Vervang dan eens "het hoogste risiconiveau op de routekaart" door "een hoge ziekenhuisbezetting" en probeer de vraag te beantwoorden.Laguna schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:58:
[...]
De routekaart is niet in beton gegoten en de samenleving kraakt in z'n voegen.
Als je alles heel rationeel bekijkt dan zou je moeten verzwaren. Sterker nog, dan zou je iedereen zo veel mogelijk in hun huizen moeten opsluiten voor minstens 2 weken, dan gaan de besmettingen als een baksteen naar beneden en kun je 'eilandjes' isoleren.DutchCommando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:12:
[...]
Vervang dan eens "het hoogste risiconiveau op de routekaart" door "een hoge ziekenhuisbezetting" en probeer de vraag te beantwoorden.
Alleen zit je dan met praktische uitvoeringsbezwaren en bovendien zal niet iedereen daar bereidwillig toe zijn. Dus dan kom je op het punt dat je dwang (of zelfs geweld) moet gaan gebruiken om die maatregel te realiseren, en op dat moment wordt de maatregel erger dan de kwaal die je probeert te bestrijden.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
En dat is natuurlijk vervelend, maar zolang als mensen in grote aantallen besmet blijven raken, om vervolgens bij het ziekenhuis aan te blijven kloppen, dan kan de samenleving vinden wat het wilt, maar is en blijft er dus nog gewoon sprake van een niet onkoombare crisis.Laguna schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:58:
[...]
Het is tenslotte niet zo dat op het moment dat we massaal ons kop in het zand steken, dit alles weg is. Enkel misschien snel voorbij indien we het letterlijk uitvoeren.
Dat maakt misschien nog weinig uit. De geest is uit de fles, de versoepelingen die we kregen lijkt nu niet echt de gemoederen tot bedaren te brengen. Komende weken zullen op zijn minst interessant worden. De detailhandel, de horeca, de sekswerkers en marktkooplui schoppen nu aan alle kanten tegen hun sluiting met protestacties en zelfs een gang naar de rechter. En dat is slecht de komende week. Je ziet de mensen massa's die samenkomen in de parken en op de pleinen alsof corona niet meer bestaat.DutchCommando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:12:
Vervang dan eens "het hoogste risiconiveau op de routekaart" door "een hoge ziekenhuisbezetting" en probeer de vraag te beantwoorden.
Het kabinet en het OMT kunnen wel roepen, maar met een beetje pech wordt de keuze voor ze gemaakt om te versoepelen. Vandaag sprak Bruls zich ook voorzichtig uit om de overige boze partijen een beetje tegemoet te komen. Ik blijf erbij, als ze niet die avondklok erdoor hadden geduwd hadden ze dit moment nog een paar weken voor zich uit kunnen duwen.
Goed puntDutchCommando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:12:
[...]
zo jammer dat onze overheid (OMT. RIVM. Regering) niet in staat is/zijn om in normaal Nederlands te communiceren (praten) ipv jargon. Daar zit een hoop indekgedrag achter maar die kloof wil maar niet kleiner worden hierdoor.
En dan krijg je recalcitrant (weerbarstig en tegendraads) gedrag. Nu ook de radio spots over vaccineren, ik krijg er letterlijk jeuk van haha. Die van de koude oorlog waren nog beter.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Want de detailhandel, de horeca, de sekswerkers en marktkooplui hebben nu allemaal last van die avondklok ?CMD-Snake schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:21:
Het kabinet en het OMT kunnen wel roepen, maar met een beetje pech wordt de keuze voor ze gemaakt om te versoepelen. Vandaag sprak Bruls zich ook voorzichtig uit om de overige boze partijen een beetje tegemoet te komen. Ik blijf erbij, als ze niet die avondklok erdoor hadden geduwd hadden ze dit moment nog een paar weken voor zich uit kunnen duwen.
En ik verwacht niet dat die rechtszaken veel kans van slagen hebben, een zaak om op tijd hun steun uitbetaald te krijgen acht ik kansrijker.
Als een heel winkelcentrum tegelijkertijd zijn deuren open gooit dan kan de overheid alleen weinig uitrichten. De "sterke arm" is immers ook maar zo sterk. En het leger inzetten gaan ze dan echt niet doen.gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:27:
[...]
Want de detailhandel, de horeca, de sekswerkers en marktkooplui hebben nu allemaal last van die avondklok ?
En ik verwacht niet dat die rechtszaken veel kans van slagen hebben, een zaak om op tijd hun steun uitbetaald te krijgen acht ik kansrijker.
@gekkie - even los van de sluiting zijn HoReCa en sexwerkers wel beroepen die in de avond veel geld verdienden, en zeker nu de dagen weer gaan lengen zal dat hun onvrede vergroten. Ik vermoedt dat ook een groot deel van de huidige onvrede en lust tot verzet tegen de maatregelen daaruit te verklaren is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik meen toch echt dat ik schreef dat deze groepen tegen hun verplichte sluiting waren. De avondklok en alle heisa die volgde was de reden waarom we versoepelingen kregen. Deze versoepelingen hadden wat rust moeten brengen, maar zorgde voor meer verongelijkte gezichten. In bepaalde opzichten werd de situatie alleen maar erger gemaakt.gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:27:
Want de detailhandel, de horeca, de sekswerkers en marktkooplui hebben nu allemaal last van die avondklok ?
Die avondklok heeft wat losgemaakt, het is echt de spreekwoordelijke druppel geweest.
Viruswaarheid won ook tegen alle verwachtingen in van de Staat bij de voorzieningenrechter. Dat de horeca, detailhandel en marktkooplui aan het kortste eind trekken in de rechtszaal is geen zekerheid.En ik verwacht niet dat die rechtszaken veel kans van slagen hebben, een zaak om op tijd hun steun uitbetaald te krijgen acht ik kansrijker.
Ik weet niet wat het is, maar al die Postbus 51 spotjes hebben dat effect. Je zou spontaan het tegenovergestelde willen doen. Misschien moet de overheid toch eens een beter reclamebureau vinden.franssie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:22:
En dan krijg je recalcitrant (weerbarstig en tegendraads) gedrag. Nu ook de radio spots over vaccineren, ik krijg er letterlijk jeuk van haha. Die van de koude oorlog waren nog beter.
Mwah, ze hebben een oplopend palet van vervelende dingen voor je in petto.Stoney3K schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:28:
[...]
Als een heel winkelcentrum tegelijkertijd zijn deuren open gooit dan kan de overheid alleen weinig uitrichten. De "sterke arm" is immers ook maar zo sterk. En het leger inzetten gaan ze dan echt niet doen.
Dwangsommen, tent sluiten, desnoods je bankrekeningen maar blokkeren, klanten arresteren.
En ja kunnen ze nog alles cash afrekenen en daarmee weer naar de makro om inkopen te doen.
Maar goed, als de crisis voorbij is dan wil je ook nog open en dan kan die sterke arm als nog behoorlijk terug meppen. Desnoods trekken ze de bibob van stal omdat je illegaal de tent open hebt gehouden en dus voorlopig geen horeca zaak meer kan bestieren.
Het liedje is niet "I fought the law and I won"
Dus ik gok dat het er niet zo velen gaan worden, zeker niet omdat een te groot deel van Nederland er waarschijnlijk niet naar toe zou gaan. Dus een hoop horeca zou open gaan voor maar heel weinig klandizie denk ik (en op het terras is het nu ook weer aan de frisse kant voorlopig).
Ik zou overigens niet deze wc-eend gebruiken... in hun oefenopgaven zitten nogal wat fouten in hun bijgeleverde antwoorden... Zodra je als verpleger 0,3mL moet gaan toedienen wordt het wat dubieus.franssie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:44:
[...]
Bij reservisten moet ik juist aan dad's army denken.
Leuk idee maar zonder veel kosten en training niet haalbaar. Rekenen met medicijnen is niet zo makkelijk als het lijkt. Zie de pagina van dit bedrijf dan een cursus probeert te verkopen, wc eend maar het geeft wel een indruk: https://medischrekenenoefenen.nl/medicijnen-berekenen/
Maar alsnog bookmark, dank je wel!
Maar ik zie niet zo waarom die avondklok dan de druppel is waarom de detailhandel open zou willen ?CMD-Snake schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:37:
Ik meen toch echt dat ik schreef dat deze groepen tegen hun verplichte sluiting waren. De avondklok en alle heisa die volgde was de reden waarom we versoepelingen kregen. Deze versoepelingen hadden wat rust moeten brengen, maar zorgde voor meer verongelijkte gezichten. In bepaalde opzichten werd de situatie alleen maar erger gemaakt.
Die avondklok heeft wat losgemaakt, het is echt de spreekwoordelijke druppel geweest.
Ik zie geen verband tussen die twee, met of zonder verongelijkte gezichten.
Non-food marktkooplui geef ik dan misschien nog een kansje.Viruswaarheid won ook tegen alle verwachtingen in van de Staat bij de voorzieningenrechter. Dat de horeca, detailhandel en marktkooplui aan het kortste eind trekken in de rechtszaal is geen zekerheid.
Maar ik zie dit bij een voorzieningenrechter verder niet zo slagen, die zou dan nogal op de bestuurdersstoel gaan zitten. Tevens ziet het er niet naar uit dat de maatregelen ditmaal aan een potentieel verkeerde kapstok zouden hangen. Vervolgens is er nog de aardige kans dat voordat het dient de cijfers al weer wat duidelijker oplopen en daarmee nut en noodzaak ook weer wat duidelijker zijn (daar hadden ze de afgelopen maand misschien meer kansen in gehad).
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 26-02-2021 23:44 ]
Klopt, maar ik zie niet in hoe de avondklok dat erger heeft gemaakt terwijl ze toch al gesloten waren.franssie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:33:
@gekkie - even los van de sluiting zijn HoReCa en sexwerkers wel beroepen die in de avond veel geld verdienden, en zeker nu de dagen weer gaan lengen zal dat hun onvrede vergroten. Ik vermoedt dat ook een groot deel van de huidige onvrede en lust tot verzet tegen de maatregelen daaruit te verklaren is.
Dus zie ik niet waarom de avondklok de druppel zou zijn waaruit dit golfje aan rechtszaken zou zijn ontstaan.
Ik heb ze niet nagerekend, maar was als voorbeeld bedoeld dat je niet zomaar iemand na een online cursus als reservist op een verpleegafdeling kan laten werken. Er zijn genoeg doden gevallen door domme rekenfouten (meestal comma fouten als in ml cl etc)waardoor er een jaar of 10 geleden ook een oproep was om de rekenvaardigheid van verpleegkundigen en artsen te testen. Als er inderdaad fouten in de oefenopdrachten zitten dan geeft dat dat belang alleen maar extra aan42erik schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:40:
[...]
Ik zou overigens niet deze wc-eend gebruiken... in hun oefenopgaven zitten nogal wat fouten in hun bijgeleverde antwoorden... Zodra je als verpleger 0,3mL moet gaan toedienen wordt het wat dubieus.
Maar alsnog bookmark, dank je wel!
