Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.875 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:32
Stoney3K schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:59:
[...]

De vaccins zijn beschikbaar op basis van leeftijd of status 'kwetsbare groep'. Daar heeft iemand geen invloed op.

Privileges toekennen aan het wel of niet hebben van een vaccinatie is dan simpelweg discrimineren. Kun je weinig politiek correcte woorden omheen verzinnen.

Als iedereen morgenochtend naar de dokter kon gaan voor een stempeltje in zijn vaccinatieboekje is het wat anders.
Bij discriminatie gaat het niet enkel om het 'er niets aan kunnen doen' aspect. Niet alle gronden waarop je niet mag discrimineren zijn daarvan afhankelijk. Waar het om gaat is dat je mensen niet onterecht verschillend mag behandelen. Dat is in dit geval niet aan de orde omdat er een goede grond is om onderscheid te maken.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kan de horeca weer wat klanten ontvangen, is het weer niet goed want ikke, ikke ikke mag niet en iemand anders wel.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Omdat die vaccinatiebewijzen een voorwaarde gaan zijn voor vrijstelling op de anderhalve-meter regel. Als ze dat niet zijn, dan voegen ze bijna niets toe.

En dat betekent dus dat of het personeel allemaal gevaccineerd moet zijn, of het personeel anderhalve meter afstand moet houden van de klanten, maar de klanten onderling niet.
Nou, dan ben je er dus al, dan heb je al een oplossing, de medewerker blijft wel op afstand.

Of je besluit dat afstand tot gevaccineerden niet interessant is, maar daar moet volgens mij nog wat meer onderzoek naar als ik me goed herinner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

klaaas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Bij discriminatie gaat het niet enkel om het 'er niets aan kunnen doen' aspect. Niet alle gronden waarop je niet mag discrimineren zijn daarvan afhankelijk. Waar het om gaat is dat je mensen niet onterecht verschillend mag behandelen. Dat is in dit geval niet aan de orde omdat er een goede grond is om onderscheid te maken.
We worden toch onterecht verschillend behandeld? Ik wil liever vandaag als morgen een vaccin, de overheid wil die mij alleen niet verstrekken. Als vervolgens dezelfde overheid de mogelijkheid open stelt om mij op basis van het vaccin te verbieden deel te nemen aan activiteiten die ik al plezierig ervaar dan word ik wel degelijk gediscrimineerd.

Als de overheid mij de keuze geeft mij te vaccineren en ik weiger is het een ander verhaal. In dat geval wordt er randvoorwaarden gesteld waar ik aan kan voldoen, doe ik dat niet, pech voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
IJzerlijm schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:05:
Kan de horeca weer wat klanten ontvangen, is het weer niet goed want ikke, ikke ikke mag niet en iemand anders wel.
Door het zo te stellen , doe je net alsof het kinderachtig (en egoïstisch) gejank is terwijl hier prima argumenten vallen. En een vaccinatiepaspoort is niet de enige manier om de horeca te laten renderen.

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Het erge is nog dat hij de discriminatie die uit de maatregel voort komt niet eens het grootste probleem vind. Maarja dit kabinet en regels overtreden, wordt een makkelijke rechtzaak zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
codex schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:09:
[...]

We worden toch onterecht verschillend behandeld? Ik wil liever vandaag als morgen een vaccin, de overheid wil die mij alleen niet verstrekken. Als vervolgens dezelfde overheid de mogelijkheid open stelt om mij op basis van het vaccin te verbieden deel te nemen aan activiteiten die ik al plezierig ervaar dan word ik wel degelijk gediscrimineerd.
De overheid wil jou maar wat graag vaccineren, maar er zijn onvoldoende vaccins en dus is er een prioriteit bepaald en wordt de ene groep eerder gevaccineerd dan de andere. Dat betekent dat er een tijdlang een groep kan zijn die geen gevaar is voor de verspreiding van het virus en de belasting van de zorg en een andere groep die dat wel is. En daar wordt vervolgens onderscheid op gemaakt. Dat jij niets aan die situatie kunt veranderen en dat als onprettig ervaart is begrijpelijk, maar het is geen discriminatie.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:05:
ikke ikke ikke hoef helemaal niet naar een terras, drink mijn biertje al jaren op mijn eigen terras in de tuin of op die van vrienden. evengoed vind ik (sorry toch ik want het is mijn mening) een vaccinatiebewijs als toegangsvoorwaarde voor wat dan ook een slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
klaaas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:55:
[...]

Je geeft aan dat je het ermee eens bent dat je niet vanuit jezelf moet denken maar dan kom je met een verhaal dat vooral vanuit je eigen positie geschreven is. Voor de goede orde: mijn situatie is niet veel anders. Ik gok dat ik misschien iets eerder een vaccinatie krijg dan jij, maar ik ga er niet vanuit dat dat voor de zomer is. En ik heb al uitgelegd dat ik voor de komende zomer genoeg mogelijkheden zie voor een redelijk normale zomer. Maar als het allemaal nog langer gaat duren dan gun ik gevaccineerden en ondernemers die extra mogelijkheden. En discriminatie is het niet. Niet overal direct van die grote woorden opplakken.
Is dat zo? Ik zie her en der juist gewezen worden naar Israël. De reden dat Isräel het doet is om meer mensen ervan te overtuigen een prik op te halen. Ik hoef niet overtuigd worden en velen met me.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let wel dat de techniek achter het digitale vaccinatiepaspoort waar de EU naar kijkt mede ontwikkelt is door Google en Facebook als onderdeel van een consortium van tech bedrijven. Geen idee of je de twee grootste privacy schenders op aarde dergelijke wil vertrouwen met die informatie. Ook commerciële partijen als de IATA mogen meehelpen de spelregels te bedenken. Worden we dan geregeerd door de bedrijven of onze overheden? :?

Ik weet in elk geval wel dat het paspoort zal weigeren uit principe. Wat dat betreft kijk ik al uit naar de enorme financiële besparingen die niet meer uitgaan en niet op vakantie gaan met zich mee brengen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Soccer98 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Is dat zo? Ik zie her en der juist gewezen worden naar Israël. De reden dat Isräel het doet is om meer mensen ervan te overtuigen een prik op te halen. Ik hoef niet overtuigd worden en velen met me.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar de mogelijkheid om een vaccinatiepaspoort in te zetten als indirecte vaccinatiedwang vind ik een sterk argument tegen zo'n paspoort. Echter, dat is niet de situatie waarin we ons, met ons tekort aan vaccins, bevinden.

Edit: datzelfde geldt overigens voor de privacy gerelateerde argumenten die @CMD-Snake benoemt. Ik ben niet principieel tegen, maar bepaalde implementaties zie ik absoluut niet zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door klaaas op 25-02-2021 22:42 ]

Hij wil.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Een vacinatiepaspoort.... Wanneer stopt de horrorfilm?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

jbhc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:30:
Een vacinatiepaspoort.... Wanneer stopt de horrorfilm?
Hopen maar dat er een mooie rechtszaak tegen gevoerd kan worden. Je kan proberen om het recht te praten want “dan kan de horeca open”, maar het is gewoon discriminatie.

Dan klink/ben ik maar egoïstisch, maar als “gezonde” dertiger breng ik al offers doordat ik nu veel minder “mag” dan voorheen. Straks staat onze groep achteraan bij de vaccinaties, achteraan bij dingen weer mogen doen en vooraan als de rekening betaald mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:25
Zolang er onvoldoende doses vaccins zijn (we hebben nog maar 1M+ van de 17M+ bewoners gevaccineerd), en een grote groep in de samenleving moet wachten op een vaccin ivm onvoldoende voorraad en de prioritering, lijkt me zo'n vaccinatiepaspoort behoorlijk discriminerend.

Zou het niet moeten zijn of een vaccinatiepaspoort óf als alternatief een verklaring van een negatieve PCR test (beperkte geldigheidsduur na testen) voor diezelfde vrijheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:25:
Let wel dat de techniek achter het digitale vaccinatiepaspoort waar de EU naar kijkt mede ontwikkelt is door Google en Facebook als onderdeel van een consortium van tech bedrijven. Geen idee of je de twee grootste privacy schenders op aarde dergelijke wil vertrouwen met die informatie. Ook commerciële partijen als de IATA mogen meehelpen de spelregels te bedenken. Worden we dan geregeerd door de bedrijven of onze overheden? :?

Ik weet in elk geval wel dat het paspoort zal weigeren uit principe. Wat dat betreft kijk ik al uit naar de enorme financiële besparingen die niet meer uitgaan en niet op vakantie gaan met zich mee brengen. ;)
Zonder certificaat (zo noemen ze het covid paspoort) ga je gewoon een heel vervelend leven leiden.

