Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.855 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Jovatov schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:07:
Wekelijkse nieuwsbericht is binnen.

Over de Britse variant wordt een stuk minder gezegd. Ik zie geen cijfers van de kiemsurveillance terugkomen.

De correctie wb positiviteitsratio naar aanleiding van de testtrajecten is maar heel klein (en valt mij dus erg mee). Voor afgelopen week komen we uit op 9.8% wat toch een flinke daling is tov alle weken daarvoor.

Wat dat betreft is het geheel toch enigszins positief. De Britse variant lijkt mee te vallen, en we vinden (relatief) minder besmettingen.

De ziekenhuiscijfers vallen dan alleen wat tegen, maar daar is vooralsnog toch ook nog eerder sprake van stabilisatie dan echte stijging.

Het geheel valt dus, tov de eerder berichten/derde golf wel mee. Maar blijft toch wel uiterst kwetsbaar.
Mijn vermoeden is hiermee wel bevestigd.

Wel erg jammer dat er nog steeds niks in de weekrapportage staat van onderzoek naar de diverse varianten middels kiemsurveillance.

Het enige wat het RIVM weer deelt is een modellering waarbij deze keer de Britse variant en overige varianten verwisseld zijn.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:
De afgelopen kalenderweek lieten 263.291 personen zich testen op corona. Dat zijn ruim 70.000 personen meer dan in de week van 8 tot en met 14 februari (190.153 personen). Een stijging van 38%. Van de mensen die zich hebben laten testen is het deel met een positieve testuitslag afgelopen week iets gedaald naar 9,8%*, ten opzichte van 11,5% in de week ervoor.
Iets?

Dat vind ik dus eigenlijk juist een enorm goed resultaat! Al maanden hangt het percentage rond de 12 en nu knalt het omlaag met bijna 2 % in een week.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Zou die (geringe) daling niet samen kunnen hangen met het slechte weer (sneeuw, ijzel, gladheid) van een aantal dagen geleden?
Waarom denk je dat een daling heeft veroorzaakt? Ik zag die situatie juist als een verhogende verspreidende factor gezien de vele mensen die samenkwamen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Er is afgelopen week heel veel getest vergeleken met vele weken daarvoor (niet alleen de koude week).
Het zou best kunnen dat in de koude week meer mensen besmet zijn geraakt. Of dat er daarna meer mensen symptomen hebben gekregen en daardoor zijn gaan testen.
Aandeel 0-12 is gestegen omdat de scholen open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
Wekelijkse nieuwsbericht is binnen.

Over de Britse variant wordt een stuk minder gezegd. Ik zie geen cijfers van de kiemsurveillance terugkomen.

De correctie wb positiviteitsratio naar aanleiding van de testtrajecten is maar heel klein (en valt mij dus erg mee). Voor afgelopen week komen we uit op 9.8% wat toch een flinke daling is tov alle weken daarvoor.

Wat dat betreft is het geheel toch enigszins positief. De Britse variant lijkt mee te vallen, en we vinden (relatief) minder besmettingen.

De ziekenhuiscijfers vallen dan alleen wat tegen, maar daar is vooralsnog toch ook nog eerder sprake van stabilisatie dan echte stijging.

Het geheel valt dus, tov de eerder berichten/derde golf wel mee. Maar blijft toch wel uiterst kwetsbaar.
Ik denk dat je een prima korte samenvatting geeft. Er is meer getest, R ligt rond 1, ziekenhuisbezetting stabiel (al een paar weken).
Met deze aantallen is het behapbaar maar inderdaad wel kwetsbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

Bob Popcorn

Plop!

Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Er is afgelopen week heel veel getest vergeleken met vele weken daarvoor (niet alleen de koude week).
Het zou best kunnen dat in de koude week meer mensen besmet zijn geraakt. Of dat er daarna meer mensen symptomen hebben gekregen en daardoor zijn gaan testen.
Door de temperatuurstijging zijn er veel mensen met last van hooikoorts achtige klachten, zal aankomende periode ook wel bij gaan dragen aan hoger aantal afgenomen testen :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mystic schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Maar dat is toch logisch?

Je mag wel wildvreemden aan je laten zitten die iedere dag contact hebben met tientallen wildvreemden. Maar mensen die je kent moet je ver bij uit de buurt blijven.

Super logisch toch?
Alles voor de stemmen en verkiezingen :). Volledig logisch dat je versoepeld op het moment dat het aantal besmettingen weer oploopt. Vooral het aantal IC-besmettingen (=groep niet gevacinneerden) stijgt fors. Ziekenhuizen overstromen niet meer met 75-80+. Het is wachten totdat de IC's weer goed volliggen en ik sluit een nieuwe lock-down na de verkiezingen niet uit... maar dan nog een tandje harder dan het de afgelopen maanden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
mystic schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Maar dat is toch logisch?

Je mag wel wildvreemden aan je laten zitten die iedere dag contact hebben met tientallen wildvreemden. Maar mensen die je kent moet je ver bij uit de buurt blijven.

Super logisch toch?
Ik heb liever dat de pedicure (die elke keer haar behandelruimte schoonmaakt, lucht en zelf schone handschoenen en een nieuw mondkapje pakt) aan mij zit dan een mij bekende prostituee die het allemaal niet zo nauw neemt met de hygiëne.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:09
Laguna schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Wel erg jammer dat er nog steeds niks in de weekrapportage staat van onderzoek naar de diverse varianten middels kiemsurveillance.

Het enige wat het RIVM weer deelt is een modellering waarbij deze keer de Britse variant en overige varianten verwisseld zijn.
Bedoel je dit stukje toevallig?

Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten

De zogenoemde Zuid-Afrikaanse variant wordt in Nederland steeds vaker gevonden in de kiemsurveillance, ook bij mensen zonder reishistorie naar Zuid-Afrika. Deze aantallen zijn nog klein. Er zijn geen nieuwe meldingen van de Braziliaanse varianten.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ankona schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Iets?

Dat vind ik dus eigenlijk juist een enorm goed resultaat! Al maanden hangt het percentage rond de 12 en nu knalt het omlaag met bijna 2 % in een week.
Dont shoot the messenger :D Het was een kopie van wat RIVM in het bericht heeft gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

Sorcerer8472

Mens sana?

Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Zou die (geringe) daling niet samen kunnen hangen met het slechte weer (sneeuw, ijzel, gladheid) van een aantal dagen geleden?
Hoezo zou het percentage positieve tests daarmee samenhangen? Het totaalaantal tests was in die periode duidelijk lager, en ook toen daalde het percentage al geloof ik. Dat de getallen nu weer hoger worden komt o.a. doordat het absolute aantal tests nu weer hoger is.

De exacte mechaniek die eronder ligt is onduidelijk, maar het lijkt iig niet erger te worden nu. Mijn bron in een ziekenhuis geeft aan dat er nu steeds meer twijfel is over of de derde golf en code zwart überhaupt nog wel gaan gebeuren. Als het gebeurt dan wordt het niet vóór begin/midden maart verwacht, maar op dit moment is het redelijk rustig in het ziekenhuis vergeleken met begin dit jaar.

De komende weken (wellicht vóór 2 maart) gaat duidelijk worden of de Britse variant inderdaad doorzet qua groei. Welke factoren exact bijdragen aan afremming van groei en of de avondklok daarin een rol speelt, is onduidelijk. Achteraf zal men helaas in beide gevallen kunnen zeggen dat de avondklok echt noodzakelijk was, "want anders was het erger geweest" of "want anders was het erg geworden", terwijl ze niet weten of één van die twee klopt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jip_86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Aandeel 0-12 is gestegen omdat de scholen open zijn.
En ook omdat ze meer testen in die groep. Dat staat ook in het bericht van RIVM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Kan iemand mij verklaren hoe we op een R van 0,99 kunnen zitten als de Britse variant nu zo'n 60-70% van de besmettingen voor zijn rekening neemt, deze Britse variant op R1.14 zit en de 'reguliere' variant op R0,9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Laguna schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Er wordt ook gelinkt naar deze (volgens mij nieuwe) pagina in het nieuwsbericht. Maar daar ook verder geen nieuws, behalve een verwijzing naar de wekelijkse .pdf waar inderdaad verder geen concrete data uit de kiemsurveillance in staat.

Het RIVM steekt de cijfers (terecht denk ik) vandaag ook een stukje positiever in (de donkere wolk lijkt verdwenen). Het zou ze wat mij betreft sieren als ze wat meer afstand zouden nemen van de Britse variant. Die R-getallen die ze presenteren op basis van hun model heb je helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:19:
[...]

En ook omdat ze meer testen in die groep. Dat staat ook in het bericht van RIVM
En dan te bedenken dat veel ouders hun kind niet eens laten testen bij klachten "want dat is zielig".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mr.Joker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:20:
Kan iemand mij verklaren hoe we op een R van 0,99 kunnen zitten als de Britse variant nu zo'n 60-70% van de besmettingen voor zijn rekening neemt, deze Britse variant op R1.14 zit en de 'reguliere' variant op R0,9?
Zonder enige context gezien te hebben, maar de R is altijd een stuk ouder dan de huidige cijfers. Zou het niet daarin kunnen zitten? Dus (ff hypothetisch) toen 40% Brits en die R getallen, nu 60% en nog geen R getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:21:
[...]

