Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.853 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:38:
[...]

[...]

Overdag zijn de mogelijkheden er ook gewoon? Mag je mij vertellen wat het verschil is tussen iemand overdag of in de avond zien.
Nee of jij overdag 1 vriend ziet of 'savonds 1 vriend ziet maakt niks uit.
Maar gaat het het voorstellingsvermogen nou zo ver te buiten dat er ook mensen zijn die dan maar niet afspreken? Of toch maar niet het risico op een boete nemen om met zijn tienen ergens een biertje te gaan doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28
Oké...

Jij schreef:
immetjes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:58:
In de UK komen ze nu op 18% hogere besmettelijkheid.
In het artikel van het AD waar je aan refereert staat:
Tussen 18 en 24 januari was 22 procent van de positieve monsters Brits, de week daarna 23 procent.
Dat is niet alleen een ander getal, maar het gaat (1) niet over besmettelijkheid en (2) niet over het Verenigd Koninkrijk. Zet je vanaf nu wel overal een bron bij zodat mensen kunnen lezen of het echt klopt wat je zegt? Dank.
immetjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:50:
Ik vind dat er een wetenschappelijke discussie zou moeten zijn over de cijfers die het RIVM presenteert omdat ze zo’n grote impact hebben op het beleid van de overheid. En als dat door haast en urgentie niet lukt doe je dat later.

Als je maatregelen als een avondklok instelt en die verlengt op basis van aannames vh RIVM over wat er in de toekomst misschien gaat gebeuren dan moet je op z’n minst een onafhankelijke partij met kennis van zaken daar naar laten kijken en niet alles van een instituut waar sprake kan zijn van tunnelvisie of misschien zelfs een verkeerde aanname die er tussendoor is geslopen; kan, en is geen schande.
Wat zou die wetenschappelijke discussie dan moeten zijn? De 0 is mooi rond. De 8 is extra tof want twee rondjes? Ze presenteren te veel onzekerheid als hun model onzeker is? De gemiddelde kijker snapt het niet dus men moet hun getallen maar wat simpeler maken zodat iedereen het snapt? Is dat hun taak? Nee.

Ze publiceren een hoop data. Toegegeven niet alles is bekend en ze moeten nog meer data publiceren. Maar toch lukt het onze huisepidemioloog hier ook om bijna dagelijks een berekening te maken met o.a. hun data. Hij ziet hierin net zo goed de groei aankomen die het RIVM ook ziet.
immetjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:50:
We hebben nu nog een avondklok omdat onze overheid het als een juridisch probleem ziet en niet gewoon bedenkt: “hé in België is er al sinds december pas vanaf 00:00 een avondklok en ze doen het niet slechter dan wij het doen”.

Ik vind dat er een wetenschappelijke discussie zou moeten zijn over de cijfers die het RIVM presenteert omdat ze zo’n grote impact hebben op het beleid van de overheid. En als dat door haast en urgentie niet lukt doe je dat later.

Als je maatregelen als een avondklok instelt en die verlengt op basis van aannames vh RIVM over wat er in de toekomst misschien gaat gebeuren dan moet je op z’n minst een onafhankelijke partij met kennis van zaken daar naar laten kijken en niet alles van een instituut waar sprake kan zijn van tunnelvisie of misschien zelfs een verkeerde aanname die er tussendoor is geslopen; kan, en is geen schande.

Ik vind ook dat je beleid niet moet voeren op worst case scenarios en op de puntjes van de bandbreedte maatregelen treffen, en al zeker niet als de situatie in de ziekenhuis niet super kritisch is, sterker nog we hebben hier in NL nog nooit een code zwart gehad.

Ik probeer onderdeel van de oplossing te zijn en ik zie het niet als oplossing om de komende 1.2 en 3 jaar in lockdown aan/uit te zitten omdat we bang gemaakt zijn voor allerlei varianten. En nee, ik heb geen financiële belangen.

Waarom blijf jij de overheid blindelings vertrouwen? Het is niet verboden om kritisch naar hun doen en laten te kijken. Hun recente beslissingstrajecten stellen niet erg gerust namelijk (en het zou ook zo maar kunnen dat ze zo’n zelfde angstmolen strategie hebben gebruikt als in Duitsland).
Weet je wat dit is? Eigenlijk is het allemaal ruis wat je nu neerzet. Want het gaat weer over wat de overheid in jouw ogen allemaal fout doet. In een crisis worden fouten gemaakt. Ja, ik vind de overheid ook kut nu. Want ik had veel liever gehad dat we iedereen een maand binnen hadden laten zitten dan deze ellende. Ik en jij hebben echter ook gewoon onze eigen verantwoordelijkheid te nemen. Je kan onderdeel van de oplossing zijn zelfs als je van mening bent dat de grafieken van Jaapie niet helemaal oké zijn.

We zitten juist in deze lange lockdown-achtige situatie omdat het maar niet bij mensen door wil dringen dat op deze manier omgaan met het virus helemaal niet kan. HET KAN NIET. Als je relatief veel vrijheid wil dan moet je gewoon beter je best doen. Gelukkig gaan we nu anti-cyclisch VeRsOePeLeN 8)7.

Het lijkt mij tof als iedereen die continue alleen loopt te zeiken begint met minder te zeiken. Worden we ook weer een stukje blijer van.

Ik wens je veel wijsheid en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:58
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:05:
[...]
Mjah, vervelende is wel dat dat perspectief ook een glijdende schaal is die er slecht in gaat.
- We gaan vaccineren
- Ohnee, we hebben vaccins-
- Of nee toch niet, we zullen ze krijgen
- Hoewel; we krijgen ze later
- Of nee, we krijgen maar de helft
- Wat mooi was dat he, toen we dachten een vaccin te krijgen

Even oversimplificatie uiteraard, maar dat is wel wat er vaak gebeurt met perspectief. Als het tegenvalt is de klap dubbel zo hard. Maar wellicht mis ik iets in het hele artikel.
Mjah is dat deels niet gewoon hoe we de afgelopen decennia zijn gaan communiceren ?
Altijd alles maar als "positief" moeten zien en verkopen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

DutchCommando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:42:
[...]

deze herkenbare zin lees ik als 'jij domme sukkel die het niet met mij eens bent waarop ik de conclusie trek dat je het niet snapt' , versterkt door het super grappige HoOfDlEtTeRgEbRuIk om de domheid van de ander stiekempjes aan te geven.

'het kan niet' is van die verschuilende taal die Rutte ook gebruikt 'het moet ' , 'we kunnen niet'.

een beetje vent (in dit geval Rutte ) zet argumenten op een rij , maakt een keus en legt die uit en geeft daarbij aan dat de bij effecten ( of dat nu oversterfte of economische schade is) gevolg zijn van die keus.

en ja ik weet dat we in een PaNdEmiE!!!!! zitten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
autje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:20:
[...]

Interessant insteek, en er zit denk ik zeker een kern van waarheid. Probleem bij het modelleren hiervan: hoe dik of dun zijn de lijntjes tussen die verschillende bubbels, oftewel hoeveel mensen uit bubbel A hebben contact met bubbel B. Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet veel verschilt met de situatie voor corona. Toen leefden mensen ook al grotendeels in bubbels van een (relatief) kleine groep mensen waar ze veel en intensief contact mee hadden, en was er weinig en vluchtig contact met andere bubbels. Sommige van die bubbels zijn (deels) doorgeprikt: werk, school. Maar de meeste andere bubbels zijn er nog gewoon, mijns inziens.
Ik denk dat lockdown een flink deel van de lijntjes doorknipt, waardoor bubbels onderling wat meer geisoleerd zijn.

In een vereenvoudigde globale modellering is waarschijnlijk de generatietijd de parameter om dit bubbel-effect te fitten. RIVM gaat uit van 4.5 dagen. Wetenschappelijke onderzoeken noemen een range tussen 3.95 en 5,2 dagen.

De eerste 4 dagen worden min of meer verklaard vanuit virologie. Een patient wordt even voor incubatie besmettelijk, en de incubatietijd staat op 3...7 dagen (90% BI, 5.2 gemiddeld). Binnen een bubbel waarin mensen intensief en dagelijks contact hebben, is een generatietijd van 4 dagen aannemelijk, Tussen bubbels is het contact minder intens en minder frequent. Dat voegt waarschijnlijk een factor van meerdere dagen toe.

Ik zal eens kijken welke generatietijd het best past bij de combinatie van besmettelijkheidsfactor (BCO) en observaties uit de kiemsurveillance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:49:
deze herkenbare zin lees ik als 'jij domme sukkel die het niet met mij eens bent waarop ik de conclusie trek dat je het niet snapt' , versterkt door het super grappige HoOfDlEtTeRgEbRuIk om de domheid van de ander stiekempjes aan te geven.
Dat is een negatieve kijk op wat ik opschrijf en niet mijn bedoeling. Ik wens wijsheid in de hoop dat hij/zij tot inzicht komt dat het continue schoppen geen zin heeft en succes bij het juist meer een onderdeel van de oplossing gaan uitmaken.

VeRsOePeLeN is inderdaad om de domheid van de regering aan te geven. Je hebt gelijk, ook dat is een beetje schoppen. Zelfs ik heb nog een stukje wijsheid nodig ;).

[ Voor 12% gewijzigd door DutchCommando op 23-02-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
gekkie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Mjah is dat deels niet gewoon hoe we de afgelopen decennia zijn gaan communiceren ?
Altijd alles maar als "positief" moeten zien en verkopen ?
Wie is we ? De overheid ?
Aangezien "de media" en "het nieuws" het liefste negatieve dingen communiceerd, want dat scoort lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

*knip* iets meer je feiten op een rijtje hebben mag wel. Het haar van Rutte is echt meer een slowchat onderwerp.

Reacties hierop haal ik dus ook even weg, liever een TR de volgende keer.