Als ik tijd heb zal ik proberen de fout die jij vond ook te vinden.
Jij ziet het niet, ik begrijp het wel.gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:46:
[...]
Klopt, maar ik zie niet in hoe de avondklok dat erger heeft gemaakt terwijl ze toch al gesloten waren.
Dus zie ik niet waarom de avondklok de druppel zou zijn waaruit dit golfje aan rechtszaken zou zijn ontstaan.
Voor ons goede onderling begrip zeg ik niet dat ik het een verstandig idee vind dat ze gelijk weer open moeten. Maar in hun schoenen begrijp ik hun standpunten zeer goed. Mede omdat ik - net zoals de Café eigenaren - waarnam dat mensen op elkaar in hechte kliekjes de consumpties tot zich namen waar op een terras alleen al door de plaatsing van een tafel fysiek meer afstand gehouden zou worden.
Er mist ook wel consequentie in het huidige beleid. Na de eerste lockdown kon ik een tijdslot reserveren op een terras - dat werkte prima.
Waarom wil je het zo draaien elke keer? Jij vereist dat alles een direct gevolg moet zijn van de invoering van de avondklok, maar dat hoeft niet om dit een logische redenatie te maken. Dit is meer oorzaak en gevolg, het een maakt het ander los. Dominosteentjes die omvallen. Het eerste steentje duwt niet zelf het laatste steentje om, maar is wel de indirecte oorzaak.gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:44:
Maar ik zie niet zo waarom die avondklok dan de druppel is waarom de detailhandel open zou willen ?
Ik zie geen verband tussen die twee, met of zonder verongelijkte gezichten.
Nog een keertje dan; er wordt een tijdje gespeculeerd over een avondklok en die wordt uiteindelijk ingevoerd met een hoop pijn en moeite. De maatschappelijke onvrede was merkbaar in het publieke debat erover. Nog nooit was een coronamaatregel in Nederland zo controversieel. De opgehoopte frustratie werd te veel, zeker toen de avondklok een blijvertje werd, er ontstond een sterke roep om te versoepelen.
Afijn, het kabinet zwichtte voor deze druk en gaf wat versoepelingen in de hoop wat rust terug te brengen. Bepaalde beroepsgroepen mogen open, anderen moeten dicht blijven. Dat veroorzaakte bij degene die dicht moesten blijven (en dat al maanden waren) boosheid ("waarom zij wel en wij niet?") plus het moeten aanzien van de mensenmassa's in parken ("waarom dat wel en wij niet?"). Dat kan allemaal wel, maar zij moeten gesloten blijven. De late betaling van steunmaatregelen is slechts een kers op de taart.
Het kabinet zal snel iets nieuws moeten vinden om de boel te sussen en de situatie nog even voor te blijven.
Ik geloof dat ook wel. Het invoeren van een avondklok was een gigantische misser. Niet dat een avond klok geen effect zou hebben, maar de andere regels zijn veel belangrijker, en die hebben ze op het spel gezet.CMD-Snake schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:02:
[...]
Waarom wil je het zo draaien elke keer? Jij vereist dat alles een direct gevolg moet zijn van de invoering van de avondklok, maar dat hoeft niet om dit een logische redenatie te maken. Dit is meer oorzaak en gevolg, het een maakt het ander los. Dominosteentjes die omvallen. Het eerste steentje duwt niet zelf het laatste steentje om, maar is wel de indirecte oorzaak.
.....
Het kabinet zal snel iets nieuws moeten vinden om de boel te sussen en de situatie nog even voor te blijven.
Dat nu in communicatie de avondklok steeds belangrijker wordt gemaakt wordt toch door iedereen gezien?
Vanuit mijn werk zie ik vaak dat de primaire acties en doelen worden verdrongen door secundair en flankerend beleid. Als gevolg daarvan verlies je het doel uit het oog. Met als gevolg geen draagvlak en daarmee achteruitgang. En ze bedoelen het allemaal zo goed.
Maar in niets daarvan zie ik iets van een avondklok terugkomen die de druppel zou zijn voor deze standpunten. Dat was namelijk waar mijn originele reactie over ging.franssie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:00:
[...]
Jij ziet het niet, ik begrijp het wel.
Voor ons goede onderling begrip zeg ik niet dat ik het een verstandig idee vind dat ze gelijk weer open moeten. Maar in hun schoenen begrijp ik hun standpunten zeer goed. Mede omdat ik - net zoals de Café eigenaren - waarnam dat mensen op elkaar in hechte kliekjes de consumpties tot zich namen waar op een terras alleen al door de plaatsing van een tafel fysiek meer afstand gehouden zou worden.
Er mist ook wel consequentie in het huidige beleid. Na de eerste lockdown kon ik een tijdslot reserveren op een terras - dat werkte prima.
De rest snap ik dat ze dat vinden en menen, al hebben ze bij de vorige pogingen toch wel laten zien dat dat ook maar matig werkt. Zo gescheiden was het niet, BCO kon toch niet plaats vinden en feestjes werden nog steeds gebouwd etc. Helaas lijden hier de goeden ook weer deels onder de kwaden.
Überhaupt is het extra bewegingen en wisselende contacten die het op zal leveren nogal groot. Als een deel zich niet aan de maatregelen houdt (zowel klanten als ondernemers) dan is die last nog groter en dat valt wel te verwachten. Ik snap dat het kabinet vindt dat daar de komende weken nog geen ruimte voor is, al was het maar omdat de effecten van de huidige versoepelingen nog duidelijk moeten worden in de trends en daar heb je toch wel enige weken voor nodig.
De horeca 2 weken open en dan weer alle voorraad weg donderen en willen claimen bij de staat lijkt me nou ook geen briljant idee.
Daarnaast wordt er nu ook in parken in gegrepen, dus het argument dat het daar wel mag, vind ik niet echt bijzonder steekhoudend.
En het constant dreigen om zich niet aan de gestelde regels te houden door toch open te gaan, versterkt niet bepaald het vermoeden dat ze zich als ze open mogen zich dan wel aan met verve aan de resterende regels zullen blijven houden.
[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 27-02-2021 00:14 ]
In mijn optiek kom jij juist steeds met dat de avondklok overal de druppel van is, wellicht vanuit je eigen wens om hem snel afgeschaft te zien ?CMD-Snake schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:02:
[...]
Waarom wil je het zo draaien elke keer? Jij vereist dat alles een direct gevolg moet zijn van de invoering van de avondklok, maar dat hoeft niet om dit een logische redenatie te maken. Dit is meer oorzaak en gevolg, het een maakt het ander los. Dominosteentjes die omvallen. Het eerste steentje duwt niet zelf het laatste steentje om, maar is wel de indirecte oorzaak.
Die was er vanuit de horeca en detailhandel al vanuit vorig jaar ?Nog een keertje dan; er wordt een tijdje gespeculeerd over een avondklok en die wordt uiteindelijk ingevoerd met een hoop pijn en moeite. De maatschappelijke onvrede was merkbaar in het publieke debat erover. Nog nooit was een coronamaatregel in Nederland zo controversieel. De opgehoopte frustratie werd te veel, zeker toen de avondklok een blijvertje werd, er ontstond een sterke roep om te versoepelen.
De horeca heeft specifiek al aangegeven nog ruim voor al open te gaan, dus ik zie echt niet in hoe dat gedreig uit een avondklok zou kunnen voortvloeien als dat zelfde gedreig er al was voordat er sprake was van een avondklok.
Kortom enige (begrijpelijk) "jaloezie" richting andere beroepsgroepen dat lijkt me inderdaad een grote factor,Afijn, het kabinet zwichtte voor deze druk en gaf wat versoepelingen in de hoop wat rust terug te brengen. Bepaalde beroepsgroepen mogen open, anderen moeten dicht blijven. Dat veroorzaakte bij degene die dicht moesten blijven (en dat al maanden waren) boosheid ("waarom zij wel en wij niet?") plus het moeten aanzien van de mensenmassa's in parken ("waarom dat wel en wij niet?"). Dat kan allemaal wel, maar zij moeten gesloten blijven. De late betaling van steunmaatregelen is slechts een kers op de taart.
late betaling van steun is inderdaad uitermate beroerd (en op dat punt zou ik rechtszaken nog wel zien slagen), maar wederom zie ik hier geen link met de avondklok.
Dat betwijfel ik.Het kabinet zal snel iets nieuws moeten vinden om de boel te sussen en de situatie nog even voor te blijven.
Dan had ik dat benoemde aandachtspunt inderdaad gemist waarvoor mijn excuus.gekkie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:12:
[...]
Maar in niets daarvan zie ik iets van een avondklok terugkomen die de druppel zou zijn voor deze standpunten. Dat was namelijk waar mijn originele reactie over ging.
Zo had ik het niet bedoeld, maar tussen bedoeld en bepaals zit natuurlijk een verschil. Ik zag het feitelijk gebeuren en bedoelde niet dat het daarom mag. Wel ben ik van mening dat als het feitelijk onveilig gebeurd, een tafel met bediening minder risico op besmetting met zich mee brengt.De rest snap ik dat ze dat vinden en menen, al hebben ze bij de vorige pogingen toch wel laten zien dat dat ook maar matig werkt. Zo gescheiden was het niet, BCO kon toch niet plaats vinden en feestjes werden nog steeds gebouwd etc. Helaas lijden hier de goeden ook weer deels onder de kwaden.
Überhaupt is het extra bewegingen en wisselende contacten die het op zal leveren nogal groot. Als een deel zich niet aan de maatregelen houdt (zowel klanten als ondernemers) dan is die last nog groter en dat valt wel te verwachten. Ik snap dat het kabinet vindt dat daar de komende weken nog geen ruimte voor is, al was het maar omdat de effecten van de huidige versoepelingen nog duidelijk moeten worden in de trends en daar heb je toch wel enige weken voor nodig.
De horeca 2 weken open en dan weer alle voorraad weg donderen en willen claimen bij de staat lijkt me nou ook geen briljant idee.
Daarnaast wordt er nu ook in parken in gegrepen, dus het argument dat het daar wel mag, vind ik niet echt bijzonder steekhoudend.
Gedogen en verbieden is slecht te handhaven. Openstellen met strikte regels geeft meer handvatten dat wel te doen (o.a. een overtreding zou je kunnen opvatten als een economisch delict). Er is een reden dat burgemeesters (en niet alleen Femke H.) pleiten voor de openstelling van de terrassen.En het constant dreigen om zich niet aan de gestelde regels te houden door toch open te gaan, versterkt niet bepaald het vermoeden dat ze zich als ze open mogen zich dan wel aan met verve aan de resterende regels zullen blijven houden.
Sowieso de spotjes van 'blijf binnen' zijn tenenkrommend want iedereen op tv radio zegt ook blijf bewegen.
overigens ben ik een van de weinigen hier denk ik die pro avondklok is (voor nu - als die de zonsondergang nadert kan ik mijn mening herzien).
No problem.franssie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:24:
[...]
Dan had ik dat benoemde aandachtspunt inderdaad gemist waarvoor mijn excuus.