Lees dit stuk eens uit het AD,
Dat Israëliërs zonder vaccin ‘achterblijven’ in de samenleving, laat zich al op veel fronten zien. Winkelcentra laten alleen mensen met een ‘groen paspoort’ toe. Burgemeesters geven alleen bedrijven waarvan het personeel 100 procent ‘groen’ is, toestemming voor een herstart.
Voor het grotere goed mag persoonlijke vrijheid soms worden beperkt, maar personeel mag onder dreiging van ontslag niet worden gedwongen tot vaccinatie. ,,Daarentegen hebben werkgevers wel het recht alleen gevaccineerde medewerkers toe te laten, omdat het personeel en het bedrijf niet in gevaar mogen worden gebracht’’, aldus Maya Peled Raz, verbonden aan de Universiteit van Haifa. Met verpleegkundigen die zich niet willen laten inenten, maakt zij korte metten. ,,Of je laat je vaccineren, of je kiest een ander beroep.’’
https://www.ad.nl/buitenl...cinatiepaspoort~a7cec93c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@Wolly Een vacinatiepaspoort hoeft maar van tijdelijke aard te zijn. Zodra het overgrote deel van de bevolking ingeënt is kan het weer opgedoekt worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:06
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:37:
@Wolly Een vacinatiepaspoort hoeft maar van tijdelijke aard te zijn. Zodra het overgrote deel van de bevolking ingeënt is kan het weer opgedoekt worden.
Dus je gaat na 2 of 3 maanden zo'n paspoort weer opdoeken? De levering versnelt behoorlijk in Q2-Q3 namelijk. Volgens mij is de vaccinatiebereidheid hier 80% + ? Tel nog wat natuurlijke immuniteit erbij op en je komt een heel eind ;)

Een paspoort in het begin heeft geen zin? Of mag 80 jarige Miep wel een bak koffie doen in een lunchroom en 25 jarige Ali niet, want hij is immers pas in de zomer aan de beurt.

Solidariteit moet van 2 kanten komen. Wilt persoon x persé gevaccineerd worden? Prima, maar persoon x moet dat niet van persoon y eisen. Persoon x heeft immers ook niet veel te vrezen toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Joker op 26-02-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Met "tijdelijk" had ik eerder een jaartje in gedachten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:42:
Met "tijdelijk" had ik eerder een jaartje in gedachten.
Zo te zien ben jij ook IT’er, dan heb je waarschijnlijk ook ruime ervaring met hoe “tijdelijk” sommige oplossingen zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:59:
Zou het niet moeten zijn of een vaccinatiepaspoort óf als alternatief een verklaring van een negatieve PCR test (beperkte geldigheidsduur na testen) voor diezelfde vrijheden?
Dat vind ik een hele mooie toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Laatst online: 14-09 18:54
dr.lowtune schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:48:
[...]

Hopen maar dat er een mooie rechtszaak tegen gevoerd kan worden.
Je bedoeld net zoals tegen de avondklok?
Ik denk dat dit een bijzonder naïeve gedachte is.
Mocht dit erdoor komen dat gaat het nooit meer verdwijnen....

[ Voor 29% gewijzigd door jbhc op 26-02-2021 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

dr.lowtune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 01:02:
[...]

Zo te zien ben jij ook IT’er, dan heb je waarschijnlijk ook ruime ervaring met hoe “tijdelijk” sommige oplossingen zijn.....
Niets zo permanent als een tijdelijke oplossing. Dat gezegd hebbende, dit is geen IT project (al heeft het vaccinatie programma gelijkenissen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is dat zo? Even een voorbeeld hoe dit ook zou kunnen uitpakken. Wat als het virus weer verder muteert en je een nieuwe prik moet halen? Dan begint alles opnieuw? Jaap van Dissel zegt al dat het virus niet meer weggaat. Dus als dat paspoort er komt dan gaat ie misschien ook niet meer weg. Helemaal als de maatschappij erop ingericht wordt qua infrastructuur om mensen vrijheden toe te kennen middels een digitaal paspoort, dan kan je er veel meer ‘nuttige’ functies aan hangen. Bedenk goed waar we mee instemmen, ik krijg er een naar gevoel van als ik dit zo bedenk. History repeats itself.

Edit:
Eigenlijk heel dubbel, de afgelopen jaren hebben we ons als maatschappij heel positief ingezet voor privacy middels een AVG en ook tegen discriminatie en racisme. Ik had het idee dat het juist allemaal wat beter ging op dit vlak en dan komt corona en hoppa, privacy is ondergeschikt en we kunnen ook wel weer discrimineren want die ontwikkelingen van de afgelopen jaren komen ons toch niet uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Teknix1982 op 26-02-2021 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:26:
[...]
Zonder certificaat (zo noemen ze het covid paspoort) ga je gewoon een heel vervelend leven leiden.

Lees dit stuk eens uit het AD,
[...]

[...]

https://www.ad.nl/buitenl...cinatiepaspoort~a7cec93c/
Israel is wel een onhandig voorbeeld.
In Israël heeft bijna iedereen al de kans gehad gevaccineerd te worden.
De mensen die het nog niet hebben zijn dus voornamelijk de bewuste weigeraars?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:39
https://nos.nl/artikel/23...uden-zich-er-nog-aan.html

Ik snap wel dat de steun langzaam afneemt, de situatie duurt al bijna een jaar, het helpt ook niet dat de politiek er in de communicatie en uitvoering soms een zooitje van maakt en iedereen is het zat, maar ik ben wel blij dat de meeste mensen zich toch aan de maatregelen houden. Met een beetje geluk valt de derde golf alle die doorzet daardoor mee en kunnen we over een paar maanden als alle risicogroepen gevaccineerd zijn flink versoepelen zonder eerst nog flink te moeten verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:15

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het is helemaal nog niet duidelijk als je het vaccin hebt gehad dat je het niet kan verspreiden. Het verscild per vaccin. Wat als je een vaccinatie krijgt die minder goed werkt.
Krijg je dan zodadelijk ook minder rechten? Kan per land misschien wel verschillen. Corona zal waarschijnlijk lang blijven en je moet waarschijnlijk elk jaar een vaccin halen.

Iedereen doet nu of het vaccin de oplossing is. Maar dat betwijfel ik. Het draagt zeker bij maar griep is er ook nog steeds.

We weten nog veelste weinig om nu al te kunnen concluderen dat het niet lang nodig is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:01
Steun voor maatregelen sterk afgenomen, maar meeste mensen houden zich er nog aan

Minder dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de avondklok en de aangescherpte bezoekregeling helpen tegen verspreiding van het coronavirus. Wel blijkt uit nieuw onderzoek van de Gedragsunit van het RIVM dat Nederlanders de regels over het algemeen naleven.

Het was voor het eerst dat in de periodieke peiling de mening over de avondklok wordt meegenomen. Slechts 42 procent van de ondervraagden denkt dat die nut heeft. Toch houdt 92 procent van de bevolking zich er volledig aan.

De bezoekregeling krijgt iets meer steun, 48 procent. Bij de vorige peiling lag de steun voor de maatregel nog op 68 procent. Toen was het advies nog maximaal twee personen thuis te ontvangen, inmiddels is dat teruggebracht naar één. Men houdt zich minder trouw aan deze regel dan aan de avondklok: 81 procent, tegen 95 procent eerder.

De Gedragsunit verwacht op basis van de respons dat het draagvlak voor bijna alle maatregelen verder afneemt naarmate ze langer duren. De grootste daling is te verwachten voor de avondklok. Als deze nog zes maanden zou duren, daalt het draagvlak met 23 procentpunt, naar minder dan 20 procent.

Twijfels over afwegen belangen
Iets minder dan de helft van de Nederlanders (48 procent) is van mening dat het kabinet de maatschappelijke belangen goed afweegt bij het bepalen van de coronamaatregelen. Dat is een forse daling ten opzichte van vorig voorjaar, toen nog 69 procent vond dat de afwegingen goed waren.

Slechts 29 procent van de deelnemers vindt dat het kabinet een duidelijke koers vaart (28 procent is neutraal). Vier op de tien vinden dat de overheid niet een juiste en eerlijke volgorde hanteert voor wie wanneer een vaccinatie krijgt (29 procent is neutraal).

Iets meer dan de helft van de deelnemers (54 procent) vindt dat Nederland voldoende maatregelen neemt om verdere verspreiding van het virus te beperken, 25 procent vindt dat de overheid te veel doet, en 22 procent vindt juist dat er te weinig wordt gedaan.

Mensen met verkoudheidsklachten laten zich minder testen dan voorheen. Ging in januari nog 60 procent met dit soort klachten naar de teststraat, dat is nu gedaald naar 45 procent. De daling is even sterk onder mensen met klachten die niet of juist wel door een onderliggende aandoening komen. Er is niet gevraagd waardoor dat komt.

Verkiezingen
Er zijn ook vragen gesteld over de aankomende verkiezingen. Van de ondervraagden geeft 88 procent aan van plan te zijn om te gaan stemmen. Een op de vier (26 procent) maakt zich zorgen over een mogelijke besmetting in het stemlokaal, maar de meerderheid (67 procent) vertrouwt erop dat de stemlokalen veilig zijn.

Als er een alternatieve manier van stemmen mogelijk is (briefstemmen of iemand machtigen), dan geeft 41 procent van de deelnemers aan daarvan gebruik te willen maken.

Eenzaamheid
Dat Nederlanders steeds meer gevoelens van eenzaamheid hebben, blijkt ook uit het onderzoek: 67 procent zegt zich enigszins tot sterk eenzaam te voelen. Dat was bij de vorige meting in januari nog 61 procent.