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 10:33 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:23

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Nee of jij overdag 1 vriend ziet of 'savonds 1 vriend ziet maakt niks uit.
Maar gaat het het voorstellingsvermogen nou zo ver te buiten dat er ook mensen zijn die dan maar niet afspreken? Of toch maar niet het risico op een boete nemen om met zijn tienen ergens een biertje te gaan doen?
Natuurlijk zie ik dat. Maar je illustreert nu precies het probleem van de proportionaliteit. Je neemt veel te veel mensen mee die veilig afspraken en zich altijd aan de regels houden.
Als de excessen het probleem zijn moet je die aanpakken.
Als afspreken überhaupt het probleem is dan moet je dat limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Mfpower schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:56:
Als afspreken überhaupt het probleem is dan moet je dat limiteren.
Terug naar de basis: virus verspreidt zich door contact te hebben met anderen. Dus in principe is inderdaad überhaupt afspreken het probleem.
Deze maatregel durft de overheid echter niet aan, want het heeft op dit moment geen draagvlak.
Ik was er een tijdje terug van overtuigt dat deze maatregel vorig jaar maart/april bestond. Maar toen ik ging terugzoeken kon ik het niet vinden. Het bestond dus niet, maar het werd wellicht geadviseerd en hier was blijkbaar draagvlak voor (althans in mijn omgeving) want men sprak gewoon niet af. Blijf Thuis was toen de massaal gedeelde boodschap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:52:
[...]
Wie is we ? De overheid ?
Aangezien "de media" en "het nieuws" het liefste negatieve dingen communiceerd, want dat scoort lekker makkelijk.
Mensen en organisaties zelf vooral over waar ze zelf mee bezig zijn.
Het hoeft niet gelijk heel negatief te zijn, maar het lijkt of iedereen naast z'n coach ook nog een modern geschoolde communicatie-adviseur op de bagagedrager mee heeft fietsen (met alle altijd half volle glazen, geen problemen alleen oplossingen, amateurpsychologie van de koude grond). Helaas wat mij betreft lijkt de Jonge daar ook niet bepaald immuun voor.

Als er andere belangen zijn en het voornamelijk over anderen gaat dan zijn we graag of negatief (zeker als het de overheid is als stelletje anti-autoritairen) of in het geval van hedendaagse media lijkt het vaak meer alternerend positief en negatief. maar dan zelden middels nuance in 1 stuk, het liefst zo om de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Terug naar de basis: virus verspreidt zich door contact te hebben met anderen. Dus in principe is inderdaad überhaupt afspreken het probleem.
Deze maatregel durft de overheid echter niet aan, want het heeft op dit moment geen draagvlak.
Ik was er een tijdje terug van overtuigt dat deze maatregel vorig jaar maart/april bestond. Maar toen ik ging terugzoeken kon ik het niet vinden. Het bestond dus niet, maar het werd wellicht geadviseerd en hier was blijkbaar draagvlak voor (althans in mijn omgeving) want men sprak gewoon niet af. Blijf Thuis was toen de massaal gedeelde boodschap...
Blijf Thuis! stond afgelopen zondag nog steeds op de borden boven de -vrij drukke- (ik reed er ook 8) ) snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Blijf Thuis! stond afgelopen zondag nog steeds op de borden boven de -vrij drukke- (ik reed er ook 8) ) snelweg
Ja, maar vorig jaar maart/april werd het volgens mij ook meer gedeeld door mensen zelf (op "social media"). Hierdoor dacht ik tenminste een paar maanden geleden dat die maatregel er toen was: geen bezoek. Maar ik kon het niet meer vinden dus waarschijnlijk was het alleen een advies vanuit een persconferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 18:23

pro_6or

amateur_60r

"I know, ik overdrijf". Bleek je het toch niet meer te knowen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Ze kunnen prima 24/7 vaccineren, alleen het totaal aantal vaccins geprikt per week zal dan exact hetzelfde blijven.
Je ziet dit ook in de landen waar veel gas gegeven wordt(Denemarken bv). Het wisselt dan wat meer per dag hoeveel vaccins ze geven.

https://ourworldindata.or...~NLD~BEL~GBR&region=World

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:47
Toch zouden we heel veel kunnen winnen met het direct prikken van de 600.000 prikken uit de voorraad. Want alle modellen die een derde golf voorspellen doen dat richting eind maart. 600.000 extra prikken nu levert wel duidelijk minder volle ziekenhuizen op op dat moment, en waarschijnlijk ook een lagere R.

Een verlaging van de R met 3-5% is natuurlijk enorme winst (bijna een halve avondklok).

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zou natuurlijk als overheid ook kunnen kijken of je extra vaccins kan aanschaffen buiten het EU programma.

Of is dat een oplossing die tegen de zere beentjes van politieke belangen schopt?

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Sovieto schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Toch zouden we heel veel kunnen winnen met het direct prikken van de 600.000 prikken uit de voorraad. Want alle modellen die een derde golf voorspellen doen dat richting eind maart. 600.000 extra prikken nu levert wel duidelijk minder volle ziekenhuizen op op dat moment, en waarschijnlijk ook een lagere R.

Een verlaging van de R met 3-5% is natuurlijk enorme winst (bijna een halve avondklok).
Helaas hebben we volgens de beste schattingen van het RIVM op dit moment zo'n 300k vaccins op voorraad. En deze zijn ook nodig voor de mensen die een tweede prik moeten ontvangen.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 14:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Je zou natuurlijk als overheid ook kunnen kijken of je extra vaccins kan aanschaffen buiten het EU programma.

Of is dat een oplossing die tegen de zere beentjes van politieke belangen schopt?
Je bedoeld vaccins die nog niet door de EMA zijn goedgekeurd? Mensen hebben nu al moeite met het vertrouwen in goedgekeurde vaccins. Om dan met Sputnik (halfbakken fase 3) of Sinopharm te gaan vaccineren doet de vaccinatiebereidheid weinig goed.

Om nou Hongarije achterna te hobbelen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Je bedoeld vaccins die nog niet door de EMA zijn goedgekeurd? Mensen hebben nu al moeite met het vertrouwen in goedgekeurde vaccins. Om dan met Sputnik (halfbakken fase 3) of Sinopharm te gaan vaccineren doet de vaccinatiebereidheid weinig goed.

Het lijkt mij raadzaaam om als eerste te focussen op vaccins die de procedures hebben doorlopen.

Duitsland heeft bijvoorbeeld, zoals bekend, ook extra Pfizer vaccins aangeschaft buiten het EU programma om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
[...]

Volgens mij kan het haast niet slechter dan AstraZeneca waar we hier grotendeels afhankelijk van zijn
https://www.theguardian.c...cism-with-show-of-support
https://edition.cnn.com/2...-vaccine-study/index.html

Zal je zien dat we in nederland alles inzetten op het Britse variant en dat de Afrikaanse overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Het lijkt mij raadzaaam om als eerste te focussen op vaccins die de procedures hebben doorlopen.

Duitsland heeft bijvoorbeeld, zoals bekend, ook extra Pfizer vaccins aangeschaft buiten het EU programma om.
Ik heb zo'n vermoeden dat je als NL er amper tussen komt en niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen. Veel landen staan aan al aan de deur te bonken bij Pfizer voor meer vaccins. Bedenk ook dat Biontech een Duits bedrijf is waardoor de bereidwilligheid mogelijk wat groter is voor de Duitse overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
Mfpower schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Je geeft nu allemaal voorbeelden van argumenten die ik in mijn post juist probeer te verwerpen. Misschien nog eens heel goed lezen? Ik stel juist dat of je beperkingen ervaart of niet juist geen argument is, maar dat proportionaliteit en effectiviteit dat wel zijn. Wanneer een maatregel teveel mensen negatief raakt, ook al is het een minderheid moet je dus goed kijken of het proportioneel is. Omdat iemand er geen last van heeft is niet een goed argument, een drogreden. Of het de gewenste doelen haalt en daarbij de “collateral” afweegt zijn wel argumenten en imho is die balans zoek bij de avondklok.

Juist de voorbeelden die jij aanhaalt zijn voorbeelden van effectieve en proportionele maatregelen. Ik heb daarbij in mijn voorbeeld expres gescheiden verzamelingen gekozen: blank vs andere kleur. Het argument eerder gepost hier van de avondklok is juist dat het alleen een ander raakt en dus daarom goed is. Dat bestrijd ik. Ik vind dat geen argument.

Dus alles wat jij stelt met “naar jouw mening” klopt niet, maar gezien je verhaal heb ik eerder de indruk dat je niet begrijpt wat ik zeg.

[...]

Overdag zijn de mogelijkheden er ook gewoon? Mag je mij vertellen wat het verschil is tussen iemand overdag of in de avond zien.
Je vergeet alleen dat woorden zoals proportioneel en effectief ook een mening omvatten. Als we de maximumsnelheid omhoog gooien zullen er meer slachtoffers vallen, dat denk jij ook toch? Alhoewel men in Duitsland daar anders over denkt. Denk aan 'vrije' wapenbezit in de VS.. uiteindelijk is corona inderdaad te nieuw om gedegen onderzoeken uitgevoerd te hebben om te bewijzen dat een avondklok werkt. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar het alternatief is geen vrijheidsbeperkende maatregelen nemen en dan de gevolgen als maatschappij accepteren.. dat wil denk ik niemand...

We zullen stap voor stap moeten kijken wat de effecten zijn. Het VO en MBO open gooien is al een flinke stap, dat is belangrijker dan de avondklok afschaffen... Tenminste, dat vind ik...

Los daarvan: ooit was er geen maximum snelheid voor het verkeer, als je destijds had geleefd toen er maximum snelheden werden ingevoerd had je daar waarschijnlijk ook tegen geweest?

Of soms 100 en soms 120/130 op de snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Be careful what you wish for, wordt je straks overboden door Spanje, Italië, polen, met als onderpand de ondersteuning (die je deels zelf levert) mbt corona, banken en wat dies meer zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04

nwagenaar

God, root. What's the differen

YakuzA schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:08:
[...]
Jup, heel typerend is het aan de ene kant wijzen op het verspilde geld aan de Mexicaanse griep vaccins en aan de andere kant klagen dat we niet genoeg geld stuk slaan op de COVID-19 vaccins.
Om maar niet te spreken dat zowel PVV als FvD in het begin riepen dat we moesten gaan voor een volledige lockdown van minimaal een maand in heel Nederland incl. het sluiten van grenzen (de Wuhan-oplossing), dit zelfs als motie op 18-03-2020 hebben ingediend ( bron) om nog geen (half) jaar later te focussen op aspecten als beperking van vrijheid vanuit de overheid door hun aangekondigde maatregelen, etc, etc.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 10:50 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
nwagenaar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Om maar niet te spreken dat zowel PVV als FvD in het begin riepen dat we moesten gaan voor een volledige lockdown van minimaal een maand in heel Nederland incl. het sluiten van grenzen (de Wuhan-oplossing), dit zelfs als motie op 18-03-2020 hebben ingediend ( bron) om nog geen (half) jaar later te focussen op aspecten als beperking van vrijheid vanuit de overheid door hun aangekondigde maatregelen, etc, etc.
Euh, als je de grenzen op tijd dichtknikkert en quarantaines hebt, dan heb je geen lockdowns nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe zit het nu precies met het vliegverbod vanuit Zuid-Amerika, en dan met name Brazilie? Een kennis (die zelf Braziliaans is (wel ook Frans paspoort)) komt zaterdag naar Nederland, direct vanuit Sao Paulo naar Schiphol en claimt dat dat geen probleem is volgens de maatschappij?