Snap ik, al is tevens de vraag of horeca open betekend dat die mensen ook niet meer hutje mutje gaan proberen in een park te gaan zitten. Een beperkt deel wellicht wel, maar ik verwacht niet dat dit de modelklanten zullen zijn die je in de horeca dan wenst.Zo had ik het niet bedoeld, maar tussen bedoeld en bepaals zit natuurlijk een verschil. Ik zag het feitelijk gebeuren en bedoelde niet dat het daarom mag. Wel ben ik van mening dat als het feitelijk onveilig gebeurd, een tafel met bediening minder risico op besmetting met zich mee brengt.
Dus ik snap het vanuit de ondernemer wel deels (die vanuit zijn kant zeer positief redeneert), maar ik snap de overheid des te meer (gezien ook de resultaten uit het verleden) dat dat wat al te positief is en niet dat die mensen die nu regels overtreden in een park dat dan niet meer zouden proberen te doen en modelklant in de horeca zouden gaan worden.
Ik snap de gedachte, maar ik deel hem niet (volledig) zie hier boven.Gedogen en verbieden is slecht te handhaven. Openstellen met strikte regels geeft meer handvatten dat wel te doen (o.a. een overtreding zou je kunnen opvatten als een economisch delict). Er is een reden dat burgemeesters (en niet alleen Femke H.) pleiten voor de openstelling van de terrassen.
Sowieso de spotjes van 'blijf binnen' zijn tenenkrommend want iedereen op tv radio zegt ook blijf bewegen.
En zoals ik al aan @CMD-Snake aangaf is het niet bepaald handig om die nu zo snel opeenvolgend op de vorige versoepelingen te doen, waarbij ik het niet onaannemelijk vindt dat de bijdrage van horeca groter is dan de versoepelingen (ex-scholen) die nu zijn aangekondigd en waar zij "jaloers" op zouden kunnen zijn.
Mjah in principe ben ik tegen en zou ik bijna tegen alles zijn, vandaar dat ik op zich de eerste pogingen van Rutte ook wel kan waarderen op te proberen het met gezondverstand en inschikken van iedereen te proberen het op te lossen. Maar goed gezien dat dat onvoldoende blijkt te werken kan ik wel begrip op brengen voor de maatregelen zoals die gesteld zijn. Ja sommige dingen zijn arbitrair qua grens, volgordelijkheid en wat dies meer zij, maar echt onredelijk vanuit de doelen is het in mijn optiek niet.overigens ben ik een van de weinigen hier denk ik die pro avondklok is (voor nu - als die de zonsondergang nadert kan ik mijn mening herzien).
Mjah ik had de gedachte dat we het misschien wel zouden redden om het voldoende gedrukt te houden tot de zomertijd weer in zou gaan en dan de avondklok er ook af, maar gezien de versoepelingen in combinatie met de cijfers vraag ik het me af of dat er van gaat komen. En dat is dan nog zonder de vrienden van de horeca, winkels meer open etc.
Nu je horeca zo schrijft besef ik me ineens dat de term nu wel raar gebruikt wordt, aangezien het voor hotels al die tijd niet op ging. Paar weken terug nog heerlijk gedineerd op een hotelkamer met goed gezelschap. Aanradertjefranssie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:33:
Dat had ook gemoeten, maar is nu bijna onmogelijk doordat het al zo lang in zit. Het is makkelijker om zwaar te beginnen en vervolgens te versoepelen, dan omgekeerd. Dat laatste werkt veel meer demotiverend.Stoney3K schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:18:
[...]
Als je alles heel rationeel bekijkt dan zou je moeten verzwaren. Sterker nog, dan zou je iedereen zo veel mogelijk in hun huizen moeten opsluiten voor minstens 2 weken, dan gaan de besmettingen als een baksteen naar beneden en kun je 'eilandjes' isoleren.
Alleen zit je dan met praktische uitvoeringsbezwaren en bovendien zal niet iedereen daar bereidwillig toe zijn. Dus dan kom je op het punt dat je dwang (of zelfs geweld) moet gaan gebruiken om die maatregel te realiseren, en op dat moment wordt de maatregel erger dan de kwaal die je probeert te bestrijden.
Betreft zwaardere maatregelen hadden ze vanaf het begin gewoon duidelijker moeten zijn. Of nu zware maatregelen, of minder maatregelen maar mogelijk 2, 3, 4 keer zo lang en mogelijk met meer verzwaringen.
De duur laten ze telkens weg, dus dan is het logisch dat iedereen voor de minste maatregelen gaat.
Nog al wiedes, gezien de parameters niet tijdsafhankelijk zijn in dit model en alleen modeleren hoe snel een virus zich verspreidt en hoe lang iemand besmettelijk is. Het toont echter wel aan hoe snel het kan lopen als je niets doet en dat je al snel door het plafond van de zorgcapaciteit heen knalt.Jasper 99 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:00:
Dat model wat jij laat zien, is echt onder kinderspel
Voel je vrij om hier je model/code te plaatsen/te linken.ga met R en Matlab eens echt kijken hoe dingen verlopen als je alle factoren meeneemt. Kan je vertellen dat het niet in de verte lijkt op geanimeerde plaatje.
En waarom zijn de factoren die je expliciet noemt niet samen te vatten in een algemeen reproductiegetal?Er zijn gewoon veel te veel factoren, hoe verspreid een virus zich, welk medium is nodig, wat voor contact, hoe lang contact etc etc etc.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
De focus zou moeten liggen op vaccinatie, zodra dat goed op stoom is pas denken aan versoepeling, de economie wordt echt niet beter van steeds weer opstarten en dan weer moeten stoppen.
Bovendien lijkt het mij niet erg lonen om je zaak open te doen voor dat kleine aantal klanten.
Maar goed dat is blijkbaar niet fijn om te moeten communiceren in verkiezingstijd. Dus gaan we weer onnodig risico’s nemen. En duurt de ellende veel langer.
Het is allemaal gokwerk, we zijn gewoon nog lang niet terug op de cijfers van de vorige lockdown.
Maar goed mensen zijn het zat , dat snap ik , maar 1 bezoekje aan de kapper gaat dat gevoel niet oplossen. Het oude leven is nog ver weg.
Bovendien lijkt het mij niet erg lonen om je zaak open te doen voor dat kleine aantal klanten.
Maar goed dat is blijkbaar niet fijn om te moeten communiceren in verkiezingstijd. Dus gaan we weer onnodig risico’s nemen. En duurt de ellende veel langer.
Het is allemaal gokwerk, we zijn gewoon nog lang niet terug op de cijfers van de vorige lockdown.
Maar goed mensen zijn het zat , dat snap ik , maar 1 bezoekje aan de kapper gaat dat gevoel niet oplossen. Het oude leven is nog ver weg.
Je maakte naar mij laatst ook al zo'n insinuatie. Hoewel dat volgens mij niet perse tegen de topicregels is vind ik het geen hele fraaie manier van discussiëren. Is het je overigens ontgaan dat halve binnensteden gesloopt zijn?gekkie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 00:21:
[...]
In mijn optiek kom jij juist steeds met dat de avondklok overal de druppel van is, wellicht vanuit je eigen wens om hem snel afgeschaft te zien ?
[...]
Dus omdat een paar idioten gaan rellen is de avondklok de druppel? Wat is dan de druppel voor hooligans? Voor relschoppers die bij iedere demonstratie de boel komen verzieken?Yucon schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:07:
[...]
Je maakte naar mij laatst ook al zo'n insinuatie. Hoewel dat volgens mij niet perse tegen de topicregels is vind ik het geen hele fraaie manier van discussiëren. Is het je overigens ontgaan dat halve binnensteden gesloopt zijn?
Ik vraag me zelfs af of 'het oude leven' ooit nog wel terugkomt.CornermanNL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:33:
De focus zou moeten liggen op vaccinatie, zodra dat goed op stoom is pas denken aan versoepeling, de economie wordt echt niet beter van steeds weer opstarten en dan weer moeten stoppen.
Elk jaar komen er weer 180.000 potentiële virusdragers bij in dit land die niet ingeënt zijn.
Plus dat internationaal vliegverkeer een gevaar blijft vormen.
En natuurlijk een aantal "Nederlanders" die de kop in het zand blijven steken (griepje anyone?).
Ik zou graag een plan van de regering willen zien hoe we met het virus omgaan wanneer de meerderheid ingeënt is. Dat soort informatie geeft ook weer wat perspectief.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
180000 mensen is nog steeds maar 1% van de bevolking dit is echt niet zo veel als het lijkt.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
Ik vraag me zelfs af of 'het oude leven' ooit nog wel terugkomt.
Elk jaar komen er weer 180.000 potentiële virusdragers bij in dit land die niet ingeënt zijn.
En natuurlijk een aantal "Nederlanders" die de kop in het zand blijven steken (griepje anyone?).
Ik zou graag een plan van de regering willen zien hoe we met het virus omgaan wanneer de meerderheid ingeënt is. Dat soort informatie geeft ook weer wat perspectief.
Dat is me zeker niet ontgaan, maar waren dat dan detailhandelaren en horecaondernemers zelf die de zaken van hun collega's en de rest van de stad en politiemensen aan het slopen waren ?Yucon schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:07:
[...]
Je maakte naar mij laatst ook al zo'n insinuatie. Hoewel dat volgens mij niet perse tegen de topicregels is vind ik het geen hele fraaie manier van discussiëren. Is het je overigens ontgaan dat halve binnensteden gesloopt zijn?
In mijn optiek niet, dus wederom zie ik niet hoe de avondklok, en nu kennelijk zelfs de rellen die daarmee gepaard gingen, de druppel kunnen zijn voor de horeca en de detailhandel om open te willen gaan.
En DM me dan graag die insinuatie, dan kijk ik er nog eens naar.
Gezien het feit dat die 180k voor het overgrote deel kinderen zijn, die dus een 40/50 jaar de tijd hebben om het ergens veilig op te lopen en te verwerken, of dat het opgenomen wordt in het rijksvaccinatie programma, zie ik niet zoveel issues.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
(Afgezien van mutaties waarvoor het vaccin niet werkt, maar aangezien die nog niet bestaan, vinding conclusies daarover nog voorbarig)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2021 10:30 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Behalve dat die er elk jaar bijkomen, in 5 jaar zit je dan al op 5%.TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:07:
[...]
180000 mensen is nog steeds maar 1% van de bevolking dit is echt niet zo veel als het lijkt.
Tenzij dat COVID-19 opgenomen wordt in het Rijksvaccinatieprogramma.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
Net zoals een aantal "Nederlanders" hun kop in het zand steken met hun griepje doen andere "Nederlanders" ( sinds wanneer schrijf je dat trouwens tussen quotes?) ietwat overdreven paniekerig. Gelukkig lopen er ook nog nuchtere figuren rond.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
Verder verwacht ik dat er bij voldoende vaccinatiegraad ( die komt er ook wel zonder zo'n paspoort) en een zorgcapaciteit die aansluit bij zorgvraag (of andersom) er geen reden zal zijn om anders te gaan leven dan voorheen. Tenzij besloten wordt dat er ook geen griepdoden meer mogen vallen en als we toch bezig zijn ook geen verkeersdoden meer enz. enz.
