Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:15:
[...]
Maar wie zegt dat het toekomstig beleid afhankelijk gaat zijn van deze Corona 'crisis'?
Ik ben het eigenlijk nog niet in verkiezingsprogramma's van de huidige zittende partijen tegengekomen.
Ikzelf kijk bij mijn keuze eerder naar een aankomende, nog veel ergere crisis, de klimaatcrisis.
Die gaat voor de toekomst van Nederland veel belangrijker worden dan dit (in Nederland bijna overwonnen) virus.
Ben wel benieuwd op welke partij je dan wil stemmen. Er zijn er bar weinig die het echt serieus aanpakken. Er moet veel veranderen qua zetels in de Tweede Kamer wil dat veranderen ook.
Het is kut, want ik weet dat het voor mij waarschijnlijk beperkte gevolgen heeft, de klimaatcrisis, maar voor m'n kinderen en voor mensen in arme landen heeft het een extreem veel grotere impact.
Voor mij betekent het dat ik bijvoorbeeld niet de keuze heb om CO2-arm te vliegen. In theorie had alle kerosine vandaag al synthetisch kunnen zijn. De tech is niet moeilijk maar het kost investeringen. Echter als overheden dwingen om dat snel in te voeren of CO2-emissies heel duur maken, dan komt het vanzelf. Ik heb niet de mogelijkheid om te zeggen dat ik per se zuinig wil vliegen want de optie is er niet. Ik mag een tientje aan KLM betalen voor bomen in Panama, that's it. Wel goed project trouwens, maar niet de oplossing.
Helaas ziet men dit niet, deels omdat er nauwelijks mensen met beta-achtergrond in de politiek zitten, deels omdat er te veel lobby-belangen zijn, deels omdat de korte termijn altijd voorgaat. Het is om te janken. En het zijn inderdaad deels dezelfde soorten problemen die je nu ziet met covid.
Bovendien vergroot de klimaatcrisis ook de kans op toekomstige zoönosen doordat leefgebieden van dieren opschuiven en de kans op contact met mensen met populaties die vroeger nooit dat contact hadden wordt steeds groter.
Maar we gaan gewoon verder, met de oogkleppen op. Links doet dat deels ook, want kernenergie is bij voorbaat al niet goed, terwijl het bijna onmogelijk is om zonder kernenergie doelstellingen te halen. CO2 jaag je in een wolk de atmosfeer in waarna het eruit filteren lastig is, kernafval kun je gecentraliseerd en gecontroleerd opslaan. Geen enkele partij die snel wil handelen én kernenergie overweegt. Het is om te janken.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.