Zeker, de groeisnelheid is afwijkend in vergelijking met de referentieperiode die je noemt, maar die referentie is wel relevant.
Eerder benoemde ik in dit topic dat de naamgeving/vernummering van golven verwarrend kan zijn en daarmee ook die referentieperiode. Als je
kijkt naar de ‘2e’ golf, dan begint die volgens mij in juli en niet in oktober. In juli zie je een stijging die juist
langzamer is dan de huidige, daarna een daling, en daarna die snelle stijging die je benoemd. Maar het testregime was wel anders uiteraard.
Waarom zou dat patroon zich nu niet kunnen herhalen? Zeker omdat er nu net versoepeld is.
Hoe is de testbereidheid onder deze groep en laat deze groep zich dus ook testen? Ze hebben minder of geen klachten immers. Heeft iemand hier zicht op de leeftijdsverdeling van de geteste groep?
Het zijn eerder de mensen van middelbare of net aan pensioenleeftijd. (...) Dus dit in ogenschouw nemende denk ik dat de ziekenhuisbezetting ook nog wel gaat stijgen, de vraag is hoe hard.
En dus ook: met welke leeftijdsgroepen? Als er namelijk veel infecties optreden bij jongeren zijn er denk ik meerdere problemen mogelijk (voor zover je dat niet al bedoelde). (1) De mogelijke ‘overloop’ van (al dan niet geteste) jongeren naar ouderen die je benoemt. En (2) leiden een groter aantal infecties jongeren in een bepaalde periode niet ook tot meer ziekenhuisopnames onder jongeren in die periode (ongeacht het absolute risico)? En dan stromen de ziekenhuis wellicht alsnog weer vol, maar dan met jongeren en andere niet gevaccineerden.
Dat lijken mij ook weer argumenten om het aantal infecties zo laag mogelijk te houden. Ik vraag me af of het niet beter is om veel meer te testen met steekproeven
naast uiteraard het testen op initiatief van burgers. Vraag als overheid gewoon of je mag testen (werkt dat ademapparaat hiervoor bijvoorbeeld goed genoeg?) en reis als het even kan naar mensen toe om dat te doen. Dan merk je ook snel genoeg of er groepen zijn die zich niet willen laten testen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.