Basekid schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:42:
[...]
Lijkt me heel goed om in zaken waar het gaat om leven en dood, met de ergste scenarios te rekenen.
Vliegtuigen bouwen ze bijvoorbeeld ook met marges die je niet in het dagelijks vliegverkeer tegenkomt. Dijken bouwen we ook voor rampen die eens in de honderden/duizenden jaren gebeuren.
Met de ergste scenario's rekenen kan best en direct ingrijpen toen we nog niet wisten hoe erg het was mag inderdaad ook, maar nu er meer over bekend is zie ik liever de waarheid dan alles maar overdrijven en opdikken om de mensen angstig te maken.
Je ziet het in dit topic ook, 100% gezonde 20 en 30-ers die bang zijn om Covid te krijgen. Dat is puur aangeprate angst, want als je de statistieken bekijkt is er echt maar een heel miniscul risico om echt ziek worden voor die groep.
Laats hoorde ik wel een goede redenatie over het sensatie nieuws ne praatprogramma's met N=1 gasten.
''Alles wat je in het nieuws hoort en ziet is precies hoe de wereld
niet is''
- 1 vliegtuig stort neer, maar over die 10.000 die er goed landen per dag hoor je niks.
- 1 iemand wint de lotto, maar de 8 miljoen die niet winnen hoor je niet.
- 1 iemand overvalt een juwelier, maar de 100.000 mensen die normaal betalen hoor je niks over.
- 100 personen onder de 50 overlijden aan Covid, maar de 1,5 miljoen onder de 50 die nergens last van hebben hoor je niks van.
- 1 persoon van 30 overlijd aan Covid, maar de >100.000 die nergens last van hebben hoor je niks over.
- 100 jongeren krijgen zeldzame ontstekingsziekte van Covid, maar de 500.000 die niks krijgen hoor je niks over.
Het is natuurlijk ook wel te begrijpen dat ze sensationele dingen naar buiten brengen, want dat trekt kijkers, maar als je de statistieken er bij pakt zie je dat het op macroniveau allemaal best meevalt voor het grootste deel van de bevolking.