Door de inentingen gaat de verspreiding niet meer zo snel, en dat is de crux. Zodra dat opgelost is, lopen de ziekenhuizen niet meer vol en kan er gewoon veel meer. Ik krijg wel een beetje genoeg van het vragen om perspectief , we hebben nu toch inmiddels wel geleerd dat te vroeg opengaan om een beetje perspectief te bieden gewoon averechts werkt.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
Als men zich altijd maar vastklampt aan dat kleine beetje hoop kom je elke keer weer voor een teleurstelling te staan. Of moet je weer terug naar af. Al dat perspectief bieden is waarom we nu nog steeds in deze situatie zitten. Al die proefballonnen en dat hopen op een goede afloop. Dat is denk ik een behoorlijk pak schadelijker dan maatregelen in stand houden.
Overigens vindt ik wat nu weer mag ook maar een zoethoudertje als daar straks weer de lol vanaf is. Iedereen is weer even naar de kapper geweest en heeft een afspraak gehad in zijn favoriete winkel dan is er weer niet genoeg perspectief en begint het vragen om meer mogelijkheden weer van voren af aan.
Een simpele boodschap, totdat de vaccinaties voldoende daling in de bezetting van de ziekenhuizen tot gevolg heeft , icm de aflopende aantallen besmettingen dan gaan we weer open.
Voor mij persoonlijk was de avondklok wel de druppel. Ik ben niet gaan rellen, houd mij nog aan de meeste regels omdat ik gewoon zelf na kan denken maar voel mij op geen enkele manier nog verbonden met de NL overheid. Wat mij betreft mag dat stemvodje wat ik heb ontvangen dan ook in het ronde archief.Transportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:21:
[...]
Dus omdat een paar idioten gaan rellen is de avondklok de druppel? Wat is dan de druppel voor hooligans? Voor relschoppers die bij iedere demonstratie de boel komen verzieken?
Mij mijn bewegingsvrijheid ontnemen voelt gewoon extreem verkeerd en ik denk dat dit voor heel veel mensen zo voelt.
En dan heb ik het nog niet gehad over de achterlijke versoepelingen in het kader van de verkiezingen of het falen van het betalen van steun aan de ondernemers. Geld van de bevolking aftroggelen daar zijn ze heel goed en efficiënt in maar zodra er betaald moet worden blijkt dat toch zo verschrilkelijk moeilijk.....
Het hangt er misschien wat vanaf wat je ziet als "het oude leven", wat dat precies definieert (en wat voor jou daarin belangrijk is).Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
De wereld draait ook op andere vlakken door en dus veranderd (en dat zou ook zo zijn geweest zonder corona), al zal dat wel lastig zijn om uit elkaar te houden omdat alles verband houdt en invloed op elkaar heeft waardoor dingen zonder corona niet veranderd zouden zijn, maar bijvb wel langzamer of iets anders.
Mijn inschatting is dat we waarschijnlijk nog wel voor langere tijd issues gaan hebben met het buitenland (voornamelijk buiten europa en andere rijke landen).
Dat we nog wel een fors aantal jaren zenuwachtig gaan reageren op mogelijke uitbraken van andere virussen, waarbij snel fors ingrijpen niet uitgesloten is. Dat zal waarschijnlijk langzaam slijten omdat er uiteindelijk weinig gebeurd, omdat enerzijds die virussen toch niet de potentie voor een pandemie bleken te bezitten, danwel de preventieparadox).
Aan de andere kant denk ik dat binnenlands/binnen europa een beperkte schare van ongevaccineerden weliswaar tot kleine lokale brandhaarden kan leiden, waar dan ook voor een wat langere tijd wat fors op gereageerd zou kunnen worden, maar dat zullen dan lokale maatregelen zijn. Ongeveer wat we nu af en toe met de mazzelen hebben in de bible-belt.
Verder zal een hoop weer normaal worden, zie Nieuw-Zeeland, Australië waar men het dus danig onder controle heeft dat binnen die grenzen het normale leven al weer best aardig doorgang vindt en de drang die er overal is om (soms te snel) weer naar oude gewoonten terug te keren.
Wellicht wel lichte veranderingen in gedrag van mensen door herwaardering van oude zaken en de gedwongen alternatieven (thuiswerken, thuisonderwijs bij langdurige ziekte, niet meer ziek toch naar school en kantoor gaan). Al kan een hoop onder "groepsdruk" weer richting het "oude normaal" gaan.
Bijvb dat niet meer ziek naar school en kantoor gaan, dat zie ik helaas wel weer gauw verdwijnen.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 27-02-2021 10:47 ]
Is er dan een reden om aan te nemen dat we met het coronavirus anders zullen omgaan dan met de vele allang bestaande virussen? Immers, bij voldoende vaccinatie zal het virus de zorg niet overmatig belasten, en daar is het allemaal om begonnen.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:48:
[...]
Probleem is alleen dat het coronavirus een virus is waarvan we nog lang niet alles weten. Dat weten we inmiddels wel van al oudere, langer bestaande virussen. We weten bijvoorbeeld nog helemaal niet in welke mate en voor hoe lang vaccinatie ons immuun maakt tegen het virus. Als blijkt dat de vaccinatie eigenlijk elk half jaar herhaald moet worden dan wordt dat nog een hele opgave.prijk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:43:
[...]
Is er dan een reden om aan te nemen dat we met het coronavirus anders zullen omgaan dan met de vele allang bestaande virussen? Immers, bij voldoende vaccinatie zal het virus de zorg niet overmatig belasten, en daar is het allemaal om begonnen.
Ik zat te denken wat nou zou kunnen veroorzaken dat in veel landen de Britse variant besmettelijker leek maar zo snel weer de kop in is gedrukt.
Ik heb wel een theorie: de Britse variant produceert een hogere viral load en geeft sneller klachten. Potentieel kan het zich hierdoor sneller verspreiden, maar doet zichzelf ook een strop om. Het "blijf thuis bij klachten" advies raakt de Britse variant meer, mensen merken sneller dat ze besmet zijn en dus kan het virus zich minder eenvoudig verspreiden, in tegenstelling tot de reguliere variant die vaak asymptomisch is.
Waarom ik dit denk is omdat de laatste massale testen die ik kan vinden een (veel) lager percentage asymptomatische besmettingen laten zien dan voorheen het geval was.
Ik heb wel een theorie: de Britse variant produceert een hogere viral load en geeft sneller klachten. Potentieel kan het zich hierdoor sneller verspreiden, maar doet zichzelf ook een strop om. Het "blijf thuis bij klachten" advies raakt de Britse variant meer, mensen merken sneller dat ze besmet zijn en dus kan het virus zich minder eenvoudig verspreiden, in tegenstelling tot de reguliere variant die vaak asymptomisch is.
Waarom ik dit denk is omdat de laatste massale testen die ik kan vinden een (veel) lager percentage asymptomatische besmettingen laten zien dan voorheen het geval was.
Wanneer of waardoor “kraakt’ een samenleving eerder in z’n voegen:Laguna schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:58:
- als of omdat de routekaart niet in beton is gegoten?
- als of omdat de routekaart wel in beton is gegoten?
Een analyse van die vraag en hoe een naburig land daarmee omgaat wordt o.a. besproken in onderstaande podcast (aflevering 5). Die aflevering is opgedragen aan de ‘verjaardag’ van de crisis. Die is schijnbaar vandaag als je corrigeert voor het schrikkeljaar 2020:
https://signaalwaarde.nl/category/podcast/
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Met als gevolg dat corona een kinderziekte wordt zoals waterpokken. Tot op heden is corona gewoon geen issue voor jonge kinderen. We gaan nu volwassenen inenten en kinderen lopen het of vanzelf op of zullen op latere leeftijd ingeent worden.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:35:
[...]
Behalve dat die er elk jaar bijkomen, in 5 jaar zit je dan al op 5%.
Tenzij dat COVID-19 opgenomen wordt in het Rijksvaccinatieprogramma.
Verwijderd
Gezien de relatief grote uitbraken in ziekenhuizen laat zien dat het zivh juist snel verspreid. Zelfs op plekken waar men bewust met het virus bezig is (pbm's etc). De britse variant verspreid zich nog steeds sneller dan de klassieke..codex schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:48:
Ik zat te denken wat nou zou kunnen veroorzaken dat in veel landen de Britse variant besmettelijker leek maar zo snel weer de kop in is gedrukt.
Uiteindelijk zijn de vacinaties die de verlichting gaan brengen. Nu is 20-25% immuun door ziekte dan wel vaccinatie.. Wat betekent dat een r onder de 1 houden eenvoudiger wordt (als mutant niet veel besmettelijker wordt)
*knip* je komt hier niet verder dan: het is niet waar en onderbouwt dat niet. Het is het gangbare uitgangspunt dat de verspreiding exponentieel is. Als jij een ander beeld hebt, prima, maar dan wel goed onderbouwdMikeyMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:17:
@Jasper 99 in 4vwo hadden ze je denk ik ook wel aan het verstand kunnen peuteren dat 100, 500 of 1000 extra bedden je hooguit een paar weken extra respijt hadden gegeven. Met de bijbehorende extra 'net niet ic' er nog eens bovenop. Inclusief de langdurige effecten. Je blaast aardig hoog van de toren, zonder enige blijk van begrip van het concept van exponentiële groei te tonen. Kap daarmee.
Goede vragen! Ik denk dat je het kan verbasteren in een algemeen getal dat zeker. Maar het lastige met dergelijke modellen is dat je altijd rekening moet houden met een zichzelf uitdovend effect waardoor de cycli behoorlijk snel uitsterft als de parameters niet precies passen. Het complexe bij het simuleren van dit soort zaken is dat je heel veel aannames moet doen. Ik ga er zeker vanuit dat ze bij het RIVM niet zomaar wat zeggen of doen, ik denk wel dat zij rekenen met een "doom" scenario om zo de regels makkelijker te laten vallen.RayNbow schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:22:
[...]
Nog al wiedes, gezien de parameters niet tijdsafhankelijk zijn in dit model en alleen modeleren hoe snel een virus zich verspreidt en hoe lang iemand besmettelijk is. Het toont echter wel aan hoe snel het kan lopen als je niets doet en dat je al snel door het plafond van de zorgcapaciteit heen knalt.
[...]
Voel je vrij om hier je model/code te plaatsen/te linken.
[...]
En waarom zijn de factoren die je expliciet noemt niet samen te vatten in een algemeen reproductiegetal?
Het probleem met dat plaatje (van het linkje) is dat het eigenlijk uitgaat van het volgende, iedereen die in 1 stukje grond zit met totaal geen andere factoren. Dus je krijgt dat idd gewoon simpel de parameter, hoe besmettelijk + tijd en dan gaat het lopen. In zo'n geval zou inderdaad niks er tegen opgewassen zijn en kan je oneindig veel IC bedden hebben.
