Number10 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:55:
[...]
Het klinkt inderdaad cynisch, maar dat is volgens mij toch echt wat er gebeurt. Dat niveau kun je wel bepalen, maar bij een R>1 is er een instabiel evenwicht ten nadele van de zorgcapaciteit door exponentiële groei. Je kunt niet sturen op een ‘stabiel’ niveau tenzij de R precies 1 is. Je begrijpt dat precies 1 aanhouden ook weer een evenwichtsoefening op zich is.
Ja en nee,
Ja wat er gebeurd lijkt daar sterk op.
Ja precies een R van 1 aanhouden is een evenwichtsoefening, maar gelukkig hoeft het niet altijd en overal precies 1 te zijn, er is wel een zekere marge om er omheen te blijven slingeren.
Nee, ik vraag me af of wat er gebeurd, datgene is waar op gestuurd werd vanaf de kerst. Ik denk dat de hoop (en verwachting) was om sterker te dalen met het maatregelen pakket wat er lag, wat helaas niet zo heeft mogen zijn.
Dat zorgt ook steeds voor het verhaal dat de zorg ‘het nog aan kan’ er weer wordt versoepeld en dan ineens toch niet meer, ‘code zwart’, paniek in de tent, etc.
Beter is dus een R ruim onder de 1 en niet de 0,9 die het kabinet ging proberen.
Ik denk dat ze verwacht hadden met het pakket wel wat lager uit te komen, dat is niet gebeurd en men heeft de duimschroeven inderdaad niet nog meer aangedraaid om dat als nog te doen slagen.
Is er dan op gestuurd, mjah wederom een beetje ja en nee

Zoals je eerder noemde zijn metaforen verschrikkelijk, dus daar komt er weer een (metafoor alarm): als je probeert je evenwicht te bewaren op twee stoelpoten, dan hou je dat maar een tijdje vol. Je valt ofwel voorover en als je pecht achterover. Die evenwichtsoefening wordt al een jaar geprobeerd en lijkt alleen te doen als de aantallen laag zijn zoals vorig jaar zomer. Dan is het evenwicht natuurlijk ook instabiel, maar door de lage aantallen merk je dat niet. Zijn de aantallen hoog en de bezetting in ziekenhuizen ook, dan is een marginale verhoging van de R voldoende om ineens op een overschrijding uit te komen.
Hee het metafoor alarm is blijven hangen

.
En zo ook bij deze metafoor, er zijn er die het een hele tijd vol kunnen houden, maar die zijn dan meestal wel langdurig getraind voor bijvb een circus of turnen

Maar niettemin snap ik je punt, ben het er ook wel mee eens, maar het is ook niet voor niets dat de gepresenteerde omgekeerde routekaart uitgaat van veel lagere grenswaarden. Ik vind het zelf ook jammer dat het niet geslaagd is om uiteindelijk ook de bezetting naar een substantieel lager niveau te krijgen.
Ik heb het gevoel dat dat er ook voor zou kunnen zorgen dat je straks wat soepeler in combinatie met vaccins en de zomer er weer uit zou rollen. Nu blijf je nog een tijdje langer tegen die bezetting aanhikken.
En motivatie technisch helpt er wellicht ook niet echt (je zou het in een pessimistische kort door de bocht bui kunnen beschouwen als "het helpt toch allemaal niets", wat natuurlijk niet waar is, maar ja sentiment, perspectief etc.)
Maar kortom ik ben er dus niet over uit of wat er gebeurd is ook daadwerkelijk is waar op gestuurd is (net voor / na de kerst).
(todo: verzinnen metafoor met iets met glad ijs en sturen
)