge een keer wel gelijk en kunnen we in de zomer echt serieus gaan versoepelen :)
Er zijn meer hooikoortsklachten waardoor de steekproefomvang anders is en de percentages anders zijn maar dat zegt niks over de daadwerkelijke besmettingen. Misschien vind je nu besmettingen die je anders niet zou vinden maar ik acht die kans klein. Het daadwerkelijke aantal loopt op, je kan niet zeggen dat het geen ene ruk zegt. Juist andersom, kijk naar de gevonden besmettingen en niet continu naar het percentage. Dat percentage zegt meer iets over klachten van andere aandoeningen, testbereidheid etc.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nox schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Er zijn meer hooikoortsklachten waardoor de steekproefomvang anders is en de percentages anders zijn maar dat zegt niks over de daadwerkelijke besmettingen. Misschien vind je nu besmettingen die je anders niet zou vinden maar ik acht die kans klein. Het daadwerkelijke aantal loopt op, je kan niet zeggen dat het geen ene ruk zegt. Juist andersom, kijk naar de gevonden besmettingen en niet continu naar het percentage. Dat percentage zegt meer iets over klachten van andere aandoeningen, testbereidheid etc.
Andersom zeg jij dus dat als er helemaal niemand gaat testen we dus geen besmettingen hebben. Ik vind het percentage namelijk veel meer zeggen dan de absolute aantallen. Voor beide rekenmethoden valt er wat te zeggen maar het percentage lijkt mij het meest betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:28
3raser schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Andersom zeg jij dus dat als er helemaal niemand gaat testen we dus geen besmettingen hebben. Ik vind het percentage namelijk veel meer zeggen dan de absolute aantallen. Voor beide rekenmethoden valt er wat te zeggen maar het percentage lijkt mij het meest betrouwbaar.
Beiden zijn gewoon los niet heel handig om te gebruiken.

Stel dat je 10k gevallen hebt en met testen zie je er 5k.
Week daarna heb je 9k gevallen maar zie je er door testen 6k.

Dan kan er gezegd worden dat het aantal besmette mensen is gestegen terwijl het juist andersom is.

Overigens kan het dus ook precies andersom zijn. Daarom zegt het heel weinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
Het is nooit slim (geweest) om op 1 getal te letten.
Als je nu bv. kijkt naar de ziekenhuiscijfers zitten we al een tijdje op een soort plateau. 500 tot 550 op IC en 1300 tot 1500 op kliniek.

Alle cijfers bij elkaar laat kort gezegt een R van rond de 1 zien. Dat er meer mensen zich testen is alleen maar goed. Maar ook al komt het % onder de 5 (zoals WHO graag wil zien) terwijl de ziekenhuizen net zo vol liggen, kan je dus nog niet zeggen dat het de goede kant op gaat. Het gaat pas de goede kant op als de ziekenhuisbezetting en aantal doden flink daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Natuurlijk niet, dat is overdreven. Maar er worden stellingen ingenomen dat omdat je meer gaat testen 'je meer gaat vinden'. Dat is niet direct zo met elkaar verbonden. Testen worden nu gedaan bij mensen met symptomen, dat is gelijk je steekproefomvang. Als je dus meer mensen met meer symptomen hebt (hooikoorts) en daardoor ipv 10 naar 5 procent gaat zou je beweren dat het virus fors aan het verdwijnen is terwijl je in werkelijkheid een R van exact 1 hebt.

Als je steeds meer gaat testen en enkel een verdwaalde asymptomatische besmetting vindt omdat de patient voor symptomen van een andere aandoening komt blijft het aantal gevonden besmettingen gelijk en kan je accurater aangeven hoe het er voor staat. Dit is ook de reden dat de grootschalige massatesten uit de berekening wordt gehouden. Anders hebben sommige regio's percentages van rond de 5 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Ik zie geen stijging in Gelderland-midden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
[...]