Ik denk dat we in Brazilië en Afrika duidelijker kunnen zien wat het effect is als er weinig tot geen regulatie is. Met kanttekening dat daar de zorg ook veel slechter is en er überhaupt (bijna) niet de luxe is voor goede beademing. Die cijfers zijn niet schrikbarend hoger dan Nederland (oppervlakkig gezien in aantallen).
Ik zou graag modellen aanleveren ter vergelijking, in kan dat wel opzoeken, maar ook dan kan ik je vertellen uit eigen ervaring dat zelfs de aller beste in het veld ontzettend veel aannames moeten doen en veel moeten versimpelen, dat wil niet zeggen dat het onbruikbaar is, want het blijft een model fit.
Het moeilijke in dit veld is dus, vanuit de biologie kan je het opzetten, maar het gaat eigenlijk vooral ook heel erg om sociologische factoren, namelijk hoe gaan mensen ermee om, op welke mate verspreid het en is dat terug te zien aan menselijk contact. Als veel mensen ziek worden, blijven dan meer binnen en verklein je automatisch R, wat heeft seizoen en weerstand er mee te maken. Dan vanuit biologie wat moeilijk te meten is: Wat doen natuurlijke barrières zoals afstand, weer, temp, hoe verplaatst het zich, welk medium, hoe lang leeft het op objecten, hoe werkt het aspecifieke afweer tegen het virus, hebben bepaalde mensen eventueel al een genetisch voordeel etc etc.
Dit is echt nog maar een hele kleine greep aan wat je allemaal moet introduceren , dus uiteindelijk kan je er op los modelleren, maar de werkelijkheid verteld het echte verhaal en die zien we best als we gaan vergelijken met andere landen.
Dan denk ik dat heel veel van de doomroepers hier, toch iets voorzichtiger mogen zijn met hun woorden, niet bedoeld om mensen af te zeiken of te beleren, maar gewoon, het is nogal een complexe situatie en het enige wat je kan doen is objectief proberen te kijken naar cijfers uit de praktijk nu om zo een realistischer beeld van de situatie te krijgen. Aan de hand van die cijfers kan je dan kijken hoe je het in de toekomst beter kan aanpakken. Want dat is waar we toch met z'n alle naartoe willen, wat doen we bij de volgende.
no use crying over spilled milk
[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 27-02-2021 12:19 ]
Lang verhaal kort:
COVID-19 = Natuur = Chaos = onberekenbaar
jbhc schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:37:
[...]
Voor mij persoonlijk was de avondklok wel de druppel. Ik ben niet gaan rellen, houd mij nog aan de meeste regels omdat ik gewoon zelf na kan denken maar voel mij op geen enkele manier nog verbonden met de NL overheid. Wat mij betreft mag dat stemvodje wat ik heb ontvangen dan ook in het ronde archief.
offtopic:
Ik kan me niet voorstellen dat je je door geen van de 37 politieke partijen die meedoen vertegenwoordigd voelt.
Ik kan me niet voorstellen dat je je door geen van de 37 politieke partijen die meedoen vertegenwoordigd voelt.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Vind je dan dat de grafieken van de werkelijkheid (dus niet eens de modellen) een lineair verloop vertonen ?
De laatste golven lijken meer lineair, door de maatregelen waardoor de exponent dusdanig verlaagd is dat die schommelt rond de 1 en dus met veel moeite een bij benadering meer lineair verloop heeft.
Dat lijkt tot nog toe weinig te maken te maken hebben met factoren die aan het virus of aan immuniteit te danken te zijn, anders zou ik (met alle maatregelen tot minder contact) geen langzame bij benadering lineaire daling zien, maar ook weer een exponentiële daling.
Kortom ik denk dat het tot nu toe de maatregelen en de invloed daar van op succesvolle transmissie hier een aardige factor spelen.
Ik zie dan ook niet hoe je die maatregelen significant zou kunnen versoepelen door een grotere ziekenhuis capaciteit. Je vergroot dan weer de exponent, waardoor je wel weer versneld tegen problemen met de ziekenhuis capaciteit op gaat lopen.
Ik zie tot nu toe weinig zelf-uitdovend effect (vanuit de doorgemaakte ziekte), anders zouden we het al heel lang veel makkelijker moeten hebben gehad qua benodigde maatregelen.Goede vragen! Ik denk dat je het kan verbasteren in een algemeen getal dat zeker. Maar het lastige met dergelijke modellen is dat je altijd rekening moet houden met een zichzelf uitdovend effect waardoor de cycli behoorlijk snel uitsterft als de parameters niet precies passen. Het complexe bij het simuleren van dit soort zaken is dat je heel veel aannames moet doen. Ik ga er zeker vanuit dat ze bij het RIVM niet zomaar wat zeggen of doen, ik denk wel dat zij rekenen met een "doom" scenario om zo de regels makkelijker te laten vallen.
Het enige "zelf-uitdovende" effect wat ik kan bedenken, dat is niet echt zelf-uitdovend, (want zowel niet uitdovend, maar vertragend en niet zelf want geen eigenschap van het virus en haar transmissie), zou zijn dat het gedrag van mensen ook veranderd zonder maatregelen bij een grote verspreiding door de zichtbaarheid en nabijheid van ellende.
Als je het zelf-uitdovende effect wilt versnellen (door een doorgemaakte ziekte) dan kan dat wel, maar dan loop je dus tegen problemen op in de zorg omdat het te snel gaat.
Ook als je zou proberen dat alleen te doen onder groepen waarvan je aanneemt dat ze het zonder rest klachten zouden overleven. Er lijken toch te veel mensen te zijn die zonder (bekende) onderliggende aandoening er of aan overlijden of ziekenhuisopname voor nodig hebben, of rest klachten houden.
Maar je geeft hier boven dan wel weer juist een hoop factoren aan die het vergelijken met andere landen juist weer lastiger maakt omdat ze zelden volledig overeenkomen.Het probleem met dat plaatje (van het linkje) is dat het eigenlijk uitgaat van het volgende, iedereen die in 1 stukje grond zit met totaal geen andere factoren. Dus je krijgt dat idd gewoon simpel de parameter, hoe besmettelijk + tijd en dan gaat het lopen. In zo'n geval zou inderdaad niks er tegen opgewassen zijn en kan je oneindig veel IC bedden hebben.
Ik denk dat we in Brazilië en Afrika duidelijker kunnen zien wat het effect is als er weinig tot geen regulatie is. Met kanttekening dat daar de zorg ook veel slechter is en er überhaupt (bijna) niet de luxe is voor goede beademing. Die cijfers zijn niet schrikbarend hoger dan Nederland (oppervlakkig gezien in aantallen).
Ik zou graag modellen aanleveren ter vergelijking, in kan dat wel opzoeken, maar ook dan kan ik je vertellen uit eigen ervaring dat zelfs de aller beste in het veld ontzettend veel aannames moeten doen en veel moeten versimpelen, dat wil niet zeggen dat het onbruikbaar is, want het blijft een model fit.
Het moeilijke in dit veld is dus, vanuit de biologie kan je het opzetten, maar het gaat eigenlijk vooral ook heel erg om sociologische factoren, namelijk hoe gaan mensen ermee om, op welke mate verspreid het en is dat terug te zien aan menselijk contact. Als veel mensen ziek worden, blijven dan meer binnen en verklein je automatisch R, wat heeft seizoen en weerstand er mee te maken. Dan vanuit biologie wat moeilijk te meten is: Wat doen natuurlijke barrières zoals afstand, weer, temp, hoe verplaatst het zich, welk medium, hoe lang leeft het op objecten, hoe werkt het aspecifieke afweer tegen het virus, hebben bepaalde mensen eventueel al een genetisch voordeel etc etc.
Dit is echt nog maar een hele kleine greep aan wat je allemaal moet introduceren , dus uiteindelijk kan je er op los modelleren, maar de werkelijkheid verteld het echte verhaal en die zien we best als we gaan vergelijken met andere landen.
Wat ik me in die landen wel kan voorstellen is dat de nog levende populatie daar door de levensomstandigheden beter (genetisch) geselecteerd is op weerstand tegen sommige ziektemakers.
Tevens kunnen de hardere levensomstandigheden er voor zorgen dat men ook qua non-genetische eigenschappen er beter voor staat dan westerlingen om deze ziekte door te maken.
Kortom je zegt zelf dat er meer factoren mee gemoeid zijn dan makkelijk te modelleren is, ik denk dat dat ook geldt voor de vergelijking met (niet westerse) landen.
De vraag zal dan zeker terug komen of veel stand-by ziekenhuiscapaciteit daarbij gaat helpen. En of we het dat waard vinden in het licht van de frequentie waarmee we denken dat het gaat optreden en of er geen andere zaken zijn in de preventie van een uitbraak die meer lonend worden geacht.Dan denk ik dat heel veel van de doomroepers hier, toch iets voorzichtiger mogen zijn met hun woorden, niet bedoeld om mensen af te zeiken of te beleren, maar gewoon, het is nogal een complexe situatie en het enige wat je kan doen is objectief proberen te kijken naar cijfers uit de praktijk nu om zo een realistischer beeld van de situatie te krijgen. Aan de hand van die cijfers kan je dan kijken hoe je het in de toekomst beter kan aanpakken. Want dat is waar we toch met z'n alle naartoe willen, wat doen we bij de volgende.
no use crying over spilled milk
[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 27-02-2021 12:40 ]
Als jij pretendeert dat we met een grotere ziekenhuis capaciteit geen maatregelen nodig hadden gehad gaat er iets ernstig mis.
En denken dat je dan ook nog eens mee kan schalen in het tempo van de groei in toestroom is ook van alle logica verstoken.
We zitten nu op een R van iets boven de 1. Met idiote maatregelen. Hadden we iets minder maatregelen gehad was een R van 1,2 tot 1,5 niet vreemd geweest.
Ik denk dat je wel kunt uitrekenen hoeveel weken extra je had gehad met 1000 extra IC bedden. Hint; niet veel. En dan moet je alsnog dezelfde maatregelen nemen, maar heb je 1000 extra mensen op de IC liggen. Wat is precies de winst daarvan?
[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 27-02-2021 12:39 ]
In theorie kan je in die tijd genoeg mensen vaccineren dat je zonder code zwart en zonder harde lockdown er doorheen kan komen. Maar dan moet het virus niet 20% besmettelijker zijn dan waar je op gerekend had of het net toeslaan in de maand met carnaval waardoor het toch weer vol loopt.MikeyMan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Ik denk dat je wel kunt uitrekenen hoeveel weken extra je had gehad met 1000 extra IC bedden. Hint; niet veel. En dan moet je alsnog dezelfde maatregelen nemen, maar heb je 1000 extra mensen op de IC liggen. Wat is precies de winst daarvan?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ja dat zou kunnen als er nu ineens plotseling capaciteit zou zijn. Maar als die capaciteit er vorig jaar had geweest had het nu net zo goed vol gelegen. Geen 500 bezette IC bedden, maar 1500. Met even weinig marge als nu.IJzerlijm schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:58:
[...]