Nu zie ik ook dat er zojuist op Schiphol gewoon een een KLM vlucht land uit Sao Paulo (https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/vlucht/A20210223KL0792/). Overal waar ik zoek staat dat dit niet mogelijk zou moeten zijn als "gewone burger" toch? Is die vlucht alleen voor medische uitzonderingen of vracht - lijkt me stug.

https://www.nederlandwere...razilie/reizen/reisadvies
Vanaf 23 januari 00.01 uur Nederlandse tijd geldt een vliegverbod voor passagiersvluchten uit Brazilië. Dit is een van de maatregelen die het kabinet heeft genomen om verspreiding van nieuwe varianten van het coronavirus uit het buitenland te voorkomen. Dit betekent dat u na die tijd niet meer rechtstreeks naar Nederland kunt vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

BarôZZa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:43:
[...]
Euh, als je de grenzen op tijd dichtknikkert en quarantaines hebt, dan heb je geen lockdowns nodig.
Dat was niet de intentie van de motie in kwestie, en ik quote even wat Baudet en Wilders hebben verwoord:
Hij moet zich verdedigen tegen kritiek van Geert Wilders (PVV) en Thierry Baudet (Forum voor Democratie). Zij vinden dat het kabinet niet ver genoeg gaat om het coronavirus in te dammen. ,,Zet Nederland in een lockdown’’, roept Wilders op. ,,Dat zal leiden tot minder ziekte en minder sterfgevallen. Iedere minuut dat Rutte daarmee wacht, komen er onnodig zieken bij.’’ Volgens Baudet is het nu ‘dweilen met de kraan open’.
En wat FvD op hun eigen site heeft staan:
Wat houdt een lockdown precies in?

Met een lockdown wordt alles op alles gezet om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Het is de meest verregaande vorm van “social distancing”, en omvat onder meer:

Het - voor korte tijd - sluiten van de grenzen:
We kunnen de crisis binnen onze landsgrenzen niet effectief bestrijden, als er nog steeds (potentieel) geïnfecteerden uit het buitenland ons land binnen kunnen komen. Daarom: vluchtverkeer minimaliseren, grenscontroles invoeren, 14 dagen quarantaine voor mensen die het land toch binnen wensen te komen.

Het - voor korte tijd - sluiten van alle niet-essentiële winkels en bedrijven:
Kledingwinkels, elektronicazaken, kappers, nagelstudio’s, markten, enzovoorts, moeten allemaal korte tijd sluiten.

Een - kortdurend - samenscholingsverbod:
Het is verboden om je in groepen van meer dan twee personen op straat op te houden.

Alle niet-noodzakelijke bijeenkomsten - voor korte tijd - verbieden:
Dus ook bijeenkomsten waar minder dan 100 mensen op afkomen.

Gedurende korte tijd restricties aan onnodig de straat op te gaan:
Mensen kunnen nog de deur uit om boodschappen te doen, naar de apotheek te gaan of een frisse neus te halen, maar niet met meer dan twee personen (huisgenoten) tegelijk. Het wordt verboden om je op minder dan 1,5 meter afstand tot een ander persoon te begeven (uitzondering voor mensen met jonge kinderen).

We realiseren ons dat deze maatregelen zeer ingrijpend zijn voor een vrije samenleving. In de huidige situatie zijn ze echter noodzakelijk om zo snel mogelijk controle over de uitbraak van het virus te kunnen krijgen.

Hoe lang duurt een lockdown?

De lockdown duurt maximaal enkele weken. Hoe langer ermee gewacht wordt tot de lockdown wordt ingesteld, hoe langer die naar verwachting zal moeten duren en hoe ingrijpender de lockdown zal worden. Maar na twee à drie weken moet het doel zijn bereikt: in kaart brengen waar de besmettingen zijn, tijd kopen om de capaciteit voor de Intensive Care op te schalen, tests klaarzetten zodat de rest van het maatschappelijk leven weer zo normaal mogelijk kan hervatten.

Het is dus pertinent onjuist dat een lockdown zou moeten duren totdat er een vaccin is ontwikkeld (wat naar verwachting nog ruim een jaar gaat duren), zoals onterecht door Rutte is beweerd. De lockdown hoeft niet zo lang te duren, omdat die er puur op is gericht om controle te krijgen over de situatie. Dit gebeurt op de eerste plaats doordat nieuwe besmettingen worden tegengegaan (flatten the curve). Tijdens de lockdown wordt er tijd gekocht om noodzakelijke maatregelen te treffen, zoals voldoende beschermingsmiddelen aan te schaffen, voldoende zorgpersoneel klaar te stomen en de Intensive Care- en testcapaciteit te verhogen. Gedurende deze tijd zullen we ook steeds meer te weten komen over het nieuwe virus, zodat we het virus gerichter kunnen aanpakken als de lockdown is opgeheven.
https://www.fvd.nl/corona...-we-wat-is-de-weg-vooruit

In feite hebben wij enkele van deze maatregelen gehad in de vorm van een intelligente lockdown, maar dit was voor zowel PVV als FvD niet voldoende. Daarbij de ironie dat ze het hebben "Het is niet zo maar een griepje" terwijl Baudet dit in bepaalde mate verwoord dat het aantal doden niet meer is dan bij de griep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Razr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:51:
Hoe zit het nu precies met het vliegverbod vanuit Zuid-Amerika, en dan met name Brazilie? Een kennis (die zelf Braziliaans is (wel ook Frans paspoort)) komt zaterdag naar Nederland, direct vanuit Sao Paulo naar Schiphol en claimt dat dat geen probleem is volgens de maatschappij?

Nu zie ik ook dat er zojuist op Schiphol gewoon een een KLM vlucht land uit Sao Paulo (https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/vlucht/A20210223KL0792/). Overal waar ik zoek staat dat dit niet mogelijk zou moeten zijn als "gewone burger" toch? Is die vlucht alleen voor medische uitzonderingen of vracht - lijkt me stug.

https://www.nederlandwere...razilie/reizen/reisadvies

[...]
Waarschijnlijk gaat het bij die vlucht om de vertrektijd en niet om de aankomsttijd.

Wat ook nog kan is dat de vliegtuigen wel vliegen voor de zakelijke reizen, maar dat ze bij het inchecken beter controleren. Dat was bij mijn vertrek vanaf schiphol ook een week geleden. Daar keken ze al of ik een visum had voor Sri Lanka, verzekeringen, hotek, pcr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

President schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Je vergeet alleen dat woorden zoals proportioneel en effectief ook een mening omvatten. Als we de maximumsnelheid omhoog gooien zullen er meer slachtoffers vallen, dat denk jij ook toch? Alhoewel men in Duitsland daar anders over denkt. Denk aan 'vrije' wapenbezit in de VS.. uiteindelijk is corona inderdaad te nieuw om gedegen onderzoeken uitgevoerd te hebben om te bewijzen dat een avondklok werkt. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar het alternatief is geen vrijheidsbeperkende maatregelen nemen en dan de gevolgen als maatschappij accepteren.. dat wil denk ik niemand...
Er zijn nog alternatieven: optreden tegen de excessen waarvoor het bedoeld is; verplicht thuiswerken a la belgie, bubbels, of zelfs een échte lockdown a la de UK met daarna licht aan het einde van de tunnel. Er zijn zat landen zonder avondklok in een soortgelijke situatie.

Je andere voorbeelden zijn prima voorbeelden om de discussie mee te vergelijken maar we wijken nu heel erg ver af van mijn oorspronkelijke standpunt, en die ging niet eens om de avondklok, maar om het argument dat wanneer de avondklok jou niet raakt het daarom een goede maatregel is.
We zullen stap voor stap moeten kijken wat de effecten zijn. Het VO en MBO open gooien is al een flinke stap, dat is belangrijker dan de avondklok afschaffen... Tenminste, dat vind ik...
Dat vind ik niet. De hele bevolking "onderdrukken" om 1 groep te bevoorrechten heeft niets meer met samen te maken. Daarmee wil ik de problematiek van de jeugd op dit moment niet ontkennen. Het is weer een voorbeeld van splitsen van groepen. Je kunt leed niet vergelijken; ik heb een depressieve vrijgezelle vriend die met lede ogen aankijkt hoe het VO opengaat terwijl hij nog steeds niemand kan zien door de avondklok. Daarom ben ik voor strenge maatregelen voor iedereen, maar wel zo streng dat het daarna voor iedereen beter is. In plaats daarvan kiest de overheid voor disproportionele maatregelen om daarbij de ene groep te bevoordelen (nog los van dat ze gewoon liegen; de avondklok zou als eerste weer verdwijnen).
Los daarvan: ooit was er geen maximum snelheid voor het verkeer, als je destijds had geleefd toen er maximum snelheden werden ingevoerd had je daar waarschijnlijk ook tegen geweest?

Of soms 100 en soms 120/130 op de snelweg?
Hier gaat je vergelijk weer mank, en probeer je iets in mijn schoenen te schuiven wat ik helemaal niet zeg; deze vergelijking gaat op voor mijn OG argument enkel als je zegt dat je de maximumsnelheid naar 50 wilt hebben op de snelweg, omdat je zelf geen auto bezit en er toch nooit rijdt. Dát vind ik een slecht argument. De rest staat open voor discussie waar diverse afwegingen in gemaakt dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Waarschijnlijk gaat het bij die vlucht om de vertrektijd en niet om de aankomsttijd.

Wat ook nog kan is dat de vliegtuigen wel vliegen voor de zakelijke reizen, maar dat ze bij het inchecken beter controleren. Dat was bij mijn vertrek vanaf schiphol ook een week geleden. Daar keken ze al of ik een visum had voor Sri Lanka, verzekeringen, hotek, pcr.
Ik zie inderdaad op de KLM site ook staan (als je vanuit Sao Paulo naar NL reist):
Passengers travelling from any of the below countries are not permitted to enter the Netherlands, due to the outbreak of Covid-19:

Argentina, Bolivia, Brazil, Cape Verde, Chile, Colombia, Dominican Republic, Ecuador, French Guiana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, South Africa, Suriname, the United Kingdom, Uruguay, or Venezuela.