Die laatste categorie heb ik nu ook al minimaal 3x gehoord. Kinderen weer naar school, klas naar huis gestuurd want coronabesmetting bij één van de kinderen en door met z'n allen naar de teststraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Als verklaring dat veel meer mensen zich nu laten testen wordt wel gegeven dat er door de grotere kans op hooikoorts nu meer mensen Corona verschijnselen krijgen.

Een nog redelijk aantal van deze mensen (die zich anders dus niet hadden laten testen) blijken echter wel degelijk Corona te hebben.

Vraag me dan ook af hoeveel mensen het inmiddels al wel niet gehad moeten hebben zonder het te weten. Maar daar gaan we niet achter komen zonder de hele bevolking te testen op antistoffen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Dat is dan ook wel weer waar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

alexbl69 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:07:
[...]
Vraag me dan ook af hoeveel mensen het inmiddels al wel niet gehad moeten hebben zonder het te weten. Maar daar gaan we niet achter komen zonder de hele bevolking te testen op antistoffen :).
Zo'n antistoffen test is volgens mij ook nog niet heel erg ingeburgerd. Ik vroeg er bij mijn arts naar tijdens een routine bloedonderzoek maar zij konden die test nog niet uitvoeren. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel antistoffen je nog ziet na veel maanden. Ik heb zelf het idee dat ik in januari 2020 corona heb gehad (ja, voor de crisis inderdaad) maar dat zal nu nooit meer achterhaald kunnen worden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Testen van kinderen is toegenomen door heropening basisscholen i.c.m. strikt testbeleid.
Testen van alle leeftijdsgroepen is toegenomen door toename hooikoortsklachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Hier het dashboard over Gelderland-midden:

https://coronadashboard.r...dsregio/VR07/risiconiveau

De 2 kwantitatieve indicatoren op "zorgelijk" en "ernstig". Dus overall niveau op "zeer ernstig"?

Limburg-zuid: https://coronadashboard.r...dsregio/VR24/risiconiveau
Ook daar een afwijking tussen de indicatoren en het overall niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:53
t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Ik snap het ook niet helemaal, paar dagen geleden bekeek ik de kaart en zag dat Gelderland-midden een niveau lager lag dan de rest van Nederland. Gisteravond was dat weer teruggedraaid. Qua aantallen is er inderdaad niet veel veranderd, kan natuurlijk dat de regio (gemiddeld gezien) een paar dagen net onder het hoogste niveau zat. Ik weet niet exact welke rekenmethode ze gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
[quote]t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:05:
[...]

[/quote]
Ze kijken naar het hoogste getal van de voorgaande week. Het piekje van 25 februari is net wat hoger dan dat uit de maatgevende week ervoor.

Zie ook de algemene toelichting.

Vergeet dat. Niet goed gelezen.

[ Voor 22% gewijzigd door klaaas op 03-03-2021 17:53 ]

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

CMD-Snake schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:39:

Als het RIVM/OMT de boel opklopt om een beter verhaal te verkopen dan is dat kwalijk, ze gooien hun eigen glazen als onafhankelijk wetenschappelijk instituut in. Alhoewel de scheidslijn tussen politiek en wetenschap ook nogal dun wordt. Op bepaalde momenten bestuurde het OMT eigenlijk het land, hun adviezen worden ineens politiek en ook Van Dissel en andere bekenden mengen zich in politieke zaken, zoals het optreden van Van Dissel in de rechtbank niet lang geleden.
Met de kanttekening dat het RIVM/OMT zich kan verschuilen achter de modellen waarbij ze telkens hebben aangegeven dat de modellen samengaan met grote onzekerheden. Het (demissionaire) kabinet is echter verantwoordelijk voor het beleid dat gevoerd wordt op basis van deze modellen met grote onzekerheden. Al verschuilen zij zich dan weer achter het RIVM/OMT...

