Die snap ik niet helemaal? Als ze dat vergelijk maken dan is het toch al ten opzichte van met en zonder?
Als het idd 23K gewonnen levensjaren is, dan komt dat door de maatregelen right? (of bedoel je alleen voor behandelde mensen? dan ja eens met die Side note)
De 50K verminderd door uitgestelde zorg is natuurlijk ook het directe meten.
Ik denk dat als je vergelijk maakt tussen jonge mensen gered en levensjaren inleveren bij het niet meetbare segment --> jouw argument gok ik (de schade op de gezonde bevolking zonder maatregelen).
Dan denk ik dat die zeer significant kleiner zijn dan de kosten. Gezien de risico's voor de gemiddelde persoon gewoon mega veel kleiner zijn en dus zeker niet iedereen dood of langdurige schade.
Maar goed dit is speculatie natuurlijk, time will tell, ze zullen vast met meer cijfers komen in de komende jaren. Ik denk dat we rond 5/10 jaar de echte recap gaan krijgen.
t_captain schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:06:
[...]
Corona heeft in Nederland ongeveer 15000 mensenlevens gekost. Voor een groot deel oudere en kwetsbare mensen. De onderzoeken over de resterende levensverwachting van de overleden patienten zijn niet eenduidig. Schattingen lopen uiteen van 2 tot 10 jaar per persoon. Dat telt dus op tot 30-150k levensjaren.
Als we geen lockdown hadden gedaan, was dat getal een stuk groter geweest. Hoe veel groter is onduidelijk. Misschien een factor 1.5, misschien een factor 5. Wie zal het kunnen becijferen? In het ene geval kom je tot 15 a 75k levensjaren die door lockdown zijn gered, in het andere tot 150-750k.
Daarnaast is het van sommige zaken onduidelijk of je ze nu aan corona of aan lockdown moet attribueren. Ziekenhuizen die geen geplande operaties kunnen doen omdat de IC die na de operatie nodig is reeds vol ligt met corona-patienten, corona? of lockdown?
Maar die doden kan je niet meetellen, die zijn er ondanks de maatregelen. Ik denk factor 1.5 hoogstens, factor 5 is een bizarre aanname die mij niet onderbouwd lijkt als we kijken naar andere landen waar totaal andere maatregelen of zelfs geen maatregelen zijn geweest. Wij komen bijvoorbeeld hoger uit qua doden per geval dan India, en maar iets lager dan Amerika. Blijft speculatief, maar die cijfers zijn wel de meest realistische die je kan toepassen om een vergelijk te maken.
Namelijk immuniteit en R zou totaal anders verlopen zijn als je niet alle maatregelen had toegepast en dat eerder naar de downside --> R dooft zichzelf uit door en immuniteit bouwt ook exponentieel op.
Dus als je het vergelijk maakt, zou ik het vooral baseren op landen waar totaal andere maatregelen waren en dan kijken hoe die statistisch uit de bus komen.
Je kan in worst case zelfs met Brazilië en Afrika vergelijken, maar dan mag de sidenote er wel bij dat hun zorgstelsel en basis levensomstandigheden niet in de buurt komen van de onze en zelfs in die landen zien we "maar" rond de 2.5%
[
Voor 47% gewijzigd door
Jasper 99 op 26-02-2021 14:14
]