Verwijderd schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:45:
[...]
Ik stel niet voor om "geen zorg te geven". Ik stel voor zoveel mogelijk zorg te geven en iets meer ruimte aan de economie te bieden. De extra overlijdens, ik betwist je aantallen zeker, accepteer ik wel. Ook als ik daar zelf onder val.
[...]
Maar hoeveel overlijdens vind je nog acceptabel dan? Als 't om honderden extra gaat? Om duizenden? Om tienduizenden? Meer dan honderdduizend?
Want laten we eerlijk wezen, de R ligt nu rond de 0; Ga je versoepelen - en dan meer dan de kappers openen en de middelbare scholen 1 dag per week - dan kan je er op basis van eerdere ervaringen naar mijn mening redelijk goed vanuit gaan dat de R zeker met een aantal tienden gaat stijgen.
Laten we zeggen richting de 1,3. Dus de besmettingen gaan dan oplopen en op blijven lopen totdat er groepsimmuniteit ontstaat/ vaccinaties de R gaan drukken/ grote delen van de bevolking zich uit angst toch aan de maatregelen gaan houden en er een niet-door-de-overheid-opgelegde-lockdown ontstaat.
Bij de ca. 4.500 besmettingen nu en een R van 1,3 en een 'generatie-tijd' van 4,5 dag waar de meeste rekenmethodes vanuit lijken te gaan en versoepelingen vanaf bijvoorbeeld morgen, 3 maart, betekent het dat we op 21 maart op 12k á 13k besmettingen per dag zitten. Bij eerdere pieken hebben we gezien dat daar ongeveer het kantelpunt zit voor code zwart bij de zorg. Dat kunnen we vast nog wel een week redden met veel moeite, maar eind maart zit de zorg vol;
Dan komen er per dag zo'n 400 á 500 patiënten bij;
9 dagen later, dus ca. 10 april zijn dat er zo'n 800 á 900 per dag, dus per dag moet je honderden keren per dag nee verkopen
Weer 9 dagen later zijn dat er 1.500 per dag, dus dan ga je richting de 1.000 keer nee per dag;
En die trend zet zich door tot 1 van de 3 eerder genoemde effecten zich laat merken;
Vaccinaties komen nu op stoom, maar voordat de eerste prik echt zichtbaar z'n effect heeft duurt 2/3 weken en de ziekenhuisopnamerisicogroep is nog niet echt aan de beurt met inenten. Die effecten gaan we dus pas eind april zien.
Groepsimmuniteit lijken we nog lang niet bij in de buurt te zitten en ook met sterk oplopende getallen moeten we dat een aantal weken 'volhouden'.
En we raken als land denk ik wel in "paniek" als code zwart, dus rond 10 april ontstaat, maar dat effect op de opnames merk je ook pas een aantal weken later.
Dus hoe graag we het ook willen, tienduizenden doden heb je zo en het effect? Komende 3/4 weken zijn winkels, horeca weer in beperkte mate open, daarna valt 4-6 weken het land helemaal stil omdat de zorg op z'n gat ligt en vervolgens waarschijnlijk ook de uitvaartzorg.
Dat is toch niet realistisch en toch ook niet zinvol?