In de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar heeft zelfs 84 procent deze gevoelens. De toename ten opzichte van januari is het grootst in de leeftijdsgroep 25-39 jarigen: de eenzaamheidsgevoelens stegen daar met 6 procentpunt. Personen boven de 70 jaar geven aan dat er in hun gevoelens niets is veranderd.

De stelling "Ik mis het om vrienden en familie in het echt te zien" wordt beaamd door 80 procent.
Bron: https://nos.nl/artikel/23...uden-zich-er-nog-aan.html

Het gaat echt uitstekend met het draagvlak voor de kabinetsmaatregelen, 71% is het inmiddels oneens. 67% van de mensen is eenzaam, onder jongeren zelfs meer dan 80%. Het is inmiddels echt de hoogste tijd voor een grondige koerswijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

YakuzA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:15:
[...]

Of Palestein 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Insert12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Het gaat echt uitstekend met het draagvlak voor de kabinetsmaatregelen, 71% is het inmiddels oneens. 67% van de mensen is eenzaam, onder jongeren zelfs meer dan 80%. Het is inmiddels echt de hoogste tijd voor een grondige koerswijziging.
Nou zal dat percentage voor corona ook al niet 0 zijn geweest, maar goed dan lijkt het er verder toch op dat men zich aan de maatregelen houdt en ze dus werken (als je eenzaam interpreteert als weinig fysiek contact), maar kennelijk weinig van alternatieven gebruik maakt of die niet waardevol genoeg acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Insert12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Dat zou je zeggen. Ik denk dat een forse rem op het virus de komende weken ook nog wel zo zijn voordelen heeft. Best lastig nu om minister te zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 02:06:
[...]
Dat gezegd hebbende, dit is geen IT project (al heeft het vaccinatie programma gelijkenissen).
jij noemt het een IT project.
Als ik dit topic zo nu en dan lees, heb ik sterk het gevoel dat sommige members hier soms denken dat het hele covid-19 gebeuren en dé ideale aanpak ervan een soort video game is met steeds meer levels en een ieder wil zo ver mogelijk komen in de video game door elkaar te overtuigen hoe je het slimst/snelst door kan naar 't volgende level :+

(note: ik heb zelf niks met games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Nou zal dat percentage voor corona ook al niet 0 zijn geweest, maar goed dan lijkt het er verder toch op dat men zich aan de maatregelen houdt en ze dus werken (als je eenzaam interpreteert als weinig fysiek contact), maar kennelijk weinig van alternatieven gebruik maakt of die niet waardevol genoeg acht.
Welke alternatieven zie je? De alternatieven die de jeugd afgelopen week heeft geprobeerd (park) was zo ongeveer het enige publiekelijk beschikbare alternatief. En nu worden ze ook daar weg gejaagd.
Ankona schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:33:
[...]

Dat zou je zeggen. Ik denk dat een forse rem op het virus de komende weken ook nog wel zo zijn voordelen heeft. Best lastig nu om minister te zijn.
Welk voordeel zie je nog? Het verder kapot maken van het mentale gestel van de bevolking zodat ze braaf stil blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Het punt is dat fysiek contact ontzettend lastig te vervangen is door digitaal contact. Natuurlijk biedt digitaal contact een oplossing en is het gebruiken van video-calls een prima mitigerende oplossing maar in persoon bij elkaar zijn is gewoonweg anders.

Er is meer dan enkel elkaars gezicht zien en de realiteit is dat men afdoende personen al meer dan een jaar niet heeft gezien laat staan het uitbreiden van de al bestaande contacten. Het gaat dan geeneens over het niet waardevol genoeg achten maar om hjet algehele plaatje van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat ben ik niet met je eens.

Een vaccinatie certificaat is nodig tot Covid van de wereldbol is verdreven. Nu kan je je wel voorstellen dat dat nog heel lang duurt en dat het op die termijn ook gemeengoed is geworden om nog andere zaken in je certificaat te plaatsen die dan nodig zijn. Op korte termijn de inentingen tegen de mutanten, op langere termijn zijn de mogelijkheden eindeloos.
Last month, Ursula von der Leyen, president of the European Union Commission, said that she supports creating a common EU-established vaccination certificate that can be issued by member states to their citizens. Von der Leyen even suggested that such a certificate should be a “medical requirement.
De volgende Europese landen zijn inmiddels al bezig op eigen houtje het COVID certificaat te introduceren:
  • UK
  • IJsland
  • Denemarken
  • Zweden
  • Spanje
  • Portual
  • Cyprus
  • Polen
Ondertussen neemt de WHO stappen om een oplossing te ontwikkelen op wereldwijde schaal.
If a country-by-country solution sounds scattershot and cumbersome, the World Health Organizaton (WHO) is also working on a vaccine certification solution that can roll out on a global scale.
The WHO’s position is that vaccine passports would be an improvement over current Covid-19 testing protocols and so-called immunity passports, which certify that someone has recovered from the illness and has antigens.
Bron

Er gaan zelfs al stemmen op dat het fysieke paspoort hiermee gedoemd is te verdwijnen.
In the same way that the need for a Covid-19 vaccine has turbo-charged the science behind immunisation science, the race for its certification is pushing boundaries in identification technologies. The biometrics and cloud technology that a vaccine certificate would use are exactly the technologies required for passport-less travel.

And just as record numbers receive these new vaccines, there could also be a whole new appetite for identification technologies, says Arton: "People in general may be more susceptible to the idea which is already in progress."
Multilateral organizations such as the UN's ICAO and IATA are already planning for an era of passport-less travel.

It is, after all, a perfectly logical scenario says Bud: "Why carry your passport around with you when it's held securely in the cloud? If someone steals it or if you drop it down the toilet you've just lost your credentials."
Wanneer je echt pech hebt als wereldburger dan kan diegene met toegang tot het systeem je hele paspoort verwijderen, daar sta je dan bij de grensovergang van Timboektoe :X
Any vaccine certificate also has to be dynamic. "Let's say a variant comes along and you find the vaccine starts to wane," says Hollik. "You've got to find a rapid way of assuring real-time means of actually deleting a passport, revoking a passport or reissuing a passport."
Bron

Je identiteit zit dan dus in de cloud. Dat kan voordelen hebben, maar ook nadelen :| Hoe is jouw gevoel bij IT projecten die door de overheid danwel big techs worden gemanaged? Naar mijn gevoel staat de klantervaring daarbij niet bepaald centraal.

Maar goed, Rutte spreekt erover dat er eerst nog wat technische zaken moeten worden opgelost.
Je kunt hierbij denken aan de zaken in dit document: technicalities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:15:
[...]

Israel lijkt mij het perfecte voorbeeld, een land met grotendeels Westerse cultuur is immers het best om te gebruiken als vergeljikingsmateriaal. Wat ze in Israel doen en uitvinden komt vaak ook onze kant op.
Wellicht. Misschien zijn het wel mensen die hun privacy hoog in het vaandel hebben staan en niet bij elke winkel, werkplek, restaurant of appartementsgebouw willen inchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik sta, net als de meesten hier waarschijnlijk, behoorlijk achteraan voor een vaccinatie. Ik heb misschien iets meer grijze haren dan de meesten maar voordat ik een vaccin heb gekregen gaat nog wel even duren.

Ik ben heel sterk tegen het vaccinatiepaspoort. Het gaat mij nog niet eens om een plekje in de kroeg. Dat vindt ik hooguit jammer en heel vervelend.

Maar om zonder vaccinatie overal geweigerd te worden gaat me veel te ver. Hoe gaat dat dan? Niet meer de supermarkt in zonder vaccinatie?

Ik doe zoveel mogelijk werk vanaf thuis maar af en toe gaat dat niet en moet ik toch ergens heen. Mag ik dat dan niet meer?

Ik ben ZZPer, ik hoef dus niet te worden ontslagen, contract kan binnen een week worden stopgezet. Ik heb in september ook een stevige klus net over de grens, mag ik daar ook niet meer heen?

Ik ken mensen die nu al behoorlijk lang werkeloos thuis zitten, door de corona crisis. Zonder vaccin gaan die niet aangenomen worden waarschijnlijk bij een nieuwe werkgever maar ja, gezond, dus achteraan.

Hoe gaat het corona paspoort eruit zien voor mensen die in het buitenland zijn gevaccineerd?

Anders wordt het alle centjes bij elkaar schrapen en even naar Dubai of zo voor een vaccinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:46:
[...]
Dat ben ik niet met je eens.

Een vaccinatie certificaat is nodig tot Covid van de wereldbol is verdreven.
Vaccinaties zijn nodig totdat COVID-19 weg is.
De noodzaak voor vaccinatie certificaten zie ik daarentegen niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Vandaag doet de rechter uitspraak in het hoger beroep over de avondklok. Niet dat de avondklok hiermee van tafel zal gaan, maar voor de reeds uitgeschreven boetes kan het wel een groot effect hebben.
Ik zit ook nog te wachten tot ik mijn kwartje van Kok terug krijg. ;) Tijdelijk kan soms een behoorlijk permanent karakter krijgen.
Wolly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:26:
Ik heb vanochtend de hoofdlijnen van het EU voorstel kunnen doornemen, daarin staat dat mensen zonder vaccinatiepaspoort minder rechten zullen krijgen als mensen met een vaccinatiepaspoort. Zo zou vrij reizen binnen de EU, voor onderdanen van EU landen, niet van toepassing zijn zonder coronapaspoort. Je zit dus vast in je eigen land. Het coronapaspoort kent geen einddatum in elk geval in het EU voorstel.