[ Voor 4% gewijzigd door Laguna op 03-03-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
3raser schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Zo'n antistoffen test is volgens mij ook nog niet heel erg ingeburgerd. Ik vroeg er bij mijn arts naar tijdens een routine bloedonderzoek maar zij konden die test nog niet uitvoeren. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel antistoffen je nog ziet na veel maanden. Ik heb zelf het idee dat ik in januari 2020 corona heb gehad (ja, voor de crisis inderdaad) maar dat zal nu nooit meer achterhaald kunnen worden lijkt me.
Klopt, is ook per persoon verschillend hoelang ze de antistoffen nog kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
3raser schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Je kan ze online bestellen, ik heb er zelf 1 gekocht voor zo'n 30 euro. Ik ben er redelijk van overtuigt dat ik in maart covid heb gehad. Maar de test was negatief.

2 mogelijkheden: 1 heb nooit covid gehad, of de antistoffen zijn reeds uit het bloed.. We zullen het nooit weten :P

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

ConQuestador schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:23:
[...]

2 mogelijkheden: 1 heb nooit covid gehad, of de antistoffen zijn reeds uit het bloed.. We zullen het nooit weten :P
3. de test was ruk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

4. De afname was ruk :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Dat is niet de juiste manier van afnemen. Het moet uit bloed komen, niet uit ander lichaamsvocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Laguna schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Met de kanttekening dat het RIVM/OMT zich kunnen verschuilen achter de modellen en dat ze telkens hebben aangegeven dat de modellen samengaan met grote onzekerheden. Het (demissionaire) kabinet is echter verantwoordelijk voor het beleid dat gevoerd wordt op basis van deze grote onzekerheden, al verschuilen zij zich dan weer achter het RIVM/OMT.
En het herhaaldelijk presenteren van de voorspellingen voortkomende uit de (beperkte) RIVM modellen als onontkoombaar doemscenario terwilj je aan alle nuances* voorbij gaat, draagt bij aan de politieke en maatschappelijke acceptatie. Zo is de cirkel weer rond.

*: zoals een immer dalend relatief besmettingspercentage
Vlassie1980 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:47:
Conclusie van de dag:

Dit gebeurt al een behoorlijke tijd, alleen valt het nu meer op doordat de B117 kaart overplayed is en het meer mainstream is geworden om kritisch te zijn op maatregelen in het algemeen. Zorgelijk is echter dat er nog steeds geen enkele challenge of kritische duiding van RIVM updates komt vanuit de meerderheid van de oppositie noch van de meeste conventionele media.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Het aantal opnames op de IC en het sterftecijfer laat weinig zien van een derde golf, het aantal positieve testen zegt niet zoveel omdat je niet weet hoeveel je mist, dat het percentage positieve testen sterk daalt is in die context een goed teken. Hadden we ondertussen niet tegen code zwart aan moeten zitten als ik me de doemverhalen van begin januari herinner?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:21

codex

Geen OpenAI agent :)

Nox schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Natuurlijk niet, dat is overdreven. Maar er worden stellingen ingenomen dat omdat je meer gaat testen 'je meer gaat vinden'. Dat is niet direct zo met elkaar verbonden. Testen worden nu gedaan bij mensen met symptomen, dat is gelijk je steekproefomvang. Als je dus meer mensen met meer symptomen hebt (hooikoorts) en daardoor ipv 10 naar 5 procent gaat zou je beweren dat het virus fors aan het verdwijnen is terwijl je in werkelijkheid een R van exact 1 hebt.

