Hi,
Die papers had ik natuurlijk al gelezen. Ja, die papers zijn prima onderzoeken.
Ja, het is een mooie vinding. Nee, het is niet direct nieuw. Ik vind die urban sun best mooi en ook vooruitstrevend.
Tegelijkertijd is het desinfecteren met zowel 222nm als met 254nm als met 264nm al heel lang bekend. Het wordt ook veel gebruikt in (betere, duurdere ) luchtreinigers. Je kunt lampen in 222 nm gewoon in grote getale kopen, in bulk, voor relatief weinig. Meestal zitten die dan intern in de luchtreiniger zodat de lucht door het apparaat gereinigd wordt.
Alles in het gebied tussen 100nm en 280nm heet "far UV" op een gegeven moment schurk je natuurlijk wel tegen het röntgen gebied aan. Voor 222nm geld ook een beperking van als ik me niet vergis 3J/m^2/hr in openbare ruimte. Maar ook dat is vaak voldoende voor desinfectie mits de tijd lang genoeg is)
De onderzoeken van de effectiviteit tegen covid 19virus zijn natuurlijk recent, dit virus is natuurlijk pas sinds begin 2020 een probleem.
Ik hoop zeker dat ze er succes mee hebben.
Laten we wel wezen, alles wat met luchtverversing, reiniging, ontsmetting te maken heeft is behulpzaam en heeft mogelijk te weinig aandacht gekregen in het afgelopen jaar.
Nogmaals, het was zeker niet de bedoeling om dit product af te kraken of zo, daarvoor weet ik te weinig. Het was meer dat 222nm en sowieso far uv gebruikelijk zijn voor ontsmetting in sommige gevallen