[ Voor 13% gewijzigd door CMD-Snake op 26-02-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
YakuzA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Eens, ik zie de noodzaak ook niet. Meerdere redenen heb ik daarvoor:

1. Het zorgt voor een ontzettend ongelijke behandeling van de Europese burger. Jongeren kunnen daardoor de hele zomer alvast afschrijven doordat ze het minste risico lopen bij een besmetting.

2. Het sloopt het solidariteitsgevoel. Je krijgt de volledige vrijheid pas terug in geval je een vaccinatiepaspoort hebt. Ben je een jaar lang solidair geweest als kerngezond persoon dan wordt je gestraft door het pas een half jaar later terug krijgen van je vrijheid.

3. Ik wil m'n vrijheid terug als 28-jarige. Al maanden heb ik niet rustig ff een biertje kunnen doen met vrienden of even naar de kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Transportman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:41:
Met een beetje geluk valt de derde golf alle die doorzet daardoor mee
Als die doorzet? Waarom zou de golf niet doorzetten? Er wordt nu toch versoepeld?

Als je dit zo bekijkt, dan zijn we sinds Valentijnsdag toch gewoon begonnen aan die derde golf?
https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

Ter vergelijking ook eentje met landen die niet versoepelen bij stijgingen: https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

En weet de regering hoe een hockeystick eruit ziet eigenlijk (ik heb hieronder de tekst aangezet):
(...) En zou het zo zijn dat de cijfers, nou die kunnen best een klein beetje stijgen, dat zal misschien ook wel gebeuren hierdoor, dat is te hebben, omdat we nu met een wat lager aantal besmettingen zitten en ook in de ziekenhuizen weer ietsjes ruimte is, maar als dat aantal besmettingen verder echt zou oplopen weer in de hockeysticks zoals we hem eerder gezien hebben, dus echt omhoog piekend, dan kan het ook zijn dat je verruimingen moet terugdraaien. (...)
Bron: persconferentie 23 februari 2021 - https://www.rijksoverheid...onavirus-23-februari-2021

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Eens. Met 8 miljard mensen op aarde gaat dat dus nog best lang duren.
En wat als je een nieuwe vaccinatie nodig hebt tegen mutanten? Die zal je toch moeten registreren en dan ook nog op een wijze waarop iemand kan bewijzen dat hij resistent is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Het is te hopen dat een aantal partijen hun ruggengraat behoudt en tegen een vaccinatiepaspoort stemt. CDA, SGP en CU gaan dat vanwege hun Christelijke achtergrond doen, denk ik. DENK is ook tegen meen ik. FvD, PVV en JA21 (mits in kamer) zijn ook tegen en GroenLinks zou er, gezien de over het algemeen jonge achterban, ook verstandig aan doen tegen te stemmen. Volgens de Stemwijzer zijn van de grotere partijen alleen de VVD en D66 voor een vaccinatiebewijs. Bijzonder ironisch overigens voor twee liberale partijen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cheezborger
Hoe langer ik aan dat vaccinatiepaspoort denk, hoe meer ik denk dat we in een aflevering van Black Mirror zijn terecht gekomen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Number10 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Als die doorzet? Waarom zou de golf niet doorzetten? Er wordt nu toch versoepeld?

Als je dit zo bekijkt, dan zijn we sinds Valentijnsdag toch gewoon begonnen aan die derde golf?
https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

Ter vergelijking ook eentje met landen die niet versoepelen bij steigingen: https://ourworldindata.or...c=location&pickerSort=asc

En weet de regering hoe een hockeystick eruit ziet eigenlijk (ik heb hieronder de tekst aangezet):

[...]

Bron: persconferentie 23 februari 2021 - https://www.rijksoverheid...onavirus-23-februari-2021
Jij en ik weten dat dit de prijs is die we betalen voor lockdowns die geen lockdown zijn en een totaalgebrek aan visie en kennis over het aanpakken van een epidemie. Jammer dat het zo ver gekomen is en we niet de afgelopen 5 maanden 1 of 2 keer in een echt forse lockdown zijn gegaan met tussendoor meer vrijheid. Waarbij door lage aantallen het BCO extra effectief zou zijn geweest.

Dit is de gevaarlijkste fase in deze epidemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DutchCommando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Jij en ik weten dat dit de prijs is die we betalen voor lockdowns die geen lockdown zijn en een totaalgebrek aan visie en kennis over het aanpakken van een epidemie. Jammer dat het zo ver gekomen is en we niet de afgelopen 5 maanden 1 of 2 keer in een echt forse lockdown zijn gegaan met tussendoor meer vrijheid. Waarbij door lage aantallen het BCO extra effectief zou zijn geweest.
Het is denk ik een illusie dat er een strengere lockdown in Nederland mogelijk zou zijn dan wat we nu hebben. Of dat we in staat zijn beter informatie in te zamelen, het RiVM mag nog steeds niet bij data als betalingen of telefoonlokaties want privacy.

edit: je kan 100 Nederlanders vragen hoe de lockdown strenger kan op een manier die ze steunen en dan krijg je 100 verschillende maatregelen die allemaal 1 persoon niet raken en de andere 99 wel.

[ Voor 11% gewijzigd door IJzerlijm op 26-02-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik heb geen principieel bezwaar tegen een eventueel vaccinatiepaspoort, maar voor mij is dat nogal afhankelijk van de implementatie en de tijdslijn tov de vaccinaties. Dat maakt het meteen een lastige discussie om te voeren, omdat men het vaak over verschillende zaken heeft, om over hyperbolen nog te zwijgen. De een benadert het als een concept met (on)mogelijkheden, de ander heeft het (soms letterlijk) over een gele stikker met 'ongevaccineerd'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DutchCommando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:19:
Jij en ik weten dat dit de prijs is die we betalen voor lockdowns die geen lockdown zijn en een totaalgebrek aan visie en kennis over het aanpakken van een epidemie.
Het meest opvallend vind ik dus dat citaat uit de personferentie. Of het echt een gebrek aan kennis is weet ik niet. Misschien heb je het interview geluisterd waar ik eerder naar verwees?

https://www.volkskrant.nl...ist-met-groenteman-in-het

In dat interview wordt de achtergrond behoorlijk goed geanalyseerd naar mijn mening. En waarom we/ze doen wat we doen en dat bij herhaling. Overigens is ook de tweede grafiek waar de landen vergeleken worden relevant in die context en komen de verschillen tussen die landen en Nederland ook ter sprake.
IJzerlijm schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:29:
Het is denk ik een illusie dat er een strengere lockdown in Nederland mogelijk zou zijn dan wat we nu hebben. Of dat we in staat zijn beter informatie in te zamelen, het RiVM mag nog steeds niet bij data als betalingen of telefoonlokaties want privacy.
Maar dat laatste doen ze in veel van die andere landen toch ook niet per se? Het is met name het vooraf denken dat we de mogelijkheden niet hebben, die ons handelen inperkt volgens mij. Ik vraag me ook af of de door jou genoemde gegevens wel zulke effectieve maatregelen zijn overigens.

Maar linksom of rechtsom is versoepelen terwijl we aan het stijgen zijn natuurlijk vragen om nog meer problemen. En daarover zo’n tekst bij de persconferentie de wereld in slingeren is, hoe zal ik het zeggen... best wel bijzonder. Of spannend. Zou je ook kunnen zeggen. Maar ook weer niet zo spannend, want we weten precies wat er gaat gebeuren volgens mij

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
ijdod schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:30:
Ik heb geen principieel bezwaar tegen een eventueel vaccinatiepaspoort, maar voor mij is dat nogal afhankelijk van de implementatie en de tijdslijn tov de vaccinaties. Dat maakt het meteen een lastige discussie om te voeren, omdat men het vaak over verschillende zaken heeft, om over hyperbolen nog te zwijgen. De een benadert het als een concept met (on)mogelijkheden, de ander heeft het (soms letterlijk) over een gele stikker met 'ongevaccineerd'.
Ga er maar van uit dat het tot kwartaal 1 in 2022 kan duren voordat alle doelgroepen de mogelijkheid hebben gehad om zich te laten vaccineren. Misschien de eerste dosis nog voor het einde van 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Insert12 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:43:

[...]

Welk voordeel zie je nog? Het verder kapot maken van het mentale gestel van de bevolking zodat ze braaf stil blijven?
Het feit dat de boel niet dusdanig uit de hand loopt en we straks wel weer los kunnen zonder de zorg meteen weer over de limiet te trekken. Die maatregelen, hoe vervelend ook, hebben namelijk een reden.

alles kan off-topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 16:52
ijdod schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:30:
Ik heb geen principieel bezwaar tegen een eventueel vaccinatiepaspoort, [...]
Ik wel. Op drie redenen.