Als je steeds meer gaat testen en enkel een verdwaalde asymptomatische besmetting vindt omdat de patient voor symptomen van een andere aandoening komt blijft het aantal gevonden besmettingen gelijk en kan je accurater aangeven hoe het er voor staat. Dit is ook de reden dat de grootschalige massatesten uit de berekening wordt gehouden. Anders hebben sommige regio's percentages van rond de 5 procent.
Het is niet een enkeling die asymptomisch is. Het gaat om best een vrij groot percentage. We kunnen met zekerheid stellen dat de kans asymptomisch te zijn groter is dan ernstig ziek te zijn van covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:
Het aantal opnames op de IC en het sterftecijfer laat weinig zien van een derde golf, het aantal positieve testen zegt niet zoveel omdat je niet weet hoeveel je mist, dat het percentage positieve testen sterk daalt is in die context een goed teken. Hadden we ondertussen niet tegen code zwart aan moeten zitten als ik me de doemverhalen van begin januari herinner?
Het gaat nu al aardig kut en de hordes gaan pas vanaf deze week weer bij elkaar onder de oksels kruipen. Net nog in de supermarkt. Netjes gewacht, eindelijk bij de sla, komt er een of ander wicht direct naast me staan.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
pro_6or schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:08:
Netjes gewacht, eindelijk bij de sla, komt er een of ander wicht direct naast me staan.
Je hebt toch beiden een mondkapje op? ;)
/s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Hadden we ondertussen niet tegen code zwart aan moeten zitten als ik me de doemverhalen van begin januari herinner?
Het is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik durf te beweren dat de ingestelde maatregelen door de bevolking voldoende worden nageleefd waardoor een code zwart vooralsnog is afgeweerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:20
[...]

Het zou nu mogelijk moeten zijn om uit de data te kunnen halen hoeveel "symptoonvrije" coronagevallen er zijn per 100000 mensen (of %) met behulp van de hooikoortspatienten. Hooikoortspatienten zijn relatief random verdeeld over de bevolking, dus eigenlijk een mooie steekproef om te berekenen wat de symptoomvrije besmettingsgraad is.

Even met (semi)virtuele getallen: 1 februari 4500/30000 testen (15% besmet, geen hooikoortspatienten) 1 maart 5000/50000 testen (10% besmet, met hooikoortspatienten), dan zou je uitkomen dat 2.5% symptoomvrij coronabesmet is. De praktijkgetallen heb ik niet doorgerekend, maar dat kan zelfs lager liggen. Misschien een goed voorbeeld van het combineren van relatieve en absolute getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:09:
[...]

Je hebt toch beiden een mondkapje op? ;)
/s
mondkapje, kontkapje, van alles voorzien. je hebt aan de ene nog een reet maar aan de ander niets.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:09:
Het is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik durf te beweren dat de ingestelde maatregelen door de bevolking voldoende worden nageleefd zodat een code zwart vooralsnog is afgeweerd.
Dezelfde waarschijnlijkheid waarmee een paar weken geleden al 2/3 van de Britse variant was en men nu nog niet op de helft blijkt te zitten?

Als ik de grafieken van 4 weken geleden bekijk hadden we zelfs in het meest optimale scenario een langzame maar significante stijging op de IC's moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXUaSz6CDhWMUIdtCW1C7XvN8f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q65o4jmsMHAClybG6EY2sIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hadden we ondertussen niet tegen code zwart aan moeten zitten als ik me de doemverhalen van begin januari herinner?
Zonder ingrepen en met een gelijk aan de toen geldende inschatting gebleken besmettelijkheid van de Britse variant: Ja.

Dat geldt voor alle zogenaamde doemverhalen: ze zijn met de kennis van toen en de maatregelen van toen. Die moet je later wel verdisconteren anders wordt de discussie nogal troebel.

Hier boven maak je dezelfde inschattingsfout: met de kennis van nu de kennis van toen de maat nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 03-03-2021 17:27 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

codex schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Het is niet een enkeling die asymptomisch is. Het gaat om best een vrij groot percentage. We kunnen met zekerheid stellen dat de kans asymptomisch te zijn groter is dan ernstig ziek te zijn van covid.
Interessant, heb je daar wat data van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FirePuma142 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:25:
Hier boven maak je dezelfde inschattingsfout: met de kennis van nu de kennis van toen de maat nemen.
Toch blijft het RIVM ook deze week weer sombere berichten verspreiden, dat wordt steeds minder geloofwaardig zo. Wat ik bedoel te zeggen is: met de kennis van nu kan er dus veel meer, zoals geen avondklok, terrassen en non-essentiële winkels open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
il-Principe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Het zou nu mogelijk moeten zijn om uit de data te kunnen halen hoeveel "symptoonvrije" coronagevallen er zijn per 100000 mensen (of %) met behulp van de hooikoortspatienten. Hooikoortspatienten zijn relatief random verdeeld over de bevolking, dus eigenlijk een mooie steekproef om te berekenen wat de symptoomvrije besmettingsgraad is.