En dan te bedenken dat veel ouders hun kind niet eens laten testen bij klachten "want dat is zielig".
Of omdat je dat niet kan maken naar de andere ouders omdat dan de hele klas in quarantaine moet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Iets?

Het daalt niet met 2% maar met bijna 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

ZieMaar! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Zonder enige context gezien te hebben, maar de R is altijd een stuk ouder dan de huidige cijfers. Zou het niet daarin kunnen zitten? Dus (ff hypothetisch) toen 40% Brits en die R getallen, nu 60% en nog geen R getallen?
Dit klopt voor zover ik het bericht heb doorgenomen. Die R zegt dus eigenlijk heel weinig in de context van de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Alles voor de stemmen en verkiezingen :)
Dat is het inderdaad. Bizar dat mensen er nog intrappen ook gezien de peilingen.
Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb liever dat de pedicure (die elke keer haar behandelruimte schoonmaakt, lucht en zelf schone handschoenen en een nieuw mondkapje pakt) aan mij zit dan een mij bekende prostituee die het allemaal niet zo nauw neemt met de hygiëne.
a: ik had het niet over prostituees.
b: dat de contactberoepen het goed voor elkaar hebben is ook een gevaarlijke aanname...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
19% (!) meer besmettingen, maar laten we vooral de regels versoepelen *O*

Dat kan alleen maar fout gaan -O- |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:18:
Achteraf zal men helaas in beide gevallen kunnen zeggen dat de avondklok echt noodzakelijk was, "want anders was het erger geweest" of "want anders was het erg geworden", terwijl ze niet weten of één van die twee klopt.
Dit is natuurlijk al sinds het begin van de pandemie. Precieze maatregelen bewijzen is lastig. Maar meerdere maatregelen invoeren werkt gewoon, dat heeft zich wel bewezen. Welke precies het beste werkt is lastig te bepalen en in elk land/cultuur anders.

Dat de maatregelen sinds december werken is wel duidelijk. Had het beter gekunt: ja vast, maar dat is vooral draagvlak en het seizoen denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Basekid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:23:

Hoezo denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mr.Joker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:20:
Alleen als je ze volledig los zou zien dan zou dat kunnen kloppen, echter al eerder gezegd: het lijkt erop dat de Britse variant voor een deel alleen groeit bij mensen die sowieso besmet zijn. De besmettelijk t.o.v. andere varianten is dus flink hoger, maar de besmettelijkheid die bepaalt of iemand wel of niet covid krijgt, is maar beperkt hoger.

Er is dan dus sprake van verdringing met een hoog percentage en nieuwe besmettingen tegen een lager percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
ZieMaar! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Heb ik over het hoofd gezien :+ Denk inderdaad dat dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Meer besmettingen = grotere groep van besmetters
Versoepelde regels = meer kans dat deze (grotere) groep andere besmetten.

=

Meer besmettingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Waarschijnlijk alleen kijkend naar aantal besmettingen en niet kijken naar het feit dat er 70k meer testen zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Basekid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:23:

Je snapt toch dat dat fluctuerende cijfers zeggen bovendien over een periode waar de week ervoor enorm slecht weer was, waarbij het niets zegt over een groter patroon (zeker als je kijkt naar positieve tests)?

De combinatie van zaken die nu wel en niet weer kan is wel weer vreemd ja. Wel een massage, maar tegelijkertijd ook avondklok. Da's raar, maar aan de andere kant als besmettingen vooral in de thuissituatie plaatsvinden is het niet eens zo heel erg gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Basekid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:27:
[...]

=

Meer besmettingen
Er zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer besmettingen alleen meer besmettingen geconstateerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Helemaal eens, maar dit past binnen het inconsequente beleid dat er de hele tijd al wordt gevoerd: horeca dicht, winkels open, niet handhaven in zeer drukke stadsparken, wel avondklok.

Mensen voelen aan dat het niet klopt met daadwerkelijke besmettingsrisico's, en respect voor regels verdwijnt.

Maar Rutte vindt dat je de wet moet volgen, en als mensen dat niet doen, dan ligt dat zeker niet aan het politieke beleid!
Waarom is dit inconsequent beleid? Elke actie die je onderneemt tot meer dingen open gooien / toestaan zorgt voor meer kans op verspreiding (meer besmettingen, meer ziekenhuisopnames, meer doden), elke actie die je beperkt / in stand houdt gaat dit tegen. Bij alles wat weer toegestaan wordt zal de kans op meer besmettingen toenemen en moet je de afweging maken: in hoeverre neemt de kans op meer besmettingen toe en wat is anderzijds het profijt van dit toch te doen.

Als voorbeeld de kappers: dit begint gaandeweg toch dringender te worden, zowel gezien vanaf de kant van de kapper zelf (weer omzet kunnen genereren) als zijnde van de klantbehoefte. Risico's lijken mij hier behapbaar, zeer bij kleine eenmanszaken. Dus snap ik de keuze dat hier versoepeling op plaats vindt.

Anderzijds de avondklok, hier eenzelfde afweging. Mensen zijn door de avondklok minder geneigd om lang bij elkaar op bezoek te gaan en minder in de avonduren, uren waar eerder alcohol genuttigd wordt en eerder feestjes georganiseerd worden, waar bewust/onbewust de voorzorgsmaatregelen niet meer zo nauw genomen worden. Wat is de impact ervan wanneer dit gehandhaafd wordt op de bevolking? Voor het overgrote deel zeer weinig, onder jongeren/jonvolwassenen nog wel enigszins. Maar aangezien uitgaansgelegenheden zoals café's, discotheken en bioscopen toch dicht zijn en het nog altijd vroeg donker is, valt dit alleszins ook nog wel mee.
Als wisselgeld om de contacten voor jongeren toch wat meer op gang te brengen lijkt het erop dat men meer zaken m.b.t. sporten gaat toestaan en het fysieke onderwijs weer op gang wil brengen. Dit heeft niet alleen een positief effect op het sociale aspect, maar ook op het voorkomen van leerachterstand. Risico op grotere verspreidingen als er een leerling of leraar besmet is, vandaar dat dit ook onder strikte voorwaarden wordt gedaan (mogelijk iedere dag slechts een beperkt aantal klassen/leerlingen, hele klas thuisblijven bij een gemeld geval etc.).

Ik wil niet zeggen dat het hele beleid van dit kabinet zo klaar als een klontje is, maar roepen "X kan dus wel, waarom Y dan niet?" is simpelweg te verklaren: wil je niet meer (risico op) meer besmettingen, dan kan geen van allen. Maar omdat je niet alles oneindig dicht kunt houden, moet je een kosten/baten afweging maken. Zaken met heel laag risico en/of heel hoge baten krijgen dan voorrang.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Basekid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:27:
[...]

=

Meer besmettingen
Meer geregistreerde besmettingen. Gezien het percentage afgenomen is is daarmee zeker niet gezegd dat het totaal aantal besmettingen ook toegenomen is.

Daarnaast, de opnames zitten toch wel duidelijk binnen de beheersbare aantallen en we mogen ook wel een beetje gaan anticiperen op het effect van de vaccinaties. Als het nu een beetje oploopt hoeven we niet perse bang te zijn dat we over een maand weer in standje paniek moeten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Terranova schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Waarschijnlijk alleen kijkend naar aantal besmettingen en niet kijken naar het feit dat er 70k meer testen zijn uitgevoerd.
Per 100k inwoners is het gewoon gestegen. Deze en vorige week wel weer de scholen even dicht wat weer een klein beetje gaat helpen. De overheid gaat nu gewoon kruimels gooien om de bevolking tevreden te houden. In de hoop dat de vaccinaties en het mooie weer ze net gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Leviathius schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Bedoel je dit stukje toevallig?

[...]
Jovatov schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Er wordt ook gelinkt naar deze (volgens mij nieuwe) pagina in het nieuwsbericht. Maar daar ook verder geen nieuws, behalve een verwijzing naar de wekelijkse .pdf waar inderdaad verder geen concrete data uit de kiemsurveillance in staat.

Het RIVM steekt de cijfers (terecht denk ik) vandaag ook een stukje positiever in (de donkere wolk lijkt verdwenen). Het zou ze wat mij betreft sieren als ze wat meer afstand zouden nemen van de Britse variant. Die R-getallen die ze presenteren op basis van hun model heb je helemaal niets aan.
Inderdaad een nieuwe pagina, maar helaas te weinig informatie. Waarom melden ze niet gewoon per week de resultaten van de kiemsurveillance, oftewel de grootte van de totale steekproef en vervolgens per variant hoeveel er gevonden zijn en dus het percentage. Zo moeilijk is het niet, andere landen doen het al wekenlang.

De enige informatie die ze nu delen is hoeveel er van een variant tot nu toe gevonden zijn. Wat er voor de Britse variant dus in totaal 411 zijn, maar aan die informatie heb je zo vrij weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Laguna op 23-02-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Je snapt toch dat dat fluctuerende cijfers zeggen bovendien over een periode waar de week ervoor enorm slecht weer was, waarbij het niets zegt over een groter patroon (zeker als je kijkt naar positieve tests)?