This does not apply to the following passengers:

necessary medical personnel travelling in the interest of Dutch public health and patients;
European Union or Schengen passengers on repatriation flights who can prove the Netherlands are not their final destination;
aircrew members;
seamen holding a seamen record book and travelling on duty;
passengers who work on oil and gas platforms, offshore wind farms and offshore companies that provide services to the energy sector, provided they are flying directly to the Netherlands from an offshore platform or wind farm.
Volgens mij voldoet hij niet aan de voorwaarden, dus we gaan het meemaken. Misschien wordt-ie afgewezen op het vliegveld tijdens het inchecken inderdaad. :P. Of het mag wel als je hier staat ingeschreven in de GBA i.c.m. met een EU paspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
nwagenaar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Dat was niet de intentie van de motie in kwestie, en ik quote even wat Baudet en Wilders hebben verwoord:

[...]

En wat FvD op hun eigen site heeft staan:

[...]

https://www.fvd.nl/corona...-we-wat-is-de-weg-vooruit

In feite hebben wij enkele van deze maatregelen gehad in de vorm van een intelligente lockdown, maar dit was voor zowel PVV als FvD niet voldoende. Daarbij de ironie dat ze het hebben "Het is niet zo maar een griepje" terwijl Baudet dit in bepaalde mate verwoord dat het aantal doden niet meer is dan bij de griep.
Ik ben geen aanhanger van de PVV/FvD, maar vroeg reageren en het land op slot doen was absoluut de beste manier. De vorm, of ze het verkeerd uitwerken of later tegenspreken daar gelaten. Maar het virus buiten de grenzen laten blijven en zorgen dat het zo snel mogelijk uitdooft is veel effectiever dan wat wij hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Een dergelijke maatregel kun je maar zeer kort vasthouden, want mensen zijn sociale wezens. Het is onmenselijk om mensen geen anderen meer te laten ontmoeten. Dat kan voor een korte periode, met uitzicht op beter. 1 persoon ontmoeten zoals het nu is, is echt het bare minimum en begrijpelijk dat het moet. Echter door de avondklok is het voor sommigen effectief 0 personen. Dat kan, maar dan moet je die klok niet eeuwig aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Ik ben geen aanhanger van de PVV/FvD, maar vroeg reageren en het land op slot doen was absoluut de beste manier. De vorm, of ze het verkeerd uitwerken of later tegenspreken daar gelaten. Maar het virus buiten de grenzen laten blijven en zorgen dat het zo snel mogelijk uitdooft is veel effectiever dan wat wij hebben gedaan.
Op zich mee eens... Tegelijkertijd; dat heeft m.i. alleen zin als je het met heel Europa tegelijk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
[...]

Dat heeft helaas vooral te maken met de Rusland angst die hier heerst in Europa, in overige landen is men minder huiverig: Wikipedia: Sputnik V COVID-19 vaccine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Dat heeft helaas vooral te maken met de Rusland angst die hier heerst in Europa, in overige landen is men minder huiverig: Wikipedia: Sputnik V COVID-19 vaccine
Nou, niet helemaal. Hun Fase III studie hebben ze alleen gedaan in Moscow, dat is al vreemd genoeg. Ook is de aanvraag voor goedkeuring nog niet in gang gezet bij het EMA. Het is onduidelijk waarom ze dat nog niet gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Nou, niet helemaal. Hun Fase III studie hebben ze alleen gedaan in Moscow, dat is al vreemd genoeg. Ook is de aanvraag voor goedkeuring nog niet in gang gezet bij het EMA. Het is onduidelijk waarom ze dat nog niet gedaan hebben.
En ook daar; de productiecapaciteit van Rusland is matig te noemen. Niks anders dan een PR traject om die reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Op zich mee eens... Tegelijkertijd; dat heeft m.i. alleen zin als je het met heel Europa tegelijk doet.
Land op zichzelf kan ook wel, heb je alleen goederenvervoer maar die kan je ook in quarantaine plaatsen.
Tsjechië deed het ook tijdens de eerste golf, werkte als een tierelier. Je moet alleen de grenzen niet te snel weer open gooien.

Dus ja, PVV en FvD hadden gewoon een keertje gelijk(net zoals elke partij dat wel eens heeft, nooit begrepen waarom mensen elk idee van een bepaalde partij bij voorbaat al afkeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat je als NL er amper tussen komt en niet genoeg gewicht in de schaal kan leggen. Veel landen staan aan al aan de deur te bonken bij Pfizer voor meer vaccins. Bedenk ook dat Biontech een Duits bedrijf is waardoor de bereidwilligheid mogelijk wat groter is voor de Duitse overheid.
Ik denk dat je de Nederlandse handelsgeest onderschat.

Je zou ook bij Zuid Afrika kunnen aankloppen nu ze daar de Astra Zeneca vaccins niet gebruiken.

Waar het vooral om gaat is dat het vasthouden aan 'de vaccins worden volgens planning op die en die datum geleverd vanuit het EU programma en verder niets' een keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Er wonen in Moskou 12 miljoen inwoners, daarnaast is het een stad waar mensen uit het hele land naartoe verhuizen. Aan diversiteit geen gebrek als dat je zorg is. Waarom de fase 3 test in het hele land doen als het hele land in één stad te vinden is? Tijd is tenslotte van groot belang ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Er wonen in Moskou 12 miljoen inwoners, daarnaast is het een stad waar mensen uit het hele land naartoe verhuizen. Aan diversiteit geen gebrek als dat je zorg is. Waarom de fase 3 test in het hele land doen als het hele land in één stad te vinden is? Tijd is tenslotte van groot belang ;)
Normaal gesproken doe je de fase III in meerdere landen / continenten omdat je verschillen ziet tussen verschillende bevolkingsgroepen. Waarom jezelf beperken en dus bewust minder/onvoldoende data verzamelen. Zorgvuldigheid is van groter belang dan tijd, maar daar hadden de russen lak aan omdat ze al zijn gaan vaccineren voordat hun fase III überhaupt klaar was.
Het Russische vaccin wordt voornamelijk gebruikt voor de marketing naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31

immetjes

HIER is BERN-E

DutchCommando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Oké...

Jij schreef:

[...]

In het artikel van het AD waar je aan refereert staat:

[...]

Dat is niet alleen een ander getal, maar het gaat (1) niet over besmettelijkheid en (2) niet over het Verenigd Koninkrijk. Zet je vanaf nu wel overal een bron bij zodat mensen kunnen lezen of het echt klopt wat je zegt? Dank.

[...]
Die 18% komt van een curve fit van de weekcijfers van 19-feb van de site van Maurice de Hond.

Je hebt idd gelijk percentage Britse variant is wat anders dan besmettelijkheid van diezelfde variant.
Het lijkt mij tof als iedereen die continue alleen loopt te zeiken begint met minder te zeiken. Worden we ook weer een stukje blijer van.

Ik vind het niet zeiken maar kritisch kijken naar wat er gedaan wordt.

Bedankt voor je goede woorden. Jij ook veel wijsheid en succes gewenst.

[ Voor 26% gewijzigd door immetjes op 23-02-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Is uberhaupt duidelijk hoe dit gegaan is? Heeft DE doen bijbesteld, of hadden ze zelf al een order staan en die laten staan? WIj hebben onze orders destijds in de EU regeling geschoven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:43:
[...]

Is uberhaupt duidelijk hoe dit gegaan is? Heeft DE doen bijbesteld, of hadden ze zelf al een order staan en die laten staan? WIj hebben onze orders destijds in de EU regeling geschoven.
Geen idee, het was vanuit mijn kant slechts speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Standeman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Geen idee, het was vanuit mijn kant slechts speculatie.
Zo las ik het ook, de vraag was oprecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:35
[...]

In het begin van de crisis hebben wij al als één van de eerste landen grote hoeveelheden nog te ontwikkelen vaccin besteld. Eén van de voordelen van een relatief kleine en dus slagvaardige natie.

Maar toen hebben we heel braaf naar Brussel geluisterd, de bevoegdheid over de bestellingen daar ingeleverd en al onze eigen bestellingen geannuleerd. Voordat in Brussel alle neuzen dezelfde kant op stonden had de rest van de westerse wereld hun bestellingen al geplaatst waardoor alle slots al vergeven waren.

Om deze clusterfuck nog enigszins te dempen proberen diverse Europese landen nu alsnog via allerlei wegen van alles te regelen en te bestellen, waardoor de landen die braaf Brussel blijven volgen een nog grotere achterstand krijgen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:23

Laguna

Connaisseur

BarôZZa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Land op zichzelf kan ook wel, heb je alleen goederenvervoer maar die kan je ook in quarantaine plaatsen.
Tsjechië deed het ook tijdens de eerste golf, werkte als een tierelier. Je moet alleen de grenzen niet te snel weer open gooien.

Dus ja, PVV en FvD hadden gewoon een keertje gelijk(net zoals elke partij dat wel eens heeft, nooit begrepen waarom mensen elk idee van een bepaalde partij bij voorbaat al afkeuren)
Precies, ze waren er zelfs al vroeg bij met deze motie op 6 februari:

https://www.tweedekamer.n...2020Z02303&did=2020D04783

Alleen verliep het onderzoek door de WHO samen met China vrij traag en zag het RIVM/kabinet nog geen noodzaak om actie te ondernemen, waardoor er niet genoeg steun in de kamer was voor deze motie. Taiwan dat China sowieso niet vertrouwt had begin januari al hun plan in gang gezet (dat ze al klaar hadden liggen sinds SARS), waaronder o.a. het screenen van passagiers uit China, quarantaines en testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Laguna op 23-02-2021 12:26 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 19:55
Was het niet zo dat het verkeer vanuit China niet het probleem was maar de wintersporters die uiteindelijk carnaval gingen vieren?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
Yucon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:52:
[...]

Interessant gevonden, maar in hoeverre is het terecht? Die bubbels gedragen zich ten opzichte van elkaar net alsof zo'n bubbel een mens is want die mensen met veel contacten zullen zowel binnen als buiten hun bubbel andere besmetten, ook als het de engelse variant is. Je zou in zo verre kunnen stellen dat zo'n bubbel net zo besmettelijk is als de meest sociaal actieve personen die onderdeel van die bubbel uitmaken.

Het verdere vertragende effect dat er zal zijn om eerst binnen een bubbel voor verspreiding te zorgen geldt voor beide varianten even sterk. Ik ben benieuwd wat er uit je simulatie komt .