(1) niet vaccineren kan een medische oorzaak hebben.
Er zijn groepen die niet mogen vaccineren, of waarvoor geen getest vaccin beschikbaar is. Een vaccinatiepaspoort sluit deze groepen uit van maatschappelijke deelname en is daarmee strijdig met Wet Gelijke Behandeling.

(2) niet vaccineren kan een religiueuze oorzaak hebben.
Ook daar geldt het principe van niet-discrimineren. Je komt hier in het vaarwater van artikel 1 van de grondwet.

(3) koppelen van burgerrechten aan vaccinatiestatus maakt het onmogelijk om een volgorde van vaccinatie te dicteren. Het voortrekken van bepaalde groepen is discriminerend. Je moet iedereen gelijke kansen geven en dus willekeurig kaan vaccineren. Dat is niet de optimale aanpak voor ontlasting van de zorg.

Als samenleving moeten we gewoon zorgen voor voldoende vaccinatiegraad, zodat grote uitbraken worden voorkomen, de mutatiesnelheid van het virus binnen de perken valt en iedereen kan meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Het virus gaat niet weg, doel van de vaccinaties is om het onder controle te krijgen. (en de vraag is of dat een eenmalige actie is of dat dit periodiek onderhoud nodig gaat hebben)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:36
Ik ben bang dat het nu te laat is. Men heeft hun rechten ingeleverd (spoedwetgeving) en er is een tweedeling gecreëerd. Overheid heeft nu vrijspel, en die paspoort en indirecte/directe vacinatieplicht komt sowieso. Kwestie van tijd en juiste moment. Rutte heeft het zelf nog gister gezegd:

BRUSSEL - Er zijn „nog heel veel vragen te beantwoorden” voordat er sprake kan zijn van een vaccinatiebewijs waarmee mensen weer vrijelijk kunnen reizen. Dat zei demissionair premier Rutte na afloop van de eerste dag van een informele videotop met zijn collega’s uit de andere 26 EU-landen.

https://www.telegraaf.nl/...oort-nog-heel-veel-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Number10 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:35:
Het meest opvallend vind ik dus dat citaat uit de personferentie. Of het echt een gebrek aan kennis is weet ik niet. Misschien heb je het interview geluisterd waar ik eerder naar verwees?

https://www.volkskrant.nl...ist-met-groenteman-in-het

In dat interview wordt de achtergrond behoorlijk goed geanalyseerd naar mijn mening. En waarom we/ze doen wat we doen en dat bij herhaling. Overigens is ook de tweede grafiek waar de landen vergeleken worden relevant in die context en komen de verschillen tussen die landen en Nederland ook ter sprake.
Ik ben vrij bekend met artikelen van Bessems over dit onderwerp. Ik heb het nog niet geluisterd. Zal daar één dezer dagen wat tijd voor vrij maken.
IJzerlijm schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:29:
Het is denk ik een illusie dat er een strengere lockdown in Nederland mogelijk zou zijn dan wat we nu hebben.
Waarom? Is het niet gewoon een kwestie van verplichten dat: "iedereen met een beroep die niet op deze lijst staat blijft thuis"; en "je ontvangt geen bezoek".

Ik zal ongetwijfeld reacties hierop krijgen in de trand van "dat is echt niet vol te houden". Ja, dat snap ik na 5 maanden van het huidige beleid. Maar als je eens in de paar maanden dat een aantal weken moet volhouden dan is het wel te doen toch? En dat een aantal keer tot we gevaccineerd zijn.

Deze tactiek had wel "perspectief" (wat een vreselijk woord vind ik dit nu) gegeven aan bijv. de horeca. Want die kunnen wel open na zo'n lockdown. Dat kan nu niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
M0otje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:59:
Ik ben bang dat het nu te laat is. Men heeft hun rechten ingeleverd (spoedwetgeving) en er is een tweedeling gecreëerd. Overheid heeft nu vrijspel, en die paspoort en indirecte/directe vacinatieplicht komt sowieso. Kwestie van tijd en juiste moment. Rutte heeft het zelf nog gister gezegd:
Bij mij is dat het zoveelste vinkje op de lijst "waarop stem ik niet op Rutte".

Vaccinatiepaspoort is een onwenselijke shortcut, nota bene in het zicht van de goede oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22
klaaas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:16:
[...]

De overheid wil jou maar wat graag vaccineren, maar er zijn onvoldoende vaccins en dus is er een prioriteit bepaald en wordt de ene groep eerder gevaccineerd dan de andere. Dat betekent dat er een tijdlang een groep kan zijn die geen gevaar is voor de verspreiding van het virus en de belasting van de zorg en een andere groep die dat wel is. En daar wordt vervolgens onderscheid op gemaakt. Dat jij niets aan die situatie kunt veranderen en dat als onprettig ervaart is begrijpelijk, maar het is geen discriminatie.
Wellicht is het geen discriminatie volgens deze interpretatie. Het neemt niet weg dat dit zal leiden tot een tweedeling binnen de samenleving, is dát wat we willen?

Het zou me niets verbazen als mensen die vroeger niks met antivaxxers en viruswaarheid te maken wilde hebben zich steeds meer sympathie zullen tonen voor die groepen. Door dit soort "proefballonnen" (voor zover je nog van een proefballon kan spreken) verwacht ik dat steeds meer mensen aansluiting zullen vinden bij die groepen. Volgens mij moeten we dat niet willen.

Dat landen alleen reizigers met een certificaat willen verwelkomen kan ik nog begrijpen. Maar dat je in eigen land iets niet kan mag doen omdat je simpelweg niet aan de beurt bent (om wat voor een reden ook), dat is voor mij een brug te ver.
t_captain schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Bij mij is dat het zoveelste vinkje op de lijst "waarop stem ik niet op Rutte".

Vaccinatiepaspoort is een onwenselijke shortcut, nota bene in het zicht van de goede oplossing.
Volgens mij is dat vaccinatiepaspoort ook vooral een wens van landen die erg afhankelijk zijn van het toerisme (Zuid-Europese landen :X). Althans, om het nog voor de zomer te implementeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Mawlana op 26-02-2021 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
klaaas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Het is geen discriminatie, tot het moment dat je burgerrechten gaat koppelen vaccinatiestatus.

Doe je dat wel, dan ben je iedereen gelijke kansen verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hof geeft Staat gelijk: invoeren avondklok toegestaan

De Staat heeft het hoger beroep over de avondklok gewonnen. Voor de avondklok zelf maakt dit weinig meer uit, maar hiermee zullen de boetes die uitgeschreven zijn ook in stand kunnen blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Deze ziekte discrimineert enorm in wie het doodt of zwaar ziek maakt en wie niet. Daaruit volgt dat een bestrijding van deze ziekte ook op discriminatie uitpakt, alleen door die bestrijding niet of ineffectief te doen kan je dat vermijden. Waarmee je de getroffen groep discrimineert doordat het allemaal veel langer duurt en er veel meer van zullen sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:33:
Deze ziekte discrimineert enorm in wie het doodt of zwaar ziek maakt en wie niet. Daaruit volgt dat een bestrijding van deze ziekte ook op discriminatie uitpakt, alleen door die bestrijding niet of ineffectief te doen kan je dat vermijden. Waarmee je de getroffen groep discrimineert doordat het allemaal veel langer duurt en er veel meer van zullen sterven.
Precies. En aan de andere kant is dat ook een voordeel mbt vaccineren. Je kunt nu immers veel sneller de druk op de zorg verlichten door gericht te werk te gaan. Indien alle groepen even hard geraakt zouden worden als nu de ouderen en kwetsbaren waren "we" nog veel langer zoet met dit virus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:50
sylvesterrr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Wellicht is het geen discriminatie volgens deze interpretatie. Het neemt niet weg dat dit zal leiden tot een tweedeling binnen de samenleving, is dát wat we willen?

Het zou me niets verbazen als mensen die vroeger niks met antivaxxers en viruswaarheid te maken wilde hebben zich steeds meer sympathie zullen tonen voor die groepen. Door dit soort "proefballonnen" (voor zover je nog van een proefballon kan spreken) verwacht ik dat steeds meer mensen aansluiting zullen vinden bij die groepen. Volgens mij moeten we dat niet willen.

Dat landen alleen reizigers met een certificaat willen verwelkomen kan ik nog begrijpen. Maar dat je in eigen land iets niet kan mag doen omdat je simpelweg niet aan de beurt bent (om wat voor een reden ook), dat is voor mij een brug te ver.

[...]

Volgens mij is dat vaccinatiepaspoort ook vooral een wens van landen die erg afhankelijk zijn van het toerisme (Zuid-Europese landen :X). Althans, om het nog voor de zomer te implementeren.
Volgens mij is de huidige druk op 't paspoort voor m'n gevoel ook vooral vanuit vakantielanden.

Ik ben trouwens niet principieel tegen een tijdelijk vaccinatiebewijs. Als je daardoor eerder bepaalde dingen kan openen voor groepen die al gevaccineerd zijn, i.p.v. nog 2/3 maanden langer dicht houden, en daardoor de economie alvast weer wat op gang helpt, is het wat mij betreft best een overweging waard.