Even met (semi)virtuele getallen: 1 februari 4500/30000 testen (15% besmet, geen hooikoortspatienten) 1 maart 5000/50000 testen (10% besmet, met hooikoortspatienten), dan zou je uitkomen dat 2.5% symptoomvrij coronabesmet is. De praktijkgetallen heb ik niet doorgerekend, maar dat kan zelfs lager liggen. Misschien een goed voorbeeld van het combineren van relatieve en absolute getallen.
Volgens mij gaat die vlieger niet op omdat we niet weten hoeveel patiënten er getest zijn met hooikoorts. De test geeft geen diagnose, enkel wel of niet corona. Daarbij: als je je als hooikoortspatiënt laat testen vanwege een loopneus en je wordt positief getest, is die loopneus dan een hooikoortssymptoom of een coronasymptoom? M.a.w. is de persoon in kwestie een symptomatische of een asymptomatische coronabesmetting?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hoevenpe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Toch blijft het RIVM ook deze week weer sombere berichten verspreiden, dat wordt steeds minder geloofwaardig zo. Wat ik bedoel te zeggen is: met de kennis van nu kan er dus veel meer, zoals geen avondklok, terrassen en non-essentiële winkels open.
Dat komt omdat de onzekerheidsmarge redelijk hoog is. Je kunt nu niet alles open gooien omdat het risico te hoog is. Het R-getal zal eerst ruim onder de 1 moeten komen voordat je kunt zeggen dat er meer kan.
Vergis je niet dat het aantal besmettingen op dit moment zo'n beetje gelijk loopt met het aantal inentingen. In feite fietsen we dus keihard met het peloton mee met als doel de kopman (die 5 minuten voorsprong heeft) in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

hoevenpe schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Ik zie die ongeloofwaardigheid niet als ik eerlijk ben. Ik denk wel dat het qua communicatie en transparantie beter kan. Het gaat beter dan we dachten aan het begin van het jaar, maar om de vlag te hijsen is me een brug te ver.

De toename R zonder avondklok is 10%. Laten we van de terrassen 5% maken en van de niet essentiële winkels ook 10%. Dan zijn we bijzonder rap terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FirePuma142 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:45:
[...]

De toename R zonder avondklok is 10%. Laten we van de terrassen 5% maken en van de niet essentiële winkels ook 10%. Dan zijn we bijzonder rap terug bij af.
Alle winkels open is zo 50%, iedereen heeft 100 dingen die ze willen gaan kopen en de winkels zullen meteen bomvol zijn. Deze explosie in besmettingen gaat hoe dan ook komen als de winkels open gaan, het is zaak om het aantal zo laag mogelijk te hebben als dat gebeurt. En dat is nu gewoon niet laag genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Alle winkels open is zo 50%, iedereen heeft 100 dingen die ze willen gaan kopen en de winkels zullen meteen bomvol zijn. Deze explosie in besmettingen gaat hoe dan ook komen als de winkels open gaan, het is zaak om het aantal zo laag mogelijk te hebben als dat gebeurt. En dat is nu gewoon niet laag genoeg.
Dat is een stuwdam-effect wat juist is veroorzaakt door de winkels zo lang dicht te houden. Met de horeca (terrassen) wordt dat nog eens 10 keer erger.

Dan kun je twee dingen doen: Of een lockdown tot we groepsimuniteit hebben, of proberen dingen open te gooien en mensen echt op het hart te drukken om ergens weg te blijven als het druk is.