De combinatie van zaken die nu wel en niet weer kan is wel weer vreemd ja. Wel een massage, maar tegelijkertijd ook avondklok. Da's raar, maar aan de andere kant als besmettingen vooral in de thuissituatie plaatsvinden is het niet eens zo heel erg gek.
Als je nergens heen kan is het ook niet gek dat er alleen besmetting thuis gemeld worden. Er is geen plek meer om het op een andere plek op te lopen. Het aantal besmettingen dat opgelopen wordt bij een contact beroep zal nu ook ineens explosief stijgen, immers , ze waren dicht.

Verder vind ik persoonlijk dat ze de besmettingen die thuis opgelopen worden, moeten toekennen aan de sector waar de eerste persoon besmet is geraakt.bijvoorbeeld 1 iemand op zijn werk , en dan 3 besmettingen bij vrouw en de kinders. Dat is 25% op werk en 75% thuis. Echter vind ik dat 100% opgelopen toe te kennen aan werk.

Met deze manier van meten zal thuis altijd het grootste aandeel blijven, moeten we dan maar daar de meest gekke regels op bedenken? bezoekregeling naar 1 huishouden is dan gewoon een veel logischer, en werkbaarder advies, volgens mij wordt dit ook door het grootste deel van de mensen toegepast op deze manier. ik zie geen groter risico voor 1 huishouden tov 1 persoon.

Wel makkelijk om alles in groepjes regels naar buiten te gooien. dan weten we tenminste niet wat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is dit bericht van RTL Nieuws dan stemmingmakerij?

RIVM spreekt van derde golf: 19 procent meer besmettingen, maar ook veel meer getest

Aan de andere kant; Het RIVM heeft nu zo vaak de waarschuwing de media ingeslingerd over deze 'derde golf' dat ze hem ooit wel een keer officieel willen maken. Dit i.v.m geloofwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00

RayNbow

Kirika <3

[...]

Iets?

offtopic:
Van 11.5% naar 9.8% is geen daling van 2%.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
RodeStabilo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:35:
[...]

RIVM spreekt van derde golf: 19 procent meer besmettingen, maar ook veel meer getest

Aan de andere kant; Het RIVM heeft nu zo vaak de waarschuwing de media ingeslingerd over deze 'derde golf' dat ze hem ooit wel een keer officieel willen maken. Dit i.v.m geloofwaardigheid.
Gezien de huidige kwetsbare situatie (een R precies onder 1) en de vanavond aan te kondigen versoepelingen lijkt me een nieuwe 'golf' wel te verwachten ook. Denk dat dat niet per se 'stemmingmakerij' is van RTL/RIVM.

Laat niet onverlet dat de cijfers, tov voorspellingen mbt de Britse variant erg meevallen nog.
Als het model wat het RIVM begin januari gebruikte zou zijn uitgekomen zouden we nu een heel duidelijke stijging in besmettingen zien. Die zien we in absolute cijfers dan wel, maar in relatieve zin (positiviteitsratio) niet. Ook de ziekenhuizen stijgen (nog) niet, ze blijven eerder op een constant hoog en dus wel kwetsbaar niveau.
Anders gezegd: Als dit de inzet van de derde golf is, dan lijkt het eerder een 'golfje' te zijn in tegenstelling tot de grote golf waar ook (terecht?) rekening mee gehouden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Naast dit alles is het aantal geconstateerde besmettingen maar een indicatie. Het gaat uiteindelijk om de ziekenhuizen en zolang die prima zijn kan er versoepelt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:47:
Naast dit alles is het aantal geconstateerde besmettingen maar een indicatie. Het gaat uiteindelijk om de ziekenhuizen en zolang die prima zijn kan er versoepelt worden.
Want? De huidige stand noemen we prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Alle hooikoortspatienten zijn massaal aan het coronatesten geslagen zo te zien :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Omdat een figuur als de hond de moeite niet waard is om mee in discussie te gaan.
Die man zit er op alle fronten zo faliekant naast, waarom zou je als een beetje wetenschapper daar nog energie insteken. Zeker omdat áls je m weer eens debunked, dat volledig genegeert wordt door m. Tenzij iemand het met m eens is, dan erkent ie je bestaan wel.

De "alternatieve geluiden" clubjes rijzen als paddenstoelen uit de grond, om daar binnen korte tijd weer in te verdwijnen omdat hun vaak bizarre, al meermaals debunkte, plannen met de grond gelijk worden gemaakt. Zo ook dat Herstel NL clubje waar die economen hun reputatie niet meer verder willen schaden en nu hun handen vanaf trekken omdat ze gefileerd werden.

Natuurlijk moet de ondergang nog wel even met een niet onderbouwde "jamaar de overheid" opmerking die inmiddels ook uit alle kanten alweer als onzin debunked wordt.

Het enige wat de Hond siert is dat ie als enige volhoudt, ook al heeft ie bijna nooit gelijk. (2 weken langer, geen 2e golf etc etc)

Voor de rest is er http://heeftmauricedehonddaarverstandvan.nl/test.html
Het lijkt wel of je een persoonlijke wrok hebt tegen Maurice de Hond (MdH) over iets wat in het verleden speelde en niets met zijn (en niet alleen zijn) ideeën over aerosolen en luchtvochtigheid. MdH is wel iets anders dan Herstel.nl (ik heb niets gelezen van MdH over hen maar ik vind het niet realistisch om 3M mensen op te sluiten) of Viruswaarheid (met die laatste houdt hij zich -naar eigen zeggen- sinds juli 2020 niet meer bezig).

Op de site van Maurice geeft hij vaak zijn mening, soms genuanceerd, soms gefrustreerd, maar belangrijker: Controleerbaar.

Daarnaast is er ook “Green Team” met hun model. Dit komt de laatste maanden beter overeen met de werkelijkheid dan die van het RIVM, met name de constante daling en het ontbreken van de 3e golf. Hier hun model van 22-feb: https://www.maurice.nl/2021/02/22/dagcijfers-22-februari/

In de comments eronder staan zelfs kritische opmerkingen/vragen.

Je kunt natuurlijk prima rood aanlopen bij het horen van de naam “Maurice de Hond” en je vingers in de oren doen en zeggen dat de gezondheidszorg en het RIVM altijd gelijk hebben maar dat maakt je wel gevoelig voor het ontwikkelen van tunnelvisie. Het zou beter zijn als je eens wat recents leest van je “vijand” en de mensen van z’n team.

De link die je post vind ik eigenlijk wel treurig. Dat mensen er zoveel moeite in stoppen om iemand zwart te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:45
En wat is er op het Dashboard aan de hand met de ziekenhuisopnames? Enorme stijging tov gisteren lijkt in regio Gelderland-Midden te zitten waar ze van 1 naar 190 stijgen?
Gemeld aantal ziekenhuisopnames per dag
190
189 meer dan de vorige waarde

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
update 2021-02-23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBCbakY87c9KbFwj_t0mfGBLcmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eag4BbFcqCSHDwEJkMpiRp6d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr01Lqt1aBq_0H7JIcpq0Fc7Jek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hS0NX5WXEbwomddhMgGhEzC0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_tCmBauJzvn1e1fOeCgiu0AGyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EhknZrOPzi0W5f2m1kE3frJZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-IPgkpM-73FsNVXYHhCkQAVKQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d7HxCd6FIlGERVdXXXCJk1LV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQo9sYqtEzT1TVq1dbzZRngHjWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cd0zg25B52FU8qVq4UInbSRu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmWD-nLUGYN8uyIgCnXexPaZs1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GGMTp5vEKnMxPIaNbNikR7QO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJhew-zaA-OOGiguVm75jpMrDqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qOSmmZQMF4DcM0bE4G2ZLNcN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9i0-WW0qtg2Xai2ryM9NLWtMQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Upp4ItamXMTnghRcvmZWnVTL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJxRhf5OwbW8bT8DOVKFjFuUf0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OCZpgQQSlkDQ5mbAzxpfvkYH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U5h81bZsylzXtitCVDmfVXlNP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/grd69YhzlBwsPdcnwQ3pKlDh.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:52:
En wat is er op het Dashboard aan de hand met de ziekenhuisopnames? Enorme stijging tov gisteren lijkt in regio Gelderland-Midden te zitten waar ze van 1 naar 190 stijgen?
Gemeld aantal ziekenhuisopnames per dag
190
189 meer dan de vorige waarde
Lijken correcties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Want? De huidige stand noemen we prima?
Als al die mensen er geen last van hebben; ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Is er ook ergens te zien wat de gemiddelde leeftijd is van de corona patienten in het ziekenhuis/ic. Eigenlijk wil je die nu heel langzaam gaan zien dalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jovatov
immetjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Het lijkt wel of je een persoonlijke wrok hebt tegen Maurice de Hond (MdH) over iets wat in het verleden speelde en niets met zijn (en niet alleen zijn) ideeën over aerosolen en luchtvochtigheid. MdH is wel iets anders dan Herstel.nl (ik heb niets gelezen van MdH over hen maar ik vind het niet realistisch om 3M mensen op te sluiten of Viruswaarheid (met die laatste houdt hij zich -naar eigen zeggen- sinds juli 2020 niet meer bezig).