Zou het nog kunnen zijn dat de heftigheid van milde symptomen bij de engelse variant wat sneller afneemt? Mensen hebben even tijd nodig om de beslissing te nemen zich te laten testen als ze zich niet helemaal lekker voelen. Het zou eventueel kunnen zijn dat bij de ene variant tegen die tijd het ongemak al net voorbij is en bij de andere niet. Dan zegt het niets over de besmettelijkheid maar wel over hoe het in de grafieken terugkomt.
Niet mijn model hè ;) ? Ik reageerde op @t_captain .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
xzaz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:29:
[...]

Was het niet zo dat het verkeer vanuit China niet het probleem was maar de wintersporters die uiteindelijk carnaval gingen vieren?
Volgens mij was de rode draad een beetje als volgt:
- ivm Chinees nieuwjaar was het ‘opeens’ op veel plekken in de wereld
- Italië had de focus veel te veel op Chinezen
- daardoor werkte wintersport (oa) als een enorme katalysator
- dat werd dan weer versterkt door carnaval etc

Ergens worden dan dat de wintersport die gaan carnavallen maar in de praktijk denk ik dat je met schoolgaande kinderen juist 1 Vd 2 doet, maar beiden lijken grote ongemerkte katalysators te zijn. Carnaval in Nederland was overigens 23 februari, 2 dagen eerder waren er 19 besmettingen gemeld in
Italië. Ook had je nog die voetbalwedstrijd en zo denk ik dat het eigenlijk een optelsom van superspread events zijn icm een al veel verdere verspreiding dat gedacht werd (of gemeten werd).

Er zijn (of waren) best wat goede reconstructies te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Toen was de angst ook groter, men wist nog veel niet en was bang dat het een killervirus was... Nu weten we beter, en durft men het risico te accepteren.

Dat, plus het feit dat na een jaar de rek er inmiddels wel uit is bij velen. Ja, een maandje of 2 3 niet afspreken is ok, dat een jaar gaat velen te ver

[ Voor 8% gewijzigd door 42erik op 23-02-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:08:
[...]

"I know, ik overdrijf". Bleek je het toch niet meer te knowen.
Nou, jawel, maar je was gewoon nogal onduidelijk waar je op doelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Razr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:58:
Of het mag wel als je hier staat ingeschreven in de GBA i.c.m. met een EU paspoort.
Dat is dus een ingezetene van Nederland. Die kan/mag niet geweigerd worden op Schiphol. Daarom laat De Jonge ook al die checks doen voor vertrek, dan is het geen schending van het EVRM en een handjevol VN verdragen. ;)
ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:43:
Duitsland bleef zelf inkopen. Ze plaatsen bestellingen via de EU en bleven ook op eigen titel bestellingen plaatsen. Nederland sloot zich volledig aan bij het EU inkoopprogramma en ging niet meer buitenom dit programma kopen omdat dat oneerlijk zou zijn volgens De Jonge. Daarom heeft Nederland maar een route om aan vaccins te komen, namelijk een percentage wat de EU ontvangt en verdeeld onder de leden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Persoonlijke situaties kunnen in het slowchat topic besproken worden, maar aangezien het gesprek nogal verhard werd gevoerd, heb ik hem niet daarheen verplaatst, maar verwijderd.

Laten we ontopic blijven, maar bovenal ook blijven beseffen dat iedereen misschien een iets korter lontje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Yaksa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:30:
[...]

Al die grafieken zijn openbaar hoor, zoals deze ; Technische briefing van Jaap van Dissel van 4 februari.
Via een deelink zijn de benaderbaar.
Bladeren in de map op datum is helaas niet mogelijk. Ik zoek de versie van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ZieMaar! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:42:
[...]
Volgens mij was de rode draad een beetje als volgt:
- ivm Chinees nieuwjaar was het ‘opeens’ op veel plekken in de wereld
- Italië had de focus veel te veel op Chinezen
- daardoor werkte wintersport (oa) als een enorme katalysator
- dat werd dan weer versterkt door carnaval etc

Ergens worden dan dat de wintersport die gaan carnavallen maar in de praktijk denk ik dat je met schoolgaande kinderen juist 1 Vd 2 doet, maar beiden lijken grote ongemerkte katalysators te zijn. Carnaval in Nederland was overigens 23 februari, 2 dagen eerder waren er 19 besmettingen gemeld in
Italië. Ook had je nog die voetbalwedstrijd en zo denk ik dat het eigenlijk een optelsom van superspread events zijn icm een al veel verdere verspreiding dat gedacht werd (of gemeten werd).

Er zijn (of waren) best wat goede reconstructies te vinden.
In een heel korte tijd is duidelijk geworden dat COVID-19 niet zo maar een griepje was en dat diverse overheden dit zwaar hadden onderschat - wellicht als gevolg van lering uit voorgaande potentiële pandemieën zoals de Mexicaanse griep, SARS, etc in combinatie met alle informatie - en de eerder genoemde zaken resulteerde in een sneeuwbal effect binnen heel Europa.

In zoverre dat wij op vrijdag richting Zwitserland reden (weekendje weg) waarbij Rutte tijdens de persconferentie eerder die week het nog had over een elleboogstoot, goed handen wassen, etc terwijl wij onderweg in de radio in Duitsland toch wel wat zwaardere berichten omtrent zorgen uit Duitsland, Oostenrijk, Italië, etc over hoe snel de verspreiding ging en dat ze aan het kijken waren naar andere maatregelen.

Tot het moment dat wij op zondag om 18:00 uur een persconferentie was in Duitsland en wij vernamen dat ook Zwitserland aanvullende maatregelen ging treffen door de grensovergang vanaf 08:00 uur naar Italië, Duitsland en Oostenrijk voorzien zou worden van een 100% controle (temperatuur meting en alleen toegang voor forenzen, doorreizigers en transport) waardoor ik besloot om die nacht om 00:00 richting Nederland te reizen omdat ik geen zin had om in de file te staan bij de overgang van Zwitserland naar Duitsland of via Frankrijk richting huis te gaan.

Nog geen 48 uur later hadden we een andere persconferentie van Rutte, werd er gesproken over zwaardere maatregelen en hebben wij die avond de uiteindelijke keuze moeten maken om ons geplande huwelijk op 17 april 2020 uit te stellen tot nader order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ja dat herken ik ook. Volgens mij inderdaad op maandag die wat lacherige persconferentie met 'geen handen schudden'. Dat werd opeens (volgens mij op donderdag) een veel serieuzere 'blijf thuis bij klachten', 'werk thuis' en 'geen grote evenementen' en toen op zondag ging alles dicht volgens mij.

Wikipedia: Coronacrisis in Nederland om het nog eens terug te lezen. Het woord sneeuwbaleffect is denk ik de allerbeste samenvatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Yucon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:52:
[...]

Interessant gevonden, maar in hoeverre is het terecht? Die bubbels gedragen zich ten opzichte van elkaar net alsof zo'n bubbel een mens is want die mensen met veel contacten zullen zowel binnen als buiten hun bubbel andere besmetten, ook als het de engelse variant is. Je zou in zo verre kunnen stellen dat zo'n bubbel net zo besmettelijk is als de meest sociaal actieve personen die onderdeel van die bubbel uitmaken.

Het verdere vertragende effect dat er zal zijn om eerst binnen een bubbel voor verspreiding te zorgen geldt voor beide varianten even sterk. Ik ben benieuwd wat er uit je simulatie komt .

Zou het nog kunnen zijn dat de heftigheid van milde symptomen bij de engelse variant wat sneller afneemt? Mensen hebben even tijd nodig om de beslissing te nemen zich te laten testen als ze zich niet helemaal lekker voelen. Het zou eventueel kunnen zijn dat bij de ene variant tegen die tijd het ongemak al net voorbij is en bij de andere niet. Dan zegt het niets over de besmettelijkheid maar wel over hoe het in de grafieken terugkomt.
De trendbreuk in januari kan ik ook met lagere verspreidingssnelheid niet wegfitten. De opmars van de UK variant t/m week 2 gaat veel sneller dan vanaf week 2.

Het wachten is dus op het nieuwe cijfer van kiemsurveillance week 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

[...]
Gezien die periode zou ik daar persoonlijk geen issue mee hebben gehad mits elk land in Europa dit ook had opgevolgd en dat er ook daadwerkelijk een goede mogelijkheid was om verplichtingen omtrent quarantaine van mensen uit het buitenland te forceren.

Echter was dit niet mogelijk, niet alleen hadden Europese landen elk hun eigen maatregelen er is ook sprake van (Europese) verdragen die meespelen; handhaving en forceren van een algehele lockdown was simpelweg daarom niet mogelijk ivm het ontbreken van een juridisch mandaat conform onze Grondwet.

De overheid had de mogelijkheid om de Noodtoestand uit te roepen; maar heeft (de verstandige!) keuze gemaakt om de maatregelen op basis van bestaande wetgeving te realiseren ware het niet dat het voornamelijk bleef bij adviezen (die niet konden worden gehandhaafd) en persoonlijke verantwoordelijkheid.

En wij Nederlanders zijn wat dat betreft erg duidelijk: adviezen zijn adviezen, zolang ik geen boete krijg dan zie ik geen nut om mij daar aan te houden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
nwagenaar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:12:
En wij Nederlanders zijn wat dat betreft erg duidelijk: adviezen zijn adviezen, zolang ik geen boete krijg dan zie ik geen nut om mij daar aan te houden :+
Dat is niet uniek voor Nederlanders. In zo'n beetje elk Europees land past de bevolking dat soort principes toe en legt regels in het eigen voordeel uit.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• t_captain
Eerste resultaten vaccinaties verpleegtehuizen:

https://www.nu.nl/coronav...izen-sterk-verbeterd.html

* periode; 19-1 (start campagne) --> week 7
* gebruikt vaccin: BioNTech/Pfizer
* voorlopig resultaat: halvering nieuwe Covid gevallen, 60% daling sterfte

Gegeven dat niet iedereen in de 1e twee weken van de campage is ingeent, en dat het tenminste 12 a 14 dagen duurt voor het vaccin gaat werken, moeten we dit kaderen als het gevolg van de 1e prik (prikdatum 19-1 ... 4-2). Het resultaat behoort dus verder te groeien.