In theorie kan je in die tijd genoeg mensen vaccineren dat je zonder code zwart en zonder harde lockdown er doorheen kan komen. Maar dan moet het virus niet 20% besmettelijker zijn dan waar je op gerekend had of het net toeslaan in de maand met carnaval waardoor het toch weer vol loopt.
Dus per saldo waren we er geen jota mee opgeschoten.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2021 12:03 ]
Dat is niet wat ik zeg. Sommige landen zie je de Britse variant sneller duiken dan de reguliere variant. Dat is een mogelijke verklaring ervoor, niet om te beweren dat de Britse variant aan het verdwijnen is.Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:55:
[...]
Gezien de relatief grote uitbraken in ziekenhuizen laat zien dat het zivh juist snel verspreid. Zelfs op plekken waar men bewust met het virus bezig is (pbm's etc). De britse variant verspreid zich nog steeds sneller dan de klassieke..
Uiteindelijk zijn de vacinaties die de verlichting gaan brengen. Nu is 20-25% immuun door ziekte dan wel vaccinatie.. Wat betekent dat een r onder de 1 houden eenvoudiger wordt (als mutant niet veel besmettelijker wordt)
Het is vergelijkbaar met waarom Ebola zo'n weinig effectief virus is waar het gaat om verspreiding. Als een variant meer symptomen geeft dan is de tracering makkelijker en dus makkelijker in te dammen. Doe je dat niet dan zorgt die hogere viral load weer voor een grotere verspreiding, dus hogere R, maar gevoeliger voor bepaalde maatregelen.
[ Voor 17% gewijzigd door codex op 27-02-2021 13:19 ]
Vergeet echter niet dat mindere maatregelen in het begin veel meer effect hadden dan nu. Dat is een beetje eigen schuld dikke bult van de overheid..MikeyMan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Als jij pretendeert dat we met een grotere ziekenhuis capaciteit geen maatregelen nodig hadden gehad gaat er iets ernstig mis.
En denken dat je dan ook nog eens mee kan schalen in het tempo van de groei in toestroom is ook van alle logica verstoken.
We zitten nu op een R van iets boven de 1. Met idiote maatregelen. Hadden we iets minder maatregelen gehad was een R van 1,2 tot 1,5 niet vreemd geweest.
Ben het met je eens trouwens dat extra bedden niet veel uitmaakt. Het geeft je hoogstens een klein beetje extra tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Joker op 27-02-2021 13:28 ]
Het blijft allemaal relatief idd. Elke maatregel in het begin helpt meer dan diezelfde maatregel die later wordt genomen.Mr.Joker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:22:
[...]
Vergeet echter niet dat mindere maatregelen in het begin veel meer effect hadden dan nu. Dat is een beetje eigen schuld dikke bult van de overheid..
Ben het met je eens trouwens dat extra bedden niet veel uitmaakt. Het geeft je hoogstens een klein beetje extra tijd.
Als een niet zo strenge maatregel 20% reduceert, is dat met een R van 3: 0,6 echter als je met andere maatregelen al de besmettingen terug dringt, is die 20% bij de R van 1 waarschijnlijk 10% geworden en scheelt het maar 0,1.
En als je dan een superstrenge hebt die 40% werkt aan het einde (niet heel realistisch) dan werkt die maar 0,4 en minder dan de minder strenge/ingrijpende aan het begin.
PSN
Het probleem is ook dat alle vrijheidsbeperkende maatregelen ook alleen maar zorgen voor meer tijd, waarin je ook moeite moet doen om op andere manieren de pandemie te lijf te gaan.Mr.Joker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:22:
[...]
Vergeet echter niet dat mindere maatregelen in het begin veel meer effect hadden dan nu. Dat is een beetje eigen schuld dikke bult van de overheid..
Aangezien het nog niet gepost is, bij deze de ziekenhuis bezetting:
Day 367, The A-year-of-SARS-CoV-2 edition
— Yorick (@YorickB) 27 februari 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🟢1.809 (-55)
🟢Clinic: 1.291 (-48)
🟢ICU: 518 (-7)
New:
🔴Clinic: 185
🔴ICU: 22 #corona #stayhome pic.twitter.com/IYEmphofmY
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Maar gedragsaanpassingen zijn de enige manier om verspreiding te remmen, wat wel de meest effectieve manier om tijd te winnen. Met een R van 1.5 zit je al met een verdubbeling van besmettingen na 2 rondes, met een R van 1.1 duurt dat al 8-9 rondes, met een R van 1.01 is dat nog maar 70 rondes (even snel met Excel uitgerekend, dus zal vast het een en ander op af te dingen zijn, maar gaat om het idee). Ja, ook de maatregelen is maar het kopen van tijd voor een echte oplossing, maar wel veel meer tijd dan met alleen de zorg opschalen te halen is. Want als we de zorgcapaciteit verdubbelen maar alle maatregelen loslaten en richting een R van 1.5 gaan, hebben we iets van een maand voordat de zorg weer vol zit (uit mijn hoofd was besmettelijkheid voor Corona ongeveer 2 weken).Stoney3K schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:34:
[...]
Het probleem is ook dat alle vrijheidsbeperkende maatregelen ook alleen maar zorgen voor meer tijd, waarin je ook moeite moet doen om op andere manieren de pandemie te lijf te gaan.
En met een R0 van rond de 3,5 voor COVIDTransportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:58:
[...]
Maar gedragsaanpassingen zijn de enige manier om verspreiding te remmen, wat wel de meest effectieve manier om tijd te winnen. Met een R van 1.5 zit je al met een verdubbeling van besmettingen na 2 rondes, met een R van 1.1 duurt dat al 8-9 rondes, met een R van 1.01 is dat nog maar 70 rondes (even snel met Excel uitgerekend, dus zal vast het een en ander op af te dingen zijn, maar gaat om het idee). Ja, ook de maatregelen is maar het kopen van tijd voor een echte oplossing, maar wel veel meer tijd dan met alleen de zorg opschalen te halen is. Want als we de zorgcapaciteit verdubbelen maar alle maatregelen loslaten en richting een R van 1.5 gaan, hebben we iets van een maand voordat de zorg weer vol zit (uit mijn hoofd was besmettelijkheid voor Corona ongeveer 2 weken).
Koop je dus met elke verdubbeling van ziekenhuis capaciteit een halve cyclus aan extra tijd, als je niks doet?
Waarbij een halve cyclus dan 3 dagen is?
PSN
En bij deze ook de rest van de dagcijfers:
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 27 februari 2021
Positief getest: 4.993
Totaal: 1.084.021 (+4.937 ivm -56 corr.)
Perc. positief 23 feb - 25 feb: 8,5%
Opgenomen: 185
Huidig: 1.291 (-48)
Opgenomen op IC: 22
Huidig: 518 (-7)
Overleden: 41
Totaal: 15.543 pic.twitter.com/sxswB9zDHy
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dat zijn geen verkeerde cijfers toch?
Niets rampzaligs nee, maar de lijn is en blijft stijgend. In de tweede week van februari zaten we nog op een gemiddelde van 3381 besmettingen per dag, vorige week op 3835 gemiddeld (stijging van 13%), deze week met alleen morgen nog te gaan zit het gemiddeld op 4603 (20% stijging t.o.v. de voorgaande week). Trek je die lijn door, zou je komende week ~5500 per dag kunnen verwachten, de week erop ~6600 per dag.albino71 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:33:
Wat tot op heden nog stabiel blijft, maar die cijfers lopen altijd 1 a 2 weken achter op de stijging van de besmettingen, zijn de ziekenhuisopnames. Vanaf begin januari gerekend waren het iedere week, gemiddeld per dag:
Week 1: 288
Week 2: 245
Week 3: 213
Week 4: 206
Week 5: 187
Week 6: 173
Week 7: 162
Week 8: 173
Week 9: 173 (huidige week)
Maar zoals gezegd, dit loopt vaak 1 a 2 weken achter, ik ga er dan ook vanuit dat we komende week hier wat hogere cijfers zullen zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 27-02-2021 15:55 ]
Zonder foutmarge en trend zeggen die dagcijfers mij ook niet zoveel. De spreiding neemt af per week lijkt het, maar was vorige week op het oog zo’n 1000 nieuwe gevallen.albino71 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:33:
https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat we gaan stijgen dat lijkt me wel zeker. De vraag is hoe beperkt weten we het te houden. De vaccins moeten heel langzaam wat gaan doen immers. In de verpleeghuizen is dit al te zien dit zal steeds meer worden.
Het is nauwelijks beter dan de afgelopen weken (eigenlijk over de hele linie zelfs slechter), met als verschil dat we komende week wel weer wat versoepelingen door gaan voeren terwijl we al op het randje zitten. We hebben slechtere cijfers gehad, maar daarmee zou ik de huidige cijfers nog niet niet verkeerd noemen.albino71 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:33:
Vergeet niet dat het aantal uitgevoerde testen flink gestegen is de laatste week(van wat bekend is op't corona dashboard(loopt paar dagen achter) van rond de 20k naar 40-50k. Dus het is eerder dat we "ten onrechte" laag zaten dan dat het nu gestegen is.Transportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:00:
[...]
Het is nauwelijks beter dan de afgelopen weken (eigenlijk over de hele linie zelfs slechter), met als verschil dat we komende week wel weer wat versoepelingen door gaan voeren terwijl we al op het randje zitten. We hebben slechtere cijfers gehad, maar daarmee zou ik de huidige cijfers nog niet niet verkeerd noemen.
Enige lichtpuntje is m.i. het %positief.
En misschien het feit dat de stijging nog enigszins meevalt.
Kan iemand deze getallen duiden:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
New cases loopt al enkele maanden in een rechte lijn omhoog. Sterfgevallen vlakt significant af.
Is het testbeleid in België aangepast? Of is hier iets uit te lezen over de ernst van het ziektebeloop van nieuwe mutanten tov de eerdere versie van het virus?
New cases loopt al enkele maanden in een rechte lijn omhoog. Sterfgevallen vlakt significant af.
Is het testbeleid in België aangepast? Of is hier iets uit te lezen over de ernst van het ziektebeloop van nieuwe mutanten tov de eerdere versie van het virus?
En dat de ziekenhuizen (nog) niet stijgen maar enigszins stabiel blijven.MikeyMan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:29:
Enige lichtpuntje is m.i. het %positief.
Kan uiteraard nog komen, maar tot nog toe gebeurt het nog niet.
Leeftijdsverdeling misschien?t_captain schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
Meest kwetsbaren gevaccineerd en betere behandelmethoden?t_captain schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Heel grappig. Precies een jaar geleden heb ik Corona gehad. Ik houd al een jaar rekening met allerlei andere mensen en moet dezelfde ellende ondergaan als iedereen terwijl ik (waarschijnlijk) enige immuniteit geniet / genoten heb. Ik heb documentatie die mijn antistoffen aantoont, en samen met mij zijn er waarschijnlijk nog 3 miljoen anderen die in deze positie verkeren.