Op de site van Maurice geeft hij vaak zijn mening, soms genuanceerd, soms gefrustreerd, maar belangrijker: Controleerbaar.

Daarnaast is er ook “Green Team” met hun model. Dit komt de laatste maanden beter overeen met de werkelijkheid dan die van het RIVM, met name de constante daling en het ontbreken van de 3e golf. Hier hun model van 22-feb: https://www.maurice.nl/2021/02/22/dagcijfers-22-februari/

In de comments eronder staan zelfs kritische opmerkingen/vragen.

Je kunt natuurlijk prima rood aanlopen bij het horen van de naam “Maurice de Hond” en je vingers in de oren doen en zeggen dat de gezondheidszorg en het RIVM altijd gelijk hebben maar dat maakt je wel gevoelig voor het ontwikkelen van tunnelvisie. Het zou beter zijn als je eens wat recents leest van je “vijand” en de mensen van z’n team.

De link die je post vind ik eigenlijk wel treurig. Dat mensen er zoveel moeite in stoppen om iemand zwart te maken.
Dat model van het Green Team is (ook) niet al te best. Ze hebben deze week (eindelijk) ingezien door de gegevens die telkens later bij st. nice binnenkomen zij met hun model al weken een enorme daling zien, die dan vervolgens wordt 'bijgeplust' door st nice. Een maand geleden ging hun blauwe voorspellingslijn voor vandaag onder de 100 ziekenhuisopnames...

Kritiek op Maurice is best logisch. Maurice de Hond presenteert het RIVM vandaag ook weer als 'het Kremlin' en wil graag zijn schoenen naar de televisie gooien omdat ze met het OMT er niets van bakken. Er zit veel frustratie en de teksten die hij schrijft kweken vooral veel wantrouwen tov het OMT.

Veel logischer is het dat het RIVM/OMT fouten maakt. Daar is het OMT/RIVM mijns inziens lang niet altijd eerlijk over, en daar mag je als buitenstaander (of je nu de Hond/Engel/herstel-NL bent) prima kritisch over zijn. En de Hond maakt vervolgens ook fouten, en dat mag wat mij betreft ook gewoon gezegd kunnen worden.

De Hond heeft af en toe best een goed punt. Het is alleen zo jammer dat hij het overgiet met een wantrouwend/frustrerend sausje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:02:
[...]

Als al die mensen er geen last van hebben; ja.
:?

Je vindt het wel of niet goed gaan in de ziekenhuizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:06:
[...]

:?

Je vindt het wel of niet goed gaan in de ziekenhuizen?
Naar omstandigheden; prima.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De goed-nieuws-trein rijdt nog even door!

https://www.ed.nl/dossier...eel-meer-tests~ab17c51c4/

Een paar highlights:

* Stijging aantal uitgevoerde tests (weektotaal): +36%
* Stijging positieve tests (weektotaal): +19 %
* Daling positiviteitsratio van 11.5% naar 9.8%

19% meer positieve tests, dat klinkt niet als goed nieuws. Maar: tegengestelde ontwikkeling tussen positieve tests en positiviteitsratio.

In het algemeen kun je de combinatie van stijging van positieve tests met daling van positiviteitsratio als een cyclische ontwikkeling kaderen. Gaan ze samen op of af, dan is het een trendmatige stijging of daling van hoeveel covid voorkomt. Bewegen ze tegengesteld, dan is het een tijdelijk en omkeerbaar effect zoals het weekend-effect elke week.

---

Dan even inzoomen op de kinderen:
Vooral bij kinderen onder de twaalf werd vaker een besmetting geconstateerd. Sinds de basisscholen weer open zijn is het testbeleid bij deze groep gewijzigd: bij lichte klachten moeten ook zij naar de GGD-straat. Van de 25.831 afgenomen testen viel 8,6 procent positief uit. De week ervoor werden 14.852 kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar getest, waarvan 10,5 procent een positieve testuitslag had.
* week 6: 14.852 * 10.5% = ~1560 positieve tests 0-12 jaar.
* week 7: 25.831 * 8.6% = ~2220 positieve tests 0-12 jaar.

De nadrukkelijk gedaalde positiviteitsratio suggereert dat het hier echt om extra testen gaat en niet om meer besmettingen. Dit toegenomen testen van kinderen verklaart reeds ~560 van de ~4700 extra positieve tests.

---

En op het weer:

Ook in het weer zat een reden om meer te testen. De afgelopen week had slechts mandagmorgen last van disruptie door gladheid. In de voorgaande week was dat effect veel sterker en was de testbereidheid aanzienlijk lager.

Al met al lijkt het dus een cyclische en geen trendmatige stijging van positieve tests. In een periode waarin we vrezen dat de derde golf is begonnen, is het zeer goed nieuws als je nog een week aan data als cyclisch kunt wegzetten. Als de golf later begint, verkleint de prognose over deze golf in 2 dimensies: minder lang en minder hoog, het effect op de omvang van de golf bevat dus een 2e orde. Zeer belangrijk uitstel in een tijd dat er bijna 30k vaccins per dag worden gezet!

---

Dan de R-waardes.
Compound staat op 0.99 (5-feb-2020). Lichte stijging vanaf 0.96 de week ervoor, maar dus wederom een weekje net onder de 1. Dat bevestigt het bovenstaande beeld van "nog een weekje uitstel voordat de derde golf echt begint".

---

Een vooruitblik op de "derde golf":

RIVM verlaagt voor de derde week op rij de inschatting van de extra besmettelijkheid van de Engelse mutant. Die stond op 1.49, toen 1.41, toen 1.37 en nu: 1.14 / 0.90 = 1.27.

(https://www.rivm.nl/nieuw...orkomen-snellere-stijging)

Onverklaarde effecten:

Modelmatig begint het wel te steken. Je zou verwachten dat een mutatie in de spike-eiwitten een bepaalde mate van extra besmettelijkheid zou introduceren. De factor R[uk] / R[klassiek] zou min of meer een constante moeten zijn. Wellicht is deze een beetje afhankelijk van het weer, of van andere externe omstandigheden, en kan hij dus per seizoen veranderen. Je klunt je voorstellen dat een mutatie van een virus uit het Engelse najaar goed loopt bij koud en regenachtig weer, waar een tropische mutant het juist lekker doet bij warm weer. Maar hier is echt iets snellers en groters aan de hand. De extra besmettelijkheid van de UK-mutant zakt gewoon helemaal in als een cake die je te snel uit de over haalt.

Dat beeld komt ook in de kiemsurveillance tot uiting, trendbreuk medio januari. Voor die tijd sbnelle opmars van de UK mutant en sindsdien nog maar langzame groei (note: uitslag kiemsurveillance week 5 nog niet bekend). relatiev veel clusters van de UK mutant lijken (anekdotisch bewijs obv nieuwsberichten) in de zorg te zitten. Wellicht dat de vaccinaties in de zorg de opmars hebben gebroken? Dat zou echt een fantastische uitkomst zijn.

---

Het model:

Ik heb de nieuwe getallen voor R-waardes, positieve tests en vaccinaties t/m vandaag ingevoerd in het model. Wat betreft de snelheid van verdringing hou ik nog even alle opties open, er is niet zoveel duidelijkheid.

Model voor verdringingPiek R-waardePiek dagelijkse besmettingen
Week 2 (zeer aggressief)1.037
(infectiedatum 24-2)
5653
(rapportagedatum 26-3)
Week 3 (iets langzamer)1.041
(infectiedatum 24-2)
6210
(rapportagedatum 9-4)
Week 4 (nog iets langzamer)1.046
(infectiedatum 2-3)
6980
(rapportagedatum 16-4)

Een stukje duiding van deze tabel:

Het lijkt misschien contrair dat het meest aggressieve, en vooraf meest gevreesde, verdringingscurve de laagste uitkomst geeft.

Dat komt als volgt. Als je van te voren kijkt naar de curves, dan geeft de snelste curve de hoogste piek.
Je hebt immers minder tijd om te vaccineren en/of natuurlijke immuniteit op te bouwen.

Maar: we kijken niet zuiver vooruit in de tijd; we zitten reeds een eind in de voorspelde periode. En de testresultaten t/m vandaag zijn al bekend. Een snellere curve verandert niet met terugwerkende kracht de geschiedenis van besmettingen die reeds zijn gemeld.

Aan de andere kant betekent het model van snelle verdringing dat een groot deel van de 3e golf al achter ons ligt. Het potentieel voor oplopende R-waardes is navenant kleiner.

Aan de andere kant is de langzame curve vriendelijker van verloop, maar betekent deze ook dat je een groter deel van de derde golf voor de boeg hebt.

Op dit moment convergeren de modellen allemaal goed.

De consequenties:

We hebben vandaag 2x zeer goed nieuws gehad. De vaccinatiecampagne in de verpleegtehuizen werpt zeer goede vruchten af.

En nu het weekrapport van het RIVM dat (als je wat dieper kijkt) ook bijzonder goed nieuws bevat.

Zijn dit twee toevalstreffers? Ik denk het niet. Alles wijst ineens helder dezelfde kant op.

* Het schijnbaar cyclische karakter van de gestegen positieve tests valt mooi samen met de nieuw gevonden compound R-waarde. Ze wijzen allebei dezelfde kant op, dat de derde golf toch nog niet echt is begonnen (dat leek er de afgelopen dagen steeds meer op).