Maar dan wordt 't niet primair ingezet om mensen te stimuleren zich te laten vaccineren, maar om de economie weer op gang te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:59:

Ik heb vanochtend de hoofdlijnen van het EU voorstel kunnen doornemen, daarin staat dat mensen zonder vaccinatiepaspoort minder rechten zullen krijgen als mensen met een vaccinatiepaspoort. Zo zou vrij reizen binnen de EU, voor onderdanen van EU landen, niet van toepassing zijn zonder coronapaspoort. Je zit dus vast in je eigen land. Het coronapaspoort kent geen einddatum in elk geval in het EU voorstel.
Waarom zou je vastzitten in eigen land? Het is niet alsof elke auto die de grens overgaat zo'n paspoort moet laten zien. Zo'n controle zal vooral van toepassing zijn op luchthavens.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
M0otje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:59:

BRUSSEL - Er zijn „nog heel veel vragen te beantwoorden” voordat er sprake kan zijn van een vaccinatiebewijs waarmee mensen weer vrijelijk kunnen reizen. Dat zei demissionair premier Rutte na afloop van de eerste dag van een informele videotop met zijn collega’s uit de andere 26 EU-landen.

https://www.telegraaf.nl/...oort-nog-heel-veel-vragen
Rutte weet zich slim uit te drukken, door het vooral niet te hebben over het feit dat alle EU leiders akkoord zijn met het corona paspoort.

In dat opzicht is Merkel een stuk duidelijker.
Volgens Merkel is er overeenstemming dat zo'n vaccinatiepas nodig is, en komt dat er mogelijk nog voor de zomer. Met zo'n pas zouden mensen dan kunnen reizen in de Europese Unie.
https://www.vrt.be/vrtnws...napaspoort-voor-de-zomer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Teknix1982 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 04:20:
[...]

Is dat zo? Even een voorbeeld hoe dit ook zou kunnen uitpakken. Wat als het virus weer verder muteert en je een nieuwe prik moet halen? Dan begint alles opnieuw? Jaap van Dissel zegt al dat het virus niet meer weggaat. Dus als dat paspoort er komt dan gaat ie misschien ook niet meer weg. Helemaal als de maatschappij erop ingericht wordt qua infrastructuur om mensen vrijheden toe te kennen middels een digitaal paspoort, dan kan je er veel meer ‘nuttige’ functies aan hangen. Bedenk goed waar we mee instemmen, ik krijg er een naar gevoel van als ik dit zo bedenk. History repeats itself.
Alles begint dan niet opnieuw. De huidige vaccins bieden ook bescherming tegen mutaties, alleen misschien iets minder effectief. Maar er zijn dan nog steeds voldoende barrières opgetrokken zodat het virus niet meer als een wilde kan verspreiden. Daarom ook, wanneer een overgroot deel van de bevolking ingeënt is zal de zorg niet meer overbelast worden. Wanneer dat punt bereikt is heeft zo'n paspoort niet veel zin meer.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Men denkt toch niet serieus dat als de hele EU voor een vaccinatiepaspoort is, NL er goed aan doet om dat niet te doen?

Kan hoor, maar dat wordt veel thuis blijven dan de komende vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MikeyMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:53:
Ik geloof er werkelijk niks van dat je met auto zonder paspoort de grens niet zou overkomen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Men denkt toch niet serieus dat als de hele EU voor een vaccinatiepaspoort is, NL er goed aan doet om dat niet te doen?

Binnen Nederland kun je wel gewoon vrij op vakantie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Alles begint dan niet opnieuw. De huidige vaccins bieden ook bescherming tegen mutaties, alleen misschien iets minder effectief. Maar er zijn dan nog steeds voldoende barrières opgetrokken zodat het virus niet meer als een wilde kan verspreiden. Daarom ook, wanneer een overgroot deel van de bevolking ingeënt is zal de zorg niet meer overbelast worden. Wanneer dat punt bereikt is heeft zo'n paspoort niet veel zin meer.
Ik denk ook dat dat de hele discussie en het pijnpunt is. Het gaat nog een tijdje duren voordat dat punt is bereikt (overgroot deel van de bevolking ingeënt). In Nederland, in Europa en zeker wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova

Dus omdat we toch niet het land uit mogen dan kunnen we net zo goed mensen ook nog eens toegang weigeren tot events, winkels etc. Mooi man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

Tuurlijk komt dat er in NL ook. In NL doet de hele politiek nu alleen spastisch vanwege de aankomende verkiezingen.

En natuurlijk is het ook nodig voor het rondreizen door de hele wereld straks. Ik verwacht dat de meeste landen óf een vaccinatie óf een door jezelf betaalde 10- tot 14-daagse quarantaine gaan vereisen, en eigenlijk is dat ook wel terecht (helaas).

In het land zelf denk ik dat voor bepaalde events e.d. een (snel)test ook voldoende zal zijn. Die zijn niet 100% waterdicht, maar dat zijn vaccins ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-02-2021 10:59 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Ik geloof er werkelijk niks van dat je met auto zonder paspoort de grens niet zou overkomen.
Jij ziet de gang van zaken in Israel niet als proeftuin voor de hele wereld?

Dus de volgende zaken alleen met vaccinatie paspoort mogelijk maken:
Toegang winkelcentra
Toegang werkplek
Toesteming herstart bedrijf
Deelname massa bijeenkomsten
Toegang theaters, sportwedstrijden
Toegang restaurants, fitnesscentra, zembaden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Ach, voor gele koorts bestaat ook een verplichting in een flink aantal landen. Daar doet ook niemand moeilijk om.

We zijn nu een ziekte tegengekomen die ook zeer gevaarlijk kan zijn, en die zowaar in onze eigen achtertuin leeft en niet alleen in een ver exotisch tropisch land. Dat vraagt om aanpassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Basekid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:02:
Ach, voor gele koorts bestaat ook een verplichting in een flink aantal landen. Daar doet ook niemand moeilijk om.

We zijn nu een ziekte tegengekomen die ook zeer gevaarlijk kan zijn, en die zowaar in onze eigen achtertuin leeft en niet alleen in een ver exotisch tropisch land. Dat vraagt om aanpassingen.
Maar die verplichting zorgt er niet voor dat je in je eigen land als tweederangsburger wordt behandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:02:

Zie Verwijderd in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:47:
Waarom zou je vastzitten in eigen land? Het is niet alsof elke auto die de grens overgaat zo'n paspoort moet laten zien. Zo'n controle zal vooral van toepassing zijn op luchthavens.
Reizen binnen Europa zal een stuk lastiger worden, dat wel. Dat ligt vooral aan waar en hoe de controles plaats gaan vinden.
sylvesterrr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:19:
Griekenland, Spanje en Italië zijn de grote gangmakers voor dit paspoort. Of het moet zich tegen ze keren dat er minder toeristen gaan komen, dan kunnen ze ineens omslaan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wolly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Jij ziet de gang van zaken in Israel niet als proeftuin voor de hele wereld?

Toegang winkelcentra
Toegang werkplek
Het gros van de bevolking heeft daar al de mogelijkheid gehad (of krijgt het in de nabije toekomst) om gevaccineerd te worden. Hier in NL zijn we met een beetje geluk tot eind van het jaar nog bezig. Een wereld van verschil lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wolly schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Jij ziet de gang van zaken in Israel niet proeftuin voor de hele wereld?

Toegang winkelcentra
Toegang werkplek
Israël neemt mensenrechten iets minder serieus dan een land als Nederland, wat dat betreft zie ik dat niet direct als proeftuin.

Verder is niet gezegd dat Israël deze maatregelen voor altijd in stand wil houden, wie weet heffen ze weer op zodra de hele bevolking een prik heeft gehad. Feit is dat Israël nu aardig wat mensen ingeënt heeft, en daardoor een deel van de economie weer opgestart kan worden. Zo'n paspoort kan een prima, tijdelijke oplossing zijn, tot wanneer iedereen - of in elk geval het overgrote deel van de bevolking - een prik heeft gehad.

Los hiervan had ik het over de grensovergang binnen de EU. Vrij verkeer is toch echt een pilaar binnen de EU, of geloof je werkelijk dat straks elke auto die de grens overgaat gecontroleerd gaat worden?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
t_captain schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Ik wel. Op drie redenen.