Maar nee, nu we een handvol mensen hebben ingeent, moeten we onderscheid gaan maken:
https://www.nrc.nl/nieuws...emmen-te-regelen-a4033286
Maar nee, nu we een handvol mensen hebben ingeent, moeten we onderscheid gaan maken:
Neuh, dan kun je natuurlijk wel gewoon verwachten van 15% van de bevolking die de ziekte al heeft doorgemaakt."Mensen die gevaccineerd zijn tegen Covid-19 moeten in het dagelijks leven meer vrijheden krijgen dan mensen die dat nog niet zijn. Dat zei D66-lijsttrekker Sigrid Kaag zaterdagmiddag op het (digitale) partijcongres. Ze wil dat mensen met een vaccinatiebewijs, zoals vroeger „het gele boekje”, meer toegang kunnen krijgen „tot het maatschappelijk leven”. Om welke plekken het dan gaat, lichtte ze niet toe. Die vaccinatiebewijzen moeten tijdelijk zijn, voldoen aan privacy-voorwaarden „en het liefst op Europees niveau” ingevoerd worden, aldus Kaag.
Volgens Kaag kun je „niet van gevaccineerde mensen verwachten dat ze wachten met leven totdat de laatste prik is gezet”.
Dus Kaag wil dat jongeren hun leven nog wat langer in de wacht laten staan omdat zij en haar partij als onderdeel van de coalitie besloten hebben dat jongeren als laatste aan de beurt zijn voor een vaccinatie terwijl ze de minste kansen op klachten hebben? Wat een uitermate dom voorstel, ik dacht dat er bij D66 slimmere mensen rondliepen.__fred__ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:08:
Heel grappig. Precies een jaar geleden heb ik Corona gehad. Ik houd al een jaar rekening met allerlei andere mensen en moet dezelfde ellende ondergaan als iedereen terwijl ik (waarschijnlijk) enige immuniteit geniet / genoten heb. Ik heb documentatie die mijn antistoffen aantoont, en samen met mij zijn er waarschijnlijk nog 3 miljoen anderen die in deze positie verkeren.
[...]
Neuh, dan kun je natuurlijk wel gewoon verwachten van 15% van de bevolking die de ziekte al heeft doorgemaakt.
Note: Ik ben niet tegen een vaccinatiebewijs an sich, maar alleen als iedereen de kans heeft gehad om zich in te laten enten en dan blijkt dat het nog steeds nodig is.
[ Voor 6% gewijzigd door Transportman op 27-02-2021 17:16 ]
Ik begrijp dat ze het wil combineren met sneltesten voor "ongevaccineerden" om de angel er een beetje uit te halen. Dus of een sneltest, of een prik.Transportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:14:
[...]
Dus Kaag wil dat jongeren hun leven nog wat langer in de wacht laten staan omdat zij en haar partij als onderdeel van de coalitie besloten hebben dat jongeren als laatste aan de beurt zijn voor een vaccinatie terwijl ze de minste kansen op klachten hebben? Wat een uitermate dom voorstel, ik dacht dat er bij D66 slimmere mensen rondliepen.
Dat, of waarom zouden de jongeren die een veel kleinere kans op overlijden hebben. Dan nog rekening houden met de zwakkere bevolking? Denk dat de meeste jongeren de gok wel zullen nemen en er niet bij nadenken of ze het wel of niet krijgen.Transportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:14:
[...]
Dus Kaag wil dat jongeren hun leven nog wat langer in de wacht laten staan omdat zij en haar partij als onderdeel van de coalitie besloten hebben dat jongeren als laatste aan de beurt zijn voor een vaccinatie terwijl ze de minste kansen op klachten hebben? Wat een uitermate dom voorstel, ik dacht dat er bij D66 slimmere mensen rondliepen.
Maar nee, dan is het hek van de dam en zijn ze niet solidair genoeg met onze oudjes.
Hoe splijt je de bevolking 101. Hoofdstuk 1.
Ik krijg zelfs langzaam het idee dat "verdeel en heers" een bewuste keuze aan het worden is.Uthog schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:16:
[...]
Dat, of waarom zouden de jongeren die een veel kleinere kans op overlijden hebben. Dan nog rekening houden met de zwakkere bevolking? Denk dat de meeste jongeren de gok wel zullen nemen en er niet bij nadenken of ze het wel of niet krijgen.
Maar nee, dan is het hek van de dam en zijn ze niet solidair genoeg met onze oudjes.
Hoe splijt je de bevolking 101. Hoofdstuk 1.
Nog even en dan hebben we hier amerikaanse of engelse toesta... oh wacht..
Ik ben het met jullie eens hoor. Het lijkt mij ook beter als we de lijn van maatregelen nog doorzetten tot eind augustus. Dan heeft iedereen wel de prikjes gehad. Daarna versoepelen. Wel zo eerlijk.
Er valt niet veel te versoepelen als we tot augustus niks kunnen. Zal vrij weinig horeca en retail en sportscholen etc. over blijven...DutchCommando schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:26:
Ik ben het met jullie eens hoor. Het lijkt mij ook beter als we de lijn van maatregelen nog doorzetten tot eind augustus. Dan heeft iedereen wel de prikjes gehad. Daarna versoepelen. Wel zo eerlijk.
Als de risicogroepen langzaam gevaccineerd worden kan je dingen langzaamaan versoepelen imo.
Als je aan de horeca vraagt of ze liever failliet gaan of tot juli alleen gevaccineerde bezoekers kunnen krijgen lijkt het antwoord me duidelijk. Hetzelfde geld voor theaters en tal van andere zaken.
Dan moeten ze in maart D66 stemmen:TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:52:
Als je aan de horeca vraagt of ze liever failliet gaan of tot juli alleen gevaccineerde bezoekers kunnen krijgen lijkt het antwoord me duidelijk. Hetzelfde geld voor theaters en tal van andere zaken.
(bron: NOS liveblog)D66 pleit voor vaccinatiebewijs
D66-lijsttrekker Sigrid Kaag wil mensen die gevaccineerd zijn meer toegang geven tot het openbare leven. Daarvoor moet een vaccinatiebewijs worden ingevoerd, vindt de partij. Dezelfde vrijheden als voor ingeënte mensen moeten ook gelden voor mensen die een negatieve coronatestuitslag kunnen laten zien.
"Er lijkt een taboe te liggen op het woord vaccinatiebewijs. Maar toch is dat precies wat we nodig zullen hebben", zei Kaag in een toespraak op het online partijcongres. "Uiteraard met de garantie van tijdelijkheid, privacyvoorwaarden en het liefst op Europees niveau."
D66 vindt het niet terecht dat gevaccineerde mensen moeten "wachten met leven" tot iedereen is gevaccineerd. "Laten we als Nederland een voorbeeld nemen aan Israël, waar gevaccineerde mensen weer toegang krijgen tot het maatschappelijk leven", zegt Kaag.
Dit voorjaar en de komende zomer zullen vooral de ouderen en/of zwakkeren alvast weer kunnen genieten van een terrasje of evenement. De rest voor wie corona niet echt een grote bedreiging is zal nog even moeten volhouden, die mogen voor 48 uur een kaartje kopen om weer even mee te doen. Alleen samen tegen corona, of zoiets.
Ik vind het toch wel deprimerend dat dit het wel een beetje lijkt te zijn, ondanks de zeer forse maatregelen die we moeten nemen momenteel. Het is niet dat je nog 10 niveaus kunt verzwaren als het op korte termijn flink omhoog schiet en qua vaccinaties zijn we binnen 2 maanden ook niet op een niveau wat tot een fors lagere druk op de zorg leidt. Het voelt als “we staan er bij en kijken er naar”.Jovatov schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:57:
[...]
En dat de ziekenhuizen (nog) niet stijgen maar enigszins stabiel blijven.
Kan uiteraard nog komen, maar tot nog toe gebeurt het nog niet.
Dicht blijven zullen ze zeggen, want wat is er gevaccineerd tot nu toe ? Niet de doelgroep vd horeca...TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:52:
Nee, horeca zal zeggen, geen van beide, er is geen tijd meer om te wachten.
Nu dit gedram weer over vaccinatiebewijs en die rare opmerkingen van Kaag en tel daarbij op het gezeur weer van maar 1 prik zetten... Nee het gaat weer helemaal heen en weer met proefballonnen...Goed voor de moraal.
Ik volg je even niet. "Daily new cases" is na de eind oktober piek toch vrij vlak? Klik de 7-day moving average er maar eens bij. Dat is wat ik zie in de 2e grafiek van boven.t_captain schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
"Daily deaths" daalt inderdaad mooi.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Beetje kanttekening over de Corona...
https://nos.nl/artikel/23...s-gaat-niet-meer-weg.html
Vond dit ook een zeer interessante interview. Bedenker van het OMT.
YouTube: Het OMT ontspoord | James Roolvink met Jan Huurman, bedenker van het...
YouTube: Het OMT ontspoord | James Roolvink met Jan Huurman, bedenker van het...
Verwijderd
Ik ben wel tegen een vaccinatiebewijs an sich. De vaccinatie is biedt helemaal geen zekerheid op het niet besmettelijk meer zijn. Het biedt enige bescherming tegen de ernstige symptomen en het overlijden, en dat is inderdaad iets waar jongeren sowieso al veel minder mee te maken hebben.Transportman schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:14:
[...]
Note: Ik ben niet tegen een vaccinatiebewijs an sich, maar alleen als iedereen de kans heeft gehad om zich in te laten enten en dan blijkt dat het nog steeds nodig is.
Ik denk dat je vergist 65+ is een enorme inkomstenbron. Misschien niet voor de cafes maar zeker wel voor hotel en restaurant. Fietsende ouderen die tussen de middag ergens een broodje eten. Mijn ouders van 70+ gaan nog regelmatig ergens duur lunchen en gaan regelmatig een midweek ergens heen.KillerAce_NL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:59:
[...]
Dicht blijven zullen ze zeggen, want wat is er gevaccineerd tot nu toe ? Niet de doelgroep vd horeca...
Nee, horeca zal zeggen, geen van beide, er is geen tijd meer om te wachten.
Nu dit gedram weer over vaccinatiebewijs en die rare opmerkingen van Kaag en tel daarbij op het gezeur weer van maar 1 prik zetten... Nee het gaat weer helemaal heen en weer met proefballonnen...Goed voor de moraal.
Mijn vader liep voor corona elke week met een groep oud collega’s en daarna lunchen met zijn allen.
Dat was toch eigenlijk al best wel een beetje lang bekend...M0otje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:06:
Beetje kanttekening over de Corona...
Of het aantal zwakkere mensen die sterven aan corona (of die er ernstige reactie van krijgen), zijn er al aan gestorven. Een nieuw virus zal eerst echt huishouden, om daarna af te zwakken (tenzij mutaties). Eén feit die we niet in de statistiek terug zien, is het aantal personen die besmet zijn geweest, maar zichzelf nooit getest hebben.t_captain schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
Wat dat betreft zitten we (misschien) op een kantelpunt. Aantal geregistreerde besmettingen is momenteel meer dan een miljoen. Vaccinaties lopen ook al een tijd. Persoonlijk zie ik niet in waarom mensen die het virus al gehad hebben, alsnog gevaccineerd moeten worden, maar misschien dat iemand mij het uit kan leggen waarom wel.
