Wellicht de grote ketens (Jumbo, AH, Lidl, Aldi) tot op zekere hoogte, maar de marges van niet-supermarkten en kleine supermarkten zijn erg beperkt en daarbij denk ik dat de lokale supermarkten maar een fractie krijgen van de online bestelling.
In de praktijk zie ik het gebruik van bezorging door onze lokale Jumbo's en AH's erg hoog is; bestellingen worden minimaal 3 dagen later geleverd en dit geldt ook voor de pick-up momenten terwijl de drukte in winkels aanzienlijk minder is als voorheen (enkele piek momenten zoals vrijdagavond en zaterdag middag uitgezonderd).
De dingen die je noemt zijn inderdaad nog mogelijk en zouden ook als eerste benut worden. De discussie begon met de 25% positieven die toch naar de super gingen, om daar wat voor te regelen. Mijn verwachting is dat slechts een deel daarvan echt geen opties als familie/kennisen heeft en daarom vind ik het overdreven om iedere positieve te verblijden met een gratis boodschappen pakket. Hierboven werd daarnaast ook al aangegeven dat dat vrij lastig is met inachtneming van privacy regels.
Afgezien van de privacy regels; het gaat ook om het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid al dan niet om het sneeuwbal effect (wat iedereen nu wel zo'n beetje zou moeten weten) door hun gedrag en handelen tegen te gaan om maar niet te spreken over de duidelijkheid van de maatregelen, wat je wel en niet moet doen, etc, etc.
Uiteraard zal een kleine groep van die 25% echt geen andere mogelijkheden hebben door financiële omstandigheden (afhankelijkheid van voedselbank bijvoorbeeld, bijstand al dan niet voldoende financiën om te voldoen aan het minimum bedrag voor bezorging) en door schuldgevoel niet personen willen opzadelen met hun problemen.
Maar in algemene zin hoef je niet naar buiten om boodschappen te doen als je positief getest bent op COVID-19. Waar een wil is, is een weg zolang je die weg ook wilt zoeken; ik denk dat de meeste boodschappen doen zodat ze er toch even uit zijn en van mening zijn dat het risico op verspreiding tijdens het boodschappen minimaal is.
je zou beperkt worden in keuzes als je een staatsvoedselpakket zou krijgen, maar dat dwaalt al lichtelijk af omdat dit in de praktijk toch niet gaat gebeuren verwacht ik.
Ik denk ook niet dat dit praktisch is en daarbij vind ik het absurd dat wij als samenleving weer moeten gaan betalen omdat een groep personen geen rekening houdt met anderen door de maatregelen te overtreden.