Het goede nieuws is dus:
* vaccinatie blijkt verspreiding van covid-19 effectief tegen te gaan;
* vaccinatie lijkt (ook als er nog wel verspreiding is) de ernst van de klachten te verminderen. Neem in ogenschouw dat sterfte typisch een vertraging heeft van 10 dagen tov positief testen, dan zit er wellicht nog een grotere daling van de stefte in het vooruitzicht.
* het lijkt dat zelfs de 1e vaccinatie aanzienlijke winst oplevert.

Dit goede nieuws zit aan de bovenkant van mijn verwachtingen.

Inmiddels is de vaccinatiecampagne uitgebreid, van de verplgeegtehuis-bewoners naar de (iets jongere) risicogroepen voor ziekenhuis- en IC-opname. Met deze getallen op zak mogen we verwachten dat de instroom van klinische patienten t.o.v. het aantal positieve tests de komende weken zal afnemen. De derde golf, die langzaam maar zeker begonnen te zijn, raakt hiermee zijn tanden kwijt.

[ Voor 43% gewijzigd door t_captain op 23-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:46

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Dit is een lastig vraagstuk waarover we snel nadat deze crisis voorbij is eens moeten nadenken. Het zit er dik in dat we over max. een aantal decennia nog een virus krijgen namelijk.

Dus wat doe je in zo'n geval? Wat mij betreft direct een quarantaine-systeem opzetten zodat reizen wel mogelijk blijft, maar mensen dat niet meer voor hun lol doen. Ik geloof namelijk niet in het sluiten van grenzen. Er zijn nu nog steeds geliefden die elkaar al ruim een jaar niet hebben gezien omdat ze net in de verkeerde landen zitten, en geen geld hebben om elkaar bijvoorbeeld op een plek als Aruba te treffen.

Zaken zoals die bus met Groningse studenten die terug kwam uit Noord-Italië waren natuurlijk ook ongelofelijk stupide. Uiteindelijk is van overheidswege volgens mij besloten dat deze studenten niet eens in quarantaine hoefden terwijl we wisten dat deze uit een risicogebied kwamen. Veel studenten hebben het uiteindelijk vrijwillig gedaan, naar eigen zeggen.

We hebben echt een gestandaardiseerde manier en draaiboek nodig voor als dit opnieuw gebeurt. En een overheid die ook durft snel een harde maatregel te nemen. Dat had zo ontzettend veel kunnen schelen allemaal. In de toekomst zou het zomaar een veel erger virus kunnen zijn dat dodelijker is met een soortgelijk lange incubatietijd. Je wil niet dan weer opnieuw het wiel hoeven uitvinden.

Dus wederom een pleidooi voor meer wetenschap in de politiek. We hebben zo veel kennis maar we doen er zo weinig mee, en het stemt me enorm droevig dat ik niet op een wetenschapgedreven partij kan stemmen de komende verkiezingen omdat ze er simpelweg niet is, vaak omdat er een ideologie op een partij geschroefd zit die tegen wetenschap in gaat. Zo frustrerend en droevig.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
[...]

Zelfs landen die dit nu doen worden teruggefloten door Brussel:
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie maant Duitsland, België en vier andere EU-landen om zo snel mogelijk hun reisverboden in te trekken. Zulke zware maatregelen zijn niet op hun plaats, vindt de commissie. Zij heeft per brief haar beklag gedaan en wil binnen tien dagen antwoord.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Dat is dus een ingezetene van Nederland. Die kan/mag niet geweigerd worden op Schiphol. Daarom laat De Jonge ook al die checks doen voor vertrek, dan is het geen schending van het EVRM en een handjevol VN verdragen. ;)

[...]
Probleem is echter dat die checks praktisch niets bijdragen aan de import van het virus in ons land.

Nederlanders stappen nu gewoon over op een vlucht naar Parijs, Düsseldorf, Brussel of ander vliegveld relatief dichtbij Nederland en gaan dan verder in de trein of auto om zo alsnog ons land binnen te komen.

In de auto vraagt helemaal niemand naar je sneltest en in de trein in de praktijk ook niet.

En dan heb je nog de twijfel over de betrouwbaarheid van de tests, zeker als er nog geen klachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Dit is een lastig vraagstuk waarover we snel nadat deze crisis voorbij is eens moeten nadenken. Het zit er dik in dat we over max. een aantal decennia nog een virus krijgen namelijk.

Dus wat doe je in zo'n geval? Wat mij betreft direct een quarantaine-systeem opzetten zodat reizen wel mogelijk blijft, maar mensen dat niet meer voor hun lol doen. Ik geloof namelijk niet in het sluiten van grenzen. Er zijn nu nog steeds geliefden die elkaar al ruim een jaar niet hebben gezien omdat ze net in de verkeerde landen zitten, en geen geld hebben om elkaar bijvoorbeeld op een plek als Aruba te treffen.

Zaken zoals die bus met Groningse studenten die terug kwam uit Noord-Italië waren natuurlijk ook ongelofelijk stupide. Uiteindelijk is van overheidswege volgens mij besloten dat deze studenten niet eens in quarantaine hoefden terwijl we wisten dat deze uit een risicogebied kwamen. Veel studenten hebben het uiteindelijk vrijwillig gedaan, naar eigen zeggen.

We hebben echt een gestandaardiseerde manier en draaiboek nodig voor als dit opnieuw gebeurt. En een overheid die ook durft snel een harde maatregel te nemen. Dat had zo ontzettend veel kunnen schelen allemaal. In de toekomst zou het zomaar een veel erger virus kunnen zijn dat dodelijker is met een soortgelijk lange incubatietijd. Je wil niet dan weer opnieuw het wiel hoeven uitvinden.

Dus wederom een pleidooi voor meer wetenschap in de politiek. We hebben zo veel kennis maar we doen er zo weinig mee, en het stemt me enorm droevig dat ik niet op een wetenschapgedreven partij kan stemmen de komende verkiezingen omdat ze er simpelweg niet is, vaak omdat er een ideologie op een partij geschroefd zit die tegen wetenschap in gaat. Zo frustrerend en droevig.
Eens, hier moet gewoon heel goed over worden nagedacht, en dan nog het liefste op Europees én nationaal niveau. Grenzen volledig sluiten is geen doen, maar als er weer eens ergens wat uitbreekt kun je inderdaad een verplichte quarantaine invoeren en hopen dat het land/regio er zelf alles aan doet om het virus in te dammen. Sars en dergelijken hadden zomaar ook voor een pandemie van deze schaal kunnen zorgen, het is eigenlijk een soort van geluk dat dit niet is gebeurd.

Alles moet gewoon in quarantaine; van mens tot goederen, lijkt mij. Zodra je dit bijvoorbeeld op Europees niveau hebt geregeld en in Europa zelf zeer goed de mogelijke verspreiding monitort, zou het mogelijk moeten zijn om een soort van veilige EU te creeeren waarin vrij vervoer van goederen/personen mogelijk blijft.

Zodra een virus in Europa is gesignaleerd kun je op nationaal niveau hetzelfde gaan doen.

E: Denk overigens dat de EU bijna geen keus heeft om dit soort scenario's te gaan uitwerken en als nodig toe te passen. De schade die er nu is geleden door zo'n uitbraak is echt van onvoorstelbare grootte, het kan toch niet zo zijn dat we straks allemaal weer terug gaan naar normaal en het verleden vergeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 23-02-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
immetjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Die 18% komt van een curve fit van de weekcijfers van 19-feb van de site van Maurice de Hond.

Je hebt idd gelijk percentage Britse variant is wat anders dan besmettelijkheid van diezelfde variant.

[...]

Ik vind het niet zeiken maar kritisch kijken naar wat er gedaan wordt.

Bedankt voor je goede woorden. Jij ook veel wijsheid en succes gewenst.
Ik vind het super goed dat mensen kritisch zijn. Waar ik niet tegen kan, is dat Maurice blijkbaar (wat mij betreft in nog grotere mate dan onze overheid) zo overtuigd is van zijn eigen gelijk, dat hij ook niet open staat voor de discussie.

Omdat het RIVM in het verleden een fout heeft gemaakt, is per definitie alles fout en is dit ook nog allemaal bewust gedaan. Wat mij betreft kan het RIVM heel goed fout zitten, maar is dat het beste met de data die we hebben en doen ze dat echt niet bewust. Ik hoop heel erg dat het RIVM, Stephan Okhuijsen en andere modellen het mis hebben.. maar om allen je eigen waarheid als waarheid te zien, maakt je wat mij betreft niet kritisch maar juist onkritisch op jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:18
Volgens mij wil hij juist graag in discussie, maar niemand durft het aan. Waar ben je bang voor denk ik dan als je gelijk hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Thomas schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Eens, hier moet gewoon heel goed over worden nagedacht, en dan nog het liefste op Europees én nationaal niveau. Grenzen volledig sluiten is geen doen, maar als er weer eens ergens wat uitbreekt kun je inderdaad een verplichte quarantaine invoeren en hopen dat het land/regio er zelf alles aan doet om het virus in te dammen. Sars en dergelijken hadden zomaar ook voor een pandemie van deze schaal kunnen zorgen, het is eigenlijk een soort van geluk dat dit niet is gebeurd.

Alles moet gewoon in quarantaine; van mens tot goederen, lijkt mij. Zodra je dit bijvoorbeeld op Europees niveau hebt geregeld en in Europa zelf zeer goed de mogelijke verspreiding monitort, zou het mogelijk moeten zijn om een soort van veilige EU te creeeren waarin vrij vervoer van goederen/personen mogelijk blijft.

Zodra een virus in Europa is gesignaleerd kun je op nationaal niveau hetzelfde gaan doen.
Je hebt het dan wel over enorme aantallen mensen die je moet afzonderen. En dan ook echt afzonderen, niet in een hotel midden in een stad stoppen met 100 euro boete als ze toch even sigaretten gaan halen.

Worst case scenario, midden in het hoogseizoen komt er een nieuw pandemie alarm en je hebt het over de bevolking van een grote stad die ergens twee weken moet worden ondergebracht.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

IJzerlijm schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Je hebt het dan wel over enorme aantallen mensen die je moet afzonderen. En dan ook echt afzonderen, niet in een hotel midden in een stad stoppen met 100 euro boete als ze toch even sigaretten gaan halen.

Worst case scenario, midden in het hoogseizoen komt er een nieuw pandemie alarm en je hebt het over de bevolking van een grote stad die ergens twee weken moet worden ondergebracht.
Yup, maar zodra reizen quarantaine betekent zullen ook minder mensen het doen. Stel er breekt een virus in Rusland uit en er zijn op dat moment 20.000 Russen in Europa dan lijkt het me ook niet nodig om hen bijvoorbeeld in quarantaine te laten gaan, maar de terugkerende reiziger wel, mits deze in de regio van de uitbraak is geweest.