(1) niet vaccineren kan een medische oorzaak hebben.
Er zijn groepen die niet mogen vaccineren, of waarvoor geen getest vaccin beschikbaar is. Een vaccinatiepaspoort sluit deze groepen uit van maatschappelijke deelname en is daarmee strijdig met Wet Gelijke Behandeling.
Die groep kan/zal gewoon een uitzondering kunnen krijgen en een vinkje in dat paspoort. Die doelgroep is ook geen issue met de discussies over vaccinatieplicht in kdv's bijvoorbeeld. Sterker, die is (hangende de werking van het vaccin, uiteraard) de reden waarom je juist een (in)directe vaccinatieplicht zou willen hebben...
(2) niet vaccineren kan een religiueuze oorzaak hebben.
Ook daar geldt het principe van niet-discrimineren. Je komt hier in het vaarwater van artikel 1 van de grondwet.
Vind ik geen sterk argument. Vrijheid van godsdienst is geen vrijheid van consequenties. Als je dat wel aan elkaar gaat koppelen, zijn er een heleboel voorbeelden aan te wijzen die hier al mee in conflict zijn.
(3) koppelen van burgerrechten aan vaccinatiestatus maakt het onmogelijk om een volgorde van vaccinatie te dicteren. Het voortrekken van bepaalde groepen is discriminerend. Je moet iedereen gelijke kansen geven en dus willekeurig kaan vaccineren. Dat is niet de optimale aanpak voor ontlasting van de zorg.
Dat is een praktisch issue, maar geen principieel issue, en is dan ook een van de punten die ik bedoelde met 'afhankelijk van implementatie en tijdslijn tov vaccinatie'. Ik vind het redelijkerwijs gevaccineerd kunnen zijn randvoorwaardelijk voor gebruik in NL. Voor gebruik bij reizen naar het buitenland ligt het complexer.

Overigens is 'het is discriminatie' al een beladen term. We discrimineren continu, op vele vlakken. Het is de aard van de discriminatie die bepaalt of dat geoorloofd is of niet. Dat is mijns inziens in deze context zeker niet zwart/wit (en voer voor juristen :D)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
ijdod schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:12:
[...]
Ik vind het redelijkerwijs gevaccineerd kunnen zijn randvoorwaardelijk voor gebruik in NL.
Dat duurt nog wel eventjes dus. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Verder is niet gezegd dat Israël deze maatregelen voor altijd in stand wil houden, wie weet heffen ze weer op zodra de hele bevolking een prik heeft gehad. Feit is dat Israël nu aardig wat mensen ingeënt heeft, en daardoor een deel van de economie weer opgestart kan worden. Zo'n paspoort kan een prima, tijdelijke oplossing zijn, tot wanneer iedereen - of in elk geval het overgrote deel van de bevolking - een prik heeft gehad.
Er is niks zo permanent als een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk moeten we even door deze corona heisa heen. Uiteindelijk zal het gewoon afzwakken en zal de angst ervoor verdwijnen.

Dat spastisch controleren op zo'n vaccinatiebewijs of negatieve test zal alleen aan het begin irritant zijn, maar op termijn zal dat steeds verder wegebben. Het is geen blijvend gevaar of zo.

Ik vind dat ze enorm enge trekjes beginnen te krijgen met hun controle waanzin. Alleen om deze reden heb ik zelf al besloten om die prik gewoon niet te nemen. Zonder al die heisa had ik er anders over gedacht. Nu heb ik zoiets van: "wat voor programma zit hier achter?". En dat is jammer. Want ik was nooit zo'n complotdenker.

Corona is over een paar jaar weg, maar zal dat ook gelden voor alle maatregelen?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Israël neemt mensenrechten iets minder serieus dan een land als Nederland, wat dat betreft zie ik dat niet direct als proeftuin.

In zekere zin hebben de mensen daar nu meer rechten dan hier, mits ze een digitaal paspoort kunnen tonen bij elk controlepunt.
Los hiervan had ik het over de grensovergang binnen de EU. Vrij verkeer is toch echt een pilaar binnen de EU, of geloof je werkelijk dat straks elke auto die de grens overgaat gecontroleerd gaat worden?
Nee dat geloof ik niet. Als je echter nergens terecht kan in dat buitenland dan heeft het ook weinig zin om de grens over te gaan. Of je moet van wildkamperen houden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43

St@m

@ Your Service

Zodra dat paspoort er bijna is, en ik bij lange na nog niet aan de beurt zal in Nederland zijn pak ik een retourtje Moskou. Laat ik me daar wel vaccineren. Vaccins liggen daar bij wijze van spreken te verpieteren op de plank.

Blijkbaar ligt het voor Rutte en De Jonge nog gevoeliger om handel te drijven met Rusland dan de Nederlandse bevolking een vaccin te bieden.

[ Voor 42% gewijzigd door St@m op 26-02-2021 11:21 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennahz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Er is niks zo permanent als een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk moeten we even door deze corona heisa heen. Uiteindelijk zal het gewoon afzwakken en zal de angst ervoor verdwijnen.
Ja, dood zijn is permanenter. We leven tenslotte niet meer onder het Militair Gezag van na WO2. Hoe graag misschien wel generaal Kruls toen dat permanent hadden willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Apache4u schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Precies. En aan de andere kant is dat ook een voordeel mbt vaccineren. Je kunt nu immers veel sneller de druk op de zorg verlichten door gericht te werk te gaan. Indien alle groepen even hard geraakt zouden worden als nu de ouderen en kwetsbaren waren "we" nog veel langer zoet met dit virus.
Alleen is daar helaas niet voor gekozen omdat er vastgehouden wordt aan het "elk gewonnen levensjaar is winst" credo, ondanks oproepen* van diverse (huis)artsen en intensivisten. Dat deze lijn - reeds ingezet in de zomer vanaf vorig jaar - voortgezet zou worden is echter geen verrassing na de poging van van Ark om een spoedwet in te voeren met als doel te voorkomen dat ic-artsen aan "leeftijdsdiscriminatie" kunnen doen in een code zwart scenario begin januari :z

*: ik bepleit uiteraard niet dat een beleid gebaseerd zou moeten worden op standpunten van individuele artsen. Echter mis ik ook in dit dossier weer compleet het publieke (maatschappelijke) en het daaropvolgende politieke debat.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Reizen binnen Europa (of de wereld) beslaat wel met dan alleen vakanties.

Beetje lullig als je je medewerkers niet meer naar die klant in Parijs kunt sturen omdat wij als enige geen paspoort invoeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Er loopt t.a.v. een eventueel coronapaspoort zoveel door elkaar heen dat een zinvolle gedachtewisseling erg lastig is. De één heeft het over een vaccinatiepaspoort om (binnen de EU) te mogen reizen en de ander heeft het over het toegang ontzeggen tot winkels of horeca. En een derde knoopt dat aan elkaar. De één heeft het over een paspoort in de situatie van nu met een onmogelijkheid tot vaccineren voor sommige groepen terwijl de ander het heeft over de situatie als we allemaal de kans gehad hebben. En weer een derde heeft het over een eeuwigdurend paspoort.

Dit maakt niet alleen het gesprek lastig maar toont volgens mij ook aan dat je e.e.a. pas goed kunt beoordelen als er een concreet voorstel is. Tenzij je pricipiële bezwaren hebt, maar ik moet zeggen dat veel van wat hier als principieel gebracht wordt vaak tamelijk praktisch is. Of in ieder geval praktisch te ondervangen.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Ja, dood zijn is permanenter. We leven tenslotte niet meer onder het Militair Gezag van na WO2. Hoe graag misschien wel generaal Kruls toen dat permanent hadden willen maken.
beetje semantisch geneuzel dit. Als je een huis bouwt noem je dat een permanent verblijf in plaats van een tent. Toch is de kans best aanwezig dat je huis binnen 100 jaar weer weg is , daarnaast zijn er scholen die meer dan 10 jaar in een tijdelijke dependance gehuisvest zijn die oorspronkelijk voor enkele maanden bedoeld was.

Het argument van @Dennahz en anderen is dat er vaker zaken als tijdelijk gepresenteerd worden , met dus een korte horizon (maanden? ) in gedachte , wat echter vaak geruisloos overgaat in iets dat van langere duur is. Dat zie je in IT oplossingen, maar op allerlei gebied.
Dus daar kritisch zijn en borging toevoegen is niet gek.

dit nog los van het nut dat het uberhaupt heeft omdat de bottleneck de beschikbaarheid van vaccins is, en gegeven de huidige prikbereidheid na oplossen daarvan er geen reden lijkt te zijn om binnen NL of europa nog rechten aan een prikbewijs te hangen. ( behalve dan als het voor lange duur bedoeld is... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
Fly-guy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Reizen binnen Europa (of de wereld) beslaat wel met dan alleen vakanties.

Beetje lullig als je je medewerkers niet meer naar die klant in Parijs kunt sturen omdat wij als enige geen paspoort invoeren.
Net zo lullig dat je je medewerkers niet kan sturen omdat ze te jong/gezond zijn om een vaccin te krijgen omdat we wel het paspoort invoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Terranova schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Net zo lullig dat je je medewerkers niet kan sturen omdat ze te jong/gezond zijn om een vaccin te krijgen omdat we wel het paspoort invoeren
Ik bedoel meer te zeggen dat wij als klein landje eigenlijk helemaal geen invloed hebben op wel of niet invoeren.

Als de wereld/europa besluit het te doen, gaan wij mee, zo simpel is het. Als land met veel internationale diensten en bedrijven kunnen we niet anders.

Vakanties zijn kinderspel vergeleken met dat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mensen, dat paspoort komt ook in Nederland. De politiek moet nu even voor de bühne moeilijk doen ivm de verkiezingen. Uiteindelijk gaan ze dan "mopperend" akkoord. Dat dat zo gaat weet je zelf toch ook wel?