* De R-waardes van RIVM en de R-waardes die ik terugfit uit de GGD-data blijven convergeren.

* De modellen (die van de week nog alle kanten uitgingen door de kennelijke tegenstrijdigheden in de kiemsurveillances van week 2, 3 en 4) convergeren ineens heel goed vanwege de nieuwe R[uk] die RIVM publiceert. De parameter-afhankelijkheid van de verdringings-snelheid is hierdoor fors gedaald, en de tegenstrijdigheden in de indicatoren zijn sterk verminderd.

Ik wil Jaap van Dissel als eerste de gelegenheid geven om het horror-scenario van de derde golf dood te verklaren. Die eer komt hem toe. Doet hij het niet, dan doe ik het morgen :)

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 23-02-2021 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:47:
Je vergeet 2 dingen

1:

Zeker 100.000 mensen wachten op operaties die door coronacrisis zijn uitgesteld. Beroepsgroepen voor het OK-personeel roepen op tot onconventionele maatregelen om een ramp op de OK te voorkomen. Met korte stoomcursussen willen ze een flexibele vliegende zorgbrigade creëren voor extra OK-capaciteit.

https://www.skipr.nl/nieu...-zeker-100-000-operaties/

2.

Een groot deel van het zorgpersoneel is uitgevallen door burnouts/positieve corona test/ wachten op het resultaat van een coronatest en het huidige zorgpersoneel dat werkt heeft het erg zwaar.

https://www.nd.nl/nieuws/...re-druk-op-reguliere-zorg

Laten we eerst de uitgestelde zorg weer op orde krijgen en zorg dragen voor het zorgpersoneel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rockvee2 op 23-02-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Naar omstandigheden; prima.
Als er 100 op de IC hadden gelegen was ik het met je eens geweest. Met 500+ en versoepelingen onderweg kan ik het alleen maar struisvogelpolitiek noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:05:
[...]

Dat model van het Green Team is (ook) niet al te best. Ze hebben deze week (eindelijk) ingezien door de gegevens die telkens later bij st. nice binnenkomen zij met hun model al weken een enorme daling zien, die dan vervolgens wordt 'bijgeplust' door st nice. Een maand geleden ging hun blauwe voorspellingslijn voor vandaag onder de 100 ziekenhuisopnames...

Kritiek op Maurice is best logisch. Maurice de Hond presenteert het RIVM vandaag ook weer als 'het Kremlin' en wil graag zijn schoenen naar de televisie gooien omdat ze met het OMT er niets van bakken. Er zit veel frustratie en de teksten die hij schrijft kweken vooral veel wantrouwen tov het OMT.

Veel logischer is het dat het RIVM/OMT fouten maakt. Daar is het OMT/RIVM mijns inziens lang niet altijd eerlijk over, en daar mag je als buitenstaander (of je nu de Hond/Engel/herstel-NL bent) prima kritisch over zijn. En de Hond maakt vervolgens ook fouten, en dat mag wat mij betreft ook gewoon gezegd kunnen worden.

De Hond heeft af en toe best een goed punt. Het is alleen zo jammer dat hij het overgiet met een wantrouwend/frustrerend sausje.
Ja, dat Kremlin verhaal is wat mij betreft onnodig.

Het prettigst vind ik dat er altijd bronnen zijn en dat ik dan redelijk eenvoudig meer bronnen kan vinden. Soms denk ik wel eens; “ja, maar” dan stel ik een vraag die dan beantwoord wordt. Het antwoord kan ik dan vaak weer opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Helemaal mee eens hoor; en ik vergeet het niet en hier moet zeker aan gewerkt worden maar het mes snijdt aan twee kanten. Als mensen hun zorgverzekering niet meer kunnen betalen omdat ze geen inkomen meer hebben is er uberhaupt geen zorg meer.
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Als er 100 op de IC hadden gelegen was ik het met je eens geweest. Met 500+ en versoepelingen onderweg kan ik het alleen maar struisvogelpolitiek noemen.
Naar omstandigheden zijn 500+ mensen prima; zolang we dat stabiel kunnen houden is er veel aan de hand maar hanteerbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Helemaal mee eens hoor; en ik vergeet het niet en hier moet zeker aan gewerkt worden maar het mes snijdt aan twee kanten. Als mensen hun zorgverzekering niet meer kunnen betalen omdat ze geen inkomen meer hebben is er uberhaupt geen zorg meer.
[...]

Naar omstandigheden zijn 500+ mensen prima; zolang we dat stabiel kunnen houden is er veel aan de hand maar hanteerbaar.
Nee dat is het niet. Je hebt geen enkele buffer voor als het mis zou gaan. Niet alleen qua ziekenhuiscapaciteit, maar ook qua maatregelen kun je geen kant meer op.

Echt; gezien de huidige maatregelen hadden we ver onder de huidige bezetting willen en moeten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

RodeStabilo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Heel eerlijk gezegd vind ik dit wel een vorm van stemmingmakerij. We hadden heel slecht weer met als gevolg duidelijk minder tests, en nu zijn er weer meer tests. Echter het percentage positieven is niet toegenomen. Het lijkt erop dat de status quo dus voortduurt.

De overheid en RIVM hebben continu een narratief waarmee ze in plaats van te willen informeren de bevolking willen sturen. Persoonlijk ben ik van mening dat dit erg negatief is voor het vertrouwen van de bevolking in hen, en dat er ook een wantrouwen naar de bevolking uit spreekt. Maar het is al maandenlang zo.

In het kort: ze hopen met dit nieuws nog even de boel kalm en rustig te houden totdat we zeker weten dat het de goede kant op gaat of op z'n minst niet meer stijgt. Zeker nu duidelijk is dat men bepaalde contactberoepen etc. weer open wil gooien wat natuurlijk tot een lichte stijging zal leiden naar verwachting. Dan wil je dat men de rest van de maatregelen wel blijft opvolgen.

Maar goed, dit is allemaal mijn mening en interpretatie. Aan de geloofwaardigheid die je in jouw post noemt doet men alleen maar afbreuk. In de zorg wordt in ieder geval steeds meer getwijfeld aan de komst van die derde golf, en in de cijfers is het ook niet terug te vinden. We gaan het de komende weken allemaal zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
Hij genereert erg veel ruis.

Het probleem is dat hij vaak zijn mening als een feit presenteert (zeker in de media) en dit onderbouwt met data waar vaak vraagtekens bij gezet kan worden. Combineer dat met de gebruikelijke fouten die bij zijn beroep hoort, het feit dat hij politiek actief is en in reclame spotjes zit.

Wanneer je hem dan iets hoort spreken dan moet je altijd onderzoek doen naar zijn motivatie.

Zie ook Wikipedia: Maurice de Hond

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Nee dat is het niet. Je hebt geen enkele buffer voor als het mis zou gaan. Niet alleen qua ziekenhuiscapaciteit, maar ook qua maatregelen kun je geen kant meer op.

Echt; gezien de huidige maatregelen hadden we ver onder de huidige bezetting willen en moeten zitten.
Mua, voorzichtigheid geboden inderdaad. Maar nogmaals; je hebt niks aan de zorg als we het niet meer kunnen betalen.

https://nos.nl/video/2369...gheid-blijft-geboden.html

De laatste keer dat ik op de site van MdH keek kwamen er heel veel leuke excel sheetjes voorbij de maar de formules werden niet gedeeld. Ik heb verder ook niet meer gekeken want inhoudelijk was het gewoon traffic proberen te maken. Mag hij doen natuurlijk maar het had niks met bestuur te maken en hoe de epidemie aan te pakken.

[ Voor 31% gewijzigd door xzaz op 23-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Kop: “RIVM spreekt van derde golf: 19 procent meer besmettingen, maar ook veel meer getest

https://www.rtlnieuws.nl/...smettingen-afgelopen-week

Oei, denk je dan het gaat mis. Maar dan staat verder op:

“In de afgelopen week hebben 263.291 mensen zich laten testen op het virus, liefst 38 procent meer dan een week eerder. Van die mensen kreeg 9,8 procent een positief testresultaat. Een week eerder was 11,5 procent van alle testen positief.”

Dus het percentage is gedaald!

En hoe komt dat waarschijnlijk:

“De toename was relatief het grootst onder kinderen van 0 tot 12 jaar. "Dit hangt mogelijk samen met de heropening van de basisscholen en kinderdagverblijven twee weken eerder, in combinatie met het verscherpte testbeleid: ook bij lichte klachten moeten deze kinderen zich laten testen", verklaart het RIVM.”

Ben ik nu de enige die de paniek in deze berichtgeving niet begrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
immetjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:32:
Kop: “RIVM spreekt van derde golf: 19 procent meer besmettingen, maar ook veel meer getest
Er is geen paniek toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het gebruik van de term "derde golf" zet mensen toch wel op scherp hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Dan ligt het aan mij dat ik die kop paniekerig vind overkomen. Ik vind de woorden “Derde golf”, “meer besmettingen”, niet direct geruststellend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain

[...]
Op grond van precies dezelfde cijfers kom ik tot een andere conclusie:

"
Ik sprak enkele dagen geleden van een derde golf die voorzichtig zou zijn ingezet, maar deze nieuwe cijfers van vandaag geven juist een week respijt op die constatering.