Om het bij Corona te houden; in eerste instantie laat je alleen mensen die vanuit Wuhan e.o. komen in quarantaine gaan, vervolgens de andere gebieden waar besmettingen opduiken. Ik denk dat het op die manier best behapbaar kan zijn. De ruimte waar je deze quarantaine moet uitzitten zal ook moeten worden opgebracht, maar daar ligt het probleem m.i. niet: landen hebben de capaciteit om redelijk snel veldhospitalen uit de grond te stampen, dan is het ook mogelijk om bij vliegvelden en grenzen dit soort tijdelijke quarantainevoorzieningen te realiseren. Zeker als je er als EU en/of land op voorbereid bent dat dit kan gebeuren, en dus ergens een loods vol hebt staan met mobiele units die bijvoorbeeld voor quarantaine kunnen worden gebruikt, moet dit toch mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@IJzerlijm Het zit hem er in juist dat te voorkomen. Op basis van de landen die hun shit op orde lijken te hebben, doe je dat door snel en streng op te treden. Harde lockdowns, verplichte quarantaines, TCO, the works. En inderdaad internationaal, dus bij een maatregel in een grensstreek dus ook beide kanten van de grens (vermoedelijk is die grens dan opeens wel iets waar grensbewoners nooooit overheen gaan :)).

Daar hoort allerhande ondersteuning bij (voedselpakketten, maar ook financieel), maar dus niet de vrijblijvendheid van 'even naar buiten want <excuus>'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:23

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:52
jip_86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
Volgens mij wil hij juist graag in discussie, maar niemand durft het aan. Waar ben je bang voor denk ik dan als je gelijk hebt...
Omdat een figuur als de hond de moeite niet waard is om mee in discussie te gaan.
Die man zit er op alle fronten zo faliekant naast, waarom zou je als een beetje wetenschapper daar nog energie insteken. Zeker omdat áls je m weer eens debunked, dat volledig genegeert wordt door m. Tenzij iemand het met m eens is, dan erkent ie je bestaan wel.

De "alternatieve geluiden" clubjes rijzen als paddenstoelen uit de grond, om daar binnen korte tijd weer in te verdwijnen omdat hun vaak bizarre, al meermaals debunkte, plannen met de grond gelijk worden gemaakt. Zo ook dat Herstel NL clubje waar die economen hun reputatie niet meer verder willen schaden en nu hun handen vanaf trekken omdat ze gefileerd werden.

Natuurlijk moet de ondergang nog wel even met een niet onderbouwde "jamaar de overheid" opmerking die inmiddels ook uit alle kanten alweer als onzin debunked wordt.

Het enige wat de Hond siert is dat ie als enige volhoudt, ook al heeft ie bijna nooit gelijk. (2 weken langer, geen 2e golf etc etc)

Voor de rest is er http://heeftmauricedehonddaarverstandvan.nl/test.html

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 23-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:09:
@IJzerlijm Het zit hem er in juist dat te voorkomen. Op basis van de landen die hun shit op orde lijken te hebben, doe je dat door snel en streng op te treden. Harde lockdowns, verplichte quarantaines, TCO, the works. En inderdaad internationaal, dus bij een maatregel in een grensstreek dus ook beide kanten van de grens (vermoedelijk is die grens dan opeens wel iets waar grensbewoners nooooit overheen gaan :)).

Daar hoort allerhande ondersteuning bij (voedselpakketten, maar ook financieel), maar dus niet de vrijblijvendheid van 'even naar buiten want <excuus>'.
Als je de daarvoor nodige wetgeving rond krijgt is het inderdaad een mogelijkheid. Je moet mensen namelijk opsluiten met een niveau van beveiliging dat je van de EBI in Vught verwacht zonder dat er bewijs is dat ze iets hebben. Moet je bijvoorbeeld diplomaten ook zo willen behandelen moet je weer andere verdragen aanpassen of opzeggen.

En mensensmokkelaars met hun decennia ervaring in mensen langs controles krijgen zullen hun kansen grijpen om in plaats van vluchtelingen nu rijke Westerlingen terug naar huis te kunnen vervoeren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:09:

Het is gewoon echt wel lastig om dat te realiseren en ik weet ook niet hoe ze dat in die landen gedaan hebben. We hebben in Nederland al 1,3 miljoen mensen in de zorg werken. Tel daar de hulpdiensten en de sectoren als energie en watervoorziening bij op en wellicht nog wat vuil ophaal en riolering. En je hebt 2 miljoen uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Dat kun je doen zoals Australië waar dus een maximum aantal mensen kan terugkeren in een bepaalde periode ivm beperkte quarantaine-capaciteit. Vind ik nog een prima methode, hoewel men in Australië nog gedoe heeft gehad ivm dat men toch wat laks of complacent was.
jip_86 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
Hij gaat graag in discussie met yeasayers ja. Elke dag weer op een livestream met Vincent Everts enzo. Echt inhoudelijk op diepe kritiek gaat hij niet echt in. Vind het ook jammerlijk. Hij heeft en had een paar goede punten maar er zit ook een dikke complot-saus met enorm wantrouwen overheen.

Helaas krijg je dat wel als overheid: incidentele incompetentie en het vrij consequente gebrek aan consistentie worden als complot gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

blissard schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Het is gewoon echt wel lastig om dat te realiseren en ik weet ook niet hoe ze dat in die landen gedaan hebben. We hebben in Nederland al 1,3 miljoen mensen in de zorg werken. Tel daar de hulpdiensten en de sectoren als energie en watervoorziening bij op en wellicht nog wat vuil ophaal en riolering. En je hebt 2 miljoen uitzonderingen.
Volgens mij ligt dat toch echt met name aan het sluiten van de buitengrenzen, wat een land als NZ of Australie gewoon kan doen. Daarin hebben ze echt een stuk meer vrijheid dan hier. Verder heeft bijvoorbeeld Australie bij de geringste uitbraak al maatregelen genomen tegen reizen op lokaal niveau, waardoor de uitbraak hoe dan ook vrij beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Hij gaat graag in discussie met yeasayers ja. Elke dag weer op een livestream met Vincent Everts enzo. Echt inhoudelijk op diepe kritiek gaat hij niet echt in. Vind het ook jammerlijk. Hij heeft en had een paar goede punten maar er zit ook een dikke complot-saus met enorm wantrouwen overheen.

Helaas krijg je dat wel als overheid: incidentele incompetentie en het vrij consequente gebrek aan consistentie worden als complot gezien :+
*knip* kom, dit is gewoon getroll. Als je het niet eens bent met het RIVM, de overheid, het OMT of wie dan ook, dan is dat prima, maar dan gaan we dat wel een stuk beter onderbouwen dan dit.

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
IJzerlijm schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Als je de daarvoor nodige wetgeving rond krijgt is het inderdaad een mogelijkheid.
Vandaar dus ook: nu gaan plannen hoe we dat de volgende keer gaan toepassen. En je zal altijd lekkage hebben. Ik denk dat dit ook goed uit te leggen is (zeker als het plan al langer ligt en periodiek gecommuniceerd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Waar zouden ze dan langs moeten? Bij de Hond zelf? Ik denk dat het niet helemaal te doen is om nou te claimen dat welke partij dan ook een discussie uit de weg gaat. OMT leden worden uitgenodigd bij een Jinek of Op1, maar Maurice de Hond blijkbaar niet, en vice versa.

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:32
[...]

Je hoeft een stad niet te ontruimen; je doet hem gewoon op slot: https://www.nu.nl/faceboo...ie-dagen-in-lockdown.html

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
blissard schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Ook in die landen (muv wellicht China) is een harde lockdown geen 100%. Er zal altijd een bepaalde minimale inzet van allerhande personeel nodig zijn. Maar zelfs die kan je onder stricte voorwaarden en maatregelen laten werken. Met zo'n beleid kan je ook veel regionaler optreden, mits je dat ook doet. Dus als Schubbekutteveen in lockdown gaat, kom je daar niet in of uit, maar kan de rest met veel mildere maatregelen (of zelfs niet, afhankelijk van het dreiginsniveau) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
En de gegevens per stad of dorp zijn er tenslotte: https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen en dan op de landkaart kijken die iets lager staat.
Maak er een competitie van, is gelijk een mooie afleiding.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Vandaar dus ook: nu gaan plannen hoe we dat de volgende keer gaan toepassen. En je zal altijd lekkage hebben. Ik denk dat dit ook goed uit te leggen is (zeker als het plan al langer ligt en periodiek gecommuniceerd wordt).
Dat is allang gedaan, zie dit rapport naar aanleiding van de Ebola uitbraak in 2011-2014. Alleen is er, ondanks herhaalde waarschuwingen, niks mee gedaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Alleen maar de kapper? Nee hoor, zowat alle contactberoepen gaan waarschijnlijk weer open:
Vanaf volgende week dinsdag worden alle contactberoepen weer toegestaan, behalve sekswerk. Volgens Haagse bronnen hebben de meest betrokken ministers daarover overeenstemming bereikt.

Premier Rutte en minister De Jonge zullen de details vanavond bekendmaken op een nieuwe persconferentie over de coronamaatregelen. Zondag was al duidelijk geworden dat mensen binnenkort weer naar de kapper mogen. Nu blijkt dat ook bijvoorbeeld pedicures, schoonheidsspecialisten, rij-instructeurs en masseurs weer aan het werk mogen. Onder anderen fysiotherapeuten, dierenartsen en tandartsen waren al open.
Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet rijmen met de avondklok die in stand gehouden wordt, en waarschijnlijk nog een keer verlengd gaat worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

XWB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:56:
Alleen maar de kapper? Nee hoor, zowat alle contactberoepen gaan waarschijnlijk weer open:

[...]

Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet rijmen met de avondklok die in stand gehouden wordt, en waarschijnlijk nog een keer verlengd gaat worden.
Ik was gisteren al pissig dat de kapper blijkbaar belangrijker is dan hoger onderwijs, maar nu komt daar de nagelsalon, tattooshop en zo kunnen we nog wel even door bij. Ik vind eerlijk gezegd dat je het allemaal dicht moet laten en het moet houden bij onderwijs, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President

[...]

