You got it!ZieMaar! schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:58:
Volgens mij is hetgeen @Number10 probeert te zeggen het volgende.
Uitgangspunt: we sturen op (stel) 600 bezette IC bedden en 1800 bezette normale ziekenhuisbedden.
Nu komt dat relatief snel in zicht. Vergeef me de percentages, maar (kort de bocht) is dit misschien de bezetting die je hebt bij 5.000 besmettingen per dag.
De plekken (en ik versimpel weer) worden nu voor 90% ingenomen door oude mensen. Per 5 oude mensen komen er dan bijvoorbeeld 2 in het ziekenhuis en 1 daarvan op de IC. Zodirect zijn zij gevaccineerd en komen dus niet meer in het ziekenhuis.
Dat betekent, dat als je blijft sturen op diezelfde bezetting, er dus meer plekken voor 'jongeren' komen. Daar komen er misschien nu 2 van de 50 in het ziekenhuis, en 1 op de IC. Wederom, kort door de bocht, zou je dan misschien wel 50k besmettingen per dag kunnen hebben en daar kan je je maatregelen dan op instellen.
De zorg kan het dan aan, maar je hebt dan dus wel 2300 mensen die relatief jong zijn, in het ziekenhuis liggen. Daar gaat een deel van dood en dat zijn dan dus veel levensjaren die je verliest. Veel meer dan nu.
Nogmaals; heel versimpeld, maar dat is denk ik wat er wordt bedoeld.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.