Het is weer een voorbeeld van hoe politiek (en de komende verkiezingen) de hele discussie vertroebelt en mixed messages naar het publiek uitstraalt voor maatregelen waarvan we allemaal weten dat ze er toch aan komen (ook al zijn we het er niet allemaal mee eens, je weet dat dit komt als je even eerlijk naar jezelf bent).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:48
Even de onzin corrigeren:
• Er is geen medicijn voor gele koorts, wat bij Corona vrijwel zeker wel het geval is. Het enige is dat er uitsluitend gestuurd wordt op vaccinatie als oplossing terwijl mogelijke behandelingen (HCQ + Zink + Antibiotica) en zelfs mogelijke profylaxes (Ivermectine) bewust lijken te worden genegeerd door politiek en media. Er wordt niet eens serieus onderzoek gedaan naar zaken anders dan vaccins, en de onderzoeken die worden gedaan, sluiten niet aan bij de casussen zoals beschreven door artsen die positieve ervaringen hebben met deze middelen.
Niet waar.HCQ (+ Zink) werken niet

Ivermectine zit nog in onderzoek, maar de fabrikant denkt dat het niet werkt. En die zouden er juist een belang bij hebben.
Op basis van een uitvoerige literatuurstudie en onze eigen preklinische, klinische en post-marketing studies met ivermectine is vastgesteld dat de concentratie ivermectine die nodig is om een potentieel antiviraal effect op SARS-CoV-2 te bereiken, aanzienlijk hoger zou zijn dan de dosis waarvan momenteel bekend is dat die over het algemeen veilig en goed te verdragen is”
• Gele Koorts heeft een IFR van meer dan 10%. Corona heeft een IFR die vergelijkbaar is met een stevige griep.
• 20% van de mensen die geinfecteerd raken met het gelekoortsvirus worden ziek. Hierbij staat tegenover dat 98% van de mensen die geinfecteerd raken met het Coronavirus geen tot weinig klachten krijgt.
Je haalt hier een aantal dingen door elkaar. Je moet dit eigenlijk zien als risico = kans x impact.

De mortaliteit van covid-19 is vrij laag ja, maar nog steeds hoger dan bij de griep. Tevens heeft covid-19 native een 3x hogere besmettingsgraad dan de griep. Griep zit met een r0 rond de 1, covid-19 rond de 2-3.

Update: nieuwe link
en voila, daar zit gelijk de verklaring voor waarom griep nu niet meer bestaat (nauwelijks) en covid nog wel. De maatregelen die we hebben, werken uitstekend tegen de griep ivm minder besmettelijk.

Mortaliteit 3x hoger, besmettelijkheid 3x hoger. Risico dus ongeveer 9x hoger. (kans x impact)

Dus het risico bij covid-19 is echt een heel stuk hoger. Het is geen griep, komt eens in de buurt van de griep.
Gele koorts is idd fors dodelijker, maar weer minder besmettelijk. Dus het risico (kans x impact) kan weleens fors lager zijn dan bij covid-19

Terugbrengend na de discussie. Ja, vaccinatiedwang (al dan niet via een vaccinatiepaspoort) is echt wel te beargumenteren. Het is niet te vergelijken met de griep, het risico ligt een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:39:
Mensen, dat paspoort komt ook in Nederland. De politiek moet nu even voor de bühne moeilijk doen ivm de verkiezingen. Uiteindelijk gaan ze dan "mopperend" akkoord. Dat dat zo gaat weet je zelf toch ook wel?

Het is weer een voorbeeld van hoe politiek (en de komende verkiezingen) de hele discussie vertroebelt en mixed messages naar het publiek uitstraalt voor maatregelen waarvan we allemaal weten dat ze er toch aan komen (ook al zijn we het er niet allemaal mee eens, je weet dat dit komt als je even eerlijk naar jezelf bent).
lijkt me geen reden om ons er dan maar bij neer te leggen ( wil ook niet zeggen dat je dat zegt), maar toont wat mij betreft dat de kritiek die er is misschien juist een tandje harder mag.
Wellicht nog steeds zonder resultaat, maar dan kan er in ieder geval niet geroepen worden dat iedereen het prima vond. Is -in mijn ogen- een mager resultaat, maar beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:41
Zo'n paspoort kan een prima, tijdelijke oplossing zijn, tot wanneer iedereen - of in elk geval het overgrote deel van de bevolking - een prik heeft gehad.
Probleem is dat je gelijk een tweedeling in de samenleving creeert. Wat nog zuurder is, de mensen waarvoor we dit doen mogen alvast weer los terwijl de mensen die solidair moeten zijn nog even lekker binnen mogen blijven zitten. Want wanneer je je vaccinatie kan gaan halen is niet aan de persoon zelf.
Maar het komt er in het kort op neer dat van jong en gezond nog een keer word gevraagd om een stap aan de kant te doen met alle gevolgen van dien.

Geen wonder dat het draagvlak hard aan het afkalven is.
https://www.telegraaf.nl/...unt-naleving-nog-wel-hoog

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:44:
[...]

lijkt me geen reden om ons er dan maar bij neer te leggen ( wil ook niet zeggen dat je dat zegt), maar toont wat mij betreft dat de kritiek die er is misschien juist een tandje harder mag.
Wellicht nog steeds zonder resultaat, maar dan kan er in ieder geval niet geroepen worden dat iedereen het prima vond. Is -in mijn ogen- een mager resultaat, maar beter dan niets.
Belangrijker doel van die discussie lijkt me dat je kunt bepalen wat je precies gaat doen met dat paspoort binnen NL en hoe je dat borgt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Ik zelf vind het wel een goed idee. Ik heb zelf sowieso al m'n reis-vaccinatiepaspoortje met daarin meerdere vaccinaties ivm reizen in bepaalde gebieden buiten de EU, waar nu al een vaccinatiebewijs wordt geëist ;)

Maar een flink deel van de discussie hier gaat over de aanname dat het niet in NL komt, terwijl dat echt een toneelstukje is voor de bühne. Gaat er gewoon komen. En zelfs als het in NL in het binnenland geen verplichting oid wordt, dan nog gaat er 100% zeker een mogelijkheid komen om er eentje te krijgen om zelf binnen/buiten de EU te kunnen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

En per wanneer gaat het vaccinatiepaspoort dan in? Van de zomer lijkt er te worden gezegd.

Klinkt leuk maar er komen waarschijnlijk 100 uitzonderingen.

Wat doen we met vrachtwagen chauffeurs bijvoorbeeld? Of krijgt die 30 jarige vrachtwagen chauffeur nu ook ineens voorrang?

Als ze streng gaan controleren op dat vaccinatiepaspoort dan wordt dat nog wat.

Ik ga me denk ik maar kogelrond eten. Ik moet nog heel veel gewicht aankomen om vervroegd te worden gevaccineerd. Ongezond misschien maar mijn levensonderhoud is ervan afhankelijk blijkbaar 8)7 |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Gezien de ontwikkelingen en de potentiële discussie is een eigen topic over het vaccinpaspoort wel handiger, zeker nu er in de EU toch best wat overeenstemming over lijkt te zijn. Ik heb een aanzet gemaakt, als iemand graag een betere TS wil maken, let me know, dan voeg ik je toe als TS.

Europees vaccinpaspoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Corona is over een paar jaar weg, maar zal dat ook gelden voor alle maatregelen?
Dat is waar ik me nog het meeste zorgen om maak; de tijdelijkheid van maatregelen. De avondklok is daar zo'n voorbeeld van. Verlengd als politiek handjeklap om andere 'versoepelingen' mogelijk te maken.

We zouden daar best kritischer en oplettender over mogen zijn met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Minister Van 't Wout roept ondernemers in de horeca op om dinsdag niet de terrassen te openen. Ook mensen die in het park een feestje willen houden, vraagt hij dringend om zich nog eens "achter de oren te krabben". "Doe het niet," zegt de demissionair minister van Economische Zaken, "want het is gewoon levensgevaarlijk, dat soort bijeenkomsten".
Ik vind z'n woordkeuze 'levensgevaarlijk' een beetje... euh... overdreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Dat is waar ik me nog het meeste zorgen om maak; de tijdelijkheid van maatregelen. De avondklok is daar zo'n voorbeeld van. Verlengd als politiek handjeklap om andere 'versoepelingen' mogelijk te maken.

*knip* je doet hier precies wat je eigenlijk anderen verwijt. Sowieso zijn generalisaties ongewenst hier, alle kanten op.

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 26-02-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:52:

Als je kijkt naar de route de vooruitzichten die het kabinet schetst in de Catshuis documenten dan houden ze een slag om de arm dat sommige coronamaatregelen misschien nooit weg zullen gaan. Er wordt in een tijdslijn gesproken van het afschaffen van de meeste beperkingen.

Het zou denk ik veel vertrouwen terugwinnen als de politiek nu eens flink stelling nam tegen dit soort dingen. Leg nu het fundament voor een toekomst zonder coronabeperkingen.

We zullen verder niet weten of de avondklok zou zijn verdwenen als Viruswaarheid die rechtszaak nooit gevoerd zou hebben. Nu lijkt persoonlijke trots ook een rol te spelen in het behoud. Van tijdelijke rotmaatregel naar de centrale pijler van het coronabeleid in slechts drie weken. Best knap ergens.
Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!