Misschien is het aantal besmettingen zonder klachten wel veel hoger dan aangenomen, misschien ook niet.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Die groep is (b.v. vitale ouderen en zorgmedewerkers die al volledig ge-ent zijn) op dit moment erg klein, smeren over de horeca helpt niks, snap je toch wel ?TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat je vergist 65+ is een enorme inkomstenbron. Misschien niet voor de cafes maar zeker wel voor hotel en restaurant. Fietsende ouderen die tussen de middag ergens een broodje eten. Mijn ouders van 70+ gaan nog regelmatig ergens duur lunchen en gaan regelmatig een midweek ergens heen.
Mijn vader liep voor corona elke week met een groep oud collega’s en daarna lunchen met zijn allen.
Ik zag vanochtend een grote kop op NOS Nieuws:
Wetenschappers: coronavirus gaat niet meer weg
Ik stoor me enorm aan de trend waarbij, waarbij wetenschappers geen wetenschap meer hoeven te bedrijven, maar gewoon wat mogen roepen. Voor de onoplettende lezer lijkt het dan alsof er wetenschappelijke consensus is, terwijl niets is onderzocht. Ik heb het niet over of ze wel of geen gelijk gaan hebben, maar de manier waarop meningen telkens als groot nieuws worden gebracht terwijl er geen nieuwe inzichten zijn.
Uiteraard is het leuk om even een paar van die mensen te Googlen en te kijken wat die experts en wetenschappers nog meer hebben gezegd:
'Ik denk dat we met de maatregelen die er nu zijn, mits ze goed worden nageleefd, een heel eind moeten kunnen komen.' (juli 2020)
Arts-microbioloog Marc Bonten maakt zich geen zorgen: 'We zitten in een beheersbare situatie' (juli 2020)
Coronakopstuk Marc Bonten: ‘Voor deze crisis had ik nog nooit iets met virussen gedaan’
GGD-arts Hoebe: 'Verplaats carnaval naar de zomer'
Het is een beetje alsof de NOS mij (web developer) interviewt en er een kop verschijnt met:
Programmeurs: Cyberpunk 2077 bugs zijn binnen een week gefixt.
Wetenschappers: coronavirus gaat niet meer weg
Ik stoor me enorm aan de trend waarbij, waarbij wetenschappers geen wetenschap meer hoeven te bedrijven, maar gewoon wat mogen roepen. Voor de onoplettende lezer lijkt het dan alsof er wetenschappelijke consensus is, terwijl niets is onderzocht. Ik heb het niet over of ze wel of geen gelijk gaan hebben, maar de manier waarop meningen telkens als groot nieuws worden gebracht terwijl er geen nieuwe inzichten zijn.
Uiteraard is het leuk om even een paar van die mensen te Googlen en te kijken wat die experts en wetenschappers nog meer hebben gezegd:
'Ik denk dat we met de maatregelen die er nu zijn, mits ze goed worden nageleefd, een heel eind moeten kunnen komen.' (juli 2020)
Arts-microbioloog Marc Bonten maakt zich geen zorgen: 'We zitten in een beheersbare situatie' (juli 2020)
Coronakopstuk Marc Bonten: ‘Voor deze crisis had ik nog nooit iets met virussen gedaan’
GGD-arts Hoebe: 'Verplaats carnaval naar de zomer'
Het is een beetje alsof de NOS mij (web developer) interviewt en er een kop verschijnt met:
Programmeurs: Cyberpunk 2077 bugs zijn binnen een week gefixt.
Als je kijkt naar de maatregelen etc en de media niet.ArcticWolf schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:15:
[...]
Dat was toch eigenlijk al best wel een beetje lang bekend...dat het virus nooit meer weg zou gaan?
Virus kan je ook niet wegkrijgen want het is geen bacterie.
Je ziet sinds kort kritische geluiden en dat was hard nodig.
En daarom is het maar goed dat iedereen gevaccineerd is wel voor een inkomstenbron kan zorgen. Toevallig zijn het weer precies de mensen die een probleem met de maatregelen hebben die nu ook een probleem met een vaccinatiebewijs hebben. Het lijkt wel alsof ze alles willen, zolang het maar geen werkbare oplossing is!Mr.Joker schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:48:
[...]
Er valt niet veel te versoepelen als we tot augustus niks kunnen. Zal vrij weinig horeca en retail en sportscholen etc. over blijven...
Als de risicogroepen langzaam gevaccineerd worden kan je dingen langzaamaan versoepelen imo.
Precies dat, kijk ook maar eens naar theater en concertbezoek, over het algemeen toch wat ouder publiek. Plus dat er onder een deel van de ouderen aardig wat geld zit wat ze maar al te graag uit willen geven aan luxe producten. Het is een manier om de economie weer enigszins aan het draaien te krijgen.TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat je vergist 65+ is een enorme inkomstenbron. Misschien niet voor de cafes maar zeker wel voor hotel en restaurant. Fietsende ouderen die tussen de middag ergens een broodje eten. Mijn ouders van 70+ gaan nog regelmatig ergens duur lunchen en gaan regelmatig een midweek ergens heen.
En wat is dan volgens jou DE oplossing waar iedereen tevreden mee is?M0otje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Als je kijkt naar de maatregelen etc en de media niet.
Virus kan je ook niet wegkrijgen want het is geen bacterie.
Je ziet sinds kort kritische geluiden en dat was hard nodig.
En hoe gaat het personeel dan werken in die gelegenheden? Dat zijn in de regel geen mensen die 50+ zijn en dus nog niet gevaccineerd?Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:32:
[...]
Precies dat, kijk ook maar eens naar theater en concertbezoek, over het algemeen toch wat ouder publiek. Plus dat er onder een deel van de ouderen aardig wat geld zit wat ze maar al te graag uit willen geven aan luxe producten. Het is een manier om de economie weer enigszins aan het draaien te krijgen.
Mogen die dan ineens weer wel bij elkaar?
Ik ben geen wetenschapper. Daarom reageerde ik met link naar het artikel. Daarnaast raad ik je aan om de interview met James Roolvink te bekijken.Yaksa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:34:
[...]
En wat is dan volgens jou DE oplossing waar iedereen tevreden mee is?
Verwijderd
Inderdaad. Ik en de mensen om mij heen (inclusief mijn moeder van 78 die hartproblemen heeft) hebben het gehad. We hebben allemaal antigenen.__fred__ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:08:
[...]
Neuh, dan kun je natuurlijk wel gewoon verwachten van 15% van de bevolking die de ziekte al heeft doorgemaakt.
Er moet geen vaccinatiepaspoort komen, maar een immuniteitenbewijs. Dat dient tenminste het doel waarvoor je zon paspoort wil, het beperken of uitsluiten van besmettingsrisico.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2021 19:48 ]
Dat mag zo zijn, maar op het moment is het allemaal een beetje scheef. Ik heb mijn kinderen een half jaar thuis gehad, zzp-er als vrouw met minder inkomsten, zelf ondernemer met minder omzet. Van mijn mindere inkomen onderhoud ik zzp vrienden en mijn kapper omdat ze anders kapot gaan, en de vitale 70-ers in mijn omgeving kopen nog een nieuwe auto van hun levensverzekeringen, eindloonpensioen en aow. Ze zeuren dat ze nergens naar toekunnen, maar doen wel elke dag een wandeltje naar de AH en de markt, roken stug door en vragen zich hardop af of ze zich wel moeten laten inenten omdat er 60 mensen zijn overleden en je weet niet wat je in je lichaam spuit.TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:14:
[...]
Ik ben een beetje klaar met solidariteit opbrengen hiervoor en belonen met extra privileges is wmbt in mijn omgeving in ieder geval uit den boze.
Ah, dus je wilt jongeren niet alleen achterstellen op de ouderen waar we het voor doen, maar ook op de mensen die het hebben verprutst (ietwat overdreven, ik weet het) en besmet zijn geraakt en daarmee lekker hebben bijgedragen aan het gezeik?Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:46:
Inderdaad. Ik en de mensen om mij heen (inclusief mijn moeder van 78 die hartproblemen heeft) hebben het gehad. We hebben allemaal antigenen.
Er moet geen vaccinatiepaspoort komen, maar een immuniteitenbewijs. Dat dient tenminste het doel waarvoor je zon paspoort wil, het beperken of uitsluiten van besmettingsrisico.
What could possibly go wrong?*
*) Antwoord: Allemaal mensen die zich expres laten besmetten

Zo zie je maar, het blijft doorgaans verstandig om toch nog zeker één stap verder te denken bij het bedenken van planneneamelink schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:55:
[...]
Ah, dus je wilt jongeren niet alleen achterstellen op de ouderen waar we het voor doen, maar ook op de mensen die het hebben verprutst (ietwat overdreven, ik weet het) en besmet zijn geraakt en daarmee lekker hebben bijgedragen aan het gezeik?
What could possibly go wrong?*
*) Antwoord: Allemaal mensen die zich expres laten besmetten
Nu niet maar die groep groeit natuurlijk wel hard.KillerAce_NL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:20:
[...]
Die groep is (b.v. vitale ouderen en zorgmedewerkers die al volledig ge-ent zijn) op dit moment erg klein, smeren over de horeca helpt niks, snap je toch wel ?
Ik denk dat een deel van de horeca prima kan draaien op de oudere groep.
Je snapt toch wel dat dat de ultieme middelvinger is in de richting van alle niet-kwetsbaren onder de 55 die al een jaar hun leven gepauzeerd hebben om juist deze groep te beschermen...TrailBlazer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:14:
Nu niet maar die groep groeit natuurlijk wel hard.
Ik denk dat een deel van de horeca prima kan draaien op de oudere groep.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik zeg ook niet dat het goed is maar ik denk dat de horeca graag een graantje meepikt van die rijke ingeente bejaarde. Als de horeca moet kiezen tussen solidariteit met hun jongere klanten of niet failliet gaan dan is de keuze makkelijk.__fred__ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:54:
[...]
Dat mag zo zijn, maar op het moment is het allemaal een beetje scheef. Ik heb mijn kinderen een half jaar thuis gehad, zzp-er als vrouw met minder inkomsten, zelf ondernemer met minder omzet. Van mijn mindere inkomen onderhoud ik zzp vrienden en mijn kapper omdat ze anders kapot gaan, en de vitale 70-ers in mijn omgeving kopen nog een nieuwe auto van hun levensverzekeringen, eindloonpensioen en aow. Ze zeuren dat ze nergens naar toekunnen, maar doen wel elke dag een wandeltje naar de AH en de markt, roken stug door en vragen zich hardop af of ze zich wel moeten laten inenten omdat er 60 mensen zijn overleden en je weet niet wat je in je lichaam spuit.
Ik ben een beetje klaar met solidariteit opbrengen hiervoor en belonen met extra privileges is wmbt in mijn omgeving in ieder geval uit den boze.
Dit topic is gesloten.
Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.
De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties
En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.
De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties
En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!