Verder verlagen ze zeer sterk de prognose voor de piek van de derde golf.

Tot slot zorgen de cijfers dat de verschillende modellen (RIVM en mijn model) en scenario's binnen mijn model beter op elkaar passen. Ineens wijzen heel veel pijlen dezelfde, gunstige, richting op.
"

Gegeven de theorie dat ik door gebruik van iets-minder-wetenschappelijke shortcuts vaak iets actuelere voorspellingen heb dan het klassiek-wetenschappelijke model van RIVM, wil ik de volgende verwachting toevoegen:

"
Volgende week gaat RIVM zich positief uitlaten over de prognoses.
"

Dat, samen met zonnig voorjaarsweer en aanstaande verkiezingen, betekent dat je over een week wel aanzienlijke versoepelingen mag verwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door t_captain op 23-02-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37

“In de afgelopen week hebben 263.291 mensen zich laten testen op het virus, liefst 38 procent meer dan een week eerder. Van die mensen kreeg 9,8 procent een positief testresultaat. Een week eerder was 11,5 procent van alle testen positief.”

“De toename was relatief het grootst onder kinderen van 0 tot 12 jaar. "Dit hangt mogelijk samen met de heropening van de basisscholen en kinderdagverblijven twee weken eerder, in combinatie met het verscherpte testbeleid: ook bij lichte klachten moeten deze kinderen zich laten testen", verklaart het RIVM.”

klopt precies wat @t_captain zegt toch? Hopelijk zitten we al in de derde golf en valt hij dus mee!

edit: excuus, zie reactie hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa

Wel als je je realiseert dat ongeveer de helft van de kinderen met klachten niet met hun ouders naar de teststraat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01
Koenoe schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:04:
[...]

Even 3 weken wachten. Vlak voor 17 maart mag de avondklok er af.
Nu van de nos site:
De avondklok blijft voorlopig in stand tot de ochtend van maandag 15 maart, de eerste dag van de Tweede Kamerverkiezingen. Een week daarvoor, op dinsdag 9 maart, maakt het kabinet bekend of de maatregel na de 15e wordt verlengd. Normaal gesproken zijn de stembussen op verkiezingsdagen tot 21.00 uur open. Dat staat ook op de stembiljetten die kiezers thuis krijgen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Avondklok wordt direct voor verkiezingen opgeheven. Beetje doorzichtig, maar we zullen een gegeven paard maar niet in de mond kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Wel als je je realiseert dat ongeveer de helft van de kinderen met klachten niet met hun ouders naar de teststraat gaan.
Is dat anders dan voorheen denk je?

@t_captain doe je ook aan grafieken? Maakt de modellen m.i. wat waardevoller ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De R van de Britse variant zou ook iets zijn gedaald. Op de RTL website wordt verteld dat 100 mensen 114 anderen aansteken. Echter het kan zo zijn dat er sprake is van interactie tussen de twee versies in de vorm van verdringing, als relatief veel mensen bloot worden gesteld aan beide varianten, en er dus een populatie is die eenvoudiger te besmetten is waarbinnen dit gebeurt.

We weten dat nog steeds niet, maar als het zo is dan is de R voor de Britse variant zonder verdringing van de andere variant waarschijnlijk lager dan ze nu lijkt. Als dat zo is dan zou een langzame daling zichtbaar moeten blijven, en voor de andere variant een snellere daling, totdat we op een nieuwe gecombineerde R uitkomen die dan pak 'm beet net boven de 1.00 zit. Ik kan alleen geen officiële bronnen vinden met deze getallen.

Het lijkt erop dat alle flardjes data eerder in nieuwsartikelen staat dan in de json feeds en andere documenten van het RIVM :{

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02
Ik snap dat ondernemers niet snel opgeven. Maar als ik een restaurant had, dan had ik hem waarschijnlijk in oktober al gesloten. Misschien een beetje achterafwijsheid maar ik roep al langer dat de restaurants/cafés die eerder de handdoek in de ring hebben gegooid, er beter vanaf komen. Die hebben al hun reserveren niet opgemaakt, die hebben hun pensioenreserveringen niet opgegeven. En gezien de uitzichtloze situatie zou nu stoppen volgens mij nog een betere optie zijn dan over 2 maanden.
henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:38:
En de gegevens per stad of dorp zijn er tenslotte: https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen en dan op de landkaart kijken die iets lager staat.
Maak er een competitie van, is gelijk een mooie afleiding.
Wat mij aan de kaart vooral opvalt zijn twee gebieden:
- De kop van Noord Holland
- Oost Brabant/Noord Limburg

Waarom zijn die gebieden zo donker gekleurd? In geen van deze gebieden wordt massaal getest volgens mij.
Bob Popcorn schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Door de temperatuurstijging zijn er veel mensen met last van hooikoorts achtige klachten, zal aankomende periode ook wel bij gaan dragen aan hoger aantal afgenomen testen :)
Of juist minder? Mensen die hooikoorts hebben, weten welke klachten ze hebben. En als toevallig die klachten hetzelfde zijn als de Corona-klachten, laten ze zich mogelijk niet testen.
XWB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:56:
Alleen maar de kapper? Nee hoor, zowat alle contactberoepen gaan waarschijnlijk weer open:

[...]

Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet rijmen met de avondklok die in stand gehouden wordt, en waarschijnlijk nog een keer verlengd gaat worden.
Ben zelf midden 30, woon samen met mijn vriendin en we hebben geen kinderen. Voor mij persoonlijk zijn er drie dingen in het leven erg belangrijk:
- Samen met mijn vriendin lekker uit eten kunnen gaan en/of een drankje doen (oftewel de horeca).
- Kunnen sporten (in mijn geval, basketbal)
- Samen met vrienden 's avonds wat kunnen gaan doen (bordspelletje, biertje ...)
Had het een paar dagen geleden hier al met mijn vriendin over de maatregelen en de mogelijke versoepelingen. Maar ik kwam al heel snel tot de conclusie dat ik in dat opzicht wel een beetje in een k*t categorie zit. De horeca kan voorlopig nog stikken van de regering. Basketball is een zaalsport + contactsport + ik ben blijkbaar veel te oud om dat te mogen doen dus dat gaat voorlopig ook niet door. (ik vermoed dat er voor de zomervakantie niet meer gebasketbald gaat worden, dan komt de zomervakantie en ligt alles stil, in september mag je mogelijk weer een paar weken spelen en als golf 4 of 5 er dan weer aankomt, gaat basketbal weer als eerste geschrapt worden). En de avondklok en maximaal te ontvangen mensen zie ik voorlopig ook niet aangepast worden.

Ik snap zelf overigens ook wel dat ik een beetje een niche persoon ben. Geen kinderen (of kinderwens) is toch helaas nog de uitzondering. En basketbal is lang niet zo populair als andere sporten. En ik snap ook dat kinderen naar school toe gaan, belangrijk is. Maar voor mijn gevoel blijft het niet leuk dat er nog zoveel beperkingen zijn die mijn leven beperken en dat daar voorlopig helemaal geen versoepelingen voor aan zitten te komen.

En ik weet, dit is N=1 en gejank van één persoon. Maar het voelt wel even lekker om dit van je af te schrijven...

offtopic:
En voor iedereen die gaat zeggen: "Ja, maar je kunt ook basketbal ruilen voor een andere sport zoals hardlopen of iets wat je nu wel mag doen." Dat argument heb ik nu al zo vaak gehoord. Je kunt als user op GoT ook je account hier afsluiten en een nieuw account aanmaken op het Tina forum. Kun je ook lekker gaan discussiëren. Is toch ook hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

@t_captain het zou toch niet zo zijn dat die vaccins net een slagje beter werken op de uk variant en dat de start van de vaccinaties de oorzaak van de knik was?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:43:
[...]

@t_captain doe je ook aan grafieken? Maakt de modellen m.i. wat waardevoller ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCWVhJm4pmMr0oDZD3KbGKgSn64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/920cewdDZe0k3tde5pqEWF8x.png?f=fotoalbum_large

Dit is de langste en daardoor hoogste van de drie scenario's die ik heb doorgerekend.

Blauwe lijn: voorspelde R-waarde (op infectiedatum)
Grijze lijn: R=1
Rode lijn: voorspeld aantal dagelijks gemelde besmettingen GGD (op rapportagedatum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yucon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:47:
@t_captain het zou toch niet zo zijn dat die vaccins net een slagje beter werken op de uk variant en dat de start van de vaccinaties de oorzaak van de knik was?
80-85 jarige zijn gevaccineerd. Dit zijn nou niet echt de grootste verspreiders, dus die dragen niet echt bij aan de verspreiding en dus de R. (Er zijn jongere mensen gevaccineerd, maar niet significant veel)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Joker op 23-02-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Mr.Joker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:50:
[...]

80-85 jarige zijn gevaccineerd. Dit zijn nou niet echt de grootste verspreiders, dus die dragen niet echt bij aan de verspreiding en dus de R. (Er zijn jongere mensen gevaccineerd, maar niet significant veel)
Verkeerde topic maar die groep staat op (pas) 27% gevaccineerd volgens de RIVM week rapportage: https://www.rivm.nl/sites...0Nederland_2021_02_23.pdf

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

[...]