Hoezo niet? Het is toch logisch dat men het gefaseerd opent, om te zien hoe de cijfers zich ontwikkelen? En men heeft in het algemeen waarschijnlijk meer behoefte aan het openen van die sectoren, dan aan het afschaffen van de avondklok? Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
Thomas schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Ik was gisteren al pissig dat de kapper blijkbaar belangrijker is dan hoger onderwijs, maar nu komt daar de nagelsalon, tattooshop en zo kunnen we nog wel even door bij. Ik vind eerlijk gezegd dat je het allemaal dicht moet laten en het moet houden bij onderwijs, maar goed.
Tja, zo staat de overheid er denk ook in. Vandaar opening VO en MBO. Laten we hopen dat de besmettingen daar gaan mee vallen zodat ook het HBO en universiteit weer open kunnen... Al zijn dat wel gigantisch veel verplaatsingen buiten de plaatsen, terwijl een kapper en nagelsalon vooral voor verplaatsing binnen de plaats gaan zorgen...

[ Voor 36% gewijzigd door President op 23-02-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa

[...]

Ik wel, bij die contactberoepen is het vrijwel altijd een een-op-een afspraak, meestal in de buurt, altijd gepland en de meeste van die beroepen houden hun zaak netjes en ontsmetten (meestal) alles.
Dus besmettingsrisico is gering.
Bezoek in de avonduren is meestal wat verder reizen dus niet in de buurt, minder vaak gepland, niet altijd een-op-een en over netjes en ontsmetten zal ik maar niet beginnen.
Dus besmettingsrisico is een stuk hoger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

President schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Hoezo niet? Het is toch logisch dat men het gefaseerd opent, om te zien hoe de cijfers zich ontwikkelen? En men heeft in het algemeen waarschijnlijk meer behoefte aan het openen van die sectoren, dan aan het afschaffen van de avondklok? Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

[...]

Tja, zo staat de overheid er denk ook in. Vandaar opening VO en MBO. Laten we hopen dat de besmettingen daar gaan mee vallen zodat ook het HBO en universiteit weer open kunnen... Al zijn dat wel gigantisch veel verplaatsingen buiten de plaatsen, terwijl een kapper en nagelsalon vooral voor verplaatsing binnen de plaats gaan zorgen...
Het kromme is, althans in mijn ervaring, dat juist het WO/HBO veilig open zouden kunnen en zeer goed in staat zijn hybride les te geven. Zelf studeer ik aan de Universiteit Leiden en heb in het eerste semester ongeveer 3 uur per week fysiek les gehad, met 15 man in een zaal bedoeld voor 100+, en ben misschien 3 meter in de buurt van mede studenten gekomen. Zelfde verhalen hoor ik van andere vrienden op de uni en hogeschool hier. Al is het maar een paar uur (WO zit toch niet zo vaak in de collegebanken, uurtje of 10-20 is denk ik een goede inschatting), geef juist deze instellingen de mogelijkheid om dingen offline te doen. Juist omdat grootschalige hoorcolleges heel makkelijk online kunnen is er een overvloed aan zalen waar lachend 100-1000 man in kunnen zitten, maar dan met een kleine werkgroep. Dat kan het VO/MBO domweg niet.

Nou wil ik niet zeggen laat het VO/MBO/PO maar dicht, integendeel, maar als je de boel dan toch open gooit waarom neem je dan in godsnaam het hoger onderwijs niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 23-02-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86

[...]

Verkiezingen, #wegmetrutte is al vanaf gisteren trending topic. Voor je het effect ziet zijn de verkiezingen geweest en kunnen de duimschroeven er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet rijmen met de avondklok die in stand gehouden wordt
Ik denk dat het kabinet dat ook niet kan. :+

De keuzes lijken erg willekeurig. De masseur mag wel aan mij zitten, de kapster kan in mijn nek hijgen terwijl ze met de tondeuse bezig is en de rijinstructeur mag samen met een leerling in een auto zitten, maar de sekswerker mag niet? Ik zou in al die situaties het risico op corona even groot achten.

Je mag nu private shopping doen, maar met click-and-collect moet er nog vier uur tussen het kopen en ophalen zitten?

Jongeren tot 27 jaar mogen weer aan groepssporten doen, maar vanaf 28 heb je pech.

De logica kan ik niet meer vinden in de meeste beleidsbeslissingen rondom corona en ik vermoed dat ik niet alleen ben. Wat dat betreft snap ik wel dat mensen steeds meer afhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:12
Wekelijkse nieuwsbericht is binnen.

Over de Britse variant wordt een stuk minder gezegd. Ik zie geen cijfers van de kiemsurveillance terugkomen.

De correctie wb positiviteitsratio naar aanleiding van de testtrajecten is maar heel klein (en valt mij dus erg mee). Voor afgelopen week komen we uit op 9.8% wat toch een flinke daling is tov alle weken daarvoor.

Wat dat betreft is het geheel toch enigszins positief. De Britse variant lijkt mee te vallen, en we vinden (relatief) minder besmettingen.

De ziekenhuiscijfers vallen dan alleen wat tegen, maar daar is vooralsnog toch ook nog eerder sprake van stabilisatie dan echte stijging.

Het geheel valt dus, tov de eerder berichten/derde golf wel mee. Maar blijft toch wel uiterst kwetsbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 23-02-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

[...]

Ik zit er dubbel in. Aan de ene kant zie ik die beroepen wel als een serieus besmettingsrisico, aan de andere kant zijn het ook vaak kleine ondernemers die flink de pijn dragen.

Alles weer open gooien houdt wel in dat er niet per sector naar de regels gekeken kan worden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Snap ik alleen de grafiek niet hier onderaan het RIVM actueel weekbericht?
Brits en overig zijn toch verwisseld of niet?
https://www.rivm.nl/nieuw...orkomen-snellere-stijging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Thomas schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Het kromme is, althans in mijn ervaring, dat juist het WO/HBO veilig open zouden kunnen en zeer goed in staat zijn hybride les te geven. Zelf studeer ik aan de Universiteit Leiden en heb in het eerste semester ongeveer 3 uur per week fysiek les gehad, met 15 man in een zaal bedoeld voor 100+, en ben misschien 3 meter in de buurt van mede studenten gekomen. Zelfde verhalen hoor ik van andere vrienden op de uni en hogeschool hier. Al is het maar een paar uur (WO zit toch niet zo vaak in de collegebanken, uurtje of 10-20 is denk ik een goede inschatting), geef juist deze instellingen de mogelijkheid om dingen offline te doen. Juist omdat grootschalige hoorcolleges heel makkelijk online kunnen is er een overvloed aan zalen waar lachend 100-1000 man in kunnen zitten, maar dan met een kleine werkgroep. Dat kan het VO/MBO domweg niet.

Nou wil ik niet zeggen laat het VO/MBO/PO maar dicht, integendeel, maar als je de boel dan toch open gooit waarom neem je dan in godsnaam het hoger onderwijs niet mee.
Daar ben ik het al absoluut mee eens als het in de ruimtes mogelijk is. Maar: hoe gaan we ervoor zorgen dat al die studenten geen gebruik gaan maken van het OV?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
Weekcijfers:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

De afgelopen kalenderweek lieten 263.291 personen zich testen op corona. Dat zijn ruim 70.000 personen meer dan in de week van 8 tot en met 14 februari (190.153 personen). Een stijging van 38%. Van de mensen die zich hebben laten testen is het deel met een positieve testuitslag afgelopen week iets gedaald naar 9,8%*, ten opzichte van 11,5% in de week ervoor.

* Exclusief resultaten van het grootschalig testen in Bunschoten, Dronten en de Rotterdamse wijk Charlois. Door het grootschalig testen in deze locaties en wijk is het percentage positief in Nederland 9,7%. In Utrecht is het percentage positief 6,9%, in Flevoland 5,3% en in Rotterdam-Rijnmond 10,9%. Exclusief de resultaten van het grootschalig testen op deze locaties is het percentage positief in Nederland 9,8%, Utrecht 7,0%, Flevoland 7,2% en Rotterdam-Rijnmond 11,4%.

De grafiek met britse variant is verkeerdom. Volgens tekst is grootste deel nu brits, grafiek kleur rood moet dus brits zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

[...]

Maar dat is toch logisch?

Je mag wel wildvreemden aan je laten zitten die iedere dag contact hebben met tientallen wildvreemden. Maar mensen die je kent moet je ver bij uit de buurt blijven.

Super logisch toch?

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

President schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Daar ben ik het al absoluut mee eens als het in de ruimtes mogelijk is. Maar: hoe gaan we ervoor zorgen dat al die studenten geen gebruik gaan maken van het OV?
Bij ons werd hybride lesgegeven. Als je niet in staat was om te komen, of niet wilde, werd alles ook live via een webcam gestreamd. Op een beamer/TV waren de thuisblijvers zichtbaar en konden zich dus ook redelijk makkelijk in de discussie mengen. Ideaal is het niet, maar ik vond het echt een zeer waardevolle toevoeging voor dat vak. De overige vakken die ik volgde waren online, en dat is toch veel slechter te doen.

Daarbij, mijn god wat was het heerlijk om gewoon eens mensen in het echt te zien, een beetje te lullen, je merkte dat iedereen daar enorm aan toe was, dat informele contact.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas op 23-02-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Plenkske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:08:
Weekcijfers:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Van de mensen die zich hebben laten testen is het deel met een positieve testuitslag afgelopen week iets gedaald naar 9,8%*, ten opzichte van 11,5% in de week ervoor.
Zou die (geringe) daling niet samen kunnen hangen met het slechte weer (sneeuw, ijzel, gladheid) van een aantal dagen geleden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Helemaal eens, maar dit past binnen het inconsequente beleid dat er de hele tijd al wordt gevoerd: horeca dicht, winkels open, niet handhaven in zeer drukke stadsparken, wel avondklok.

Mensen voelen aan dat het niet klopt met daadwerkelijke besmettingsrisico's, en respect voor regels verdwijnt.

Maar Rutte vindt dat je de wet moet volgen, en als mensen dat niet doen, dan ligt dat zeker niet aan het politieke beleid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Yaksa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Zou die (geringe) daling niet samen kunnen hangen met het slechte weer (sneeuw, ijzel, gladheid) van een aantal dagen geleden?
Er is afgelopen week heel veel getest vergeleken met vele weken daarvoor (niet alleen de koude week).
Het zou best kunnen dat in de koude week meer mensen besmet zijn geraakt. Of dat er daarna meer mensen symptomen hebben gekregen en daardoor zijn gaan testen.
Pagina: 1 ... 20 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!