Maar dan moet je dus als overheid wel vertrouwen uitstralen in je bevolking. Niet op een toon van 'het mag open, maar gedraag je anders zwaait er wat'.

Als je een R van <= 0,5 verwacht dan gooi alles tot de kerst nog maar dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 03-03-2021 18:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
t_captain schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:15:
Hier het dashboard over Gelderland-midden:

https://coronadashboard.r...dsregio/VR07/risiconiveau

De 2 kwantitatieve indicatoren op "zorgelijk" en "ernstig". Dus overall niveau op "zeer ernstig"?
De 2 afzonderlijke indicatoren gaan over een andere periode. Dat zou een verschil kunnen verklaren omdat je b.v. ziet dat de ziekhuisopnamen hard teruglopen (maar mogelijk later aangevuld worden). Maar kijk je naar de getallen van de daadwerklijke week waarop het risiconiveau gebaseerd is (22-28 feb) dan zie ik in totaal 693 besmettingen. Dat zou neerkomen op ruim 100 per 100k inwoners en dus risiconiveau 'ernstig'. Voor die periode kom ik op slechts 8 ziekenhuisopnames wat neer zou komen op ca. 12 opnames per miljoen inwoners en risiconiveau 'zorgelijk'. Dat correspondeert aardig met de 2 afzonderlijke indicatoren over een iets andere periode, maar zeker niet met het algemene risiconiveau dat nu op 'zeer ernstig' gesteld is.

Bij de vorige periode (8-14 feb neem ik aan) zie je weer een heel ander beeld. Op basis van de besmettingen zou je daar op niveau 'zorgelijk' uitkomen maar doordat de opnames toen veel hoger lagen komt dat niveau op 'zeer ernstig'.

Het lijkt erop dat zowel de huidige als de vorige periode niet kloppen voor Gelderlan Midden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
IJzerlijm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Laag willen starten is helaas gebaseerd op dezelfde logica als veel IC bedden willen. Het heeft maar heel beperkt nut als de R stevig toeneemt.
Daardoor is het aantal besmettingen nooit laag genoeg (en het aantal IC bedden nooit hoog genoeg)

[ Voor 7% gewijzigd door blissard op 03-03-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:20
klaaas schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Volgens mij gaat die vlieger niet op omdat we niet weten hoeveel patiënten er getest zijn met hooikoorts. De test geeft geen diagnose, enkel wel of niet corona. Daarbij: als je je als hooikoortspatiënt laat testen vanwege een loopneus en je wordt positief getest, is die loopneus dan een hooikoortssymptoom of een coronasymptoom? M.a.w. is de persoon in kwestie een symptomatische of een asymptomatische coronabesmetting?
Volgens mij moet je de redenering omdraaien, je hebt een loopneus en laat je testen. Momenteel is de kans groter dat de symptomen wordt veroorzaakt door hooikoorts dan door corona. De mensen die coronasymptoomvrij zouden zijn in een andere periode, komen nu wel. Die zorgen dan voor de absolute aantal verhoging, terwijl de negatieve het relatieve aantal verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 23:59
Moet zeggen dat ik de cijfers de laatste 2 a 3 weken erg chaotisch vind gaan... Percentages omlaag, aantallen omhoog, ziekenhuizen semi stabiel, r omhoog...

Ik verwijt verder niemand, vind het gewoon lastig hier een duidelijke situatie van te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
FirePuma142 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Ik zie die ongeloofwaardigheid niet als ik eerlijk ben. Ik denk wel dat het qua communicatie en transparantie beter kan. Het gaat beter dan we dachten aan het begin van het jaar, maar om de vlag te hijsen is me een brug te ver.

Avondklok wordt geschat op 8-13% inclusief de beperking tot 1 persoon/dag. In de rechtszaak werden die 2 ook onterecht gekoppeld als enkele maatregel.

Winkels zijn nooit een bron geweest en terrassen zijn zo lang dicht dat niemand het weet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!