Ze dragen wel bij als ontvangers. En de cijfers in de groep gevaccineerden zijn flink gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yucon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Ze dragen wel bij als ontvangers. En de cijfers in de groep gevaccineerden zijn flink gedaald.
Dat ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat het de verspreiding niet beinvloedt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:43:
Avondklok wordt direct voor verkiezingen opgeheven. Beetje doorzichtig, maar we zullen een gegeven paard maar niet in de mond kijken.
Moet de Tweede Kamer niet sowieso voor verlenging stemmen trouwens?

Laten we vooral niet vergeten dat de VVD en het CDA achter anti-wetenschapswetgeving zoals deze staan:
https://www.tweedekamer.n...=2020Z13971&dossier=35528
(klik op detail stemming om stemmen per partij te zien)

Een goede uitleg geeft Arjen Lubach een paar weken geleden:
YouTube: Tuig & Mark Rutte | Zondag met Lubach (S13)

Symboolpolitiek die wel lekker voelt, maar die niet per se effectief is, zien we al gedurende de hele covid-crisis. Rutte met "advies" maar geen wet, geen handhaving. Niet kijken naar waarom bepaalde mensen doordraaien, maar met oogkleppen op doorgaan en maar roepen "we hebben het niet goed gedaan" of "de jongeren zijn een probleem". Altijd het probleem buiten jezelf neerzetten en niet naar de oorzaak graven.

Diezelfde soort politiek is de reden waarom wij zo veel rellen en dergelijke zien, wat alleen maar leidt tot meer stress bij de bevolking, meer drang naar een normaal. Als de partijen in de linkerkolom hun gang krijgen dan wordt dit oogkleppengedrag nog erger.

Want we stoppen liever iemand in de gevangenis, dan dat we een taakstraf met 46% lager recidivekans opleggen waarbij een rechter naar omstandigheden heeft gekeken. Alles om maar niet te kijken naar hoe het nou kon dat iemand zonder eerdere aanraking met politie ineens zulk extreem gedrag vertoont.

Ik vind het triest en ik smacht naar politiek die wél wetenschap volgt en bovendien open is over bepaalde keuzes, ipv eromheen te draaien dat je soms bepaalde commerciële belangen van het volk boven gezondheidsbelangen en welzijnsbelangen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Verkeerde topic maar die groep staat op (pas) 27% gevaccineerd volgens de RIVM week rapportage: https://www.rivm.nl/sites...0Nederland_2021_02_23.pdf
Gaat nog langzamer dan ik dacht :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Gevaccineerd zijn:
* een aanzienlijk deel van de zorgverleners in ziekenhuizen en instellingen
* recent een groot aantal huisartsen
* de meeste bewoners van verpleegtehuizen
* een deel van de bewoners van andere instellingen
(* kwetsbare thuiswonenden --> die vaccins zijn te recent om al effect te hebben)

De eerste effecten van vaccinatie komen juist nu naar buiten en ze lijken heel gunstig. Zo is verspreiding van covid duidelijk omlaag in verpleegtehuizen. Dat wordt deels verklaars omdat ook buiten de deuren van de huizen de infecties minder zijn. Maar het effect is binnen sterker dan buiten. Ook is de ratio tussen besmettingen en sterfte in verpleegtehuizen verbetererd. dat geeft vooruitzicht op een lichter ziektebeloop, iets wat je moet gaan terugzien in minder ziekenhuisopnames als de iets jongere risicogroepen worden gevaccineerd.

Ook lijkt er een trendbreuk in de groeisnelheid van de UK mutant sinds we in ziekenhuizen aan het vaccineren zijn. Die correlatie is nog heel dun ijs, maar er waren toch best veel uitbaken van die mutent in en rond de zorg. het lijkt alsof de UK mutant een gevoelige slag is toegebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:43:
En dit weet je omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Gevaccineerd zijn:
* een aanzienlijk deel van de zorgverleners in ziekenhuizen en instellingen
* recent een groot aantal huisartsen
* de meeste bewoners van verpleegtehuizen
* een deel van de bewoners van andere instellingen
(* kwetsbare thuiswonenden --> die vaccins zijn te recent om al effect te hebben)

De eerste effecten van vaccinatie komen juist nu naar buiten en ze lijken heel gunstig. Zo is verspreiding van covid duidelijk omlaag in verpleegtehuizen. Dat wordt deels verklaars omdat ook buiten de deuren van de huizen de infecties minder zijn. Maar het effect is binnen sterker dan buiten. Ook is de ratio tussen besmettingen en sterfte in verpleegtehuizen verbetererd. dat geeft vooruitzicht op een lichter ziektebeloop, iets wat je moet gaan terugzien in minder ziekenhuisopnames als de iets jongere risicogroepen worden gevaccineerd.

Ook lijkt er een trendbreuk in de groeisnelheid van de UK mutant sinds we in ziekenhuizen aan het vaccineren zijn. Die correlatie is nog heel dun ijs, maar er waren toch best veel uitbaken van die mutent in en rond de zorg. het lijkt alsof de UK mutant een gevoelige slag is toegebracht.
Die groep is te klein om een significant effect te hebben op de verspreiding als je het bekijkt op de gehele bevolking.

Op micro schaal zal het uiteraard effect hebben, de vaccins zijn immers actief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Yucon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Het hangt er vanaf wat je prioriteit is: verspreiding in het algemeen zo snel mogelijk stopzetten, of mensen direct beschermen omdat hun overlijdensrisico hoog is.

Er is wel discussie geweest over het inenten van zeer oude mensen, omdat de kans dat zij al door lichte bijwerkingen van het vaccin kunnen overlijden als hun lichaam zeer zwak is. Dan kun je beter inzetten op immuniteit van mensen om hen heen.

Maar goed, we gaan binnenkort zo snel opschalen dat het toch niet zo veel meer uitmaakt en iedereen boven de 50 snel aan de beurt is geweest, dan heb je zowel verspreiders als grootste risicogroepen al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik voorspel dat RIVM volgende week optimistisch uit de hoek komt (zie mijn lange post voor de details). Omdat de maatschappelijke roep om versoepeling steeds luider klinkt, politici zijn daar in deze tijd gevoelig voor. En omdat men de avondklok vandaag precies tot aan de verkiezingen gaat verlengen. Om hem dan voorbij de verkiezingen te trekken, daarvoor is een expliciete daad nodig, daarop zit niemand te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:57:
[...]

<>
Hoorde ik op (ik dacht Radio1) dat de werkelijke groei van de Engelse variant kleiner is dan wat het model voorspeld, en ze er blij mee mee zijn maar het ook nog niet helemaal begrijpen (was een wetenschapper uit het OMT). Hoe dan ook nemen de cijfers over de hele populatie al twee weken niet meer af en versoepelen blijft voor hen spannend (en voor mij ook - aan de andere kant als mensen zich aan de regels zouden houden is er wel degelijk meer mogelijk, denk dat België dat aantoont maar daar zijn ze wat minder recalitrant dan hier in NL).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Ik voorspel dat RIVM volgende week optimistisch uit de hoek komt (zie mijn lange post voor de details). Omdat de maatschappelijke roep om versoepeling steeds luider klinkt, politici zijn daar in deze tijd gevoelig voor. En omdat men de avondklok vandaag precies tot aan de verkiezingen gaat verlengen. Om hem dan voorbij de verkiezingen te trekken, daarvoor is een expliciete daad nodig, daarop zit niemand te wachten.
Nou als ik het RIVM nieuwsbericht van vandaag lees, dan lijkt het wel alsof ze nog hard op de rem staan en bang zijn voor wat er vanavond wordt versoepeld: https://www.rivm.nl/nieuw...orkomen-snellere-stijging

Omdat het grootste gedeelte van de bevolking nog niet gevaccineerd is, is het van groot belang om besmettingen zo veel mogelijk te voorkomen en deze derde golf zo laag mogelijk te houden. Dat kan alleen als een versoepeling met grote voorzichtigheid en stapje-voor-stapje gaat.

Ondanks de maatregelen, zien we dat het aantal meldingen per week op het zelfde niveau blijft en de afgelopen week weer iets stijgt. Dat is een kwetsbare positie. Bij te snelle versoepelingen zal het aantal besmettingen, en daarmee het aantal ziekenhuisopnames weer toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
franssie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:01:
[...]

Hoorde ik op (ik dacht Radio1) dat de werkelijke groei van de Engelse variant kleiner is dan wat het model voorspeld, en ze er blij mee mee zijn maar het ook nog niet helemaal begrijpen (was een wetenschapper uit het OMT). [...]
Dat klopt. het komt tot uiting in het RIVM model (zie weekrapportage, UK moet 2/3 van de besmettingen uitmaken) en in de cijfers uit de kiemsurveillance (waarin het aantaal B1.1.1.7 ineens stagneerde tussen 20 en 25%). De trendbreuk is de reden dat R[uk] omlaag wordt bijgesteld.

Bij mijn weten is deze nog niet verklaard, al is hij wel statistisch significant. Ik hoop snel de kiemsurveillance van week 5 te zien. Die kan de significantie nog behoorlijk versterken.

Ik hoop dat de vroege vaccinaties van zorgverleners in ziekenhuizen hiermee te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
henkzelf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Nou als ik het RIVM nieuwsbericht van vandaag lees, dan lijkt het wel alsof ze nog hard op de rem staan en bang zijn voor wat er vanavond wordt versoepeld:
Dat is de modus waarin ze deze week nog zitten, inderdaad. Ik verwacht dat ze de komende 7 dagen wat bijdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

franssie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:01:
[...]

Hoorde ik op (ik dacht Radio1) dat de werkelijke groei van de Engelse variant kleiner is dan wat het model voorspeld, en ze er blij mee mee zijn maar het ook nog niet helemaal begrijpen (was een wetenschapper uit het OMT). Hoe dan ook nemen de cijfers over de hele populatie al twee weken niet meer af en versoepelen blijft voor hen spannend (en voor mij ook - aan de andere kant als mensen zich aan de regels zouden houden is er wel degelijk meer mogelijk, denk dat België dat aantoont maar daar zijn ze wat minder recalitrant dan hier in NL).
Okee, dit is off-topic, maar omdat je Engelse (ipv Britse) variant zei moest ik even denken aan een variant speciaal in het leven geroepen door dhr. Engel (Willem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Dit klopt op mijn stempas staat het volgende:
Met deze stempas kunt u stemmen op woensdag 17 maart 2021 van 7:30 tot 21:00 uur. Op maandag 15 en dinsdag 16 maart is in alle gemeenten een aantal stemlokalen open van 7:30 tot 21:00 uur. Dit is vooral bedoeld voor kiezers die als gevolg van het coronavirus tot de risicogroepen behoren.
Niet alle stemlokalen zijn open dus ik ben benieuwd of er op 15 en 16 maart dan gehandhaafd gaat worden op de avondklok t.a.v. niet risico doelgroepen.Wellicht dat als je een stempas meeneemt en binnen jouw gemeente blijft dat je i.i.g. een 'alibi' hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 17:44
Omdat het zo doorzichtig is als een stuk plexiglas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.nu.nl/coronav...olf-politiek-besluit.html
"RIVM noemt versoepelingen bij start derde golf 'politiek besluit'"

Dit soort dingen hadden ze al veel eerder op deze manier moeten communiceren. Alle maatregelen (en versoepelingen) zijn immers gewoon politieke beslissingen, waar cijfermatig input geleverd wordt door het RIVM, die vooral naar de medische aspecten kijkt. Het blijft een afweging waar je het risico wil lopen. Daar zitten economische, medische en maatschappelijke componenten achter.

Ik erger mij al een tijd aan het feit dat elk besluit genomen wordt met de mededeling "Het kan niet anders, de RIVM cijfers laten geen ruimte". Maar dingen of je wel/niet scholen open doet, nog steeds vliegtuigen laat vliegen, geen controle of maatregelen om thuiswerken meer te laten gebeuren, de avondklok zijn allemaal gewoon afwegingen. Het staat natuurlijk buiten kijf dat er maatregelen nodig waren en zijn, maar het word mij te veel als een feit gepresenteerd welke maatregelen er nodig waren. Op die manier is het ook niet mogelijk om een normale discussie te voeren.

Nu de verkiezingen dichterbij komen wil het kabinet wel nog even snel wat versoepelingen doorvoeren die het leuk doen voor de buhne.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

LZ86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Omdat een figuur als de hond de moeite niet waard is om mee in discussie te gaan.
Die man zit er op alle fronten zo faliekant naast, waarom zou je als een beetje wetenschapper daar nog energie insteken. Zeker omdat áls je m weer eens debunked, dat volledig genegeert wordt door m. Tenzij iemand het met m eens is, dan erkent ie je bestaan wel.

De "alternatieve geluiden" clubjes rijzen als paddenstoelen uit de grond, om daar binnen korte tijd weer in te verdwijnen omdat hun vaak bizarre, al meermaals debunkte, plannen met de grond gelijk worden gemaakt. Zo ook dat Herstel NL clubje waar die economen hun reputatie niet meer verder willen schaden en nu hun handen vanaf trekken omdat ze gefileerd werden.

Natuurlijk moet de ondergang nog wel even met een niet onderbouwde "jamaar de overheid" opmerking die inmiddels ook uit alle kanten alweer als onzin debunked wordt.

Het enige wat de Hond siert is dat ie als enige volhoudt, ook al heeft ie bijna nooit gelijk. (2 weken langer, geen 2e golf etc etc)

Voor de rest is er http://heeftmauricedehonddaarverstandvan.nl/test.html
heerlijk dit, weer even hartelijk gelachen om de Maurice de Hond checker check. Waf Waf.Bedankt!

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

Woy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:09:

Dit soort dingen hadden ze al veel eerder op deze manier moeten communiceren. Alle maatregelen (en versoepelingen) zijn immers gewoon politieke beslissingen, waar cijfermatig input geleverd wordt door het RIVM, die vooral naar de medische aspecten kijkt. Het blijft een afweging waar je het risico wil lopen. Daar zitten economische, medische en maatschappelijke componenten achter.

Ik erger mij al een tijd aan het feit dat elk besluit genomen wordt met de mededeling "Het kan niet anders, de RIVM cijfers laten geen ruimte". Maar dingen of je wel/niet scholen open doet, nog steeds vliegtuigen laat vliegen, geen controle of maatregelen om thuiswerken meer te laten gebeuren, de avondklok zijn allemaal gewoon afwegingen. Het staat natuurlijk buiten kijf dat er maatregelen nodig waren en zijn, maar het word mij te veel als een feit gepresenteerd welke maatregelen er nodig waren. Op die manier is het ook niet mogelijk om een normale discussie te voeren.

Nu de verkiezingen dichterbij komen wil het kabinet wel nog even snel wat versoepelingen doorvoeren die het leuk doen voor de buhne.
Het enige dat ik persoonlijk niet begrijp is waarom thuiswerken (waar dat kan) niet verplicht is. En vooruit, over quarantaine na reizen, of wellicht een test op elk vliegveld van europa bij aankomst (of evt bij vertrek al, maar dat kan ook buiten europa zijn).

Voor de rest zijn de keuzes volledig verdedigbaar (in mijn optiek) en is erg veel discussie ook niet nodig. Je hebt in een crisis beleid nodig. Discussie zal er intern en in de kamer genoeg zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Natuurlijk is het een politiek besluit na belangenafweging. Volgens mij is dit wat ze eigenlijk willen zeggen: "wij zouden niet durven te versoepelen, dus die verantwoordelijkheid nemen wij niet".

Het goede nieuws: mijn RIVM-voorspeller is deze week extreem positief. Ik voorzie een zeer grote kans dat ze over 1 week positiever zijn dan nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

Deze kritiek stond al een paar dagen eerder in een opiniestuk in het Parool. De bestuurders verstoppen zich achter de wetenschappers en laten die de bestuurlijke beslissingen maken. Terwijl het de politici zijn die uiteindelijk de weging moeten maken.

De reactie van het RIVM is merkwaardig. Percentage positief is gedaald ten opzichte van het oude gemiddelde en de derde golf is officieel begonnen. Geen idee of ze nu hun stoep snel schoon willen vegen of dat ze niet willen toegeven dat het toch wel okay gaat.

Dat we weer naar de kapper kunnen is leuk, maar veel andere versoepelingen heb ik weinig profijt van in mijn positie.
t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:14:
Het goede nieuws: mijn RIVM-voorspeller is deze week extreem positief. Ik voorzie een zeer grote kans dat ze over 1 week positiever zijn dan nu.
We hebben nu ook een model om de bui van Ernst Kuipers te voorspellen? :+ Die man lijkt soms wel manisch-depressief. Ene week kan het niet op en is alles geweldig, week erop zit hij in zak en as.

[ Voor 10% gewijzigd door CMD-Snake op 23-02-2021 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RTL, telegraaf, ze verkopen kliks, kliks krijg je met schreeuwende koppen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Natuurlijk is het een politiek besluit na belangenafweging. Volgens mij is dit wat ze eigenlijk willen zeggen: "wij zouden niet durven te versoepelen, dus die verantwoordelijkheid nemen wij niet".

Ik voorzie een even zo grote kans dat juist door het mooie weer en het daardoor samenklitten van 'vreemde' personen op pleinen, bankjes en groen gevooisde grasperken ze door de oplopende cijfers negatiever gaan zijn dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:41
Uiteraard een politiek besluit een het woord ook hoognodig tijd dat er verder word gekeken als het RIVM. Die kijken alleen maar vanuit virus bestrijding perspectief. Het verhaal is alleen zoveel meer als alleen dat.

Maar de avondklok laten eindigen net tegelijk met het stemmen. Benieuwd of hij verlengt word de volgende ronde.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik voorzie een even zo grote kans dat juist door het mooie weer en het daardoor samenklitten van 'vreemde' personen op pleinen, bankjes en groen gevooisde grasperken ze door de oplopende cijfers negatiever gaan zijn dan nu.
Besmettingen in de buitenlucht, zeker als men een klein beetje afstand houdt, zijn waarschijnlijk toch echt wel wat zeldzamer dan besmettingen binnen. Dus ik ben nog positief gestemd.

Pagina: 1 ... 21 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!